Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-02-09

Sammanträde 2012-02-09

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte torsdag 2 februari klockan 18.30
Charlotte Svensson, förvaltningschef för Arbe Läs mer...tsmarknadsförvaltningen informerar om arbetsmarknadsförvaltningens verksamhet

Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

1 Fastställande av dagordning

2 Val av justerare och dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

5 Kvalitetsgarantier 2012

6 Verksamhetschef inom hälso- och sjukvården enligt hälso- och sjukvårdslagen § 29

7 Uppdrag av hälso- och sjukvårdsuppgifter enligt hälso- och sjukvårdslagen § 30

8 Ansökan om medel för ökad bemanning på boenden för äldre med demenssjukdomar

9 Implementering av nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom

10 Verksamhetsuppföljning inom äldreomsorgen - Bandhagen-Örby Hemtjänst, Enskededalens Hemtjänst, Gullmarsplans Hemtjänst, Högdalens Hemtjänst, Stureby Hemtjänst, Årsta Hemtjänst, Olivia Hemtjänst AB-söderort och Orion Omsorg AB

11 Verksamhetsuppföljningar inom äldreomsorgen- Oasen, Årstabergshemmet och Rågsveds servicehus

12 Verksamhetsuppföljning 2011 av Unga Örnar, parkleken Rågdalen i Rågsved

13 Upphandling av ramavtal för handledningstjänster

14 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från pensionärsrådets sammanträde
D. Protokoll från handikapprådets sammanträde
E. Förvaltningsgruppens protokoll
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

15 Patientsäkerhetsberättelse för Enskede-Årsta-Vantör 2012- anmälningsärende (se pärm)

17 Stadsdelsdirektörens information

Remissärenden

18 Positionspapper om EU, staden och stockholmarna - svar till kommunstyrelsen

19 Motion (2011:73) av Karin Rågsjö (V) om införandet av en hbt-policy i Stockholms stad - svar till kommunstyrelsen samt svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S) Åsa Öckerman (MP) om hur förvaltningen arbetar med HBTQ-frågor

20 Förslag till kvalitetsgaranti för vuxna som söker vård och behandling för missbruks/beroendeproblem - svar till kommunstyrelsen

21 Uppkallande av offentlig plats efter Sven Tumba Johansson, motion av Tomas Rudin (S) - svar till kommunstyrelsen

22 Verksamhetstillsyn av äldreomsorgens beställarenhet enligt socialtjänstlagen (2001:453)- svar till Socialstyrelsen

Slutet sammanträde

23 Rapport om missförhållanden enligt lex Sarah 14 kap. 3-7 §§ SoL

25 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7§ FB

26 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

27 Anmälan av sociala delegationens protokoll

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (113 kb)

§1 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av ett ärende § 25.

§2 Val av justerare och dag för justering

Dagens ordförande Rosa Lundmark och ledamoten Eva Solberg utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdag 22 februari 2012.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträden den 15 december 2011 anmäldes justerat den 21 december 2011 och protokoll från nämndens sammanträde den 9 januari anmäldes justerat den 9 januari 2012. Protokollen läggs till handlingarna.

§4 Verksamhetsberättelse 2011 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen med bokslut 2011 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 0,1 miljoner kronor för parkinvestering Dalbotten.

3. Medel begärs av kommunstyrelsen med 0,7 miljoner kronor för ej uppbokad kostnad i bokslutet 2009 avseende överenskommelse om utbetalning 2011.

4. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av systematiska kvalitetsarbetet i förskolan.

5. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har bidragit till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål samt mål för verksamhetsområdena under 2011. Merparten av nämndens egna mål samt årsmål för indikatorerna uppnås. Så gott som samtliga aktiviteter har verkställts under året. Mål som inte uppnås fullt ut enligt prognosen rör exempelvis delar inom förskola, försörjningsstöd och sjukfrånvaron. Nämndens verksamhet visar ett överskott om 0,4 miljoner kronor efter överföring till resultatfond. Underskott finns inom stadsmiljö, individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt inom ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom administration, förskola, fritid, flyktingmottagning och arbetsmarknadsåtgärder. Äldreomsorgen är i balans. Nämnden bidrar till måluppfyllelse på ett flertal sätt. Konkurrensutsättning sker utifrån nämndens aktivitetsplan och under året har ytterligare verksamheter upphandlats


Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 januari 2012.
Dnr 34-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.


Särskilt uttalande

Ledamöterna Gustav Johansson m.fl. (m) Lena Kling (fp)

”Stadsdelsnämnden har under 2011 lyckats uppnå dels kommunfullmäktiges tre inriktningsmål, och dels merparten av våra egna mål i nämnden. Nämnden är stolt över verksamheternas goda resultat samt dengoda budgethållningen och prognossäkerheten.

Det positiva utfallet av vår budget borgar också för ett fortsatt fokus mot kvaliteten i våra verksamheter. Sammantaget är vi i majoriteten stolta men inte nöjda över vad som åstadkommits. År 2012 kommer att präglas av ytterligare fokus och kvalitetsförbättringar med hänvisning till den verksamhetsplan stadsdelsnämnden antog i december.”


Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)
” Vi konstaterar att verksamhetsberättelsen speglar bara hälften av nämndens verksamhet, det vill säga den del som drivs i kommunens regi. Måluppfyllelsen för den upphandlade delen förblir okänd. Det visar orimligheten i den politik som nu förs och de allt större svårigheterna för oss att som förtroendevalda stå till svars inför medborgarna.

Privatiseringar gynnar endast ägarnas plånböcker
Verksamhetsberättelsen bygger på den moderatledda politiska majoritetens budget, som på viktiga områden skiljer sig från vad våra partier står för. Vi tar avstånd från målen att privatisera till varje pris. Några positiva effekter av konkurrensutsättningen har inte visat sig. Att enbart tre av 40 privata förskolor är med i den gemensamma kön och därmed kan ha egna köer är negativt, då de kan bidra till en sortering av barn utifrån socioekonomisk status. Det synliga resultatet av konkurrensutsättningen är att skatter till välfärden har tillåtits bli uttag av vinster i privata bolag. Vinster som till en del också förs ut obeskattade ur landet.

Med mer resurser i omsorgerna, socialtjänsten och förskolan hade vi förbättrat kvaliteten samtidigt som vi hade kunnat ge våra anställda en rimligare arbetsbelastning och en bättre arbetsmiljö. Året har präglats av att pengar till förskola, fritid och kultur fått täcka svarta hål i budgeten för individ- och familj och stöd och för service till personer med funktionsnedsättningar. Om vi också räknar med de miljontals kronor som tas ut i vinster i avknoppad hemtjänst och förskola hade vi kunnat driva ett mycket ambitiöst klimat- och miljöarbete, prioriterat jämställdheten och satsat stort på att motverka narkotikans utbredning.

Lågt pris drabbar medarbetarna
Året har präglats av fortsatta privatiseringar men också av verksamhetsuppföljningar som visar återkommande kvalitetsbrister, vilket borde leda till en grundlig utredning och planering Ett lågvattenmärke var städupphandlingen till lägsta pris, som ledde till dumpning av löner och att personalen blev utan avtalsförsäkring. Vi beklagar djupt att socialpsykiatrins gruppbostäder och sysselsättningsverksamheter upphandlades, trots den sköra målgruppen. Att nämnden inte beslutar om förlängningar av entreprenadavtal har vi kritiserat, och i en aktuell revisionsrapport uppmärksammas också detta negativa faktum.

Förskolan allt sämre…
Nämnden bör klara att både ge fler barn plats i förskolan och försvara och förbättra kvaliteten. Tyvärr har vi varken klarat barnomsorgsgarantin fullt ut eller minskat barngruppernas storlek i alla gruppstorlekar till målen som anges av fullmäktige. Tvärtom har den genomsnittliga gruppstorleken istället ökat. Att andel barngrupper 4-5 år med fler barn än 18 är noll säger bara en del om måluppfyllelsen, när det till exempel finns 14 barngrupper 3-5 år som har mer än 18 barn. När det gäller förskolornas kvalitet ger föräldrarna ett lägre omdöme än i staden totalt. Att svarsfrekvensen fortfarande är lägre i områden där föräldrarna till stor del har annat modersmål visar att särskilda insatser måste sättas in för att fler föräldrar ska svara.

... dock några plus i omsorgen av äldre
Indikatorerna för äldreomsorgen visar en varierande bild, ömsom förbättringar ömsom stora försämringar eller långt under måluppfyllelse. Det är alarmerande att andelen anhöriga nöjda med anhörigstödet markant har försämrats liksom andelen nöjda omsorgstagare med hemtjänst. Däremot är det glädjande att Mårtensgården, trots majoritetens tvekan, till slut fick utökad nattbemanning efter Socialstyrelsens skarpa kritik, även om det drog ut på tiden. Vikten av kontinuitet och utökad personalbemanning bekräftades i brukarundersökningen, vilket måste beaktas.

Även inom daglig verksamhet och korttidsboende för personer med funktionsnedsättningar har andelen nöjda brukare minskat. Att sex omsorgslägenheter tillkommit är bra. Däremot är det inte acceptabelt att inte alla entreprenader har följts upp under året.

Många drabbade av dålig ekonomi
Ett bra beslut var när en nästan enig nämnd lämnade ett positivt remissvar om sprutbytet. Tyvärr dröjer verkställigheten av beslutet i fullmäktige. Att Bryggan Vantör fick finansieringen tryggad är bra, även om det borde ha kunnat lösas snabbare centralt. Att målet ”Invånare i Stockholm ska vara eller bli självförsörjande” anses vara helt uppfyllt trots att fem av nio indikatorer och två av fyra nämndmål inte är nådda är en skönmålning. Fortfarande lever till exempel 6,2 procent av barnen i vårt område i familjer med ekonomiskt bistånd. Dessutom minskar andelen hushåll som får bidrag endast med 5,9 procent trots högkonjunktur. Arbetslösheten hos de unga minskar blott med ynka 0,75 procent. Man når inte heller det låga målet på 0,9 procent.

Målen för kultur- och idrottsmöjligheterna bedöms vara uppfyllda trots att medborgarundersökningen visar sänkta omdömen för stadens kultur- och idrottsliv. Vi menar att det krävs ökade satsningar på kultur även i våra förorter. Om alla pengar avsedda för kultur hade kunnat användas fullt ut, hade till exempel Fria Teatern kunnat få större stöd. Om alla pengar avsedda för fritid hade kunnat användas fullt ut, hade vi inte behövt söka pengar från Söderortsvisionen för att starta en utökad fritidsverksamhet i Rågsved.

Vissa satsningar på klimat och miljö
Liksom förra året är det en ljuspunkt att andel storkök som sorterar ut matavfall för biologisk behandling vida överträffar målet. Det är bra att brukare med hemtjänst också kan få källsorterat där så är möjligt. Andel förnyelsebart drivmedel vid bilkörning är däremot fortfarande för lågt. Nämnden bör vara föregångare i klimat- och miljöfrågor och minska utsläppen av växthusgaser i verksamheterna. En hög andel ekologisk mat är ett tydligt sätt att gå före som också ger bättre mat. Att andelen ökat till 17 procent är en viss förbättring jämfört med förra årets mycket låga resultat om 14,5 procent, men andelen måste kunna höjas betydligt mera. Den positiva responsens på skrivelsen om insamling av matavfall i flerfamiljshus hoppas vi dessutom leder till att en försöksverksamhet startar under 2012.

Personalen i kläm
Personalen är den viktigaste resursen i verksamheten för att uppnå god kvalitet. Arbetsmiljöverket har gjort många inspektioner vilket kan ses som ett uttryck för en pressad arbetsmiljö. Att arbetsmiljöombud och fackliga organisationer tvingas lägga en 6:6 a, enligt Arbetsmiljölagen, är genant. Att knappt 20 procent inte har haft medarbetarsamtal är -- inte acceptabelt.

Stadsliknande byggsätt destruktivt
Vi har under året inte sett någon positiv utveckling i våra förortscentrum. Byggplaner som fokuserar på så kallad stadsmässighet riskerar att förstöra viktiga värden i våra förorter. Istället vill vi bygga på ett sätt som smälter in i området och värnar klimat och ekologi. I Högdalen kämpar Fria Teatern för sin överlevnad och i Rågsved hotas de gröna värden som gör området attraktivt och tilliten hos medborgarna genom planerna att bygga i friområdet.

Att cirka 42 % av medborgarna är missnöjda med städning och skötsel av gator och parker visar att målet om ett rent stadsdelsområde knappast är uppfyllt, även om nöjdheten har ökat. Inte heller kan nämnden vara nöjda med tryggheten, eftersom vi har något sämre resultat än staden totalt.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

Verksamhetsberättelsen för 2011 målar upp en mycket ljus bild av året som varit och i vissa avseenden är detta berättigat. Vi anser det dock ganska märkligt att medborgarnas åsikter i vissa fall verkar väga mycket lätt när man gör den slutliga bedömningen av måluppfyllelsen. Detta gäller bl.a. för målet att ”stockholmarna ska vara trygga och nöjda med städning samt renhållning”. Enligt stadens egen undersökning var bara 58 % av medborgarna nöjda med skötsel av parker och grönområden, vilket är 2 % lägre än det förhållandevis lågt ställda årsmålet. Ännu färre var nöjda med skötseln av gator och torg och på frågan om trygghet ligger vi tyvärr en bit under genomsnittet i staden. Ändå anses målet uppfyllas helt.

Samma sak gäller för målet om att ”förskolor och skolor i Stockholm ska ge barn vad de behöver för att lära och utvecklas”. I brukarundersökningen ligger andelen nöjda föräldrar under målet och har dessutom sänkts något från förra året. Andelen förskollärare hamnar fortfarande flera procent under målet och i början av året saknade 60 barn förskoleplats. Även här menar man att målet har uppfyllts helt. Vi anser inte att man bör nöja sig med så lågt satta mål.

Vi anser också att man måste satsa hårdare för att uppnå målet om att ”Stockholms livsmiljö ska vara hållbar” som bara delvis uppfylls. Andelen elbilar och bilar med förnyelsebart drivmedel uppfyller fortfarande inte kommunfullmäktiges årsmål. Att man haft problem med vissa etanolbilar bör inte vara skäl att helt överge målet och övergå till fossila bränslen. Man bör också utreda varför andelen medarbetare som använder miljövänliga transportmedel när de reser i tjänsten har minskat och hur man kan få siffran att öka igen. Att elförbrukningen översteg målnivån kan förstås delvis bero på den kalla vintern men man bör ändå se vad som kan göras för att minska förbrukningen. Detta skulle delvis kunna ske genom enkla åtgärder som förändrade rutiner bland de anställda eller installation av timers och dylikt. Vi tycker också fortsättningsvis att KF:s årsmål för andelen ekologiska livsmedel som är satt till 16 % är för lågt och hoppas att förvaltningen kan gå före på det området. Vi vet ju att det finns t ex förskolor som sedan länge köper in en betydligt större procent ekologiska livsmedel, och privata företag gör ofta stor goodwill genom att välja ekologiskt.

Vi är mycket glada över att man inom Individ- och familjeomsorgen fullt ut har kunnat implementera BBIC i utredningar och att man utökat samarbetet med fler skolor om ”hemmasittande” skolungdomar. De insatser man gjort bland flickor i Hagsätra märks tydligt för invånarna där, här har man även samverkat och det tycker vi är bra.

Vi oroas av den stora sjukfrånvaron inom förvaltningen. Vi hoppas att den inte beror på sjukdom pga. alltför stor arbetsbelastning?

En annan sak som inte är bra är att i VB beskrivs arbetet med Jämställdhets- och mångfaldsplan enbart i positiva ordalag, när det i själva verket är så att Skolinspektionens tillsyn visat att förskolorna måste vidta åtgärder pga. att man är för dåliga på att motverka traditionella könsroller. Det är glädjande att flera enheter serverar kost som kan ätas av alla oavsett religion, vi hoppas att det blir fler. Att man arbetat aktivt visas av att det inte varit några diskrimineringsärenden under året.”

§5 Kvalitetsgarantier 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden fastställer kvalitetsgarantier för enheter vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Ärendet

En del i stadens integrerade ledningssystem (ILS) är så kallade kvalitetsgarantier. Kvalitetsgarantierna tar sin utgångspunkt i enheternas verksamhetsplaner och tilldelade resurser och ska tydligt beskriva enheternas åtaganden riktade till brukarna. Förvaltningen har stämt av att garantierna speglar enheternas verksamhetsplaner och är rimliga i förhållande till resurserna samt att de överensstämmer med nämndens mål för 2012. Förvaltningen föreslår att nämnden fastställer garantierna. Enheterna kommer därefter att offentliggöra dem.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2012.

Dnr 1.2.1.-679/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkande

Ledamöterna Gustav Johansson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Jimmy Lindgren alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden godkänner kvalitetsgarantierna.

1. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en brukarundersökning i alla verksamheter som följer upp nyttan med kvalitetsgarantierna ur ett brukarperspektiv.

2. Förvaltningen får i uppdrag att klargöra vilken kvalitetsnivå som ska gälla alla enheter inom verksamhetsområdet, oavsett om den uttrycks i garantier eller annan form.

3. Därutöver vill vi framföra följande.

Kvalitet är ett mångfacetterat begrepp. Det är svårt att följa upp kvalitet, om det inte är väldefinierat vad som avses. Vad som är kvalitet för en brukare kan också vara oväsentligt för en annan. Nämnden har aldrig fått en uppföljning av hur brukarna uppfattar garantierna, om brukarna anser att de täcker in viktiga kvalitetsfaktorer, hur garantierna förhåller sig till lagkrav, hur kända de är, hur många klagomål som kommer in etc. Eftersom garantierna har funnits många år vore det viktigt med en kvalificerad utvärdering av nyttan med garantierna.

Kvalitetsgarantierna ska visa vilken kvalitet som enheterna kan lova med givna resurser och mål. Det gör det tydligt vad som säkert kan uppnås (och vad som inte kan uppnås). Ur det perspektivet visar garantierna till exempel och tyvärr att ett genusperspektiv inte är något som säkert kan utlovas. Inte heller verkar det vara möjligt att uppfylla dokumentationskraven inom äldreomsorgen. Förskolan kan som vanligt lova mest och missbruksvården och försörjningsstödet minst, vilket förmodligen avspeglar budgetläget. Den lättlästa garantin för beställarenheten stöd och service till personer med funktionsnedsättningar är berömvärd. Även Mårtensgårdens kvalitetsgaranti med bland annat egentid ger ett genomarbetat intryck.

En garanti leder tankarna till kompensation om tjänsten inte uppfyller det som lovats. Det är en olycklig beteckning som lovar mer än den håller, eftersom kompensation inte ges. Oavsett i vilken form det uttrycks bör en minsta godtagbara kvalitetsnivå fastställas för alla enheter inom respektive verksamhetsområde med syftet att garantera likvärdighet inom förvaltningen.”

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden beslutar
1. att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut
2. samt därutöver anföra följande:

Samtliga avdelningar inom äldreomsorg, funktionsnedsättning och socialpsykiatri ska redovisa hur de ämnar välja miljösmarta lösningar vid köp av förbrukningsartiklar, köp och hantering av kemiska produkter och läkemedel, hanteringen av läkemedelsavfall och avfall av kemiska produkter samt transporter av varor och personer.

Samtliga avdelningar inom äldreomsorg, funktionsnedsättning, socialpsykiatri, förskola och fritid samt individ- och familjeomsorg ska utfärda ett åtagande om stadens miljöarbete som en viktig del i kvalitetsgarantin 2012.

Inom förskolorna noterar vi att det finns en mångfald i inriktningen hur man låter barnen lära och leka med naturmiljön som ingår i deras vardag. Att det är viktigt att ”ge barnen naturupplevelser och ge dem möjlighet att utforska och utveckla förståelse för djur och växtlivet i närmiljön”(Stureby). Förskolorna i Snösätra: ”vi använder oss särskilt av uterummet som pedagogisk miljö”Inom Rågsved I så ”går vi ut i skogen och använder oss av vår natur och omgivning i arbetet med matematik och naturvetenskap”. På Årsta 2 får barnen uppleva naturens kretslopp genom att så och skörda och genom besök i närliggande äng och skog. Mycket positivt att förskolorna i Högdalen och Blåsut är Grön Flagg-certifierade. Endast två garantier nämner speciellt att man satsar på att köpa in ekologisk mat, medan Örby beskriver att man där ”uppmärksammar och begränsar barnens fett- och sockerkonsumtion på olika sätt”. Vad gäller fett så hoppas vi att man följer riktlinjer, eftersom växande barn har ett annat behov än vuxna. Alla dessa pedagogiska kvalitetsfaktorer som gäller barnens naturvistelse bör noggrant övervägas och vägas in i stadsplaneringen, så att inte kvaliteten i verksamheterna och därmed barnens hälsa och välmående riskerar att kraftigt försämras vid ogenomtänkta nybebyggelser i staden.”

§6 Verksamhetschef inom hälso- och sjukvården enligt hälso- och sjukvårdslagen § 29

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut


Stadsdelsnämnden utser Leif Kananen till verksamhetschef inom avdelningen Egen regi utförare från och med den 1 januari 2012.

Ärendet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd är som vårdgivare för den kommunala hälso- och sjukvården enligt § 29 hälso- och sjukvårdslagen från 1 januari 1997 skyldig att utse verksamhetschef med ansvar för hälso- och sjukvården i stadsdelen. Socialstyrelsen har 1997-04-14 i allmänna råd, SOSFS 1997:8 meddelat anvisningar för verksamhetschef inom hälso- och sjukvård.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2012.

Dnr 3-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Uppdrag av hälso- och sjukvårdsuppgifter enligt hälso- och sjukvårdslagen § 30

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut


Nämnden godkänner att verksamhetschefen uppdrar till särskilt ansvariga befattningshavare att ansvara för angivna arbetsuppgifter från och med 2012-01-01.

Ärendet

Enligt hälso- och sjukvårdslagen § 29 ska det inom hälso- och sjukvård finnas en verksamhetschef som svarar för verksamheten och som har det samlade ledningsansvaret. Vissa arbetsuppgifter kan enligt hälso- och sjukvårdslagen § 30 ges i uppdrag till sådan befattningshavare inom verksamheten som har tillräcklig kompetens och erfarenhet att fullgöra enskilda ledningsuppgifter. Verksamhetschefen har dock kvar det övergripande ansvaret för hälso- och sjukvården enligt gällande författning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2012.

Dnr 4-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Ansökan om medel för ökad bemanning på boenden för äldre med demenssjukdomar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden godkänner förvaltningens ansökan till Äldrenämnden

2. Nämnden anför därutöver
”Inom alliansen ser vi en god och säker demensvård som ett prioriterat och viktigt område. Att öka bemanningen är en del av en god omsorg. Ett väl fungerande valfrihetssystem är också viktigt. Därför vill vi också betona vikten av en fördelningsmodell vilken ger alla boenden i staden, oavsett regiform, rätt att söka medel.”

Ärendet

Kommunfullmäktige har i budgeten för 2011 beslutat att tillföra demensvården i staden 150 mnkr för 2011-2013 varav äldrenämnden ska fördela 50 mnkr under 2012 för ökad bemanning i demensboenden. I budget 2012 har ytterligare 50 mnkr tillförts för 2014. Den fördelningsmodell som äldreförvaltningen har utarbetat ger stadsdelsnämnder eller enskilda utförare inom stadens valfrihetssystem möjlighet att ansöka om medel.

Förvaltningen ansöker totalt om 4,426 mnkr för ökad bemanning inom förvaltningens demensboenden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2012.

Dnr 005-2012-2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förslag från (m), (fp)

Yrkanden

Ledamoten Gustav Johansson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

§9 Implementering av nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner genomförande av projektet Implementering av nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom

Ärendet

Förvaltningen har hos Socialstyrelsen ansökt om och beviljats 1350000 kronor för att utveckla och pröva modeller för att implementera de nationella riktlinjerna för vård och omsorg vid demenssjukdom i samverkan med övriga aktörer i vårdkedjan runt personer med demenssjukdom samt fortsätta utveckla informationskanaler och utöka samarbetet mellan beställare,
Capio geriatrik, Minnesmottagningen Capio Geriatrik, primärvård, hemtjänst, servicehus, demensdagverksamheter samt vård- och omsorgsboenden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2012.

2.1-002-2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Gustav Johansson m.fl. (m), Lena Kling (fp)

”Implementering av de nationella riktlinjerna för vård och omsorg vid

demenssjukdom är ett viktigt projekt som bland annat syftar till att

stärka vårdkedjan runt personer med demensjukdom. Riktlinjerna vänder sig både till vårdpersonal och beslutsfattare vilka genom riktlinjerna får ett tydligare underlag för planering, utveckling och prioriteringar av verksamheter för personer med demenssjukdomar. För oss inom alliansen är det viktig att betona vikten av att vård och omsorg även fortsättningsvis bygger på forskning och beprövad erfarenhet.”

§10 Verksamhetsuppföljning inom äldreomsorgen – Bandhagen-Örby Hemtjänst, Enskededalens Hemtjänst, Gullmarsplans Hemtjänst, Högdalens Hemtjänst, Stureby Hemtjänst, Årsta Hemtjänst, Olivia Hemtjänst AB-söderort och Orion Omsorg AB

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens rapport

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen har genomfört verksamhetsuppföljningar inom äldreomsorgen enligt en av kommunfullmäktige beslutad uppföljningsmodell. Samtliga uppföljningar finns presenterade på webben under ”Jämför service”. I förvaltningens rapport redovisas de avvikelser som framkommit vid uppföljningen. Åtgärdade avvikelser ska redovisas till förvaltningen och platsbesök kommer att genomföras om avvikelser bedöms vara till fara för de brukare/boende enheten arbetar gentemot.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 januari 2012.

Dnr 1.2.1.-028/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ledamöterna Gustav Johansson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut

Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Att verksamhetsuppföljningar skall föreläggas nämnden senast 3 månader efter genomförd granskning

Att verksamhetsuppföljningarna skall innehålla verksamhetens förklaringar till angivna brister

Att verksamhetsuppföljningarna avseende skall-krav skall innehålla åtgärdsplan till angivna brister

Att i det fall uppföljningen avser privat entreprenör skall om stöd ges i ingånget avtal förslag läggas avseende vite eller möjligheter till hävning av avtal eller motsvarande

Att åberopa nämndens tidigare beslut om att föregående års granskning skall biläggas aktuellt ärende

Samt därutöver anföra

Enligt förvaltningens tjänsteutlåtande har redovisade uppföljningar skett under senaste tio månaderna, de två första i april och vidare juni, september till december.

Vi anser att nämnden skall få kännedom och behandla verksamhetsuppföljningar så snart som möjligt för att kunna ta ställning till eventuella åtgärder. Ett kvalitetssystem där uppföljningar behandlas nästan ett år senare är inte relevant och seriöst hanterat.

Vi noterar vidare samma brister återkommer på samtliga enheter år efter år de senaste fyra åren. Att ingen av de granskade enheterna har utbildning i basala hygienrutiner är till exempel uppseendeväckande.

Det är inte tillfyllest att årligen konstatera bristerna och endast hänvisa till att åtgärderna ska vara vidtagna nästkommande år. Ofta har det visat sig att bristerna dessutom inte blivit åtgärdade fullt ut. Förvaltningen måste istället föreslå åtgärder direkt och kontrollera genom besök att det blivit gjort inom en viss kortare tid. Vid två enheter har dessutom ytterligare brister i verksamheten tillkommit, vilket föranleder att nämnden borde agera kraftfullt för att se till att tidigare års och nytillkomna brister åtgärdas omgående. I övrigt hänvisar vi till vår budgetreservation avseende kvalitetsarbete i privat driven verksamhet.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman (mp)

”Stadsdelsnämndens Pensionärsråd uttalar sig kritiskt om detta ärende. Vi kan inte annat än att hålla med.

Av åtta granskade verksamheter är det endast en där personalen fått utbildning om basala hygienrutiner enligt kraven. Inte en enda uppfyller dokumentationskraven helt, endast två har godkänt antal genomförandeplaner och tre har egenkontrollprogram för kost som faktiskt fungerar.

Man kan även notera skillnader mellan stadsdelens egna verksamheter och de privat drivna hemtjänstverksamheterna. Flest avvikelseområden har de privata, det är bara de som har avvikelser vad gäller Kompetensutveckling. Vissa privata utförare klarar inte kraven vad gäller: Fel och brister, Klagomålshantering, samt Avvikelse- och fakturahantering. Dessa uppräknade områden uppfylls i de egendrivna verksamheterna vilket gläder oss mycket. Samtidigt är det precis tvärtom när det gäller att uppfylla kraven på Genomförandeplaner: här är det så att samtliga privata uppfyller kraven medan ingen av stadsdelens egna verksamheter gör det. Uppenbarligen finns det utvecklingsområden.”

§11 Verksamhetsuppföljningar inom äldreomsorgen - Oasen, Årstabergshemmet och Rågsveds servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner rapport över genomförd verksamhetsuppföljning.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen har genomfört verksamhetsuppföljningar inom äldreomsorgen enligt en av kommunfullmäktige beslutad uppföljningsmodell. Samtliga uppföljningar finns presenterade på webben under ”Jämför service”. I förvaltningens rapport redovisas de avvikelser som framkommit vid uppföljningen. Åtgärdade avvikelser ska redovisas till förvaltningen och platsbesök kommer att genomföras om avvikelser bedöms vara till fara för de brukare/boende enheten arbetar gentemot.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 januari 2012.

Dnr 1.2.1.-029/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ledamöterna Gustav Johansson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut

Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Att verksamhetsuppföljningar skall föreläggas nämnden senast 3 månader efter genomförd granskning

Att verksamhetsuppföljningarna skall innehålla verksamhetens förklaringar till angivna brister

Att verksamhetsuppföljningarna avseende skall-krav skall innehålla åtgärdsplan till angivna brister

Att i det fall uppföljningen avser privat entreprenör skall om stöd ges i ingånget avtal förslag läggas avseende vite eller möjligheter till hävning av avtal eller motsvarande

Att åberopa nämndens tidigare beslut om att föregående års granskning skall biläggas aktuellt ärende

Samt därutöver anföra

Enligt förvaltningens tjänsteutlåtande har redovisade uppföljningar skett september/oktober 2011. Vi anser att nämnden skall få kännedom och behandla verksamhetsuppföljningar så snart som möjligt för att kunna ta ställning till eventuella åtgärder. Ett kvalitetssystem där uppföljningar behandlas nästan ett halvt år efter genomförd granskning är inte relevant och seriöst hanterat.

Vi noterar vidare att samma brister återkommer på samtliga enheter år efter år de senaste fyra åren. Att båda de privata enheterna har brister när det gäller rehabilitering är tydligt, vilket är ett område som revisorerna har uppmärksammat.

Det är inte tillfyllest att årligen konstatera bristerna och endast hänvisa till att åtgärderna ska vara vidtagna nästkommande år. Ofta har det visat sig att bristerna dessutom inte blivit åtgärdade fullt ut. Förvaltningen måste istället föreslå åtgärder direkt och kontrollera genom besök att det blivit gjort inom en viss kortare tid. Vid Årstabergshemmet har dessutom ytterligare omfattande brister i verksamheten tillkommit, vilket föranleder att äldrenämnden borde agera kraftfullt för att se till att tidigare års och nytillkomna brister åtgärdas omgående . I övrigt hänvisar vi till vår budgetreservation avseende kvalitetsarbete i privat driven verksamhet.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Verksamhetsuppföljningen visar att det finns en rad brister i stadsdelens kvalitetssäkring av verksamheterna vid vård- och omsorgsboendena.

Den informationsöverföring som används för dokumentation om den äldre enligt Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen är inte säkerställd. Det kan påverka både patientsäkerheten och möjlighet att följa upp att den äldre får en god vård och omsorg.

Sammantaget så brister det på flera ställen i stadsdelens vård- och omsorgsboenden. Det är förvaltningens ansvar att följa upp att den äldre får den insats/kvalitetsgarantier som hon/han har rätt till. Det är nödvändigt att förvaltningen går igenom regelverket och ökar kontrollen. Har man inte ordenliga krav och kontroll är det svårt att utvärdera och kvalitetssäkra en god äldrevård.

Att även Stadsdelsnämndens Pensionärsråd uttalar sig kritiskt om detta ärende säjer väl allt.”

§12 Verksamhetsuppföljning 2011 av Unga Örnar, parkleken Rågdalen i Rågsved

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner rapport över genomförd verksamhetsuppföljning av Unga Örnar, parkleken Rågdalen i Rågsved.

Ärendet

Detta ärende är en uppföljning av parkleken Rågdalen som sedan 2008-02-01 drivs på entreprenad.

Av verksamhetsuppföljningen som gjorts framgår att den samlade bedömningen är att verksamheten bedrivs enligt gällande avtal och att parken är välbesökt. Några brister har uppmärksammats och påpekats. Uppföljning kommer att ske våren 2012 för att se till att de krav som endast delvis uppfylls har åtgärdats så att kraven uppfylls helt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 januari 2012.

Dnr 1.2.1-043/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”På samma sätt som vi framfört i flera andra ärenden är det viktigt att utomstående entreprenörer oberoende av verksamhet och driftsform uppfyller samtliga skall-krav i avtalen.

Det är viktigt för Rågsveds barn och unga att parkleken Rågdalen uppfyller avtalet, så att verksamheten kan ge den stimulans, möjlighet till kulturupplevelser och aktiva fritid som är målsättningen. Det är därför bra att en uppföljning görs under våren.

Vi anser också att möjligheten till en utökning av öppettiderna vid parkleken bör diskuteras enligt det medborgarförslag som nämnden tidigare har behandlat. Det bekräftas också i ärendet att det finns önskemål om längre öppethållande.”

§13 Upphandling av ramavtal för handledningstjänster

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningen får i uppdrag att genomföra en upphandling av ramavtal för handledningstjänster.

  1. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att på nämndens vägnar fatta beslut i alla frågor avseende upphandlingen innefattande beslut om förfrågningsunderlag, tilldelningsbeslut samt undertecknande av ramavtal för handledningstjänster.

  1. Stadsdelsdirektören får besluta att upphandlingen genomförs tillsammans med annan nämnd i Stockholm stad samt vidaredelegera beslutanderätten ovan till förvaltningschef inom annan nämnd i Stockholms stad.

Ärendet

Enskede-Årsta-Vantör har idag tillsammans med ett antal andra stadsdelar ett ramavtal för handledningstjänster inom verksamhetsområdena individ och familjeomsorg inklusive socialpsykiatri, äldreomsorg och rehabilitering, omsorg om funktionsnedsatta och rehabilitering samt pedagogisk verksamhet. Ramavtalet löper ut den 31 maj 2012. Serviceförvaltningen som administrerade den tidigare upphandlingen har inga planer på att göra en ny upphandling. Varje förvaltning behöver göra sin egen upphandling.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2012.

Dnr. 33-2012-2.2.2.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Anmälningsärenden

1. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

2. Tjänstemannabeslut

3. Protokoll från pensionärsrådets sammanträde

4. Protokoll från handikapprådets sammanträde
Förvaltningsgruppens protokoll

5. Balanslista över medborgarförslag

6. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

7. Patientsäkerhetsberättelse för Enskede-Årsta-Vantör 2012
Dnr 1.2.1.-14-2012

Anmälningsärendena läggs till handlingarna

§15 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.

1. Skrivelse angående hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör

Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Åsa Öckerman (mp)

I Nöjd Kund Index, NKI, i Socialstyrelsens undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänst och äldreboenden 2011, får Stockholm mycket dåliga resultat när det gäller hemtjänst, bara låga 69 i betyg. Ojämförligt sämst betyg i staden och i Sverige får Älvsjö, som bara når upp till 61 i betyg. Enskede-Årsta-Vantör redovisar föga imponerande NKI på 68 med ett spann från 50 och uppåt. Allra sämst är nämndens resultat när det gäller ”Social samvaro och aktiviteter”, där blir betyget så lågt som 50

Vid ett flertal tillfällen under 2011 har hemtjänstpersonalens arbetssituation och hemtjänstens situation aktualiserats i stadsdelen. Under förra mandatperioden upp till halverade majoriteten insatstiden vid biståndsbedömningen. Vi kan i kvalitetsgranskningar även se att det finns mångåriga brister som inte åtgärdats. Det är inte acceptabelt och resultatet visar sig i det låga betyget i NKI. Vi har i flera år framhållit att majoriteten prioriterar skattesänkningar före välfärdsfrågor som till exempel äldreomsorg. Stockholm berömmer sig av att vara en stad av världsklass. Vi undrar vilken del av världen det är som hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör ska jämföras med?

Under 2011 har många äldre nekats ett önskat boende och istället blivit hänvisade att bo kvar i ordinärt boende med hemtjänstinsatser i varierande grad. Vi kan i sociala delegationen se 90-åringar som överklagar avslag på ansökningar till servicehus och får rätt i domstol. Majoriteten har ett stort ansvar för att de människor som nekas det boende de upplever sig så väl behöva, åtminstone ska få en hemtjänst med hög kvalitet.

Vi vill ha svar på vilka planer som finns för att förbättra hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör.

  1. Vilka åtgärder kommer att vidtas för att i ett kort respektive ett långt perspektiv förbättra kvaliteten i hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör?
  2. Vilka åtgärder kommer att vidtas för att i ett kort respektive ett långt perspektiv förbättra arbetssituationen för personalen i hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör?”

2. Skrivelse om behovet av finskspråkig förskola i Enskede-Årsta-Vantör

Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Åsa Öckerman (mp)

”Enligt en kartläggning som utbildningsförvaltningen har gjort köar 19 barn i Enskede-Årsta-Vantör för plats i finskspråkig förskola. Det är störst antal sökande barn av alla stadsdelsförvaltningar.

I vårt stadsdelsområde finns inga platser i finskspråkig förskola som är med i den gemensamma kön. De barn som går i finskspråkiga förskolor tillhörande den gemensamma kön bor i hela staden. En del av dessa barn kan även vara bosatta i Enskede-Årsta-Vantör. Det kan också finnas barn som köar till finskspråkig förskola men som inte tillhör den gemensamma kön.

Eftersom lagen om nationella minoriteter ger finskspråkiga barn rätt att välja förskola på finska och att tillräckligt antal platser idag inte kan erbjudas vill vi att stadsdelsförvaltningen undersöker möjligheten att starta en finskspråkig avdelning i någon av våra befintliga eller planerade förskolor.”

3. Elektroniska handlingar

Mattias Mirhagen (s)


”Till varje stadsdelsnämndssammanträde ingår alltid ett större antal handlingar. Handlingar som kräver många A4 och som väger ett antal kilon. Handlingar som inte längre behövs efter mötet, och som då (oftast) kasseras. Detta väcker frågan om alternativ, och då väcks ju tanken om elektroniska handlingar i exempelvis en iPad.

Elektroniska handlingar väger ingenting. Elektroniska handlingar borde ha mindre påverkan på miljön. Elektroniska handlingar har ingen portokostnad.

Förvaltningen gav i november ett tjänsteutlåtande kring läsplattor. Man hänvisar där till ett projekt som avslutas 22/12 2011. Man menar också att sekretessbelagda ärenden måste budas ut.

För sekretessbelagda ärenden borde en @stockholm.se-adress knytas till respektive nämndsledamot, så att handlingar kan distribueras den vägen.

Det finns egentligen ingen poäng i att invänta ett nytt ärendehanteringssystem i staden. Handlingar finns på fil redan idag digitalt på Insyn och borde därför gå att distribueras elektroniskt till ledamöterna. System för ett sådant ärendessystem finns redan idag i vissa av stadens centrala nämnder.

Jag föreslår därför att de stadsdelsnämndsledamöter som önskar få sina handlingar enbart digitalt erbjuds detta genom att förvaltningen införskaffar och lånar ut iPad eller motsvarande.”

4. Skrivelse om Ungdomsmottagningarna i Rågsved och Gullmarsplan

Magnus Dannqvist m.fl.(s), Rosa Lundmark (v), Åsa Öckerman (mp)


”Stockholms stads södra stadsdelar behöver en fullvärdig ungdomsmottagning i Vantör. Den filial i Rågsved som kom till för att kompensera nedläggningen av ungdomsmottagningen i Rågsved har aldrig fungerat. Den nuvarande filialen är till exempel placerad i samma lokal som en förskola. Något som vi menar är en mycket olämplig placering. Bristerna är även stora vad gäller den den inre miljön, exempelvis så är ”gynstolen” periodvis inte ens uppmonterad och är den monterad så står den placerad i ett kök. Det är uppenbart att lokalen är en nödlösning. Inredningen är i övrigt torftig och ger delvis intryck av ett upplag.

Filialens öppettider inbjuder heller inte till besök. Den temporära mottagningen har en eftermiddagstid per vecka och en morgontid per vecka. Inga skolklasser i området bjuds in till filialen. Skolbesöken hänvisas till mottagningen vid Gullmarsplan. Av den anledningen förblir också filialen anonym för ungdomarna.

Även personal på ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan har reagerat på lokalen och inte uppfattat det som meningsfullt att vara där eftersom så få ungdomar kommer dit.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning har sökt projektmedel från länsstyrelsen för arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Tre av de fyra fritidsgårdarna som ingår i projektet finns i Vantör. Vår uppfattning är att det arbete som förvaltningen vill göra för att stötta och hjälpa denna grupp av utsatta ungdomar skulle gagnas av att det också fanns en fullvärdig ungdomsmottagning i Vantör. En sådan skulle också avlasta ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan med såväl skolbesök som enskilda besök. Rågsved är dessutom ett prioriterat område i Söderortsvisionen.

Antalet ungdomar i åldern 16-19 år har ökat i stadsdelsområdet, från 3662 år 2006 till 4130 år 2010. Det har tidigare rått konsensus i sjukvårdsstyrelsen och stadsdelsnämnden om det stora behovet av en ungdomsmottagning i Rågsved/Vantör. Ungas sociala, medicinska och psykiska hälsa måste prioriteras i området, till exempel genom ett särskilt uppdrag att jobba förebyggande redan från årskurs sex. Vi menar att frågan återigen måste upp till diskussion och ett framåtsyftande beslut

Mot bakgrund av ovanstående föreslår vi

Att stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att tillsammans med landstinget utreda möjligheten att återinföra en fullvärdig ungdomsmottagning i Vantör.

Att en politisk referensgrupp med representanter från både landstinget och stadsdelsnämnden ingår under en uppstarts- och genomförandeperiod.”

5. Skrivelse

Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”A¨ldre personer med utla¨ndsk bakgrund bemo¨ter ibland alldeles speciella hinder och sva°righeter inom va°rd och omsorg. Antalet a¨ldre som na°r pensionsa°ldern o¨kar och det ga¨ller a¨ven personer med utla¨ndsk bakgrund.

Ibland upplever en del av dessa personer att va°rd eller omsorg inte i tillra¨cklig utstra¨ckning ger ett humant bemo¨tande utifra°n sina egna preferenser vad ga¨ller spra°k, kultur, etnicitet och religion.

Lo¨sningen pa° problemet kan vara att erbjuda hja¨lp, sto¨d och omsorg utifra°n den äldres egna preferenser, t.ex. att personalen kommunicerar pa° deras modersma°l, har ka¨nnedom om etnicitet, religion och kultur fo¨r att kunna bemo¨ta och erbjuda hja¨lp pa° ett respektfullt sa¨tt.

Vi undrar:

- På vilket sätt arbetar förvaltningen med att ta reda på vilka dessa individuella preferenser är hos den enskilde äldre?

- På vilket sätt och var dokumenteras detta?

- På vilket sätt tillvaratas personalens egna kunskaper i språk och kultur så de kan komma till störst nytta?

- På vilket sätt tillgodoses olika önskemål i livets slutskede och efter dödens inträdande?

- Genomfo¨rs kvalitativa eller kvantitativa underso¨kningar fo¨r att ta reda pa° krav, behov och o¨nskema°l ifra°n a¨ldre personer med utla¨ndsk bakgrund?

- Förekommer önskemål bland äldre i vår stadsdel om speciella boendealternativ i den kommunala a¨ldreva°rden som a¨r anpassade utifra°n en persons religion, etnicitet och kulturella preferenser, andra än de som redan idag finns?

- Vilka riktlinjer finns?

- På vilket sätt följer man upp detta?”

§16 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om att stadsdelen efter ansökan erhållit medel från ”Söderortsvisionen” för fyra delprojekt i stadsdelen Rågsved.
Rågsved Community Center- tre fokusområden - samverkan med Jobbtorg Farsta, utveckling av Clean Team, Uppsökande, motiverande och förebyggande arbete

Sociala insatsgrupper, en metod att arbeta med unga som riskerar att hamna i kriminalitet genom att etablera individuella handlingsplaner mellan familjen och olika aktörer

Utvecklad fritidsverksamhet, ett samarbete mellan Rågsvedsskolan och Rågsveds fritidsgård

Föräldrautbildning deltagare till föräldrautbildning ska nås via förskolor, skolor, socialtjänst.

Nämnden kommer under projekttiden att hållas informerad om hur projektet framskrider.

§17 Positionspapper om EU, staden och stockholmarna – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

Ärendet

Stadsledningskontoret har tagit fram ett förslag på positionspapper för att klargöra stadens inställning till EU. Positionen utgår från tre principer: att beslut fattas på rätt politisk nivå, att den ska präglas av valfrihet, kostnadseffektivitet och miljö samt att EU:s politik ska vara välavvägd och välunderbyggd. Förvaltningen anser att det är bra att staden har klargörande principer om inställningen till EU och har inga invändningar mot förslaget. Många kommunala beslut är påverkade av EU samtidigt som en stadsdelsnämnds möjligheter att påverka EU utifrån positionspappret bedöms vara begränsade. Förvaltningen föreslår att tjänsteutlåtandet antas som nämndens svar till kommunstyrelsen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2012.

Dnr 726-2011-1.5.1

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ledamöterna Gustav Johansson m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Nämnden lämnar följande svar på remissen.

Vi avvisar till stora delar förslaget till positionspapper, eftersom det bygger på en EU-politik som Vänsterpartiet motsätter sig. Vi respekterar folkomröstningen samtidigt som vi fortfarande anser att det behövs ett annorlunda alleuropeiskt samarbete. För att en progressiv europeisk utveckling ska bli möjlig måste EU:s nyliberalt inspirerade fördrag ersättas av andra främst mellanstatliga samarbeten eller förändras i grunden.

Dagens EU begränsar Stockholms stads möjligheter att föra en självständig kommunalpolitik. I stadsdelsnämnden märker vi av EU-s stora inflytande exempelvis genom att vi inte tillåts kräva kollektivavtal för anställda eller närproducerad kost i våra upphandlingar. Med dagens massiva konkurrensutsättning innebär det att de anställda får allt osäkrare anställningsvillkor och att ekologisk omställning försvåras.

Inom EU arbetar vi konstruktivt för att sociala och demokratiska rättigheter ska överordnas kapitalets frihet. Avregleringar, skattesänkningar och privatiseringar är prioriterat medan social trygghet, miljöskydd och arbetsrätt ses som handelshinder. EU bygger murar mot resten av världen. Som medlemsland har vi svårare att föra en asylpolitik som grundas på de mänskliga rättigheterna. I handelspolitiken gynnas en europeisk jordbruks – och livsmedelsindustri på fattiga länders bekostnad.

Det demokratiska underskottet i EU är stort. Valdeltagandet till EU-parlamentet är mycket lågt, vilket ger en svag demokratisk legitimitet. Kvinnor är sämre representerade än män i EU:s beslutande organ. Stockholmarna har mycket små chanser att utkräva ansvar av beslutfattarna i EU.

Den ekonomiska politik som förs inom EU, senast manifesterad i Europakten utgör ett direkt hot mot välfärdsutvecklingen. Avsevärda resurser läggs ner på att stödja finanskapitalet och banksystemet samtidigt som medlemsländerna åläggs en ekonomisk politik som ökar arbetslösheten och de sociala klyftorna.

Skapandet av EMU är tillsammans med de militära ambitionerna ett starkt uttryck för strävan mot en federal statsbildning. Lagstiftningsmakt flyttas från Sveriges riksdag till ministerrådet och lagförslagen tas fram av tjänstemännen i EU-kommissionen. Vi vill istället föra tillbaka makt till medlemsländerna. Klimat- och miljöfrågor och finansiella flöden kan däremot inte enbart regleras på nationell nivå. Vi bedömer från fall till fall om fördelarna med att fatta beslut i EU överväger riskerna med att fler politikområden förs över till EU-nivå. När makt redan har förts över till EU verkar vi för förslag som gör EU mer grönt, socialt, jämställt och öppet mot omvärlden.

Med detta sagt kan vi konstatera att vi instämmer i den första principen om att beslut ska fattas på rätt politisk nivå, men utifrån en EU-kritisk grundsyn till skillnad från positionsförslaget. Vi har också uppfattningen att det måste läggas mer kraft på bekämpandet av klimatförändringarna och menar att klimathotet kräver en snabb och rättvis nedskärning av klimatutsläppen och en rättvis fördelning av råvarutillgångarna.

Den kommunala självstyrelsen är viktig i Sverige och självfallet är det stockholmarna som bäst vet hur de vill organisera sin stad. Just därför bör inte EU hindra oss att kräva kollektivavtal eller att ställa högre miljökrav än vad som gäller på EU-nivå.

Den andra principen om valfrihet, kostnadseffektivitet och miljö är i linje med den borgerliga politiken och som vi motsätter oss. Vi anser att välfärden ska styras av medborgarna behov och inte göras till en marknad med medborgaren som en kund. Konkurrensutsättningen av välfärden har inte heller visat sig ge de effekter som förespråkarna menade. Välfärden är ingen riktig marknad, utan en kvasimarknad där det visat sig att flera av de centrala villkoren är bristfälligt uppfyllda. Att privat drivna förskolor får ha egna köer är ett exempel. Välfärdstjänsterna är inte heller vilka tjänster som helst utan komplexa och närmast omöjliga att kompensera om de varit dåliga. Individens intressen kan också stå i strid med samhällets intressen, vilket gör valfrihet problematiskt. Betygsinflationen är ett tydligt exempel på detta. Inte heller miljö- och klimatfrågorna kan lösas av marknaden. Ur miljö- och klimatperspektiv innebär principen att staden begränsas i sina möjligheter att besluta om nödvändiga kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med akuta problem.

Vi vill istället utgå från mänskliga rättigheter, demokrati och samverkan för ekologisk omställning som principer för samverkan mellan länder. De fackliga rättigheterna och kvinnors rättigheter behöver stärkas. Finansmarknaden behöver regleras och social dumpning motverkas. Miljöpolitiken bör regleras över gränserna men inte hindra länder att gå före med en radikalare lagstiftning.

Vi delar verkligen förvaltningens frågetecken inför föreslagna formuleringar om lägsta möjliga kostnad som grundkrav för upphandlingar. En skandalartad städupphandling till lägsta pris som den borgerliga majoriteten i nämnden beslutat om har visat de fatala följderna i form av sänkta löner och avsaknad av personalförsäkringar. Vi står istället för en politik där merparten av kommunens verksamhet också utförs av kommunen. När upphandlingar ska göras bör de alla vara kvalitetsupphandlingar, för att motverka lönedumpning och dålig kvalitet.

Vi delar också förvaltningens uppfattning om behovet av tydligare EU-regler för miljöhänsyn och sociala hänsyn. De reglerna måste vara progressivare än idag och inte hindra länder från att gå före med radikalare lagstiftning. Sociala och etiska krav ska självfallet kunna ingå i alla förfrågningsunderlag utan att anses vara handelshinder. Att följa ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska självfallet ingå som grundläggande krav i upphandlingar.”

Reservation

Ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Att Stadsdelsnämnden anför nedanstående som svar på remissen av förslaget till positionspapper om EU, staden och stockholmarna.

Nämnden anser att det är bra om staden beslutar om sin position och klargör sin övergripande inställning till EU-politiken. Frågan bereds lämpligen av kommunstyrelsen och beslutas i kommunfullmäktige.

Nämnden ser inget behov av att utarbeta verksamhetsspecifika EU-positionspapper. Alla stadsdelsnämnder har f n ansvar för verksamheter inom förskolan, äldreomsorgen och socialtjänsten. Dessa uppdrag är lika för alla nämnder, även om de lokala förhållandena skapar olika förutsättningar.

De valda EU-parlamentarikerna, riksdag och regering har enligt nämndens uppfattning ansvar för kontakterna med EU. De kan vid behov remittera ärenden till staden.”

Reservation

Ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden beslutar
1. att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut
2. samt därutöver anföra följande:

Under hösten 2011 utmärkte sig två stora misslyckanden inom den borgerliga alliansens politik. Dels fastslogs att Sveriges klimatutsläpp åter börjat öka trots regeringens insatser och löften och dels uppdagades stora problem med kvaliteten inom flera välfärdsbranscher där alliansen genomfört omfattande utförsäljningar. Med anledning av detta är det berättigat att komma med vissa invändningar mot några av de föreslagna principerna.

Den andra principens (Valfrihet, kostnadseffektivitet och miljö) andra och tredje punkt skapar problem och behöver omarbetas.

Punkt två slår fast att miljövänliga lösningar inte ska vara ett tvingande krav vid offentliga upphandlingar. Med anledning av att klimatarbetet inte bara går alldeles för långsamt utan dessutom åt fel håll är det inte rimligt att tro att marknaden självt kommer att kunna lösa klimat- och miljöproblemen. Även förvaltningen pekar på att det är problematiskt att enbart förlita sig på frivilliga initiativ. Därför menar vi att miljön måste sättas i främsta rummet som ett av de tvingande kraven vid offentliga upphandlingar. Att detta, som vissa påstår, inte skulle vara i samklang med EU-regler och förenligt med lagstiftning stämmer inte, då det ännu är ett område där inte alla detaljer är klarlagda. Här borde Sverige och Stockholm visa framfötterna genom ett ansvarsfullt agerande. Självklart är det som är bra för miljön också bra för såväl stockholmarna som övriga EU-medborgare! Dessutom skulle det ge en hel del goodwill åt Stockholm, som en modern och framåtsträvande stad. Stockholm har tidigare varit ett föredöme i miljöfrågor, en position som nu halkar efter. Goodwill är en färskvara som ständigt måste erövras.

Punkt tre rymmer samma problem: ”att staden ställer sig avvisande till att ge offentliga myndigheter större möjlighet att ge stöd som hotar att snedvrida konkurrensen”

Ur miljö- och klimatperspektiv slår det undan stadens möjligheter att sätta in välbehövliga kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med akuta problem. Ur ett välfärdsperspektiv kan det innebära att stadens möjligheter att erbjuda kvalitativa alternativ till den privata marknadens ibland totalt vinstfokuserade syften delvis slås ut. Stockholms stad måste alltid ha som högre mål att uppnå kvalitet i verksamheterna och omsorg om skattebetalarnas pengar, än att verka för att ge stöd åt maximal konkurrens. Detta kan i värsta fall slå undan fötterna på seriösa, mindre aktörer och på så sätt ge en felaktig stöttning åt större koncerner. Denna punkt bör således helt utgå ur positionspapperet.”

§18 Motion (2011:73) av Karin Rågsjö (V) om införandet av en hbt-policy i Stockholms stad – svar till kommunstyrelsen samt svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S) Åsa Öckerman (MP) om hur förvaltningen arbetar med HBTQ-frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden tillstyrker motionen

2. Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen

3. Skrivelsen från (v), (s), (mp) anses besvarad med hänvisning till tjänsteutlåtandet.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande översänt motion (2011:73) av Karin Rågsjö (v). I motionen föreslås att Stockholms stad tar fram en hbt-policy, liknande den som Stockholms läns landsting nyligen har antagit. En sådan policy föreslås ta sikte på synliggörande, kompetens och bemötande av homosexuella, bisexuella och transpersoner i stadens verksamheter.

Förvaltningen förordar en stadsgemensam policy som skulle kunna underlätta ett fortsatt arbete. Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S) och Åsa Öckeman (MP) lämnade vid nämndens sammanträde i december 2011 in en skrivelse om hur förvaltningen arbetar med hbtq-frågor. Frågorna i skrivelsen är i allt väsentligt desamma som i motionen, men medan motionen fokuserar på hur hela staden skulle kunna arbeta så fokuserar skrivelsen på hur Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning arbetar idag.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2012.

Dnr 735-2011-1.5.1, 770-2011-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Vi är mycket positiva till att en gemensam hbt-policy tas fram för staden och hoppas med tanke på att en liknande policy redan tagits fram i landstinget att arbetet kan fortskrida skyndsamt. Som förvaltningen skriver finns flera positiva exempel att lyfta fram i stadsdelen men det finns också verksamheter där man inte kommit lika långt. Det är viktigt att en framtida policy innehåller tydliga verktyg och mätbara mål så att de verksamheter som i många fall kanske inte har arbetat aktivt med frågan alls, snabbt kan påbörja ett mer aktivt arbete för likvärdig behandling av alla oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.

Förvaltningen ska inte bara vara en bra arbetsgivare utan även kunna erbjuda god service till alla stadsdelsinnevånare. Därför bör det vara en självklarhet att alla stadsdelens verksamheter besitter den kompetens som behövs för att kunna erbjuda en lika god service till alla. Detta gäller såväl kommunala som upphandlade verksamheter. Redan 2006 yrkade miljöpartiet i Vantör, som enda parti, i sitt remissvar på en skrivelse från KF, på att särskilda handlingsplaner skulle tas fram för att öka kompetensen kring regnbågsbarn i förskolan. Majoriteten menade då att detta inte behövdes då det istället kunde integreras i de generella likabehandlingsplaner som redan fanns. Vi anser att ett allmänt likabehandlingsperspektiv lätt blir blint för den särskilda problematik som ett heteronormativt förhållningssätt kan innebära för hbt-personer, det är därför glädjande att man nu börjar inse vikten av ett mer riktat arbete för att fylla kunskapsluckor och garantera likvärdig behandling för alla.”

§19 Förslag till kvalitetsgaranti för vuxna som söker vård och behandling för missbruks/beroendeproblem – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar och överlämnar det till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har begärt svar på remissen ”Förslag till kvalitetsgaranti för vuxna som söker vård och behandling för missbruks/beroendeproblem.

Socialnämnden har i budget 2011 fått i uppdrag att inrätta en kvalitetsgaranti för vuxna som söker vård och behandling för missbruks- och beroendeproblem. Socialförvaltningens uppfattning är att garantin ska gälla hela staden och skrivas in i stadens riktlinjer ”Vuxna med missbruks-/beroendeproblematik. Utredning och dokumentation och insatser enligt socialtjänstlagen”. Förvaltningen delar socialnämndens uppfattning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 januari 2012.

Dnr 751-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ledamoten Gustav Johansson m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Mattias Mirhagen alla (s), ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1.Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till yttrande.
2. Resurser tillförs missbruksvården för att klara tidsgränserna
3. Därutöver vill vi framföra följande.

När en missbrukare söker hjälp är ofta motivationen ”negativ” och skör. Han eller hon mår rejält dåligt, men har kanske inte en preciserad önskan om ett annat och bättre liv. Helst kanske han eller hon vill fortsätta missbruka med förhoppningen om att må bra av det. Ibland är ”önskan” om hjälp bara ett försök att manipulera socialtjänsten. För att nå framgång är det viktigt att snabbt få till ett första samtal. En terapeutisk tumregel är att man har 24 timmar på sig. Sedan falnar motivationen och de psykologiska försvaren träder in. Efter det första samtalet behöver man ”hänga på”. Ett andra samtal erbjuds senast inom 48 timmar efter den första. En missbruksvård som gör detta möjligt visar att vi både kan och vill stötta missbrukaren och för att bygga upp en relation. Unga mellan 18 och 25 år bör kunna få kontakt ännu snabbare. Med detta arbetssätt får vi en klient- och behovscentrerad verksamhet. Det kräver dock mer resurser.

När insatser styrs av en snål budget blir missbruksarbetet akutstyrt istället för långsiktigt. Staden riskerar att lura stockholmare med missbruksproblem att de ska få kvalificerad vård, om löften om snabbare kontakt och besökstider inte backas upp med pengar för att genomföra stödprogrammet.

Socialtjänstlagen stadgar att socialnämnden ska sörja för att den enskilde missbrukaren får den hjälp och vård som han eller hon behöver för att komma från missbruket. I princip bör det inte behövas några kvalitetsgarantier utan lagens skrivningar bör vara tillräckliga om de kompletteras med preciseringar i riktlinjer om maximala vänte- och handläggningstider. Riktlinjerna bör givetvis gälla både socialtjänsten och de öppna mottagningarna som finns. I verkligheten sätter snäva budgetramar upp hinder för att lagens intentioner ska uppnås. Den verkliga kvalitetsgarantin är därför en ökad budget. Inte sedan 2003 då den rödgröna majoriteten styrde har individ- och familjeomsorgen i stadsdelsnämnderna fått ett rejält budgetpåslag, då budgeten utökades med 92,5 mnkr.

Allt mer av missbruksbudgeten går idag till att betala boende, eftersom så många missbrukare som har kontakt med socialtjänsten är hemlösa. De har ofta så grava problem att det krävs stora insatser och långsiktiga vårdkedjor för att bryta missbrukslivet.Dessutom finns ett stort dolt missbruk, som kräver ett uppsökande arbete långt utöver det som finns resurser till idag.

Förvaltningens svar visar också att det är orealistiskt inom tilldelad budget att ta kontakt samma dag. Vi delar också uppfattningen att alla sökande ska erbjudas stödsamtal under utredningstiden som Malmö kommun erbjuder. ”

§20 Uppkallande av offentlig plats efter Sven Tumba Johansson, motion av Tomas Rudin (S) - svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen

2. Nämnden tillstyrker motionen om uppkallande av offentlig plats efter Sven Tumba Johansson

Ärendet

Till nämnden har för yttrande översänts motion av Tomas Rudin (S) om uppkallande av någon offentlig plats efter Sven Tumba Johansson.

Tomas Rudin föreslår att idrottsprofilen Sven Tumba ska hedras med uppkallande av ett torg eller en staty och föreslår att platsen för detta skulle kunna vara utanför den nya Stockholmsarenan, mellan Globen och Stockholmsarenan eller Hovet, då denna var Tumbas hemarena.

Förvaltningen tillstyrker motionen men anser att frågan om att uppkalla en offentlig plats i närheten av Stockholmsarenan efter en idrottsprofil i första hand är en fråga för stadsbyggnadskontoret samt att det även kan finnas fler idrottsprofiler som kan komma ifråga.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2012.

Dnr 646-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist
m.fl. (s);
”Vi är positiva till motionärens förslag att en offentlig plats i vår stadsdel uppkallas efter idrottsprofilen Sven Tumba Johansson.

Staden bör i planeringen för nya matstaden och området runt nya arenan och slakthusområdet kunna överväga att skapa en paradgata som en ”walk of fame” där populära och namnkunniga namn kan uppmärksammas och på öppna ytor skapa minnesytor med olika teman efter avlidna kvinnor och män som varit krögare, idrottare m.m. som skulle kunna ha anknytning till områdets karaktär. Även olika yrkesgrupper som arbetat i området skulle kunna uppmärksammas. På dessa platser skulle man kunna även kunna resa statyer eller andra minnesmärken över dessa personer, yrkesprofessioner eller företeelser.

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)

”Vi är positiva till att en offentlig plats i vår stadsdel uppkallas efter idrottsprofilen Sven Tumba Johansson.

Men vi vill gärna komplettera det förslaget: I och med att Söderstaden planeras, så kommer det säkert att behövas flera nya gatu- och platsnamn, vi har önskemål om att speciellt kvinnliga idrottsprofiler och svenska/stockholmska idrottsprofiler med utländsk bakgrund finns med. Detta för att dels på ett positivt sätt spegla mångfalden i vår stadsdel och dels för att det rent allmänt är manlig övervikt bland Stockholms gatunamn som innehåller ett personnamn.

Eftersom Söderstaden, som den planeras nu, ska innehålla en hel del restauranger, tycker vi att det vore väldigt trevligt om samma mångfald kunde råda här, exempelvis med platsnamn som avspeglar hela världens matkultur. Det behöver då inte bara röra sig om personnamn, det kunde vara kul att fortsätta namntraditionen från vissa stadsdelar i söderort, t ex Kryddgårdsområdet och Sköndal, men med lite modernare stuk. Vem skulle inte lockas att inta sin middag på en restaurang vid Umamitorget eller Couscousgatan?

Detta skulle säkert bli en bra kombination tillsammans med idrottsprofiler, som ju passar just i detta område.”

§21 Verksamhetstillsyn av äldreomsorgens beställarenhet enligt socialtjänstlagen (2001:453)- svar till Socialstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar till Socialstyrelsen.

Ärendet

Socialstyrelsen har tidigare kritiserat nämnden för att inte ha säkerställt en rättssäker handläggning av ärenden inom äldreomsorgen. Den bedömning som gjordes var att vidtagna åtgärder ej var tillräckliga. Utifrån den inspektion som Socialstyrelsen genomförde i juni 2011 uppmanades nämnden att säkerställa att beslut om insatser inte verkställs utan att den enskilde ger sitt samtycke och att rutin för Lex Sarah görs kända hos medarbetarna. Förvaltningen anger att rutiner för ovan nämnda områden nu finns upprättade och har förankrats hos medarbetarna. Ytterligare åtgärder har också vidtagits genom bl.a. inrättande av en ny organisation som gör att större fokus sätts på beställarfrågorna och ökad styrning på gällande samsyn på myndighetsutövning samt verksamhetsuppföljning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 januari 2012.

Dnr 1.4.-344/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag;

Yrkanden

Ledamoten Gustav Johansson m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Sonja Mogert, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1.Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till yttrande.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

Socialstyrelsens kritik måste tas på största allvar. Ytterst är ansvaret den politiska majoritetens som tidigare inte har avsatt tillräckligt med resurser till biståndshandläggningen. För att säkerställa rättssäkerheten krävs förutom god bemanning och kompetens även tydliga förankrade rutiner och en noggrann uppföljning. Det räcker inte att förankra rutiner på en arbetsplatsträff och ett metodmöte, utan rutinerna måste hållas levande. Med tanke på personalomsättningen måste rutinerna ingå i introduktionen av nya handläggare. Hur rutinerna följs måste också följas upp regelbundet, och inte bara under 2012.

Vi delar Socialstyrelsens bedömning att biståndshandläggarnas syn på arbetsbelastningen måste beaktas. Handläggarna behöver ha en arbetsmiljö som gör att de kan följa lagen i alla ärenden. Det är viktigt att också följa upp om den nu utökade bemanningen är tillräcklig.

Att genomförandeplanerna inte följs upp på grund av brister i innehåll visar vilken bräcklig grund kvalitetsuppföljningen vilar på. Genomförandeplanerna måste självfallet ha ett innehåll som betyder något. Oavsett om orsaken är tidsbrist eller kompetensbrist måste det åtgärdas.

Den enskildes uppfattning om beviljade och utförda insatser måste alltid stå i centrum vid beslut och uppföljning. Självfallet ska det framgå i dokumentationen att samtal med den äldre har genomförts vid varje uppföljning. Det handlar om äldres människovärde.

Kritiken mot rambesluten liknar den som revisorerna har redovisat. Att överlämna till utföraren att bedöma vilka hemtjänst- eller rehabiliteringsinsatser som behövs är tveksamt. Dels får den äldre inget formellt beslut som går att överklaga och dels blir uppföljningen av insatserna svårare. Vi kan inte se att förvaltningen svarat på detta. Förvaltningen bör beskriva hur rättssäkerheten tillgodoses och uppföljningen säkras när rambeslut används. ”

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp)

”Miljöpartiet anser att utöver de åtgärder förvaltningen vidtagit så krävs det en kontinuerlig uppföljning. Syftet med kontinuerlig uppföljning är för att se om de rutiner som skapades är effektiva och om de efterlevs. Ur rättssäkerhetssynpunkt är det viktigt att insatser följs upp kontinuerligt. Vidare önskar vi att nämnden blir informerad regelbundet.

Socialstyrelsens bedömning är att samtycke till insats alltid ska ges i förväg av den äldre, och att därför anmälan till överförmyndaren för att utse god man eller förvaltare ska ske vid behov. Vi vill påpeka att överförmyndaren i Stockholm tidvis har mycket lång handläggningstid. Detta bör nämnden framföra för att försöka få en förbättring till stånd.”