Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-05-15
Öppen frågestund, klockan 18.00Pågående planprojekt inom stadsdelen - representanter f Läs mer...rån stadsbyggnadskontoret informerar och svarar på frågor Nämndens sammanträde börjar i direkt anslutning till den öppna frågestunden dock tidigast kl. 18.30
Den utsända dagordningen godkändes, med den ändringen att ärende 8 om Äldreomsorgens framtida kostförsörjning och ärende 27 Lex-Sarah-anmälan utgår.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist utsågs att justera dagens protokoll jämte ordföranden Andreas Sturesson. Ordföranden meddelade att justering sker torsdag den 22 maj.
Protokoll från sammanträdet den 24 april 2008 anmäldes justerat den 5 maj 2008. Protokollet läggs till handlingarna.
Nämnden beslutade att godkänna närvaro av vaktmästaren
Saeid Rastegar under den slutna delen för att ombesörja ljudanläggningen.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Anders Djerf
Ärendet
Stadsdelsnämnden hade uppdragit år förvaltningen att bereda medborgarförslag från Anders Djerf. Förslagsställaren menar att boulebanan i Åmänningevägens förlängning vid stigen mot Årstaliden har stora underhållsbrister och föreslår en upprustning av banan. Förvaltningen anser att själva boulebanan är i tillfredsställande skick men att bänkar kan placeras ut för att främja det sociala umgänget i parken.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2008.
Dnr 54-2007-002
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
”Vi delar förvaltningens uppfattning att det är viktigt att ta hänsyn till behovet av centrala seniorbostäder i förnyelsen av Högdalens centrum. Många äldre bor i flerfamiljshus utan hiss och möjligheten att bo kvar i området behöver utökas. Enligt befolkningsprognosen kommer över 2200 personer som är 65 år eller äldre att bo i Högdalen och Bandhagen år 2010.
Medborgarförslaget påpekar att förvaltningsbyggnaden har ett utmärkt läge för seniorbostäder eller liknande vilket vi instämmer i. Det är angeläget att förvaltningen verkar för att seniorboenden etableras i förvaltningsbyggnaden eller i andra lokaler med en annan likvärdig placering i centrum. Det är heller inget som hindrar att seniorbostäder finns i samma lokaler som andra bostäder och eller/kommersiella verksamheter. Vi anser därför att förslaget ska sändas över till de nämnder som berörs av förnyelsearbetet och till fastighetsbolaget MICASA.”
Stadsdelsnämnden hade uppdragit åt förvaltningen att bereda medborgarförslag från Margareta och Karl-Erik Lindgren. Förslagsställarna framför att förvaltningens lokaler på Rangstagatan i Högdalen skulle kunna omvandlas till seniorboende då stadsdelsförvaltningen lämnar dessa för flytt till andra lokaler.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 april 2008.
Dnr 138-2008-002
Yrkande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade med biträde av en enig nämnd bifall till eget förslag till beslut.
1. Tertialrapport 1 – 2008 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.
2. Omslutningsförändringar om 61,5 miljoner kronor godkänns och anmäls till kommunstyrelsen.
3. Omstruktureringsmedel begärs av kommunstyrelsen med 4,2 miljoner kronor för tomgångshyror och restkostnader i samband med flytt av administrativa lokaler, avveckling av Arbetsforum sydost och Åsens äldreboende, se bilaga 1 blankett 1.9.
4. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen med 5,2 miljoner kronor för utbyggnad av gruppbostäder för stöd och service till personer med funktionsnedsättning, se bilaga 1 blankett 1.10.
5. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen med 2,7 miljoner kronor för utbyggnad av verksamheter för hemlösa, se bilaga 1 blankett 1.10.
6. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen med 4,8 miljoner kronor för utbyggnad av förskolor, se bilaga 1 blankett 1.11.
7. Ersättning begärs av kommunstyrelsen med 2,2 miljoner kronor för förskolor med hög hyra, se bilaga 1 blankett 1.13.
8. Nya årsmål för indikatorer, som ingår i Tertialrapport 1 godkänns.
9. Redovisningen av uppdraget, som stadsdelsnämnden gav i samband med beslutet om verksamhetsplan för år 2008, om tömning av papperskorgar med mera godkänns.
10. Redovisningen av uppdraget, som stadsdelsnämnden gav i samband med beslutet om verksamhetsplan för år 2008, om att se över äldre pars möjligheter att bo tillsammans godkänns.
11. Redovisningen av uppdraget, som stadsdelsnämnden gav i samband med beslutet om verksamhetsplan för år 2008, om att utveckla det trygghetsskapande arbetet godkänns.
12. Paragrafen justeras omedelbart.
Stadsdelsförvaltningen bedömer att samtliga kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdet, med undantag för målet Jobb istället för bidrag, kommer att uppfyllas. Inom målet om jobb istället för bidrag bedömer förvaltningen att minskningen av antalet bidragstagare inte kommer att ske i planerad omfattning. Förvaltningen arbetar med att finna effektivare arbetsformer när det gäller personer med försörjningsstöd och med att utveckla samarbete med andra aktörer.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 maj 2008.
Dnr 197-2008-100
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m) Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna
Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget; ” Stadsdelsnämnden stoppar tills vidare alla planerade avknoppningar med hänvisning till Statskontorets rapport.
Stadsdelsnämnden uppmärksammar socialtjänstnämnden på att det är den nämndens ansvar att tillgodose behovet av utbildade familjehem.
Därutöver vill vi framföra följande.
Förvaltningen redovisar ett överskott med 4,8 miljoner kronor. Detta ska ställas mot situationen i stadsdelsnämndens verksamheter, med bland annat ökande barngrupper i förskolan, besparingar på barn- och ungdomsenheten i individ- och familjeomsorgen, uteblivna satsningar på barns och ungdomars fritid samt anmärkningar från äldreombudsmannen.
Återkommande rapporter om brister inom stadsdelens äldreomsorg visar att utvecklingen inom äldreomsorgen från ett stort underskott förra året till ett överskott om 5 mnkr i tertialrapporten inte bara kan redovisas i ekonomiska termer, utan kräver uppföljningar av hur kvaliteten för brukarna och arbetsmiljön för medarbetarna har påverkats.
Tertialrapporten visar att de borgerliga partiernas budget inte är tillräcklig för att uppfylla utlovad kvalitet i verksamheterna. Barngrupperna i förskolan är exempelvis större än målsättningen och antalet personer som får egen försörjning efter insatser på jobbtorg är betydligt lägre än beräknat. Det var ett tydligt missgrepp från den borgerliga majoriteten att lägga ned väl fungerande arbetsmarknadsinsatser i stadsdelen innan jobbtorgen fått en fungerande struktur. Ett tydligt tecken på detta är förvaltningsledningens diskussioner om att skapa ”lokala” jobbtorg. Det är dock positivt att fler SL-kort har beviljats, vilket minskar antalet personer i stadsdelsarrest.
I tertialrapporten redovisas att tre avknoppningar har redan har genomförts och att det finns kännedom om ytterligare tre planerade avknoppningar. Mot bakgrund av att Statskontoret på regeringens uppdrag har analyserat rättsläget och funnit att avknoppningar enligt den modell som tillämpas i Stockholm inte är rättsenliga anser vi det självklart att nämnden beslutar att tills vidare stoppa alla planerade avknoppningar.
Vi delar inte uppfattningen att en andel ekologiska livsmedel på 8 procent av inköpen – när de borgerliga partiernas mål är 15 procent – skulle vara förenligt med målet att en hållbar livsmiljö värnas och utvecklas. Tvärtom är det uppenbart att nämndens åtagande för en bättre miljö inte ”uppfylls helt”, eftersom nämnden saknar både resurser och kompetens för att miljöanpassa sin verksamhet och ta till vara invånarnas miljöengagemang.
Det är inte acceptabelt att socialtjänstnämnden som övertagit resurser och ansvar för rekrytering och grundutbildning av familjehem inte klarar att tillgodose vårt behov av utbildade hem, vilket leder till att stadsdelsförvaltningen själv rekryterar de flesta hem.
Innan beslut kan fattas om åtgärder inom individ- och familjeomsorgen måste tydliga konsekvensbeskrivningar redovisas för kvalitet och arbetsmiljö. Centrala medel måste beviljas för att behålla Bryggan i Vantör och träningslägenheterna på Rågsvedsslingan.
Vi är också oroade över hur medborgarnas engagemang påverkas av att stadsdelsnämndens öppna möten centraliseras till en enda plats i vår stadsdel med över 80000 invånare. Möjligheten att möta sina lokala politiker minskar betydligt med denna politik.”
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen
Enligt lag (SFS 1998:531) om yrkesverksamhet inom hälso- och sjukvårdens område är all hälso- och sjukvårdspersonal skyldig att till vårdgivaren rapportera om en vårdtagare i samband med hälso- och sjukvård drabbats eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller sjukdom. I enheternas kvalitetsarbete ingår att aktivt analysera inträffade incidenter för att förhindra att liknande händelser inträffar på nytt. Inom stadsdelens vård- och omsorgsboenden (servicehus, sjukhem, gruppboende för dementa, gruppbostäder, för utvecklingsstörda och gruppbostad för psykiskt sjuka) hade det under år 2007 rapporterats 784 avvikelser, främst gällande läkemedelshantering och fallolyckor med personskada.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 april 2008.
Dnr 202-2008-601
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
Avvikelserapportering är en viktig del av patientsäkerheten och är till för att skapa lärande organisationer. Syftet att rapportera inträffade avvikelser är att dra lärdom av tillbudet eller den negativa händelsen och att med riskförebyggande insatser förhindra att samma typ av avvikelse inträffar igen. Av redovisningen framgår inte i vilken omfattning något sådant arbete bedrivs inom enheterna.
Återigen synliggörs hur den borgerliga majoritetens fokus på omorganisationer, neddragningar och utförsäljning gör att tillräckliga resurser inte avsätts för viktig kvalitetsutveckling av verksamheten. Självklara delar av ett kvalitetssystem för hälso- och sjukvården är att alla vet vilken typ av avvikelser som ska rapporteras, hur rapporteringen ska gå till och vad man ska göra med informationen efteråt.
Rapporten visar också på några viktiga områden inom omsorgen och vården av äldre: läkemedelshantering och fallskador. Vi vill här påpeka vikten av att personalen har relevanta kunskaper inom dessa områden och att det inom boendena bedrivs en kontinuerlig kompetensutveckling.”
Stadsdelsnämnden godkänner stadsdelsförvaltningens förslag till övergripande mål för mat, måltider och kostbehandling inom äldreomsorgen.
Stadsdelsnämnden godkänner stadsdelsförvaltningens förslag till rutiner för mat, måltider och kostbehandling inom äldreomsorgen.
Utifrån kommunfullmäktiges beslut om Kostpolicy för Stockholms stads äldreomsorg har stadsdelsförvaltningen utformat övergripande mål samt rutiner för mat, måltider och kostbehandling. Rutinerna ska tillämpas för de enheter som tillagar och serverar mat och måltider inom förvaltningens äldreomsorg.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 april 2008.
Dnr 186-2008-600
Nämnden meddelar att ärendet utgår
Dnr 188-2008-600
Bidrag till föreningar som bedriver verksamhet för äldre beviljas för 2008 med 240000 kronor enligt följande:
1. PRO STUREBY 7 000
2. PRO GULLMARSPLAN 9 000
3. PRO ÅRSTAPLAN 13 000
4. PRO HÖGDALEN – BANDHAGEN 15 000
5. PRO ENSKEDE DALEN 6 000
6. PRO RÅGSVED – HAGSÄTRA 14 000
7. PRO BRÄNNKYRKA 3 000
8. SPF ENSKEDE – ÅRSTA 8 000
9. SPF STUREBY 7 000
10. SPF ENSKEDEDALEN 9 000
11. SPF HAGSÄTRA – RÅGSVED 12 000
12. SPF FÖRENING 713 BANDHAGEN –
HÖGDALEN 12 000
13. FÖRTROENDERÅDET RÅGSVEDS
ÄLDRECENTRUM 10 000
14. FÖRTROENDERÅDET ÖPPNA HEMTJÄNSTEN HAGSÄTRA 10 000
15. VETERANRINGEN I VANTÖR 9 000
16. PENSIONÄRSFÖRENINGEN SENIORTJÄNST
STUREBY 8 000
17. FRIVILLIG VÄNTJÄNST 7 000
18. ÅRSTA FOLKETS HUS FÖRENING 10 000
19. ÅRSTA HEM OCH SAMHÄLLE 3 000
20. VERDANDI ÅRSTA 21 000
21. TRÄDSKOLANS VETERANKLUBB 2 000
22. RÖDA KORSET VANTÖRKRETSEN 18 000
23. ENSKEDE GÅRDS HOBBY EGH 2 000
24. HÖGDALSKYRKANS PENSIONÄRSKLUBB 2 000
25. FRÄLSNINGSARMÉNS DAGLEDIGTRÄFF 6 000
26. RÅGSVEDS SAMHÄLLSFÖRENING 11 000
27. NÄTVERK FÖR AFRIKANER I VANTÖR 5 000
28. RESURSCENTER FÖR RYSKTALANDE KVINNOR BERUS 1 000
Nämnden avslår ansökan om bidrag från Riksorganisationen Kongo Kinshasa, då föreningen inte inbegrips i målgruppen samt ej heller inkommit med erforderliga handlingar.
Stadsdelsnämnden kan bevilja ekonomiskt bidrag till organisationer, vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamheter riktade till äldre och funktionshindrade. I förvaltningens förslag om fördelning av bidrag har hänsyn tagits till gällande riktlinjer och hur utåtriktad och stödjande verksamheten är mot äldre.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 april 2008.
Dnr 120-2008-004
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag
Jäv anmäldes av ledamoten Rosa Lundmark (v)
Anmälan av slutrapport till ESP-rådet godkänns.
Kravmärkt yrkesroll är ett samverkansprojekt mellan stadsdelarna Vantör, Hägersten och Liljeholmen i Stockholms stad, Nynäshamn, Södertälje, Haninge och Sollentuna kommuner. I rapporten beskrivs genomförandet av projektet, de viktigaste resultaten och erfarenheter som projektet vill sprida till andra.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 april 2008.
Dnr 184-2008-007
Ansökan görs hos Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel med 1340 tkr till förebyggande insatser för barn och ungdom i riskzon för tiden 2008-08-01-2010-07-31.
Enheten för öppenvård för barn och ungdom inom individ- och familjeomsorgen vill tillsammans med Rågsvedsskolan, Hagsätraskolan, Nytorpsskolan och Årstaskolan samarbete när det gäller att minska den olovliga frånvaron. Arbetet ska rikta sig till elever från år fem till och med år nio som har en ogiltig frånvaro med 20 % eller mer.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 april 2008.
Dnr 064-2008-504
Stadsdelsnämnden ansöker tillsammans med Bromma stadsdelsnämnd och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd om utvecklingsbidrag med 670000 kr från Länsstyrelsen i Stockholms län till projektet ”Komet i förskolan” år tre. Beslutet gäller under förutsättning att Bromma och Hässelby-Välllingby stadsdelsnämnder beslutar att ansöka om utvecklingsbidrag.
Länsstyrelsen fördelar medel till kommunerna i Stockholms län för förebyggande arbete. Forskningen visar att stöd till barn i förskoleåldern kan minska förekomsten av utagerande problembeteenden samt att tidiga insatser är av stor betydelse för att förebygga en senare antisocial utveckling.
Dnr 207-2008-499
Ansökan görs hos Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel med 2055 tkr till projektet ”Gruppstöd för barn och föräldrar”
Enligt forskning finns det stöd för att barn i familjer med alkohol- eller andra drogproblem eller barn till föräldrar med psykiskt funktionshinder samt barn som lever i våldsutsatta familjer löper större risk för att själva utveckla olika former av problem. Projektet syftar bl.a. till att kartlägga befintliga stödgrupper för föräldrar och barn inom stadsdelsområdena, utbilda personal inom förskola, skola och socialtjänst samt samordna och utöka stadsdelarnas utbud av stödgrupper.
Dnr 189-2008-504
1. Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.
2. Stadsdelsnämnden ansöker om att få Länsstyrelsens godkännande för att använda ytterligare 6000 kr av resterande projektmedel till utveckling av en implementeringsplan.
Forskningen visar att det går att påverka vuxnas attityder kring alkohol och att det har betydelse för ungdomars alkoholdebut och konsumtion. Örebros preventionsprogram ÖPP är ett evidensbaserat påverkansprogram riktat till föräldrar med syfte att uppskjuta åldern för alkoholdebut och att minska alkoholkonsumtionen bland högstadieelever.
Dnr 211-2008-007
Nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag.
1. Förskoleområdet Snösätra förskolor nomineras att delta i Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2008 i klassen förskola.
2. Paragrafen justeras omedelbart
Stockholms stads årliga utdelande av kvalitetsutmärkelsen bygger på stadens strategi för kvalitetsutveckling och syftar till att lyfta fram goda exempel och belöna enheter som bedriver ett gott kvalitetsarbete inom sina verksamheter. Förvaltningen hade förslagit att Snösätra förskolor nomineras som tävlingsbidrag från Enskede-Årstra-Vantörs stadsdelsnämnd.
Stadsdelsförvaltningen hade i tjänsteutlåtande från den 28 april 2008 redovisat ärendet.
Dnr 193-2008-000
År 2008 finns 1350000 kronor avsatta till föreningsbidrag samt till kulturverksamhet inom avdelningen för Förskola och Fritid. Föreningsbidragen riktar sig till verksamhet för barn och ungdomar enligt riktlinjer antagna av stadsdelsnämnden i oktober 2007. Femton föreningar har ansökt om bidrag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 april 2008.
Dnr 86-2008-004
Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Marie Ljungberg Schött m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamöterna Mervi Mäkinen m.fl. (s), Jonas Eklund (mp), tjänstgörande ersättaren Marie Antman (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ordföranden ställde först fråga om bifall eller avslag till yrkande om återremiss av ansökningar från Svea Sträng/Ung utan pung, Afghanska kulturföreningen och Somaliska Föräldrar och Modersmålsföreningen och fann att nämnden beslutat att avgöra dessa idag.
Reservation i denna del (s), (v), (mp)
Därefter ställde ordföranden fråga om bifall eller avslag på ansökningar från föreningarna ovan och fann att nämnden beslutat bifalla dessa.
(s), (v), (mp) deltar ej i denna beslutsdel.
Slutligen ställer ordföranden fråga på bifall eller avslag på övriga ansökningar och finner att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Lars-Göran Carlsson alla (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) och tjänstgörande ersättaren Marie Antman (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för yrkande om återremiss av ansökningar från Svea Sträng/Ung utan pung, Afghanska kulturföreningen och Somaliska Föräldrar och Modersmålsföreningen.
” Svea Sträng/Ung utan pung har en lång och väl dokumenterad verksamhet riktad mot barn och unga. Föreningen startades på Rågsveds fritidsgård och har sin huvudsakliga verksamhet i Rågsved.
Föreningen har dels en ideell verksamhetsgren som riktar sig till amatörer och fångar upp bland annat unga i riskzonen som inte ”platsar” i annan fritidsverksamhet. Ungdomarna får genom teatern möjlighet till fritidsverksamhet och till att finna nya former att uttrycka sig. Föreningen har även utvecklat sin verksamhet med en kommersiell gren, där många ungdomar från amatördelen fått möjlighet till professionellt arbete med teater. Den professionella delen bidrar till att finansiera den ideella delen av verksamheten.
Det är viktigt att denna verksamhet får möjlighet att fortsätta sitt framgångsrika arbete i Rågsved. Därför vill vi återremittera ansökan och ge förvaltningen i uppdrag att tillsammans med föreningen undersöka möjligheten att särredovisa den ideella verksamhet som ansökan avser från den kommersiella.
Ansökningarna från Afghanska kulturföreningen och Somaliska Föräldrar och Modersmålsföreningen återremitteras då det inte framgår i tjänsteutlåtandet vilka handlingar som saknas. Eftersom nämnden saknar kunskap om de brister som föreligger är inte ansökningarna färdigberedda för beslut i nämnden.”
Nämnden bordlägger ärendet till nästa sammanträde
Sociala delegationen har att på stadsdelsnämndens vägnar fatta beslut i ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och lagen med stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2008.
Dnr 221-2008-000
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen
Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från Magnus Dannqvist m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att bereda ärende om barngruppernas storlek. Förvaltningen anger bland annat att barngruppernas storlek är ett viktigt kvalitetsmått i sig, men att tillgången till personal är avgörande både för omsorgen och den pedagogiska verksamheten.
Dnr 153-2008-000
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget.
”1.Rapporten godkänns.
2.Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att månadsvis redovisa det aktuella läget avseende storlekar på barngrupperna i förskolan.
3.Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att använda medel ur den ofördelade ”reservfonden” om 9,7 miljoner kronor inom förskolornas budgetanslag för att minska barngruppernas storlek på förskolorna.
4.Därutöver anföra
Utvecklingen av barngruppernas storlek bör följas över tid, eftersom gruppernas storlek varierar under året. Av en sammanställning som gjorts av förvaltningens redovisade materiel framgår en trend med ökande storlekar på barngrupperna. Detta är en oroande utveckling som vi anser att förvaltningen och nämnden bör bevaka noggrant. Därför bör aktuella siffror månadsvis rapporteras till nämnden.”
Förvaltningens tjänsteutlåtande översänds till revisionskontoret som yttrande över årsrapporten
Revisionen har granskat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds verksamhet under 2007. Förvaltningen anger att bedömningen är enligt de högsta omdömen en nämnd kan få. Tillfredsställande resultat, tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll samt att bokslut och räkenskap är rättvisande.
Dnr 179-2008-100
Andreas Sturesson (kd), Marie Ljungberg Schött (m), Lena Kling (fp)
”Revisionen ger i sin årsrapport mycket goda omdömen när det gäller Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds verksamhet under 2007. revisionen har bl a granskat nämndens ekonomiska- och verksamhetsmässiga resultat, nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten samt bokslut, delårsrapporter och räkenskaper, Resultatet är genomgående gott och de synpunkter som revisionen lämnar utgör ett bra underlag för att ytterligare utveckla verksamheten.
Den sammanslagning av stadsdelsnämnder som genomfördes 2007 har ställt stora krav på verksamheten och dess personal. Denna och andra utmaningar har hanterats på ett förtjänstfullt sätt av förvaltningen och övrig personal inom stadsdelen. Vi vill därför rikta ett stort tack till alla anställda för ett väl genomfört arbete under året.
Magnus Dannqvist m.fl.(s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
” Revisionens årsrapport visar att 2007 har varit ett dystert år för stadsdelsnämndens medarbetare. Sjukfrånvaron bland de anställda har ökat och är högre än i staden i övrigt. Att verksamhetens mål på flera områden inte har nåtts kan delvis sättas i samband med att 138 personer förklarades övertaliga i samband med sammanslagningen av stadsdelsnämnderna.
Nämnden har avslutat året med ett nettoöverskott, samtidigt som flera mål inom de pedagogiska verksamheterna inte har nåtts. Andelen behöriga elever till gymnasieskolan har minskat under 2007 och flera förskoleavdelningar klarar inte uppsatta mål för barngruppernas storlek. Inom omsorgen för personer med funktionsnedsättningar är målen bara delvis uppnådda.
Många uppsatta mål som inte uppnås under 2007 förklaras med att förvaltningen under året ”trimmat och fasat in” en ny organisation. Denna förklaring kan givetvis endast användas under ett år, varför nästkommande rapport kommer att vara mer upplysande.”
Nämnden lägger anmälningsärendena till handlingarna.
1. Inkomna skrivelser, protokoll m.m.
2. Tjänstemannabeslut enligt delegationsordning
3. Balanslista över nämndens skrivelser/frågor till förvaltningen
4. Protokoll från Stadsdelsnämndens pensionärsråds sammanträden 2008-03-19 och 2008-04-18
5. Dom i Länsrätten i Stockholms län 2008-05-06 över överklagat beslut; Avknoppning av verksamheter inom hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra.
6. Protokoll från Skyddskommitténs sammanträde 2008-05-06
7. Protokoll från stadsdelsnämndens handikappråds sammanträde 2008-05-08
8. Information om trafiksituationen på Snösätravägen – svar på fråga ställd under öppna frågestunden 2008-04-24
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda följande skrivelse och återkomma till nämnden.
1.Uppföljning av striktare biståndsbedömning inom äldreomsorgen – minskning av antalet personer i vård- och omsorgsboende och ökning av antalet personer i servicehus eller med utökad hemtjänst m.m.
Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl. (s), Jonas Eklund (mp)
”Tertialrapport 1 visar att antalet personer i särskilt boende är 723 i april 2008 jämfört med ett snitt på 794 personer under 2007. Antalet personer som bor i servicehus är 336 i april 2008 jämfört med ett snitt på 302 personer under 2007. Antalet personer med hemtjänst har ökat mer än vad behovet av särskilt boende har minskat. En styrning har även gjorts från biståndsbedömd social dagvård till hänvisning till öppna verksamheter.
Den siffermässiga utvecklingen av insatserna inom äldreomsorgen är till stor del en följd av en medveten biståndsbedömning för att minska kostnaderna genom att bevilja servicehus före vård- och omsorgsboende och bevilja utökad hemtjänst före servicehus. Ett ökat behov totalt sett kan även ligga bakom ökningen av antalet personer med hemtjänst.
Förhållandet mellan särskilt boende, servicehus och hemtjänst kommenteras framförallt i ekonomiska termer i tertialrapporten. En utökad hemtjänst kan dock upplevas om en stress- och otrygghetsfaktor i och med att den äldre kan behöva ta emot ännu flera vårdbiträden i hemmet. Länsrätten har nyligen i flera domar gett äldre rätt till boende på servicehus efter avslag från stadsdelen. Det har även kommit domar om biståndsbedömd social dagvård som har gett den sökande rätt. Den strikta biståndsbedömningen visar sig alltså inte sällan ohållbar vid en rättslig prövning av enskilda fall.
Det vore önskvärt att nämnden utöver tertialrapporten får en kvalitetsmässig redovisning av hur de äldre, anhöriga och verksamheterna har upplevt den förändrade biståndsbedömningen.
Har de äldre blivit trygga med den utökade hemtjänsten och andra insatser?
Klarar de öppna dagverksamheterna att ta hand om äldre med sådana behov som tidigare skulle ha berättigat dem till biståndsbedömd dagvård?
Har servicehusen kunnat tillgodose omsorgen för de äldre som ursprungligen ansökt om att få flytta till ett vård- och omsorgsboende?
I vilken utsträckning har det visat sig att utökad hemtjänst respektive servicehus inte tillgodoser omsorgsbehoven och andra insatser måste beviljas?
Övriga frågor
Arne Ahlström ställde fråga om fältassistenternas arbete, öppettider på fritidsgårdarna i Enskededalen, samlingsplats för ungdomar vid Triangelparken samt allmänt om vad som görs för ungdomar i Dalen och vilken verksamhet som bedrivs i Triangelkyrkan.
Avdelningschefen Leif Fransson besvarade frågorna bland annat med att förvaltningen har påbörjat gruppverksamheter för ungdomar i Dalen.
Lena Kling frågade om antal vräkningar i stadsdelen då barn varit inblandade – förvaltningen återkommer med svar.
Magnus Dannqvist frågade vad förvaltningen gör för de som påträffas i stadsdelen som ”hemlösa” - avdelningschefen Margareta Selin informerade om att förvaltningen har två ”uppsökare” som arbetar aktivt med att leta reda på platser där hemlösa slagit sig ner samt motiverar till att söka vård eller annat boende.
Lars-Göran Carlsson frågade om det lokala brottsförebyggande rådet i Dalen- stadsdelsdirektören Gillis Hammar svarade att förvaltningen numera har ett brottsförebyggande råd för hela stadsdelen – nämnden uppdrog åt förvaltningen att återkomma med en redogörelse över hur det brottsförebyggande arbetet bedrivs i stadsdelen.