Din position: Hem > Ljungby kommun > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2013-03-19
Bo Dalesjö, controller, och Carina Karlund, chefsinformatör i Ljungby kommun, informerar om resultatet i den senaste mätningen av kommunens kvalitet i korthet, en jämförelse av kommunens verksamheter med totalt 195 kommuner i Sverige.
Inga medborgare ställer frågor.
Ledamöternas frågestund
1. Christer Henriksson (KD) frågar kommunfullmäktiges ordförande Stefan Willforss (C) vilken rättslig instans som har beslutat att fullmäktiges delbeslut ”att de nuvarande vice ordförandena i nämnderna tas bort och att oppositionen får vice ordförandeposten” 2012-06-19 § 80 inte är lagligt.
Henriksson (KD) frågar också vad man kommer att göra för att säkerställa att frågan hanteras på ett riktigt sätt.
Stefan Willforss (C) svarar att han ansvarar för beslutet att anse fullmäktiges delbeslut ”att de nuvarande vice ordförandena i nämnderna tas bort och att oppositionen får vice ordförandeposten” KF 2012-06-19 § 80 som olagligt enligt kommunallagen.
På frågan om vad man kommer att göra, svarar Willforss (C) att han inte kan svara på den frågan idag.
Redogörelse för ärendet
Inga motioner eller interpellationer har lämnats in till dagens sammanträde.
Ks2013/0098 700
Beslut
Interpellationen är besvarad.
Ärendet
I en interpellation den 26 februari 2013 ställer Anne Karlsson (S) fyra frågor om hemlöshet i Ljungby till socialnämndens ordförande Arne Johansson (C)
Arne Johansson har lämnat ett skriftligt svar två dagar innan sammanträdet och besvarar interpellationen muntligt under sammanträdet.
Medborgarförslagen lämnas till kommunstyrelsen för slutligt beslut.
Ks2013/0039 005
Kommunfullmäktige antar policyn för bredband med följande tillägg i stycke två:
”Även om den övergripande målsättningen med bredbandspolicyn är ett så heltäckande, utbyggt fibernät i kommunen som möjligt kommer stöd från staten att krävas. För att stimulera en utbyggnad där det är som glesast och därmed dyrast behöver staten lämna betydligt större ekonomiska bidrag jämfört med vad som skett hittills.”
I sin handlingsplan IT i människans tjänst – en digital agenda för Sverige som Näringsdepartementet presenterade i oktober 2011, finns målsättningen att år 2020 ska mer än 90 % av Sveriges hushåll ha tillgång till bredband med en kapacitet om minst 100 Mbit/s. Handlingsplanen anger att utbyggnaden i första hand ska ske av marknaden.
Ljungby kommun delar fullt ut Näringsdepartementets syn på att bredbandsfrågan är mycket viktig. Kommunen bedömer samtidigt det som osannolikt att marknaden själva kommer bygga ut bredband till alla i Ljungby kommun enligt handlingsplanens mål.
Politiker och tjänstemän i kommunen har därför, tillsammans med Ljungby Energi AB, representanter från näringsliv och landsbygd, arbetat fram principer som ligger till grund för förslaget till policy för bredband.
Verksamhetsplanen beskriver kommunens hållning och hantering av bredbandsfrågan på en mer detaljerad nivå än policyn.
Beredning
Kommunstyrelsen föreslår den 5 mars 2013 att kommunfullmäktige antar policyn för bredband med följande tillägg i stycke två:
Yrkanden
Carina Bengtsson (C), Ann-Charlotte Wiesel (M) och Anne Karlsson (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.
Ks2012/0488 350
Antagande av policy
Kommunfullmäktige antar policyn för vatten och avlopp.
I Ljungby kommun bedrivs sedan 2011 en förvaltnings- och kommunövergripande planering av vatten och avlopp (VA) för att ta ett samlat grepp på VA-relaterade frågor. På så sätt skapas en långsiktighet och förutsägbarhet både vad gäller både kommunens egen verksamhet som dess ställningstaganden i samband med planering och tillsynsverksamhet. Den övergripande målsättningen är att minska miljöbelastningen på grundvatten, sjöar, vattendrag och hav.
De två första stegen i VA-planeringen är att ta fram en VA-översikt och en policy för vatten och avlopp. I policyn för vatten och avlopp finns ställningstaganden som ska styra VA-planeringen och riktlinjer för hur prioriteringar ska göras.
En av de viktigare strategiska frågorna i förslaget till policy för vatten och avlopp är ställningstagandet att ersätta befintliga allmänna anläggningar vid Bolmens östra strand, med ledningar för VA-försörjning från avloppsreningsverk och vattenverk i Ljungby.
Kommunstyrelsen föreslår den 5 mars 2013 att kommunfullmäktige antar policyn för vatten och avlopp.
Carina Bengtsson (C) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.
Ks2013/0077 107
Kommunfullmäktige beslutar att
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Energi AB i enlighet med kommunstyrelsens förslag,
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Energinät AB i enlighet med kommunstyrelsens förslag,
· Anta ny bolagsordning för Ljungbybostäder AB i enlighet med kommunstyrelsens förslag,
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Utveckling AB i enlighet med kommunstyrelsens förslag,
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Holding AB i enlighet med kommunstyrelsens förslag,
· Anta nya gemensamma ägardirektiv för Ljungby kommuns aktiebolag, Ljungby Holding AB, Ljungbybostäder AB, Ljungby Energi AB, Ljungby Energinät AB, Ljungby Utveckling AB, i enlighet med kommunstyrelsens förslag,
· Revidera kommunstyrelsens reglemente i enlighet med kommunstyrelsens förslag.
Tidigare beslut om bolagsordning och ägardirektiv för samtliga bolag, samt reglemente för kommunstyrelsen upphör härmed att gälla.
Från och med den 1 januari 2013 är de tidigare tillfälliga reglerna i LOU om det så kallade in house-undantaget och de så kallade Teckalkriterierna, permanentade. Ändringen av lagstiftningen har gjorts för att överensstämma med EU-domstolens praxis. Samtidigt med ändringarna i LOU har även ändringar gjorts i kommunallagen som berör de kommunala företagen. Bland annat får kommunstyrelsen en förstärkt uppsiktsplikt över företagen.
Den nya lagstiftningen medför en del möjligheter och förenklingar vad gäller den affärsmässiga relationen mellan ägarkommunen och dess bolag. Om vissa kriterier är uppfyllda kan undantag från upphandlingsskyldighet enligt LOU föreligga när kommuner köper tjänster från kommunala bolag.
På grund av ändringarna i lagstiftningen har kommunledningsförvaltningen gjort en översyn av bolagsordningar och ägardirektiv för de kommunala bolagen samt av reglemente för kommunstyrelsen, vilka kommunfullmäktige har att besluta om.
Kommunstyrelsen har att besluta om ändring av verksamhetsplan för sin uppsikt över nämnder, styrelser och bolag och ska även årligen bedöma om verksamheten i bolagen stämmer med det ändamål fullmäktige har fastställt och om verksamheten skett i överensstämmelse med de kommunala befogenheterna.
De föreslagna förändringarna berör flertalet av de styrdokument som reglerar förhållandet mellan kommunen och dess aktiebolag. Därför har förslagen arbetats fram i samråd med alla VD:ar för kommunens aktiebolag.
Kommunstyrelsen föreslår den 5 mars 2013 att kommunfullmäktige beslutar att
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Energi AB i enlighet med förslag i bilaga 1,
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Energinät AB i enlighet med förslag i bilaga 2,
· Anta ny bolagsordning för Ljungbybostäder AB i enlighet med förslag i bilaga 3,
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Utveckling AB i enlighet med förslag i bilaga 4,
· Anta ny bolagsordning för Ljungby Holding AB i enlighet med förslag i bilaga 5,
· Anta nya gemensamma ägardirektiv för Ljungby kommuns aktiebolag, Ljungby Holding AB, Ljungbybostäder AB, Ljungby Energi AB, Ljungby Energinät AB, Ljungby Utveckling AB, i enlighet med förslag i bilaga 6,
· Revidera kommunstyrelsens reglemente i enlighet med kommunledningsförvaltningens förslag daterat 2013-02-13.
Kommunstyrelsen beslutade den 5 mars 2013 att revidera verksamhetsplanen för uppsikt av nämnder, styrelser och bolag i enlighet med kommunledningsförvaltningens förslag daterat 2013-02-13.
Ks2013/0064 015
Kommunfullmäktige beslutar att höja följande taxor inom räddningstjänsten:
1. Taxan för återställning av ett automatiskt brandlarm, som visar sig vara orsakat av annan anledning än brand, höjs till 5000 kr.
2. Taxan för återställning av ett fellarm från en brandlarmanläggning höjs till 2000 kr.
3. Taxan för nyanslutning av en automatisk brandlarmanläggning höjs till 1500 kr.
Under 2012 har räddningstjänsten gått igenom samtliga sina taxor och föreslår följande höjningar av taxor som senast reviderades år 2009.
Kommunstyrelsen föreslår den 5 mars 2013 kommunfullmäktige att besluta om höjning av taxor inom räddningstjänsten:
4. Taxan för återställning av ett automatiskt brandlarm, som visar sig vara orsakat av annan anledning än brand, höjs till 5000 kr.
5. Taxan för återställning av ett fellarm från en brandlarmanläggning höjs till 2000 kr.
6. Taxan för nyanslutning av en automatisk brandlarmanläggning höjs till 1500 kr.
Tekniska förvaltningen får i uppdrag att göra en utredning om möjligheten till differentierad taxa när det gäller interna och externa brukare.
Ks2013/0117 102
Kommunfullmäktige godkänner avsägelsen.
År 2012 blev Ljungbergsmuseet i Ljungby utsett till Kronobergs läns bildkonstmuseum. I samband med att detta uppdrag fastställdes, ingick Ljungby kommun ett nytt avtal med Ljungbergsmuseet, tillsammans med Regionförbundet södra Småland. Samtidigt utsågs en ny representant till styrelsen för Sven och Ann-Margret Ljungbergs stiftelse, för regionförbundet och Ljungby kommun.
Med anledning av detta avsäger sig Arne Johansson (C) den 4 mars 2013 uppdraget som adjungerad ledamot i Sven och Ann-Margret Ljungbergs stiftelse.
Kommunfullmäktige godkänner redovisningen av meddelanden.