Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-09-29

Sammanträde 2011-09-29

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte torsdag den 22 september klockan 18.30

Söderortsvisionens projektledare info Läs mer...rmerar om visionen och om hur arbetet fortlöper.

Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

1 Val av justerare och dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

4 Tertialrapport 2 2011

5 Rättelse av beslut från 2007-12-20 angående Vantörs hemtjänst

6 Överenskommelse med Vantörs hemtjänst AB angående avvikelserapportering m.m.

7 Slutrapport - projekt "Tobaksfria barn och ungdomar i Enskede-Årsta-Vantör"

8 Barnen i Västberga - svar på skrivelse

9 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS - period 2 2011

10 Ledningssystem för kvalitet enligt SOSFS 2006:11

11 Anpassning av förvaltningens organisation

13 Stadsdelsdirektörens information

Anmälningsärenden

14 Anmälningsärenden

a) Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
b) Tjänstemannabeslut (se pärm)
c) Protokoll från pensionärsrådets sammanträde
d) Protokoll från Handikapprådets sammanträde
e) Förvaltningsgruppens protokoll
f) Balanslista över medborgarförslag
g) Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

15 Förskoleundersökning 2011 - anmälningsärende

Remissärenden

16 Stockholms miljöprogram 2012 - 2015 - svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

17 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Älvsjö 1.1 i stadsdelen Hagsätra, S-Dp 2009-00990-54 - svar till stadsbyggnadskontoret

18 Förslag till strategisk plan för bibliotek i Stockholms stad 2011-2015- svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

19 Förslag till förändrade riktlinjer för familjevård för barn och ungdomar - svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

20 Riktade insatser för pojkar och män som blivit utsatta för sexuella övergrepp, motion 2011:42 - svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

21 Förslag på ersättningsmodell för basservice i vård- och omsorgsboende för medflyttande make/maka som inte har några omvårdnadsbehov.

22 Gemensam upphandling av ramavtal för bemanningstjänster till pedagogiska verksamheter (omedelbar justering)

Slutet sammanträde

23 Anmälan om missförhållanden i omsorgen om funktionshindrade enligt lex Sarah, 24 a § LSS - Rågsveds gruppbostad

32 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

33 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (114 kb)

§1 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes, med tillägg av ärende § 3.

§2 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträde den 25 augusti 2011 anmäldes justerat den 1 september 2011. Protokollet läggs till handlingarna.

§3 Synpunkter om Rågsved – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Emma Elabbas Gustafsson.

2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att undersöka kostnad för ökat öppethållande.

Ärendet

Förvaltningen har mottagit ett medborgarförslag från Emma Elabbas Gustafsson. I sitt medborgarförslag tar skriftställaren upp ett flertal aspekter som rör Rågsved, bland annat Rågdalens parklek med förslag till utökad bemanning och öppethållande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 september 2011.

Dnr 1.2.4.-271/2011

Beslutsgång

En enig nämnd ställde sig gemensamt bakom ett uppdrag till förvaltningen.

Yrkanden

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), Mattias Mirhagen m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade med biträde av en gemensam nämnd bifall till förslag om uppdrag till förvaltningen.

§4 Tertialrapport 2 2011Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Tertialrapport 2 2011 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.

2. Omslutningsförändringar om 17,4 miljoner kronor godkänns.

3. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen om 3,2 miljoner kronor för utbyggnad av förskolelokaler

4. Medel begärs av kommunstyrelsen om 0,4 miljoner kronor för verksamheten Bryggan i Vantör, öppen mötesplats för hemlösa och missbrukare

5. Redovisning i bilaga 4 över genomförda uppdrag till nämndens beslut om tertialrapport 1 2011 godkänns

6. Nämnden anför därutöver;

”Nya årsmål för indikationer som ingår i tertialrapport 2 godkänns. Alliansens politik präglas av upprätthållande av en hög kvalitet i verksamheten och en god ekonomistyrning. Förvaltningens redovisning av T2an ger också vid hand en ekonomi som präglas av budget som fortsatt är i balans. Vi ser också nu konkreta resultat av det arbete som bedrivs inom försörjningsstödet. Att såväl antalet personer i behov av långvarigt ekonomiskt bistånd som ekonomiskt bistånd för unga nu minskar ser vi inom alliansen som positiva effekter av vår politik inom området.

Nu fortsätter vi vårt fokuserade arbete mot det olika uppdrag vi la i T1an. Verksamhetsuppföljning och ekonomistyrning knyts närmare varandra. Det fokuserade arbetet med att hitta former för att minska behovet av ekonomiskt bistånd fortsätter. Arbetet med trygghetsskapande åtgärder med röjning av sly och buskar är viktigt att framhålla i det fortsatta arbetet. Förvaltningen får nu också i uppdrag att ta fram en lokal handlingsplan för vräkningsförebyggande insatser vad det gäller barnfamiljer. Även om vi idag gör ett gott arbete på området behöver rutinerna vara tydliga.

Avslutningsvis fortsätter vi nu också vårt fördjupade arbete med planering av barnomsorgen och efterfrågan på platser. Tidigare SDN beslut om att förvaltningen skall söka hitta former för samarbete med privata aktörer samt andra alternativa former av barnomsorg ser vi som oerhört viktigt i ett perspektiv sett ur stadsdelens barnfamiljer. En väl fungerande barnomsorg är trots allt ett viktigt inslag i vår fortsatta strävan i att göra Enskede Årsta Vantör till en attraktiv stadsdel att vara bosatt i för våra barnfamiljer.

7. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsnämnden bidrar till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål samt mål för verksamhetsområdena under 2011. Förvaltningen bedömer att merparten av nämndens egna mål under året, inklusive årsmål för indikatorerna, kommer att uppnås. Så gott som samtliga s.k. aktiviteter är igång eller beräknas bli verkställda under året. Mål som inte uppnås fullt ut enligt prognosen för exempelvis delar inom förskola, försörjningsstöd och sjukfrånvaron.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 september 2011.

Dnr 489-2011-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m) ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till beslut.
2. Nämnden beslutar att skriva till kommunstyrelsen om att resurser till socialtjänsten behöver utökas i 2012 års budget samt att resurser för försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder åter ska fördelas i ett eget anslag.
3.Nämnden beslutar att skriva till kommunstyrelsen och begära ytterligare extraanslag för att täcka underskottet i försörjningsstöd
4.Därutöver vill vi framföra följande.

Tertialrapporten visar liksom tidigare att flera anslag är otillräckliga. Jämfört med tertialrapport 1 har underskottet inom ekonomiskt bistånd, individ- och familjeomsorg samt stöd och service till personer med funktionsnedsättningar endast minskat marginellt. Det strukturella underskottet är nu 24,8 mnkr och balanseras av överskott om 19,8 miljoner kronor inom förskola, äldreomsorg och fritid och kultur samt överskott inom administrationen. Den buffert som var avsatt inom äldreomsorgen för att täcka underskott inom övriga verksamheter finns inte kvar. Pengar som är tänkta för barn och ungdomar används istället för att täcka svarta hål i budgeten.

Vi behöver fortsatta satsningar på små barngrupper och ökad personaltäthet i förskolan och förebyggande och uppsökande arbete bland ungdomar. Konsekvenserna av för svaga satsningar får vi när dagens generation växer upp. Inte minst det ökade cannabismissbruket bland ungdomar och antalet ”hemmasittare” och ”korridorvandrare” är allvarliga varningstecken. Vi välkomnar att ungdomsproblematiken i Hagsätra ska kartläggas, men det borde inte ha fått gå så långt som att biblioteket tvingades stänga. Alla resurser som vi får för barn och ungdomar behövs i arbetet för att alla barn ska kunna få goda uppväxtvillkor.

Nämnden har ett politiskt ansvar att lyfta till stadshuset att resurserna till socialtjänsten måste öka för att klara socialtjänstlagen och garantera god arbetsmiljö. Mot bakgrund av de strukturella problemen föreslog vi i tertialrapport 1 att nämnden skulle begära hos kommunstyrelsen att individ- och familjeomsorg skulle få större budget 2012. Nu ser vi att underskotten inom stöd och service till personer med funktionsnedsättningar och ekonomiskt bistånd biter sig fast och också måste utökas.

Försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder måste återigen fördelas i eget anslag. För att minska människors behov av försörjningsstöd behövs inte fler coacher utan fler riktiga jobb och goda möjligheter att utbilda sig inom sektorer som har brist på arbetskraft. Att många fortfarande behöver försörjningsstöd i vårt område ska inte innebära att brukare i andra verksamheter inte kan ställa krav på samma kvalitet som i områden med mindre behov av försörjningsstöd. Likvärdighet ska råda i kommunen.

Missbruksvården ska inte vara kontinuerligt beroende av att söka centrala pengar för att upprätthålla kärnfunktioner som budgetrådgivning, träningsboende och verksamhet för hemlösa. Resurser för en anständig missbruksvård måste tillföras direkt i budgeten. Den sociala barnavården behöver förstärkas med 100 mnkr i strukturellt underskott enligt tidigare BUSS-utredning (om den sociala barnavården i staden).

Individ- och familjeomsorgens underskott ökar jämfört med tertialrapport 1. Vårdbudgeten för barn och unga är intecknad till 96 procent. Att öppenvården för vuxna ska gå med underskott på grund av att staden centralt inte täcker fullt bidrag för Bryggan Vantör är oacceptabelt. Beslutade timmar för sysselsättning i socialpsykiatrin minskar drastiskt. Vi efterlyser information om hur de enskilda har drabbats. Att staten övervältrar ansvaret för kostnaderna för personlig assistans genom striktare beslut måste kompenseras med utökade resurser. Med anständiga socialförsäkringar kan människors försörjning lösas bättre än idag. Social utsatthet och goda levnadsvillkor uppnås inte genom nedskärningar utan genom att satsa långsiktigt!

Förvaltningen anger i tertialrapporten att kommunstyrelsens höjning av årsmålen för brukarnas nöjdhet inom äldreomsorgen troligen inte kommer att uppnås under året. Detta trots att man i bilaga anger att den egna ej redovisade brukarundersökningen som gjorts visar på att de flesta är nöjda. Nämnden bör inför varje verksamhetsår höja ambitionerna inom kvalitén i sina egna samt upphandlade verksamheter istället för tvärtom. Det är inte acceptabelt att budgetera och planera med en sänkning av årsmål för kvalitén inom äldreomsorgen för att täcka kostnader inom andra delar av förvaltningens verksamhet. Brukarna anger återkommande i brukarenkäter att bland annat kontinuitet i personalbemanningen och möjligheten att påverka sin vardag med att veta när man får sitt bistånd är viktiga kvalitetsindikatorer. Dessa bör nogsamt följas upp och förbättras. Bedömningen av timtid inom hemtjänsten och önskemål om särskilt boende ska bedömas mer generöst inom de riktlinjer som finns. Personalen ska inte behöva bli sjuka i stressen att hinna ge god omsorg till de äldre.

Förvaltningen genomför återkommande trygghetsvandringar i stadsdelsområdet. Det är viktigt att dessa nogsamt följs upp och åtgärdas. Åtgärder får inte falla mellan stolarna på grund av olika huvudmän, där har förvaltningen ett viktigt samordningsansvar. Det är viktigt att hela stadsdelen omfattas av trygghetsskapande insatser. Behoven kan inte bara värderas utifrån nyttjandefrekvens utan även utifrån reella behov av upprustning och investeringar. Man kan tråkigt nog konstatera att vissa delar av stadsdelsområdet är styvmoderligt behandlade i majoritetens prioriteringar, till exempel Östberga.

Att förvaltningen sedan den borgerliga majoriteten började styra stadsdelsnämnden inte har prioriterat miljö- och klimatarbetet är tragiskt. Anställningen som miljösamordnare drogs till exempel in i ett tidigt skede. Den politiska prioriteringen innebär att förvaltningens insatser inom hållbart boende och en hållbar livsstil enligt miljöprogrammet begränsas till att information läggs ut på hemsidan.

Vi välkomnar förvaltningens inköp av föreställningar av Fria Teatern i höst, vilket inte garanterar teaterns långsiktiga överlevnad men ändå ger barnfamiljer möjligheter till teaterbesök som de annars inte haft råd att göra. Även inköp av föreställningar hos andra lokala teatergrupper som Picknickteatern och Ung utan pung är möjligt nu när anslaget för fritid och kultur visar ökat överskott. I nämndens kommande ansökan hos Söderortsvisionen vill vi se en stark kultursatsning. Populära teatergrupper ökar boendes stolthet över området och ökar attraktiviteten för södra förorterna. ”

Reservation

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till beslut
2. Därutöver vill vi framföra följande

Förvaltningen gör ett bra jobb när det gäller måluppfyllelsen kring hållbar utveckling. Tyvärr är målen i många fall lågt satta och arbetet med att skapa ett hållbart Stockholm går alldeles för långsamt. Exemplet från ett av nämndens vård- och omsorgsboenden där man bildat en lokal miljögrupp är mycket glädjande därför att denna typ av lokala initiativ skapar positiva förebilder och gör det möjligt för dem som vill att sikta lite högre.

I de fall där förvaltningen saknar rådighet över vissa faktorer som påverkar måluppfyllelsen bör det vara tydligt vilka dessa faktorer är och vilka åtgärder förvaltningen vidtagit för att ändå uppfylla målen. De nya indikatorerna kring hållbar stadsutveckling ser vi som mycket positiva och vi hoppas att förvaltningen med sin goda kännedom om de lokala förhållandena kan bidra med många bra synpunkter som kan bidra till ett mer hållbart stadsbyggande.

Det är mycket positivt att den tillfälliga ökningen av barngrupperna i förskolan har gått ned men fortfarande finns mycket kvar att göra. Trots stora överskott i budgeten för förskolan vistas många barn i lokaler som är långt ifrån ändamålsenliga. Beträffande Täppgränd 9 skrev vi redan i vårt förslag till beslut för genomförandeärendet att lokalen, som helt saknar egen gård, bara kan accepteras under förutsättning att barnen är minst 4 år gamla. Vi motsätter oss därför att man nu plötsligt föreslår blandade åldrar istället. ”

§5 Rättelse av beslut från 2007-12-20, § 8 angående Vantörs hemtjänst AB

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Överenskommelse med Vantörs hemtjänst AB om ytterligare ersättning till staden med anledning av personalövertagande av verksamhet godkänns.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till stadsdelsdirektören att underteckna överenskommelsen på nämndens vägnar.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

För att vidta rättelse efter regeringsrättens dom har stadsledningskontoret och förvaltningen genomfört förhandlingar med Vantörs hemtjänst AB för att komma överens om en tilläggsköpeskilling där hänsyn tagits till samtliga värden i den dåvarande verksamheten inkl. goodwill. Parterna är överens om att Vantörs hemtjänst AB ska betala ytterligare 2,5 miljoner kronor till staden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 september 2011.

Dnr 499-461/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat bifalla förvaltningens förslag.

Votering begärdes och genomfördes med ”ja” för bifall till förvaltningens förslag och ”nej” för bifall till förslag från (v), (s), (mp)

”ja” röstade ledamöterna Gustav Johansson, Eva Solberg, Kristiina Katajikko, Erika Wing, tjänstgörande ersättaren Boris Kalanovic och ordföranden Anders Hellström alla (m), samt ledamoten Lena Kling (fp)

”nej” röstade vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp).

Med sju ja-röster mot 6 nej-röster hade nämnden således beslutat att bifalla förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg, (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens förslag till beslut.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att låta en oberoende, välrenommerad revisionsbyrå bedöma vilket marknadsvärde de överlåtna hemtjänstverksamheterna hade vid överlåtelsetillfället.

3. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att, när ett värderingsutlåtande inhämtats, förhandla med Vantörs hemtjänst AB med utgångspunkten att det belopp som ska återbetalas är mellanskillnaden mellan 69500 kronor och det marknadsvärde som framgår av värderingsutlåtandet.

4. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda och tillvarata möjligheterna att åstadkomma fullständig rättelse antingen genom beslut av EU-kommissionen (enligt reglerna om förbud mot statsbidrag) eller genom svensk allmän domstol.

5. Om det behövs ska förvaltningen anlita juridisk expertis utanför stadens organisation.

6. Förvaltningen ska senast i januari 2012 redovisa för nämnden hur det går med rättelsearbetet.

7. Stadsdelsnämnden anför följande.

I december 2007 fattade Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna i stadsdelsnämnden beslut om ”avknoppning” av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra till Vantörs hemtjänst AB. ”Avknoppningen” innebar att stadens egendom värd miljonbelopp kronor såldes för 69 500 kronor. Beslutet överklagades och upphävdes av Regeringsrätten, då det innebar ett olagligt individuellt stöd till en näringsidkare.

Eftersom ”avknoppningen” redan hade verkställts när beslutet upphävdes är stadsdelsnämnden skyldig att se till att verkställigheten rättas. Det är ledamöterna i stadsdelsnämnden som har det politiska och juridiska ansvaret för att så sker. Att nämnden nu ställs inför det färdiga resultatet av förhandlingar som har förts utan tydligt uppdrag eller instruktioner från nämnden är inte acceptabelt.

För att meningsfulla förhandlingar om rättelse ska kunna föras med Vantörs hemtjänst AB måste det finnas en professionell och oberoende bedömning av verksamhetens värde vid tidpunkten för överlåtelsen. Vi har flera gånger yrkat att stadsdelsnämnden ska låta utföra en sådan. Det är helt orimligt att godkänna en överenskommelse om ersättning från Vantörs hemtjänst AB som har förhandlats fram i blindo, utan utgångspunkt i en professionell värdering.

Oavsett att det inte har gjorts någon värdering är det uppenbart att 2,5 miljoner kronor är ett alldeles för lågt ersättningsbelopp. Rågsveds och Hagsätra hemtjänstenheter gick med stora överskott redan före ”avknoppningen”, under 2007 med sammanlagt 2,7 miljoner kronor. Vantörs hemtjänst AB gick redan första verksamhetsåret med 5,5 miljoner kronor i vinst. En sådan verksamhet är värd tiotals miljoner kronor. Ekonomie doktorn Tomas Hjelström har på DN:s uppdrag uppskattat marknadsvärdet till 20–25 mkr (DN 2009-09-12).

Enligt ett separat avtal (i ett annat ärende) som nämnden också föreslås godkänna idag, ska staden betala Vantörs hemtjänst AB 368762 kronor för oklara ”utrednings- och konsultkostnader”. Samma bolag har alltså redan fått ta över en vinstgivande näringsverksamhet från staden till vrakpris. Det är osmakligt.

Yrkande (om förstahandsyrkandet faller)

Att beslutet i ärendet inte ska verkställas innan det vunnit laga kraft.”

§6 Överenskommelse med Vantörs hemtjänst AB angående avvikelserapportering m.m.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Överenskommelsen med Vantörs hemtjänst AB godkänns

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till stadsdelsdirektören att underteckna överenskommelsen på nämndens vägnar

3. Medel begärs av kommunstyrelsen med 0,7 miljoner kronor för ej uppbokad kostnad i bokslutet 2009.

4. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Vid verksamhetsuppföljning av Vantörs hemtjänst AB har det uppstått oklarheter avseende inrapportering av utförda insatser och avvikelserapportering samt om vilken ersättning som bolaget ska ha för vissa tjänster. Diskussioner har förts mellan parterna och man är numera ense om att bolaget har redovisat efterfrågade uppgifter på ett för staden tillfredsställande sätt. Förvaltningen ska till Vantörs hemtjänst AB göra en återbetalning samt en ersättning för kostnader bolaget haft för att utreda frågan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 september 2011.

7.-513/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat bifalla förvaltningens förslag.

Votering begärdes och genomfördes med ”ja” för bifall till förvaltningens förslag och ”nej” för bifall till förslag från (v), (s), (mp)

”ja” röstade ledamöterna Gustav Johansson, Eva Solberg, Kristiina Katajikko, Erika Wing, tjänstgörande ersättaren Boris Kalanovic och ordföranden Anders Hellström alla (m), samt ledamoten Lena Kling (fp)

”nej” röstade vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp).

Med sju ja-röster mot 6 nej-röster hade nämnden således beslutat att bifalla förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg, (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” 1. Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens förslag till beslut.

2. Ärendet återremitteras till förvaltningen för omförhandling av avtalsförslaget.

3. Stadsdelsnämnden anför följande.

Tjänsteutlåtandet i ärendet är mycket knapphändigt och ger egentligen inte underlag för att bedöma om förslaget till överenskommelse är rimligt utifrån stadens synpunkt.

Vi kan ändå godta den del av överenskommelsen med Vantörs hemtjänst AB som gäller att betala ut (656300 - 368762) = 287538 kronor till bolaget, avseende tidigare återbetalning till staden med ett för stort belopp för hemtjänstinsatser utförda under september 2009.

Däremot kan vi inte acceptera att staden ska ersätta Vantörs hemtjänst AB med 368762 kronor för ”utredningskostnader och kostnader för biträde av konsulter” som bolaget har haft under diskussioner med staden angående verksamheten enligt ramavtalet mellan parterna. Sådana kostnader får en part i ett affärsförhållande normalt själv stå för. Staden har ingen skyldighet, varken enligt lag eller enligt gällande ramavtal för hemtjänst, att ersätta Vantörs hemtjänst AB:s förhandlings- eller konsultkostnader. Såvitt vi känner till har stadsdelsnämnden aldrig tidigare ersatt en avtalsmotpart för sådana kostnader, och det ska nämnden inte göra i detta fall heller.

Vi ifrågasätter om den omotiverade ersättningen för utrednings- och konsultkostnader är ett sådant individuellt stöd till en enskild näringsidkare som är otillåtet enligt 2 kap. 8 § kommunallagen.

Detta avtal med Vantörs hemtjänst AB behandlas samtidigt med ett avtal om att bolaget ska ersätta en del av marknadsvärdet av de hemtjänstenheter som den moderatledda majoriteten olagligt har ”avknoppat” till bolaget. Med tanke på att bolaget har fått köpa en fungerande näringsverksamhet till vrakpris av Stockholms stad är det särskilt orimligt att staden nu dessutom ska ersätta kostnader i bolagets verksamhet.

Yrkande (om förstahandsyrkandet faller)

Att beslutet i ärendet inte ska verkställas innan det vunnit laga kraft.”

§7 Slutrapport – projekt ”Tobaksfria barn och ungdomar i Enskede-Årsta-Vantör”

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Ärendet

Projektet ”Tobaksfria barn – och ungdomar” har genomförts i samarbete med Farsta stadsdelsförvaltning och A Non Smoking Generation. Målgruppen har varit barn och ungdomsarbetare i respektive stadsdel, framförallt fritidsgårdarnas personal och besökande ungdomar på sammanlagt sexton fritidsgårdar. Målet har varit att ge fritidsgårdspersonalen motivation och verktyg att genomföra ett tobaksförebyggande arbete och att ungdomarna ska involveras i processen med att ta fram riktlinjer för tobaksbruk på fritidsgårdarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 243-2010-2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Barnen i Västberga – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Åsa Öckerman m.fl. (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om barnen i genomgångsbostäderna i Västberga, om bland annat särskilda sommarlovsaktiviteter anordnats.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 augusti 2011.

Dnr 389-2011-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)

”Förvaltningens svar på skrivelsen pekar på att det finns problem. Dessa måste staden åtgärda tycker vi. Det är inte acceptabelt att barn, vars föräldrar lyckats bli självförsörjande, ska bli kvar långa tider i barackliknande genomgångsbostäder enbart för att förvaltningen tappat möjligheten att fortsätta motivera och stödja till aktivt bostadssökande. I och med att familjernas kontrakt skrivs direkt med SHIS, så är det stadens sak att agera i frågan, inte stadsdelsnämndens.

Det är inte meningen att barn ska bo längre tid inom boenden som drivs av Stiftelsen Hotellhem, då finns risk för sociala stigmata och andra problem. Alla barn måste ha rätt till ett normalt boende i en bostad avsedd för långtidsbruk, där de på ett naturligt sätt kan bygga upp sociala relationer med omgivningen.”

§9 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS – period 2 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporteringen godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till Socialstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader. Vid en sammanställning kan konstateras att individ- och familjeomsorgen inte hade några beslut enligt SoL att rapportera, avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning rapporterade totalt sex ärenden, varav tre avsåg ej verkställda beslut enligt LSS samt tre avbrott i verkställigheten. Äldreomsorgen rapporterade totalt 14 ärenden, varav 11 avsåg ej verkställda beslut enligt SoL.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 juli 2011.

Dnr 1.2.1.-376/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Ledningssystem för kvalitet enligt SOSFS 2006:11

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner ledningssystemet enligt SOSFS 2006:11

Ärendet

Sedan tidigare finns fastställda ledningssystem för kvalitet (enligt SoL och LSS) utifrån Socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2006:11 för avdelningarna äldreomsorg och omsorg om funktionsnedsatta. I ärendet föreslår förvaltningen ett samman­hållet och övergripande ledningssystem för kvalitet som omfattar samtliga områden som anges i SOSFS 2006:11 och som även gäller för verksamheter inom individ- och familjeomsorgen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 augusti 2011.

Dnr 491-2011-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)

”Nämnden måste via förvaltningen kunna ta del av resultatet av de privata utförarnas internkontroll, och inte bara av information om att de arbetar med internkontroll. Syftet är att få en bättre inblick i hur avtalen efterlevs och kvaliteten upprätthålls.

Internkontroll är en viktig process för att komma till rätta med fel och brister i verksamheten. När det fungerar vidtar privata utförare åtgärder till följd av brister som syns i internkontrollen. Om det har förekommit brister som rättas till kvarstår ända frågan om vilken information som nämnden får om det inträffade.

Det är rimligt att i förfrågningsunderlagen och avtalen skriva in att resultaten av internkontrollen alltid ska delges förvaltningen. I en annan stadsdelsnämnd har det visat sig att en privat utförare av äldreomsorg hade för få sjuksköterskor och för få anställda i fortbildning i förhållandet till löften i avtalet. Detta hade enligt den berörda förvaltningen inte kunnat upptäckas i deras egen uppföljning.”

§11 Anpassning av förvaltningens organisation

Enskede –Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden bordlägger ärendet till nästa sammanträde.

Ärendet

Grunden för stadsdelsförvaltningens organisation lades 2007. Med ökad konkurrensutsättning och ökad valfrihet bedrivs idag flera delar av verksamheter av entreprenader. Ett ökat bemyndigande från medborgarna påverkar inriktningen och ramarna för myndighetsutövningen. För att skapa förutsättningar för ett effektivt resursutnyttjande, budgetbalans och en fullgod uppföljning föreslås en anpassning av organisationen. Förslaget innebär en beställaravdelning respektive en utföraravdelning inrättas för äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättningsamt socialpsykiatri. Dessutom inrättas en biträdande stadsdelsdirektör.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 september 2011.

Dnr 1.1.-518/2011.

§12 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelse och återkomma till nämnden.

Skrivelse om hur extra pengar mot ungas droganvändning ska användas

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s) tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)

Det är mycket narkotika i Stockholm just nu. De som söker hjälp på Maria Ungdom har oftare cannabis än alkohol som huvuddrog. Stockholm sticker ut som den del av landet där narkotikan ökar mycket kraftigt i ungdomsgruppen.

I maj satsade Stockholms stad två extra miljoner kronor på drogprevention bland ungdomar. Pengarna skulle gå till samordnare i stadsdelsnämnderna för att stärka insatser mot ungdomars droganvändning. Per nämnd blir det 142857 kronor om summan delas lika.

Vi ställde en fråga om hur dessa pengar används i stadsdelsförvaltningen i samband med öppna nämndmötet förra veckan. Vad vi förstod hade inte pengarna utbetalats ännu. Inte heller redovisades några nya insatser som skulle finansieras med de extra pengarna.

Arbetet mot ungas droganvändning är oerhört viktigt. Vi önskar därför en redovisning av

1. Hur mycket extra pengar Enskede-Årsta-Vantör har fått/ska få?

2. Hur dessa pengar planeras att användas under hösten?

§13 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm föreslog att utbildning i upphandlingsfrågor genomförs den 15 december.

Vidare att den årliga genomgången av nästa års verksamhetsprogram sker på eftermiddagen den 23 november i Rågsved.

§14 Anmälningsärenden

a) Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

b) Tjänstemannabeslut

c) Protokoll från pensionärsrådets sammanträde

d) Protokoll från Handikapprådets sammanträde

e) Förvaltningsgruppens protokoll

f) Balanslista över medborgarförslag

g) Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§15 Förskoleundersökning 2011 - anmälningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förskoleundersökningen läggs till handlingarna

Ärendet

Stockholms stad genomför årligen en kvalitetsmätning i stadens förskolor/familjedaghem. Syftet med undersökningen är att utveckla den pedagogiska kvaliteten i varje enskild förskola. Resultaten skall även användas för att underlätta valet av förskola för föräldrar i Stockholms stad och läggs därför in på Jämför service. Jämför service är en tjänst på stadens hemsida med information till föräldrar som de kan använda när de skall välja förskola till sitt barn.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 september 2011.

Dnr 485-2011-1.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)

”Det är tråkigt att resultatet för E-Å-V har sjunkit från förra året och dessutom är lägre än snittet i staden. Siffrorna kan säkert delvis förklaras med den höga inflyttningen till vår stadsdel och alla nya förskoleavdelningar som har tillkommit i och med detta. Vi får dock inte nöja oss med resultatet utan måste nu jobba ännu mer med utvecklingen av förskolan. Det ska därför bli spännande att se vad det nya arbetet med TUFF kan ge.

Förskoleundersökningen är ett viktigt utvärderingsinstrument i utvecklingsarbetet av våra förskolor och därför måste man jobba aktivt med att få upp svarsfrekvensen i de områden där många föräldrar har ett annat modersmål. Man bör se över nya vägar att nå ut och föräldrar måste göras medvetna om värdet av deras synpunkter.

Det är beklämmande läsning att våra kommunala förskolor får så mycket sämre resultat än de fristående förskolorna. För de föräldrar som föredrar och aktivt väljer kommunala förskolor måste vi kunna erbjuda ett minst lika bra alternativ som de fristående förskolorna som vi konkurrerar med, annars finns en risk att de kommunala förskolorna blir andra klassens förskolor. För att komma upp till den nivån måste alla kommunala förskolor till att börja med ha ordentliga gårdar och ändamålsenliga lokaler. En aktiv pedagogik är också mycket viktig och här finns redan goda förebilder i stadsdelen som t.ex. de förskolor som är certifierade för Grön Flagg, som jobbar med sopsortering/ återvinning och annat miljöarbete vilket har varit väldigt uppskattat av barnen. ”

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl.(s)

”Vi konstaterar att resultatet tråkigt nog är något lägre än förra året och att Enskede-Årsta-Vantörs förskolor både har lägre resultat och lägre svarsfrekvens än staden totalt. Det är därför viktigt att de resurser som är avsatta för förskolan också går till förskolan, i syfte att höja kvaliteten och öka föräldrarnas nöjdhet. Kvaliteten måste kunna värnas även om det pågår en förskoleutbyggnad pga. ökat barnantal.

Att svarsfrekvensen är lägre i områden där föräldrarna till stor del har annat modersmål är inte acceptabelt. I samband med förra årets undersökning som också hade låg svarsfrekvens framgick att tidigare enkäter översatts till de största språkgrupperna. Det är helt nödvändigt för att upprätthålla likställigheten att svarsfrekvensen inte är lägre för föräldrar som inte har svenska som modersmål.”

§16 Stockholms miljöprogram 2012 – 2015 - svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Kommunstyrelsen gavs i budget för 2011 i uppdrag att ta fram ett förslag till miljöprogram för perioden 2012-2015. Miljöprogrammet syftar till att bryta ned stadens verksamhetsmål ”Stockholms livsmiljö ska vara hållbar” till begripliga och uppföljningsbara delmål, och ska utgöra ett styrdokument för stadens miljöarbete. Programförslaget innehåller sex inriktningsmål samt 29 delmål.

Förvaltningen anser i stort att förslaget till nytt miljöprogram är bra och att det är positivt att det följer liknande upplägg som det gällande programmet, eftersom uppföljning och arbetssätt är inarbetat hos förvaltningarna och deras verksamheter.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 juli 2011.

Dnr 424-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till yttrande
2. Mätbara mål ska också kvantifieras samt få ett datum när det ska vara nått.
3. Delmålet 3:3 sänks till 2,7 ton
4. Alla områden som avses i delmål 4:2 ska kompenseras
5. Ett nytt mål/delmål läggs till om att minska byggmaterialen järn, stål och betong
6. Därutöver vill vi framföra följande

Miljöprogrammet måste gälla all verksamhet som staden finansierar oavsett utförare, om inte blir programmet allt mer tandlöst i takt med att de privata utförarna ökar.

Idag utförs till hemtjänst av ett stort antal aktörer, vilket totalt sett innebär ett ökat bilresande. Det finns exempel på att ett tiotal ofta bilburna hemtjänstutförare besöker samma fastighet samma dag, vilket givetvis innebär en ökad miljöbelastning.

Även matlagningen till äldreboenden, gruppbostäder och förskolor berörs av delmålet. Det bästa är att laga maten på plats. När mat transporteras från annan plats måste även den miljöbelastningen vägas in i samband med upphandling. Det är bra att målet om ekologiska livsmedel höjs, men vi vill höja målet till 40 procent.

För att kunna stärka mark- och vattenområden med särskild betydelse för den biologiska mångfalden krävs skarpare skrivningar och att de områden som av länsstyrelsen satts upp som särskilt skyddsvärda snarast får status av naturreservat.

Om man konkretiserar mål i till exempel procent samt ger ett datum för när det ska vara nått, höjer det ofta motivationen att uppfylla målet. Att sänka toleransen med ytterligare 10 procent för utsläpp av koldioxid är önskvärt och nödvändigt inför framtiden. Vi behöver redan nu öka planteringen av nya träd. Det är en bra åtgärd för klimatet då träd tar upp och binder koldioxid. För att klara nyplanteringarna är alla ”gröna ytor”, stora som små, värdefulla.

Ett fortsatt byggande med materialen järn, stål och betong är kraftigt belastande för klimatet. De ger kraftiga utsläpp av koldioxid (CO2) när de framställs. Som byggmaterial ger trä istället ”bonus” då det materialet lagrar CO2.”

Reservation

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till yttrande
2. Därutöver vill vi framföra följande

Miljöpartiet de gröna ser med glädje att vår hjärtefråga får en allt mer central position i samhället. Det är helt nödvändigt för att samhället i längden ska kunna fungera. Det finns numera lagar såväl nationellt som på EU-nivå som reglerar gränserna för hur människan får agera.

Vidare finns det nu system för att kunna mäta följsamheten till riktlinjer. Ett exempel på det är de indikatorer man utarbetat i detta Miljöprogram. Bakom dessa ligger mycket arbete och konkret problemformulering. Det är ett välkommet arbete, och det kommer att fortsätta, för dessa frågor involverar i stort sett all verksamhet och kräver såväl bred som djup kunskap för att kunna tillämpas riktigt. Betydligt högre ambitioner än de i förslaget till Miljöprogram behövs dock för att ens börja närma sig nivån En stad i Världsklass. Många städer i världen har nått mycket långt i sitt miljöarbete. Vi vill också poängtera att indikatorer som ”ska öka” inte är ett vettigt sätt att avgöra måluppfyllnad. Förvaltningen har här genomtänkta och konstruktiva synpunkter om problem med mätmetoder och rapportering.

Under tidigare år, när vi i Miljöpartiet de gröna krävt mätbara mål, har vi ibland fått höra svar som att systemen inte är anpassade för att kunna statistikföra det. Detta har nu utvecklats, men många problem finns kvar. Förvaltningens synpunkter pekar ut flera av dessa, tex vid Delmål 2.3 svårigheten att få leverantörer att erbjuda ett brett utbud. Samtidigt måste vi peka på att vissa privata företag gått i bräschen och visat att man kan, om man vill, exempelvis McDonalds som när de insåg de praktiska problem som faktiskt finns med inköp av ekologiska matvaror helt enkelt bestämde sig för att köpa in enbart ekologisk mjölk. Ett praktisk exempel som visar att det går att komma över dessa praktiska problem, om man vågar tänka out-of-the-box.

Vi vill att delmål 2.3 ska ha 40% inköp ekologisk mat, istället för 25% som föreslås.

Vi vill sätta strålkastaren på följande delmål, för att få fram lokala synpunkter som är särskilt viktiga för vårt stadsdelsnämndsområde (i övrigt hänvisar vi till Miljöpartiet de grönas ställningstagande i KF och centrala nämnder som gäller staden i sin helhet):

Delmål 1.4: Att få en tidig sopning av cykelvägar, som den vi fick 2011 i stadsdelen, är mycket viktig för att möjliggöra ökat cyklande utan risk för olyckor pga kvarliggande grus.

Delmål 1.5: Det tar idag väldigt lång tid att resa kollektivt på tvären i Söderort. För att uppnå målet i Miljöprogrammet är det nödvändigt med en snabb utbyggnad av Tvärbana Syd ända från Skärholmen via Älvsjö till Farsta/Skarpnäck och i framtiden vidare österut. Det skulle omedelbart förkorta restiderna oerhört och göra det attraktivt för många söderortsbor att resa kollektivt. För att passa in i livspusslet så är 1-2 h mindre i jobbresor dagligen helt avgörande för invånarnas val mellan bilresa och kollektiv resa. För att göra resandet attraktivt bör man noga studera SLs undersökningar, som visar högst nöjdhet hos tvärbaneresenärerna. När denna för många år sedan föreslogs, hördes exakt samma argument som nu, att det inte fanns någon efterfrågan. Tack vare Miljöpartiet de grönas agerande så förverkligades den trots detta. Visa av historien bör vi verka för en snabb utbyggnad av Tvärbana Syd i hela sin sträckning enligt Miljöpartiet i SLLs konkreta och finansierade förslag. Detta ser vi som den absolut viktigaste enskilda faktorn för att möjliggöra uppfyllande av Delmål 1.5 för våra stadsdelsinvånare. Dessutom behövs förbättrad skyltning för cyklister och gående och att Cykelkartan åter ges ut i tryckt pappersform. Alla cyklister har inte med sig internetuppkoppling via mobil för att kunna söka på Cykelreseplaneraren. Det är idag omöjligt att hitta kartor som visar alla lämpliga gångvägar och cykelvägar i Söderort, det gör att man måste söka sig fram, och kan vara ett svar på stadens konstaterande att cykelresandet är så mycket lägre i ytterstaden än i innerstaden. Egentligen borde det ju nästan vara tvärtom!

Hela Delmål 1.5 är ett viktigt utvecklingsområde för Söderort, där mycket kan göras.

Inriktningsmål 4

Samtliga delmål under 4 kan inte tolkas på något annat sätt än att det står helt klart att för att uppfylla dem inom stadsdelsområdet EÅV, så måste det värdefulla naturområdet Rågsveds Friområde/Kräppladalen, som också är ett värdefullt och allt mer populärt rekreationsområde skyddas som naturreservat. I takt med att stadens befolkning ökar och nya bostäder byggs, så ökar värdet av detta område hela tiden. Trots att vi till och med har ett av UNESCOS Världsarv inom vår stadsdel, så är Rågsveds Friområde/Kräppladalen unikt här, på så sätt att det innehåller såväl blå- som grönstruktur. I och med områdets diversitet, så är det möjligt att på ett attraktivt sätt också försiktigt utveckla det utan att värdefulla naturvärden förstörs. Detta har delvis redan skett genom att naturbete införts och Stockholm Vattens anläggning av avrinningsyta som samtidigt blivit en park. Det här arbetet måste fortsätta i samverkan med såväl SDN Farsta som Huddinge kommun. Satsar vi på detta, istället för som diskuterats, byggande av utrymmeskrävande villor, som endast ger en droppe i havet i nettotillskott av nya bostäder, och kräver nedläggning av det fina koloniträdgårdsområdet med 400 brukare samt tar stor del av det värdefulla området i besittning från allmänheten, då har vi istället möjlighet att uppgradera stadsdelens totala attraktivitet. Det är något som alla invånare här har glädje och nytta av. Istället för ett kortsiktigt måluppfyllande av stadens byggönskemål som skulle ge totalt 150 bostäder, på bekostnad av ett område som ligger oerhört nära naturreservatbildning, har vi nu valet att istället ha kvar ett område som har utvecklingspotential att bli ett ”Söderorts Djurgården”. Att Djurgården är ett av de absolut populäraste turist- och utflyktsmålen i Stockholm är inte utan orsak. Människor älskar natur och vattenytor! Att anlägga nöjesfält är det givetvis inte fråga om, men ser man på hur Vinterviken utvecklats från en avkrok till en attraktiv mötesplats och möjlighet till rekreation, då inser man att Rågsveds Friområde/Kräppladalen har motsvarande potential.

Delmål 4.11: Här säjer det sig självt att utfallet måste hamna på eller mycket nära indikatorn, som är 0 kvm, för att måluppfyllnad ska ske.”

§17 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Älvsjö 1.1 i stadsdelen Hagsätra, S-Dp 2009-00990-54 – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Planförslaget innebär uppförande av 17 nya bostäder i form av kedjehus i två våningar med tillhörande parkering, vid Gällerstagränd och vid korsningen Olshammarsgatan/Gällerstagränd i Ormkärr i stadsdelen Hagsätra.

Förvaltningen anser att planförslaget är bra och att det bland annat tillför Hagsätra och Ormkärr moderna bostäder i form av småhus samt att bebyggelsen förbättrar kopplingen mellan Hagsätra och Huddinge och kan bidra till att skapa underlag för utökad service i Hagsätra.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 september 2011.

Dnr 1.5.3.-469/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Förvaltningens förslag till yttrande bifalles i huvudsak
2. Fastigheten bebyggs med hyresrätter i flerfamiljshus
2. Husen blir byggda helt i trä och med tak klätt av lertegel
3. Ordet ”stadsmässig” (under rubriken Planförslaget) utgår
4. Därutöver vill vi framföra följande

Stockholm behöver kraftigt öka antalet hyreslägenheter, för att vara tillgängliga för stora flertalet. I Ormkärr finns dessutom redan ett stort antal radhus, varför vi vill att de nya bostäderna utformas som flerfamiljshus och gärna mindre lägenheter för att öka antalet möjliga lägenheter. Upplåtelseformen ska vara hyresrätter. Möjligheten att bygga en gruppbostad för personer med funktionsnedsättningar bör också prövas.

Vi är väldigt nöjda med mixen av hus och natur i våra boendemiljöer, och anser inte att statusen i området höjs om bebyggelsen blir mer ”stadsmässig”.

Vi ifrågasätter liksom förvaltningen det höga parkeringstalet. Möjligen kan några hyrbara gästparkeringar anpassade för laddbara elbilar skapas som komplement. En bilpool i området skulle också kunna avlasta behovet av enskilda parkeringsplatser.

Husen bör byggas helt i trä, Att klä in hus med plåt är förkastligt ur klimatsynpunkt och kanske också rent estetiskt. Stora mängder koldioxid kommer ur skorstenen när man producerar järn- och stålprodukter, som till exempel plåt.”

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)
” Det är glädjande att förvaltningen i sitt svar tar upp så många viktiga frågor. Vi har tidigare skrivit om problemen med för höga parkeringstal vid nybyggnation, särskilt i områden med mycket god kollektivtrafikförsörjning. Det säger sig självt att om staden ska klara målet att öka andelen kollektivtrafikresenärer i förhållande till bilister så måste vi sluta att öka antalet parkeringsplatser i förhållande till befintliga parkeringstal. Att som förvaltningen skriver förbättra möjligheterna till sopsortering och återvinning är också mycket viktigt. Det måste vara lätt att vara klimatsmart!

Placeringen av den nya bebyggelsen mitt i en spridningskorridor mellan Älvsjöskogen och Rågsveds friområde är inte helt okontroversiell, men med tanke på bebyggelsens ganska begränsade omfattning och de åtgärder man vidtar för att kompensera förlusten av naturmark anser vi att förslaget ändå kan godtas. Ett permanentande av gångstigen såsom förvaltningen föreslår kan också i viss mån kompensera för intrånget på naturmark eftersom den ökar tillgängligheten till de fina och populära rekreationsområdena Älvsjöskogen och Rågsveds Friområde/Kräppladalen.”

§18 Förslag till strategisk plan för bibliotek i Stockholms stad 2011-2015- svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Ett förslag till biblioteksplan för Kulturförvaltningens biblioteksverksamhet och skolbibliotek inom grund- och gymnasieskola har tagits fram inom ramen för ett särskilt utvecklingsprojekt inom Stockholms stadsbibliotek. Planen är uppbyggd efter stadens visionsdokument Vision 2030 och innehåller ett antal utmaningar samt strategiska utvecklingsområden. Förvaltningen anser att förslaget till strategisk plan för biblioteken är bra men önskar dock att planen bör kompletteras med att samarbetet bör utvecklas med förskolorna. I det arbetet är bokbussar ett utmärkt komplement för att komma i nära kontakt med förskolorna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2011.

Dnr 420-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Förvaltningens förslag till yttrande bifalles i huvudsak
2. Därutöver vill vi framföra följande:
”En strategisk plan är en bra grund för biblioteksverksamheten, men blir verkningslös om inte tillräckliga resurser ställs till förfogande. Grunden för folkbibliotekens verksamhet är böckerna och den kvalificerade personalen, men vi ser med oro på att såväl antalet böcker som personalstyrkan minskar på biblioteken.

Vi vill liksom förvaltningen betona förskolans roll för barns språkutveckling och att bibliotekens samarbete med förskolorna uttrycks på ett tydligt sätt i planen. Även skolbibliotekens roll och utveckling behöver tas med i planen.

Skolbiblioteken lyder sedan 1 juli 2011under skollagen. Nu finns möjlighet för varje kommun att på ett nytt sätt utveckla skolbiblioteken, i samarbete med skolans övriga personal. Lagen klargör dock inte ansvaret för hurresurserna ska säkras, bland annatbehovet av kvalificerad personal.

Även vuxenstuderandes behov av studieplatser på biblioteken behöver lyftas fram. I samband med att t-banebiblioteken ersatt andra bibliotek har kritik framkommit om ett minskat antal ostörda studieplatser och datorplatser.”

§19 Förslag till förändrade riktlinjer för familjevård för barn och ungdomar – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ärendet

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Kommunstyrelsen har begärt svar på remissen ”Förslag till reviderade riktlinjer för familjevård för barn och ungdom”.

Nuvarande riktlinjer för stadens familjevård antogs av kommunstyrelsen 2004-11-24. Socialförvaltningen har genomfört en översyn av gällande riktlinjer och lämnat förslag till nya, reviderade riktlinjer. Riktlinjerna baseras på gällande lagstiftning och FN:s barnkonvention. I samband med den så kallade BUSS-utredningen (Barnuppdraget i Stockholms Stad) gavs Socialförvaltningen i uppdrag att se över stadens familjevård samt ge förslag på förbättringar. De nya riktlinjerna är ett led i detta arbete.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 augusti 2011.

Dnr 431-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till yttrande
2. Därutöver vill vi framföra följande

Förslaget till nya riktlinjer är bra. Om kraven ska kunna förverkligas krävs mycket stora resursförstärkningar, vilket vi utgår från är väl känt. Redan utifrån befintlig ambitionsnivå konstaterade den så kallade BUSS-utredningen att det fanns ett strukturellt underskott om cirka 100 miljoner kronor inom den sociala barnavården.

Det finns för- och nackdelar med att ett av de fyra årliga besöken ska vara oanmält, som socialnämnden har föreslagit. Socialförvaltningens förslag innebar däremot att möjligheten skulle finnas för oanmälda besök men stadgade inget obligatorium.

Stadsdelsförvaltningen avstyrker ett obligatoriskt oanmält besök utifrån att det kan störa relationerna med familjehemmet och det placerade barnet. Det finns också praktiska nackdelar om familjehemmet är beläget långt från Stockholm.

Å andra sidan föreskriver riktlinjerna att placeringar ska göras inom en radie av tio mil runt Stockholm. Om närhetsprincipen tillämpas fullt ut minskar de praktiska svårigheterna, till exempel om ingen är hemma vid ett oanmält besök.

Utifrån att barnets bästa ska vara styrande anser vi att oanmälda besök bör vara obligatoriska, mot bakgrund av vad som framkommit i Vanvårdsutredningen och Upprättelseutredningen. Familjehemmet bör vara professionellt nog att förstå syftet. Däremot skulle man kunna tänka sig ett samarbete med kommunen där familjehemmet är beläget, i de fall där familjehemmet ligger långt från Stockholm.”

Reservation

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till yttrande

2.Därutöver vill vi framföra följande

Förslaget till nya riktlinjer är bra. Revideringen innebär ännu mer fokus på barnens behov och synpunkter än de nuvarande. Att barnet får en egen fristående socialsekreterare är ett led i detta.

Förslaget innebär en fördubbling av antalet besök i familjehemmen, från 2 till 4 per år, varav ett föreslås vara oanmält. Det tycker vi är en bra inriktning.

Undantag från oanmälda besök bör endast kunna göras i de enskilda fall där förvaltningen bedömer det troligt att det skulle skada/störa barnets tillit och förtroende.

Fyra besök per år, vilket i enskilda fall redan beslutats om i stadsdelsnämndens sociala delegation, kräver att motsvarande utökade resurser skjuts till, med början redan inom innevarande år, för att övergången ska fungera.

Att erbjuda frivilligt deltagande i samtalsgrupper för barn i familjehemsplacering anser vi vara en viktig fråga. Det finns många positiva erfarenheter av nyttan för barn som befinner sig i en annorlunda situation än flertalet av sina kamrater att få möjlighet att träffa sina likar. Exempelvis alla de grupper för barn i sorg som bedrivs. Att kunna erbjuda denna möjlighet till samtalsstöd tycker vi borde vara en bra möjlighet att stärka självkänslan och identiteten hos familjehemsplacerade barn, som ju befinner sig i en särskilt utsatt position, och säkert för vissa kunna fungera förebyggande mot framtida problem.

I likhet med det som anförs i socialnämndens beslutstext, så anser vi att det är viktigt att bygga ut stödmöjligheterna vid vårdnadsöverflyttningar.”

§20 Riktade insatser för pojkar och män som blivit utsatta för sexuella övergrepp, motion 2011:42 - svar till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Kommunstyrelsen har begärt svar på en motion skriven av Rebecca Adami (MP) och Stefan Nilsson (MP) angående riktade insatser för pojkar och män som blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Motionärerna föreslår att Stockholms stad i t.ex. samverkan med länsstyrelsen ska göra en kartläggning av antalet pojkar och män som utsätts för sexuella övergrepp. Vidare föreslås att utbildningsinsatser anordnas för anställda inom socialtjänst, skola och förskola för att öka kompetensen inom ämnet i avsikt att hjälpa pojkar och män som utsatts för övergrepp. Riktade insatser i form av bland annat jourtelefon och skyddat boende föreslås också.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 augusti 2011.

Dnr 1.5.1.-334/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Att stadsdelsnämnden bifaller motionen.
2. Dessutom anförs följande:

Sexuella övergrepp är ofta förenade med starka känslor av skuld och skam. För pojkar och män som blivit utsatta för sexuella övergrepp kan traditionella könsnormer och fördomar om den manliga sexualdriften innebära en ytterligare stigmatisering. Det finns ett stort mörkertal beträffande den här gruppen. I rapporten Se mig som publicerades av ungdomsstyrelsen 2009 svarade 1,7 % av pojkarna i gymnasiets årskurs 3 att de vid något tillfälle sålt sex. För flickor var motsvarande siffra 1,2 %. Studier visar också att det finns ett starkt samband mellan sexuella övergrepp och att sälja sex. Att det ändå är så få pojkar som söker hjälp stödjer det som anförs i motionen om ett glapp mellan verklighet och statistik. Det räcker tyvärr inte att alla formellt har samma rätt till hjälp om den av olika anledningar ändå inte når fram. Precis som det finns många lyckade insatser som är riktade mot utsatta kvinnor, behövs särskilda riktade insatser och kompetens för att fånga upp de pojkar och män som blivit utsatta. Den som inte får hjälp riskerar annars att utveckla ett självskadebeteende i vilket t.ex. att sälja sex kan ingå.”

§21 Förslag på ersättningsmodell för basservice i vård- och omsorgsboende för medflyttande make/maka som inte har några omvårdnadsbehov – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Kommunfullmäktige har i budget för 2011 beslutat om att en parboendegaranti ska införas som ger förutsättningar till sammanboende för de äldre par som så önskar.

Förvaltningen ser positivt på att en parboendegaranti införs. Förvaltningen är dock tveksam till om föreslagen ersättning är tillräcklig för att täcka de kostnader som utföraren i realiteten får. Förvaltningen ser även att problem kan uppstå när beslutet kan komma att omprövas vid väsentligt förändrade förhållanden t ex att maken/makan som har behov av bistånd inte längre bor på aktuellt boende.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 september 2011.

Dnr 458-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§22 Gemensam upphandling av ramavtal för bemanningstjänster till pedagogiska verksamheter

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden beslutar att delta i gemensam upphandling av ramavtal för bemanningstjänster till pedagogiska verksamheter i enlighet med tjänsteutlåtandet.

2. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att på nämndens vägnar besluta i frågor avseende upphandlingen innefattande beslut om förfrågningsunderlag, tilldelningsbeslut samt undertecknande av ramavtal för bemanningstjänster till pedagogiska verksamheter.

3. Stadsdelsdirektören får vidaredelegera beslutanderätten i punkt 2 till utbildningsförvaltningens direktör.

4. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Nuvarande ramavtal för bemanningstjänster till pedagogiska verksamheter löper ut den 30 juli 2012. Därför behöver en ny ramavtalsupphandling påbörjas. Upphandlingen samordnas av utbildningsförvaltningen med biträde av vissa stadsdelsförvaltningar. Nämnden föreslås besluta om vidaredelegation.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 september 2011.

Dnr 488-2011-2.2.2.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Mattias Mirhagen m.fl. (s) tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Mattias Mirhagen, Malin Quick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert alla (s) tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Förvaltningens förslag till beslut bifalles i huvudsak
2. Därutöver vill vi framföra följande

Sociala och etiska krav ska ingå i alla förfrågningsunderlag samt även skrivningar om att ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska följas. Staden ska i alla upphandlingar verka för en god arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor, exempelvis enligt den beprövade ”Vita jobb-modellen”. Kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor ska vara ett krav.

Självfallet ska avtalet säkra att personalen försäkras och att arbetsgivaren betalar in pensioner för de anställda. Tyvärr har tidigare upphandlingar enligt lägstaprismodellen medfört stora försämringar för redan lågavlönad personal.

Samma yttrandefrihet eller meddelarfrihet i fråga om arbetet ska gälla för personalen i upphandlad verksamhet som för offentliganställda. Antidiskrimineringsklausulen är otillräcklig eftersom den inte gäller för underleverantörer och inte anger vite som sanktionsmöjlighet. Dessutom kan den tillämpas först när det finns en lagakraftvunnen dom, vilket är sällsynt eftersom mål om diskriminering brukar leda till förlikning.”