Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-12-20
Öppen frågestund, klockan 18.00Verksamhetsplan och budget för 2008 - förvaltningen infor Läs mer...merarKom och ställ frågor till nämndens ledamöterSammanträdet börjar efter frågestunden, dock tidigast 18.30
Ledamöter
Ersättare
Henrik Ehrenberg (kd) ordf.
Annika Davidsson (m)
Niklas Kristoffersson (m)
Eva Solberg (m)
Christian Jobrant (m)
Lena Kling (fp)
Mervi Mäkinen Andersson (s)
Lennart Pöppel (s)
Sonja Mogert (s)
Rosa Lundmark (v)
Jonas Eklund (mp)
Gustav Johansson (m)
Peter Backlund (fp)
Claes Karlsson (kd)
Lars-Göran Carlsson (s)
Arne Ahlström (s)
Marie Antman (v)
Åsa Öckerman (mp)
Tjänstgörande ersättare
Magnus Bock (m)Linnéa Björnstam (s)
Tjänstemän
Stadsdelsdirektör Gillis Hammar, avdelningschefer Leif Fransson, Kristina Goldring, Lena Holmdahl, Anders Lindström, Margareta Sehlin, Marie Pettersson, enhetschefer Birgitta Eskils, Lotta Neville-Lindh, Eva Palmer Andersson, utredare Lena Skott, informationssekreterare Birgitta Fagerstedt nämndsekreterare Inga-Karin Mellberg
Personalföreträdare
Bo Samuelsson TCO §§ 1-27Eva Fagerhem TCO , delvis närvarande under den slutna delen
Utses att justera
Henrik Ehrenberg (kd), Mervi Mäkinen Andersson (s)
Dag för justering
7 januari 2008
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), och ledamoten Mervi Mäkinen Andersson (s) utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker måndagen den 7 januari 2007.
Anmäldes att protokollet från stadsdelsnämndens sammanträde den 29 november 2007 justerades den 10 december 2007.
__________
Parkeringsbrist runt Årsta Södra
Dnr 002-508/2007
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut
Förvaltningen får i uppdrag att bereda ärendet
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Lena Sandrieser.
Ärendet
Stadsdelsnämnden har uppdragit åt förvaltningen att bereda ett medborgarförslag från Lena Sandrieser. Förslagsställaren vill att en kommunal lekpark mellan Bråviksvägen och Årstavägen rustas upp. Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2007
Dnr002-291/2007
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från George Ljungdahl.
Förvaltningen får i uppdrag att upprätta en samverkansgrupp för att se över tillgången på samlingslokaler i hela stadsdelsområdet
I övrigt anförs
”När förändringar sker av stadsdelens organisation har det uppenbarligen också fått konsekvenser för föreningslivet i stadsdelen. Förvaltningen föreslår att det tillsätts en samverkansgrupp för att se på effekterna på Enskede nya servicehus. Nämnden tror dock att problemet är vidare och vill därför att man ser över situationen i hela stadsdelen. I detta arbete bör också representanter för kulturförvaltningen delta, då det är kulturförvaltningens som ger bidrag till samlingslokaler, liksom också idrottsförvaltningens, som sköter stadens bokningssystem för lokaler.”
Stadsdelsnämnden hade uppdragit åt förvaltningen att bereda medborgarförslag från George Ljungdahl om avsaknad av samlingslokaler i Dalens centrum med anledning av att stadsdelsnämnden beslutat att stänga den del av Enskede nya servicehus som kallas Restauranten. Förvaltningen anser att det är viktigt att föreningar inom äldreomsorgen har möjligheter att träffas, genomföra möten och verksamhet. Förvaltningens förslag är att en samverkansgrupp med intressenter i frågan bildas för att ta fram en acceptabel lokallösning.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 december 2007.
Dnr 002-544/2007
En enig nämnd ställde sig bakom förslag från (m), (fp) (kd)
Yrkande
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade med biträde av en enig nämnd bifall till eget förslag till beslut.
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från boende och föreningar i Dalen.
Ärendet överlämnas till kulturförvaltningen och till idrottsförvaltningen för beaktande
Stadsdelsnämnden hade uppdragit åt förvaltningen att bereda medborgarförslag från boende och föreningar i Dalen om avsaknad av samlingslokaler i Dalens centrum
Dnr 002-500/2007
Beslutsgång En enig nämnd ställde sig bakom förslag från (m), (fp) (kd)
Verksamhetsplan och budget för 2008 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen
Omslutningsförändringar på 220,8 miljoner kronor godkänns och anmäls till kommunstyrelsen
Förändringar av resultatenheter fastställs i enlighet med detta ärende
Priser till nämndens utförarenheter fastställs i enlighet med detta ärende
Förvaltningen får i uppdrag att se över möjligheten att arbeta med biståndsbedömningen inom äldreomsorgen för att undvika situationer där par inte längre kan bo tillsammans på grund av skiftande omsorgsbehov
Förvaltningen får i uppdrag att implementera målen i stadens miljöprogram i stadsdelens verksamheter och att upprätta en miljöplan.
Förvaltningen får i uppdrag att ytterligare utveckla det trygghetsskapande och förebyggande arbetet, samt vara med och stödja föräldravandringar, volontärer med fleras frivilla insatser
Förvaltningen får i uppdrag att tillse att papperskorgar som i dag blir överfulla töms oftare, att klotter på de fastigheter där stadsdelen är hyresgäst saneras inom 24 timmar, att gång- och cykelvägar skyltas liksom att lämpliga mopedhinder placeras på utsatta gångvägar
Förvaltningen får i uppdrag att säkerställa att samtliga medarbetare under 2008 har en individuell utvecklingsplan.
Förvaltningen får i uppdrag att senast i april återkomma med en rapport om hur den förändrade organisationen inom Individ- och Familjeomsorgens barn- och ungdomsarbete fungerar
Stadsdelsnämnden konstaterar att budgeten för 2008 ger stora möjligheter till satsningar. Skatteintäkter ökar markant och ger utrymme för både en skattesänkning och för ekonomiska satsningar i verksamheterna. Målen är högt ställda. De innebär bland annat;
· Stockholm ska vara norra Europas mest företagsvänliga stad
· Människor ska gå från försörjning via bidrag till jobb och egenförsörjning
· Bostadsbyggandet ska hålla högt tempo
· Kultur- och idrottsliv ska vara rikt och varierat
· Stockholm ska vara en ren och trygg stad
· Stockholmarnas livsmiljö ska vara hållbar
· Mångfalden och medborgarnas valfrihet ska öka
· Förskola och skola ska vara trygg och ge alla barn och unga förutsättningar att utvecklas
· Trygghet, valfrihet och värdighet ska prägla omsorgerna
Stadsdelsnämnden har genom sitt omfattande ansvar för service och omsorg en mycket viktig funktion för att leva upp till medborgarnas förväntningar. En av dessa förväntningar är också att vi ska bedriva vår verksamhet på ett kostnadseffektivt sätt, så att tillgängliga resurser på ett maximalt sätt kommer medborgarna till godo. Enskede-Årsta-Vantör ska vara en attraktiv, trygg och växande stadsdel för boende, företagande och besök. De många goda kvaliteter som stadsdelen rymmer ska tas tillvara och utvecklas. Under de kommande åren byggs det många nya bostäder, vilket kommer att innebära nya utmaningar och möjligheter för stadsdelen. Ett positivt inslag i detta arbete är att det innebär en möjlighet att få en större blandning av upplåtelseformer i de olika delarna av stadsdelen.
Sedan valet 2006 har mycket hänt i Stockholm. Arbetslösheten har minskat och allt färre är beroende av försörjningsstöd för att klara sitt uppehälle. En genomsnittlig stockholmsfamilj har under 2007 fått 2500 kronor i total skattesänkning. Stadens satsning på Jobbtorg kommer under resten av mandatperioden att öka förutsättningarna för de som under längre perioder står utanför arbetsmarknaden att återigen komma i arbete.
Både skolan och äldreomsorgen tillförs stora ekonomiska resurser, som för de äldre innebär en möjlighet till högre kvalitet, mer valfrihet och ett värdigt bemötande.
I Enskede-Årsta-Vantör anstränger vi oss extra mycket för att leva upp till barnomsorgsgarantin och ha en barnomsorg med hög kvalitet och variation. Fullmäktiges höjning av förskolepengen är en hjälp i detta arbete. Vi värnar våra öppna förskolor och vill kunna möta medborgarnas efterfrågan på sådana. Med det vårdnadsbidrag som införs vid halvårsskiftet ökar också valfriheten för stadsdelens småbarnsföräldrar.
Vi satsar på att ha fritidsgårdar eller motsvarande med bra verksamhet och öppettider som passar ungdomarnas önskemål och behov. Under 2008 satsar vi ytterligare på fältassistenternas verksamhet.
Inom äldreomsorgen fortsätter vi med våra viktiga projekt för att utveckla kvalitén i verksamheten och för in erfarenheterna av projekten i ordinarie verksamhet.
Vi uppmuntrar personalen i våra verksamheter att hitta sin profil och genom det öka kvalitén och mångfalden och lyfter fram hur viktigt samarbetet med det civila samhället är. Inte bara som ett komplement till det kommunala utbudet, utan som en aktiv partner för att öka tillgänglighet, lokalt engagemang och bidra till ökad kvalitet.
Kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras genom att förvaltningen ser över och förfinar sina metoder för utvärdering och uppföljning för de verksamheter som finansieras över stadsdelsförvaltningens budget.
Stockholm höjer nu ambitionerna när det gäller miljöarbetet. Enskede-Årsta-Vantör ska vara en självklar del av det arbetet och ska stärka sitt miljöarbete. En miljöplan ska tas fram, och stadsdelen ska inventera miljöbelastningen i den egna verksamheten, se över ”energiläckage”, uppvärmningsmetoder, byta till energisparlampor, samt på alla möjliga sätt energieffektivisera.
Under 2007 upplevde Enskede-Årsta-Vantör en omfattande process av att skapa en ny förvaltning av två tidigare. Inga omorganisationer är smärtfria, men nämnden konstaterar att det ändå gått över förväntan. Det arbete som har inletts av att skapa en ny arbetsgemenskap och en ny förvaltningskultur kommer naturligtvis att fortsätta under 2008.
Nämnden har varit tydlig med att det förebyggande arbetet, däribland barn och ungdomars kultur- och fritidsverksamhet, ska prioriteras upp. Verksamhetsplanen för 2008 är ett led i detta arbete. Vi satsar mer på förebyggande insatser, mer på öppenvård och behandling och vi förändrar våra metoder så att de som söker hjälp snabbare ska få den insats de efterfrågar. Nämndens förhoppning är att detta ska leda till att vi under 2009 kan satsa ytterligare resurser på det förebyggande arbetet. Under hösten 2007 har det rests frågetecken kring hur individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsarbete fungerar. Det är naturligtvis av största betydelse att vi klarar av att utreda varje anmälan om missförhållanden eller personliga problem, och att akuta ärenden inte blir liggande. Än så länge finns det inget som tyder på att så skulle vara fallet.
Det är dock viktigt att det i förändringsarbetet inte råder några tvivel om att vi gör vårt arbete på ett bra sätt och lever upp till de krav som lagstiftningen och stadens riktlinjer ställer på oss. Problem med att tillsätta vakanser och en hög personalomsättning skapat en viss oro. Nämnden vill därför aktivt följa utvecklingen och ber förvaltningen om en uppföljning av vilka resultat förändringarna får och i vilken utsträckning vi lyckas tillsätta vakanta tjänster, senast på sammanträdet i april.
Det är viktigt att varje medarbetare blir synliggjord och har möjlighet att hitta sin roll och utveckla sin kompetens, särskilt när det skett en större omorganisation. Nämnden vill därför säkerställa att varje medarbetare under 2008 har en aktuell individuell utvecklingsplan.
I takt med att medborgarna blir allt äldre, ökar också antalet fall där makar eller sambos har skiftande omsorgsbehov, och där det ibland kan vara svårt för staden att erbjuda en hjälp som innebär att par fortsatt kan bo tillsammans. Det kan exempelvis gälla när vårdbehovet för den ena är större än för partnern. Nämndens uppfattning är att ingen på ålderns höst ska tvingas till separation. Staden ska göra sitt yttersta för att tillgodose brukarnas önskemål om att fortsatt kunna bo tillsammans. Nämnden vill därför att förvaltningen ser över våra rutiner och arbetssätt, för att se om vi kan förändra dem för att kunna tillmötesgå de par som vill fortsätta att bo tillsammans.
Nämnden vill också påminna om att de uppdrag som gavs i verksamhetsplanerna för 2007 och som ännu ej har beretts, fortsatt är aktuella.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning har fått en nettobudget för 2008 på ca 1,8 miljarder kronor. I den tilldelade budgeten finns ökningar inom främst förskola och äldreomsorg. Samtidigt har budgeten minskat för försörjningsstöd. Antalet äldre i stadsdelen fortsätter att minska under 2008. I verksamhetsplanen fastställer nämnden mål för verksamheten utifrån kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för de olika verksamhetsområdena.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 december 2007.
Dnr 100-516/2007
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag och förslag från (m), (fp), (kd)
Yrkanden
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut. Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Reservation Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Förvaltningens förslag till verksamhetsplan för 2008 avslås med hänvisning till socialdemokraternas, vänsterpartiets och miljöpartiet de grönas budgetförslag i fullmäktige.
Aktivitetsplanen avslås.
Indragning av anställningar inom äldreomsorgen och individ- och familjeomsorgen avslås.
Jämställdhetsplanen återremitteras för komplettering med ett brukarperspektiv enligt stadens riktlinjer.
En redovisning av plan- och åtgärdslista enligt stadens handlingsprogram för barnkonventionen redovisas senast i tertialrapport 1.
En redovisning av kostnadsberäknade åtaganden för att nå målen i stadens handikappolitiska program redovisas senast i tertialrapport 1.
Stadsdelsnämnden håller sina öppna sammanträden i minst tre stadsdelar i området.
Därutöver framförs följande
Med en budget baserad på socialdemokraternas, vänsterpartiets och miljöpartiet de grönas budgetreservationer i kommunfullmäktige hade vi kunnat värna om och utveckla vår gemensamma välfärd i stället för att skära ned och sälja ut väl fungerande kommunal verksamhet.
Den lokala demokratin hade breddats i nära dialog med medborgarna, som skulle ha kunnat fortsätta att möta sina lokala politiker på de öppna frågestunderna i sin del av stadsdelsområdet, i stället för att alltid tvingas åka till Slakthusområdet. Denna centralisering drabbar främst de som inte har råd att köpa SL-kort eller har möjlighet att åka bil till sammanträdet.
Med vår budget hade skolan varit kvar i stadsdelsnämnderna och samverkan med förskolan och socialtjänsten hade fördjupats, i stället för att försvåras när skolorna centraliserades. Föräldrarna hade kunnat fortsätta att möta sina lokala politiker i närområdet i stället för att mötas av slutna sammanträdesrum när utbildningsnämnden fattar beslut i skolfrågor.
Våra tre partier anser att förskolorna är bland de viktigaste verksamheter som staden har ansvar för. Vi vill utveckla den kommunala förskolan, inte sälja ut den till underpris genom avknoppning till vinstdrivande bolag. Vi vill stödja det livslånga lärandet med start i förskolan i samverkan med grundskolan, vilket gynnas av att skolorna organiseras till stadsdelsnämnderna. Våra partier vill fortsätta att minska barngrupperna i förskolan och har pengar för det i våra budgetförslag.
Med vår verksamhetsplan hade föräldrarna i östra Årsta även i fortsättningen kunnat välja en kommunal förskola inom rimligt gångavstånd åt sina barn. Dessutom hade vi haft kvar hela den budgetreserv i förskolan som minskat betydligt på grund av avknoppningen av förskolorna Årsta 1 och kunnat använda dessa pengar till minskade barngrupper, i stället för att de blir vinst till en företagare som får köpa förskolorna till underpris. Därutöver hade vi kvalitetssäkrat rekryteringen av familjedaghem så att även de har adekvat utbildning.
Vi vill att äldreomsorgen ska genomsyras av respekt för de äldre och deras erfarenheter i livet samt utgå från ett genusperspektiv och antidiskriminering. Fixartjänsterna ska gälla alla över 67 år utan en övre gräns för den tid som får utnyttjas. Hemtjänst med förenklad biståndsbedömning ska erbjudas äldre över 75 år. Sociala mötesplatser ska finnas där de äldre har inflytande över utbudet av kultur och sociala aktiviteter. Genom att många av våra medarbetare har omsorgsutbildning och får kontinuerlig fortbildning får vi en äldreomsorg med hög kvalitet.
Med vår budget hade medarbetarna kunnat förbättra kvaliteten i verksamheterna utan att tappa tempo på grund av organisationsförändringar och nedskärningar, oroa sig över att bli ”utmanade” av vem som helst eller att bli övertaliga och kanske arbetslösa. Cheferna hade kunnat koncentrera sig på att inspirera och uppmuntra medarbetarna i stället för att tvingas göra dem övertaliga eller utsättas för trycket att till varje pris privatisera verksamheten.
I verksamhetsplanen för 2008 och genom tidigare beslut om nedskärningar i administrationen och andra besparingar ser vi tydliga konsekvenser av de borgerliga partiernas politik. Det gäller framförallt inom äldreomsorgen, individ- och familjeomsorgen, demokratiarbetet, miljöarbetet och kulturen. Skattesänkningarna står inte på egna ben utan förutsätter stora personalminskningar för att få pengar till den löpande verksamheten. Dessutom medför avknoppningen av förskolorna i östra Årsta att förvaltningen förlorar 2 miljoner kronor om året, då de låga lokalhyrorna i det avknoppade förskoleområdet inte längre kan kompensera för höga hyror i andra områden.
Förvaltningens organisation är nu så slimmad att den inte kommer att hålla i längden, samtidigt som de borgerliga partierna har som mål att minska sjukfrånvaron. Vi undrar hur det ska gå till eftersom alla signaler vi får handlar om fler sjukskrivningar och sämre arbetsmiljö.
Budgeten för äldreomsorgen räcker knappt till löneökningarna. Satsningarna som beskrivs är därför beroende av sökta projektmedel. Hur förvaltningen ska kunna minska med 50 platser inom särskilda boenden utan att bryta mot den nya majoritetens riktlinjer för äldreomsorgen är för oss en gåta. Budgeten är så osäker att det till och med finns en särskild buffert på 20 miljoner kronor. Att det är pengarna och inte behoven som styr äldreomsorgen framgår tydligt av den granskning av äldreomsorgen som nyligen redovisats i en rapport till nämnden. Vi är starkt oroade över att besluten i nämnden fattas för snabbt och utan analys av konsekvenserna för de äldre. I oppositionens budget skulle vi fördela mer resurser till stadsdelens äldreomsorg.
Det finns inga belägg för ett minskat antal ärenden inom individ- och familjeomsorgen. Tvärtom ökar behoven av resurser, dels för nya samverkansformer med skolorna och dels för att lösa problemen med hemlöshet i stadsdelen. Ändå gör majoriteten en rejäl neddragning på verksamheten. Inom individ- och familjeomsorgen ser vi redan skrämmande effekter i form av barnavårdsanmälningar som läggs på hög på grund av för hög arbetsbelastning och socialsekreterare som blir sjuka eller säger upp sig på grund av en mycket dålig arbetsmiljö. Indragningarna av socialsekretare och familjehemsinspektörer måste därför omedelbart stoppas. Vi vill fördela mer resurser än majoriteten föreslår till individ- och familjeomsorgen, så att personalen kan få den arbetsro och goda arbetsmiljö de behöver för att hjälpa utsatta barn och unga.
Medborgare som måste leva på ekonomiskt bistånd får inte längre SL-kort i försörjningsstödsnormen. Detta är uttryck för en kortsynt borgerlig snålhet, som förpassar de fattigaste in i en trång stadsdelsarrest, leder till geografisk och social isolering för hela familjer och dessutom försämrar möjligheterna att vara aktivt arbetssökande. Att erbjuda lättillgänglig konsumentvägledning och skuldrådgivning är en mer konstruktiv insats för att på lång sikt minska behovet av ekonomiskt bistånd i stadsdelen.
Enligt förslaget till aktivitetsplan ska nästan allt säljas ut och upphandlas under sken av att öka valfriheten, samtidigt som de borgerliga partierna inte ens vill garantera att det ska finnas kommunala alternativ kvar. Det spelar inte någon roll vad brukarna tycker eftersom de inte är tillfrågade. Okänsligheten inför brukarnas reaktioner är extra skrämmande när det handlar om att lägga så känsliga verksamheter som gruppbostäder och dagliga verksamheter för personer med funktionsnedsättningar på entreprenad, där människors hela liv påverkas.
Aktivitetsplanen är ett uttryck för en dogmatisk privatiseringsiver, inte för omsorg om kommunens medborgare och medarbetare. Det saknas en tydlig analys av vilka verksamheter som är lämpliga respektive olämpliga att upphandla utifrån överväganden av bland annat kvalitet, ekonomi, demokrati, brukarinflytande och flexibilitet. Avtalstiderna är så långa att de allvarligt begränsar kommunens framtida valmöjligheter. Att egenregi-anbud bara läggs i ett fåtal upphandlingar och inte inom alla verksamhetsområden innebär att de kommunala verksamheterna inte får chansen att konkurrera på lika villkor. Dessutom minskar insynen, beställarkompetensen och stadsdelsnämndens möjligheter att utveckla och pröva nya verksamheter när nästan allt ska konkurrensutsättas. Konsekvenserna är ännu svåra att överblicka, men vi är övertygade om att de kommer att bli stora. Den ledande position inom metodutveckling av verksamheter som Stockholms stad har sedan länge kommer helt att förloras. Vi förvånas över den borgerliga majoritetens totala brist på ödmjukhet och eftertanke inför de samlade och kanske oväntade effekterna av deras politik. Med oppositionens budget skulle meddelarskydd, god arbetsmiljö, rimliga anställningsvillkor och den tidigare antidiskrimineringsklausulen finnas med vid all upphandling.
Vi skulle minska miljöbelastningen i förvaltningens egen verksamhet och genom miljöanpassad upphandling. Energieffektivisering ska göras med minst två procent per år och 30 procent av inköpt mat skulle vara ekologisk under 2008, jämfört med 8 procent i majoritetens budget. Den borgerliga majoriteten har avskaffat miljö- och Agenda 21-samordnarna i stadsdelen. För att kunna bedriva ett offensivt miljö-, energi- och klimatarbete krävs att det finns kompetenta tjänstemän hos stadsdelsförvaltningen. Inte minst i Vantör finns det ett ideellt engagemang i miljö- och naturvårdsfrågor som nämnden behöver stödja för att visionen om Ekopark Syd ska bli verklighet. Likaså behövs energirådgivare i stadsdelen som kan arbeta både med förvaltningens verksamheter och som ”klimatinspiratörer” gentemot företag och hushåll. Ett ambitiöst miljö- och klimatarbete i hela Stockholm ger inte bara en bättre miljö utan främjar även exporten av miljöteknik och ger fler arbetstillfällen.
Även om det inte är stadsdelsnämnden som beslutar vill vi lyfta fram vår inställning att Årstaskogen snarast bör göras till naturreservat, att Årstafältet ska bevaras och utvecklas som landsskapspark samt att utvecklingen av Högdalstopparna till ett fritids- och rekreationsområde måste fortgå enligt den planen som tagits fram tillsammans med de boende.
Rågsved, Högdalen, Årsta och Dalen riskerar att successivt utarmas på arbetsplatser och service när förvaltningskontoren läggs ned och centraliseras och verksamheter slås samman eller läggs ned. Detta är en trist utveckling som rimmar illa med majoritetens mål om en attraktiv stad för alla. Vi har motsatt oss sammanslagningen av stadsdelsnämnderna som är ett av många borgerliga steg bort från visionen om lokal demokrati i Stockholm.
Jämställdheten är en annan viktig fråga som inte tas på tillräckligt stort allvar i verksamhetsplanen. Mångfalds- och jämställdhetsplanen fokuserar nästan enbart på medarbetarna och inga exempel ges på jämställdhets- och mångfaldsinsatser samt insatser mot diskriminering i förhållande till brukarna och medborgarna. En redovisning saknas både av utvärderingen av föregående års plan och av resultatet av den lönekartläggning som skulle göras hösten 2007 enligt verksamhetsplan 2. Dessa brister gör att planen inte följer stadens riktlinjer.
Enligt stadens handlingsprogram för barnkonventionen ska alla nämnder årligen i verksamhetsprogrammet redovisa en plan och åtgärdslista för vad som behöver utvecklas, uppmärksammas eller förändras för att konventionens intentioner ska förverkligas. Detta saknas i verksamhetsplanen. Vi anser att barnkonsekvensbeskrivningar bör göras för de nämndbeslut där det är relevant. Ett särskilt viktigt område att uppmärksamma ur barns perspektiv är bostadssituationen för flyktingar. När familjerna återförenas med sina anhöriga blir boendet akut och samtidigt saknas helt en strategi från de borgerliga partiernas sida.
Enligt stadens handikappolitiska program ska en redovisning av kostnadsberäknade åtaganden för att nå de handikappolitiska inriktningsmålen finnas i verksamhetsplanen, men det saknas nu. Även om inte stadsledningskontoret efterfrågar dessa uppgifter ska stadsdelsnämnden givetvis följa det handikappolitiska programmet.
Slutligen vill vi framhålla att stadsdelsnämndens verksamhet inte kan styras enbart efter kommunfullmäktiges målsättningar, utan att det är de boendes och verksamheternas behov som i hög grad bör styra verksamhetens inriktning i vårt område. Fördelning av resurser ska göras efter de behov som finns, inte efter de nycklar som fördelar stadens skattemedel ut till stadsdelsnämnderna.
En av stadsdelsnämndens viktigaste uppgifter är det socialt förebyggande arbetet för barn och ungdomar. En viktig del i detta är väl fungerande fritidsverksamhet med generösa öppettider. Vi anser inte att målet om minst 12 timmars öppettid på fritidsgårdar och träffpunkter är tillräckligt. Målsättningen ska vara att fritidsgårdarna i området ska vara öppna på de tider då ungdomarna själva vill besöka dem, även under helgerna och sommarloven. ” Paragrafen förklarades omedelbart justerad. ________
Hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra avvecklas från den 1 april 2008 under förutsättning att Stockholms stads äldernämnd beviljar tillstånd till Vantörs hemtjänst AB att bedriva enskilt drivna hemtjänstverksamheter.
Stadsdelsdirektören får i uppdrag att avtala och besluta om övertagande av inventarier.
Kommunfullmäktige har beslutat om en policy för upphandling, konkurrens och valfrihet. I den framgår att staden aktivt ska stödja anställda som önskar knoppa av verksamhet. Enhetscheferna Anita Godhe och Anna Maria Kriss har ansökt om tillstånd att driva hemtjänstverksamheten i Rågsved och Hagsätra från den 1 april 2008 i ett eget aktiebolag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 november 2007.
Dnr 499-461/2007
Förslag till beslut
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamöterna Jonas Eklund (mp) Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s) Rosa Lundmark (v), yrkade i första hand avslag till förvaltningens förslag och i andra hand bifall till eget förslag (se reservation).
Ordföranden ställde först proposition på bifall eller avslag till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat bifalla förvaltningens förslag.
Reservation i denna del (s), (v), (mp) Därefter ställde ordföranden proposition på bifall eller avslag till oppositionens andrahandsyrkande och fann att nämnden beslutat avslå detta.
Reservation
Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Förslag till beslut om ovanstående förslag faller och nämndens majoritet istället beslutar att bevilja avknoppningen.
Förvaltningen får i uppdrag att återkomma till stadsdelsnämnden med ett förslag till avtal om överlåtelsen. Priset ska bestämmas till det uppskattade marknadsvärdet av den pågående verksamheten (”going concern”) inklusive inventarier samt befintligt brukarunderlag och andra immateriella tillgångar (”goodwill”).
Stadsdelsnämnden ska erbjuda hemtjänst i kommunal regi till boende i Rågsved och Hagsätra även efter avknoppningen. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma till stadsdelsnämnden med ett förslag på organisation av verksamheten.
Följande anförs.
Vi motsätter oss förslaget till försäljning av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra. Det är för närvarande möjligt att välja bland ett flertal privata och en kommunal utförare av hemtjänst. Försäljningen minskar valfriheten, då brukarna av hemtjänst i området inte längre kan välja en kommunal utförare i sitt närområde. Det är oklart om brukarna ens kommer att tillåtas välja kommunal hemtjänst från något annat område. Valfrihet är uppenbarligen ett lågt prioriterat mål för den borgerliga politiken.
I jämförelse med den information som gavs i samband med avknoppningen av förskoleverksamheten i Årsta 1 är förvaltningens information ett fall framåt. Dock kan inte de informationsbrev från förvaltningen betraktas som en neutral och upplysande beskrivning över de valmöjligheter och brist på desamma som en avknoppning innebär för både brukare och anställda.
Information saknas till exempel om de förändringar i anställningsvillkor som följer med en privatisering och om möjligheter att välja kommunal utförare för de brukare som inte önskar privat hemtjänst. Vi anser fortfarande att förvaltningen aktivt bör efterfråga synpunkter från brukare och medarbetare, exempelvis genom att förvaltningen själv har informationsmöten och ger möjlighet för berörda att anonymt svara på en enkät.
Hemtjänsten ska säljas till värdet av de begagnade inventarierna i verksamheten, vilket är ett underpris. En fungerande, väl etablerad hemtjänstverksamhet med en fast krets av brukare och med kompetenta anställda (varav många torde följa med till bolaget) har naturligtvis ett högre marknadsvärde än vad en utförsäljning av inventarierna skulle ge. Med företagsekonomiska termer har den pågående hemtjänstverksamheten (”going concern”) förutom värdet av sina inventarier även ett ”goodwillvärde”. Att få ta över en pågående verksamhet till inventariernas värde innebär därför en stor ekonomisk fördel för Vantörs Hemtjänst AB framför konkurrerande utförare på hemtjänstmarknaden. Konkurrenterna har ju fått göra investeringar i rekrytering av personal och marknadsföring för att värva brukare (uppbyggnad av ”goodwill”) innan de eventuellt uppnår lönsamhet, medan Vantörs Hemtjänst AB är en mogen verksamhet som omedelbart bör kunna vara lönsam.
Försäljningen av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra innebär att stadsdelsnämnden stödjer ett företag ekonomiskt på skattebetalarnas bekostnad, eftersom verksamheten säljs långt under marknadspriset. Detta anser vi strider mot kommunallagens likställighetsprincip (2 kap. 2 § KL) och mot förbudet för kommunen att stödja enskilda näringsidkare (2 kap. 8 § 2 st. KL). Det spelar ingen roll att det formellt är inventarierna som säljs samtidigt som stadsdelsnämnden lägger ner verksamheten. Själva nedläggningen och överlåtelsen av inventarierna är i alla fall ett individuellt riktat stöd till Vantörs Hemtjänst AB. I själva verket är det verksamheten som säljs, eftersom både brukarkretsen och en stor del av personalen kommer att gå över till bolaget.
Om den borgerliga majoriteten insisterar på att sälja den kommunala hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra, anser vi att det måste ske till marknadspris. Dessutom måste brukarna ha fortsatt valfrihet mellan kommunal och privat hemtjänst, t ex genom att hemtjänsten i Högdalen får utföra tjänster även i Rågsved och Hagsätra. Vi anser att det bör framgå i ärendet hur stadsdelen skall lösa detta för den enskilde brukaren som även i framtiden vill välja kommunal hemtjänst. Det borde även finnas en ekonomisk kalkyl över den extra kostnad som en avknoppning innebär och hur den ska finansieras.”
Nämnden beslutar om följande beloppsgränser för direktupphandling: Varor: 10 procent av vid upphandlingstillfället gällande tröskelvärde för varor. Tjänster: 20 procent av vid tidpunkten för upphandlingen gällande tröskelvärde frö tjänster. Byggentreprenader: 1 procent av vid tidpunkten för upphandlingen gällande tröskelvärde för byggentreprenader. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att å nämndens vägnar göra de justeringar som krävs, i och med de nya riktlinjerna för direktupphandling, i delegationsordningen.
Kommunstyrelsen har beslutat om nya riktlinjer för direktupphandling. Riktlinjerna är bindande för stadens nämnder och styrelser men de beloppsgränser som anges i riktlinjerna är rekommenderade belopp. Förvaltningen föreslår att nämnden beslutar om beloppsgränser för direktupphandling i enlighet med stadsledningskontorets rekommendation.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2007
Dnr 103-568/2007
Förvaltningens tjänsteutlåtande godkänns.
Ärendet överlämnas till utbildningsnämnden.
Varje kommunal förskola och varje kommun är skyldig att årligen upprätta en kvalitetsredovisning på kommunal nivå för all kommunalt bedriven förskoleverksamhet. I förskoleverksamheten ingår förskola, familjedaghem, och öppen förskola
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 november 2007
Dnr 400-517/2007
Särskilt uttalande Rosa Lundmark (v), Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp)
”Vi konstaterar att de kvalitetssatsningar som vi i den tidigare majoriteten gjorde på förskolan nu visar goda resultat. Fram för allt vill vi lyfta fram satsningarna på språkutveckling och jämställdhet (genus).
Personalens uppfattning är att barnen gjort stora framsteg i sin språkutveckling. Här har ett omfattande arbete bedrivits med bland annat ett språkprogram i Vantör och med nära samarbete med skolor, språkpedagog och talpedagog.
Även de genusprojekt som genomfördes i såväl Enskede-Årsta som i Vantör visar goda resultat. Medvetenheten om de traditionella könsrollerna och hur de lärs in har utvecklats på förskolorna. I några fall beskrivs synbara positiva effekter av arbetet, nämligen att barnen är mindre bundna av könsrollerna i beteende och sitt val av lekar.
I både Enskede-Årsta och Vantör gjordes under den förra mandatperioden stora ansträngningar för att minska barngruppernas storlek i förskolan, vilket är viktigt för barnens välbefinnande. Vi anser att detta arbete bör fortsätta. Det maximala antalet barn per grupp ska inte överskridas, även om kommunfullmäktige har formulerat målet med ordet ”bör”.
Kvalitetsredovisningen visar också vikten av samverkan mellan förskola och grundskola, vilket har försvårats i och med att grundskolan inte längre tillhör stadsdelsnämnden. Redovisningen visar tydligt på vikten av rutiner för övergång mellan förskola och skola och att återkommande möten mellan förskola och skola har ökat insynen i varandras verksamheter. ”
Stadsdelsnämnden beslutar ge delegation till programansvariga utredare anställda vid socialtjänstförvaltningens stab för utredning och projekt i enlighet med vad som framgår av socialtjänstförvaltningens tjänsteutlåtande 2007-10-05, dnr 103-0541/2007.
Berörda utredare omfattas av socialtjänstens sekretessbestämmelser.
Beslutet gäller från den 1 januari 2008
Socialtjänstnämnden får i budget 2008, på uppdrag från kommunstyrelsen ansvar för uppföljning av stadens samlade socialtjänstverksamhet. I ansvaret ingår att från stadsdelsnämnderna samla in och sammanställa statistikuppgifter och för verksamheten annan relevant information för att på så sätt kunna ge en samlad bild av stadens socialtjänst.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 november 2007
Dnr 599-545/2007
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen
Nämnden hade, efter skrivelse från vice ordföranden Magnus Dannkvist (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) uppdragit till förvaltningen att belysa ett antal frågor om individuella kompetensutvecklingsplaner för stadsdelens medarbetare.
Dnr 000-471/2007
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m) och Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag
Ledamoten Jonas Eklund (mp), ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), och Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut
Reservation Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Linnéa Björnstam alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp)
1.Förvaltningens tjänsteutlåtande läggs till handlingarna
2.Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med ett utförligare svar på frågorna i skrivelsen i samband med verksamhetsberättelsen för 2007.
3.Följande anförs.
I verksamhetsplanen för 2007 framgår att alla medarbetare ska ha en individuellt utarbetad kompetensutvecklingsplan, som ska uppdateras i samband med det årliga medarbetarsamtalet.
Det är anmärkningsvärt att förvaltningen inte kan besvara någon av de frågor som vi har ställt i skrivelsen. Vi kan endast tolka detta som en politisk signal från majoriteten att det inte är en prioriterad uppgift att utveckla individuella utvecklingsplaner för de anställda.”
Förvaltningens redovisning godkänns
Nämnden hade, efter skrivelse från ledamöterna Rosa Lundmark (v), Lennart Pöppel (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara ett antal frågor om brukarinflytande vid konkurrensutsättning av verksamheter för funktionshindrade. Förvaltningen kommer för varje verksamhet som är aktuell i aktivitetsplanen att ta fram ett förfrågningsunderlag som nämndens handikappråd kommer att ha möjlighet att ge synpunkter på.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 december 2007
Dnr 000-549/2007
Yrkanden Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), ledamöterna Annika Davidsson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
”Förvaltningens svar är ofullständigt och otydligt. De ställda sju frågorna besvaras inte. Förvaltningen redovisar endast att underlagen för besluten om konkurrensutsättning av verksamheterna för funktionshindrade utgår från stadens anvisningar och politiska intentioner. Någon förklaring av om och hur dessa anvisningar och intentioner påverkar de frågeställningar som tas upp i skrivelsen ges inte.
Ur svaret kan möjligen utläsas att eventuella samråd begränsas till att det lokala handikapprådet kan lämna synpunkter på berörda förfrågningsunderlag. Vidare ska handikapprådet även kunna lämna synpunkter på om ett lägre pris ska vara viktigare än en bra kvalitet när verksamhet inom stöd och service för personer med funktionsnedsättningar ska upphandlas. De ställda frågorna om huruvida förvaltningen i sina tjänsteutlåtanden tänker ta hänsyn till handikapprådets och handikapporganisationernas synpunkter på konkurrensutsättningar och kvalitetsaspekter väljer förvaltningen att icke besvara.
Det är självklart att det lokala handikapprådet ska involveras i arbetet med att ta fram förfrågningsunderlag inför upphandlingar av verksamhet för funktionshindrade. Dock framgår det inte av svaret om handikapprådet och berörda handikapporganisationer får ge synpunkter på det kanske viktigaste beslutet i processen, nämligen om en verksamhet överhuvudtaget ska upphandlas. Vi tycker att rådet självklart ska ha den möjligheten. Kommunerna har även en skyldighet enligt socialtjänstlagen att i sin planering samverka med handikapporganisationer.
Inga svar ges på frågorna som rör brukarnas nöjdhet med nuvarande verksamheter och eventuella önskemål om annan drift, vilket vi inte kan tolka på annat sätt än att brukarnas uppfattning saknar betydelse när det gäller konkurrensutsättning av gruppbostäder och dagverksamheter som berör hela deras liv och vardag.
Utbyggnaden av gruppbostäder styrs av brukarnas behov enligt tjänsteutlåtandet, men det framgår inte av svaret i vilken utsträckning brukarna själva och deras organisationer får vara delaktiga i planeringen av nya gruppbostäder och dagliga verksamheter.
Vi hade önskat att förvaltningen åtminstone lämnat ett tydligt svar på handikapprådets synpunkt att kvalitetsaspekterna ska stå i centrum i hela processen, men konstaterar tyvärr att frågan om pris i förhållande till kvalitet fortfarande är en helt öppen fråga.”
Förvaltningens redovisning godkänns.
Nämnden hade, efter skrivelse från ledamöterna Rosa Lundmark (v), Lennart Pöppel (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara ett antal frågor om egenregianbud i samband med upphandling. Kommunfullmäktige har beslutat om en policy för upphandling, konkurrens och valfrihet. I den framgår bland annat att alla förvaltningar ska ta fram en aktivitetsplan för konkurrensutsättning. I planen ska framgå inom vilka verksamhetsgrenar egenregianbud planeras. Stadsledningskontoret har utfärdat anvisningar för egenregianbud i syfte att vägleda stadens nämnder vid beslutet om att ha deltagande egenregianbud eller inte.
Dnr 000-548/2007
Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
”1.Förvaltningens redovisning läggs till handlingarna.
2. Följande anförs.
Förvaltningens redovisade svar är ofullständigt. De sju ställda frågorna besvaras inte var för sig utan med en omständlig text som hänvisar till att stadsledningskontoret utarbetat anvisningar, vilka emellertid inte klargörs. Av det redovisade svaret kan inte utläsas vad som verkligen styr förvaltningens ställningstaganden beträffande eventuella egenregianbud.
Att en verksamhet i dag bedrivs med nöjda brukare och på ett effektivt sätt har uppenbarligen ingen betydelse när de borgerliga partierna ska fatta beslut om att göra sig av med kommunal verksamhet. Engagerad personal som skulle vilja få en chans att visa vad kommunen själva kan erbjuda tycks heller inte ha något som helst värde.
Det uteblivna svaret på frågan om den snäva bemanningen påverkar förvaltningens möjligheter att stödja verksamheter att lämna egenregianbud kan vi inte tolka på annat sätt som ett ja. Detta är ytterligare en negativ effekt av de kraftiga nedskärningar inom administrationen som de borgerliga partierna drivit fram.
Att de ideologiska principerna går före omsorgen om kvaliteten visar sig också i att det inte ges några svar på om det har gjorts eller ska göras några riskbedömningar eller konsekvensanalyser av att avveckla nästan all verksamhet som drivs i kommunal regi.
Den enda rimliga slutsatsen är att förvaltningen avstår från att sakligt bedöma om egenregianbud skall läggas, eftersom detta inte motsvarar de politiska intentionerna i stadens ledning.”
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar på nämndens fråga om arbetet kring det lokala utvecklingsavtalet.
Nämnden hade uppdragit åt förvaltningen att besvara fråga om lokalt utvecklingsavtal mellan staten och Stockholms stad och förvaltningens beredskap för att upprätta planer samt hur dialogen med boende ska genomföras.
Dnr 099-553/2007
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen
Paragrafen justeras omedelbart
Kommunstyrelsen har till stadsdelsnämnden för yttrande översänt Slutbetänkandet av Klimat- och sårbarhetsutredningen (SOU 2007:60). Förvaltningen instämmer med utredningen i att klimatförändringarna påverkar de grundläggande förutsättningarna i samhället och i ett stort antal verksamheter. Förvaltningen ställer sig positiv till utredningen och dess förslag och vill särskilt betona vikten av information och utbildning av personal inom bl.a. kommuner, för att öka kunskapen om klimatförändringarna och anpassningsåtgärder.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 november 2007.
Dnr 006-452/2007
Särskilt uttalande
Ledamöterna Rosa Lundmark (v), Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s) Jonas Eklund (mp)
” Äntligen verkar det finnas en medvetenhet om att vi står inför en omvälvande förändring av klimatet, orsakad av människans utsläpp av växthusgaser. Det är hög tid att göra sårbarhetsutredningar såväl nationellt som i vår egen stad. Alla berörda förvaltningar och bolag behöver utreda vilka åtgärder som Stockholm stad bör besluta om för att bemästra förhållandena enligt det värsta, sannolika alternativet vad gäller nederbörd, temperatur och havsytans nivå. Vi utgår ifrån att denna utredning följs av lika omfattande utredningar och åtgärder om hur vi ska minska våra klimatförändrande utsläpp på olika sätt. Stadsdelsnämnden har naturligtvis också ett ansvar för att begränsa och hejda klimatförändringarna. Nämnden kan minska klimatpåverkan av sin egen verksamhet genom att energieffektivisera och gå över till förnybara bränslen och grön el. Motsvarande krav bör ställas på produktionen av varor och tjänster som köps in utifrån. Medborgare som vill göra något åt sin klimatpåverkan bör kunna få hjälp av energirådgivare hos stadsdelsförvaltningen.”
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till miljönämnden
Förvaltningens åtgärdsplan godkänns
Vid miljöförvaltningens inspektion i april 2007 konstaterades att en kraftledning var belägen på ca 50 meters avstånd från förskolan Vintergatan på Sandfjärdsgatan 12. Vid inspektionen konstaterades även att ljudnivån i ett litet lekrum som används för vila är för hög. Förvaltningen har underrättat SISAB som ansvarar för ventilation och elinstallationer om miljöförvaltningens påpekanden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 oktober 2007.
Dnr 400-283/2007
Nämndens ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut1. Ansökan om tillstånd att servera vin, starköl och spritdrycker i restaurangen till allmänheten kl. 11.00-01.00 tillstyrkes2. Ansökan om tillstånd för uteservering kl. 11.00—22.00 till styrkes3. Paragrafen justeras omedelbartÄrendetSocialtjänstförvaltningens tillståndsenhet hade för yttrande översänt ansökan från Yusuf Akcay, om alkoholservering i restaurang Akcay Pizzeria, Stövargatan 52.Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2007.Dnr 507-507/2007BeslutsgångNämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Nämnden godkänner föreliggande rapport.
Förvaltningen redovisar en prognos per den 30 november som visar ett överskott om 5,6 mnkr före resultatöverföring. Det är 1,3 mnkr högre än prognosen som redovisades i förra månaden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 december 2007.
Dnr 101-222/2007
Anmälan läggs till handlingarna.
Kommunen har tillsynsansvar enligt 13 kap 5 § socialtjänstlagen för enskilda HVB-verksamheter, vilka fått länsstyrelsens tillstånd att ha verksamhet i kommunen. I stadsdelen finns två sådana verksamheter, kristallen HVB och Barn och familjejouren. Förvaltningen har besökt verksamheterna i maj och november och tillsynsrapporter har sänts in till länsstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 november 2007
Dnr 502-538/2007
Balanslistan redovisar de skrivelser, uppdrag och frågor som nämnden lämnat till förvaltningen.
Protokoll från nämndens pensionärsråds sammanträde den 23 november 2007 anmäldes.
Protokoll från stadsdelsnämndens handikappråds sammanträden den 16 augusti 2007 den 13 september och den 18 oktober 2007 anmäldes.
Anmäldes inkomna skrivelser, protokoll med mera,
Förvaltningen får i uppdrag att vidta åtgärder som föranleds av anmälan.
Inga beslut anmäldes.
Stadsdelsdirektör Gillis Hammars information:
Avdelningschefen Kristina Goldring lämnade en förhandsinformation om ärende till sammanträdet i januari, yttrande till arbetsmiljöverket över inspektion av Årsta vård- och omsorgsboende.
Avdelningschefen Leif Fransson informerade om att SISAB med anledning av de inträffade bränderna vid två av stadsdelens förskolor påbörjat arbete med ljussättning och eventuell kameraövervakning, för eliminering av fortsatt åverkan.
Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson ställde fråga om möjlighet att anordna hearing om Årstaskogen - frågan hänsköts till kommande gruppledarmöte.
Ledamoten Lena Kling tog på nytt upp frågan om möjlighet att vidta åtgärder mot den otillåtna trafiken på parkvägarna vid Bandängen Avdelningschefen Anders Lindström svarade att förvaltningen ska se över befintlig skyltning samt undersöka möjlighet att vidta hastighetsdämpande åtgäder.
Ledamoten Jonas Eklund ställde fråga om läget i processen om avknoppingen av Årsta 1 – ekonomichefen Lena Holmdahl svarade att slutförhandlingar för närvarande pågår.