Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-05-19

Sammanträde 2005-05-19

Datum
Klockan
19:00
Plats
Hässelby Gårds äldreboende, Aulan nb, Ormängsgatan 10, Hässelby

Frågestund 18.00 till 19.00.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

Bordlagda ärenden

4 Lokalt program i Hässelby-Vällingby för insatser till personer med psykiskt funktionshinder.

5 Information och uppsökande arbete inom äldreomsorgen.

Nya beslutsärenden

6 ILS-rapport maj 2005 (Integrerad ledning och styrning)

7 Tertialrapport 1år 2005 Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd jämte delårsrapport per 30 april.

8 Förskolepaviljonger på Astrakangatan 40 i Hässelby Gård – förhyrning och etablering av tillfälliga förskolepaviljonger.

9 Förskolepaviljonger på Lingonrisgränd i Hässelby Villastad – förhyrning och etablering av tillfälliga förskolepaviljonger.

10 Förskolepaviljonger på Tumultgränd i Kälvesta – förhyrning och etablering av tillfälliga förskolepaviljonger.

11 Skolpaviljonger på Hässelby Gårdsskolan – tillfällig förhyrning.

12 Skolpaviljonger på Backluraskolan i Hässelby Villastad – tillfällig förhyrning.

13 Lågtröskelboende.

14 Råcksta sjukhem – redovisning till nämnden och yttrande till Länsstyrelsen med anledning av genomförd tillsyn.

15 Båt och parkeringsplatser för boende på Lambarö.

16 Ansökan till Socialstyrelsen om projektmedel för ”Steget före” – tar ett steg till.

Remisser

17 Nya bostäder vid Tumultgränd i Lunda, Kälvesta..

Inbjudan till programsamråd för fastigheten Lunda 6:1 i stadsdelarna Hässelby-Vällingby och Spånga Tensta, Dp 2004-06696-54.
Dnr 301-195-2005

18 Trafikförändringar 2006 – Yttrande över förslag från SL.

19 Om tillvaratagande av avfall som kan återanvändas istället för att återvinnas – motion från (kd).

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 303-484/2005 av motion från (kd).
Dnr 001-545-2004
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

20 Inrättande av ”Äldreomsorgen Direkt” – motion från (kd).

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-757/2005 av motion från (kd).
Dnr 530-139-2004
Utgår. Behandlas 14 juni 2005.

Anmälningar och Redovisningar

21 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

22 Protokoll från lokala handikapprådet.

23 Beräknat behov av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. perioden 2005-2009 – Redovisning.

24 Inkomna handlingar.

25 Uppdragslista.

26 Redovisning av förutsättningarna för införande av badvakter på alla allmänna strandbad i Hässelby Vällingby sommarsäsongen 2005.

Nya beslutsärenden (forts.)

27 Anmälan av projektansökan till kompetensfonden avseende ”Kompetens Nord”.

28 Hemställan till Kommunstyrelsen om översyn och revidering av resursfördelningen till individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsverksamhet.

29 Fördelning av socioekonomiskt tilläggsbelopp.

Dnr 400-307-2005

Förvaltningschefens information
- Ansökningar (bifall/avslag) boende på ålderdomshem m fl
- Uppföljning kommunala utförare inom hemtjänsten
- Uppsökande verksamhet inom äldreomsorgen
- Projekt inom Kompetensfonden
- Agenda21-arbetet

Övriga frågor











Mötesinformation

Närvarande

Ordförande
Berit Kruse (s)

Vice ordförande -----

Ledamöter

Eva Oivio (s) §§ 10-31+33-40

Erik Guiteréz-Aranda (s)

Bengt Roxne (s)

Örjan Sjögren (s)

Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)

Birgitta Wosse (mp)

Catharina Hillerström Vagli (m) §§ 11-31+33-40

Michael Wiklund (m)

Helen Jäderlund Eckardt (fp)


Tjänstgörande ersättare

Fahri Ölcer (fp)

Eva Aronsson (kd)

Svante Erlandsson (m)

Janet Mackegård (s) §§ 1-9+32
Bogdan Godymirski (m) §§ 1-10+32.


Ersättare

Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s)

Peter Engberg (s), Nils Elfvik (v), Svante Erlandsson (m), Bogdan Godymirski (m),


Anmält förhinder

Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten (m), Katariina Güven (fp), Kaj Nordquist (s), Annett Öhman-Karlsson (s), Tomas Melin (mp), Margareta Åkerblom (m), Ingela Gille Rausén (fp)


I tjänsten närvarande

Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Sven-Göran Södergren, Lennart Keberg, Per Lindegren, Siw Lideståhl, Mona Thorin, Karin Fant, Tom Thorell, Marketta Kulju-Guevara , Charlotte Brandorf

Personalföreträdare ------

Tid för justering 27 maj 2005

Vid protokollet

Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse ledamot Michael Wiklund att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-05-27.

§4 Lokalt program i Hässelby-Vällingby för insatser till personer med psykiska funktionshinder

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 april 2005.

Dnr 511-206-2005.

Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 26 april 2005, § 8.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen svarar här på uppdrag från nämndsammanträdet i december 2004. Ärendet är ett förslag till socialpsykiatrins långsiktiga planering. Förvaltningen re­dovisar nuvarande boendealternativ i stadsdelen, organisationsförändringar och framtida utbyggnad av boenden. I ärendet redovisas också planeringen inom boen­destödet, arbete och sysselsättning, fritidsinsatser, myndighetsutövning, personliga ombud och samverkan med landstinget.

_________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden fastställer förvaltningens förslag till lokalt program för insatser till personer med psykiska funktionshinder.

2. Stadsdelsnämnden anför härutöver
Nämnden anser att det program som nu tagits fram av förvaltningen på ett förtjänstfullt sätt ger en tydlig bild av de behov som finns i stadsdelen inom socialpsykiatrin och därmed stödinsatser för personer med psykiska funktionshinder. Det är särskilt roligt eftersom detta är det första samlade dokument som tagits fram för området. Det är konkret skrivet och kommer att utgöra ett bra underlag för diskussioner om resursfördelningen och ger vidare en bra beskrivning av nuvarande verksamhet och utveckling av denna.

Stadsdelsnämnden bordlade vid sammanträdet i april ärendet med anled­ning av att en överenskommelse mellan staden och landstinget är på väg att tecknas.

En central överenskommelse kan behövas brytas ned i en lokal, mer konkreti­serad plan. Nämnden uppfattar i detta läge ej att det föreligger någon konflikt mellan det kommunövergripande dokumentet för staden och det nu av förvalt­ningen framtagna lokala programmet.

Om så ändå visar sig var fallet ger vi förvaltningen i uppdrag att återkomma till stadsdelsnämnden med ett justerat program.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet till vilket ledamot Michael Wiklund m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) anslöt sig till enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Hemställa hos kommunstyrelsen om tillräckliga medel gällande

socialpsykiatrin och att ett rättvisare fördelningssystem med korrekta

ekonomiska incitament tas fram.

2. Hemställa till kommunstyrelsen att staden i väntan på en utökad

rättighetslagstiftning tydliggör vilka rättigheter psykiskt

funktionshindrade har. Det handlar om rätten till boende, sysselsättning,

god omsorg m.m.

3. Därutöver anföra

Hässelby-Vällingby är den stadsdel i Stockholm som har störst andel psykiskt funktionshindrade bl.a. p.g.a. närheten till gamla Beckomberga sjukhus. Fördel­ningen av medel till stadsdelsnämnderna för socialpsykiatri bygger till stor del på statistik från landstinget rörande slutenvård och öppenvård. Därmed tas inte hän­syn till de människor som medicinskt färdigbehandlade, varför inte nämndens kostnader för bl.a. boendestöd, gruppboende, sysselsättning och placeringar be­aktas. Härigenom inträffar det paradoxala att nämndens ansträngningar för att uppfylla de behov som uttrycks i stadens policydokument leder till en minskad resursfördelning.

Mot denna bakgrund anser vi att stadsdelen ska kompenseras från staden centralt och att de i fördelningssystemet ingående variablerna snarast bör ses över. Hela den aktuella populationen bör beaktas och rätt ekonomiska incitament bör ingå. Idag tas inte hänsyn till de stora behov som finns i omedelbar närhet till f.d. stora mentalsjukhus och hos nämnder som byggt ut sin heldygnsomsorg.

Det är viktigt att rätten till ett bra boende, arbete/sysselsättning, meningsfull fri­tid, fungerande boendestöd m.m. värnas. Förutsättningarna för en meningsfull vardag måste förbättras. P.g.a. vänstermajoritetens besparingar drabbas männi­skor av stadsdelsarrest och nekas sysselsättning på Västerorts Aktivitetscentrum i Bromma vilket är oacceptabelt.

Stödet till människor med psykiska funktionshinder måste öka. För att undvika att människor faller mellan stolarna krävs en ökad samordning mellan stadsdelen och landstinget. Stadsdelen måste arbeta aktivt med att få fram fler boenden. Personer som bor utanför Stockholm och vill flytta tillbaka måste få möjlighet till detta och också få adekvat boendestöd och sysselsättning.

Människor med psykiska funktionshinder är en mycket utsatt grupp. De borde omfattas av en rättighetslagstiftning, på samma sätt som människor med fysiska funktionshinder får rättigheter enligt LSS och LASS. Stockholm bör uppvakta regeringen för att påskynda en lagstiftning som tydliggör psykiskt funktionshind­rades rättigheter.

De förändringar som har gjorts av den svenska psykiatrin sedan 1960-talets slut har inneburit stora förbättringar av situationen för många människor med psy­kiska funktionshinder. Men tyvärr har reformerna haft stora brister. När männi­skor med allvarliga psykiska funktionshinder skickats ut för att klara sig själva i en bristfälligt fungerande öppenvård har det skapats en situation där människor blir lidande p.g.a. välvilliga men misslyckade reformer.

Den psykiatriska vården och omsorgen måste förändras på alla nivåer. Stockholm stad har ett stort ansvar för detta. Socialpsykiatrin måste reformeras för en funge­rande samverkan med landstinget och för att resurserna inom socialpsykiatrin blir tillräckliga.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Michael Wiklund m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) anslöt sig till (fp):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§5 Informations- och uppsökande arbete bland äldre

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 30 mars 2005.

Dnr 531-209-2005.

Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 26 april 2005, § 11.

Sammanfattning av ärendet

I samband med stadsdelsnämndens beslut den 16 december 2004 om Verk­samhetsplan för 2005 uppdrog nämnden till förvaltningen att åter­komma till nämnden med förslag om hur informations- och uppsökandear­betet bland äldre ska kunna genomföras samt beräknad kostnad för detta. Stadsdelsförvaltningen redovisar i detta ärende hur arbetet är planerat att genomföras, dels genom direkt uppsökande arbete bland makar och dels genom information i samband med en äldreomsorgsmässa under en dag i september. Den totala kostnaden beräknas till ca 134 000 kronor.

_____________________

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade på återremittering av ärendet.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) yrkade på att ärendet inte skulle återremitteras.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag om återremittering av ärendet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet för ytterligare beredning så att den information och kunskap som politikerna och tjänstemän fått vid den nyligen genomförda studieresan till Danmark ska kunna vägas in i ärendet innan ställ­ning tas.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet enligt föl­jande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

2. Uppdra till förvaltningen att återkomma till nämnden

med en redovisning hur arbetet fortskrider och säkerställa att de äldre får ökad tillgång till information och det viktiga uppsökande arbetet.

3. Därutöver anföra

Uppsökande arbete och informationssatsning har inte genomförts i stadsdelen i organiserad form sedan våren 2003. Det är mycket positivt att stadsdelen nu ska börja arbeta aktivt med detta viktiga arbete.

20041202 lade Folkpartiet liberalerna ett uppdrag till stadsdelnämnden för att in­föra ett strukturerat arbete gällande förebyggande uppsökande verksamhet bland äldre.

Allt fler människor bor hemma, utan hjälp, i allt högre åldrar. Ett sätt att öka för­utsättningarna för ännu fler att klara sig på egen hand och känna trygghet kan vara bl.a. genom förebyggande uppsökande arbete och en bra informationssprid­ning.

Mellan åren 1999 och 2002 genomfördes försöksverksamhet med strukturerat fö­rebyggande verksamhet i 21 kommuner och kommundelar runt om i Sverige. I Stockholm stad ingick Rinkeby SDF i försöket. Syftet var bl.a. att öka livskvali­teten, tryggheten och förbättra hälsan, liksom att öka kommunens kunskaper om behovet av insatser på äldreomsorgsområdet. Viktigt var också att se till att de äldre fick information om hur kommunens äldreomsorg fungerar, ge goda råd om kost och motion, ge demonstration av hjälpmedel, ge information om sociala nät­verk m.m. Utfallet blev på sina håll mycket positivt.

Det uppsökande arbetet gav många äldre klart förbättrade kunskaper om vart de skulle vända sig för olika ty­per av stöd och bidrog till ökad trygghet.

I Danmark är förebyggande hembesök en lagstadgad rättighet sedan 1996. Alla personer ska där erbjudas två förebyggande hembesök per år av sin kommun. Det danska exemplet har också visat att enkla insatser som

installation av hjälpmedel i lägenheten, liksom kost- och motionsråd m.m. har haft en positiv effekt på äldre människors hälsa.”

Reservation

Ledamot Michael Wiklund m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Den planerade inriktningen som här redovisas för är bra och vi stödjer den till fullo. Men vill ändå förtydliga och skicka med förvaltningen ett önskemål om att man tittar mer på hur man kommer i kontakt med dem som inte svarar på brev. Det är en väldigt komplex fråga som lätt kan gå över gränsen om en persons integritet samtidigt som det säkerligen finns äldre som inte svarat på brev men som verkligen behöver hjälp och stöd.

Med anledning av ovan föreslår vi att stadsdelsnämnden beslutar

att godkänna förvaltningens förslag till beslut

att ge förvaltningen i uppdrag att skyndsamt ta fram en plan för hur man ska

säkerställa att alla äldre i Hässelby-Vällingby SDN blivit kontaktade och tillfrågade.”

Reservation

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på återremissyrkandet.

§6 ILS-rapport maj 2005

(Integrerad ledning och styrning)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 12 maj 2005.

Dnr 102-280-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”För varje månad som går ökar underskottet för anslag 2. Att det är ett underskott är knappast förvånande med hänvisning till den politik som sittande majoritet s+v+mp för. Vad som dock är mycket överraskande är att det budgeterade under­skottet ökar med miljonbelopp från månad till månad. Underskottet och dess storlek torde inte vara allt för svårt att uppskatta redan i början av åter med en korrekt lagd budget. Vare sig befolkningsmängden eller arbetsmarknaden har på något drastiskt sätt förändrat sig i motsvarande grad mot siffrorna i Hässelby-Vällingby SDN ILS rapport.

Från moderaternas sida efterlyser vi åter igen krafttag mot bidragsberoende och mot arbetslöshet. Sänk skatterna och gör det möjligt för dem som arbetar att kunna leva på sin lön.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka. Det är alarmerande att ung­domsarbetslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl be­hövs.

Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsor­gen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldre­boenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby. Folkpartiet liberalerna anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av bespa­ringsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare bistånds­bedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Vänstermajoriteten beslut fr.o.m. 2005 innebär att systemet att fördela medel till stadsdelsnämndernas pedagogiska verksamheter förändrats. Detta medför att även förvaltningens sätt att fördela medlen vidare till förskolor och skolor i stadsdelen förändras.

Rapporten visar också att övertagandet av korttidstillsyn för ungdomar över 12 år

varit förenat med mycket oklarheter och det är osäkert om stadsdelen får full er­sättning. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursför­delningssystemet för särskolan som beslutats av vänstermajoriteten innebär ytter­ligare besparingar.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kost­nader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prio­riteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshind­rade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”

§7 Tertialrapport 1 år 2005 Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd jämte delårsrapport per den 30 april 2005

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 12 maj 2005.

Dnr 102-281-2005.

Sammanfattning av ärendet

Tertialrapporterna (inkl delårsbokslut) är nämndens rapportering till kom­munstyrelsen om verksamhet och ekonomi. Tjänsteutlåtandet utformas en­ligt stadsledningskontorets anvisningar och innehåller de uppgifter som ef­terfrågas. Denna gång läggs särskild tonvikt på brukarinflytande. Uppgifter som bedöms vara av intresse för nämnden men som inte efterfrågas av kommunstyrelsen i detta sammanhang behandlas i de månadsvisa ILS-rap­porterna till nämnden.

Den ekonomiska prognosen anger att budgeten kommer att hållas för anslag 1 (nämndens verksamheter). För att möta ett kraftigt ökande behov av för­skolor och klara barnomsorgsgarantin genomförs omfattande utbyggnad av förskolor. För närvarande prioriteras barnomsorgsgarantin framför minsk­ning av barnantalet i förskolegrupperna.

För anslag 2 (försörjningsstöd) råder betydande svårigheter att hålla bud­geten trots en rad åtgärder för att minska antalet hushåll, som behöver för­sörjningsstöd.

______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner Tertialrapport 1 och delårsrapport per 30 april för överlämnande till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetför­stärkning för lokalåtgärder med 19,0 mkr i enlighet med tjänsteutlå­tandets blanketter.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. I huvudsak godkänna tertialrapport 1 och delårsrapport per 30 april

för överlämnande till kommunstyrelsen.

2. Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma med en tydlig och genomar­betad analys och kartläggning av det faktiska behovet av hel­dygnsomsorg, gruppboende för dementa, servicehus m.m

och de äldres behov av olika boendeformer.

3. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en redovisning gällande

skollokalernas behov av verksamhetsanpassning, upprustning m.m.

4. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en redovisning hur de
enskilda drabbas av en restriktivare/ändrad biståndsbedömning p.g.a. besparingsskäl inom de olika verksamheterna.

5. Hemställa hos kommunstyrelsen om att medel erhålls för att täcka Social­psykiatrin och att ett rättvisare fördelningssystem med korrekta ekonomiska incitament snarast behöver tas fram för de socialpsykiatriska verksam­heterna.

6. Hemställa hos kommunstyrelsen att Stockholm avskaffar socialbidraget i dess nuvarande form och att ett nytt system med jobbmatchning m.m. införs för människor som är arbetsföra.

7. Därutöver anföra

Vänstermajoriteten har i Stockholm stad från valet 2002 förhållit sig anmärknings­värt passiva till de växande problem som Stockholm stad har. Stockholms ekonomi mår inte bra och det är stockholmarna som drabbas.

Allt färre funktionshindrade och äldre får den vård och omsorg de har rätt till när biståndsbedömningen skärps. Förskolan grupper minskar inte och flera skolor måste genomföra besparingar.

Folkpartiet liberalerna ser med stor oro på att den allt restriktivare

biståndsbedömningen som genomförs av besparingsskäl. I den tidigare beslutade  tertialrapport 2 år 2004 framgick att det krävdes en ändrad biståndsbedömning för att den rödgröna majoritetens budget ska kunna hållas. Detta drabbar natur­ligtvis enskilda människor inom äldreomsorg, omsorg om funktionshindrade, socialpsykiatrin m.m. hårt.

Trots högkonjunkturen minskar inte socialbidragstagandet utan har i stadsdelen istället ökat. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Majoriteten har fullständigt gett upp målet att halvera socialbidragstagandet. Ökningen av budgeten för socialbidrag är den enskilt största satsningen i vänstermajoritetens budget för 2005. För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i cent­rum. Arbetsmetoderna som tillämpas i Skärholmen och flera stadsdelar bör an­vändas fullt ut även i vår stadsdel. Kraftfulla åtgärder måste vidtas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik och ett bättre näringslivsklimat för att komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten. Skattetrycket på stockholmarna; ökade skatter, höjda fastighetsskat­ter, skatteutjämningen, införande av trängselskatter, höjda avgifter m.m. gör att Stockholms tillväxt hämmas.

Folkpartiet liberalerna anser att tydliga konsekvensanalyser hur verksamheterna drabbas gällande besparingsförslag alltid måste redovisas innan beslut kan tas.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning, Demokratiberedning, central konsumentnämnd, trängselskattskansli m.m. i dagens trängda ekonomiska läge prioriteras framför satsningar på äldre­omsorg, skola, förskola och omsorg om funktionshindrade.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem kommer att innebära att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från grundskola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar. Detta innebär också att fördelningen av medel till förskolor och skolor i stadsdelen förändras.

Vänstermajoritetens besparingar på särskoleverksamheten innebär att stadsdelen inte får samma kostnadstäckning för elever i särskolan som tidigare. Detta inne­bär ekonomiska påfrestningar för skolor med särskoleelever. Även övertagandet av korttidstillsyn för ungdomar över 12 år har varit förenat med oklarheter och stadsdelen får inte full ersättning.

Skollokalerna måste rustas upp och verksamhetsanpassas. Stadsdelen måste kunna erbjuda eleverna en god arbetsmiljö i skolan. Detta viktiga arbete har av­stannat. Barnen och ungdomarna måste tillförsäkras att deras resurser inte går till annat.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och hemsjukvård för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet. Under förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldre ökar mest i Hässelby-Vällingby i jämförelse med övriga Stockholm. Folkpartiet liberalerna vill ha en kartläggning och analys av efterfrågan på äldreboenden in­nan staden genomför en så dramatisk omvandling som nu planeras. Omvand­lingar och avvecklingar måste också jämföras med lokala prognoser och inte sty­ras av stadsdelarnas besparingsbehov för att minska budgetunderskott. Ett under­skott som orsakats av den styrande majoritetens minskade satsningar på äldreom­sorgen.

Den allt restriktivare biståndsbedömningen gör att det blir allt svårare att få möj­lighet att flytta in i ett servicehus. Vi har upprepade gånger framfört behovet av förnyade riktlinjer för servicehus som säkerställer valfrihet och likställighet för de äldre. Nu riskerar istället riktlinjerna att bli ännu hårdare. Folkpartiet libera­lerna är mycket kritisk till att restriktivare biståndsbedömning genomförs av be­sparingsskäl.

De äldres livskvalitet på äldre dagar är viktig och måste utvecklas. Förebyggande verksamhet behövs och vi är kritiska till att vänstermajoriteten lagt ned icke bi­ståndsbedömd dagverksamhet i stadsdelen. Även anhörigstödet är beroende av att dagverksamheten fungerar och att det finns nog med korttidsboendeplatser i stadsdelen vilket också utsatts för besparingar. Vänstermajoriteten har även be­slutat dra ned på Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor (MAS) vilket påverkar det viktiga tillsyns- och uppföljningsarbetet negativt.

Det finns stort behov av gruppboenden för funktionshindrade och utbyggnad måste ske och åtgärder vidtas för att bra boende för de funktionshindrade ska kunna erbjudas.

Folkpartiet liberalerna har reserverat sig mot att människor inte ska kunna få daglig verksamhet utanför stadsdelen och den allt striktare bedömningen av insat­ser och begärt konsekvensanalyser hur detta drabbar de enskilda.

Inom socialpsykiatrin är det viktigt att rätten till bra boende, ar­bete /syssel-sättning, fungerade boendestöd värnas. Det ska vara möjligt att kunna utnyttja verksamhet; t.ex.

Västerorts Aktivitetscentrum i andra stadsdelar för de som så önskar. Hässelby-Vällingby är den stadsdel i Stockholm som har störst andel psykiskt funktions­hindrade p.g.a. närheten till f.d. Beckomberga sjukhus. Stadsdelen får inte ersätt­ning efter prestation och går därför med underskott på detta område. Idag tas det inte hänsyn till de stora behov som finns i omedelbar närhet till f.d. stora mental­sjukhus och hos nämnder som byggt ut sin heldygnsomsorg. Förutsättningarna för att möta det stora behovet av insatser och uppfylla intentionerna skulle vä­sentligen öka med ett rättvisare fördelningssystem med korrekta incitament. Folkpartiet liberalerna anser att stadsdelen ska säkerställa de psykiskt funktions­hindrades rättigheter och har gått emot vänstermajoritetens stora besparingar på detta område.

Personalen är en nyckelfråga för att kunna erbjuda medborgarna en bra verksam­het och stadsdelen behöver ett framåtsyftande personalutvecklingsarbete.

Tillsyn, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheterna måste ytterligare förbättras och förstärkas. Nämnden måste få en tydlig månadsrapportering med tillhörande verksamhetsuppföljning för att tidigt kunna konstatera

budgetavvikelser och kunna vidta åtgärder. Det är också viktigt att redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamhetens uppdrag.

För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservationer.”

Särskilt uttalande

Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

Underskott äldreomsorg

Den nuvarande vänstermajoritetens oförmåga att prioritera har också bidragit till de ekonomiska problemen. Majoriteten har inte heller velat se de ökade behoven inom äldreomsorgen. Biståndsbedömningen för stadens äldre uppvisar också en­ligt äldreomsorgsinspektörerna stora skillnader beroende i vilken stadsdel man bor i. Från moderaterna har vi tidigare påpekat hur illa skött äldreomsorgen är och hur nedprioriterad den blivit i Hässelby-Vällingby SDN. Och allt som oftast så praktiseras stadsdelsarrest för de äldre som själva ansöker om särskilt boende i någon annan stadsdel, allt beroende på penningbrist och dåligt skött budget.

Underskott anslag 2

Särskilt allvarligt är den negativa socialbidragsutvecklingen. Det stora arbete som lades ner under förra borgerliga mandatperioden på att minska socialbidragsbero­endet har därmed avbrutits. Kostnaderna för socialbidrag växer nu kraftigt i Stockholm. Bidragsberoendet ökade 2004 i samtliga stadsdelsnämnder. Under 2004 ökade stadens kostnader för socialbidrag med 9,7 %, vilket motsvarar näs­tan en hel skattekrona. I ILS rapporten maj gällande Hässelby-Vällingby SDN så uppskattas utfallet bli minus 12 miljoner kronor mot lagd budget och tyvärr ser vi inga tendenser till att denna negativa spiral bryts.”

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det är lätt att utläsa från tertialrapport 1 att även 2005 blir ett mycket hårt år för förvaltningens verksamheter. Förvaltningens uppenbara förmåga att i stor ut­sträckning följa nämndmajoritetens beslut säger en del om den stora professiona­litet och disciplin som finns. Det är bara olyckligt att vår förvaltning ska behöva arbeta under oket av den nuvarande politiska majoriteten.

Generellt kan vi konstatera att det fortsätter vara en stor skillnad mellan politisk retorik och praktik från de tre majoritetspartierna även under 2005. S, v och mp har lovat satsningar i verksamheterna men driver istället på tuffa besparingar i linjen.

Majoritetskoalitionen har lagt mycket prestige i att lova minskningar av för­skolans barngrupper, ändå fortsättar barngrupperna att vara för stora. Även soci­albidragskostnaderna har man lovat minska, ändå fortsätter socialbidragskostna­derna vara orimligt höga o.s.v.

Oaktat den nuvarande majoritetens förmåga att förskjuta besparingsbeslut ut till förvaltningens verksamheter och sedan med hårda nypor se till att ansvariga che­fer genomför besparingar vågar vi dock konstatera att stadsdelsnämndens totala ekonomi knappast kommer att gå ihop år 2005 heller.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§8 Förskolepaviljonger på Astrakangatan 40 i Hässelby Gård Förhyrning och etablering av tillfälliga förskolepaviljonger

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 6 maj 2005.

Dnr 312-282-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen har i ärende ”Plan för utbyggnad av förskolor” inventerat möjliga platser att etablera förskolepaviljonger. Stadsdelsnämnden godkände den 26 april 2005, förvaltningens redovisning och gav förvaltningen i uppdrag att fortsätta planeringen av de i ärendet redovisade förskoleetableringarna.

Förvaltningen föreslår stadsdelsnämnden att godkänna en inhyrning av tillfällig paviljong i 10 år för förskoleverksamhet i parkleken på Astrakangatan, Hässelby Gård. Förskolan ger ytterligare kapacitet för 30 barn. Syftet är att skyndsamt skapa fler förskoleplatser.

______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att hyra in tillfällig förskolepaviljong på Astrakangatan 40 i Hässelby Gård i enlighet med re­dovisning i detta ärende.

2. Stadsdelsnämnden hemställer om godkännande av förvaltningens ärende hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att förbereda förhyrningen så att etableringen kan påbörjas direkt efter ekonomiutskottets beslut.

4. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om totalt 1,6 mnkr.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda utta­lande:

” Stadsdelsnämnden anser det högst nödvändigt att den nu föreslagna utbyggnaden av förskolor genomförs. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet har uppsatt målet att förskolegrupperna minskar med i snitt två barn per grupp under mandatperioden samt att önskan om plats inom 3 månader från anmälningsdag uppfylls.

Angående Förskolan Tumultets tillfälliga paviljonger i Kälvesta vill vi peka på att behovet av förskoleplatser är stort i området och att nämnden anser det viktigt att de den provisoriska lösningen med paviljonger används. Förvaltningen har i uppdrag att fortsätta att undersöka alla tänkbara möjligheter till permanent utbyggnad av platser i området. Vid etableringen av den tillfälliga paviljongen vid parkleken på Astrakangatan 40 vill vi att förvaltningen beaktar följande

Parkleken förutom själva byggnaden rustades upp totalt för några år sedan. Upprustningen skedde som ett projekt inom ytterstadssatsningen. Det blev en väldigt fin, välplanerad lekpark som också handikappanpassades, för övrigt en av få parklekar i stan som är anpassade för handikappade barn. Parken blev mycket populär både bland små och stora barn. Den används av förskolor och fritids i området, av föräldrar som är hemma med sina barn och av dagbarnvårdare.

Nu när byggnaden ersätts med en tillfällig förskolepaviljong vill vi att förvaltningen ser till att förskolans verksamhet inte inskränker eller förändrar för aktiviteter i lekparken utan att. parken blir en trevlig utemiljö både för de nya förskolebarnen men också fortsättningsvis kommer att vara öppen för alla andra barn i området.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det är viktigt att de boende får möjlighet att påverka ärendet och i ett tidigt skede lämna synpunkter.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§9 Förskolepaviljong på Lingonrisgränd i Hässelby Villastad Förhyrning och etablering av tillfällig förskolepaviljong

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 8 maj 2005.

Dnr 312-283-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen har i ärende ”Plan för utbyggnad av förskolor” inventerat möjliga platser att etablera förskolepaviljonger. Stadsdelsnämnden godkände den 26 april 2005, förvaltningens redovisning och gav förvaltningen i uppdrag att fortsätta planeringen av de i ärendet redovisade förskoleetableringarna.

Förvaltningen föreslår stadsdelsnämnden att godkänna en inhyrning av paviljong till förskoleverksamhet vid Lingonrisgränd, Hässelby Villastad under tio år. Paviljongen ger ytterligare kapacitet om 60 förskoleplatser under den tid då den inte utnyttjas till evakuering för de planerade åtgärderna på förskolan etablerad på fastigheten Vårbrodden. Syftet med paviljongetableringen är att skapa evakue­ringslokaler samt att skyndsamt skapa fler förskoleplatser.

_________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att hyra in tillfällig förskolepaviljong på Lingonrisgränd i Hässelby Villastad i enlighet med redovisning i detta ärende.

2. Stadsdelsnämnden hemställer om godkännande av förvaltningens ärende hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att förbereda förhyrningen så att etableringen kan påbörjas direkt efter ekonomiutskottets beslut.

4. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om totalt 2,4 mnkr.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och
le­damot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda utta­lande:

” Stadsdelsnämnden anser det högst nödvändigt att den nu föreslagna utbyggnaden av förskolor genomförs. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet har uppsatt målet att förskolegrupperna minskar med i snitt två barn per grupp under mandatperioden samt att önskan om plats inom 3 månader från anmälningsdag uppfylls.

Angående Förskolan Tumultets tillfälliga paviljonger i Kälvesta vill vi peka på att behovet av förskoleplatser är stort i området och att nämnden anser det viktigt att de den provisoriska lösningen med paviljonger används. Förvaltningen har i uppdrag att fortsätta att undersöka alla tänkbara möjligheter till permanent utbyggnad av platser i området. Vid etableringen av den tillfälliga paviljongen vid parkleken på Astrakangatan 40 vill vi att förvaltningen beaktar följande

Parkleken förutom själva byggnaden rustades upp totalt för några år sedan. Upprustningen skedde som ett projekt inom ytterstadssatsningen. Det blev en väldigt fin, välplanerad lekpark som också handikappanpassades, för övrigt en av få parklekar i stan som är anpassade för handikappade barn. Parken blev mycket populär både bland små och stora barn. Den används av förskolor och fritids i området, av föräldrar som är hemma med sina barn och av dagbarnvårdare.

Nu när byggnaden ersätts med en tillfällig förskolepaviljong vill vi att förvaltningen ser till att förskolans verksamhet inte inskränker eller förändrar för aktiviteter i lekparken utan att. parken blir en trevlig utemiljö både för de nya förskolebarnen men också fortsättningsvis kommer att vara öppen för alla andra barn i området.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det är viktigt att de boende får möjlighet att påverka ärendet och i ett tidigt skede lämna synpunkter.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§10 Förskolepaviljong på Tumultgränd i Kälvesta Förhyrning och etablering av tillfälliga förskolepaviljonger

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 6 maj 2005.

Dnr 312-284-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen har i ärende ”Plan för utbyggnad av förskolor” inventerat möjliga platser att etablera förskolepaviljonger. Stadsdelsnämnden godkände den 26 april 2005, förvaltningens redovisning och gav förvaltningen i uppdrag att fortsätta planeringen av de i ärendet redovisade förskoleetableringarna.

Förvaltningen föreslår stadsdelsnämnden att godkänna en inhyrning av tillfällig paviljong till förskoleverksamhet på Tumultgränd i Kälvesta. På Tumultgränd 69, ligger sedan tidigare en förskola med kapacitet om ca 60 barn. Den tillfälliga paviljongen ger ytterligare kapacitet för 45 barn. Syftet med etableringen av paviljongen är att skyndsamt skapa fler förskoleplatser i väntan på en mer perma­nent lösning.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar att inte återremittera ärendet

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att hyra in tillfällig förskolepaviljong på Tumultgränd i Kälvesta i enlighet med redovisning i detta ärende.

2. Stadsdelsnämnden hemställer om godkännande av förvaltningens ärende hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att förbereda förhyrningen så att etableringen kan påbörjas direkt efter ekonomiutskottets beslut.

4. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om totalt 2 mnkr.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

att återremittera ärendet och uppdra att se på alternativa platser för förskolan.

En tydlig konsekvensanalys behöver tas fram för att belysa trafiksituationen, boendemiljön, behöv av fotbollsplan m m

att därutöver anföra

De boende ska ha möjlighet att i god tid lämna synpunkter och kunna påverka ärendet.”

Reservation

Ledamot Michael Wiklund m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi behöver tid inom partiet att diskutera den information som lagt på bordet och föredragits av de kringboende på nämndens öppna del. Vi vill också att förvalt­ningen gives i uppdrag att utreda och redovisa de alternativa placeringar av försko­lan som presenterats av de boende i området.”

Reservation

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om återremiss.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda utta­lande:

” Stadsdelsnämnden anser det högst nödvändigt att den nu föreslagna utbyggnaden av förskolor genomförs. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet har uppsatt målet att förskolegrupperna minskar med i snitt två barn per grupp under mandatperioden samt att önskan om plats inom 3 månader från anmälningsdag uppfylls.

Angående Förskolan Tumultets tillfälliga paviljonger i Kälvesta vill vi peka på att behovet av förskoleplatser är stort i området och att nämnden anser det viktigt att de den provisoriska lösningen med paviljonger används. Förvaltningen har i uppdrag att fortsätta att undersöka alla tänkbara möjligheter till permanent utbyggnad av platser i området. Vid etableringen av den tillfälliga paviljongen vid parkleken på Astrakangatan 40 vill vi att förvaltningen beaktar följande

Parkleken förutom själva byggnaden rustades upp totalt för några år sedan. Upprustningen skedde som ett projekt inom ytterstadssatsningen. Det blev en väldigt fin, välplanerad lekpark som också handikappanpassades, för övrigt en av få parklekar i stan som är anpassade för handikappade barn. Parken blev mycket populär både bland små och stora barn. Den används av förskolor och fritids i området, av föräldrar som är hemma med sina barn och av dagbarnvårdare.

Nu när byggnaden ersätts med en tillfällig förskolepaviljong vill vi att förvaltningen ser till att förskolans verksamhet inte inskränker eller förändrar för aktiviteter i lekparken utan att. parken blir en trevlig utemiljö både för de nya förskolebarnen men också fortsättningsvis kommer att vara öppen för alla andra barn i området.”

Beslutsgången

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) yrkade att ärendet skulle återremitteras.

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på (fp+m+kd):s yrkande.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s avslagsyrkande.

§11 Skolpaviljong på Hässelbygårdsskolan Förhyrning och etablering av tillfällig paviljong

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 6 maj 2005.

Dnr 312-285-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen har i ärende ”Plan för utbyggnad av förskolor” inventerat möjliga platser att etablera förskolepaviljonger. Stadsdelsnämnden godkände den 26 april 2005, förvaltningens redovisning och gav förvaltningen i uppdrag att fortsätta planeringen av de i ärendet redovisade förskoleetableringarna.

Förvaltningen föreslår stadsdelsnämnden att godkänna en inhyrning av tillfällig lokal för en förskoleklass och två avdelningar för fritidsverksamhet omfattande 70 barn på Hässelbygårdsskolans skolgård. Syftet är att frigöra Enspännargatan 1 och Enspännargatan 25 för förskoleverksamhet, så att det skyndsamt kan skapas fler förskoleplatser.

__________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att hyra in tillfällig skolpaviljong på Hässelbygårdsskolan i enlighet med redovisning i detta ärende.

2. Stadsdelsnämnden hemställer om godkännande av förvaltningens ärende hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att förbereda förhyrningen så att etableringen kan påbörjas direkt efter ekonomiutskottets beslut.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Stadsdelsnämnden anser det högst nödvändigt att den nu föreslagna utbyggnaden av förskolor genomförs. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet har uppsatt målet att förskolegrupperna minskar med i snitt två barn per grupp under mandatperioden samt att önskan om plats inom 3 månader från anmälningsdag uppfylls.

Angående Förskolan Tumultets tillfälliga paviljonger i Kälvesta vill vi peka på att behovet av förskoleplatser är stort i området och att nämnden anser det viktigt att de den provisoriska lösningen med paviljonger används. Förvaltningen har i uppdrag att fortsätta att undersöka alla tänkbara möjligheter till permanent utbyggnad av platser i området. Vid etableringen av den tillfälliga paviljongen vid parkleken på Astrakangatan 40 vill vi att förvaltningen beaktar följande

Parkleken förutom själva byggnaden rustades upp totalt för några år sedan. Upprustningen skedde som ett projekt inom ytterstadssatsningen. Det blev en väldigt fin, välplanerad lekpark som också handikappanpassades, för övrigt en av få parklekar i stan som är anpassade för handikappade barn.

Parken blev mycket populär både bland små och stora barn. Den används av förskolor och fritids i området, av föräldrar som är hemma med sina barn och av dagbarnvårdare.

Nu när byggnaden ersätts med en tillfällig förskolepaviljong vill vi att förvaltningen ser till att förskolans verksamhet inte inskränker eller förändrar för aktiviteter i lekparken utan att. parken blir en trevlig utemiljö både för de nya förskolebarnen men också fortsättningsvis kommer att vara öppen för alla andra barn i området.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det är viktigt att de boende får möjlighet att påverka ärendet och i ett tidigt skede lämna synpunkter.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§12 Skolpaviljong på Backluraskolan i Hässelby Villastad

Förhyrning och etablering av tillfällig paviljong

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 6 maj 2005.

Dnr 312-286-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förvaltningen har i ärende ”Plan för utbyggnad av förskolor” inventerat möjliga platser att etablera förskolepaviljonger. Stadsdelsnämnden godkände den 26 april 2005, förvaltningens redovisning och gav förvaltningen i uppdrag att fortsätta planeringen av de i ärendet redovisade förskoleetableringarna.

Förvaltningen föreslår stadsdelsnämnden att godkänna en inhyrning av paviljong för skolverksamhet på Backluraskolan, Hässelby Villastad. Paviljongen avses att uppföras i två våningar och ersätta en befintlig envåningsbyggnad. Syftet är att friställa lokalerna Brunklövergränd 18 och Brunklövergränd 12 för förskoleverk­samhet. Vidare undanröjs en brist i befintlig paviljongbyggnad, vilket skapat ett arbetsmiljöproblem för verksamheten.

Det tillfälliga bygglovet om 10 år, är sökt och bearbetas för beslut och byggsam­råd. Dock har ännu ej bygglov erhållits. Projekteringen är beställd hos SISAB. Avtal avses att tecknas och etableringen påbörjas efter beslut i kommunstyrelsens ekonomiutskott. Förvaltningen överväger att tillskriva kommunstyrelsens eko­nomiutskott om finansieringsstöd eftersom stimulansbidrag ej utgår för skollo­kaler och uppförandet av denna skolpaviljong syftar till att skapa nya förskole­platser.

______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att hyra in tillfällig skolpaviljong på Backluraskolan i Hässelby Villastad i enlighet med redo­visning i detta ärende.

2. Stadsdelsnämnden hemställer om godkännande av detta ärende hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott. forts. BESLUT

forts. BESLUT

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att förbereda förhyrningen så att etableringen kan påbörjas direkt efter ekonomiutskottets beslut.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda utta­lande:

” Stadsdelsnämnden anser det högst nödvändigt att den nu föreslagna utbyggnaden av förskolor genomförs. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet har uppsatt målet att förskolegrupperna minskar med i snitt två barn per grupp under mandatperioden samt att önskan om plats inom 3 månader från anmälningsdag uppfylls. Angående Förskolan Tumultets tillfälliga paviljonger i Kälvesta vill vi peka på att behovet av förskoleplatser är stort i området och att nämnden anser det viktigt att de den provisoriska lösningen med paviljonger används. Förvaltningen har i uppdrag att fortsätta att undersöka alla tänkbara möjligheter till permanent utbyggnad av platser i området. Vid etableringen av den tillfälliga paviljongen vid parkleken på Astrakangatan 40 vill vi att förvaltningen beaktar följande

Parkleken förutom själva byggnaden rustades upp totalt för några år sedan. Upprustningen skedde som ett projekt inom ytterstadssatsningen. Det blev en väldigt fin, välplanerad lekpark som också handikappanpassades, för övrigt en av få parklekar i stan som är anpassade för handikappade barn. Parken blev mycket populär både bland små och stora barn. Den används av förskolor och fritids i området, av föräldrar som är hemma med sina barn och av dagbarnvårdare.

Nu när byggnaden ersätts med en tillfällig förskolepaviljong vill vi att förvaltningen ser till att förskolans verksamhet inte inskränker eller förändrar för aktiviteter i lekparken utan att. parken blir en trevlig utemiljö både för de nya förskolebarnen men också fortsättningsvis kommer att vara öppen för alla andra barn i området.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det är viktigt att de boende får möjlighet att påverka ärendet och i ett tidigt skede lämna synpunkter.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§13 Lågtröskelboende

Förslag hur behovet för hemlösa missbrukare skall lösas i Hässelby-Vällingby

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 2 maj 2005.

Dnr 521-287-2005.

Sammanfattning av ärendet

I Hässelby-Vällingby finns en stor andel personer som missbrukar och är hem­lösa. Det är inte ovanligt att dessa personer även har en psykiatrisk problematik. Genomgående under åren har denna kategori av klienter hänvisats till att bo på olika härbärgen, hos vänner och släktingar, så länge de valt att inte vilja bryta med sitt missbruk eller till olika boendealternativ långt från stadsdelen. Ärendet beskriver ett förslag hur behovet av lågtröskelboende kan lösas i stadsdelsområ­det.

____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till hur beho­vet av lågtröskelboende hemlösa missbrukare skall lösas inom stadsdelsområdet.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 3 828 tkr ur stadens centrala medelsreserv reserverade för boende och dag­verksamhet för hemlösa.

Ärendets vidare behandling

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett förslag på tilläggsyr­kande till vilket ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), le­damot Birgitta Wosse (mp), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) anslöt sig till.

BESLUT

Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att redovisningen till nämnden ska ske två gånger per år.

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Det är en bra redovisning och sammanfattning som förvaltningen gjort gällande hemlösa missbrukare i Hässelby-Vällingby. Projektplanen verkar vara genomtänkt och bli en förstärkning för de hemlösas situation och vi ger förvaltningen vårt fulla stöd.”

§14 Råcksta sjukhem – Redovisning till nämnden och yttrande till Länsstyrelsen med anledning av genomförd tillsyn

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 27 april 2005

Dnr 022-288-2005.

Sammanfattning av ärendet

Länsstyrelsen har i sitt tillsynsbeslut den 18 februari 2005 riktat kritik mot Råcksta sjukhem, enheterna Lingården och Piongården. I det följande re­dovisas vilka förbättringsåtgärder som redan vidtagits eller planeras genomföras inom den närmaste framtiden.

_________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Länsstyrelsen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

2. Uppdra till förvaltningen att säkerställa att bemanningen är tillräcklig (även helger, kvällar och nätter) för att kunna garantera att de äldre får den goda och säkra vård de har rätt till och återkomma till nämnden med en redovisning.

3. Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma till nämnden med en redovisning och åtgärdsplan för att kunna garantera en god vård och omsorg i livets slutskede – ingen människa ska behöva dö ensam.

4. Uppdra till förvaltningen att återkomma till nämnden med en redovisning hur verksamheten kvalitetssäkras för att kunna ge de äldre den trygga och säkra vård och omsorg med innehåll som de har rätt till.

5. Därutöver anföra

Av rapporten framgår att det råder omfattande brister i vård och omsorg på en rad punkter. Kritiken gäller brister i de boendes rätt till självbestämmande, individu­ella insatser, meningsfull tillvaro, säkerhet, integritet och sekretess. Bristerna gäller även personalens bemötande och kunskaper. Länsstyrelsen lyfter även fram brister som rör den enskildas sociala situation på sjukhemmet. De allt kortare bo­endetiderna, som har ett nära samband med de omfattande omvårdnadsbehov de boende har vid inflyttningen, innebär stora påfrestningar i den sociala miljön.

Bristerna måste snarast rättas till så att de äldre får den trygga och säkra vård de har rätt till och en innehållsrik vardag. Äldre människor ska naturligtvis ha kvar rätten och den personliga friheten att påverka och bestämma över sina liv. De äldre ska inte tvingas anpassa sig till system och rutiner.

Av rapporten framkommer bl.a. att vid vård i livets slutskede får man inte ta in extrapersonal. Det är helt oacceptabelt att äldre människor ska behöva dö en­samma.

För att kunna erbjuda en god äldreomsorg är det mycket viktigt att ta hänsyn och utgå från varje enskild människas behov och önskemål. Först då finns det möjlig­het att lyckas med att ge en trygg vård och omsorg med innehåll. Idag är kunska­pen om sociala förhållanden mycket begränsade och det sociala innehållet för äldre blir allt sämre. Ofta upplevs tristess och händelselöshet i vardagen. Det finns också ett stort behov av bättre social dokumentation.

Kunskapen om vem en människa är och vad som ger en meningsfull tillvaro är grundläggande för en god äldreomsorg. Det sociala innehållet och den individuella planeringen måste bli bättre.

Uppföljning av verksamheten måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid brister i verksamheten måste åt­gärdsplaner med tillhörande tidplaner upprättas för att snabbt rätta till de brister som uppkommer.

Äldreomsorgen måste ha en bemanning som säkerställer att de äldre får den goda och säkra vård och omsorg som de har rätt till. Viktigt att bemanningen även är tillräcklig på helger, kvällar och nätter.

Vänstermajoriteten har genomfört besparingar inom äldreomsorgen vilka kom­mer att fortsätta under 2005. Budgeten för 2005 täcker inte pris- och löneökning­arna.

De besparingar som de senaste åren drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare. En allt mer restriktiv biståndsbedöm­ning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraftig försämring av kvaliteten och valfriheten. Folkpartiet liberalerna har efter­frågat konsekvensanalyser av vänstermajoritetens besparingsbeslut och också efterfrågat verksamhetsuppföljningar i samband med de ekonomiska månadsrap­porterna.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”En av stadens främsta uppgifter är att se till att det finns en omsorg av god kva­litet för de äldre som behöver service, omsorg och vård. Den äldre stockholmarens upplevelse och önskemål ska vara vägledande inom äldreomsor­gen.

Äldreomsorgen ska präglas av inflytande, individualisering, trygghet och valfri­het. Ökad valfrihet för äldre är tillsammans med kvalitetsuppföljning måste prio­riteras. Det är orimligt att toalettbesök ska schemaläggas och att de äldre inte til­låts låsa sina dörrar om de så önskar. Äldres önskan om att ha inflytande över sin ålderdom måste tillgodoses.

Som ett led i arbetet för att kvalitetssäkra äldreomsorgen måste bland annat en modell för synpunkts- och klagomålshantering tas fram. De synpunkter som bru­karna eller deras närstående för fram måste synliggöras tydligare, dels för att göra det möjligt att hantera och följa upp ärendena och omgående rätta till brister och dels för att skapa ökad transparens inom äldreomsorgen. En granskning av äldre­omsorgen motsvarande denna borde även ge en konsekvensanalys avseende möj­ligheten att efterleva kundvalsmodellen och en överblick av den reella valfrihet som finns för de äldre i stadsdelnämnden.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.

§15 Båt- och parkeringsplatser för boende på Lambarön

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 2 maj 2005.

Dnr 301-289-2005.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.

2. Stadsdelsnämnden översänder redovisningen till Stadsbyggnadsnämnden och Gatu- och fastighetsnämnden för kännedom.

§16 Ansökan till Socialstyrelsen om projektmedel för ”Steget före” – tar ett steg till

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 maj 2005.

Dnr 510-290-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Socialstyrelsen.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§17 Nya bostäder på Tumultgränd i Lunda, Kälvesta

(Inbjudan till programsamråd för fastigheten Lunda 6:1 m fl i stadsdelarna i Hässelby-Vällingby och Spånga-Tensta Dp 2004-06696-54)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 3 maj 2005.

Dnr 301-195-2005.

Sammanfattning av ärendet

Stadsdelsförvaltningen ställer sig tveksam till förslaget till detaljplan för 40 st. nya parhus på Tumultgränd, eftersom förslaget skulle innebära mycket negativ påverkan på det rörliga friluftslivet i området och avsevärt försämra trafiksäkerheten på Tumultgränd.

___________________

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) meddelade att de inte deltar i beslutet.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden avslår stadsbyggnadskontorets programförslag avseende byggnation av 40 nya rad- och kedjehus inom kvarteret Lunda 6:1 m fl i stadsdelarna Spånga: Tensta och Hässelby-Vällingby.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om att gränsen mellan Hässelby-Vällingby och Spånga-Tensta justeras så att hela det berörda om­rådet kommer att ligga i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämndsområde.

3. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till remissvar som sitt eget och överlämnar detta till Stadsbyggnadsnämnden

4. Stadsdelsnämnden överlämnar beslutet till Gatu- och fastighetsnämnden och Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för kännedom.

Reservation

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta till förmån för förvaltningens förslag.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

Ersättare Peter Engberg närvarade inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.

§18 Trafikförändringar 2006

Remiss från AB Storstockholms lokaltrafik

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 30 april 2005.

Dnr 305-177-2005.

___________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden anser att efterfrågan på fler turer till Bromma sjukhus på linje 115 skall genomföras på ett sätt som inte innebär utglesning av trafiken under högtrafik.

3. Stadsdelsnämnden anför

Av SL:s förslag till förändringar av trafikutbudet för 2006 framgår bl.a att man för att möta efterfrågan på fler turer till och från Brommasjukhus kommer alla turer på linje 115 att dras via sjukhuset. För att finansiera den utökade körvägen så glesas trafiken ut under högtrafiken.

Samtidigt föreslår SL utökad trafikeringstid respektive utökad turtäthet på linjerna 124 och 514 utan att ange finansiering.

Grimsta är ett socioekonomiskt mycket utsatt område i stadsdelen som fått om­fattande inflyttning under senare år av mycket stora barnfamiljer. Områdets socioekonomiska utsatthet innebär ett stort behov av allmänna kommunikatio­ner. Många resanden, däribland barnfamiljer med barnvagnar motiverar oför­ändrad turtäthet under högtrafiken.

Till detta ska läggas att Grimsta under senare år fått ett stort tillskott av lägen­heter och att ytterligare byggnationer pågår och planeras.

Vid samlad bedömning finner vi det uteslutet att den redan idag hårt ansträngda linje 115 skall glesas ut under högtrafik. Stadsdelsnämnden anser att SL måste finna en annan finansieringslösning.

Reservation

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta till förmån för förvaltningens förslag.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

 

”Det är med stor oro vi ser att SL planerar för fler besparingar inom kollektiv­trafiken samt efterlyser möjliga besparingsområden. SL har under lång tid plane­rat för införandet av biltullar och slutligt beslut är nu också taget av regeringen. Inför valet 2002 lovade socialdemokraterna att inte införa biltullar i Stockholm. Sedan dess har socialdemokraterna i staden, landstinget och regeringen ägnat nästan all sin politiska kraft åt en enda sak - att införa biltullar i Stockholm.

 

Vi känner en stor oro för den huvudlösa politik som förs när det gäller biltullarna. Kostnaden för biltullar inrymmer utökningar av kollektivtrafiken under hela ett år och sex månader, när själva biltullsförsöket endast äger rum under dryga sex månader. Samtidigt som stora satsningar görs på kollektivtrafiken inom ramen för biltullsexperimentet - som beräknas kosta otroliga 3,5 miljarder kronor - kan besparingar inom andra delar av kollektivtrafiken bli aktuella.

 

Det är en mycket kortsiktig och ansvarslös politik som förs när pengar finns för förstärkningstrafik som körs under en mer än dubbelt så lång period som själva biltullsförsöket, samtidigt som andra delar av kollektivtrafiken utsätts för bespa­ringar under samma period.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§19 Om tillvaratagande av avfall som kan återanvändas istället för att återvinnas

Motion från (kd) Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 303-484/2005

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 28 april 2005.

Dnr 001-545-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänstutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Reservation

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli

m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

Att rekommendera kommunfullmäktige att bifalla den aktuella motion.

Att i övrigt bifalla förvaltningens förslag till beslut.

Att därutöver anföra:

Motionären tar upp en väsentlig fråga avseende att mycket ”avfall” säkerligen skulle kunna återanvändas. Det vore därför bra om Stockholm hade rutiner för att säkerställa att sådant begagnat material kom till rätt mottagare. En samverkan med de frivilligorganisationer som arbetar med den sortens insamlingar synes då självklar.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd), lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (kd) förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§20 Inrättande av ”Äldreomsorgen Direkt”

Motion från (kd) - Remiss från Kommunstyrelsen,dnr 327-757/2005

Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvaltningen.

Ärendet behandlas vid nämndens sammanträde den 14 juni 2005.

§21 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde

den 29 april 2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§22 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde

den 25 april 2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§23 Beräknat behov av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, perioden 2005-2009 – redovisning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 29 april 2005.

Dnr 520-291-2005.

Sammanfattning av ärendet

Förändringarna av det beräknade behovet av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS har sedan den senaste redovisningen 2004 11 23 förändrats marginellt. För perioden 2005-2006 finns ett ökat behov av servicelägenheter. Det pågår ett arbete för att få tillgång till fler servicelägenheter. Behovet av gruppbostäder bedöms kunna tillgodoses genom att lediga platser uppstår i be­fintliga gruppbostäder i och utanför stadsdelen. Behovet av gruppbostäder med vissa speciella inriktningar kan under perioden bli svåra att tillgodose samtidigt som det i andra gruppbostäder med specialinriktning, under en kortare period, kan finnas lediga lägenheter. För perioden 2007-2009 är behovet av olika typer av boenden betydligt större och kan kräva viss nyproduktion.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet med uppdrag till förvaltningen att återkomma till nämnden med utförlig redovisning vad gäller definition på olika boenden, servicelägenhet m fl, lediga lägenheter på Skolörten samt utveckla frågan att hos staden väcka ärende om gemensam planering inom staden för att tillgodose behovet av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS.

§24 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby

stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-294-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§25 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 19 maj 2005.

Dnr 010-295-2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§26 Redovisning av förutsättningar för införande av badvakter på alla allmänna strandbad i Hässelby-Vällingby sommarsäsongen 2005

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 3 maj 2005.

Dnr 303-121-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet för vidare utredning avseende kostnader och finansiering.

§27 Anmälan av projektansökan till kompetensfonden avseende Kompetens Nord

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 maj 2005.

Dnr 510-296-2005.

Sammanfattning av ärendet

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd deltar sedan 2004 i ett gemensamt 2-årigt projekt, Kompetens Nord, tillsammans med stadsdelarna Bromma, Kista, Spånga-Tensta och Rinkeby. Projektet, som godkändes av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd 9 mars 2004, finansieras av kompetensfonden och syftar till att utveckla och pröva former för längre yrkesförberedande utbildningar anpassade för personer som under en längre tid uppburit ekonomiskt bistånd. Denna anmä­lan avser år 2 i projektet och ansökan administreras av Rinkeby stadsdelsförvalt­ning.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner anmälan.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§28 Hemställan till Kommunstyrelsen om översyn och revidering av resursfördel­ningen till individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsverksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 maj 2005.

Dnr 510-297-2005.

Sammanfattning av ärendet

Nämnden hemställer hos kommunstyrelsen om att en översyn och revidering görs av de aktuella fördelningsnycklarna för individ- och familjeomsorgen. Detta mot  bakgrund av att kostnaderna för barn- och ungdomsverksamheten överstiger de medel som fördelas, vilket varit fallet ända sedan stadsdelsnämndsreformen genomfördes 1997. Denna skevhet i fördelningssystemet påpekas också i en rapport från stadens revisionskontor den 15 mars 2005.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om översyn och revidering av resursfördelningen till individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsverk­samhet.

§29 Fördelning av socioekonomiskt tilläggsbelopp

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 6 maj 2005.

Dnr 400-307-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden fastställer fördelning av socioekonomiskt tilläggsbelopp och fördelning av socialpedagogiskt stöd för skolorna enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut

2. Därutöver anföra

Alla barn har olika förutsättningar, därför omfördelas sedan många år resurser till skolor i utsatta områden. Tyvärr når inte alla pengar som fullmäktige anslår för skolverksamhet ut till skolorna, utan används av stadsdelen för annan verksam­het. Vi vill därför införa ett nytt resursfördelningssystem där skolans resurser för­delas direkt till skolorna, och därmed följer föräldrarnas och elevernas val.

Friheten att välja skola ska omfatta alla, även barn som är i behov av stora stöd­insatser. Vi vill därför införa en likvärdighetsgaranti. Likvärdighetsgarantin inne­bär att alla elever i staden ges samma rätt till stöd, oavsett vilken del av staden eller stadsdelen eleven kommer ifrån. Detta kommer både att öka valfriheten och minska byråkratin, samtidigt som likvärdiga och rättvisa villkor skapas mellan kommunala och fristående skolor.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) anslöt sig till (fp):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§30 Studieresa till Turkiet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 maj 2005.

Dnr 405-333-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner studieresa till Turkiet 21-28 maj 2005 för Nälstaskolans hälsogrupp.

§31 Tillstånd för resa till Holland

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 9 maj 2005.

Dnr 002-334-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner att nämndens ordförande och vice ordförande samt en tjänsteman reser till Holland den 22-23 juni 2005 för att delta i årsmöte med ”The European New Town Platform”

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (m) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) reserverade sig mot beslutet enligt föl­jande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

1. Stadsdelsnämnden godkänner att en tjänsteman reser till Holland den 22-23 juni 2005 för att delta i årsmöte med ”The European New Town Platform

2. Stadsdelsnämnden anför härutöver

Vi ser att det kan finnas ett behov för tjänstemän i stadsdelsförvaltningen att deltaga vid ENTP:s årsmöte. På ENTP-kansliets önskemål om att medlems­städer skall representeras även av politiker följer dock inte ett behov av att politiker från stadsdelsnämnden deltager. Staden skall naturligtvis represen­teras på central nivå av borgarråd eller motsvarande.”

Särskilt uttalande

Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Jag anser att det förutom en tjänsteman borde räcka att ordförande eller någon denne sätter i sitt ställe deltar i årsmötet i Holland”.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt

m fl (fp) och tjänstgörande ersättare Eva Aronsson (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§32 Studieresa till Nairobi – ”Världsmästerskap i samarbete”

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den16 maj 2005.

Dnr 405-335-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner att fem lärare och fyra elever från Grimstaskolan reser till Nairobi 11-21 juni 2005 som en del i förberedelserna för VM i samar­bete i Stockholm i slutet av maj och början av juni 2006.

§33 Förvaltningschefens information

· Särskilda boende inom äldreomsorgen

Sektionschef Marja Niemi informerade om ansökningen och biståndsbedöm­ningen avseende särskilt boende.

Skriftligt material delades ut.

· Agenda 21

Miljösamordnare Karin Fant informerade om pågående projekt, bl a flera skolors samarbete med Kyrkhamn samt projekt - säkra skolvägar.

§34 Lokala riktlinjer vid biståndsbedömning inom äldreomsorgen

Anmäldes skrivelse 19 maj 2005 från Catharina Hillerström Vagli m fl (m) med följande lydelse:

”Äldreombudsmannen har i sin senaste årsrapport skrivit mycket om stadens biståndsbedömning. Bl a kan man läsa: ”Biståndshandläggarna hänvisar dess­utom allt oftare till stadsdelsområdets egna oskrivna riktlinjer.”

Det är fler äldre än tidigare år som sagt att biståndshandläggarna inte beviljar äld­reboende i andra stadsdelar, vilket framgår av följande skrivning i årsrapporten:

”Sedan 2002 möjliggör socialtjänstlagen flytt till äldreboende i annan kommun, men i Stockholm har det ändå blivit allt svårare att söka äldreboende utanför det egna stadsdelsområdet – trots att äldreboenden är en gemensam resurs för hela staden. Utifrån de samtal och klagomål som inkommit under året drar Äldreombudsmannen slutsatsen att det är mera utbrett än under tidigare år att biståndshandläggarna säger nej till äldreboende i andra stadsdelar. Äldre har också berättat att en del biståndshandläggare hänvisar till stadsdelsområdets egna riktlinjer när det gäller flytt till annan stadsdel.”

Biståndshandläggarna har en svår uppgift att balansera mellan individens behov och önskemål, gällande riktlinjer och de ekonomiska förutsättningarna. Därför måste en av de redskap som finns som biståndshandläggarens hjälpmedel, sta­dens riktlinjer vara så klara och tydliga att de ej går att tolka på mer än ett sätt. Dessa riktlinjer gäller för hela staden och det är oacceptabelt att det finns lokala oskrivna riktlinjer i vissa stadsdelar. Kommunallagens intentioner att alla med­borgare skall behandlas lika sätts då ur spel, likaså rättssäkerheten.

Vi vill därför återigen uppdra åt förvaltningen

att förvaltningen återkommer till stadsdelsnämnden med en redovisning av sta­dens riktlinjer för biståndsbedömning samt stadsdelsnämndens riktlinjer för detsamma inom äldreomsorgen.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.

§35 Projektmedel i stadsdelens budget

Anmälan skrivelse 19 maj 2005 från Catharina Hillerström Vagli m fl (m) med följande lydelse:

”I stadsdelsnämndens budget finns ett antal projekt, som är finansierade med ex­terna medel, d v s inte via kf-budgeten för stadsdelsnämnderna, t ex Kompetens­fonden, SiS, länsstyrelsen.

Vi vill därför återigen uppdra åt förvaltningen att i T2 få en redovisning av vilka projekt som är finansierade med externa medel, belopp samt för vilka år projekten skall löpa.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.

§36 Föräldrasamverkan i stadsdelens skolor

Anmäldes skrivelse 19 maj 2005 från Eva Aronsson (kd) med följande lydelse:

”Föräldrasamverkan” i skolan är ett väletablerat begrepp. Att en fungerande sam­verkan ska finnas mellan skolbarnens föräldrar och respektive skolledning är något som vi bedömer att det finns en grundläggande politisk samsyn om (hur sedan denna samverkan ska se ut i detalj finns det säkerligen olika åsikter om mellan olika partier). Det tydligaste exemplet på denna grundläggande samsyn är sannolikt att kravet på fungerande föräldrasamverkan finns med i lagar och förordningar som reglerar den svenska skolans ansvarsområde.

Vi anser att det i praktiken högsta kontrollansvaret (i alla fall inom Stockholms stad) av att föräldrasamverkan fungerar för de kommunala skolorna här i Hässelby-Vällingby ligger hos oss i stadsdelsnämnden. Det kommunala skolut­budet i vår stadsdel är stort och vi ansvarar (exempelvis) både för några av sta­dens, till elevantal och klasser, största och minsta grundskolor.

Vi vill därför ha en rapport från förvaltningen om rutiner, former och erfarenheter avseende föräldrasamverkan i våra skolor. Vi skulle särskilt vilja få en redogö­relse för hur samverkan sker och om det finns några för skolorna gemensamma rutiner för föräldrasamverkan vid ”klassdelningar”.

Eftersom nämnden förhållandevis nyligen fått både muntliga och skriftliga frågor avseende samverkan just vid klassdelningar på Vällingbyskolan vore det särskilt intressant med en rapport därifrån.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.