Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-06-13

Sammanträde 2006-06-13

Datum
Klockan
19:00
Plats
Medborgarhuset Trappan, Vällingbysalen, Vällingbyplan 9, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

1 Öppnande av sammanträdet.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

4 Förvaltningschefens information

-
-
-

Bordlagt ärende (utsändes ej på nytt)

5 Verksamhetschefer inom hälso- och sjukvården.

Protokoll från nämndens råd

6 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

Nya beslutsärenden

7 ILS-rapport juni 2006.

9 Kompetensstegen – Ansökan om statligt stöd för kvalitets- och kompetensutveckling inom vård och omsorg om äldre för perioden 2007-2008.

10 Stimulansbidrag – Förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående, 2006.

11 Utbyggnad av förskola vid Tumultgränd 69, kv Tumultet 1.

Inriktningsbeslut. Dnr 312-312-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

12 Nybyggnad av förskola vid Björnbodaskolan, kv Rödtoppan 1.

Inriktningsbeslut. Dnr 312-313-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Remisser

14 Utvärdering av 30-zoner och förslag till åtgärder.

Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-320-00339. Dnr 305-190-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 SL:s inbjudan till yttrande över trafikförändringar 2007.

Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-330-00761. Dnr 305-256-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS för personer över 65 år.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-178/2004. Dnr 500-260-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Ung kultur - I ögonhöjd – en strategisk plan för barn- och ungdomskultur i Stockholm 2007-2010.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 324-1907/2006. Dnr 400-253-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

18 Om test av krograsism i Stockholm – motion från (mp).

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-1376/2006. Dnr 030-254-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

19 Inkomna handlingar.

20 Uppdragslista.

Mötesinformation

Närvarande

Ordförande Berit Kruse (s)

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)

Ledamöter
Eva Oivio (s)
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Bo Arkelsten (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Katariina Güven (fp)

Tjänstgörande ersättare
Svante Erlandsson (m)
Margareta Åkerblom (m)

Ersättare
Seyfi Dogan (s), Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Peter Engberg (s), Emma Lennartsson (s), Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp), Bogdan Godymirski (m), Ingela Gille Rausén (fp), Fahri Ölcer (fp)

Anmält förhinder
Birgitta Wahlman (m), Michael Sjöstrand (m) Eva Aronsson (kd).

I tjänsten närvarande
Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Lennart Keberg, Marja Niemi Tom Thorell, Anders Ödmark, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.

Personalföreträdare --------
(öppna delen)

Tid för justering: 2006-06-20

Vid protokollet
Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-06-20.

§4 Förvaltningschefens information

  • Sven-Göran Södergren informerade om planeringsläget angående dagverksam­het Råcksta sjukhem, dagverksamhet och gruppboende Skolörten.

Skriftlig redovisning delades ut.

§5 Verksamhetschefer inom äldre- och sjukvården

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 15 maj 2006.

Dnr 540-266-2006.

Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 23 maj 2006, § 12.

Sammanfattning

Bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen stadgar att det inom all hälso- och sjuk­vård skall finnas en verksamhets­chef som svarar för verksamheten och som har det samlade ledningsansvaret. Nämnden är som vårdgivare ansvarig för att verksamhetschefer utses för all den hälso- och sjukvårds­verksamhet som nämn­den bedriver. I nuläget är avdelningschefen för äldreomsorgen ansvarig verksam­hetschef för samtliga enheter som bedriver hälso- och sjukvård. I detta ärende fö­reslås att respektive enhetschef för Råcksta sjukhem, Hässelby Gårds äldrebo­ende, Skolörtens äldreboende och Rehabiliteringsenheten inom äldreomsorgen till verksamhetschef för respektive verksamhet inom hälso- och sjukvården. För Nälsta servicehus utses enhetschefen för den kommunala hemtjänsten till verk­samhetschef. För dagvården vid Råcksta sjukhem och Starbogården utses enhets­chefen vid Råcksta sjukhem till verksamhetschef.

_____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma med en tydlig konsekvensanalys av hur en flyttning av ansvaret från avdelningschefen för äldreomsorgen ut till respektive enhetschef påverkar hälso- och sjukvården i stadsdelen.

3. Stadsdelsnämnden anför härutöver

Stadsdelsnämnden gav vid nämndsammanträdet 2006-05-23 förvaltningen i uppdrag att till augustinämnden ta fram en plan för

- hur uppföljningsarbetet ska ske inom äldreomsorgen

- vem som gör vad inom organisationen

- vem som ansvarar för att åtgärder vidtas då behov uppstår

- samt redovisa äldreomsorgens förvaltningsorganisation, personalstat och linjeorganisation.

Aktuellt ärende om förändring av verksamhetschefernas anser nämnden ska ingå i översynen av uppföljning- och utvärderingsplanen varför vi hänskjuter ärendet dit.

Allmänna råd från socialstyrelsen Verksamhetschef inom hälso- och sjukvård SOSFS 1997:8 (M) anser nämnden ska vara utgångspunkten.

§6 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 22 maj 2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 ILS-rapport juni 2007

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 juni 2006.

Dnr 102-308-2006.

Sammanfattning

Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (utom januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet
i enlighet stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). ILS-rapporterna utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Progno­stiserade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.

_________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknads­politik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbets­lösheten.

Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas dag­lig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest).

Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg
ge­nom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likstäl­lighetsprincipen i kommunallagen. Den allt restriktivare bistånds-bedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktions-hindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl be­hövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldre­omsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av plat­ser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särsko­lan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloni­serade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajori­teten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverk­samheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ung­domar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfi­nansierat med det nya systemet.

Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-ungdoms- och skolavdelningen.

Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.

Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktions­hindrade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbätt­ras för att tydliga konsekvensanalyser ska kunna tas fram, för att redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verk­samheternas uppdrag.”

§8 Yttrande till Länsstyrelsen med anledning av tillsyn av särskilt boende - Råcksta korttidsboende

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 maj 2006.

Dnr 022-300-2006.

Sammanfattning

Länsstyrelsen genomförde den 11 april 2006 ett förhandsanmält tillsynsbesök på Råcksta äldreboende på enheten för korttidsboende. Länsstyrelsen påtalar i be­slutet en del brister i självbestämmande och integritet när äldre måste dela rum med någon annan som de inte har valt bo tillsammans med. Länsstyrelsen anser även att verksamheten bör förbättra informationen till de äldre. Även planeringen av gemensamma och individuella aktiviteter bör förbättras.

______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Länsstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att snarast återkomma med en
åtgärdsplan med tillhörande tidplan för brister som framkommer i Länsstyrelsens rapport.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Folkpartiet liberalerna har i många år drivit kravet: till eget rum. Äldre ska inte tvingas att dela rum med någon man inte själv valt att bo tillsammans med.
I Länsstyrelsens rapport framkommer att det brister i självbestämmande och integ­ritet för de äldre p.g.a. detta.

På avdelningarna A och B bör planeringen av gemensamma och individuella
ak­tiviteter förbättras. Länsstyrelsen förutsätter också att den sociala dokumenta-io­nen fortsätter att utvecklas. Livskvalitet hänger intimt samman med en menings­full tillvaro som utgår från den enskilda individens behov och önskemål.

Informationen måste förbättras. Det är mycket viktigt att det finns tillgänglig skriftlig information om verksamhetens innehåll och delaktighet.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetssäkring m.m. ska en god och säker vård och omsorg kunna garanteras. Verksamhetsuppföljningen måste ytter­ligare förbättras.”

§9 Kompetensstegen – Ansökan om statligt stöd för kvalitets- och kompetensut­veckling inom vård och omsorg om äldre för perioden 2007-2008

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 maj 2006.

Dnr 200-310-2006.

Sammanfattning

Kompetensstegen är en flerårig nationell satsning för att stödja kommunernas långsiktiga kvalitets- och kompetensutvecklingsarbete inom vård och omsorg om äldre. Under åren 2005 – 2007 planeras drygt en miljard avsättas till satsningen.

Förvaltningen har tidigare ansökt och fått medel till tre olika aktiviteter av kva­litets- och utvecklingsarbete inom äldreomsorgen i samband med Kompetensste­gens första ansökningstillfälle 2005. Vidare har förvaltningen ansökt om ytterli­gare medel till två aktiviteter vid det andra ansökningstillfället under våren 2006. Beslut har ej lämnats om dessa medel ännu.

Förvaltningen föreslår nu inför det tredje ansökningstillfället, som avser åren 2007-2008, att stöd med totalt 745 000 kronor ska ansökas från Kompetensste­gen för ytterligare en aktivitet för att höja personalens kompetens kring stress­hantering.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan om 745 000 kronor i stöd från Kompetensstegen till kvalitets- och kompetensutveckling i vård och om­sorg om äldre.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§10 Ansökan om stimulansbidrag – Stärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående, 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 maj 2006.

Dnr 530-311-2006.

Sammanfattning

Länsstyrelsen i Stockholms län har av regeringen tilldelats 19 377 877 kronor
för att förstärka stödet till anhöriga som hjälper och vårdar närstående.

Förvaltningen föreslår att 905 000 kronor ska ansökas ur dessa medel från Länsstyrelsen för åren 2006 och 2007, för en grundläggande uppbyggnad av
an­hörigstöd i enlighet med den plan och budget som arbetats fram av rehabiliter­ingsenheten.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan till Länsstyrelsen om ett stimulansbidrag på 905 000 kr för åren 2006 och 2007, avseende förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§11 Utbyggnad av förskola vid Tumultgränd 69, kv Tumultet 1

Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 maj 2006.

Dnr 312-312-2006.

Sammanfattning

I planområdet Kälvesta råder det i dag brist på ca 70 förskoleplatser. Denna brist tros öka till ca 100 platser redan vid utgången av år 2009. Förskolan på Tumultgränd 69 i Kälvesta bör därför byggas ut, så att ytterligare ca 30 barn kan placeras där. Vissa oklarheter beträffande utbyggnaden kommer att bearbetas och en slutlig redogörelse sker i kommande genomförandebeslut. I enlighet med re­dovisning i detta ärende föreslås stadsdelsnämnden ge förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandlingar för genomförande av projektet.

____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att efter positivt förhandsbesked om bygglov beställa förslagshandlingar för projektet.

2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimu­lansbidrag om 0,6 mnkr avseende beställarstöd, förprojektering och projektering.

§12 Nybyggnad av förskola vid Björnbodaskolan, kv Rödtoppen 1

Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 maj 2006.

Dnr 312-313-2006.

Sammanfattning

På kv. Rödtoppan 1 vid Björnbodaskolan i Kälvesta står en befintlig förskolepa­viljong, i vilken man bedriver 6-årsverksamhet. Det stora behovet av fler försko­leplatser i området medför att befintlig paviljong bör rivas och ersättas med en helt ny förskola med plats för ca 80 barn. Förskolan följer konceptet Förskola på 2000-talet, och liknar den som tidigare uppförts i kv. Klisterburken. Ett antal osäkerhetsfaktorer måste lösas innan projektet kan genomföras; bl.a. måste trafik­frågan och parkeringsbehovet utredas och eventuella åtgärder vidtas. Dessutom kan den närliggande kraftledningen innebära begränsningar av markutnyttjandet. Björnbodaskolans kök står inför en renovering, varför ett eventuellt ökat behov av matförsörjning till förskolan bör utredas.

_________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att efter positivt förhandsbesked om bygglov beställa förslagshandlingar för projektet.

2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimu­lansbidrag om 0,6 mnkr avseende beställarstöd, förprojektering och projektering.

§13 Förskole- och skolgårdsstipendium

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 juni 2006.

Dnr 401-314-2006.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden beslutar att inrätta ett stipendium som utdelas årligen under november månad. Summan som utdelas uppgår till 100.000 kr och utgår till en förskola och en grundskola som bäst uppfyller syftet med stipendiet. SISAB
er­bjuds att avsätta valfri del av summan. Denna summa utgör planeringsramen för delvis genomförande av projektidéerna. Utförare är SISAB tillsammans med för­skolan/skolan och Barn- ungdoms och skolavdelningen. En jury utses bestående av representant från Barn- ungdoms och skolavdelningen, SISAB, Fältskolan i Kyrkhamn, Lärarförbunden samt en representant från stadsdelsnämnden. Ordfö­rande är chef för Barn-ungdoms och skolavdelningen. I samband med utdel­ningen arrangeras en studiedag tillsammans med Lärarförbunden där det pedago­giska utvecklingsarbetet i uterummet är temat.

_______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden beslutar att inrätta ett stipendium i syfte att utveckla förskole- och skolgården som ett pedagogiskt rum med nedanstående tillägg.

2. Stadsdelsnämnden beslutar att 2-3 barn/ungdomar i olika åldrar ska ingå
i juryarbetet

3. Stadsdelsnämnden anför

Stadsdelsnämnden ställer sig positiv till att ett stipendium inrättas enligt försla­get. Nämnden finner också att detta är ett naturligt tillfälle för de vuxna i vår stadsdelsorganisation att lyssna och ta hänsyn till barnens/ungdomarnas tankar och åsikter varför barn/ungdomsrepresentanter även ska ingå i juryn.

Reservation

Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

Att inte inrätta ett förskole- och skolgårdsstipendium samt

att i övrigt anföra att

Förslaget om ett förskole- och skolgårdsstipendium synes som ett tillkrånglat och konstruerat sätt att sköta och samt utveckla våra dagis- och skolgårdar. Enklare vore att varje förskola och skola erhåller ett anslag där de själva gör de priorite­ringar föreståndare, personal, föräldrar och barn väljer. Om man, som moderater alltid föreslår, låter hela schablonen, och inte bara pengen, gå ut direkt till an­ordnaren (oavsett privat eller kommunal) så räcker pengarna till detta. Dessutom, att behöva ansöka extra genom att skriva så fyndigt som möjligt anser vi vara tramsigt samt tar fokus från verksamheten.”

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yr­kade bifall till detta.

Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§14 Utvärdering av 30-zoner och förslag till åtgärder

Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-320-00339

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 maj 2006.

Dnr 305-190-2006.

Sammanfattning

Efter införandet av 30-zoner i Stockholm har trafikkontoret genomfört en utvär­dering, vilken skickats ut på remiss till samtliga stadsdelsnämnder. Remissen in­nehåller även förslag till kompletterande åtgärder. Utvärderingen visar att trafik­säkerheten har förbättrats utan att inverka negativt på framkomligheten, att has­tigheten har sjunkit på alla typer av gator efter införandet och att stockholmarnas inställning till 30-zoner har förbättrats efter införandet. Olycksstatistiken visar dock inte på några tydliga tendenser då mätperioden är för kort. Stadsdelsförvalt­ningen är positiv till införandet av 30-zoner och stödjer trafikkontorets förslag till ytterligare åtgärder, vilka bl.a. innebär successivt införande av fysiska hastighets­dämpare på utsatta platser där främst barn men även andra oskyddade trafikanter rör sig, ytterligare informationsinsatser, samarbete med polisen samt försöksverk­samhet med tydligare skyltning på vissa platser i staden.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Trafiknämnden som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Bo Arkelsten fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

– att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag

– att i övrigt anföra att

Gupp som bromsmedel har enligt oss mer nackdelar än fördelar, dels drar bilarna mer bensin och spottar därmed ut mer avgaser, när de först bromsar in samt där­efter gasar upp. Dels bullrar bilarna mer, samt är det för utryckningsfordon (sär­skilt en patient - transporterande ambulans) ej lyckosamt att behöva köra över gupp under utryckning.

Ett förslag kunde även vara att låta 30-zoner vara i kraft under dagtid, men låta trafiken köra i 50 km/h under nätter. Om man som trafikant inte ser någon vettig orsak till att på en nattlig folktom gata krypa fram i 30 finns risk för att man tap­par respekten för hela idén med 30-zoner som sådan.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Bo Arkelsten fl (m) och lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§15 SLs inbjudan till yttrande över trafikförändring 2007

Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-330-00761

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 maj 2006.

Dnr 305-256-2006.

Sammanfattning

Trafikkontoret har inbjudit alla stadsdelsnämnder att inkomma med synpunkter på SL:s utbudsplan för år 2007. Synpunkterna sammanställs i ett tjänsteutlåtande som redovisas för trafiknämnden, som avger stadens svar till SL på önskade för­ändringar i kollektivtrafikutbudet för nästa år. När det gäller förändringar i Hässelby-Vällingby, anser förvaltningen att spårvägsreservat i Översiktsplan 99 bör bevaras, att Kyrkhamn/Lövstaområdet får god kollektivtrafikförsörjning sommartid, samt att SL tydligare markerar vilka bussar som är tillgänglighetsan­passade i tidtabellerna. Om Stockholmsförsöket permanentas bör busstrafiken förstärkas i de områden i Hässelby-Vällingby som har långt till närmsta bussför­bindelse. Förvaltningen emotser även en fördjupad gemensam framtidsplanering beträffande kollektivtrafikförsörjningen. Det lokala handikapprådet anser att ned­dragningar i färdtjänsten haft negativ inverkan på rörelsehindrades möjligheter att åka kollektivt.

_______________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänstutlåtande till Trafiknämnden som svar på remissen med nedanstående tillägg.

2. Stadsdelsnämnden anför

Stadsdelsnämnden anser att tvärförbindelser mellan Västerort/Vällingby och Solna måste förbättras.

Stockholms tingsrätt som varit en av Europas största domstolar genomgår stora förändringar under första halvåret 2007 med anledning av en ny organisation för tingsrätten.

Idag handläggs alla tvister och brottsmål vid Stockholms tingsrätt beläget på Kungsholmen. Resandeströmmen från Västerort till Kungsholmen innerstaden har varit omfattande.

Våren 2007 genomförs stora förändringar av Stockholms Tingsrätt. Rätten delas upp Det innebär att Solna tingsrätt behåller nuvarande domsaga och till­förs den del av Stockholms kommun som utgörs av församlingarna Västerort, nämligen Bromma, Västerled, Vällingby Hässelby, Spånga och Kista. Solna blir ett rättscentrum i Västerort. Polisen har också koncentrerat mycket av sin verksamhet till Solna. Detta gäller också passverksamheten.

Resandeströmmen från Västerort till innerstaden kommer på rättsområdet att ersättas av en resandeström till Solna.

Många människor som har med rättsväsendet att göra är också mycket bero­ende av allmänna kommunikationer

Vällingby saknar idag helt tvärförbindelser med Solna Centrum

Uppbyggnaden av Rättscentrum i Solna innebär också att nya arbetsplatser förläggs till Solna

Nämnden anser det angeläget att SL skyndsamt vidtar åtgärder för att skynd­samt möta de förändrade resebehoven speciellt mellan Vällingby och Solna

Tvärförbindelserna är för övrigt ett ständigt problem i vår stadsdel. I avvaktan på att snabbspårvägen till Kista blir verklighet vill vi gärna att det blir en buss­förbindelse som trafikerar sträckan Vällingby-Barkarby-Häggvik

Förbindelsen med Vällingby längs Lövstavägen behöver förbättras. Turtätheten skull kunna förbättras om någon av bussarna 518 eller 541 ändrade sina av­gångstider. Tiderna sammanfaller i stort sett hela dagen. Om tiderna ändrades skulle det bli tätare trafik, mindre trängsel och nöjda kollektivresenärer.

Helgtrafiken på våra anslutningsbussar 541, 118 och 119 skulle kunna förbätt­ras. Ett önskemål är att bussarna går med 15 minuters trafik även på lördagar och söndagar. Vissa tider går det bara en gång i timmen vilket inte är accepta­belt.

Särskilt uttalande

Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande
Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till:

”Rutinen med att låta företrädare för de lokala stadsdelsnämnderna samråda med SL angående deras utbudsplan är bra, men än bättre vore om de lokala synpunk­terna och förslagen bättre togs tillvara.

Ett annat förslag vore också att bygga busskurer i ett mer okrossbart material.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.

§16 Riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS för personer över 65 år

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 maj 2006.

Dnr 500-260-2006.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har remitterat förslag till riktlinjer för handläggning av ären­den enligt SoL och LSS för personer över 65 år till samtliga stadsdelsnämnder och till kommunstyrelsens pensionärsråd och handikappråd för yttrande senast den 3 juli 2006. Förvaltningen anser att förslaget till riktlinjer är väl genomarbe­tade utifrån gällande lagstiftning, föreskrifter, riktlinjer m.m. Den enskildes rätt till insatser som stärker självbestämmandet, den egna förmågan och delaktighet lyfts fram på ett bra sätt. Förvaltningen anser dock att vissa förtydliganden behö­ver göras i delar av avsnitten kring handläggning och dokumentation, stöd och hjälp i ordinärt boende, korttidsvård, särskilda boendeformer och stöd till anhö­riga och närstående.

__________________________

Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) lade fram ett eget förslag till beslut till och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+mp):s förslag.

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Ordförande utsåg (s+mp):s förslag som huvudförslag. Ordförande ställde

(fp+ m+kd):s förslag mot (v):s förslag för att utse motförslag.

Stadsdelsnämnden beslöt att utse (fp+m+kd):s förslag som motförslag.

Ordförande ställde huvudförslaget mot motförslaget.

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (s+mp):s förslag (huvudförslag).

Nej-röst för bifall till (fp+m+kd):s förslag (motförslag).

Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) meddelade att hon inte deltar i
voter­ingen.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen avslutad och anmälde att med 6 ja-röster /Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Eva Oivio (s), Bengt Roxne (s), Örjan Sjögren (s), Birgitta Wosse (mp) mot

6 nej-röster / Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten (m), Svante Erlandsson (m), Margareta Åkerblom (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Katariina Güven (fp) har stads­delsnämnden genom ordförandes utslagsröst beslutat enligt (s+mp):s förslag.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden lämnar förvaltningens yttrande till Kommunstyrelsen som sitt eget med nedanstående förändringar/tillägg

2. Stadsdelsnämnden anför följande

Nämnden anser som förvaltningen att förslaget till riktlinjer på ett tydligt och bra sätt lyfter fram den enskildes rätt till insatser som stärker självbestämman­det, den egna förmågan och delaktigheten.

Punkt 3.4.1 Inflytande och delaktighet

Nämnden anser att det är angeläget att den enskilde i möjligaste mån får det boende man önskar. Av förslaget framgår att samtliga vård- och omsorgs-boenden är en gemensam resurs för staden. Självklart ska planeringen anpassas till detta. Den enskilde, tolkar vi, ska då ha rätt att välja sitt boende över hela staden. Fördel­ningen av resurser till äldreverksamheten måste kunna anpassas så att möjlig­heten att välja realiseras full ut.

Det får inte finnas ekonomiska hinder för detta.

Vilken inriktning boendet ska ha anges som hitintills i biståndsbeslutet den enskilde fått.

Punkt 6.1.2, 6.1.3 och 6.1.4

Punkt 6 tar upp de olika boendeformerna.

I Stockholms stads Äldreomsorgsplan 2006-2010 står:

”Det skall finnas vård- och omsorgsboenden med speciella inriktningar som kan tillgodose äldres skiftande behov”

Vi återfinner nu tre former av boenden i riktlinjerna

Ute i vardagen talas allmänt om gruppboende, ålderdomshem, demensboenden, sjukhem, servicehus, seniorboende, öppen hemtjänst i det egna hemmet.

Det råder en begreppsförvirring omkring detta Det behöver klargöras och fram­förallt informeras om. För många av våra äldre handlar det om servicehus eller sjukhem i vardagsspråket och inte omsorgsboende med inriktning.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

Vi lämnar ärendet utan ställningstagande”

Reservation

Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om bifall till (s+mp):s förslag förutom den del som handlar om - Punkt 3.4.1 Inflytande och delaktighet.

§17 Ung kultur – i ögonhöjd

En strategisk plan för barn- och ungdomskultur i Stockholm 2007-2010

Remiss från Kulturnämnden, dnr 324-1907/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 26 maj 2006.

Dnr 400-253-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag.
  2. Därutöver anföra

Ett ungdomscafé i Vällingby Centrum vore ett viktigt inslag för att alla

ungdomar i hela stadsdelen kan träffas. Attraktiva träffpunkter i stadsdelen

bidrar också till att ungdomarna inte behöver åka in till staden”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§18 Test av krograsism i Stockholm

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-1376/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 maj 2006.

Dnr 326-199-2006.

Sammanfattning

Inom stadsdelsförvaltningen pågår arbete kring rasism och särbehandling utifrån lokala förhållanden men erfarenheter av restauranger som kan jämställas med de” inneställen” som menas i motionen finns inte inom stadsdelsområdet.

Inom stadsdelsförvaltningen saknas därför de kunskaper som behövs för att ta ställning i frågan. Det är dock viktigt att frågan uppmärksammas och tas på största allvar.

_________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Arbetet för att förebygga och motverka alla former av diskriminering är en an­gelägen uppgift för staden och bör vara en naturlig del av verksamheten för till­ståndsenheten i Stockholms stad. Vi har tidigare ställt oss bakom förslag om ex­empelvis tydligare krav på information från krogarna kring vilka regler som gäller för att en person ska få komma in på en restaurang med begränsad publik. En restaurangägare som i domstol fällts för diskriminering ska självfallet mista serveringstillståndet. Det är emellertid viktigt att slå fast att det krävs en fällande dom för att stadens ska dra in ett serveringstillstånd på grund av diskriminering.

Staden bör också fortsätta sitt arbete med att aktivt informera kring frågor om diskriminering på krogen. Det är angeläget att detta arbete sker i samverkan med Stockholms restaurangnäring.”

§19 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-315-2006.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§20 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 13 juni 2006.

 

Dnr 010-316-2006.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§21 Utvärdering av projektverksamheten Kraftkällan

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 maj 2006.

Dnr 510-328-2006.

Sammanfattning

Projektet Kraftkällan genomfördes som en gruppverksamhet för barn som växer upp i familjer där missbruk förekommer. Under åren 2002-2003 genomfördes två gruppverksamheter med ett gott resultat. Av flera skäl har dock inte några nya grupper kunnat startas därefter. Emellertid är planeringen nu inriktad på att starta en ny grupp under hösten 2006. Länsstyrelsens projektbidrag uppgick till 145.000 kronor, vilket är hälften av den totala kostnaden.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner utvärderingen.

§22 Tillstånd för studieresa

Ärendet och stadsdelsförvaltningens anmälan av beslut finns redovisat i tjänsteut­låtande den 26 april 2006.

Dnr 200-339-2006.

Beslutet avser tillstånd för studieresa till Norge för förskolecheferna under tiden 7 – 11 augusti 2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§23 Tillstånd att åka på studieresa till London den 4-7 juni 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens anmälan av ordförandebeslut finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 juni 2006.

Dnr 405-337-2006.

Beslutet avser tillstånd för elever och lärare vid Hässelbygårdsskolan att genomföra en studieresa till London i England under tiden den 4 – 7 juni 2006. Deltagande elever och lärare samt studieprogram framgår av den till tjänsteutlåtandet bifogade bilagan.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§24 Anmälan beslut från Länsstyrelsen angående Hässelby Gårds äldreboende

Anmäldes beslut 7 juni 2006, beteckning 7010-2006-025549 från Länsstyrelen i Stockholms län om tillsyn av Hässelby Gårds äldreboende, enheterna C1 och C2.

Anmäldes vidare ordförandes beslut om extra sammanträde tisdagen den 20 juni 2006, klockan 18:00 för att behandla frågan.

BESLUT

Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med förslag till ytt­rande med anledning av Länsstyrelsens beslut.

§25 Utveckla hela Lövstaområdet till ett kretslopp och friluftsområde enligt nedan!

Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) med följande lydelse och yrkade bifall till denna.

”Lövstaområdet i stadsdelen Hässelby-Vällingby införskaffades av Stockholms stad år 1885 för att användas för avfallshantering. Först deponerade man sopor där, men med åren utvecklades verksamheten. Redan 1911 byggde staden en sop­förbränningsanläggning med en liten generator för att producera energi för det egna behovet inom området. Största delen av avfallet destruerades dock. Under 1930-talets senare hälft byggde man en ny anläggning för att betydligt minska depone­ringen.

Under 1970-talet började området utvecklas med verksamheter som tog hand om avfall för återvinning, kretsloppsverksamhet. I början av 1980-talet byggde staden en liten återvinningscentral i en del av området. Denna avsågs motta hushållens sorterade grovavfall. Från återvinningscentralen transporterades detta avfall till återvinning. Verksamheten finns kvar idag och har byggts ut under 1990-talet och i år. Återvinningscentralen är mycket välbesökt och uppskattad av hushållen i västra Stockholm.

1986 stängdes avfallsförbränningsanläggningen bredvid återvinningscentralen och efter detta år har inget material deponerats i Lövstaområdet. Men såväl byggna­derna som soptipparna finns kvar och en del av dessa har inte sanerats eller slut­täckts sedan nedläggningen av verksamheten. I år avser dock Renhållnings­nämnden inleda ett flerårigt sanerings-, rivnings- och sluttäckningsarbete avseende området, något man fått medel för från stadens Miljömiljard. Miljömiljarden är avsatt av dagens politiska majoritet för att åtgärda kommunens miljöskulder, varav Lövsta kanske är den mest omfattande

Lövstaområdet styrs av flera förvaltningar. Den nuvarande Marknämnden äger all mark i området men samtidigt har Renhållningsnämnden fått styra över uthyr­ningen av området till olika återvinningsverksamheter. Ett dilemma uppstod i början av 2001 när dåvarande politiska majoritet föreslog en nybyggnation i om­rådet – ”Hässelby Hamnstad”. Detta ledde till utredningar om sanerings- mm. kostnader, som visade sig uppgå till mellan 500 – 2500 miljarder. Samtidigt upp­stod en olycklig situation för uthyrningsverksamheten för återvinningsföretagen så att de fick tidsmässigt mycket korta kontrakt.

Detta i sin tur utökade Lövstas skräpiga utseende då återvinningsverksamheter inte ansåg sig ha råd att bygga in sina företag inomhus utan all verksamhet – bl.a. fre­onutvinningen med massor av utspridda kylskåp – skedde utomhus.

Det finns många intressen angående Lövstaområdets framtida användning – både centralt i staden och lokalt. Det är viktigt att alla behov och idéer synliggörs så att användningen av området blir optimal. Sedan länge har staden i sin Översiktsplan sagt att Lövsta ska användas och bevaras till stadens tekniska verksamhet – något vi lokalt instämmer i.

Lokalt förespråkar vi att Lövsta får utveckla sin tradition om att vara ett krets­loppsområde, men att återvinningsverksamheten sker inomhus och att området snyggas upp. Det är viktigt med en ordentlig modernisering av den lilla återvin­ningscentralen, samt en utredning om möjligheten om att inrätta såväl olika fritids- och friluftsverksamheter samt ett avfallsmuseum i området. Många boende och fö­reningar vill att stadsdelens ungdomar ska ges en möjlighet till mopedverksamhet
i området, och att det skapas billiga lokaler till småföretag i Lövsta, gärna sådana som sysslar med återvinnings- och återbruksverksamhet.

Vidare skulle vi kunna tänka oss en kommande anläggning för biogasproduktion
i Lövsta, om garantier för acceptabla buller- och luktnivåer för den kan ges.

Även kommunikationerna från och till Lövstaområdet måste förbättras. Så som det är idag uppstår det ofta långa bilköer till återvinningscentralen, vilket ibland kan orsaka direkt trafikfarliga situationer. Det finns också ett starkt intresse av att för­länga gångstråket vid Mälarens strand så att det går förbi Lövstaområdet till Kyrkhamn.

Men framförallt måste området få ett centralt beslut om dess översiktliga använd­ning och uppsnyggning. Eventuellt skulle man kunna utlysa en arkitekturtävling om områdets framtid utifrån idéerna och behoven ovan.

Med hänvisning till ovan vill vi

att stadsdelsförvaltningen arbetar med Lövstaområdet tillsammans med berörda

förvaltningar utifrån idéerna ovan

att skrivelsen sänds till berörda förvaltningarna i Stockholms stad”.

Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade avslag på för­slaget från (s+v+mp).

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att arbeta med Lövstaområdet tillsammans med berörda förvaltningar utifrån idéerna i skrivelsen.

2. Stadsdelsnämnden översänder skrivelsen till berörda förvaltningarna i Stockholms stad

Reservation

Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkade om avslag på skrivelsen från (s+v+mp).

§26 Begäran om ändring av namn på Tunnelbanestationen i Vällingby

Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp) med följande lydelse och yrkade bifall till denna.

"Vinsta företagargrupp och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning har i skrivelse daterad juni 2006 (bilaga till skrivelsen) begärt att få ändra namnet på tunnelbane­stationen Johannelund till Vinsta.

Det har länge varit en stark önskan att stationen ska få sitt nya namn Vinsta men av olika anledningar har förändringen inte genomförts.

Det finns ett stort antal skäl till att en namnändring kommer till stånd som återges i den bilagda skivelsen undertecknad Vinsta Företagargrupp och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning

Stadsdelsnämnden anser att frågan är av stor vikt för företagandet i området och räknar med att frågan får en hög prioritet”

____________________

Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till skrivelsen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden översänder skrivelsen till AB Storstockholms Lokaltrafik.

§27 De äldre på Hässelby Gårds Äldreboende måste säkerställas en god och säker vård och omsorg

Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med föl­jande lydelse:

”Länsstyrelsen riktar allvarlig kritik mot brister på enheterna C1 och C2 på Hässelby Gårds äldreboende. Brister gäller blandningen av demenssjuka och icke demenssjuka boende, bemötande, trygghet och säkerhet, social stimulans, larmru­tiner och miljö. Brister kvarstår, trots allvarlig kritik vid tidigare tillsyn.

Även Äldreinspektörerna har i senaste granskningen av äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby riktat stark kritik mot Ålderdomshemsboende C1 och C2 på Hässelby Gårds Äldreboende. Bristerna måste snarast rättas till, så att de äldre får den säkra vård och omsorg de har rätt till. Även den av vänstermajoriteten beslutade om­vandlingen av servicehus till seniorboenden får kritik i granskningen.

Av granskningen framkommer att ett stort antal av de boende på enheterna C1 och C2 är demenssjuka. Behovet av gruppboende för personer med demenssjukdom är omfattande. Därför placeras demensutredda äldre på ålderdomshem och sjukhem med inriktning på somatiska sjukdomar. Personer med diagnosen demens ska inte vårdas på ålderdomshem och sjukhem. Vård och omsorg av dementa ställer andra krav på bemanning, kunskap och kompetens. Granskningen visar också att det finns brister i bemötande, kompetens, personalens har inte alltid tillräcklig kunskap i svenska språket, måltider, tristess och händelselöshet, utevistelse, dokumentation m.m.

Vänstermajoriteten har beslutat att omvandla ett stort antal servicehusboenden till seniorboenden i stadsdelen. På Hässelby Gårds Äldreboende har 137 lägenheter omvandlats. Av Äldreinspektörernas granskning framkommer att oron varit stor bland de boende och deras anhöriga. Informationen har varit bristfällig och motsä­gelsefull. All inflyttning till servicehuset avstannade och resulterade i att ca 40 lä­genheter är tomställda. I och med den stoppade inflyttningen har personalöverta­lighet uppstått.

Efter omvandlingen ska den tidigare stationära nattpersonalen istället ersättas av bilburen nattpatrull. P.g.a. omvandlingen tar landstinget över verksamheten och sjuksköterskebemanningen har sänkts från 3,5 till 1,5 tjänster.

Många äldre och anhöriga oroar sig för hur trygghetslarmen kommer att fungera framöver. Larmet har sedan det installerades i det dåvarande servicehuset inte fun­gerat tillfredställande. Flera boende har efter fall blivit liggande på golvet under oacceptabelt lång tid.

Uppföljningen av verksamheten måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid ev. brister i verksamheten ska åt­gärdsprogram med tillhörande tidsplaner snarast upprättas för att rätta till de brister som uppkommer.

Med anledning av ovanstående ger vi förvaltningen i uppdrag att:

1. Snarast återkomma till nämnden med en åtgärdsplan och tidplan för att åtgärda bristerna som framkommer Länsstyrelsens rapport och i Äldreinspektörernas granskning av äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby.

2. Löpande redovisa uppföljning av verksamheten vid Hässelby Gårds Äldreboende till nämnden tills alla brister är åtgärdade.

3. Snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamheten kvalitetssäkras på Hässelby Gårds Äldreboende för att garantera att de äldre får den goda och säkra vård och omsorg de har rätt till.

4. Säkerställa att bemanningen är tillräcklig (även kvällar och helger).

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.

§28 Öppna förskolan på Ormängsgatan

Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med föl­jande lydelse:

”Den öppna förskolan på Ormängsgatan hotas att flytta till lokaler i samma hus som BVC i Hässelby Gårds Centrum. Verksamheten är mycket välbesökt och upp­skattad där den ligger idag.

Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler är anpassade för verksamheten. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet och upplevs som mer trygga m.m. Många berörda av denna ev. förändring har hört av sig och är mycket oroliga.

Med anledning av ovanstående vill vi uppdra till förvaltningen att:

Snarast återkomma med en skriftlig redovisning av ärendet.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.

§29 Åtgärder mot farliga och störande mopedkörning

Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Fredrik Wallén (kd) med följande lydelse:

”Våren och den nu påbörjade sommaren 2006 visar på att det välkända problemet med farlig- och ansvarslös mopedkörning fortsätter accelerera. Inte minst här i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Allvarliga olyckor och en rädsla hos (fram­förallt) äldre och barnfamiljer att färdas på lokala gång- och cykelbanor verkar ty­värr bli en konsekvens av även denna sommars ”mopedhuligansim”.

För att försöka förbättra situationen och angripa problemet med de omdömeslösa mopedförarna har närpolisen genomfört flera insatser, både avseende trafiköver­vakning och information. Vad avser informationsinsatser så måste föräldraansvaret särskilt understrykas. Bland annat så saknas påfallande ofta det försäkringsskydd för unga mopedister som normalt är regel för bilister. Vid olyckor kan alltså både de som skadas bli utan ersättning och den som förorsakat olyckan (och dennes för­äldrar om det är en omyndig) bli skyldig att betala stora skadestånd.

För att få ut viktig och säkerhetshöjande information, till i synnerhet föräldrarna, om farorna med ansvarslös mopedkörning anser jag att stadsdelsnämnden behöver koppla ett helhetsgrepp på frågan och genomföra informationsinsatser i samtliga grundskolor redan i mellanstadiet.

Dessutom bör vi vara drivande mot stadens förvaltningar och nämnder i övrigt
(i synnerhet trafikkontoret) avseende att ta fram och pröva olika trafiksäkerhets­höjande åtgärder med fokus på mopedtrafiken.

Vi förslår därför:

att stadsdelsnämnden tar fram ett informationsprojekt för ”Säker mopedkörning i Hässelby-Vällingby”. Projektet skulle inrikta sig på information till, framförallt, föräldrar och barn från mellanstadiet och uppåt avseende regelverket för mopeder samt risker med illegal och vårdslös körning.

att stadsdelsnämnden begär att stadens trafikkontor tar fram ett paket med förslag till åtgärder som kan stävja farlig- och ansvarslös mopedkörning i Hässelby-Vällingby

Vi vill se förslag på ny skyltning, separerade gång-, cykel- och mopedvägar och även testa olika ändamålsenliga farthinder.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.