Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-04-23

Sammanträde 2009-04-23

Datum
Klockan
18:00
Plats
Slakthusplan 4 Gotland ingång från baksidan, adress Palmfeltsvägen 19 C

1 Godkännande av dagordning, val av justerare, dag för justering, anmälan av justerat protokoll

Medborgarförslag

2 Förbättrad förbindelse Skebokvarnsvägen och Högdalens centrum - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

3 Underlag till budget 2010 med inriktning 2011 och 2012.

4 Månadsrapport för mars 2009

Dnr 017-2009-101 (utsändes senare)

5 Lokal utvecklingsstrategi för Enskede-Årsta-Vantör, reviderad 2009

6 Verksamhetsuppföljning av Gammeluddshemmet AB

7 Verksamhetsuppföljning av Finskt Äldrecentrum

8 Verksamhetsuppföljning av Rågsveds servicehus

9 Årsta vård och omsorgsboende - rapport om åtgärdade avvikelser

10 Ansökan till Socialstyrelsen om stimulansmedel för att utveckla äldreomsorgen

11 Förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående 2007 - anmälan av avstämningsrapport

12 Redovisning av hur budgetförstärkningen inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning kommer att användas - svar på uppdrag

(utsändes senare)
Dnr 210-2009-600

13 Redovisning över hur verksamheterna för funktionshindrade kan utvecklas med bibehållen kvalité för brukarna - svar på uppdrag

(utsändes senare)
Dnr 211-2009-600

14 Uppföljning av väntetider för att söka ekonomiskt bistånd

Ökat antal feriearbeten för ungdomar
Hur försäkringskassans långa väntetider påverkar socialtjänsten - svar på skrivelser
Dnr 121-2009-000

15 Konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning i kristider - svar på skrivelse

16 Uppföljning av chefsbyten i förvaltningen - svar på skrivelse

Remissärenden

17 Lag om valfrihet - tillämpning i Stockholms stads äldreomsorg - svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

18 Motioner om minskad konsumtion av kött och om vegetariska tisdagar - svar till kommunstyrelsen

19 Ansökan om tillstånd enligt LSS § 23 för att bedriva verksamhet enligt LSS - svar till länsstyrelsen

20 Ansökan om alkoholservering, restaurang Mittemot, Marknadsvägen 6- svar till tillståndsenheten

21 Ansökan om alkoholservering, Restaurangakademin AB- svar till tillståndsenheten

22 Stadsdelsdirektörens information

Anmälningsärenden

24 A Inkomna skrivelser, protokollsutdrag mm (se pärm)

B Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C Protokoll från Handikapprådets sammanträde (utsändes senare)
D Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
E Förvaltningsgruppens protokoll (utsändes senare)
F Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till nämnden
G Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
H Stadsdelsnämndens delegationsordning, stadsdelsdirektörens vidaredelegation (utsändes senare)

Slutet sammanträde

25 Ärenden på sluten del

S 1 Upphandling av Enskededalens servicehus och Skogsgläntans demensgruppboende - val av entreprenör (utsändes senare)
Dnr 504-2009-103

S 2 Uppgifter till länsstyrelsen med anledning av ej verkställd dom
Dnr 134-2009-603

S 3 Skrivelse gällande förvaltningens förfarande i enskilt ärende- svar till länsstyrelsen
Dnr 571-2008-603

S 4 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)

S 5 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)

S 6 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldabalken (FB)

S 7 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)

S 8 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

S 9 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

S 10 Anmälan av sociala delegationens protokoll
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (147 kb)

§1 Godkännande av dagordning, val av justerare, dag för justering, anmälan av justerat protokoll

Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av ärende §17. Tillsammans med ordföranden Andreas Sturesson utsågs ledamoten Mervi Mäkinen Andersson att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 29 april 2009.

Protokoll från sammanträde den 26 mars 2009 anmäldes justerat den 1 april 2009. Protokollet läggs till handlingarna.

§2 Förbättrad förbindelse Skebokvarnsvägen och Högdalens centrum – svar på medborgarförsla

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Torbjörn Ekelund.

Ärendet

Medborgarförslag från Torbjörn Ekelund har inkommit med förslag att asfaltera de upptrampade stigliknande vägar som går på parkmark från Skebokvarnsvägen 311 mot Högdalens centrum. Förvaltningen föreslår att upprustningsarbeten enligt medborgarförslaget beaktas i budget för 2010.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 mars 2009.

Dnr 176-2009-002

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamoten Magnus Bock m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl.(s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Lars-Göran Carlsson alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1 Nämnden beslutar att bifalla medborgarförslaget.

2 Därutöver vill vi framföra följande.

Medborgarförslaget syftar till att få till en asfaltering av den gångväg som idag används av de boende på Skebokvarnsvägen 311 och som för dem är den rimliga vägen till centrum. Det förefaller föreligga ett missförstånd om att två, med varandra parallella gångvägar, behöver asfalteras för att lösa problemet. Kortsiktigt föreligger dock inte det behovet.

Inte heller kan vi se att en asfaltering måste invänta etableringen av ytterligare två belysningsstolpar. De boende använder gångvägen idag och det sker medden befintliga belysningen. Det är vår bedömning att asfalteringen av en gångväg måste kunna rymmas inom 2009 års budget. Arbetet bör därför omedelbart inledas. Övriga av förvaltningen nämnda investeringar kan då vänta till 2010.”

§3 Underlag till budget 2010 med inriktning 2011 och 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningens underlag till budget 2010 med inriktning 2011 och 2012 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.

  2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Förvaltningen lämnar i detta ärende sitt förslag till det treåriga planerings­dokumentet ”Underlag för budget 2010 med inriktning 2011 och 2012”. Befolk­ningen kommer att öka under den kommande treårsperioden, som en följd av flera nybyggnationer i området. Lågkonjunkturen samt konkurrensutsättningen enligt stadsdelsnämndens aktivitetsplan är andra viktiga ingångsvärden för planeringen. I förslaget betonar förvaltningen att det råder en stor osäkerhet om hur mycket låg­kon­junk­turen kommer att påverka kostnaderna för ekonomiskt bistånd. Det råder också osäkerhet kring vilka kostnader övertalighet och ändrade sjukförsäkrings­regler kommer att leda till. Treårsperioden kommer att innebära en fortsatt utbygg­nad av bostäder inom stöd och service till personer med funktionsned­sättning samt av förskolor. Individ- och familjeomsorgen fortsätter att satsa på öppenvård. Äldre­omsorgen prioriterar att utveckla den förebyggande verksam­heten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2009.

Dnr 086-2009-100

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Arne Ahlström alla (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden godkänner delvis förvaltningens förslag till budgetunderlag.

Därutöver vill vi framföra följande.

Budgetunderlaget har tagits fram med ledning av en borgerlig budget och vision för framtiden, vilket gör att väsentliga aspekter av befolkningens behov saknas. De kommande åren behöver stora insatser göras för att Stockholm ska bli en stad för alla. Det är hög tid att stoppa de massiva privatiseringarna, återställa välfärden, öka jämställdheten, fördjupa den lokala demokratin och minska stadens miljö- och klimatpåverkan. Finanskrisen och lågkonjunkturen kräver aktiva insatser för att behålla och öka antalet arbetstillfällen i staden.

De omfattande privatiseringarna, utförsäljningarna och centraliseringarna minskar medborgarnas insyn och inflytande radikalt, vilket gör att det behövs en rejäl diskussion om demokratifrågorna i staden. Nämndens möjlighet att påverka sin egen ekonomi och sin verksamhet kringskärs bland annat genom centrala verksamhetsupphandlingar och överbelastade ”jobbtorg”. Stadsdelsnämndens möten har centraliserats till en enda plats i vårt stora geografiska område med över 85000 invånare, samtidigt som allt färre verksamheter drivs av stadsdelsförvaltningen. Den förda politiken leder till att möjligheten att komma till sina lokala politiker och kräva ansvar successivt minskar.

Våra centrum i Östberga, Dalen och Rågsved med flera mindre stadsdelar behöver utvecklas med ökad service och fler mötesplatser för alla åldrar. Stödet till det lokala kulturlivet måste öka för att våra stadsdelar ska vara attraktiva att besöka och bo i. Möjligheten att bygga seniorbostäder i Högdalen bör utredas. Omvänd planprocess bör prövas i flera områden, eftersom invånarna är självklara parter och en viktig kunskapsresurs i stadsplaneringen.

För att våra stadsdelar ska vara attraktiva måste även våra grönområden värnas och göras mer tillgängliga. Stadsdelsnämnden ska samarbeta med medborgare som engagerar sig ideellt för att utveckla parker och naturområden. Beslut måste fattas om att snarast göra Årstaskogen till naturreservat, färdigställa den efterlängtade landskapsparken på Årstafältet och avsätta tillräckliga centrala investeringsmedel för att utveckla Högdalstopparna till ett natur- och rekreationsområde. Vi är mycket besvikna på den borgerliga majoritetens omsvängning i fråga om verksamheten i Snösätra upplagsområde, som nu kommer att förorena Magelungen, fortsätta att förfula rekreationsområdet och medföra trafikfaror i ytterligare flera år. Våra partier anser att upplagsområdet i enlighet med tidigare beslut snarast ska avvecklas. Dessutom vill vi att stadsdelsnämnden ska driva på för att förverkliga visionen om en Ekopark Syd, där bland annat Rågsveds friområde ingår.

Förutom den viktiga språkinriktningen vid stadsdelsnämndens förskolor ska personalens kompetens och erfarenheter från arbetet med jämställdhetspedagogik tas tillvara och utvecklas. Både pojkar och flickor har glädje av att förskolepersonalen är medvetna om könsrollernas betydelse för hur vi förhåller oss till varandra som individer.

Satsningarna på förskolan måste också fortsätta för att minska barngrupperna och hålla barnomsorgsgarantin. Barnens tid i förskolan är en del i det livslånga lärandet. Barn som får tillgång till en bra förskola har klart bättre möjlighet att lyckas under fortsatt skolgång. Staden måste därför kunna garantera en förskola med god kvalitet och små barngrupper. Samverkan mellan förskola och socialtjänst är viktig som förvaltningen skriver, men samverkan med skolan blir svårare att upprätthålla när ansvaret har flyttats till en central nämnd. Vi efterlyser fortfarande en planering för hur samverkan med skolan ska återupprättas och utvecklas.

I BUSS-rapporten framkommer att uppåt 100 miljoner kronor per år omfördelas till den sociala barnavården, vilket visar att verksamheten är kraftigt underfinansierad. Om stadens satsning på att förbättra barnavården ska bli trovärdig måste avsevärda resurser skjutas till 2010. Åtgärder för att möta den starka kritiken mot nämndens kvinnofridsarbete kräver resurser. Vi är också i likhet med Saco och SKTF oroade över hur satsningen på öppenvården ska kombineras med planerade upphandlingar av all verksamhet som inte är myndighetsutövning.

Vi ser med stor oro på det ökade bruket av alkohol och droger hos unga i stadsdelen och att otryggheten för unga, kvinnor och äldre är stor i vissa områden. Utifrån det ökade antalet ungdomar är det naturligt att antalet fältassistenter och fritidsgårdarnas öppettider har utökats, men det räcker inte. Indragningen av en drog- och brottsförebyggande samordnare har minskat resurserna till övrigt brotts- och drogförebyggande arbete. Förra året genomfördes endast en trygghetsvandring. Trygghetsarbetet måste intensifieras i samverkan med föreningslivet. Det ter sig därutöver märkligt att den borgerliga majoriteten låter den framgångsrika Kvinnoverksamheten för rehabilitering av missbrukande kvinnor leva under nedläggningshot månad efter månad istället för att satsa på verksamheten.

Bostadsfrågorna måste få större tyngd, eftersom budgeten för missbruksvård ”äts upp” av härbärgeskostnader. Här måste en kraftfull samverkan inledas med bostadsföretagen för att öka antalet billiga hyresrätter som kombinerat med boendestöd kan minska hemlösheten och frigöra resurser för vård och behandling. Vi vill även uppmärksamma det stora behovet av bostäder inom socialpsykiatrin, då långt ifrån alla de personer som är placerade på hem för vård och boende (HVB) har en planering inför framtida boende.

Den ökande ungdomsarbetslösheten är mycket oroande. Bättre individuella insatser måste sättas in för att hjälpa ungdomar att komma in på arbetsmarknaden liksom för att erbjuda feriearbeten till betydligt fler ungdomar än idag. Dessa insatser bör stadsdelsnämnden ansvara för..

Stadens konsumentvägledare och budget- och skuldrådgivare har en viktig uppgift att fylla i arbetet med att förebygga att enskilda hamnar i ekonomisk hopplöshet. Det är oacceptabelt att invånare i Enskede-Årsta-Vantör måste ringa till andra stadsdelar för att försöka få tag på en konsumentvägledare, samtidigt som det är tio månaders väntetid för skuldsatta medborgare som söker skuldrådgivning. Det måste också vara möjligt att komma på ett personligt besök hos konsumentvägledaren, vilket kräver utökad bemanning. Vi vill skjuta till mer pengar till dessa verksamheter och är övertygade om att det i längden både minskar mänskligt lidande och stadsdelsnämndens kostnader för bland annat försörjningsstöd. Anslaget för ekonomiskt bistånd bör skiljas från andra anslag, för att inte underskotten ska belasta andra verksamheter.

Miljömedvetandet ökar i samhället, men Stockholms borgerliga majoritet är passiva. Alla resurser till lokalt Agenda 21- och miljöarbete i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har stoppats, samtidigt som miljöförvaltningens personal minskats drastiskt. Vi vill att stadsdelsförvaltningen ska skaffa sig den kompetens som behövs för att både bevaka miljöfrågorna i sina verksamheter och samarbeta med medborgarna för en bättre lokalmiljö. Miljöaspekter måste vägas in vid verksamhetsförändringar, till exempel när tillagningskök läggs ner och ersätts med långväga mattransporter. Arbetet ska bygga på en tydlig miljöpolicy och ett åtgärdsprogram för att minimera klimatpåverkan från stadsdelsnämndens transporter, resor och lokaluppvärmning.

Vår tidigare rödgröna majoritet gjorde stora satsningar på kompetensutveckling och arbetsmarknadsinsatser genom Kompetensfonden. Vi behöver ha tillbaka platserna i vuxenutbildningen som skurits ned så att alla arbetslösa som inte vill annat än jobba ska kunna gå en utbildning som ger arbete. Den stora skillnaden i kvinnors förvärvsfrekvens i området är alarmerande och behöver särskilt analyseras för att sätta in rätt insatser. Det vårdnadsbidrag som har införts bidrar inte till att stimulera till förvärvsarbete för kvinnor.

Inom äldreomsorgen krävs satsningar för att öka kvaliteten och jämställdheten. Det handlar bland annat om att öka personaltätheten, öka möjligheten till utevistelse, uppvärdera yrkesgrupperna, utveckla samverkan med landstinget, arbeta vidare med kompetensvalidering enligt modellen Kravmärkt Yrkesroll och införa rätt till heltidsanställning för dem som önskar det. Vi vill också värna om våra servicehus som vi ser som bra komplement till seniorbostäder, vård- och omsorgsboenden och de eventuellt kommande trygghetsbostäderna.

Slutligen vill vi betona vikten av att uppmärksamma arbetsmiljö, personalomsättning och sjukfrånvaro i de yrkesgrupper som drabbas av neddragningar av personal eller av en ökad arbetsbelastning på grund ökat ärendeantal inom till exempel försörjningsstöd.”

§4 Månadsrapport för mars 2009

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner månadsrapporten

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per 31 mars som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt för ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom administration, förskola, äldreomsorg, fritid och arbetsmarknadsåtgärder. Kostnaderna för ekonomiskt bistånd ökar för varje månad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 april 2009.

Dnr 017-2009-006

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett underskott med 26,5 miljoner kronor för årets tre första månader vilket finansieras med medel från fritid och kultur, äldreomsorg och förskola. Detta gör att budget och resultat visserligen balanserar, men sker på bekostnad av minskade resurser till barn och ungdomar och de äldre i stadsdelen.

Vid en jämförelse av barngruppernas genomsnittliga storlek under mars månad åren 2006-2009 kan vi konstatera att barngruppernas storlek kontinuerligt ökar i stadsdelens förskolor. Genom att öka barngruppernas storlek finansierar den borgerliga majoriteten sin misslyckade jobbpolitik och ökade kostnader för försörjningsstödet i staden.

Att målet om minskade barngrupper har övergivits av den borgerliga majoriteten är uppenbart mot bakgrund av hur storleken på barngrupperna i Enskede-Årsta–Vantör har ökat under mandatperioden. Det är allvarligt att man tar in fler barn i förskolegrupperna för att balansera stadsdelens underskott.

Ekonomiskt bistånd prognostiserar ett underskott med 22,7 miljoner, en ökning med 8,7 miljoner på en månad vilket med nuvarande politik kommer att öka ytterligare månad för månad resten av året. Med denna utveckling kommer underskottet att uppgå till cirka 85 miljoner när året är slut. Majoritetens halvering av konsumentvägledarinsatser och inrättande av två fuskutredartjänster visar på en total brist av analys och konsekvensbedömning av den egna politiken. I detta läge borde politiken prioritera att hjälpa människor till självförsörjning.

Efter tre månader börjar vi nu kunna se den utveckling som stadsdelens ekonomi befinner sig i och den riktning som borgerliga majoriteten driver den i. Vi kan konstatera att med de avvikelser som prognostiseras i denna rapport är utfallet och trenden oroande. Nämndens budget kommer inte kunna balanseras totalt sett under innevarande år om inte majoriteten återigen lyckas få extra anslag för verksamheten från kommunstyrelsen, öka barngruppernas storlek ytterligare eller skära i viktiga verksamheter. Ett stort ansvar faller på majoriteten att verka för beslut om kraftfulla åtgärder från stadens sida.”

§5 Lokal utvecklingsstrategi för Enskede-Årsta-Vantör, reviderad 2009

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner den reviderade lokala utvecklingsstrategin för Enskede-Årsta-Vantör och ger förvaltningen i uppdrag att fortsätta arbetet inom redovisade utvecklingsområden.

Ärendet

Nämnden gav år 2006 förvaltningen i uppdrag att ta fram en lokal utvecklingsstrategi. Uppdraget formulerades i samband med beslut om verksamhetsplan för 2007. I verksamhetsplanen för 2009 uppdrogs åt förvaltningen att revidera utvecklingsstrategin. Arbetet som beskrivs i ärendet rör utemiljön, miljöfrågor, samverkan med lokala föreningar, organisationer och näringsliv, utveckling av den egna verksamheten för barn, unga och äldre samt inflytandeformer.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 mars 2009.

Dnr 091-2009-300

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om ja eller nej till att återremittera ärendet och fann att nämnden beslutet att avgöra ärendet idag, därefter fråga om ja eller nej till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat bifalla förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl.(s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade i första hand återremiss av ärendet med hänvisning till eget förslag och i andra hand avslag till förvaltningens förslag.


Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Lars-Göran Carlsson alla (s),

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet.

  2. Därutöver framförs följande.

Det är viktigt att utarbeta en lokal utvecklingsstrategi med sikte på framtida utveckling av stadsdelsområdet och underlag både för förvaltningens planering och politikernas planer och beslut. En utvecklingsstrategi bör uppdateras med jämna mellanrum, exempelvis i samband med verksamhetsberättelsen, för att kunna vara ett användbart redskap. Om en uppföljning ska vara meningsfull bör nämnden också ta fram en vision och några mätbara mål.

De 13 stadsdelarna i Enskede-Årsta-Vantör är strukturellt mycket olika och stora skillnader råder i levnadsvillkor för befolkningen, såväl barn som vuxna och äldre. Vissa stadsdelar är till och med segregerade i det egna området. I andra stadsdelar som gränsar till varandra bor människor nära varandra men rör sig sällan eller aldrig in i varandras områden.

En lokal utvecklingsstrategi bör innehålla en nulägesanalys med både positiva och negativa förhållanden i området. Eftersom vi är ett stort nämndområde bör en sådan analys göras både för området som helhet och lokalt för de olika stadsdelarna. I analysen bör ingå hinder och möjligheter för ökad integration, ökad jämställdhet och lokal utveckling.

Strategin bör grundas på vissa faktauppgifter förutom förvaltningens egen kunskap, exempelvis USK-statistik om befolkning, bostäder och utbildningsnivå, uppgifter om service- och kulturellt utbud, kommunikationer, planerad bebyggelse, föreningsliv, företag etc.

Man kan även som förvaltningen gjort i sitt förslag lyfta fram speciella områden som bör bevakas, exempelvis pågående planer men också mjukare frågor som lokal samverkan, ungdomsfrågor och valdeltagande.

Ytterligare frågor som bör nämnas i utvecklingsstrategin är exempelvis redovisning av pågående projekteringsarbete för Yttre tvärleden, Tvärbana Syd, Årstastråket, Ekopark Syd och andra större regionala projekt. Vi saknar dessutom en strategi för att stödja och utveckla lokal kultur och föreningsliv som är bärande grunder i ett demokratiskt samhälle.

Utvecklingsstrategin bör diskuteras i nämnden vid ett särskilt tillfälle för att belysa behov av eventuella kompletteringar av strategin. Medborgarna, de lokala råden, föreningarna, företagen och andra myndigheter i området bör självfallet bjudas in till en sådan diskussion.”

§6 Verksamhetsuppföljning av Gammeluddshemmet AB

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Gammeluddshemmet är ett äldreboende i Saltsjö-Boo som Stockholms stad har ramavtal med och därmed ett uppföljningsansvar för. Boendet består av ett gruppboende med nio platser, en sjukhemsdel med nio platser och 14 korttidsplatser. Förvaltningen bedömer att det är en fungerande verksamhet men att vissa delar behöver utvecklas för att fungera bättre, gäller främst dokumentation.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2009.

Dnr 212-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl (m) Lena Kling (fp)

”Dokumentation i vid bemärkelse är viktiga verktyg för att säkerställa en god omvårdnad och skapa underlag för att utveckla verksamheten. De aktuella verksamhetsuppföljningarna visar än en gång på behovet av att stärka arbetet med dokumentation. Mot bakgrund av detta är det angeläget att det beslut som nämndens majoritet fattade i februari, gällande dokumentation, i närtid effektueras. I detta gav majoriteten förvaltningen i uppdrag att ta fram en övergripande strategi för hur dokumentationsarbetet skall utvecklas i stadsdelen med motiveringen att respektive enheter inte till fullo lyckats med uppgiften på egen hand.”

§7 Verksamhetsuppföljning av Finskt Äldrecentrum

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Finskt äldrecentrum är ett äldreboende i Stureby som Stockholms stad har ramavtal med och därmed uppföljningsansvar för. Boendet består av två somatiska avdelningar (sjukhem) med sammanlagt 36 platser. Förvaltningen bedömer utifrån uppföljningen att verksamheten behöver utveckla vissa delar för att fungera bättre, främst gäller det dokumentation.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 mars 2009.

Dnr 213-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m) Lena Kling (fp)

”Dokumentation i vid bemärkelse är viktiga verktyg för att säkerställa en god omvårdnad och skapa underlag för att utveckla verksamheten. De aktuella verksamhetsuppföljningarna visar än en gång på behovet av att stärka arbetet med dokumentation. Mot bakgrund av detta är det angeläget att det beslut som nämndens majoritet fattade i februari, gällande dokumentation, i närtid effektueras. I detta gav majoriteten förvaltningen i uppdrag att ta fram en övergripande strategi för hur dokumentationsarbetet skall utvecklas i stadsdelen med motiveringen att respektive enheter inte till fullo lyckats med uppgiften på egen hand.”

§8 Verksamhetsuppföljning av Rågsveds servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Rågsveds servicehus är ett äldreboende med 76 lägenheter. Enheten omfattar 69 permanenta servicelägenheter samt sju lägenheter för tillfälligt boende. Utifrån genomförd uppföljning bedömer förvaltningen att Rågsveds servicehus bedriver en fungerande verksamhet men behöver utveckla vissa delar för att fungera bättre, gäller främst dokumentation.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 mars 2009.

Dnr 112-2009-699

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m) Lena Kling (fp)

”Dokumentation i vid bemärkelse är viktiga verktyg för att säkerställa en god omvårdnad och skapa underlag för att utveckla verksamheten. De aktuella verksamhetsuppföljningarna visar än en gång på behovet av att stärka arbetet med dokumentation. Mot bakgrund av detta är det angeläget att det beslut som nämndens majoritet fattade i februari, gällande dokumentation, i närtid effektueras. I detta gav majoriteten förvaltningen i uppdrag att ta fram en övergripande strategi för hur dokumentationsarbetet skall utvecklas i stadsdelen med motiveringen att respektive enheter inte till fullo lyckats med uppgiften på egen hand.”

§9 Årsta vård och omsorgsboende – rapport om åtgärdade avvikelser

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Vid verksamhetsuppföljning av Årsta vård och omsorgsboende 2008-05-06 bedömdes att de avvikelser som då påtalades skulle vara åtgärdade 2009-02-20. Enheten fick i uppdrag att till detta datum komma in med uppgifter som verifierade att detta genomförts.

De avvikelser som påtalades vid verksamhetsuppföljningen bedömer förvaltningen nu som åtgärdade.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 mars 2009.

Dnr 214-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Ansökan till Socialstyrelsen om stimulansmedel för att utveckla äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden ansöker hos Socialstyrelsen om stimulansmedel för att utveckla äldreomsorgen.

Ärendet

Riksdagen har beslutat att även för 2009 avsätta stimulansmedel för utveckling av landstingens och kommunernas vård och omsorg för äldre. Förvaltningen presenterar förslag till ansökan om stimulansmedel omfattande en kostnad av 10245 mnkr.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2009.

Dnr 198-2009-605

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående 2007 - anmälan av avstämningsrapport

Anmälan av avstämningsrapport till Länsstyrelsen i Stockholms län godkänns.

Ärendet

Förvaltningen anmäler avstämningsrapport gällande projektet, ”Förstärkt stöd till anhöriga som vårdar närstående”, som underlag för rekvisition av medel för 2008 från Länsstyrelsen i Stockholms län. I avstämningsrapporten redovisas uppfyllelsen av de uppsatta projektmålen. Flertalet projektmål har uppfyllts.

Stadsdelsförvaltningens hade redovisat ärendet i tjänsteutlåtande daterat den 31 mars 2009.

Dnr 191-2009-699

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Redovisning av hur budgetförstärkningen inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning kommer att användas - svar på uppdrag

Dnr 210-2009-600

Ärendet utgår

§13 Redovisning över hur verksamheterna för funktionshindrade kan utvecklas med bibehållen kvalité för brukarna - svar på uppdrag

Dnr 211-2009-600

Ärendet utgår

§14 Uppföljning av väntetider för att söka ekonomiskt bistånd

Ökat antal feriearbeten för ungdomar

Hur försäkringskassans långa väntetider påverkar socialtjänsten - svar på skrivelser

Ärendet utgår, skrivelserna besvaras var och en för sig vid nästa sammanträde.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelser från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelser om uppföljning av väntetider för att söka ekonomiskt bistånd, om hur försäkringskassans långa handläggningstider påverkar socialtjänsten samt om

ökat antal feriearbeten för ungdomar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 mars 2009.

Dnr 121-2009-000

§15 Konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning i kristider – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner beredningen av skrivelsen om konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning i kristider.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Jonas Eklund (mp), Magnus Dannqvist (s) och Rosa Lundmark (v) uppdragit åt förvaltningen att bereda skrivelser om konsumentvägledning och om budget- och skuldrådgivning i kristider och återkomma till nämnden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 mars 2009.

Dnr 080-2009-000

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Lennart Pöppel, Sonja Mogert och tjänstgörande ersättaren Lars-Göran Carlsson alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Nämnden godkänner delvis förvaltningens redovisning.

  2. Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att förstärka konsumentrådgivningen, i ett första steg så att den motsvarar minst en heltidstjänst.

  3. Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att inleda en förstärkning av budget- och skuldrådgivningen, samt återkomma med ett realistiskt förslag till åtgärder för att korta kötiden till budget- och skuldrådgivning till tre månader.

  4. Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att finansiera dessa åtgärder genom nedskärning av resurserna för verksamhetsupphandling och avknoppning samt utredning av felaktiga utbetalningar inom försörjningsstöd.

Av ett särskilt uttalande från SKTF och Saco i stadsdelsförvaltningen framgår att stadsdelens enda konsumentvägledare för närvarande arbetar ungefär 37,5 procent av en heltid med konsumentvägledning. Som vi har framhållit vid nämndens marssammanträde är detta en långt ifrån tillräcklig resurs för ett område med över 80000 invånare. Utifrån Konsumentverkets rekommendation skulle denna bemanning räcka till för att ge god service till en tiondel av vårt invånarantal. Att personalen i växeln och receptionen (det så kallade kontaktcentret) ska hjälpa till med en så specialiserad uppgift som konsumentvägledning är ingen bra lösning. Som ett första steg mot en acceptabel servicenivå föreslår vi att stadsdelens konsumentvägledning utökas till en heltidstjänst och bemannas fullt ut.

Förvaltningens redovisning av budget- och skuldrådgivningen ger bilden av en verksamhet i kris, vilket stöds av fackens särskilda uttalande. Kötiden, som ska vara maximalt tre månader, är uppe i tio månader. Förvaltningen beräknar att kötiden ”kommer att fortsätta att öka under 2009”, men ”målsättningen är trots detta att minska kötiden under året” – ändå anges inte vilka åtgärder som ska vidtas för att denna minskning ska åstadkommas, utan bara att vissa grupper ska prioriteras. Det betyder rimligtvis att andra sökande knuffas längre ner i kön och inte hinner få hjälp i tid. Dessutom ändras skuldsaneringslagen under 2010 vilket kommer att öka ärendetillströmningen rejält, men inga långsiktiga åtgärder anges för att möta denna anstormning. Till detta kommer effekterna av den ekonomiska krisen.

Det är uppenbart att stadsdelsnämndens politiker – om vi tar vår uppgift att motverka ekonomisk misär och behov av ekonomiskt bistånd på allvar – måste ta initiativ till att öka resurserna för budget- och skuldrådgivningen i stadsdelen. Vi vill ge förvaltningen i uppdrag att snarast presentera ett förslag till åtgärder.

En del av de resurser som behövs för att åstadkomma en fungerande konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning bör kunna frigöras genom avveckling av vissa tjänster som inrättats för privatisering av kommunal verksamhet. I nuvarande krisläge bör en resurs som budget- och skuldrådgivare också prioriteras framför åtminstone en av de två tjänsterna för utredning av fusket med försörjningsstöd, eftersom detta fusk är av mycket oklar omfattning.”

§16 Uppföljning av chefsbyten i förvaltningen – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner beredningen av skrivelsen och lägger ärendet till handlingarna.

Ärendet

I samband med verksamhetsberättelsen för år 2008 lämnades en skrivelse om omsättningen på chefer vid förvaltningen. Då den nya sammanslagna förvaltningen bildades den 1 juli år 2007 fick många medarbetare nya chefer genom de organisationsförändringar som då genomfördes.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 mars 2009.

Dnr 122-2009-000

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Under åren 2007 och 2008 har ett mycket stort antal medarbetare fått nya chefer, vilket främst beror på den borgerliga majoritetens sammanslagningar, omorganisationer, upphandlingar, privatiseringar och nedskärningar i verksamheten. Även om det till stor del är samma chefer som byter jobb inom förvaltningen påverkas såväl arbetsmiljö som verksamhet negativt av de omfattande chefsbytena. En tydlig konsekvens för medarbetarna under år 2008 är att 30 procent inte fick en individuell kompetensutvecklingsplan.

Under år 2009 har redan fem enhetschefer inom myndighetsutövande enheter slutat, varav endast en förklaras med externa förändringar (minskat flyktingmottagande). Orsakerna bakom den övriga omsättningen av enhetschefer är inte klarlagda för nämnden, trots att vi begärt sådan information. Med anledning av att Saco och SKTF i ett särskilt uttalande kritiserar att avgående chefer inte intervjuas om varför de slutar, vill vi framhålla vikten av att för nämnden klarlägga orsaker bakom chefsomsättningen under år 2009.

§17 Inrättande av fyra nya förskoleavdelningar på Bjulevägen 2, 8 och 46 – genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny förskola med fyra avdelningar på Bjulevägen 2, 8 och 46

  2. Nämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om godkännande av ärendet.

Ärendet

I januari 2009 uppdrogs åt förvaltningen att utreda inrättandet av två förskoleavdelningar på Bjulevägen 2 och en annexavdelning på Bjulevägen 46. Under utredningens gång har förvaltningen även erbjudits möjligheten att öppna en förskola i en lokal i direkt anslutning till Bjulevägen 2, på Bjulevägen 8. Förvaltningen föreslår i syfte att tillgodose det ökade behovet av förskoleplatser i området att en ny förskola om fyra avdelningar inrättas.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 april 2009.

Dnr 061-2009-300

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§18 Lag om valfrihet - tillämpning i Stockholms stads äldreomsorg – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som svar på remissen.

  2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Lagen om valfrihet (LOV) gäller fr.o.m. 2009-01-01 och är frivillig för kommuner och landsting att tillämpa vid konkurrensprövning av egen regiverksamhet inom ramen för kundvalssystem. Stockholm stad har för avsikt att tillämpa den nya lagen. I remissen presenterar stadsledningskontoret sitt förslag till hur lagen ska tillämpas. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget men vill även framhålla att det är viktigt att informationsflödet till förvaltningarna, om förändringar av villkor, krav och nya leverantörer, fungerar.

Förvaltningen vill även påpeka att om det tillkommer fler aktörer på marknaden ökar antalet leverantörer att följa upp vilket medför behov av ytterligare resurser inom stadsdelsförvaltningarna.

Förvaltningen anser att det är angeläget att information även lämnas på annat sätt än via ”Jämför service” eftersom andelen äldre som har tillgång till Internet är begränsad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2009.

Dnr 140-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) lämnade ärendet utan eget ställningstagande.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Arne Ahlström alla (s), Rosa Lundmark (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Nämnden beslutar delvis i enlighet med förvaltningens förslag.

  2. Därutöver vill vi framföra följande.

Lagen om valfrihet (LOV) handlar om att privata aktörer ska etablera sig på äldremarknaden, vilket precis som valfrihetssystemen är en missriktad politik för att skapa trygghet, individualisering och reell valfrihet. Istället för att utgå från de enskilda äldres behov hamnar fokus på byråkrati och marknad. Vi är emot att tillämpa LOV, eftersom vi anser att den pågående dogmatiska konkurrensutsättningen ska avbrytas. Generell välfärd av hög kvalitet och med stora möjligheter för brukarna att påverka innehållet säkras bäst genom att socialtjänsten är demokratiskt styrd och gemensamt ägd. Det mest angelägna för medborgarna är inte att få fler företag att välja emellan utan att få den omsorg som man behöver.

LOV är en frihetsreform för privata företag att inte behöva teckna kollektivavtal för sina anställda och att bedriva äldreomsorg utan den insyn som finns i kommunal verksamhet. Det är en frihet för privata företag att kunna ha personal som inte har den yttrande- och meddelarfrihet som finns i den offentligt drivna omsorgen. Om tanken är att äldreomsorgen ska vara en attraktiv arbetsplats hade krav på kollektivavtal och meddelarfrihet tagits med LOV.


Det finns många fördelar med verksamhet i egen regi, t.ex. långsiktighet och en god omsorg för alla brukare. Istället för att utsätta personal och brukare för de ständiga störningar, orosmoment och avbrott i utvecklingen som upprepade byten av utförare medför, kan man i lugn och ro koncentrera sig på förbättringar av verksamheten. Kontinuitet är en viktig kvalitetsfaktor som svårligen kan säkras vare sig i upphandling enligt LOV eller enligt LOU.

Om staden ändå inför LOV är det otänkbart att delegera beslut om förfrågningsunderlag till stadsdirektören, eftersom förtroendevalda då inte kan påverka kvalitetsnivån. Vi befarar att stadsdelsnämnderna inte ska få resurser för att klara de ökade kraven på verksamhetsuppföljningar som blir en följd av LOV. Samtidigt anser vi det vara oetiskt att lägga skattepengar på system som leder till mer administration och mindre insyn. Vi är emot att skattepengar förs från landet som vinst till multinationella riskkapitalbolag med bas i skatteparadis. Även de som står bakom företagen måste granskas, det räcker inte enbart med att granska företaget.

För att garantera ett konkurrensneutralt ickevalsalternativ enligt LOV måste staden enligt vår mening ha kommunal omsorg i närområdet. Uppmärksammas bör att Sveriges Kommuner och Landsting inte anser att det är konkurrensneutralt att företag får ha tilläggstjänster till skillnad från kommunalt drivna verksamheter. Vi ser med oro på att äldreomsorgen alltmer delas upp i A- och B-lag, där de som har råd kan köpa sig till en bättre vård och omsorg.”

§19 Motioner om minskad konsumtion av kött och om vegetariska tisdagar - svar till kommunstyrelsen

  1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen

  2. Nämnden avstyrker motionerna om minskad konsumtion av kött och om vegetariska tisdagar

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänt motion av Åsa Hagelstedt (v) om minskad konsumtion av kött (2009:3) och motion av Emma Lindqvist (s) om vegetariska tisdagar (2008:87). Skriftställarna föreslår att kommunfullmäktige uppmanar stadens verksamheter att servera enbart vegetarisk kost minst en gång i veckan samt att när kött serveras minst hälften ska vara KRAV-märkt, naturbeteskött eller uppfylla motsvarande regler, samt att kommunfullmäktige ger berörda instanser i uppdrag att på en utvald veckodag servera enbart vegetarisk mat i kommunens bespisningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 mars 2009.

Dnr 096-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl.(s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Lars-Göran Carlsson alla (s),

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden lämnar följande svar på remissen.

För oss är det självklart att Stockholms stad ska sträva efter att minska klimatpåverkan i alla delar av sin verksamhet. Produktionen av varor och tjänster som staden köper in bidrar med en stor del av denna påverkan, varför stadens klimatpåverkan måste ses i ett livscykelperspektiv. Stadens strävan efter att t ex använda s.k. miljöbilar och energieffektivisera sina verksamheter är förstås ingen ursäkt för att bortse från verksamhetens klimatpåverkan i övrigt.

Vår kosthållning medför betydande utsläpp av klimatpåverkande gaser. Därför är inköpen av mat till stadens verksamheter ett naturligt förbättringsområde i stadens klimatarbete. Produktionen av kött – framför allt storskalig nötköttsproduktion – står för en stor del av matens klimatpåverkan, och förbrukar dessutom mycket stora naturresurser.

Naturligtvis ska maten som staden serverar vara allsidig, näringsriktig och god och tillgodose individuella behov. Inom äldreomsorgen är det viktigt med maträtter som brukarna känner igen och uppskattar, vilket inte är något hinder för att servera vegetariska måltider. I själva verket är mycket av vår vanligaste husmanskost antingen vegetarisk eller köttsnål, utan att vi för den skull tänker på den som vegetarisk kost. Inte heller de särskilda näringskraven på maten i förskolan och skolan är något hinder mot att emellanåt servera vegetarisk mat. Vi ser dock att det finns ett behov av kompetensutveckling för att kunna använda mindre kött till den mat som verksamheterna serverar och samtidigt säkerställa näringsinnehållet.

Vi delar därför motionärernas målsättning att minska köttkonsumtionen i stadens verksamheter och anser att staden bör ha detta som övergripande mål för att minska klimatpåverkan. Även förslaget att hälften av det kött som serveras ska vara Kravmärkt, naturbeteskött eller uppfylla motsvarande regler instämmer vi i, eftersom sådan köttproduktion – förutom att bidra till landskapsvården – innebär avsevärt minskad klimatpåverkan. Hur dessa mål ska uppfyllas i verksamheterna får beskrivas i nämndernas och enheternas verksamhetsplaner.

Från utbildningsförvaltningens utlåtande i detta ärende noterar vi att några av stadens skolor redan idag har valt att en dag i veckan endast servera vegetarisk mat, samt att ”aspekter som kan bidra till ett ekologiskt och uthålligt jordbruk utifrån klimatsynpunkt” kommer att beaktas i arbetet med att ta fram gemensamma riktlinjer för kosthållningen i Stockholms skolor. Detta är en bra början.”

§20 Ansökan om tillstånd enligt LSS § 23 för att bedriva verksamhet enligt LSS – svar till länsstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden tillstyrker Carema Orkidéns ansökan om tillstånd enligt LSS § 23 för att driva Vantörs gruppbostäder på entreprenad

  2. Nämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till Länsstyrelsen i Stockholms län som svar.

  3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

I enlighet med beslutad aktivitetsplan upphandlades Vantörs gruppbostäder under 2008/2009. Nämnden fattade tilldelningsbeslut 2009-01-07 och Carema Orkidé tilldelades kontraktet för att driva Vantörs gruppbostäder på entreprenad fr.o.m. 2009-05-01.

Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt yttrande över ansökan från Carema Orkidén om att enligt LSS § 23 driva sex gruppbostäder på entreprenad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 mars 2009.

Dnr 205-2009-603

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§21 Ansökan om alkoholservering, restaurang Mittemot, Marknadsvägen 6- svar till tillståndsenheten

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Ansökan om tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker i restaurangen kl. 11.00-03.00 samtliga veckodagar tillstyrks

  2. Ansökan om tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker på uteserveringen fram till kl. 23.00 samtliga dagar tillstyrks

  3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har för yttrande översänt ansökan från AB Grundstenen på remiss till stadsdelsnämnden. Sökande är Saad Ablahad, AB Grundstenen. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2009.

Dnr 170-2009-507

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§22 Ansökan om alkoholservering, Restaurangakademin AB- svar till tillståndsenheten

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Ansökan om tillstånd att servera vin, sprit och starkdrycker mellan kl. 11.00-01.00 till slutet sällskap tillstyrks.

  2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har sänt ansökan från Restaurang­akademien AB på remiss till stadsdelsnämnden.

Sökande är Restaurangakademin AB, Sandhamnsgatan 39 i Stockholm. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2009.

Dnr 170-2009-507

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§23 Stadsdelsdirektörens information

§24 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda följande skrivelse och återkomma till nämnden.

Skrivelse om behovet av kontinuerlig förskolestatistik till nämnden

Rosa Lundmark (v) Mervi Mäkinen Andersson m.fl.(s)

Jonas Eklund (mp)

”Behovet av förskoleplatser är stort i vårt stadsdelsområde och antalet förskolor och nya avdelningar byggs därför ut kontinuerligt. Nämnden tar årligen ställning till en reviderad övergripande förskoleplanering, samtidigt som vi vet att behovet kan ändra sig ganska snabbt. I våra kontakter med invånarna behöver vi alltid ha en aktuell information om läget.

Vi anser därför att stadsdelsnämnden bör få möjlighet att följa vad som händer i förskolan genom månadsvisa rapporter via e-post på ett liknande sätt som Skarpnäcks stadsdelsnämnd. De uppgifter som främst är av intresse för oss är om barnomsorgsgarantin hålls, den genomsnittliga storleken på barngrupper (småbarn, syskon och utvidgad syskon), antalet vårdnadsbidrag samt vilka nya förskolor/avdelningar som öppnas under månaden.

Vårt förslag är att förvaltningen återkommer med förslag om hur statistik enligt ovan kan redovisas månatligen till stadsdelsnämndens ledamöter och ersättare.”

Övriga frågor

Barnahus - brev till nämnden från Rädda Barnen

Jonas Eklund påtalade att nämnden erhållit påminnelse på tidigare brev från Rädda Barnen om situationen för våldsutsatta barn i Stockholm och önskemål om upprättande av ”Barnahuslokaler”.

Ordföranden framför att brevet kommer att besvaras.


Projektet budget- och skuldrådgivning

Rosa Lundmark efterfrågade information från projektet om budget- och skuldrådgivning – förvaltningen återkommer

Årsta kulturdag

Mervi Mäkinen Andersson frågade efter information om speciella ”dagar” för olika evenemang i stadsdelsområdet.

Stadsdeldirektören Gillis Hammar hänvisade till det månadsvisa kulturbladet på www.

Marken runt ”BEA” samt parkeringen vid Enskede rackethall

Eva Solberg frågade om vem som är markägare. Avdelningschefen Leif Fransson svarade att Idrottsförvaltningen hyr marken vid Enskede Rackethall, och att Stockholmshem svarar för marken vid BEA.

Kiosken på Åmänningevägen

Björn Holmberg frågade efter vad som för närvarande gäller beträffande om kiosken får vara kvar eller inte. Avdelningschefen Leif Fransson meddelade att tidigare byggplaner har dragits tillbaka.

§25 Anmälningsärenden

A. Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m.m.

B. Anmälan av tjänstemannabeslut

C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 17 april 2009

D. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till nämnden

E. Balanslista över medborgarförslag

F. Förvaltningsgruppens protokoll från den 14 april 2009

G. Stadsdelsnämndens delegationsordning, stadsdelsdirektörens vidaredelegation

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§26 Upphandling av Enskededalens servicehus och Skogsgläntans demensgruppboende – val av entreprenör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Äldreliv i Stockholm AB, org 556130-1564, antas som entreprenör för driften av Enskededalens servicehus och Skogsgläntans demensgruppboende.

  2. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att när tidsfristen för överprövning gått ut teckna avtal med Äldreliv i Stockholm AB för tiden 2009-10-01 t.o.m. 2012-09-30 med möjlighet att begära förlängning t.o.m. 2016-09-30.

  3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Av nämndens aktivitetsplan framgår att nämnden beslutat att upphandla verksamheten vid Enskededalens servicehus och Skogsgläntans demensgruppboende. Förvaltningen föreslår att tilldelningsbeslut ges till Äldreliv AB som uppfyller alla i förfrågningsunderlaget ställda krav.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 april 2009.

Dnr 504-2009-103

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Arne Ahlström alla (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Attendo Care AB:s anbud diskvalificeras från deltagande i utvärderingen.

  2. Stadsdelsnämnden beslutar i övrigt i enlighet med förvaltningens förslag.

  3. Därutöver anförs följande.

Vi motsatte oss beslutet att upphandla driften av Enskededalens servicehus, eftersom det inte hade presenterats några sakliga skäl för upphandlingen och den varken har stöd hos personalen eller de boende/brukarna. Enda skälet för denna upphandling är den borgerliga majoritetens ideologiska strävan att upphandla all kommunal verksamhet, oavsett konsekvenser för kvaliteten i verksamheten eller för stadens ekonomi. I detta fall har dessutom stadsdelsförvaltningen avsatt 11,5 miljoner kronor för att täcka övertalighetskostnader i samband med verksamhetsövergången, vilket mer än väl äter upp de besparingar som upphandlingen kommer att medföra. Till detta kommer de administrativa kostnaderna för upphandling och avtalsuppföljning.

Vi anser fortfarande att upphandlingen inte borde ha utförts. Den har medfört ett mycket begränsat mått av konkurrens, då det endast har kommit in två anbud. Båda dessa anbud har förvaltningen tilldelat full poäng i kvalitetsdelen av anbudsutvärderingen, trots att verksamheten i anbuden på grund av den mycket stora skillnaden i personaltäthet inte rimligen kan hålla samma kvalitet. Stadsdelsnämnden har alltså inte lyckats formulera relevanta och objektivt bedömbara kvalitetskrav som kan skilja anbuden åt; i stället blir priset avgörande.

Äldreliv i Stockholm AB anger i sitt anbud en personaltäthet som i stort sett motsvarar den nuvarande. Attendo Care AB:s anbud innebär däremot en drastisk minskning av bemanningen, med omkring en femtedel. Vi anser inte att Attendo Care på ett övertygande sätt har förklarat hur de, trots en så liten bemanning, avser att genomföra uppdraget på ett fullgott sätt (se förfrågningsunderlaget punkt 4.6.7, jfr. kraven i punkterna 4.1 och 4.2). Vi delar därför inte stadsdelsförvaltningens åsikt att Attendo Care uppfyller alla ställda krav på tjänsten.

Att i och för sig godta Attendo Cares anbud kan få praktisk betydelse vid en eventuell överprövning av tilldelningsbeslutet. Vi anser att det är oansvarigt att utsätta servicehusets boende och brukare för denna risk för drastiska personalnedskärningar med stor fara för oacceptabelt låg kvalitet. Därför bör nämnden besluta att Attendo Care diskvalificeras som anbudsgivare och därmed inte går vidare till utvärderingen. Då återstår Äldreliv i Stockholms anbud, som kan godtas.”