Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-08-29

Sammanträde 2006-08-29

Datum
Klockan
19:00
Plats
Hässelby Gårds äldreboende, Aulan nb, Ormängsgatan 10

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

4 Förvaltningschefens information

- Utemiljön vid Hässelby Gårds äldreboende
- Globe Tree
- Åtgärder mot farlig och störande mopedkörning

Protokoll från nämndens råd

5 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

6 Protokoll från lokala handikapprådet. Utsändes senare.

Nya beslutsärenden

7 ILS-rapport augusti 2006.

8 Beloppsgräns för periodiseringar i Tertialbokslut 2 för 2006.

9 Skrivelse från Revisorsgrupp3 angående prognostiserat budgetöverskridande för anslag 2 (socialbidrag).

10 Bergmyntegränd gruppbostad – om- och tillbyggnad. (inriktningsbeslut).

11 Nälsta gruppbostad – om- och tillbyggnad.

(inriktningsbeslut).
Dnr 313-392-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

12 Tillsyn av Hässelby gruppboende, Riddersviksvägen 125 enligt 23 § LSS.

14 Äldreomsorgen 2005 i Hässelby-Vällingby – Granskning utförd av äldreomsorgsinspektörerna.

15 Sjöberga Gård – Tillsyn av enskild verksamhet med inriktning äldreomsorg.

16 Ansökan om stimulansmedel för insatser till de mest sjuka äldre.

17 Hässelbygårdsskolan, om- och tillbyggnad av bibliotek, klassrum.

(genomförandebeslut).
Dnr 312-397-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

18 Ansökan till Länsstyrelsen – Utvecklingsmedel till vårdkedjor och vårdöverenskommelser inom missbruksvården.

Remisser

19 Översyn av stadens administration.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 030-2455/2005.
Dnr 001-240-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

20 Anvisningar för nämnder och styrelsers risk- och ledningsanalyser

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 030-2088/2006.
Dnr 300-275-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 Handläggning av adoptionsärenden – förslag till reviderade riktlinjer.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2136/2006.
Dnr 510-298-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

22 Riktlinjer för insatsen ledsagarservice inom omsorgen om funktionshindrade – förslag till reviderade riktlinjer.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-2421/2006.
Dnr 521-347-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

23 Rättt till dagverksamhet efter eget val.

Remiss från Kommunstyrelsen av motion från (m), dnr 327-1379/2006.
Dnr 500-201-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

24 Huvudmannaskap för hemsjukvård m.m.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2912/2006
Dnr 530-375-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

25 Inkomna handlingar.

Dnr 013-399-2006
Utsändes senare.

26 Uppdragslista.

Dnr 010-400-2006
Utsändes senare.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

27 Anmälan beslut från Länsstyrelsen avseende avslutad tillsyn av Hässelby Gårds äldreboende, enheterna C 1 och C2.

28 Fördelning av resurser för barn med behov av särskilt stöd. Redovisning av nämnduppdrag.

29 Redovisning av situationen beträffande familjevården i Hässelby-Vällingby.

30 Stöd och hjälp till adopterade och deras familjer.

Svar på skrivelse från (s+v+mp)
Dnr 512-403-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

31 Kompetensfinansiering av verksamhet.

Svar på skrivelse från (m)
Dnr 100-404-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

32 Anmälan protokoll från Biblioteksrådet.

33 Redovisning av projektverksamheten Föräldrakraft.

Nya beslutsärenden

34 Återuppbyggnad av brunnen förskola på Tumultgränd.

(inriktningsbeslut)
Dnr 312-413-2006

Övriga frågor
Mötesinformation

Närvarande

Ordförande Berit Kruse (s)

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)

Ledamöter
Eva Oivio (s) §§ 17-40
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Birgitta Wahlman (m)
Bo Arkelsten (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Katariina Güven (fp)

Tjänstgörande ersättare
Svante Erlandsson (m)
Seyfi Dogan (s) §§ 1-16

Ersättare
Ingrid Carlsson (s), Emma Lennartsson (s), Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp), Eva Aronsson (kd), Margareta Åkerblom (m), Bogdan Godymirski (m), Fahri Ölcer (fp) §§ 1-36, Ingela Gille Rausén (fp)

Anmält förhinder
Janet Mackegård (s) Peter Engberg (s) Michael Sjöstrand (m)

I tjänsten närvarande
Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Birgitta Härröd, Lennart Keberg, Siw Lideståhl, Mona Thorin, Marja Niemi, Anders Ödmark, Charlotte Brandorf.

Personalföreträdare Yvonne Elkström

Tid för justering 2006-09-07

Vid protokollet

Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske den 7 september 2006.

§4 Förvaltningschefens information

VM i samarbete

Terhi Bisander och Christina Bothén från Grimstaskolan presenterade skolans deltagande i VM i samarbete. De berättade om sin resa till Kenya och skolans utbyte med skolelever i landet. De berättade om hur de deltog i utställning med sin fantastiskt fina mosaikskulptur.

Grimstaskolan har fått en stor guldnyckel som pris för sitt engagemang i VM-samarbetet.

Utemiljön på Hässelby Gårds äldreboende

Anders Meuller berättade om orsaken till den dåliga utemiljön vid Hässelby Gårds äldreboende i sommar. Bostadsbolaget MiCasa fick inte sina entreprenörer att ordna upp på gården och de kommer att gå ut med en ursäkt till de boende. Nu är det mesta åtgärdat.

Farlig och störande mopedkörning

Sven-Göran Södergren informerade om förvaltningens arbete med skola, polis m fl angående farlig och störande mopedkörning på gång- och cykelvägar. Man jobbar med detta varje år och bland annat kommer man att se över den broschyr som finns och skicka ut till skolorna för vidarebefordran till elever och föräldrar.

§5 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 11 augusti 2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§6 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådet sammanträde den 21 augusti 2006.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 ILS-rapport augusti 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 augusti 2006.

Dnr 102-389-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Att delvis bifalla förvaltningens förslag,

att uppdra åt förvaltningen att anvisa besparingsåtgärder samt

att i övrigt anföra att

I denna mandatperiods sista ILS-rapport beräknar man från förvaltningens sida att ett underskott om 5 miljoner kr ska trollas bort under årets resterande 4 månader. Man anger inga åtgärder för att få en budget i balans, och med detta beräknings­sätt har plötsligt socialdemokraternas underskott kraftigt minskat.

Enligt rapporten i juni beräknades underskottet på anslag 1 till 5.5 miljoner, man har alltså lyckats spara 500 000 kr på 3 månader. Hur kan man då tro att man ska kunna spara resterande 5 miljoner på 4 månader?

Med tanke på de stora skattehöjningar som skett denna mandatperiod, de enligt Per Nuder alldeles lysande tiderna samt de tre miljarder kronor den nuvarande majoriteten använt upp av stadens tidigare vinstmedel borde denna och andra stadsdelar inte ha något minus alls, utan ett kraftigt plus. Istället fick vi ett minus – även om det nu är tillfälligt undangömt.

Att socialbidraget inte halverats, som var målet, utan man tvärtom överskrider med 8 miljoner är djupt tragiskt, och visar att vi nu behöver en helt ny politik, på alla nivåer.

Vidare ifrågasätts hur mycket av resultatenheternas resultatfonder som kommer att tömmas, nu lagom till valet?

Vi undrar även om löftet med att minska antalet barn per dagisgrupp har upp­fyllts? Kanske kan det vara bra att uppfylla förra valrörelsens löften innan man kommer med nya?

I övrigt hänvisar vi till de texter vi lagt under året.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”1. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en redovisning vad ”vardagsrationaliseringar” innebär och vad de får för konsekvenser för verksamheten.

2. För övrigt lägga rapporten till handlingarna.

3. Därutöver anföra

Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alar­merande att så många unga är arbetslösa i stadsdelen. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integra­tionspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att social­demokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.

Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas dag­lig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighets­principen i kommunallagen. Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äld­reomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att om­vandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särsko­lan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloni­serade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajori­teten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverk­samheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ung­domar inom särskoleverksamheten

att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfi­nansierat med det nya systemet. Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ungdoms- och skolavdelningen.

Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.

Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden.

Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktions­hindrade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbätt­ras för att tydliga konsekvensanalyser ska kunna tas fram, för att redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verk­samheternas uppdrag.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§8 Beloppsgräns för periodiseringar i Tertialbokslut 2 för 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 augusti 2006.

Dnr 102-390-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden fastställer lägsta beloppet för periodiseringar av kostnader och intäkter i tertialbokslutet till 100 000 kronor.

§9 Skrivele för Revisorsgrupp 3 angående prognostiserat budgetöverskridande för anslag 2 (socialbidrag)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 juli 2006.

Dnr 102-356-2006.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är väl medveten om de höga kost­na­derna för socialbidrag. Detta beroende på hög arbetslöshet, särskilt bland ung­domar och stor inflyttning av hushåll som sedan tidigare är beroende av ekono­miskt bistånd. Åtgärder har vidtagits under 2005 och en åtgärdsplan för 2006 har tagits fram innebärande ett flertal åtgärder med fokus på bud­gethållning och minskade kostnader. Förvaltningens tydliga målsättning är att minska bidragsbe­roendet och hjälpa klienterna till annan försörjning. Ett positivt inslag är att det utbetalda beloppet under juni månad 2006 ar minskat jämfört med samma månad 2005. Även antalet bidragshushåll har minskat något under vintern och våren. Förvaltningens ambition är att för­söka nå målet om budgetbalans vid årets slut.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från Revisorsgrupp 3.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Att delvis bifalla förvaltningens förslag samt

att i övrigt anföra att

Stadsdelsförvaltningen i Vällingby-Hässelby utför ett ambitiöst och lovvärt arbete med att bringa ned socialbidragen och få människor självförsörjande. Hade de även haft instruktioner att arbeta med en jobb- och studiegaranti samt hade skattetrycket och regelverket avseende företagande och arbetsmarknad varit jobbvänliga skulle resultatet med all sannolikhet ha sett mycket bättre ut.

I övrigt hänvisar vi till de texter vi lagt under året.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

1. Delvis bifalla förvaltningens förslag.

2. Hemställa till kommunstyrelsen att införa en Jobbgaranti i hela Stockholm, där alla som är socialbidragstagare ges en snabb och individuell bedömning.

3. Snarast återkomma till stadsdelsnämnden med en handlingsplan för att få en samlad kunskap om de ungdomar som inte går i gymnasieskolan eller har någon annan känd sysselsättning och vilka konkreta åtgärder som behöver vidtas.

4. Därutöver anföra

Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alar­merande att så många ungdomar är arbetslösa i stadsdelen. Kraftfulla åtgärder måste vidtas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integra­tionspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vidare behöver staden samarbeta med näringslivet och bemanningsföretag och införa en allmän Jobbga­ranti. För de som behöver utbildning, stöd eller annan sysselsättning skräddarsys med målet ett riktigt arbete.

Stadsdelen har haft ökande socialbidrag sedan år 2003 och varit den stadsdel som har haft flest antal arbetslösa ungdomar. Det finns också ett stort mörkertal av ungdomar som går sysslolösa, men som inte syns i statistiken. Tydliga åtgärds­planer måste tas fram för att lösa dessa allvarliga problem för våra ungdomar.

För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda män­niskans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. I det arbetet är det viktigt att ta del av framgångsrika erfarenheter och arbetsmetoder i andra stadsdelar och andra kommuner genom jobbmatchning m.m. Behovet av nya arbetsmetoder är akut. Socialbidragsberoende leder till utanförskap och är den enskilt största orsaken till att Stockholm blir alltmer segregerat.

Av USK:s statistik framgår tydligt att de stadsdelar som tillämpar nya arbetsme­toder med jobbmatchning m.m. fullt ut hör till dem som har bäst resultat när det gäller att minska antalet bidragshushåll. Vi anser att en Jobbgaranti ska införas i hela staden som ett led i arbetet med att få fler människor att gå från bidragsbero­ende till egen försörjning genom arbete.

För övrigt hänvisar vi till tidigare lagda reservationer.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§10 Bergmyntegränds gruppbostad – om- och tillbyggnad

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 januari 2006.

Dnr 313-391-2006.

Sammanfattning

Det finns ett stort behov av fler platser på gruppboenden för personer tillhörande LSS personkrets 1 och 2 i hela staden. Förvaltningen undersöker därför möjlig­heterna att komplettera redan befintliga gruppbostäder och har funnit att Bergmyntegränds gruppbostad i kv. Vitmåran på Bergmyntegränd 5 i Hässelby Villastad är lämplig att utöka med en lägenhet samt skapa möjligheter för erfor­derligt kontorsutrymme för personalen. Bermyntegränds gruppbostad är inriktad mot personer med autism och är dimensionerad för fyra brukare. Utökningen med en lägenhet till totalt fem lägenheter tillgodoser en del av det föreliggande beho­vet av handikappanpassade lägenheter. Omstruktureringen av gruppbostadens planlösning tillgodoser också behovet av mer ändamålsenliga administrativa ut­rymmen. Förvaltningen anser att åtgärderna på Bergmyntans gruppbostad är ett lämpligt tillskott för att täcka de behov som finns och föreslår därför nämnden att tillstyrka projektet.

___________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att i gruppbostaden inrätta ytterligare en lägenhet och kontorsrum.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda frågan vidare och återkomma till nämnden.

3. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimu­lansbidrag om 0,1 miljoner kronor för beställarstöd enligt särskild ord­ning.

§11 Nälsta gruppbostad – om- och tillbyggnad

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 augusti 2006.

Dnr 313-392-2006.

Sammanfattning

Det finns ett stort behov av fler platser på gruppboenden för personer tillhörande LSS personkrets 1 och 2 i hela staden. Förvaltningen undersöker därför möjlig­heterna att komplettera redan befintliga gruppbostäder och har funnit att Nälsta gruppbostad i kv. Fästegåvan 16 på Solhagavägen 94 är lämplig att utöka med två lägenheter samt skapa möjligheter för erforderligt kontorsutrymme för persona­len. Nälsta gruppbostad är inriktad mot personer med måttlig till lindrig utveck­lingsstörning och är dimensionerad för fem brukare. Utökningen med två separata lägenheter med egen ingång skapar en boendeform för brukare som klarar sig mer själv än de som bor i gruppboendet. Förutsättningen är närheten till gruppboendet och det stöd personalen på gruppboendet kan ge. Förvaltningen anser att detta är ett lämpligt tillskott av boendeform för personer med denna lindriga grad av utvecklingsstörning och föreslår därför nämnden att tillstyrka projektet.

_______________________

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

BESLUT

Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.

§12 Tillsyn av Hässelby gruppboende, Riddersviksvägen 125, enligt 23 § LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 augusti 2006.

Dnr 521-393-2006.

Sammanfattning

Hässelby gruppboende har en tydlig struktur och en medveten inriktning i linje med målen för lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, LSS. De boende på Hässelby gruppbostad har självbestämmande, inflytande och persona­len värnar om de boendes integritet vilket är viktiga kvalitetskriterier i LSS. Per­sonalen verkar ha kompetens för sina arbetsuppgifter och det finns ett baspro­gram för kompetensutveckling som baserar sig på medarbetarnas och verksam­hetens behov.

Kontakten med föräldrarna bör utvecklas. För att kunna ta del av och vara delak­tig i brukarnas utveckling är det viktigt med tydlig information till brukare och föräldrar. En god föräldrakontakt är avgörande för brukarnas utveckling och för ett gott resultat samtidigt som brukarna är vuxna personer där målet är ökad självständighet utifrån varje individs egna förutsättningar.

Myndighetssektionen vid Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning och TBK har påbörjat ett arbete med att utveckla samarbetet, bl.a. genom att ta fram formerna för samarbetet, arbetsfördelning och mötesfrekvens.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner tillsynsrapporten och överlämnar den till Länsstyrelsen i enlighet med 23 § LSS, lagen om särskilt stöd till vissa funk­tionshindrade.

§13 Ansvarsfördelning och uppföljningsarbete inom äldreomsorgen

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 augusti 2006.

Dnr 530-394-2006.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden har genom fyra olika beslut under våren gett förvaltningen i uppdrag att på ett samlat sätt redovisa hur verksamheten inom äldreomsorgen styrs och följs upp. Nämnden önskar också få ett förslag om var ansvaret som verksamhetschef lämpligen bör ligga. Vidare vill nämnden få belyst hur chefska­pet kan utövas under kvällar, helger och nätter. Förvaltningen lämnar i detta ärende en redogörelse på de frågeställningar nämnden tagit upp i samband med de olika besluten.

_______________________

Ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

BESLUT

Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.

§14 Äldreomsorgen 2005 i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Granskning utförd av äldreomsorgsinspektörerna.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 augusti 2006.

Dnr 530-395-2006.

Sammanfattning

Stadens äldreomsorgsinspektörer har under perioden april – december 2005 utfört granskning av de kommunalt drivna särskilda boendena och hemtjänstverksam­heterna inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Helhetsintryck av äldreom­sorgen i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd är övervägande positiv. Dock har förvaltningen tagit till sig de varierande synpunkter och den kritik som framförts av inspektörerna.

Förvaltningen kommer i det fortsatt årliga uppföljningsarbetet inom stadsdelsom­rådets äldreomsorg att använda sig av stadens uppföljningsmodell som beslutats av kommunfullmäktige.

En åtgärdsplan som utgår från de angivna områdena i stadens uppföljningsmodell ska fortsättningsvis utarbetas för varje enhet.

­­­­­­­­­­­­­­­__________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

  1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag.
  2. Uppdra till förvaltningen att löpande redovisa uppföljningen av åtgärdsplanen vid Hässelby Gårds Äldreboende till nämnden tills alla brister är åtgärdade.
  3. Snarast återkomma till nämnden och redovisa hur verksamheten kvalitetssäkras på Hässelby Gårds Äldreboende för att garantera att de äldre får den goda och säkra vård och omsorg de har rätt till.
  4. Uppdra till förvaltningen att ge nämnden en samlad rapportering hur olika avvikelser fördelas inom stadsdelsnämnden och att arbetet inom äldre­omsorgen organiseras så att fel, brister och försummelser upptäcks direkt och snabbt kan åtgärdas.
  5. Säkerställa att bemanningen är tillräcklig (även kvällar, nätter och helger).”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Äldreinspektörerna riktar stark kritik mot Ålderdomshemsboende C1 och C2 på Hässelby Gårds Äldreboende. Länsstyrelsen har ett flertal gånger riktat stark kritik mot verksamheten. Det är mycket ej acceptabelt att tidigare påtalade brister inte varit åtgärdade. Bristerna måste snarast rättas till, så att de äldre får den säkra vård och omsorg de har rätt till. Uppföljningen och kvalitetssäkringen måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid brister i verksamheten ska åtgärdsprogram med tillhörande tidplaner snarast upp­rättas för att direkt rätta till brister som uppkommer. De äldre ska säkerställas en god och säker vård och omsorg.

Folkpartiet liberalerna vill ha en redovisning över hur verksamheten inom äldre­omsorgen kvalitetssäkras. Rätt organisation, fungerande rutiner, uppföljning och tillsyn måste finnas som gör att fel, brister och försummelser snabbt ska kunna upptäckas och åtgärdas. Tillräckliga åtgärder måste vidtas för att undanröja risken att brister upprepas.

Av granskningen framkommer att ett stort antal av de boende på enheterna C1 och C2 är demenssjuka. Behovet av gruppboende för personer med demenssjukdom är omfattande. Därför placeras demensutredda äldre på ålderdomshem och sjukhem med inriktning på somatiska sjukdomar.

Personer med diagnosen demens ska inte vårdas på ålderdomshem och sjukhem. Vård och omsorg av dementa ställer andra krav på bemanning, kunskap och kompetens. Granskningen visar också på att det finns brister i bemötande, kompetens, personalen har inte alltid tillräcklig kunskap i svenska språket, mat och måltider, tristess och händelselöshet, utevistelse m.m.

Vänstermajoriteten har beslutat att omvandla ett stort antal servicehusboenden till seniorboenden i stadsdelen. På Hässelby Gårds Äldreboende har 137 lägenheter omvandlats. Av Äldreinspektörernas granskning framkommer att oron varit stor bland de boende och deras anhöriga. Informationen har varit bristfällig och motsä­gelsefull. All inflyttning till servicehuset avstannade och resulterade i att ca 40 lägenheter varit tomma. I och med den stoppade inflyttningen har personalöverta­lighet uppstått. Efter omvandlingen ska den tidigare stationära nattpersonalen istället ersättas av bilburen nattpatrull. P.g.a. omvandlingen tar landstinget över verksamheten och sjuksköterskebemanningen har sänkts från 3,5 till 1,5 tjänster.

Många äldre och anhöriga oroar sig för hur trygghetslarmen kommer att fungera framöver. Larmet har sedan det installerats inte i det dåvarande servicehuset inte fungerat tillfredställande.

Länsstyrelsens kritik sammanfaller väl med vad som framkommer i Äldreinspektö­rernas granskning.

För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda skrivelser och reservationer.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§15 Sjöberga Gård – Tillsyn av enskild verksamhet med inriktning äldreomsorg

Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvalt­ningen.

§16 Ansökan om stimulansmedel för insatser till de mest sjuka äldre

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 augusti 2006.

Dnr 530-412-2006.

Sammanfattning

För att kunna fullgöra de intentioner för äldreomsorgens utveckling som angivits i den Nationella utvecklingsplanen för vård och omsorg om äldre har regeringen avsatt 600 mkr för att stödja kommuner och landsting i arbetet med att utveckla vården för de mest sjuka äldre. Stadsdelarna har uppmanats att komma in med ansökningar till stadsledningskontoret senast den 8 september 2006. Ansökan ska ha behandlats av nämnden. Enligt den ansökan som görs tillsammans med Bromma stadsdelsförvaltning och Legevisitten AB täcks tre utvecklingsområden in, som syftar till att metodutveckla insatser och samverkan som stödjer kvarboende i ordi­närt boende för de mest sjuka äldre. Utvecklingsarbetet förutsätter ett ökat nyttjande och förbättrad kunskap om användningen av ny teknik, för informationshantering och vårdtjänstutveckling.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan till Socialstyrelsen

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§17 Hässelbygårdsskolan, om- och tillbyggnad av bibliotek och klassrum

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 augusti 2006.

Dnr 312-397-2006.

Sammanfattning

Hässelbygårdsskolan avses att kompletteras med stadsdels- och skolbibliotek samt caféverksamhet. Den befintliga byggnaden, som vetter mot Hässelby torg, planeras därför att byggas till i norr och öster för att ge mer utrymme för bibliote­ket. Biblioteket får samtidigt en ny huvudentré. De befintliga lokalerna består i dag av entré till aula, tekniksalar, lärosalar och toaletter. Befintlig undervisnings­verksamhet flyttas till hus A, där två befintliga uppehållsrum byggs om till läro­salar. Nytt uppehållsrum för eleverna planeras i f.d. skolbibliotekets lokaler. Genomförandet av ombyggnationen uppskattas kosta ca 17,9 mnkr. Hyrestilläg­get blir ca 1,6 mnkr/år. Under förutsättning att projektet startar under hösten 2006, uppskattas det nya biblioteket vara klart i maj månad år 2008. Placeringen i Hässelbygårdsskolan är viktig ur ett pedagogiskt perspektiv. Genom samverkan med stadsbiblioteket öppnas nya vägar till språkutveckling och kunskapsutveck­ling för skolans elever. Tanken är att biblioteket skall bli en naturlig del av ele­vens skolvardag för en ökad måluppfyllelse. Ur ett folkbiblioteksperspektiv visar också en brukarundersökning att andelen aktiva biblioteksbrukare boende i Hässelby gård är ca 1000 fler än i Hässelby strand. Det är också av det skälet lämpligt att förlägga ett stadsdelsbibliotek i Hässelby gård.

_____________________

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på återremittering av ärendet.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) anslöt sig till (fp):s yrkande.

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på återremissyrkandet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Återremittera ärendet och uppdra till förvaltningen att utreda möjligheten att ha kvar ett bibliotek i Hässelby strand.”

Ärendets fortsatta behandling

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) meddelade att inte deltar i den fortsatta handläggningen.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget för om- och tillbyggnad av biblio­tek och klassrum för en kostnad om 17,9 miljoner kronor, samt en till­kommande hyra om 1,6 miljoner per år.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om rätt att genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal om genomfö­rande, under förutsättning av Kommunstyrelsens godkännande.

§18 Ansökan till Länsstyrelsen

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 juli 2006.

Dnr 510-398-2006.

Sammanfattning

Detta är en ansökan om projektmedel till stadsdelens missbrukarvård. Alla kom­muner har fått inbjudan att söka stimulansbidrag enligt Riksdagens beslut om ”Ett kontrakt för livet”, som är en statlig satsning på missbrukar­vården. Länsstyrelsen i Stockholms län har 23,3 miljoner kronor att fördela under 2006 och 64,6 miljoner kronor under 2007. Hässelby-Vällingby har en specialiserad missbruksenhet – Hässelbymottagningen. Projektmedlen ger möjlighet att där förbättra arbetet med de unga vuxna med missbruks­problem samt förbättra vårdkedjan för de personer med missbruk som kommer ut från fängelsestraff.

En preliminär ansökan är insänd till Länsstyrelsen inför sista ansöknings­dag den 15 juni 2006, men gäller enbart under förutsättning att nämnden godkänner den.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden ansöker om utvecklingsbidrag med 3 500 tusen kronor från Länsstyrelsen till projekt för att utveckla missbruksvården i stadsdelen.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§19 Översyn av stadens administration

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 030-2455/05

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 augusti 2006.

Dnr 001-240-2006.

Sammanfattning

Kommunfullmäktige har uppdragit åt kommunstyrelsen att utreda möjligheterna till administrativa effektiviseringar. Syftet med nu genomförd översyn har varit att klargöra i vilken utsträckning det är möjligt att reducera kostnaderna, effekti­visera och höja kvaliteten i stadens administration och omfördela resurserna till stadens kärnverksamheter.

Förvaltningen ser positivt på att det görs en översyn av stadens samlade administ­ration. Det är rätt att bejaka att staden i kraft av sin storlek kan förena decentrali­serat verksamhetsansvar med rationell samordning och utveckling av administra­tiva stödfunktioner. Även samordning av vissa verksamhetsinslag kan behöva prövas i ökad omfattning.

Viss skepsis kan anföras avseende det sätt på vilket utredningen gjorts. De beräk­ningar som redovisats avseende besparingseffekter förefaller dessutom inte helt tillförlitliga. Förvaltningen anser vidare att effekter av pågående teknikutveckling (bl.a. avseende LISA självservice) bör beaktas ytterligare innan beslut tas om genomgripande organisatoriska förändringar.

________________________

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade att ärendet skulle avgöras vid dagens sam­manträde.

Ordförande ställde proposition på yrkandena angående frågan om bordläggning och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande att ärendet skulle avgöras idag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden avgör ärendet vid dagens sammanträde.

Ärendets fortsatta behandling

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Då detta är en principiellt viktig fråga som kan påverkas av andra, externa faktorer, föreslås att ärendet bordlägges till nästa sammanträde.

I annat fall förslås att nämnden tar ärendet utan eget ställningstagande.”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§20 Anvisningar för nämnder och styrelsers risk- och ledningsanalyser

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 030-2088/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 juli 2006.

Dnr 300-275-2006.

Sammanfattning

Hässelby Vällingby stadsdelsförvaltning ser det som viktigt att få till stånd en gemensam grund för stadens säkerhetsarbete och vill vara bidragande till denna. Beredskapen inom stadsdelsförvaltningen vid yttre katastrofer är relativt god och testad inte bara i teorin utan även i praktiken bl. a. i samband med Tsunamin 2004. Vid katastrofer inom de egna verksamheterna är stadsdelsförvaltningen inte lika väl förberedd på hur det praktiskt ska lösas men det finns en tydlig led­ningsstruktur.

I säkerhetsarbetet är man i fasen av en riskinventering för en genomgripande riskanalys och utveckling av säkerhetsföreskrifter och handlingsplaner. Målsätt­ningen är att arbeta proaktivt istället för reaktivt med dessa frågor och att ha kontroll över risker och konsekvenser samt kostnader förknippade med dessa varför även dessa frågor bör integreras i ILS.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Överlämna ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningsstagande.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt mf (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för

(s+kd+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§21 Handläggning av adoptionsärenden – förslag till reviderade riktlinjer

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2136/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 juli 2006.

Dnr 510-298-2006.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig i huvudsak bakom de änd­ringar i riktlinjerna som föreslås. Förvaltningen har dock en del syn­punkter och önskar även vissa förtydliganden bl a vad gäller handläggar­nas möjlighet att ge aktuell information om olika länders bestämmelser och krav för adoption samt kostnader då det varierar beroende på organi­sation och land. Väntetiden kan vara svår att precisera. Riktlinjerna bör förtydligas när det gäller orsaker till avslag. Tydligheten bör också vara större vad gäller personlig kontakt med referenter till blivande adoptivför­äldrar. Förvaltningen vill dock framhålla det positiva med den föreslagna förstärkta formuleringen om barnperspektivet.

____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Att avslå förslaget att föräldrar som adopterar släktingbarn bosatta utomlands ska genomgå obligatorisk föräldrautbildning

att i övrigt bifalla förvaltningens förslag till beslut

att därutöver anföra

Familjer som adopterar släktingbarn bosatta utomlands bör kunna undantas från kravet på obligatorisk föräldrautbildning, på samma sätt som familjer som adop­terar släktingbarn boende i Sverige. Det rimliga är att samma regler gäller för alla som adopterar släktingbarn, oavsett om barnen är bosatta i Sverige eller utom­lands. Den avgörande faktorn för huruvida de blivande föräldrarna bör genomgå utbildning borde vara om barnet som adopteras är närstående eller ej, inte i vilket land han eller hon råkar bo.

Vi ifrågasatte de obligatoriska föräldrautbildningarna när den nya lagen arbetades fram. Den nya skrivningen i socialtjänstlagen om att särskild hänsyn skall tas till sökandens kunskaper och insikter om adoptivbarn och deras behov borde vara tillräcklig. De kunskaper och insikter som krävs för att bli en bra adoptivförälder kan tillgodogöras på många sätt.

Det finns inget skäl för staden att vara ensam anordnare av föräldrautbildningar. Även andra seriösa utbildare bör kunna anvisas av staden. Organisationer som är seriösa nog att auktoriseras för att förmedla adoptioner borde rimligen vara seri­ösa nog att ordna föräldrautbildningar.

Det är viktigt att utbildningarna erbjuds så ofta och i sådan omfattning att vänte­tiderna för adoption inte förlängs.

Att adoptera är en kostsam process. Det är angeläget att priset för den obligato­riska utbildningen inte sätts så högt att den ekonomiska tröskeln för att adoptera inte höjs ytterligare.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Att överlämna ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningsstagande.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§22 Riktlinjer för insatsen ledsagarservice inom omsorgen om funktionshindrade – förslag till reviderade riktlinjer

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-2421/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 augusti 2006.

Dnr 521-347-2006.

Sammanfattning

Ledsagarservice är en insats som är knuten till aktiviteter utanför hemmet och syftar till att personen med funktionshindret ska kunna leva som andra och delta i sam­hällets gemenskap. Ledsagarservice ska alltid vara individuellt utformad och ha karaktären av individuell service. Socialtjänstförvaltningen har med hjälp av en arbetsgrupp studerat om gällande riktlinjer kan förbättras och föreslår vissa kom­pletteringar. Tilläggen till gällande riktlinjer handlar om rätten att få en ansökan upptagen och utredd även om behovet av insatsen rättsligt sett ska utföras inom ramen för en annan insats, en gruppbostads ansvar att erbjuda ledsagning även på kvällstid och vikten av att noga, med varje enskild boende, undersöka förutsättning­arna för s.k. ”utflyttad verksamhet” - d.v.s., att boende i en gruppbostad och grupp­bostadens personal vistas på en lägergård eller liknande – innan en sådan genom­förs. Förvaltningen anser att förslaget till kompletteringar förtydligar de riktlinjer som reglerar insatsen ledsagarservice och vill framhålla vikten av att det tydligt framgår vem som fattar beslut om ”utflyttad verksamhet” och vem som fattar beslut om ledsagare till dem som avböjer att delta i den utflyttade verksamheten.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som var på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Att överlämna ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningsstagande.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§23 Rätt till dagverksamhet efter eget val

Motion av Johanna Westin Sjö (m), dnr 327-1379/2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 augusti 2006.

Dnr 500-201-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen driver enligt beslut i bl.a. verksamhetsplan 2006 ett antal dagliga verksamheter och sysselsättningsstöd till vilka personer får komma efter indivi­duell biståndsbedömning och beslut. I juni 2006 var 217 perso­ner inskrivna i egenregiverksamhet och ytterligare 79 personer fanns in­skrivna i externa verk­samheter.

Förvaltningens bedömning är att det inte finns förutsättningar för en kon­sekvent kundvals- eller valfrihetsmodell för grupperna inom socialpsykiat­rin och äldre­omsorgen och att nyttjande över ”gränserna” fungerar tillfred­ställande för perso­ner med funktionsnedsättning.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på motionen.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Att delvis bifalla förvaltningens förslag, samt

att anföra att

Trots att stadens riktlinjer stadgar att de verksamheter som finns i staden ska ses som en gemensam resurs kvarstår det faktum att individer nekas dagverksamheter i andra stadsdelar och därmed är hänvisade till den egna stadsdelens dagverksam­het.

Reell valfrihet mellan de olika stadsdelarnas verksamheter måste bli verklighet och inte bara ord på papper.

Vi anser, till skillnad från förvaltningen, att det finns förutsättningar att låta även dessa grupper få välja själv och att därför stadsdelsnämnden bör föreslå att motionen av Johanna Westin Sjö bifalls.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§24 Huvudmannaskap för hemsjukvård m.m.

Remiss från Kommunstyrelsen ”Departementspromemoria Huvudmannaskap för hemsjuk­vård m.m, dnr 325-2912/2006).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 augusti 2006.

Dnr 530-375-2006.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har remitterat Socialdepartementets ”Departementspromemo­ria Huvudmannaskap för hemsjukvård m.m.” till bl.a. Hässelby-Vällingby stads­delsnämnd.

Remissförslaget innebär att huvudmannaskapet för hemsjukvården ska flyttas över från landsting till kommuner. Av förslaget framgår att det i fortsättningen även ska finnas möjligheter att avtala om en fördelning av ansvaret mellan huvudmännen.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till ett förändrat huvudmannaskap. Genom att överföra huvudmannaskapet för hemsjukvården på kommunen skapas långsiktiga förutsättningar för att utveckla en bättre kvalitet i vård och omsorg om personer som behöver både socialt och medicinskt stöd inklusive rehabilitering och hjälp­medel i sin bostad. Ett samlat ansvar för vården och omsorgen för äldre ger dess­utom bättre förutsättningar för en väl fungerande hemsjukvård. Ur ett Stockholmsperspektiv anser dock förvaltningen att det ställs ökade krav på sam­verkan mellan kommun, landsting och privata utförare.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet utan eget ställningstagande till Kommunstyrelsen.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§25 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-399-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§26 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 29 augusti 2006.

 

Dnr 010-400-2006.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§27 Anmälan beslut från Länsstyrelsen avseende avslutad tillsyn av Hässelby Gårds äldreboende, enheterna C1 och C2

Anmäldes Länsstyrelsens beslut från 10 juli 2006, beteckning 7010-06-25549 som gäller avslutad tillsyn av Hässelby Gårds äldreboende enheterna C1 och C2.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§28 Fördelning av resurser för barn i behov av särskilt stöd

Redovisning av uppdrag från stadsdelsnämnden den 25 april 2006, § 23

Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 augusti 2006.

Dnr 404-401-2006.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på att ärendet skulle återremitte­ras.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med

a. redovisning av hela tilläggsanslaget på 107,1 Mkr. I ärendet redovisas endast 16,2 Mkr.

b. En tydligare redovisning där fördelningen i kr till skolor och förskolor stämmer med viktningen i tabellen.

c. Redovisa en jämförelse mellan åren 2004 och 2006 där det framgår hur stadsdelen samt förskolans och grundskolans olika enheter har påver­kats i och med det nya resursfördelningssystemet.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Det av vänstermajoriteten införda nya resursfördelningssystemet har ökat risken för att elever med behov av särskilt stöd får olika förutsättningar, beroende på i vilken stadsdel och i vilken av del av stadsdelen de råkar vara bosatta och i vilken skola de väljer att gå i.

Alla barn är olika och därför har, även innan det nya resursfördelningssystemet infördes, sedan många år resurser omfördelats till utsatta områden.

Folkpartiet liberalerna vill att skolans resurser fördelas direkt ut till skolorna och därmed följer elevernas och föräldrarnas val. Tyvärr, når idag inte alla pengar som kom­munfullmäktige anslår för skolverksamhet ut till skolorna, utan används av stads­delarna till annan verksamhet.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär också att

Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar. I ärendet framkommer att några enheter fått 10 % mindre/barn.

I revisionsrapporten ”Stadens arbete med elever i behov av särskilt stöd inom grundskolan – en uppföljning av tidigare granskning” pekas på brister i stadsde­larnas arbete med att följa upp stödet till elever med särskilda behov. Tillsam­mans med det faktum att stadsdelarna tillämpar olika modeller för resursfördel­ning, gör det att risken för att elever med särskilda behov behandlas olika i olika stadsdelar är överhängande.

För att skapa lika och rättvisa förutsättningar för en bra skola för alla barn, oav­sett var man bor, ska ansvaret för skolfrågorna flyttas från stadsdelsnämnderna till utbildningsnämnden. Först då kan vi få en skola där elevens rätt till stöd och särskilda resurser avgörs av behovet och inte av bostadsadressen.”

§29 Redovisning av situationen beträffande familjevården i Hässelby-Vällingby

Uppdrag från stadsdelsnämnden, 28 mars 2006, § 32

Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 20 juli 2006.

Dnr 512-402- 2006.

Sammanfattning

Förvaltningen lämnar härmed begärd redovisning beträffande familjevården och hur den utvecklats i förhållande till de synpunkter som lämnades i revisionsrap­porten nr 14/november 2005 och som främst gällde brister i dokumentationen och att vårdplanerna ej fanns som separata dokument i akten. Detta är numera åtgärdat och förvaltningen räknar med att kunna förbättra dokumentationen, kvalitetssäkringen och internkontrollen ytterligare under hösten 2006 då utred­nings- och uppföljningsmetoden BBIC (Barns behov i centrum) implementeras i verksamheten.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

§30 Stöd och hjälp till adopterade och deras familjer

Skrivelse från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 20 juli 2006.

Dnr 512-403-2006.

Sammanfattning

En genomförd adoption följs alltid upp med ett hembesök. Oftast skrivs en rap­port om hur barnet har det och som översändes till givarlandet. I sam­band med hembesöket informeras om såväl stadens stödmöjligheter som andra möjligheter till externt stöd. Inom socialtjänstförvaltningen finns ett speciellt resurs- och kunskapscenter. Eventuella insatser utformas alltid individuellt efter barnets behov. Inom skolan och förskolan sker alla insat­ser individuellt och någon sär­skild målgruppsindelning finns inte. Förvalt­ningen har kontinuerlig samverkan med landstinget men även där före­kommer ingen målgruppsindelning utan insat­ser sker endast på individuell nivå utifrån det enskilda barnets behov.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger redovisningen till handlingarna.

§31 Kompetensfinansiering av verksamhet

Svar på skrivelse från (m)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 21 augusti 2006.

Dnr 100-404-2006.

Sammanfattning

Birgitta Wahlman m.fl. (m) har i en skrivelse den 23 maj 2006 ställt några frågor om den del av nämndens verksamhet som har finansierats eller fortfarande finan­sieras med hjälp av medel från Kompetensfonden. Skrivelsen biläggs.

Av förvaltningens svar framgår bl.a. att det i Kompetensfondens regi sker ambi­tiösa uppföljningar och utvärderingar av projekten. I höstens arbete med budget och verksamhetsplan för 2007 kommer att övervägas hur olika erfarenheter från projekten kan tas tillvara inom reguljär verksamhet under kommande år.

_________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger redovisningen till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:

”Med hänsyn tagen till att vissa av frågorna var svåra att besvara samt att vissa frågor nu getts uttömmande svar, kvarstår dock några frågetecken att räta ut.

Fråga 1 – Det är roligt att förvaltningen bedömer att alla projekt har gett bra resultat, men det vore ändå intressant att få veta mer om dessa förmodade lång­siktiga resultats- och/eller besparingseffekterna. Någon gissning?

Fråga 2 – Frågan som ofelbart uppkommer efter förvaltningens svar om att man i budget för 2007 kommer att ta ställning till vilka av verksamheterna i projekten som ska tas med 2007 är hur det ska kunna inrymmas 2007 när det krävdes en hel kompetensfond på 2 miljarder kr för att klara projekten 2003-2006?

Fråga 4 – Man tackar för förvaltningens kloka konstaterande att om alla dessa projekt skulle ha finansierats i ordinarie budget 2003-2006 så skulle det ha inne­burit ”finansiella åtstramningar inom nämndens verksamheter”. Frågan infinner sig då om hur förvaltningen bedömer att verksamheten skulle ha sett ut om man fått ta dessa 55 miljoner kr ur egen kassa?

Fråga 7 – Här var det förvaltningens bedömning om vilka projekt som blir svåra att lägga ned som efterlystes. Att det kommer att bli svårt har vi redan förstått.”

§32 Anmälan protokoll från Biblioteksrådet

Anmäldes protokoll från Biblioteksrådets sammanträde den 2 juni 2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§33 Redovisning av projektverksamheten Föräldrakraft

Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 20 juni 2006.

Dnr 510-406-2006.

Sammanfattning

Projektet Föräldrakraft genomfördes som ett samverkansprojekt mellan social­tjänstens öppenvård för barn och ungdom, närpolisen och fältassistenterna i stadsdelen i syfte att utveckla och pröva metoder för gruppbaserat stöd. Grupp­verksamheten riktade sig till föräldrar till barn i grundskolan för att förebygga missbruk, kriminalitet och annat självdestruktivt beteende. Projektet genomför­des under åren 2001-2003 med ett ekonomiskt stöd från Länsstyrelsen i Stockholms län om totalt 500.000 kronor. Förvaltningens egna insats beräknas till drygt 857.000 kronor.

____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

§34 Återuppbyggnad av brunnen förskola på Tumultgränd

Inriktningsbeslut

Anmäldes ordförandebeslut 17 augusti 2006 som gäller återuppbyggnad av brunnen förskola på Tumultgränd i Kälvesta.
Dnr 520-017-2006.

Sammanfattning

På måndagskvällen den 14 augusti 2006 brann huvudbyggnaden på förskolan Tumultgränd 69 i Kälvesta ner till grunden. Stadsdelsnämnden tog så sent som den 29 maj 2006, Dnr 312-312-2006 ett inriktningsbeslut att bygga ut förskolan. I planområdet Kälvesta råder det i dag brist på ca 70 förskoleplatser. Denna brist tros öka till ca 100 platser vid utgången av år 2009. Då den nedbrunna byggnaden inte längre styr hur förskoletomten disponeras finns möjligheter att åtgärda de idag upplevda bristerna genom ny utformning av byggnaden och en ny dispone­ring av förskoletomten. I enlighet med redovisningen i detta ärende föreslås för­valtningen ges i uppdrag att starta upp en utredning gällande ny förskolebyggnad samt omdisponering av förskoletomten och skyndsamt genomföra arbetet och återkomma till nämnden. Huvudbyggnaden bör dimensioneras för ca 90 försko­leplatser enligt uppgifter i detta ärende.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§35 Kameraövervakning vid brottsutsatta platser i Hässelby-Vällingby

Anmäldes skrivelse den 29 augusti 2006 från Fredrik Wallén (kd) med följande lydelse:

”De överfallsvåldtäkter och andra överfall som skett på allmänna platser i Stockholm denna sommar visar på ett fortsatt ökande behov av en synlig närpolis och andra brottsförebyggande insatser. En sådan ”annan brottsförebyggande insats” är ökad kameraövervakning. Vi kristdemokrater tycker att stadsdelsnämn­den ska ta initiativ till kameraövervakning av de mest brottdrabbade platserna.

Inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd skulle exempelvis Hässelby gårds torg och Vällingby centrum komma ifråga. Men vi vill också förorda ett system med flyttbara kameror. Kameror som skulle kunna sättas upp på drabbade platser, inte minst olika kommunala anläggningar, vid behov.

Huvudmannaskapet för kameraövervakningen måste utredas särskilt. Men, en tänkbar lösning är att systemet bekostas av stadsdelsnämnden och berörda fastig­hetsägare men sköts av polisen. Rätt använt skulle övervakningen kunna bli ett bra hjälpmedel för hur polisen bäst ska kunna fördela patruller för förebyggande övervakning.

Vi ser gärna att Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd går före och s.a.s. blir pilot­stadsdel för ett försök med kameraövervakning utanför city.

Vi vill att förvaltningen återkommer med en redovisning över hur stadsdelen skulle kunna ta initiativ till kameraövervakning av brottsutsatta platser på det sätt som vi föreslår.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.

§36 Dags för barnsligare Hässelby-Vällingby

Anmäldes skrivelse den 29 augusti 2006 från Fredrik Wallén (kd) med följande lydelse:

”Vi kristdemokrater i Stockholm har tagit fram rapporten "7 punkter för en barnsligare stadsplanering". I den kräver vi att:

1. Lekplatser ska finnas med som en viktig aspekt i samhällsplaneringen. Barn har rätt att ta plats i staden och att få använda den utifrån sina egna förutsätt­ningar.

2. Samtliga lekplatser inom staden ska upprustas kontinuerligt och alltid vara i gott skick

3. Varje lekplats som säkerhetskontrolleras tydligt märks med en skylt så att man dels kan se att säkerhetskraven uppfyllts, dels se när inspektionen gjordes.

4. Det på varje lekplatsområde och på stadens hemsida ska finnas telefonnummer dit man kan vända sig om man upptäcker brister i säkerhet eller onormal ned­skräpning på en lekplats.

5. Alla nya lekplatser som byggs ska vara anpassade för barn med olika funk­tionshinder. På varje befintlig lekplats ska det finnas delar som är handikappan­passade.

6. Det ska finnas ett större kreativt tänkande kring utformningen av lekplatser. Vi vill se fler unika lösningar och mer fantasi. De uppskattade temalekplatser som redan finns i Malmö kan tjäna som förebild.

7. Hundar inte ska tillåtas inom lekplatsområden, då många föräldrar känner sig osäkra på hundars beteende mot barn.

Vi vill se ett bättre, säkrare och mer tillgängligt utbud av lekplatser för våra barn här i Hässelby-Vällingby. Rent praktiskt vill vi därför ha en genomgång av alla de lekplatser stadsdelsförvaltningen ansvarar för.

I första hand vill vi ha reda på vilket upprustningsbehov som finns, hur ofta och på vilket sätt lekplatserna säkerhetskontrolleras samt hur god tillgänglighet våra lekplatser har för barn med funktionshinder.

Dessutom vill vi föreslå att våra lekplatser snarast får anslag med information om vart man kan ringa in felanmälningar samt även skyltas med ”Rastning av hundar förbjuden” (motsv.).”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.