Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-06-16
InformationsmöteTorsdag 9 juni klockan 18.30"Grön Flagg"- förskolorna i Örby informe Läs mer...rar om miljöarbete Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.
Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker tisdagen den 21 juni 2011.
Den utsända dagordningen fastställdes med tillägg av två ärenden, §§ 8 och 9.
Protokoll från nämndens sammanträde den 18 maj anmäldes justerat den 25 maj 2011. Protokollet läggs till handlingarna.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut
Nämnden godkänner föreliggande rapport.
Ärendet
Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 maj som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt inom ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom administration, förskola och fritid.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2011.
Dnr 1.1.-060/2011
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)
”Förvaltningen prognostiserar ett underskott om 26,6 miljoner kronor inom ekonomiskt bistånd, individ- och familjeomsorg samt stöd och service till personer med funktionsnedsättningar. Det strukturella underskottet har ökat med drygt en miljon kronor jämfört med situationen i mars.
Samtidigt redovisas överskott med 27,6 miljoner kronor inom främst förskola, äldreomsorg och fritid, vilket är en ökning med drygt två miljoner kronor jämfört med mars. Pengar som är tänkta för äldre och förskolebarn måste istället täcka det strukturella underskottet i övriga verksamheter. Det är inget undantag utan snarare regel att vissa av anslagen är otillräckliga.
Mot bakgrund av de strukturella problemen inom vissa verksamheter föreslog vi i samband med tertialrapport 1 att nämnden skulle skriva till kommunstyrelsen och begära att resurserna till individ- och familjeomsorg utökas i 2012 års budget och att resurser för försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder fördelas i ett eget anslag.
Självfallet avspeglar sig den ekonomiska situationen i verksamheten. I månadsrapporten framgår att barngruppernas storlek har ökat från 15,6 i januari till 16,0 i maj. Vi anser att planeringen ska styras både av barnomsorgsgarantin och av målet om barngruppernas storlek.
Individ- och familjeomsorgens underskott är fortfarande stort, och vi anser att det inte är möjligt att skära ned på vårdinsatser vare sig för barn, ungdomar eller vuxna. Antal beslutade timmar för sysselsättning inom socialpsykiatrin har minskat kraftigt, vilket är oacceptabelt eftersom sysselsättning är viktig för att inte försämra den psykiska hälsan. Det enda anständiga sättet att minska vårdbehov är att satsa på tidiga insatser och förebyggande arbete.
Äldreomsorgen har fortfarande 5,6 miljoner kronor i överskott, vilket visar att det inte saknas ekonomiskt utrymme för att tillgodoses äldres behov i högre grad än idag. Att staden sänkt ambitionsnivåerna i hemtjänsten ger överskott i budget, men rimmar illa med talet om satsning på äldreomsorgen och ambitionen om att vara en god arbetsgivare.
Underskottet inom ekonomiskt bistånd ökar. Mot bakgrund av att de flesta stadsdelsnämnder har underskott inom ekonomiskt bistånd behöver anslaget utökas, vilket vi förväntar oss ska tillgodoses efter finansborgarrådets löften i media. Enligt vår uppfattning är inte lösningen på underskottet stramare bedömning utan istället måste fler rehabiliterande och arbetstränande insatser startas både i förvaltningen och inom jobbtorgen.”
Anmälan läggs till handlingarna.
Alla verksamheter som finansieras av staden är välkomna att delta i Stockholm stads Kvalitetsutmärkelse. Från Enskede-Årsta-Vantör deltar i Klassen ”Förskola” – Enskede-gårds förskolor, i Klassen ”Andra verksamheter” – fritiden och i Klassen ”Äldreomsorg” – Stureby vård- och omsorgsboende, enheten för förebyggande verksamhet samt Vantörs hemtjänst AB.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2011.
Dnr 1.2.1.-310/2011
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att utreda inrättande av 4-6 nya förskoleavdelningar på Bjursätragatan 72 i Rågsved.
På Spårfinnargränd 12 finns idag en förskola om två avdelningar.. Stadsdelsnämnden beslutade 2011-02-17 om ett inriktningsärende att riva det huset och bygga ny förskola på platsen. I detta inriktningsärende föreslår förvaltningen ett alternativ till den utredningen, på Bjursätragatan 72. En förskoleplanering på denna plats kan möjliggöra att även andra verksamheter kan inrymmas i fastigheten.
I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose barnomsorgsbehovet i Rågsved och Hagsätra på lång sikt, och för att kunna erbjuda moderna och energieffektiva lokaler, föreslår förvaltningen att utreda nybyggnad av en ny förskola på Bjursätragatan 72 som ett alternativ till tidigare utredning gällande om- och tillbyggnad av Spårfinnargränd 12.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 maj 2011.
Dnr 327-2011-2.6.
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp),
”Att upprätthålla barnomsorgsgarantin inom vårt nämndområde är av högsta prioritet. Vi vill därför i detta beslutsärende hänvisa till nämndens beslut 110518 och tertialrapport 1 där vi betonar vikten av att barnfamiljerna kan erbjudas ett brett spektra av olika barnomsorgsformer. Såväl privata som kommunala förskoleavdelningar som dagbarnvårdare och kooperativ är viktiga ur vårt perspektiv. Vi ser med tillförsikt fram mot förvaltningens kommande redovisning av nämndens uppdrag.”
Ledamoten Pekka Koskenvoima m.fl. (mp)
”Förslaget är bra, det är en mycket lämplig plats för utvidgad förskola. Vi förutsätter att man i planeringen väger in behovet av högkvalitativa lekmöjligheter både ute och inne, och att antalet avdelningar slutligen får avgöras med tanke på det. ”
Ersättaryttrande
Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i det särskilda uttalandet från (m), (fp)
Förvaltningens får i uppdrag att beställa en ny förskolepaviljong med tre avdelningar på Sturebyskolan.
I december 2010 uppdrogs åt förvaltningen i ett inriktningsärende att utreda inrättandet av en förskolepaviljong i Stureby-Enskede. Utredningen är nu klar och förslaget är att förlägga förskolepaviljonerna till Sturebyskolan. Paviljongerna kan uppföras och utformas så att även Sturebyskolan kan inrätta 4 förskoleklasser på övervåningen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 maj 2011.
Dnr 303-2011-2.6.
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp)
”Att upprätthålla barnomsorgsgarantin inom vårt nämndområde är av högsta prioritet. Vi vill därför i detta beslutsärende hänvisa till nämnden beslut 110518 och tertialrapport 1 där vi betonar vikten av att barnfamiljerna kan erbjudas ett brett spektra av olika barnomsorgsformer. Såväl privata som kommunala förskoleavdelningar som dagbarnvårdare och kooperativ är viktiga ur vårt perspektiv. Vi ser med tillförsikt fram mot förvaltningens kommande redovisning av nämndens uppdrag.”
Ledamoten Pekka Koskenvoima m.fl.(mp)
”Alla barn i stadsdelen ska ha rätt till gröna och pedagogiska förskolegårdar. Den föreslagna lokaliseringen är i det perspektivet problematisk då den befintliga parkeringsplatsen kommer att bli svår att förvandla till en attraktiv förskolegård. Detta får dock godtas som tillfällig lösning med tanke på det stora behovet av förskoleplatser i stadsdelen. I och med detta är det viktigt att förvaltningen arbetar extra hårt med att skapa en attraktiv och pedagogisk förskolegård som helst också får vara kuperad.”
Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i särskilt uttalande från (m), (fp).
Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en förskola på Täppgränd 9
På Ekgården, på Bersågränd 4-8, finns idag en befintlig förskola om fyra avdelningar. På Täppgränd 9 driver idag avdelningen för stöd och service till personer med funktionshinder ett korttidsboende tillsammans med Attendo som är upphandlad entreprenör. Då korttidsboendet ska läggas ned förslår förvaltningen att lokalen istället används till förskola.
En ny förskola beräknas kunna stå klar till månadsskiftet augusti/september 2011.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2011.
Dnr.2.6.-351/2011
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)
”Avdelningen på Täppgränd ser vi som en tillfällig lösning, eftersom det inte finns möjlighet att bygga en egen förskolegård. Dessutom är det inte klart om bostadsrättsföreningen godkänner att lokalen används som förskola eller om det är möjligt för förskolan att använda den allmänna lekplatsen som är till för boende.För att kunna lösa behovet av förskolor i Enskede på ett mer långsiktigt sätt vill vi att förvaltningen utreder möjligheten att bygga en permanent förskola i Dalens allé.”
”Alla barn i stadsdelen ska ha rätt till gröna och pedagogiska förskolegårdar. Den föreslagna lokaliseringen är i det perspektivet problematisk då det saknas en egen förskolegård.
Under förutsättning
-att barngruppens storlek blir högst 18 istället för föreslagna 20 och endast avser barn som är minst 4 år gamla
-att BRF godkänner att förskolebarnen kan utnyttja husgården att leka på
-att förvaltningen anser att man kan ansvara för barnens trygghet och säkerhet trots frånvaron av egen förskolegård
-att personalstyrkan blir tillräckligt stor för att garantera barnen nödvändig utevistelse i Dalenparken
så anser vi dock att förslaget kan accepteras som en tillfällig, men inte optimal lösning med tanke på det stora behovet av förskoleplatser i området.
Vi vill också föreslå att förskolan förses med en modern lådcykel, för att i den kunna frakta mellanmål och annat, t ex extrakläder när man är med barnen i Dalenparken eller på andra platser. Det finns andra förskolor som är så glada att äga, och har stor användning av en sådan praktisk, modern cykel.”
Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i särskilt uttalande från (m). (fp).
1. Stadsdelsnämnden säger upp arrendeavtalet med föreningen Årstafältets Koloniområde.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsdirektören att underteckna alla erforderliga handlingar i samband med uppsägningen.
I och med stadens uppdrag att utveckla Årstafältet med ny bebyggelse och stadspark behöver Årstafältets kolonilottsområde avvecklas från dess befintliga plats. Tidplanen för stadsutvecklingsområdet Årstafältet medför att marken där koloniområdet ligger idag kommer att behövas tas i anspråk någon gång under åren 2015 - 2017.
Dnr. 3.3.-357/2011
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Yrkanden
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamoten Pekka Koskenvoima m.fl.(mp) och vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut med biträde av ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) i punkterna 2 och 3.
Reservation
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Stadsdelsnämnden beslutar att inte säga upp arrendeavtalet med föreningen Årstafältets Koloniområde
Om detta beslutsförslag faller, så yrkar vi:
2. att koloniföreningen erbjuds ett förnyat avtal, med kortare löptid än det nuvarande, med möjlighet till förlängning ända fram till att marken eventuellt behöver tas i anspråk för bebyggelse3. att en ny lokalisering för permanenta kolonilotter måste tas fram innan avvecklingen
Samt därutöver anföra:
Central Park är världsberömd och livligt uppskattad. Årstafältet är trots sin lite mindre storlek ett grönområde med verklig potential. Vi är övertygade om att den tidigare beslutade större landskapsparken på Årstafältet vore en framtidssatsning vars uppskattning ökar i takt med att Söderort förtätas och får många nya invånare.
Stockholms nyaste koloniområde måste få fortsätta att rota sig under lugna förhållanden. Det har inte ens gått tio år sedan området invigdes. Kolonirörelsen som värnar om odling och bygger på socialt engagemang, umgänge och mångkulturellt utbyte är här hotad. Staden kan inte ha en sådan kortsiktig planering om människor ska vilja investera i sina odlingar.
Vi anser det fel att redan nu säga upp Koloniföreningens arrendeavtal, eftersom en ny detaljplan ännu inte är antagen. En ny översiktsplan är visserligen antagen, som delvis anger annan användning av platsen, men detaljplanearbetet för den minskade parken har bara precis påbörjats.
Den bebyggelse som ska göras bör planeras till Årstalänken och andra platser runt fältet som vi har angivit i tidigare yttranden över ärenden som rört Årstafältet, det skulle möjliggöra att koloniområdet kan ligga kvar på samma plats.”
Ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), reserverade sig mot beslutet till förmån för punkterna 2 och 3 i förslag från (mp) (v);
2 att koloniföreningen erbjuds ett förnyat avtal, med kortare löptid än det nuvarande, med möjlighet till förlängning ända fram till att marken eventuellt behöver tas i anspråk för bebyggelse
3 att en ny lokalisering för permanenta kolonilotter måste tas fram innan avvecklingen”
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse
Nämnden har efter skrivelse uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om undersökning av bly i kranar i framför allt stadsdelsområdets förskolor med tanke på de larmrapporter Boverket visat.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 maj 2011.
Dnr 162-2011-2.6.
1. Nämnden bifaller delvis förvaltningens förslag till beslut.
2. Nämnden godkänner en översyn om ett dylikt projekt enligt steg 1 i tjänsteutlåtandet
3. Detta första steg avrapporteras därefter skriftligt till berörda nämnder och styrelser för vidare beslut
4. Nämnden anför därutöver att följande saker tas i beaktande i nämnda första steg av projektplanens vidare utformning
”Sopsortering och en allmän omvårdnad om vår miljö ligger mycket i tiden idag. Inom Alliansen ställer vi oss positiva till att vidare studera olika typer av sopsortering. Det föreslagna projektet innehåller intressanta aspekter men saknar en del saker vilka måste beaktas i sammanhanget.
Det ligger i sin självklara natur att i ett initialt skede analysera och utvärdera befintliga erfarenheter och information inom området innan man går vidare. Vi vill där särskilt betona närmare studier av avfallskvarnar, sopsugar, nedgrävda fraktionsbehållare m fl tekniker med hänvisning till att detta ärende fokuserar mot försök med insamling av organiskt avfall i flerfamiljsbostäder. Kostnadsbilden och vem som betalar för vad med investeringar och annat är viktigt att klarlägga tidigt då viss erfarenhet finns av att boende kan oroa sig för detta.
Hantering av matavfall handlar särskilt om sanitet och hur man hanterar detta i ett bostadskomplex med flera olika boenden i samma fastighet. Dessutom är det av största vikt att man i det initiala skedet särskilt noggrant analyserar olika förutsättningar och olika viljor inom ett flerfamiljskomplex: äldre, funktionshindrade, infektionskänsliga, och andra grupper. Ett hänsynstagande till de som kan tänkas ha svårighet med sopsortering i allmänhet och sortering av matavfall i synnerhet måste beaktas och analyseras.
Avslutningsvis vill vi poängtera vikten av att man i samma skede av projektet initialt också studerar hur man kan handskas med och hantera orena avfallsfraktioner med insamling av matavfall.”
Nämnden hade efter skrivelse från (v) m.fl. uppdragit åt nämnden att besvara skrivelse om att se över möjligheterna att samla in matavfall från flerfamiljehus.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 maj 2011.
Dnr 163-2011-2.6.
Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m) (fp)
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Pekka Koskenvoima m.fl. (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), ledamoten Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s).
”Vi tackar för det positiva svaret från förvaltningen och ser fram emot arbetsgruppens arbete med att undersöka och utvärdera metoder som är lämpliga för att samla in matavfall i flerfamiljshus.
Om arbetsgruppen möter på svårigheter ska självfallet frågorna komma tillbaka till berörda nämnder och styrelser. Däremot ser vi inget behov av att frågorna måste tillbaka till politiken efter steg 1, som Alliansen vill. Risken är att försöket försenas på detta sätt.
Det viktiga är att försöket genomförs så snabbt och bra som möjligt. Vi följer självfallet gärna gruppens arbete genom delrapporter muntligen eller skriftligen.”
1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse.
2. Nämnden anför därutöver följande:
”Redan när oppositionen lade sin skrivelse om långsiktig förskoleplanering hade de bestämt sig för att förvaltningen i alltför stor utsträckning använder för mycket tillfälliga lösningar med paviljonger istället för att ha en långsiktig planering för förskolor. Vi i Alliansen anser också att det är viktigt med en långsiktig förskoleplanering, men menar att förvaltningen har fullföljt detta uppdrag.
Många permanenta förskolor har redan byggts och fler planeras. Dock visar prognoser inte alltid helt stämma överens med det verkliga behovet, varför planeringen ibland påverkas och tillfälliga lösningar har varit nödvändiga. Långsiktigt är Alliansen av uppfattningen att permanenta förskolor är att föredra, men vi tror att det är fortsatt nödvändigt att ha beredskap för tillfälliga lösningar. Paviljonger under en begränsad period kan dessutom vara att föredra om ökningen av barn gäller under en kortare period. Vi i Alliansen vill också framhålla vikten av att personal och de fackliga organisationerna känner sig delaktiga i planering av förskolor.
En av grundbultarna i Alliansens politik är valfrihet för den enskilde. Detta gäller på alla områden, även inom barnomsorgen. Anledningen är att vi tror att föräldrar är precis lika kapabla som oss politiker att välja barnomsorg för sitt eller sina barn.
Det måste finnas olika alternativ eftersom barn har olika behov. Det finns ingen anledning att utesluta att förskolor drivs av kommunen, föräldrakooperativ, privata alternativ, dagbarnvårdare m fl omsorgsformer. Vi i Alliansen är främst intresserade av att
barnomsorgen håller en hög kvalitet, och inte i vilken form den drivs. Sedan vår valseger 2006 har vi lyckats höja förskolepengen åtskilliga gånger. Högsta prioritet är dessutom att upprätthålla barnomsorgsgarantin och att förskolegruppernas storlek håller de nivåer som beslutats av kommunfullmäktige.
Vi vill framhålla nämndens beslut 2011-05-18 och tertialrapport 1 om vikten av att barnfamiljer erbjuds ett brett spektra av olika barnomsorgsformer och ser med tillförsikt fram mot förvaltningens kommande redovisning av nämndens uppdrag.”
Nämnden hade efter skrivelse från (s), (v), (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om långsiktig planering istället för kortsiktiga lösningar. Förvaltningen anger att långsiktig förskoleplanering ingår i den så kallade treårsplanen.
Dnr 231-2011-1.1.
Ordföranden ställde framställda förslag från varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m) (fp).
Vice ordföranden Rosa Marklund (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Marklund (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), ledamoten Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg alla (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak redovisningen2.Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med utredning av möjligheten att bygga förskolor i Enskede bland annat enligt nedanstående förslag.
Vi konstaterar att förvaltningen behöver ta fram inriktningsärenden för att bygga permanenta förskolor i Enskede. Efter kontakter med förvaltningen har det nämligen framkommit att det finns behov av fler förskolor i Enskede, men att det är svårt att hitta lokaler.
Förutom Pelargatan 19 där en avdelning troligen öppnas under hösten enligt tidigare inriktnings- och genomförandeärenden finns förslag om att inrätta en avdelning på Täppgränd 9 som annex till Ekgårdens förskola under förutsättning att Sköntorps korttidshem läggs ner.
Avdelningen på Täppgränd ser vi som en tillfällig lösning, eftersom det inte finns möjlighet att bygga en egen förskolegård. Dessutom är det inte klart om bostadsrättsföreningen godkänner att lokalen används som förskola.
För att kunna lösa behovet av förskolor i Enskede på ett mer långsiktigt sätt vill vi att förvaltningen utreder möjligheten att bygga en permanent förskola i Dalens allé.”
Ersättaren Karin Andersson(c) instämde i förslag från (m), (fp)
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Nämnden hade efter skrivelse från (v) och (s), uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse med frågor om eventuella missförhållanden inom Carema och privat hemtjänst utifrån granskning i media av hemtjänsten.
Dnr 230-2011-1.1.
Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp)”Valfrihet är en av hörnstenarna i alliansens politik. Den skapar en mångfald som ger möjlighet att välja en utförare som svarar mot omsorgstagarens önskemål. Privata utförare är därför en självklarhet för oss. För att säkerställa att en hög standard råder finns, som redogjorts i förvaltningens utmärkta tjänsteutlåtande, tydliga riktlinjer för att säkerställa att omsorgstagaren får de tjänster som de är beviljade samt att de är nöjda med utförarna inom såväl privat som kommunal regi.
Ersättaren Karin Andersson(c) instämde i särskilt uttalande från (m), (fp)
Rapporten godkänns
Alla verksamheter som är belägna inom stadsdelsnämndsområdena och verksamheter Stockholms stad har ramavtal med ska följas upp årligen. De verksamheter som följs upp i ärendet är Finskt Äldrecentrum AB, Gammeluddshemmet AB, Finsk Hemtjänst AB- Årsta och Finsk Hemtjänst AB- Hagsätra/Vantör.
Dnr 1.2.1.-323/2011
Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp), ledamoten Pekka Koskenvoima m.fl. (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;”Att godkänna förvaltningens förslag
Att uppdra till förvaltningen att utveckla formerna för
redovisningarna av verksamhetsuppföljningarna enligt nedan
I svar från förvaltningen kring detta ärende kan man utläsa att bedömningskriterierna förändrats mellan åren. Vid en jämförelse ser verksamheterna därför ut att ha försämrats på vissa områden samtidigt som andra granskningsområden tillkommer. Detta medför att man i en linjär uppföljning av verksamheterna över åren inte kan avgöra om tidigare års anmärkningar åtgärdats eller bara lämnats därhän, vilket ej heller återrapporteras till nämnden i annan form.
Om majoriteten menar allvar med brukarnas aktiva vårdval inom äldreomsorgen måste förvaltningen ges i uppdrag att finna bättre former för kvalitets- och verksamhetsredovisningar.
Vi efterlyser en mer systematisk granskning där tidigare års granskningar med eventuella påpekanden redovisas och att man kan utläsa om de påpekanden som gjorts tidigare har åtgärdats eller inte.”
Ansökan till Äldrenämnden godkänns
Kommunfullmäktige har i budgeten för 2011 beslutat att tillföra demensvården i staden 150 mnkr för åren 2011-2013 varav äldrenämnden ska fördela 47,3 mnkr under 2011 för ökad bemanning i demensboenden. Den fördelningsmodell som äldreförvaltningen har utarbetat ger stadsdelsnämnder eller enskilda utförare inom stadens valfrihetssystem möjlighet att ansöka om medel.
Förvaltningen ansöker totalt om 4,120 mnkr för ökad bemanning inom förvaltningens demensboenden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 maj 2011.
Dnr 7.-26/2011
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl (s)
”Det är synnerligen besvärande för nämndens sittande majoritet att man på Mårtensgården tidigare låste in sina boende ensamma vissa timmar nattetid utan tillsyn eller fungerande säkerhetsföreskrifter. Än mer besvärande är att man vid flertal tillfällen i 2010/2011 avslagit oppositionens förslag om att bemanna boendet dygnet runt, trots kritik från Socialstyrelsen, överskott i nämndens och framförallt i äldreomsorgens budget.
Vi är av den uppfattningen att bemanningen av våra boenden ska följa svensk lagstiftning och gällande riktlinjer. Bemanningen får inte vara avhängig extraanslag utan ska vara finansierad i ordinarie budget. Först då säkras bemanningen långsiktigt.
De resurser för demensvården som finns undanlagda i centrala medelsreserven måste till 2012 års budget inkluderas i ordinarie anslag till äldreomsorgen. Att man nu väljer ett sökförfarande istället för ordinarie anslag, innebär ett avsteg från ”pengsystemet” och visar att det uppenbarligen inte fungerar fullt ut för att säkra bemanningen i demensvården.”
Verksamhetsuppföljningen godkänns och läggs till handlingarna.
Förvaltningen har genomfört verksamhetsuppföljning av Sofielund och Årsta gruppbostad, Enskededalens serviceboende samt dagliga verksamheterna Kombi café och konferens och Dalens arbetsgrupp. Förvaltningen har redovisat de avvikelser som framkommit vid granskningen.
Dnr 234-2011-1.2.1.
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), ledamoten Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Stadsdelsnämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag.2.Förvaltningen återkommer till nämnden med en uppföljning av situationen vid Enskededalens serviceboende senast i december 2011.
3.Förvaltningen återkommer till nämnden med en översyn av rutinerna för uppföljning av brister som framkommer i verksamhetsuppföljning.
Vi ser mycket allvarligt på att två verksamhetsuppföljningar i rad, hösten 2009 och våren 2011, har visat stora brister i kvaliteten vid Enskededalens serviceboende. Vid sista uppföljningen ifrågasätts till och med om verksamheten till fullo har uppfyllt kraven som ställs beträffande omvårdnad.
Uppenbarligen har inte förvaltningens rutiner för att kontrollera om brister som framkommer i verksamhetsuppföljningar åtgärdas enligt plan fungerat. Det ska inte behövas ett chefsbyte för att uppmärksamma att brister inte åtgärdats. Vi vill därför att förvaltningen ser över sina rutiner och återkommer till nämnden med resultatet.
När det gäller förhållandena vid Enskededalens serviceboende anser vi att nämnden för att kunna ta sitt ansvar måste få en återkoppling om situationen innan årets slut, även om driften övergår till en privat entreprenör.”
Särskilt uttalandeLedamoten Pekka Koskenvoima m.fl. (mp)
”Det är oroande att det på Enskededalens serviceboende, trots tillsättande av en ny chef för ca ett år sedan, fortfarande finns så stora brister att verksamheten inte uppfyller de krav som ställs på en sådan här verksamhet. Glädjande dock att ett positivt förändringsarbete påbörjats. Vi förutsätter att förvaltningen extra noga följer upp utvecklingen det närmaste året, och att nämnden omedelbart får kännedom ifall förbättringen inte fortsätter som förväntat.”
1. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att avveckla Sköntorps korttidshem
2. Nämnden beslutar att verksamheterna Bränninge, Stureby och Örby korttidshem fortsätter oförändrat.
Sedan februari 2010 driver Attendo på entreprenad förvaltningens fyra korttidshem för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning enligt 9 § 6 LSS. Beläggningen på de samtliga fyra korttidshemmen har under februari till december 2010 minskat.
Förvaltningen föreslår nämnden att avveckla Sköntorps korttidshem samt oförändrat driva korttidsverksamheterna Bränninge, Stureby och Örby korttidshem.
Dnr 1.2.1.-118/2011
Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
”1. Stadsdelsnämnden beslutar i huvudsak enligt förvaltningens förslag.
2.Stadsdelsnämnden beslutar att utreda om lokalerna på sikt är lämpliga att bygga om till gruppboende.
3.Därutöver framförs följande.
Vi beklagar att Sköntorps korttidshem måste läggas ned, men ser ingen annan lösning med tanke på den låga beläggningen som gör att driften måste subventioneras vilket drar undan resurser till andra insatser. En lärdom av flytten till nuvarande lokaler är att också utomhusmiljön måste vara attraktiv, för att brukarna och deras anhöriga ska vara intresserade.
I ett annat ärende föreslås att lokalerna görs om till annexförskola, om beslut fattas att lägga ned korttidshemmet. Det är acceptabelt som nödlösning för att klara barnomsorgsgarantin, men förskolebristen i Enskede måste lösas permanent genom att bygga nytt. Ett bättre användningsområde på sikt vore att pröva om lokalerna kunde bli ett gruppboende.”
1. Nämnden beslutar att avtalet för personligt ombud med Stadsmissionen inte förlängs
2. Nämnden uppdrar åt Skarpnäcks stadsdelsförvaltning att ansvara för att driva verksamheten för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.
Nuvarande avtal mellan Stockholms stad och Stadsmissionen som avser driften av Personliga ombud upphör 2011-08-30. Staden kommer fortsättningsvis inte att ta ansvar för en samlad PO-verksamhet centralt. I söderort planerar stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck att bedriva en gemensam PO-verksamhet.
Dnr 1.2.5.-321/2011
Ordföranden ställde först fråga om återremiss av ärendet och fann att nämnden beslutat avgöra ärendet idag. Därefter fråga om bifall eller avslag till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat bifalla det. I den delen deltog inte (v), (s).
Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot besltuet till förmån frö det egna förslaget;
”1. Stadsdelsnämnden beslutar att återremittera ärendet.
2.Därutöver vill vi framföra följande.
Vi kan inte ta ställning till förslaget eftersom det finns oklarheter om målgrupp, finansiering och bemanning. Dessutom saknas konsekvensbeskrivningar, vilket enligt förvaltningen beror på att man saknar insyn i verksamheten som har drivits av Stadsmissionen i snart två år.
Enligt Stadsmissionen arbetar idag 8-9 personliga ombud mot söderort med cirka 150 pågående ärenden, samtidigt kommer 20-25 nya ärenden i månaden. Innan den gemensamma organisationen hade söderort 7 ombud. I Enskede-Årsta-Vantör finns över 40 ärenden. Socialstyrelsens riktlinjer föreskriver att PO bör arbeta med högst 15 klienter samtidigt.
Enligt förvaltningen krävs en översyn av behov och ombudsroll innan det exakta antalet ombud kan bestämmas. Stadsmissionen har däremot via socialförvaltningen fått veta att det är beslutat att det ska minskas till tre personliga ombud i söderort, där hälften av klienterna bor. I ett brev till alla ledamöter i stadsdelsnämnden förekommer en uppgift om fem ombud.
Förvaltningen uppger att det är kunder på försäkringskassan och psykiatrins patienter som har de flesta insatserna från PO i sydvästra och sydöstra söderort. Allt fler söker stöd på grund av utförsäkringarna, som PO uppger vara en stor del av behovsökningen. Samtidigt säger förvaltningen att man av statistiken kan utläsa att målgruppsdefinitionen inte hålls helt.
Förslaget leder sannolikt till försämringar för psykiskt funktionsnedsatta till följd av en trolig neddragning av antalet ombud som idag är 20 totalt. Om nuvarande kvalitetsnivå behålls oavsett driftsform innebär det samtidigt en övervältring av kostnader på kommunen.
Vi delar uppfattningen att försäkringskassan och landstinget ska dela på kostnaderna med kommunen. Staden centralt bör snarast begära förhandlingar om finansieringen. Insatser inom socialpsykiatrin ska givetvis inte dras ner på grund av ökade kostnader för PO.
För att inte klienterna ska drabbas måste verksamheten fortsätta utan neddragning i väntan på en överenskommelse med försäkringskassan och landstinget. Fortsatt drift kan säkras genom att förlänga avtalet med Stadsmissionen eller att staden tar över. Stockholm har råd att ha samma ambitionsnivå som Göteborg, som också har 20 ombud men bara halva befolkningen.”
”Vi har inga synpunkter på att avtalet med Stadsmissionen säjs upp eller på att söderorts stadsdelsförvaltningar kommer att bedriva en gemensam PO-verksamhet. Tvärtom blir det positivt med den ökade insynen.
Däremot tycker vi att det är oroväckande ifall man i staden skulle minska antalet PO direkt, innan man riktigt hunnit gå igenom dimensioneringsbehovet och innan samverkan och delfinansiering från andra samhällsaktörer kommit igång. Det är att äventyra situationen för de personer som är i stort behov av att få hjälp och stöd av ett personligt ombud. För många spröda människor tar det tid att återerövra förtroendet för samhället och myndigheter när de blir övergivna. Det är ju just de som inte själva klarar av att hantera sina rättigheter/möjligheter som är målgruppen för insatsen Personligt Ombud. Trots att det är ett frivilligt åtagande vill vi inte att någon i denna grupp ska komma i kläm, innan man är säker på dimensioneringsbehovet, det är trots allt kommunen som är huvudman. Vi förutsätter också att övergången från verksamheten genom Stadsmissionen och verksamhet i egen regi sker så skonsamt som möjligt för den enskilde.
Förvaltningen har som svar på frågor från nämndledamöter svarat att man tycker att staten (genom försäkringskassan och arbetsförmedlingen) och landstinget (genom i första hand psykiatrin) bör ta över mer ansvar för finansieringen. Det är en bra och helt rimlig inriktning. Ev skulle även andra samhällsaktörer kunna ingå.
Förvaltningen påpekar också att kostnadsökningar skett inom PO och att behovet av insatser bekostade av socialpsykiatrin och för personer med psykisk funktionsnedsättning (i samarbete med psykiatrin) ökat. Statistiken visar att det är kunder på försäkringskassan och psykiatrins patienter som har de allra flesta insatserna från PO i söderorts stadsdelar. Att anse att, som vi hört förvaltningen säja, detta inte bara borde vara kommunpolitikernas, utan även regeringens ansvar, kan vi inte annat än att helt instämma i, speciellt med tanke på hur de ökade utförsäkringarna drabbar även denna grupp människor.”
Nämnden godkänner förvaltningens förslag till organisationsförändring i enlighet med tjänsteutlåtandet.
Hanteringen av ekonomiskt bistånd inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd är idag organiserat inom två enheter. För att öka fokus på de sociala handläggningsinsatserna, som ska bidra till att människor kan komma ut i arbete och till egen försörjning och för att få en bättre balans mellan nuvarande arbetsgrupper inom Försörjningsstödsenheten föreslår förvaltningen en ny organisation där de båda enheterna sammanförs och formas till en enhet, Arbets- och försörjningsenheten.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 maj 2011.
Dnr 1.1.-309/2011
”Personalen som arbetar med mottagning och försörjningsstöd har ett tufft men viktigt arbete. De möter ofta under tidspress människor i en svår ekonomisk situation och ska både se till att var och en får det ekonomiska bistånd de har rätt till och stödja personer till egen försörjning.
Oron i personalgruppen till följd av omorganisationen är förståelig och måste mötas genom största möjliga delaktighet i genomförandet och förverkligandet av det nya arbetssättet. Det är viktigt att bidragshandläggare vars anställningar dras in ges möjlighet till annan anställning.
Ett sätt att dämpa oron och effektivisera organisationen är att göra en stegvis kompetensväxling. Då hinner socialsekreterarna lära sig rutiner för handläggning av försörjningsstöd och bidragshandläggarna ges större chanser till en annan anställning.
Vi ser också gärna att förvaltningen erbjuder bidragshandläggarna att på betald arbetstid få läsa in en utbildning till socionom eller liknande.”
Stadsdelsnämnden beslutar utse utredar/kvalitetsutvecklaren vid avdelningarna äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt avdelningen för stöd och service till vissa funktionshindrade till lex Sarah-ansvariga för att ta emot rapporter enligt de nya Lex Sarah-bestämmelser som införts i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) från 1 juli 2011.
Nämnden godkänner förvaltningens preliminära rutiner för Lex Sarah inom nämndens ansvarsområde.
Den 1 juli 2011 införs nya bestämmelser om Lex Sarah i socialtjänstlagen (SoL) och lagen med stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lex Sarah utvidgas till att gälla inom hela socialtjänsten inklusive verksamhet vid Statens Institutions
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2011.
Dnr 1.1.-340/2011
Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
Anmälan av tjänstemannabeslut
Protokoll från Handikapprådets sammanträde
Förvaltningsgruppens protokoll
Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag
Balanslista över medborgarförslag
Beslut
Anmälningsärendena läggs till handlingarna.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningens att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden
1. Läsplattor som en möjlighet att distribuera nämndhandlingar med minskad miljöpåverkan
I och med att transporter i det moderna samhället allt oftare sker via de världsomfattande elektroniska motorvägarna istället för via markslukande asfaltvägar och bensinslukande fordon, samt att det numera finns ergonomiskt funktionella papperslösa läsalternativ så har fler och fler kommuner infört läsplattor i det politiska arbetet för att öka effektiviteten och minska miljöbelastningen. Nämnder och styrelser i Stockholms stad producerar varje år enorma mängder papper som medför både miljöpåverkan och höga kostnader. Nämndhandlingar som distribueras med bil ökar miljöpåverkan ytterligare. Vårt stadsdelsnämndsområde är ett av de geografiskt största i staden. En övergång till elektronisk ärendehantering skulle därför medföra stora vinster. Med läsplattor ökar också möjligheten att få möteshandlingar i färg och därmed på ett bättre sätt återge exempelvis kartor och bilder. Färgutskrifter på papper ökar kostnaderna dramatiskt.
I Halmstad har man tagit beslut om att använda läsplattor och där görs bedömningen att investeringen kommer att betala sig på cirka 1,5 år genom minskade driftskostnader. Bland de kommuner som redan fattat beslut att pröva läsplattor finns utöver Halmstad Göteborgs stad och Malmö men även mindre orter som Gislaved, Bengtsfors, Gällivare, Värnamo, Staffanstorp, Lilla Edet, Bergs kommun, Järfälla, Östhammar, Öckerö, Arboga, Ystad och Sölvesborg.
Med bakgrund av detta undrar vi:
1. Hur mycket uppskattar förvaltningen att nuvarande distribution av nämndhandlingar på papper kostar? - papper och tryckning - manuell hantering, sortering och distribution ( arbetstid)- distribution via utkörning till politikerna
2. Hur lång är den uppskattade körsträckan årligen? Vilken typ av fordon och bränsle används? I vilken grad samordnas dessa transporter med andra?
3. Hur ser förvaltningen på möjligheten att istället använda läsplattor med elektronisk distribution av nämndhandlingar? Synpunkter? Finns det möjliga nackdelar? Fördelar?
4. Hur ser förvaltningen på den praktiska möjligheten att kunna erbjuda bägge alternativen, för enskilda politiker att välja antingen elektronisk eller pappersdistribution beroende på önskemål och behov?
2. Skrivelse med förslag på en markyta för förskola i Enskede
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v)
”Situationen för barnomsorgsgarantin har varit nervös det senaste halvåret. Under våren har flera konflikter uppstått då förvaltningen har tagit fram förslag om att göra förskola av lokaler som använts av pensionärer och familjedagvårdare. I längden är det ohållbart att arbeta enligt strategi ”ur hand i mun” för att få fram mer eller mindre provisoriska lokaler till förskolor, till exempel det planerade annexet på Täppgränd.
Vi vill istället att nämnden bygger permanenta förskolor och har ett förslag på mark som borde kunna vara lämplig:
Vid Pärongården i Dalens allé finns en grusad yta omgiven av en grov häck. Idag är dessa 450 kvadratmeter stendöda. Utanför häcken finns ytterligare ett par hundra kvadratmeter som kan tas i bruk. Strax intill finns en park med damm och fontän.
Vi föreslår att förvaltningen utreder möjligheterna att bygga en permanent förskola på denna plats.”
3.Skrivelse om ungdomsmottagning i Rågsved och Gullmarsplan
”Vi behöver en fullvärdig ungdomsmottagning i Vantör. Den filial i Rågsved som kom till för att kompensera nedläggningen av ungdomsmottagningen i Rågsved som funnits i 25 år har aldrig fungerat. Filialen har placerats i en förskola, vilket är olämpligt för en ungdomsmottagning.
Även den inre miljön är bristfällig och ger ett intryck av tillfällig verksamhet. Gynstolen är inte ens uppmonterad och placerad i ett kök. Det är uppenbart att lokalen är en nödlösning.
Inte heller öppettiderna inbjuder till besök, en tid på en eftermiddag en gång i veckan och en morgontid en annan dag i veckan. Inga skolklasser i området bjuds in till filialen, utan skolbesöken hänvisas till mottagningen vid Gullmarsplan. Filialen förblir därför anonym för ungdomarna.
Även personal på ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan har reagerat på lokalen och inte uppfattat det som meningsfullt att vara där eftersom så få ungdomar kommer dit. För att personalen ska ha en god arbetsmiljö och kunna utvecklas i arbetet krävs också att mottagningen inte är för liten.
Med dessa förutsättningar är det tydligt att filialen aldrig har haft en realistisk chans att fungera. Istället hänvisas ungdomarna i Vantör till Gullmarsplan, som är överbelastad, har långa väntetider och ibland tvingas avvisa ungdomar på det öppna huset. En orsak till att Gullmarsplan är så populär är det centrala läget, som gör att nära hälften av ungdomarna kommer från andra kommuner.
Ett skäl att ha en ungdomsmottagning i Rågsved är att ungdomar som lever med hedersproblematik ska ha närhet till en ungdomsmottagning. För flickor som lever i hårt kontrollerade miljöer startar restriktionerna vid puberteten. Även pojkar och HBT-ungdomar drabbas.
Förvaltningen har sökt projektmedel från länsstyrelsen just för arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck, och tre av de fyra fritidsgårdarna som ingår i projektet finns i Vantör och den fjärde strax utanför. Vår uppfattning är att det arbete som förvaltningen vill göra för dessa ungdomar skulle gagnas av att vi också skulle ha en fullvärdig ungdomsmottagning i Vantör. Därigenom skulle också ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan avlastas såväl skolbesök som enskilda besök
Mot bakgrund av ovanstående vill vi ge förvaltningen i uppdrag att tillsammans med landstinget förutsättningslöst utreda möjligheten att återinföra en fullvärdig ungdomsmottagning i Vantör.”
4. Barnen i Västberga industriområde
”Ca 150 barn bor idag i baracker i Västberga industriområde, genomgångsbostäder som tillhandahas av Stiftelsen Hotellhem i Stockholm. Barnfamiljerna är placerade av socialtjänst i närliggande
stadsdelsnämnder.
Situationen för barnen är särskilt svår under sommaren, då skola och förskola är stängda. Flera av barnens lärare har slagit larm om boendesituationen, som går utöver barnens välmående och skolprestationer. SHIS har inte fått resurser av socialnämnden till sommaraktiviteter för de ca 150 barn som bor i barackerna. Flera föräldrar har gjort polisanmälningar efter att deras barn blivit
hotade i området.
Finns det barnfamiljer placerade här som vår stadsdelsnämnd fortfarande har ansvar för?
Vi vill veta hur stadsdelsnämnden arbetar med detta och om stadsdelsnämnden ordnar sommar aktiviteter för de barn som är placerade vid genomgångsbostäderna i Västberga industriområde.
Vilket samarbete finns med de andra berörda Stadsdelarna kring sommaraktiviteter. Vad anser förvaltningen om boendesituationen i barackerna och har stadsdelsförvaltningen fått rapporter om hot mot barn på boendet. Har stadsdelsnämnden låtit sina fältarbetare och socialarbetare besöka genomgångsbostäderna i Västberga och följt upp dessa besök. Vilket samarbete finns med närpolis.”
Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade nämnden om att Thomas Björnstad kommer att sluta som avdelningschef vid stadsdelsförvaltningen från och med september 2011.
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till Revisionskontoret
Revisorerna för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har avslutat revisionen av nämndens verksamhet under 2010. Sammantaget finner revisorerna att nämnden i huvudsak har uppnått kommunfullmäktiges mål och de egna nämndmålen. Nämnden bör fortsätta arbetet med att förbättra kvaliteten i omsorgsverksamheterna, bland annat kring delaktighet i genomförandeplaner och dokumentation. I den interna kontrollen konstaterar revisorerna behov av vissa förbättringar, bland annat rörande utbetalning av arvoden till kontaktfamiljer och familjehem och handläggningsrutiner för förskoleavgifter.
Dnr 1.4.-232/2011
1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret
2. Paragrafen justeras omedelbart
Detaljplanen syftar till att möjliggöra uppförande av ett nytt punkthus för bostäder inom befintlig plats för garage vid Sjösabrinken 1-3 i Högdalen. Den planerade byggnaden är tänkt i 13 våningar och ska inrymma ca 50 lägenheter samt parkeringsgarage i två våningar i souterräng. Förvaltningen anser bland annat att den nya bebyggelsen bör inrymma stora lägenheter för växande familjer samt att det i kommande program och detaljplaner för Högdalen bör ingå lokaler för förskoleverksamhet.
Dnr 306-2011-2.6.
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m) tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
ReservationVice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;”1 Stadsdelsnämnden beslutar att lämna följande yttrande över förslaget till detaljplan.2.Därutöver vill vi framföra följande.
Vi anser att platsen lämpar sig väl för ny bostadsbebyggelse, men inte för ett höghus med 13 våningar. Ett nytt hus bör vara betydligt lägre för att smälta in med nuvarande hus. Höga hus skuggar omgivningen, och det planerade höga huset ligger nära de andra husen.
Fotomontaget på sidan 1 (9) i planbeskrivningen är delvis missvisande eftersom de 13 våningarna bara ser ut att vara dubbelt så högt som 3-våningshuset till höger.
I stadsbyggnadskontorets planbeskrivning beskrivs att till kulturmiljön hör två befintliga riktigt höga hus i var sin del av centrum. Dessa hus kan inte jämföras med det planerade huset, eftersom skuggning av centrum inte drabbar boende mer än kortvarigt och tillfälligt.
Enligt forskningen kan även höga hus skapa en känsla av isolering i de översta våningarna.
Helst ser vi att huset byggs i trä, både i stommar och i väggar. Material som betong och järn släpper ut stora mängder CO2 (koldioxid) vid framställning medan ett trähus däremot ”lagrar” CO2. Det blir därmed en dubbel klimatvinst att bygga i trä.
Vi delar uppfattningen att huset bör rymma stora lägenheter för växande barnfamiljer, men om det ska vara lämpligt måste förslaget omarbetas och ge plats för en bättre gård med rörelseutrymme och lekplats för yngre barn. Det är dock tveksamt om detta utrymme finns.
Vi konstaterar också att stadens cykelnorm om 1,5 cykelparkeringar per nybyggd lägenhet inte är anpassad för barnfamiljer och inte heller för hushåll utan bil där två vuxna cyklar. Det är också viktigt att cykelparkeringarna byggs så att stölder och vandalisering försvåras.”
Ledamoten Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättarna, Love Edenborg, båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;” Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret med följande tillägg.
Vi är mycket positiva till en hög exploatering i detta utmärkta kollektivtrafikläge och på redan ianspråktagen mark. Det är dock av största vikt att byggnaden håller en hög arkitektonisk kvalitet så att den upplevs som ett positivt tillskott till Högdalen.
Liksom tidigare är vi bekymrade över det mycket höga parkeringstalet på 0,9. Högdalen har ett av stadsdelens bästa kollektivtrafiklägen och de flesta Högdalenbor använder sig redan idag i första hand av kollektivtrafiken. Parkeringstalet bör därför sättas till högst 0,5 per lägenhet. Istället bör man utöka antalet cykelplatser som är satt till 75 platser på 50 lägenheter enligt stadens cykelnorm. Denna cykelnorm kanske kan tillämpas vid somliga nybyggnationer, men när det planeras för framför allt 2:or och 3:or eller större lägenheter där man kan räkna med en stor andel barnfamiljer, kan man rimligen räkna med att det kommer att behövas mycket mer än 1,5 cykelplatser per familj. I detta fall bör man därför snarare räkna med åtminstone 2,5 cykelplatser per hushåll. Det är också viktigt att cykelplatserna är lättåtkomliga för alla dem som dagligen cyklar till jobb och skola och att de är stöldsäkra. ”
Nämnden avstyrker motionen och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen har för yttrande översänt motion (2011:33) om stopp för privatisering av driften av Högdalens simhall av Mehdi Oguzsoy (V). Förvaltningen avstyrker motionen och anger bland annat att kommunfullmäktiges beslut att konkurrensutsätta driften av sim- och idrottshallar, däribland Högdalens simhall, innebär att Stockholms stad fortfarande kommer att vara huvudman och ytterst ansvarig för verksamheten och för uppföljning och kontroll av att avtalet följs.
Dnr 209-2011-1.5.1.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;1. Stadsdelsnämnden beslutar att tillstyrka motionen.2.Därutöver framförs följande.
Högdalens sim- och idrottshall är uppskattad av besökare i alla åldrar. Att konkurrensutsätta driften utan att redovisa vilka fördelar som det innebär för söderortsborna är obegripligt. Förra gången hallen skulle upphandlas avbröts processen av ekonomiska skäl. Inga nya skäl finns som motiverar en ny upphandling. Den skapar bara oro för anställda och besökare.
Det räcker inte heller med de marknadsanalyser som idrottsförvaltningen har gjort för att få fram ett allsidigt beslutsunderlag, utan det behövs också konsekvensanalyser och brukarundersökningar i enlighet med det som föreslås i motionen.
Hallen fyller en viktig funktion i Vantör och förslaget om en lokal referensgrupp vore värt att pröva. Det behövs större samverkan mellan facknämnderna och stadsdelsnämnderna. Många boende upplever att beslut fattas centralt utan att de har något att säga till om. Vi skulle gärna se att även badgäster och föreningar som finns i hallen kan ingå i en referensgrupp.”
Nämnden besvarar remissen med det som anförs nedan
“För att förvaltningarna ska kunna fullgöra sina uppdrag är det nödvändigt med tillgång till ett gediget underlag som gör det möjligt att följa upp förändringar och utvecklingstendenser i staden – både positiva och negativa sådana. Det genomförs redan idag tämligen omfattande och regelbundna kartläggningar över Stockholms stad och dess medborgare. En av de viktigaste källorna är USK, som levererar siffror på miljö, befolkning, bostäder, social omsorg, utbildning, inkomster, priser, kultur, fritid med mera. Materialet hålls tillgängligt på USK:s hemsida och delar av det sammanställs i en statistisk årsbok. USK tillhandahåller därutöver också ett tabellverktyg som möjliggör månadsvisa uppföljningar. Även Folkhälsoinstitutet genomför årsvis kartläggningar som bland annat berör områden fysisk och psykisk hälsa, delaktighet och inflytande, barns uppväxtvillkor, hälsa i arbetslivet, sexualitet och reproduktiv hälsa, skydd mot smittspridning och droger. Ytterligare statistik kan fås från exempelvis Socialstyrelsen och i viss mån också Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
Delar av det underlag som finns framtaget sammanställs under året i olika former av rapporter och skrivelser. Till exempel sammanställer socialförvaltningen årligen rapporten ”Beskrivning av socialtjänsten i Stockholms stad” med uppföljningar av den sociala situationen i staden. Samtliga förvaltningar gör också egna uppföljningar i samband med tertialrapportering och verksamhetsberättelser. Till detta tillkommer olika typer av riktade undersökningar såsom den om bostadslösa barnfamiljer.
Sammantaget ger dessa kartläggningar en tämligen god bild av situationen i staden. För närvarande bedöms det därför inte finnas behov av ytterligare utredning”
En motion av Carin Jämtin (s) om tillsättande av en levnadsnivåutredning i Stockholm för att kartlägga inkomstskillnader och skillnader i levnadsförhållanden mellan medborgare i staden har remitterats till stadsdelsnämnden för yttrande. I motionen redogör Carin Jämtin (s) för uppfattningen att inkomstskillnaderna i staden växer och att staden segregeras allt mer
Dnr 114-2011-1.5.1.
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp)
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl (s), Pekka Koskenvoima m.fl.(mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund m.fl. (s), ledamotenPekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.
Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i beslutet i enlighet med förslag från (m), (fp).
Stadsdelsnämnden åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen har för yttrande remitterat motion (2011:22) om tidigare insatser vid flyktingmottagande i Stockholms stad av Rebecca Adami (mp). Motionären menar att kommunerna borde ta ett större ansvar innan individen får asyl då det idag finns en risk att personen faller mellan stolarna innan arbetsförmedlingens samordningsansvar inträder.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2011.
Dnr 183-2011-1.5.1.
Ledamoten Pekka Koskenvoima m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ledamoten Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;”1. Stadsdelsnämnden beslutar att tillstyrka motionen2. Därutöver framförs följande.
Grundläggande rättigheter för asylsökande och flyktingar borde inte begränsas till svenskaundervisning och samhällsorientering, utan handla om kris- och traumasamtal, rättssäker asylprocess, rätt till offentligt ombud, rätt till hem och trygghet, rätt till arbete och utbildning. Myndigheter på kommunnivå behöver därmed vidareutbildning i mänskiliga rättigheter för att kunna implementera ett lika rätts-bemötande, vilket kräver samverkan mellan aktörer.”
Stadsdelsnämnden avstyrker motionen och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen har för yttrande remitterat motion (2011:31) om en jämlik fördelning av försöks- och träningslägenheter av Karin Rågsjö (v).
Motionären föreslår att kommunfullmäktige ska besluta att ta fram en tydlig inriktning där fördelningen av försöks- och träningslägenheter blir proportionerlig och där innerstaden ska ha 25 % av andelen försöks- och träningslägenheter.
Förvaltningen anser att behovet av tränings- och försökslägenheter företrädelsevis finns i stadsdelsområdet, endast i undantagsfall söker förvaltningen lägenheter i andra stadsdelar.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden avstyrker motionen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 maj 2011.
Dnr 1.5.1.-213/2011
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), Pekka Koskenvoima och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;”1. Stadsdelsnämnden beslutar att tillstyrka motionen.2.Därutöver framförs följande.
I likhet med Enskede-Årsta-Vantörs klienter torde många av innerstadsnämndernas klienter också efterfråga en försöks- eller träningslägenhet i det egna stadsdelsområdet. Det är positivt att majoriteten av våra lägenheter finns inom vårt geografiska område. Tyvärr är det inte samma positiva läge i innerstaden, vilket framgår av fakta från kommunens utredningstjänst.
Likväl som det underlättar för vår förvaltning att försöks- och träningslägenheterna ligger i området skulle det underlätta för innerstadsförvaltningarna om de hade fler lägenheter i sina områden. Den ojämlika fördelningen av försökslägenheter ökar segregationen i staden.