Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-03-25
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.
Ordförande Birgitta Wahlman, på nämndens vägnar, representanter från S:t Eriks försäkring och SISAB tackade och diplomerade ungdomarna Richard Olofsson, Erik Olofsson, Tobias Ring och Fredrik Ernmark, samt förskolelärare YvonnWallin för rådigt och hedersvärt ingripande i samband med två stycken förskolebränder under 2007.
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2008-04-01.
Leif Spjuth informerade om de två genomförda kartläggningarna av trygghet och säkerhet vid Hässelby torg och Hässelby strand. Kartläggningarna är genomförda på uppdrag av Svenska Bostäder. Rapporten delades ut.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställningar som tagits
upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
Nedan följer några frågor som togs upp
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 14 mars 2008.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 25 februari 2008.
Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-dp 2006-17751-54.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 mars 2008.
Dnr 300-073-2008.
Sammanfattning
Detaljplanförslaget syftar till att möjliggöra uppförandet av 24 radhus och 40 lägenheter i flerbostadshus på före detta Solbackens handelsträdgårds tomt i Hässelby villastad. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden tillstyrker förslaget.
_____________________
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Exploateringsnämnden för kännedom.
3. Stadsdelsnämnden framför i övrigt följande:
Det är viktigt för hela vår stad, att bygga bostäder för alla människor som vill flytta hit. Med detta sagt, vill stadsdelsnämnden också framhålla att nya bostäder måste utformas så att de passar in i den stadsdel där de byggs och till den allra närmaste omgivningen.
Kvarteret Ripbäret ligger vid Villastadens traditionella centrum och bebyggelsen i kvarteret utgör utsikt från Villastadens kyrka, Villastadens församlingshem och Hässelby villastads köpings gamla kommunalhus, som numera fungerar som hembygdsmuseum och som sådant skall skildra Villastadens historia och typiska karaktär.
Förslaget innebär att 14 m höga lägenhetshus skall byggas i en del av Hässelby Villastad, som aldrig tidigare har haft denna typ av bebyggelse. De radhus som föreslås, passar till den intilliggande bebyggelsen, men lägenhetshusen är varken till sin storlek, till sin placering eller till sin karaktär anpassade till den kringliggande bebyggelse som har funnits i denna del av Villastaden i över hundra år.
De är betydligt högre än de växthus som skall ersätta och närliggande byggnader samt ligger mycket närmare vägen än någon motsvarande bebyggelse i denna del av Hässelby. De höga husen passar inte in i denna del av Villastaden utan skulle medföra att det allmänna rummet skulle få en karaktär som liknar innerstadens stenstad.
De föreslagna husen skulle medföra ökad trafik i området, samtidigt som den intilliggande Sandviksvägen nyligen har byggts om och anpassats för en mindre mängd trafik. Alldeles invid husknuten finns många barns skolväg, som skulle påverkas negativt av byggnader intill vägen. Även bullernivån kan påverkas av höga husfasader. Trafiksituationen i området måste ses över igen. De föreslagna husen bör även placeras längre in i området, istället för att som förslaget är byggas så nära intill gatan.
Stadsdelsnämnden rekommenderar därför att de föreslagna lägenhetshusen istället ersätts med ytterligare radhus.
Det finns många andra platser, såväl i Hässelby Villastad som i angränsande stadsdelar, där en bebyggelse av detta slag skulle passa betydligt bättre.
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden tillstyrker bebyggelse vid kv Ripbäret invid SandviksvägenRiddersviksvägen enligt nedan
Stadsdelsnämnden anför följande
I och med att kvarteret Ripbäret bebyggs försvinner den sista delen av Hässelby handelsträdgårdar vilket är tråkigt. Stadsdelsnämnden är dock positiv till att bostadsbyggandet fortskrider. I Hässelby villastad kv Ripbäret planeras nu 24 radhus och 40 lägenheter. Stadsdelsnämnden har fått ärendet för att lämna synpunkter. Det är bra att det planeras både flerfamiljshus och småhus. Efter att ha besökt det aktuella området instämmer vi till del i det som Aktionsgruppen Bevara Södra Hässelby framfört.
Husen är för höga
Vi anser att de fem flerfamiljshusen ska sänkas med en våning alternativt
kan förråd/vinden finnas vid varje lägenhet. Detta förslag bryter miljön i befintlig bebyggelse högst olämpligt och de planerade radhusen hamnar i en grop mellan gammal bebyggelse vid Rosbacken och de nya flerfamiljshusen. Nivåskillnader framgår inte tydligt i ärendet.
Vi tror att området med fördel skulle lämpa sig att bygga s.k. stadsvillor på.
På andra sidan Sandviksvägen ligger kvarter Kärleksörten Det måste beaktas att den ”bullermur” som de nya flerfamiljshusen utgör, leder till att enfamiljshusen i Kärleksörten får ta emot ljud som slår tillbaks från de nya flerfamiljshusen.
Husen ligger för nära Sandviksvägen
Enligt förslaget ser husen ut att ligga mycket nära Sandviksvägen respektive Riddersviksvägen vilket starkt talar för att huskropparna måste placeras längre in i området
Trafiken i området
Sandviksvägen och Riddersviksvägen har idag en livlig trafik Detta i takt med att Lövstavägen före och efter Åkermyntan är hårt belastad.
Vid bebyggelse är det lämpligt att Rosbacken t.ex blir enkelriktad med infart från Riddersviksvägen.
Barnperspektivet
Rosbacken är idag en väg tillåten för biltrafik utan gångväg. Rosbacken, Sandviksvägen, Riddersviksvägen används idag av många barn som ska till Hässelby villastadsskolan.
Föräldrar som har barn i skolan är oroliga för den osäkra skolvägen som är redan idag.
Oavsett bebyggelse måste barnens skolvägar granskas och med all säkerhet åtgärdas.
Ledamot Tomas Melin (mp) och Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Överexploateringen
Det är bra att det byggs blandad bebyggelse i Hässelby Villastad. Då stora delar av omgivande bebyggelse är villor eller radhus är lägenheter en bra satsning. Dock är huskropparna överdimensionerade. Den höga höjden på planerade flerfamiljshus skulle vara ett tydligt avsteg från omgivande bebyggelse.
Det är inte vår uppfattning att nybyggnationer aldrig får sticka ut från äldre bebyggelse. Tvärtom är det positivt om allt inte ser likadant ut. Men också detta har gränser. De nya husen bör begränsas till ensiffriga höjder, åtminstone.
Närheten till vägen är också ett tydligt avsteg från alla annan bebyggelse i närheten, till synes helt i onödan. De nya husen kommer att från Sandviksvägen, men också från Riddersviksvägen, snarast upplevas som en vägg precis invid trottoarkanten.
Föreslagen bebyggelse bör sänkas i höjd väsentligen. När detta är gjort välkomnar vi dock hyreslägenheter i det angivna området. Om det behövs, med tanke på alla övriga förändringar som vi också ser som nödvändiga, kan hela den föreslagna nybyggelsen göras om till lägenhetsbestånd, gärna hyreslägenheter.
Trafik
Området kring Ripbäret är redan idag kraftigt trafikerat. Sandviksvägen och Riddersviksvägen är om morgnarna ofta igenproppad med bilar på väg till eller från Hässelby Villastads skola. Samtliga vägar kring området används av barn som går till och från samma skola. Med tanke på denna redan existerande mängd trafik och ett stort antal skolbarn är det viktigt med största möjliga försiktighet vad gäller trafikplaneringen.
Det föreslagna bostadskvarteret Ripbäret har utfarter mot alla tre omgivande vägar. Framför allt utfarterna mot Riddersviksvägen är farliga, just med tanke på den stora mängden trafik som redan finns där, samt det faktum att Riddersviksvägen lutar kraftigt uppåt västerut från Ripbäret sett. Krönet, bara en liten bit upp, gör det svårt bilister som ska ut på Riddersviksvägen att se om någon kommer västerifrån. Samma problem gäller utfarten på Sandviksvägen. Ett stort antal bilister, ett stort antal skolbarn, dålig sikt, stressade föräldrar och tidiga morgnar är inte att anses vara trafiksäkert.
Andra lösningar står att finna. En möjlig lösning är att Ripbäret enbart får utfart mot Rosbacken. Rosbacken enkelriktas sedan så att enbart färd söderut är möjlig. Detta medför att trafiken från Ripbäret lejs ner till korsningen Vidholmsbackarna/Sandviksvägen, där uppsikten är bättre och säkerheten därmed högre. Samtliga större korsningar i området bör få trafikljus för att dirigera trafiken. Eventuellt bör man passa på att lägga in filer för vänstersväng.
Gång- och cykeltrafik bör ha stor prioritet i hela området. De trottoarer som syns på planritningarna är inte tillräckliga.
Framför allt gäller detta Rosbacken, där en smal trottoar finns inplanerad längs med nybyggnationen, på östra sidan av gatan. På den del av Rosbacken där bostadshus redan ligger finns bara en trottoarstump, på västra sidan.
Redan idag går flera av Villastadsskolans elever Rosbacken både till och från skolan. Med den ökade trafiken på grund av nybyggnationen (oavsett utfarter) så kommer detta bli en mycket farlig väg att gå, eftersom skoleleverna tvingas gå ute i gatan. Detta dels eftersom trottoaren, enligt planerna, ska byta sida halvvägs in i gatan, dels eftersom existerande trottoarstumt inhyser lyktstolpar som man inte kan passera utan att ta ett steg ut i gatan.
Samtliga gator kring området bör ha en trottoar på var sida, tillräckliga för två personer att gå bredvid varandra på. På Sandviksvägens östra sida finns idag en bredare typ av trottoar. Samma typ bör finnas även på andra sidan samma väg.
Klimatpåverkan
Radhusen planeras med två parkeringsplatser per bostad. Denna standard, att båda föräldrarna i en familj ska ha egen bil, är ett av de stora klimatproblemen. Hässelby, och då framför allt Hässelby Villastad, är redan bilberoende i mycket hög omfattning. Detta bilberoende bygger framför allt på dålig kollektivtrafik och att man inte har anledning att anpassa tillvaron till att ”bara” ha en bil. Arbetet med att förändra detta är delvis långsiktigt, men redan nu kan man satsa på bättre kollektivtrafik samt en lägre parkeringsplatsstandard. Samtliga bostäder i det nybyggda området bör ha en parkeringsplats per bostad. Eventuellt bör man också införa parkeringsförbud på omkringvarande gator, om parkering där visar sig vara ett trafiksäkerhetsproblem.
Slutsatser
Betydande förändringar behöver göras i planerna. Med tanke på detta är det vår åsikt att planerna bör göras om i grunden.”
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till (mp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Votering
Votering begärdes och genomfördes enligt följande:
Ordförande utsåg (m+fp+kd):s förslag som huvudförslag. Ordförande ställde (s):s förslag och (mp+v):s förslag mot varandra för att utse motförslag till huvudförslaget.
Stadsdelsnämnden beslöt att utse (s):s förslag som motförslag till huvudförslaget.
Följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till (m+fp+kd):s förslag till beslut (huvudförslag).
Nej-röst för bifall till (s):s förslag till beslut (motförslag).
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och
anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (m), Carina Klevenvall (m), Per Hallberg (m), Elias
Granqvist (m), Ingela Gille Rausén (fp), Fredrik Wallén (kd), Birgitta Wahlman mot
4 nej-röster Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Eva Oivio (s), Seyfi Dogan (s) har stads
delsnämnden beslutat enligt (m+fp+kd):s förslag till beslut.
Ledamot Tomas Melin (mp) och ledamot Leif Larsson (v) deltog ej i voteringen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 januari 2008.
Dnr 009-049-2008.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 12 februari 2008, § 11.
Utifrån uppdrag av stadsdelsnämnden - att utarbeta ett förslag om Trappans framtid - har en styrgrupp bildats bestående av stadsdelsförvaltningen, kultur-förvaltningen, Svenska Bostäder och medborgarhusföreningen. I samverkan har stadsdelsförvaltningen och kulturförvaltningen anställt en projektledare med uppdrag att ta fram en rapport med förslag på hur Trappan och dess verksamhet kan utvecklas. Svenska Bostäder har tagit fram förslag på ombyggnad av lokalerna. Rapporten innehåller exempel och förslag på verksamhetsmässiga och finansiella tillvägagångssätt för att verksamheten ska kunna utvecklas för framtiden. Styrgruppens rekommendationer utgår ifrån en ombyggnation med en ny verksamhetsidé vilken bygger på en mer innovativ tekniklösning (digitalisering), skapandet av ett Arkitekturum, inriktning på unga, samverkan genom processarbete samt nytt serveringskoncept med konferensmöjlighet. Förvaltningen föreslår att rapporten lämnas vidare till medborgarhusföreningen Trappan och till Svenska Bostäder.
___________________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att lämna rapporten ”Trappan nu och i framtiden” vidare till medborgarhusföreningen Trappan och Svenska Bostäder.
3. Stadsdelsnämnden anför i övrigt:
Medborgarhuset Trappan är viktigt för kultur- och föreningslivet i vår
stadsdel. Ett så stort, världskänt och nu snart totalrenoverat centrum som Vällingby centrum ska naturligtvis ha ett eget kulturhus. Den framlagda rapporten redovisar en rad olika förslag på hur Trappans framtida roll skulle kunna bli . Vi har tagit emot den med intresse. Stadsdelsnämnden och stadsdelsförvaltningen kommer även framgent att vara med i dialogen kring Trappans utveckling. Trappans verksamhet behöver, precis som vi tycker framgår tydligt av alla förslag i den framlagda rapporten, utvecklas i takt med tiden.
Medborgarhusföreningen Trappan har där en viktig uppgift att lösa och
förvalta. Ett hjälpmedel för att lösa den uppgiften är att kultur- och föreningsstödjande verksamhet av det slag som Medborgarhusföreningen
bedriver inom givna ramar ska få ekonomiskt stöd från bland andra Kulturnämnden i Stockholms stad. Här kan paralleller dras med Medborgarhuset i Alvik, Folkets Hus i Rinkeby samt Träfflokalerna i t ex Kista, Husby, Tensta m fl. Även annan finansiering kan vara aktuell, förutom egna intäkter även lokala kommunala kulturanslag och medverkan från det civila samhället.
En grundförutsättning för att Trappan ska kunna fylla sin viktiga uppgift är dock att fastigheten renoveras och, inom ramarna för lokalernas kultur-minnesmärkning, moderniseras för att kunna möta de krav som ställs på en mötes- och kulturlokal i dagens Sverige. En renovering är också mycket viktig för att Trappan, centralt placerad i Centrum, ska synkronisera med det i övrigt så totalt uppfräschade centrumfastigheterna. Där förväntar vi oss att fastighetsägaren, Svenska Bostäder, snarast tar ansvar för de renoveringar och moderniseringar av Trappan som behövs.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Trappan är en viktig mötesplats för kultur och demokrati i Hässelby-Vällingby. Det utvecklingsarbete som bedrivits under det senaste halvåret visar på vägar att ytterligare stärka
Trappans ställning. En utgångspunkt för arbetet har varit stadsdelsnämndens uttalande att Trappan ska säkras som kulturell mötesplats. Stadsdelsnämndens uppfattning är att Vällingby kultur- och medborgarhusförening väl uppfyller målet med verksamhet. Medborgarhuset beräknas dessutom bli mer funktionellt med den verksamhetsanpassning som blir följden av förslaget till renovering som presenteras av Svenska bostäder AB. Medborgarhusföreningen har uttalat sig för det mest omfattande renoveringsförslaget.
Den genomförda idéinventeringen visar på utvecklingsmöjligheter t.ex. gällande digitaliseringen av huset och den inriktning på design och arkitektur som kan ge verksamheten en roll som väl anknyter till Vällingbys historia och som kan göra huset till en ännu viktigare del i förnyelsen av centrum.
När det gäller breddning av aktiviteter noterar vi att medborgarhusföreningen nu fokuserar mer på barn, ungdomar och unga vuxna.
Byggnaden ger inte möjligheter till några permanenta hyresintäkter från butiker eller kontor och några betydande sponsorinkomster kan man inte förvänta sig i ett kulturhus i ytterstaden.
Renoveringen av huset kan med stor sannolikhet medföra att medborgarhusföreningens inkomster i verksamheten kommer att öka. Föreningen har pekat på bättre tillgänglighet, utskänkningstillståndet som blir möjligt efter ombyggnad av köket och de förbättrade förutsättningarna för konferensverksamhet efter ombyggnaderna i bottenvåningen.
Stadsdelsnämnden gör bedömningen att behovet av kommunalt stöd efter renoveringen kommer att öka då och att Svenska bostäder förväntas kräva en högre hyra.
De ovan nämnda ökade intäkterna kan, i vart fall, inte den första tiden täcka den förväntade hyreshöjningen. Vi ser det som rimligt att Svenska bostäder och staden i övrigt inte ställer samma krav på hyresintäkter från ett kulturhus som när det gäller kommersiella lokaler.
Eftersom renoveringen medför betydande kostnader som även i fortsättningen påverkar Trappans behov av nedsatt hyra av Svenska bostäder och satsningar från stadsdelsnämnd och kulturnämnd är det lämpligt att samtliga tillsammans med medborgarhusföreningen följer arbetet och samarbetar för en bra lösning.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 mars 2008.
Dnr 100-076-2008.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 februari 2008.
Dnr 600-077-2008.
De hjälptagare som har behov av trygghetslarm och hemtjänst i ordinärt boende eller i servicehus lämnar nycklar till den enhet som ska utföra hjälpen. Det händer ganska ofta att hjälptagaren inte vill lämna ut nycklar till säkerhetslåset. För att öka säkerheten och minska kostnaden för hjälptagaren och förenkla hanteringen av nycklar för hemtjänsten föreslår förvaltningen att hjälptagaren får erbjudande om montering av täckbricka för säkerhetslåset på insidan av dörren. Larminstallatören informerar hjälptagaren om nyttan med att ha en täckbricka för säkerhetslåset och monterar brickan. Hjälptagaren betalar självkostnadspris för täckbrickan som är likvärdigt med priset för en nyckel till säkerhetslåset.
________________________
Stadsdelsnämnden erbjuder hjälptagare inom äldre- och handikappomsorgen täckbricka för säkerhetslåset på insidan av dörren.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 mars 2008.
Dnr 600-078-2008.
Solving Bohlin & Strömberg har haft i uppdrag att genomföra en genomlysning av arbetet inom myndighetssektionen inom avdelningen omsorg om personer med funktionsnedsättning. Av redovisningen framgår att konsulterna tycker att organisation, arbetsformer och uppföljning är bra och deras rekommendation är att förbättra och utveckla de arbetsprocesser som pågår.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av konsultrapporten.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på (s+v+mp):s återremissyrkande.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet
2. Stadsdelsnämnden anför följande
I föreliggande ärende har förvaltningen tagit ställning till de förslag som en extern konsultfirma gett efter en genomlysning av handikappomsorgens myndighetssektion. Vi finner förvaltningens svar på konsulternas förslag på förbättringsåtgärder som otydliga och ibland oförståeliga, såsom ”detta är inte aktuellt” eller ”detta är en ständigt pågående process”, ”detta är genomfört i
VP 2008” mm.
Samtidigt nås nämnden av synpunkter från brukare som lyfter fram likadana behov som konsulterna.
Med anledning av ovan vill nämnden ha förtydligande på svaren nedan:
s. 2 Sammanfattning av översynen
Hänvisning görs till att myndighetssektionen har haft täta chefsbyten och hög personalomsättning.
Detta är ett kostnadskrävande problem! Förvaltningen konstaterar ett behov av att skapa och bibehålla stabilitet i sektionen men ger ingen analys gällande frågan. Vad har orsakat problemet med chefsbyten och omsättningen bland de anställda och vilka konkreta åtgärder ska vidtas för att skapa stabilitet i myndighetssektionen?
Förvaltningens ekonomiska problem och orsaker till dem är viktiga att återigen skriva om. Inget av skälen upprepas! De är särskilt viktiga att lyfta fram i rapporter av denna dignitet.
s. 3 Genomför en bemanningsstudie i särskilt boende
Konsulterna menar att man skall göra en övergripande studie angående bemanningen i våra särskilda boendeformer. Det förslag förvaltningen lyfter fram är ett nytt dataprogram som ska lösa frågan. Vad vill förvaltningen göra när det gäller bemanningen, konkret?
s.3 Utred möjligheterna att omstrukturera vuxenboenden
Nämnden har flera gånger nåtts av signaler om unga vuxna med neuropsykiatriska funktionshinder som fortfarande bor hemma p.g.a. avsaknad av lämplig boendeform och assistans. Det är viktigt att veta mera konkret hur, var och när man tänker tillskapa dessa nya boendeformer – i form av enskilda lägenheter eller boendeformer - och vilken typ av individuella insatser förvaltningen avser erbjuda för att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för denna växande grupp funktionshindrade.
Utbildningsinsatserna för de anställda enligt tjänsteutlåtandet är bra och viktiga.
s.3 Se över hur insatserna hemtjänst, hemtjänst i assistansliknande form och boendestöd används
Det ovan är angelägna områden att analysera och återkomma med konkreta förslag på åtgärder.
s. 3 Utred konsekvenser av konkurrensutsättning av olika delar av verksamheten
Som det ser ut hos oss i Hässelby-Vällingby skyndar man på att konkurrensutsätta stora delar av handikappomsorgen. Konsekvensanalyserna skall givetvis redovisas även i detta ärende.
Denna fråga är angelägen för såväl stadsdelens som även den centrala stadens handikapporganisationer, som betonar vikten av att de berörda organisationerna alltid får möjligheten att påverka förfrågningsunderlaget. Det räcker inte med att stadsdelens handikappråd informeras om konkurrensutsättningen! Vi är som en stadsdelsnämnd är skyldiga enligt 3 kapitel 5 § SoL att överlägga med berörda handikapporganisationer så att dessa ges möjlighet att påverka utformningen av förslaget genom att vi belyser underlaget utifrån de berördas kunskaper och erfarenheter.
Har detta skett i vår stadsdel och vad har handikapporganisationerna sagt? Vi vill se en skriftlig redovisning av det!
Handikapporganisationerna påpekar också att regeringen har tillsatt en utredning om Fritt val inom äldre- och handikappomsorgen. Den kommittén och LSS-kommittén kommer inom kort med förslag som givetvis har betydelse för hur den framtida handikappomsorgen ska organiseras. Förslagen och statsmakternas behandling av dem bör därför avvaktas innan man gör stora förändringar i kommunerna.”
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och Leif Larsson (v) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi föreslog återremiss av ärendet till förvaltningen för att få förtydligande på och utveckling av en del frågor som utredaren pekat på. Den borgerliga majoriteten sa nej till detta och nämndens moderata ordförande sa att ”ni kan ju lägga den som skrivning som bereds av förvaltningen” Vilket vi gjorde vid sittande nämnd. Vi finner detta tillvägagångssätt besynnerligt då förvaltningen ändå får ta fram svar på våra frågor och vi kan tycka att hela nämnden borde ha haft nytta av ett tydligare beslutsunderlag.”
Dnr 600-079-2008, 600-080-2008, 500-081-2008, 300-082-2008, 400-083-2008.
Enligt stadens kvalitetsstrategi ska verksamheter som vänder sig till brukare utforma kvalitetsgarantier. Utifrån kommunfullmäktiges inriktningsmål och stadsdelsnämndens mål för 2008 har avdelningarnas verksamheter arbetat fram verksamhetsplan och förslag till kvalitetsgarantier för respektive verksamhet.
Såväl åtaganden som arbetssätt presenteras i kvalitetsgarantin. I garantin redovisas även hur och till vem man framför synpunkter och klagomål samt vem man vänder sig till för att få veta mer om verksamheten.
Utifrån avdelningschefernas granskning, verksamheternas ekonomiska förutsättningar och den dialog som förts med enheternas chefer och biträdande chefer bedöms verksamheterna ha en god kvalitet och kvalitetsgarantierna för 2008 vara trovärdiga. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner de nedan redovisade kvalitetsgarantierna.
__________________
Stadsdelsnämnden godkänner kvalitetsgarantier 2008 för enheterna äldreomsorg, stadsdelsmiljö och teknik, förskolan, individ- och familj och omsorgen om personer med funktionshinder.
Berit Kruse m fl (s) yrkade på återremittering vad avser kvalitetsgarantier för förskola, individ och familj samt omsorg om funktionshindrade.
Birgitta Wahlman m fl (m) yrkade avslag på återremissyrkandet.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Kvalitetsgarantierna för äldreomsorgen och stadsmiljö och teknik är klargörande och enkla. Garantierna är till för att den enskilde ska få en klar uppfattning om verksamhetens innehåll och vad man kan förvänta sig av den service, det stöd man ska erhålla.
Förskolorna har i förslaget en mycket ojämn nivå på sina garantier trots att ledningen är densamma för flera förskolor. Som förälder till barn som ska börja i förskolan ger dessa förslag ett magert intryck.
Inom individ- och familjeomsorg så får den psykiskt funktionshindrade personen veta då hon som vuxen söker stöd att vi garanterar att ”ha minderåriga barns behov i fokus även om uppdraget gäller den vuxne” Hur och vad innebär detta?
Vidare garanterar vi på Arbetscentrum att ”känna till och följa Stockholms stads program för kvinnofrid” Varför just där?
På träffpunkt Kompassen åtar vi oss att ”i möjligaste mån anpassa vår verksamhet så att det passar den ökande gruppen av unga psykiskt funktionshindrade” Vad innebär i möjligaste mån? Vad får jag för svar då jag frågar som hjälpsökande?
Öppenvårdsenheten tar emot ”så snart vi har tid” etc. Är det en vecka, en månad eller ett till två år?
För de boende och för brukarna i vår stadsdel är det viktigt att garantierna och
åtagandena är så tydliga så att man vet vad man kan förvänta sig för stöd.
Därför måste garantierna omarbetas och vi föreslår en omarbetning av förskolan, individ- och familj och omsorgen om personer med funktionshinder.
Redovisning till Socialstyrelsen av 2006 års stimulansmedel samt delredovisning av 2007 års stimulansmedel.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 februari 2008.
Dnr 007-088-2008.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd fick 2006, 5 mnkr i stimulansmedel från Socialstyrelsen för insatser inom vård- och omsorg om de mest sjuka äldre och 2007, 6239 tkr för insatser inom vård och omsorg om äldre personer.
Socialstyrelsen och äldreförvaltningen har efterfrågat redovisning av 2006 års projekt och en delredovisning av 2007 års projekt på särskilda blanketter.
Redo-visningen ska som tidigare tas av ansvarig nämnd och skickas in som e-post till socialstyrelsen och äldreförvaltningen den 7 mars 2008. Protokoll från ansvarig nämnd kan skickas in efter den 7 mars.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att godkänna redovisningen av stimulansmedlen för 2006 och 2007.
____________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av 2006 års stimulansmedel.
2. Stadsdelsnämnden godkänner delredovisningen av 2007 års stimulansmedel.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Socialstyrelsen: Rekvisition av 2008 års stimulansmedel för insatser inom vård och omsorg om äldre personer, dnr 00-1490/2008.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 februari 2008.
Dnr 007-099-2008.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd tilldelas ytterligare 6239 tkr i stimulansmedel för 2008 och 2009. TGS-projektet har 7486 tkr kvar av stimulansmedel från 2006 och 2007. Projektet kan fullföljas med de medel som redan finns och förvaltningen föreslår därför att de fyra mnkr som skulle tillföras TGS-projektet istället omdisponeras till andra angelägna projekt. Förvaltningen har skrivit en ny ansökan om stimulansmedel för fyra mnkr för att ha projekt inom följande områden; rehabilitering, kost och nutrition, demensvård samt förebyggande hembesök till personer 80 år och äldre.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till användande av stimulansbidrag för 2008 och 2009 på 6 239 tusen kronor.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till Äldreförvaltningen att ändra ansöka för 4 mnkr till Socialstyrelsen.
Yttrande till Länsstyrelsen med beteckning 7010-07-94669
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 februari 2008.
Dnr 503-071-2008.
Länsstyrelsen begär yttrande av nämnden med en plan för hur den sociala dokumentationen ska utvecklas så att den uppfyller de krav som lagstiftningen anger. Nämnden ska också beskriva hur handläggningsrutinerna ska utformas för att säkerställa att behov som kommer nämnden till kännedom och som kan leda till någon åtgärd av nämnden utreds utan dröjsmål.
Förvaltningen kommer under våren att ha fokus på att alla som arbetar inom äldre-omsorgen ska lära sig att skriva en adekvat dokumentation. Förvaltningens biståndsenhet följer de riktlinjer för biståndshandläggning som upprättats av staden. Genomförandeplanen upprättas inom 14 dagar efter beställd insats. Vården och omsorgen dokumenteras fortlöpande i ParaSol enligt ”Rutiner för dokumentation i hemtjänst”.
Förvaltningen har fastställt rutiner för hantering av anmälan enligt Lex Sarah samt för synpunkter och klagomål.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar till Länsstyrelsen.
Uppdrag från stadsdelsnämnden 2007-12-18.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 februari 2008.
Dnr 500-085-2008.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning redovisar nämndens uppdrag om dialog med brukare, anhöriga och personal inom socialpsykiatrins öppna verksamheter samt utarbetande av en lokal- och verksamhetsmässig integrering. Aktivitetshuset Lovisa föreslås avvecklas successivt under första tertialet 2008. Verksamheterna förs över och integreras i andra lokaler som socialpsykiatriska enheten disponerar i stadsdelen. För 2008 beräknas avvecklingen medföra en besparing om 1.468.000 kronor.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av nämndens uppdrag och beslutar vidare att ge förvaltningen i uppdrag att genomföra avvecklingen av aktivitetshuset Lovisa i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Enligt tidigare beslut av de borgerliga partierna i nämnden ska Lovisa, träffpunkten för psykiskt funktionshindrade, avvecklas. Besparingen på denna åtgärd beräknas till 1.468.000 kronor. Vi anser att besparingar på detta sätt och av en verksamhet som Lovisa är mycket oroande.
Högerpartierna var under förra mandatperioden högljudda med att tala om bristande resurser inom socialpsykiatrin och stadsdelsarresten som inte tillät valfrihet för människor med psykiska funktionshinder över stadsdelarna.
Det förvaltningen nu har i uppdrag av den borgerliga majoriteten är att genomföra en försämring och nedrustning av stadsdelens socialpsykiatri.
Antalet unga med psykiska funktionshinder ökar oroande kraftigt i stadsdelen. I ett sådant läge måste resurserna förstärkas.
Vi anser att istället för att avveckla måste förvaltningen arbeta med att utveckla de olika verksamheterna inom socialpsykiatrin. Olika alternativ som tillgodoser människors olika behov behövs. Det som nu sker är att de personer som haft Lovisa som träffpunkt och daglig sysselsättning ”erbjuds” verksamhet i redan överfulla Arbetscentrum och Kompassen.
För samtliga personer som fått ett beslut på insats av något slag ska en genomförandeplan tas fram tillsammans med den enskilde . Det är viktigt och riktigt men resurser måste avsättas för denna uppgift.
Arbetscentrum har idag drygt 120 personer i verksamheten. Fyra anställda ska ta fram en genomförandeplan med brukarna, planera och arbeta med individuellt anpassade aktiviteter.
Arbetscentrum har även ansvaret och uppdraget att rekrytera praktikplatser till brukarna Även om personalen eventuellt förstärks med en tjänst finns inte tillräckligt utrymme för att utveckla denna del.
Kompassen ska förutom den öppna verksamheten nu ta emot personer som fått biståndsbeslut vilket även där innebär utökade arbetsuppgifter med att ta fram individuella genomförandeplaner.
Många av de aktuella brukarna bor i Hässelbyområdet och är i stort behov av träffpunkt i närheten av sitt hem eller i nära anslutning till tunnelbanan. Lovisa måste därför om den läggs ner ersättas med fördel i Hässelby starands område. Förslaget om att öppna en träffpunkt i Vistets lokaler avråder vi. Vistet är en lågtröskelverksamhet för missbrukare och det kan vara svårt att hålla olika tider för två så helt skilda grupper/brukare som har så helt skilda behov.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut till vilket ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till.
Votering begärdes och genomfördes med följande propositionsordning:
Ja-röst för bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Nej-röst för bifall till (s+v+mp):s förslag till beslut
Granqvist (m), Ingela Gille Rausén (fp), Fredrik Wallén (kd), Birgitta Wahlman mot6 nej-röster
Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Seyfi Dogan (s), Eva Oivio (s), Leif Larsson (v), Tomas Melin (mp)
har stadsdelsnämnden beslutat enligt (m+fp+kd):s förslag till beslut om bifall till förvaltningens
förslag.
Begäran om redovisning från Länsstyrelsen i Stockholms län.
Dnr 500-100-2008.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning erhöll för år 2007 ett statsbidrag om totalt 413.000 kronor för verksamheten med Personligt ombud. Förvaltningen redovisar nu i enlighet med Länsstyrelsens begäran den verksamhet som bedrivits under 2007.
_________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning och överlämnar den till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi ser med stor oro på de kraftiga nedskärningar som nu genomförs bl.a inom socialpsykiatriska området i stadsdelen.
1,0 tjänst Personligt ombud har hållits vakant inom större delen av 2007 och stadsdelen har i dagsläget endast 1,0 tjänst kvar som nu ska upphandlas.
I stadsdelen ökar antalet unga personer som har behov av insatser från samhället och socialpsykiatrin.
En träffpunkt läggs ner och de övriga verksamheterna Arbetscentrum och Kompassen blir överfulla, boendestödjarna har en tung arbetssituation och
risken är stor att brukare inte får det stöd som samhället ska erbjuda.
Då verksamheter inom denna sektor minskar kommer de Personliga ombuden bli mer betydelsefulla varför vi socialdemokrater inte ställer oss bakom tidigare beslutad nedskärning av Personliga ombud”
Genomförandebeslut
Dnr 302-101-2008.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvaltningen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 februari 2008.
Dnr 006-029-2008.
Kommunstyrelsen har gett miljöförvaltningen i uppdrag att utreda vad som krävs för att minska utsläppen av växthusgaser till 3,0 ton alternativt 3,5 ton koldioxidekvivalenter per stockholmare till år 2015. Miljöförvaltningen ska även föreslå energieffektiviseringsåtgärder i stadens egna verksamheter. Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning föreslår att beräkningen av utsläppen per stockholmare inte enbart ska omfatta utsläppen som sker inom kommungränsen. Om andra kommuner gör som Stockholm riskerar annars utsläppen att underskattas kraftigt.
Stadsdelsförvaltningen har inlett ett arbete med energieffektivisering som kommer att bidra en del till minskade utsläpp av växthusgaser. Stadsdelsförvaltningen vill samtidigt understryka att det är viktigt att inte bara arbeta med tekniska lösningar utan det krävs insatser som underlättar stockholmarna för att göra miljöeffektiva val i vardagen.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar till Kommunstyrelsen.
”1. Att överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen
2. Att därutöver anföra.
Utsläppen och dess påverkan på miljön och jordens klimat är en av de viktigaste frågorna för framtiden.
2005 var utsläppen i Stockholm 4 ton räknat per invånare. Målet är nu enligt remissen att utsläppen ska minska till 3 ton år 2015.
I likhet med våra partikamrater i miljönämnden skulle vi vilja ha en parallell undersökning som visar vilka åtgärder som skulle behövas för att i stället sätta målet till 2 ton utsläpp per invånare. Dels för att Stockholm ska vara ett föredöme som storstad, därför ska målet var högt ställda, dels för att det behövs
åtgärder även efter 2015. Det går att minska utsläppen ytterligare, det kostar visserligen mer men det blir ännu dyrare ju längre kraven skjuts upp.
Självklart håller vi med förvaltningen om att beräkningarna av utsläppen också måste gälla vad stockholmarna släpper ut även utanför kommungränsen. Transporter och resor måste också räknas in för att man ska kunna räkna ut de verkliga minskningarna av utsläppen
Transportsektorn ökar sina utsläpp av växthusgaser. Där finns också stora besparingar att göra med rätt satsningar från politiskt håll.
Ett exempel är Riddersviks trädskola. Genom att behålla trädskolan sparar man utsläppen från de 100 tals långtradare som skulle behövas för att i stället transportera träd från Europa som skulle bli fallet om staden vidhåller beslutet att lägga ner trädskolan. Beslutet strider mot stadens mål att minska utsläppen av växthusgaser fram till år 2015. Lyckligtvis finns det fortfarande tid att ändra sig.
Även resor bör ingå i beräkningarna. Minskade tjänsteresor, tjänstebilar ska vara miljöbilar, en utbyggd och även billigare kollektivtrafik, fler cykelbanor är några av de åtgärder som skulle öka stockholmarnas möjligheter att bidra till en minskning av utsläppen.
Vår uppfattning är att det görs ett gediget arbete inom förvaltningen för att minska utsläppen inom verksamheten lokalt. Det finns många bra förslag inte minst inom när det gäller energikrav inom om- ny- och tillbyggnation.
Energifrågan bör finnas med i all planering.
Problemet är att den moderatstyrde majoriteten i staden minskat resurserna både centralt till miljöförvaltningen och till miljösatsningar lokalt till stadsdelsnämnderna.
Förvaltningen påpekar hur viktigt det är att med insatser så att alla invånare har möjlighet göra miljöeffektiva val i vardagen. Med ökade resurser skulle förvaltningen kunna bidra med detta informationsarbete. Alla bör få kunskap om vilka miljökrav som finns och vad man själv kan göra för val för att vara med och minska utsläppen i framtiden.
Med större resurser till detta utåtriktade arbete och ökade miljökrav kan Stockholm bli ett föredöme för andra i framtidens miljöarbete.
Ledamot Tomas Melin (mp) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Den utsända remissen påstår att ”med nuvarande styrmedel och utveckling beräknas utsläppen år 2015 uppgå till drygt 3,1 ton CO2e/person”. Till det ligger nu förslaget att Stockholms stad ska fastställa målet till 3.0 ton CO2e/person. Ytterligare åtgärder, utöver de som redan finns eller påbörjats, är alltså den imponerande summan 0,1 ton.
Remissen vet också att berätta att 2005 släppte genomsnittsstockholmaren ut
4 ton koldioxidekvivalenter. Minskningen totalt är alltså bara 25 %. Samtidigt vet vi att klimatsituationen är sämre än vad vi tidigare trott. Vi vet också att vissa omställningar, hur nödvändiga de än må vara, är jobbiga att genomföra och tar tid. Att sätta ett lågt mål innebär därför att man genomför de lätta och små förändringarna först, för att skjuta de svåra förändringarna framför sig. Målet bör därför vara betydligt högre, och det är synd att vi inte får ett scenario för 2 ton till 2015.
Vad gäller vilka utsläpp som räknas torde det vara en enkel uppgift. Självklart ska alla utsläpp som Stockholms stads invånare är upphov till räknas. Detta gäller flygresor och livsmedelsproduktion, men också annan konsumtion som produceras någon annanstans och transporteras långväga. Utsläppen av hela produktionscykeln av varje vara eller tjänst som konsumeras av Stockholmare, vare sig det är inom eller utanför Stockholms gränser, ska räknas. Att räkna bort detta är att lägga miljöskulden på andra, för vår egen konsumtion.
Ett genomgående problem i stora delar av Stockholm, inte minst i Hässelby-Vällingby, är den stora andelen av befolkningen som är helt eller delvis bilberoende. En hög parkeringsnorm, bristande kollektivtrafik och istället stora satsningar på nya vägar är alla delar av detta. Att lägga ner Förbifart Stockholm och andra nya vägsatsningar och istället satsa på att rusta upp och göra befintliga vägar säkrare, samtidigt som man genomför stora satsningar på kollektivtrafik, helst spårbunden, och en lägre parkeringsplatsstandard skulle vara ett första trevande steg i rätt riktning.”
Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till (mp): förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-244-2008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 februari 2008.
Dnr 006-065-2008.
Kommunfullmäktige har beslutat att valfriheten ska öka och att staden ska skapa förutsättningar för att ge invånarna så stor valfrihet som möjligt. Stadsledningskontoret föreslår att ett valfrihetssystem för en rad insatser enligt LSS och SoL inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning införs fr.o.m. 1/7 2009.
Förvaltningen tycker remissen är välskriven och ställer sig positiv till innehållet men efterfrågar vissa förtydliganden för hur förvaltningarna ska förhålla sig till företag som inte vill teckna ramavtal med staden.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Stadsdelsnämnden anför följande synpunkter i sitt svar på remissen
Nämnden vill lyfta fram vikten av det fria valet för den funktionshindrade att kunna bo kvar i sin befintliga omsorgsform om man är nöjd med boendet och inte vill att det konkurrensupphandlas
Nämnden anser att det är viktigt att generellt slå vakt om rätten för den funktionshindrade att få välja den person, boendeform mm man vill i syfte att få sina behov tillgodosedda
Nämnden vill uppmana Kommunstyrelsen att beakta den utredning som under 2007 tillsatts av regeringen - Fritt val inom äldre- och handikappomsorgen - innan man fastställer principerna för staden i denna fråga”.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till (s): förslag.
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 304-366-2008, skrivelse från s, v, och mp i
stadsdelsnämnden
Dnr 006-067-2008, 300-070-2008.
I skrivelse till kommunstyrelsen föreslår socialdemokraterna att stadsledningskontoret får i uppdrag att dels göra en konsekvensanalys av de ekonomiska effekterna som uppstår vid en nedläggning av Riddersviks trädskola, dels göra en konsekvensanalys av miljöpåverkan när träd måste transporteras från andra delar av landet eller utomlands, och dels utreda möjligheten att organisera Riddersviks trädskola inom trafik- och renhållningskontoret i syfte att behålla verksamheten i stadens regi. I stadsdelsnämnden har s, v och mp författat en skrivelse där man föreslår att Riddersviks plantskola ska finnas kvar, samt att nämndens ledamöter verkar för att exploateringsnämnden beslutar att behålla plantskolan i stadens regi.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som var på remissen.
2. Stadsdelsnämndens skrivelse anses besvarad med vad som anförs i förvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Stadsdelsnämnden uttalar att Riddersviks trädskola ska finnas kvar
I skrivelsen från (s) som lagts i kommunstyrelsen finns tre uppdrag som vi anser angelägna att få klarhet i
- ”göra en konsekvensanalys om de effekterna som uppstår vid en nedläggning av trädskolan
- göra en konsekvensanalys av miljöpåverkan när trädskolan läggs ner ochträden måste transporteras från andra länder
- utreda möjligheten att organisera Riddersviks trädskola inom trafik- ochrenhållningskontoret för att på det sättet ha trädskolan kvar inom stadens verksamheter”
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande ger inte någon information.
Förvaltningens tjänsteutlåtande ger inte heller någon tydlig vägledning i om trädskolan är önskvärd att ha kvar utan anser att frågan är till sin natur politisk.
Vi hänvisar därmed till innehållet i den skrivning som finns från kommunstyrelsen och skrivningen som socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet lämnade till stadsdelsförvaltningen för beredning 2008-02-12. Vi ser fram emot ett utförligare svar från stadsledningskontoret innan definitiv ställning tas om trädskolans vara eller icke vara.”
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Granqvist (m), Ingela Gille Rausén (fp), Fredrik Wallén (kd), Birgitta Wahlman (m) mot6 nej
röster Berit Kruse (s), Erik Aranda (s), Eva Oivio (s), Seyfi Dogan (s) Tomas Melin (mp) Leif
Larsson (v), har stadsdelsnämnden beslutat enligt (m+fp+kd):s förslag till beslut.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 324-245/008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 mars2008.
Dnr 006-069-2008.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till satsningar på verksamheter för unga. Platser där tonåringar och unga vuxna kan mötas utifrån olika bakgrund, kulturell och etnisk tillhörighet. Verksamhetsmässigt har stadsdelen både bra och mindre bra erfarenheter från samarbete med Fryshuset. Förvaltningen förordar en långsiktighet som ändå verkar utifrån ett flexibelt perspektiv, men tar inte ställning i sakfrågan. Ska Fryshusets verksamhet ingå i stadens ordinarie budget bör dock verksamhetskrav och huvudmannaskap tydliggörs.
Samtidigt vill förvaltningen påtala behovet av etablerandet av liknade verksamhet i västerort.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt
inkomna medborgarförslag.
Dnr 000-086-2008.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 25 mars 2008.
Dnr 000-087-2008.
Svar på fråga från Leif Larsson och Margaretha Boman
Dnr 010-528-2007.
Leif Larsson och Margaretha Boman har i skrivelse med dnr 010-528/2007 frågat hur det går med projekt ”Dagismorfar” och om det blir någon fortsättning. Den 25 april 2006 anmäldes skrivelse angående inrättande av projekt ”Dagismorfar” från (v) till vilken (s) och (mp) anslöt sig. Förvaltningen såg positivt på förslaget att pensionärer utan ekonomisk ersättning skulle bidra med sina tjänster på förskolor som ”dagismorfar” på försök under ett år. Stadsdelsnämnden beslöt enligt förvaltningens förslag den 31 oktober 2006 och äldreomsorgen fick i uppdrag att verkställa beslutet. Förfrågan om intresse skulle gå ut via stadsdelsnämndens pensionärsorganisationer.
Endast en förskola, en av Hässelby gårds förskolor, har haft en pensionär som delaktig. Han har snickrat med barnen vilket uppskattades mycket.
Det bör ligga i pensionärsorganisationernas och övriga frivilligorganisationers samt förskolornas intresse att förmedla intresset av att pensionärer har möjlighet att delta i förskolan. Avdelningschefen för äldreomsorg förmedlar förskolornas namn till pensionärsorganisationerna och de frivilligorganisationer för äldre som får bidrag från stadsdelsnämnden. Förskolorna kommer att aktualisera sitt önskemål om att få en ”dagismorfar/dagismormor” och ta ställning till var och en som anmäler sitt intresse.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar.
Skrivelse till stadsdelsnämnden från (s)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 februari 2008.
Dnr 112-499-2007.
Kommunfullmäktige har beslutat att all verksamhet som inte är myndighetsutövning ska konkurrensutsättas under innevarande mandatperiod. Stadsdelsnämnden har därför ställt sig bakom en aktivitetsplan för upphandling och konkurrens i
vilken det redogörs för vilka verksamheter som ska upphandlas och när så ska ske. Höga kvalitetskrav kommer att ställas i förfrågningsunderlagen. Brukar- och anhörigperspektiven är viktiga att beakta samtidigt som förvaltningen avser att fortsätta den nära dialogen med IFS i dessa frågor. Troligen måste tidpunkten för upphandling i aktivitetsplanen för vissa gruppboendens del, av kvalitetsskäl, förskjutas något framåt i tiden.
___________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar på skrivelsen.
Stadsdelsnämnden beslutar att bifalla skrivelsen från (s)
Det är ytterst olyckligt att Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning väljer att konkurrensutsätta de känsliga verksamheterna inom handikappomsorgen och samtidigt skyndar förbi den statliga utredning som är tillsatt att utreda frågans tillämpning inom kommunerna, den s.k. Fritt val – utredningen.
Vi säger nej till detta och instämmer helt med det IFS anför i sin skrivelse.
Vidare vill vi påminna förvaltningen om JO:s utlåtande 1997-02-12 (dnr 2287 – 1996) om kommunens skyldighet att samråda med berörda organisationer om förfrågningsunderlaget som läggs som ett underlag för konkurrensutsättningen.”
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Leif Larsson (v) anslöt sig till (s):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 mars 2008.
Dnr 007-084-2008.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ansöker hos Socialstyrelsen om utvecklingsmedel om 3.342.000 kronor för perioden 1 maj 2008 – 31 december 2009 för inrättande av ett särskilt team som ska ha ett nära samarbete med hyresvärdar och i ett tidigt skede etablera kontakt med personer som riskerar att bli vräkta. Teamet ska genom metodutveckling och praktiskt arbete finna nya och bättre arbetsformer i syfte att förhindra vräkningar. Förvaltningens egna kostnader för teamets arbete beräknas till 1 mkr.
________________
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Socialstyrelsen.
ÖVRIGA FRÅGOR
Anmälan av skrivelse
Anmälan av skrivelse 25 mars 2008 från Berit Kruse m fl (s).
Dnr 500-162-2008
Anmälan av skrivelse 25 mars 2008 från Berit Kruse m fl (s) och Leif Larsson (v).
Dnr 600-163-2008
Dnr 400-165-2008
Anmälan av skrivelse 25 mars 2008 Leif Larsson (v).
Dnr 500-164-2008
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.