Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-02-14
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Närvarande
Ordförande Berit Kruse (s)Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
LedamöterEva Oivio (s)Örjan Sjögren (s)Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) Birgitta Wosse (mp)Birgitta Wahlman (m)Bo Arkelsten (m)Michael Sjöstrand (m)Helen Jäderlund Eckardt (fp) Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättareSeyfi Dogan (s) Ingrid Carlsson (s)
ErsättarePeter Engberg (s)Emma Lennartsson (s)Nils Elfvik (v)Tomas Melin (mp)Svante Erlandsson (m)Margareta Åkerblom (m) Ingela Gille Rausén (fp)Fahri Ölcer (fp)Eva Aronsson (kd)
Anmält förhinder Erik Guiteréz-Aranda (s), Bengt Roxne (s), Janet Mackegård (s), Bogdan Godymirski (m)
I tjänsten närvarandeAnders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Lena Fax, Lennart Keberg, Per Lindegren, Siw Lideståhl, Mona Thorin, Marja Niemi, Anders Ödmark, Charlotte Brandorf
Personalföreträdare Lena Genberg, Barbro Runnquist (öppna delen)
Tid för justering 2006-02-22
Vid protokollet Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-02-22.
Flyktingmottagning
Birgitta Härröd informerade om att Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning kommer att få ta emot 400-500 nya flyktingar under våren. Detta på grund av den nya tillfälliga lagen. Idag arbetar tre personer på förvaltningen med flyktingmottagning. I och med detta behövs flera personer anställas som jobbar med detta. Förvaltningen återkommer i frågan.
Vällingbyskolan
Elisabeth Dérantz informerade med anledning av artikel i lokaltidningen Mitt i Västerort, att Vällingbyskolan har fått 12 anmälningar från Skolverket sedan 1997. Förvaltningen redovisade att i 9 av ärenden ansåg Skolverket inte att det fanns grund för anmälan. I tre ärenden var kritiken befogad.
Parkplan
Sven-Göran Södergren informerade om att en parkplan ska tas fram under året, tillsammans med bland annat markkontoret, för att se var det finns behov av att rusta parker, lekplatser och insatser för det rörliga friluftslivet.
Förvaltningen återkommer i frågan.
Gruppbostäder
Lena Fax informerade att förvaltningen ordnar ett möte den 7 mars där brukare på våra gruppbostäder och anhöriga bjuds in. Politikerna är välkomna. Funktionshindersombudsmannen kommer att närvara. Mötet äger rum kl. 18.30 på Trappan.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden
den 27 januari 2006.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Ärendet utgår då inget protokoll finns att anmäla.
stadsdelsnämnd
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 februari 2006.
Dnr 102-045-2006.
Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen del I och II samt bokslutet för år 2005, med nedanstående anförande, och överlämnar del I och bokslutet till kommunfullmäktige och revisorerna.
Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade överskott om 7,2 mnkr till resultatfonden (bilaga 1 blankett 6 till tjänsteutlåtandet).
Stadsdelsnämnden anför
Stadsdelsnämndens majoritetspartier, socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet, konstaterar återigen att personalen som arbetar i Hässelby-Vällingby har genomfört ett arbete med god kvalitet och på ett ansvarsfullt sätt klarat arbetet inom de ekonomiska ramar som nämnden blivit tilldelad av kommunfullmäktige. Vi uppskattar detta och ger personalen och förvaltningsledningen en stor eloge för arbetet.
Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet fick januari 2003 ärva den förra borgerliga majoritetens 36 miljoner minus. Omstruktureringar, förändringar och omprioriteringar av olika slag blev därför starten av innevarande mandatperiod. Förutom detta så sviktade arbetsmarknaden med början 2002 och arbetslösheten ökade. Följden blev även att behovet av försörjningsstöd ökade. Den summa som nu nämnden 2005 överskrider i anslaget för försörjningsstödet motsvarar knappt ca 0,9 % av nämndens totala budget. Det är ett mycket litet överskridande i en så stor verksamhet som ändå bedrivs i stadsdelen.
Många personer i stadsdelen, och särskilt unga, står utan arbete vilket är oroande. Insatser har gjorts och arbetsmarknadsinsatserna kommer att intensifieras ytterligare under året.
Åren 2003-2005 präglas i övrigt
-av bostadsbyggande,
-utökning av förskoleplatser, minskat antal barn i grupperna,
-fler träffpunkter för ungdomar,
-konstgräs på fotbollsplaner och Hässelby idrottshall byggs
-byggstart av Smedshagsskolan,
-dagverksamhet och friskvård för äldre,
-långt framskridna planer för ett centrum för äldre, Hässelgården.
-arbetet med stadsdelsförnyelse har engagerat många Hässelby-Vällingbybor i alla åldrar m.m.
I verksamhetsplanen för 2006 (beslut 13.dec. 2005) framgår vad majoriteten vill genomföra inom samtliga områden som stadsdelsnämnden ansvarar för.
En av de nya verksamheterna som stadsdelsnämnden ansvarar för är flyktingarnas mottagande. Vad detta innebär beskrivs i verksamhetsberättelsen. Det handlar sammanfattat om förskolor och skolor till barnen, svenskundervisning (SFI) för vuxna och arbetsmarknadsintroduktion.
Hässelby-Vällingby stadsdel har uppskattat antalet flyktingar till ca etthundra personer.
Allt pekar på att antalet flyktingar kommer att mångdubblas i stadsdelen varför vi redan nu ger förvaltningen i uppdrag att ordna beredskap för utökningen så att de nya Hässelby-Vällingbyborna får en bra start i vår stadsdel.
Reservation
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut
Därutöver anföra:
För Stockholmarna och för medborgarna i Hässelby-Vällingby har 2005 inneburit ytterligare ett år av försämringar och minskad framtidstro. Trots att tillväxten ökar i landet så är arbetslösheten fortsatt hög i Stockholm. Kostnaderna för socialbidrag skenar iväg och bristen på skattebetalare gör att viktiga verksamheter som skola och äldreomsorg utsätts för allt hårdare besparingar. Vänstermajoriteten missköter Stockholm.
Socialbidragsberoendet ökar
Socialbidragskostnaderna fortsatte öka kraftigt under 2005. Det är alarmerande att antalet unga bidragstagare stadigt ökar i stadsdelen. Detta är inte bara ett växande ekonomiskt problem för stadsdelen, utan framför allt ett hårt slag mot alla de människor som inte får arbete och möjlighet att försörja sig själv. Behovet av att ställa ökade krav för att få människor att gå från bidrag till arbete är påtagligt, och därför bör Skärholmsmodellen tillämpas fullt ut i stadsdelen. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en nu arbetsmarknadspolitik och integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat.
Omfattande felprioriteringar
Barngrupperna i förskolan är fortfarande för stora, satsningen på skolan har uteblivit och biståndsbedömningen till äldreomsorgen blir hårdare. En stor del av förklaringen ligger i den totala brist på prioriteringar som präglat majoritetens politik under 2005, där den kommunala administrationen tillåtits växa på kärnverksamheternas bekostnad.
Stora besparingar på stadens äldre
De besparingar som det senaste året drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare. En alltmer restriktiv biståndsbedömning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraftig försämring av kvaliteten och valfriheten. Att allt fler äldre hamnar i stadsdelsarrest är fullständigt oacceptabelt.
Grundskola och särskola
I vänstermajoritetens budget fick skolpengen ingen ökning alls år 2004 och 2005 i stadsdelen. År 2006 höjs skolpengen med 1,7%, vilket inte ens täcker pris- och löneökningar. Detta leder naturligtvis till besparingar.
Särskolan har utsatts för stora besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierade. Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten; t.ex. nekas barn och ungdomar att åka och bada, och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ungdoms- och skolavdelningen.
Fortsatt stora grupper i förskolan
Trots vallöftet om minskade barngrupper har mycket lite hänt när det gäller barngruppernas storlek i förskolan.
Ökad otrygghet, klotter och skräp
Majoritetens låga prioritering av människors yttre miljö i stadsdelen får allt mer synliga följder. Bristen på klottersanering gör att klottret hela tiden ökar och bidrar till förslumning och otrygghet. Bristande sophantering och städning av parker, gator och torg minskar trivseln och ökar de sanitära problemen. Om vår stadsdel ska bli snygg och trygg krävs helt andra prioriteringar.
Det behövs en ny politisk ledning
2005 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt behovet av en ny politisk ledning i stadsdelen. Skenande socialbidrag i kombination med besparingar på kärnverksamheten visar att vänstermajoriteten missköter sin uppgift.”
Särskilt uttalande
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi tackar förvaltningen för det gångna årets berättelse, och konstaterar att medarbetarna inom förvaltningen hängivet och professionellt bidragit till verksamhetens bästa.
Vi blir dock oerhört bekymrade när vi ser vart den politiska ledningen i stadshuset och stadsdelsnämnden för oss.
Stockholmsregionen har under de senaste åren förlorat 25 000 jobb i privat sektor, samtidigt som arbetet med att halvera socialbidragsberoendet fullständigt havererat. S-regimen i Stadshuset verkar ha gett upp; nu har man till och med satt fram målet från 2006 till 2007.
Det krävs krafttag för att vända kurvorna och få fler i arbete. Arbetslösheten har ökat med 30 procent på två år. Antalet välvilliga men misslyckade projekt för integration, jämställdhet och ungdomar bara stiger. Aldrig har väl så många människor ställts utanför den ordinarie arbetsmarknaden; om det sedan heter arbetslös, praktik, ams-kurs, förtidspension, arbetsmarknadsåtgärd, friår, plusjobb, akademikerpraktik, sjukbidrag, eller vad man nu döper det till. Allt man vill ha är ett vanligt jobb med en lön man kan försörja sig på! Men på ett ställe har socialdemokratin lyckats ordna jobb; byråkraterna på Stadsledningskontoret har under denna mandatperiod ökat från 328 till 557 tjänstemän! Men på vilket sätt gynnar alla dessa pärmbärare tillväxten?
För de svagaste grupperna; de hemlösa, i missbruk och prostitution har situationen istället förvärrats. Människor är rädda för att åka tunnelbana eller promenera i sin egen stad på kvällen. Barnomsorgsgarantin har inte uppfyllts samtidigt som barngrupperna inte minskats så som utlovats. Vart är vi på väg?
Läser man stadsdelsnämndernas bokslut lite slarvigt ser det dock ut som om majoritetens skött ekonomin ganska hyggligt. Så vad bråkar vi om?
Jo, vi undrar bara lite stillsamt hur det hade gått om vi borgerliga inte hade sålt Birka Energi förra mandatperioden? Nu kunde vi betala tillbaka lån så att staden minskat sina årliga räntekostnader med ca 500 miljoner kronor. Och majoriteten har dessutom använt ca 4 miljarder (alltså fyra tusen miljoner kronor!) till den vanliga driften. Man har kallat dem Kompetensfond, Miljömiljard och allmänt slösat bort dem.
Dessa pengar var egentligen tänkta att bekosta nödvändiga investeringar i infrastrukturen. Nu har stadens alla förvaltningar vant sig vid en härligt stor kostym, sydd av tillfälliga pengar. Vad händer nu?
Med alla nya dyra lokaler, med alla nyanställda tjänstemän, med alla nya spännande projekt? Med all verksamhet som vi inte alls kommer att ha råd med? Man fasar för nästa års bokslut! Nej, så här vill vi inte ha det!
Stockholm måste prioritera en företagsvänlig och tillväxtorienterad politik. Det är bara med fler riktiga jobb och fler företag som tillväxt och välstånd ökar. Mindre pålagor, krångliga regler, bort med biltullar och hinder för friskolor och privata dagis! Vi vill underlätta för företagande och nyskapande, låta fler offentliga verksamheter få drivas av entreprenörer och minska all klåfingrig detaljreglering. Människor kan och bör få bestämma själv över sina egna liv, få ta sitt ansvar för sin egen försörjning så långt möjligt, få välja det som känns rätt för sina barn och sin ålderdom. Staten och staden ska stå för trygghet, infrastruktur och vara den smidiga oljan i vårt gemensamma samhällsmaskineri. Men inte vara våra föräldrar!
2005 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt att vi behöver en ny politisk ledning i staden.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi vill tacka vår förvaltningen för den redovisade verksamhetsberättelsen. Inom givna ramar och under oket av den nuvarande politiska majoriteten i stadsdelsnämnde konstaterar vi att medarbetarna i förvaltningen hängivet gör sitt bästa.
Vi kan dock konstatera många brister i den kommunala servicen för Stockholms invånare. De senaste tre årens politiska styre har drabbat stadens svagaste grupper hårdast.
För oss visar det presenterade ärendet att det behövs en ny politisk ledning i staden. Vi kristdemokrater är tillsammans med moderaterna och folkpartiet redo att ta över!”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt tilläggsförslag och yrkade bifall till detta.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s tilläggsförslag.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att ordna beredskap för ökat flyktingmottagande i stadsdelen och återkomma till stadsdelsnämnden med information om detta.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 januari 2006.
Dnr 031-046-2006.
Sammanfattning
Förvaltningen har i verksamhetsberättelsen redovisat de demokrati- och förnyelsearbeten som skett i samverkan med medborgarna d.v.s. de insatser som genomförts under verksamhetsåret 2005 inom stadsdelsförnyelse.
______________________________
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av stadsdelsförnyelse och dess insatser verksamhetsåret 2005.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”De verksamheter som startat tack vare stadsdelsförnyelsemedel är säkert på många sätt trevliga och nyttiga för stadsdelen. Men om medborgarna skulle prioritera skulle många troligen föredra att man först såg till att alla som behöver en god äldreomsorg får det, att alla barn som behöver barnomsorg erbjuds en plats med hög kvalitet, att alla elever som går ut grundskolan kan läsa och skriva samt att invånarna känner sig trygga ute på gator och torg.
Problemet med alla dessa satsningar (stadsdelsförnyelse, ytterstadssatsning, kompetensfond, storstadssatsning och allt vad de heter) är att de tar pengar och kraft från alla våra viktiga kärnverksamheter – de som ju är kommunens egentliga uppdrag.
Vi vill att skattepengarna ska gå kortaste vägen från den egna plånboken till daghemmet, skolan, äldreomsorgen eller liknande. Då gör pengarna bäst nytta och vi tappar inte så mycket på vägen.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter är också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 februari 2006.
Dnr 102-047-2006.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka i Hässelby-Vällingby. Antalet hushåll med socialbidrag ökar och den genomsnittliga bidragstiden ligger på en högre nivå än för staden som helhet. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög och fortsätter att öka. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.
Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs.
Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre ökar i Hässelby-Vällingby. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särskolan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajoriteten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ungdomar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet.
Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-,ungdoms- och skolavdelningen.
Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”
Dnr 031-048-2006.
Förvaltningen föreslår godkännande av byggnation av nytt djurhus samt framdragande av vatten och avlopp i parkleken Gulsippan, Backlura. Byggnationen som ger större ytor för kaniner och fåglar och förbättrade hygienutrymmen för personal och besökare har påskyndats då Länsstyrelsen efter inspektion gjort flera påpekanden utifrån EU direktiv.
Detta innebär att om inte åtgärder vidtas omgående, kommer verksamheten med visningsdjur ej få fortsatt tillstånd.
Beräknad totalkostnad 1 300 tkr.
Kostnad för Stadsdelsförnyelse, 500 tkr.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner projektet i form av byggnation av nytt djurhus i parkleken Gulsippan, Backlura.
I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
Därutöver anföra
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+m+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 februari 2006.
Dnr 045-050-2006.
I enlighet med tidigare beslut i kommunfullmäktige och stadsdelsnämnden har avdelningen arbetat fram kvalitetsgarantier för respektive verksamhetsområde. Garantierna är formulerade som ett antal åtaganden som avdelningen tar på sig gentemot brukaren/medborgaren. Det gäller exempelvis tillgänglighet, bemötande, delaktighet och påverkansmöjligheter. Allt inom ramen för gällande lagstiftning och fastställd budget.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner kvalitetsgarantier 2006 för avdelningen Individ och familjeomsorg – Arbete och bistånd, barn och ungdom.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 januari 2006.
Dnr 405-059-2006.
Smedshagsskolan har sedan 2001 haft kontakt och utbyte med Sukuta Primary School i Banjul i Gambia. De har gemensamt startat ett utvecklingsarbete, där Smedshagsskolans elever får nära insyn i förhållanden i en annan del av världen, så att eleverna kan nå läroplanens mål rörande internationella relationer, samtidigt som de kunnat stödja skolan i Gambia.
Stadsdelsnämnden godkänner Smedshagsskolans studieresa till Gambia våren 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 januari 2006.
Dnr 042-051-2006.
Loviselundsskolan är en grundskola för skolåren 1-6, med förskoleklass och skolbarnsomsorg. På skolan finns även särskoleklasser och förberedelseklasser.
Totalt undervisas 330 elever i skolan.
Skolan har utöver den ordinarie grundskolan, särskilda undervisningsgrupper med undervisning för elever som är i behov av långsam läs- och skrivinlärning, samt för elever med ett annat modersmål än svenska.
Medarbetarna har ett stort engagemang och är delaktiga i arbetet med att skapa trygghet och trivsel för eleverna, vilket man ser som en grundföresättning för god inlärning. Skolans profil är; Alla elever i Loviselundsskolan skall ges möjlighet att få ta ansvar, lyckas i sitt arbete, öka sina kunskaper och känna trygghet och arbetsglädje. Nu önskar Loviselundsskolan delta i tävlingen om Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse. Deltagandet skall i enlighet med Kvalitetsutmärkelsen riktlinjer nomineras av nämnd.
_______________________
Stadsdelsnämnden nominerar Loviselundsskolan till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 januari 2006.
Dnr 044-052-2006.
Containerråttans dagliga verksamhet riktar sig till vuxna utvecklingsstörda personer som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Containerråttan är en integrerad och naturlig del av den sociala närmiljön. Man bedriver en affärsverksamhet för begagnade saker och egen tillverkning samt en caféverksamhet i angränsande lokal. Verksamheten präglas av ett tydligt ledarskap och personal med stor kompetens och engagemang, tydliga rutiner som är väl förankrade hos medarbetarna. Under de senaste två åren har Containerråttans bokslut visat på en budget i balans, detsamma gäller prognosen för 2006.
____________________
Stadsdelsnämnden nominerar Containerråttans dagliga verksamhet till Stockholm stads kvalitetsutmärkelse 2006.
Dnr 044-053-2006.
Vändpunkten är en daglig verksamhet som vänder sig till personer som drabbats av hjärnskada i vuxen ålder. 10 personer går f.n. på Vändpunkten, en eller flera dagar i veckan, hel- eller halvdagar. Verksamhetens inriktning är att ge de personer som kommer till Vändpunkten en stimulerande sysselsättning utanför hemmet. Deltagarna får en individuellt anpassad verksamhet utifrån varje persons egna behov och förutsättningar. På Vändpunkten anser man att människor mår bra av aktivering, behöver rutiner i sin vardag och mår bra av social gemenskap. Verksamheten präglas av stor kompetens och engagerade medarbetare. Man arbetar strukturerat utifrån tydliga rutiner, individuella mål för varje brukare som följs upp och utvärderas regelbundet. Under de senaste två åren har Vändpunkten visat på en budget i balans, detsamma gäller prognosen för 2006.
__________________
Stadsdelsnämnden nominerar Vändpunktens dagliga verksamhet till Stockholm stads kvalitetsutmärkelse 2006.
Dnr 044-054-2006.
Smedshagens korttidshem erbjuder korttidsvistelse till vuxna personer med funktionsnedsättning som bor hemma hos föräldrar eller annan närstående och där behov av avlösning finns. Ca fem gäster tas emot samtidigt. Både gästerna och deras anhöriga ska känna trygghet såväl före som under och efter vistelsen på korttidshemmet. Verksamheten präglas av stor respekt för gästerna och deras anhörigas önskemål och synpunkter. Medarbetarna har ett stort engagemang och är delaktighet i driften av verksamheten både då det gäller att ta tillvara den enskilde gästens möjligheter till en meningsfull och stimulerade vistelse på korttidshemmet och att driva verksamheten utifrån de givna ekonomiska förutsättningarna. Under de senaste två åren har verksamhetens bokslut visat på en budget i balans detsamma gäller prognosen för år 2006.
Stadsdelsnämnden nominerar Smedshagens korttidshem till Stockholm stads kvalitetsutmärkelse 2006.
Dnr 302-055-2006.
Att återvinna halkbekämpningssand innebär stora miljöfördelar då transporterna minskar liksom uttaget av naturgrus. Den insamlade sanden renas från tungmetaller och andra miljögifter. I Hässelby-Vällingby har mindre försök med sandåtervinning pågått under flera år och det senaste fullskaleförsöket för hela Västerort år 2005 har finansierats från Miljömiljarden. Detta försök har gett mycket bra resultat och har uppnått en högre återvinningsgrad (76 procent) än förväntat. Under året har dock ett flertal oförutsedda omständigheter medfört att medlen från Miljömiljarden inte räcker till för att driva försöksverksamheten under 2006, då projektet kan gå in i en expansiv fas och utöka sin verksamhet till andra stadsdelar. Därför hemställer nu Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd hos kommunstyrelsen om finansiering för fortsatta försök med sandåtervinning i Stockholm stad under 2006, med två miljoner kr, för att förfina en metod som kan medföra att Stockholm stad om ett par år kraftigt kan minska sin användning av naturgrus och reducera kostnaderna för inköp av naturgrus.
_____________________________
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om finansiering för fortsatt försök med sandåtervinning i Stockholm stad.
Stadsdelsnämnden ställer sig bakom förvaltningens tjänsteutlåtande och vill betona att det är angeläget att projektet efter flera lyckade år får fortsätta utvecklas.
Projektet ger långsiktigt besparande, det är en mycket god miljöåtgärd och det finns kapacitet att öka omfattningen till de västra delarna av staden samt delar av innerstaden.
Dessutom är det ett utmärkt exempel på hur utveckling i en stadsdel kan komma andra delar av staden till godo.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Dnr 312-056-2006.
Vällingbyskolan är i behov av anpassningsåtgärder för att förbättra tillgängligheten för funktionshindrade. Skolan är med enstaka undantag inte anpassad ur tillgänglighetssynpunkt, då den består av ett stort antal separata ingångar till lärosalar i olika plan. Stadens handikappolitiska program anger att Stockholm ska vara världens mest tillgängliga huvudstad år 2010. Det är därför angeläget att vidta de åtgärder som identifierats som nödvändiga i SISAB:s utredningsmaterial. Stadsdelsnämnden föreslås ge förvaltningen i uppdrag att beställa en förslagshandling i syfte att kunna anpassa Vällingbyskolan efter dagens krav på tillgänglighet.
_________________________
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa förslagshandlingar på genomförandet av tillgänglighetsanpassning på Vällingby.
Dnr 312-057-2006.
Vinstaskolans köks- och matsalsbyggnad är drabbad av arbetsmiljöproblem och fuktskador. Byggnaden är dessutom i behov av tillgänglighetsanpassning i syfte att uppfylla de krav som ställs på stadens byggnader. Stadsdelsnämnden föreslås ge förvaltningen i uppdrag att beställa en förslagshandling på erforderliga ombyggnadsåtgärder för att kunna anpassa Vinstaskolan efter dagens krav på arbetsmiljö och tillgänglighet.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa förslagshandlingar på genomförande av tillgänglighetsanpassning samt om- och tillbyggnad av kök och matsal på Vinstaskolan.
Dnr 312-058-2006.
Köks- och matsalsbyggnaden på Hässelbygårdsskolan är i behov av upprustning så att dagens krav på tillgänglighet och arbetsmiljö efterlevs. Förvaltningen har tidigare beställt förslagshandlingar på genomförandet av åtgärderna. Nämnden rekommenderas ge förvaltningen uppdraget att beställa ombyggnationen av SISAB i enlighet med redovisningen i tjänsteutlåtandet.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa genomförande av tillgänglighetsanpassning samt om – och tillbyggnad av kök och matsal på Hässelbygårdsskolan.
Sammanfattande bedömningar och slutsatser
Revisionsrapport dnr 420/153-2005
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 december 2005.
Dnr 400-691-2005.
Dnr 400-060-2006.
Revisorsgrupperna 1, 3 och 4 har sedan 2000 granskat skolornas arbete mot mobbning och annan kränkande behandling vid tretton grundskolor och tre gymnasieskolor i Stockholm. Resultatet har tidigare redovisats i tre granskningsrapporter. Detta är den fjärde och sammanfattande rapporten; ”Skolornas arbete för att motverka mobbing och andra former av kränkande behandling” som överlämnats till utbildningsförvaltningen och stadsdelsnämnderna för yttrande. Revisorskontoret anser att utöver stadens Skolplan och Strategi för elevhälsa behövs en stadsövergripande policy med konkret vägledning för skolornas arbete mot alla former av kränkande behandling samt riktlinjer för dokumentation och förvaring av handlingar i samband med sådana ärenden.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar tillsammans med nedanstående anförande förvaltningens tjänsteutlåtande som yttrande över revisionsrapporten.
2. Stadsdelsnämnden anför
Stadsdelsnämnden anser att kritiken som revisorerna framför i sin rapport är allvarlig och måste tas på allvar.
I stadsdelsnämndens verksamhetsplan för 2006 (beslut 13.12 2005) står följande:
”Skolan motverkar alla former av kränkande behandling.
Skolornas handlingsprogram ses över så att de överensstämmer med Skolverkets rekommendationer. I handlingsplanen ska inkluderas alla former av kränkande behandling.”
Förvaltningen har i verksamhetsplanen för 2006 som synes redan planerat en förbättring på området.
Nämnden instämmer i övrigt i förvaltningens synpunkter och förslag i tjänsteutlåtandet.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Stadens revisorer har under flera år pekat på behovet av en för staden gemensam policy för skolornas arbete mot alla former av kränkande behandling, eftersom den nuvarande Skolplanen och Strategin för elevhälsa inte tillgodoser de krav som kan ställas på en sådan policy. En sådan policy utarbetades av den tidigare borgerliga majoriteten, men avslogs av socialdemokraterna efter valet.
Det är oacceptabelt att inte lyssna på revisorernas kritik och utarbeta en stadsövergripande policy mot kränkande behandling. Tusentals barn mobbas i Stockholms skolor varje år samtidigt som vi vet att mobbning och annan kränkande behandling kan bekämpas mer effektivt än vad som sker idag. Men då räcker det inte att som socialdemokraterna nöja sig med otydliga formuleringar i skolplanen.
I våra grannländer Norge och Island har borgerliga regeringar startat forskningsbaserade åtgärdsprogram som på kort tid kraftigt minskat mobbningen. I vår grannkommun Sollentuna pågår nu ett ambitiöst arbete med att genom liknande metoder främja trygghet och arbetsro i skolan. Stockholm borde följa deras exempel.”
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett förslag om ett gemensamt tilläggsförslag och yrkade bifall till detta.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att i april återkomma med skriftlig redovisning av hur arbetet fortskrider på skolorna och vilka åtgärder som planeras för det fortsatta arbetet.
Dnr 302-061-2006.
Ett helhetsgrepp behöver tas kring arbetet med hållbar utveckling i Stockholm. Hållbar utveckling enligt Agenda 21 består av tre ömsesidigt beroende dimensioner; ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Stadens arbete med Agenda 21 har idag till stor del fokus på miljöfrågor och är ofta kortsiktigt på grund av att finansiering till stora delar baseras på tidsbegränsade projektanslag. Enligt strategin för Agenda 21-arbetet föreslås stadens styrdokument och arbetsområden samordnas. Viktiga styrdokument för detta kommer att bli Vision Stockholm och en lokal policy för hållbar utveckling. Stadsdelsförvaltningen anser att det är bra att man nu försöker balansera och sammanjämka alla aspekter av en hållbar utveckling i en gemensam strategi.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Att överlämna och åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen samt anföra
att en god miljö är viktigt för alla som bor och verkar i vår stad. Kravet på en god miljö ska dock balanseras av de krav på utveckling en modern stad ställer så att utvecklingen blir hållbar ur alla aspekter.
Det kanske inte är vettigast att använda medel till en organisation av Agenda 21-tjänstemän som dessutom arbetar rätt isolerat i sina respektive stadsdelar och förvaltningar. Ju mindre skattepengar vi lägger på administration, tjänstemän och andra kringkostnader desto mer kan vi använda för att hålla staden ren och fräsch, klottersanering samt att hålla råttorna borta från sopstationerna.”
Avslå förvaltningens förslag till beslut
Därutöver anföra följande:
Det är viktigt att ha ett miljöperspektiv i det arbete som bedrivs i staden. Detaljerade regler och alltför långtgående hänsynstaganden får dock inte hindra att staden får växa och utvecklas, vilket tyvärr sker idag i alltför stor utsträckning. Folkpartiet ställer sig inte bakom den kostsamma satsning på Agenda 21-samordnare som majoriteten gör i årets budget. Folkpartiet anser inte att Agenda 21-arbetet är ett effektivt sätt att ta itu med stadens miljöfrågor. Att göra som den socialistiska majoriteten och rycka bort 27 miljoner kronor från stadsmiljöverksamhet till Agenda 21 känns helt främmande, när det finns akuta miljöproblem som måste lösas. Vi kan bland annat se hur nedskräpningen ökar och leder till snusk i parker och på gator och torg. Råttor och människor får slåss vid skräpstationerna.
Pengarna behövs istället till att hålla staden ren och fräsch. Miljön i staden är på vissa ställen oacceptabel. Klotter, skräp och sopstationer som är rena sanitära olägenheter och drar till sig råttor, är ett tecken på en stad i förslumning.
Folkpartiet har därför istället satsat pengarna för Agenda 21-samordnarna på klottersanering och städning.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från kommunstyrelsen av motion från Kristina Axén Olin (m) och Peter Lundén Welden (m)
Dnr 520-062-2006.
Genom motion (dnr 326- 4495-2005) till Stockholms fullmäktige hemställer Kristina Axén Olin (m) och Peter Lundén Welden (m) i frågor om kundvalssystem, gemensam nämnd, utbyggnation av gruppbostäder, huvudmannaskap och finansiering för LSS.
Förvaltningen anser att det är bra att staden tar fram en tidtabell för utbyggnationen av gruppbostäder och att handikapp- och anhörigföreningar bjuds in att ta del av planeringen. Det är också viktigt att staten tar sitt finansieringsansvar för LSS. Förvaltningen anser sig inte kunna lämna några synpunkter på övrigt i den remitterade motionen eftersom den enligt förvaltningen utgör politiska frågeställningar.
_____________________
Stadsdelsnämnden ställer sig bakom förvaltningens tjänsteutlåtande och lämnar i övrigt motionen utan eget ställningstagande.
Att stadsdelsnämnden rekommenderar att motionen avseende omsorgen om de funktionshindrade bifalles
samt att därutöver anföra:
Stadens omsorg om funktionshindrade ska hålla hög kvalitet. Arbetet ska präglas av tydlighet och öppenhet, där klagomålshantering, individualisering, kompetensutveckling och inflytande är ledord.
Tyvärr finns det stora problem och brister när det gäller de funktionshindrades situation. Det gäller tillgänglighet, brist på gruppbostäder, väntetider för hjälpmedel och så vidare. Därför behövs en politisk vilja och strategi för att nå förändring.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
I huvudsak bifalla motionen
Mycket kan förbättras inom handikappomsorgen i Stockholm. Tillgängligheten, valfriheten och byggande av fler gruppbostäder är exempel på områden där arbetet måste intensifieras. Många funktionshindrade upplever idag en ”stadsdelsarrest” som hindrar dem från att delta i t.ex. dagverksamheter i andra stadsdelar. I stadsdelen nekas idag människor att delta i verksamheten på Västerorts Aktivitetscenter som ligger i en närliggande stadsdel.
Folkpartiet liberalerna anser att ett pengsystem ska införas för att öka valfriheten för funktionshindrade, men att ansvaret för omsorgen om de funktionshindrade fortsatt skall ligga i de lokala nämnderna.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v), ledamot Birgitta Wosse (mp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s förslag.
Dnr 520-063-2006.
Den 1 juli 2005 infördes nya dokumentationsbestämmelser i Lagen om stöd till vissa funktionshindrade (LSS). Den ger alla som arbetar med att utföra vård och omsorg inom omsorg om personer med funktionsnedsättning skyldighet att dokumentera insatsernas utförande.
Förvaltningen anser att förslaget är väl genomarbetat men vill lyfta fram följande:
- Att ”alla handlingar ska förvaras säkert” behöver tydliggöras.
- En genomförandeplan ska delges ansvarig biståndshandläggare inom 15 dagar, efter det att beställningen inkommit till den verksamhet som ska utföra insatsen. 15 dagar förefaller kort tid, speciellt för insatser som kontaktperson, korttidsfamilj, avlösare, ledsagare och personlig assistent.
- Att ha gemensam begreppsförklaring är bra för att slippa begreppsförvirring.
____________________________
Dnr 300-720-2005
Dnr 300-064-2006
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Dnr 510-688-2005
Dnr 510-065-2006
Från 2004 och fram till januari 2006 har fem barn med uppgivenhetssyndrom bott i Hässelby-Vällingby. Utredningar inleddes i samtliga fall och beslut fattades om insatser. Det har inte funnits skäl att misstänka att något av dessa barn blivit utsatta för misshandel eller andra övergrepp och ingen av dem finns heller med bland de som Migrationsverket misstänker har blivit utsatta.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Flyktingbarn som drabbas av apati är en tragisk konsekvens av misslyckandet inom svenskt flyktingmottagande. Staden bör avvakta den pågående studien kring polisens brottsmisstankar rörande apatiska flyktingbarn innan ytterligare åtgärder vidtas inom ramen för socialtjänstens arbete.
Några av Stockholms stadsdelar har en mycket stor erfarenhet av att hantera insatser via socialtjänsten för apatiska flyktingbarn och deras familjer.
I det framtida arbetet med stöd och insatser till apatiska flyktingbarn är det därför mycket angeläget att dessa stadsdelars erfarenheter tas tillvara.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande:
”Skrivelsen från folkpartiet är ett politiskt lågvattenmärke.
I sin skrivelse till kommunstyrelsen insinuerar folkpartiet att polisanmälningarna som Migrationsverket (MTG) har gjort är en bricka i den socialdemokratiska regeringens spel för att misstänkliggöra och slutligen avvisa familjer med apatiska barn.
Låt oss först slå fast att det är Migrationsverket som gjort polisanmälningarna. Verket är en självständig myndighet och har som alla myndigheter en skyldighet att agera om de har information som tyder på att barn far illa.
Flyktingfamiljer med barn har redan en utsatt situation utan att folkpartiet använder den som brickor i ett dunkelt politiskt syfte på flyktingområdet. Även tidigare har folkpartiet – på riksplanet – kommit med politiska utspel som ej gynnat varken flyktingarna eller flyktingpolitiken.
Det nu aktuella politiska folkpartiutspelet är ett lågvattenmärke och speciellt allvarligt eftersom det är undertecknat av en person som skall leda Stockholm vid en eventuell borgerlig valseger i hösten val.
Enligt vår uppfattning innebär socialtjänstlagen (SoL) en skyldighet för socialtjänsten att omedelbart inleda en utredning när man får uppgifter om att ett barn med uppgivenhetssyndrom bor i stadsdelen. Så har också skett inom socialtjänsten vid Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning. Utredningar har inletts i samtliga fall och beslut har fattats om insatser. Vidare framgår att samtliga barn fått stöd från barnpsykiatrin och den somatiska vården. Socialtjänsten har alltså – såvitt kan bedömas – skött sina åläggande på ett förtjänstfullt sätt och i samverkan med hälso- och sjukvården.
Ett utredningsuppdrag – enligt folkpartiets förslag – fyller ingen funktion, utom möjligen politiskt för folkpartiet. Lagen är tydlig och socialtjänsten tar sitt ansvar, vilket folkpartiet ej tycks tro. En pågående polisutredning sätter ej heller socialtjänstens utredningsansvar enligt socialtjänsten ur spel. Socialtjänsten ska oavsett eventuella pågående polisutredningar ta sitt ansvar. Dock kan en polisutredning bli en del i ett utredningsmaterial.
Sammanfattningsvis får vi framhålla att folkpartiets förslag skall lämnas utan åtgärd.”
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-066-2006.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 14 februari 2006.
Dnr 010-067-2006.
Dnr 510-078-2006.
Projektet ”Introduktion av MAPS och integrering av ASI och MAPS data från vuxna missbrukare med data från psykiatrisk, psykologisk och somatisk faktainsamling” är ett pilotprojekt som pågått under tiden oktober 2003 till oktober 2005. Länsstyrelsen beviljade medel till projektet under förutsättning att det till minst hälften finansierades av stadsdelförvaltningen. Projektets målsättning var att införa MAPS- metoden som komplement till ASI i det löpande klientbaserade utredningsarbetet och att skapa en detaljerad databas för den integrerade vården av de vuxna missbrukarna. Målgruppen var 50 vuxna klienter av båda kön, könsfördelning 50/50. Under projekttiden har samtliga socialsekreterare utbildats i metoden och på Vuxenenheten finns möjlighet till fortsatt utbildning och handledning i metoden genom internutbildare på enheten. MAPS används nu som en metod i utredningsskedet med Vuxenenhetens klienter även utanför projektet samt för klienter som ska bedömas för avdelningens behandlingsprogram. Grunden för en databas för ASI och MAPS finns på Vuxenenheten. Denna kan användas till framtida utvärderingar och metodutveckling.
Stadsdelsnämnden godkänner och överlämnar slutrapporten till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Dnr 010-079-2006.
Stockholms fullmäktige beslöt vid sitt sammanträde den 5 december 2005 , § 26, att Biblioteksråd inrättas från och med den 1 januari 2006 i samtliga stadsdelsnämnder.
Rådet är ett till nämnden rådgivande organ vars huvudsakliga uppgift är att främja samarbete mellan stadsdelsförvaltningen och stadsdelens bibliotek.
Biblioteksrådet skall bestå av tre ledamöter, varav en ordförande och sammankallande i rådet. Respektive stadsdelsnämnd utser ledamöterna för ett år i taget (motsvarande mandatperiod som gäller för stadsdelsnämnden).
Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet för klargörande om rådets medlemmar måste bestå av ledamöter eller ersättare från Stadsdelsnämnden.
Dnr 030-080-2006.
I Stockholms stadsbudget 2006 avsätts sju miljoner kronor i central medelsreserv för insatser för ökat valdeltagande och utvecklad deltagardemokrati samt för arbetet med jämställdhets-, minoritets- och mångfaldsfrågor. Av dessa medel är 2,1 mnkr reserverade för informationsinsatser kring de nationella minoriteterna. Resterande 4,9 mnkr ska fördelas till valdeltagandeinsatser och deltagardemokratiinsatser samt till insatser för ökad jämställdhet och mångfald.
Stadsdelsnämner och facknämnder har inbjudits att ansöka om medel för detta.
En nämnd kan ansöka om medel till flera olika insatser. Endast stadsdelsnämnder kan söka medel för valdeltagandeinsatser och deltagar- demokratiinsatser.
Ansökningarna ska behandlas i nämnd och vara hos Stadsledningskontoret senast den 1 mars. Ansökningarna handläggs av Stadsledningskontoret, Välfärd och utbildningsavdelningen, utbildning och arbetsmarknadsenheten. Beslut om fördelningen av medlen fattas av kommunstyrelsen.
Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om medel till insatser för ökat valdeltagande, deltagardemokrati, jämställdhet och mångfald i enlighet med vad som redovisas i bilagd ansökan till detta tjänsteutlåtande.
”Staden vill avsätta 4.9 miljoner kronor för att öka valdeltagandet, deltagardemokratin jämställdheten och mångfalden.
Det är väl trevligt, men fungerar det verkligen? Om man vill öka valdeltagande kanske man behöver förtydliga de politiska skiljelinjerna. Kanske trycka upp material på olika språk?
Vi ifrågasätter verkligen att använda stadsdelens medarbetare som valinformatörer? Hur bekvämt känns det för personalen att agera neutrala informatörer? Är och ska de vara neutrala i sin egna politiska uppfattning? Dessutom är ju människor ibland i beroendeställning visavi personal.
Bäst ”deltagardemokrati” får man genom valfrihet. Och jämställdhet kan man nog inte köpa. Man måste handla! När de borgerliga partierna styrde förra perioden anställde staden 20 förvaltnings- och bolagschefer; 9 kvinnor och 11 män. Den rödgröna nuvarande majoriteten har anställt 16 chefer, 3 kvinnor och 13 män.
Och mångfalden ska man väl bejaka, men varför ska den studeras med 50 000 kr för socialantropologiska studier?
4.9 miljoner skulle man kunna få många vårdbiträden för eller jättegod skolmat eller ……..”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 mars 2006.
Dnr 043-095-2006.
Friskvårdscentrum är ett aktivitetscentrum och en mötesplats för stadsdelens äldre. Verksamheten ska främja ett fysiskt och socialt aktivt liv för målgruppen, och styras av målgruppens önskemål och behov. Personalen arbetar med stort engagemang och i nära samverkan med representanter från olika organisationer och äldregrupper inom stadsdelsområdet. Verksamheten har under den tid den funnits utvecklats till ett populärt inslag i Hässelby-Vällingbys äldreomsorgsverksamhet. Friskvårdscentrum fick 2005 ett hedersomnämnande i samband med tävlingen om Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse. Man önskar tävla även 2006 vilket förvaltningen ser mycket positivt på.
Stadsdelsnämnden nominerar Friskvårdscentrum vid Hässelby Gårds äldreboende till Stockholm stads kvalitetsutmärkelse 2006.
Beslöts att tidigarelägga sammanträdet den 30 maj 2006 till den 23 maj 2006.
Anmäldes skrivelse från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
”Sedan december 2003 har antalet socialbidragstagare stadigt ökat i stadsdelen.
Det är alarmerande att antalet unga bidragstagare är så hög och fortsätter att öka. Antalet hushåll med socialbidrag ökar och den genomsnittliga bidragstiden ligger på en högre nivå än för staden som helhet.
Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en ny arbetsmarknadspolitik och integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat.
Hässelby-Vällingby är en av de stadsdelar med störst underskott gällande socialbidrag.
Skärholmen, som också är en ytterstadsförort, har genom att införa ”Skärholmsmodellen” arbetat framgångsrikt och har idag ett överskott gällande socialbidrag i stadsdelen.
Med anledning av ovanstående uppdrar vi till förvaltningen:
Att snarast återkomma till nämnden med en redovisning av de ökande socialbidragen i stadsdelen.
Att nämnden får en dragning av ”Skärholmsmodellen” eller får göra ett studiebesök till denna verksamhet.”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.