Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-04-25

Sammanträde 2006-04-25

Datum
Klockan
19:00
Plats
Medborgarhuset Trappan, Vällingbysalen, Vällingbyplan 9, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

1 Öppnande av sammanträdet, klockan 19:00

3 Protokolljusterare och tid för justering.

4 Förvaltningschefens information

- Rapport från Smedshagsskolan om genomförd studieresa.
-
-

Bordlagda ärenden (Utsänds ej på nytt)

5 Kvalitetsgarantier 2006 för förskolor och skolor.

Dnr 042-049-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Bilagor
5.Backluraskolan kvalitetsgaranti 2006,bilaga.dot (184 kb) 5__Björnbodaskolan_Kvalitetsgaranti__2006,bilaga.pdf (132 kb) 5__Björnboda-Sörgårdens_kvalitetsgarantier_2006,_bilaga.pdf (118 kb) 5_Backlura__förskolor_kvalitetsgaranti__2006,bilaga.pdf (139 kb) 5_Dagbarnvådare_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (112 kb) 5_Grimsta_förskolor_2006,bilaga.pdf (118 kb) 5_Grimstaskolans_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (134 kb) 5_Hässelby_gårds_förskolor_kvalitetsgarantier_2005,biaga.pdf (99 kb) 5_Hässelbygårdsskolans_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (138 kb) 5_Kvalitetsgaranti2006,Maltesholmsskolan,bilaga.pdf (122 kb) 5_Kvalitetsgarantier_06_Hässelby_Villastadsskola,bilaga.pdf (99 kb) 5_kvalitetsgarantier_Smedshagsskolan_2005-2006,bilaga.pdf (112 kb) 5_Loviselundsskolans_kvalitetsgaranti_-06,bilaga.pdf (133 kb) 5_Maltesholms_förskolor_kvalitetsgaranti__2006,bilaga.pdf (135 kb) 5_Nälsta-_Vinsta_förskolors_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (103 kb) 5_Nälstaskolans_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (131 kb) 5_Råcksta_förskolor_2006,bilaga.pdf (109 kb) 5_Smedshagen_Trollboda_förskolor_kvalitetsgaranti__2006,bilaga.pdf (137 kb) 5_Sörgårdsskolans_Kvalitetsgaranti_2006,bilaga.pdf (129 kb) 5_Trollbodaskolan_kvalitetsgaranti_2006,bilaga.pdf (127 kb) 5_Vinstagårdsskolans_Kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (120 kb) 5_Vinstaskolan_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (122 kb) 5_Vällingby_förskolor_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (140 kb) 5_Vällingbyskolans_kvalitetsgarantier_2006,bilaga.pdf (133 kb)

Återremitterat ärende

7 Nya bostäder på Tumultgränd i Lunda, Kälvesta.

Inbjudan till plansamråd angående del av fastigheten Lunda 6:1,
S-Dp 2004-06696-54. Dnr 301-141-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

8 Beräknat behov av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS, perioden 2006-2010.

Protokoll från nämndens råd

9 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

10 Protokoll från lokala handikapprådet.

Nya beslutsärenden

11 ILS-rapport april 2006.

12 Projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse.

13 Beloppsgränser för periodiseringar i tertialbokslut 1 för 2006.

14 Beslut om delegering till de utredare som är anställda vid det nyinrättade bedömningskansliet inom omsorgen om funktionshindrade.

15 Skolornas arbete med att motverka alla former av kränkande behandling.

16 Tillsynsplan 2006 för enskild verksamhet med inriktning äldreomsorg.

17 Tillsynsplan 2006 för enskild verksamhet med inriktning funktionshinder, SoL och LSS.

19 Tillstånd för studieresa till Libanon för deltagare från Smedhagsskolan.

20 ”Örebro preventionsprogram i Hässelby-Vällingby”.

Ansökan till Länsstyrelsen om medel för projektet.
Dnr 500-211-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 ”Tidig upptäckt av riskbruk/riskbeteende bland vuxna och gymnasieungdomar”.

Ansökan till Länsstyrelsen om medel för projektet.
Dnr 500-212-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

22 ”KOMET i förskolan”.

Ansökan till Länsstyrelsen om medel för projektet.
Dnr 400-213-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Remisser

23 Stadens arbete med elever i behov av särskilt stöd inom grundskolan - en uppföljning av tidigare granskning.

Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/02-06.
Dnr 400-082-2006


Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

24 Styckevis och delt – Om vården och omsorgen till multisjuka äldre som bor kvar i det egna hemmet.

Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/22-06.
Dnr 530-094-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

25 Anhörigåterförening – Slutbetänkande av utredning om uppehålls- tillstånd för familjeåterförening och för varaktigt bosatta.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 333-781/2006.
Dnr 510-123-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

26 Folkhälsoprogram för Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr xxx-xxx/2006.
Dnr 200-121-2006

27 Nya bostäder vid Johannelundstoppen, Hässelby Gård och Vinsta.

Inbjudan till plansamråd angående stadsdelarna Hässelby Gård, del av Vinsta 5:1. S-Dp 2002-16782-54. Dnr 301-194-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

28 Inkomna handlingar.

29 Uppdragslista.

30 Information om kvalitetsnorm och standardvårdplan för vård av patient med trycksår eller risk för trycksår.

32 Skötsel av Allmänna badet och Lövstabadet.

33 Rutiner för debitering av avgifter och uppsägning av plats inom barnomsorgen.

Anmälan revisionsrapport, dnr 420/78-06.
Dnr 400-218-2006

34 Stadsdelsnämndernas insatser för arbetslösa.

Anmälan revisionsrapport, dnr 420/80-06.
Dnr 500-171-2006

Nya beslutsärenden (forts.)

35 Långseleringen – ombyggnad till förskola.

Mötesinformation

Närvarande
Ordförande Berit Kruse
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)

Ledamöter
Eva Oivio (s) §§ 1-36
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Birgitta Wahlman (m)
Bo Arkelsten (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Katariina Güven (fp) §§ 1-40

Tjänstgörande ersättare
Seyfi Dogan (s)
Svante Erlandsson (m)
Janet Mackegård (s) §§ 37-43
Fahri Ölcer (fp) §§ 41-43

Ersättare
Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Peter Engberg (s), Emma Lennartsson (s), Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp), Margareta Åkerblom (m), Ingela Gille Rausén (fp), Fahri Ölcer (fp)

Anmält förhinder
Örjan Sjögren (s), Michael Sjöstrand (m), Bogdan Godymirski (m), Eva Aronsson (kd)

I tjänsten närvarande
Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Lennart Keberg, Siw Lideståhl, Mona Thorin, Tom Thorell, Eva Tångfeldt, Charlotte Brandorf.

Personalföreträdare
Yvonne Elkström, Jan-Erik Berg
(öppna delen)

Tid för justering
2006-05-03

Vid protokollet
Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-05-03.

§4 Förvaltningschefens information

Vid dagens sammanträde fanns ingen information att lämna.

§5 Kvalitetsgarantier 2006 för förskolor och skolor

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 23 februari 2006.

Dnr 042-049-2006.

Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 28 mars 2006, § 12.

Sammanfattning

Stadens kvalitetsstrategi innebär att verksamheter som vänder sig mot brukarna utformar kvalitetsgarantier. Dessa ska godkännas av nämnden. I garantierna
be­skrivs enheternas åtaganden, som syftar till att klargöra vad den enskilde kan för­vänta sig av verksamheten. I ärendet ingår kvalitetsgarantier från samtliga enheter utom Loviselunds förskolor, som inte anser sig slutfört processen med
att ta fram enhetens garantier. Garantierna har bedömts som trovärdiga.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bilagda kvalitetsgarantier för förskolor och skolor.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Processen med att ta fram kvalitetsgarantier är och ska ses som en del av verk­samhetens utvecklingsarbete och ska leda till positiva förändringar.
Det är väsentligt att kvalitetsgarantierna inför 2007 utformas så att de innehåller tydli­gare mätbara mål så att resultaten kan avläsas och eventuella åtgärder senare vidtas.”

§6 Kvalitetsgarantier 2006 för Äldreomsorg

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 27 februari 2006.

Dnr 043-134-2006.

Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 28 mars 2006, § 13.

Sammanfattning

Stadens kvalitetsstrategi förutsätter att verksamheterna utformar kvalitetsgaran­tier. Dessa ska godkännas av stadsdelsnämnden. I garantierna beskrivs enhe­ter­nas åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner de till tjänsteutlåtandet bilagda kvalitetsgarantier för äldreomsorgen.

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (m) lämnade följande särskilda uttalande:

”Processen med att ta fram kvalitetsgarantier är och ska ses som en del av verk­samhetens utvecklingsarbete och ska garantera en viss nivå och leda till positiva förändringar. Det är väsentligt att kvalitetsgarantierna inför 2007 utformas så att de innehåller mätbara mål så att resultaten kan avläsas och att utifrån detta ska eventuella åtgärder kunna vidtas.”

§7 Nya bostäder på Tumultgränd i Lunda, Kälvesta - återremiss

Inbjudan till plansamråd angående del av fastigheten Lunda 6:1

S-dp 2004-06696-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 10 april 2006.

Dnr 301-141:1-2006.

Sammanfattning

Trafikflödet på Tumultgränd har mätts, och stadsbyggnadskontoret bedömer att den ökning av trafikmängden som det föreslagna bostadsområdet genererar är acceptabel ur trafiksäkerhetssynpunkt och bullersynpunkt. Godshanteringen vid Lundaterminalen är inte ett skäl att avstå från att bebygga området, dock har verksamhetsutövaren vissa lagstadgade skyldigheter att vidta åtgärder vid han­tering av farligt gods. Stadsbyggnadskontoret har gjort bedömningen att den till­kommande bebyggelsen inte begränsar möjligheten att bedriva verksamhet vid terminalområdet. Vid ianspråktagandet av grönområdet avser man att förädla kvarvarande mark. Detta är i linje med de åtgärder staden åtagit sig att genomföra vid exploatering av grönområden. Vissa områden, såsom naturskyddsområden, biologiska spridningsvägar och livsmiljöer för skyddsvärda arter, är fredade från exploatering enligt Stockholms miljöprogram. Det aktuella området utgör inte en sådan skyddsvärd miljö. Förvaltningens bedömning är därför att planförslaget bör tillstyrkas.

_______________________

Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut till vilket ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) anslöt sig till och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+mp):s förslag.

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Ordförande utsåg (s+mp):s förslag som huvudförslag. Ordförande ställde (m+kd):s förslag mot (fp+v):s förslag för att utse motförslag.

Stadsdelsnämnden beslöt att utse (m+kd):s förslag som motförslag.

Ordförande ställde huvudförslaget mot motförslaget.

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (s+mp):s förslag (huvudförslag).

Nej-röst för bifall till (m+kd):s förslag (motförslag).

Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) meddelade att hon inte deltar i
voter­ingen.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen avslutad och anmälde att med 6 ja-röster /Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Eva Oivio (s), Bengt Roxne (s), Seyfi Dogan (s), Birgitta Wosse (mp) mot

6 nej-röster / Fredrik Wallén (kd), Birgitta Wahlman (m), Bo Arkelsten (m), Svante Erlandsson (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Katariina Güven (fp) har stads­delsnämnden genom ordförandes utslagsröst beslutat enligt (s+mp):s förslag.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden avslår i sitt remissvar detaljplan för del av fastigheten
Lunda 6:1 i stadsdelarna Lunda och Kälvesta i Stockholm

2. Stadsdelsnämnden överlämnar detta beslut till marknämnden för kännedom

3. Stadsdelsnämnden anför

Stadsdelsnämnden är positiv till att alla möjligheter prövas så att fler bostäder byggs i vårt Stockholm.

En mycket stor andel bostäder har kommit till i stadsdelen och fler planeras.

Tumultgränd, Fastighet Lunda 6:1 är dock ett planförslag som stadsdelsnämn­den ej kan godkänna. Det finns ett antal mycket svaga punkter i förslaget .

Under 2005 ställde sig stadsdelsnämnden bakom förvaltningens tjänsteutlå­tande vilket innebar att nämnden avslog bebyggelse på de aktuella marken.
I det tjänsteutlåtande som nämnden nu har att ta ställning till är förslaget från för­valtningen att nämnden ska godkänna den tilltänkta bebyggelsen vid bilspedi­tionen i Kälvesta

Vid ungefär samma tidpunkt som planärendet för bostäderna var uppe för be­slut ansökte stadsdelsnämnden om ett tillfälligt bygglov för en förskolepavil­jong för ca 30 barn 1-5 år som då organisatoriskt skulle höra till den befintliga förskolan Tumultet. Stadsbyggnadskontorets tjänstemän föreslog avslag men stadsbyggnadsnämnden tillstyrkte. Boende i området överklagade beslutet och fick rätt hos Länsstyrelsen.

Stadsbyggnadskontoret säger i förskoleärendet (citat ur beslutet):

”I förslaget ska båda förskolorna ha en gemensam lekgård för alla avdelningar vilket innebär att över 120 till 130 barn samtidigt kommer att vistas på lekgår­den. Detta kan inte sägas vara en lämplig miljö vare sig för förskolebarnen eller för personalen. Stadsbyggnadskontoret finner att etableringen av ytterligare en förskola vid Tumultgränd inte kan sägas vara lämplig med hänsyn till trafiksä­kerheten. Etableringen kan medföra olägenhet för såväl barnen som personalen på förskolorna som de boende i området. Föreslagen etablering av förskolepa­viljong innebär en avvikelse av gällande detaljplan beträffande användningen. Förslaget är dåligt anpassat till omgivningen, ovarsamt avseende trafiksituatio­nen samt kan medföra olägenheter för barn, personal och omkringboende.”

Länsstyrelsens beslut rörande föskolepaviljongen 2003-10-13

Överklagande av ett beviljat bygglov för uppställning av paviljong för förskola på fastigheten Kälvesta 1:3 i Stockholms kommun.

”Länsstyrelsen delar Stadsbyggnadskontorets uppfattning att området redan i dag är hårt belastat med trafik för lämning och hämtning av förskolebarn samt av trafiken till och från de boende i området.

Användandet av fotbollsplanen som förskola kan inverka så menligt på trafiksäkerheten och medföra sådana omfattande olägenheter att de skall anses betydande och utgörande hinder mot användningen. Länsstyrelsen finner därför att överklagandet skall bifallas.”

När nu ärendet om att bygga bostäder vid Tumultgränd i Lunda, Kälvesta så är för­slaget att 40 rad- och kedjehus ska byggas.

Man räknar med en väsentlig ökning av trafiken på Tumultgränd och det är samma gatusträcka som ovan beskrivs i Länsstyrelsebeslutet om förskolepaviljongen.

Förslaget innebär förutom trafikökningen också att den nya vägslingan ska kunna förläggas tätt utmed staketet som inhägnar förskolans lekgård. Detta tro­ligen för att inte få för stark lutning på den nya vägen Det är teoretiskt möjligt men olämpligt med tanke på barnens miljö och deras personal.

De planerade husens läge med en tung industri som mycket nära granne, är det som mest oroar nämnden.

Den närliggande industrin, terminalen Lunda, var tidigare en s.k. § 43 anlägg­ning vilket innebar att det ska vara ett avstånd på 500 meter till bostadsbebyg­gelse. Utifrån den nya Räddningstjänstlagen pågår en omklassning av anlägg­ningar och det innebär att Lunda terminalen ännu ej är klassad vilket i sin tur inte behöver betyda att terminalen hanterar mindre farligt gods.

Det behövs en riskanalys som även tar upp risken för befintliga bostäder utmed Sörgårdsvägen ner mot Bergslagsvägen.

Terminalen har verksamhet dygnet runt och ständig stark bevakningsbelysning.

I detaljplaneförslaget framgår inte tydligt hur långt avståndet är mellan termi­nalen och det nya bostadsområdet utan det är grovt uppskattat .

Avståndet är i realiteten inte mer än 40 meter. Stadsdelsnämnden avslår av ovanstående skäl förslaget om bostadsbebyggelse då risken för att en eventuell brand med kemikalier etc. finns och verksamheten fortfarande inte är klassad. Stadsdelsnämnden återremitterade detta ärende vid sammanträdet i mars för att få trafik- mark- och terminalförhållandena ytterligare beskrivna. Nämnden anser dock inte att det i det nya förslaget efter återremitteringen, framkommer något som påverkar vårt tidigare ställ­ningstagande.

Nämnden står därför fast vid sitt tidigare ställningstagande.

Stadsdelsnämnden vill se att både stadsdelsförvaltningen och stadsbyggnads­kontoret tar hänsyn till det i ärendet redovisade Länsstyrelsebeslutet angående trafikökningen.

Stadsdelsnämnden finner att det är olämpligt att förlägga en väg tätt intill och utmed barnens lekgård.

Lundaterminalen är ännu inte klassad utifrån nya lagen vilket gör att ovissheten om fara är stor. Närheten till terminalen är i sig en orsak till avslag till den före­slagna bebyggelsen.

Den risk som finns vid en eventuell brand etc. vid den närliggande terminalen är förenat med fara för boende i det tilltänkta området varför vi anser att områ­det ej ska bebyggas med bostäder.

Nämnden avslår förslaget till detaljplan för Nya bostäder på Tumultgränd i Lunda, Kälvesta.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. att delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut

2. att därutöver anföra

Stockholm behöver bostäder – därom råder inget tvivel. Det kommer alltid att för några betyda vissa olägenheter när nya bostäder byggs, precis som när våra nuva­rande bostäder byggdes. Då uppfattades det säkert som olägenheter för dem som då redan bodde här.

Tricket är att uppfylla stadens och stockholmarnas berättigade krav på bostäder (och för den del annan byggnation) men samtidigt uppfylla de nu boendes rätt­mätiga krav på en fortsatt god boendemiljö. En balansakt som ibland kräver mil­limeterprecision och fingertoppskänsla.

Den borgerliga oppositionens grundläggande uppfattning är att staden ännu inte är färdigbyggd och fullt utvecklad. Vi vet att även socialdemokraterna är av samma uppfattning. När planfrågor remitteras till de lokala stadsdelsnämnderna är det upp till de lokala politikerna att söka finna en balans mellan de i sig ibland oförenliga kraven. Dock, skulle alla lokala politiker i hela staden alltid säga nej till alla centralt utarbetade förslag skulle Stockholm stagnera och dö. Och en massa människor, som kanske ännu inte fått lyckan att få en bostad, skulle drabbas hårt.

Nu föreliggande planförslag tillhör kategorin mycket utrett och mycket ifrågasatt.

Dock är det vår bedömning att några punkter till skulle behöva penetreras innan vi kan bejaka förslaget.

Ø Dels gällande trafiksituationen – även om vi vet att många lokalgator i staden vissa tider på dygnet är mycket trafikbelastade vill vi ändå att andra möjliga trafiklösningar studeras.Infart från någon annan lokalgata? Infart direkt från Bergslagsvägen? Infart från Järfällasidan? Dock undrar vi över trafikuppskatt­ningen. Hur kommer man fram till att varje hus genererar 6 bilåkningar per dag? Snittet vad gäller bilinnehav härute är 0.7 bil/hus. Även om man räknar med 1 bil per hus skulle varje hushåll åka fram eller tillbaka 6 gånger? Alla åker ej bil till jobbet, men gör man det blir det två resor. Sedan kanske man kör grabben till fotboll, åker och storhandlar, hälsar på mormor – varje så­dan blir två resor. Men hur mycket åker man egentligen per dag, handen på hjärtat? Om man utgår från dessa siffror kan ju hela beräkningen bli fel!

Ø Dessutom, många boende skriver att de redan nu störs väldigt mycket av bull­ret från Lundaterminalen. Det är ju några hus som för detta fått sänkt taxe­ringsvärde. Man oroas även för att bränder, utsläpp etc. från terminalområdet kan drabba de boende. Det krävs m a o ett rejält säkerhetsavstånd, både för gamla och nya boende, men även för dagisbarn som ska ut och titta på naturen. Vår fråga blir då om man inte på sikt bör se en minskning av själva terminal­området, och en flyttning av vissa delar till områden längre ut från staden, och på mer avstånd från tättbebyggt område.

När terminalen en gång planerade såg inte bostadssituationen ut som den gör nu, ej heller pågick lastning/lossning och transporter med samma intensitet och på så sena timmar. Själva området har också svällt med åren. Vad är det som säger att dylik verksamhet ens ska ligga så nära staden? Vilken vits är det att tvinga in långtradare på smågator och i köer?

Ø Slutligen önskar vi att man ser över antal och placering av husen, så att en opti­mal lösning erhålles med tanke på grönområdets utformning och termina­lens placering. Dvs.kan man med små förändringar tillfredsställa fler intressen är detta att föredra.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut

2. att därutöver anföra följande:

De boendes oro inför ytterligare hus så nära Lundaterminalen måste tas på all­var och vi utgår ifrån att stadsbyggnadsnämnden kommer att få en tydlig redo­visning från brandförsvaret innan beslut kan fattas.

Vi anser till skillnad från förvaltningen att alternativa trafiklösningar måste studeras närmare, inte minst p.g.a. det befintliga daghemmet i området.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§8 Beräknat behov av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS, perioden 2005-2009

Redovisning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 november 2005.

Dnr 521-643-2005.

Dnr 521-203-2006

Ärendet återremitterades vid nämnden sammanträde den 31 januari 2006, § 5.

Sammanfattning

Trots ökad nybyggnation är bristen på bostäder med särskild service för vuxna enligt lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade, LSS, stor i Stockholm och omsättningen liten. Totalt i staden har 219 personer, november 2005, ett omedelbart behov av bostad enligt LSS. Fyra personer, i Hässelby-Vällingby, har ansökt om bostad med särskild service enligt LSS, utredning pågår i samtliga ärenden. En dom är ej verkställd men bostad kommer troligtvis kunna erbjudas brukaren inom ca tre månader. För att lösa bristen på bostäder har förvaltningen bl.a. undersökt möjligheten att ta tillvara den överkapacitet av lägenheter som i november 2005 fanns på Skolörtens äldreboende. Att erbjuda yngre personer bo­stad i anslutning till ett äldreboende bör endas ske i undantagsfall. Ansökningar från äldre personer som ansöker om gruppbostad finns för dagen inte. Förvalt­ningen undersöker möjligheten att på vissa gruppbostäder bygga till ytterligare en lägenhet. Förvaltningen har också anmält intresse om ruppbostäder och servi­celägenheter i olika byggprojekt i stadsdelen.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger den till handlingarna.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

att godkänna redovisningen samt

att uppdra åt förvaltningen att till denna inkomma med konkreta förslag på hur behoven ska uppfyllas.

Av ärendet framgår att behovet av dylika bostäder är stort de kommande åren. Dock framgår det inte tydligt hur de behoven är tänkta att lösas. Vi skulle därför uppskatta att en sådan redovisning lämnades.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§9 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden

den 7 april 2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§10 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde

den 3 april 2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§11 ILS-rapport april 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 18 januari 2006.

Dnr 102-204-2006.

Sammanfattning

Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (utom januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet
i enlighet stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS).
ILS-rap­porterna utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Prognostise­rade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknads­politik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbets­lösheten.

Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla

att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.

Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas dag­lig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det vi­sar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighets­principen i kommunallagen. Den allt restriktivare biståndsbe-dömningen av be­sparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktions-hindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl be­hövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldre­omsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av plat­ser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särsko­lan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloni­serade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajori­teten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverk­samheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar.

Bl.a. nekas barn och ung­domar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet. Den finansi­ella påfrestningen av besparingarna påverkar särskole-verksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ung­doms- och skolavdelningen.

Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kost­nader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prio­riteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshind­rade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”

§12 Projekt inom ramen för Stadsdelsförnyelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 april 2006.

Dnr 031-205-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner projekten:

· Inlineramper i Grimsta 200 tkr

· Löparbanor Hässelby IP (utökning) 200 tkr

· Backlura skolans utemiljö (projektering) 50 tkr

· Träffpunkt parkleken Oxtungan 75 tkr

Stadsdelsnämnden avslår projekt:

· Kulturverksamhet i Grimsta förskolor 72 tkr

Stadsdelsnämnden godkänner återföring av projektmedel:

· Återföring 813 tkr

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med
hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

  1. Därutöver anföra

En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjlig­heten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett vik­tigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Folkpartiet liberalerna anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:

”Som vi tidigare uttalat vill vi återigen betona vikten av att stadsdelsnämnden av­seende projekt inom stadsdelsförnyelsen noterar vilka projekt som kan innebära framtida underhållskostnader för staden. Vid förslag på tillstyrkande av sådana projekt bör förvaltningen beröra hanteringen av dessa framtida kostnader i sitt tjänsteutlåtande.

Det är ofta bra projekt och goda initiativ som genom stadsdelsförnyelsen får möj­lighet att förverkligas och vår förvaltning gör generellt ett gott arbete med att be­reda alla inkommande projektansökningar. När det handlar om saker som det är rimligt att kommunen bör vara med och finansiera borde dock dessa i princip ligga i den ordinarie budgeten.”

§13 Beloppsgräns för periodiseringar i Tertialbokslut 1 för 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 april 2006.

Dnr 102-206-2006.

Sammanfattning

Enligt stadsledningskontorets anvisningar för nämndernas arbete med terti­albokslut 1 för 2006 ska kostnader och intäkter redovisas på rätt period. Det är dock endast väsentliga belopp som ska periodiseras. Det finns såle­des inget krav på en fullständig periodisering av kostnader och intäkter i samband med tertial-bokslutet. Kostnader för löner och hyror ska dock all­tid periodiseras. Enligt de centrala anvisningarna ska respektive nämnd fastställa beloppsgräns för vad som ska periodiseras i tertialbokslutet.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden fastställer lägsta belopp för periodiseringar av kostnader och intäkter i tertialbokslutet till 100 000 kronor (etthundratusen kronor).

§14 Beslut om delegering till de utredare som är anställda vid det nyinrättade bedömningskansliet inom omsorgen om funktionshindrade

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 18 april 2006.

Dnr 011-207-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar att de utredare som är anställda vid det

nyinrättade bedömningskansliet vid socialtjänstförvaltningen får rätt att för stadsdelsnämndens räkning göra bedömningar av ersättningsni­våer för beslut som fattats om insatserna gruppboende, korttidshem och daglig verksamhet enligt LSS. Denna delegering av bedömnings­rätt ska gälla under tiden 1 maj 2006 – 31 december 2008.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§15 Skolornas arbete med att motverka alla former av kränkande behandling

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 20 mars 2006.

Dnr 400-208-2006.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden gav vid sammanträdet 14 februari 2006 förvaltningen i upp­drag att i april skriftligen redovisa hur skolorna arbetar för att motverka alla for­mer av kränkande behandling. På grund av ny lagstiftning inom området, ber för­valtningen att få skjuta upp redovisningen till senare delen av höstterminen. 8 februari i år fattades beslut om en ny lag för förskolor och skolor, ”Trygghet, re­spekt och ansvar. Lag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. 2005/06:38”.

Lagen träder i kraft 1 april. Denna lag medför förändringar för skolornas sätt att arbeta, varför Skolverket kommer att utforma nya Allmänna råd. Dessa råd, som blir vägledande för skolornas arbete, kommer först till sommaren / hösten. Förskolor och skolor måste alltså omarbeta sina nuvarande planer till ”Likabe­handlingsplaner” och se över hela sitt arbete mot kränkande behandling. Förvalt­ningen vill därför avvakta med redovisningen tills denna omorganisation är genomförd.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar att redovisningen av skolornas arbete flyttas till senare delen av höstterminen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi har förståelse för att förvaltningen önskar skjuta på redovisningen. I höst bör våra skolor ha hunnit anpassat sig till den nya lagstiftningen och, framförallt, fått någon praktisk erfarenhet av dess tillämpning.

Helst hade vi dock ändå önskat någon redovisning av skolornas arbete fram till nu. Inte minst därför att vi, oaktat den nya lagen och andra nationella regelverk, anser det vara viktigt (både principiellt och för det praktiska åtgärdsarbetet) att Stockholms stad även skaffar en egen policy för att motverka mobbning och an­nan kränkande särbehandling i skolan.”

§16 Tillsynsplan 2006 för enskild verksamhet med inriktning äldreboende

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 april 2006.

Dnr 530-113-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på Länsstyrelsens begäran om tillsynsplan för enskild verksamhet med inriktning äldreomsorg.

§17 Tillsynsplan år 2006 för enskild verksamhet med inriktning funktionshinder, SoL och LSS

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 31 mars 2006.

Dnr 520-112-2006.

Sammanfattning

Länsstyrelsen i Stockholm har av stadsdelsnämnden begärt en tillsynsplan för 2006 av enskild verksamhet enligt SoL och LSS. Tillsynen kommer att göras i samarbete med Länsstyrelsen under hösten 2006. Tillsynsrapporterna kommer att anmälas i stadsdelsnämn 2006 11 25 och därefter skickas till Länsstyrelsen. Att göra tillsynen tillsammans med Länsstyrelsen kommer att komplettera den tillsy­nen som gjordes maj t.o.m. augusti 2005 på dagliga verksamheter och gruppbo­städer i kommunal regi. Att göra motsvarande tillsyn på verksamheter i enskild regi bidrar till att få en helhetsbild av samtliga dagliga verksamheter och grupp­bostäder i stadsdelen.

­­­­­­­­­­­­­­­_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på Länsstyrelsens begäran om plan för tillsyn av enskild verksamhet inom omsorg om personer med funktionsnedsättning enligt socialtjänstlagen SoL och lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade (LSS).

§18 Lokal handlingsplan - Mäns våld mot kvinnor i nära relationer – för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 6 april 2006.

Dnr 500-209-2006.

Sammanfattning

Socialtjänstlagen ger Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd det yttersta ansvaret att våldsutsatta kvinnor och deras barn får det stöd och den hjälp som de behöver. Stadsdelsnämnden fattade i april 2005 beslut om en lokal handlingsplan. Denna plan har nu reviderats.

Handlingsplanen innehåller praktisk information och rutiner för anställda inom förvaltningen. Här finns anvisningar och råd om vad man som anställd skall tänka på och göra ur kvinnans, barnets och mannens perspektiv med betoning på det som rör kvinnan och barnet. Planen omfattar kvinnor som utsätts för våld i samkönade relationer. Män som utsätts för våld i samkönade eller heterosexuella relationer utesluts inte från att omfattas av de åtgärder som beskrivs i handlings­planen, utan förhoppningen är att de även skall komma dem tillgodo.

Vidare finns information om både interna och externa stödåtgärder samt hänvis­ningar till andra myndigheter och instanser.

_____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner med nedanstående tillägg handlingsplanen Mäns våld mot kvinnor i nära relationer för Hässelby-Vällingbys stadsdels­nämnd

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att i syfte till långsiktighet och kontinuitet tillse att alla berörda enheter i sina åtaganden i verksamhetsplaner iaktta arbetet med den lokala handlingsplanen.

3. Stadsdelsnämnden anför

Förvaltningen har arbetat fram ett omfattande material som ska användas i stadsdelens verksamhetsområden framöver. För att detta viktiga material aktivt ska användas bör det regelbundet avstämmas, utvärderas och på nytt uppdate­ras.

En grupp utsatta kvinnor som också kan behöva hjälp och som bör omfattas av nämndens handlingsplan är kvinnor som kommit till Sverige genom äktenskap.

Migrationsverket beviljar i regel uppehållstillstånd för två år – i vissa fall för kortare perioder- under en tvåårsperiod. Det händer att anknytningen upphör under prövotiden och unga kvinnor måste då lämna landet. När äktenskapet bryts av olika skäl lämnas kvinnorna åt sitt öde utan skyddsnät och utan möj­lighet att göra anspråk på gemensamma tillgångar. Kvinnorna undviker ofta att anlita rättslig hjälp eftersom de är rädda att utvisas och av den anledningen tvingas de till tystnad.

Att återvända till respektive hemland är förknippat med skam och som konse­kvens isolering för kvinnan. Kvinnorna bör få chans att pröva sin sak innan de tvingas lämna Sverige och för detta har sociala myndigheterna ett ansvar.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Att inom ramen för kommunens socialtjänst verkligen kunna hjälpa kvinnor som utsätts för våld i nära relationer är oerhört viktigt. I det perspektivet visar den handlingsplan som sammanställts av vår förvaltning på att man förstår uppdragets betydelse och att man verkligen vill arbeta på bästa sätt för att kunna hjälpa miss­handlade kvinnor. Det framlagda förslaget är en bra början för att ge detta hjälpar­bete en verklig struktur. Säkerställs bara att handlingsplanen blir ett levande do­kument (som både verkligen tillämpas och uppdateras) bör planen kunna förbättra förutsättningarna för att många kvinnor som utsätts för våld i nära relationer verk­ligen får effektiv och verkningsfull hjälp.

Med detta fastställt så måste det dock nämnas att den nu presenterade planen har vissa brister. Brister som bör kunna åtgärdas vid framtida uppdateringar. Exempelvis så känns inte planens olika avsnitt för ”Säkerhetsplanering” tillräck­liga och avsaknaden av en tydlig innehållsförteckning gör dokumentet svåröver­skådligt.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag till beslut.

§19 Tillstånd för studieresa till Libanon för deltagare från Smedshagsskolan

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 april 2006.

Dnr 405-210-2006.

Sammafattning

Ett lag bestående av tre deltagare från Smedshagsskolan, har av Den Globala Skolan antagits till en kompetensutveckling kring Libanon. Kursen arrangeras av Den Globala Skolan i samarbete med SIDA och Myndigheten för skolutveckling. Utbildningen består av kursdagar i Sverige samt en studieresa till Libanon enligt bifogat program.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner - under förutsättning att UD inte avråder från resa till Libanon vid tidpunkten i fråga – att ett lag från Smedshagsskolan
del­tager i den Globala skolans studieresa till Libanon.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd):s förslag

§20 Örebro preventionsprogram i Hässelby-Vällingby

Ansökan till Länsstyrelsen om medel för projektetet.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 april 2006.

Dnr 500-211-2006.

Sammanfattning

En forskargrupp från Örebro Universitet har visat att genom information till föräldrar och överenskommelser som görs mellan föräldrar på ordinarie föräld­ramöten resulterat i en halvering av berusningsdrickandet bland femtonåringar. Arbetsmetoden har fått namnet ÖPP (Örebro PreventionsProgram).

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd vill använda denna metod genom att erbjuda utbildning i metoden till personal inom grundskola, socialtjänst och fritidsverk­samhet. Dessa ska sedan erbjudas grundskolorna år 6-9 för att föra ut metoden vid föräldramöten. Informatörerna avses att inledningsvis finansieras med utvecklingsbidrag från Länsstyrelsen.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden ansöker om utvecklingsbidrag med 200 000 kronor från Länsstyrelsen till projektet Örebro preventionsprogram i Hässelby-Vällingby.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§21 Tidig upptäckt av riskbruk/riskbeteende bland unga vuxna och gymnasie­ungdomar

Ansökan till Länsstyrelsen om utvecklingsmedel till förebyggande insatser för projektet.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 april 2006.

Dnr 500-212-2006.

Sammanfattning

Riksdagen har fattat beslut om en nationell handlingsplan för att förebygga alko­holskador vars syfte är att förstärka och samordna det alkoholskadeförebyggande arbetet. Riksdagen har även fattat beslut om en nationell handlingsplan mot nar­kotika. Länsstyrelsen fördelar medel till kommunerna i Stockholms län för lokala alkohol- och narkotikaförebyggande insatser. Undersökningar pekar på att gym­nasieungdomar och unga vuxna konsumerar betydligt mer alkohol än övriga åldersgrupper. Länsstyrelsen i Stockholms län kommer för 2006 att prioritera förebyggande insatser riktade till målgruppen unga vuxna. Bromma stadsdel jämte Hässelby/Vällingby stadsdel har därför i sitt val av betydligt mer alkohol än övriga åldersgrupper. Länsstyrelsen i Stockholms län utvecklingsområde priorite­rat åldrarna 16-23 år när det gäller alkoholförebyggande arbete. Ungdomsmottag­ningen är en av de lokala arenor som möter ovan nämnda åldersgrupp. Vi ansöker därför gemensamt om utvecklingsmedel till alkoholförebyggande insatser inom ramen för ungdomsmottagningarna.

BESLUT

Stadsdelsnämnden ansöker tillsammans med Bromma stadsdelsnämnd om utvecklingsbidrag med 600 000 kronor från Länsstyrelsen till projektet ”Tidig upptäckt av riskbruk/riskbeteende bland unga vuxna och gymnasieungdomar”. Beslutet gäller under förutsättning att även Bromma stadsdelsnämnd ansöker om utvecklingsbidrag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§22 KOMET i förskolan

Ansökan till Länsstyrelsen om utvecklingsmedel till förebyggande insatser för projektet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 april 2006.

Dnr 400-213-2006.

Sammanfattning

Insatser för att förebygga psykosociala problem har fått allt större uppmärksam­het i Sverige. Det finns dock få preventionsprogram i Sverige som har utvärderats på ett sådant sätt att det går att dra slutsatser om de fungerar. Stockholms stad har sedan 2003 med stöd av länsstyrelsen utvecklat ett föräldrastöds- och ett skolpro­gram under namnet KOMET, som har visat på goda resultat. Bromma, Enskede-Årsta och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnder vill nu tillsammans utveckla ett program för förskolepersonal. Forskningen visar att stöd till barn i förskoleåldern kan minska förekomsten av utagerande problembeteenden, den visar också att in­satser under tidiga år har stor betydelse för att förebygga en senare antisocial ut­veckling.

_________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden ansöker tillsammans med Bromma stadsdelsnämnd och Enskede-Årsta stadsdelsnämnd om utvecklingsbidrag med 640 000 kronor från Länsstyrelsen till projektet ”Komet i Förskolan”.

Beslutet gäller under förutsättning att Bromma stadsdelsnämnd och
Enskede-Årsta stadsdelsnämnd ansöker om utvecklingsbidrag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§23 Stadens arbete med elever i behov av särskilt stöd inom grundskolan – en uppfölj­ning av tidigare granskning

Yttrande över Revisionsrapport, dnr 420/02-06

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 april 2006.

Dnr 400-082-2006.

Sammanfattning

Revisionen granskade år 2003 hur staden arbetar med elever i behov av särskilt stöd i stadens grundskolor och fann att formerna för skolenheternas uppföljning och utvärdering av beslutade åtgärder behöver förbättras samt att det är angeläget att stadsdelnämnderna utvecklar dialogen med såväl elever och föräldrar som skolenheterna. Sammantaget bedömde revisorerna att det är tveksamt om staden har tillfredsställande kontroll över att elever i behov av särskilt stöd ges tillräck­liga förutsättningar för en likvärdig utbildning. Revisionen har nu gjort en upp­följande granskning.

Uppföljningen visar bl.a. staden fortfarande inte har någon samlad bild av kost­nadsutvecklingen när det gäller elever i behov av särskilt stöd. Däremot har skol­enheterna utvecklat och förbättrat arbetet med att upprätta och följa upp fast­ställda åtgärdsprogram. Vissa stadsdelsnämnder behöver utveckla dialogen med sina skolenheter och rekommenderas att intensifiera det arbetet. Vidare tillmäts kompetensfondens pågående utbildningsinsatser stor betydelse för att öka sam­verkan med landstinget när det gäller barn i behov av särskilt stöd.

____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till revisorsgrupp 3 som yttrande över revisionsrapporten ”Stadens arbete med elever i behov av sär­skilt stöd inom grundskolan – en uppföljning av tidigare granskning”.

2 Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att för nämnden redovisa den uppdelning som är gjord utifrån ”socio-ekonomiska” fördelningen till skolorna.

3 Stadsdelsnämnden anför

Stadsdelsnämndens har tidigare beslutat att viss del av aktuella resurser ska fördelas till förskolor och skolor utifrån områdets karaktär och kriterierna socio-ekonomiska faktorer, en sk viktning. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en redovisning av denna fördelning är och vad den lett till.

I revisionsrapporten påpekas även behovet av samverkan och BUS-policyn nämns särskilt.

Nämnden vill återigen påpeka vikten av att samverkan mellan stadsdelen och barnpsykiatrin(Bup) med det snaraste påbörjas och tar form.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

att som svar på remissen anföra följande:

Socialdemokraterna införde 2004 ett nytt system för att fördela resurser för skol­elever, förskolebarn, socialtjänst och annat. Många föräldrar, lärare och elever försåg riskerna och protesterade därför kraftigt. Det har nu visat sig att många har drabbats hårt av detta, och då särskilt barn i behov av särskilt stöd, eftersom stödundervisningen har skurits ned i många stadsdelar.

Alla barn är olika, och därför omfördelas sedan många år resurser till skolor i ut­satta områden. Men tyvärr når inte alla pengar som fullmäktige anslår för skol­verksamhet ut till skolorna, utan används av stadsdelarna för annan verksamhet. Vi vill därför införa ett nytt resursfördelningssystem där skolans resurser fördelas direkt till skolorna, och därmed följer föräldrarnas och elevernas val.

Friheten att välja skola ska omfatta alla, även barn som är i behov av stora stöd­insatser. Vi vill därför införa en likvärdighetsgaranti.

Likvärdighetsgarantin inne­bär att alla elever i staden ges samma rätt till stöd, oavsett vilken stadsdel eleven kommer ifrån. Detta borde ju vara självklart, och kommer både att öka valfrihe­ten och minska byråkratin.

Vi vill därför att kommunstyrelsen kommer med ett förslag till likvärdighetsga­ranti för eleverna i Stockholms skolor där medelstilldelningen sker utifrån samma kriterier i staden oavsett i vilken stadsdel barnet är bosatt i.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. Att som svar på remissen anföra följande

Revisionsrapporten pekar på brister i stadsdelarnas arbete med att följa upp stödet till elever med särskilda behov. Tillsammans med det faktum att stadsdelarna tillämpar olika modeller för resursfördelning gör det att risken för att elever med särskilda behov behandlas olika i olika stadsdelar, är överhängande.

Även det nya resursfördelningssystem som införts av socialdemokraterna har ökat risken för att elever med behov av särskilt stöd får olika förutsättningar beroende på i vilken stadsdel de råkar vara bosatt.

Alla barn är olika och därför omfördelas sedan många år resurser till skolor i ut­satta områden. Men tyvärr når inte alla pengar som kommunfullmäktige anslår för skolverksamhet ut till skolorna, utan används av stadsdelarna till annan verk­samhet. Vi vill att skolans resurser fördelas direkt ut till skolorna och därmed följer föräldrarnas och elevernas val.

För att skapa lika och rättvisa förutsättningar för en bra skola för alla barn, oav­sett stadsdel, ska ansvaret för skolfrågorna flyttas från stadsdelsnämnderna till utbildningsnämnden. Först då kan vi få en skola där elevens rätt till stöd och sär­skilda resurser avgörs av behovet, och inte av bostadsadressen.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett eget gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§24 Styckvis och delt – Om vården och omsorgen till multisjuka äldre som bor kvar i det egna hemmet

Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/22-06

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7april 2006.

Dnr 530-094-2006.

Sammanfattning

Stockholms stads revisionskontor har remitterat revisionsrapporten ”Styckevis och delt”, om vården och omsorgen till multisjuka äldre som bor kvar i det egna hemmet till stadsdelsnämnderna för yttrande senast den 15 maj 2006. Av rappor­ten framgår att vården och omsorgen till multisjuka äldre som bor kvar i det egna hemmet i många avseenden fungerar dåligt, trots kunskap om problemen. Förvaltningen anser att revisionsrapporten på ett klart och tydligt sätt pekar på en rad punkter som måste förbättras med avseende på vårdens struktur, system och olika prioriteringar för att kunna ge en bättre vård och omsorg till äldre multi­sjuka personer. Förvaltningen anser att det alltid är viktigt och betydelsefullt att den enskildes perspektiv lyfts fram och fördjupas. Detta ger viktig kunskap och kan bidra till och vara en utgångspunkt för behövliga förändringar.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stockholms stads revisorsgrupper 1, 3 och 4 som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. Att som svar på remissen anföra:

Revisorernas rapport ”Styckevis och delt – Om vården och omsorgen till multi­sjuka äldre som bor kvar i det egna hemmet” pekar på ett antal allvarliga problem i äldreomsorgen i Stockholms stad. Trots att det finns kunskap om problemen, görs ingenting åt dem.

Kärnan i revisorernas kritik handlar om att det saknas struktur och samverkan i vården och omsorgen. Ingen läkare tar samlat ansvar för medicinering bistånds­besluten motsvarar sällan de äldres behov och önskemål. Det visar sig också att många äldre tycker att husläkarna inte är tillgängliga, varför de istället söker sig till sjukhusets akutmottagningar.

Folkpartiet ser mycket allvarligt på den framförda kritiken. Multisjuka äldre befinner sig i en särskilt utsatt position och hamnar ofta mellan vårdens och äldreomsorgens insatser. Det behövs krafttag för att garantera att äldre multisjuka får den vård och omsorg de behöver. Folkpartiet vill inrätta äldrevårdscentraler för att de äldre ska få god tillgång till vård, utan att behöva söka sig till akutmot­tagningar, vilket nu är fallet. Vi vill också införa ett trygghetskvitto, som innebär att varje äldre garanteras tillräcklig vård och omsorg, genom att en person är an­svarig för helhetsbilden.

Utöver dessa två åtgärder, behövs fler handfasta insatser. Rapporten är ett i raden av exempel på hur majoriteten under en längre tid misskött äldreomsorgen. Sedan 2002 har mer än 1000 platser i äldreboenden försvunnit i Stockholm. Den skam­liga nedprioriteringen av äldreomsorgen måste få ett stopp.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänster­majoriteten har snabbt minskat beståndet av platser. Det är oacceptabelt att om­vandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåtits motivera en omvandling av servicehus, i själva verket berott på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsde­larna.”

Särskilt uttalande

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

”Revisorerna i Stockholms stad och län har granskat vården av de multisjuka som bor kvar i egna hemmet. I Stockholm har stadsdelen Enskede-Årsta denna gång granskats, men tidigare rapporter har studerat andra stadsdelar med samma re­sultat. Sammantaget ger granskningarna en mörk bild av vården och omsorgen för de multisjuka äldre. Oroväckande är att problemen finns kvar och t o m har förvärrats, trots att bristerna numera är så väl kända.

Vad man ser är att resurserna inte räcker till för de behov som de äldre har; något som den borgerliga minoriteten många gånger har påtalat. Det spelar ingen roll att majoritetens politiker upprepar mantrat ”vård-skola-omsorg” om man inte an­visar tillräckliga resurser samt kvalitetssäkrar verksamheten. Istället måste nu bi­ståndshandläggarna prioritera och ställs ofta inför omöjliga avvägningar

Man har också sett att de äldre styrs till att ansöka det som är standard, när egent­ligen det är behoven som ska avgöra hjälpen – inte vilka resurser eller organisa­tion verksamheten har. När sedan vården beviljas finns kvalitetsbrister, och de olika instanserna inom kommun och landsting samverkar inte som de borde. Även inom landstinget finns stora brister, särskilt när det gäller hur man hanterar läkemedel samt tillgängligheten till husläkare.

Vår förhoppning är att Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning med sina sam­verkanspartner med denna och andra rapporter som grund noggrant och systema­tiskt går igenom sin verksamhet, sina åtaganden och sina mål på det att våra äldre erbjuds en god omvårdnad.”

Särskilt uttalande

Ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande:

”Rapporten pekar på en rad punkter. Intressant är att frågan varit aktuell sedan 1999 utan att någon lösning presenterats.

Stadsdelsnämnden har nu med utgångspunkt från det samarbete som etablerats med landstinget under mandatperioden, lyft denna fråga om multisjuka äldre för att nå en samverkanslösning vad gäller berörda inom stadsdelen.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§25 Anhörigåterförening – Slutbetänkande av utredning om uppehållstillstånd för familjeåterförening och för varaktigt bosatta. (SOU 2005:103)

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 333-781/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 april 2006.

Dnr 510-123-2006.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig i huvudsak bakom betänkandes förslag. Förvaltningen anser dock, i motsats till utredningen, att försörjningskrav bör finnas vad gäller invandrande familjemedlemmar och släktingar. Gifta och sambo har idag försörjningsansvar gentemot varandra och det bör i stället betonas. Generösare regler i detta samman­hang riskerar att leda till ökade kostnader för socialbidrag inte minst i Hässelby-Vällingby som sedan några år tillbaka har en stor inflyttning av personer som uppbär ekonomiskt bistånd.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar att helt ställa sig bakom det remitterade betänkandet SOU 2005:103.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande att ärendet skulle lämnas utan ställningstagande.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (fp):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§26 Folkhälsoprogram för Stockholm stad

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-888-2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 6 april 2006.

Dnr 200-121-2006.

Sammanfattning

Stockholms stad skall utarbeta ett folkhälsoprogram, med målet att skapa ökade förutsättningar för god hälsa på lika villkor för boende och anställda i staden. Det saknas i dagsläget en samlad bild av stockholmarnas hälsa. Många av verksamhe­terna gör i dag ett bra folkhälsoarbete, men det saknas ett helhetsperspektiv. Pro­gramförslaget utgår från elva nationella målområden för folkhälsa, och ger en ram för hur det samlade arbetet med folkhälsofrågor skall bedrivas i Stockholm. För­valtningen ser positivt på programförslaget, men anser att stadsdelsnämndernas roll under inledningsfasen skapar viktiga lokala kunskapspooler som bör utnyttjas. En mer strukturerad åtgärdsplan skulle dels tydliggöra uppgiften, samt minska risken att förvaltningar och bolag använder sig av olika principer vid uppgiftssamman­ställningen. Förvaltningen anser vidare att lokala folkhälsosamordnare eller -råd bör inrättas för att bedriva ett målinriktat lokalt arbete – detta är viktigt främst därför att merparten av det primära folkhälsoarbetet bedrivs ute på verksamheterna. Då pro­gramperioden inledningsvis fokuserar på barn och ungdomar, bör skolor, fritids­verksamheter och föreningsliv ges förutsättningar och incitament för att mer aktivt verka folkhälsofrämjande.

____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna och åbe­ropa förvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Stadsdelsnämnden anför

Folkhälsoprogrammet ska skapa förutsättningar att för god hälsa på lika villkor för boende och anställda i staden.

Vi ställer oss bakom förvaltningens tjänste­utlåtande men vill särskilt lyfta fram det helt naturliga samarbete som måste komma till stånd mellan landstinget och kommunen.

Stadens folkhälsopolicy bör på sikt samordnas med Stockholms läns landstings policy.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”1. Hemställa till kommunstyrelsen att ärendet återremitteras

2. Därutöver anföra följande

Folkhälsan, och de allvarliga konsekvenser den ökande ohälsan leder till, bör tas på långt större allvar än vad vänstermajoriteten har gjort i detta fall. En produkt där politiska detaljbudskap pressats in utan hänsyn till helheten kan inte anses vara tillräckligt som folkhälsoprogram. Vi efterlyser därför ett helhetsgrepp kring folkhälsa för alla människor i Stockholm, med tydliga och mätbara mål för ökad hälsa och minskad ohälsa.

Kostnaderna för lokalt folkhälsoarbete, kompetensutveckling, folkhälsostrateg och kanslifunktioner uppskattas uppgå till nära 17 miljoner kronor under fyra år. Det är anmärkningsvärt att man avser att bygga upp ytterligare byråkratiska och administrativa funktioner i stället för att använda sig av, och eventuellt förstärka, redan befintliga verksamheter. Dessutom saknas uppföljningsbara och mätbara mål för vad man avser åstadkomma med satsningen. Administration och byrå­krati utan mätbara mål riskerar att bli ett rent resursslöseri utan positiva resultat för folkhälsan.

Programmet har tagits fram under stor tidspress vilket omöjliggjort en bredare förankring i partigrupperna. Denna tidspress har även lett till att viktiga områden glömts bort. Som exempel kan nämnas att åtgärder för tandhälsa och de psykiska sjukdomarna saknas i programmet. Ett av de målområden som anges i programmet är ”delaktighet och inflytande”.

Trots detta har den styrgrupp som hänvisas till i ärendet enbart fått agera alibi för samsyn. Som exempel kan nämnas att slutprodukten, innehållande helt nya för­slag, presenterades utan att deltagarna i styrgruppen fick någon möjlighet att på­verka eller ha synpunkter på denna.

På det hela taget är folkhälsan en fråga som måste prioriteras högre och samar­bete över partigränserna bör eftersträvas. Vi föreslår därför att ärendet återremit­teras med syfte att åstadkomma bland annat gemensamt framtagna och mätbara mål.

Det är i detta arbete viktigt att fastslå att den enskilde har det huvudsakliga ansva­ret för sin hälsa. Folkhälsoinstitutet, regeringen eller kommunerna kan aldrig ta över det ansvaret. Olika undersökningar bekräftar också att god hälsa och sam­manhållning inom familjen är det som de allra flesta sätter allra högst som mål för sitt liv.

Det offentliga kan däremot skapa goda förutsättningar för människors möjlighet att sköta sin hälsa och leva ett hälsosamt liv. Sådana åtgärder innefattar bland an­nat god kost inom till exempel förskola, skola och äldreomsorg, rikligt med idrott och rörelse på schemat i skolan samt förebyggande information om rökning, alkohol och narkotika.

Det finns i Sverige och Stockholm en mängd organisationer som kan fungera som stöd och ge råd kring hur en sund kosthållning och fysisk aktivitet förbättrar hälsan. Idrottsrörelsernas arbete är i det sammanhanget givetvis mycket viktigt.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§27 Nya bostäder vid Johannelundstoppen, Hässselby gård och Vinsta

Inbjudan till plansamråd angående stadsdelarna Hässelby Gård, del av Vinsta 5:1, S-Dp 2002-16782-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 april 2006.

Dnr 301-194-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen tillstyrker detaljplanförslaget för område vid Johannelundstoppen. Förslaget möjliggör byggandet av ca 500 bostäder och en förskola. Om detaljpla­nen antas av stadsbyggnadsnämnden, kommer en helt ny stadsdel att växa fram i Hässelby-Vällingby stadsdelsområde. Projektet tros ha stor betydelse för utveck­lingen av Hässelby-Vällingby. Förslaget är till följd av sin storlek och placering inte helt okontroversiellt, men stadsbyggnadskontoret har tydligt redovisat vilka effekter byggnationen får på närmiljön, och hur man avser att bemöta buller, risktransporter och konsekvenserna av ianspråktagande av naturmark. Hastighe­ten på Lövstavägen sänks till 50 km per timme förbi planområdet. Ljudet från tra­fiken utmed Lövstavägen klaras huvudsakligen genom att husen utmed gatan pla­ceras i rad och sammanbinds med glasade balkonger så att en skärm bildas. Olycksrisken hanteras med avåkningsskydd, fasadutformning och vägdosering. Förvaltningen önskar fortfarande att man anlägger en gång- och cykelbro i områ­dets södra del. Detta skulle öka tillgängligheten i området, och därmed öka rör­ligheten mellan Hässelby gård och Johannelund/Vinsta.

_____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden avstyrker stadsbyggnadskontorets nuvarande förslag till bebyggelse vid Johannelundstoppen.

2. Stadsdelsnämnden föreslår som alternativ en utökad bebyggelse längs Lövsta Allé enligt nedan.

3. Stadsdelsnämnden avslår området med parhusen.

4. Stadsdelsnämnden bifaller i övrigt förvaltningens förslag med nedanstå­ende tillägg och förändringar och överlämnar detta till stadsbyggnads­nämnden som svar på remissen.

5. Stadsdelsnämnden överlämnar beslutet till marknämnden för kännedom.

6. Stadsdelsnämnden anför följande:

Stadsdelsnämnden anser att det är angeläget att gå vidare och bygga den andra etapp vid Lövstavägen, utöver den första etapp vid Kuskgränd som redan har påbörjats, så att en ny stadsdel kan ta form vid Lövsta Allé och erbjuda många nya bostäder. Stadsdelsnämnden konstaterar dock att det nya förslaget till de­taljplan avviker i hög utsträckning från det tidigare programförslaget vilket innebär att Johannelundsområdet totalt ändrar karaktär och användningsmöjlig­heter.

Området vid Johannelundstoppen är ett uppskattat frilufts- och rekreationsom­råde. Här utövas aktiviteter såväl sommar- som vintertid. Stadsdelsnämnden menar att det är ett viktigt allmänintresse att se till att invånarna i Hässelby-Vällingby även i framtiden kan använda Johannnelundstoppen med omnejd för ströv och aktivitetsområde. Det tidigare förslaget för bostadsbyggande som sträckte sig utmed så gott som hela Lövstavägen tog hänsyn till det som med tiden har utvecklats till ett populärt och vackert område.

Den bebyggelse som nu föreslås på platån kommer att breda ut sig ända fram till Johannelundstoppen. Det innebär att användandet av området i praktiken avskaffas. Därutöver skulle bebyggelsen i hög utsträckning störa den befintliga omkringliggande bebyggelsen. Stadsdelsnämnden avstyrker därför stadsbygg­nadskontorets förslaget till bebyggelse på Johannelundstoppens platå

För att upprätthålla målet om 500 nya bostäder i området föreslår stadsdels­nämnden i stället att bebyggelsen utmed Lövstavägen, Lövsta Allé, byggs ut. En ytterligare rad med bostäder skulle kunna byggas parallellt med den före­slagna bebyggelsen utmed Lövsta allé. På detta sätt skulle cirka hälften av de bostäder som planeras uppe på platån ändå kunna byggas - genom att bebyggel­sen längs med Lövstavägen fördubblas gentemot det nuvarande förslaget. För att skapa mer utrymme för dessa byggnader skulle förskolan kunna placeras i områdets nordöstra del. Därutöver finns det goda möjligheter att bygga ytterli­gare cirka 200 bostäder i det område som i dagsläget är markerat som reservat i avvaktan på den exakta dragningen av Förbifart Stockholm.

I övrigt anser stadsdelsnämnden, som påpekades redan vid programsamrådet, att det är särskilt viktigt att analysera och beakta trafikflödet och hela trafiksitu­ationen kring Lövstavägen och i omkringliggande områden i samband vid den nya bebyggelsen. Även om hastigheten sänks till 50 kilometer i timmen innebär detta inte att trafikvolymen minskar. Stadsdelsnämnden vill särskilt lyfta fram förslaget i förvaltningens utlåtande om att det är viktigt att upplåta tillräcklig mark för reservatet för spårvägen mellan Vällingby och Järfälla. Dessutom väl­komnar stadsdelsnämnden förvaltningens förslag om ytterligare en gångbro i området.

I övrigt välkomnar stadsdelsnämnden stadsbyggnadskontorets förslag till upp­rustning av Johannelundstoppen, med elljusspår med mera. En viktig förutsätt­ning för att denna upprustning ska vara motiverad är dock att det inte blir någon bebyggelse uppe på Johannelundstoppens platå.

Särskilt uttalande

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:

”Precis som i ärendet om Tumultgränd säger vi att Stockholm behöver bostäder! I det här fallet anser vi dock att planerna saknar sans. I den ursprungliga idé­skissen från 2002 fanns enligt de omkringboende en hyfsat vettig avvägning. Tyvärr har man i detta ärende gått en helt annan väg, och föreslår nu i vårt tycke:

¨ alldeles för många bostäder,

¨ alldeles för höga hus och

¨ alldeles för kraftiga intrång i rekreationsområdena.

Dessutom, att lägga ett radhusområde mer eller mindre i ”Dödsskuggans dal” är för oss moderater ett allvarligt ingrepp i äganderätten.

I planarbetet har tjänstemän och politiker haft förmånen att samarbeta med en ny­anserad, engagerad och generös grannbefolkning, som kommit med kloka förslag och synpunkter och som inte alls vill hindra bostadsbyggande och utveckling. Att man inte tagit tillvara denna positiva kraft är tråkigt.

Stadsdelsnämnden bör därför inte tillstyrka dessa delar av detaljplanförslaget, utan rekommendera stadsbyggnadsnämnden att damma av den gamla Lövsta Allé-skissen.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi är glada över att arbetet med Lövsta allé har kommit så här långt, men vi är kritiska till området med parhusen. Platsen lämpar sig dåligt för småhusbebyg­gelse. Bullret blir så högt att man kommer att bli tvungen att använda sig av bullerblank, vilka är direkt olämpliga vid alléer.

Vi saknar dessutom ”staden” i detta täta stadsbebyggelseområde. Frånvaron av stadens typiska rutnät gör att området blir ytterligare ett förortsområde som lider brist på naturliga möten.

Vad gäller skolpliktsområden är det av yttersta vikt för oss liberaler att föräldrar och barn ges största möjliga valfrihet i valet av skola.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot

Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) meddelade att hon inte deltar i beslutet.

§28 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-214-2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§29 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 25 april 2006.

Dnr 010-215-2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§30 Information om kvalitetsnorm och standardvårdplan för vård av patient med trycksår eller risk för trycksår

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 mars 2006.

Dnr 540-216-2006.

Sammanfattning

För att kvalitetssäkra och få gemensamma rutiner inom området trycksår bildades en arbetsgrupp med sjuksköterskor som under år 2005 har arbetat med att ta fram en gemensam kvalitetsnorm ”för vård av patient med tryck­sår eller risk för trycksår” samt en standardvårdplan som är ett instrument för att säkerställa vården och dokumentationen.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner informationen och lägger den till handlingarna.

§31 Anmälan av beslut om inrättande av Navigatorcentrum Nord

Ärendet och stadsdelsförvaltningens anmälan av beslut finns redovisat i tjänsteut­låtande
den 7 april 2006.

Dnr 502-217-2006.

Sammanfattning

Kommunfullmäktige beslutade den 6 februari 2006 att inrätta Navigatorcentrum Nord med lokalisering till Kungsholmen. Centrat kommer att drivas av Kungsholmens stadsdelsförvaltning. Verksamheten kommer att omfatta ungdo­mar i åldern 16-19 år från samtliga stadsdelar norr om Gamla stan och som ej på­börjat eller i förtid avslutat sina gymnasiestudier. Verksamheten beräknas starta i slutet av 2006 och medför inga ytterligare kostnader för förvaltningen.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner anmälan.

§32 Skötsel av Allmänna Badet och Lövstabadet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 6 april 2006.

Dnr 303-225-2006.

Sammanfattning

Strandbaden städas dagligen under badsäsongen 1 juni – 31 augusti och en gång i veckan under maj och september.

Barn och ungdomsavdelningen bedriver sommarverksamhet vid strandbaden under badsäsongen. Då finns tillgång till mobiltelefoner som kan användas vid nödsituationer.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.

§33 Rutiner för debitering av avgifter och uppsägning av plats inom barnsomsorgen

Anmälan revisionsrapport, dnr 420/78-06

Anmäldes revisionskontorets revisionsrapport nr 8, dnr 420/78-06 - Rutiner för debite­ring av avgifter och uppsägning av plats inom barnsomsorgen.

Dnr 400-218-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger revisionsrapporten till handlingarna.

§34 Stadsdelsnämndernas insatser för arbetslösa

Anmälan revisionsrapport, dnr 420/80-06

Anmäldes revisionskontorets revisionsrapport nr 9, dnr 420/80-06

Dnr 500-171-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

”Revisionsrapporten om stadsdelsnämndernas insatser för arbetslösa visar mycket tydligt hur kortsiktigt den nuvarande (och föregående) socialdemokratiska majo­riteten arbetar med dessa för både individen, familjen och samhället så viktiga frågor.

Önskad projektmetodik

Principen för utvecklingsprojekt inom olika områden ska väl vara att man först ser ett problem, sedan får en idé om en möjlig lösning, därefter funderar kring vem/vilka som bäst skulle kunna pröva denna idé; som kan vara en metod, ett samarbete, ett synsätt etc. Projektet kan sedan drivas av en kommunal instans, en frivilligorganisation, ett företag eller en för ändamålet bildad samarbetsgrupp. Projektet startar, prövar metoder, finner den bästa metoden och det nya arbets­sättet implementeras därefter i den ordinarie verksamheten, alternativt projektet permanentas och ersätter den tidigare ordinarie verksamheten. Så borde det vara, men så är det sällan.

Istället går det till så här:

Kommunen har ett problem i sin ordinarie verksamhet, har ej medel inom ordina­rie budget för att lösa problemen. Äskar därför projektmedel från någon central jultomte (Kompetensfond, Storstadssatsning, Ytterstadssatsning, Stadsdelsförny­else mfl).

I sina budgetäskanden tar man till ordentligt, så att så många som möj­ligt av den ordinarie personalen kan få sin lön via projektet. Projektet startar, man saknar tillräckliga incitament för att snabbt finna den bästa metoden, åren går och projekttiden tar slut. DÅ ansöker man raskt om nya projektmedel, hos någon ny tomte-satsning, skriver om några ord här och där i projektbeskrivningen, och fort­sätter som tidigare. Efter några år är även den projekttiden över och det är dags att hoppa över till nästa projektfinansierings-tuva osv. Till slut avslutar man, och projektet grävs ner och glöms bort. Vilket resursslöseri!

Samtidigt slår sig majoriteten för bröstet och tycker att man har klarat sina åta­ganden inom ”ordinarie budget”, väl glömmandes att man pga skattehöjningar, statsbidrag, bolagsförsäljningar etc. obemärkt kunnat peta in flera miljarder i sta­dens verksamheter. Pengar som naturligtvis egentligen är skattebetalarnas medel! Om man med allt detta åtminstone hade klarat av målet att halvera socialbidraget skulle vi inte säga så mycket. Men så sker icke!

Svårigheterna med projekt

En annan aspekt är att många stora projekt är svåra för politikerna att greppa, de är inte transparanta, medger ej normal insyn eller redovisning samt har inte till­närmelsevis samma krav på kostnadseffektivitet som ordinarie verksamhet. Vem har t ex räknat ut hur mycket varje jobb inom Stockholms Matchning kostat, egentligen? Revisorerna skriver att projektformerna ger brister i ”kontinuitet, effektivitet och långsiktighet”, samt ”försvårar möjligheterna till uppföljning, erfarenhetsöverföring och metodutveckling”.

Dessutom ägnar man sig ofta åt det som är statens ansvar; t ex Arbetsförmed­lingens eller Försäkringskassans. Allt för att inte genera Göran Persson – eftersom det ju egentligen är hans statsförvaltning som inte fullgör sina åtaganden.

I föreliggande revisionsrapport blir allt detta tydligt. Överhuvudtaget satsar man mest på det som är andras ansvar och minst på det som är kommunens ansvar .

Vissa stadsdelar har över 80 % av sin arbetsmarknadsverksamhet finansierad av projektmedel! En sanslös projekthysteri!

Orsakssamband

Slutligen, revisorerna skriver också att ”det finns fler faktorer som påverkar anta­let vuxna bidragstagare” än stadsdelarnas insatser. Ja, t ex synen på arbete kontra bidrag, nivån på aktivitetsersättning/A-kassa, graden av regler och krångel för arbetsgivare, det allmänna skattetrycket och då särskilt arbetsgivaravgifterna för att bara nämna några.

Den diskreta frågan vi nu ställer oss är. Vad händer efter Kompetensfonden??

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alar­merande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspo­litik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslöshe­ten.

Stadsdelen har haft ökande socialbidrag sedan 2003. Detta beroende av hög arbetslöshet, särskilt bland ungdomar. Trenden sedan några år tillbaka har varit stigande socialbidragskostnader och fler hushåll som är beroende av socialbidrag.

Det finns också ett stort mörkertal av ungdomar som går sysslolösa, men som inte syns i statistiken. Vänstermajoritetens mål att halvera socialbidragsberoendet till år 2004 har misslyckats fullständigt.

För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda männi­skans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. I det arbetet är det viktigt att ta del av framgångsrika erfarenheter och arbetsmetoder i andra stadsdelar och andra kommuner genom jobbmatchning m.m. Behovet av nya arbetsmetoder är akut. Socialbidragsberoende leder till utanförskap och är den en­skilt största orsaken till att Stockholm blir alltmer segregerat.

Av USK:s statistik framgår tydligt att de stadsdelar som tillämpar nya arbetsmeto­der med jobbmatchning m.m. fullt ut hör till dem som har bäst resultat när det gäller att minska antalet bidragshushåll. Vi anser att en Jobbgaranti ska införas i hela staden som ett led i arbetet med att få fler människor att från bidragsberoende till egen försörjning genom arbete.”

§35 Långseleringen – ombyggnad till förskola

Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 april 2006.

Dnr 312-226-2006.

Sammanfattning

I kv. Räknetabellen 3 på Gudmundrågatan i Råcksta finns en värme- och tvätt­central, som delvis står tom. Förvaltningen har i samarbete med den privata fas­tighetsägaren utarbetat en skiss, innebärande att en förskola anpassad för ca 90 barn byggs i husets övre plan. Förskolan inrymmer också en administrativ lokal för två förskoleenheter, med arbetsplatser för ca 5 personer samt ett konferens- och utbildningsrum för dessa enheters samtliga anställda. Råckstas befolkning kommer enligt Usk:s statistik att öka kraftigt under den kommande tioårsperio­den. Antalet barn i åldrarna 1-5 år beräknas stiga från ca 250 st. i år till ca 410 st. år 2014. För Grimsta-Råcksta-Vällingby stadsdelar kommer antalet 1-5-åringar att öka från 802 till 1 152 st. Det är därför viktigt att anpassa förskolorna i hela det området så att platsgarantin kan hållas.

___________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att efter ett positivt förhandsbe­sked från Stadsbyggnadsnämnden beställa förslagshandlingar för projektet.

2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag om 0,6 miljoner kronor avse­ende beställarstöd, förprojektering och projektering.

§36 Inrättande av projekt ”dagismorfar”

Anmäldes skrivelse 25 april 2006 från ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) till vilken Berit Kruse m fl (s) och Birgitta Wosse (mp) anslöt sig till enligt föl­jande:

”Det senaste året har stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby satsat mycket på att öka kvaliteten för personer över pensionsålder i stadsdelen. Som ett led i detta har det dels genomförts en studieresa till Köpenhamn där man anses ligga långt fram i forskning och attityd vad gäller äldreomsorg. En pågående dialog mellan förvalt­ning och nämnd, samt nu senast, en äldrekonferens, har öppnat upp för ny kunskap och ett även ett nytt synsätt i fråga om vad som är ett bra liv för personer över 65 år.

En fråga som kommit att få allt större betydelse är vikten av ett fortsatt socialt aktivt liv, och nyttan av ett fullgott och kontinuerligt kostintag. När de dagliga ruti­nerna i övrigt upphör är det lätt hänt att man slutar äta på regelbundna tider. Risken är störst bland dem som bor ensamma eller nyligen förlorat sin make/maka.

De dietister som nämnden lyssnat till, har undantagslöst bekräftat att brist på regel­bunden näringsriktig kost ger symptom såsom yrsel, depression, demensliknande tillstånd, ökad benskörhet, allmän vitaminbrist osv.

På nämnda äldrekonferens lade vänsterpartiet fram ett förslag om att Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd skulle starta ett så kallat pilotprojekt i syfte att minska isolering, upprätthålla sociala kontakter, förbättra kostintaget, och inte minst hålla kvar en normal dagsrytm. Det senare är enligt personal inom äldreomsorgen ett starkt bidragande orsak till att många äldre känner oro på nätterna och har svårt att stanna kvar i det egna boendet. Om man inte har en naturlig aktivitet på dagen är man heller inte trött på natten – ibland med ångest och oro som följd.

Med hänvisning till detta uppdrar vänsterpartiet i Hässelby-Vällingby stadsdels­nämnd till förvaltningen att undersöka möjligheten för att de pensionärer som så önskar, ska kunna ingå som förstärkning på lämpliga dagis och fritidshem i stads­delen. Lämpliga arbetsuppgifter skulle t.ex. kunna vara sådana som sagoläsning, förstärkning vid promenad/utevistelse, rita/måla/sjunga/baka med barnen, samt, ingå i den reguljära gemenskapen som en tillgång för inte minst de barn som inte själva har tillgång till en morfar/farmor. Omfattningen bör bestämmas från person till person beroende på individens ork, tid och övriga faktorer.

Ingen lön utgår för detta, däremot lunch. Det senare skulle för många kunna vara ett värdefullt tillskott såväl ekonomiskt som näringsmässigt. Förslagsvis skulle detta projekt kunna pågå ett år – med början ht 06 – för att sedan utvärderas.

Vänsterpartiet uppdrar även åt förvaltningen att samarbeta med pensionärsorgani­sationerna i denna fråga.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.