PLANBESKRIVNING 1 (8) Strategiska avdelningen 2006-04-21 S-Dp 2004-08728-54 Torbjörn Johnsson Tfn 08-508 27 352 Förslag Detaljplan för förlängning av Skrubba Malmväg inom del av fastigheten Skrubba 1:1 i stadsdelen Skrubba i Stockholm S-Dp 2004-08728-54 HANDLINGAR Till planen hör följande handlingar: • Detaljplanekarta med bestämmelser och grundkarta • Denna planbeskrivning • Genomförandebeskrivning PLANENS SYFTE OCH HUVUDDRAG Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en förlängning av Skrubba Malmväg från korsningen Skrubba Malmväg-Bollmoravägen till Töresjövägen. BAKGRUND Gatu- och fastighetskontoret har begärt planändring för förlängning och utbyggnad av Skrubba Malmväg. Syftet med förlängningen är att avlasta bostadsområdet Lindalen från störande genomfartstrafik samt att skapa förutsättningar för verksamhetsområdet att utvecklas. Syftet är även att möjliggöra en etablering av en LIDL-butik i Tyresö kommun. Projektet ingår i en överenskommelse som 2003 träffades mellan staden och Tyresö kommun. I området driver Nacka-, Tyresö och Stockholms kommuner ett samarbetsprojekt för det framtida huvudvägnätet inom området. Kommunerna har bland annat enats om att föreslå en flyttning av den tidigare planerade Lindalens trafikplats till ett nytt läge vid Skrubba. Stadsbyggnadsnämnden beslöt den 10 juni 2004 att uppdra åt stadsbyggnadskontoret att påbörja planarbete för del av fastigheten Skrubba 1:1. 2 (8) S-Dp 2004-08728-54 ORGANISATION OCH TIDPLAN Då planförslaget överensstämmer med översiktsplanens intentioner hanteras planen med normalt förfarande utan program. Plansamråd beräknas ske under andra kvartalet 2006. Utställning och antagande beräknas ske under tredje kvartalet 2006. PLANDATA Läge och areal Planområdet ligger norr om Skrubba verksamhetsområde och väster om bostadsområdet Lindalen i Tyresö kommun. Planområdet sträcker sig från korsningen Skrubba Malmväg-Bollmoravägen till Töresjövägen i norr. Planområdet omfattar 1,7 ha och berör del av fastigheten Skrubba 1:1. Markägoförhållanden Marken ägs i sin helhet av Stockholms Stad. Översiktskarta TIDIGARE STÄLLNINGSTAGANDEN Översiktsplan I Stockholms översiktsplan, ÖP 99, är den södra delen av planområdet utmärkt som verksamhetsområde medan den norra delen är utmärkt som natur och park. 3 (8) S-Dp 2004-08728-54 Planförslaget har stöd i de mål och utgångspunkter som redovisas i översiktsplanen. Detaljplaner Planområdets norra del ingår i generalplan, Pl 5525 B fastställd 22 november, 1962. I denna anvisas en anslutning till Tyresövägen söderifrån, från Skrubba. Södra delen av planområdet gränsar till Pl 7523 vilken anger kontor och industriändamål. I Tyresö kommun vid korsningen Bollmoravägen och den planerade förlängningen av Skrubba Malmväg finns en detaljplan för en LIDL-butik. I övrigt är området inte detaljplanelagt. Riksintressen Området berörs inte av några riksintressen. Inom området finns inga kända fornlämningar. FÖRUTSÄTTNINGAR OCH FÖRÄNDRINGAR Natur och rekreation Mark och vegetation Planområdet ligger i utkanten av ett skogsområde som i huvudsak består av högrest tallskog. I delar av skogsområdet finns artrika biotoper som berörs i någon mån. Skogsområdet är enligt översiktsplanen klassat som naturvårdsobjekt (Objekt 121 Skrubba Malm, Natur i Stockholm, Stockholms Friytor del II 1992). Rekreation Planområdet är i Stockholms grönstruktur (ÖP 1999) angivet som ett natur- och friluftsområde. Geotekniska förhållanden Marken är en del av isälvsavlagringen Stockholmsåsen och är ett viktigt infiltrationsområde. Enligt den byggnadsgeologiska kartan består marken av sten, grus och sand. Förorenad mark Den föreslagna vägen kommer att dras i gränsen till den före detta Skrubbatippen. Med anledning av att provtagningar av marken i tippen visade spår av föroreningar har en utredning kring detta genomförts. Eftersom tippen inte har använts sedan 1969 täcks den inte av bestämmelserna i Miljöbalken. Ansökan har gjorts för att få anslag ur ”Miljömiljarden” för att åtgärda föroreningarna. Tippen kommer i sin helhet att täckas för att förhindra att föroreningar läcker ut till omgivningen och sprids till yt- och grundvatten. Grundvatten Området är ett viktigt influens- och infiltrationsområde. Marken har utifrån grundvattnets sårbarhet klassats till sårbarhet III. Området ligger inom Drevvikens tillrinningsområde. 4 (8) S-Dp 2004-08728-54 Vägar och trafik Vägutformning Den förlängda Skrubba Malmväg får en bredd på 7 meter med ett körfält i vardera riktningen. Längs med vägen västra sida anläggs en tre meter bred gång- och cykelväg. Vägen och gång- och cykelbanan avgränsas av ett tre meter brett gräsbevuxet dike som kan trädplanteras. 5 (8) S-Dp 2004-08728-54 Gång- och Naturmark Dike cykelväg Dike Väg Tipp Anslutningen till Töresjövägen kommer att utformas som en t-korsning. Om Skrubba trafikplats byggs ut planeras anslutningen i stället ske via en cirkulationsplats. Anslutning t-korsning Anslutning cirkulation Trafikmängder Antalet fordon som idag trafikerar Skrubba Malmväg/Bollmoravägen uppgår till mellan 8 000-10 000 per dygn. Trafikmängden på den förlängda Skrubba Malmväg uppskattas till cirka 6 000 fordon per dygn. Kollektivtrafik Ett stort antal busslinjer trafikerar de stora vägarna kring området. Störningar Förlängningen av Skrubba Malmväg väntas ge en halvering av trafiken genom bostadsområdet Lindalen i Tyresö kommun. Detta ger förutom en förbättrad trafiksäkerhet även en sänkning av bullernivån vid de mest utsatta fastigheterna med cirka 2-3 dB(A). För det intilliggande natur- och friluftsområdet innebär dock förlängningen av Skrubba Malmväg en något ökad bullernivå jämfört med idag. Teknisk försörjning Vatten och avlopp Dagvatten från Skrubba Malmväg omhändertas idag via infiltrationsmagasin och perkolationsledningar utmed vägen. En dagvattenledning från Tyresö 6 (8) S-Dp 2004-08728-54 kommun finns anlagd och förberedd för anslutning i korsning Skrubba Malmväg/ Bollmoravägen. Dagvatten ska hanteras i enlighet med Stockholms Stads dagvattenstrategi. Denna anger att dagvatten med låga och måttliga föroreningshalter ska infiltreras där så är möjligt och lämpligt. Möjligheten att infiltrera dagvattnet inom planområdet är mycket stor. Dock bör dagvattnet från vägen först fördröjas och renas i gräsbevuxna, öppna diken innan det kan infiltreras i maken. Om trafikmängden visar sig bli större än den uppskattade kan dagvattnet efter fördröjning avledas till befintlig dagvattenledningen i Tyresö kommun. Administrativa frågor Detaljplanen har en genomförandetid på 5 år från den dagen planen vinner laga kraft. KONSEKVENSER FÖR MILJÖN Behovsbedömning Planen innehåll har bedömts enligt Miljöförvaltningens checklista. Planen möjliggör enbart nyanläggning av ca 600 m väg, som ligger i östra delen av den oexploaterade marken på gränsen mot Tyresö kommun. Planen innebär inte några risker för människors hälsa och miljökvalitetsnormerna kommer inte att överskridas. Planen påverkar den östligaste delen, som gränsar mot ett tipp- och industriområde, av ett större område som klassats som naturvårdsobjekt enligt Stockholms ÖP 1999. Södra delen av planområdet ligger inom område planerat för industriverksamhet. Inga riksintressen påverkas. Planen bedöms mot detta inte innebära någon betydande miljöpåverkan. En miljöbedömning enligt miljöbalken bedöms inte behöva upprättats. Sammanfattning Natur och rekreation Den nya vägen tar i anspråk delar av tallskog som växer på isälvsavlagringar. Skrubba Malm ingår i ett större område som tillsammans med Flatenområdet bildar ett sammanhängande natur- och rekreationsområde som klassats som skyddsvärt av kommunen. I den del som berörs bidrar en bitvis högvuxen hedtallskog till naturvärdet. Skogen har ensartad karaktär på övriga delar av isälvsavlagringen öster om Gudöbroleden. Totalt tas 1,7 ha naturmark i anspråk för vägen. 0,8 ha av ytan ligger inom det område som enligt ÖP skall bli verksamhetsområde. Den ianspråktagna ytan utgör ca 4,2 % av naturmarken öster om Gudöbroleden och söder om Tyresövägen. Naturmarksytan minskar således, men inga enskilda biotoper bedöms försvinna. Alternativa sträckningar för att begränsa intrånget i naturmarken har prövats. Dels en sträckning över befintligt tippområde öster om den föreslagna sträckningen och dels en sträckning ytterligare österut via befintliga industrifastigheter. Båda förslagen har förkastats eftersom sträckningarna medför betydande risk för läckage av markföroreningar som finns inom dessa ytor. Naturmarksområdet mellan Gudöbroleden och bebyggelsen i Tyresö används huvudsakligen för närrekreation och för passage från Tyresö ner mot Flaten 7 (8) S-Dp 2004-08728-54 och Drevviken. Med väl planerade korsningar för gående och cyklande kan barriäreffekter elimineras och skogspartiet utnyttjas på samma sätt efter att vägen byggts. För djur utgör redan idag bebyggelse och vägar en begränsning för spridning österut. Vägen bedöms inte ha någon avgörande betydelse för spridningsmöjligheterna. Mark och vatten Skrubba Malm är ett infiltrationsområde för grundvatten med god kvalitet. I samband med utredning av Skrubbatippens eventuella påverkan på grundvattnet (Tyréns 1998) konstaterades att grundvattennivån sannolikt ligger på nivån +30, d.v.s. ca 20 meter under befintlig marknivå inom vägens sträckning. Hela området med isälvsavlagringar utgör ett stort grundvattenmagasin. Förutsättningarna för infiltration är mycket goda. All nederbörd och dagvatten som inte samlas upp bedöms infiltrera i den genomsläppliga jorden. Lakvattnet från tippen bedömdes (Tyréns 1998) som svårt att detektera en bit från tippen genom att det blir så stor utspädning. Täckning av tippen kommer att utföras genom att en vall på ca 0,5 m höjd byggs runt tippen. Därefter påförs ett lager av ca 1,5 m uppbyggnadsmassor och 1-1,5 m lager av täckningsmassor. Massorna fördelas över hela tippen. Därefter förs avbanade ytmassor från vägen på och ytan kompletteringsbesås för att få ett sammanhängande intryck med kringliggande naturmark. Den nya marknivån kommer att ligga som högst 2,5-3 m över befintlig mark. En särskild utredning pågår avseende behovet av sanering av miljöfarligt avfall inom den del av tippen som kan beröras av vägutbyggnaden. Troligen behövs inte ett dike mellan den täckta tippen och naturmarken, eftersom täckningen inte ges alltför branta sluttningar. Ett skyddsavstånd mellan vägkropp och den täckta tippen på 5-10 meter kan dock vara lämpligt. Med hänsyn till detta har vägområdet givits en större bredd för att i detalj kunna justera vägens läge i samband med projektering av vägen och tippens täckning. Dagvatten från vägen bör tas om hand i gräsbevuxna diken som fördröjer och renar trafikdagvattnet innan det leds vidare för infiltration eller till dagvattenledning. Buller I en bullerutredning, som utfördes i samband med planering av Lidls livsmedelsbutik i Tyresö, visas det att medelljudnivån från Bollmoravägen vid den närmaste flerfamiljsvillan på Linblomsvägen 22 är ca 63 dB(A) under dagtid. Den ekvivalenta bullernivån är 57 dB(A) kvällstid och 51 dB(A) nattetid. Under hela dygnet överstiger de nuvarande bullernivåerna Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller. Ljudnivåerna är lägre vid övriga fastigheter på Linblomsvägen i Tyresö. Föreslagen förlängning av Skrubba Malmväg var en förutsättning för att godkänna detaljplanen för Lidl-butiken. Genomfartstrafiken på Linblomsvägen som 2003 uppgick till 2 300 fordon/ dygn kommer vid utbyggnad av Skrubba Malmväg att avlastas med minst 50 %, vilket innebär att bullernivån sänks med 2-3 dB(A) i bostäderna längs Linblomsvägen. Även Bollmoravägen kommer att avlastas, så att bullnivån i fastigheterna intill vägen förbättras. 8 (8) S-Dp 2004-08728-54 Konsekvenserna av en utbyggnad av vägen förbättrar bullernivån för många bostadsfastigheter. Bullernivån kommer att öka något utmed den norra delen i vägens omedelbara närhet. Miljökvalitetsnormer En detaljplan får inte medverka till att en miljökvalitetsnorm överskrids. Miljökvalitetsnormer (MKN) finns idag för bland annat kväveoxider, svaveldioxid, kolmonoxid, bensen, partiklar (PM10) och bly i utomhusluft. Enligt Stockholm och Uppsala läns luftvårdsförbund låg dygnsmedelvärdet för kvävedioxid 1999 på 12-24 µg/m3 inom planområde. Längs Gudöbroleden och Tyresövägen ligger värdena på 36-48 µg/m3. Sannolikt kommer halterna att ligga på samma nivå längs Skrubba Malmväg efter utbyggnaden. 20 m från vägen bedöms halterna fortfarande ligga i intervallet 12-24 µg/m3. MKN för kvävedioxid är 60 µg/m3. Det bedöms inte finnas någon risk för att miljökvalitetsnormerna kommer att överskridas. Luftkvalitet Projektets påverkan på miljökvalitetsnormer för luft beskrivs separat. Luftkvaliteten inom planområdet är påverkad av de närliggande trafiklederna. De stora grönområdena ger ändå ett förhållandevis gott mikroklimat. Vegetation, och särkilt träd, filtrerar luften från pariklar och höjer luftens fuktighet. Genom att vägområdet hårdgörs försvinner träd och luftens innehåll av partiklar kan förväntas höjas något i direkt anslutning till vägen samtidigt som luftfuktigheten sjunker. Erfarenhetsmässigt bedöms denna förändring vara utan betydelse. Säkerhet Mellan bostadsområdena och grönområdet anläggs säkra övergångar så att stråken ner mot Drevviken och Flatenområdet bibehålls. Genom utbyggnaden av Skrubba Malmväg avlastas Bollmoravägen och Linblomsvägen, därmed ökar trafiksäkerheten på dessa vägar som har många fastighetsutfarter. MEDVERKANDE Planhandlingarna har utarbetats av WSP Stadsutveckling genom Anna Galli och Tony Andersson. Från Stockholms stad har Per Olof Jägbeck, Staffan Lorentz och Anna Fröberg-Flerlage medverkat. Konsekvenser för miljön har utarbetats av Rune Löfgren, WSP Landskap och miljö. Peter Jacobsson Torbjörn Johansson planchef handläggare GENOMFÖRANDEBESKRIVNING 1 (2) Strategiska avdelningen 2006-04-21 S-Dp 2004-08728-54 Torbjörn Johansson Tfn 08-508 27 352 Förslag Detaljplan för förlängning av Skrubba Malmväg inom del av fastigheten Skrubba 1:1 i stadsdelen Skrubba i Stockholm S-Dp 2004-08728-54 BAKGRUND OCH SYFTE Gatu- och fastighetskontoret har begärt planändring för förlängning och utbyggnad av Skrubba Malmväg. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en förlängning av Skrubba Malmväg från korsningen Skrubba Malmväg- Bollmoravägen till Töresjövägen. Vägen avlastar bostadsområdet Lindalen från störande genomfartstrafik, möjliggör byggande av en Lidl-butik i Tyresö och ger förutsättningar för verksamhetsområdet att utvecklas. Projektet ingår i en överenskommelse som 2003 träffades mellan staden och Tyresö kommun som bland annat syftar till att möjliggöra en etablering av en Lidl-butik i Tyresö kommun. I området driver Nacka-, Tyresö och Stockholms kommuner ett samarbetsprojekt för det framtida huvudvägnätet inom området. Kommunerna har bland annat enats om att föreslå en flyttning av den tidigare planerade Lindalens trafikplats till ett nytt läge vid Skrubba. Stadsbyggnadsnämnden beslöt den 10 juni 2004 att uppdra åt stadsbyggnadskontoret att påbörja planarbete för del av fastigheten Skrubba 1:1. ORGANISATORISKA FRÅGOR Tidplan Planarbetet bedrivs med normalt planförfarande utan program då detaljplanen är förenlig med översiktsplanens intentioner. Plansamråd maj-juni 2006 Utställning augusti 2006 Antagande oktober 2006 Byggstart planeras till fjärde kvartalet 2006. 2 (2) Genomförandetid Genomförandetiden slutar 5 år efter det att planen har vunnit laga kraft. Ansvarsfördelning Stadsbyggnadskontoret ansvarar för upprättande av detaljplan. Markkontoret ansvarar för utbyggnaden av vägen. TEKNISKA FRÅGOR Dagvatten ska omhändertas lokalt så långt som möjligt i enlighet med Stockholms stads dagvatten strategi. Dock bör dagvattnet från vägen först fördröjas och renas i gräsbevuxna, öppna diken innan det kan infiltreras i maken. Om trafikmängden visar sig bli större än den uppskattade kan dagvattnet efter fördröjning avledas till befintlig dagvattenledningen i Tyresö kommun. MEDVERKANDE Planhandlingarna har utarbetats av WSP Stadsutveckling genom Anna Galli och Tony Andersson. Från Stockholms stad har Per Olof Jägbeck och Staffan Lorentz medverkat. Peter Jacobsson Torbjörn Johansson planchef handläggare