Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-03-28
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågortill Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande Berit Kruse (s) Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
Ledamöter Eva Oivio (s) §§ 1-39Erik Guiteréz-Aranda (s) §§ 30-47Bengt Roxne (s)Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) ej § 11Birgitta Wosse (mp)Birgitta Wahlman (m)Bo Arkelsten (m) ej § 11Helen Jäderlund Eckardt (fp) Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättare Seyfi Dogan (s) Svante Erlandsson (m)Ingrid Carlsson (s) §§ 1-29+40-47Nils Elfvik (v) § 11Bogdan Godymirski (m) § 11
Ersättare Ingrid Carlsson (s) §§ 30-39, Ingela Gille Rausén (fp), Nils Elfvik (v) §§ 1-10+12-47, Emma Lennartsson (s), Tomas Melin (mp) Bogdan Godymirski (m) §§ 1-10 + 12-47, Fahri Ölcer (fp), Peter Engberg (s) ej §§ 23-24.
Anmält förhinder Örjan Sjögren (s) Janet Mackegård (s) Eva Aronsson (kd) Michael Sjöstrand (m) Margareta Åkerblom (m)
I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Lena Fax, Birgitta Härröd, Siw Lideståhl, Lennart Keberg, Marja Niemi,Tom Thorell, Elisabeth Dahlö, Anders Ödmark, Peter Forslund, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström, Jan-Eric Berg (öppna delen §§ 1-17)
Tid för justering 2006-04-05
Vid protokollet Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-04-05.
Anders Meuller och Marja Niemi informerade om införandet av av stadsdelsnämndens beslut den 29 november 2005, § 29, angående biståndsbedömning inom äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby.
Lena Fax informerade att Smedshagens korttidsboende (nominerad av nämnden), på grund av tidsbrist inte kommer att delta i år i stadens kvalitetsutmärkelse.
Lennart Keberg informerade att Hässelby-Vällingby tillsammans med Farsta, Årsta och Enskede ansökt om medel hos kompetensfonden för ”Direkthandledning”, arbete med demens inom ordinärt boende.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 mars 2006.
Dnr 010-079A-2006.
Ärendet återremitterades vid nämndens sammanträde den 14 februari 2006, § 30.
Sammanfattning
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd beslöt vid sitt sammanträde den 14 februari 2006 , § 30, att återremittera ärendet om biblioteksråd för utredning om det formella avseende rådets sammansättning.
Förvaltningen anser att kommunfullmäktiges beslut den 5 december 2005, § 26, innebär att de stadsdelsnämndsanknutna biblioteksråden enbart skall bestå av ledamöter/ersättare ut den egna nämnden.
_____________________________
BESLUT
Stadsdelsnämnden inrättar ett Biblioteksråd bestående av tre förtroendevalda varav en ordförande tillika sammankallande för rådet. De förtroendevalda utses inom Hässelby-Välllingby stadsdelsnämnds ledamöter/ersättare.
Stadsdelsnämnden fastställer instruktioner för Biblioteksrådet enligt den till tjänsteutlåtandet bilagda bilaga 2.
Reservation
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
Avslå inrättande av biblioteksråd.
Därutöver anföra
Inrättande av biblioteksråd riskerar medföra att verksamheten vid biblioteken drabbas av en oacceptabel grad av politisk styrning. Detta skadar och hämmar ett fritt och oberoende kulturliv. Vi tycker inte heller att det är acceptabelt att utöka den politiska organisationen med ökade sammanträdesarvoden till politiker. Kommunala medel bör användas till verksamheten, i detta fall t ex bokinköp.
Vi inom den borgerliga minoriteten ser biblioteken som en mycket viktig verksamhet men anser att samarbetsfrågor mellan bibliotek och stadsdelsförvaltning kan hanteras inom den befintliga organisationen utan att ytterligare sammanträdesarvoden ska betalas ut till politiker i stadsdelsnämnden.
Vi vänder oss därför mot inrättande av politiskt tillsatta biblioteksråd och hänvisar till tidigare lagda reservationer i frågan.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendets fortsatta behandling (Val till Biblioteksråd)
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) meddelade att inte deltar i beslutet.
Stadsdelsnämnden utser Eva Oivio och Nils Elfvik till ledamöter i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds Biblioteksråd för år 2006.
Stadsdelsnämnden utser Eva Oivio till ordförande tillika sammankallande för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds Biblioteksråd för år 2006.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden
den 10 mars 2006.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträden
den 20 februari, 6 mars och 20 mars 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 mars 2006.
Dnr 102-130-2006.
Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (utom januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). ILS-rapporterna utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Prognostiserade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.
_______________________
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Särskilt uttalande
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.
Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen. Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särskolan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter.
Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajoriteten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ungdomar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet. Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ungdoms- och skolavdelningen.
Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd,
kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 mars 2006.
Dnr 101-131-2006.
Det åligger nämnden att till kommunstyrelsen ge underlag inför arbetet med stadens budget för år 2007 och inriktning för åren 2008 och 2009. Underlaget ska redovisa en övergripande och sammanfattande analys av verksamheten de kommande åren. Trender, utvecklingstendenser, strukturella frågor, större avvikelser samt behov av nybyggnad, ombyggnad m.m. beskrivs med tyngdpunkt på 2007.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner underlaget till planering med nedanstående tillägg och överlämnar det till kommunstyrelsen.
Stadsdelsnämnden anför följande
Måluppfyllelsen i skolanDet är viktigt att antalet barn som lämnar skolan utan fullständiga betyg minskar kraftigt. Inför planeringen av den kommande treårsverksamheten krävs en analys av hur läget är idag och en betoning av att det kan krävas större insatser och mer ekonomiska resurser för att nå bättre resultat. Utöver de förslag som förvaltningen listar vill vi lägga till fler exempel, som sommarskolor för de elever som inte har fått godkänt i kärnämnena under läsåret och hjälp med läxläsning i skolan. Däremot ställer vi oss tveksamma till ökad nivågruppering i skolan.Omsorg om äldreHär vill vi lyfta fram att det kommer att krävas ordentliga målgrupps- och behovsanalyser på alla olika delområden – inte bara när det gäller äldre med behov av stora hjälpinsatser - för att se till att alla äldre ska få möjlighet till en trygg bostad.
Målsättningen måste vara att trygga boendet för alla äldre i stadsdelen – och förbereda stadsdelen för ännu större behov framöver.
KompetensförsörjningNär det gäller kompetensförsörjningen i framtiden är det viktigt att också ha med ett genusperspektiv. Förskolan är ett exempel. Där kommer många personer att anställas under de kommande åren. För att göra stadsdelens förskolor till attraktiva arbetsplatser för både kvinnor och män krävs särskilda insatser.
Bryt segregationen och fördjupa demokratinMånga som bor i vår stadsdel är idag i behov av socialbidrag för sin försörjning. I förvaltningens planeringsunderlag listas en rad exempel på verksamheter som bedrivs idag för att möta detta. Detta ger dock inte en komplett bild. Vi vill betona två saker ytterligare. För det första är inte dagens åtgärder tillräckliga. Inför de kommande åren bör vi ha beredskap för att komplettera dessa med ytterligare åtgärder. För det andra förändras stadsdelens förutsättningar i och med att många flyktingar nu får permanent uppehållstillstånd till följd av den nya tillfälliga asyllagen. Det gör att behoven av åtgärder för att öka integrationen och minska behovet av försörjningsstöd kommer att öka ytterligare.
Övriga synpunkterVi vill särskilt betona det som förvaltningen lyfter fram om stadens resursfördelningssystem. Precis som förvaltningen skriver så leder snabba förändringar av vilka som bor och verkar i stadsdelen inte till att resurserna till stadsdelsnämnden förändras förrän efter två års tid. Från kommunens sida centralt borde man utreda om det inte går att få till en mer flexibel anpassning av stadens resurser till stadsdelarna.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
att lämna förvaltningens förslag till flerårsprogram utan eget ställningstagande samt
att därutöver anföra följande
Vi lämnar förslaget till flerårsprogram utan eget ställningstagande och hänvisar
till de förslag som lämnats i den moderata budgetreservationen för 2006 års
budget.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Att ställa sig bakom Folkpartiet liberalernas budgetförslag i staden som underlag för 2007 års budget med inriktning på 2008 och 2009
Att i övrigt lämna förvaltningens förslag utan eget ställningstagande
Att därutöver anföra:
Underlaget för budget år 2007 och beräkningar för åren 2008 och 2009 baserar sig på kommunfullmäktiges budget för 2006 med inriktning för åren 2007 och 2008. Folkpartiet har inte samma prioriteringar för Stockholms stads och stadsdelen Hässelby-Vällingbys verksamhet. Vårt budgetförslag i kommunfullmäktige som prioriterar de kommunala kärnverksamheterna skola, förskola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade och ger större förutsättningar för den enskilda människans valfrihet.
Som underlag för arbetet med 2007 års budget och beräkningar för 2008 och 2009 hänvisar vi därför till de utgångspunkter som finns i folkpartiets förslag gällande 2006 års budget”
Vice ordförande Fredrik Wallén m fl (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Att lämna förvaltningens förslag till flerårsprogram utan eget ställningstagande.
Att därutöver anföra följande
Vi hänvisar till de förslag som lämnats i den kristdemokratiska budgetreservationen i Stockholms stads kommunfullmäktige för 2006 års budget.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 mars 2006.
Dnr 100-132-2006.
Syftet med intern kontroll är att säkra en effektiv förvaltning och undgå allvarliga fel och skador. Nämnderna ska årligen upprätta en plan för intern kontroll för att följa upp att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande. Planen ska innefatta områden eller rutiner som granskas särskilt under året.
Föreliggande plan innehåller - utöver sedvanliga redovisningskontroller - fortsatta kontrollinsatser avseende bl.a. brandskydd samt hanteringen av ekonomiskt bistånd och några andra områden inom myndighetsutövningen. Granskning av hur ny lagstiftning tillämpas har i ett par fall förts upp som nya kontrollområden.
Rapport till nämnden sker i verksamhetsberättelsen för år 2006. Om skäl föreligger, som motiverar en skyndsam rapportering, informeras nämnden snarast möjligt.
_________________________
Stadsdelsnämnden godkänner planen för intern kontroll 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 mars 2006
Dnr 031-133-2006.
De nya förslagen till insatser har processats fram via arbetsgrupper och vidare presenterats på samverkansmöte. Utifrån den ekonomiska redovisningen finns det 0,7 mkr kvar att fördela (innan detta nämndmöte). Utifrån vetskapen att förslagen på insatser fortfarande strömmar in och att det finns många förslag som ligger i tur att komma upp på nämndens dagordning, har förvaltningen varit återhållsamma i sitt tillstyrkande. Förvaltningen har kritiskt granskat förslagen utifrån kriterier och mål samt utifrån förslagens positiva verkan på stadsdelens utveckling. Förvaltningen föreslår att nya insatser för 270 tkr godkänns.
___________________________
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på återremittering av ärendet i den del som gäller parkleken Starbo.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
1. Stadsdelsnämnden godkänner projekten
· Skolgården Viadukten, Hässelby Villastadsskolan 70 tkr
· Upprustning och förnyelse parkleken Stråket, Hässelbystrand 200 tkr
2. Stadsdelsnämnden avslår projekten
· Trivsammare lekplats, Backlura180 tkr
· Parkleken Starbo, Nälsta (utökning)110 tkr
· Minigolfbana i Hässelängen 400 tkr
3. Stadsdelsnämnden godkänner förändringar rörande organisationen kring det praktiska genomförandet av ungdomsdemokrati projektet ULTUR.
I delvis godkänna förvaltningens förslag.
Avslå ULTUR ungdomslots till ungdomsråd.
Uppdra till förvaltningen att snarast inrätta ett Ungdomscafé i Vällingby Centrum.
Återremittera projektet Parkleken Starbo och återkomma med tydligare redovisning.
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Vi anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Det är viktigt att det skapas fritidsverksamhet som är attraktiv för alla barn och ungdomar i stadsdelen. Ett attraktivt ungdomscafé i Vällingby Centrum skulle kunna bli en mötesplats dit alla ungdomar har möjlighet att träffas och umgås i stadsdelen.
Strax innan vänstermajoriteten trädde till tog den borgerliga majoriteten beslut om att ett Ungdomscafé skulle inrättas i Vällingby Centrum. Vi är mycket kritiska till att detta beslut ännu inte blivit verklighet. I förorten är det extra viktigt för ungdomar att det finns en mötesplats dit alla vill gå och att det finns alternativ istället för att åka in till stan. Det gynnar också integrationen att det finns en attraktiv mötesplats för alla ungdomar i stadsdelen.
Stadsdelens parklekar bedriver en viktig förebyggande öppen verksamhet som finns i stadsdelens alla geografiska områden. Parkleken Starbo har ett mycket stort antal besökare från hela stadsdelen och andra stadsdelar i olika åldrar. P.g.a. parklekens miljövänliga placering, djurhållning, förebyggande öppna verksamhet, stora besökarantal m.m. anser vi att detta ärende ska återremitteras.”
Ledamot Bo Arkelsten (m) och ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) deltog inte i handläggningen på grund av jäv.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 februari 2006.
Dnr 042-049-2006.
Stadens kvalitetsstrategi innebär att verksamheter som vänder sig mot brukarna utformar kvalitetsgarantier. Dessa ska godkännas av nämnden. I garantierna beskrivs enheternas åtaganden, som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten. I ärendet ingår kvalitetsgarantier från samtliga enheter utom Loviselunds förskolor, som inte anser sig slutfört processen med att ta fram enhetens garantier. Garantierna har bedömts som trovärdiga.
______________________
Ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 februari 2006.
Dnr 043-134-2006.
Stadens kvalitetsstrategi förutsätter att verksamheterna utformar kvalitetsgarantier. Dessa ska godkännas av stadsdelsnämnden. I garantierna beskrivs enheternas åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 mars 2006.
Dnr 031-135-2006.
_______________________
Stadsdelsnämnden godkänner manus till policyfolder om Volontär Hässelby-Vällingby.
Dnr 303-136-2006.
De torgplatser som finns inom förvaltningsområdet, hyrs antingen ut helårsvis eller för kortare tid. För att torghandeln på Hässelby torg skall få ett mer välordnat utseende i linje med dispositionsplanens intentioner, avser förvaltningen att investera i fast enhetlig utrustning för alla fyra torgplatserna där. För att finansiera detta föreslås en höjning av deras torghandelsavgifter med 10 % och om det inte räcker kan en del av det överskott det offentliga rummet för övrigt genererar användas.
Med hänsyn till att inflationen mellan maj- 04 och februari-06 varit försumbar och den nya torgutrustningen i Vällingby inte belastar förvaltningens budget, föreslås att torghandels-taxorna där, återgår till den avgiftsnivå som gällde innan ombyggnationen började.
När torgytan i Vällingby är återställd i slutet av maj-början av juni, kommer det återigen att finnas 8 st. torgplatser där. Men eftersom torghandelsåret löper från 1maj-06 till 30 april-07, kommer inte helårsavtal att kunna tecknas. För att även möjliggöra annan verksamhet än torghandel under vintern, kommer två av platserna inte att kunna hyras ut då.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till disponering och taxor för torghandeln inom Hässelby-Vällingby perioden 1 maj 2006 – 30 april 2007.
Dnr 510-137-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ansöker hos Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel om 1 149 500 kronor för projektet ”Intensivbehandling i utsatta familjers vardagsmiljö”. Projektet avses pågå under två år, från augusti 2006 till augusti 2008 och syftar till att undvika placeringar, minska destruktiva mönster, öka föräldrarnas omsorgsförmåga samt ge barn och ungdomar dagligt fungerande sysselsättning. Förvaltningens del av kostnaden beräknas till 1 150 tkr och avses inrymmas i 2006 års budget. Av tidsskäl har ansökan insänts till Länsstyrelsen den 1 mars 2006 under förutsättning av nämndens beslut.
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänstutlåtandet bilagda ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Redovisning av europeiskt New Town-samarbete
Dnr 002-138-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har fått en kallelse till årsmöte med European New Town platform, ENTP (ett europeiskt nätverk för ABC-städer). Förvaltningen anser att nämnden bör vara representerad på årsmötet.
I tjänsteutlåtandet redovisas även nämndens ENTP-relaterade aktiviteter.
1. Stadsdelsnämnden godkänner att två tjänstemän reser till Spanien för att delta i årsmöte med the European New Town Platform. Årsmötet äger rum i städerna Sabadell och Granollers i Barcelona-regionen den 8 – 9 juni 2006.
2. Stadsdelsnämnden godkänner föreliggande redovisning av europeiskt New Town-samarbete.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 februari 2006.
Dnr 405-139-2006.
Björnbodaskolans elever i klass 6a har sedan starten i skolår fyra arbetat tillsamman för att kunna göra en studieresa under våren i skolår sex. Syftet med resan är att träna engelska språket, få insikt i hur det är att bo i familj i England och lära sig om det engelska samhället. Gruppen kommer även besöka sevärdheter i London för att anknyta till skolans undervisning i historia, naturvetenskap och konst.
Studieresan är en del av undervisningen som planerats av skolan och finansieras genom elevers och föräldrars gemensamma arbete. Studieresa utanför Norden skall enligt gällande delegationsförteckning beslutas av nämnden.
Stadsdelsnämnden godkänner Björnbodaskolans studieresa till Scarborough och London för elever under tiden 16-23 maj 2006
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att inför kommande ansökningar om studieresor utom landet be skolorna att redovisa vilka åtgärder som vidtagits så att alla givits möjlighet att följa med på studieresan.
Stadsdelsnämnden anför
Stadsdelsnämnden ser positivt på elevers möjlighet att få erfarenheter av nationellt studiearbete. Riktlinjer för hur finansieringen ska ske vid studieresor såväl inom – som utomlands har nämnden tidigare tagit ställning till.
Stadsdelsnämnden vill dock understryka att det är mycket viktigt att alla elever har möjlighet att följa med på studieresorna.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Genomförandebeslut
Dnr 312-140-2006.
Köks- och matsalsbyggnaden är i behov av ombyggnad och renovering p.g.a. brister i arbetsmiljön. Förvaltningen har tidigare beställt förslagshandlingar på genomförandet av åtgärderna. Nämnden rekommenderas ge förvaltningen uppdraget att beställa ombyggnationen av SISAB i enlighet med redovisningen i tjänsteutlåtandet.
Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att bygga om Loviselundsskolans kök och matsal i enlighet med redovisning i tjänsteutlåtandet.
Stadsdelsnämnden hemställer om godkännande av detta ärende hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att efter godkännande hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott teckna avtal om genomförandet, till en kostnad om ca 14,6 miljoner kronor och en hyra om ca 1,4 miljoner kronor.
Dnr 520-112-2006.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till plan för tillsyn av enskild verksamhet inom omsorg om funktionshindrade enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och översänder den till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Angående begäran från Länsstyrelsen i Stockholm att inför utbetalning av stadsbidrag för år 2006 redovisa hur verksamheten bedrivits under det gångna året samt en ekonomisk redovisning.
Dnr 520-145-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd erhöll 604 800 kronor i statsbidrag till verksamhet med personligt ombud för 2005. Här är en redovisning av hur verksamheten bedrivits under året.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på Länsstyrelsens begäran.
Dnr 301-073-2006.
För att långsiktigt säkerställa en kulturellt hållbar förvaltning av Hässelby slott bör fastighets- och saluhallsnämnden verka för att slottet byggnadsminnesmärks av Länsstyrelsen, antingen i sin helhet eller delvis. Detta behöver inte stå i strid med den kommersiella konferensverksamhet som bedrivs i slottet i dagsläget, utan torde tvärtom kunna vara till fördel för alla parter. Slottet är i dagsläget blåklassat av stadsmuseiförvaltningen, innebärande att fastighetens kulturhistoriska värde anses motsvara fordringarna för byggnadsminnen enligt kulturminneslagen. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har tidigare framhållit betydelsen av ett aktivt kulturliv, och uttryckt önskemål att någon form av kulturinstitution förläggs inom stadsdelsområdet. Förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämndens befintliga åtaganden i Galleri Plaisiren fördjupas, i syfte att skapa en permanent konsthall för hela västra ytterstaden.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheterna att förhyra Plaisiren i syfte att öka det kulturella engagemanget i Hässelby-Vällingby.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar på remissen och överlämnar med nedanstående tillägg till Fastighets- och saluhallsnämnden som svar på remissen.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande förkännedom till Kulturnämnden och Stadsmuseinämnden.
Stadsdelsnämnden vill särskilt lyfta fram följande synpunkter angående Hässelby Slotts framtida användning.
Det primära för oss är att Hässelby Slott får vara kvar i stadens ägo, får en långsiktig och engagerad förvaltning och hyresgäst samt att tillgängligheten för kultur- och föreningslivet där tryggas för framtiden.
Vi anser att förvaltningens förslag om en ev. förhyrning av Galleri Plaisiren är mycket positivt och viktigt för det lokala kulturlivet för stadsdelen.
Förvaltningen lyfter fram behovet av att byggnadsminnesmärka Hässelby Slott och vi instämmer i detta. Frågan har redan väckts hos Länsstyrelsen och Stadsmuseet har för ändamålet tagit fram skyddsföreskrifter. Den nuvarande ägaren av Hässelby Slott, fastighets- och saluhallsstyrelsen, har dock inte lämnat in en formell ansökan till Länsstyrelsen om byggnadsminnesmärkningen. Detta är något som skulle underlätta att få statliga bidrag för kostnader när det gäller att tillvarata slottets kulturhistoriska värden. Vi önskar att fastighets- och saluhallsstyrelsen skyndsamt gör detta med alla de föreskrifter som krävs.
Det som oroar oss mest är behovet av underhållsåtgärder när det gäller framför allt de ”nya” -byggnaderna samt parken tillhörande Hässelby Slott. Intäkterna från själva konferensverksamheten är ju tillräckliga för att finansiera normalt fastighetsunderhåll, men det som är viktigt är att åstadkomma ett långsiktigt kontrakt med en seriös konferensanordnare. Då är det oerhört betydelsefullt att de slitna och dåligt underhållna ”nya” hotell- och konferensbyggnader, fasaderna till dessa samt den omgivande parken upprustas. All upprustning som skett och sker när det gäller byggnaderna ska givetvis utföras enligt den ursprungliga antroposofiska arkitekturen.
Vi vill också uppmärksamma att den gamla inredningen, bl.a. alla tavlor har plockats bort från de gamla, välbehållna byggnaderna, vilket är olyckligt. Dessa bör återställas till Slottet snarast!
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi ansluter oss till sista stycket i nämndens anförandetext; vill uppmärksamma att den gamla inredningen, bl.a. alla tavlor har plockats bort från de gamla, välbehållna byggnaderna, vilket är olyckligt. Dessa bör återställas till Slottet snarast!”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Inbjudan till plansamråd angående del av fastigheten Lunda 6:1
S-dp 2004-06696-54
Dnr 301-141-2006.
Förvaltningen föreslår att nämnden tillstyrker planförslaget, som har förbättrats sedan programskedet våren 2005. Trafikfrågan och bullerfrågan har utretts, och utgör enligt förvaltningen inte längre grund för avstyrkan. Tillfartsvägen får farthinder vid den korsande gång- och cykelbanan. Kompensation för förlust av grönområden rekommenderas ske genom inplantering av buskar och träd, samt genom ökad skötsel för att undanröja sly och ogräs. Nya gång- och cykelbanor anläggs till och genom området, och god tillgänglighet till naturmarker och parkstråk uppnås. En ny lekplats för barn tillkommer. Vid detaljplanens genomförande får vändplanen vid Tumultgränd genomfartstrafik, varvid förskolans parkeringsmöjligheter minskar. Denna omständighet i samverkan med ett på sikt ökat antal förskolebarn i Kälvesta gör att det är viktigt att man samarbetar för att uppnå en tillfredsställande situation för förskolan även i framtiden.
__________________________
Ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett förslag om återremittering av ärendet.
Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet med uppdrag till förvaltningen att vidare utreda och bedöma trafikfrågan, risker i förhållande till Lundaterminalen samt grönområdesfrågan.
Ersättare Peter Engberg deltog inte i handläggningen på grund av jäv.
Inbjudan till plansamråd angående fastigheten Aniaria 2, S-Dp 2004-10939-54
Dnr 301-070-2006.
Förvaltningen tillstyrker förslaget till byggnation av ett parhus på kv. Aniara 2 i Kälvesta. På tomten stod tidigare en förskola, men förvaltningen har inget intresse av att uppföra en ny förskola på den aktuella fastigheten, utan avser att lösa förskolesituationen genom den befintliga förskolan på Tumultgränd 69.
_____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Marknämnden för kännedom.
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 328-5174/2005
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 februari 2006.
Dnr 033-41-2006.
Stockholms Kulturförvaltning har på uppdrag av Kommunfullmäktige utarbetat ett förslag till strategisk biblioteksplan för Stockholms stad för 2006-2010. Förslaget behandlades vid Kulturnämndens sammanträde den 6 december 2005. Förslaget har därefter överlämnats till Kommunstyrelsen, som givit stadsdelsnämnden i uppdrag att yttra sig.
En strategisk plan som omfattar verksamheter vilka ansvarsmässigt hör till tre olika nämnder förutsätter att ansvarsfördelningen mellan de olika nämnderna tydligt klargörs.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi vill understryka vikten av ett bibliotek placerat i Hässelby Strand även i framtiden. Inrättande av biblioteksråd riskerar medföra att verksamheten vid biblioteken drabbas av en oacceptabel grad av politisk styrning. Detta skadar och hämmar ett fritt och oberoende kulturliv. Vi tycker inte heller att det är acceptabelt att utöka den politiska organisationen med ökade sammanträdesarvoden till politiker. Kommunala medel bör användas till verksamheten, i detta fall t ex bokinköp.”
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 202-1753/2005
Dnr 302-90-2006.
Stadsledningskontoret samordnar på uppdrag av Kommunstyrelsen framtagandet av stadens nya miljöprogram för perioden 2007-2010. Syftet är att ta fram ett mer verksamhetsinriktat miljöprogram som fokuserar på stadens rådighet. Samtliga förvaltningar och bolag har beretts tillfälle att i olika omgångar medverka i processen. Det föreslagna miljöprogrammet innehåller sex målområden med samma inriktning som i det nuvarande miljöprogrammet. Stadsdelsförvaltningen anser att det nya miljöprogrammet i stort sett är bra och att delmålen är bättre anpassade till stadsdelsnämndens verksamhet, men föreslår vissa förbättringar och justeringar.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) meddelade att de lämnar ärendet utan eget ställningstagande.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Vi förslår Stadsdelsnämnden besluta att:
I övrigt bifall förvaltningens beslut till förslag
därutöver anföra följande Det är positivt att Stockholm stad reviderar sitt miljöprogram för att få ett fungerande och viktigt instrument att göra Stockholm hållbart. Den breda ansatsen att skapa delaktighet och tydliggöra sektorsansvaret är ett steg i rätt riktning.
Vi är positiva till den utveckling i programmet där man försökt att koncentrera de olika områdena och vad som är möjligt att påverka. Dock är antalet nyckeltal under de olika målen över lag många. Det finns, trots de goda ambitionerna, anledning frukta att stockholmarna och förvaltningarna inte orkar beakta och observera samtliga. Därför bör ytterligare ett försök göras att låta några nyckeltal utgå utifrån antagandet att de "skuggas" eller åtminstone delvis täcks in, samvarierar, med annat/andra nyckeltal under målet. Det finns även problem med vissa nyckeltal när det gäller uppföljningen vilket måste ses över.
Det finns i vissa avseenden en god ambition i programmet men det bör ställas mot vad som är möjligt att uppnå. Exempelvis finns det fortfarande en rad ”verka för” mål där staden inte har rådighet att fult ut påverka situationen vilket skapar otydlighet som t.ex. nyckeltalet om andelen hushåll och företag som köper miljömärkta varor.
Det hade varit önskvärt med en analys om målen är kostnadseffektiva samt en samhällsekonomisk analys om hur målen påverkar staden. Till stor del borde de flesta målen vara samhällsekonomiskt sunda då det är billigare att minska utsläpp idag än om 10 eller 100 år. För att miljöarbetet ska flytta fram positionerna gentemot andra viktiga samhällsområden är det positivt att visa att miljöarbetet inte alltid kostar pengar utan också är samhällsekonomiskt klokt.
Vi är även tveksamma till hur man har använt sig av vissa absoluta tal när det gäller olika mål eftersom det är svårt att se varifrån dessa kommer och behöver bygga på verksamheterna. De olika målen är nödvändiga för att bli konkret men det är viktigt att veta hur och varför man kommit fram till de specifika målen.
Agenda 21-verksamheten är viktig i arbetet med att förverkliga miljöarbetet inom staden och därför bör detta arbete även fortsättningsvis betonas.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Remiss från kommunstyrelsen dnr 325-5130/2005
Dnr 510-033-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig i huvudsak bakom förslaget till reviderat program och anser att det innehåller ett flertal bra åtgärder. Inom stadsdelen bedrivs idag ett aktivt arbete på flera nivåer för att motverka prostitution och hjälpa dem som hamnat i sådan problematik. Om stadsdelsnämnderna också ges ett ansvar att arbeta med de som köper sexuella tjänster behövs ytterligare ekonomiska resurser och stöd till nya arbetsmetoder. Förvaltningen anser att ansvaret för hjälp och stöd till de som utsatts för sk. trafficking bör ligga kvar centralt i staden.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut
Därutöver anföra följande:
Ett socialt program för att minska prostitutionen är angeläget av flera skäl. Dels innebär det en tydlig politisk markering att detta är en prioriterad fråga, där staden är beredd att möta nya problem med nya arbetsmetoder och ställa nödvändiga resurser till förfogande. Dels ger det personalen inom de berörda verksamheterna, såväl inom socialtjänstförvaltningen som ute i stadsdelarna, tydliga mål att arbeta efter och verktyg att utvärdera de insatser som görs.
Fortfarande finns emellertid flera brister i det förslag till program som föreligger. Det gäller inte minst inom nya och växande problemområden som Internetprostitution och trafficking.
Prostitutionen via Internet är på många sätt oerhört allvarlig. Såväl polis som socialtjänst vittnar om att denna form av könshandel är svår att komma åt. Många nätprostituerade har också en social situation som till stora delar skiljer sig från den problembild som många gatuprostituerade har, något som ställer ytterligare krav på socialtjänsten i arbetet med att hjälpa människor att ta sig ur prostitutionen.
I den delrapport från projektet mot nätprostitution som redovisas i ett annat ärende till nämnden framgår tydligt det mycket stora behovet av fortsatt arbete med denna fråga. Då krävs också tydliga politiska prioriteringar av frågan. En fortsatt prioritering av resurser för arbete mot Internetprostitutionen är mycket angeläget, liksom en samverkan med de frivilligorganisationer som besitter kunskaper i frågan.
Som sägs i programmet behövs det en god tillgång till vård och behandling. Det sägs vidare att det ofta är en lång process att ta sig ur prostitution. Idag finns det stöd i form av särskild gynekologmottagning, krisbearbetning samt stödsamtal. Inga direkta behandlingshem eller andra vårdalternativ finns.
Erfarenheter från Prostitutionscentrum visar att det finns en tydlig brist på behandlingsalternativ för kvinnor som försöker komma ur sin situation. Många är så skadade av åratal av övergrepp och missbruk att de behöver stöd under en längre tid. Kvinnorna har ofta drabbats av övergrepp som barn och skadats psykiskt på vägen Samtalsterapin behöver därför kompletteras med nya behandlingsalternativ, i möjligaste mån i samarbete med landstinget.
Vi föreslår därför att socialtjänstförvaltningen ser över behovet av ytterligare behandlingsalternativ för denna grupp.
När det gäller trafficking har det nya förslaget till program en alltför avvaktande hållning. Samordningsprojekt och förändrad lagstiftning har skapat bättre möjligheter för staden att hjälpa de personer som utsatts för internationell könshandel. Men de löser inte problemen. Stadens insatser för traffickingoffer måste öka, i samarbete med frivilligorganisationer. Bland annat handlar det om att erbjuda boende och andra former av stöd för dessa människor.
Vi vänder också starkt emot förfaringssättet att överlämna ärenden för personer som utsatts för trafficking till stadsdelarna. Risken är stor att stadsdelarna mycket sällan får sådana ärenden, och därmed saknar den kunskap och de kontaktkanaler som krävs för att erbjuda ett bra stöd. Ärenden med personer som utsatts för trafficking bör hanteras centralt av staden.
Förslaget till nytt program tar upp vikten av att arbeta förebyggande mot prostitution. Det är mycket bra. Vi vill dock peka på behovet av en ökad kunskapsöverföring mellan prostitutionsenheten och stadsdelarna. Prostitutionsenheten har också ett viktigt uppdrag som katalysator för att få igång arbetet på exempelvis skolor. Vi vill understryka att uppdraget att arbeta förebyggande inte får utdelas passivt utan måste innehålla krav på uppföljning.
Skolan har en central roll att spela i det förebyggande arbetet mot barn och ungdomar, och inte bara när det gäller att informera om prostitution. Ungas språkbruk är en viktig fråga, en annan handlar om de alltmer populära hemsidorna på Internet där framför allt ungdomar triggas att vika ut sig. Från sajter som porrigast.se är steget till prostitution kanske kortare än många vuxna förstår.
Programförslaget understryker vikten av ett helhetsperspektiv i arbetet för att minska prostitutionen. Detta är helt riktigt. Men ambitionen att ta ett helhetsgrepp på frågan får inte fastna i kosmetiska förslag som krav på porrfria hotell eller förbud mot viss typ av reklam. Arbetet för att bryta prostitutionen måste gå avsevärt djupare än så.
Till sist vill vi också understryka vikten av att kontinuerligt utvärdera det arbete som görs för att motverka prostitutionen i stadens olika verksamheter.”
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/180-05
Dnr 305-142-2006.
Stadens arbete med tillgänglighetsåtgärder fungerar mycket bra, och har vunnit pris av De Handikappades Riksförbund och Sveriges Kommuner och Landsting. Stadsdelsförvaltningens arbete med tillgänglighetsåtgärder fortskrider löpande enligt Verksamhetsplanen. Ansvaret för att åtgärda tillgänglighetsbrister i kollektivtrafikhänseende ligger primärt på SL och trafikkontoret, men förvaltningen samråder med trafikkontoret när det behövs. Hässelby-Vällingby handikappråd har synpunkter på busstrafiken till och från Vällingby C, samt Hässelby gårds T-banestation, där man anser att det föreligger brister i tillgängligheten. Stadens budget för 2006 anger att arbetet med tillgänglighetsåtgärder skall intensifieras. Förvaltningen ser ingen anledning att införa tillgänglighetskrav i stadens översiktsplan, då den inte är bindande och sådana krav redan finns i andra regelverk som följs vid bostads- och samhällsbyggande. Stadens mål att vara världens tillgängligaste huvudstad år 2010 är otydligt, men det konstateras att Stockholm redan befinner sig i toppnivå. Utökningen av omfattningen på de stadsdelsvisa tillgänglighetsplanerna kräver att alla parter har en gemensam syn på hur det handikappolitiska programmet skall implementeras.
__________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Revisionskontoret för kännedom.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Trafiknämnden för kännedom.
Revisionsrapporten "Insatser för att öka tillgängligheten i kollektivtrafiken" visar stora brister i Stockholms arbete med tillgänglighet. Tillgänglighetsfrågorna är inte helt integrerade i den fysiska planeringen, vilket gör att tillgången till det offentliga rummet fortfarande är mycket begränsad för många människor. Visionen att vara världens mest tillgängliga stad år 2010 är mycket lovvärd, men det är uppenbart att det saknas konkreta medel för att uppnå detta. Revisorerna påpekar att de konkreta formerna för uppföljning måste utvecklas. Rapporten tar också upp att tillgänglighetsfrågor inte alls tas upp i stadens dokument "Vision Stockholm 2030 - en plattform för dialog om Stockholms utveckling". Tyvärr visar revisionsrapporten att majoritetens vision inte är annat än abstrakta ord, utan konkreta planer på åtgärder.
Kollektivtrafiken i Stockholm är långtifrån tillgänglig. För oss är det dessutom fullständigt oförståeligt att SL köper in nya vagnar, i vilka det är omöjligt att komma in med en rullstol. Det borde vara en självklarhet att den kollektivtrafik som drivs i staden, är öppen för alla, oavsett funktionshinder. Trots att detta är landstingets ansvar, finns det möjligheter för staden att reagera. Så har inte skett i tillräcklig utsträckning.
Revisorerna visar också att samordningen och arbetet med tillgängligheten inte fungerar som det ska, trots att vissa mål finns uppsatta. Ett exempel är att den som ansöker om färdtjänst och som påtalar hinder i gatumiljön, talar för döva öron. Informationen når biståndshandläggaren, men inte stadsdelsförvaltningarnas park- och gatuingenjörer och därmed inte trafikkontoret. Hinder som begränsar tillgängligheten finns kvar, utan att någon vidtar åtgärder. Detta trots att ett av stadens mål är att "enkelt avhjälpa hinder för tillgänglighet och användbarhet för personer med funktionsnedsättning på publika lokaler och på allmänna platser ska vara eliminerade senast år 2010".
Staden får i revisionsrapporten också kritik för att uppföljningen av arbetet för tillgänglighet inte är tillräckligt bra. Ingen samlad redovisning av tillgänglighetsarbetet görs. Detta måste ske i fortsättningen.”
(Rapport nr 15, december 2005, 420/178-05)
Anmäldes revisionskontorets rapport nr 15, december 2005 ” Rättsäkerhet för personer med funktionshinder inom tre stadsdelsnämnder i Stockholm”
Dnr 520-017-2006.
Rapporten bordlades vid nämndens sammanträde 31 januari 2006, § 22.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
att stadsdelsnämnden hemställer hos Revisionskontoret att samtliga stadsdelsnämnder granskas vad gäller rättsäkerheten för personer med funktionshinder, och då med särskild tonvikt på ej verkställda beslut,
att stadsdelsnämnden regelbundet erhåller information om eventuella ej verkställda beslut eller beslut där verkställigheten avbrutits i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd samt
att anföra att:
Revisionskontoret gjorde 2005 en revision över rättsäkerheten för personer med funktionshinder i tre stadsdelsnämnder (nr 15, dec 2005). Granskningen visade på ett antal brister.
Med anledning av revisionsrapporten samt med stadsdelsnämndens eget ansvar för sin verksamhet begär vi inom den borgerliga minoriteten att regelbundet erhålla information om ej verkställda beslut, eller beslut där verkställigheten har avbrutits.
Om en individ med funktionshinder får ett avslag på sin ansökan om t ex särskilt boende, kontaktperson, daglig verksamhet etc kan beslutet överklagas och rättelse ske. Men om ansökan bifallits men ej verkställs finns inga som helst möjligheter för den enskilde att få rättelse. Särskilt bekymmersamt är det när den enskilde, kanske just på grund av sitt funktionshinder, inte själv förmår att hävda sin rätt genom ideliga telefonsamtal och skrivelser.”
Uppdra till förvaltningen att stadsdelsnämnden får återkommande information om ev. ej verkställda beslut och beslut där verkställigheten har avbrutits.
Uppdra till förvaltningen att snarast återkomma skriftligt till nämnden och redovisa hur uppföljning och kontroll sker för att säkerställa att funktionshindrade får den hjälp de har rätt till och att insatser verkligen blir utförda.
Revisionskontoret har granskat rättssäkerheten för personer med funktionshinder.
Med rättssäkerhet avses bl.a. att den enskilde får beslutade insatser och att det sker inom rimlig tid, att beslutade insatser systematiskt följs upp samt att det finns en tillräcklig väsentlig och korrekt dokumentation. I granskningen framkommer att det finns ett antal brister vad gäller genomförandet och dokumentationen av beslutade insatser. Rättssäkerheten är inte tillgodosedd i alla granskade ärenden.
Revisionskontoret framför att stadsdelsnämnderna behöver vidareutveckla sina system för uppföljning och kontroll av beslutade insatser.
Stadsdelsnämnderna behöver också få återkommande information om ej verkställda beslut och beslut där verkställigheten har avbrutits.
Även i en undersökning från Socialstyrelsen påvisar att beviljade insatser av vård och omsorg till stor del inte kommit brukaren till del gällande tillsyn, rehabilitering och hemskötsel. I studien som utförts i flera kommuner i Sverige har beslut om insatser, omsatta i tid för att utföra dem (bedömd tid) jämförts med den tid för olika insatser som brukaren faktiskt fått. För medborgaren som beviljats hjälp, men inte får den fullt ut uppkommer naturligtvis en kvalitetsförsämring. Genom en god verksamhetsuppföljning och statistik som beskriver utförda insatser och resultat kan förbättringsarbetet tydliggöras och utvecklas. Detta för att säkerställa att beviljade insatser verkligen utförts och att personer med funktionshinder får den hjälp de har rätt till.”
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Skrivelse från fp
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 23 februari 2006.
Dnr 530-143-2006.
Stadsdelsnämnden beslöt den 29 november 2005 att till förvaltningen överlämna inkommen skrivelse från Helen Jäderlund m fl (fp) angående ”Får äldre verkligen den hjälp de har rätt till?” för beredning. Inom stadsdelsområdet fanns i januari 2006 ca 1 260 pensionärer aktuella för olika beviljade insatser inom hemtjänsten. Efter en beställning från biståndshandläggaren ska såväl den kommunala som den privata utföraren redovisa en arbetsplan med uppgifter om hur uppdraget kommer att genomföras.
Uppföljning av de enskildas behov och genomförda insatser görs på olika nivåer och i olika sammanhang inom organisationen. Utifrån dessa uppföljningar och genom de synpunkter och klagomål som inkommit till äldreomsorgen kan det konstateras att den hjälp som beviljats utförs till största delen. Vissa undantag har dock förekommit. Så snart sådana avvikelser uppmärksammats har biståndshandläggaren påpekat detta för berörd utförare så att varje enskild brukare ska få den hjälp de har rätt till enligt biståndsbeslutet.
____________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.
Återremittera ärendet och uppdra till förvaltningen att återkomma skriftligt och belysa om de funktionshindrade verkligen får den hjälp de har rätt till och hur uppföljning sker för att säkerställa att insatser verkligen blir utförda.
Vi tackar för redovisningen, men vill gärna också ha en redovisning om de funktionshindrade får den hjälp de har rätt till och hur uppföljning sker.
En undersökning från Socialstyrelsen visar att beviljad vård och omsorg i hemtjänsten inte alltid utförs. I studien som utförts i flera kommuner i Sverige har beslut om insatser, omsatta i tid för att utföra dem (bedömd tid) jämförts med den tid för olika insatser som brukaren faktiskt fått. Den utförda tiden och resultaten för brukaren måste följas upp bättre. Genom en god verksamhetsuppföljning och statistik som beskriver utförda insatser och resultat kan förbättringsarbetet tydliggöras och utvecklas. Detta för att säkerställa att beviljade insatser verkligen utförs.
Även Revisionskontoret har granskat rättssäkerheten för personer med funktionshinder inom tre stadsdelsnämnder i Stockholm. Med rättssäkerhet avses bl.a. att den enskilde får beslutade insatser och att det sker inom rimlig tid, att beslutade insatser systematiskt följs upp samt att det finns en tillräcklig väsentlig och korrekt dokumentation. I granskningen framkommer att det finns ett antal brister vad gäller genomförandet och dokumentationen av beslutade insatser. Rättssäkerheten är inte tillgodosedd i alla granskade ärenden.
Revisionskontoret framför att stadsdelsnämnderna behöver vidareutveckla sina system för uppföljning och kontroll av beslutade insatser. Stadsdelsnämnderna behöver också få återkommande information om ej verkställda beslut och beslut där verkställigheten har avbrutits.”
Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med en motsvarande redovisning avseende funktionshindrade under 65 år.
Svar på skrivelse från (kd), (m) och (fp)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 17 mars 2006.
Dnr 530-144-2006.
Förvaltningen kommer att fortsätta sitt arbete med att starta trygghetsringningar i Hässelby-Vällingby. Frågan utreds i nära samarbete med lokala äldreföreningar.
En arbetsgrupp som leds av förvaltningen är under bildande. Stadsdelsnämndens pensionärsråd representerar olika pensionärsorganisationer och har framfört önskemål om att få ingå i arbetsgruppen.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi vill utrycka vår uppskattning över att förvaltningen, efter vår skrivelse, tagit tag i frågan. Vi kommer med intresse att följa ärendets utveckling.”
(Rapport nr 14, november 2005, 420/158-05)
Anmäldes revisionskontorets rapport nr 14, november 2005 ”Familjevården i Stockholm – en uppföljning”
Dnr 510-717-2005.
Anmälan bordlagd vid nämndens sammanträde 31 januari 2006, § 21
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att lämna enredovisning av situationen beträffande familjevården i Hässelby-Vällingby och i övrigt lägga rapporten till handlingarna
Stockholm stads revisionskontor genomförde en granskning av familjevården i fem stadsdelar, däribland Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd, under 2003.
Granskningsrapporten och förvaltningens tjänsteutlåtande i ärendet behandlades 2003-12-16.
Nu föreligger en uppföljning i form av revisionsrapport. Med anledning härav önskar vi en redovisning av läget beträffande familjevården i stadsdelen, hur den utvecklats sedan december 2003, antalet besök i familjehemmet.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Den tidigare revisionen år 2003 visade på en rad brister hos de olika nämnderna. När man nu gör en ny revision av Familjevården har man istället valt att granska helt andra stadsdelsnämnder än de man tidigare granskade. För att kunna följa upp den tidigare rapporten vore det intressant med en uppföljning av samma nämnder som reviderades 2003. Detta för att kunna följa hur arbetet gått med att komma till rätta med de brister som tidigare upptäcktes.
Att omhänderta barn och ungdomar är stora, men ofta nödvändiga ingrepp i barns och familjers liv. Hur det sociala arbetet bedrivs i dessa fall kan ofta få mycket stor betydelse för barnets och ungdomens framtida utveckling. Just därför är det så oerhört viktigt att arbetet bedrivs på rätt sätt och med största fokus på det enskilda barnet. Frågor som väcks är t.ex. hur man följer upp placeringarna, hur ofta man besöker de placerade barnen, hur man ser på släktinghem, hur man använder insatsen jourhem m.m.
Enligt revisorerna är stadens riktlinjer inte tillräckligt kända bland de olika stadsdelsnämnderna, och till och med har man noterat att de tolkas olika eller ifrågasätts på en del håll. Med tanke på kravet på likställighet i en och samma kommun är det extra allvarligt. Man har även hittat brister i dokumentationen, vilket både försvårar uppföljningarna samt kan leda till rättsosäkerhet. En annan mycket allvarlig aspekt var att det fanns brister i kontakten mellan de placerade barnen och deras föräldrar och andra närstående. Då detta förhållande kan försvåra en återförening och onödigt förlänga en familjehemsvistelse anser vi det vara av särskild vikt att detta rättas till.
Det är dock vår förhoppning att de brister som den tidigare revision eventuellt hittade i just Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd redan är åtgärdade. Man för att kunna fortsätta följa utvecklingen vore det lämpligt om revisionen nu följs upp lokalt i stadsdelen.”
(Rapport nr 2, januari 2006, 420/20-06)
Anmäldes revisionskontorets rapport nr 2, januari 2006 ” Mål 20 000 nya bostäder”
Dnr 300-89-2006
”Den socialistiska majoriteten lovade i valet 2002 att bygga 20 000 nya bostäder under mandatperioden. Hittills har de dock endast nått upp till 20 000 markanvisningar - något som man definitivt inte kan bo i. I dag återstår det fler än 10 000 nya lägenheter att färdigställa innan vallöftet om 20 000 nya bostäder är genomfört, det är med andra ord en mycket lång väg kvart till målet är uppnått. I december 2005 var det 9 175 färdigställda bostäder varav över 3 000 av dessa var ombyggnationer och egentligen inte kan räknas som nya bostäder.
Den socialistiska majoriteten har inte ens lyckats bygga färdigt hälften av de utlovade 20 000 lägenheterna. Det är sex månader fram till valet och på den tiden ska Annika Billström lyckas färdigställa knappt över 10 000 nya lägenheter för att inte än en gång bli beskylld för att bryta ett vallöfte.
Det är lätt att lova runt - men den socialistiska majoriteten i Stadshuset - håller dessvärre mycket tunt.”
Skrivelse från (fp)
Dnr 502-149-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är väl medveten om de stigande kostnaderna för socialbidrag. Trenden har varit ökande sedan 2003. Detta beroende på hög arbetslöshet, särskilt bland ungdomar och stor inflyttning av hushåll som sedan tidigare är beroende av ekonomiskt bistånd. En åtgärdsplan för 2006 har utarbetats av förvaltningen innebärande ett flertal åtgärder med fokus på budgethållning och minskade kostnader. Förvaltningens tydliga målsättning är att minska bidragsberoendet och hjälpa klienterna till annan försörjning. Ett positivt inslag är att det utbetalda beloppet under januari och februari minskat något jämfört med hösten 2005.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (fp).
Hemställa till kommunstyrelsen att införa en Jobbgaranti i hela Stockholm, där alla som är socialbidragsberoende ges en snabb och individuell bedömning.
Stadsdelen har haft ökande socialbidrag sedan 2003. Detta beroende av hög arbetslöshet, särskilt bland ungdomar. Trenden sedan några år tillbaka har varit stigande socialbidragskostnader och fler hushåll som är beroende av socialbidrag.
Hässelby-Vällingby är den stadsdel i hela staden som under 2005 hade flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Det finns också ett stort mörkertal av ungdomar som går sysslolösa, men som inte syns i statistiken. Vänstermajoritetens mål att halvera socialbidragsberoendet till år 2004 har misslyckats fullständigt.
Vi har inte råd att ha en arbetslöshet på 17 %! Så hög är den i Sverige, när man räknar alla utan riktigt jobb; alla som tvingas till sysslolöshet eller deltar i olika arbetslöshetsprogram och allehanda arbetsmarknadsutbildningar.
Ju närmare valet desto värre blir det. Nu ska arbetslösa ut i plusjobb (som gamla tiders AK-arbeten eller beredskapsjobb), akademikerpraktik och annan kosmetika för att dölja det verkliga problemet att Stockholm de senaste åren tappat 25 000 jobb i den privata sektorn.
Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Först och främst ett bättre klimat för företagande, därefter en ny arbetsmarknadspolitik. Sedan ett stopp för den nuvarande s k integrationspolitiken – som bara leder till utanförskap och bidragsberoende. En bättre skola, som även utbildar till de praktiska yrken vi snart kommer att ha en rejäl arbetskraftsbrist inom.
Vidare behöver staden samarbeta med näringslivet och bemanningsföretag liksom inrätta en allmän jobbgaranti. För de som behöver ska utbildning, stöd eller annan sysselsättning skräddarsys med målet ett riktigt arbete. Självklart ska detta kopplas till socialbidraget – om man anstränger sig och gör allt vad man kan beviljas man socialbidrag, men annars inte.
För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. I det arbetet är det viktigt att ta del av framgångsrika erfarenheter och arbetsmetoder i andra stadsdelar och andra kommuner genom jobbmatchning m.m.
Behovet av nya arbetsmetoder är akut. Socialbidragsberoende leder till utanförskap och är den enskilt största orsaken till att Stockholm blir alltmer segregerat.
Av USK:s statistik framgår tydligt att de stadsdelar som tillämpar nya arbetsmetoder med jobbmatchning m.m. fullt ut hör till dem som har bäst resultat när det gäller att minska antalet bidragshushåll. Vi anser att en Jobbgaranti ska införas i hela staden som ett led i arbetet med att få fler människor att från bidragsberoende till egen försörjning genom arbete.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-146-2006.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 28 mars 2006.
Dnr 010-147-2006.
Begäran om inhyrningsmedgivande
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 mars 2006.
Dnr 312-154-2006.
Ärendet avser en förnyad hemställan om hyresmedgivande samt stimulansbidrag för uppförandet av en förskola på Söderberga gårdsväg 21 A-B i Råcksta. Förvaltningen har utarbetat en amorteringsplan med kortare avbetalningstid om 20 år samt rak avskrivning. Den kortare hyrestiden ger initialt en högre årskostnad, men förvaltningen anser ändå att projektet har ekonomisk bärighet.
___________________
Stadsdelsnämnden godkänner förslaget för genomförande av en förskola för ca 100 barn på kv. Vårdaren 2 på Söderberga Gårdsväg till en investeringskostnad av ca 21,5 miljoner kronor och en hyreskostnad av ca 2,7 miljoner kronor per år.
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om rätt att genomföra projektet samt begär stimulansmedel om 3,0 mnkr.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal om genomförande, under förutsättning av kommunstyrelsens beslut.
Anmäldes skrivelse 28 mars 2006 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp) enligt följande:
”Det finns 43 000 internationellt adopterade i Sverige som har kommit hit under åren 1969-2003. Ungefär 1 000 barn från utlandet adopteras till Sverige varje år. De största ursprungsländerna är för närvarande Kina, Sydkorea och Colombia
Socialtjänsten har sedan 1998 ett särskilt ansvar för att ge stöd och hjälp till adopterade och deras familjer. Även andra aktörer inom kommun och landsting har ett ansvar i detta sammanhang.
Skola och barnomsorg ska utgå från varje barns behov och de barn som av olika skäl behöver stöd ska få det som deras speciella behov kräver.
Med anledning av ovanstående vill vi uppdra åt förvaltningen
att redovisa socialtjänstens uppföljande stöd och hjälp till adopterade och deras familjer, finns en plan för detta, hur utformas insatserna etc.?
att redovisa barnomsorgens och skolans insatser för samma målgrupp
samt
att redovisa samverkan med landstinget när det gäller stöd och hjälp till adopterade och deras familjer.”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Anmäldes skrivelse 28 mars 2006 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) enligt följande:
”Friskvårdscentrum är en mycket uppskattad verksamhet. Det är ett aktivitetscentrum och en mötesplats för stadsdelens äldre. Verksamheten ska främja ett fysiskt och socialt aktivt liv för målgruppen och ska styras av målgruppens önskemål och behov.
Verksamheten har under den tid den funnits utvecklats till ett populärt inslag i äldreomsorgsverksamheten. Friskvårdscentrum fick också ett hedersomnämnande i samband med tävlingen om Stockholm stads Kvalitetsutmärkelse. Även år 2006 är verksamheten med och tävlar om denna kvalitetsutmärkelse.
Det är många som vill besöka verksamheten som ligger i Hässelby och det kan vara svårt att få plats. Många äldre efterfrågar verksamheten även i Vällingby. För att ge fler äldre möjlighet till denna utmärkta verksamhet vill vi undersöka möjligheten att starta verksamheten även i Vällingby.
Vi anser att verksamheten ska ingå i den ordinarie verksamheten för att inte riskera att försvinna när projektet tar slut.
Folkpartiet liberalerna vill vidareutveckla denna verksamhet och vill därför uppdra till förvaltningen att:
– Undersöka möjligheten att starta ett Friskvårdscentrum även i Vällingby.”