Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-02-15
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågortill Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Anmäldes protokoll 24 januari 2005 från Kommunfullmäktige,
§ 18, fyllnadsval om ny ersättare, Eva Aronsson (kd), i stadsdelsnämnden.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-02-23.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 januari 2005.
Dnr 031-049-2005.
Sammanfattning av ärendet
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förlängning av pågående missbruksprojekt ”Vistet” i Hässelbygård, utifrån redovisningen av verksamhetsåret 2004 samt verksamhetsplanen för 2005.
_________________
BESLUT
Stadsdelsnämnden godkänner förlängningen av projektet ”Vistet” inom ramen för Stadsdelsförnyelse.
Reservation
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
2. Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut.
Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat.
Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som föreslås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verksamheter i stadsdelen. Icke förty, stadsdelsnämnden har många viktiga och önsk-värda verksamheter att förvalta, och det är svårt att avgöra hur projekten skulle stå sig vid vägning mot verksamheter administrerade inom förvaltningens ordinarie budget. Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stads-delsförnyelsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.
Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för projekten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.
Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stads- delsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.
Trots drakoniska skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämningssystemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva. Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att antingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och omsorgen vara viktiga nog för att prioriteras.
Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsförnyelseprojektet skall gå tillbaka till verksamheterna.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) leda-mot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 januari 2005.
Dnr 531-050-2005.
Äldreomsorgsberedningen fattade vid sitt novembersammanträde 04-11-05 beslut om att till stadsdelsnämnden återremittera ärendet om Nälsta servicehus omvandling till seniorboende. Stadsdelsförvaltningen redovisar i detta ärende hur omvandlingen kan göras. Hyresvärden Stockholmshem AB har presenterat ett förslag till ombyggnad. Som alternativ till ombyggnad till bostäder föreslås att förvaltningen får i uppdrag att projektera en förskoleverksamhet. Starbogårdens dagverksamhet berörs och föreslås att flyttas till lokaler i Råcksta sjukhem.
1. Stadsdelsnämnden avslår förslaget att successivt omvandla Nälsta servicehus till seniorbostäder med hyresrätt.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att flytta Starbogårdens
dagverksamhet till lokaler i Råcksta sjukhem.
3. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa en projektering av en förskoleverksamhet inom fastigheten Fästmansoffan 1 ( Nälsta servicehus) samt hos kommunstyrelsen ansöka om medel för projektering av verksamheten.
4. Stadsdelsnämnden återtar sitt tidigare ställningstagande om att successivt omvandla Nälsta servicehusboende till seniorlägenheter med hyresrätt och meddelar stadens äldreberedning beslutet.
5. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att för nämnden redovisa hur många som under det gångna året sökt servicehuslägenhet i Nälsta och i stadsdelen i övrigt och hur många som fått beviljat eller avslag samt vad skälet till eventuellt avslag varit.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till förslaget.
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Stadsdelsnämnden anför följande:
Nälsta servicehus är idag ett litet boende med 26 lägenheter och 20 hyresgäster.
De gemensamma lokalytorna i servicehuset var en gång byggda för ca 200 lägenheter. Idag har därför kostnaderna för gemensamhetslokalerna blivit alltför höga.
Servicehuset är mycket omtyckt men nämnden har tyvärr ej klarat att driva verksamheten med den budget som givits. Under den tid som gått sedan ärendet i april 2004 kom till stadsdelsnämndens bord har olika lösningar diskuterats för att minska kostnaderna för boendet. Hyresvärden, Stockholmshem AB, var intresserade av att bygga bostäder i lokalerna.
Ett förslag som var på väg till kommunstyrelsen var att boendet successivt skulle omvandlas till seniorboende med hyresrätt. Ärendet hanterades i Äldreberedningen som i princip ställde sig bakom omvandlingen men återemitterade ärendet för att få klarhet i ekonomi och hur en successiv omvandling till seniorbostäder skulle kunna genomföras. Besparingsutdelningen, har det visat sig, förväntas dra ut på tiden.
Förslaget som nu finns i förvaltningens tjänsteutlåtande är att använda de aktuella lokalerna i Nälstaboendet till en förskola Det ger en möjlighet till en intressant integration av två av våra viktigaste verksamheter, för de yngsta och de äldsta.
Detta förslag ger nya möjligheter. Boende och deras anhöriga ställer sig positiva till att de överytor som finns i lokalerna kan användas till förskola. Man tycker att det blir roligt med mer och livlig verksamhet i närheten. Denna lösning förutsätter att Starbogården flyttar till Råcksta.
Förslaget innebär att kostnaderna för lokalerna i Nälsta äldreboende minskar och att servicehuset närmar sig kostnader motsvarande andra liknande boenden i stadsdelen.
Efter många funderingar och noga överväganden anser vi att Nälsta servicehus därför kan vara kvar, att en förskola projekteras i de överytor som finns i service-huset, att Starbogården flyttas till Råcksta samt att nya gemensamhetslokaler ställs i ordning i tomma lägenheter som finns i servicehuset.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på (s+v+mp):s förslag till anförandetext.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
” Nälsta servicehus är en mycket väl fungerande verksamhet som också fått kvalitetsutmärkelse. Det är ett mycket trivsamt och välskött servicehus. De äldre är mycket nöjda med boendet, vården och omsorgen. Det är just sådana äldreboenden som borde värnas och också tas erfarenhet ifrån för att kunna erbjuda en god säker vård och omsorg av mycket god kvalitet.
Folkpartiet liberalerna avslår en successiv omvandling av det populära servicehuset. Redan i april 2004 föreslogs att Nälsta servicehus skulle avvecklas. P.g.a. boendes, anhörigas m.fl. starka protester backade vänstermajoriteten en bit och föreslog att servicehuset successivt skulle omvandlas till seniorboende. Servicehuset består av endast 26 lägenheter och detta beslut innebar att verksamheten sakta skulle slås sönder.
Ärendet var uppe i kommunstyrelsens Äldreomsorgsberedning 2004-11-05. Folkpartiet liberalerna yrkade på att avslå en omvandling av Nälsta servicehus till seniorboende. Vänstermajoriteten yrkade på återremiss.
Det är mycket glädjande att vänstermajoriteten nu äntligen backar från sitt beslut att successivt omvandla Nälsta servicehus till seniorboende. Detta är mycket tack vare boendes och anhörigas enträgna kamp för att rädda servicehuset för framtiden.
De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits i stadsdelen sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser. Trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby. Behovet av olika typer av bostäder för äldre är stort. Socialstyrelsen har varnat för den snabba avvecklingen som nu genomförs av ekonomiska skäl av vänstermajoriteten.
Omvandlingar och avvecklingar måste jämföras med lokala prognoser och inte styras av stadsdelarnas besparingsbehov för att minska budgetunderskott. Ett underskott som orsakats av den styrande majoritetens kraftigt minskade satsningar på äldreomsorgen.
Folkpartiet liberalerna är i grunden positiva till en omvandling av vissa alternativt delar av servicehus till seniorbostäder med hyresrätt. Vi vill dock starkt betona att detta endast får ske om verklig behovsbrist uppstår – det får ej ske av att fler servicehus blir tomma p.g.a. restriktivare biståndsbeslut av besparingsskäl. Servicehusen ska vara kvar för att kunna erbjuda de äldre en mångfald och olika nyanser av äldreboenden.
Vänstermajoritetens omvandlingsbeslut håller på att bli förödande för äldreomsorgen i många stadsdelar. Det blir allt tydligare hur stadsdelarnas besparingsbehov blir vägledande i omvandlingen. Omvandlingen sker också utan att det finns någon definition av vad som ryms inom begreppet seniorbostad. Frågor kring gemensamhetslokaler, vård och omsorg, service, larmsystem m.m. blir obesvarade.
I ett trängt ekonomiskt läge ser flera stadsdelar en möjlighet att ersätta kostsamma servicehus med billiga seniorbostäder.
Det är angeläget att ingen oöverlagd ombildning sker i syfte att rädda s-, v och mp-majoritetens budget i Stockholm stad. Denna politik riskerar att slå hårt mot äldre i behov av en bostad med tillgång till stöd och service.
I stadsdelen har Råcksta Ålderdomshem avvecklats (-110 platser) och vänstermajoriteten har beslutat att avstå ifrån att nyttja Kv. Räknestickan till ett nytt ålderdomshem, vilket var beslutat av den borgerliga majoriteten f.g. mandatperiod.
Vänstermajoriteten har också redan beslutat att (-167 platser) omvandla servicehus till seniorboende utan att begreppet seniorboende är definierat. Den pågående omvandlingen sker mycket snabbt och äldre kan bli tvingade att flytta till andra stadsdelar.
För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservationer i ärendet.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Under detta ärendes långa handläggning har vi hela tiden hävdat att det finns all anledning att behålla Nälsta servicehus som just ”servicehus” inom stadsdelens utbud av äldreomsorg. Den föreslagna successiva omvandling till seniorboende som på detta sätt dragits i långbänk borde alltså ha avvisats från första början.
Välfungerande lokala äldreboenden, av förhållandevis begränsad storlek, upplevs ofta för den enskilda omsorgstagaren som den tryggaste formen av boende. Nälsta servicehus är ett sådant, uppskattat av både anhöriga och omsorgstagare. Det är därför viktigt att vår förvaltning inte enbart får direktivet behålla Nälsta servicehus utan verkligen även ges möjligheten att värna och utveckla äldreomsorgsverksamheten där.
Principiellt kan vi dock se flera olika slags fördelar med en framtida samlokalisering mellan Nälsta servicehus och förskoleverksamhet. En sådan lösning måste dock utgå från grundförutsättningen att servicehuset ska finnas kvar.”
(integrerad ledning och styrning)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 februari 2005.
Dnr 102-051-2005.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 februari 2005.
Dnr 102-052-2005.
Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen och bokslutet för år 2004 och överlämnar dem till kommunfullmäktige och revisorerna.
Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade överskott om 12,0 mkr till resultatfonden (bilaga 1 blankett 6 till tjänsteutlåtandet.)
Stadsdelsnämnden anför följande
Verksamhetsberättelsen med bokslut för år 2004 är ett tydligt och innehållsrikt dokument. Under strama ekonomiska betingelser har förvaltningen och samtliga av nämndens verksamheter arbetat under 2004 för att kunna få en budget som är i balans. Det i sin tur innebär en gynnsam start för år 2005.
Stadsdelsnämnden vill ge personalen och dess ledning en eloge för det arbete ni genomfört.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut
Att i övrigt anföra
För Stockholmarna och för medborgarna i Hässelby-Vällingby har 2004 inneburit ytterligare ett år av försämringar och minskad framtidstro. Trots att tillväxten ökar i landet så ökar arbetslösheten i Stockholm. I den socialdemokratiskt ledda majoritetens budget sker den i särklass största satsningen 2005 på ökade socialbidrag. Bristen på skattebetalare gör att viktiga verksamheter som skola och äldreomsorg utsätts för allt hårdare besparingar.
Omfattande felprioriteringar
Trots skattehöjningen på 50 öre har medborgarna märkt små förändringar i stadsdelens service. Barngrupperna i förskolan förblir stora, biståndsbedömningen till äldreomsorgen blir hårdare. En stor del av förklaringen ligger i den totala brist på prioriteringar som präglat majoritetens politik under 2004, där den kommunala administrationen tillåtits växa på kärnverksamheternas bekostnad.
Socialbidragsberoendet ökar
Socialbidragskostnaderna fortsatte öka kraftigt under 2004. Detta är inte bara ett växande ekonomiskt problem för stadsdelen, utan framför allt ett hårt slag mot alla de människor som inte får arbete och möjlighet att försörja sig själv. Behovet av att ställa ökade krav för att få människor att gå från bidrag till arbete är påtagligt, och därför bör Skärholmsmodellen snarast börja tillämpas i stadsdelen.
Stora besparingar på stadens äldre
De besparingar som det senaste året drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare. En alltmer restriktiv biståndsbedömning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraftig försämring av kvaliteten och valfriheten. Att allt fler äldre hamnar i stadsdelsarrest är fullständigt oacceptabelt.
Ökad otrygghet, klotter och skräp
Majoritetens låga prioritering av människors yttre miljö i stadsdelen får allt mer synliga följder. Bristen på klottersanering gör att klottret hela tiden ökar och bidrar till förslumning och otrygghet. Bristande sophantering och städning av parker, gator och torg minskar trivseln och ökar de sanitära problemen. Om vår stadsdel ska bli snygg och trygg krävs helt andra prioriteringar.
Fortsatt stora grupper i förskolan
Trots vallöftet om minskade barngrupper har mycket lite hänt när det gäller barngruppernas storlek i förskolan.
2004 höjdes kommunalskatten med 50 öre för alla stockholmare. Detta tillskott har redan ätits upp och staden har nu börjat låna pengar igen. Tillsammans med de mycket stora höjningarna av taxeringsvärden på bostäder samt skatteutjämningen har skattehöjningen lett till att många invånare i Hässelby-Vällingby fått en försämrad ekonomi och en tuffare vardag.
2004 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt på behovet av en ny politisk ledning i stadsdelen.”
”Moderaterna konstaterar att verksamhetsberättelsen är baserad på en verksamhetsplan vars mål och inriktning vi inte har ställt oss bakom. En verksamhetsplan vilkens ideologiska utgångsläge och avstamp vi inte delar.
Vi noterar vidare följande. Idag äger socialdemokraterna med hjälpryttare, majoritet på alla nivåer från riksdag över landsting och stadshus till stadsdelar i staden. Man har pålagt medborgarna skatter av närmast ofattbar omfattning. Ändå, trots att stadens och statens inkomster väl aldrig varit större, saknar man i stadsdelen förmåga att prestera ett bokslut utan underskott. De socialistiska partiernas absoluta anspråk på att styra och kontrollera medborgarnas liv och vardag gör att de saknar förmåga att avgöra vad som är viktigt.
Vill man göra allt finns det inte några pengar i världen som räcker till. Denna monumentala oförmåga att prioritera äger sitt ursprung i antingen majoritetens inkompetens eller en bedömning att skolan, vården och omsorgen inte är viktiga nog.
Moderaterna är av uppfattningen att kärnverksamheter skall prioriteras på alla nivåer, samt att makten och besluten över vardagen i som regel skall ligga hos individ och familj.”
” Det är lätt att utläsa från verksamhetsberättelsen att 2004 varit ett mycket hårt år för förvaltningens verksamheter. Förvaltningens uppenbara förmåga att i stor utsträckning följa nämndmajoritetens beslut säger en del om den stora professionalitet och disciplin som finns. Det är bara olyckligt att vår förvaltning ska behöva arbeta under oket av den nuvarande politiska majoriteten.
Generellt kan vi konstatera att det varit en stor skillnad mellan politisk retorik och praktik från de tre majoritetspartierna under 2004, s, v och mp har lovat satsningar i verksamheterna men istället stenhårt drivit på tuffa besparingar i linjen.
Majoritetskoalitionens totala oförmåga att minska socialbidragskostnaderna talar dessutom för sig själv.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Dnr 031-053-2005.
1. Stadsdelsnämnden godkänner Lövsta-Kyrkhamnsgruppens ansökan alternativ 3 med 29 tkr.
2. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt förvaltningens förslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor.
Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat.
”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som föreslås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verksamheter i stadsdelen. Icke förty, stadsdelsnämnden har många viktiga och önskvärda verksamheter att förvalta, och det är svårt att avgöra hur projekten skulle stå sig vid vägning mot verksamheter administrerade inom förvaltningens ordinarie budget. Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsförnyelsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.
Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.
”Som vi tidigare uttalat vill vi betona vikten av att stadsdelsnämnden (och även kommunstyrelsen, ur ett principiellt perspektiv) avseende projekt inom stadsdelsförnyelsen noterar vilka projekt som kan innebära framtida underhållskostnader för staden. Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av dessa framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande.
Vi vill också fortsättningsvis se en grundläggande analys avseende de olika projekten om det kan finnas risk för att ett projekt kan innehålla (eller successivt utveckla) delar som kräver ett särskilt politiskt ställningstagande.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till förslaget.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 januari 2005.
Dnr 044-054-2005.
Alla verksamheter har utifrån avdelningens inriktningsmål och generella åtaganden arbetat fram kvalitetsgarantier för 2005 för respektive verksamhet. Under pågående arbete har information givits till brukare och deras anhöriga/närstående bl.a. på husmöten och boendemöten för brukare och anhörig/närståendemöten och i samband med att individuella stöd och serviceplaner skrivits. Möjlighet till diskussioner har givits vid samtliga tillfällen. Anhöriga/ närstående till brukare boende i stadsdelens gruppbostäder har dessutom inbjudits till ett stormöte för information och diskussion omkring verksamhetsplaner och kvalitetsgarantier. Avdelningschefen och utvecklingssekreteraren har granskat samtliga verksamhetsplaner och kvalitetsgarantier. Utifrån denna granskning, verksamheternas ekonomiska förutsättningarna och den dialog som förts med enhetschefer och biträdande enhetschefer bedöms verksamheterna ha en god kvalitet och kvalitetsgarantierna för 2005 vara trovärdiga.
_____________________
Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bifogade kvalitetsgarantier för avdelningen Omsorg om funktionshindrade.
Dnr 041-056-2005.
Stadens kvalitetsstrategi innebär att verksamheter som vänder sig mot brukarna utformar s k kvalitetsgarantier. Dessa skall godkännas av nämnden. I garantierna beskrivs enhetens åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bifogade kvalitetsgarantier för park och gatuskötsel.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvaltningen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 januari 2005.
Dnr 405-057-2005.
Hässelby Villastads skola har sedan flera år tillbaka årligen genomfört studieresor med elever till Costa Rica. Skolan stöder där sedan 1990-talet tillsammans med SIDA ett miljöutbildningsprojekt för ungdomar vid 13 skolor.
Syftet med resan är att ta del av projektet, få förståelse för regnskogens och den biologiska mångfaldens bevarande, språkträning och ge möjligheter till internationella kontakter. Målet är också att lära känna nationalparken Cabo Blanco, det första skyddade naturområdet i Centralamerika. Hässelby Villastads skolas stöd till parken är en del i skolans miljöplan.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner Hässelby Villastads skolas studieresa till Costa Rica med elever i skolåren 8 och 9 under tiden 17 mars – 11 april 2005.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 4877/2004
Dnr 001-671-2005.
Remissen utgörs av en rapport från en konsultutredning som rör socialtjänstnämnden. Möjligheter till rationalisering och effektivisering redovisas.
__________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningstagande.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen av motion (2004:59) från Folkparitet liberalerna
Dnr 001-545-2005.
I motionen (nr 59:2004) från Folkpartiet liberalerna föreslås bl a
att nuvarande 18 stadsdelsnämnder avvecklas och att 12 nya områdesnämnder inrättas
att de 12 nya områdesnämnderna får huvudansvar för bl a socialtjänst, biståndsbedömning i omsorgen, viss fysisk verksamhet och lokal kultur- och föreningsverksamhet
att ansvaret för driften av förskola, skola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade överförs till kommungemensamma nämnder
att pengsystem i enlighet med motionen, införs för områdena förskola, skola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade.
1. Stadsdelsnämnden avslår motionen av Jan Björklund (fp) om avveckling av stadsdelsnämnderna och hänvisar till SPO-utredningen (Stockholms politiska organisation).
2. Stadsdelsnämnden anför vidare
Det Jan Björklund (fp) tar upp i sin motion handlar om ett viktigt ideologiskt vägval. Stadsdelsnämnderna ska enligt motionären ersättas med färre områden och ett pengsystem ska införas för flera av våra verksamheter.
Detta är att avpolitisera och att centralisera makten till stadshuset och några få centrala heltidsanställda politiker.
Man må betänka att Stockholm stad har närmare 800 000 invånare!
Av folkpartiets och även moderaternas syn på vad som är behövlig organisation för den största kommunen i landet kan man dra slutsatsen att det är önskvärt att makten ska ligga på få heltidsanställda politiker som befinner sig i centrala Stockholm i Stadshuset.
Den nuvarande majoriteten socialdemokraterna ,vänsterpartiet och miljöpartiet vill med stadsdelsnämndernas hjälp ge medborgarna närhet till politiskt beslutfattande och bättre förutsättningar för insyn och påverkan. Vi vill utveckla demokratiarbetet i en organisation som möjliggör nära kontakt med medborgarna. Stadsdelsnämnderna i Stockholms stad ger goda förutsättningar för att arbeta så.
Det som nu föreslås i SPO-utredningen innebär justeringar och förslag till förändringar vilka vi ställer oss positiva till varför vi i övrigt hänvisar till denna utredning.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande
Vi delar Jan Björklunds och folkpartiets syn på stadsdelsnämnderna i stort. Uppdelningen av Stockholm i stadsdelsnämnder är konstlad och felaktig. Den mellannivå med extra byråkrater och extra politiker som stadsdelsnämndsorganisationen innebär ger inte ökad demokrati eller ökat inflytande för medborgarna. Uppskattningsvis fyra procent eller cirka 700 miljoner kronor per år av stadsdelsnämndernas kostnader är i dag administration. Stadsdelsnämnderna utgör en onödig byråkratisk mellannivå och skall därför avskaffas.
Med en modell där resurserna förs direkt till verksamheterna enligt medborgarnas val utan att passera en byråkratisk nämndsorganisation kan valfriheten ökas, den ekonomiska rundgången minskas och det medborgerliga inflytandet stärkas. Den ekonomiska ersättningen från staden ska därför gå direkt till utföraren efter invånarens val, inte via stadsdelsnämnder eller annan onödig byråkrati.
Genom att integrera nämnder och flytta makten från stadsdelsnämnden till de enskilda hushållen kan väsentliga resurser sparas. Dessa kan i stället användas för att höja kvaliteten i verksamheterna samt skapa utrymme för skattesänkningar. Erfarenheterna från sammanslagningen av stadsdelnämnder som genomfördes när Stockholm gick från 24 till 18 stadsdelsnämnder visar på en stor besparingspotential.
Genom att administrationen av förskolan, skolan, äldreomsorgen samt omsorgen om de funktionshindrade lyfts från stadsdelsnämnderna tillses också att verksamheten ges lika villkor oavsett form och oavsett var i staden man bor.
Ansvaret för hantering av individärenden kan i en stad av Stockholms storlek inte samlas centralt. Sociala distriktsnämnder skall därför ansvara för individ- och familjeomsorg samt försörjningsstöd.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutaratt motionen anses besvarad med ovan.”
1. Bifalla motionen
2. Därutöver anföra följande
En av politikens viktigaste uppgifter handlar om att ge varje enskild medborgare möjlighet att fatta avgörande beslut för sitt liv och sin framtid. En annan central uppgift handlar om att garantera alla medborgare samma grundläggande service, oavsett var i staden man råkar vara bosatt.
Stockholms stadsdelsnämnder utgör i dag på flera sätt ett hinder mot dessa grundläggande uppgifter. Inom äldreomsorgen och omsorgen om funktionshindrade upplever många stockholmare en stadsdelsarrest, som begränsar valfriheten inom kommunala tjänster till den egna stadsdelen. Inom skola och förskola, liksom i andra omsorgsformer, finns stora olikheter mellan stadsdelarnas fördelning av resurser. Resultatet blir mycket stora olikheter över staden för exempelvis barngruppernas storlek i förskolan och biståndsbedömningen i hemtjänsten.
Motionens förslag om att flytta makten över utbildning och omsorg från stadsdelsnämnderna till varje enskild medborgare genom pengsystem, skulle innebära tydliga förbättringar av valfriheten och jämlikheten för stockholmarna.
De nya lokala nämnder som förespråkas i motionen skulle också motsvara allmänhetens förväntningar på ett bättre sätt än dagens stadsdelsnämnder. Den kartläggning som nyligen genomförts av Stockholms stad – Stadsdelsnämndernas verktyg för demokrati – visar tydligt att den huvudsakliga dialogen mellan medborgare och politiker handlar om fysisk verksamhet och lokala stadsmiljöfrågor. Snöröjning, sandning, parkskötsel och 30-zoner är vanliga frågor på öppna nämndmöten, enligt rapporten. Av de stadsdelsnämnder som har medborgarförslag, uppger de flesta att förslagens innehåll i huvudsak handlar om den yttre miljön.
Många av de krav som förs fram av medborgarna ägs med andra ord inte av stadsdelsnämnden. Med de nya lokala nämnder som föreslås i motionen, skulle medborgarnas intresse för att diskutera fysisk verksamhet och miljöfrågor bättre kunna tillgodoses. Samtidigt bidrar förslaget till att öka valfriheten för den enskilde medborgaren.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. Att rekommendera Kommunfullmäktige avslå motionen.
2. Att därutöver anföra följande
Vi kristdemokrater har en i grunden positiv syn på stadsdelsnämndsorganisationen. En så (efter svenska förhållanden) stor stad som Stockholm kan sannolikt inte styra och administrera sina kommunala verksamheter på ett bättre sätt än med lokala stadsdelsförvaltningar som lyder under lokala nämnder.
Det finns visserligen mycket övrigt att önska avseende stadsdelsnämndernas utveckling. Men, vi påstår att förutsättningar för lokalt medborgarinflytande är bättre nu än före stadsdelsnämndsreformen. Vi påstår också att staden varken skulle vinna i effektivitet eller i kostnader på ett avskaffande av stadsdelsnämnderna.”
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Remiss från Kommunstyrelsen (SOU 2004:98)
Dnr 520-639-2005.
Kommunstyrelsen har för yttrande senast den 16 februari 2005 remitterat betänkandet För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning (SOU 2004:98). En sammanfattning av betänkandet bifogas som bilaga. Utöver Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har yttrande begärts av Katarina- Sofia och Liljeholmens stadsdelsnämnder samt Utbildningsnämnden och Stadsledningskontoret.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande att nämnden skulle lämna ärendet utan eget ställningstagande.
”Det finns en stark strävan inom socialdemokratin att lägga ned särskolan – en strävan som också präglar Carlbeckkommitténs delbetänkande. Argumentationen är att en jämlikhet skapas om alla elever får exakt samma utbildning. Men alla barn är olika. Alla elever har olika behov och behöver få en utbildning som är anpassad just för dem. Det är först då som alla ges lika chanser.
Därför bör ambitionen snarast vara den motsatta än den som Carlbeck-kommittén ger uttryck för. Det är omgivningen som ska anpassas efter individens. Vi vill därför se att funktionshindrades valfrihet förstärks - inte minst möjligheten för funktionshindrade elever och deras föräldrar att välja skola. Alla utvecklingsstörda elever ska även i fortsättningen kunna välja den gemenskap och specialistkompetens som särskolan erbjuder.
Det är naturligtvis viktigt att kontakten mellan utvecklingsstörda och icke-utvecklingsstörda elever utvecklas, både i skolan och i resten av samhället, men det får inte ske till priset att de utvecklingsstörda barn förlorar rätten till en utbildning som är anpassad efter deras behov.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Inbjudan till samråd om programförslag för kvarteret Hässelby Villastad 28:1 i stadsdelen Hässelby Villastad, Dp 2004-09139-54.
Dnr 301-012-2005.
Förvaltningen föreslår att man avvaktar med utbyggnaden av nya bostäder i Lövsta, tills man vet hur Lövstaanläggningen ska användas i framtiden och hur det påverkar skydds-avståndet mellan denna och bostäderna. Det aktuella förslaget innebär att man utnyttjar en del av skyddszonen som finns närmast Lövstaanläggningen för att bygga rad- eller parhus. På grund av av besvärande trafikköer på Lövstavägen och Blomsterkungsvägen, vilka är tänkta att trafikförsörja det aktuella området, anser förvaltningen att dagens glesa kollektivtrafik måste förbättras innan man bygger nya bostäder där. En bra tvärförbindelse mellan Vällingby, Hässelby, Lövsta och Järfälla skulle kunna bli ett alternativ till bilen. Förvaltningen anser därför att man bör undersöka möjligheten att förlänga den planerade snabbspårvägen mellan Vällingby och Järfälla ut till Lövsta. Innan man fattar beslut om nya bostäder i Lövsta, är det därför viktigt att man utreder vilken stäckning den i så fall ska få.
Förvaltningen anser det viktigt att Lövsta och Riddersviksområdet även i fortsättningen kan fungera som en anslutning till den s.k. ”Görvälskilen”, så att man via den kan röra sig ända bort till Järfälla. Bostadsbebyggelse i Lövsta får inte inkräkta på känsliga skogsbryn, sällsynta växter eller djurlivets spridningskorridorer.
1. Stadsdelsnämnden tillstyrker bebyggelsen vid Lingonrisgränd under förutsättning att Länsstyrelsen godkänner den geografiska placeringen.
2. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
3. Stadsdelsnämnden överlämnar sitt beslut för kännedom till Gatu- och Fastighetsnämnden.
4. Stadsdelsnämnden anför vidare
Det har kommit till vår kännedom att Länsstyrelsen har inspekterat aktuellt område. Stadsdelsnämnden anser det viktigt att Länsstyrelsens synpunkter tas med i ärendet. Fotbollsplanen ska ersättas och anläggas på lämplig plats efter samråd med stadsdelsförvaltningen. Detta ställningstagande bör påskyndas och finnas med i den fortsatta processen.
Det finns starka önskemål från boende i området att en gångväg anläggs mellan Lingonrisgränd och koloniområdet som ersätter den nedtrampade stigen som finns där idag. Det är önskvärt att detta åtgärdas i samband med bebyggelsen.
1. Stadsdelsnämnden lämnar stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande som svar till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden lämnar stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden.
3. Därutöver anföra
För att kunna ha en bra miljö för hässelbyborna i området är det viktigt att reservatet till kommunaltekniskverksamhet snarast omvandlas i översiktsplanen till ett område för stadsbebyggelse.
Utredning ska påbörjas snarast för att omlokalisera de verksamma miljöstörande verksamheterna från området.”
Ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till förslaget.
Ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+m):s förslag.
Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för del av kvarteret Tamburen m fl i stadsdelen Hässelby gård, S-Dp 2001-16326-54.
Dnr 301-657-2004.
Kv. Tamburen ligger centralt beläget med närhet till både butiker, kommunikationer och grönområden. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget under förutsättning att man kan åstadkomma en godtagbar bostadsmiljö och att all parkering sker inom den egna fastigheten. För att inte bullernivån ska bli för hög på de nya gårdarna, krävs att hastigheten på Lövstavägen sänks från 70 km/h till 50 km/h. Enligt förslaget ska nuvarande korsning Kuskgränd/ Bergslagsvägen ersättas med en rondell. Det är ur trafiksäkerhetssynpunkt mycket viktigt att övergångsställena på ömse sidor om rondellen blir signalreglerade, så att funktionshindrade och andra gående kan korsa vägen utan att behöva riskera livet. För att minska barriären mellan södra och norra sidan av Lövstavägen, bör man överväga att gräva ned en del av vägen eller bygga fler gångbroar över den.
Eftersom vägen redan idag är hårt belastad av trafik i rusningstid och utbyggnaden av nya bostadsområden längs hela vägen ända bort till Lövsta alstrar ännu mer, är det också mycket viktigt att den spårvagnslinje som man reserverat mark för byggs ut så fort som möjligt. Längs Lövstavägen går idag även s.k. risktransporter. Förvaltningen förespråkar därför att man undersöker möjligheten att låta transporterna istället gå vattenvägen.
_______________________
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Gatu- och fastighetsnämnden.
Dnr 200-040-2005.
Förslaget grundar sig i ett uppdrag som Kommunfullmäktige gav i budgeten för 2004. Det föreliggande förslaget bejakas i stort av förvaltningen och bör kunna ligga till grund för beslut i Kommunfullmäktige. Förvaltningen har några smärre förslag till förändringar.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) meddelade att de lämnar ärendet utan eget ställningstagande.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt remissyttrande över Stadsledningskontorets förslag till Ledarstrategi för Stockholms stad.
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande”.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde
den 28 januari 2005.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde
den 24 januari 2005.
Dnr 401-058-2005.
Stadsdelens grundskolor har redovisat antalet datorer man har tillgängliga för elevernas arbete samt fragmentariskt beskrivit hur man använder sig av Internet i undervisningen.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och anser frågorna besvarade.
Dnr 520-059-2005.
Stadsdelsnämnden godkänner informationen.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-060-2004.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 15 februari 2005.
Dnr 010-061-2005.
Beslöts att flytta fram sammanträdet den 18 maj till den 19 maj.
Dnr 112-064-2005.
Vid planeringen för omvandling av servicehuslägenheter till seniorboende på Hässelby Gårds äldreboende tillfrågade förvaltningen BKV, om de hade intresse av att förlägga hälso- och sjukvårdskompetens på äldreboendet. Förvaltningens avsikt var att trygga övergången till seniorboende och fördjupa samarbetet kring de personer som har behov av omfattande insatser, hemsjukvård och hemtjänst. Inom BKV hade denna fråga uppmärksammats sedan länge. Diskussionerna ledde fram till, dels ett samverkansprojekt, Kontinuitetsprojekt Hässelby Gård, dels önskemål från BKV om att etablera en äldrevårdscentral på Hässelby Gård. Detta är en första redovisning.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade att ärendet skulle återremitteras.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp+m):s yrkande om återremittering.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om avslag på återremittering.
Stadsdelsnämnden återremitterar inte ärendet
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot nämndens beslut enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande.
1. Återremittera ärendet
Uppdra till förvaltningen att återkomma med en tydlig konsekvensanalys hur en ev. landstingsupphandling avseende kommunens hälso- och sjukvårdsansvar kvälls- och nattetid påverkar de äldres medicinska säkerhet och kontinuiteten i vården och omsorgen.
Uppdra till förvaltningen att återkomma med redovisning hur samarbetet
mellan de två huvudmännen ska säkerställa en säker och god vård och omsorg.
Uppdra till förvaltningen hur inrättande av akutplatser på äldreboendet
ska vara möjligt om det inte finns sjuksköterskor på plats.”
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att upprätta ett samverkans-avtal mellan Beställarkontor Vård (BKV) och Stadsdelsnämnden Hässelby-Vällingby.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att arbeta vidare med inriktning att akutplatser ska finnas inom projektet.
3. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt redovisningen.
4. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att samarbeta med BKV i framtagandet av förslag till förfrågningsunderlag och återkomma till nämnden när beslut ska tas.
5. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med redovis-ningar och beslutsunderlag i de delar där projektet berör nämndens och/eller stadens ansvar.
6. Stadsdelsnämnden anför följande
Stadsdelsnämnden ser med stort intresse fram emot att inom en snar framtid kunna tillsammans med landstinget samla resurser av olika slag under ett tak. Det faktum att en äldrevårdscentral kommer att öppnas i Hässelby Gårds äldreboende samtidigt som kontinuitetsprojektet startar ger möjligheter att utveckla en god vård och omsorg för de äldre invånarna i stadsdelen.
Färre kontakter, närhet till läkare, sjukvårdspersonal, biståndsbedömare, hemtjänst etc. ska ge en bättre kontinuitet och ökad trygghet i vardagen.
Nämnden ser också klara fördelar med att det inrättas akutplatser inom detta centrum för äldre.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot nämndens beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
· Parkeringssituationen kring Hässelby Gårds centrumSven-Göran Södergren informerade om parkeringssituationen kring Hässelby Gårds centrum och det uppdrag förvaltningen fått att försöka lösa situationen. Under våren kommer det att införas 1-timmesparkering med P-skiva kring centrumet för att få ökad genomströmning av parkerade bilar.
Troligtvis kommer det under året att kunna anläggas en parkering för c:a 55 bilar, med infart vid kv Labyrinten, Astrakangatan 23.
· Ungdomsgård för särskolebarnHans Lindé informerade om den nyöppnade fritidgården för särskolebarn. Gården ligger vid Astrakangatan 21 och har öppet måndag, onsdag och fredag, klockan 18:00-21:00.