Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-02-13
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsnäm Läs mer...ndens politiker (sk Caféträff).
Ordförande Birgitta Wahlman (m)
Vice ordförande Berit Kruse (s)
Ledamöter Bo Arkelsten (m)Curt Dahlgren (m)Ingela Gille Rausén (fp)Jonas Vikman (kd)Erik Guiteréz-Aranda (s)Eva Oivio (s) §§ 1-13Örjan Sjögren (s) §§ 1-13Leif Larsson (v) Tomas Melin (mp)
Tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m)Margareta Åkerblom (m)Bengt Roxne (s) §§ 14-15Ingrid Carlsson (s) §§ 14-15
Ersättare Bogdan Godymirski (m), Elias Granqvist (m), Ingriel Th Larsson (m), Roland Blank (m), Fatima Nur (fp), Bengt Roxne (s) §§ 1-13, Ingrid Carlsson (s) §§ 1-13, Seyfi Dogan (s), Birgitta Wosse (mp), Nils Elfvik (v)
Anmält förhinder Carina Klevenvall (m), Per Hallberg (m), Emma Lennartsson (s)
I tjänsten närvarande Elisabeth Dérantz (tf stadsdelsdirektör), Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Birgitta Härröd, Annika Persson, Per Lindegren, Siw Lideståhl, Marja Niemi, Ingrid Eriksson, Kenneth Wernqvist, Christina Lenander, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström, Lena Genberg
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2007-02-15.
Ingen information fanns att lämna vid dagens sammanträde.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 26 januari 2007.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att Äldreomsorgs-avdelningen tillsammans med de boende vid Skolörtens servicehus arbetar fram förslag på de äldres delaktighet i matlagning och måltidsplanering.
3. Stadsdelsnämnden anför
Det är mycket glädjande och viktigt att vårt Pensionärsråd är så aktivt och kommer med konkreta idéer om förbättring av äldreomsorgen.
Det är av värde att pensionärerna upplever en bra delaktighet i verksamheten, där utvecklingen av maten har en central roll. Det vore av stor betydelse om denna delaktighet angående maten kom att omfatta alla enheterna i äldreomsorgen, inte minst nu när upphandlingen och därmed förfrågningsunderlaget för närvarande är under arbete.
I anslutning av detta ärende vill nämnden även få redovisat hur förvaltningens samarbete med kostrådgivningen i staden centralt är tänkt att fungera.
Inget protokoll fanns att anmäla.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 januari 2007.
Dnr 102-060-2007.
1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen del 1 och 2 samt bokslutet för år 2006 och överlämnar del 1 och bokslutet till kommunfullmäktige och revisorerna.
2. Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade resultat om 8,8 miljoner kronor till resultatfonden, se bilaga 1 blankett 6 i tjänsteutlåtandet.
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Tomas Melin (mp) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen del 1 och 2 samt bokslutet för år 2006 och överlämnar del 1 och bokslutet till kommunfullmäktige och revisorerna.
Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade resultat om 8,8 mnkr till Resultatfonden ( bilaga 1 blankett 6 )
Stadsdelsnämnden anför följande
Med tillfredsställelse kan nämnden konstatera att förvaltningen i sin sammanfattande analys bl.a skriver att
- förskolans grupper har minskat och att garantin har kunnat upprätthållas
- stadsdelsförnyelsearbetet har bidragit till att öka närdemokratin med framför allt riktade satsningar mot ungdomar
- projektet Strategi Hässelby-Vällingby med insatser att hävda arbetslinjen för personer som söker socialbidrag har varit framgångsrikt. Antalet socialbidragstagare har minskat under året och trenden med ökande socialbidragskostnader har brutits.
- samarbetet med landstinget har lett till att en närvårdscentral för äldre har öppnat i Hässelgården och i nära samarbete med stadsdelens äldreomsorg.
Verksamheterna har utvecklats mycket positivt såväl kvalitativt som ekonomiskt och stadsdelsnämnden uppskattar personalens insatser inom de olika verksamhetsområdena.
Sammanfattningsvis är vi nöjda med resultatet som har uppnåtts.
Förutom de två områdena äldreomsorg och verksamhet för personer med funktionsnedsättning har samtliga verksamheter balanserat sin budget inom anslag 1.
Inom anslag 2 dvs socialbidraget har kostnaderna märkbart minskat.
Inom verksamheterna för äldre och personer med funktionsnedsättning har under året skett en betydande ökning av antalet personer med behov av omfattande insatser. Detta bl.a har fått ekonomiska konsekvenser så att budgetbalans tyvärr ej har kunnat uppnås.
Äldreomsorgen är till sin omfattning och innehåll en mycket viktig verksamhet för stadsdelens äldre, deras anhöriga och personalen.
Detta innebär att förvaltningen måste organisera sitt arbete så att prognoser för behov och efterfrågan kan utgöra ett adekvat underlag för stadsdelsnämnden. Ledning och styrning av verksamheter, inkluderande ekonomistyrning, måste vara tydlig och effektiv. Oklarheter av roller och ansvarstagande och ansvarsfördelning får ej finnas. Kvalitetsuppföljningar för verksamheten måste fungera på ett objektivt och rättssäkert sätt.
Stadsdelsnämnden har vid flera tillfällen under året tagit upp frågor om kvalitetsuppföljning, budgetuppföljning, behov av tydliga gränser för ansvar och befogenhet m.m.
All myndighetsutövning får konsekvenser för utföraren tex de särskilda boendena vid Hässelgården. Detta innebär att redan vid ett placeringsbeslut måste man vara noggrann med att de som erhåller en plats vid ett boende behovsmässigt och i övrigt ”hör hemma” där. Konkret alltså, personer med demens av olika slag ska ej ska bo på ålderdomshem eller tvärtom
Den sk kvarboendeprincipen skall genomsyra verksamheten på ett modernt och rationellt sätt med den enskildes bästa för ögonen.
Förvaltningens kontroll får ej enbart avse ekonomiska frågor. Länsstyrelsens kritik av en del särskilda boenden vid Hässelgården har varit tydlig.
Den interna kontrollen, styrningen och kvalitetsuppföljningen har ej fungerat.
Stadsdelsnämnden vidtog med anledning av bl.a rapporten skyndsamma och omfattande åtgärder av bl.a omstrukturering och differentiering av verksamheten. De nya enheterna har kunnat invigas redan i början av februari, ca 7 månader efter nämndens beslut om åtgärd.
I ett ärende vid nämndens sammanträde 2006-05-23 angående ansvarsfördelning och uppföljningsarbete inom äldreomsorgen, har en rad olika organisations- och styrningsfrågor diskuterats i stadsdelsnämnden. Ärendet har bordlagts och senare under året avslagits.
År 2006 har för stadsdelens äldreverksamheten inneburit problem med bl.a organisations-, lednings- och styrningsfrågor
Redan innan valet i september 2006 har stadsdelsnämnden över partigränserna konstaterat problemen och behovet av att en översyn görs.
Enig nämnd har beslutat att anlita en extern konsult för att göra en genomlysning av organisation, ledning och styrning inom äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby. Även ekonomi och ekonomistyrning samt frågor om roll- och ansvarsfördelning skall belysas i uppdraget som kommer att presentera sitt arbete under februari/mars.
Vi kommer – tillsammans med den nya majoriteten – noga studera konsultrapporten, dess förslag och konsekvenser.”
Särskilt uttalande
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett särskilt uttalande enligt följande.
”Bokslutet för år 2006 visar på en omfångsrik verksamhet. Mycket vård, omsorg och service har utförts till medborgarnas bästa – av engagerade och kompetenta medarbetare.
Därutöver blir dock bilden mer spretig; under föregående mandatperiod har även en mängd andra saker ägnats tid och resurser – projekt, satsningar och annat. Problemet har dock varit att mycket av detta har finansierats av tillfälliga engångsmedel från olika projektkonton (kompetensfond, stadsdelsförnyelse, miljömiljard etc.) och att somligt inte finansierats alls. Totalt sett har ju stadsdelsnämnden, trots alla dessa extra pengar, gått med kraftigt underskott – av stadens alla stadsdelsnämnder hade Hässelby-Vällingby faktiskt det värsta underskottet för år 2006.
Ett problem uppstår när projekten - helt planenligt - avslutas. Projektmedlen är slut, men medarbetare och/eller medborgare blir besvikna för att just ”deras” projekt upphör.
Den tid och kraft som detta har tagit från ordinarie verksamhet hade kanske bättre ägnats åt att säkerställa kvalitet, styrning och att hålla budget inom kärnverksamheten. Problem inom äldreomsorg, försörjningsstöd och en bild av nämnd och förvaltning i otakt hade kanske krävt en ökad koncentration på huvuduppdragen – omsorg, vård och skola.”
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Tomas Melin (mp) och ledamot Leif Larsson (v) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 februari 2007.
Dnr 101-009-2007
Ärendet återremitterades vid nämndens sammanträde den 30 januari 2007, § 7
Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till beslut.
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 0,9 miljoner kronor för rörliga team inom socialpsykiatrin (blankett 1.5).
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 2,0 miljoner kronor i stimulansbidrag för insatser avseende hemlösa (blankett 1.6).
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om översyn av stadsdelsnämndernas andel av schablonbidraget för den lokala flyktingmottagningen
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 3,0 miljoner kronor för fortsatt försöksverksamhet med Kontaktcenter
Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen att 3,4 miljoner kronor för 14 personer med personlig assistans enligt LASS som inte beaktades i underlaget till kommunstyrelsens förslag till budget för år 2007 avses begäras som prestationsförändring i tertialrapport 1/2007.
Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen preliminärt behov av omstruktureringsmedel enligt bilaga I-4
Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen omslutningsökning inklusive tjänster åt trafik- och renhållningsnämnden och stadsbyggnadsnämnden om 9,0 miljoner kronor (blankett 1.3).
Stadsdelsnämnden fastställer resultatenheter samt ersättningar till resultatenheter och andra intäktsfinansierade utförare enligt tjänsteutlåtandets del II bilagor 2-6.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att till sammanträdet i mars redovisa möjligheterna till valfrihet genom olika driftsformer och utförare inom alla avdelningar, undantaget myndighetsutövning.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att till sammanträdet i april redovisa möjligheterna till lokalintegrering samt övriga kostnadsbesparingar av lokalkostnader.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att tillsammans med föreningen Trappan, Kulturförvaltningen, Svenska Bostäder samt övrigt lokalt kultur- och föreningsliv föreslå en ekonomiskt och verksamhetsmässigt hållbar lösning för lokalerna och verksamheterna inom Trappan i Vällingby.
Stadsdelsnämnden omfördelar inom ramen för kulturanslag samt anslag för extern förhyrning av lokaler 200 000 kr till kulturverksamhet i Trappan i avvaktan ovan nämnda utrednings resultat.
Stadsdelsnämnden uttalar i övrigt
Hässelby-Vällingby står denna mandatperiod inför många spännande men även svåra utmaningar:
· Stor befolkningsförändring både vad gäller ökning av antalet barn och gamla, och minskning av andelen personer i jobbaktiv ålder,
· Inflyttning av många, i vissa fall resurssvaga, medborgare från miljonprogrammets områden,
· För få lokala arbetsplatser – för litet a i ABC-staden,
· Hög andel boende i allmännyttans flerbostadshus
· Ökad brottslighet – framför allt med ungdomar som offer eller förövare,
· Kraftigt stigande försörjningsstödskostnader,
· Hög takt i bostadsbyggandet med därtill hörande infrastrukturbehov
· Det största budgetunderskottet av alla stadsdelar samt en i många avseenden alldeles för stor kostym.
Alliansens inriktningsmål för åren 2007- 2010 innebär för staden och stadsdelen valfrihet, satsning på kärnverksamheterna, höjd kvalitet och ökad trygghet samt en god ekonomisk hushållning.
Med denna politik försöker vi, och där så är möjligt i brett samförstånd, möta de utmaningar som finns på det att Hässelby-Vällingby ska bli en om möjligt än bättre stadsdel för boende, företagande och besök.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
1. Stadsdelsnämnden återremitterar förvaltningens förslag till verksamhetsplan 2007 för omarbetning enligt nedanstående beslutssatser och anförandetext.
2-9. i enlighet med förvaltningens förslag
10. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att omprioritera medel så att Trappan erhåller bidrag motsvarande år 2006 års kulturbidrag.
11. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med förslag på hur och med vilka medel träffpunkterna för ungdomarna vid Trollboda- Smedshags- och Vinsta Gårdsskolorna ska kunna behållas
12. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande
Socialdemokraterna gjorde tillsammans med miljöpartiet och vänsterpartiet omfattande satsningar på att förbättra allt ifrån förskolan och skolan till äldreomsorgen och att få fler arbetslösa i Hässelby-Vällingby i jobb. Behoven på många områden är fortfarande stora och socialdemokraterna har i reservationsbudgeten visat detta genom att föreslå fortsatta fullt finansierade satsningar på för oss socialdemokrater angelägna områden.
Ett rättvist Hässelby-Vällingby
Vi socialdemokrater vill utnyttja de bättre ekonomiska tiderna till att utveckla välfärden i vår stadsdel och satsa mer på personalen och kompetensutveckling. Till skillnad mot den nya nuvarande majoriteten anser vi att det är viktigare att satsa på att höja och säkra kvaliteten i verksamheterna än att sänka skatten som den nya majoriteten sätter högst.
Den borgerliga majoriteten aviserar också en omfattande satsning på att uppmuntra till privatisering av stadsdelens verksamheter. Än så länge finns det inga konkreta förslag om hur detta ska gå till, men vi socialdemokrater avvisar bestämt att skattepengar som skulle kunna användas direkt till en bättre välfärd i stället används till en omfattande privatiseringsbyråkrati.
Socialdemokraterna delar fackförbundet Kommunals medlemmars synpunkter och ser hellre att stadsdelens personal uppmuntras att utveckla och förbättra stadsdelens verksamheter - i stället för att avknoppas. Vi vill att stadsdelen ska vara en attraktiv arbetsgivare som våra anställda vill jobba kvar hos. Därför satsar vi till exempel hellre på att
ge alla anställda rätt till heltid än ”rätt till avknoppning” och avsätter särskilda medel till låglönesatsningar.
Under den förra mandatperioden har ett omfattande arbete lagts ned på att förbättra service och tillgängligheten till stadsdelens invånare, till exempel via kontaktcenter. En viktig del i servicen till våra medborgare är att handläggningen av beslut sköts skyndsamt – så att till exempel äldre inte behöver vänta onödigt länge på beslut om biståndsbedömning. Vi menar att information, service och tillgänglighet för Hässelby-Vällingbyborna måste utvecklas och ständigt omprövas och förbättras och att detta är en viktig del i utvecklingen av demokratin. Därför föreslår vi ett nytt informationscenter som komplement till befintliga verksamheter. Stadsdelsnämnden har under förra mandatperioden fattat ett beslut om att införa ett sådant center.
Det är med stor oro som vi socialdemokrater tar del av den borgerliga majoritetens planer på omfattande nedskärningar i stadens förvaltningar både av personal (500 personer) och lokaler över hela staden med ett stort antal miljoner. I bilagan ”Konsekvens- och riskanalys med anledning av i budget 2007 angiven omorganisation” framgår de stora förändringar och nedskärningar Hässelby-Vällingby behöver göra 2007. Då har inte konsekvenserna i övrigt redovisats som kommer att genom föras för att få budget i balans. Den redovisningen aviserar förvaltningen i mars. En undran är om verksamhetsplanen då behöver omarbetas?
Högermajoriteten gick i valrörelsen ut med att ”nu är det dags att satsa på yttterstaden”.
Den verksamhet och tillhörande budget som nu skrivits fram i verksamhetsplanen för Hässelby-Vällingby har inte några synbara satsningar på ytterstaden.
Vi socialdemokrater kan se att förnyelsen måste ligga i privatiseringar, ombildning av hyresrätt till bostadsrätt, högre avgifter i simhallarna etc. etc.
Fler jobb och lägre arbetslöshet
Kampen mot arbetslösheten är socialdemokraternas viktigaste fråga. Alla människor har rätt till ett meningsfullt arbete med en anställning som är trygg och en lön som det går att leva på.
I Hässelby-Vällingby har under den förra mandatperioden bedrivits ett framgångsrikt arbetsmarknadspolitiskt projekt inom ramen för ”Strategi Hässelby-Vällingby”. Det är oerhört viktigt att denna verksamhet nu fortsätter inom stadsdelens ordinarie arbetsmarknadsinsatser. Vår förhoppning är ändå att den nya borgerliga majoriteten studerar den rapport som finns och inte uppfinner hjulet på nytt.
Vi socialdemokrater anser att arbetslöshet bland unga är ett särskilt allvarligt problem och stor vikt ska läggas på insatser för att motverka arbetslöshet bland ungdomar. Sommarjobbet är för de flesta av oss den första kontakten med arbetslivet. Vi skaffar oss erfarenheter och kontakter som vi kommer att ha stor nytta av i framtiden. Oftast är det föräldrars, äldre syskons och andra släktingars arbetsplatser och andra nätverk som leder fram till det första sommarjobbet. Men alla har inte kontakter och nätverk. Det är därför med stor oro vi tar del av förvaltningens förslag om att minska stadsdelens insatser för sommarjobb.
Vi socialdemokrater vill att satsningarna på sommarjobb ska vara kvar på samma nivå som tidigare.
För att skapa ett attraktivt Hässelby-Vällingby vill vi socialdemokrater, tillsammans med medborgarna i vår stadsdel också fortsätta att rusta upp våra skolor, torg och boendemiljöer, med hjälp av den miljard kronor som har avsatts centralt i den socialdemokratiska budgetreservationen.
Kommunen ska vara en attraktiv och jämställd arbetsgivare.
Därför vill vi erbjuda alla anställda i Hässelby-Vällingby möjlighet att:
arbeta heltid och göra en särskild låglönesatsning.
Utveckla den lokala demokratin
Demokratin är vårt samhälles grundpelare. Invånarna Hässelby-Vällingby ska ha goda möjligheter att kunna påverka välfärden i stadsdelen. Stadsdelsnämnden skapar förutsättningar för lokalt inflytande – men det bygger på att viktiga beslut verkligen avgörs lokalt. Därför ser vi med stor oro på den borgerliga majoritetens planer på att minska antalet stadsdelsnämnder från 18 till 14 och flytta ansvaret för många verksamheter som berör människor i vår stadsdel - som grundskolan, parkskötsel, torghandel, snöröjning och bygglov till kommunen centralt.
Den välfärdsnivå som Sverige, Stockholm, Hässelby-Vällingby valt att ha kan inte i alla lägen avgöras vid det borgerliga valfrihetsköksbordet utan måste självklart avgöras av flera i olika sammanhang.
En naturlig och lämplig organisation för detta är just stadsdelsorganisationen. Stadsdelen är stor med ca 60.000 invånare.
Socialdemokraternas menar att stadsdelsorganisationen ger goda förutsättningar för Hässelby-Vällingbyborna att nå sina beslutsfattare och komma med förslag samt ställa sina politiker till svars. Vi ställer oss inte bakom borgarnas minskning av fyra stadsdelar och menar att det är ett ogenomtänkt förslag.
Centraliseringen av skolan innebär att utbildningsnämndens 13 ledamöter ska förutom gymnasier och vuxenutbildning ansvara för 85.000 elevers skolgång med tillhörande fritidshem och fritidsklubbar.
Kontakten med förtroendevalda politiker och de beslut som fattas av dessa blir minst sagt gles och vi ser det som ett demokratiskt problem.
Vi socialdemokrater vill att grundskolan även fortsättningsvis ska vara stadsdelsnämndens ansvar.
Beslut som till exempel rör elever i behov av särskilt stöd i skolan ska fattas på en nivå så nära eleven som möjligt - inte av en central handläggare. Vi befarar att centraliseringen av grundskolan gör det svårt att ta till vara lokala initiativ och att få överblick över samverkansmöjligheter.
Sedan stadsdelsnämnden inrättades har en mängd nya arbetsformer prövats för att öka det lokala inflytandet. Vi är övertygade om att detta fortfarande behöver utvecklas – och tror exempelvis att det går att utnyttja informationstekniken ännu mer i detta syfte .
Vi avvisar bestämt den nya majoritetens planer på att försämra de möjligheter till delaktighet och inflytande som finns idag när de aviserar att de välbesökta frågestunderna inför nämndens sammanträden nu ska tas bort och ersättas med caféträffar.
Vi anser att denna nya modell kan ses som ett gott komplement men att den gemensamma frågestunden ska finnas kvar.
Förskola och verksamhet för barn och ungdomar
Alla barn ska ha samma möjligheter att utvecklas och växa, oavsett bakgrund och storlek på föräldrarnas plånbok.
Socialdemokraterna vill behålla den avgiftsfria månaden i förskolan.
Förskolan är det första steget i det livslånga lärandet, det är här som grunden läggs. Förskolan ska vara en plats där barnen känner sig trygga och kan utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
Det kräver små barngrupper och välutbildad personal, men också lokaler och gårdar där barnen kan trivas och som uppmuntrar till lek och lust att lära.
Vi socialdemokrater vill att satsningen på minskade barngrupper ska fortsätta. Antalet barn i småbarnsgrupperna (1-3 år) bör inte vara fler än 14 barn per grupp med sikte på 12 barn. För de äldre barnen (4-5 år) bör inte grupperna bestå av fler än 18 barn per grupp med sikte på 16 barn.
Stadsdelen har en kraftig ökning av små barn de närmaste åren.
För att klara nödvändig utbyggnad behövs god framförhållning i förskoleplaneringen
och att investeringsmedel har avsatts i staden. Socialdemokraterna säger nej till vårdnadsbidraget och vad vi kan se så kommer den borgerliga regeringen inte att ta beslutet så att vårdnadsbidraget kan träda i kraft 2007.
Det är viktigt att antalet anställda med pedagogisk utbildning ökar.
Vi vill att satsningen på att utbilda barnskötare till förskollärare ska fortsätta.
Barn som får tillgång till en bra förskola har klart bättre möjlighet att lyckas under fortsatt skolgång
Alla barn är olika. Därför kan inte resurserna till våra förskolor och skolor enbart fördelas efter antalet barn och ungdomar. Vi socialdemokrater vill därför slå vakt om de förändringar som vi gjorde under den förra mandatperioden för att bättre återspegla barnen och ungdomarnas unika behov. Vi vill behålla denna omfördelning av resurser till ytterstaden och därmed minska segregation över staden.
Våra ungdomar behöver ställen att träffas på här i Hässelby-Vällingby.
Vi socialdemokrater avvisar därför bestämt förvaltningens förslag om att lägga ned de mötesplatser för ungdomar vid Smedshagsskolan, Trollbodaskolan och Vinstagårdsskolan som tillkommit under förra mandatperioden.
I vår budget finns medel avsatta för detta och för ytterligare fritids/kulturverksamheter för ungdomar.
För att inte göra valet av gymnasieskola till en klassfråga har det varit viktigt att låta alla elever på gymnasiet få gratis SL-kort.
Nu har den borgerliga majoriteten bestämt sig för att avskaffa detta.
Det kommer att drabba många ungdomar i vår stadsdel.
Ökad trygghet för våra äldre
Äldre har rätt till ett gott liv med god vård och omsorg, trygg tillvaro och
social gemenskap. De är våra mest erfarna samhällsmedborgare och de har rätt att själva bestämma över sina liv. Det är en självklar rättighet att alla äldre ska ha ett reellt inflytande över sin vardag. Äldre har olika behov beroende på hur de mår. De som vill och kan ska så långt det är möjligt ha rätt att bo kvar hemma men man ska känna sig säker på att det finns plats på ett omvårdnadsboende då det behovet uppstår.
Hässelby-Vällingby ska vara en bra stadsdel att åldras i, oavsett om man är frisk eller har behov av vård och omsorg.
Vi vill satsa på att ge alla över 75 år rätt till två timmars hemtjänst per vecka utan biståndsbedömning.
Vår målsättning är att alla äldre ska få hjälp och stöd i vardagslivet enligt sina egna önskemål. Äldre som inte får hemtjänst genom biståndsbedömning kan ändå känna ett behov av lite extra stöd i vissa vardagssysslor eller av att få sällskap på promenaden.
Därför vill vi särskilt slå vakt om ”Fixar-Peter”, som hjälper våra äldre med riskfyllda vardagssysslor och på ett sätt där inte plånboken avgör insatsen.
Trygghet är en grundsten för välmående. Alla äldre ska känna sig trygga i sitt hem och ofta kan det räcka med att man vet att man kan kalla på hjälp vid behov.
Vi vill därför satsa på att ge trygghetslarm till alla över 80 år som önskar det.
Många äldre bor ensamma kvar i den egna bostaden och det finns ett behov av mötesplatser
Vi vill därför satsa på att utveckla fler träffpunkter för äldre.
Träffpunkterna kan innehålla olika aktiviteter som sång och musik, bridgespel, friskvård, IT- eller språkkurser, möjlighet till gemensamma måltider eller bara vara öppet för samvaro.
De enskilda äldre som beviljats bistånd i form av hemtjänst ska själva få avgöra om de vill ha hemlagad mat eller matlåda.
Detta ska vara oberoende av kommunal eller privat utförare.
Det ska finnas ett varierat utbud av stöd och hjälpinsatser till dem som vårdar anhöriga och närstående. Här utgör dagverksamheter, korttidsvistelse, växelvård och avlösning i hemmet viktiga verksamheter.
Vi vill behålla och rusta upp stadsdelens servicehus. Vi avvisar bestämt förvaltningens förslag om att skära ned antalet servicelägenheter i stadsdelen. Vi vill också bygga fler nya äldrebostäder. När äldre ansöker om vård- och omsorgsboenden med hemtjänst ska upplevelsen av otrygghet och det allmänna hälsotillståndet beaktas i bedömningen.
Önskemål om ett boende på annan plats än i den egna stadsdelen ska också tillgodoses så långt det är möjligt.
För att ge äldre en god vård och omsorg behövs en bra arbetsmiljö och personal med adekvat utbildning. En kontinuerlig kompetensutveckling för personalen är viktig, liksom en kontinuerlig ledarutveckling för cheferna. Det är också viktigt att se över personaltätheten så att det finns tillräckligt med personal dygnet runt. Vi vill genomföra en särskild låglönesatsning och erbjuda alla stadens anställda rätt till heltid.
Ett blomstrande kulturliv
I arbetet med att stärka och fördjupa demokratin krävs att alla får tillgång till rika kulturupplevelser. Precis lika viktigt som det är att kunna ta del av kultur, är att själv kunna utöva olika former av kultur. Vi vill stärka och utveckla det lokala kulturutbudet och värna om Hässelby-Vällingbys kulturhistoriska rötter och byggnader.
Vi vill behålla Hässelby slott, Riddersvik och byggnaderna i Kyrkhamn i kommunens ägo. Området Riddersvik, Lövsta och Kyrkhamn ska bevaras i naturreservat.
Alla barn och ungdomar i stadsdelen ska ges möjlighet att uppleva och själva utöva olika former av kultur.
Trappan är kärnar för kulturen i Vällingby som nu rustas upp. utveckla det lokala kulturutbudet.
Socialdemokraterna vill att Trappan får möjlighet att fortsatta sin verksamhet och avvisar bestämt neddragningen av anslagen. Vi föreslår att kulturbidraget läggs på samma nivå som 2006.
För att stärka kulturverksamheten för ungdomar välkomnar vi etableringen av Fryshuset i St Jacobi och den kombination av gymnasium och kulturverksamheter som denna etablering kommer att medföra.
Fryshuset Västerort ska vara en naturlig träffpunkt där ungdomar med olika intressen och bakgrund kan träffas.
Vi socialdemokrater anser att stadsdelsnämnden även i fortsättningen ska erbjuda medborgarna en lättillgänglig konsumentvägledning där information till barn och unga prioriteras.
Stöd och service till personer med funktionsnedsättning
Alla personer med funktionsnedsättning ska garanteras en bra omsorg, vård och service med en likvärdig bedömning oavsett var man bor. De ska också kunna känna trygghet i att det finns en bra omsorg när de behöver det.
Vi socialdemokrater instämmer i Handikapprådets synpunkter och menar att det är mycket märkligt att förvaltningen inte nämner tillgänglighetsfrågorna i sitt förslag till verksamhetsplan. Vi socialdemokrater har drivit på för att sätta upp målet att Stockholm till år 2010 ska vara ”världens mest tillgängliga huvudstad” – och är mycket förvånade över den borgerliga majoritetens beslut att dra ned på anslagen till tillgänglighet och funktionshinder.
Vi vill prioritera arbetet med fysisk tillgänglighet och öka personer med funktionsnedsättnings möjligheter till delaktighet och inflytande och förbättra den kommunala servicen till denna grupp.
Därutöver vill vi stimulera intresset och engagemanget för tillgänglighetsarbetet inom det privata näringslivet, exempelvis på restauranger, caféer, biosalonger och teatrar.”
Bekämpa hemlösheten
Hemlöshet är det yttersta beviset för de sociala klyftor som finns i samhället. Att inte ha någonstans att bo innebär också att man stängs ute från stora delar av samhällslivet. Det är en stor skam att det finns människor i vår stadsdel som inte har ett hem.
Att minska hemlöshet handlar om att gå från tillfälliga och kortsiktiga nattlogilösningar till permanenta bostäder med målet om ett eget kontrakt. Försöks- och träningslägenheter med kraftfullt socialt boendestöd är en insats för att personerna på sikt ska få ett stadigvarande boende.
Möjligheten att korta tiden mellan tränings- och försöksboende och det egna kontraktet måste ses över. Personer som bor hos stiftelsen hotellhem och har små hyresskulder som hindrar egna kontrakt hos andra hyresvärdar ska nås av erbjudande om skuldsanering.
Olika stöd- och vårdboenden utifrån individernas behov behöver utvecklas ytterligare. Fortsatt utbyggnad av så kallade lågtröskel- och trappstegsboenden behövs.
Ett skyddsnät utan revor eller maskor
Det yttersta skyddsnätet, när ingen annan försörjning är möjlig, är ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Ekonomiskt bistånd ska i första hand ses som en tillfällig insats, präglad av stor aktivitet, som ska leda till egen försörjning.
Under den förra mandatperioden genomfördes ett framgångsrikt arbete i stadsdelen med ”Strategi Hässelby-Vällingby” som såg till att alla som fick ekonomiskt bistånd på grund av arbetslöshet omgående fick hjälp och stöd att söka arbete. Vi socialdemokrater vill att denna framgångsrika verksamhet kan fortsätter även under de kommande fyra åren.
Även personer som har ekonomiskt bistånd som sin försörjning är ofta i behov av att röra sig utanför sitt bostadsområde, för att handla, hälsa på bekanta eller söka jobb etc.
Därför ska även SL-kort inkluderas i levnadsomkostnaderna. Den nedskärning som den borgerliga majoriteten nu genomför innebär en kraftig nedskärning på de allra fattigaste i stadsdelen.
I skrivandets stund har inga riktlinjer tagits fram för denna förändring med SL-korten vilket gör att behovsbedömningen resulterar i olikheter över staden.
Under 2006 tog Hässelby-Vällingby emot en stor mängd flyktingar. Det är särskilt viktigt med extra insatser under de kommande åren för att se till att dessa personer får ett gott bemötande och snabbt kommer i arbete.
Vi socialdemokrater vill särskilt satsa på de invånare i vår stadsdel som har det allra svårast. Därför är det viktigt att bekämpa missbruk, öka stödet till våldsutsatta kvinnor och satsa på socialpsykiatrin.
Daghärberget Vistet som vänder sig till en utsatt grupp av kvinnor och män i stadsdelen vill vi ska fortsätta.
Ett Hässelby-Vällingby i hållbar utveckling
Att arbeta för en bättre miljö är en av de strategiskt viktigaste framtidsfrågorna. Vi socialdemokrater vill att arbetet med att skapa en långsiktigt uthållig stad ska genomsyra alla verksamheter - och alla stadsdelar. Vi är mycket förvånade över den borgerliga majoritetens beslut att skära ned på anslagen till miljön i den centrala kommunbudgeten och noterar att den enda miljöfrågan som nämns i förvaltningens förslag till verksamhetsplan handlar om att förvaltningen alltid ska välja miljöbilar vid nyinköp av bilar.
Vi socialdemokrater vill förbättra stadens strategiska miljöarbete och har avsatt totalt en miljard kronor för detta ändamål i vår centrala reservationsbudget. Vi vill prioritera arbetet med energiförsörjning, minska miljöskadorna av trafik och infrastruktur och effektivisera energianvändningen i stadsdelens verksamheter.
Goda exempel från vår stadsdel såsom hedersomdömande av företagarnas miljöarbete och återanvändning av sanden och liknande vill vi se mer av.
I övrigt hänvisar vi till den socialdemokratiska budgetreservationen som vi lagt i Kommunfullmäktige i december 2006.”
Ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
AlternativetI Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns 264 miljoner kronor mer till stadsdelarna än vad som fanns i den borgerliga majoritetens förslag. Detta skulle för 2007 betyda mer än 20 miljoner extra för Hässelby-Vällingby. Den borgerliga majoriteten har exempelvis behövt ta pengar från anslaget till barn och ungdomar, för att täcka upp behov i andra delar av budgeten. I en grön budget hade Hässelby-Vällingby haft mer pengar till förbättringar inom alla verksamheter. DecentraliseringMiljöpartiet motsätter sig de centraliseringar av exempelvis grundskolan som borgerligheten genomför. Vi tror på en decentralisering av kommunens verksamheter och en större satsning på att politiken ska närma sig medborgarna. I våra visioner om småskalighet och medborgarinflytande står vi i uppenbar opposition mot samtliga övriga partier. Vi har alltid stött stadsdelsreformen, men inte tyckt den gått tillräckligt långt. Ansvar måste åtföljas av makt. Ett ansvar utan inflytande att göra något åt sin situation innebär att man omöjligen kan ta sitt ansvar fullt ut. Men ansvar måste också åtföljas av ansvarsutkrävande från medborgarnas sida.
Idag finns inga sätt att utkräva ansvar av en stadsdelspolitiker annat än via partiernas interna valprocesser. Det är inte acceptabelt. Stadsdelsnämnderna av idag är mer en mur som ökar avståndet mellan medborgarna och de egentliga makthavarna i stadshuset, än den brygga stadsdelsnämnderna borde vara – en brygga som för makten ner närmare medborgarna.
Stadsdelsreformen var bra, men den gick inte tillräckligt långt. Stadsdelarna måste bli direktvalda, få ett bredare kompetensområde och större möjligheter att påverka finanser och ekonomisk fördelning.
Kultur- och Ungdomsverksamhet
Hässelby-Vällingby har en stor andel ungdomar i stadsdelen. Vi har fler i åldersgrupperna kring tonåren än snittet i kommunen i stort. Vi måste bli bättre på att ta tillvara våra ungdomar. Där ligger inte bara en oerhörd resurs för entrepenörsskap, företagande och arbete utan också kulturellt för en mer positiv bild av Hässelby-Vällingby. När personer som Zanyar Adami får Stora Journalistpriset så kan de vid alla intervjuer berätta om sin skitiga uppväxt i Arabdalen, eller om sin uppväxt med ett civilsamhälle, tjänstemän och politiker som stöttade dem i deras kreativa skapande. Zanyars uppväxt är redan förbi och går inte längre att påverka, men dagens och morgondagens unga besitter precis samma möjligheter. Det får vi inte glömma bort.
Tyvärr har politiker lika ofta fokus på att skratta åt, gömma undan eller rentav smutskasta ungas kreativa glöd. När stadsdelsnämnden för ett par år sedan fick se en förhandsvisning av en film om Hässelby, blev bestörtningen stor när det visade sig att stadsdelens tjänstemän låtit ungdomarna utsmycka scenen på Hässelby torg med egna målningar. Om det var den höga medelåldern inom nämnden eller allmänna gråkonservativa ideologiska grundvärderingar som gjorde sig påminda får man väl låta vara osagt, men ändå var det talande. Denna form av ungdomars kreativitet är något som inte ska stödjas och kanske rentav gömmas undan.
Ändå gjorde tjänstemännen förstås helt rätt och det är precis så vi ska arbeta. Lyfta fram våra främsta graffitimålare och ge dem både väggar och mer traditionella utställningslokaler att visa upp sin konst på och i. Vi ska ta våra spännande up and coming musikartister och ge dem fler möjligheter att visa upp sig för stadsdelens invånare. Fler lokaler att spela in musik i.
Men vi ska också, lika självklart, stödja traditionella konstyttringar, vare sig det är poesi eller prosa, surrealistiska oljemålningar eller videokonst. Stadsdelen ska vara lyhörd för ungdomars intressen och behov. Och stadsdelens politiker ska applådera, inte attackera, tjänstemännen när de går våra unga medborgare till mötes. Ju mindre byråkrati som behöver involveras desto bättre!
Trappan i Vällingby är en mycket viktig samlingspunkt och en möjlighet för förvaltningen, föreningslivet och mer lösa grupperingar att träffas och ha sin verksamhet. Vi vill att Trappan för 2007 får minst samma kulturbidrag som under tidigare mandatperiod. Till det vill vi att man under mandatperioden arbetar gentemot Svenska Bostäder för att genomföra nödvändiga förändringar exempelvis för caféverksamheten.
Helhetsansvar
I enlighet med vår vision om ett decentraliserat Stockholm tycket vi det är viktigt att stadsdelsnämnden redan nu visar ett intresse och tar ett ansvar även för sådant som ligger utanför den formella kompetensen. Infrastruktur, bostadsbyggande och våra naturområden är typexempel på ämnen som borde ligga nämnden varmt om hjärtat. För oss vars bultande hjärtan är gröna är det viktigt att vi vågar ta strid mot exploatering och mot centrala nämnders hänsynslösa utnyttjande av våra grönområden. Vi kan inte acceptera att man våldför sig på Grimsta med Förbifart Stockholm, även om den grävs ned. En motorväg som dyker upp ur marken där brofästet ska vara är inte en rimlig företeelse i ett naturreservat. På samma sätt är de orimligt att inte agera mot de planer som finns på att bebygga Kyrkhamnsområdet. Området som också sträcker sig upp över kommungränsen till Järfälla utgör ett viktigt och väl sammanhållet naturområde vars värde inte kan underskattas. Ur ett långsiktigt perspektiv kan man också konstatera att bebyggelse kommer leda till mer bebyggelse (förtätning) vilket i sig kräver bättre kommunikationer, med utbyggnad av Lövstavägen som ett brev på posten. En bebyggelse av Lövsta-Kyrkhamn hotar alltså inte bara Kyrkhamnsområdet i sig, även närliggande områden som Riddersvik. Miljöpartiet anser att det här inte bara är oansvarigt, utan också onödigt. Det går utmärkt att fortsätta utbyggnaden av Stockholm på redan exploaterad mark, i samma utsträckning. Bebyggelse på grönområden eller naturmark är alltså inte grundat i ett faktiskt behov, utan endast på att man är fast i ett kortsiktigt tänkande där en grön fläck på kartan ses som ett hot, snarare än som ett värde.
Agenda 21
Helhetsansvaret innebär också att vi ska fortsätta på den inslagna vägen med Agenda 21-samordnare.
Agenda 21 syftar till en hållbar utveckling miljömässigt, socialt och ekonomiskt. Att totalt ha två Agenda 21-samordnare skulle ge Hässelby-Vällingby möjlighet att nå ut till alla medborgare för att underlätta, uppmuntra och inspirera till långsiktigt hållbart agerande. Men samordnarna kan också på ett positivt sätt återkoppla till förvaltningens eget arbete och där lägga de nödvändiga förslagen för att förbättra förvaltningens eget agenda 21-tänk.
Konsumentrådgivning
I en långsiktigt hållbar ekonomi ligger makten hos konsumenterna. Detta kräver dock att konsumenterna har nödvändig information. Även en dumbom vet att marknadsekonomin är disfunktionell i samma ögonblick individen inte har information nog att fatta rationella beslut. Miljöpartiet har på det stora hela många förslag för att förbättra detta, exempelvis märkning av livsmedel. På det lokala planet är det dock viktigt att stadsdelen ger den hjälp och det stöd som medborgarna behöver i sin eventuella konsumtionsångest. En konsumentrådgivare har möjlighet att ge råd och stöd och på det sättet stödja upp hela vår marknadsekonomi. Med tre stycken, bör vi nå behovet för vår stadsdel. Miljöpartiet tar ansvar för en långsiktigt hållbar kapitalism!
Energieffektivisering
Energifrågan är också det en viktig kugge i ett framtida hållbart samhälle. Här är naturligtvis förnyelsebar energi den stora nödvändiga framtidssatsningen och Miljöpartiet har på riksplanet också lagt fram en strategi för att på tolv år avveckla kärnkraften utan ökad klimatpåverkan. I förslaget var energieffektivisering en del, och det är ju något som man kan genomföra ändå. Spara pengar är det lyckligtvis ingen kärnkraftsförespråkarna som motsätter sig. Därför hittar vi också energieffektivisering av förvaltningens lokaler som en del i förvaltningens förslag till verksamhetsplan för 2007. Men samhället består inte bara av offentliga lokaler, och för framtidens skull behöver också näringslivet och gemene man effektivisera sin energikonsumtion. Därför vill vi införa en energirådgivare som kan arbeta med att hjälpa förvaltningen, men också näringslivet och privatpersoner, att effektivisera sin energiförbrukning. Det skadar ju inte att vi då också hjälper individen att spara lite pengar. En vinst som kanske uppväger de pålagor av exempelvis höjd a-kassa som den borgerliga regeringen lagt på folket. För de pengar som näringslivet sparar kanske man också kan nyanställa de som kan antas få sparken i den kommande borgerliga recessionen.
Biltrafik och kollektivtrafik
Stockholmsregionen har ett relativt väl utbyggt nät av spårtrafik. Tyvärr märks det inte av särskilt mycket i Hässelby-Vällingby.
Trots att de fyra sista tunnelbanestationerna ligger i vår stadsdel är en mycket stor del av medborgarna beroende av bussar för att ta sig lämplig spårbunden trafik (antingen till tunnelbanan eller till pendeltågen i Järfälla). Inte bara gör bytet att alternativet kollektivtrafik står sig sämre tidsmässigt gentemot bilen. Bussar innebär också att kollektivtrafikresenärerna får stå ut med bilismens problem då framkomligheten är lika låg för bussarna som för bilarna. En dragning av spårvagnstrafik genom stadsdelen skulle öka kollektivtrafikens dragningskraft gentemot bilen.
Nattrafiken är ett eget kapitel, där bristen på tvärförbindelser mellan Hässelby-Vällingby och exempelvis pendeltågslinjerna är frapperande.
Här finns dessutom en stor möjlighet för förändring då enkla lösningar finns till hands. Nuvarande nattbussen 198, som av någon outgrundlig anledning stannar i Backlura, skulle kunna gå bara en liten bit till norrut, för kontakt antingen med Barkarby Station eller åtminstone annan nattbuss som trafikerar pendeltågslinjen. Ett alternativ är ju att dra om 198:s linje så att den passerar Spånga.
Till sist vill vi återigen peka på det offentligas eget ansvar. I den mån man inom stadsdelens ansvarsområden kör bil i tjänst, så vill Miljöpartiet att de utsläpp som sker därutav kompenseras genom köp av utsläppsrättigheter eller plantering av träd. På så sätt tar vi ett stort steg mot att bli en helt koldioxidneutral stadsdelsförvaltning. Stadsdelens arbete med bilpooler ska också utvecklas så att fler kan använda dem.
Diskriminering
Efter många års arbete har Miljöpartiet lyckats få in en klausul mot diskriminering i stadens upphandlingar. Det är viktigt att arbeta vidare med detta verktyg. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Diskrimineringstester ska användas som ett sätt att kontrollera att stadens löfte och likabehandling efterlevs och anonymiserade jobbansökningar bör används. Det behövs också kontinuerlig utbildning i diskrimineringsfrågor för stadsdelens anställda och för politiker. Alla anställda ska även utbildas i FN:s barnkonvention.
Offentlig upphandling
Vi tycker det är viktigt att den offentliga upphandlingen i större utsträckning tar miljöhänsyn. Därför vill vi se över policyn för upphandlingar inom stadsdelen.
Vi vill också på en gång lägga ett uppdrag att 15 % av den mat som serveras inom stadsdelens verksamheter ska vara ekologisk. Matens betydelse för äldre är onekligen stor, men även för barn spelar maten en viktig roll. Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat spelar stor roll för framtida matvanor och därmed för hälsan.
Barn och barnfamiljer
Barns situation ska också uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Det är mycket viktigt att leva upp till socialtjänstlagens krav på individuella bedömningar före avslag. Familjer ska inte behöva riskera att få en hel månads försörjningsstöd indraget därför att man till exempel har varit sjuk någon dag utan att hinna meddela detta i tid. Vi tycker det är viktigt att även fortsatt ha målsättningen med mindre barngrupper.
Samhällets stöd
Stadsdelsnämnden ska utveckla verksamheter för individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för alla arbetssökande som har försörjningsstöd. I verksamheterna ska alla arbetssökande erbjudas vägledning och jobbcoachning samt kompetensutveckling såsom utbildning, arbetsträning med mera. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Personer som av psykiska eller fysiska orsaker inte förmår arbeta eller studera ska få rehabilitering och inte nekas försörjningsstöd. I de fall försörjningstagare utför arbete till exempel i en verksamhet som kommunen anordnar så ska lön för arbete utgå.
Äldrevården
Miljöpartiet tycker att det är viktigt att äldre får en fullgod vård och kan leva ett värdigt liv. För att hjälpa äldre i den stundtals svåra byråkratin vill vi erbjuda en förenklad biståndshandläggning för äldre över 80 år. Vi vill också att stadsdelen ska erbjuda en ”Fixar-Peter” som kan hjälpa till vid behov.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (m+fp+kd):s förslag.
Ärendets fortsatta behandling
Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett förslag på tre tilläggsyrkanden
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) anslöt sig till (mp):s tilläggsyrkanden.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade avslag på punkt 1 och 2 och bifall till punkt 3 i (mp):s tilläggsyrkande.
1. Stadsdelsnämnden ska arbeta för att förhindra att barnfamiljer vräks.
2. Stadsdelsnämnden ska erbjuda verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling åt arbetssökande med försörjningsstöd.
3. Stadsdelsnämnden ska arbeta för bättre kollektivtrafik i stadsdelen, exempelvis bättre tvärförbindelser nattetid från pendeltågets Bålstalinje och spårvagnstrafik norrut via både Vällingby och Hässelby.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot p1 och p2 i beslutet
enligt följande:
”Socialdemokraterna anser att ovanstående frågor är mycket viktiga på alla nivåer i alla parlament . Orsaken till att vi inte ansluter oss till dessa frågor är att det redan idag arbetas på detta sätt och att vi inte behöver slå in öppna dörrar. Därför ansluter vi oss inte till punkterna 1 och 2 ovan då arbetet med dessa frågor redan pågår ”.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande:
”Socialdemokraterna anser att det är viktigt att satsningar görs på kollektivtrafikområdet och inte endast på vägnätet och att stadsdelsnämnden kan verka för
att förbättringar kommer till stånd. Därför ansluter vi oss till punkt nr 3 ovan”.
Redovisning av tidigare behandling av återremissyrkanden
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade på återremittering av förvaltningens förslag till verksamhetsplan 2007 för omarbetning enligt eget förslag till verksamhetsplan.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade avslag på (s):s återremissyrkande.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om återremittering.
Ledamot Tomas Melin (mp) yrkade på återremittering av förvaltningens förslag till verksamhetsplan för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige som grund.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade avslag på (mp):s återremissyrkanden.
Ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om återremittering.
Särskilt uttalande (röstförklaring)
Ledamot Leif Larsson (v) deltog inte i besluten i detta ärende med hänvisning till partiets eget budgetförslag i kommunfullmäktige men avgav en egen röstförklaring enligt följande:
”Vänsterpartiet lägger inget eget budgetförslag utan hänvisar till partiets eget budgetförslag i kommunfullmäktige. Vi vill dock peka på en del uppenbara brister i detta mycket bristfälliga budgetförslag.
Pengen till grundskolan ska vara minst 70% av schablonen.
Anslaget till förskolan är för litet för att behålla befintlig kvalitet.
Extra medel bör avsättas för att uppnå de av kommunfullmäktige uppsatta målen avseende att öka andelen förskollärare i förskolan.
En sänkning av pengen till skolbarnomsorgen går stick i stäv med skolverkets rapporter angående underkännande av kvaliteten i skolbarnomsorgen.
Äldreomsorgen
Fixar-Peters tjänster skall finnas kvar men ej avgiftsbeläggas.
Kultur är en viktig del av de äldres livskvalitet och bör ges större resurser.
Kultur
Medel för fortsatt drift av kultur och föreningslokalen trappan måste garanteras.
Miljö
Tjänsten som Agenda 21 samordnare bör behållas.
Miljöarbetet bör förstärkas i alla verksamhetsgrenar.
Fritid
De fritidsgårdar som startas med projektpengar bör behållas.”
Remiss från Trafiknämnden, dnr T2006-660-00211.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 januari 2007.
Dnr 300-558-2006.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande över remissen från Trafikkontoret.
Remiss från Länsstyrelsen, dnr 7021-06-105345.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 januari 2007.
Dnr 313-047-2007.
Sammanfattning
Länsstyrelsen i Stockholm har begärt in yttrande av stadsdelsnämnden senast den 23 februari 2007, angående ombyggnad/utökning med två boenderum på Sjöberga Gård. Förvaltningen anser inte att det finns några hinder för en utbyggnad av verksamheten förutsatt att påtalade brister åtgärdas och att personalstyrkan anpassas till verksamhetens utökning.
______________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Länsstyrelsen i Stockholm.
Inriktningsbeslut
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 januari 2007.
Dnr 312-073-2007.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner en inhyrning av tillfällig byggnad för förskoleverksamhet vid korsningen Maltesholmsvägen /Aprikosgatan i Hässelby strand. Den aktuella platsen är en parkyta, varför det förutsätts att markupplåtelse beviljas av markkontoret, samt att ett tillfälligt bygglov på tio år erhålls från stadsbyggnadskontoret. Den tillfälliga förskolan ger ytterligare kapacitet för ca 70 barn. Syftet är att snabbt skapa fler förskoleplatser med hänsyn till den snabba befolkningstillväxten i Hässelby strand. Avtal avses att tecknas och genomförandet påbörjas efter beslut i kommunstyrelsens ekonomiutskott. För finansiering av bearbetningsprocessen och startkostnader söks stimulansbidrag om totalt 0,6 miljoner kronor.
_____________________
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandling på uppförande av förskolepaviljong med kapacitet för ca 70 barn enligt redovisning i detta ärende.
2. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag på 0,6 miljoner kronor.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-062-2007.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 13 februari 2007.
Dnr 010-063-2007.