Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-09-20
Ordförande Berit Kruse (s)
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
Ledamöter Eva Oivio (s)
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) ej § 24
Birgitta Wosse (mp)
Bo Arkelsten (m) ej § 24
Michael Wiklund (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m)
Ingela Gille Rausén (fp)
Ersättare Annett Öhman-Karlsson (s) Janet Mackegård (s)
Ingrid Carlsson (s) Peter Engberg (s) Nils Elfvik (v) Tomas Melin (mp) Margareta Åkerblom (m)
Bogdan Godymirski (m) Fahri Ölcer (fp)
Anmält förhinder Catharina Hillerström Vagli (m) Kaj Nordquist (s)Katariina Güven (fp) Eva Aronsson (kd)
I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Lennart Keberg, Sven-Göran Södergren, Siw Lideståhl, Tom Thorell, Marja Niemi, Marie Sundström, Ulf Haag, Karin Fant, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström
(öppna delen)
Tid för justering 2005- 09-27
Vid protokollet
Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-09-27.
· Lärlingsprojekt Anders Meuller informerade om Lärlingsprojektet som skall arbeta med att finna former och starta lärlingsutbildning inom vård, omsorg och skola/förskola under perioden 2005 och 2006. Skriftligt material tidigare utsänt.
Remiss från Trafiknämnden, dnr 314-2499/2005.
Remiss från Vägverket, dnr PP20A 2002:1395.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 augusti 2005.
Dnr 305-376-2005.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 30 augusti 2005, § 16
Sammanfattning
Förvaltningen förordar Förbifart Stockholm som det alternativ som bäst lever upp till de syften och mål som Vägverket och riksdagen formulerat inför anläggandet av en nord-sydlig förbindelse genom Stockholmsregionen. Alternativet ger bäst förutsättningar för möjligheten att kunna färdas genom länet utan att belasta centrala Stockholms vägar, att skapa en förbifart för långdistans trafik, att förbättra framkomligheten på infartslederna, att skapa en flerkärnig region och att skapa en gemensam arbets- och bostadsmarknad för hela regionen. Vägsträckningen tros vara positiv för den lokala arbetsmarknaden i Hässelby-Vällingby, då Vinsta företagsområde ligger i anslutning till trafikplats Bergslagsplan samt då tillgängligheten till och från stadsdelsområdet ökar markant. Omständigheten att Grimsta naturreservat kommer att inskränkas utgör inget hinder för byggnation, eftersom reservatsföreskrifterna innehåller ett förbehåll som prioriterar byggandet av Förbifart Stockholm. I Översiktsplan 1999 kallas reservatet för vägsträckningen Västerleden, och går genom Grimstaskogen.
_________________
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Vägverket.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar sitt beslut till Trafiknämnden och Stadsledningskontorets infrastrukturavdelning.
Reservation
Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
1. Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens förslag till yttrande med anledning av bl.a de kraftiga miljökonsekvenserna av en bro mellan norra Lovö och Grimsta
2. Stadsdelsnämnden förordar Förbifart Stockholm med en helt dragen tunnel under Lambarfjärden, och med en sträcka ovan jord på Lovön där bebyggelsen är gles och knappast någon kommer att störas av leden.
3. Stadsdelsnämnden anför härutöver följande
Grundläggande utgångspunkter
Trots att vi förordar Förbifart Stockholm anser vi att Vägverkets utredning rörande de nord-sydliga förbindelserna i stockholmsområdet innehåller flera brister. Först och främst är de grundläggande utgångspunkterna för de olika alternativen otillräckligt belysta. Vägverket har i många år tagit för givet att en västlig trafikled behövs och verket har därför inte vägt relevanta framtidsscenarier mot varandra för att med större säkerhet kunna säga om den föreslagna leden verkligen behövs på 2020-talet. Vad som borde ha belysts bättre är utvecklingstendenserna när det gäller regionplaneringen, t.ex. fördelningen av arbetsplatser och bostadsområden mellan regionens norra och södra delar, hur problemen med naturresurserna, t ex de höjda oljepriserna, liksom utvecklingen av nya drivmedel (bränsleceller, batterier, etanol etc.) påverkar förhållandena för olika trafikslag mm. Vi föreslår att dessa undersökningar genomförs i det fortsatta planeringsarbetet. Även om bedömningarna blir osäkra behövs underlaget. Annars kan det i framtiden visa sig att det jättelika projektet varit en felinvestering.
Förbifart Stockholm
Vi delar uppfattningen att näringslivet i Hässelby och Vällingby har fördelar av alternativet Förbifart Stockholm och vill därför förorda det, om leden skulle byggas.
Leden kan komma att underlätta person- och varutransporter på ett fördelaktigt sätt för företagen i t. ex. Vällingby centrum samt Vinsta och Lunda företagsområden. Då vi förordar alternativet Förbifart Stockholm avstår vi från att framföra synpunkter på de övriga alternativen.
Det har också framhållits att Förbifart Stockholm kommer att ge bäst förutsättningar för möjligheten att färdas genom länet utan att belasta vägnätet i innerstaden, att skapa en förbifart för långdistanstrafik, att förbättra framkomligheten på infartslederna, att skapa en flerkärnig region samt att skapa en gemensam arbets- och bostadsmarknad för hela regionen. Vi anser att leden troligen kommer att underlätta framväxten av en flerkärnig stockholmsregion, men vill uppmana till viss försiktighet när det gäller slutsatser om innerstaden och infartslederna. Det påpekas t ex i utredningen att leden själv kommer att alstra mera biltrafik, varför det är tänkbart att trafikproblemen i innerstaden endast kommer att minska tillfälligt när leden byggts.
Ingen bro över Mälaren
I jämförelse med tidigare planer har tunnlarna blivit längre i alternativet Förbifart Stockholm, vilket vi anser nödvändigt för att minska störningarna från leden för människor och miljö. Samtidigt gäller alltjämt att leden föreslås dras på bro mellan Grimsta och Lovö, vilket kommer att förorsaka buller, som på grund av luft- vatten- och isförhållandena kan spridas mycket långt. Bron kommer att helt dominera landskapet mellan Kanaan- och Maltesholmsbaden och försämra tillgången till ostörda grönområden för flera tiotusentals människor. Detta föreslås ske, trots att Grimstaskogen är naturreservat och trots att Mälarstränderna är av riksintresse från naturvårdssynpunkt.
Det framstår som omotiverat att bygga långa uppförslut i backar inom tunneln såväl på Grimsta- som på Lovösidan för att dra upp leden på den miljöstörande brodelen över Lambar-fjärden. Som framgår av utredningen är miljöstörningen från bron mycket omfattande. Vi kan inte acceptera att leden dras på bron, utan föreslår att den dras i tunnel under Mälaren. Av utredningen framgår att huvudskälet till bron är psykologiskt: man har otillräcklig kunskap om hur människor reagerar vid färd i långa tunnlar. Vi föreslår att det fortsatta utredningsarbetet grundligare uppehåller sig vid ljus- och andra miljöförhållanden, liksom vid säkerhetsfrågor, som sammanhänger med långa tunnlar.
Vi förordar Förbifart Stockholm med den ändringen att ingen bro byggs mellan Lovön och Grimsta utan att den sträckan ersätts av tunnel. Förbifart Stockholm kan då antingen dras i tunnel i hela sin sträckning eller en sträcka kan läggas ovan jord på Lovön, där bebyggelsen är gles och knappast någon eller betydligt färre kommer att störas av leden.
Kollektivtrafik i Förbifart Stockholm
Det har föreslagits att leden ska bestå av tre körfält i vardera riktningen. Vi föreslår att ett fält i vardera riktningen reserveras för kollektivtrafik (tunnelbana eller bussar). I det fortsatta utredningsarbetet bör det undersökas hur en sådan lösning påverkar trafikströmmarna. Det är för övrigt självklart att Förbifart Stockholm och andra trafikleder måste kompletteras med en omfattande utbyggnad av kollektivtrafiken.
Ledamot Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
att avslå förvaltningens förslag till remissvar samt
att som svar på remissen anföra följande:
Vägverket har i en vägutredning presenterat ett förslag om att investera nära 20 miljarder kronor i en ny, sexfilig motorväg väster om Stockholm. Två möjliga lägen redovisas:
- Förbifart Stockholm, som går mellan Skärholmen och Häggvik via Lovön, Hjulsta och Akalla.
- Diagonal Ulvsunda, som går från Fruängen och Aspudden till Kista via Bromma, Ulvsunda och Ursvik.
Stadsdelsnämnden säger nej till de presenterade vägplanerna och förordar istället en ekonomiskt och miljömässigt ansvarsfull trafikpolitik, som på allvar löser köproblemen och ser till att regionens kollektivtrafik fungerar bättre.
På det underlag som finns kan konstateras att särskilt Förbifart Stockholm innebär stora problem. Vägen kommer, om den byggs, förstöra stora naturvärden. Den kommer att leda över ett av de mest kulturhistoriskt värdefulla områden i Sverige.
Dessutom kommer leden dras på bro genom Grimsta Naturreservat, som än så länge är en av de platser i Stockholms stad som har lägst bullernivå . När en sexfilig motorled dras rakt in i reservatet kommer detta värde vara utplånat.
Förbifart Stockholm kommer leda till en utglesad stadsstruktur och motverka staden arbete att bygga en tät stad. Leden gynnar glesa bostadsområden längre från regioncentrum, där bilpendling till centrala delar av staden varje dag är det vanliga transportsättet. Detta skapar fullständigt ohållbara resmönster och omöjliggör såväl de klimatåtaganden Sverige gjort i internationella sammanhang som de lokala och regionala miljömål som satts upp.
Förbifart Stockholm är inte förenlig med ett långsiktigt hållbar transportsystem.
Följande citat är från regeringsproposition Prop 2003/04:95
”I förstudieskedet skall den s.k. fyrstegsprincipen tillämpas, dvs. man bör i första hand överväga åtgärder som påverkar transportbehov och transportsätt. Om sådana åtgärder inte bedöms kunna lösa problemen på ett tillfredsställande sätt, övervägs i andra hand om det befintliga transportsystemet kan nyttjas effektivare. Först i nästa steg skall åtgärder i form av ny- eller ombyggnad övervägas.”
Vägverket har även utrett en alternativ väglösning ”Kombinationsalternativet”. I detta ingår dels ett avgiftssystem, dels stora investeringar i nya spår och vägar, bl.a. en utbyggnad av Klarastrandsleden och en ny pendeltågstunnel mellan Älvsjö och Häggvik. Investeringskostnaden är ännu högre än i något av vägalternativen, 22-32 miljarder kr. Tanken att fram till 2015 utöver den ännu bara planerade nya pendeltågstunneln under Stockholm, satsa ytterligare 14-17 miljarder på en pendeltågstunnel Älvsjö-Häggvik är märklig. Plockar man bort de märkliga resonemangen om ovanstående pendeltågstunnel och dubbelräkningarna ur Kombinationsalternativet sjunker kostnaderna från 22-32 miljarder till 2-3 miljarder kr.
En utredning som konsultfirman Transek gjorde 2003-”Trafikmässigt optimerade vägavgifter i Stockholm – ett sätt att skapa effektivare nord-sydliga förbindelser i Stockholmsområdet”, visar att det är möjligt att snabbt och till låga kostnader bli av med bilköerna, på ett mycket mer effektivt sätt, än vad de nya mångmiljardprojekt Vägverket föreslår kan åstadkomma.Förslaget bygger på att det tekniska system, som är på väg att byggas upp i Stockholm utvidgas.
Den totala investeringskostnaderna för att avskaffa bilköerna och förbättra kollektivtrafiken skulle bli i storleksordningen 2-3 miljarder kr. Det årliga överskottet från avgiften skulle bli ca 1,2 miljarder kronor .
Rapporten nämns inte överhuvudtaget i vägutredningen.
Detta remissvar innebär inte ett kategoriskt nej till alla vägutbyggnader. Vi kräver dock att trafikplaneringen sker på ett långsiktigt hållbart sätt, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt. Med anledning av detta föreslår vi att följande åtgärder bör genomföras:
I Stockholmsområdet” och analysera behoven av satsningar på vägar och spårsystem med utgångspunkt från ett läge där trängselproblemen är lösta med hjälp av ett smart avgiftssystem. Utredning bör ske i samverkan mellan i först hand Vägverket, Banverket och SL.
Utveckla successivt kollektivtrafiken så att den på ett effektivt sätt kan ta hand om en ökande andel av persontransporterna. Stora förbättringar kan sannolikt uppnås redan på kort sikt utan att man t ex bygger några nya spår.
Stadsdelsnämnden vill fästa uppmärksamhet på USK:s undersökning
"Miljö och miljövanor i Stockholm 2004". Där framgår att Hässelby-
Vällingby är den stadsdel där störst andel av befolkningen tar bilen
till arbetet. Stadsdelsnämnden tycker dessa uppgifter är alarmerande,
och kommer snarast att ta upp till diskussion hur man kan lösa detta.
Redan nu kan dock konstateras att en ny motorväg genom stadsdelen
ytterligare skulle förvärra situationen genom att fler skulle välja
att bilpendla längre sträckor.
Särskilt uttalande
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till:
”För att Stockholm ska kunna fortsätta att växa och utvecklas krävs ett flertal stora infrastruktursatsningar. Att bygga en västlig förbifart enligt sträckningen Förbifart Stockholm inom stockholmregionen är oerhört viktigt för att på så sätt få den genomfartstrafik som i dagsläget finns på Essingeleden att köra i en mer västlig sträckning. Den västliga förbifarten är betydelsefull för såväl tillväxt som framtida bostadsbyggande. Istället för att lägga 3,5 miljarder kronor på ett biltullsförsök på sex månader borde dessa pengar öronmärkas till nya långsiktiga infrastruktursatsningar som Förbifart Stockholm.”
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till:
”För att Stockholm ska kunna fortsätta att växa och utvecklas krävs ett flertal stora infrastruktursatsningar. Att bygga en västlig förbifart enligt sträckningen Förbifart Stockholm inom stockholmregionen är oerhört viktigt för att på så sätt få den genomfartstrafik som i dagsläget finns på Essingeleden att köra i en mer västlig sträckning. Istället för att lägga 3,5 miljarder kronor på ett biltullsförsök på sex månader borde dessa pengar öronmärkas till nya långsiktiga infrastruktursatsningar som Förbifart Stockholm.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för
(kd +m+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde
den 6 september 2005.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
den 29 augusti 2005.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 september 2005.
Dnr 102-473-2005.
Tertialrapporten och delårsbokslutet är nämndens rapportering till kommunstyrelsen om verksamhet och ekonomi. Tjänsteutlåtandet har utformats enligt stadsledningskontorets anvisningar och innehåller de uppgifter som efterfrågats bl.a. i form av blankettmaterial. Uppgifter som bedöms vara av intresse för nämnden men som inte efterfrågas av kommunstyrelsen i detta sammanhang behandlas i den ILS-rapport för september, som föreläggs nämnden vid samma sammanträde.
Den ekonomiska prognosen anger att budgeten kommer att hållas för anslag 1. Utbyggnad av förskolor genomförs för att möta ett kraftigt ökande behov. För anslag 2 råder betydande svårigheter att hålla budget trots en rad åtgärder för att hålla tillbaka antalet hushåll, som behöver försörjningsstöd. Till ärendet bifogas den ILS-rapport om ekonomiskt bistånd, som behandlades i stadsdelsnämnden den 30 augusti.
__________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner Tertialrapport 2 och delårsrapport per 31 augusti för överlämnande till Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetförstärkning för lokalåtgärder avseende förskoleutbyggnad med 13,5 mnkr i enlighet med i tjänsteutlåtandet (sid 18-20) och bifogade blanketter 10 och 12.
3. Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen att nämndens kostnader med anledning av flodvågskatastrofen uppgick till 58 tkr.
4. Stadsdelsnämnden överlämnar till Kommunstyrelsen ILS-rapport augusti 2005 om ekonomiskt bistånd (tjänsteutlåtande 18 augusti 2005).
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. I huvudsak godkänna tertialrapport 2 och delårsrapport per 3 augusti
för överlämnande till kommunstyrelsen.
2. Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma med en tydlig och genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av heldygnsomsorg, gruppboende för dementa, servicehus mm. och de äldres behov av olika boendeformer.
3. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en redovisning gällande
skollokalernas behov av verksamhetsanpassning, upprustning m.m.
4. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en redovisning hur de
enskilda drabbas av en restriktivare/ändrad biståndsbedömning p.g.a. besparingsskäl inom de olika verksamheterna.
5. Hemställa hos kommunstyrelsen om att tillräckliga medel erhålls för att täcka Socialpsykiatrin.
6. Hemställa hos kommunstyrelsen att Stockholm avskaffar socialbidraget
i dess nuvarande form och att ett nytt system med jobbmatchning m.m.
införs för människor som är arbetsföra.
7. Därutöver anföra
Vänstermajoriteten har i Stockholm stad från valet 2002 förhållit sig anmärkningsvärt passiva till de växande problem som Stockholm stad har. Allt färre funktionshindrade och äldre får den vård och omsorg de har rätt till när biståndsbedömningen skärps.
Folkpartiet liberalerna ser med stor oro på att den allt restriktivare
biståndsbedömningen som genomförs av besparingsskäl. I tidigare beslutade
tertialrapport 2 år 2004 framgick att det krävdes en ändrad biståndsbedömning för att den rödgröna majoritetens budget skulle kunna hållas. Detta drabbar naturligtvis enskilda människor inom äldreomsorg, omsorg om funktionshindrade, socialpsykiatrin m.m. hårt.
Trots högkonjunkturen minskar inte socialbidragstagandet utan har i stadsdelen istället ökat. Den genomsnittliga bidragstiden ligger på en högre nivå än för staden som helhet. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Majoriteten har fullständigt gett upp målet att halvera socialbidragstagandet. Ökningen av budgeten för socialbidrag är den enskilt största satsningen i vänstermajoritetens budget för 2005. För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. Arbetsmetoderna som tillämpas i Skärholmen och flera stadsdelar bör användas fullt ut även i vår stadsdel. Kraftfulla åtgärder måste vidtas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, en bättre integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat för att komma åt dessa problem. Trots konjunkturuppgång har Stockholm stad ej fått fler arbeten. Skattetrycket på stockholmarna; ökade skatter, höjda fastighetsskatter, skatteutjämningen, införande av trängselskatter, höjda avgifter m.m. gör att Stockholms tillväxt hämmas.
Folkpartiet liberalerna anser att tydliga konsekvensanalyser hur verksamheterna drabbas gällande besparingsförslag alltid måste redovisas innan beslut kan tas.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning, Demokratiberedning, central konsumentnämnd, trängselskattskansli m.m. i dagens trängda ekonomiska läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola, förskola och omsorg om funktionshindrade.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från grundskola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Detta innebär också att fördelningen av medel till förskolor och skolor i stadsdelen förändras.
Vänstermajoritetens besparingar på särskoleverksamheten innebär att stadsdelen inte får samma kostnadstäckning för elever i särskolan som tidigare. Detta innebär ekonomiska påfrestningar för skolor med särskoleelever. Även övertagandet av korttidstillsyn för ungdomar över 12 år har varit förenat med oklarheter och stadsdelen får inte full ersättning.
Skollokalerna måste rustas upp och verksamhetsanpassas. Stadsdelen måste kunna erbjuda eleverna en god arbetsmiljö i skolan. Detta viktiga arbete har avstannat. Barnen och ungdomarna måste tillförsäkras att deras resurser inte går till annat.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och hemsjukvård för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet. Under förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits sedan i slutet av 2002 minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby. Folkpartiet liberalerna vill ha en kartläggning och analys av efterfrågan på äldreboenden innan staden genomför en så dramatisk omvandling som nu planeras. Omvandlingar och avvecklingar måste också jämföras med lokala prognoser och inte styras av stadsdelarnas besparingsbehov för att minska budgetunderskott. Ett underskott som orsakats av den styrande majoritetens minskade satsningar på äldreomsorgen.
Den allt restriktivare biståndsbedömningen gör att det blir allt svårare att få möjlighet att flytta in i ett servicehus. Vi har upprepade gånger framfört behovet av förnyade riktlinjer för servicehus som säkerställer valfrihet och likställighet för de äldre. Nu riskerar istället riktlinjerna att bli ännu hårdare. Folkpartiet liberalerna är mycket kritisk till att restriktivare biståndsbedömning genomförs av besparingsskäl.
De äldres livskvalitet på äldre dagar är viktig och måste utvecklas. Förebyggande verksamhet behövs och vi är kritiska till att vänstermajoriteten lagt ned icke biståndsbedömd dagverksamhet i stadsdelen.
Även anhörigstödet är beroende av att dagverksamheten fungerar och att det finns nog med korttidsboendeplatser i stadsdelen vilket också utsatts för besparingar. Vänstermajoriteten har även beslutat dra ned på Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor (MAS) vilket påverkar det viktiga tillsyns- och uppföljningsarbetet negativt.
Det finns stort behov av gruppboenden för funktionshindrade och utbyggnad måste ske och åtgärder vidtas för att bra boende för de funktionshindrade ska kunna erbjudas.
Folkpartiet liberalerna har reserverat sig mot att människor inte ska kunna få daglig verksamhet utanför stadsdelen och den allt striktare bedömningen av insatser och begärt konsekvensanalyser hur detta drabbar de enskilda.
Inom socialpsykiatrin är det viktigt att rätten till bra boende, arbete/sysselsättning, fungerade boendestöd värnas. Det ska vara möjligt att kunna utnyttja verksamhet; t.ex. Västerorts Aktivitetscentrum i andra stadsdelar för de som så önskar. Hässelby-Vällingby är den stadsdel i Stockholm som har störst andel psykiskt funktionshindrade p.g.a. närheten till f.d. Beckomberga sjukhus. Stadsdelen får inte ersättning efter prestation och går därför med underskott på detta område. Idag tas det inte hänsyn till de stora behov som finns i omedelbar närhet till f.d. stora mentalsjukhus och hos nämnder som byggt ut sin heldygnsomsorg. Folkpartiet liberalerna anser att stadsdelen ska säkerställa de psykiskt funktionshindrades rättigheter och har gått emot vänstermajoritetens stora besparingar på detta område.
Personalen är en nyckelfråga för att kunna erbjuda medborgarna en bra verksamhet och stadsdelen behöver ett framåtsyftande personalutvecklingsarbete.
Tillsyn, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheterna måste ytterligare förbättras och förstärkas. Nämnden måste få en tydlig månadsrapportering med tillhörande verksamhetsuppföljning för att tidigt kunna konstatera budgetavvikelser och kunna vidta åtgärder. Det är också viktigt att redovisa hur minskade ekonomiska resurser påverkar verksamhetens uppdrag.
För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservationer.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Stadsdelsnämnden ser med stor tillfredsställelse att verksamheten, i det s k anslag 1, bedrivs med en budget i balans. Stadsdelens personal har med energi, intresse och kunskap genomfört nödvändiga förändringar och erbjuder stadsdelens invånare en god service och omsorg
Försörjningsstödet, anslag 2, konstaterar vi fortfarande har ett stort underskott.
Stadsdelsnämnden måste därför intensifiera sina insatser och mobilisera krafter från alla berörda instanser för att förbättra resultatet.
Till stor del är orsaken den fortfarande rådande arbetslösheten.
Stadsdelsnämnden hänvisar till den beslutade uppdraget som förvaltningen fått (2005-08-30) om ”En aktivare näringslivspolitik i Hässelby-Vällingby” där en åtgärdsplan ska tas fram till oktobersammanträdet.”
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Den rödgröna majoriteten valde att kraftigt höja skatten med hela 50 öre 2003. Trots denna kraftiga höjning av skatten som Stockholmarna fick stå för lyckas inte majoriteten att få en budget i balans. Den ekonomiska politisk som förs både lokalt och av (s) regeringen gör att enskilda Stockholmare och verksamheterna i staden får svårare att få pengarna att räcka till.
Sveriges dåliga ekonomiska tillväxt kostar dig en dryg månadslön i utebliven levnadsstandard. Om Sverige hade haft samma BNP-ökning som genomsnittet för hela OECD hade alla anställda haft 13 månadslöner istället för 12 per år. För en bättre ekonomi krävs nytt styre både i Stadshuset och i Rosenbad.
Underskott anslag 2
Det är högsta prioritet att människor har ett arbete och därmed kommer till sin rätt. Den negativa utveckling som vi sett de senaste åren när alltfler står utanför arbetsmarkanden och blir beroende av andra för sin försörjning är mycket olycklig. Särskilt olyckligt är den mycket negativa socialbidragsutvecklingen i Stockholm.
I Hässelby-Vällingby är situationen ytterst allvarlig med ett stadigt ökande underskott och en handlingsförlamad vänstermajoritet som står vid sidan av och inte har begrepp om att ingripa och börja arbeta för att få arbetslösheten att minska och socialbidragen att gå ned.
Det stora arbete som lades ner under förra borgerliga mandatperioden på att minska socialbidragsberoendet har stannat av. Istället växer nu kostnaderna för socialbidrag kraftigt i staden. Under förra året ökade bidragsberoendet i alla stadsdelsnämnder – totalt ökade stadens kostnader för socialbidrag med närmare 10 %, vilket motsvarar nästan en hel skattekrona.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Generellt kan konstateras att rapporterna pekar entydigt på att nämndens budget avseende 2005 kommer att överskridas betydligt. Detta trots den mycket snäva och hårda budgethållning som förvaltningens verksamhetsansvariga genomför (där indragningar och besparingar för att klara budget inte syns i rapporternas siffror) fortsätter de samlade kostnaderna att dra över budget.
Vi kan konstatera att det fortsätter vara en stor skillnad mellan politisk retorik och praktik från de tre majoritetspartierna även under hösten 2005. Utlovade satsningar i verksamheterna innebär istället hårda besparingar i linjen.
Majoritetskoalitionen har lagt mycket prestige i att lova minskningar av förskolans barngrupper, ändå fortsättar barngrupperna att vara för stora.
Även socialbidragskostnaderna har man lovat minska, ändå fortsätter socialbidragskostnaderna vara orimligt höga, arbetslösheten ska minska men fortsätter vara hög osv. osv.
Ett grundläggande problem är dessutom majoritetens syn på skatter kontra bidrag (en syn som återkommer i alla socialdemokratiskt styrda församlingar) Majoriteten framställer skatteinkomsterna som någon slags procentuttag av en fast summa pengar i samhället när det i själva verket är de som har ett arbete de kan försörja sig på som kan bidra med skatteintäkter till stat och kommun. Det vill säga, det är inte hur många procent man tar ut i skatt som är det enda väsentliga. Vad som har minst lika stor betydelse är hur många människor som verkligen kan förvärvsarbeta och betala skatt.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och ledamot
Michael Wiklund m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+kd++v+mp+m):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 september 2005.
Dnr 031-474-2005.
1. Stadsdelsnämnden godkänner följande projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse:
- Stall parkleken Gulsippan
- Film ”Hässelby på riktigt”
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att se över alla baden inför nästa badsäsong, enligt nedan
3. Stadsdelsnämnden godkänner i sak förslaget om projektet ULTUR men avslår dess organisatoriska tillhörighet,se nedan
4. Stadsdelsnämnden anför följande
I ärendet tas upp de trivselskapande åtgärder som arbetsgruppen från Hässelby Strand framförde våren 2004. Vi är mycket angelägna om att alla våra fina strandbad får en översyn, åtgärds-
förslag samt därtill kommande kostnadskalkyler i nämndens ordinarie Verksamhetsplan 2006.
Projektet ULTUR är behjärtansvärt och vi anser att det är förvaltningen som ska hålla i denna
hemsida riktad till ungdomar, inte en privat verksamhet som också snart ska upphandlas.
1. Godkänna Stall parkleken Gulsippan inom ramen för stadsdelsförnyelse.
2. Avslå Film ”Hässelby på riktigt”.
3. Avslå ULTUR ungomdslots till ungdomsråd.
4. Uppdra till förvaltningen att snarast verkställa beslutet (av den tidigare
borgerliga majoriteten) att införa ett Ungdomscafé i Vällingby Centrum.
5. Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Folkpartiet liberalerna har länge efterfrågat en utveckling inom fritidsverksamheten för ungdomar. Det är viktigt att det skapas fritidsverksamhet som är attraktiv för alla barn och ungdomar i stadsdelen. Vi är mycket positiva till att skolor öppnas upp för ungdomarna ute i stadsdelen. Folkpartiet liberalerna har mycket länge drivit frågan att inrätta ett attraktivt Ungdomscafé i Vällingby Centrum dit alla ungdomar har möjligheter att träffas och umgås i stadsdelen. Strax innan vänstermajoriteten trädde till tog den borgerliga majoriteten beslut om att ett Ungdomscafé skulle inrättas i Vällingby Centrum. Vi är mycket kritiska till att detta beslut ännu inte blivit verklighet.
I förorten är det extra viktigt för ungdomar att det finns en mötesplats dit alla vill gå och att det finns alternativ istället för att åka in till stan. Det gynnar också integrationen att det finns en mötesplats för alla ungdomar i stadsdelen där man har möjlighet att träffas och umgås.”
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om avslag på förvaltningens förslag.
”Som vi tidigare uttalat vill vi återigen betona vikten av att stadsdelsnämnden avseende projekt inom stadsdelsförnyelsen noterar vilka projekt som kan innebära framtida underhållskostnader för staden. Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av dessa framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande. Det är glädjande att se att förvaltningen gör just den sortens avväganden avseende, exempelvis, projekteringskostnaderna för ett stall vid parkleken Gulsippan.
Det är ofta bra projekt och goda initiativ som genom stadsdelsförnyelsen får möjlighet att förverkligas. När det handlar om saker som det är rimligt att kommunen generellt bör vara med och finansiera borde dock dessa i princip ligga i den ordinarie budgeten.
Därutöver ansluter vi oss till punkt 2 i nämndens beslut.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Michael Wiklund m fl (m) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
samt anslöt sig till punkt 2 i s+v+mp:s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Dnr 031-475-2005.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Remiss från Länsstyrelsen, dnr 7022-05-38646.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 augusti 2005.
Dnr 022-411-2005.
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt yttrande av Hässelby- Vällingby stadsdelsnämnd angående ansökan från TBK education AB, org. Nr 556560- 1548, om tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt 23 § LSS. Stadsdelsförvaltningen har inget att invända mot att TBK:s ansökan att bedriva enskild verksamhet för den tilltänkta målgruppen.
_______________
1. Stadsdelsnämnden tillstyrker att TBK education AB, organisationsnummer 556560- 1548, erhåller tillstånd för bostad med särskild service med namn Ängshavrebackar med fastighetsbeteckning Ängshavren 1 om 5 + 1 plats i lokal på Ängshavrebackar 8 A och 8 B, 165 76 Hässelby.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-2500/2004.
Dnr 530-293-2005.
Äldreomsorgsplanen är ett av de viktigare styrdokumenten inom stadens sociala verksamhet. De föresättningar som beskrivs inledningsvis under rubrikerna ”Befolkningsutveckling” och ”Ekonomiska konsekvenser” talar om stora krav på kommunernas anpassning av verksamheterna. Förvaltningen anser att det tydligare bör framgå hur denna anpassning påverkar de insatser som kommer att beviljas den enskilde. Prioriteringar kommer att vara en del av anpassningen. Dessa prioriteringar anser förvaltningen ska vara politiskt beslutade för att vara ett stöd i stadens myndighetsutövning. Människor ska kunna göra en egen bedömning av vad äldre kan förvänta sig för insatser från stadens sida och vad den enskilde bör klara genom egna insatser. Förvaltningen saknar också ett resonemang kring hur andra aktörer än frivilligorganisationer kan engageras i äldrefrågor.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till Kommunstyrelsen som svar på remissen angående förslag till äldreomsorgsplan för Stockholms stad 2006-2010 med nedanstående tillägg.
2. Stadsdelsnämnden anför följandeDenna plan ska visa vår inriktning och vilja när det gäller utvecklingen inom äldreomsorgen i staden fram till 2010. Stadsdelsnämnden vill komplettera och lyfta fram följande områden.
Det är viktigt att ekonomiska förutsättningar finns så att en utvidgning av rätten till servicehusboende skapas, så att flera äldre - äldre kommer att kunna beviljas denna boendeform och tryggheten kan öka och den sociala isoleringen kan minska.
Det bör även framgå tydligt att möjlighet finns för de äldre som fått ett biståndsbeslut, att i staden som helhet välja det boende de önskar.
Mindre enheter inom äldreomsorgen skapar förutsättningar för en bra social
samvaro och ekonomiska incitament för tillkomsten av dessa är viktiga då just litenheten skulle kunna innebära merkostnader.
För att uppnå likställighet över staden bör riktlinjer för verksamheten och dess biståndsbedömning följas upp, ses över och förtydligas.
Stadens utökning av seniorbostäder måste kompletteras med möjligheter till social samvaro i gemensamhetslokaler. Detta är ett viktigt inslag i den äldres vardag.
Förvaltningens förslag om uppsökande verksamhet vill nämnden särskilt lyfta fram som en av de mest besparande åtgärderna för såväl den enskildes väl som för ekonomin i stort.
Staden har ett stort antal entreprenörer inom hemtjänstområdet. Det bör i de avtal som finns mellan stad och anordnare skrivas in om vikten av samverkan/samarbete för att på bästa sätt tillgodose den enskildes behov.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Michael Wiklund m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Förslaget till Äldreomsorgsplan 2006 – 2010 saknar en rad av de viktiga prioriteringar som bidragit till de förbättringar som skett inom stadens äldreomsorg sedan 1998. Detta gäller inte minst inriktningen mot en ökad valfrihet för den enskilde när det gäller hemtjänst och boende.
Ett omarbetat förslag till Äldreomsorgsplan bör i en helt annan utsträckning fokusera på möjligheten för äldre stockholmare att påverka sin omsorg. Valfriheten genom kundvalssystem i hemtjänsten ska på sikt få en efterföljare i form av pengsystem i boendet. Vi vill slå vakt om en mångfald av nivåer i boendet genom att staden även i framtiden erbjuder såväl servicehus samt olika typer av boende med heldygnsomsorg.
Även tryggheten måste få en mer framskjuten plats i Äldreomsorgsplanen. De alltmer restriktiva tolkningar av stadens riktlinjer för biståndsbedömning, som blivit följden av stramare budgetramar måste genomlysas.
Förslaget till Äldreomsorgsplan har alltför otydliga mål. Det är mycket viktigt att Äldreomsorgsplanen har tydliga mål som går att mäta.
Likställigheten och valfriheten för de äldre måste säkerställas. Idag nekas äldre boenden i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl.
Mångfalden är viktig för kvalitetsutvecklingen. Det är viktigt att privata utförare och verksamhet i egen regi ges samma förutsättningar gällande t.ex. ekonomiska förutsättningar, kompetensutveckling m.m.
Vi efterfrågar också en vård och omsorg som utgår från varje enskild människas behov och önskemål.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut till vilket ledamot Michael Wiklund m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i rapport den 18 augusti 2005.
Dnr 541-476-2005.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten från Medicinskt ansvarig sjuksköterska till handlingarna.
Svar på skrivelse från (kd)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i redovisningden 16 augusti 2005.
Dnr 401-477-2005.
Stadsdelsnämnden har givit förvaltningen i uppdrag att redovisa rutiner, former och erfarenheter avseende föräldrasamverkan i stadsdelens skolor och redovisa om det finns några för skolorna gemensamma rutiner för föräldrasamverkan vid ”klassdelningar”.
________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning som svar på skrivelsen.
”Förvaltningens svar ger en tydlig bild av rutinerna för föräldrasamverkan i stadsdelen samt även en pedagogisk förklaring av de generella lagstyrda ramar som gäller för en rektors beslut.
En rekommendation från oss som ställt frågan till förvaltningen är dock att (oaktat att det kan komma att innebära visst merarbete och viss avvägninsproblematik) rutiner för hur, framförallt, samverkansmöten dokumenteras utarbetas. Det vill säga om det generellt fanns skriftliga underlag från samverkansmöten på våra skolor där enskilda sedan kan välja att väcka frågan hos oss nämndledamöter skulle det sannolikt avsevärt underlätta hur frågan behandlas i nämnden.”
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-478-2005.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 20 september 2005.
Dnr 010-479-2005.
Dnr 541-487-2005.
Samtliga verksamheter gör ett mycket gott arbete och arbetar med att utveckla verksamheten. Några brister och utvecklingsbehov finns dock inom de olika områdena där kvalitetskraven inte uppfylls. Råcksta sjukhem har erhållit 156 poäng av 260 möjliga. För att få full poäng och uppnå godkänd kvalitetsnivå innebär det att alla enheter ska uppfylla kraven till fullo inom varje område. De områden som behöver förbättras och utvecklas redovisas under respektive ämnesområde. Uppföljningen har fakta granskats av ansvariga chefer för Råcksta sjukhem som ska upprätta en handlingsplan för de åtgärder som behöver vidtas och använda rapporten i det fortsatta kvalitetsarbetet. Vidtagna åtgärder kommer att följas upp av medicinskt ansvarig sjuksköterska genom den årliga uppföljningen.
_____________
Stadsdelsnämnden beslöt enhälligt:
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med redovisning för att säkerställa att brister snarast åtgärdas.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att till sammanträdet i oktober återkomma med redovisning/rapport vad avser de mest akuta bristerna samt hur dessa åtgärdats.
Ärendets fortsatta behandling
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen från medicinskt ansvarig sjuksköterska och uppdrar till förvaltningen att vidta de åtgärder som framkommit vid uppföljningen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Michael Wiklund m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
1. Godkänna redovisningen från Medicinskt Ansvarig Sjuksköterska och
uppdra till förvaltningen att vidta de åtgärder som framkommit vid
uppföljningen.
2. Uppdra till förvaltningen att återkomma till nämnden med redovisning
för att säkerställa att brister snarast åtgärdas.
3. Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma till nämnden med en
redovisning och åtgärdsplan för att kunna garantera en god vård och
omsorg i livets slutskede – ingen människa ska behöva dö ensam.
4. Därutöver anföra
Råcksta sjukhem har vid uppföljningen erhållit 156 poäng av 260 möjliga. Full
poäng är en minigräns för godkänd kvalitetsnivå. Det framkommer brister
gällande vård i livets slutskede, nutrition, demens, inkontinens, fallskador,
hygien m.m. Avvikelsehanteringen är bristfällig och måste omedelbart åtgärdas.
Det brister också i vårdplanering och upprättande av vårdplaner.
Bristerna måste snarast rättas till så att de äldre får den trygga och säkra vård och
omsorg de har rätt till.
Av kvalitetsuppföljningen framkommer bl.a. att man vid vård i livets slutskede
inte tar in extrapersonal. Detta framkom även vid Länsstyrelsens tidigare
genomförda tillsyn.
Det är helt oacceptabelt att bristerna inte är åtgärdade och att människor ska
behöva dö ensamma.
Uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheten måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid brister i verksamheten måste åtgärdsplaner med tillhörande tidplaner upprättas för att snabbt rätta till brister.
Äldreomsorgen måste ha en bemanning med god kompetens som säkerställer att de äldre får den goda och säkra vård och omsorg som de har rätt till. Viktigt att bemanningen även är tillräcklig på helger, kvällar och nätter.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut till vilket vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Michael Wiklund
m fl (m) anslöt sig till och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
(Integrerad ledning och styrning)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 september 2005.
Dnr 102-495-2005.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Majoritetskoalitionen har lagt mycket prestige i att lova minskningar av förskolans barngrupper, ändå fortsättar barngrupperna att vara för stora. Även socialbidragskostnaderna har man lovat minska, ändå fortsätter socialbidragskostnaderna vara orimligt höga, arbetslösheten ska minska men fortsätter vara hög o.s.v. o.s.v.
Ett grundläggande problem är dessutom majoritetens syn på skatter kontra bidrag (en syn som återkommer i alla socialdemokratiskt styrda församlingar) Majoriteten framställer skatteinkomsterna som någon slags procentuttag av en fast summa pengar i samhället när det i själva verket är de som har ett arbete de kan försörja sig på som kan bidra med skatteintäkter till stat och kommun.
Det vill säga, det är inte hur många procent man tar ut i skatt som är det enda väsentliga. Vad som har minst lika stor betydelse är hur många människor som verkligen kan förvärvsarbeta och betala skatt.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka i Hässelby-Vällingby. Antalet hushåll med socialbidrag ökar och den genomsnittliga bidragstiden ligger på en högre nivå än för staden som helhet. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat.
Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar, människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar på grund av ekonomiska skäl (stadsdelsarrest).
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård /avlastning som så väl behövs.
Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby.
Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby kommer att förlora resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoriteten beslut fr.o.m. 2005 innebär att systemet att fördela medel till stadsdelsnämndernas pedagogiska verksamheter förändrats. Detta medför att även förvaltningens sätt att fördela medlen vidare till förskolor och skolor i stadsdelen förändras.
Övertagandet av korttidstillsyn för ungdomar över 12 år har varit förenat med mycket oklarheter och det är osäkert om stadsdelen får full ersättning. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan som beslutats av vänstermajoriteten innebär ytterligare besparingar.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd,
kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”
Anmäldes skrivelse 20 september 2005 från Fredik Wallén (kd) med följande lydelse:
”De flesta av oss har fått möjlighet att njuta av ledighet under sommaren som gått. Många har säkert passat på att vara ute under de varma dagarna. Runt om i Stockholm finns många äldre som aldrig eller mycket sällan får chansen att komma ut. Det som skulle kunna berika deras vardag, att känna sommarvinden, uppleva blommors doft eller höstlövens färger, ges inte möjlighet till på grund av resursbrist eller felprioriteringar. I inspektörsrapporter i Stockholm lyfter man fram bristen på vardagsaktiviteter för de äldre. Det behöver inte vara stora upplevelser. Bara det att få finnas med och att delta i det vardagliga skulle kunna minska tristessen. Länsstyrelsen i Stockholm uppger i en rapport att det sociala innehållet på äldreboendena ofta är knapphändigt och att miljön ofta passiv. Bemanningen är ofta så låg att personalen enbart har möjlighet att hinna med den basala omvårdnaden. Vardagen för de äldre består ofta av lång väntan. I rapporten berättas att det händer att den äldre får vänta så länge på att komma upp att frukost och lunch nästan sammanfaller. Detta är ovärdigt!
Som vi vet (och i vår stadsdel särskilt studerat) så har stadsdelen Västra Frölunda i Göteborg sedan en tid tillbaka ett volontärarbete som spänner över en rad olika områden och som visat sig vara mycket uppskattat och framgångsrikt. Över 60 personer har engagerat sig som volontärer i diverse verksamheter. Bland annat har man ett volontärarbete inom äldreomsorgen. Det handlar om allt från att baka bullar tillsammans med de äldre på äldreboendena till att gå på promenader eller anordna en kurs i trädgårdsodling. Det som till en början var ett projekt har nu blivit en ordinarie verksamhet. Syftet är att fylla de hål som finns i den kommunala verksamheten utan att ta jobb från de anställda. Att vara volontär är lika mycket en fråga om att ge som att få och som volontär är man med och skapar nytta och glädje för människorna i sin stadsdel. Här i Hässelby-Vällingby pågår ett arbete att utveckla en lokal volontärverksamhet. Detta är principiellt mycket bra. Men, arbetet har ännu inte gett några konkreta resultat i form av organiserade volontärer i våra verksamheter. Vi vill med denna skrivelse därför medverka till att skynda på förvaltningens arbete!
Kan man i Göteborg så kan vi! I synnerhet som det i Frölunda visat sig att inte mindre än 65 % av invånarna kunde tänka sig att ställa upp som frivilligarbetare. Ju mer känt begreppet ”Volontär i Frölunda” blev ju fler människor visade intresse. Sannolikt borde detsamma gälla vid en lansering av ”Volontär i Hässelby-Vällingby”.
Mot bakgrund av detta vill vi uppmana förvaltningen
Att snarast (och mot bakgrund av det arbete som redan sker) initiera en volontärverksamhet, likt den i Västra Frölunda, inom främst äldreomsorgen i stadsdelen. ”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.