Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-06-13
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande Berit Kruse (s)
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
Ledamöter Eva Oivio (s)Erik Guiteréz-Aranda (s)Bengt Roxne (s)Örjan Sjögren (s)Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) Birgitta Wosse (mp)Bo Arkelsten (m)Helen Jäderlund Eckardt (fp) Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m) Margareta Åkerblom (m)
Ersättare Seyfi Dogan (s), Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Peter Engberg (s), Emma Lennartsson (s), Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp), Bogdan Godymirski (m), Ingela Gille Rausén (fp), Fahri Ölcer (fp)
Anmält förhinder Birgitta Wahlman (m), Michael Sjöstrand (m) Eva Aronsson (kd).
I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Lennart Keberg, Marja Niemi Tom Thorell, Anders Ödmark, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare --------(öppna delen)
Tid för justering: 2006-06-20
Vid protokollet Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-06-20.
Skriftlig redovisning delades ut.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 maj 2006.
Dnr 540-266-2006.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 23 maj 2006, § 12.
Sammanfattning
Bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen stadgar att det inom all hälso- och sjukvård skall finnas en verksamhetschef som svarar för verksamheten och som har det samlade ledningsansvaret. Nämnden är som vårdgivare ansvarig för att verksamhetschefer utses för all den hälso- och sjukvårdsverksamhet som nämnden bedriver. I nuläget är avdelningschefen för äldreomsorgen ansvarig verksamhetschef för samtliga enheter som bedriver hälso- och sjukvård. I detta ärende föreslås att respektive enhetschef för Råcksta sjukhem, Hässelby Gårds äldreboende, Skolörtens äldreboende och Rehabiliteringsenheten inom äldreomsorgen till verksamhetschef för respektive verksamhet inom hälso- och sjukvården. För Nälsta servicehus utses enhetschefen för den kommunala hemtjänsten till verksamhetschef. För dagvården vid Råcksta sjukhem och Starbogården utses enhetschefen vid Råcksta sjukhem till verksamhetschef.
_____________________
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma med en tydlig konsekvensanalys av hur en flyttning av ansvaret från avdelningschefen för äldreomsorgen ut till respektive enhetschef påverkar hälso- och sjukvården i stadsdelen.
3. Stadsdelsnämnden anför härutöver
Stadsdelsnämnden gav vid nämndsammanträdet 2006-05-23 förvaltningen i uppdrag att till augustinämnden ta fram en plan för
- hur uppföljningsarbetet ska ske inom äldreomsorgen
- vem som gör vad inom organisationen
- vem som ansvarar för att åtgärder vidtas då behov uppstår
- samt redovisa äldreomsorgens förvaltningsorganisation, personalstat och linjeorganisation.
Aktuellt ärende om förändring av verksamhetschefernas anser nämnden ska ingå i översynen av uppföljning- och utvärderingsplanen varför vi hänskjuter ärendet dit.
Allmänna råd från socialstyrelsen Verksamhetschef inom hälso- och sjukvård SOSFS 1997:8 (M) anser nämnden ska vara utgångspunkten.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 22 maj 2006.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 juni 2006.
Dnr 102-308-2006.
Vid stadsdelsnämndens ordinarie sammanträden (utom januari, juli och december) lämnar förvaltningen en aktuell rapport om ekonomi och verksamhet i enlighet stadens inriktning om integrerade ledning och styrning (ILS). ILS-rapporterna utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden. Prognostiserade avvikelser på anslagsnivå (anslag 1 och anslag 2) rapporteras dessutom varje månad till stadsledningskontoret.
_________________________
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Särskilt uttalande
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest).
Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen. Den allt restriktivare bistånds-bedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktions-hindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särskolan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajoriteten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ungdomar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet.
Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-ungdoms- och skolavdelningen.
Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.
Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbättras för att tydliga konsekvensanalyser ska kunna tas fram, för att redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verksamheternas uppdrag.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 maj 2006.
Dnr 022-300-2006.
Länsstyrelsen genomförde den 11 april 2006 ett förhandsanmält tillsynsbesök på Råcksta äldreboende på enheten för korttidsboende. Länsstyrelsen påtalar i beslutet en del brister i självbestämmande och integritet när äldre måste dela rum med någon annan som de inte har valt bo tillsammans med. Länsstyrelsen anser även att verksamheten bör förbättra informationen till de äldre. Även planeringen av gemensamma och individuella aktiviteter bör förbättras.
______________________
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Länsstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att snarast återkomma med en åtgärdsplan med tillhörande tidplan för brister som framkommer i Länsstyrelsens rapport.
”Folkpartiet liberalerna har i många år drivit kravet: till eget rum. Äldre ska inte tvingas att dela rum med någon man inte själv valt att bo tillsammans med.I Länsstyrelsens rapport framkommer att det brister i självbestämmande och integritet för de äldre p.g.a. detta.
På avdelningarna A och B bör planeringen av gemensamma och individuella aktiviteter förbättras. Länsstyrelsen förutsätter också att den sociala dokumenta-ionen fortsätter att utvecklas. Livskvalitet hänger intimt samman med en meningsfull tillvaro som utgår från den enskilda individens behov och önskemål.
Informationen måste förbättras. Det är mycket viktigt att det finns tillgänglig skriftlig information om verksamhetens innehåll och delaktighet.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetssäkring m.m. ska en god och säker vård och omsorg kunna garanteras. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbättras.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 maj 2006.
Dnr 200-310-2006.
Kompetensstegen är en flerårig nationell satsning för att stödja kommunernas långsiktiga kvalitets- och kompetensutvecklingsarbete inom vård och omsorg om äldre. Under åren 2005 – 2007 planeras drygt en miljard avsättas till satsningen.
Förvaltningen har tidigare ansökt och fått medel till tre olika aktiviteter av kvalitets- och utvecklingsarbete inom äldreomsorgen i samband med Kompetensstegens första ansökningstillfälle 2005. Vidare har förvaltningen ansökt om ytterligare medel till två aktiviteter vid det andra ansökningstillfället under våren 2006. Beslut har ej lämnats om dessa medel ännu.
Förvaltningen föreslår nu inför det tredje ansökningstillfället, som avser åren 2007-2008, att stöd med totalt 745 000 kronor ska ansökas från Kompetensstegen för ytterligare en aktivitet för att höja personalens kompetens kring stresshantering.
__________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan om 745 000 kronor i stöd från Kompetensstegen till kvalitets- och kompetensutveckling i vård och omsorg om äldre.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Dnr 530-311-2006.
Länsstyrelsen i Stockholms län har av regeringen tilldelats 19 377 877 kronor för att förstärka stödet till anhöriga som hjälper och vårdar närstående.
Förvaltningen föreslår att 905 000 kronor ska ansökas ur dessa medel från Länsstyrelsen för åren 2006 och 2007, för en grundläggande uppbyggnad av anhörigstöd i enlighet med den plan och budget som arbetats fram av rehabiliteringsenheten.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan till Länsstyrelsen om ett stimulansbidrag på 905 000 kr för åren 2006 och 2007, avseende förstärkt stöd till anhöriga som hjälper och vårdar närstående.
Inriktningsbeslut
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 maj 2006.
Dnr 312-312-2006.
I planområdet Kälvesta råder det i dag brist på ca 70 förskoleplatser. Denna brist tros öka till ca 100 platser redan vid utgången av år 2009. Förskolan på Tumultgränd 69 i Kälvesta bör därför byggas ut, så att ytterligare ca 30 barn kan placeras där. Vissa oklarheter beträffande utbyggnaden kommer att bearbetas och en slutlig redogörelse sker i kommande genomförandebeslut. I enlighet med redovisning i detta ärende föreslås stadsdelsnämnden ge förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandlingar för genomförande av projektet.
____________________
1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att efter positivt förhandsbesked om bygglov beställa förslagshandlingar för projektet.
2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,6 mnkr avseende beställarstöd, förprojektering och projektering.
Dnr 312-313-2006.
På kv. Rödtoppan 1 vid Björnbodaskolan i Kälvesta står en befintlig förskolepaviljong, i vilken man bedriver 6-årsverksamhet. Det stora behovet av fler förskoleplatser i området medför att befintlig paviljong bör rivas och ersättas med en helt ny förskola med plats för ca 80 barn. Förskolan följer konceptet Förskola på 2000-talet, och liknar den som tidigare uppförts i kv. Klisterburken. Ett antal osäkerhetsfaktorer måste lösas innan projektet kan genomföras; bl.a. måste trafikfrågan och parkeringsbehovet utredas och eventuella åtgärder vidtas. Dessutom kan den närliggande kraftledningen innebära begränsningar av markutnyttjandet. Björnbodaskolans kök står inför en renovering, varför ett eventuellt ökat behov av matförsörjning till förskolan bör utredas.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 juni 2006.
Dnr 401-314-2006.
Stadsdelsnämnden beslutar att inrätta ett stipendium som utdelas årligen under november månad. Summan som utdelas uppgår till 100.000 kr och utgår till en förskola och en grundskola som bäst uppfyller syftet med stipendiet. SISAB erbjuds att avsätta valfri del av summan. Denna summa utgör planeringsramen för delvis genomförande av projektidéerna. Utförare är SISAB tillsammans med förskolan/skolan och Barn- ungdoms och skolavdelningen. En jury utses bestående av representant från Barn- ungdoms och skolavdelningen, SISAB, Fältskolan i Kyrkhamn, Lärarförbunden samt en representant från stadsdelsnämnden. Ordförande är chef för Barn-ungdoms och skolavdelningen. I samband med utdelningen arrangeras en studiedag tillsammans med Lärarförbunden där det pedagogiska utvecklingsarbetet i uterummet är temat.
_______________________
1. Stadsdelsnämnden beslutar att inrätta ett stipendium i syfte att utveckla förskole- och skolgården som ett pedagogiskt rum med nedanstående tillägg.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att 2-3 barn/ungdomar i olika åldrar ska ingå i juryarbetet
3. Stadsdelsnämnden anför
Stadsdelsnämnden ställer sig positiv till att ett stipendium inrättas enligt förslaget. Nämnden finner också att detta är ett naturligt tillfälle för de vuxna i vår stadsdelsorganisation att lyssna och ta hänsyn till barnens/ungdomarnas tankar och åsikter varför barn/ungdomsrepresentanter även ska ingå i juryn.
Reservation
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
Att inte inrätta ett förskole- och skolgårdsstipendium samt
att i övrigt anföra att
Förslaget om ett förskole- och skolgårdsstipendium synes som ett tillkrånglat och konstruerat sätt att sköta och samt utveckla våra dagis- och skolgårdar. Enklare vore att varje förskola och skola erhåller ett anslag där de själva gör de prioriteringar föreståndare, personal, föräldrar och barn väljer. Om man, som moderater alltid föreslår, låter hela schablonen, och inte bara pengen, gå ut direkt till anordnaren (oavsett privat eller kommunal) så räcker pengarna till detta. Dessutom, att behöva ansöka extra genom att skriva så fyndigt som möjligt anser vi vara tramsigt samt tar fokus från verksamheten.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-320-00339
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 maj 2006.
Dnr 305-190-2006.
Efter införandet av 30-zoner i Stockholm har trafikkontoret genomfört en utvärdering, vilken skickats ut på remiss till samtliga stadsdelsnämnder. Remissen innehåller även förslag till kompletterande åtgärder. Utvärderingen visar att trafiksäkerheten har förbättrats utan att inverka negativt på framkomligheten, att hastigheten har sjunkit på alla typer av gator efter införandet och att stockholmarnas inställning till 30-zoner har förbättrats efter införandet. Olycksstatistiken visar dock inte på några tydliga tendenser då mätperioden är för kort. Stadsdelsförvaltningen är positiv till införandet av 30-zoner och stödjer trafikkontorets förslag till ytterligare åtgärder, vilka bl.a. innebär successivt införande av fysiska hastighetsdämpare på utsatta platser där främst barn men även andra oskyddade trafikanter rör sig, ytterligare informationsinsatser, samarbete med polisen samt försöksverksamhet med tydligare skyltning på vissa platser i staden.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Trafiknämnden som svar på remissen.
Ledamot Bo Arkelsten fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
– att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag
– att i övrigt anföra att
Gupp som bromsmedel har enligt oss mer nackdelar än fördelar, dels drar bilarna mer bensin och spottar därmed ut mer avgaser, när de först bromsar in samt därefter gasar upp. Dels bullrar bilarna mer, samt är det för utryckningsfordon (särskilt en patient - transporterande ambulans) ej lyckosamt att behöva köra över gupp under utryckning.
Ett förslag kunde även vara att låta 30-zoner vara i kraft under dagtid, men låta trafiken köra i 50 km/h under nätter. Om man som trafikant inte ser någon vettig orsak till att på en nattlig folktom gata krypa fram i 30 finns risk för att man tappar respekten för hela idén med 30-zoner som sådan.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) ledamot Birgitta Wosse (mp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Bo Arkelsten fl (m) och lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+kd+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-330-00761
Dnr 305-256-2006.
Trafikkontoret har inbjudit alla stadsdelsnämnder att inkomma med synpunkter på SL:s utbudsplan för år 2007. Synpunkterna sammanställs i ett tjänsteutlåtande som redovisas för trafiknämnden, som avger stadens svar till SL på önskade förändringar i kollektivtrafikutbudet för nästa år. När det gäller förändringar i Hässelby-Vällingby, anser förvaltningen att spårvägsreservat i Översiktsplan 99 bör bevaras, att Kyrkhamn/Lövstaområdet får god kollektivtrafikförsörjning sommartid, samt att SL tydligare markerar vilka bussar som är tillgänglighetsanpassade i tidtabellerna. Om Stockholmsförsöket permanentas bör busstrafiken förstärkas i de områden i Hässelby-Vällingby som har långt till närmsta bussförbindelse. Förvaltningen emotser även en fördjupad gemensam framtidsplanering beträffande kollektivtrafikförsörjningen. Det lokala handikapprådet anser att neddragningar i färdtjänsten haft negativ inverkan på rörelsehindrades möjligheter att åka kollektivt.
_______________________________
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänstutlåtande till Trafiknämnden som svar på remissen med nedanstående tillägg.
2. Stadsdelsnämnden anför
Stadsdelsnämnden anser att tvärförbindelser mellan Västerort/Vällingby och Solna måste förbättras.
Stockholms tingsrätt som varit en av Europas största domstolar genomgår stora förändringar under första halvåret 2007 med anledning av en ny organisation för tingsrätten.
Idag handläggs alla tvister och brottsmål vid Stockholms tingsrätt beläget på Kungsholmen. Resandeströmmen från Västerort till Kungsholmen innerstaden har varit omfattande.
Våren 2007 genomförs stora förändringar av Stockholms Tingsrätt. Rätten delas upp Det innebär att Solna tingsrätt behåller nuvarande domsaga och tillförs den del av Stockholms kommun som utgörs av församlingarna Västerort, nämligen Bromma, Västerled, Vällingby Hässelby, Spånga och Kista. Solna blir ett rättscentrum i Västerort. Polisen har också koncentrerat mycket av sin verksamhet till Solna. Detta gäller också passverksamheten.
Resandeströmmen från Västerort till innerstaden kommer på rättsområdet att ersättas av en resandeström till Solna.
Många människor som har med rättsväsendet att göra är också mycket beroende av allmänna kommunikationer
Vällingby saknar idag helt tvärförbindelser med Solna Centrum
Uppbyggnaden av Rättscentrum i Solna innebär också att nya arbetsplatser förläggs till Solna
Nämnden anser det angeläget att SL skyndsamt vidtar åtgärder för att skyndsamt möta de förändrade resebehoven speciellt mellan Vällingby och Solna
Tvärförbindelserna är för övrigt ett ständigt problem i vår stadsdel. I avvaktan på att snabbspårvägen till Kista blir verklighet vill vi gärna att det blir en bussförbindelse som trafikerar sträckan Vällingby-Barkarby-Häggvik
Förbindelsen med Vällingby längs Lövstavägen behöver förbättras. Turtätheten skull kunna förbättras om någon av bussarna 518 eller 541 ändrade sina avgångstider. Tiderna sammanfaller i stort sett hela dagen. Om tiderna ändrades skulle det bli tätare trafik, mindre trängsel och nöjda kollektivresenärer.
Helgtrafiken på våra anslutningsbussar 541, 118 och 119 skulle kunna förbättras. Ett önskemål är att bussarna går med 15 minuters trafik även på lördagar och söndagar. Vissa tider går det bara en gång i timmen vilket inte är acceptabelt.
Ledamot Bo Arkelsten m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till:
”Rutinen med att låta företrädare för de lokala stadsdelsnämnderna samråda med SL angående deras utbudsplan är bra, men än bättre vore om de lokala synpunkterna och förslagen bättre togs tillvara.
Ett annat förslag vore också att bygga busskurer i ett mer okrossbart material.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 maj 2006.
Dnr 500-260-2006.
Kommunstyrelsen har remitterat förslag till riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS för personer över 65 år till samtliga stadsdelsnämnder och till kommunstyrelsens pensionärsråd och handikappråd för yttrande senast den 3 juli 2006. Förvaltningen anser att förslaget till riktlinjer är väl genomarbetade utifrån gällande lagstiftning, föreskrifter, riktlinjer m.m. Den enskildes rätt till insatser som stärker självbestämmandet, den egna förmågan och delaktighet lyfts fram på ett bra sätt. Förvaltningen anser dock att vissa förtydliganden behöver göras i delar av avsnitten kring handläggning och dokumentation, stöd och hjälp i ordinärt boende, korttidsvård, särskilda boendeformer och stöd till anhöriga och närstående.
__________________________
Ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) lade fram ett eget förslag till beslut till och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+mp):s förslag.
Votering begärdes och genomfördes enligt följande:
Ordförande utsåg (s+mp):s förslag som huvudförslag. Ordförande ställde
(fp+ m+kd):s förslag mot (v):s förslag för att utse motförslag.
Stadsdelsnämnden beslöt att utse (fp+m+kd):s förslag som motförslag.
Ordförande ställde huvudförslaget mot motförslaget.
Följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till (s+mp):s förslag (huvudförslag).
Nej-röst för bifall till (fp+m+kd):s förslag (motförslag).
Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) meddelade att hon inte deltar i voteringen.
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att med 6 ja-röster /Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Eva Oivio (s), Bengt Roxne (s), Örjan Sjögren (s), Birgitta Wosse (mp) mot
6 nej-röster / Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten (m), Svante Erlandsson (m), Margareta Åkerblom (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Katariina Güven (fp) har stadsdelsnämnden genom ordförandes utslagsröst beslutat enligt (s+mp):s förslag.
1. Stadsdelsnämnden lämnar förvaltningens yttrande till Kommunstyrelsen som sitt eget med nedanstående förändringar/tillägg
2. Stadsdelsnämnden anför följande
Nämnden anser som förvaltningen att förslaget till riktlinjer på ett tydligt och bra sätt lyfter fram den enskildes rätt till insatser som stärker självbestämmandet, den egna förmågan och delaktigheten.
Punkt 3.4.1 Inflytande och delaktighet
Nämnden anser att det är angeläget att den enskilde i möjligaste mån får det boende man önskar. Av förslaget framgår att samtliga vård- och omsorgs-boenden är en gemensam resurs för staden. Självklart ska planeringen anpassas till detta. Den enskilde, tolkar vi, ska då ha rätt att välja sitt boende över hela staden. Fördelningen av resurser till äldreverksamheten måste kunna anpassas så att möjligheten att välja realiseras full ut.
Det får inte finnas ekonomiska hinder för detta.
Vilken inriktning boendet ska ha anges som hitintills i biståndsbeslutet den enskilde fått.
Punkt 6.1.2, 6.1.3 och 6.1.4
Punkt 6 tar upp de olika boendeformerna.
I Stockholms stads Äldreomsorgsplan 2006-2010 står:
”Det skall finnas vård- och omsorgsboenden med speciella inriktningar som kan tillgodose äldres skiftande behov”
Vi återfinner nu tre former av boenden i riktlinjerna
Ute i vardagen talas allmänt om gruppboende, ålderdomshem, demensboenden, sjukhem, servicehus, seniorboende, öppen hemtjänst i det egna hemmet.
Det råder en begreppsförvirring omkring detta Det behöver klargöras och framförallt informeras om. För många av våra äldre handlar det om servicehus eller sjukhem i vardagsspråket och inte omsorgsboende med inriktning.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) och reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Vi lämnar ärendet utan ställningstagande”
Ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om bifall till (s+mp):s förslag förutom den del som handlar om - Punkt 3.4.1 Inflytande och delaktighet.
En strategisk plan för barn- och ungdomskultur i Stockholm 2007-2010
Remiss från Kulturnämnden, dnr 324-1907/2006
Dnr 400-253-2006.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Ett ungdomscafé i Vällingby Centrum vore ett viktigt inslag för att alla
ungdomar i hela stadsdelen kan träffas. Attraktiva träffpunkter i stadsdelen
bidrar också till att ungdomarna inte behöver åka in till staden”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Bo Arkelsten m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-1376/2006
Dnr 326-199-2006.
Inom stadsdelsförvaltningen pågår arbete kring rasism och särbehandling utifrån lokala förhållanden men erfarenheter av restauranger som kan jämställas med de” inneställen” som menas i motionen finns inte inom stadsdelsområdet.
Inom stadsdelsförvaltningen saknas därför de kunskaper som behövs för att ta ställning i frågan. Det är dock viktigt att frågan uppmärksammas och tas på största allvar.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
”Arbetet för att förebygga och motverka alla former av diskriminering är en angelägen uppgift för staden och bör vara en naturlig del av verksamheten för tillståndsenheten i Stockholms stad. Vi har tidigare ställt oss bakom förslag om exempelvis tydligare krav på information från krogarna kring vilka regler som gäller för att en person ska få komma in på en restaurang med begränsad publik. En restaurangägare som i domstol fällts för diskriminering ska självfallet mista serveringstillståndet. Det är emellertid viktigt att slå fast att det krävs en fällande dom för att stadens ska dra in ett serveringstillstånd på grund av diskriminering.
Staden bör också fortsätta sitt arbete med att aktivt informera kring frågor om diskriminering på krogen. Det är angeläget att detta arbete sker i samverkan med Stockholms restaurangnäring.”
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-315-2006.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 13 juni 2006.
Dnr 010-316-2006.
Dnr 510-328-2006.
Projektet Kraftkällan genomfördes som en gruppverksamhet för barn som växer upp i familjer där missbruk förekommer. Under åren 2002-2003 genomfördes två gruppverksamheter med ett gott resultat. Av flera skäl har dock inte några nya grupper kunnat startas därefter. Emellertid är planeringen nu inriktad på att starta en ny grupp under hösten 2006. Länsstyrelsens projektbidrag uppgick till 145.000 kronor, vilket är hälften av den totala kostnaden.
Stadsdelsnämnden godkänner utvärderingen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens anmälan av beslut finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 april 2006.
Dnr 200-339-2006.
Beslutet avser tillstånd för studieresa till Norge för förskolecheferna under tiden 7 – 11 augusti 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens anmälan av ordförandebeslut finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 juni 2006.
Dnr 405-337-2006.
Beslutet avser tillstånd för elever och lärare vid Hässelbygårdsskolan att genomföra en studieresa till London i England under tiden den 4 – 7 juni 2006. Deltagande elever och lärare samt studieprogram framgår av den till tjänsteutlåtandet bifogade bilagan.
Anmäldes beslut 7 juni 2006, beteckning 7010-2006-025549 från Länsstyrelen i Stockholms län om tillsyn av Hässelby Gårds äldreboende, enheterna C1 och C2.
Anmäldes vidare ordförandes beslut om extra sammanträde tisdagen den 20 juni 2006, klockan 18:00 för att behandla frågan.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med förslag till yttrande med anledning av Länsstyrelsens beslut.
Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) med följande lydelse och yrkade bifall till denna.
”Lövstaområdet i stadsdelen Hässelby-Vällingby införskaffades av Stockholms stad år 1885 för att användas för avfallshantering. Först deponerade man sopor där, men med åren utvecklades verksamheten. Redan 1911 byggde staden en sopförbränningsanläggning med en liten generator för att producera energi för det egna behovet inom området. Största delen av avfallet destruerades dock. Under 1930-talets senare hälft byggde man en ny anläggning för att betydligt minska deponeringen.
Under 1970-talet började området utvecklas med verksamheter som tog hand om avfall för återvinning, kretsloppsverksamhet. I början av 1980-talet byggde staden en liten återvinningscentral i en del av området. Denna avsågs motta hushållens sorterade grovavfall. Från återvinningscentralen transporterades detta avfall till återvinning. Verksamheten finns kvar idag och har byggts ut under 1990-talet och i år. Återvinningscentralen är mycket välbesökt och uppskattad av hushållen i västra Stockholm.
1986 stängdes avfallsförbränningsanläggningen bredvid återvinningscentralen och efter detta år har inget material deponerats i Lövstaområdet. Men såväl byggnaderna som soptipparna finns kvar och en del av dessa har inte sanerats eller sluttäckts sedan nedläggningen av verksamheten. I år avser dock Renhållningsnämnden inleda ett flerårigt sanerings-, rivnings- och sluttäckningsarbete avseende området, något man fått medel för från stadens Miljömiljard. Miljömiljarden är avsatt av dagens politiska majoritet för att åtgärda kommunens miljöskulder, varav Lövsta kanske är den mest omfattande
Lövstaområdet styrs av flera förvaltningar. Den nuvarande Marknämnden äger all mark i området men samtidigt har Renhållningsnämnden fått styra över uthyrningen av området till olika återvinningsverksamheter. Ett dilemma uppstod i början av 2001 när dåvarande politiska majoritet föreslog en nybyggnation i området – ”Hässelby Hamnstad”. Detta ledde till utredningar om sanerings- mm. kostnader, som visade sig uppgå till mellan 500 – 2500 miljarder. Samtidigt uppstod en olycklig situation för uthyrningsverksamheten för återvinningsföretagen så att de fick tidsmässigt mycket korta kontrakt.
Detta i sin tur utökade Lövstas skräpiga utseende då återvinningsverksamheter inte ansåg sig ha råd att bygga in sina företag inomhus utan all verksamhet – bl.a. freonutvinningen med massor av utspridda kylskåp – skedde utomhus.
Det finns många intressen angående Lövstaområdets framtida användning – både centralt i staden och lokalt. Det är viktigt att alla behov och idéer synliggörs så att användningen av området blir optimal. Sedan länge har staden i sin Översiktsplan sagt att Lövsta ska användas och bevaras till stadens tekniska verksamhet – något vi lokalt instämmer i.
Lokalt förespråkar vi att Lövsta får utveckla sin tradition om att vara ett kretsloppsområde, men att återvinningsverksamheten sker inomhus och att området snyggas upp. Det är viktigt med en ordentlig modernisering av den lilla återvinningscentralen, samt en utredning om möjligheten om att inrätta såväl olika fritids- och friluftsverksamheter samt ett avfallsmuseum i området. Många boende och föreningar vill att stadsdelens ungdomar ska ges en möjlighet till mopedverksamhet i området, och att det skapas billiga lokaler till småföretag i Lövsta, gärna sådana som sysslar med återvinnings- och återbruksverksamhet.
Vidare skulle vi kunna tänka oss en kommande anläggning för biogasproduktion i Lövsta, om garantier för acceptabla buller- och luktnivåer för den kan ges.
Även kommunikationerna från och till Lövstaområdet måste förbättras. Så som det är idag uppstår det ofta långa bilköer till återvinningscentralen, vilket ibland kan orsaka direkt trafikfarliga situationer. Det finns också ett starkt intresse av att förlänga gångstråket vid Mälarens strand så att det går förbi Lövstaområdet till Kyrkhamn.
Men framförallt måste området få ett centralt beslut om dess översiktliga användning och uppsnyggning. Eventuellt skulle man kunna utlysa en arkitekturtävling om områdets framtid utifrån idéerna och behoven ovan.
Med hänvisning till ovan vill vi
att stadsdelsförvaltningen arbetar med Lövstaområdet tillsammans med berörda
förvaltningar utifrån idéerna ovan
att skrivelsen sänds till berörda förvaltningarna i Stockholms stad”.
Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade avslag på förslaget från (s+v+mp).
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att arbeta med Lövstaområdet tillsammans med berörda förvaltningar utifrån idéerna i skrivelsen.
2. Stadsdelsnämnden översänder skrivelsen till berörda förvaltningarna i Stockholms stad
Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkade om avslag på skrivelsen från (s+v+mp).
Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp) med följande lydelse och yrkade bifall till denna.
"Vinsta företagargrupp och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning har i skrivelse daterad juni 2006 (bilaga till skrivelsen) begärt att få ändra namnet på tunnelbanestationen Johannelund till Vinsta.
Det har länge varit en stark önskan att stationen ska få sitt nya namn Vinsta men av olika anledningar har förändringen inte genomförts.
Det finns ett stort antal skäl till att en namnändring kommer till stånd som återges i den bilagda skivelsen undertecknad Vinsta Företagargrupp och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning
Stadsdelsnämnden anser att frågan är av stor vikt för företagandet i området och räknar med att frågan får en hög prioritet”
Fredrik Wallén (kd), Bo Arkelsten m fl (m) och Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till skrivelsen.
Stadsdelsnämnden översänder skrivelsen till AB Storstockholms Lokaltrafik.
Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
”Länsstyrelsen riktar allvarlig kritik mot brister på enheterna C1 och C2 på Hässelby Gårds äldreboende. Brister gäller blandningen av demenssjuka och icke demenssjuka boende, bemötande, trygghet och säkerhet, social stimulans, larmrutiner och miljö. Brister kvarstår, trots allvarlig kritik vid tidigare tillsyn.
Även Äldreinspektörerna har i senaste granskningen av äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby riktat stark kritik mot Ålderdomshemsboende C1 och C2 på Hässelby Gårds Äldreboende. Bristerna måste snarast rättas till, så att de äldre får den säkra vård och omsorg de har rätt till. Även den av vänstermajoriteten beslutade omvandlingen av servicehus till seniorboenden får kritik i granskningen.
Av granskningen framkommer att ett stort antal av de boende på enheterna C1 och C2 är demenssjuka. Behovet av gruppboende för personer med demenssjukdom är omfattande. Därför placeras demensutredda äldre på ålderdomshem och sjukhem med inriktning på somatiska sjukdomar. Personer med diagnosen demens ska inte vårdas på ålderdomshem och sjukhem. Vård och omsorg av dementa ställer andra krav på bemanning, kunskap och kompetens. Granskningen visar också att det finns brister i bemötande, kompetens, personalens har inte alltid tillräcklig kunskap i svenska språket, måltider, tristess och händelselöshet, utevistelse, dokumentation m.m.
Vänstermajoriteten har beslutat att omvandla ett stort antal servicehusboenden till seniorboenden i stadsdelen. På Hässelby Gårds Äldreboende har 137 lägenheter omvandlats. Av Äldreinspektörernas granskning framkommer att oron varit stor bland de boende och deras anhöriga. Informationen har varit bristfällig och motsägelsefull. All inflyttning till servicehuset avstannade och resulterade i att ca 40 lägenheter är tomställda. I och med den stoppade inflyttningen har personalövertalighet uppstått.
Efter omvandlingen ska den tidigare stationära nattpersonalen istället ersättas av bilburen nattpatrull. P.g.a. omvandlingen tar landstinget över verksamheten och sjuksköterskebemanningen har sänkts från 3,5 till 1,5 tjänster.
Många äldre och anhöriga oroar sig för hur trygghetslarmen kommer att fungera framöver. Larmet har sedan det installerades i det dåvarande servicehuset inte fungerat tillfredställande. Flera boende har efter fall blivit liggande på golvet under oacceptabelt lång tid.
Uppföljningen av verksamheten måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid ev. brister i verksamheten ska åtgärdsprogram med tillhörande tidsplaner snarast upprättas för att rätta till de brister som uppkommer.
Med anledning av ovanstående ger vi förvaltningen i uppdrag att:
1. Snarast återkomma till nämnden med en åtgärdsplan och tidplan för att åtgärda bristerna som framkommer Länsstyrelsens rapport och i Äldreinspektörernas granskning av äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby.
2. Löpande redovisa uppföljning av verksamheten vid Hässelby Gårds Äldreboende till nämnden tills alla brister är åtgärdade.
3. Snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamheten kvalitetssäkras på Hässelby Gårds Äldreboende för att garantera att de äldre får den goda och säkra vård och omsorg de har rätt till.
4. Säkerställa att bemanningen är tillräcklig (även kvällar och helger).
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
”Den öppna förskolan på Ormängsgatan hotas att flytta till lokaler i samma hus som BVC i Hässelby Gårds Centrum. Verksamheten är mycket välbesökt och uppskattad där den ligger idag.
Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler är anpassade för verksamheten. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet och upplevs som mer trygga m.m. Många berörda av denna ev. förändring har hört av sig och är mycket oroliga.
Med anledning av ovanstående vill vi uppdra till förvaltningen att:
Snarast återkomma med en skriftlig redovisning av ärendet.”
Anmäldes skrivelse 13 juni 2006 från Fredrik Wallén (kd) med följande lydelse:
”Våren och den nu påbörjade sommaren 2006 visar på att det välkända problemet med farlig- och ansvarslös mopedkörning fortsätter accelerera. Inte minst här i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Allvarliga olyckor och en rädsla hos (framförallt) äldre och barnfamiljer att färdas på lokala gång- och cykelbanor verkar tyvärr bli en konsekvens av även denna sommars ”mopedhuligansim”.
För att försöka förbättra situationen och angripa problemet med de omdömeslösa mopedförarna har närpolisen genomfört flera insatser, både avseende trafikövervakning och information. Vad avser informationsinsatser så måste föräldraansvaret särskilt understrykas. Bland annat så saknas påfallande ofta det försäkringsskydd för unga mopedister som normalt är regel för bilister. Vid olyckor kan alltså både de som skadas bli utan ersättning och den som förorsakat olyckan (och dennes föräldrar om det är en omyndig) bli skyldig att betala stora skadestånd.
För att få ut viktig och säkerhetshöjande information, till i synnerhet föräldrarna, om farorna med ansvarslös mopedkörning anser jag att stadsdelsnämnden behöver koppla ett helhetsgrepp på frågan och genomföra informationsinsatser i samtliga grundskolor redan i mellanstadiet.
Dessutom bör vi vara drivande mot stadens förvaltningar och nämnder i övrigt (i synnerhet trafikkontoret) avseende att ta fram och pröva olika trafiksäkerhetshöjande åtgärder med fokus på mopedtrafiken.
Vi förslår därför:
att stadsdelsnämnden tar fram ett informationsprojekt för ”Säker mopedkörning i Hässelby-Vällingby”. Projektet skulle inrikta sig på information till, framförallt, föräldrar och barn från mellanstadiet och uppåt avseende regelverket för mopeder samt risker med illegal och vårdslös körning.
att stadsdelsnämnden begär att stadens trafikkontor tar fram ett paket med förslag till åtgärder som kan stävja farlig- och ansvarslös mopedkörning i Hässelby-Vällingby
Vi vill se förslag på ny skyltning, separerade gång-, cykel- och mopedvägar och även testa olika ändamålsenliga farthinder.”