Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-08-28
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsnä Läs mer...mndens politiker i caféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet (sk Caféträff) samt att därefter stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.
Ordförande Birgitta Wahlman (m)
Vice ordförande Berit Kruse (s)
Ledamöter Bo Arkelsten (m)Carina Klevenvall (m)Per Hallberg (m)Ingela Gille Rausén (fp)Jonas Vikman (kd)Erik Guiteréz-Aranda (s)Eva Oivio (s) §§ 8-17 Seyfi Dogan (s) Leif Larsson (v) Tomas Melin (mp)
Tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m)Ingrid Carlsson (s) §§ 1-7 + 18-41
Ersättare Margareta Åkerblom (m), Bogdan Godymirski( m), Elias Granqvist (m), Ingriel Th Larsson (m), Fatima Nur (fp), Ingrid Carlsson (s) §§ 8-17, Kaj Nordquist (s) ej §10, Birgitta Wosse (mp).
Anmält förhinder Roland Blank (m), Emma Lennartsson (s), Bengt Roxne (s), Nils Elfvik (v).
I tjänsten närvarandeLeif Spjuth (stadsdelsdirektör), Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Lena Fax, Annika Persson, Marja Niemi, Ingrid Lindeborg, Anders Ödmark, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström, §§ 1-14
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2007-09-04.
· Situationen inom äldreomsorgen – öppna hemtjänsten
Stadsdelsdirektör Leifs Spjuth informerade om den diskussion som bland annat förts i media den senaste veckan angående den Lex Sarah-anmälan som gjorts av en av de anställda inom hemtjänsten. Leif informerade om vidtagna åtgärder och om vad som kommer att ske framöver.
· Bränder under sommaren
Stadsdelsdirektör Leifs Spjuth och avdelningschef Sven-Göran Södergren informerade också om de bränder som ägt rum på två förskolor i stadsdelen. Branden på den privata förskolan på Melongatan i Hässelby strand var mycket svår och barnen är nu evakuerade till andra förskolor. Branden på den kommunala förskolan på Fyrklöverbackarna innebar mindre skador och barnen kan gå kvar på förskolan.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträden den 4 juni och den 10 augusti 2007.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) anslöt sig till (m+fp+kd):s förslag.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att skyndsamt ta fram erforderlig programvara, dator och lokal så att den sedan länge önskade Trygghetsringningen kan komma igång, samt utse en kontaktperson från förvaltningens sida.
2. Stadsdelsnämnden lägger för övrigt anmälan till handlingarna.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Inget justerat protokoll finns att anmäla.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 augusti 2007.
Dnr 102-333-2007.
Stadsdelsnämnden godkänner rapporten och lägger den till handlingarna
Särskilt uttalande
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande.
”Vi socialdemokrater är starkt oroade för att inte få någon information om hur budgetbalans ska kunna uppnås innevarande år. Den sittande högeralliansen verkar tro att lösningen kommer av sig själv
I ” Tertialrapport 1 år 2007 ” ( 15 maj, 07 ) och i ärendet ”Förslag till åtgärder för budgethållning” ( 12 juni, 07) tar vi upp vår oro över det stora budgetunderskott som då låg på ca 25 miljoner kr.
I tertialrapporten föreslog socialdemokraterna att situationen måste beskrivas för kommunstyrelsen med begäran om utökade medel för stadsdelen.
Förslaget röstades ned och vi avvaktade juniärendet som skulle vara det stora saneringsärendet med målet att åstadkomma en budget i balans. Vi begärde även konsekvenser för verksamheterna om en kraftig sanering skulle genomföras.
När nu månadsrapporten kommer i augusti konstaterar vi att underskottet inte har förändrats och att förskolorna med sitt överskott hjälper till att hålla tillbaks en ökning av underskottet
Detta gör att vi undrar om förskolorna får det de behöver och om barngrupperna ökar i storlek.
Den moderatledda högeralliansen är tyst och föreslår inga förändringar utan väntar igen på nästa redovisning som kommer med Tertialrapport 2.
Vi står kvar vid vår begäran att kommunstyrelsen ska öka budgetramarna för stadsdelen
Och uppmanar högeralliansen att snarast vidta åtgärder så att verksamheterna kan komma i balans med god kvalité! Det är fyra månader kvar på året”.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2007.
Dnr 102-334-2007.
1. Stadsdelsnämnden fastställer delårsbokslutets balans- och resultaträkning för Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning enligt bilaga 1 i tjänsteutlåtandet.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att överföra resultatfonderna för resultatenheterna inom skolan till utbildningsnämnden enligt bilaga 2 i tjänsteutlåtandet.
3. Stadsdelsnämnden beslutar att avsluta resultatenheterna inom skolan från och med den 1 juli 2007.
Dnr 100-335-2007.
Sammanfattning
Syftet med intern kontroll är att säkra en effektiv förvaltning och undgå allvarliga fel och skador. Nämnderna ska årligen upprätta en plan för intern kontroll för att följa upp att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande. Planen ska innefatta områden eller rutiner som granskas särskilt under året.
Föreliggande plan innehåller - utöver sedvanliga redovisningskontroller – bl.a. kontroller avseende säkerhet, hanteringen av ekonomiskt bistånd (socialbidrag) myndighetsutövningen inom äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade samt införandet av det datorbaserade systemet för dokumentation av omsorgsinsatser (ParaSoL).
Rapport till nämnden sker i verksamhetsberättelsen för år 2007. Om skäl föreligger, som motiverar en skyndsam rapportering, informeras nämnden snarast möjligt.
_____________________________
Stadsdelsnämnden godkänner planen för intern kontroll år 2007.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 6 augusti 2007.
Dnr 033-336-2007.
Utifrån uppdrag från stadsdelsnämnden har stadsdelsförvaltningen i samverkan med kulturförvaltningen, Svenska Bostäder och medborgarhusföreningen Trappan enats om att säkra Trappan som en kulturell mötesplats i Vällingby. Gruppen har tillsammans arbetat fram en plan för hur verksamheten i Trappan kan utvecklas med ett bredare och mer innovativt kulturutbud för att nå nya målgrupper. En projektledare anställs med uppdrag att analysera verksamheten och arbeta fram förslag hur Trappan ska kunna bli en attraktiv kulturmötesplats som fylls med innovativ processinriktad kulturverksamhet som riktar sig till en vidgad målgrupp. Svenska Bostäder kommer att genomföra en förnyelse- och tillgänglighetsanpassning av lokalerna.
_______________________
1. Stadsdelsnämnden anslår 200 000 kronor för Trappans verksamhet för målgruppen unga vuxna avseende resten av 2007.
2. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande i enlighet med nedanstående justeringar.
3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma till nämnden med förslag till konkret handlingsplan till sammanträdet i oktober.
Frågan om Trappan har varit föremål för diskussioner, utredningar och beslut i en följd av år. Hyresvärden Svenska Bostäder har sedan flera år tillbaka signalerat att byggnaden behöver en genomgripande ombyggnation och renovering. Av olika omständigheter har planarbetet för detta dragit ut länge på tiden. Osäkerheten kring detta har lett till att verksamheten vid Trappan inte kunnat planeras eller utvecklas; ej heller har det gått att finna lämplig hållbar finansiering och stadigvarande samarbetspartners.
Stadsdelsnämnden ställer sig positiv till den inriktning till förändring av föreningen Trappans verksamhet som Trappan, Svenska Bostäder, stadsdelsförvaltningen och Kulturnämnden gemensamt föreslagit. Satsning på unga vuxna och på att bredda verksamheten är angelägna. forts. beslut
forts. beslut
Nya trappan ska, efter ombyggnation och renovering, nå nya målgrupper och involvera fler externa samarbetspartners. Av vikt är att förslagen även fortsättningsvis nogsamt förankras hos berörda parter.
Det är samtidigt viktigt att framhålla att Trappan som en samlingspunkt och resurs för det lokala föreningslivet är en viktig och central del av verksamheten.
Tjänsteutlåtandet ger vid handen att: ”Den framtida organisationen av Trappan ska utredas vidare.” Trappan har idag en förening som huvudman, har haft så sedan 1950-talet och stadsdelsnämnden vill förtydliga att huvudmannaskapet inte är en fråga för nämnden och är alltså inte föremål för utredning i stadsdelsnämndens regi.
Tjänsteutlåtandet säger att: ”Den framtida finansieringslösningen får diskuteras efter hand som handlingsplanen kommer fram.” Det har nu snart gått sju månader efter det att stadsdelsförvaltningen fick i uppdrag att utreda en ekonomisk och verksamhetsmässig lösning för Trappan. Frågan om ekonomi berörs inte alls i tjänsteutlåtandet. Ekonomin måste nu avhandlas med hög prioritet i det fortsatta arbetet, oaktat att det inte är stadsdelsförvaltningen som äger frågan. Förvaltningen uppdras därför att verka för att en kalkyl avseende vad renovering och ombyggnation kommer att kosta upprättas samt hur en prognos över den framtida hyreskostnaden.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande, till vilket ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till
”Medborgarhuset Trappan är enligt socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet en av hörnstenarna i 50-talets Vällingby centrum.
Här har föreningslivet blommat, folk har träffats, detta är samlingsplatsen för gemensamma aktiviteter, diskussioner och debatter, musik konst och annat.
Vi är många, både politiker och medborgare som värnar om Trappans fortsatta liv.
Vi har genom åren kämpat för Trappans överlevnad och vi kommer att fortsätta den kampen. Den borgerliga majoritetens förslag är att Trappan även i år ska få ”överlevnadspengar”. I detta läge är det positivt.
Medborgarhuset Trappan är dock i behov av en långsiktig planering med politisk hållbarhet över partigränserna.
Lokalen ska nu enligt planerna rustas och tillgänglighetsanpassas och diskussioner pågår om hur verksamhet i Trappan i framtiden ska finansieras.
Ersättningslokaler där Trappans verksamhet kan bedrivas under ombyggnadstiden behövs.
För oss är det viktigt
Att Trappan är självskriven huvudman för verksamheten och hyresgäst hos Svenska bostäder och därmed tecknar hyreskontraktet
att föreningslivet även i fortsättningen har sin hemvist i medborgarhuset Trappan.
att det också i fortsättningen ska finnas utrymme i Trappan för ett icke kommersiellt kulturliv dvs föreningsliv och kultur med folklig förankring
att staden även framöver ekonomiskt stödjer Trappans verksamhet och att detta beaktas i budget för 2008 och åren framöver”.
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd):s förslag.
Kaj Nordquist deltog inte i beslutet på grund av jäv.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 juli 2007.
Dnr 032-337-2007.
Förvaltningen har för att ytterligare stärka och betona vikten av ett väl organiserat krisledningsarbete tagit fram en ny krisledningsplan. Planen beskriver hur det psykosociala stödarbetet ska organiseras och arbetets olika skeden, både före, under och efter krisen. Organisation, ansvar och struktur för krisledningsarbetet är i linje med stadens centrala krisledningsplan.
___________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till ny krisledningsplan
för psykiskt och socialt omhändertagande inom Hässelby-Vällingby, dateradden 29 maj 2007.
Dnr 510-338-2007.
Stadsdelsnämnden ansöker hos Myndigheten för skolutveckling om ett projektbidrag om 1.505.000 kronor för att genom tidiga insatser i samverkan med skola och socialtjänst fånga upp ogiltig frånvaro hos barn och ungdomar för att bättre främja deras möjligheter till snabbt återförande till skolan. Projektet föreslås pågå i 12 månader under 2007-2008 och stadsdelens egen finansiering beräknas till 150.000 kronor. Projektet kommer att dokumenteras och en slutrapport tas fram efter projekttidens utgång. Av tidsskäl har ansökan insänts i maj 2007 och gäller under förutsättning av nämndens beslut.
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan och projektbeskrivning till Myndigheten för skolutveckling.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 juli 2007.
Dnr 510-339-2007.
Riksdagen har inom ramen för satsningen ”Ett kontrakt för livet” för åren 2005-2007 anslagit medel för att utveckla kommunernas missbruksvård. Syftet med denna ansökan är att fortsätta utvecklingen med att uppnå ökad tillgänglighet till missbruksvården för unga vuxna (18 -25 år) med tungt missbruk. Detta genom att utveckla vårdkedjan för den aktuella åldersgruppen med att införa en lokal behandlingsgaranti för snabbare behandlingsinsatser och införa ett lokalt öppenvårdsprogram. Ansökan omfattar 2.165.000 kronor för 2007 . Projektet kommer att redovisas och utvärderas efter projekttidens utgång. Av tidsskäl har ansökan insänts till Länsstyrelsen i juni 2007 och gäller under förutsättning av nämndens beslut.
_________________________
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan och projektbeskrivning till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-1781-2007
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande 8 augusti 2007.
Dnr 530-232-2007.
Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag till ny äldreomsorgsplan för Stockholms stad för perioden 2007-2011 till samtliga stadsdelsnämnder och till stadsledningskontoret för yttrande senast den 30 augusti 2007. Förvaltningen anser att förslaget till Äldreplan 2007 – 2011 är tydligt skriven och på ett bra sätt anger under vilka förutsättningar stadens äldreomsorg ska utvecklas och bedrivas under planperioden. Förvaltningen har därutöver vissa synpunkter och förslag till smärre förtydliganden och tillägg i texten som framförs i detta ärende.
______________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen om Stockholms stads äldreplan 2007-2011.
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget förslag enligt följande:
”Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden beslutar att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag
Stadsdelsnämnden anför vidare
Vi anser att den framtagna planen på det stora hela är bra men instämmer i lokala pensionärsrådets uppfattning att i det fortsatta arbetet inarbeta de synpunkter som framkommit i kommunstyrelsens pensionärsråd (KPR) att äldreplanen även borde handla om stadens övriga verksamhetsområden, tex tillgänglighet, kommunikation, kommunal offentlig service.
Vi vill betona vikten av att det finns träffpunkter för äldre. Många äldre bor ensamma kvar hemma i den egna bostaden och det ökar behovet av mötesplatser.
Träffpunkterna ska vara tillgängliga för alla och stadsdelen och därmed staden måste ha det grundläggande ansvaret för att aktiviteter kan erbjudas. Sådana aktiviteter kan exempelvis vara, sång, musik, teater, friskvård, IT- och språkkurser, möjligheter att inta gemensamma måltider, bridge- och boulespel eller bara för samvaro.
Frivilligverksamheterna ska ses som ett komplement till stadens verksamheter.
Bra lokaler och mötesplatser ska finnas tillgängliga under dagtid för dessa aktiviteter.
En kommunal och väl utbyggd äldreomsorg är den bästa garanten för att de äldre i vår stad ska kunna ska kunna leva under goda och trygga levnadsförhållanden.
I nu gällande äldreomsorgsplan finns ett avsnitt om biståndsbeslut och dess betydelse för rättsäkerheten för äldre vilket saknas i det nya förslaget, vilket är anmärkningsvärt. Det finns ingen förklaring varför detta är borttaget.
Vi vill vidare till skillnad från de borgerliga partierna att fixartjänsten för de äldre ska gälla från 67 år och inte från 75 som skrivs i förslaget.
Samverkan med landstinget är en förutsättning för att de äldre ska kunna få en sammanhängande bra vård och omsorg. Det långtgående samarbete som startades under förra mandatperioden har stannat upp i och med maktskiftet och måste med det snaraste återupptas och vidareutvecklas. Det handlar till stor del om trygghet och kontinuitet för de äldre.
Till sist anser vi att planer och riktlinjer måste ha en därtill anpassad budget med stor prognossäkerhet för att kunna realiseras och vi förutsätter att budget 2008 får ett kraftigt ökat anslag för äldreomsorgen istället för skattesänkningar.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (s): förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 331-1800-2007
Dnr 510-290-2007.
Förvaltningen är positiv till förslaget att inrätta fem Jobbtorg i Stockholm och förordar att kommunfullmäktige beslutar i enlighet med stadsledningskontorets förslag. Förvaltningen förordar också att lokaliseringen av Hässelby-Vällingbys och Brommas gemensamma Jobbtorg sker i nära anslutning till stadsdelens Arbetsforum i Vinsta. Under förutsättning av kommunfullmäktiges positiva beslut anser förvaltningen att frågor som rör personaldimensionering vid Jobbtorgen samt finansieringen av Jobbtorgen noga ska utredas i det fortsatta detaljplaneringsarbetet. Utökade personalresurser kan komma att behövas då Jobbtorgens uppdrag och målgrupper utökas väsentligt jämfört med Arbetsforums nuvarande. Förvaltningen anser när det gäller finansieringen att större hänsyn måste tas till stadsdelar som har stor inflyttning och växande befolkning. Inriktningen att Jobbtorgen i första skedet lyder under stadsledningskontoret är positivt. Gemensamma mål och intentioner gäller då för hela staden. Vidare anser förvaltningen att tidplanen för genomförandet förefaller alltför kort.
________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen om inrättande av Jobbtorg
i Stockholm.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Stadsdelsnämnden beslutar att i huvudsak godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen och överlämna det till kommunstyrelsen
Vi socialdemokrater anser att språkundervisningen i svenska är en förutsättning för att människor med utländsk bakgrund ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Språkundervisningen sker lämpligast i kombination med arbete och/eller praktik. I språkundervisningen SFI (svenska för invandrare) bör arbetsmarknadskunskap och samhällsinformation om det svenska samhällets funktioner, historia och traditioner inkluderas.
Ungdomar
Insatser för unga människor måste förstärkas varför vi anser att en ungdomssektion inom jobbtorget måste finnas i syfte att stödja ungdomarna i deras val av utbildning och arbete. Ungdomssektionens inriktning bör särskilt vända sig till ungdomar som av olika anledningar ej klarat grundskole- och eller/gymnasiestudier och av den anledningen har särskilda svårigheter att komma in på arbetsmarknaden.
Detta blir särskilt viktigt nu när den borgerliga majoriteten lägger ned Navigatorscentrum som just var tänkt för den gruppen ungdomar.
Utvidga målgruppen
Socialdemokraterna anser också att Jobbtorgens verksamhet ska omfatta de som är arbetslösa på grund av sociala och medicinska skäl. Samarbete med myndighetsinstanser måste utvecklas. Ett sådant exempel kan vara täta kontakter och samarbete med den nya Arbetsförmedlingen som planeras från årsskiftet
2007/2008.
Finansieringen
Jobbtorgen föreslås finansieras med stadsdelarnas budget för exempelvis försörjningsstöd och flyktingstöd men också att arbetsmarknadsåtgärder ska minskas med 10 procent.
I praktiken skulle detta innebära för Hässelby-Vällingby stadsdel en anslagsminskning med 8 miljoner kr för helåret 2008 och att det nuvarande anslaget på 7 miljoner kr till arbetsmarknadsåtgärder flyttas över till Jobbtorget.
Socialdemokraterna ser mycket kritiskt på hur man finansierar projektet Jobbtorget. Istället för att ansöka om nya pengar till projektet, väljer man att finansiera det från områden som redan idag är underfinansierade i stadsdelsbudgeten.
Vi förstår förvaltningens och kommunledningens resonemang kring att kostnader för försörjningsstöd kan minskas om fler kommer i arbete, men faktum är att alla får inte jobb på grund av olika omständigheter som kan bero på brister i det svenska språket, brist på arbetserfarenhet, men också strukturell ålders- och etnisk diskriminering och frånvaro av arbete under en mycket lång tid. Vi anser därför inte att det är motiverat att riskera människors liv och hälsa som det skulle innebära om försörjningsstödet minskades på det sätt som remissförslaget föreslår. Jobbtorgets finansiering bör istället byggas på att kommunledningen skjuter till nya pengar, istället för att bidra till ytterligare underfinansiering av stadsdelens verksamheter.”
Ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet och vill särskilt beakta avsnittet i (s):s reservationstext under rubriken Finansieringen.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Wikman (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Förslaget om inrättandet av Jobbtorg är ett av de viktigare besluten för att ge bidragsberoende människor möjlighet till en egen försörjning. Förslaget är konstruktivt och nyskapande.
Att förslaget handlar om ett helt nytt angreppssätt är viktigt att poängtera – detta är inte de traditionella kommunala arbetsmarknadsverksamheterna i nya kläder eller med nytt namn, utan ett helt nytt sätt att arbeta. Av vikt är även att verksamhetens resultat – oavsett utövare – går att mäta, samt att stadsdelsförvaltningarna i god tid ställer om sina egna verksamheter för att minimera omställningskostnader, lokalhyror och personalkostnader.”
Ledamot Tomas Melin (mp) och ersättare Birgitta Wosse (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Miljöpartiet de Gröna har i sak inget att invända mot förvaltningens förslag, men önskar på ett mer principiellt plan invända mot den generella arbetsmarknadspolitiken. Denna socialdemokratiska arbetsmarknadspolitik, som nu även omfattas av borgarna (eller om det var tvärtom), fokuserar på tvångsåtgärder och straff för att sätta människor i arbete, inte för att ge dem en meningsfull vardag. Den människosyn som dagens arbetsmarknadspolitik utformas efter är skrämmande. Ett perspektiv där man tror att ens invånare hellre ligger på soffan, än gör något positivt med sin dag.
Miljöpartiet, å andra sidan, tror på människan. Vi ser att även om en person i perioder kan vara utan arbete kommer hon alltid söka sig tillbaka till arbetsmarknaden, om hon känner att hon där kan göra nytta. Under tiden hon befinner sig mellan arbeten, inklusive de fall där hon inte själv finner ny meningsfull sysselsättning, måste hon ha stöd från samhället. Ingen vinner på att man krossar människor i byråkratins och ofrihetens grottekvarn.
Miljöpartiet ansluter sig vidare till (s):s reservationstext om finansiering enligt följande: ”Jobbtorgen föreslås finansieras med stadsdelarnas budget för exempelvis försörjningsstöd och flyktingstöd men också att arbetsmarknadsåtgärder ska minskas med 10 procent.
I praktiken skulle detta innebära för Hässelby-Vällingby stadsdel en anslagsminskning med 8 miljoner kr för helåret 2008 och att det nuvarande anslaget på 7 miljoner kr till arbetsmarknadsåtgärder flyttas över till Jobbtorget”.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp), ledamot Jonas Vikman (kd) och ledamot Tomas Melin (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 augusti 2007.
Dnr 530-269-2007.
Kommunstyrelsens äldrerotel har remitterat ett förslag till införande av kundvalssystem för vård- och omsorgsboenden inom äldreomsorg till bl.a. samtliga stadsdelsnämnder och till äldrenämnden för yttrande senast den
31 augusti 2007. Förvaltningen är i stort sett positiv till förslaget och anser att kundvalet inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden, förutom det kundval som redan införts i hemtjänsten, nu tar ytterligare ett steg mot en ökad valfrihet för de äldre. Förvaltningen har därutöver vissa synpunkter och förslag till förtydliganden och tillägg vad gäller valfrihetssystemet i stort och som framförs i detta ärende.
1. Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till beslut
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver
Vi ser med tillfredställelse att det nu finns ett förslag till införande av kundvalssystem för vård- och omsorgsboenden. Förslaget innebär att äldre stockholmare som beviljats plats har rätt att välja boende i hela staden och även i andra kommuner.
Den äldre gör sitt val utifrån de platser som finns lediga.
Det är också bra att det införs möjlighet att kunna ställa sig i kö till ett boende som för tillfället är fullt och att i väntan på ledig plats kunna bo kvar hemma eller tillfälligt flytta till ett annat boende. Den möjligheten måste också finnas i vår stadsdel, eventuella problem med en sådan kösituation måste lösas.
Grunden för en riktig valfrihet är att det finns olika inriktningar att välja mellan. Då handlar det inte bara om huruvida den äldre vill bo i ett kommunalt äldreboende eller ett entreprenaddrivet. Det handlar förstås också om att det finns en mångfald bland de privata utförarna. forts. beslut
forts.beslut
Just därför är ett pengsystem bra och just därför hade det också varit bra om Stockholms stad haft möjlighet att införa en modell med auktorisationsförfarande. Med
dagens lagstiftning är detta inte möjligt enligt stadens juridiska avdelning och det är därför som en entreprenadupphandling bör ske.
Redan idag sker ramupphandlingen av enstaka platser i stadsledningskontorets och äldreförvaltningens regi. Det är troligt att förutsättningarna för en större mångfald kan öka även inom entreprenadupphandlingarna om också dessa upphandlingar sker centralt. Det bör då finnas ett klart uttalat syfte att öka mångfalden.
Om entreprenadupphandlingarna flyttas från stadsdelsnämnderna till stadsledningskontoret är det synnerligen viktigt att det fortsatta arbetet sker i nära samarbete med berörda stadsdelsnämnder och att de aktivitetsplaner som beslutats i stadsdelsnämnderna är gällande såvida inte någon stadsdelsnämnd beslutar att revidera sin plan.
Eftersom staden precis som idag ska kunna säga upp avtal som inte efterlevs och stadsdelsnämnderna även framgent kommer att ha ansvaret för äldreomsorgen är det viktigt att det även i framtiden finns kompetens och kunskap i staden om driften av vård- och omsorgsboenden.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade ärendet utan eget ställningstagande och uttalade följande:
”Vi konstaterar att ärendet är mycket motsägelsefullt och att det finns stora och viktiga frågeställningar som inte är utredda.
Rubriken på denna remiss anser vi vara grovt missvisande. Den enda valfrihets aspekt som påverkar den enskilde äldre som vi har kunnat utläsa är det faktum att den äldre i framtiden ska ställa sig i kö till ett boende. Dock inte till ett servicehus som undantas i hela kundvalsärendet.
Vi måste påminna den sittande borgerligheten att enligt er mening då ni var i opposition så var det viktigt och bråttom med att erbjuda servicehusboende. Nu ska de äldre vänta på regeringens utsago!
Vidare, de äldre efterfrågar inte en utökad marknad med fler entreprenörer. De äldre vill ha god omvårdnad, omsorg och service med hög kvalité.
Tyvärr missar detta kundvalssystem helt det som gör skillnad för de äldre i vardagen.
I remissunderlaget finns en mängd olika frågor som behöver besvaras under det fortsatta arbetet tex
- ersättningssystem till utförare och hur mätningar ska genomföras
- hur kommande eventuell lagändring kommer att påverka modellen
- avtalstidernas längd och upphävande vid misskötsel
- kommunens yttersta ansvar, Vi saknar skrivningar om vikten av att bibehålla en andel av verksamheten i kommunal regi, det behövs förvalfrihetens skull och stadens måste kunna upprätthålla och utveckla sin egen kompetens. (kommunen måste alltid rycka in när enskild verksamhet sviker)
- att egen regi alltid ska lägga anbud vid upphandling
- exkluderingen av servicehusen i modellen
- närhetsprincipen kontra geografiska mångfaldsområden
- kundvalsmodell och mångfald i geografiska områden kontra region- perspektivet
- åtskiljandet av ansvar, befogenheter och uppföljningen centralt/lokalt
- hur ska kö systemet utformas och vilka kriterier gäller för köandet
- tidpunkten för införande av modellen
Vi utgår ifrån att de äldres upplevelser och önskemål blir vägledande inom äldreomsorgen. Servicehusen bör ingå i ett eventuellt system och iså fall gälla alla särskilda boendeformer för äldre.
Vi anser att egen regi anbud i dessa fall alltid ska lämnas i alla upphandlingar.
Långa avtalstider får inte innebära större hinder för staden som beställare att säga upp avtal vid konstaterade brister. 5 År kan vara en rimligare avtalstid än 10 år som förslås.
Focus i ärendet är inte de äldre. Det borde vara de äldre och deras behov av stöd och omvårdnad som står i centrum och inte företagens villkor. Från de äldres synpunkt tror vi knappast att det är mest angeläget att välja mellan ett stort antal företag. Ökad personaltäthet är ett av de främsta kraven för att råda bot på kvalitetsbrister i äldreomsorgen.
Vi är oroade över de sammantagna förändringar som nu genomförs både inom stadens och i landstingets olika ansvarsområden. Samverkan med landstinget är en förutsättning för att de äldre ska kunna få bra vård och omsorg.
Vi socialdemokrater är för den enskildes rätt att få välja men hur och av vem ska platserna och den överproduktion som behövs för reell valfrihet betalas?
Det går inte med sänkta skatter.
Risken finns att det stannar vid modellen KK, köande kundval”.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Tomas Melin (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade ärendet utan ställningstagande och anmälde ett särskilt uttalande.
Ledamot Leif Larsson (v) lämnade ärendet utan ställningstagande.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 314-2273-07
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 augusti 2007.
Dnr 305-282-2007.
Intelligent stöd för anpassning av hastigheten (ISA) är ett fordonsbaserat, tekniskt stödsystem som ger bilförare hjälp att inte överskrida hastighetsgränsen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt har det visat sig ha god effekt, och i genomförda tester har genomsnittshastigheten minskat med 3-4 km/tim. Vägverket bedömer att ISA skulle minska antalet trafikolyckor med ca 20 procent vid ett storskaligt införande. Stadens försök med ISA har gett positiva resultat, med bland annat en markant minskning av antalet hastighetsöverträdelser. Även andra positiva sidoeffekter har uppnåtts, exempelvis minskad bränsleförbrukning och minskat fordonsslitage. ISA-systemet har inte någon negativ inverkan på framkomligheten i trafiken. Trafikkontoret har föreslagit att ISA införs successivt i en rimlig takt i stadens fordon, med målsättningen att samtliga av stadens egna eller leasade fordon har ISA senast år 2010. Förvaltningen ställer sig positiv till den föreslagna strategin för införandet av ISA.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen om Införandestrategi för ISA.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Carina Klevenvall (m), tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m) samt ersättarna Elias Granqvist (m) och Bogdan Godymirski (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Det är den enskilde bilförarens ansvar att följa trafikreglerna. Ett system som ISA ger illusionen att ansvaret ligger hos någon annan. Dessutom kan avsteg från rådande trafikrytm i vissa fall inverka menligt på trafiksäkerheten och framkalla onödig stress. Det finns också anledning att beakta att dylikt upphandlingskrav försvårar för mindre företag att lägga anbud på körningar åt Stockholms stad.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 2308-2008
Dnr 530-280-2007.
Kommunstyrelsen har remitterat förslag till riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS för personer över 65 år till samtliga stadsdelsnämnder för yttrande senast den 7 september 2007. Förvaltningen anser att förslaget till riktlinjer är väl genomarbetat utifrån gällande lagstiftning, föreskrifter, riktlinjer m.m. Den enskildes rätt till insatser som stärker självbestämmandet, den egna förmågan och delaktighet lyfts fram på ett bra sätt. Förvaltningen anser dock att vissa förtydliganden behöver göras i delar av avsnitten vad gäller socialtjänstlagen, handläggning av ärenden och dokumentation, stöd och hjälp i ordinärt boende, stöd till anhöriga och närstående.
__________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen om - Riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS inom äldreomsorgen.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande enligt följande:
Stadsdelsnämnden godkänner delvis förvaltningens förslag
Det är dock glädjande att riktlinjerna för handläggning av ärenden enligt SOL och LSS inom äldreomsorgen nu äntligen är på väg . I huvudsak hade dessa förslag redan kunnat vara verklighet om inte det tidigare genomarbetade och förankrade förslaget hade återemitterats av den nu sittande borgerliga majoriteten. I stort stämmer alltså denna något reviderade upplaga överens med den som vänstermajoriteten föreslog 2006.
I sakfrågan finns flera viktiga förbättringar. Särskilt vill vi lyfta fram att kriterierna för att få äldreboende förändras så att den enskilde äldres egen upplevelse, sociala oro och ohälsa skall kunna utgöra grund för särskilt boende.
Detta stämmer överens med det beslut stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby tog hösten 2005 på initiativ av den dåvarande vänstermajoriteten.
Att den äldre ska kunna välja mellan matlåda och hemlagat är också en viktig förändring.
Vi avstyrker av den anledningen förvaltningens förslag om att det i stället för matlagning ska stå tillredning av mat!
Det som dock saknas som vi socialdemokrater vill tillföra är en valfrihetsreform som innebär att alla äldre över 75 år ska kunna få 2 timmars hemtjänst i veckan med förenklad biståndsbedömning.
Med denna reform skulle makten över insatsen flyttas från myndighetsutövande till den enskilde äldre.
Möjlighet att få välja boende är en självklarhet som inte bara ska gälla inom staden utan också hela länet. Uppföljningar av detta måste ske löpande så att modellen säkerställs med tanke på att kundvalsmodellen är motsägelsefull i detta avseende.
Vi vill också framföra att vi vill ha en friare organisation för fixartjänsterna. Vi vill inte ha gränsen om 6 timmar maximalt, åldersgränsen ska vara 67 år med ambitionen att alla som fyllt 65 år ska omfattas av denna reform.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-2297-2007
Dnr 301-298-2007.
Idrottsnämndens tidigare genomförandebeslut att uppföra en tillfällig fullstor idrottshall i Hässelby har återtagits på grund av för höga kostnader. Idrottsförvaltningen har därefter, i samverkan med SISAB, föreslagit att man i stället utökar den planerade gymnastiksalen vid den nybyggda Smedshagsskolan till att bli en fullstor idrottshall. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget att uppföra en fullstor idrottshall vid Smedshagsskolan. I och med uppförandet får stadsdelsområdet en kapacitetsökning för inomhusidrotten i stadsdelsområdet. Förvaltningen anser att idrottshallen bör får en sådan utformning att även mindre inomhusidrotter kan nyttja kapaciteten. Man bör även möjliggöra för flexibelt lokalanvändande.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen om - Samarbete med SISAB om byggnation av en fullstor idrottshall vid Smedshagsskolan.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi välkomnar med öppna armar den planerade fullstora idrottshallen vid Smedshagskolan.
Efter ett drygt decennium av politiskt velande drev den förra majoriteten socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet igenom en ny Smedshagsskola.
Många aktiva föräldrar har under åren kämpat för att de undermåliga paviljongerna skulle ersättas med en skola som är en värdig och stimulerande miljö för den unga generationen att växa och hämta kunskap i. En skola som också kommer att användas på ett mångfaldigt sätt.
Skolan står nu färdig och invigs i början av september 2007 och nu planeras den stora hallen därtill. Utmärkt!
Grattis Smedshagsområdet och övriga ungdomar i Hässelby-Vällingby”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-2604-07
Dnr 520-322-2007.
Översynen av resursfördelningssystemet för omsorgen om personer med funktionsnedsättning har delats upp i två etapper. I den första etappen behandlades det s.k. fasta anslaget. Den andra etappen har delats upp i två delar. Den första delen som kommunfullmäktige beslutade om i oktober 2005 fastställde principer för det nya resursfördelningssystemet. I den andra delen som detta ärende gäller, föreslås vilken ersättning som ska gälla i de nya ersättningsnivåerna, på vilket sätt nivåbedömningar ska utföras och konsekvensbeskrivningar utifrån kommunfullmäktiges principbeslut. De schabloner som föreslås är inte en peng riktad till en enskild person utan en metod för att fördela medel till stadens stadsdelsnämnder. Schablonsystemet föreslås gälla från och med den 1 januari 2008.Förvaltningen stöder, i huvudsak, förslaget till nytt resursfördelningssystem men effekterna av det nya systemet är svårt att se då nuvarande system inte har kunnat jämföras med förslaget samt att vissa frågor kvarstår att utreda.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden anför följande
Vi anser att förvaltningens tjänsteutlåtande är tydligt och redovisar på ett bra sätt de problem som stadsdelen och denna viktiga verksamhet dragits med.
Det är dock problematiskt att det kvarstår ett stort antal frågor som måste lösas. Det försvårar bedömningen av den nya modellen och det är svårt att se vilka konsekvenser detta får för brukarna.
Vi anser att övergångsregler behövs i denna typ av förändring. Det bör också avsättas medel i centrala medelsreserven för att mildra eventuella negativa effekter för brukarna som kan uppstå.
Vi vill här särskilt trycka på det som förvaltningens tar upp tjänsteutlåtandet angående privata gruppboenden:
”I de fall privata gruppboenden etablerat sig inom stadsdelsnämndens område utan att stadsdelen själv beslutat om placeringarna av de boende, föreslås en ersättning om 50 % av skillnaden mellan faktisk kostnad och nivåsättning fram till dess att kostnadsansvaret för dessa placeringar utretts.”
Vi instämmer i förvaltningens skrivning att 100 % ska utgå! Hässelby-Vällingby har en opåverkbar kostnadsökning med ca 4 miljoner pga. nuvarande system.
En genomtänkt och noggrann uppföljning behövs av denna nya modell som nu planeras för verksamheten.
Om förslaget beslutas av fullmäktige är risken är stor att Hässelby-Vällingbys egna invånare med detta får sämre vård och omsorg än kommuninvånarna i övrigt för att spara in de cirka 4 miljonerna som denna merkostnad lågt räknat medför.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 119-2456-2007
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 augusti 2007.
Dnr 300-320-2007.
Förvaltningen anser att den föreslagna resursfördelningsmodellen kan förbättras så att den ger en rättvisare fördelning mellan stadsdelsnämnderna, i synnerhet beträffande fördelningen av medel mellan söderort och västerort. I Hässelby-Vällingbys perspektiv innebär den föreslagna resursfördelningsmodellen negativa konsekvenser för stadsmiljöverksamheten. Förvaltningen föreslår därför att den föreslagna resursfördelningsmodellen för stadsmiljöverksamheten omarbetas eftersom den inte helt uppfyller de krav som ställts vid upprättandet, nämligen att den ska vara rättvis, objektiv och accepterad.
Förvaltningen anser vidare att:
· den föreslagna folkfaktorns betydelse bör utredas ytterligare
· parkmarkstalets viktning i proportionen till naturmarkstalet bör utredas ytterligare
· budgeten för övrig stadsmiljö bör utredas ytterligare i syfte att minska andelen till förmån för grönyteskötseln
· budgetfördelningen mellan trafikkontoret och stadsdelsnämnderna ska ingå i en förnyad utredning av stadsmiljöverksamhetens fördelningsnyckel.
____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Stadsdelsnämnden föreslår att den föreslagna resursfördelningsmodellen omarbetas för att åstadkomma en rättvisare fördelning mellan stadsdelarna.
Stadsdelsnämnden överlämnar i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som svar på remissen
Socialdemokraterna stödjer till fullo förvaltningens oro till detta förslag. Om förslaget genomförs så som det är skrivet innebär det en markant försämring av ytterstaden och i detta ärende Västerort.
Även under åren 2002-2006 var fördelningen sned mellan söder- och västerort. I den borgerliga majoritetens budget för 2007 förstärktes snedfördelning markant.
Västerort har 900 000 kvadratmeter mer anlagd parkmark än söderort.
Det rimmar då mycket dåligt att det nya fördelningsförslaget blir ytterligare en betydelsefull sänkning för den västra delen av staden och södra delen av staden får kraftigt ökat anslag.
Hur har utredaren tänkt? Och vad bygger denna upp och nedvända viktning på
Detta förslag till fördelning av medel kan bara leda till en ny revidering.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) ledamot Jonas Vikman (kd), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-340-2007.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 28 augusti 2007.
Dnr 010-341-2007.
Skrivelse till stadsdelsnämnden från (v)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 juni 2007.
Dnr 511-206-2007.
Förvaltningen konstaterar att det saknas ekonomiska förutsättningar att inrätta personligt ombud inom missbruksvården. Det viktiga i klientarbetet är i stället att fokusera på att motivera den enskilde till åtgärder och behandling som bryter drogmissbruket. Om frågan ändå skulle bli aktuell bör den utredas centralt i staden och i så fall införas i alla 14 stadsdelar, inte bara någon eller några.
Stadsdelsnämnden beslutar att som svar på skrivelsen överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet.
Remiss från Trafiknämnden, dnr T2007-330-01774
Dnr 305-281-2007.
Trafikkontoret har inbjudit alla stadsdelsnämnder att inkomma med synpunkter på SL:s utbudsplan för år 2008. När det gäller förändringar i Hässelby-Vällingby, anser förvaltningen att spårvägsreservat i Översiktsplan 99 bör bevaras, att Kyrkhamn/Lövstaområdet får god kollektivtrafikförsörjning sommartid, samt att SL tydligare markerar vilka bussar som är tillgänglighetsanpassade i tidtabellerna. Då trängselskatterna återinförs anser förvaltningen att busstrafiken bör förstärkas i de områden i Hässelby-Vällingby som har långt till närmsta bussförbindelse. Förvaltningen emotser även en för-djupad gemensam framtidsplanering beträffande kollektivtrafikförsörjningen. Det är även viktigt att säkerställa god tillgänglighet för funktionshindrade i kollektivtrafiken.
Ledamot Tomas Melin (mp) och ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett särskilt uttalande enligt följande:
”Miljöpartiet de Gröna finner tjänsteutlåtandet väl övervägt och mycket välformulerat. Inte minst uppskattar vi följande skrivning, och vill uppmärksamma nämndens ledamöter, samt eventuella övriga läsare av protokollet, på denna:
”I vissa delar av Hässelby Villastad och Kälvesta är invånarna mycket bilberoende p.g.a. den begränsade tillgången till kollektivtrafik. I vissa områden planerade man från början för transport enbart med bil och det lider invånarna av än idag.”
Ett annat exempel på något som byggt in invånarna i vår stadsdel i ökat bilberoende är Barkarby Handelsplats. Utbyggnaden kring Barkarby Outlet och IKEA fortsätter, och platsen är naturligtvis populär även för Hässelby- och Vällingbyborna, med tanke på dess närhet. Tyvärr är det krångligt att ta sig dit, om man inte färdas med bil. I framtiden vore det rimligt att se en spårvagn gå via vår stadsdel upp förbi handelsplatsen. På kort sikt kan man istället tänka sig en förlängning/omläggning av någon av Järfällabussarna från Vällingby.
Ett annat problem, som Miljöpartiet också nämnt i vårt förslag till verksamhetsplan för 2007, är att kollektivtrafikförbindelsen till Järfälla bryts nattetid. Detta medför att det blir svårare för resenärer längs pendeltågets Bålsta-linje att ta sig direkt till de västra delarna av Stockholms stad. Istället måste man resa in i Sthlm city, för att sedan ta sig ut igen. Detta försvårar framför allt för stadsdelens invånare att ta del av andra centrum som är mer närbelägna än Sthlm city, till exempel Jakobsbergs Centrum.”
Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till texten i (mp):s särskilda uttalande.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 13 augusti 2007.
Dnr 510-303-2007.
Länsstyrelsen har genom uppdrag från regeringen att granska den sociala barn- och ungdomsvården i landet, ”Barnuppdraget”. I granskningen i Stockholms län har ingått fyra kommuner och två stadsdelar, där Hässelby-Vällingby stadsdels- nämnd är en av stadsdelarna.
I Länsstyrelsens beslut uppges att Hässelby-Vällingby har en fungerande organisation som garanterar att anmälningar om barn kan tas emot och bedömas under såväl dagtid som, via socialjouren, under övrig tid. Det finns rutiner för hur en anmälan ska tas om hand och hur ställningstagandena ska göras.
Länsstyrelsen har begärt in en beskrivning av de förändringar som gjorts efter Länsstyrelsens granskningsbesök och en plan över hur stadsdelen kommer att åtgärda eventuellt kvarstående påpekade brister.
Stadsdelsförvaltningen har i svarsskrivelse 2007-07-30 sänt in sådan beskrivning.
Länsstyrelsens beslut och förvaltningens svarsskrivelse anmäls till nämnden.
_____________________
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd):s förslag.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna, samt uppdrar åt förvaltningen att vid nämndens slutna sammanträde månadsvis rapportera om läget vad gäller den sociala barn- och ungdomsvården inom nämndens ansvarsområde.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens svar finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 augusti 2007.
Dnr 102-342-2007.
Stadsdelsnämnden fastställer lägsta belopp för periodiseringar av kostnader och intäkter i tertialbokslutet till 100 000 kronor.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens svar finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 augusti 2007.
Dnr 103-348-2007.
Stadsdelsnämnden nedskriver fordringar med totalt 121 798 kronor.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
Nedan följer några frågor som togs upp
· Taxiresor till språkförskola som ligger utanför stadsdelen.
· Personliga ombud. En tjänst är vakanshållen.
· Träd som är i dåligt skick, grenar blåser ner vid hård blåst.Frågan är åtgärdad av förvaltningen.
· Behov av rensning från vattenväxter vid stadsdelens bad.Frågan är åtgärdad av förvaltningen.
· Oro för budgetunderskottet avseende äldreomsorgen.
· Synpunkter att informera även om positiva saker som sker inom äldreomsorgen.
· Hässelby Strand – Frågor om när ombyggnationen startar.
· Bra att trygghetsringning nu kan komma igång inom äldreomsorgen.
· Fråga om hundrastgårdar inom stadsdelen.