Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-01-25

Sammanträde 2005-01-25

Datum
Klockan
19:00
Plats
Sammanträde den 25 januari 2005

Frågestund 18.00 till 19.00.

Sammanträde den 25 januari 2005
Kl 19:00
Hässelby Gårds äldreboende
Aulan nb, Or Läs mer...mängsgatan 10 Hässelby

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

1 Öppnande av sammanträdet.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

Återremitterat ärende

4 Förlängning av projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse.

Nya beslutsärenden

5 ILS-rapport med preliminärt bokslut 2004.

6 Idrottshallar i Hässelby-Vällingby.

7 Ekologiskt VA-system för Kyrkhamn – Ansökan om medel ur miljömiljarden.

Dnr 301-020-2005

Utsändes senare.

Remisser

8 Cykelplan för Stockholms ytterstad.

Remiss från Gatu- och fastighetsnämnden, dnr 03-322-3597/2004.
Dnr 308-588-2004

9 Remissvar - Korttidsboende och avlastning utomlands.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-3756/2004 av motion nr 48 från (m).
Dnr 530-520-2004
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

10 Ombyggnad av Stockholms stadsbibliotek.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-4078/2004.
Dnr 002-548-2004
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

11 Nya bostäder m.m. i Råcksta vid kv Vattenfallet 2.

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för kvarteret Vattenfallet 2 i stadsdelen Råcksta, S-Dp 2002-17228-54.
Dnr 301-640-2004

12 Nya bostäder på Hässelby Torg vid kv Trymån m fl i Hässelby Gård.

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för kvarteret Trymån i stadsdelen Hässelby Gård, S-Dp 2004-03753-54.

Dnr 301-015-2005

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

13 Protokoll från lokala pensionärsrådet.Utsändes senare.

14 Protokoll från lokala handikapprådet.

15 Öppna hemtjänsten – Anmälan om händelse i omsorgen om äldre (Lex Sarah)

16 Inkomna handlingar.

Dnr 013-022-2005

Utsändes senare.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Uppdragslista.

Dnr 010-023-2005
Utsändes senare.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Nya beslutsärenden (fortsättning)

18 Yttrande över ansökan från Hässelby Sportklubb avseende ansökan om medel från ”Handslaget”, Stockholms Idrottsförbund.

Dnr 301-013-2005

Förvaltningschefens information
- Information ”Stadsdelsförnyelse”

Övriga frågor
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Mötesinformation

Närvarande

Ordförande Berit Kruse (s)

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)

Ledamöter Eva Oivio (s) §§ 7-26

Erik Guiteréz-Aranda (s)

Bengt Roxne (s)

Örjan Sjögren (s)

Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)

Birgitta Wosse (mp)

Catharina Hillerström Vagli (m)

Bo Arkelsten (m)

Michael Wiklund (m)

Helen Jäderlund Eckardt (fp)

Katariina Güven (fp)

Tjänstgörande ersättare Annett Öhman-Karlsson (s) §§ 1-6

Ersättare Annett Öhman-Karlsson (s), Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Peter Engberg (s),
Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp),
Svante Erlandsson (m), Margareta Åkerblom (m), Bogdan Godymirski (m), Ingela Gille Rausén (fp)

Anmält förhinder Kaj Nordquist (s), Fahri Ölcer (fp)

I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz,

Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Lena Fax,

Mona Thorin, Eva Tångfeldt, Tom Thorell.

Personalföreträdare --------

Tid för justering 2005-02-02

Vid protokollet

Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-02-02.

§4 Förlängning av projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2005.

Dnr 302-569:1-2004.

Ärendet återremitterades vid nämndens sammanträde den 23 november 2005, § 10.

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på återremittering av missbruksprojektet ”Vistet”. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till yrkandet.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade avslag på yrkandet om återremiss.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden återremitterar missbruksprojektet ”Vistet”

2. Stadsdelsnämnden anför följande

Missbruksprojektet ”Vistet” är ett verksamhet som nämnden uppskattar. Önske­målet om en plats att träffas på har funnits länge och initiativet har tagits av del­tagarna själva. Projektet sker i samarbete mellan deltagarna, socialtjänsten och kyrkan och ligger under nämndens ansvar. Verksamheten vid Vistet bidrar också till en lugnare miljö runt Hässelby gårds centrum.

Det är dock projektets kostnader i jämförelse med dess verksamhet som nämn­den vill ha redovisat. Öppettiderna anges omfatta tre förmiddagar under veckan, 2.5 timmar per dag, i en lokal på Enspännargatan. Den besöks av ca 12 brukare dag­ligen.

För denna verksamhet sökes 1,2 miljoner från Stadsdelsförnyelsen. Nämnden
vill ha en redogörelse för budgeten, lokal-, lönekostnader m.m. för dessa 7.5 timmar i veckan under ett år. Nämnden anser att det angivna beloppet på 1.2 miljoner verkar högt i jämförelse med den verksamhet deltagarna får ut av den. Vidare vill nämnden se att verksamheten har öppet vid flera tillfällen, vilket också är ett önskemål från deltagarna och det är således naturligt att en utveck­ling åt det hållet kommer till stånd.

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig till förmån för eget yrkande om avslag på yrkan­det om återremiss.

Ärendets fortsatta behandling

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens förslag.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att arbeta fram en samlad do­kumentation över samtliga stadsdelsförnyelseprojekt årligen enligt nedan.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att arbeta fram en plan för hur en del av de fleråriga projekten kan ingå i den ordinarie budgeten på sikt.

4. Stadsdelsnämnden anför följande

En samlad dokumentation över samtliga Stadsdelsförnyelseprojekt är angeläget för att nämnden hela tiden ska kunna följa helheten i satsningen samt målupp­fyllelsen och ekonomin i de enskilda projekten. Denna dokumentation skall re­dovisas för nämnden en gång per år, företrädesvis i anslutning till verksamhets­berättelsen/bokslut.

Många av de fleråriga projekten är av sådan karaktär att nämnden vill se en plan för deras implementering i nämndens ordinarie verksamhet.

Projekt vi avser här är t.ex. Friskvårdscentrum i Hässelby Gårds äldreboende, mötesplatser för ungdomar, missbruksprojektet ”Vistet”, samverkansarbete Smedshagen, Grimsta och Hässelby Gård. De sistnämnda projekten skulle kunna ingå i bostadsbolagens ordinarie verksamhet, varför en dialog om detta ska genomföras mellan projektledningen och de berörda bostadsbolagen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

2. Därutöver anföra

Folkpartiet liberalerna är mycket glada över att Friskvårdscentrumet som till­kom­mit på pensionärsorganisationernas och vårt initiativ blivit så uppskattat och po­pulärt. Det är mycket viktigt att satsa på förebyggande verksamhet som efter­frågas av de äldre i stadsdelen för att öka livskvaliteten, stärka hälsan och också fungera som en mötesplats. Vi är dock mycket kritiska till att majoriteten lagt ned icke biståndsbedömd dagverksamhet i stadsdelen. Folkpartiet liberalerna anser att den förebyggande verksamheten ska ingå i den ordinarie långsiktiga verksam­heten för att inte riskera att försvinna när projektet upphör.

Folkpartiet liberalerna har länge arbetat för en utveckling inom fritidsverksam­he­ten för ungdomar. Det är viktigt att det skapas fritidsverksamhet som är attrak­tiv för alla barn och ungdomar i stadsdelen. Vi är mycket positiva till att skolor öpp­nas upp för ungdomarna. Denna verksamhet får dock inte belasta skolornas ordi­narie verksamhet p.g.a. att projekten får minskade projektanslag år från år.

Folkpartiet liberalerna har länge drivit frågan att inrätta ett attraktivt Ungdoms­café i Vällingby Centrum dit alla ungdomar har möjligheter att träffas och umgås. Strax innan vänstermajoriteten trädde till tog den borgerliga majoriteten beslut om att ett Ungdomscafé skulle inrättas i Vällingby Centrum. I förorten är det ex­tra viktigt för ungdomar att det finns en mötesplats dit alla vill gå och för att det ska finnas alternativ mot att åka in till stan. Det är också viktigt av integrations­skäl att ungdomar från olika delar av stadsdelen har möjlighet till en gemensam träff­punkt.

En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tyd­liga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra sko­lor. Möjlig­heten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett vik­tigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli
m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till
för­valtningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som före­slås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verk­samheter i stadsdelen. Icke förty, stadsdelsnämnden har många viktiga och önskvärda verksamheter att förvalta, och det är svårt att avgöra hur projekten skulle stå sig vid vägning mot verksamheter administrerade inom förvaltningens ordinarie budget. Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsför­ny­elsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.

Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för projek­ten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors
gi­vare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.

Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vår­den av unga missbrukare bl.a.

Trots drakoniska skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämnings­sy­stemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.

Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att
an­tingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och om­sorgen vara viktiga nog för att prioriteras.

Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsför­nyelse­projektet skall gå tillbaka till verk­samheterna.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och
yr­kade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§5 ILS-rapport med preliminärt bokslut 2004

(Integrerad ledning och styrning)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 19 januari 2005.

Dnr 102-019-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Uppdra till förvaltningen att utveckla månadsrapporteringen och ILS-rapporter för att tidigt kunna konstatera budgetavvikelser och att ytterligare förbättra verksamhetsuppföljningen för att bl.a. kunna redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamheternas uppdrag.

2. Uppdra till förvaltningen att ”åtgärder” tydligt redovisas som fram till augusti 2004 i ILS-rapporterna.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

” Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Den rödgröna majoriteten har beslutat att Nälsta servicehus successivt ska om­vandlas till Seniorboende. Detta beslut skulle medföra att den mycket kvalitativt goda vården och omsorgen på sikt skulle slås sönder. Vi vill understryka att en ev. omvandling inte är möjlig förrän beslut om detta är taget i Stadshuset, vilket ännu inte är fallet. Folkpartiet liberalerna har reserverat oss mot den rödgröna majorite­tens beslut och anser att de äldre även i framtiden ska ha möjlighet till den mycket goda vården och omsorgen som nu bedrivs på servicehuset.

Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka. Det är alarmerande att ung­domsarbetslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­fri­het.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl be­hövs.

Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsor­gen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldre­boenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar mycket i Hässelby-Vällingby. Folkpartiet liberalerna anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av bo­enden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behö­ver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kost­nader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prio­riteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshind­rade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.

I ILS-rapporter fram till augusti har det funnits en kolumn med ”åtgärder”. Vi an­ser att det är viktigt att denna information finns med i rapporterna. Rättvisande prognoser är avgörande för en bra styrning och kontroll av verksamheten.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till.

” Det stora underskott som redovisas i anslag 2 är föga förvånande. Sittande ma­jo­ritet med s+v+mp har kraftigt misslyckats med att komma till rätta med ar­betslös­hets- och bidragsproblematiken i Hässelby och Vällingby.

Två år har gått sedan maktskiftet och intet spår efter vallöftet om att minska soci­albidragstagandet. Inte heller går det att se någon minskning av arbetslösheten. Istället blir det bara värre och värre. Vi moderater och kristdemokrater har sagt det förut, och det tål att upprepas, den handlingsförlamning som den sittande majori­teten i Hässelby-Vällingby SDNs uppvisar är plågsamt påtaglig. Den poli­tik som förs och det förakt som majoriteten visar är direkt skadlig för den grupp som så väl behöver komma ur bidragsberoendet.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledmot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§6 Idrottshallar i Hässelby-Vällingby

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 27 december 2004.

Dnr 040-410-2005.

Sammanfattning av ärendet

Till stadsdelsnämnden har inkommit ett medborgarförslag från idrottsföreningen Brommapojkarna som avser att uppmärksamma nämnden på att föreningslivet inte har tillräcklig tillgång till gymnastiksalarna. Förslagsställaren menar att mer än hälften av den tid gymnastiksalarna skulle kunna hållas öppna är de stängda. Förvaltningen konstaterar att möjligheterna att fördubbla utbudet av tillgängliga tider i gymnastiksalar är små, i de objekt som nämns i Brommapojkarnas inlaga. Förvaltningen konstaterar att de eventuella gymnastiksalstimmar som kan komma att tillskapas finns i stadsdelens övriga skolor. Stadsdelsnämnden föreslås därför ge förvaltningen i uppdrag att vidare utreda om och hur ytterligare gymnastik-salstimmar kan åstadkommas i samråd med Idrottsförvaltningen.

_________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på inkommen skrivelse från idrottsföreningen Brommapojkarna.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidare utreda om och hur
yt­terligare gymnastiksalstimmar för föreningslivet kan skapas, i samarbete med Idrottsförvaltningen och lokala föreningslivet.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet anser i likhet med förslagsställaren som lämnat in medborgarför­slaget att skolornas gymnastik- och idrottshallar ska nyttjas optimalt. Stadsdelen är en av stadens barn- och ungdomsrikaste och majoriteten vill på alla tänkbara sätt bidra till och ge förutsättningar för att öka möjligheterna till verksamheter för ungdomarna. Idrottsutövandet och föreningslivet är en viktig del i barns och ung­domars uppväxt. Det är även en viktig del i folkhälsoarbetet för alla åldrar. Vi vill att stadsdelsförvaltningen i det kommande utredningsarbetet också beaktar den skrivning vilken inlämnades till nämnden vid sammanträdet den 25 januari 2005.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Folkpartiet liberalerna anser det viktigt att möjliggöra för föreningslivet att få ökad tillgång till gymnastiksalarna. Även övriga hallar borde vara möjliga att ut­nyttja i större utsträckning.

Hässelby-Vällingby är en ungdomsrik stadsdel. Vi anser det viktigt att ge möjlig­het till en innehållsrik fritid för ungdomarna. Idrott i föreningsdrift är ett viktigt sätt att stödja en vettig fritid för våra unga.

Därutöver måste det göras möjligt att med tillsyn kunna ”öppna upp” de lokaler som kommunen förfogar över. Detta är viktigt även i ett integrationssyfte. Även de unga som inte har möjlighet att skjutsas till träningar och tävlingar ska kunna utnyttja våra gemensamma lokaler.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

”Det är av stor betydelse att idrottshallarna i stadsdelens skolor är möjliga att boka på icke skoltid för olika idrottsföreningar. Behovet av träningsmöjligheter inom idrottsrörelsen är stor och det är viktigt att alla kommunala lokaler kan användas på bästa sätt.

Bidragande orsaker till att skolornas idrottshallar i Hässelby-Vällingby stadsdels­nämnd inte verkar nyttjas i sån omfattning som borde vara möjligt och, framför­allt, är efterfrågat verkar vara begränsad installation av det (i Stockholms stad i övrigt väl etablerade) "kortläsarsystemet" som finns särskilt framtaget för skolors idrottshallar. Dessutom upplevs inte sällan behovet av att städa samt eventuellt låsa och larma efter föreningarna som en organisatorisk och ekonomisk börda för våra skolledningar.

En lösning på detta, som alltså redan finns sedan tidigare i staden och är prövat med gott resultat, är att samtliga skolidrottshallar i Stadsdelen verkligen får det aktuella kortläsarsystemet installerat. Dessutom borde snarast ett system med ”stadsdelsnämndsövergripande" ambulerande vaktmästare för just låsning, larm­ning och tillsyn av skolornas idrottshallar på icke skoltid införas. Om en ambule­rande vaktmästare kunde åka mellan skolorna och se till att idrottsföreningarna fick hjälp med låsning larmning samt i övrigt fungerade väl i hallarna skulle san­nolikt de upplevda problemen med att idrottshallarna bokas upp på icke skoltid minska för berörda skolledningar.”

§7 Ekologiskt VA-system för Kyrkhamn – Ansökan om medel ur miljömiljarden

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 13 januari 2005.

Dnr 301-020-2005.

Sammanfattning av ärendet

Stadsdelsförvaltningen söker medel från stadens miljömiljard för projektet Ekologiskt håll­bart VA-system för Kyrkhamn. Projektet innebär att med modern teknik införa ett långsiktigt och ekologiskt hållbart VA-system för byggnader och verksamheter i Kyrkhamn, ett område som idag saknar VA-system. Närheten till Mälaren och vatten av mycket hög kvalitet innebär möjligheter att fördela vattnet för olika ändamål och med låga kostnader för rening till dricksvatten. Omhänder­tagandet av avloppsvattnet sker genom ett slutet system med ett biologiskt mini­reningsverk som sista steg. Slutprodukten blir en mycket liten mängd kompost.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden ansöker om medel ur miljömiljarden för projektet Ekologiskt hållbart VA-system för Kyrkamn.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§8 Cykelplan för Stockholms ytterstad

Remiss från Gatu- och fastighetsnämnden, dnr 03-322-3597

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 22 december 2004.

Dnr 308-588-2005.

Sammanfattning av ärendet

I Stockholm diskuteras stora och små projekt med syfte att göra stadens cykel­vägnät trafiksäkrare. För innerstaden togs en mer övergripande plan för cykelpla­neringen fram 1998. Cykelplan för Stockholms ytterstad är motsvarande plan för ytterstaden och ska ligga till grund för den fysiska planeringen och främja förbätt­ringar av stadens gatunät.

__________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Gatu- och fastighetsnämnden.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Folkpartiet liberalerna anser det viktigt att cykelvägar har tillfredställande belys­ning. Detta för ökad trygghet i stadsdelen.

Det finns cykelvägar (t.ex. vid Bergslagsvägen öster om Vällingby) där det sak­nas lampor vid cykelvägen. Tanken är nog den att belysningen på Bergslagsvägen ska räcka även för cykelvägen, men så är inte fallet. Vi tror att det kan finnas fler cykelvägar med samma brist. Belysningen på cykelvägarna ger även trygghet för andra, t.ex. gångtrafikanter.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Vi tar i dag inte ställning till de olika delarna av förslaget utan gör detta när kon­kreta förslag presenteras.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§9 Remissvar – Korttidsboende och avlastning utomlands

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-3756/2004 av motion nr48 av (m)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 januari 2005.

Dnr 530-520-2005.

Sammanfattning av ärendet

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har av Kommunstyrelsen fått i upp­drag att besvara en motion från Margareta Björk (m) om korttidsboende och avlastning ut­omlands. Förvaltningen anser att korttidsboende och av­lastning utomlands är en god tanke för äldre som orkar och på egen hand kan klara en längre resa. Förvaltningen bedömer dock att det endast är ett fåtal äldre som är berörda av detta.

Klara regler och riktlinjer måste tas fram i staden om vilka kriterier som ska gälla för sådana beslut. Förvaltningen anser att många frågor måste ut­redas såväl juri­diskt som försäkringsmässigt innan staden kan skicka sina brukare till ett annat land och vara förvissad om att brukaren får en trygg och säker vård som överens­stämmer med de krav vi ställer på vår egen äld­revård.

___________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på re­missen från Kommunstyrelsen.

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

Vi delar förvaltningens synpunkt att korttidsboende utomlands kan vara ett värde­fullt alternativ för de äldre som fysiskt och psykiskt orkar med en längre resa.

Sedan motionen skrevs har en pilotresa genomförts till Mallorca.
I november 2004 var under två veckor nio äldre och fem medföljande från sex olika kommuner på detta första korttidsboendet utomlands. Av de äldre var sex rullstolsburna, ett par var beroende av rullatorer, hörsel och syn var nedsatta på sina håll. På en femgradig skala blev betygs-genom­snittet 4,7 från kunderna och 4,3 från medföljande anhöriga. Omvård­naden, som sköttes av spansk personal på plats samt två vårdutbildade ledsagare från Sverige fick betyget 4,7 resp 4,6 av kunder och anhöriga. Alla deltagare skulle vilja åka igen och samtliga resande skulle också rekommendera resan åt andra, även om själva flygresan och transfer fick det lägsta betyget, 3,2 från anhöriga och 4,4 från kunderna. De anhöriga hade lägre betyg än de äldre – bl a tyckte de att hissen på anläggningen gick för sakta, att det var för många utflykter och att för mycket mat ser­verades.

Förvaltningen anser att staden måste ta fram tydliga regler och riktlinjer för biståndsbeslut om korttidsboende utomlands, vilket vi naturligtvis delar om kommunallagen skall kunna uppfyllas. Några av de frågor som förvaltningen reser finns redan utredda i och med nämnda pilotresa, t ex kring försäkringsskyddet, lagstiftningen för hälso- och sjukvården i det land som vården ges eller frågorna kring själva resan som bok­ning/avbokning av biljetter m m.

En del av frågorna måste vidare utredas för Stockholms stads vidkom­mande, t ex vem ska bekosta resan och hur ofta kan en person beviljas korttidsboende utom­lands. Stockholms stad kan här ta lärdom och erfa­renhet av andra kommuner.

Vidare delar vi förvaltningens synpunkt att om den enskilde skall få en god och säker vård och omsorg utomlands, ska samma krav uppfyllas som staden ställer i andra upphandlingar av enstaka platser i särskilda bo­enden för äldre. Om motionä­rens intentioner tillgodoses, bör Stockholms stad genomföra en upphandling av korttidsboende utomlands och därefter teckna ramavtal med en eller flera vårdgi­vare. Stockholms stad kan även i detta avseende inhämta kunskap från de kommuner som nu planerar en sådan gemensam upphandling.

Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar att godkänna förvaltningens förslag till beslut”.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Hemställa till kommunstyrelsen att undersöka förutsättningarna för korttids­boende och avlastning i äldreomsorgen utomlands

2. Motionen anses besvarad med vad som anförs nedan

Vård i varmt klimat, med frisk luft, nya intryck och varma bad har en klart positiv inverkan för många patienter som genomgått en sjukvårdsbehandling. Detta har bland annat konstaterats av Kompetenscentrum inom äldreomsorg och äldrevård (KC). Vård i ett varmt klimat ger goda fysiska och psykiska förutsättningar för att vårdtiden kortas ska väsentligt.

Det är naturligtvis av stor vikt att äldre som erbjuds korttidsboende i denna form känner sig trygga med vården. Vi vill peka på att även om korttidsboende och av­lastning utomlands kan vara en mycket bra form av vård för en viss patient­grupp, kan det för många äldre innebära en alltför svår påfrestning. Korttidsvård utom­lands ska ses som ett bra alternativ till vård i Sverige för de patienter som vård­formen passar.

Mycket talar också för att vården, i de fall det passar den enskilda patienten, är en ekonomiskt rimlig lösning för staden. Kostnaden för ett vårddygn utomlands är i det aktuella fallet betydligt lägre än i Sverige. Självklart kan denna typ av vård ut­omlands endast bli aktuell om den sker till ett pris som är konkurrenskraftigt gent­emot den kommunala verksamheten.

Motionen lyfter fram en enskild entreprenör, HSB, som etablerat sig på Mallorca för att erbjuda korttidsboende för äldre. I framtiden kan det mycket väl bli aktu­ellt med fler alternativ. Vi vill understryka att stadens fortsatta utredning av möj­lig­heten till korttidsvård utomlands ska omfatta hela marknaden.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till be­slut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till för­slaget.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§10 Förstudie till ett nytt stadsbibliotek

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-4078/2004

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 27 december 2004.

Dnr 002-548-2005.

Sammanfattning av ärendet

Till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har inkommit en förstudie på re­miss, gällande tillbyggnad av Stadsbiblioteket. I förstudien framgår att Stockholms befolkning kommer att växa med främst unga personer. Den mångkulturella bak­grunden av befolkningen kommer att öka. Besöken i Stadsbiblioteket förväntas fördubblas i framtiden. Detta medför tillsam­mans med att biblioteksverksamheten förändras, att en verksamhetsanpass­ning av lokalerna erfordras. I förstudien före­slås tre alternativa tillbygg­nadsalternativ två av dessa ligger längs Odengatan och ett sträcker sig upp till hörnet av Odenplan. Alla alternativen kopplas samman med den anrika huvudbygg-naden ritad av arkitekt Erik Gunnar Asplund. Förvalt­ningen har studerat förslagen och framhåller Alternativ 1, Odenplan som det sam­mantaget bästa förslaget. Förslaget innebär en orientering mot hörnet av Odenplan. Närheten till tunnelbanan och den nya stationen för Citybanan och möjligheterna till bevarandet av de kulturhistoriskt värdefulla byggna­derna längs Odengatan är de starkaste skälen till valet. Vidare har möjlig­heterna att skapa ett innerstadens utbildningscampus med ett tidsenligt ut­formad profil- och expone­ringsyta vid Odenplans hörn varit avgörande.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remis­sen från Kommunstyrelsen.

§11 Nya bostäder m m i Råcksta vid kv Vattenfallet 2

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för kvarteret Vattenfallet 2 i stadsdelen Råcksta, S-Dp 2002-17228-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 januari 2005.

Dnr 301-640-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen förslår att nämnden tillstyrker det aktuella detaljplaneförslaget för nya bostäder och kontorslokaler i kv. Vattenfallet. Bostadshusen ska uppföras i form av 12-13 våningar höga punkthus utefter Råckstavägen och avsikten är att de ca 300 lägenheterna ska bli bostadsrätter av varierande storlek. Samtidigt ska Vattenfalls stora kontorskomplex utökas med ca 40.000 kvm. Huvuddelen av de markparkeringar som finns idag norr om anläggningen vid Jämtlandsgatan, ska er­sättas med ett parkeringsdäck. Ovanpå detta ska man bygga tre femvånings hus för kontorsändamål och gästbostäder. Bostadslägenheterna ska byggas ut etappvis med ca 100 lägenheter/ år med planerad byggstart 2005. För att befolkningssam­mansättningen i det nya bostadsområdet ska bli mer blandad anser förvaltningen att man bör blanda hyreslägenheter och bostadsrätter. Den största delen av dessa bör utgöras av 4:or, eftersom det råder brist på sådana i Råcksta. Det totala anta­let lägenheter blir på så vis något mindre, men i gengäld kan den trafikökning hela bostadsområdet genererar bli lite mindre, vilket kan bli betydelsefullt inte minst vid rusningstid.

____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande med ned­anstående anförande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på
remissen.

2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande enligt
ovan för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden.

3. Stadsdelsnämnden anför följande

Från majoritetens sida vill vi inledningsvis framhålla att det är mycket posi­tivt att förslaget till detaljplan för ovan nämnda kvarter dels innebär att stads­delen erhåller nya bostäder och dels nya arbetsplatser.

Av förvaltningens tjänsteutlåtande framgår att detaljplanen avser dels ny­bygg­nation av ca 300 lägenheter och dels en utökning av Vattenfalls stora kontors­komplex med 40.000 kvm. Det senare ska bestå av tre femvåningshus för kontorsgöromål och gästlägenheter.

Det är en brist att det inte finns en analys av hur många nyanställda kontors­komplexet som ska byggas genererar. Ej heller framgår hur många gästlägen­heter som ska byggas. Därför saknas förutsättningar för att bedöma behovet av parkeringsplatser i området . En noggrann analys måste göras av detta in­nan byggnationen påbörjas.

Vidare framgår inte vad nybyggnationen av lägenheter och Vattenfalls ut­bygg­nad får för konsekvenser för de allmänna kommunikationerna. Busslinje 115 som idag har dålig turtäthet och som går på sträckan Vällingby-Grimsta-Råcksta-Vällingby har redan idag - enligt busschaufförerna på linjen – stora svårigheter att ta sig fram på Jämtlandsgatan i dess sträckning Vällingbyvägen och Råcksta T-banestation. Ännu besvärligare torde det bli efter de omfattande nybyggnationerna i kvarteret Vattenfall 2. Exempelvis bör övervägas om Jämtlandsgatan i ovan nämnda sträckning bör enkelriktas.

Sammanfattningsvis måste en ingående analys av parkeringsbehoven och konsekvenserna av de allmänna kommunikationerna göras innan byggnatio­nen påbörjas.

Avslutningsvis konstaterar vi att Vattenfall avser att bygga en ny idrottshall för sin personal. Det är angeläget att förvaltningen verkar för att denna får en storlek som möjliggör basketbollspel, även handboll.

Basketboll är en av de idrotter som bäst lyckats att integrera invandrarungdom i sin verksamhet och har också lyckats att engagera flickor i stor utsträckning.

Eftersom bl.a. Grimstaområdet idag i allt större utsträckning tar emot invand­rare och flyktingar är det också av den anledningen angeläget att idrottshalls­utbudet utökas.

Förvaltningen bör undersöka i vilken utsträckning t ex basketbollklubbar kan utnyttja idrottshallen på tider då Vattenfalls egen personal ej använder den­samma.

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

”En speciellt glädjande del i det aktuella detaljplansförslaget är den planerade idrottshallen som Vattenfall avser att bygga. Idrottshallsutbudet i området behö­ver öka och vi vill särskilt betona betydelsen av att förvaltningen verkar för att den nu planerade hallen får en storlek som möjliggör match- och träningsspel för både basket och handboll. Dessutom vill vi att förvaltningen undersöker i vilken utsträckning (exempelvis) basket- och handbollsklubbar kommer att kunna nyttja den planerade hallen när inte Vattenfalls personal gör det.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yr­kade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till för­slaget.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+fp):s förslag.

§12 Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för kvarteret Trymån i stadsdelen Hässelby Gård, S-Dp 2004- 03753-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2005.

Dnr 301-015-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen förslår att nämnden tillstyrker förslaget avseende tillbyggnad av ICA-butiken och ombyggnation av kontorslokaler till bostadslägenheter i fastig­heten Båggången 5. Förutsättningen för det sistnämnda är dock att problemen med buller och den torftiga utemiljön på baksidan av huset kan lösas. Om man vill bygga familjelägenheter ska det också finnas lekutrustning för de minsta bar­nen i nära anslutning till huset, i annat fall är det bättre att bygga smålägenheter för en­samstående eller studerande. Tillbyggnaden av ICA innebär att man bygger igen den passage som finns mellan Systembolaget och ICA-huset. Man vill där­igenom också minska säkerhetsriskerna för varutransporter och gående på baksi­dan av bu­tikerna. Förvaltningen konstaterar att förslaget innebär förbättringar i det avseen­det, men att man inte lyckats öka säkerheten för gående på väg till eller från Loviselundsvägen och tunnelbanan. När det gäller den lägre tillbyggnadsde­len, be­farar förvaltningen att risken för inbrott i fritidsgården kan öka. Detta p g a att det blir lätt att nå deras fönster från det nya yttertaket. Höjden på den delen av till­byggnaden bör därför ökas. Möjlighet för handikappfordon k färdtjänst att stanna nära livsmedelsbutikerna bör kunna anordnas vid den vändslinga som finns bakom ICA.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§13 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde

den 14 januari 2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§14 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde

den 10 januari 2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§15 Öppna hemtjänsten – Anmälan om händelse i omsorgen om äldre (Lex Sarah)

Ärendet flyttas från den öppna delen av sammanträdet till den slutna delen, under § 26.

§16 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby

stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-022-2004.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§17 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 25 januari 2005.

Dnr 010-023-2004.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§18 Yttrande över ansökan från Hässelby Sportklubb avseende ansökan om medel från ”Handslaget”, Stockholms Idrottsförbund

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 17 januari 2005.

Dnr 301-013-2005.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt ytt­rande till Stockholms Idrottsförbund avseende Hässelby Sportklubbs ansökan om medel från ”Handslaget”, för utveckling av Hässelby Idrottsplats med all­vädersbanor.

2. Stadsdelsnämnden anser att det är en mycket angelägen satsning att förse Hässelby Idrottsplats med allvädersbanor, då tillgång till ett åretruntnyttjande möjliggör en kraftigt ökad aktivitet och social samvaro för barn och ungdom i området (sju skolor och 7.600 barn och ungdom i åldrarna 6 – 24 år, boende i Hässelby).

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§19 Förvaltningschefens information

· Eva Tångfeldt informerade om stadsdelsförnyelsearbetet och projekten under 2004. Skriftligt material delades ut i form av Verksamhetsberättelse 2004 och Handlingsprogram för 2005.

§20 Inga stadsdelsnämndssanktionerade klotterväggar!

Anmäldes skrivelse 25 januari 2005 från Fredrik Wallén (kd),
Catharina Hillerström-Vagli m fl (m) och Helene Jäderlund-Eckardt m fl (fp), med följande lydelse:

”När en dokumentärfilm (som stadsdelsnämnden finansierat inom ramen för stadsdelsförnyelsen) förvisades för delar av nämnden i december 2004 framkom det att stadsdelsnämnden i praktiken medverkat till att det vid en ungdomsfestival på Hässelby Torg sommaren 2003 funnits ”flyttbara klotterväggar” tillgängliga. Både etablerade och nyrekryterade klottrare hade fri tillgång till färg för
att använda väggarna.

Vi betraktar den inträffade incidenten med klotterplanken som helt oacceptabel och djupt olycklig. Dels anser vi att Stockholms stad ALDRIG ska medverka eller sanktionera olika formerar av ”legaliserat” klotter. Så kallade fria klotter­väggar, flyttbara klottarväggar mm. medverkar endast till nyrekrytering av klott­rare och mer klotter som förfular vår
stadsmiljö. Dels så är det för oss självklart att sanktionerandet av klotter i någon form lokalt ute hos oss i Hässelby-Vällingby är en fråga som även vi i den nuva­rande lokala politiska oppositionen, i förväg, måste få säga vår mening om. Att den nuvarande politiska majoriteten med s, v och mp har en mycket tillåtande attityd mot klotter gör frågan särskilt viktig att debattera öppet. Den får inte avgö­ras genom något slags "informellt" politiskt godkännande.


När motsvarande ”flyttbara klotterväggar” skulle förekomma vid av staden be­talda evenemang på Sergels torg blev frågan upplyft på högsta politiska nivå och före­mål för timslånga debatter i kommunfullmäktige. Här ute i stadsdelsnämnden får vi inte ens vetskap om att det har inträffat förrän vi ser en dokumentärfilm nästan ett halvt år efteråt!

Vi vill därför:

Att stadsdelsförvaltningen återkommer med en förklaring till varför de vid ung­domsfestivalen 2003 aktuella ”flyttbara klotterväggarna” tilläts
och hur mycket de kostade.


Att förvaltningen ser över presentationen och redovisningen av olika
projekt inom stadsdelsförnyelsen så att det inte är möjligt att det inom
ett projekt går att genomföra, exempelvis, evenemang med innehåll som
som även nämndens opposition bör få ta formell ställning till.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.




§21 Redovisning av dagisgrupper

Anmäldes skrivelse 25 januari 2005 från Catharina Hillerström Vagli m fl (m) med följande lydelse:

”Nu har det gått två år sedan socialdemokraterna tog makten med hjälp av stöd­partierna v och mp. Bland de vallöften som gavs var att dagisgrupperna skulle minskas med i snitt två barn samt att taket för grupperna skulle vara maximalt 14 barn eller 18 barn i syskongrupp.

Vi vill därför uppdra åt förvaltningen

att snarast redovisa för om minskningen av barngrupperna genomförts, och med hur många barn

att snarast redovisa hur stora dagisgrupperna är

att redovisa om kösituationen till förskolorna”.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.