Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-04-26
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågortill Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande
Berit Kruse (s) §§ 1-10
Vice ordförande
Fredrik Wallén (kd), ordförandeskap §§ 11- 38
Ledamöter
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Catharina Hillerström Vagli (m)
Bo Arkelsten (m)
Michael Wiklund (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättare
Ingrid Carlsson (s)
Peter Engberg (s) §§ 11-38
Ersättare
Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp),
Svante Erlandsson (m), Margareta Åkerblom (m)
Bogdan Godymirski (m), Fahri Ölcer (fp)Ingela Gille Rausén (fp), Eva Aronsson (kd)
Anmält förhinder
Eva Oivio (s), Annett Öhman-Karlsson (s), Janet Mackegård (s), Kaj Nordquist (s)
I tjänsten närvarande
Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz,
Sven-Göran Södergren, Lennart Keberg, Mona Thorin, Tom Thorell, Marja Niemi, Charlotte Brandorf
Personalföreträdare
Jan-Erik Berg
(öppna delen)
Tid för justering 2005- 05-03
Vid protokollet
Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande
Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-05-03.
Vice ordförande Fredrik Wallén övertog ordförandeskapet från och med § 11. Ledamot Bengt Roxne utsågs att justera §§ 11-38.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 mars 2005. Delades ut protokollsutdrag punkt 7 från förvaltningsgruppens sammanträde den 16 mars 2005.
Dnr 031-165-2005.
Ärendet bordlades delvis vid nämndens sammanträde den 22 mars 2005, § 46.
Sammanfattning av ärendet
Stadsdelsförvaltningen förslår att nämnden inleder en verksamhet med volontärmedverkan. För projekterings- och igångsättningsåret söks pengar från kompetensfonden.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att inleda en verksamhet med volontärmedverkan i Hässelby-Vällingby.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att ansöka hos kompetensfonden om medel till att utveckla volontärmedverkan.
3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma till nämnden med förslag på finansiering om medel inte beviljas ur kompetensfonden.
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Volontärmedverkan är otvivelaktigt något mycket bra som vi moderater till fullo stödjer. Dock anser vi att verksamheten inte ska finansieras av pengar från kompetensfonden utan rymmas inom den ordinarie budgeten.”
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.
(Integrerad ledning och styrning)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 april 2005.
Dnr 102-203-2005.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
”Det stora underskott som redan syns på anslag 2 är föga överraskande. Det finns en oerhörd tröghet och oförmåga bland den sittande majoriteten, s+v+mp, att på fullt allvar ta itu med försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder.
Det finns inge vilja och ingen handlingskraft för att verkligen komma till rätta med problemen vare sig lokalt här i Hässelby-Vällingby, i Stockholms stad eller i landet. Det är väl i och för sig inte att förundra sig över då regeringen med Göran Persson i spetsen ideligen signalerar att Stockholmsregionen är ett nedprioriterat område. Och att bidrag är ett legitimt sätt att försörja sig på.
Från moderaternas sida efterlyser vi krafttag mot bidragsberoende och mot arbetslöshet. Sänk skatterna och gör det möjligt för dem som arbetar att kunna leva på sin lön.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs.
Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby. Folkpartiet liberalerna anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Rapporten visar också att övertagandet av korttidstillsyn för ungdomar över 12 år varit förenat med mycket oklarheter och det är osäkert om stadsdelen får full ersättning. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan som beslutats av vänstermajoriteten innebär ytterligare besparingar.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”
(Yttrande till revisorsgrupp 2, dnr 3504/50-05)
Dnr 100-204-2005.
Revisorerna konstaterar i sin årsrapport att stadsdelsnämnden överskridit sin totala budget men redovisat överskott inom anslag 1. Vidare bedöms nämndens styrning och uppföljning av verksamheten ha förbättrats jämfört med tidigare år. Revisorerna noterar att det pågår ett utvecklingsarbete för att förbättra den interna kontrollen samt att bokslut och räkenskaper är rättvisande.
I föreliggande yttrande över årsrapporten berörs områden, som visat sig problematiska och där påpekanden gjorts av revisorerna - bl.a. svårigheterna att hålla tillbaka kostnaderna för försörjningsstöd.
___________________
Stadsdelsnämnden överlämnar till revisorsgrupp 3 förvaltningens tjänsteutlåtande som yttrande över årsrapporten.
”Denna rapport bekräftar vad vi påtalat i ärende nr 5 samt vad påpekat i nämnden sedan januari 2003. Det är mycket tydligt att majoriteten inte förstått vikten av att på allvar ta tag i bidragsberoendet och att minska arbetslösheten. Att få människor ut i arbete och göra det lönsamt att arbeta.
Från moderaternas sida kan vi hoppas på att majoriteten, s+v+mp, någon gång börjar agera ordentligt för att komma till rätta med bidragsberoende och arbetssituationen.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 april 2005.
Dnr 031-205-2005.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) meddelade att han inte deltar i beslutet.
1. Stadsdelsnämnden återremitterar Återbruksverksamhet, Lövstaborg
2. Stadsdelsnämnden beslutar att ansökan ULTUR, från ungdomslots till ungdomsråd ska sändas på remiss till ungdomar i stadsdelens skolor och fritidsverksamhet
3. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt förvaltningens förslag
4. Stadsdelsnämnden anför följande
Huset Lövstaborg, som är i stadens ägo, är i mycket gott skick och nämnden anser att detta hus bör i väntan på annan planering för Lövstaområdet kunna användas till verksamhet. Stadsdelsnämnden finner i likhet med förvaltningen att inkommen ansökan om Återbruksverksamhet ej är realistisk att genomföra i nuvarande skick. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet och ger förvaltningen i uppdrag att tillsammans med Hesselby Byalag och andra intresserade föreningar och personer undersöka om ett annat användningsområde skulle vara lämpligt. Stadsdelsnämnden prioriterar ungdomsverksamhet önskar därför att den inriktingen följs. Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att informera Gatu- och fastighetsnämnden om att det fortfarande finns intresse för användning av Lövstaborg.
Stadsdelsnämnden ställer sig vidare positiv till projektet ULTUR och menar att den demokratiska processen och möjligheten att påverka ska påbörjas innan nämnden tar sitt beslut i detta ärende.forts. BESLUT
forts. BESLUT
Nämnden skickar därför ansökan på remiss till ungdomar i skolan och i fritidsverksamheten. Förvaltningen får i uppdrag att ge information till ungdomarna på ett sådant sätt så att intresse väcks. Syftet med ärendet och remissen ska framgå och önskvärt är att remissvaren sammanställs till nämndens sammanträde i augusti.
Reservation
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
2. Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 april 2005.
Dnr 511-206-2005.
Sammanfattning
Förvaltningen svarar här på uppdrag från nämndsammanträdet i december 2004. Ärendet är ett förslag till socialpsykiatrins långsiktiga planering. Förvaltningen redovisar nuvarande boendealternativ i stadsdelen, organisationsförändringar och framtida utbyggnad av boenden. I ärendet redovisas också planeringen inom boendestödet, arbete och sysselsättning, fritidsinsatser, myndighetsutövning, personliga ombud och samverkan med landstinget.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 april 2005.
Dnr 312-207-2005.
I skrivelse till stadsdelsnämnden uppmanas förvaltningen att intensifiera arbetet med att ordna förskolor snabbt men även på lång sikt. Anledningen är att de små barnen ökar starkt i antal. Det framhålls också att det kommer att finnas behov av att hyra förskolepaviljonger som kan placeras i anslutning till redan befintliga skolor och förskolor och att förvaltningen uppmanas att ”dammsuga” stadsdelen på möjliga förskoleplatser. Förvaltningen konstaterar att bl.a. förskolan Klisterburken som dimensionerats för 80 förskoleplatser har stoppats upp i plan-processen under ca 1,5 år, vilket skapat ett uppdämt behov av förskoleplatser, när befolkningen ökar. Förvaltningen har tagit fram ett utbyggnadsprogram omfattande ca 260 nya förskoleplatser.
________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och ger förvaltningen i uppdrag att fortsätta planeringen av de i ärendet redovisade förskoleetableringarna.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att till juni redovisa prognosen/ behovet av förskoleplatser inför vinter/vår 2006 så att garanti 3månader och minskning av barngrupper enligt kommunfullmäktiges beslut uppfylls.
3. Stadsdelsnämnden översänder ärendet till nätverket för förskolan i stadsdelen för kännedom
4. Stadsdelsnämnden översänder ärendet till Kommunstyrelsen för kännedom
Den omfångsrika plan som nu nämnden tar ställning till måste redan i detta nu kompletteras med fortsatt utbyggnad för att nå kommunfullmäktiges mål under mandatperioden.
Nämnden ger därför förvaltningen i uppdrag att till juninämnden redovisa prognos och eventuella förslag som finns för att möta behovet av platser i januari 2006.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 april 2005.
Dnr 510-208-2005.
Socialtjänstlagen ger Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd det yttersta ansvaret att våldsutsatta kvinnor och deras barn får det stöd och den hjälp som de behöver.
Handlingsplanen innehåller riktlinjer för hur förvaltningen ska möta våldsutsatta kvinnor och barn. Handlingsplanen innehåller även praktisk information och handläggningsrutiner framtaget för berörd personal inom förvaltningen.
I det fortsatta arbetet är målet att handlingsplanerna att kompletteras med specifika anvisningar och råd för berörda verksamheter, utbildningsinsatser m.m.
Stadsdelsnämnden beräknas kunna ta ställning till den kompletta handlingsplanen och ett handlingsprogram för fortsatt utredningsarbetet under december månad 2005.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och förvaltningens förslag till det
fortsatta arbetet med den lokala handlingsplanen.
” Folkpartiet liberalerna är mycket positiva till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd äntligen får en handlingsplan för våldutsatta kvinnor och barn.
2003-10-28 lade Folkpartiet ett uppdrag i stadsdelsnämnden att en handlingsplan för kvinnofridsfrågor skulle tas fram i stadsdelen.
Stadsdelsnämnden har det yttersta ansvaret att våldsutsatta kvinnor och deras barn får det stöd och den hjälp som de behöver.
För fem år sedan beslutade Stockholms kommunfullmäktige att varje stadsdelsnämnd ska utarbeta en egen plan för kvinnofridsfrågor. Syftet med planen är att förbättra arbetet med misshandlade och utsatta kvinnor.”
Ärendets fortsatta behandling (tilläggsförslag)
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett tilläggsförslag och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (m):s förslag.
Ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade avslag på (m):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s):s avslagsyrkande.
Votering begärdes och följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till (s):s yrkande.
Nej-röst för bifall till (m):s yrkande.
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att med 8 ja-röster /Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Ingrid Carlsson (s), Bengt Roxne (s), Örjan Sjögren (s), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Katariina Güven (fp), Birgitta Wosse (mp) mot 5 nej-röster /Catharina Hillerström Vagli (m), Bo Arkelsten (m), Mikael Wiklund (m) Ann-Christine Isaksson Ketzel (v), Fredrik Wallén (kd) har stadsdelsnämnden beslutat enligt (s):s yrkande.
Stadsdelsnämnden avslår (m)+(kd):s tilläggsförslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Mycket bra handlingsplan om ett mycket viktigt ämne. Från vår sida vill vi lyfta tanken att också titta på andra grupper av våld inom hemmet och våld inom familjer. Det är viktigt att ha med sig att det även förekommer kvinnor som brukar våld mot män, om inte i lika stor utsträckning, samt kvinnors våld mot kvinnor och mäns våld mot män i hbt relaterade samlevnads former.Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar att i handlingsplanen och i det fortsatta utredningsarbetet även har med kvinnors våld mot män, mäns våld mot män och kvinnors våld mot kvinnor i hbt relaterade samlevnadsformer.”
Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) lade fram ett tilläggsförslag och yrkade bifall till detta.
Ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade avslag på (v):s förslag.
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att med 8 ja-röster /Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Ingrid Carlsson (s), Bengt Roxne (s), Örjan Sjögren (s), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Katariina Güven (fp), Birgitta Wosse (mp)
mot 5 nej-röster /Catharina Hillerström Vagli (m), Bo Arkelsten (m), Mikael Wiklund (m) Ann-Christine Isaksson Ketzel (v), Fredrik Wallén (kd) har stadsdelsnämnden beslutat enligt (s):s yrkande.
Stadsdelsnämnden avslår (v):s tilläggsförslag.
Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Jag reserverar mig mot beslutet då jag yrkade att nämnden skulle besluta att ändra rubriken på handlingsplanen till ”Relationsrelaterat våld”.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 mars 2005.
Dnr 531-209-2005.
I samband med stadsdelsnämndens beslut den 16 december 2004 om Verksamhetsplan för 2005 uppdrog nämnden till förvaltningen att återkomma till nämnden med förslag om hur informations- och uppsökandearbetet bland äldre ska kunna genomföras samt beräknad kostnad för detta. Stadsdelsförvaltningen redovisar i detta ärende hur arbetet är planerat att genomföras, dels genom direkt uppsökande arbete bland makar och dels genom information i samband med en äldreomsorgsmässa under en dag i september. Den totala kostnaden beräknas till ca 134 000 kronor.
_____________________
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
(revisionsrapport, dnr 420/01-2005)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 april 2005.
Dnr 510-067-2005.
Revisorsgrupperna 3 och 4 har granskat hur staden tar sitt uppföljningsansvar för de ungdomar mellan 16 och 20 år, som inte går i gymnasieskolan eller har någon annan känd sysselsättning. Granskningen visar att kunskapen om vem som har ansvaret för uppföljning av de ungdomar som står utanför gymnasieskolan inte är tillräcklig inom stadsdelsnämndernas och utbildningsförvaltningens verksamheter.
Revisorernas bedömning är att staden inte har någon samlad kunskap om dessa ungdomar. Rapporten påtalar även behovet av ökat samarbete mellan grund- och gymnasieskola.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på rapporten från revisorsgrupp 3 och 4.
1. Snarast återkomma till stadsdelsnämnden med en handlingsplan för att få en samlad kunskap om de ungdomar som inte går i gymnasieskolan eller har någon annan känd sysselsättning och vilka konkreta åtgärder som behöver vidtas.
Arbetslösheten och socialbidragen, inte minst bland ungdomar har ökat markant. Ett särskilt allvarligt resultat av vänstermajoritetens förda politik är att antalet arbetslösa ungdomar ökat mycket. I Hässelby-Vällingby är en stor andel ungdomar arbetslösa. Det finns också ett stort mörkertal av ungdomar som går helt sysslolösa och som inte syns i statistiken. Att gå sysslolös är väldigt destruktivt för ungdomarna.
Det måste tas krafttag mot arbetslösheten och sysslolösheten bland ungdomar. Statistik från AMS visar att situationen bland ungdomar är riktigt dålig. En statlig utredning har slagit larm om att det finns många ungdomar från 16 år och uppåt som inte gör någonting. De går inte i skola, jobbar inte, har inte A-kassa eller är sjukskrivna och utgör ett stort mörkertal. De försörjs av sina föräldrar eller av bidrag.
Grundskolan måste bli bättre på att ge eleverna de baskunskaper de har rätt till för en bättre framtid. Idag går ca 25% av eleverna ut grundskolan utan fullständiga betyg i de viktiga kärnämnena. En stor anledning till problemen är att många elever hoppar av skolan. Vi vill ha en grundskola med tydliga baskunskapskrav där barn tidigt ska ha möjlighet till extra stöd och hjälp. Vi vill också införa ”instegsjobb”, lärlingssystem och en gymnasiereform där vi bl.a. vill göra yrkesprogrammen mindre teoritunga för att underlätta för ungdomarna att komma ut på arbetsmarknaden. Det måste till konkreta åtgärder för att komma åt ungdomsarbetslösheten och se till att alla barn och ungdomar får möjlighet till en bra skola och utbildning. Tydliga åtgärdsplaner behöver snarast tas fram för att lösa dessa allvarliga problem för våra ungdomar.”
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Att som svar på remissen anföra följande:
Det finns mellan 25 000 och 30 000 unga människor i Sverige som varken studerar, arbetar, aktivt söker arbete eller har någon känd sysselsättning.
En stor del av dessa ungdomar har inte klarat grundskolan.
För att lösa de grundläggande problemen hjälper inte särskilda ”Navigatorcentra” eller andra kommunala projekt. Det krävs en omläggning av hela den nuvarande skol- och arbetsmarknadspolitiken.
För att bryta utanförskapet krävs en individualiserad skola med höga och tydliga kunskapskrav. Det är inte acceptabelt att var femte elev lämnar grundskolan utan att kunna skriva en sammanhängande text eller läsa en bok. De elever som har svårt att nå skolans kunskapsmål måste få extra stöd, hjälp och tid, t ex ett extra år i grundskolan.
Att alla gymnasieelever ska bli högskolebehöriga är ett olyckligt och orimligt mål. I stället borde särskilda yrkesinriktade program skapas för elever som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet. Därutöver bör en modern lärlingsutbildning skapas där eleverna tillbringar en del av tiden i skolan, en del i arbetslivet.
Det krävs också kraftfulla insatser för att bryta bidragsberoendet. Vuxna personer som är fullt arbetsföra har en skyldighet att efter förmåga försöka bidra till sin egen försörjning. Ett passiviserande socialbidragsberoende och kontakter med en socialtjänst – som inte är jobbinriktad – bidrar snarare till att förvärra än att bryta utanförskapet.”
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v),
ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
(Revisionsrapport, dnr 420/-02-2005)
Dnr 400-068-2005.
1. Avslå förvaltningens förslag till beslut
Stadens revisorer har pekat på behovet av en för staden gemensam policy för skolornas arbete mot alla former av kränkande behandling, eftersom den nuvarande Skolplanen och Strategin för elevhälsa inte tillgodoser de krav som kan ställas på en sådan policy. En sådan policy utarbetades av den borgerliga majoriteten, men avslogs av socialdemokraterna efter valet.
Istället för att förtydliga skolans uppgift och ansvar vad gäller elevernas hälsa är den nya strategin för elevhälsa otydlig med mycket vagt formulerade mål. De konkreta målsättningarna har förvandlats till icke-förpliktande formuleringar som inte går att utvärdera eller stämma av. Det är djupt olyckligt.
Särskilt allvarligt är att strategin för elevhälsa saknar konkreta förslag till åtgärder och en tydlig vägledning kring hur stadens skolor ska motverka mobbning och annan kränkande behandling. De verkliga förlorarna är de tusentals barn som varje år utsätts för våld, mobbning och andra typer av kränkande behandling i Stockholms skolor.
Stadens revisorer har under många år pekat på behovet av en för staden gemensam policy för skolornas arbete mot alla former av kränkande behandling, eftersom de nuvarande Skolplanen och Strategin för elevhälsa inte tillgodoser de krav som kan ställas på en sådan policy. En sådan policy utarbetades av den borgerliga majoriteten, men avslogs av socialdemokraterna efter valet.
Det är oacceptabelt att inte lyssna på revisorernas kritik och utarbeta en stadsövergripande policy mot kränkande behandling. Tusentals barn mobbas i Stockholms skolor varje år samtidigt som vi vet att mobbning och annan kränkande behandling kan bekämpas mer effektivt än vad som sker idag. Men då räcker det inte att som socialdemokraterna nöja sig med otydliga formuleringar i skolplanen.
I våra grannländer Norge och Island har de borgerliga regeringarna startat forskningsbaserade åtgärdsprogram som på kort tid minskat mobbningen med upp till 50 procent. I vår grannkommun Sollentuna pågår nu ett ambitiöst arbete med att genom liknande metoder främja trygghet och arbetsro i skolan. Stockholm borde följa deras exempel och inte som socialdemokraterna nöjer sig med vackra ord och otydliga planer.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutaratt avslå förvaltningens förslag till beslut
att uppvakta kommunstyrelsen om att ge utbildningsnämnden i uppdrag att utarbeta ett handlingsprogram för trygghet och studiero i Stockholms skolor.
ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
(Remiss från Miljö- och konsumentroteln)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 mars 2005.
Dnr 033-129-2005.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd är positiv till innehållet i remissen och vill särskilt betona vikten av en tydlig rollfördelning mellan konsumentförvaltningen och stadsdelarnas konsumentvägledare. Viktigt är att det fortsatta arbetet med konsumentvägledning även i fortsättningen skall ha ett lokalt fokus. Konsumentförvaltningen bör främst arbeta med samordning och agera stödresurs till stadsdelsförvaltningarna.
____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Miljö- och konsumentroteln.
1. Avslå förvaltningens förslag
2. Som svar på remissen anföra
Den rödgröna majoriteten har instiftat en Konsumentnämnd. Beslutsärendena nämnden avhandlat är få och har i huvudsak syftat till att begränsa handel.
Det finns många frivilliga föreningar som driver konsumentfrågorna. Dessutom finns ett statligt Konsumentverk. Konsumentnämnden är inte kommunal kärnverksamhet. Konsumentnämnden ska därför avvecklas.
Stockholm har varit en fungerande handelsplats utan ett konsumentpolitiskt handlingsprogram i över 750 år. Vi finner därför ingen anledning till att införa ett nu.
Istället borde staden ta ett större ansvar för att underlätta för företagande och handel. För att säkra stockholmaren som kund krävs konkurrens, enkla och tydliga regler, en snabbare planprocess och en rimlig skattebörda för enskilda och företagare.”
”Den rödgröna majoriteten har instiftat en Konsumentnämnd. Beslutsärendena nämnden avhandlat är få och har i huvudsak syftat till att begränsa handel.
Det finns många frivilliga föreningar som driver konsumentfrågorna. Dessutom finns ett statligt Konsumentverk. Konsumentnämnden är inte kommunal kärnverksamhet. Konsumentnämnden skall därför avvecklas.
Istället borde staden ta ett större ansvar för att underlätta för företagande och handel. För att stärka stockholmaren som kund krävs konkurrens, enkla och tydliga regler, en snabbare planprocess och en rimlig skattebörda för enskilda och företagare.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar
att avslå förvaltningens förslag till beslut”
Ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”En av konsumentvägledarens arbetsuppgifter är att arbeta förebyggande med informations- och kunskapsspridning, för att främja och förstärka valet av en hållbar och hälsosam livsstil.
För att kunna arbeta utåtriktat, utveckla konsumentperspektivet och ge alla konsumenter möjlighet till inflytande och vägledning är konsumentverkets riktvärde 1 heltidsanställd konsumentrådgivare per 20.000 invånare. Detta är även rätt för Stockholm. Stockholmarna skall ha samma tillgänglighet till konsumentvägledning som övriga landets invånare. Stockholm stad skall markera betydelsen av en lokal konsumentpolitik som medel för att skapa en långsiktigt hållbar samhällsutveckling.”
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
(Remiss från Stadsbyggnadsnämnden)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 april 2005.
Dnr 301-031-2005.
Stockholms gällande översiktsplan, Översiktsplan 99, antogs av kommunfullmäktige den 4 oktober 1999. Enligt reglerna i plan- och bygglagen ska översiktsplanen vara aktuell och kommunfullmäktige ska minst en gång under varje mandatperiod ta ställning till planens aktualitet. Översiktsplanen är inte är bindande för myndigheter och enskilda men är ett dokument som kan visa en vision för stadens framtida utveckling, ge vägledning för vidare planering och beslut samt vara ett instrument för en dialog mellan stat och kommun vad det gäller de allmänna intressenas innebörd och avgränsning. Av översiktsplanen skall framgå hur kommunen avser tillgodose riksintressen och iakta gällande miljökvalitetsnormer.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.
”Det är positivt att en långsiktig vision om Stockholm kommit till stånd. Visionen är i många delar bra, men det är ett antal viktiga synpunkter som behöver förtydligas och lyftas fram.
Det är viktigt att ta ställning till att Bromma flygplats ska få finnas kvar även efter 2011, då avtalet löper ut. Bromma och Arlanda är visserligen konkurrenter till viss del – men staden behöver inte ställa de två flygplatserna och satsningar mot varandra. För att Stockholm skall fortsätta att ha ett livskraftigt och växande näringsliv är det oerhört viktigt att Bromma flygplats finns kvar i framtiden, då det inte finns något realistiskt alternativ.
En av visionens viktigare utmaningar är att skapa bra förutsättningar för Stockholm som en företagsstad. För att företagen ska kunna skapas, finnas och växa i Stockholm så krävs både nya bostäder och nya ringleder. Lokal straffbeskattning som biltullar förbättrar inte företagsklimatet på något sätt.
Stockholm har under sin historia varit beroende av vattnet som transportvägar och handelsvägar. Stockholm är en hamnstad och fortfarande finns det en stor hamnverksamhet som är nödvändig för att de som bor här ska kunna köpa varor. Hamnens verksamhet har utvecklats enormt under de senaste årtiondena. En snabbt växande del av hamnens verksamhet är numera kryssningsfartyg som lägger till i Stockholm. Det är en utveckling vi bejakar. I en framtida vision är det vitigt att hamnens verksamhet och bostadsplaner noga gås igenom för att försöka få en stad med bostadsbebyggelse och hamnverksamhet i harmoni.
För kunna bryta segregationen och utanförskapet i Stockholm måste staden se till att ge människorna möjlighet att växa och utvecklas. Ett sätt som visat sig både få människor att växa och dessutom skapat bättre miljö i närområdet är att människor äger sitt boende. Staden behöver hyreslägenheter men också en aktiv planering av bostäder som ägs av de boende.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutaratt delvis bifalla.”
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta att lämna ärendet utan eget ställningstagande.”
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
(Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 322-435/2005)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 april 2005.
Dnr 401-101-2005.
Barn och elever med ett annat modersmål än svenska har inte nått tillfredsställande studieresultat. Stadens ledning har inte velat acceptera detta förhållande, utan har i skolplanen och andra dokument visat på vikten av att höja ambitionsnivån. Under 2004 tillkallades en utredare för att utforma ett förslag på fortsatta åtgärder och beslut för att förbättra situationen. Förslaget visar inte hur eleverna skall få några stödinsatser, utan är en projektbeskrivning över avveckling av Språkcentrum och överflyttning av den pedagogiska personalen från Språkcentrum till skolenheterna.
Omorganisationen ger stadsdelens elever sämre förutsättningar till modersmåls-undervisning och ökade kostnader för stadsdelen.
Beslut om projektet togs i februari 2005 och projektet har redan påbörjats.
_________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen
En nedläggning av språkcentrum skulle leda till försämrad kvalitet inom modersmålsundervisningen. I stället för att sprida ut modersmålslärarna bland stadsdelsnämnderna bör denna viktiga kompetens behållas på en för staden gemensam nivå.
Idén med ämnesundervisning på modersmålet är sympatisk, men är förenat med betydande risker. De nu föreslagna förändringarna bottnar snarare i socialdemokraternas politiskt grundade övertygelse om att just ämnesundervisning på modersmålet är nyckeln till förbättrade resultat bland elever med invandrarbakgrund än i verklig analys av vad man skulle kunna uppnå. Risken är därmed stor att resultatet av förändringarna blir att elevernas kunskaper i både modersmålet och i övriga ämnen försämras. Särskilt allvarlig är risken att att förslaget leder till att eleverna inte lär sig svenska.
Redan i dag finns studiehandledning för elever med annat hemspråk inom modersmålsundervisningen. Studiehandledningen är till för att eleverna med hjälp av det egna modersmålet ska kunna tillgodogöra sig undervisningen. I stället för att hitta på nya projekt bör studiehandledningen utvecklas, t ex genom att stadens modersmålslärare erbjuds vidareutbildning för att nå ämnesbehörighet och att staden i framtiden anställer modersmålslärare med lämplig ämneskompetens.”
”En nedläggning av språkcentrum skulle leda till försämrad kvalitet inom modersmålsundervisningen. I stället för att sprida ut modersmålslärarna bland stadsdelsnämnderna bör denna viktiga kompetens behållas på en för staden gemensam nivå.
Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutaratt godkänna förvaltningens förslag till beslut.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Inriktningen i kommunstyrelsens remiss verkar inte genomtänkt. Dels är det oklart hur det kommer att genomföras, dels är det ganska små modersmålsinsatser i många skolor och det innebär att man inte sannolikt inte kunna lösa anställningsfrågorna på ett bra sätt.”
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+m):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
(Revisionsrapport, dnr 420/68-05)
Dnr 400-172-2005.
Revisorsgrupperna 1, 3 och 4 har granskat elev- och lärarscheman vid fyra skolor för att bedöma dels om eleverna får den garanterade undervisningstiden, dels hur kollektivavtalet tillämpas avseende lärarnas reglerade arbetstid.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på rapporten från revisorsgrupp 1,3 och 4.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+m):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
(Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-906-2005, av SOU 2004:112)
Dnr 500-142-2005.
I det remitterade slutbetänkandet (SOU 2004:112) föreslås ny lagstiftning avseende ställföreträdare för vuxna som saknar förmåga att ta ställning i vissa angelägenheter som berör den sociala välfärden samt hälso- och sjukvården. Vidare föreslås en ny lag om framtidsfullmakter för enskilds ekonomiska och personliga angelägenheter samt lagstöd för anhörig att sköta om vissa sedvanliga ekonomiska angelägenheter.
Det föreslås vidare lagändringar i föräldrabalken avseende ökad skydd för underårigs ekonomiska tillgångar samt ändringar i trafiklagstiftningen för att förhindra att underåriga skuldsätts av sina föräldrar.
Förvaltningen ställer sig positiv till det remitterade slutbetänkandet förutom förslaget att kommunen skall inneha ett ekonomiskt ansvar om god man eller förvaltare genom förmögenhetsbrott tillfogar den enskilde ekonomisk skada.
_______________
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) meddelade att de inte deltar i beslutet.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande över remissen från Kommunstyrelsen.
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde
den 8 april 2005.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde
den 4 april 2005.
(Revisionsrapport, dnr 420/78-05)
Anmäldes Revisionskontorets revisionsrapport nr 7, mars 2005, dnr 420/78-05 ”Nämndernas budgetstyrning, uppföljning och kontroll inom barn- och ungdomsvården ”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 april 2005.
Dnr 541-219-2005.
Under 2004 har 69 ärenden rapporterats in från verksamheterna själva, från landstinget eller genom skriftliga klagomål.
Avvikelser i läkemedelshantering är de flest förekommande inom äldreomsorgen.
Andra avvikelser som rapporterats är brister i vårdkedjan framförallt informationsöverföring och/eller samordnad vårdplanering. Av de avvikelser som inkommit under 2004 har två anmälts till Socialstyrelsen enligt Lex Maria och två tillbud till Länsstyrelsen.
______________
Dnr 002-220-2005.
The European New Town Platform, nedan kallad ENTP, är ett nätverk för ABC-städer, exempelvis Vällingby. ENTP vill främja utbyte av kunskap och erfarenheter. Direktören har för nämndens räkning ansökt om medlemskap i ENTP.
__________________
Stadsdelsnämnden godkänner anmälan.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-221-2005.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 26 april 2005.
Dnr 010-222-2005.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 april 2005.
Dnr 400-234-2005.
Kommunfullmäktige har beslutat införa ett schabloniserat nivåindelat ersättningssystem för särskolan fr.o.m. år 2005. Förvaltningen föreslår att de schablonbelopp, som nämnden erhåller från kommunfullmäktige, efter avdrag med 5% för samordning m.m. utgör s.k. särskolepeng, d.v.s. den ersättning som för ett skolbarn utges till den skola som barnet går i. Det nya ersättningssystemet är underfinansierat med ca 5 mkr, något som innebär omprioriteringar inom den totala budgetramen för nämndens barn- och ungdomsverksamhet.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade att ärendet skulle återremitteras.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (fp):s yrkande.
Ledamot Bengt Roxne m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) yrkade avslag på (fp):s yrkande om återremittering.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+m):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden beslöt att inte återremittera ärendet.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot nämndens beslut enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta enligt följande:
1. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en tydlig konsekvensanalys hur underfinansieringen av det nya schabloniserade ersättningssystemet för särskoleverksamheten påverkar stadsdelsnämndens barn- och ungdomsverksamhet.
Vänstermajoriteten beslutade att införa ett nivåindelat ersättningssystem för särskolan fr.o.m. år 2005. Vi reserverade oss mot detta beslut och befarade fortsatta besparingar på barn och ungdomar inom särskoleverksamheten och vi är mycket kritiska till att vänstermajoriteten genomförde detta beslut utan att ta reda på konsekvenserna.
Även rektorer på grundskolor med särskoleverksamhet inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd gick på ett tidigt stadium ut för att varna för besparingar som skulle bli konsekvenserna av det nya schabloniserade ersättningssystemet för särskoleverksamheten.
I detta ärende blir det mycket tydligt att det schabloniserade ersättningssystemet är underfinansierat och att detta kommer att leda till besparingar inom stadsdelens barn- och ungdomsverksamhet.”
Ärendets fortsatta behandling
Stadsdelsnämnden fastställer särskolepeng för år 2005 enligt den till tjänsteutlåtandet bifogade bilagan.
· Annika Persson informerade om Utvecklingsforum i Hässelby-Hässelby – en lärande organisation. Skriftligt material tidigare utsänt.
· Mona Thorin informerade om det pågående arbetet med informationsbroschyr om stadsdelens särskilda boendeformer m m inom äldreomsorgen.
· Marja Niemi informerade om antalet ansökningar (55 st) till servicehusunder 2004. Av ansökningarna bifölls 36 st och 19 avslogs.Skriftligt material sänds ut till nämnden.Återkommer med uppgifter om övriga boendeformer.
Anmäldes skrivelse 26 april 2005 från vice ordförande Fredrik Wallén (kd) med följande lydelse:
”Äldreomsorgsinspektörernas årsrapport för 2004 som nyligen presenterats är en svidande redovisning av hur många av våra äldre behandlas vid biståndsbedömning. Utifrån undersökningar i åtta av Stockholms stadsdelsnämnder (dock ej Hässelby-Vällingby) drar inspektörerna slutsatsen att det finns lokala riktlinjer som styr vad de äldre ska beviljas. De menar att rättsäkerheten är satt ur spel och att likställighetsprincipen inte gäller eftersom stadsdelsnämnderna har lokala riktlinjer.
Dessa lokala riktlinjer ger en risk för olika bedömningar inom staden redan när biståndshandläggaren träffar den äldre som ansöker om bistånd.
Den lagstadgade likställighetsprincipen säger att kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika om det inte finns sakliga skäl för något annat. Denna princip borde vara självklar inom äldreomsorgen i Stockholms stad. Men, eftersom handläggarna till stor del arbetar enligt lokala riktlinjer, som bl.a. omvandlas till insatskataloger med exakta tidsangivelser för insatsens utförande, så blir det inte så.
Generellt har äldreomsorgsinspektörerna noterat att biståndshandläggarna inte tillåter den äldre att ansöka om det de tycker sig behöva. Istället startar ofta biståndshandläggaren ett resonemang med den äldre om vad en ansökan kan eller inte kan innehålla. Risken är uppenbar att den äldre, som generellt måste anse befinna sig i underläge gentemot handläggaren, går med på att ansöka om de insatser som handläggaren föreslår. Har sedan den äldre sökanden dessutom själv skrivit under ansökan och kan beslutet i princip inte överklagas vid bifall. I praktiken kan man då säga att rättssäkerheten sätts ur spel.
Äldreomsorgsinspektörerna skriver att de äldre inte känner att de får uttrycka sina behov. Den ansökan som blir resultatet av ett biståndsmöte bygger istället på ord som lagts i deras mun. Äldreomsorgsinspektörerna har också konstaterat att det finns exempel på att de äldre inte ens får ansöka om bistånd av olika slag.
Det är självfallet oacceptabelt att de riktlinjer och principer som ska gälla för hela staden omvandlas när de ska tillämpas i stadsdelsförvaltningarna.
Biståndsbedömarna har en tuff arbetsuppgift och kommer i kläm mellan krav på budgethållning och de äldres behov. Men detta får inte innebära att de äldre inte ska kunna känna trygghet i att deras behov av stöd behandlas lika i hela staden och att de har rätt till de insatser som stadens riktlinjer och socialtjänstlagen ger dem.
Till grund för slutsatserna i inspektörsrapporten ligger granskningar i stadsdelsnämnderna Älvsjö, Vantör, Farsta, Skarpnäck, Hägersten och Rinkeby. Till viss del ingår också granskning av Katarina –Sofia och Kista.
Kompetensutveckling är en del i arbetet för att stadens riktlinjer skall förankras bland medarbetarna. Eftersom biståndsbedömningen i vår stadsdelsnämnd inte ingår i rapporten bör nämnden få en redovisning av hur de äldres behandlas när de söker bistånd i vår stadsdelsnämnd.
Jag föreslås nämnden besluta att ge förvaltningen i uppdrag:
1. att redovisa om det finns lokala riktlinjer i vår stadsdelsnämnd för de äldres biståndsbedömning (både sådana nämnden kan ha haft för behandling och sådana som förvaltningen tagit fram själv) i likhet med de granskade nämnderna och hur man uppfattar äldreomsorgsinspektörernas rapport,
2. att redovisa en plan för att säkerställa att stadens riktlinjer tillämpas vid biståndsbedömning.”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Anmäldes skrivelse 26 april 2005 från Fredrik Wallén (kd), Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) enligt följande:
”Frågan om möjligheter till kommunala badvakter vid stadsdelens strandbadhar tidigare utretts av vår förvaltning och ett beslutsförslag från oss, isamband med redovisningen av förvaltningens utredning har röstats ned avs, v och mp. Vi anser dock att frågan i allra högsta grad fortfarande äraktuell inför badsäsongen 2005 och att stadsdelsnämnden inte bör försittatillfället att väcka den på nytt.Att kommunen har en organisation för att kunna förebygga olyckor ochingripa vid drunkningstillbud på samtliga kommunala badhus och påbassängbad utomhus anses av de flesta vara fullständigt naturligt. Vianser att kommunens sedvanliga ”badvaktsansvar” även borde gälla vidkommunala strandbad. Det är knappast praktiskt möjligt att bevaka allatänkbara badplatser vid stadsdelens stränder. Men, i första hand, påSAMTLIGA de strandbad där stadsdelen (eller staden i övrigt) redan harrenhållningsansvaret och andra åtaganden borde det även finnas badvakterpå lämpliga tider.Internationellt är badvakter på strandbad en mycket väletableradföreteelse och att begränsa (de dessutom där de ska vara redan tillomfattningen begränsade) badvakterna på strandbaden till bara ett parplatser känns inte bra. Att inom angivna, och noggrant anslagna, tidertillhandahålla badvakter skulle sannolikt ge mycket goda säkerhetsvinster.Vi tror dessutom att det finns goda möjligheter att snabbt hitta kompetenttänkbar personal och dugliga eventuella avtalspartners för staden avseendede aktuella badvaktsuppdragen. Regionens simklubbar har många medlemmarmed mycket goda sim- och livräddningskunskaper. Dessa har dessutom oftaerfarenhet av att bedriva utbildning och undervisning om just simning ochlivräddning.Vi föreslår därför:
Att stadsdelsförvaltningen, med inriktning på ett införandebeslut avnämnden vid majsammanträdet, snabbutreder frågan och tar fram förslag påinförande av badvakter på samtliga strandbad i Hässelby-Vällingby därstadsdelsnämnden eller staden i övrigt redan har åtaganden”.
Anmäldes skrivelse 26 april 2005 från Catharina Hillerström Vagli m fl (m) enligt följande lydelse:
”Trappstegsboende och träningslägenheter för hemlösa är mycket angeläget och att vi nu har fått igång verksamhet i Råcksta fd äldreboende är bra. Men vi får inte glömma bort att det finns ett stort antal personer som inte platsar in i denna typ av boende. Hemlösa som inte vill bli biståndsbedömda och som inte vill ha någonting alls med myndigheter att göra.
Det är av högsta prioritet att förvaltningen får i uppdrag att titta på möjligheterna till ett lågtröskelboende i Hässelby-Vällingby eller i samarbete med de andra stadsdelsnämnderna i Västerort. Vi har tidigare gett förvaltningen detta uppdrag och inväntar fortfarande svar. Samt att man från majoritetens sida tar denna uppmaning på allvar och driver på frågan.
Vi vill därför återigen uppdra åt förvaltningen
att ta fram ett förslag till placering av lågtröskelboende i Hässelby-Vällingby, alternativt
att i samarbete med Bromma och/eller Spånga Tensta , Rinkeby och Kista stadsdelsnämnder ta fram ett förslag till placering av lågtröskelboende för hemlösa i Västerort.”
Anmäldes skrivelse 26 april 2005 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
” Mobbning och annan kränkande behandling i skolan ska på alla sätt beivras.
Studiemiljön ska präglas av trygghet, lugn och arbetsro. Ett ständigt arbete måste ständigt fortgå för att detta ska vara möjligt. Handlingsplaner mot mobbning och annan kränkande behandling gällande eleverna finns idag på våra skolor.
I de senaste numren av Skolvärden kan man ta del av en artikelserie om våld mot lärare. Enligt artiklarna finns klara brister när det gäller skolans beredskap för att hantera våld och hot mot lärare. Handlingsplaner är ofta bristfälliga eller saknas helt.
Med anledning av ovanstående uppdrar vi till förvaltningen:
Att återkomma med en redovisning om det förekommit våld mot lärare i stadsdelen det senaste året.
Att återkomma med en redovisning om alla skolor i stadsdelen har handlingsplaner när det gäller våld och hot mot lärare.”
Anmäldes skrivelse 26 april 2005 från Bengt Roxne m fl (s) med följande lydelse:
”Sedan många år har de boende på Lambarön haft problem med för få båtplatser och för få parkeringsplatser på fastlandet. Problemet har tagits upp vid flertalet tillfällen men hitintills har ingen tillfredsställande lösning funnits. Dagsläget och förslag att lösa problemen har en av de boende, Johan Håkansson, beskrivit i ett mail med följande innehåll:
”Problembeskrivning
Lite fakta:
Vi har 40 båtplatser på 60 fastigheter, varav ca 12 permanent boende med 2-3 båtar/fastighet
Brygganläggningen på fastlandet inklusive mark och vatten hyrs av kommunen (fritidsförvaltningen).Brygganläggningen finns på Sjöbackens vändplan/park
Det finns inga allmänna kommunikationer till ön
Kötiden för båtplats för nya fastighetsägare är just nu ca 10 år
Det säger sig självt att detta är en högst otillfredsställande situation. Idag har alltså bara 2/3-delar av de boende på Lambarön en båtplats i vårt eget båtsällskap och kötiden för en sådan plats är närmast löjligt lång. Detta är vårt största problem.
Ett gemensamt problem med de boende på fastlandet är även bristen på parkeringsplatser i området. Kv. Löjnatshjärtat, radhusen till vänster i backen är byggda med endast en parkeringsplats i garage vilket gör att även de som bor där behöver parkera längs en gata som knappt har några parkeringsplatser. Nere vid Sjöbackens vändplan finns även Hässelby Sjösällskap som under vårrustning, sjösättning och båtupptagning behöver parkera sina bilar i området.
Idéer problemlösning
Det finns en del idéer till lösningar som alla behöver utredas vidare och där behöver även kommunen medverka. Vi på Lambarön har väldigt små möjligheter att agera i frågor som rör områden belägna på fastlandssidan. Vi är inte fastighetsägare så vi kan inte söka bygglov eller driva planprocesser ( som enligt Birgitta Stavström på stadsbyggnadskontoret är nödvändigt)
För att tala klarspråk: Vi på Lambarön är beroende av att kommunen agerar för att få till stånd en lösning på problemen.
Några idéer som behöver utredas vidare:
Båtplatser och parkeringar vid Nässelstigen
Sjölift båtplatser och parkeringar vid Nässelstigen
Båtplatser och parkeringar vid Sävstigen/Björnstigen, där kommunen ska förlänga väg för utbyggnad av ”badberget”
Det finns även alternativ längre bort men då kommer parkerade bilar hamna på gatan som idag under 2-3 månader??
Utnyttja EU-bidrag för delfinansiering av lösning. Lambarön ingår i stödområde Mål 2(öar utan fast broförbindelse)
Värt att tänka på är att ön är stor och att fastigheternas användningsområde skiftar så det finns inte en lösning som är bäst för alla.
FÖRSLAG
Att kommunen utreder möjligheten att tillsammans med Lambaröns Fastighetsägarförening starta och driva ett EU-finansierat projekt med målsättningen att förbättra kommunikationsmöjligherna (Åtgärd1:5 Infrastrukturella åtgärder enligt Mål 2) med fastlandet.
Johan Håkansson
Lambarö Fastighetsägarförening”
Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden beslutar med anledning av de problem som beskrivs i brev ovan att ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att ta initiativ till överläggningar med berörda kontor, stadsbyggnadskontoret, markkontoret och trafikkontoret, i syfte att lösa problemet med brygg/båt och trafikproblemen vid Lambarön
Stadsdelsnämnden beslutar att överlämna denna skrivning till Stadsbyggnadsnämnden, Marknämnden, Trafiknämnden samt för kännedom till Kommunstyrelsen.”
Stadsdelsnämnden remitterar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) har begärt avsägelse av uppdraget som ersättare i Socialdelegerade.
1. Stadsdelsnämnden godkänner Fredrik Walléns begäran om avsägelse av uppdraget som ersättare i Socialdelegerade.
2. Stadsdelsnämnden utser ersättare Eva Aronsson som ersättare i Socialdelegerade.
Beslutet gäller från och med 27 april 2005.