Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-02-12
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsnäm Läs mer...ndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2008-02-19.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de
frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
Nedan följer några frågor som togs upp
Avdelningschef Sven-Göran Södergren tar med sig frågan till Svenska Bostäder.
Informerades att justeringar i förslaget är gjorda efter synpunkter från allmänheten. Ärendet behandlas i exploateringsnämnden.
Stadsdelsnämnden behandlar en remiss i frågan senare vid dagens sammanträde.
Informerades att en skrivelse i frågan remitterats till nämnden. Ska behandlas vid sammanträde den 25 mars 2008.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 1 februari 2008.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 februari 2008.
Dnr 100-026-2008.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen med bokslut för år 2007 och överlämnar tjänsteutlåtandet jämte bilagorna 1-5 till kommunfullmäktige och revisorerna.
2. Stadsdelsnämnden godkänner för egen del redovisningen i tjänsteutlåtandets bilagor 6 och 7.
3. Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade resultat om 8,8 mnkr till resultatfonden (bilaga 1 blankett 6 i tjänsteutlåtandet).
4. Stadsdelsnämnden avvecklar hemtjänstverksamheten som resultatenhet.
5. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering om 1,1 mnkr till 2008 för medel för projekt ”förberedelser av ny vårdform inom socialpsykiatrin” (bilaga 1 blankett 16 i tjänsteutlåtandet).
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
1. Stadsdelsnämnden beslutar att i huvudsak godkänna stadsdelsförvaltningens förslag till beslut
Stadsdelsnämnden anför följande
2. Verksamhetsberättelsen med bokslut för år 2007 visar tyvärr vad vi befarat och som vi påtalat redan då Verksamhetsplanen för 2007 beslutades och sedan i uppföljningen av densamma. Vid flertalet tillfällen har vi under året reserverat oss mot den nonchalanta moderatstyrda politiska ledningen i stadsdelen.Förvaltningen har med praktiskt taget omöjliga odds ansträngt sig för att genomföra förändringar som gör att ändå lagar följs och att personal ute i verksamheterna har kraft att utföra sitt viktiga arbete trots vetskapen om att just deras verksamhet ska konkurrensutsättas eller få genomföra kraftiga nedskärningar. Det stora budgetunderskottet motsvarar kostnaden för ca 80 tjänster.
Den borgerliga principen sänkt skatt oavsett behov, utförsäljning och konkurrensutsättningar av känsliga verksamheter är inte den rätta vägen till utveckling och framgång för trygg och rättvis välfärd. Det visar det första året med borgarna!
Sänkt skatt och höjda egenavgifter bidrar tydligt till att orättvisor uppstår och de som är i störst behov av samhällets stöd drabbas hårdast. Budgeten för innevarande år 2008 ser ut att förvärra situationen för stockholmarna än mer, trots fortfarande goda tider. Resurserna för de som behöver mest krymper steg för steg.
Budgeten visar för år 2007 ett stort underskott, över 45 miljoner. Om vi räknar överskottet från bl.a förskolan så blir bruttounderskottet, alltså över 50 miljoner.
Majoriteten lade budgeten 2007 utan att prioritera vad som kan behöva rymmas inom budgetramen. Nu är det slut med att skylla på ”arvet” från socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet. Moderaterna och samarbetspartierna visar tydliga ledningsbrister i såväl Stockholm som i stadsdelen.
Den borgerliga majoriteten i stadsdelen var storordiga inför år 2007 och sa med hög stämma:
”Det största budgetunderskottet av alla stadsdelar och en i alla avseenden för stor kostym”
Borgerliga inriktningsmålet som antogs för mandatperioden innebar bl.a
Borgerlig valfrihet – som blev valfrihet för företagen och inget medinflytande för de som redan hade valt sitt boende
Borgerlig satsning på kärnverksamheterna, höjd kvalitet och ökad trygghet – det blev neddragning och konkurrensutsättning där personalen inte har något att säga till om ej heller de brukare som är i behov av verksamheter av olika slag.
Borgerlig god ekonomisk hushållning – den slutade i det största underskottet hitintills i stadsdelens historia.
Borgerlig satsning på barn och ungdomar – resulterade i neddragning av träffpunkter, minskad skolpeng och trög satsning på utbyggnad av förskolorna vilket gav ökade barngruppstorlekar, sommarjobben minskade och ungdomsarbetslösheten ökade.
Borgerlig utförsäljning av hyresrätter, fler än 2000 i Hässelby – Stockholmare som valt att bo i allmännyttan och inte vill ombilda till bostadsrätter får finna sig i att utförsäljas till privata hyresvärdar .
Sammanfattningen av den borgerliga politikens första år blir sänkta skatter, utförsäljning, konkurrensutsättning, privatiseringar, ökade köer till förskolan, svårigheter att samverka med landstinget , ökad ungdomsarbetslöshet m.m. trots goda tider.
Med stor oro ser vi på 2008 års budget som har som vi nu uppskattar sämre förutsättningar att ge höjd kvalitet och trygghet i verksamheterna och sämre möjligheter att välja boende, förskola, skola etc. än tidigare år utan nu får man stå och vänta i köer av olika slag.
Satsningarna på ytterstaden blev inget vi märkt i Hässelby-Vällingby under det gångna året!”
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Ingela Gille Rausén (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Anmälan promemoria ”Systematik kring budgethållning, rapportering och uppföljning”
Anmäldes och informerades om förvaltningens promemoria den 6 februari 2008 avseende ”Systematik kring budgethållning, rapportering och uppföljning”, för att förbättra arbetet med budgethållning 2008.
Dnr 100-064-2008.
Stadsdelsnämnden godkänner informationen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 januari 2008.
Dnr 402-034-2008.
Sammanfattning
Varje kommun och varje kommunalt bedriven förskola ska årligen upprätta en skriftlig kvalitetsredovisning som ett led i den kontinuerliga uppföljningen och utvärderingen av verksamheten, enligt förordning (1997:702) om kvalitetsredovisning inom skolväsendet m.m.
Samtliga förskolor i stadsdelen har upprättat kvalitetsredovisningar på resultatenhetsnivå. Likaså har familjedaghemsverksamheten upprättat kvalitetsredovisning.
Förskolans läroplan har nu funnits i 10 år. Under denna period har förändring från ”daghem” till förskola pågått. Stadsdelens förskolor är på god väg att genomföra denna implementering. Mycket arbete återstår dock innan förändringen är genomförd. Det praktiska vardagsarbetet på varje förskola behöver stärkas.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 januari 2008.
Dnr 602-035-2008.
Enheten har rutin- och introduktionspärmar. Förbättringsmöjligheter finns avseende dokumentation utifrån bestämmelser i LSS och SoL, checklistan för introduktion av personal samt egenkontrollprogrammet. Åtgärdsplaner utarbetas för dessa områden. Åtgärdarna ska vara genomförda senast 30 april 2008. Egen-kontrollprogrammet ska vara utvecklat till slutet av året. Uppföljning av samtliga åtgärder kommer att genomföras i maj 2008.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 januari 2008.
Dnr 602-036-2008.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av genomförd tillsyn av enskilt driven korttidstillsyn enligt LSS och översänder den till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Dnr 009-049-2008.
Utifrån uppdrag av stadsdelsnämnden - att utarbeta ett förslag om Trappans framtid - har en styrgrupp bildats bestående av stadsdelsförvaltningen, kultur-förvaltningen, Svenska Bostäder och medborgarhusföreningen. I samverkan har stadsdelsförvaltningen och kulturförvaltningen anställt en projektledare med uppdrag att ta fram en rapport med förslag på hur Trappan och dess verksamhet kan utvecklas. Svenska Bostäder har tagit fram förslag på ombyggnad av lokalerna. Rapporten innehåller exempel och förslag på verksamhetsmässiga och finansiella tillvägagångssätt för att verksamheten ska kunna utvecklas för framtiden. Styrgruppens rekommendationer utgår ifrån en ombyggnation med en ny verksamhetsidé vilken bygger på en mer innovativ tekniklösning (digitalisering), skapandet av ett Arkitekturum, inriktning på unga, samverkan genom processarbete samt nytt serveringskoncept med konferensmöjlighet. Förvaltningen föreslår att rapporten lämnas vidare till medborgarhusföreningen Trappan och till Svenska Bostäder.
___________________________
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Dnr 022-524-2007.
Enligt 16 kap 6a-6h §§g socialtjänstlagen (SFS 2001:453) ska rapportering ske av ej verkställda beslut inom socialtjänstens område (individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning). Rapporteringen som ska göras till länsstyrelsen, kommunfullmäktige och stadens revisorer, avser gynnande beslut som inte verkställts inom 3 månader.
Denna rapportering avser situationen per den 31 december 2007. I rapporteringen redovisas även situationen vid två föregående mätpunkterna.
____________________
Stadsdelsnämnden lägger förvaltningens rapportering till handlingarna.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 109-2276/2007
Hässelby-Vällingbys stadsdelsnämnd har fått i uppdrag att lämna yttrande över ärendet ”Gemensam service ekonomi - samarbete mellan förvaltningar”.
I ärendet föreslår stadsledningskontoret att en gemensam service för ekonomi driftsätts senast i februari 2009. Det föreslås att det för alla Stockholms stads nämnder blir obligatoriskt att avropa ekonomiadministrativa tjänster inom delprocesserna a) inköp till utbetalning (leverantörsreskontra) b) beställning till inbetalning (kundreskontra) c) kassa och bank (dagrapporter, ej kontanthantering) samt systemförvaltning av ekonomisystemet Agresso.
Stadsdelsförvaltningen delar slutsatserna att stordriftsfördelar kan uppnås.
En framgångsfaktor vid övergången till gemensam service ekonomi är att ägandet och gränsdragningen av de olika arbetsprocesserna är tydlig och väldefinierad. Det är viktigt att de frigjorda resurserna vid kostnadsminskningen kan användas för analys och verksamhetsstöd inom stadsdelsnämnden.
_____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till
Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande, till vilket ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) anslöt sig till.
”Vi tycker det är bra att då och då granska hur resurserna används på bästa sätt. Det finns dock en övertro på att byråkratin/administrationen utgör en alltför stor andel av kommunens kostnader. Så är inte fallet överlag. Stadsdelsförvaltningen tar i sitt tjänsteutlåtande upp för- och nackdelar på ett tydligt sätt och vi vill understryka vikten av det som förvaltningen säger att de
frigjorda resurserna vid kostnadsminskningen ska kunna användas för analys och verksamhetsstöd inom stadsdelsnämnden.
Vi vill också påpeka risken som föreligger, vid t ex centralisering och sammanslagning av administration i allmänhet, att behov och kontroll av verksamheterna driver fram ökad eller dubbel byråkrati då stora kostnadsminskningar genomförs och att denna modell kan slå olika beroende på nämndernas storlekar.
Kontroll, uppföljning och dialog behövs för en god byråkrati och en ekonomi med kvalitet och effektivitet gärna i samarbete mellan t ex nämnder.
Ett problem är att det är obligatoriskt att avropa de föreslagna tjänsterna och att servicen finansieras genom avgifter baserade på självkostnadspris. Hur och var budgeteras detta?
Gemensam service ekonomi får inte leda till att den kunskap som finns i stadsdelarna tappas och den lokala förankringen försvinner.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 327-5229/2007
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 januari 2008.
Dnr 006-020-2008.
Från och med den första juli 2008 har kommunfullmäktige beslutat att valfrihet införs inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden. Valfrihetssystemet innebär att den enskilde som beviljats vård- och omsorgsboende ska kunna välja var han/ hon vill bo.
För att göra detta möjligt måste det finnas ett köhanteringssystem där alla vård och omsorgsboenden inom kundvalet ingår och att det finns riktlinjer för hantering av systemet. Förslag till riktlinjerna beskrivs i bifogad remiss.
Förvaltningen tycker att förslaget till riktlinjer är mycket bra skrivna, att de är tydliga och ger en bra struktur för stadsdelsförvaltningarna att verkställa valfrihetssystemet på ett likställt sätt.
______________________
Kommunstyrelsen som svar på remissen och uttalar att det måste säkerställas att den enskilde får ta del av erbjudandet av boende.
”De olika nyheterna i majoritetens kundvals - och valfrihetsmodell presenteras och beslutas separerade från varandra. Vilka konsekvenser det ena får för det andra är omöjligt att se då ingen helhetsbild kan uppfattas med detta tillvägagångssätt.
Riktlinjerna för tilldelning av vård- och omsorgsboenden som nämnden nu har på remiss ska gälla from 2008-01-07.
Till stor del kan de äldre redan idag välja sitt boende. Man antar nu att köer uppstår och då behövs riktlinjer för stadsdelarnas hantering av dessa.
Valfriheten omfattar inte servicehusboende vilken är den typ av boende där den enskilde skulle ha mycket glädje av att fritt välja. Vi anser att majoriteten har missat en viktig del av äldreomsorgen och detta i avvaktan på vad regeringen ska förslå?!
Det man nu kan välja enligt majoritetens beslut är boenden som är aktuella då man som äldre är i behov av stora insatser. Det blir då ofta svårt för den enskilde och dess anhöriga att snabbt kunna bestämma och acceptera ett boende oavsett det är önskat i första hand eller i andra hand.”
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 325-5263/2007
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 januari 2008.
Dnr 006-023-2008.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till de föreslagna förändringarna av riktlinjerna. Förvaltningen har dock vissa synpunkter vad gäller information till adoptanter om adoptionsorganisationers olika villkor, träffar med referenter som bor långt från Stockholm, och nämndens behov av redogörelse av grund för beslut i de fall nämnden tillstyrker adoption medan utredaren avstyrker.
Förvaltningen efterfrågar förtydliganden vad gäller föräldrautbildning och förfaringssätt för adoption av släktingbarn som bor utomlands.
_________________
Ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till reservationen från (v) och (mp) i socialtjänstnämndens protokoll nr 12/2007, § 14.
Ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Dnr 300-043-2008.
Detaljplanförslaget syftar till att möjliggöra en förlängning av Växthusvägen i Backlura/Hässelby villastad till Vinlandsvägen i Järfälla. Det detaljplanförslag som avses i föreliggande ärende omfattar den del av sträckningen som löper på Stockholms stads mark. Vägen kommer att vara en gen förbindelse mellan Västerort och Veddesta, Jakobsberg och Barkarby handelsplats. Den ska också avlasta Skälbyvägen och Ekvägen i Järfälla kommun. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden tillstyrker förslaget.
___________________
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar beslutet till fastighetsnämnden för kännedom
3. Stadsdelsnämnden anför följande
Trafiklösningar måste planeras utifrån det behov som finns och trafiken ökar och förändras då nya bostäder byggs i stadsdelen.
Utmed Lövstavägens båda sidor planeras flera hundra nya bostäder. Detta kommer givetvis öka trafikflödet på Lövstavägen. Anslutningen till Järfälla och E 18 /E 4 måste flyta utan några ”igenkorkningseffekter”.
Förutsättningen för att Växthusvägens anslutning till Järfälla ska genomföras och för att de planerade bostäderna ska kunna byggas utmed Lövstavägen är att samplanering av E 18:s förbättringar samt att snabbspårvägen Mörby-Häggvik- Barkarby-Vällingby görs och att projektet i sin helhet genomförs.
Tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) och ledamot Leif Larsson (v)
reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Att avslå förvaltningens förslag till tjänsteutlåtande. Miljöpartiet och vänsterpartiet ställer sig inte bakom den planerade exploateringen av grönytan. 10400 kvm naturmark kommer att tas i anspråk och vägbygget kommer att leda till ökad biltrafik. Det som behövs i Hässelby-Vällingby är bättre kollektivtrafik – spårbunden trafik.”
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Ingela Gille Rausén (fp) anslöt sig till (s): förslag.
Tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till (mp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (s+m+fp):s förslag.
Votering
Votering begärdes och genomfördes enligt följande:
Följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till (s+m+fp):s förslag till beslut.
Nej-röst för bifall till (mp+v):s förslag till beslut
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att med 11 ja-röster/ Bo Arkelsten (m), Carina Klevenvall (m), Per Hallberg (m), Elias Granqvist (m), Ingela Gille Rausén (fp), Svante Erlandsson (m), Berit Kruse (s), (Erik Aranda (s), Emma Lennartsson (s) Seyfi Dogan (s) Birgitta Wahlman mot 2 nej-röster Birgitta Wosse (mp) och Leif Larsson (v), har stadsdelsnämnden beslutat enligt (s+m+fp):s förslag till beslut.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 januari 2008.
Dnr 006-030-2008.
Kommunfullmäktiges beslutade år 2005 om ändringar av ”allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholm stad”. Det beslutades då att fler områden skulle omfattas av förbudet mot alkoholförtäring.
Nuvarande ordningsföreskrifter upplevs i stort vara väl avvägda och balansera behovet mellan tillåten alkoholförtäring och polisens möjligheter att ingripa vid alkoholrelaterade störningar.
Stadsdelsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna och åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 000-037-2008.
Anmälan beslut från Länsstyrelsen, dnr 7012-07-13346
Anmäldes beslut 22 januari 2008 från Länsstyrelsen i Stockholms län i ärende ”Uppföljning av brister i stadsdelsnämndens arbete med familjehemsplacerade barn – Barnuppdraget”.
ÖVRIGA FRÅGOR
Bevara Riddersviks plantskola
Anmälan av skrivelse 12 februari 2008 från Berit Kruse m fl (s). Birgitta Wosse (mp) och Leif Larsson (v) anslöt sig till skrivelsen.
Dnr 300-070-2008
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.