Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-01-29

Sammanträde 2008-01-29

Datum
Klockan
19:00
Plats
Medborgarhuset Trappan, Vällingbysalen nb, Vällingby torg 43-51, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsnäm Läs mer...ndens politiker i caféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet (sk Caféträff) samt att därefter stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Protokolljusterare och tid för justering

4 Förvaltningschefens information

- Information om TGS (Trygge Goe System inom äldreomsorgen)
-

Redovisning från Caféträffen

5 Redovisning av synpunkter lämnade av medborgare vid Caféträffen innan sammanträdet.

Anmälan protokoll från nämndens råd

6 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

7 Protokoll från lokala handikapprådet.

Nya beslutsärenden

8 Nälsta servicehus - verksamhetsuppföljning.

9 Verksamhetschef för äldreboende.

10 Namnändring på Hässelby Gårds äldreboende till Hässelgårdens vård- och omsorgsboende.

11 Medborgardemokrati.

Skrivelse från (m+fp+kd) och skrivelse från (s+v+mp).
Dnr 000-024-2008

Remisser

12 Riktlinjer för uttag av tillsynsavgifter avseende folköls- och tobakstillsynen i Stockholm.

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 329-4894/2007. Dnr 326-515-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

13 Reviderade riktlinjer för serveringstillstånd i Stockholms stad.

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 325-4549/2007.
Dnr 325-501-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Kostpolicy för Stockholms stads äldreomsorg.

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 327-4347/2007.
Dnr 530-458-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 Utökning av antalet platser på Törngårdens dagliga verksamhet.

Remiss från Länsstyrelsen i Stockholm, 7022-07-115562.
Dnr 520-527-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

16 Inkomna handlingar.

17 Uppdragslista.

18 Frågor om stadsdelens flyktingmottagande.

Svar på skrivelse från (v).
Dnr 510-445-2007
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

19 Prognos över behovet av barnomsorg i förhållande till beräknad tillgång våren 2008.

20 Anmälan kommunfullmäktiges beslut 2007-12-11, § 38, "Förslag till äldrepeng i tre nivåer, dnr 327-3784/2007.

Bilagor till protokoll
Närvarolista.pdf (143 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse

vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske

2008-02-06 .

§4 Förvaltningschefens information

  • Ordförande Birgitta Wahlman hälsade Elisabeth Bäckström, ny ersättare
    för (m) välkommen till nämnden.

  • Förvaltningschef Leif Spjuth presenterade Ulla Cadwalader, förvaltningens nytillträdda personalchef.

  • Presentation och information av projektet TGS (Trygge Goe System inom äldreomsorgen)

  • Leif Spjuth informerade om bokslutet för 2007 som behandlas den 12 februari 2008.

  • Ordförande påminde om medborgarmöte den 13 mars med tema trafik.



§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställ­ningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.

Nedan följer några frågor som togs upp

  • Flera personer framförde på nytt sin oro över att verksamheten inom social­psykiatrin som bedrivs på träfflokalen Lovisa eventuellt ska splittras upp. Nu vill man ha svar vad som kommer att hända.

Avdelningschef Ingrid Brännström informerade att ett ärende i frågan kommer till nämndens sammanträde den 25 mars 2008.

  • Några personer framförde att det är dålig asfalt, stora gropar mm på Maltesholmsvägen.
    Avdelningschef Sven-Göran Södergren tar med frågan för vidarebefordran till Trafikkontoret.

  • Fråga om bostadsbyggandet i Råcksta. Stadsbyggnadsnämnden har tagit annat beslut än det stadsdelsnämnden förordade. Problem med parkerings­platser i Råcksta. Flera platser har försvunnit.

  • Åsikter om Vällingby centrum. Stenbeläggningen tar väldigt lång tid att åter­ställa. Varför? Var har skulpturer som berikat Vällingby centrum tagit vägen?
    Avdelningschef Sven-Göran Södergren informerade att det är svårt att få tag på stenläggare. Han tar med sig frågan för vidare befordran till Svenska Bostäder

  • Anhöriga och boende på Nälsta servicehus undrar vilka planer nämnden har för dess framtid. Kostfrågor och aktiviteter mm behöver diskuteras.
    Avdelningschef Annica Dominius informerade att hon har inbokat besök på Nälsta servicehus för att diskutera bl a dessa frågor.

  • Vad händer med biblioteket i Hässelby strand? Kommer det att öppnas en filial någon annan stans i stadsdelen undrade några.

§6 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 18 januari 2008.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 14 januari 2008.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Nälsta servicehus – verksamhetsuppföljning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 20 december 2007.

Dnr 502-009-2008.

Sammanfattning

Förvaltningen har genomfört uppföljning vid Nälsta servicehus utifrån kom­munfullmäktiges beslutade uppföljningsmodell. Arbete pågår med att förändra personalens arbetssätt och skapa nya rutiner utifrån varje enskild brukares biståndsbeslut. För övrigt finns bra, välstrukturerade rutinpärmar tillgängliga för all personal. Förbättringsområden finns vad gäller dokumentation, genom­förandeplaner och kompetenshöjning inom kost, nutrition, basala hygienrutiner och vårdsvenska.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen från uppföljningen vid Nälsta servicehus och överlämnar ärendet vidare till stadens äldreförvaltning.

§9 Verksamhetschef för äldreboende

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2008.

Dnr 600-016-2008.

Sammanfattning

Enligt 29§ hälso- och sjukvårdslagen ska det, där det bedrivs hälso- och sjuk­vård, finnas någon som svarar för verksamheten. Förvaltningen föreslår att biträdande avdelningschefen utses till verksamhetschef för Hässelby Gårds äldreboende, Skolörtens äldreboende samt Nälsta servicehus och att sjukhems­chefen för Råcksta sjukhem utses till verksamhetschef för Råcksta sjukhem from 2008-03-01.

________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden beslutar att utse biträdande avdelningschefen till verk­samhetschef för Hässelby Gårds äldreboende, Skolörtens äldreboende och Nälsta servicehus.

2. Stadsdelsnämnden beslutar att utse sjukhemschefen för Råcksta sjukhem till verksamhetschef för Råcksta sjukhem.

§10 Namnändring på Hässelby gårds äldreboende till Hässelgårdens vård- och omsorgsboende

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2008.

Dnr 600-017-2008.

BESLUT

Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om att ändra namn för Hässelby Gårds äldreboende till Hässelgårdens vård- och omsorgsboende.

§11 Medborgardemokrati

Caféträffar och öppen frågestund – utvärdering
Svar på skrivelse från (m), (fp) och (kd) samt skrivelse från (s), (v) och (mp)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 januari 2008.

Dnr 000-024-2008.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden beslöt vid sitt sammanträde den 27 november 2007, § 34, att överlämna skrivelse från (s), (v) och (mp) till förvaltningen för beredning.
I skrivelsen hemställs om en utvärdering av de öppna politikermötena - s.k cafémingel - under våren 2007, och snarast återkomma med förslag till fram­tida modell som tar hänsyn till olika medborgares önskemål, behov och syn­punkter.

Stadsdelsnämnden beslöt vid sitt sammanträde den 18 december 2007, § 24, att överlämna skrivelse från (m), (fp) och (kd) till förvaltningen för beredning.
I skrivelsen hemställs om en utredning av förutsättningarna och formerna för införande av Medborgarremiss. Detta vid sidan om befintliga Medborgarcaféer, Medborgarförslag och Medborgarmöten.

___________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden beslutar att Medborgarcaféträffarna med de individu­ella frågestunderna görs permanent.

2. Stadsdelsnämnden beslutar att Medborgarmötena fortsätter att hållas regel­bundet.

3. Stadsdelsnämnden beslutar att ytterligare förstärka medborgardemokratin genom att införa handläggning och beredning av ärenden utifrån inläm­nade Medborgarremisser enligt den i tjänstutlåtandet föreslagna modellen.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. De två formerna av politikerträffar inför nämndmötena kan komplettera varandra. Vi föreslår en lösning som tillgodoser allas önskemål i sann demokratisk anda. Vi föreslår att timmen innan nämnden delas upp i en halvtimmes cafémingel och en halvtimme för en öppen frågestund.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver

Förvaltningen tar inte ställning i frågan om det ska vara caféträffar eller en öppen frågestund timmen innan nämndens sammanträden utan anser att det är en politisk fråga hur formerna för politikernas möte med medborgarna ska vara.

Bakgrunden till att frågan kommer upp är att tidigare har timmen innan våra nämndmöten föregåtts av en frågestund. När den borgerliga alliansen vann valet 2006 tog de bort frågestunderna och införde i stället caféträffar.

Vi anser att den öppna frågestunden är ett viktigt demokratiskt forum för med­borgarna. Det är ett möte med politikerna där medborgaren är i centrum. Den som vill får ställa frågor till både politikerna som är i majoritet och i opposi­tion. Publiken och den som frågar kan få svar från de olika politiska partierna i en öppenhet som är lika för alla.

När stadsdelsnämnderna infördes var en av grundpelaren att stärka demokratin. Demokratin är inte bara att välja vart fjärde år. Människorna ska också få kun­skap, information och tillfällen att yttra sig. Kärnan i våra öppna nämndmöten är medborgarnas möjlighet att få vara med och höra argumenten när beslut fattas i för dem viktiga frågor och att få möjlighet att kunna ställa frågor direkt till sina valda politiker.

Vi är inte helt överens om den beskrivning som förs fram i tjänsteutlåtandet från förvaltningen. Bland annat hävdas att det är lika många medborgare som kommer på caféträffarna som de tidigare öppna frågestunderna. Vi har varit med om att på frågestundernas tid kunde det hända att lokalen var så full av folk att flera fick stå längs väggarna och många kom inte ens i lokalen. Då kan man prata om frågor som engagerar.

Vi hävdar att möjligheten måste finnas att komma och uttala sin åsikt inför de valda politikerna även inför samlad nämnd.

Vi håller inte heller med om åsikten från moderathållet att allt var fel på fråge­stunderna dvs. fel frågor, fel på dem som frågade och t o m fel på mikrofo­nerna.

Tvärtom är det vår uppgift att svara eller föra vidare frågor som vi inte kan svara på. Vi har också hört från många medborgare att de vill ha kvar frå­gestunderna.

Caféträffarna missar själva kärnan i frågestunden. Att träffa sin politiker eller ansvarig tjänsteman kan vara trevligt, men att alla kommer till tals är inte rik­tigt sant.

Tolkningen av de diskussioner och samtal med väljarna som skett under café­minglet har visat sig vara olika. Vi har uppfattat medborgarnas åsikter olika. Det har framgått när vi senare redovisat samtalen med väljarna under nämnd­mötet.

Majoriteten tar i sin skrivning upp andra former av kontakt med väljarna, med­borgarmöten och det nu framlagda förslaget om medborgarremisser.
De är också för väljarna viktiga former av möten. Medborgarmötena har dock mest inriktning på att vara informationsmöten. Vi ser positivt på att majoriteten vill fortsätta den av oss påbörjade modellen med medborgarremisser. Viktigt är att medborgarna får kännedom om denna möjlighet och att de inlämnade förslagen hanteras seriöst av stadsdelsnämnden.”

Reservation

Ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

Förslag till beslut

1. Att nämnden uttalar en viljeinriktning om att medborgare ska få yttranderätt under nämndens öppna del

2. Att förvaltningen uppdras bereda ett förslag om hur detta konkret skulle se ut

3. Att därutöver anföra följande

Diskussionen om medborgarnas möjlighet till påverkan, frågor och diskussion har pågått i nämnden ett tag. Vi har tidigare haft öppna frågestunder, där alla medborgare har rätt att göra sin röst hörd. Detta ersattes sedan av ett mingel, som underlättade för dialog och diskussion, men också gjorde formerna otyd­liga. Båda formaten har för- och nackdelar. De båda tilltalar olika typer. Gemensamt är dock att de båda bara ger möjlighet till formell påverkan under en kortare stund, som är betydligt kortare än själva nämnden.

Man kan undra varför medborgarna inte släpps in under de frågor de är där för att påverka.

Självklart är det en symbolik. Politikerna lyssnar på medborgarna, i viss utsträckning. När man sagt sitt får man vara tyst och kan inget mera göra. Det är en maktdemonstration, helt i onödan.

Direktdemokratiska inslag kan vara en vitaminkick för den representativa demokratin. Närheten ökar man valda och väljare, och det kan aldrig vara negativt.

Däremot finns rent praktiska problem. En diskussion kan inte pågå hur länge som helst och man bör inte kunna prata hur länge som helst. Därför kan man behöva begränsningar. Till exempel en begränsad talartid per inlägg och/eller ett visst antal inlägg per ärende. Man kan också tänka sig att varje ärende får en tidsram, och när den tiden gått ut så bryts debatten. Noterbart är att problem med utdragna diskussioner och sena nämndkvällar finns redan idag, det vill säga att en begränsning kan vara rimlig även om inte medborgarna får yttrande­rätt.”

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.

§12 Riktlinjer för uttag av tillsynsavgifter avseende folköls- och tobakstillsynen i Stockholm

Svar på remiss från kommunstyrelsen, dnr 329-4894-2007

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2008.

Dnr 326-515-2007.

Sammanfattning

Tillsynsansvaret för folköls- och tobaksförsäljning är lagreglerat och kommunerna har skyldighet att bedriva tillsyn. Ansvaret för folköls- och obakstillsynen i Stockholm ligger på stadsdelsnämnderna medan social-tjänstnämnden svarar för samordning, information, utbildning, konsultativt stöd samt bransch- och myndighetssamverkan. För att få ett enhet­ligt tillsynsarbete i staden föreslås vissa kompletterade riktlinjer för bland annat uttag av tillsynsavgifter och dess storlek.

För att följa upp tillsynsarbetet och skapa bättre förutsättningar för en mer en­hetlig tillsyn föreslås att socialtjänstförvaltningen får viss kostnadstäckning för den övergripande samordningen i Stockholm.

____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt remissvar till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden uppmanar förvaltningen att skyndsamt handlägga tillsynsärenden.

3. Stadsdelsnämnden beslutar att en obetald tillsynsavgift ska vara skäl till att förbjuda försäljning av folköl och tobak.

4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Det är viktigt att det blir snabba konsekvenser om ett avtal inte följs.
Vi vill därför se snabbare sanktioner mot den som inte betalar sina till­synskostnader, det vill säga försäljningsförbud för folköl och tobak.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd):s förslag.

Vice ordförande Berit Kruse m fl yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd+v+mp):s förslag.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§13 Reviderade riktlinjer för serveringstillstånd i Stockholms stad

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-4549-2007

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2008.

Dnr 325-501-2007.

Sammanfattning

Socialtjänstförvaltningen fick i juni 2007 i uppdrag av Socialtjänstnämnden, att utifrån ett tjänsteutlåtande som svar på förvaltningsuppdrag daterat den 13 mars 2007 om nya riktlinjer för serveringstillstånd i Stockholms stad, utarbeta förslag till reviderade riktlinjer för serveringstillstånd.

I Socialtjänstförvaltningens tjänsteutlåtande lämnas förslag till förändringar i riktlinjerna avseende kravet på kök för allsidig matlagning, bestämmelserna om sena serveringstider och kraven på förordnade ordningsvakter.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltningen anser att förslaget till reviderade riktlinjer för serveringstillstånd i stort är väl genomtänkt.

_____________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden ställer sig helt bakom de reviderade riktlinjerna för serveringstillstånd i Stockholms stad. Att det ska finnas kriterier för ser­veringstillstånd är rimligt och viktigt för bedömning av tilldelning av till­stånd.

2. Stadsdelsnämnden anför härutöver följande

Däremot finns en gräns när det blir för detaljerat. Syftet försvinner och en samlad bedömning kan inte göras med hänsyn till verksamhetens inriktning. Att definiera den exakta mängden måltider som minimikraven anger dvs. 3 förrätter, 3 varmrätter samt 3 efterrätter är över en sådan gräns. En bra och lämplig restaurang kan i sitt utbud erbjuda 4 förrätter, 2 varmrätter samt 2 efterrätter, vilket inte är ovanligt idag. Skälet kan exempelvis vara att man vill hålla en hög kvalitet med vissa råvaror och erbjuda färre rätter eller ett visst tema i menyn. Vi anser att minimikrav skall finnas vid bedömning av serveringstillstånd, men att framförallt antalet efterrätter bör den enskilde restaurangägaren själv få avgöra.

Beslutsgången

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd):s förslag.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§14 Kostpolicy för Stockholms stads äldreomsorg

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 530-458-2008

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 2 januari 2008.

Dnr 530-458-2007.

Sammanfattning

Äldreförvaltningen har tagit fram ett förslag till kostpolicy för Stockholms stads äldreomsorg. Den föreslagna kostpolicyn ska användas som underlag till äldre­förvaltningens utformning av råd och rekommendationer för mat och måltider inom stadens äldreomsorg. Kommunstyrelsen önskar yttrande från stadsdels­nämnderna i Farsta, Norrmalm och Hässelby-Vällingby senast den 1 februari 2008.

______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt remissvar till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden kompletterar förslaget med följande synpunkter


Frågan om kosten inom äldreomsorgen är angelägen och förslaget nedan viktigt och behjärtansvärt. Det nämnden vill påpeka utöver förslaget är följande

a. Se till att det byggs tillagningskök till såväl befintliga som nya äldreom­sorgsenheter. Dessa kan möjliggöra en utvecklingspotential och nya förut­sättningar för de idag få aktörer inom denna bransch. Att en äldreom­sorgsverksamhet kan anställa sin egen ”stjärnkock” kan i sig betyda ett lyft för enheten. Se bara vad det inneburit att ha ett tillagningskök i några av våra grundskolor (t.ex. Backluraskolan) med flera rätter att välja emellan, fantastisk smaksättning, dofter, salladsbord mm. Likaväl som barnen äter och njuter ska våra äldre få göra det!

b. Lyft fram och sprid goda exempel inom detta område i staden. Kosten är ett positivt och viktigt konkurrensmedel mellan de enheter, som de äldre kommer att få välja emellan. Inte bara en mycket god mat och dryck att dricka till, utan också andra faktorer kan spela in – lugn atmosfär, behag­lig bakgrundsmusik, vacker miljö, konst mm.

c. Maten bör i så stor utsträckning som möjligt vara kravmärkt för att
där­med höja kvaliteten.

Beslutsgången

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och

yrkade bifall till detta.

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp), ledamot Fredrik Wallén (kd), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot

Tomas Melin (mp) anslöt sig till (s):s förslag.

§15 Utökning av antalet platser på Törngårdens dagliga verksamhet

Remiss från Länsstyrelsen i Stockholm, dnr 7022-07-115562

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 9 januari 2008.

Dnr 520-527-2007.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt ytt­rande till Länsstyrelsen i Stockholm samt förordar att tillstånd ges till en ut­ökning av antalet platser med en (1) plats vid Törngårdens dagliga verksam­het.

§16 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby -Vällingby

stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby

stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 000-010-2008.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§17 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 29 januari 2008.

Dnr 000-011-2008.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§18 Frågor om stadsdelens flyktingsmottagande

Skrivelse till stadsdelsnämnden från (v)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2008.

Dnr 510-445-2007.

Sammanfattning

Sedan våren 2007 arbetar förvaltningen aktivt med information till nyanlända flyktingar om hur det svenska samhället fungerar. Det sker i form av gruppinfor­mation separat för olika språkgrupper. För mindre språkgrupper söker stadsdelen samverkan med andra stadsdelar för att bredda deltagandeunderlaget. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning anordnar sedan 2007 även gruppinformation på temat ”Barnuppfostran i det mångkulturella Sverige” för nyanlända föräldrar. Förvaltningen har många samarbetspartners, och önskar om möjligt fler, i arbetet med att få till stånd ett bra flyktingmottagande i Hässelby-Vällingby.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

§19 Prognos över behovet av barnomsorg i förhållande till beräknad tillgång våren 2008

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 7 januari 2008.

Dnr 403-258A-2007.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden beslöt vid sitt sammanträde den 12 juni 2007, § 29, att återre­mittera förvaltningens tjänsteutlåtande ”Prognos över behovet av barnomsorg i förhållande till beräknad tillgång höstterminen 2007”, för komplettering. Förvaltningen redovisar i detta tjänsteutlåtande behovet av och tillgången till för­skoleplatser 31 januari och 29 februari 2008, med utgångspunkt från köläges­analys i slutet av november 2007.

______________________

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (s+v): förslag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram en plan för de nästkommande tre åren så att behovet av förskoleplatser i stadsdelen täcks samt att information ges regelbundet till föräldrarna om tillgången på platser i stadsdelen.

Ärendets fortsatta behandling

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett förslag till anförandetext och yrkade bifall till detta.

Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på (s+v+mp):s förslag till anföran­detext.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om avslag till (s+v+mp):s förslag till anförandetext.

Reservation

Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande om bifall enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden anför

Det är mycket oroande att förskoleplaneringen är bristfällig i stadsdelen.

Föräldrar som har barn i förskolan ser nu att barngruppernas storlekar ökar.

Föräldrar som har behov av plats för sitt barn kan inte få klart besked när barnet kan börja i förskolan.

Ytterligare ett vallöfte bryts av den borgerliga alliansen. I vår stadsdel är det negativa beslutet om att en förskola inte får byggas på Mirabellbacken helt obe­gripligt. Barnen måste få kosta.

Det går före skattesänkningar och rea utförsäljningar av bostäder

Förvaltningen förklarar i sin skrivning att barngrupperna måste öka barnantalet med ett barn per avdelning under våren (överinskrivning). Vidare att om” ny­tillkomna objekt håller bör återställning till reguljära barngruppstorlekar vara klart senast i september 2008.”

Det ger föräldrarna anledning att vara än mer oroade. Denna bild av ”växande köer” från nov/dec till april/maj återkommer varje år och då behövs en plan både på kort och lång sikt för att klara garantin och garantera en god kvalitet.

För oss är det viktigt och högst angeläget att staden och stadsdelen kan erbjuda plats för barnen då föräldrarna ska återgå till sitt arbete eller sina studier.

Av den anledningen föreslår vi att förvaltningen får i uppdrag att ta fram en plan för de nästkommande tre åren som täcker årstidernas behov av förskoleplatser. I bedömningen och prognosunderlaget måste den tilltänkta bostadsbyggnationen i stadsdelen finnas med.

Föräldrarna i stadsdelen måste med det snaraste få information om nuläget och de kommande planerna”

§20 Anmälan kommunfullmäktiges beslut - Förslag till äldrepeng i tre nivåer

Anmäldes kommunfullmäktiges beslut 2007-12-11, § 38 ”Förslag till äldrepeng i tre nivåer 2007”, dnr 327-3784/2007.

Dnr 520-490-2007.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§21 Anmälan av skrivelse

Anmälan av skrivelse

Kultur och stimulans i entréhallen vid Hässelby gård!

Anmälan av skrivelse 29 januari 2008 från Leif Larsson (v)

Dnr 009-058-2008

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.