Handläggare: Margareta Eriksson

Till

Tfn: 08-508 18 049

Farsta stadsdelsnämnd

Yttrande över revisorernas årsrapport för Farsta stadsdelsnämnd år 2003

(bilagor: revisorernas rapport och tre informationsbroschyrer)

Förslag till beslut

  1. Farsta stadsdelsnämnd överlämnar och åberopar, som sitt yttrande över årsrapporten för 2003, förvaltningens tjänsteutlåtande
  2. Omedelbar justering

 

 

 

Gillis Hammar

stadsdelsdirektör

 

 

 

 

Sammanfattning

Revisorerna har avlämnat sin årsberättelse för 2003. Nämnden har fått omdömet Tillfredsställande/Tillräckligt i samtliga avsnitt. Revisionskontorets bedömningar är i korthet att:

Förvaltningen instämmer i huvudsak i revisionens bedömningar och synpunkter.

 

Ärendets beredning

Ärendet har beretts inom förvaltningsledningen.

Bakgrund

Revisorerna har överlämnat sin årsrapport avseende 2003 för stadsdelsnämndens yttrande. Yttrandet skall vara avlämnat senast den 28 maj 2004.

 Revisionsrapporten och förvaltningens synpunkter

Revisionskontorets granskning omfattar följande områden:

Man har även följt upp nämndens åtgärder med anledning av tidigare revisionsrapporter.

I det följande redovisas revisionsrapporten per rubrik – revisionens bedömning och förvaltningens synpunkter.

Nämndens resultat

Revisionen bedömer att nämndens ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat för året är tillfredsställande.

Revisionen bedömer också att nämnden följer kommunfullmäktiges mål och prioriterade inriktningar i verksamheterna men noterar att målet att halvera biståndsberoendet till 2004 inte är uppfyllt.

Ekonomiskt och verksamhetsmässigt resultat

Revisionen redovisar utan särskilda kommentarer budgetutfall och nämndens förklaringar till över- respektive underskott inom de olika verksamhetsgrenarna. Vidare att nämndens åtaganden till övervägande del har uppfyllts.

Kommunfullmäktiges uppdrag

Här redovisas hur nämnden arbetat med kommunfullmäktiges uppdrag. Bl.a. att nämnden inte har uppnått målet om en halvering av antalet bidragstagare.

Förvaltningens synpunkter

Förvaltningen har inga synpunkter på detta avsnitt.

Nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten

Revisionen gör bedömningen att nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten är tillfredsställande.

Uppföljning av ekonomi, verksamhet och kvalitet

I rapporten konstateras att nämndens prognoser, med undantag för resultatenheternas, förbättrats från föregående år. Revisionen har noterat förvaltningens förklaring beträffande resultatenheterna – anbefalld sparsamhet för att kunna täcka väntade kostnadsökningar 2004.

Verksamhetsplanen för 2004 bedöms ge en god bild av ekonomi, verksamhet och kvalitet. Nämndens mål och åtaganden överensstämmer med kommunfullmäktiges och nämnden redovisar planer för uppföljning av åtaganden liksom hur dialog mellan ledning och enheter ska föras.

Såväl verksamhetsplan som verksamhetsberättelse följer kommuncentrala direktiv. Revisionen noterar också att utvecklingen av nyckeltalen – prestationer och kostnader – i år kommenterats under respektive verksamhet.

Uppföljningen av verksamhet och kvalitet – klagomålshantering, olika verksamhetsuppföljningar samt hälso- och sjukvård – bedöms tillfredsställande.

Vad gäller minskningen av barngruppernas storlek anser revisionen att det är oklart hur stor den faktiska minskningen i staden varit. Detta eftersom kvaliteten i nämndernas uppgifter varierar. Revisionen anser att nämnderna behöver mer precisa centrala anvisningar för hur mätningarna ska göras. Av revisionsrapporten framgår inte hur man bedömer kvaliteten i Farstas uppgifter.

Revisionskontoret har granskat hur nämnden hanterar avvikelser inom äldreomsorgen. Det konstateras att rutiner och instruktioner finns för hur man tar hand om avvikelser enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL) och Lex Maria och att rutinerna fungerat. Man föreslår dock att förvaltningen hittar ett sätt att informera nämnden om inträffade avvikelser och vidtagna åtgärder.

Även när det gäller anmälningar enligt lex Sarah, enligt socialtjänstlagen, finns instruktioner för personalens agerande. Revisionen har dock funnit dels att all personal inte kände till anmälningsskyldigheten dels att två stölder inte anmälts enligt Lex Sarah. Anmälan gjordes efter revisionsbesöket.

Vad gäller sjukfrånvaron bedöms att nämnden arbetat aktivt för en minskning även om nämndens mål om en frånvaro under 10% inte uppnåtts. Sjukfrånvaron ligger högre än för staden totalt men Farsta är den stadsdel där sjukfrånvaron minskat som mest.

Revisionen konstaterar att nämnden ännu inte genomfört någon arbetsmiljöenkät för samtliga medarbetare, enligt vad som rekommenderas i stadens personalpolicy, men att en enkätundersökning riktad till samtliga chefer görs årligen.

Intern kontroll

Den interna kontrollen bedöms som tillfredsställande med undantag för att aktuella inventarieförteckningar saknas vid somliga enheter. Samtliga kontroller som angetts i internkontrollplanen har inte heller genomförts. Revisionen noterat att förvaltningen reviderat rutinerna för hantering av inventarieförteckningar – ansvariga lämnar en kopia till budget och redovisning senast den 20 jan varje år.

Revisionen har gjort en särskild granskning av avgiftshanteringen inom äldreomsorgen i hela staden. Man har tittat på överensstämmelsen mellan den boendekostnad som registrerats i paraplysystemet och den hyra som debiterats i särskilda boenden. Felaktiga eller saknade uppgifter om boendekostnad har generellt minskat men förekom fortfarande, också i Farsta, vilket kan medföra att för hög avgift tas ut. Förvaltningarna måste därför bygga upp egna kontrollrutiner.

Nämndens upphandling av gatu- och parkskötsel har granskats och bedöms i allt väsentligt vara affärsmässigt genomförd.

Förvaltningens synpunkter

Förvaltningen har tagit till sig revisionens påpekanden och vidtagit följande åtgärder:

Nämndens bokslut och räkenskaper

Revisionskontoret bedömer att bokslut och räkenskaper är rättvisande.

Påpekanden från föregående årsrapport om att s.k. löneförskott ska attesteras av överordnad har lett till ändrade rutiner. Däremot förekommer fortfarande enstaka fall av felaktig momsredovisning vid intern representation. Revisionen noterar dock att förvaltningen reviderat rutinerna för personalrepresentation m.m. och tagit upp att momsavdrag medges med högst 22,50 kr per person.

Förvaltningens synpunkter

Förvaltningen har inga synpunkter i detta avsnitt.