Din position: Hem > Ljungby kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2013-05-14
Beslut
Kommunstyrelsen beslutar att ärende nr 19 Svar på motion om att ta bort årsarvodet för förste vice ordförandena i nämnderna utgår från dagordningen.
Ärendet
Ordföranden föreslår kommunstyrelsen att ärende nr 19 Svar på motion om att ta bort årsarvodet för förste vice ordförandena i nämnderna utgår från dagordningen.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att vårdnadsbidraget tas bort och att inga nya ansökningar beviljas efter den 1 juli 2013.
Vårdnadsbidraget infördes den 1 januari 2009, efter beslut om budget för 2009 i
fullmäktige den 17 juni 2008.
Barn- och utbildningsnämnden har sett över organisationen för att anpassa budgeten 2013 med 5 mkr. Den 22 april 2013 beslutade nämnden om ett antal besparingsåtgärder, bland annat föreslår de att vårdnadsbidraget tas bort.
Yrkanden
Christer Henriksson (KD) yrkar att ärendet återremitteras till barn- och utbildningsnämnden.
Carina Bengtsson (C) yrkar att vårdnadsbidraget ska vara kvar. Christer Henriksson (KD) yrkar bifall till Bengtssons (C) yrkande.
Conny Simonsson (S) yrkar att vårdnadsbidraget tas bort och att inga nya ansökningar beviljas efter den 1 juli 2013. Lars Solling (FP), Kerstin Wiréhn (V) och Roland Johansson (ALT) bifaller Simonssons (S) yrkande.
Kjell Jormfeldt (MP) yrkar att vårdnadsbidraget upphör från och med den 1 januari 2014.
Beslutsordning 1
Ordföranden frågar om ärendet ska avgöras idag eller om det ska återremitteras till barn- och utbildningsnämnden. Ordföranden finner att ärendet ska avgöras idag.
Beslutsordning 2
Ordföranden frågar om vårdnadsbidraget ska vara kvar enligt Carina Bengtssons (C) med flera yrkande eller om det ska tas bort. Ordföranden finner att kommunstyrelsen beslutar att föreslå kommunfullmäktige att vårdnadsbidraget tas bort.
Votering a
Votering begärs och genomförs med följande beslutsordning: ja-röst för att ta bort vårdnadsbidraget och nej-röst för att ha kvar vårdnadsbidraget. Omröstningen resulterar i 12 ja-röster och 3 nej-röster. Se omröstningsbilaga.
Beslutsordning 3
Ordföranden frågar därefter om kommunstyrelsen ska föreslå fullmäktige att vårdnadsbidraget tas bort från den 1 juli 2013 enligt Conny Simonssons (S) med flera yrkande eller den 1 januari 2014 enligt Kjell Jormfeldts (MP) yrkande. Ordföranden finner att kommunstyrelsen beslutar att föreslå fullmäktige att vårdnadsbidraget tas bort från den 1 juli 2013.
Votering b
Votering begärs och genomförs med följande beslutsordning: ja-röst för att ta bort vårdnadsbidraget den 1 juli 2013 och nej-röst för att ta bort vårdnadsbidraget den 1 januari 2014. Omröstningen resulterar i 11 ja-röster och 2 nej-röster. Två ledamöter avstår från att rösta. Se omröstningsbilaga.
Kommunstyrelsen har därmed beslutat att föreslå kommunfullmäktige besluta att vårdnadsbidraget tas bort och att inga nya ansökningar beviljas efter den 1 juli 2013.
Reservation
Christer Henriksson (KD) reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige godkänner årsredovisningen för IHD Industrihotell AB 2012.
IHD Industrihotell AB har upprättat årsredovisning för 2012 och överlämnar den till kommunfullmäktige för godkännande.
Kommunstyrelsen beslutar att genomföra upphandling av entreprenör för sanering av markdelen.
Kommunstyrelsen beslutar även att genomföra upphandling av sanering av sjödelen.
Kommunstyrelsen fattar ovanstående beslut under förutsättning att begärt bidragsmedel för 2013 tilldelas projektet för huvuddel 1 avseende miljötillståndsansökan och att tillräckligt bidragsmedel finns för 2014 och 2015 för genomförandet av huvuddel 2-4.
Saneringsprojektet av fastigheten Dörarp 5:78 m fl är uppdelat i två entreprenader; markdelen och sjödelen.
På markdelen finns en verkstadsbyggnad. Under byggnaden finns föroreningar som läcker tungmetaller till grundvattnet. Tungmetallerna (krom, koppar och nickel) är av sådan art och omfattning att de är direkt farliga för miljön och de flesta livsformer. För att kunna göra saneringen i rätt följd och komma åt föroreningskällan måste byggnaden först rivas. Marken under byggnaden kommer att saneras till 4.5 meters djup. Delar av byggnadsmaterialet är också starkt förorenat. Vid rivning och marksanering kommer grund- och regnvatten att omhändertas och renas. Ett speciellt reningsverk kommer att sättas upp för detta ändamål. I entreprenaden ingår även sanering av omkringliggande mark ner mot Färsjön. En yta vid Färsjöns norra vik kommer att hårdgöras och användas för upplag av massor.
Entreprenadformen är utförandeentreprenad och utvärderingskriteriet är lägsta pris.
För sanering av sjödelen krävs ett miljötillstånd från miljödomstolen för att den metod som entreprenören föreslår ska kunna användas. Saneringen kan troligtvis påbörjas om cirka ett år. De delar som ska saneras från tungmetaller är Färsjöns norra vik och bäcken ut till Vidöstern. Denna entreprenad är indelad i fyra huvuddelar, beställaren kan avbryta entreprenaden efter de indelade huvuddelarna. Första huvuddelen är att ta fram miljötillståndsansökan till miljödomstolen. Huvuddel två och tre avser olika delsträckor i bäcken från Färsjön till Vidöstern. Fjärde huvuddelen avser ytterligare en delsträcka i bäcken från Färsjön till Vidöstern och området i Färsjön. Entreprenadformen är totalentreprenad och utvärderingskriteriet är lägsta pris.
Ljungby kommun har, via Länsstyrelsen, av Naturvårdsverket beviljats bidrag om 32.9 Mkr för att genomföra saneringen av mark- och sjödelen. Bidraget är villkorat organisatoriskt, vilket innebär att kommunen är huvudman och att Länsstyrelsen deltar och bevakar utförandet av projektet. Bidraget är också villkorat med att projektet genomförs inom beviljade ekonomiska ramar inom förutsatt bestämd tid. Länsstyrelsen har deltagit vid projekteringen för utformning av förfrågningsunderlaget.
Beredning
Tekniska utskottet föreslår den 16 april 2013 att kommunstyrelsen beslutar att genomföra upphandling av entreprenör för sanering av markdelen.
Tekniska utskottet föreslår även att kommunstyrelsen beslutar att genomföra upphandling av sanering av Sjödelen.
Tekniska utskottet föreslår att kommunstyrelsen fattar ovanstående beslut under förutsättning att begärt bidragsmedel för 2013 tilldelas projektet för huvuddel 1 avseende miljötillståndsansökan och att tillräckligt bidragsmedel finns för 2014 och 2015 för genomförandet av huvuddel 2-4.
Kommunstyrelsen beslutar att godkänna samverkansavtalet mellan Landstinget Kronoberg och Ljungby kommun.
Avtalstiden är från 15 april 2013 till och med 15 april 2016.
Landstinget och de kommunala räddningstjänsterna i Kronobergs län bedriver sedan 2007 en form av utökad samverkan vilken bland annat innefattar IVPA, I väntan på ambulans. Räddningstjänsterna och landstinget har nu tagit fram förslag på vidareutveckling av ursprungsavtalet i samband med första avtalsperiodens slut.
Förslag till beslut
Tekniska utskottet föreslår den 16 april 2013 att kommunstyrelsen beslutar att godkänna samverkansavtalet mellan Landstinget Kronoberg och Ljungby kommun. Avtalstiden är från 15 april 2013 till och med 15 april 2016.
Svar på medborgarförslag
Kommunstyrelsen tackar medborgaren för förslaget och ger tekniska förvaltningen i uppdrag att utreda möjliga förslag på hur sidoräckena på Ågårdsbron kan förbättras.
En kommuninvånare föreslår i maj 2012 att räckena på Ågårdsbron bör förbättras så att de blir tätare. Många skolbarn passerar över bron på sin väg mellan hemmet och skola. Bron kan vara mycket hal under höst och vinter.
Tekniska utskottet föreslår den 16 april 2013 att kommunstyrelsen beslutar att tacka medborgaren för förslaget och ge i uppdrag till förvaltningen att utreda möjliga förslag på hur sidoräckena på Ågårdsbron kan förbättras.
Kommunstyrelsen godkänner ombyggnad av banvallsleden mellan Ryssby och kommungränsen vid Målaskog.
Kommunstyrelsen godkänner finansiering av banvallsleden sträckan Ryssby till kommungräns vid Målaskog genom att omdisponera medel från projekt 20010 exploatering industriområde.
Gatuavdelningen har den 11 mars 2013 gjort en beräkning för vad det skulle kosta att rusta upp banvallsleden mellan Ryssby och Alvesta kommungräns till en väg bra nog att cykla på. Sträckan är 8.5 km och kostnaden beräknas till cirka 2200 tkr.
Tekniska utskottet överlämnar den 19 mars 2013 ärendet till kommunstyrelsen utan förslag till beslut.
Tekniska förvaltningen får i uppdrag att inför kommunstyrelsens sammanträde den 9 april 2013 komplettera beslutsunderlaget och inhämta yttrande från ekonomiavdelningen.
Kommunledningsförvaltningen skriver i ett yttrande den 26 mars 2013 att budget för projektet saknas, inte heller finns möjlighet att omdisponera från andra investeringsprojekt. Möjlig finansiering kan ske genom kontot för exploatering industriområden som kommunstyrelsen förfogar över. Kommunledningsförvaltningen skriver att det i dagsläget är omöjligt att avgöra om behov finns av budgeten för exploatering av industriområden eller om det går att omfördela medel till andra projekt.
Tekniska förvaltningen föreslår den 3 maj 2013 att kommunstyrelsen godkänner ombyggnad av banvallsleden mellan Ryssby och kommungränsen vid Målaskog.
Tekniska förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen godkänner finansiering av banvallsleden sträckan Ryssby till kommungräns vid Målaskog genom att omdisponera medel från projekt 20010 exploatering industriområde.
Carina Bengtsson (C), Kerstin Wiréhn (V), Kjell Jormfeldt (MP), Lars Solling (FP) och Conny Simonsson (S) yrkar bifall till tekniska utskottets förslag till beslut.
Ajournering
Ajournering begärs och genomförs kl. 09.45-09.55.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar policy för hälsa.
Kommunledningsförvaltningen har upprättat ett förslag till reviderad policy för hälsa. Policyn innehåller fyra delar:
Friskvård
Rehabilitering
Alkohol, droger och tobak
Företagshälsovård
Policyn ger en sammanfattande bild av arbetet med hälsofrågor i kommunen. I arbetet med revideringen har personalavdelningen samverkat med representanter från de största förvaltningarna i kommunen.
Personalutskottet föreslår den 2 april 2013 att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar policy för hälsa.
Kommunstyrelsen beslutar den 9 april 2013 att återremittera ärendet till personalutskottet för att ta med frågan om spelmissbruk.
Kommunledningsförvaltningen presenterar den 6 maj 2013 ett förslag till reviderad policy för hälsa. I den reviderade policyn behandlas även spelmissbruk.
Kommunstyrelsen antar verksamhetsplanen för hälsa.
Beslutet gäller under förutsättning att kommunfullmäktige antar policyn för hälsa.
Kommunledningsförvaltningen har tagit fram förslag till utformning av verksamhetsplan för hälsa.
Handlingsplanen omfattar friskvård, rehabilitering, alkohol, droger och tobak och företagshälsovård. Handlingsplanen informerar om att varje medarbetare är ytterst ansvarig för sin egen livsstil samt för utvecklingen av sina personliga resurser. Ett aktivt medarbetarskap innebär även ansvar för att medverka i arbetet för ökad hälsa på arbetsplatsen.
Chefen ansvarar för hälsoarbetet på arbetsplatsen. Detta ansvar fullgörs genom ett aktivt ledarskap där chefen stödjer och engagerar sina medarbetare. Motivation, kunskap och uppmuntran är avgörande för ett långsiktigt hälsoarbete. Hälsoarbetet ska utvecklas och följas upp i utvecklingssamtal och på arbetsplatsträffar.
Personalutskottet föreslår den 2 april 2013 att kommunstyrelsen antar verksamhetsplanen för hälsa under förutsättning att policy för hälsa antas av kommunfullmäktige.
Kommunledningsförvaltningen presenterar den 6 maj 2013 ett förslag till reviderad verksamhetsplan för hälsa. I den reviderade verksamhetsplanen tas även spelmissbruk upp.
Kommunstyrelsen beslutar att tilldela medel ur Dahlin-fonden enligt kultur- och fritidsnämndens och socialnämndens identiska förslag till beslut.
Utdelning ur Dahlinfonden sker en gång om året. Kultur- och fritidsnämnden och socialnämnden ska ges tillfälle att yttra sig till kommunstyrelsen angående inkomna ansökningar.
För år 2013 finns ca 950000 kronor att dela ut ur fondens avkastning.
Pengarna ska enligt de principer som fastställts av kommunfullmäktige fördelas till projekt inom eller rörande tidigare Berga kommuns geografiska område enligt följande:
1/7 av pengarna, ca 135700 kr, tilldelas biblioteket i Lagan.
1/7 av pengarna, ca 135700 kr, utdelas till kulturella ändamål.
5/7 av pengarna, ca 678500 kr, utdelas till sociala ändamål.
Följande ansökningar har inkommit och behandlats av kommunstyrelsens remissinstanser: kultur- och fritidsnämnden och socialnämnden. De båda nämnderna lämnar identiska förslag till fördelning av medel.
Förening
Aktivitet
Ansökt kr
Förslag,
Kultur- och fritidsnämnden
Socialnämnden
Lagans Golfklubb
Nybyggnation av övningsområde
313211 kr
-
Lagans samhällsförening
Renovering av tak på Godsmagasinet i Lagan
177000 kr
Lagans Innebandyklubb
Bussresor till matcher, matchkläder, ledarutbildn.
113 500 kr
60000 kr
Lagans AIK
Belysning, staket, mark-arbeten, fotbollsmål mm.
511150 kr
200000 kr
Bergabygdens folkdansare
Musik, resor, material, lokalhyra mm.
25000 kr
15000 kr
Röda Korset, Lagankretsen
Första hjälpen utbildning, koloniläger för barn mm.
20000 kr
Berga Hembygdsförening
Anordning av firande av högtidsdagar mm.
65000 kr
20700 kr
Lagans Tennisklubb
Tennisskola, banskötsel, inköp av motionsredskap
27000 kr
Berga Väntjänst
Aktiviteter 2013-2014:
utflykter, underhållning, hyra av lokal mm.
30000 kr
Berga Ungdoms SKF
Nya vapen, ammunition, service för vapen
212 500 kr
53500 kr
Puls i Lagan
Renovering, dansuppvisning,utrustning, utbildning, arrangera Pulsloppet
230000 kr
80000 kr
Musiksatsningar i Berga Församling
Musikveckan, körkonserter
79000 kr
50000 kr
Guddarps IF
Tillbehör till fotbollsplan, målning av klubbstugan
59000 kr
Vittaryds Bastuförening
Utbyte av bastuaggregat och panel brädor
10000 kr
Dörarps IF
Handikappsanpassa Tallåsen
136000 kr
Slussen i Lagan
Investering för att göra uppstarten möjligt
500000 kr
Flyxens FVOF
Grillplatser, bryggor, möjlighet till sommarfiske
Logen 4669 Fram, IOGT-NTO
Lagandagen, partytält, bord, kopiator, el, underhållning av fastighet
50500 kr
Vittaryd-Dörarps Hembygdsförening
Smålandsstaket, gräsklippare, utemöbler,mm
145000 kr
Hörda Byförening
belysning av monumentalt odlingsröse
8000 kr
Totalt 50000 kr
installation av fiber i Hördagården
fortsatt anpassning av Hördagården för funktionsnedsatta
underhåll av trägolv i Hördagården
Vittaryds Idrottsklubb
Resor, dräkter, renovering,
isolering
Bergaortens missionsförsamling
Fönster, entrédörr
75000 kr
Össlöv Bystugeförening
Slipning parkettgolv, skåp i kök, luft/luft värmepump
Dräktrådet i Kronobergs län
Delfinansiering av utgivningen av boken ”Ståten o nyttan. Folkliga kläder o textila traditioner i södra Småland”.
Ljungbergmuseets Vänner
Estetisk projekt för Åbyskolan grundskoleelever i Lagan: visning,utställning,priser,buss-kostnader
45000 kr
Vittaryd Sockenråd
Uppstart fritidsgård, stereoanläggning, tv, dvd med Wiispel, sällskapsspel
Vittaryd i Gemenskap (V.I.G.)
Kaffebryggare, porslin, trädgårdsmöbler, trubadur
5000 kr
IOGT-NTO:s juniorer
Discolampor, el, filmduk, arrangemang vid Brofästet och Lagandagen, annonskostnader
35000 kr
Berga PRO
Kulturella upplevelse, social gemenskap, vidareutbildning
12000 kr
Summa
3208 861
135700 kr
678500 kr
Jäv
Anne Karlsson (S), Roland Johansson (ALT), Christer Henriksson (KD), Lars-Ove Johansson (C) deltar inte i behandlingen av ärendet. Alf Johansson (KB) och Eva-Marie Norén Holgersson är inte heller närvarande på grund av jäv.
Yttrande över förslag
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige ställer sig bakom styrelsen för Davidsonska donationens stiftelses förslag till permutation av testamentet.
Styrelseledamot i Davidsonska donationen informerar under arbetsutskottets sammanträde den 23 april 2013 om donationen och förslaget att permutera testamentet för att anpassa stiftelsen efter de förutsättningar som råder idag.
Förslagen är att de 25 sockenkommittéerna ersätts med en kommitté om 22 personer, som är kunniga och erfarna inom jordbruket, att bidragen inte längre fördelas utifrån respektive sockens landareal utan utifrån sökt belopp, att stiftelsens säte ska vara Gislaved istället för Södra Hestra.
Ljungby kommun ombeds att liksom övriga fyra kommuner i Västbo Härad lämna ett yttrande på förslaget till permutation.
Kommunledningsförvaltningen föreslår den 6 maj 2013 att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige ställer sig bakom styrelsen för Davidsonska donationens stiftelses förslag till permutation av testamentet.
Kommunstyrelsen antar miljö- och byggförvaltningens tjänsteskrivelse som sitt eget och lämnar det som sitt yttrande.
Vattenförvaltningsarbetet enligt EU:s ramdirektiv för vatten bedrivs i 6-års cykler där varje cykel avlutas med ett beslut om förvaltningsplan, miljökvalitetsnormer samt åtgärdsprogram med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Den första förvaltningscykeln avslutades 2009, den andra kommer att avslutas 2015.
Som delmoment inför framtagandet av förvaltningsplanerna för den tredje cykeln, för perioden 2015-2021, genomför Sveriges fem vattenmyndigheter nu offentliga samråd. När förvaltningsplanen ska revideras tas ett arbetsprogram fram som beskriver arbetet med vattenförvaltningen och tydliggör ansvar och roller.
Vattenmyndigheterna för Södra Östersjöns och Västerhavets vattendistrikt vill samråda om arbetsprogram, tidtabell och väsentliga frågor inför vattendistriktets förvaltningsplan för åren 2015-2021. Myndigheten vill också ha synpunkter på behov, omfattning och detaljeringsgrad på miljökonsekvensbeskrivningen för kommande förvaltningsplan. I ärendet finns också ett antal frågor att besvara.
De områden man önskar synpunkter på kan sammanfattas enligt följande:
- Särskilda utmaningar i vattendistriktet
- Samverkan för att säkra vattenkvalitet
- Övervakning
- Kartläggning och analys
- Miljökvalitetsnormer
- Åtgärdsprogram
- Utkast till miljökonsekvensbeskrivning
Vattenmyndigheten tänker inte revidera arbetsprogrammet efter samrådet, utan hantera det i det fortsatta arbetet. Miljö- och byggförvaltningen skriver den 15 april 2013 att det är något märkligt med anledning av det måste vara ett av syftena med samrådet att inkomna synpunkter kan leda till förändringar av dokumenten. Det skulle vara en fördel att de frågor som är väsentliga prioriteras och redovisas tydligt och att mindre angelägna frågor tas bort. Större fokus på utmaningarna och mindre på nulägesbeskrivning hade varit önskvärt.
Därefter lämnar miljö- och byggförvaltningen ett par synpunkter om bland annat att arbetet med försurning bör prioriteras, arbetet med markföroreningar, samverkan, det lokala perspektivet, kvalitetssäkring och att ett enhetligt sätt att ge stöd och vägledning för miljökvalitetsnormerna bör anges.
Miljö- och byggförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen lämnar miljö- och byggförvaltningens tjänsteskrivelse som sitt yttrande.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen antar miljö- och byggförvaltningens tjänsteskrivelse som sitt eget och lämnar det som sitt yttrande.
Kommunstyrelsen godkänner samrådsredogörelsen som underlag till aktualitetsbeslut av översiktsplan 2006.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att översiktsplanen 2006 för Ljungby kommun inte är aktuell och att en ny översiktsplan ska tas fram. Den gällande översiktsplanen gäller fram till dess att en ny tas fram.
Varje kommun ska enligt Plan- och Bygglagen 3 kap 1 §, ha en aktuell översiktsplan som redovisar kommunens syn på grunddragen i markanvändningen och bebyggelseutvecklingen. Ljungby kommuns gällande översiktsplan antogs den 1 juni 2006.
Minst varje mandatperiod ska kommunfullmäktige ta ställning till översiktsplanens aktualitet (PBL 3 kap 27§). Ställningstagandet ska innefatta hela kommunens översiktsplan inklusive särskilt antagna fördjupningar.
Kommunstyrelsen gav den 11 september 2011 planavdelningen i uppdrag att aktualitetspröva översiktsplanen enligt beslutad projektplan. Remissförfrågan skickades ut till bland annat samtliga kommunala nämnder, förvaltningar, bolag samt statliga myndigheter. Remissomgången pågick från den 27 november 2012 till den 1 mars 201. Sammanlagt 19 synpunkter har lämnats in, de redovisas i en samrådsredogörelse.
Miljö- och byggförvaltningen skriver den 9 april 2013 att den samlade bedömningen efter att remissomgången har gjorts är att översiktsplan 2006 inte längre är aktuell i alla delar. Det är av stor betydelse att översiktsplanen är aktuell, så den har tyngd och kan ge vägledning vid beslut och därför behöver översiktsplanen göras om. Kommunstyrelsen är ansvarig nämnd för arbetet med en ny översiktsplan och godkänner, efter aktualitetsbeslutet, projektplanen för hur arbetet med den nya översiktsplanen ska bedrivas.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen godkänner samrådsredogörelsen som underlag till aktualitetsbeslut av översiktsplan 2006.
Kommunstyrelsen beslutar att fördela kommunledningsförvaltningens överskott enligt följande:
(tkr)
Ungdomsanställningar 3000
Ungdomsanställningar 500
Framtid Kronoberg 250
Ekonomi- och personalsystemsupphandling 200
Lean 200
Beslutsstödssystem 289
Turistbyrå 103
Tvärdraget 100
Bredband 2098
Visionsarbete 250
Konsumentrådgivning 39
Ungdomsrådet 38
Totalt 7 067
Ombudgetering med 300 tkr görs från medel för inköpsstöd till beslutsstödssystem.
Finansiering sker via eget kapital.
Kommunledningsförvaltningen har till sitt förfogande 7 067 tkr i resultatbalanserade medel.
Kommunledningsförvaltningen föreslår den 3 april 2013 följande fördelning av medlen:
· Ungdomsanställningar 3000 tkr. Utmaning mot näringslivet att anställa ungdomar upp till och med 29 år på 7 månader. Kommunen förbinder sig att anställa lika många som näringslivet totalt anställer.
· Ungdomsanställningar 500 tkr. Anställning av långtidsarbetslösa ungdomar upp till och med 29 år, i samråd med socialförvaltning och arbetsförmedling. Ett års anställning för 5-10 personer.
· Framtid Kronoberg 250 tkr. Kostnad för samordnare för Ljungbys del i det länsövergripande arbetsmarknadsprojektet.
· Ekonomi- och personalsystemsupphandling 200 tkr. Två länsgemensamma upphandlingar görs av Växjö kommun. Vi beräknar en kostnad på 100 tkr vardera till Växjö kommun under 2013.
· Lean 200 tkr. Det finns idag budgeterat en halvtidstjänst som leansamordnare. För att öka takten i leanarbetet bör tjänsten utökas.
· Beslutsstöd 289 tkr. För att införa ett beslutsstödssystem behövs bland annat medel för projektledare, konsult och kapitalkostnad.
· Turistbyrå 103 tkr. Överskott från 2012.
· Tvärdraget 100 tkr. Tvärdraget är ett näringslivsprojekt i Kronobergs län.
· Bredband 2098 tkr. Kostnader för samförläggning fiber Gashult och Vrå.
· Visionsarbete 250 tkr. Värdegrundsarbete och framtagande av nya övergripande mål. Medel behövs för konsult, politikerarvoden, lokalhyror och andra kringkostnader.
· Konsumentrådgivning 39 tkr. Överskott för konsumentrådgivning Södra Småland.
· Ungdomsrådet 38 tkr. Överskott från 2012.
Utöver dessa förslag till resultatbalansering föreslår kommunledningsförvaltningen en ombudgetering av medel för inköpsstöd, 300 tkr, till beslutsstödssystem.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen beslutar att fördela kommunledningsförvaltningens överskott enligt följande:
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige godkänner årsredovisningen för den gemensamma nämnden 2012.
Gemensamma nämnden svarar för det familjerättsliga arbetet i Ljungby, Markaryds och Älmhults kommuner. Älmhults kommun har tagit fram bokslut för den gemensamma nämnden. Bokslutet visar på en nettokostnad på 467 tkr, att jämföra med budgeterad kostnad på 568 tkr, alltså ett budgetöverskott på 101 tkr. Två av tre familjerättssekreterare blev långtidssjukskrivna vilket har lett till en begränsad tillgänglighet.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att godkänna bokslutet för den gemensamma nämnden 2012.
Kommunstyrelsen beslutar att upphandling av postdistribution görs utifrån upphandlingspresentationen.
Nuvarande avtal om postdistribution upphör 2013-09-30 och ny upphandling måste göras. Upphandlingsvärdet är 1,4 mkr per år.
Ljungby kommun skickar ut cirka 60 500 st brev om året (statistik från år 2012) varav 60 % avser tätorten i Ljungby och Lagan, samt 40 % utanför tätorten.
Upphandlingen avser följande tjänster:
- A: Postbefordran.
- B: Frankeringsservice
- C: Transporter – Posthämtning och lämning
- D: Interna posttransporter
Anbudsgivare ska ange vilken miljöklassning motorn har som finns i den bil som kommer att köra transporterna.
Det anbud som uppfyllt samtliga kvalificeringskrav och obligatoriska krav, samt är det mest ekonomiskt fördelaktiga, kommer attantas.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen beslutar att upphandlingen av postdistribution görs utifrån den presenterade upphandlingspresentationen.
Yttrande på förslaget
Kommunstyrelsen är positiv till det förslag som har presenterats. Eventuella ytterligare synpunkter lämnas direkt till arbetsgruppen för EU-frågor.
Ljungby kommuns arbetsgrupp för EU-frågor har tagit fram förslag till policy för internationellt arbete och tillhörande verksamhetsplan.
Arbetsgruppen för EU-frågor har som mål att det strategiska internationella arbetet ska vara väl förankrat i respektive nämnd/utskott/bolag innan policy och verksamhetsplan antas politiskt i kommunstyrelsen respektive kommunfullmäktige. Även näringslivsorganisationen Ljungby Business Arena, LBA, kommer att ges möjlighet att yttra sig.
Under hösten 2012 har arbetsgruppen för EU-frågor haft informationstillfällen om kommunens planerade strategiska internationella arbete i respektive nämnd/utskott samt med hjälp av en EU-coach genomfört dialogmöten med respektive förvaltning och presidium. Dialogmöten har även genomförts våren 2013 med de kommunala bolagen Ljungby Energi och Ljungbybostäder. Dialogmötena syftade till att samla in respektive förvaltnings/bolags behov och framtida prioriterade utvecklingsområden för att sedan utgöra underlag till förslag till policy och verksamhetsplan för internationellt arbete.
Kommunstyrelsen ombeds yttra sig över förslaget till policy och verksamhetsplan.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen är positiv till förslaget och har inga synpunkter att lämna.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar följande tjänstgöringsordning för inkallande av ersättare till kommunfullmäktige:
Centerpartiet: M, FP.
Folkpartiet: M, C.
Kommunens Bästa: V, KD.
Kristdemokraterna: M.
Miljöpartiet: V, S, KB.
Moderaterna: C, FP.
Socialdemokraterna: V.
Vänsterpartiet: KB, S.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar följande tjänstgöringsordning för inkallande av ersättare till regionfullmäktige:
Centerpartiet: M, FP, KD.
Folkpartiet: M, C, KD.
Kristdemokraterna: -.
Miljöpartiet: FP, C, M, KD.
Moderaterna: C, FP, KD.
Sverigedemokraterna: M.
Vänsterpartiet: S.
Kommunfullmäktige fastställer i början av varje mandatperiod en turordning enligt vilken ersättare kallas in att tjänstgöra i nämnder och styrelser. I kommunfullmäktige får inga ersättare kallas in utanför partiet. I regionfullmäktige får man dock kalla in ersättare från andra partier om de personliga ersättarna inte har möjlighet att tjänstgöra.
Regionförbundet södra Småland påminner kommunerna den 11 april 2013 om att det finns möjlighet för kommunfullmäktige att fastställa en tjänstgöringsordning för inkallande av ersättare till regionfullmäktige.
Den ordning som gäller i Ljungby kommun idag, efter beslut i fullmäktige Kf 2011-03-01 § 24 och Kf 2012-02-28 § 19, är:
Centerpartiet: M, FP, MP, KD.
Folkpartiet: M, C, MP, KD.
Moderaterna: C, FP, MP, KD.
Vänsterpartiet: KB, S
Arbetsutskottet överlämnar den 23 april 2013 ärendet till kommunstyrelsen utan förslag till beslut.
Kommunstyrelsen föreslår att fullmäktige avslår motionen.
I en motion inlämnad 2013-02-12, från den socialdemokratiska fullmäktigegruppen undertecknad av Anne Karlsson och Jan Ewert Johansson föreslås att bidraget för fiberutbyggnad på landsbygden ”höjs till de fastighetsägare som finns längst från stamnätet”, samt att ”finansiering sker med ett årligt uttag från Ljungby Energis vinst med 1 miljon kronor per år”.
Motionärerna framhåller att eftersom Ljungby kommun är stor till ytan med långa avstånd mellan hus och byar blir det oerhört kostsamt för enskilda kommuninvånare att bekosta utbyggnad av accessnätet till fastigheten även om kommunen bekostar stamnätet och lämnar bidrag till accessnätet med maximalt 7000 kronor per hushåll. Bidraget bör därför enligt motionärerna höjas och de anser också att det är rimligt att avsätta en miljon kronor årligen från Ljungby Energis vinst för att finansiera detta.
Yttrande
Under 2012 och början av 2013 har Ljungby kommun tillsammans med flera berörda intressenter bedrivit ett intensivt arbete för att ta fram en policy och en verksamhetsplan för att möjliggöra en utbyggnad av fiber för bredbands- kommunikation i hela kommunen. Tjänstemän och politiker från Ljungby kommun och Ljungby Energinät AB, representanter för fiberföreningar, sockenråd, LRF och näringslivet har alla deltagit i detta arbete. Det rådde stor enighet i arbetsgruppen om förslagen till policy och verksamhetsplan.
Arbetsgruppens förslag resulterade i att Kommunfullmäktige 2013-03-19 antog ”policy för fiber för bredband” i vilken bland annat storleken på kommunens bidrag, i total enighet, fastslogs till maximalt 7000 kronor per fastighet för projekt där anslutningsavgiften överstiger 20000 kronor inklusive moms, för den enskilde.
Med anledning av den gedigna process som genomförts där alla medverkande politiska partier var eniga om innehållet i det förslag till policy och verksamhetsplan som togs fram, samt det faktum att kommunfullmäktige 2013-03-19 antog policyn utan att någon avvikande uppfattning deklarerades, föreslår kommunledningsförvaltningen att motionen ska avslås.
Enligt kommunfullmäktiges ägardirektiv för Ljungby Holding AB ska det koncernbidrag som årligen erhålls från dotterbolagen först och främst användas för att betala räntor på Ljungby Holding AB:s lån och därefter i huvudsak för amorteringar på dessa lån. Avsikten med denna skrivning i ägardirektivet är att eventuella vinster i kommunens bolag endast i undantagsfall ska kunna användas för att finansiera driftkostnader för kommunal verksamhet. Skulle kommunfullmäktige bifalla motionen bör detta has i åtanke, med anledning av motionärernas finansieringslösning för den föreslagna bidragshöjningen.
Carina Bengtsson (C) yrkar att kommunstyrelsen föreslår att fullmäktige avslår motionen. Christer Henriksson (KD), Jessica Lyckvall (M) och Kjell Jormfeldt (MP) bifaller Bengtssons (C) yrkande.
Anne Karlsson (S) yrkar bifall till motionen.
Beslutsordning
Ordföranden ställer Carina Bengtssons (C) avslagsyrkande mot Anne Karlssons (S) bifallsyrkande och finner att kommunstyrelsen beslutar att föreslå fullmäktige att avslå motionen.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att bifalla motionen.
I en motion daterad 19 december 2012 föreslår Socialdemokraterna Anne Karlsson och Stefan Fredriksson att Ljungby kommun ska verka för att ett industrimuseum inrättas. Som en del i arbetet med att inrätta ett museum ska ett projekt inledas där Ljungbyföretagens historia, de anställdas berättelser samt bilder och liknande dokumenteras. Inblandade parter i projektet såhär långt är ABF, Centrum för arbetarhistoria och Socialdemokraterna i Ljungby kommun. I motionen framförs också att Ljungby kommun inte behöver ställa upp med några reda pengar men att kommunen kanske kan ställa upp med del av kommunarkivariens tjänst.
Att Ljungbyföretagens historia samt de anställdas och företagsledningarnas berättelser, bilder och liknande dokumenteras vore en väldigt lovvärd satsning och något som är värdefullt för förståelsen för hela kommunens historia. Hur Ljungby kommun har utvecklats genom åren är starkt sammanlänkat med entreprenörskap, driftiga företagare och anställda med hög kompetens som har verkat i kommunens olika företag. För att visa hela bilden av framväxten av Ljungby kommuns näringsliv är det viktigt att låta de olika grupperna som har varit delaktiga under resans gång få framträdande roller. Ett industrimuseum med en helhetssyn på näringslivets historia skulle kunna vara en intressant del i Ljungbys kulturliv.
För att komma igång med arbetet med inrättande av ett industrimuseum och för att kunna finansiera ledningen av ett sådant projekt rekommenderas därför ABF, Socialdemokraterna och Centrum för arbetarhistoria att gemensamt ansöka om pengar från Riksantikvarieämbetets ”kulturarvslyftet”. Tanken är att pengarna som finns i Riksantikvarieämbetets satsning ska gå till att vårda och tillgängliggöra kulturarvet. En satsning på ett industrimuseum borde stämma väl överens med denna tanke vilket gör en ansökan lämplig.
En annan möjlighet kan vara att undersöka näringslivets intresse av att finansiera ett industrimuseum. Ett samarbete mellan de olika aktörerna på arbetsmarknaden borde vara en passande väg att gå när det gäller ett projekt av detta slag.
Kommunledningsförvaltningen föreslår den 19 mars 2013 att motionen avslås. För att Ljungby kommun ska stå bakom ett industrimuseum behövs en bred uppslutning från näringslivets olika aktörer för att borga för en lyckad satsning. När denna uppslutning har nåtts kan frågan utredas på nytt.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att avslå motionen.
När en bredare uppslutning från näringslivets olika aktörer har nåtts kan frågan utredas på nytt.
Anne Karlsson (S), Kjell Jormfeldt (MP) och Kerstin Wiréhn (V) yrkar bifall till motionen.
Carina Bengtsson (C) och Roland Johansson (ALT) yrkar bifall till arbetsutskottets förslag till beslut.
Ordföranden ställer Anne Karlssons (S) med flera bifallsyrkande mot Carina Bengtssons (C) med flera avslagsyrkande. Ordföranden finner att kommunstyrelsen beslutar enligt arbetsutskottets förslag att avslå motionen.
Votering
Omröstning begärs och genomförs med följande beslutsordning: ja-röst för arbetsutskottets förslag att avslå motionen och nej-röst till Anne Karlssons (S) med flera yrkande att bifalla motionen. Omröstningen resulterar i 7 ja-röster och 8 nej-röster. Kommunstyrelsen har därmed beslutat att föreslå att fullmäktige bifaller motionen.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
- utfärda fullmakt till stämmoombudet Krister Lundin, Villagatan 9C, 341 30 Ljungby att företräda samtliga aktier vid 2013 årsstämmor i Ljungby Holding AB med dotter- och dotterdotterbolag och IHD Industrihotell AB.
Kommunfullmäktige föreslås också besluta att instruera stämmoombudet att, i samtliga bolag inom Ljungby Holding AB-koncernen och IHD Industrihotell AB, vid stämman fatta beslut om att:
- bevilja styrelseledamöterna ansvarsfrihet
- fastställa resultat- och balansräkningar för bolagen och koncernen
- besluta att resultat disponeras enligt förslag i bolagens årsredovisningar
- bevilja styrelseledamöter och verkställande direktörer ansvarsfrihet för 2012 års förvaltning
- fastställa arvoden åt styrelser, lekmannarevisor och ersättare i enlighet med vid varje tidpunkt gällande ”Arvodesreglemente för Ljungby kommun”
- fastställa att ersättning till den auktoriserade revisorn skall utgå enligt av kommunfullmäktige godkänt avtal
- fastställa koncernbidrag för 2013 enligt ägardirektiv antagna av kommunfullmäktige den 19 mars 2013.
- fastställa nytt ägardirektiv för Ljungby kommuns aktiebolag
- fastställa nya bolagsordningar för Ljungby kommuns aktiebolag
Inför årets årsstämmor inom Ljungby Holding-koncernen behöver beslut fattas i frågor enligt nedanstående förteckning med beslutsförslag.
Arbetsutskottet föreslår den 23 april 2013 att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
- utfärda fullmakt till stämmoombudet Krister Lundin, Villagatan 9C, 341 30 Ljungby att företräda samtliga aktier vid 2013 årsstämmor i Ljungby Holding AB med dotter- och dotterdotterbolag.
Kommunfullmäktige föreslås också besluta att, under förutsättning av godkännande vid den samordnade ansvarsprövning av hela kommunkoncernen, instruera stämmoombudet att, i samtliga bolag inom Ljungby Holding AB-koncernen, vid stämman fatta beslut om att:
Kommunstyrelsen noterar informationen.
1. Kultursekreteraren informerar om sin utredning av förutsättningarna för en kulturskola. Utredningen är svaret på Kerstin Wiréhns (V) motion Utred förutsättningarna för en kulturskola, som bifölls av fullmäktige den 24 april 2012.
3. Fastighetsintendenten informerar om slutrapporten av byggnationen av Kungshögsskolan. Kostnaden för byggnationen har blivit 10 mkr lägre än tilldelat. De pengarna har efter beslut av kommunstyrelsen kunnat användas till att bygga ett tillagningskök på Astradsskolan (6,5 mkr) och till projektering av Brunnsgården under 2013 (3,5 mkr).
1. Ordföranden och vice ordföranden i ungdomsrådet informerar om rådets årsredovisning 2012.
2. Samverkansavtal med polisen.
3. Redovisning av synpunkter.
4. Ekonomisk uppföljning.
5. Kommunstyrelsen informerar.
6. Nytt om näringsliv.
7. Regionförbundet Södra Småland.
Kommunstyrelsen godkänner redovisningen av delegationsbeslut.
1. Protokoll från tekniska utskottets sammanträde den 16 april 2013.
2. Protokoll från Arbetsutskottets sammanträde den 23 april 2013
3. Kommunchefen redovisar de vidaredelegeringar som gjorts till avdelningschefer på kommunledningsförvaltningen, enligt kommunstyrelsens delegationsordning fastställd den 9 april 2013.
4. Tekniska förvaltningen redovisar de delegationsbeslut rörande markärenden och liknande som fattats av tekniska förvaltningen under februari och mars 2013.
Kommunstyrelsen godkänner redovisningen av meddelanden.
1. Folkbildningsrådets årliga redovisning av hur folkbildningens syften uppnåtts.
2. Rapport av beslut fattat av tekniska utskottet den 16 april 2013 utifrån kommunstyrelseuppdrag den 5 mars 2013: differentierade taxor inom räddningstjänsten.
3. Protokoll från gemensamma nämnden den 8 april 2013.
4. Regionförbundets beslut om godkännande av länsgemensam folkhälsopolicy.
5. Protokoll från styrelsemöte med Ljungby Energi AB, 2013-04-08.
6. Protokoll från styrelsemöte med Ljungby Energinät AB, 2013-04-08.
7. Protokoll från sammanträde med kommunala pensionärsrådet, 2013-04-02.