Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-01-25
Sammanträde den 25 januari 2005 Kl 19:00Hässelby Gårds äldreboende Aulan nb, Or Läs mer...mängsgatan 10 Hässelby Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande Berit Kruse (s)
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
Ledamöter Eva Oivio (s) §§ 7-26
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Catharina Hillerström Vagli (m)
Bo Arkelsten (m)
Michael Wiklund (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättare Annett Öhman-Karlsson (s) §§ 1-6
Ersättare Annett Öhman-Karlsson (s), Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Peter Engberg (s), Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp), Svante Erlandsson (m), Margareta Åkerblom (m), Bogdan Godymirski (m), Ingela Gille Rausén (fp)
Anmält förhinder Kaj Nordquist (s), Fahri Ölcer (fp)
I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz,
Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Lena Fax,
Mona Thorin, Eva Tångfeldt, Tom Thorell.
Personalföreträdare --------
Tid för justering 2005-02-02
Vid protokollet
Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-02-02.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 januari 2005.
Dnr 302-569:1-2004.
Ärendet återremitterades vid nämndens sammanträde den 23 november 2005, § 10.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på återremittering av missbruksprojektet ”Vistet”. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till yrkandet.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade avslag på yrkandet om återremiss.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden återremitterar missbruksprojektet ”Vistet”
2. Stadsdelsnämnden anför följande
Missbruksprojektet ”Vistet” är ett verksamhet som nämnden uppskattar. Önskemålet om en plats att träffas på har funnits länge och initiativet har tagits av deltagarna själva. Projektet sker i samarbete mellan deltagarna, socialtjänsten och kyrkan och ligger under nämndens ansvar. Verksamheten vid Vistet bidrar också till en lugnare miljö runt Hässelby gårds centrum.
Det är dock projektets kostnader i jämförelse med dess verksamhet som nämnden vill ha redovisat. Öppettiderna anges omfatta tre förmiddagar under veckan, 2.5 timmar per dag, i en lokal på Enspännargatan. Den besöks av ca 12 brukare dagligen.
För denna verksamhet sökes 1,2 miljoner från Stadsdelsförnyelsen. Nämnden vill ha en redogörelse för budgeten, lokal-, lönekostnader m.m. för dessa 7.5 timmar i veckan under ett år. Nämnden anser att det angivna beloppet på 1.2 miljoner verkar högt i jämförelse med den verksamhet deltagarna får ut av den. Vidare vill nämnden se att verksamheten har öppet vid flera tillfällen, vilket också är ett önskemål från deltagarna och det är således naturligt att en utveckling åt det hållet kommer till stånd.
Reservation
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig till förmån för eget yrkande om avslag på yrkandet om återremiss.
Ärendets fortsatta behandling
1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens förslag.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att arbeta fram en samlad dokumentation över samtliga stadsdelsförnyelseprojekt årligen enligt nedan.
3. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att arbeta fram en plan för hur en del av de fleråriga projekten kan ingå i den ordinarie budgeten på sikt.
4. Stadsdelsnämnden anför följande
En samlad dokumentation över samtliga Stadsdelsförnyelseprojekt är angeläget för att nämnden hela tiden ska kunna följa helheten i satsningen samt måluppfyllelsen och ekonomin i de enskilda projekten. Denna dokumentation skall redovisas för nämnden en gång per år, företrädesvis i anslutning till verksamhetsberättelsen/bokslut.
Många av de fleråriga projekten är av sådan karaktär att nämnden vill se en plan för deras implementering i nämndens ordinarie verksamhet.
Projekt vi avser här är t.ex. Friskvårdscentrum i Hässelby Gårds äldreboende, mötesplatser för ungdomar, missbruksprojektet ”Vistet”, samverkansarbete Smedshagen, Grimsta och Hässelby Gård. De sistnämnda projekten skulle kunna ingå i bostadsbolagens ordinarie verksamhet, varför en dialog om detta ska genomföras mellan projektledningen och de berörda bostadsbolagen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
2. Därutöver anföra
Folkpartiet liberalerna är mycket glada över att Friskvårdscentrumet som tillkommit på pensionärsorganisationernas och vårt initiativ blivit så uppskattat och populärt. Det är mycket viktigt att satsa på förebyggande verksamhet som efterfrågas av de äldre i stadsdelen för att öka livskvaliteten, stärka hälsan och också fungera som en mötesplats. Vi är dock mycket kritiska till att majoriteten lagt ned icke biståndsbedömd dagverksamhet i stadsdelen. Folkpartiet liberalerna anser att den förebyggande verksamheten ska ingå i den ordinarie långsiktiga verksamheten för att inte riskera att försvinna när projektet upphör.
Folkpartiet liberalerna har länge arbetat för en utveckling inom fritidsverksamheten för ungdomar. Det är viktigt att det skapas fritidsverksamhet som är attraktiv för alla barn och ungdomar i stadsdelen. Vi är mycket positiva till att skolor öppnas upp för ungdomarna. Denna verksamhet får dock inte belasta skolornas ordinarie verksamhet p.g.a. att projekten får minskade projektanslag år från år.
Folkpartiet liberalerna har länge drivit frågan att inrätta ett attraktivt Ungdomscafé i Vällingby Centrum dit alla ungdomar har möjligheter att träffas och umgås. Strax innan vänstermajoriteten trädde till tog den borgerliga majoriteten beslut om att ett Ungdomscafé skulle inrättas i Vällingby Centrum. I förorten är det extra viktigt för ungdomar att det finns en mötesplats dit alla vill gå och för att det ska finnas alternativ mot att åka in till stan. Det är också viktigt av integrationsskäl att ungdomar från olika delar av stadsdelen har möjlighet till en gemensam träffpunkt.
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som föreslås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verksamheter i stadsdelen. Icke förty, stadsdelsnämnden har många viktiga och önskvärda verksamheter att förvalta, och det är svårt att avgöra hur projekten skulle stå sig vid vägning mot verksamheter administrerade inom förvaltningens ordinarie budget. Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsförnyelsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.
Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för projekten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.
Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.
Trots drakoniska skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämningssystemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.
Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att antingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och omsorgen vara viktiga nog för att prioriteras.
Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsförnyelseprojektet skall gå tillbaka till verksamheterna.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
(Integrerad ledning och styrning)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 januari 2005.
Dnr 102-019-2005.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. Uppdra till förvaltningen att utveckla månadsrapporteringen och ILS-rapporter för att tidigt kunna konstatera budgetavvikelser och att ytterligare förbättra verksamhetsuppföljningen för att bl.a. kunna redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamheternas uppdrag.
2. Uppdra till förvaltningen att ”åtgärder” tydligt redovisas som fram till augusti 2004 i ILS-rapporterna.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
” Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs.
Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar mycket i Hässelby-Vällingby. Folkpartiet liberalerna anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.
I ILS-rapporter fram till augusti har det funnits en kolumn med ”åtgärder”. Vi anser att det är viktigt att denna information finns med i rapporterna. Rättvisande prognoser är avgörande för en bra styrning och kontroll av verksamheten.”
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till.
” Det stora underskott som redovisas i anslag 2 är föga förvånande. Sittande majoritet med s+v+mp har kraftigt misslyckats med att komma till rätta med arbetslöshets- och bidragsproblematiken i Hässelby och Vällingby.
Två år har gått sedan maktskiftet och intet spår efter vallöftet om att minska socialbidragstagandet. Inte heller går det att se någon minskning av arbetslösheten. Istället blir det bara värre och värre. Vi moderater och kristdemokrater har sagt det förut, och det tål att upprepas, den handlingsförlamning som den sittande majoriteten i Hässelby-Vällingby SDNs uppvisar är plågsamt påtaglig. Den politik som förs och det förakt som majoriteten visar är direkt skadlig för den grupp som så väl behöver komma ur bidragsberoendet.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledmot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag och yrkade bifall till detta.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 december 2004.
Dnr 040-410-2005.
Sammanfattning av ärendet
Till stadsdelsnämnden har inkommit ett medborgarförslag från idrottsföreningen Brommapojkarna som avser att uppmärksamma nämnden på att föreningslivet inte har tillräcklig tillgång till gymnastiksalarna. Förslagsställaren menar att mer än hälften av den tid gymnastiksalarna skulle kunna hållas öppna är de stängda. Förvaltningen konstaterar att möjligheterna att fördubbla utbudet av tillgängliga tider i gymnastiksalar är små, i de objekt som nämns i Brommapojkarnas inlaga. Förvaltningen konstaterar att de eventuella gymnastiksalstimmar som kan komma att tillskapas finns i stadsdelens övriga skolor. Stadsdelsnämnden föreslås därför ge förvaltningen i uppdrag att vidare utreda om och hur ytterligare gymnastik-salstimmar kan åstadkommas i samråd med Idrottsförvaltningen.
_________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på inkommen skrivelse från idrottsföreningen Brommapojkarna.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidare utreda om och hur ytterligare gymnastiksalstimmar för föreningslivet kan skapas, i samarbete med Idrottsförvaltningen och lokala föreningslivet.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet anser i likhet med förslagsställaren som lämnat in medborgarförslaget att skolornas gymnastik- och idrottshallar ska nyttjas optimalt. Stadsdelen är en av stadens barn- och ungdomsrikaste och majoriteten vill på alla tänkbara sätt bidra till och ge förutsättningar för att öka möjligheterna till verksamheter för ungdomarna. Idrottsutövandet och föreningslivet är en viktig del i barns och ungdomars uppväxt. Det är även en viktig del i folkhälsoarbetet för alla åldrar. Vi vill att stadsdelsförvaltningen i det kommande utredningsarbetet också beaktar den skrivning vilken inlämnades till nämnden vid sammanträdet den 25 januari 2005.”
”Folkpartiet liberalerna anser det viktigt att möjliggöra för föreningslivet att få ökad tillgång till gymnastiksalarna. Även övriga hallar borde vara möjliga att utnyttja i större utsträckning.
Hässelby-Vällingby är en ungdomsrik stadsdel. Vi anser det viktigt att ge möjlighet till en innehållsrik fritid för ungdomarna. Idrott i föreningsdrift är ett viktigt sätt att stödja en vettig fritid för våra unga.
Därutöver måste det göras möjligt att med tillsyn kunna ”öppna upp” de lokaler som kommunen förfogar över. Detta är viktigt även i ett integrationssyfte. Även de unga som inte har möjlighet att skjutsas till träningar och tävlingar ska kunna utnyttja våra gemensamma lokaler.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Det är av stor betydelse att idrottshallarna i stadsdelens skolor är möjliga att boka på icke skoltid för olika idrottsföreningar. Behovet av träningsmöjligheter inom idrottsrörelsen är stor och det är viktigt att alla kommunala lokaler kan användas på bästa sätt.
En lösning på detta, som alltså redan finns sedan tidigare i staden och är prövat med gott resultat, är att samtliga skolidrottshallar i Stadsdelen verkligen får det aktuella kortläsarsystemet installerat. Dessutom borde snarast ett system med ”stadsdelsnämndsövergripande" ambulerande vaktmästare för just låsning, larmning och tillsyn av skolornas idrottshallar på icke skoltid införas. Om en ambulerande vaktmästare kunde åka mellan skolorna och se till att idrottsföreningarna fick hjälp med låsning larmning samt i övrigt fungerade väl i hallarna skulle sannolikt de upplevda problemen med att idrottshallarna bokas upp på icke skoltid minska för berörda skolledningar.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 januari 2005.
Dnr 301-020-2005.
Stadsdelsförvaltningen söker medel från stadens miljömiljard för projektet Ekologiskt hållbart VA-system för Kyrkhamn. Projektet innebär att med modern teknik införa ett långsiktigt och ekologiskt hållbart VA-system för byggnader och verksamheter i Kyrkhamn, ett område som idag saknar VA-system. Närheten till Mälaren och vatten av mycket hög kvalitet innebär möjligheter att fördela vattnet för olika ändamål och med låga kostnader för rening till dricksvatten. Omhändertagandet av avloppsvattnet sker genom ett slutet system med ett biologiskt minireningsverk som sista steg. Slutprodukten blir en mycket liten mängd kompost.
______________________
Stadsdelsnämnden ansöker om medel ur miljömiljarden för projektet Ekologiskt hållbart VA-system för Kyrkamn.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Remiss från Gatu- och fastighetsnämnden, dnr 03-322-3597
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 december 2004.
Dnr 308-588-2005.
I Stockholm diskuteras stora och små projekt med syfte att göra stadens cykelvägnät trafiksäkrare. För innerstaden togs en mer övergripande plan för cykelplaneringen fram 1998. Cykelplan för Stockholms ytterstad är motsvarande plan för ytterstaden och ska ligga till grund för den fysiska planeringen och främja förbättringar av stadens gatunät.
__________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Gatu- och fastighetsnämnden.
”Folkpartiet liberalerna anser det viktigt att cykelvägar har tillfredställande belysning. Detta för ökad trygghet i stadsdelen.
Det finns cykelvägar (t.ex. vid Bergslagsvägen öster om Vällingby) där det saknas lampor vid cykelvägen. Tanken är nog den att belysningen på Bergslagsvägen ska räcka även för cykelvägen, men så är inte fallet. Vi tror att det kan finnas fler cykelvägar med samma brist. Belysningen på cykelvägarna ger även trygghet för andra, t.ex. gångtrafikanter.”
”Vi tar i dag inte ställning till de olika delarna av förslaget utan gör detta när konkreta förslag presenteras.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-3756/2004 av motion nr48 av (m)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 januari 2005.
Dnr 530-520-2005.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har av Kommunstyrelsen fått i uppdrag att besvara en motion från Margareta Björk (m) om korttidsboende och avlastning utomlands. Förvaltningen anser att korttidsboende och avlastning utomlands är en god tanke för äldre som orkar och på egen hand kan klara en längre resa. Förvaltningen bedömer dock att det endast är ett fåtal äldre som är berörda av detta.
Klara regler och riktlinjer måste tas fram i staden om vilka kriterier som ska gälla för sådana beslut. Förvaltningen anser att många frågor måste utredas såväl juridiskt som försäkringsmässigt innan staden kan skicka sina brukare till ett annat land och vara förvissad om att brukaren får en trygg och säker vård som överensstämmer med de krav vi ställer på vår egen äldrevård.
___________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Vi delar förvaltningens synpunkt att korttidsboende utomlands kan vara ett värdefullt alternativ för de äldre som fysiskt och psykiskt orkar med en längre resa.
Förvaltningen anser att staden måste ta fram tydliga regler och riktlinjer för biståndsbeslut om korttidsboende utomlands, vilket vi naturligtvis delar om kommunallagen skall kunna uppfyllas. Några av de frågor som förvaltningen reser finns redan utredda i och med nämnda pilotresa, t ex kring försäkringsskyddet, lagstiftningen för hälso- och sjukvården i det land som vården ges eller frågorna kring själva resan som bokning/avbokning av biljetter m m.
En del av frågorna måste vidare utredas för Stockholms stads vidkommande, t ex vem ska bekosta resan och hur ofta kan en person beviljas korttidsboende utomlands. Stockholms stad kan här ta lärdom och erfarenhet av andra kommuner.
Vidare delar vi förvaltningens synpunkt att om den enskilde skall få en god och säker vård och omsorg utomlands, ska samma krav uppfyllas som staden ställer i andra upphandlingar av enstaka platser i särskilda boenden för äldre. Om motionärens intentioner tillgodoses, bör Stockholms stad genomföra en upphandling av korttidsboende utomlands och därefter teckna ramavtal med en eller flera vårdgivare. Stockholms stad kan även i detta avseende inhämta kunskap från de kommuner som nu planerar en sådan gemensam upphandling.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar att godkänna förvaltningens förslag till beslut”.
1. Hemställa till kommunstyrelsen att undersöka förutsättningarna för korttidsboende och avlastning i äldreomsorgen utomlands
2. Motionen anses besvarad med vad som anförs nedan
Vård i varmt klimat, med frisk luft, nya intryck och varma bad har en klart positiv inverkan för många patienter som genomgått en sjukvårdsbehandling. Detta har bland annat konstaterats av Kompetenscentrum inom äldreomsorg och äldrevård (KC). Vård i ett varmt klimat ger goda fysiska och psykiska förutsättningar för att vårdtiden kortas ska väsentligt.
Det är naturligtvis av stor vikt att äldre som erbjuds korttidsboende i denna form känner sig trygga med vården. Vi vill peka på att även om korttidsboende och avlastning utomlands kan vara en mycket bra form av vård för en viss patientgrupp, kan det för många äldre innebära en alltför svår påfrestning. Korttidsvård utomlands ska ses som ett bra alternativ till vård i Sverige för de patienter som vårdformen passar.
Mycket talar också för att vården, i de fall det passar den enskilda patienten, är en ekonomiskt rimlig lösning för staden. Kostnaden för ett vårddygn utomlands är i det aktuella fallet betydligt lägre än i Sverige. Självklart kan denna typ av vård utomlands endast bli aktuell om den sker till ett pris som är konkurrenskraftigt gentemot den kommunala verksamheten.
Motionen lyfter fram en enskild entreprenör, HSB, som etablerat sig på Mallorca för att erbjuda korttidsboende för äldre. I framtiden kan det mycket väl bli aktuellt med fler alternativ. Vi vill understryka att stadens fortsatta utredning av möjligheten till korttidsvård utomlands ska omfatta hela marknaden.”
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till förslaget.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-4078/2004
Dnr 002-548-2005.
Till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har inkommit en förstudie på remiss, gällande tillbyggnad av Stadsbiblioteket. I förstudien framgår att Stockholms befolkning kommer att växa med främst unga personer. Den mångkulturella bakgrunden av befolkningen kommer att öka. Besöken i Stadsbiblioteket förväntas fördubblas i framtiden. Detta medför tillsammans med att biblioteksverksamheten förändras, att en verksamhetsanpassning av lokalerna erfordras. I förstudien föreslås tre alternativa tillbyggnadsalternativ två av dessa ligger längs Odengatan och ett sträcker sig upp till hörnet av Odenplan. Alla alternativen kopplas samman med den anrika huvudbygg-naden ritad av arkitekt Erik Gunnar Asplund. Förvaltningen har studerat förslagen och framhåller Alternativ 1, Odenplan som det sammantaget bästa förslaget. Förslaget innebär en orientering mot hörnet av Odenplan. Närheten till tunnelbanan och den nya stationen för Citybanan och möjligheterna till bevarandet av de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna längs Odengatan är de starkaste skälen till valet. Vidare har möjligheterna att skapa ett innerstadens utbildningscampus med ett tidsenligt utformad profil- och exponeringsyta vid Odenplans hörn varit avgörande.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för kvarteret Vattenfallet 2 i stadsdelen Råcksta, S-Dp 2002-17228-54
Dnr 301-640-2005.
Förvaltningen förslår att nämnden tillstyrker det aktuella detaljplaneförslaget för nya bostäder och kontorslokaler i kv. Vattenfallet. Bostadshusen ska uppföras i form av 12-13 våningar höga punkthus utefter Råckstavägen och avsikten är att de ca 300 lägenheterna ska bli bostadsrätter av varierande storlek. Samtidigt ska Vattenfalls stora kontorskomplex utökas med ca 40.000 kvm. Huvuddelen av de markparkeringar som finns idag norr om anläggningen vid Jämtlandsgatan, ska ersättas med ett parkeringsdäck. Ovanpå detta ska man bygga tre femvånings hus för kontorsändamål och gästbostäder. Bostadslägenheterna ska byggas ut etappvis med ca 100 lägenheter/ år med planerad byggstart 2005. För att befolkningssammansättningen i det nya bostadsområdet ska bli mer blandad anser förvaltningen att man bör blanda hyreslägenheter och bostadsrätter. Den största delen av dessa bör utgöras av 4:or, eftersom det råder brist på sådana i Råcksta. Det totala antalet lägenheter blir på så vis något mindre, men i gengäld kan den trafikökning hela bostadsområdet genererar bli lite mindre, vilket kan bli betydelsefullt inte minst vid rusningstid.
____________________
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande med nedanstående anförande till Stadsbyggnadsnämnden som svar påremissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande enligt ovan för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden.
3. Stadsdelsnämnden anför följande
Från majoritetens sida vill vi inledningsvis framhålla att det är mycket positivt att förslaget till detaljplan för ovan nämnda kvarter dels innebär att stadsdelen erhåller nya bostäder och dels nya arbetsplatser.
Av förvaltningens tjänsteutlåtande framgår att detaljplanen avser dels nybyggnation av ca 300 lägenheter och dels en utökning av Vattenfalls stora kontorskomplex med 40.000 kvm. Det senare ska bestå av tre femvåningshus för kontorsgöromål och gästlägenheter.
Det är en brist att det inte finns en analys av hur många nyanställda kontorskomplexet som ska byggas genererar. Ej heller framgår hur många gästlägenheter som ska byggas. Därför saknas förutsättningar för att bedöma behovet av parkeringsplatser i området . En noggrann analys måste göras av detta innan byggnationen påbörjas.
Vidare framgår inte vad nybyggnationen av lägenheter och Vattenfalls utbyggnad får för konsekvenser för de allmänna kommunikationerna. Busslinje 115 som idag har dålig turtäthet och som går på sträckan Vällingby-Grimsta-Råcksta-Vällingby har redan idag - enligt busschaufförerna på linjen – stora svårigheter att ta sig fram på Jämtlandsgatan i dess sträckning Vällingbyvägen och Råcksta T-banestation. Ännu besvärligare torde det bli efter de omfattande nybyggnationerna i kvarteret Vattenfall 2. Exempelvis bör övervägas om Jämtlandsgatan i ovan nämnda sträckning bör enkelriktas.
Sammanfattningsvis måste en ingående analys av parkeringsbehoven och konsekvenserna av de allmänna kommunikationerna göras innan byggnationen påbörjas.
Avslutningsvis konstaterar vi att Vattenfall avser att bygga en ny idrottshall för sin personal. Det är angeläget att förvaltningen verkar för att denna får en storlek som möjliggör basketbollspel, även handboll.
Basketboll är en av de idrotter som bäst lyckats att integrera invandrarungdom i sin verksamhet och har också lyckats att engagera flickor i stor utsträckning.
Eftersom bl.a. Grimstaområdet idag i allt större utsträckning tar emot invandrare och flyktingar är det också av den anledningen angeläget att idrottshallsutbudet utökas.
Förvaltningen bör undersöka i vilken utsträckning t ex basketbollklubbar kan utnyttja idrottshallen på tider då Vattenfalls egen personal ej använder densamma.
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.”
”En speciellt glädjande del i det aktuella detaljplansförslaget är den planerade idrottshallen som Vattenfall avser att bygga. Idrottshallsutbudet i området behöver öka och vi vill särskilt betona betydelsen av att förvaltningen verkar för att den nu planerade hallen får en storlek som möjliggör match- och träningsspel för både basket och handboll. Dessutom vill vi att förvaltningen undersöker i vilken utsträckning (exempelvis) basket- och handbollsklubbar kommer att kunna nyttja den planerade hallen när inte Vattenfalls personal gör det.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till förslaget.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+fp):s förslag.
Dnr 301-015-2005.
Förvaltningen förslår att nämnden tillstyrker förslaget avseende tillbyggnad av ICA-butiken och ombyggnation av kontorslokaler till bostadslägenheter i fastigheten Båggången 5. Förutsättningen för det sistnämnda är dock att problemen med buller och den torftiga utemiljön på baksidan av huset kan lösas. Om man vill bygga familjelägenheter ska det också finnas lekutrustning för de minsta barnen i nära anslutning till huset, i annat fall är det bättre att bygga smålägenheter för ensamstående eller studerande. Tillbyggnaden av ICA innebär att man bygger igen den passage som finns mellan Systembolaget och ICA-huset. Man vill därigenom också minska säkerhetsriskerna för varutransporter och gående på baksidan av butikerna. Förvaltningen konstaterar att förslaget innebär förbättringar i det avseendet, men att man inte lyckats öka säkerheten för gående på väg till eller från Loviselundsvägen och tunnelbanan. När det gäller den lägre tillbyggnadsdelen, befarar förvaltningen att risken för inbrott i fritidsgården kan öka. Detta p g a att det blir lätt att nå deras fönster från det nya yttertaket. Höjden på den delen av tillbyggnaden bör därför ökas. Möjlighet för handikappfordon k färdtjänst att stanna nära livsmedelsbutikerna bör kunna anordnas vid den vändslinga som finns bakom ICA.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde
den 14 januari 2005.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde
den 10 januari 2005.
Ärendet flyttas från den öppna delen av sammanträdet till den slutna delen, under § 26.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-022-2004.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 25 januari 2005.
Dnr 010-023-2004.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 januari 2005.
Dnr 301-013-2005.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Stockholms Idrottsförbund avseende Hässelby Sportklubbs ansökan om medel från ”Handslaget”, för utveckling av Hässelby Idrottsplats med allvädersbanor.
2. Stadsdelsnämnden anser att det är en mycket angelägen satsning att förse Hässelby Idrottsplats med allvädersbanor, då tillgång till ett åretruntnyttjande möjliggör en kraftigt ökad aktivitet och social samvaro för barn och ungdom i området (sju skolor och 7.600 barn och ungdom i åldrarna 6 – 24 år, boende i Hässelby).
· Eva Tångfeldt informerade om stadsdelsförnyelsearbetet och projekten under 2004. Skriftligt material delades ut i form av Verksamhetsberättelse 2004 och Handlingsprogram för 2005.
Anmäldes skrivelse 25 januari 2005 från Fredrik Wallén (kd), Catharina Hillerström-Vagli m fl (m) och Helene Jäderlund-Eckardt m fl (fp), med följande lydelse:
”När en dokumentärfilm (som stadsdelsnämnden finansierat inom ramen för stadsdelsförnyelsen) förvisades för delar av nämnden i december 2004 framkom det att stadsdelsnämnden i praktiken medverkat till att det vid en ungdomsfestival på Hässelby Torg sommaren 2003 funnits ”flyttbara klotterväggar” tillgängliga. Både etablerade och nyrekryterade klottrare hade fri tillgång till färg föratt använda väggarna.
Vi betraktar den inträffade incidenten med klotterplanken som helt oacceptabel och djupt olycklig. Dels anser vi att Stockholms stad ALDRIG ska medverka eller sanktionera olika formerar av ”legaliserat” klotter. Så kallade fria klotterväggar, flyttbara klottarväggar mm. medverkar endast till nyrekrytering av klottrare och mer klotter som förfular vårstadsmiljö. Dels så är det för oss självklart att sanktionerandet av klotter i någon form lokalt ute hos oss i Hässelby-Vällingby är en fråga som även vi i den nuvarande lokala politiska oppositionen, i förväg, måste få säga vår mening om. Att den nuvarande politiska majoriteten med s, v och mp har en mycket tillåtande attityd mot klotter gör frågan särskilt viktig att debattera öppet. Den får inte avgöras genom något slags "informellt" politiskt godkännande.
När motsvarande ”flyttbara klotterväggar” skulle förekomma vid av staden betalda evenemang på Sergels torg blev frågan upplyft på högsta politiska nivå och föremål för timslånga debatter i kommunfullmäktige. Här ute i stadsdelsnämnden får vi inte ens vetskap om att det har inträffat förrän vi ser en dokumentärfilm nästan ett halvt år efteråt!
Vi vill därför:Att stadsdelsförvaltningen återkommer med en förklaring till varför de vid ungdomsfestivalen 2003 aktuella ”flyttbara klotterväggarna” tillätsoch hur mycket de kostade.
Att förvaltningen ser över presentationen och redovisningen av olikaprojekt inom stadsdelsförnyelsen så att det inte är möjligt att det inomett projekt går att genomföra, exempelvis, evenemang med innehåll somsom även nämndens opposition bör få ta formell ställning till.”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Anmäldes skrivelse 25 januari 2005 från Catharina Hillerström Vagli m fl (m) med följande lydelse:
”Nu har det gått två år sedan socialdemokraterna tog makten med hjälp av stödpartierna v och mp. Bland de vallöften som gavs var att dagisgrupperna skulle minskas med i snitt två barn samt att taket för grupperna skulle vara maximalt 14 barn eller 18 barn i syskongrupp.
Vi vill därför uppdra åt förvaltningen
att snarast redovisa för om minskningen av barngrupperna genomförts, och med hur många barn
att snarast redovisa hur stora dagisgrupperna är
att redovisa om kösituationen till förskolorna”.