Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-10-26
Socialborgarrådet Margareta Olofsson kommer att medverka vid denna frågestund och allmänhe Läs mer...ten har då också möjlighet att ställa frågor kring äldreomsorg, omsorgen om funktionshindrade och individ- och familjeomsorgen.
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2004-11-02.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 maj 2004 Dnr 502-357-2004.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2004, § 25, den 31 augusti 2004, § 8 och den 21 september 2004, § 4.
Sammanfattning av ärendet
Förvaltningen svarar på skrivelsens och nämndens uppdrag att ta fram ett nytt och lämpligt förslag till placering av lågtröskelboende för hemlösa i Hässelby-Vällingby stadsdelsområde.Förvaltningens uppfattning är att socialtjänstnämnden har ansvaret för att staden utvecklar och finner lösningar för att tillgodose behov av olika boenden, däribland lågtröskelboende för hemlösa personer inom Stockholm stad.Förvaltningen anser att det är en brist att det saknas lågtröskelboenden i Västerort.Förvaltningen anser att det är en viktig uppgift att bevaka och följa upp vad som planeras inom socialtjänstförvaltningen om boenden för hemlösa.Förvaltningen anser att stadsdelens egna behov ej är tillräckligt stora för att självas tå för ett lågtröskelboende till en rimlig driftskostnad.
____________________
BESLUT
I början av innevarande mandatperiod fick förvaltningen i uppdrag av majoriteten att utreda hur och var ett lågtröskelboende skulle kunna starta upp i stadsdelen.
I Stockholm finns denna typ av boende på södra sidan av staden och i innerstaden. Personer med sitt hemvist i Hässelby-Vällingby stadsdel och övriga stadsdelar i norr och väster om innerstaden har svårigheter att använda sig av boenden som ibland ligger 2-3 mil från den egna stadsdelen.
Lågtröskelboendet är för många det första steget i vårdkedjan och bl a av den anledningen kan det vara en fördel om ett sådant boende erbjuds i närområdet.
Stadsdelen har under året startat en dagligverksamhet, Vistet, tillsammans med Hässelby och Vällingby församlingar. Denna verksamhet har öppet dagtid och tillfredsställer inte behovet av ett boende.
Socialtjänstnämnden beslutar denna vecka om Projektboende för hemlösa i fd Råcksta äldreboende. Boendet planeras att öppnas i december 2004 och startar med att ta emot max 27 hemlösa personer. Dessa personer kommer från olika delar av staden och lämnar efter sig platser på andra typer av boenden.
Råcksta bli ett s k halfway- boende, ett steg mellan lågtröskelboende och träningslägenhet och är inget permanent boende.
Stadsdelsnämnden anser att detta nya boende är en viktig pusselbit i vårdkedjan och välkomnar initiativet från socialtjänstnämnden.
Stadsdelsnämndens behov av lågtröskelboende kvarstår dock. Nämnden ger därför ånyå förvaltningen i uppdrag att ta fram förslag om var och hur personer från Vällingby och Hässelby ska kunna erbjudas boende i lågtröskelform.
Vi vill peka på lösningar man har i t ex Skarpnäcks stadsdel där några boenden delar en lägenhet och där boendestödjare är kopplade till personerna.
Nämnden vill vidare ha en redovisning av hur många hemlösa från vår stadsdel som idag finns i så kallat lågtröskel- , härbärgen och träningslägenheter och hur många som står utan boende.
BESLUT forts.
Vi ser det angeläget att förvaltningen inför 2005 tar fram förslag som både är ändamålsenliga för den enskilde och anpassad till den ekonomiska ramen.
Vidare ger vi förvaltningen i uppdrag att undersökas om medel finns att söka från andra instanser i staden eller på andra håll gärna i samarbete med grannstadsdelar.
Reservation
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
2. Förvaltningen till nästkommande nämnd tar fram siffror på hur många personer det finns som per definition är hemlösa och tillhör Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds ansvarsområde."
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
" För drygt ett år sedan fanns det ett förslag från förvaltningen om lågtröskelboende med placering Loviselundsvägen 155. Ett förslag som föranledde uppdraget från moderaterna om att ta fram en annan och lämpligare lokal och placering av ett lågtröskelboende i vår stadsdel.
Nu verkar det som att vi i Hässelby och Vällingby inte har några som helst problem med hemlösa och att det visserligen finns en brist på boenden i Västerort men att det inte är någonting som Hässelby-Vällingby SDN har någonting med att göra. I stället bollar man över till Socialtjänstnämnden och inväntar dess planer.
Detta är ett oacceptabelt svar och majoriteten borde både ta sitt ansvar och sitt förnuft till fånga. Hässelby-Vällingby SDN har mycket stora problem med hemlösa och det stora flertalet tillhör vår stadsdels och kan således inte läggas Socialtjänstnämnden till ansvar.
De hemlösa är en lågprioriterad grupp som har svårt att göra sig hörd, flertalet har dubbeldiagnostik och hamnade på gatan efter den stora sjukvårdsreformen i början på 90-talet. Att bolla över ansvaret till en annan nämnd vittnar om hur lite den sittande majoriteten i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd egentligen bryr sig om sina invånare.
Vi kan inte blunda för detta, och vi kan heller inte låta bli att ta ansvar för dem som verkligen behöver samhällets stöd och hjälp.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar
att förvaltningen får i uppdrag att i samarbete med Bromma och/eller Spånga Tensta , Rinkeby och Kista stadsdelsnämnder ta fram ett förslag till placering av lågtröskelboende för hemlösa i Västerort .
att förvaltningen till nästkommande nämnd tar fram siffror på hur många personer det finns som per definition är hemlösa och tillhör Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds ansvarsområde."
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (m):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 oktober 2004 (utsänt ärende nr 137-2004).Dnr 102-509-2004.
Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (utom januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). Eventuella beslut i nämnden om åtgärder, som aktualiseras med anledning av innehållet i rapporterna, bereds i särskild ordning.
ILS-rapporterna utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Prognosticerade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.
Föreliggande rapport har utökats i förhållande till tidigare genom redovisning av verksamhetsstatistik och nyckeltal för köpt vård inom individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsdel. Även statistikredovisningen för försörjningsstöd har utvecklats så att nyckeltal redovisas.
__________________
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. Uppdra till förvaltningen att utveckla månadsrapportering och ILS-rapporter för att tidigt kunna konstatera budgetavvikelser och att ytterligare förbättra verksamhetsuppföljningen för att bl.a. kunna redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamheternas uppdrag.
2.Uppdra till förvaltningen att "åtgärder" tydligt redovisas som fram till augusti 2004 i ILS-rapporterna.
Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
"Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Den rödgröna majoriteten har beslutat att Nälsta servicehus ska omvandlas till Seniorboende. Detta beslut skulle medföra att den mycket kvalitativt goda vården och omsorgen skulle slås sönder. Vi vill understryka att en ev. omvandling inte är möjlig förrän beslut om detta är taget i Stadshuset, vilket ännu inte är fallet. Vi har reserverat oss mot den rödgröna majoritetens beslut i stadsdelsnämnden och anser att den mycket goda vården och omsorgen ska kunna fortsätta på Nälsta servicehus.
Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Kraftiga åtgärder måste vidtas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det är bra att Strategi Hässelby-Vällingby m.m. kommit igång men det är inte tillräckligt. Vi är mycket kritiska till att den rödgröna majoriteten inte satsar nog med resurser för att kunna arbeta efter "Skärholmsmodellen" fullt ut, vilket är en beprövad arbetsmetod med mycket goda resultat. Det behövs en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att kunna komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en bra vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet. Under förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldre ökar mest i Hässelby-Vällingby i jämförelse med övriga Stockholm. Folkpartiet liberalerna vill stoppa den stora omvandlingen av servicehus och att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet ska utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilket servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna behöver också ses över.
Mycket tyder nu också på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a av besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar. I det tidigare resursfördelningssystemet fördelades stora resurser efter socioekonomiska faktorer. Majoritetens utökade fördelning kommer att slå mot barn och ungdomar i stadsdelen.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, demokratiberedning, central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.
I LS-rapporter fram till augusti har det funnits en kolumn med "åtgärder". Vi anser det viktigt att denna information finns med även i fortsättningen i rapporterna. Rättvisande prognoser är avgörande för en bra styrning och kontroll av verksamheten..
Revisionskontoret ser med oro på nämndens möjligheter att utveckla verksamheterna inom äldreomsorgen, socialpsykiatrin och handikappomsorgen enligt de uppdrag som nämnden åtagit sig och samtidigt klara budgethållningen."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 oktober 2004 (utsänt ärende nr 138-2004).Dnr 406-510-2004.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade att ärendet skulle återremitteras. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till återremissyrkandet.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp+kd+m):s yrkande om återremittering.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.
Stadsdelsnämnden återremitterar inte ärendet
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om återremittering.
Ärendets fortsatta behandling
av stadsdelsförnyelsemedel och att verksamheten from januari 2006 ska bereds för att kunna ingå i stadsdelsnämndens ordinarie verksamhet.
5. Stadsdelsnämnden anför
Nämnden ser med stor tillfredsställelse att verksamheten för ungdomarna nu kan starta. Lösningen med att samordna olika verksamheter i samma lokal är bra.
Nämnden anser att verksamheten inför 2006 ska ingå i stadsdelsnämndens ordinarie verksamhet och ger förvaltningen i uppdrag att inför år 2006 återkomma med finansieringsförslag för verksamheten.
1. Återremittera ärendet och uppdra till förvaltningen att återkomma till nämnden med en tydlig jämförbar redovisning av de tre alternativ som varit aktuella gällande kvalitet, kompetens, lokaler m.m.
Fritidsverksamhet för särskolebarn och särskoleungdomar behöver snarast komma igång i stadsdelen.
Vi vill dock återremittera ärendet för att få klarhet i hur kompetens m.m. tas tillvara i stadsdelen och på vilka grunder förslag läggs om verksamhet i kommunal regi när det i två års tid funnits en mycket väl fungerande upparbetad verksamhet i stadsdelen. Det är också viktigt att säkerställa att denna fritidsverksamhet behöver anpassade välbelägna lokaler som inte kolliderar med andra verksamheter.
Föräldrar ska ha möjlighet att påverka verksamheten.
Vi är också kritiska till att denna verksamhet ska drivas som projekt i Stadsdelsförnyelsen. Denna verksamhet ska ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Särskolebarn och särskoleungdomar har varit hänvisade till fritidsverksamheter som är öppna för alla barn och ungdomar. Trots ett stort behov har ingen riktad fritidsverksamhet funnits förutom den verksamhet som Hässelby Fritid AB anordnat (utan ekonomisk kompensation) i Ungdomsvåningen i Hässelby Strands kyrka. Dessa barn och ungdomar behöver speciellt riktad verksamhet som är anpassad efter deras behov och önskemål.
Det är viktigt att stadsdelarna samarbetar och att erfarenhet från annan bra verksamhet i Stockholm och övriga landet tas tillvara för att kunna erbjuda en bra fritid för denna målgrupp. Kompetens inom stadsdelen på detta område måste tas tillvara. Efter stadsdelsnämndernas införande har särskolebarns och särskoleungdomars fritidsaktiviteter försämrats."
Ordförande ställde proposition på förslaget och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 oktober 2004 (utsänt ärende nr 139-2004).Dnr 302-511-2004.
1.Stadsdelsnämnden godkänner följande nya insatser/projekt inom ramen för stadsdelsförnyelsen
* Lekparken Grötfatet
* Parken Melonen
2. Stadsdelsnämnden bordlägger förslaget som gäller ansökan från Hässelby ungdom.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
2. Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några få grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna en dag tar slut. Den långsiktiga vägen till integration är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt, utan anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Vänstermajoritetens stadsdelsförnyelse lägger mycket resurser på många kortsiktiga projekt vilket utarmar de viktiga kärnverksamheterna, vilka nu utsätts för stora besparingar. Skattehöjningar har gett Stockholm en lägre tillväxt och ökad arbetslöshet och ökade socialbidragskostnader, vilket lett till minskade skatteintäkter. Skatteutjämningssystemet drabbar också Stockholm hårt och bidrar också till en försämrad skola, vård och omsorg."
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta att avslå förvaltningens förslag till beslut."
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
" Som vi tidigare uttalat vill vi betona vikten av att stadsdelsnämnden (och även kommunstyrelsen, ur ett principiellt perspektiv) avseende projekt inom stadsdelsförnyelsen noterar vilka projekt som kan innebära framtida underhållskostnader för staden. Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av dessa framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande.
Vi efterfrågar även en muntlig presentation för nämnden avseende nuvarande och kommande arbete och projektutveckling inom stadsdelsförnyelsen i Hässelby-Vällingby."
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvaltningen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 oktober 2004 (utsänt ärende nr 141-2004).Dnr 022-513-2004.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av genomförd tillsyn av enskilt driven korttidstillsyn enligt LSS 9:7 och överlämnar den till Länsstyrelsen i Stockholm.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 oktober 2004 (utsänt ärende nr 142-2004).Dnr 022-514-2004.
Törngårdens dagliga verksamhet behöver skapa bättre rutiner om dokumentation om den enskilde, där dokument av mer känslig karaktär skiljs från dokument av mer allmängiltig karaktär. Dokumentation om den enskilde ska föras och förvaras på ett betryggande sätt. Vidare behöver rutiner för anmälan om personskada i verksamhet enligt lagen om stöd och service, upprättas och göras tydlig för all personal. Om ovan nämnda brister åtgärdas så är den sammantagna bedömningen, efter att ha tagit del av Törngårdens verksamhetsbeskrivning samt besöket i verksamheten, att Törngården har en tydlig och medveten inriktning på verksamheten i linje med målen för LSS.
___________________
Stadsdelsnämnden godkänner tillsynsrapporten enligt § 23 LSS och överlämnar den till Länsstyrelsen i Stockholm.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 oktober 2004 (utsänt ärende nr 143-2004).Dnr 022-515-2004.
Hässelby gruppboende behöver bättre rutiner om dokumentation om den enskilde, där dokument av mer känslig karaktär skiljs från dokument av mer allmängiltig karaktär. Dokumentationen om den enskilde ska föras och förvaras på ett betryggande sätt. Rutiner och dokument som beskriver hur kvalitetssäkring på verksamhetsnivå saknas helt och måste skapas. Rutiner som beskriver hur anmälan om personskada ska göras måste finnas och vara känd av all personal.
Om ovan nämnda brister åtgärdas så är den sammantagna bedömningen, efter att ha tagit del av Hässelby gruppboendes verksamhetsplanering samt besöket i verksamheten, att Hässelby gruppboende har en tydlig och medveten inriktning på verksamheten i linje med målen för LSS.
_____________________
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamheten vid Hässelby gruppboende kvalitetssäkras.
2. Uppdra till förvaltningen att bevaka att framkomna brister snarast åtgärdas."
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 oktober 2004 (utsänt ärende nr 144-2004).Dnr 022-050-2004.
Länsstyrelsen genomförde den 2 juni 2004 ett oanmält tillsynsbesök vid enheterna C1, C2 samt C3 vid Hässelby Gårds äldreboende. Tillsynen skedde genom deltagande observation i personalens arbete, samtal med boende, anhöriga och personal. Länsstyrelsen påtalar en del brister som redan är kända av förvaltningen och där utvecklingsarbete pågår.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger Länsstyrelsens beslut till handlingarna.
1. Snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamheten vid Hässelby Gårds äldreboende kvalitetssäkras för att garantera att de äldre får den goda och säkra vård de har rätt till.
2. Uppdra till förvaltningen att säkerställa att bemanningen är tillräcklig (även kvällar och helger).
3. Uppdra till förvaltningen att ge nämnden en samlad rapportering hur olika avvikelser fördelas inom stadsdelsnämnden och att arbetet inom äldreomsorgen organiseras så att fel, brister och försummelser upptäcks direkt och snabbt kan åtgärdas.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett tilläggsförslag och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp+m):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om avslag på (fp+m):s förslag.
Stadsdelsnämnden avslår (fp+m):s tilläggsförslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma till nämnden med en åtgärdsplan för att säkerställa att de äldre får ett gott bemötande och att kvarvarande brister gällande larm, blandning av målgrupper, aktiviteter, kost, kontaktmannaskap, information, social dokumentation och klagomålshantering snarast åtgärdas."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
"Länsstyrelsen har gjort oanmälda tillsynsbesök vid Hässelby Gårds äldreboende enheterna C1, C2 och C3. Bristerna måste snarast rättas till så att de äldre får den trygga och säkra vård och omsorg som de har rätt till. Folkpartiet liberalerna vill ha en redovisning över hur verksamheten vid äldreboendet kvalitetssäkras. Rätt organisation och en god tillsyn och uppföljning måste finnas inom äldreomsorgen som gör att fel, brister och försummelser snabbt ska kunna upptäckas och åtgärdas.
Äldreomsorgen måste ha en bemanning som säkerställer de äldre en säker och god vård och omsorg.
I revisionskontorets årsrapport 2003 framkommer oro över nämndens möjlighet att klara äldreomsorgen enligt de uppdrag som nämnden åtagit sig och samtidigt hålla verksamheten inom den budget som är lagd.
Det är mycket viktigt att larm och rutinerna för trygghetslarmen fungerar tillfredställande. 2003-12-16 lade Folkpartiet liberalerna uppdrag i stadsdelsnämnden gällande brister på larmen i stadsdelen. I detta ärende framkommer det att brister kvarstår gällande larmen, vilket är oacceptabelt.
Vänstermajoriteten har genomfört besparingar inom äldreomsorgen under 2003 och 2004. Verksamheten har inte ens fått någon ökning som täcker löne- och prisökningar vilket naturligtvis leder till ytterligare besparingar. Majoritetens budget för äldreomsorgen ser bister ut även inför år 2005. Det råder restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar, vilket drabbar de äldre hårt gällande boende, service, vård och omsorg. Icke biståndsbedömda dagverksamhet har lagts ned. Korttidsplatser har drabbats av besparingar vilket slår mot många anhöriga.
Antalet MAS-tjänster har dragits ned. En stor omvandling av servicehus till seniorboende har beslutats utan att en ordentlig analys har gjorts av de äldres behov av olika boendeformer och det finns en tydlig stadsgemensam definition av vilken servicegrad som ska råda. Den allt restriktivare biståndsbedömningen leder till att allt färre äldre får en plats på servicehus. O.s.v. Till saken hör att Hässelby-Vällingby är den stadsdel där de äldre ökar mest i hela Stockholm."
" Om och om igen är det kritik från Länsstyrelsen. Och återigen är det samma svamliga svar och lite konkretisering av de påtalade åtgärderna. Det pågår ett förändringsarbete, skriver förvaltningen, och det är lovvärt, men hur länge ska det pågå. När ska alla förbättringarna vara genomförda. Var finns tidsplanen?
Vi talar om äldreomsorg och om medborgare som bor och lever med dessa brister. Någonstans känns det som att majoriteten i Hässelby-Vällingby SDN inte tar kritiken på fullt allvar.
Vi moderater uppmanar åter igen majoriteten att göra detta till en högprioriterad fråga."
" Kompetens- och kvalitetsutvecklingen inom stadsdelens äldreomsorg är ett ständigt pågående arbete och det är därför viktigt att stadsdelsförvaltningen tar till sig slutsatserna i länsstyrelsens beslut.
Målsättningen är självfallet en verksamhet utan fel och brister. Men, en viktig del i arbetet för att nå dit är att hela tiden försöka skapa en miljö ute i vår äldreomsorg där initiativ från personalen om förbättringar och påpekanden om objektiva brister snabbt utreds och tas emot positivt av ledningen.
Kontinuerlig kompetensutveckling och utbildning är viktig för vår omsorgspersonal. Inte minst som en del i insatserna för att de ska känna sig uppskattade och fortsätta arbeta inom omsorgen. Det är dock viktigt att understryka att sådan kompetensutveckling är ett generellt och kontinuerligt behov för hela verksamheten och inte särskilt bör lyftas fram som
ett behov för de i länsstyrelsens beslut berörda avdelningarna.
Vi som haft förmånen att både besöka och arbeta tillsammans med personalen på avdelningarna C1, C2 och C3 på Hässelby gårds äldreboende är imponerade av den stora professionalism och empati de, trots stress under nuvarande bristande resurstilldelning, visar omsorgstagarna."
Inbjudan till samråd om förslag till program för ny bostadsbebyggelse vid Lövstavägen i stadsdelarna,Hässelby Gård och Vinsta, Dnr 2002-16782-53.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11oktober 2004 (utsänt ärende nr 145-2004).Dnr 301-467-2004.
Förslaget innehåller 700-800 nya lägenheter som ska byggas på bägge sidor om Lövstavägen i blandade upplåtelseformer. P g a dagens problem med långa trafikköer på Lövstavägen under morgonrusningen befarar förvaltningen att situationen kan förvärras och att miljökvalitetsnormen för partiklar i luften kan överskridas om biltrafiken ökar ytterligare. Förvaltningen föreslår därför att man redan nu planerar för en utbyggnad av kollektiv-trafiken i form av en spårvagnslinje mellan i första hand Vällingby och Järfälla och sedan även ut mot Lövsta om det blir aktuellt att bygga bostäder där. Förvaltningen önskar också en bredare utredning över vad som kan göras för att minska problemen med avgasutsläpp och buller i området och den barriäreffekt som Lövstavägen utgör.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
"En förutsättning för bostadsdbebyggelse vid Lövstavägen är en utbyggnad av kollektivtrafiken i form av en spårvagnslinje."
" I ett läge där bostadsbyggandet går trögt i Stockholm är det viktigt projekt som ger nya lägenheter också realiseras. Det är dessutom nödvändigt att planering för nya bostadsprojekt sker på ett sätt som är förenligt med nya infrastruktursatsningar i regionen. Av ärendet framgår att programområdet påverkas av Vägverkets förslag till nord-sydliga förbindelser i länet.
Att bygga Förbifart Stockholm är av stor vikt för hela regionen. Stockholm sticker idag ut som en av få huvudstäder utan en ringled eller acceptabel förbifartsled. Det är mot den bakgrunden nödvändigt att beakta konsekvenserna för Förbifart Stockholm i det fortsatta arbetet med området kring Lövstavägen. Det fortsatta programarbetet får endast ske under förutsättning att det inte inskränker eller omöjliggör Förbifart Stockholm."
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 059-3329/2004 av motion (2004:39) från (m)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 oktober 2004 (utsänt ärende nr 146-2004).Dnr 015-477-2004.
I remitterad motion (2004:39) från Yvonne Fernell-Ingelström (m) föreslås bl a att motioner, interpellationer och svar på dessa samt aktuella tjänsteutlåtanden publiceras på stadens webbsidor under www.stockholm.se
Förvaltningen delar förslaget i den remitterade motionen.
Stadsdelnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.
1. Bifalla motionen
Stockholms stads webbportal har goda förutsättningar att ge medborgarna information om den pågående politiken och tillgång till aktuella dokument.
Motionens förslag om att publicera interpellationer och motioner med svar på hemsidan är ett bra exempel på hur portalen skulle kunna förbättras.
Webbportalen skapar förutsättningar för stadsdelsnämnder och facknämnder att publicera föredragningslistor, ärenden och protokoll på ett sätt som är enkelt och sökbart för allmänheten. En förutsättning är dock att dokumenten verkligen publiceras, och att så sker i god tid inför möten. I dag är kvaliteten på detta arbete mycket varierande mellan olika stadsdelar."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (fp+m):s förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 667-3603/2003
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 oktober 2004 (utsänt ärende nr 147-2004).Dnr 306-518-2004.
Stadsdelsnämnden i Maria- Gamla stan har hemställt till kommunstyrelsen om en stadsövergripande policy för alkoholförbud på gator och i parker. Alla stadsdelsnämnder skall utvärdera nu gällande förbudsområden och har möjlighet att ge förslag på förändringar av dessa. Alkoholförbudet omfattar för närvarande samtliga skolgårdar och parklekar, större centrumanläggningar samt Fornkullen. Förvaltningen föreslår efter samråd med närpolisen att även ett område vid Hässelby Strands tunnelbanestation samt alla förskolegårdar i området skall omfattas av förbudet.
______________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli (m) lämnade följande särskilda uttalande:
"Vi har förståelse för den oro många känner inför de problem som uppstår i samband med stor alkoholförtäring i Stockholms parker och på andra offentliga platser. Att barn inte vågar gå ensamma till skolan, eller att äldre inte vågar gå ut, på grund av rädsla för aggressiva missbrukare är naturligtvis helt oacceptabelt.
Redan i dag finns stöd i lagen – såväl den allmänna ordningsstadgan som polislagen – för att ingripa mot störande personer. Det grundläggande problemet handlar om den ständiga polisbrist som råder i Stockholm, och som omöjliggör ett effektivt ingripande mot störande personer.
Med den polisbrist som råder kommer förbudet med all sannolikhet att bli ett slag i luften när det gäller att minska störande alkoholmissbruk i parkerna.
Istället riskerar förbudet att uteslutande drabba dem som under ordnade och trivsamma former vill dricka alkohol i stadens grönområden. För många stockholmare har möjligheten att äta picknick i det gröna med tillhörande valfri dryck blivit mycket uppskattad.
För att komma till rätta med otryggheten i stadens parker krävs inte fler förbud utan fler poliser."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp)lämnade följande särskilda uttalande:
" Vi har förståelse för den oro många känner inför de problem som uppstår i samband med stor alkoholförtäring på gator, parker och andra offentliga platser. Att barn inte vågar gå ensamma till skolan, eller att äldre inte vågar gå ut, p.g.a. rädsla för aggressiva missbrukare är naturligtvis helt oacceptabelt.
Ett generellt förbud mot alkoholkonsumtion i parker och grönområden är dock ingen lösning på problemet. Redan idag finns stöd i lagen – såväl den allmänna ordningsstadgan som polislagen – för att ingripa mot störande personer. Det grundläggande problemet handlar om den ständiga polisbrist som råder i Stockholm och som omöjliggör ett effektivt ingripande mot störande personer."
"De lokala ordningsföreskrifterna har en viktig uppgift att fylla som verktyg för att skapa en trivsam stadsmiljö för alla invånare. Att genom alkoholförbud försöka motverka att vissa områden i praktiken helt domineras av missbrukare kan dock riskera att bli ett trubbigt verktyg.
Kontrollen av efterlevandet av de lokala ordningsföreskrifterna är väldigt beroende av polisens resurser för övervakning på gator och torg, resurser som f n. är för små. När det är utbrett och i sig ofta ordningsstörande missbruk i den offentliga miljön vi vill åt kan det också kännas missriktat att samtidigt i princip förbjuda de vuxna vid en familjepicknick inom föreslagna områden att ta varsitt glas vin.
Problemen med utbredd och störande alkoholförtäring (och annat drogmissbruk) i vissa utomhusmiljöer inom vår stadsdel är dock i vissa fall stort och i nuläget bör därför staden vidta alla rimliga åtgärder för att motverka dessa.
Vi kan t.ex. konstatera att ett av de områden som allmänt anses vara ett utpräglat tillhåll för missbrukare, "Solursgången-Solursparken" i Vällingby centrum, redan innefattas bland stadsdelens förbudsområden. Detta illustrerar tydligt hur svår kontrollen av alkoholförbud på offentliga platser är. Solursparken skulle kunna ha ett stort generellt rekreationsvärde för stadsdelens invånare. Men, istället är den sedan decennier dominerad av missbrukare. Allmänna ordningstörningar i området har lika länge varit dagligen förekommande och bland invånare i stadsdelen finns en utbredd uppfattning om att dessa accelererat de senaste åren (bl.a. genom fler lösspringande skrämmande hundar i anslutning till grupperna av missbrukare). Allt detta trots att området sedan åtminstone år 2000 redan haft alkoholförbud!
Det aktuella ärendet borde alltså även innefatta en strategi för hur staden ska medverka till att beslutade alkoholförbud efterlevs. Problemet med Solursparken/Solursgången bör bl.a. snarast bör behandlas i stadsdelens brottsförebyggande råd. Generellt anser vi dock redan att i brist på statliga polisresurser borde staden vara tvungen att även praktiskt tillse att förbuden efterlevs. T.ex. genom egna "stadsvakter."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Socialtjänstförvaltningen, dnr 01-2004-04697
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 oktober 2004 (utsänt ärende nr 149-2004).Dnr 325-490-2004.
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet i Stockholm stad har till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd överlämnat remiss, Sot Dnr: 01-2004-02354, i ärende rörande serveringstillstånd av alkohol till allmänheten för restaurang "Vinsta Krog".
____________
Stadsdelsnämnden beslutar tillstyrka att Restaurang Lántipasto Handelsbolags (Vinsta Krog) erhåller serveringstillstånd av alkohol till allmänheten och slutna sällskap, avseende starköl, vin och spritdrycker. Serveringstider för allmänheten från kl.11.00 till senast kl. 01.00.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 15 oktober 2004.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 11 oktober 2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 oktober 2004. Dnr 043-516-2004.
Äldreomsorgsavdelningen har sedan september 2003 en systematiserad synpunkts- och klagomålshantering. Syftet med denna är dels att snabbt fånga upp synpunkter på vår verksamhet och omgående rätta till eventuella felaktigheter dels att ha en öppen dialog med boende, anhöriga och personal. I detta ärende redovisas hittills inkomna synpunkter/klagomål över tid.
1. Uppdra till förvaltningen att ge nämnden en samlad rapportering över hur olika avvikelser fördelas inom stadsdelsnämnden och att arbetet inom äldreomsorgen organiseras så att allvarliga fel, brister och försummelser upptäcks snabbt och anmäls och omedelbart åtgärdas.
2. Uppdra till förvaltningen att säkra att berörd personal i tillräcklig
omfattning känner till och kontinuerligt informeras om rutiner
gällande klagomål och avvikelsehantering.
"Det är mycket bra att nämnden får en sammanställning av inkomna synpunkter till äldreomsorgen. Folkpartiet liberalerna skulle även vilja få en samlad rapportering över hur olika avvikelser fördelas inom stadsdelsnämnden.
Genom fungerande organisation, fungerande rutiner, uppföljning, tillsyn, kvalitetsuppföljning m.m. ska de äldre säkerställas en god och säker vård och omsorg.
Det är mycket viktigt att all berörd personal kontinuerligt informeras om rutiner och anmälningsskyldighet.
Tillräckliga åtgärder måste vidtas för att undanröja risken att anmälda händelser inte upprepas. En eftersläpning i avvikelsehanteringen kan bidra till en alltför stor mängd ouppklarade allvarliga händelser."
" Redovisningen över inkomna synpunkter är allt annat än tillfredsställande. Även om förvaltningen redovisar nedåtgående siffror i vissa fall kan vi med föreliggande redovisning inte bilda oss en uppfattning om den faktiska situationen.
All statistik bör redovisas i relation till antalet berörda personer. Vad vi reagerar mot är bl a uppgiften att delar av nedgången kan förklaras med bristande information till sommarvikarier om klagomålsrutiner .
Det är också väldigt många som anser sig inte bli väl bemötta och inte känner trygghet/säkerhet. Förvaltningen bör därför undersöka vad som ligger bakom att så många inte känner sig väl bemötta eller känner trygghet/säkerhet i sitt boende."
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 oktober 2004.Dnr 400-517-2004.
Sedan 1997 har stadsdelen tagit fram en läsplan i samarbete med stadsdelens folk- och skolbibliotek. Denna har årligen revideras. Föreliggande läsplan är en revidering av läsplan för läsåret 2002-2003 och är en sammanställning av material från samtliga stadsdelens 17 folk- och skolbibliotek.
Stadsdelsnämnden godkänner läsplan för läsåret 2004-2005.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 oktober 2004 Dnr 532-521-2004.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Ärendet finns redovisat i stadsdelsförvaltningens enkätsvar från den 1 september 2004.Dnr 520-522-2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 oktober 2004 .Dnr 201-523-2004.
Ärendet finns redovisat i förvaltningens karläggning från den 13 oktober 2004. Dnr 015-524-2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 oktober 2004 .Dnr 400-525-2004.
I stadsdelen finns sammanlagt 7 skolor med skolår 8. I ärendet redovisas antalet elever som inte uppnått nivå Godkänd i skolår 8 i svenska, engelska och matematik. Redovisningen sker dels i antal och dels i procent av antalet elever som är inskrivna i respektive skola.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.
" Det är viktigt att konkretisera betygskriterierna och att skolorna aktivt arbetar med detta så att betygen upplevs som rättvisa och att det råder likställighet mellan olika skolor.
Andelen elever i stadsdelens skolor årskurs 8 som inte uppnått målen i kärnämnena vårterminen 2004 är för engelska 9,9%, matematik 8,3% och svenska 5,8%.
Fortfarande når drygt 11% av grundskoleeleverna i Stockholm stad inte gymnasiebehörighet, vilket är högre än rikssnittet. 26,5% av grundskoleeleverna i Stockholm når inte målen i ett, flera eller alla kärnämnen.
Med tanke på att skolväsendet i Stockholm stads resultat är sämre än i de flesta andra svenska kommuner är det djupt olyckligt att många av de instrument som har utvecklats för att stärka grundskolans kvalitet, t.ex. Stockholmsproven i svenska har avskaffats.
I Stockholms skolväsende har många bottenrekord noterats under läsåret 2003/2004.
För första gången är det individuella programmet den största utbildningsvägen i gymnasieskolans årskurs ett. En jämförelse av antalet elever i årskurs 1 år 2000 och antalet som var kvar efter tre år på de yrkesförberedande programmen, visar att endast hälften fått slutbetyg.
Barnen måste få hjälp och stöd tidigt. Det får inte vara så att barn går igenom grundskolan och att problem med kunskapsinhämtningen m.m. upptäcks först i årskurs åtta. Skriftliga omdömen är ett sätt att hålla eleven och föräldrarna informerade om hur det går för eleven i skolan och dels ett redskap för föräldrarna att kräva den hjälp som elever i behov av stöd har rätt till. Skriftliga omdömen bör därför ges till samtliga elever från årskurs ett. Om en elev inte uppnått kunskapskraven sänder detta en tydlig signal att den berörda eleven behöver extra stöd och hjälp. Både elever, föräldrar, lärare och rektorer behöver få dessa signaler tidigare än i åttan. Även för politiker är betygen en viktig indikator på skolans tillstånd. Betyg stimulerar dessutom många elever att gå vidare i kunskapsinhämtningen. Betyg ska därför införas på mellanstadiet. För att ge mer rättvisande betyg måste fler steg införas på betygsskalan."
" Det är en beklämmande läsning att det i vissa av stadsdelens skolor är så många elever som ej uppnå nivå Godkänd i svenska, engelska och matematik.
Det torde uppmana sittande majoritet att fundera i andra banor vad gäller skolor och skolverksamheten i Hässelby-Vällingby stadsdelsområde.
Ett steg i detta skulle kunna vara att låta frisklor etablera sig här och inte bara förlita sig till den kommunala regin. Konkurrens skapar mångfald och möjlighet till annan pedagogik något som givetvis ska prioriteras och som gagnar eleverna.
Redovisningen är ett utmärkt besked på vad som händer i ett område när bara en form at utbildning står till buds. Men sannolikt anser s+v+mp att det är bättre att driva sin egen politik där privata alternativ inte göre sig besvär, än att se till elevernas bästa."
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna Medborgarförslag.Dnr 017-526-2004.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 26 oktober 2004.Dnr 010-527-2004.
Anmäldes Verksamhetsplan 2004 – UppdragslistaDnr 010-528-2004
Remiss från Socialtjänstförvaltningen, dnr 01-2004-01422
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 oktober 2004 (utsänt ärende nr 148-2004).Dnr 325-536-2004.
Sammanfatting av ärendet
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet i Stockholm stad har till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd överlämnat remiss, Sot Dnr: 01-2004-01422, i ärende rörande serveringstillstånd av alkohol till allmänheten för restaurang "Tranbärskiosken".
Stadsdelsnämnden tillstyrker att Tranbärskiosken erhåller serveringstillstånd av alkohol till allmänheten, avseende starköl, vin och spritdrycker i enlighet med ansökan.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wosse (mp), ledamot Bo Arkelsten (m) och ledamot Michael Wiklund (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
"Vi reserverar oss mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på ansökan om serveringstillstånd."
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Catharina Hillerström Vagli (m) yrkade bifall till tillstyrkan av ansökan om serveringstillstånd.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Bo Arkelsten (m), ledamot Michael Wiklund (m) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på tillstyrkan av ansökan om serveringstillstånd.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Catharina Hillerström Vagli):s förslag
Votering begärdes och följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till tillstyrkan av ansökan om serveringstillstånd.
Nej-röst för bifall till avslag på tillstyrkan av ansökan om serveringstillstånd.
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att
med 7 ja-röster /Berit Kruse (s) /Erik Aranda (s) /Anett Öhman-Karlsson (s) /Bengt Roxne (s) /Örjan Sjögren (s) /Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) /Catharina Hillerström Vagli (m)
mot 6 nej-röster /Fredrik Wallén (kd)/ Birgitta Wosse (mp)/ Bo Arkelsten (m)/ Michael Wiklund (m)/ Helen Jäderlund Eckardt (fp)/ Ingela Gille Rausén (fp)
har Stadsdelsnämnden beslutat att tillstyrka att Tranbärskiosken erhåller serveringstillstånd av alkohol till allmänheten, avseende starköl, vin och spritdrycker, i enlighet med ansökan.
Återkommer i frågan varifrån personer kommer ifrån som bor på Råcksta sjukhem.
Anmäldes skrivelse 26 oktober 2004 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
" Enligt Länsstyrelsens rapport "Domar och beslut som inte verkställs – LSS2003" framkommer att antalet individuella planer enligt § 10 fortfarande är lågt.
Avsaknaden av individuella planer medför brister för den enskilde och att stadsdelen går miste om utmärkt underlag för att kunna planera och tillgodose framtida behov. Individuella planer är också ett hjälpmedel för att minska kommunens problem med domar och beslut som inte verkställs inom rimlig tid. Det har visat sig att ca 8% av dem som har en insats enligt LSS i Stockholms län har en individuell plan. Variationerna mellan kommunerna och stadsdelarna är höga.
Hässelby-Vällingby finns också med i statistiken gällande "Ej verkställda beslut iStockholm stad" och "LSS – Avslagsbeslut trots bedömt behov i Stockholm stad".
Enligt Länsstyrelsen finns det fler ej verkställda domar p.g.a. att kommunerna ger avslag på ansökningar trots konstaterat behov. Avslagsbeslut ges när kommunen inte kan tillhandahålla insatsen tillräckligt snabbt.
Det finns stora bekymmer med att tillhandahålla bostäder med särskild service inom rimlig tid. Utbyggnadstakten ligger inte i fas med efterfrågan. Det är vikigt att arbetet med att inventera behov, planera och att genomföra byggnadsplaner verkligen fungerar.
Avlösarservice och korttidsvistelse är viktiga insatser för barn och ungdomar. I landet råder det en viss brist på lämpliga platser på korttidshem. För många föräldrar har avlösarservicen och kortidsvistelsen för deras barn en ovärderlig betydelse. För barnet eller ungdomen ger också korttidsvistelsen en möjlighet att komma hemifrån och träffa kamrater. Avlösning kan vara en förutsättning för att orka gen sitt barn en god uppväxt. Att behöva vänta på denna hjälp underlättar inte goda levnadsvillkor.
Med anledning av ovanstående ger vi förvaltningen i uppdrag att:
1.Öka antalet individuella planer enligt 10 § LSS och återkomma till nämndenmed en redovisning hur detta ska genomföras.
2. Återkomma till nämnden med en redovisning och analys gällande "Ej verkställda beslut enligt LSS" och "Avslagsbeslut trots bedömt behov enligt LSS" i Hässelby-Vällingby med utgångspunkt från Länsstyrelsens rapport."
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Anmäldes skrivelse 26 oktober 2004 Catharina Hillerström Vagli m fl (m) med följande lydelse:
"Då det råder stor oklarhet om vilken/vilka utbildningar som personalen på de olika äldreboendena i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämndsområde har och/eller ges så vill vi uppdra åt förvaltningen att ta fram en redovisning av vilken typ av utbildning som ges, alternativt krävs för de som arbetar inomäldreomsorgen. Undantaget läkare och sjuksköterskor."
"I enlighet med beslut taget i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd 20 april 2004, § 8 punkt 1 så ska ny uppföljning och förslag om fortsatt utveckling på Loviselundvägen 155 komma till nämnden under hösten 2004. Då vi befinner oss i denna period så vill vi uppdra åt förvaltningen
att till nämndmötet i november följa upp det tagna beslutet."