Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-03-24
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.18:30 Relationsvåldscenter vid Västerortspolisen informerar om sin verksamhet.Åsa Frostfeldt
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2009-03-31.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
· Personal från barnomsorgen diskuterade barngruppernas storlek.
· Samtal och diskussion fördes kring vård i livets slutskede på våra äldreboenden.
· Framfördes synpunkter på minglet i caféet 18.00-18.30.
· Otillåten fiskning vid stadsdelens strandbad diskuterades.
Anmäldes att inga medborgarförslag har inkommit till förvaltningen.
Anmäldes vidare förteckning över inkomna handlingar till
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 000-071-2009.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 16 mars 2009.
Stadsdelsnämnden bordlägger anmälan.
Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 16 mars 2009.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 mars 2009.
Dnr 102-072-2009.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 februari 2009.
Dnr 600-073-2009.
Sammanfattning
För att få struktur på hanteringen av avvikande händelser, lära av varandra och minska antalet föreslår förvaltningen att ett kvalitetsråd inrättas inom varje enhetschefsområde på Hässelgårdens och Skolörtens vård- och omsorgsboende. Kvalitetsrådet ska diskutera samtliga avvikande händelser på enheten.
En sammanställning och åtgärdsplan ska göras. Fokus ska vara på hur man kan förebygga så att händelsen inte upprepas. Detta är ett led i kvalitetssäkringen och ökar insikten i hur man genom att lära av varandra kan öka säkerheten.
_________________________
Stadsdelsnämnden beslutar att varje enhet i Hässelgårdens och Skolörtens vård- och omsorgsboende ska ha ett kvalitetsråd.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 februari 2009.
Dnr 600-140-2009.
Socialstyrelsen har gett ut nya föreskrifter och allmänna råd om Lex Sarah.
Syftet med de nya föreskrifterna och allmänna råden är att bidra till en mer enhetlig tillämpning av bestämmelserna i 14 kap. 2 § SoL respektive 24a § LSS samt att betona vikten av att förhindra att allvarliga missförhållanden uppkommer.
Förvaltningen har utarbetat förslag till rutiner för anmälan och handläggning av allvarliga missförhållanden (Lex Sarah) enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. Rutinerna består av en beskrivning av hur förvaltningen ska hantera anmälan, utredning och åtgärd som illustreras av ett flödesschema samt blanketter för anmälan och hantering av anmälan. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att fastställa förvaltningens förslag till rutiner för handläggning av allvarliga missförhållanden (Lex Sarah).
Ledamot Leif Larsson (v) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på (v):s återremissyrkande.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremiss.
Reservation
Ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet till vilket vice ordförande Berit Kruse m fl (s) anslöt sig till enligt följande:
”Återremittering av ärendet med följande punkter
Förtydliga flödesschemat, se sidan 10 i tjänsteutlåtandet. Det måste framgå mycket tydligt till vem anmälan skall lämnas då t ex enhetsschefen är föremål för anmälan.
Att all personal informeras om gången då ovanstående gäller, är mycket viktigt.
På anmälningsblanketten måste en mening bifogas med denna innebörd.”
Ärendets fortsatta behandling
Stadsdelsnämnden fastställer förvaltningens rutiner för handläggning av allvarliga missförhållanden (Lex Sarah).
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 februari 2009.
Dnr 602-141-2009.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har under hösten tillsammans med kvalitetsutvecklare gjort en uppföljning av hälso- och sjukvården vid Råcksta vård och omsorgsboende. Personalen är engagerade och gör ett gott arbete utifrån sina förutsättningar. De har under 2008 utvecklats i följsamheten till basala hygienrutiner avseende handhygien och klädsel samt håller händer och armar fria från smycken och klockor. De brister och utvecklingsområden som finns är till stor del likartade på alla våningsplan. Kvaliteten på dokumentationen i omvårdnadsjournalerna varierar och behöver utvecklas. Andra områden som behöver utvecklas är vård-planering och riskinventering för att identifiera problem, risker och behov samt upprätta vårdplaner. Avvikelsehanteringen fungerar otillfredsställande. Rapportering av avvikelser är en skyldighet för all hälso- och sjukvårdspersonal och en del i den fortsatta utvecklingen av verksamheten.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner medicinskt ansvarig sjuksköterskas redovisning och uppdrar till vårdgivaren att vidta de åtgärder som framkommit vid uppföljningen.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade
sig mot beslutet enligt följande:
”Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden godkänner medicinskt ansvarig sjuksköterskas redovisning och uppdrar till vårdgivaren att vidta de åtgärder som framkommit vid uppföljningen.
Stadsdelsnämnden ger vidare förvaltningen i uppdrag att senast vid junisammanträdet redovisa hur avtalet mellan staden och vårdgivaren följs.
Stadsdelsnämnden anför följande
Ärendet innehåller 16 rapporter och varje delrapport innehåller ett stort antal områden där åtgärder med det snaraste måste vidtas. Vissa förbättringsåtgärder, åtta områden, som medicinskt ansvarig sjuksköterska redovisar ska vara åtgärdade senast den 1 juni 2009. För övriga brister anser vi att vårdgivaren ska ta fram en tydlig tidsplan för åtgärder som ska vidtas.
Den tidsplan som vårdgivaren får i uppdrag att ta fram ska redovisas vid aprilnämnden. Bristerna är i den omfattningen att vi anser att en granskning måste genomföras av hur avtalet följs och att denna granskning ska redovisas senast vid junisammanträdet 2009.”
Särskilt uttalande
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi hänvisar till skrivelse av den 27 januari 2009 angående Råcksta sjukhem, där vi påpekar att eventuella brister omedelbart ska åtgärdas och att åtgärdsplaner med tillhörande tidplaner upprättas”.
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 januari 2009.
Dnr 602-142-2009.
Kommunfullmäktige har beslutat om en uppföljningsmodell för utförare enligt ramavtal om enstaka platser samt stadens vård- och omsorgsboende i Stockholms stad. Syftet med uppföljningen är att få kunskap om vilka styrkor, svagheter och angelägna förbättringsområden som finns i verksamheten. Intrycket av Råcksta sjukhem är att enheten under 2009 bör fokusera på dokumentation inom både SoL och HSL, utveckla basala hygienrutiner, rehabiliteringsbedömningar samt ge personalen möjligheter i att utveckla sig i svenska språket.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning och överlämnar den till Stockholms stads äldreförvaltning.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Stadsdelsnämnden uppdrar till vårdgivaren att vidta åtgärder för de brister som uppföljningen visar samt redovisa tidsplaner för det som enligt förvaltningen ska förbättras på kort respektive lång sikt.
Stadsdelsnämnden uppdra till förvaltningen att granska om avtalet som upprättats mellan staden och vårdgivaren följs och att denna granskning redovisas för nämnden senast vid junisammanträdet 2009
I verksamheten vid Råcksta sjukhem har i verksamhetsuppföljningen påvisats vissa brister.
Stadsdelsnämnden anser att då brister påvisas ska alltid åtgärdsprogram med tidsplaner upprättas så att de boende kan känna säkerhet och trygghet. Nämnden vill att en granskning genomförs för att säkerställa att det överenskomna avtalet följs.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp)
och ledamot Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 mars 2009.
Dnr 402-158-2009.
Uppföljning sker via kontinuerliga möten med fritidsentreprenörerna samt via anmälda och oanmälda besök på verksamheterna. Eventuella brister rapporteras till respektive entreprenör för åtgärd. Ej åtgärdade brister eller ej fullgjorda åtaganden resulterar i att bristen avhjälpes på fritidsutförarens bekostnad eller i avdrag på ersättning. Plan för brukarinflytande och information liksom rutiner för förbättringsförslag finns. Utvärdering sker i samband med verksamhetsberättelse samt efter enskilt utförd aktivitet/insats.
Stadsdelen är delaktig i stadens utvärdering av kollo, bl.a. via inspektionsbesök.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning om uppföljning och utvärdering av fritidsverksamheterna för barn och ungdom 2008 i Hässelby-Vällingby.
Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att snarast redovisa för nämnden vad senaste uppföljningen av fritidsverksamheten för barn och ungdom kom fram till
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att följa upp fritidsverksamheten i någon form av brukarundersökning
Stadsdelsförvaltningen ger förvaltningen i uppdrag att redovisa för nämnden om avtalet följs och vilka eventuella avvikelser eller tillägg/förändringar som gjorts.
Vi välkomnar att stadsdelsförvaltningen redogör för de rutiner som i dagsläget finns för uppföljning av verksamheten för barn och unga men vi saknar en redogörelse för vad denna uppföljning kommit fram till. Vad fungerar bra i verksamheten och vilka brister finns som behöver åtgärdas? Det är angeläget att detta kommer till nämndens kännedom.
Dessutom har vi följande synpunkter på rutinerna:
- Av förvaltningens genomgång framgår att det inte finns några rutiner för att utvärdera vad stadsdelens barn och ungdomar och deras föräldrar anser om verksamheten. Är de nöjda?
- Till de rutiner som förvaltningen redovisar behöver någon form av brukarundersökning läggas till.
- I tjänsteutlåtandet framgår också att det saknas rutiner för att utvärdera hur många barn och ungdomar som tar del av verksamheterna och vilka som inte gör det. Deltar lika många tjejer som killar? Kommer de från alla områden i vår stadsdel? Är vissa områden underrepresenterade?
- Ska stadsdelens skattekrona användas, och komma alla till del, är det avgörande att nämnden får reda på den här typen av grundläggande information.
- I förvaltningens redovisning till nämnden bör det därför läggas till hur många barn och ungdomar som deltar i verksamheten, könsfördelningen, bostadsområde och ålder.
Därutöver är det svårt att förstå hur uppföljningen av fritidsverksamheten går till. På ett ställe i ärendet står det att det sker med ”en till två verksamhetsbesök i veckan”. På ett annat ställe i ärendet står det att fritidsverksamheten följs upp ”efter enskilt genomförd aktivitet samt uppföljningsredovisningar i samband med verksamhetsberättelse”.
Det känns sammanfattningsvis angeläget att uppföljningsrutinen justeras och att resultatet som framkommit hitintills redovisas för stadsdelsnämnden.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 mars 2009.
Dnr 007-157-2009.
Socialstyrelsen har fått socialdepartementets uppdrag att fördela ytterligare stimulansmedel för 2009 och 2010 till kommuner och landsting för insatser inom vård och omsorg om äldre personer för att fortsätta påbörjade satsningar och för nya projekt. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd tilldelas ytterligare 5 989 tkr i stimulansmedel för 2009 och 2010. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att de nya stimulansmedlen används för projekt inom kost och nutrition, demensvård inklusive äldrepsykiatri samt det sociala innehållet.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till användande av
stimulansbidrag för 2009 och 2010 på 5 989 tusen kronor.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Dnr 006-059-2009.
Regeringen beslutade den 24 maj 2006 att tillkalla en delegation för utveckling av bostäder och boende för äldre. Slutbetänkandet ”Bo bra hela livet”
(SOU 2008:113) överlämnades till statsrådet Maria Larsson i december 2008. Delegationen lägger fram förslag och överväganden till nya begrepp för boende för äldre samt gör konsekvensanalyser och redovisar genomförandeaspekter.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har fått betänkandet ”Bo bra hela livet” på remiss från Äldreroteln.
Förvaltningen instämmer i delegationens förslag att benämningen av äldreboenden behöver förtydligas. Förslagen om tre begrepp, seniorboende, trygghetsboende samt vård- och omsorgsboende är bra. Förvaltningen saknar dock att begreppet servicehus och innehållet i vården och omsorgen inte kommenteras.
Förvaltningen anser att det behövs ett beslut från biståndshandläggare för att säkerställa att en utförarenhet har ansvar för att svara på larm vid trygghetsboende. För vård- och omsorgsboende är det viktigt att ha kvar vilken inriktning boendet har eftersom personalens kunskap och innehållet i vården och omsorgen är olika för de olika inriktningarna.
1. Stadsdelsnämnden antar i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande
Stadsdelsnämnden välkomnar äldreboendedelegationens förslag. Stockholms stad ligger långt framme i processen att inrätta trygghetsboenden för att svara mot efterfrågan på bostäder med service, möjlighet till gemenskap och god tillgänglighet. Studier visar att om äldre får tillgång till senior- eller trygghetsbostad kan behovet av särskilt boende med heldygnsomsorg minskas,
något som är positivt främst för den äldre men också för samhället i form av minskade kostnader.
Äldreboendedelegationens förslag innebär ett välkommet försök att rensa i floran av begrepp på äldreboendeområdet. Ju fler begrepp, desto större risk för begreppsförvirring och felaktiga förväntningar på de olika boendeformerna.
Enligt delegationens förslag ska boendeformerna i framtiden indelas i tre grupper: ordinärt boende dit även seniorbostäder ska räknas, trygghetsboenden som inte är biståndsbedömda och har tillgång till service och gemenskap samt vård- och omsorgsboenden med heldygnsomsorg.
Om delegationens förslag blir lag innebär det att servicehusen behöver omdefinieras till vård- och omsorgsboenden, trygghetsboenden eller seniorboenden.
Servicehus har blivit en boendeform som färre efterfrågar, inte minst som ett resultat av att det ordinära bostadsbeståndet har blivit mer tillgänglighetsanpassat. Ändå har servicehus alltjämt en viktig roll att fylla i Stockholms stad som mellanboende och är en del i mångfalden av boende- och stödformer.
I närtid är vissa servicehus en resurs för tillskapande av trygghetsboenden.
I Stockholms stads budget 2009 namnges fyra servicehus/äldreboenden som
i ett första skede kan bli aktuella som trygghetsboenden, Rinkeby äldreboende/servicehus, Kastanjen i Hägersten-Liljeholmen, Långbroberg i Älvsjö och Väduren på Norrmalm. Utöver detta har kommunstyrelsen beslutat om att ett trygghetsboende ska inrättas i fd Nälsta servicehus.
Innan servicehus kan omdefinieras och omvandlas krävs noggranna bedömningar av behov och efterfrågan i stadsdelsnämnden och äldreomsorgsregionen men framför allt i hela staden. Det är också viktigt att ta stor hänsyn till statusen på de boende och att de får den stöd och omsorg som de behöver och har rätt till, oavsett vad deras boende kallas.
Om Stockholms stad på sikt fullt ut omdefinierar servicehusen enligt äldreboendedelegationens förslag och den väntade nya lagstiftningen, måste trygghetsboendena och de kvarvarande servicehusens uppgift och funktion, liksom efterfrågebilden och ekonomin i de olika boendeformerna, noga utvärderas och följas upp innan så sker.
För att delegationens förslag om trygghetslarm ska ges till alla som bor i en
trygghetsbostad utan föregående biståndsbedömning, krävs det en annan form av organisering av detta i staden.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande med nedanstående tillägg som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen
Stadsdelsnämnden anför
En viktig fråga i denna remiss är: vad händer med servicehusen. Det ger inte utredningen svar på. Servicehusen finns idag som en boendeform och servicehusens vara eller icke vara och behovet av denna form är inte diskuterad eller utredd.
Det oroar att den moderatstyrda majoriteten nu avvecklar servicehus i staden trots vallöftet att inga servicehus ska läggas ned!
Ingen analys av de äldres behov av bostäder har genomförts.
För att framtidens äldreboende ska bli tryggt och välfungerande så krävs det en analys av nuvarande boendeformer och genomarbetade planer som bemöter de olika behov som varje individ har.
Oklarheterna mellan seniorboende, trygghetsboende och servicehusboende återstår att reda ut. Trygghetsboende med lägre servicenivå är inte en acceptabel ersättning för servicehusen. Därför vänder vi oss emot att servicehusen ska omvandlas till trygghetsbostäder.
En kommunövergripande politisk referensgrupp för äldreboendeplaneringen behöver tillsättas för att dels reda ut de olika begreppen och dels för att nära följa det arbete som idag sker via Micasa, äldreförvaltningen och via de olika stadsdelsnämnderna. Skall detta arbete bli framgångsrikt behövs en central samordning och återkoppling.
I övrigt ställer vi oss bakom de synpunkter Kommunstyrelsens pensionärsråd framför i sitt remissvar.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till eget förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 303-2565/2008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 januari 2009.
Dnr 006-041-2009.
Kommunstyrelsen har gett miljöförvaltningen i uppdrag att undersöka badvattenkvaliteten vid 8 nya tilltänkta platser för strandbad i Stockholm.
Endast en av dessa platser ligger i Hässelby-Vällingby, det är Hässelby strand-bad. Ur bakterielogisk synvinkel har Miljöförvaltningen ingen invändning emot att inrätta bad på någon av de föreslagna platserna förutom vid en. Miljöförvaltningen rekommenderar dock att avvakta ytterligare ett års provtagning innan beslut tas om inrättande av officiellt strandbad vid Hässelby strandbad.
Detta på grund av att några av vattenproverna har visat på något förhöjda nivåer.
Orsakerna till den ojämna vattenkvaliteten vid Hässelby strandbad ska identifieras under 2009 innan ett eventuellt beslut tas om att inrätta ett officiellt strandbad på platsen.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
”Det är viktigt att Stockholm får ett renare vatten och att alla stockholmare ges möjlighet till rekreation vid stadens strandbad, vilket skulle öka livskvalitet får många.
Ett ytterligare tillskott av strandbad med officiell status i vår stadsdel ser vi som en möjlighet att ytterligare stärka stadsdelens attraktionskraft.
Från Alliansens sida tycker vi, i enligt förvaltningens förslag till remissvar, därför det är bra att Miljöförvaltningen under 2009 kartlägger orsakerna till att de bakteriologiska värdena ibland är för höga. I synnerhet som många redan använder badet och kommer så göra under 2009.
I vetskap om att staden har begränsade resurser för att iordningsställa strandbaden är det viktigt att identifiera vilket företag/organisation som kan ha ett ansvar till de förhöjda bakteriologiska värdena. I första hand ska inte skattemedel användas för att utreda och åtgärda, utan kostnaden skall drabba den som bär ansvaret.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 314-2790/2008
Dnr 006-082-2009.
Motionärerna har i sin motion lyft fram frågan om att staden bör föra samtal med Clear Channel om en utvidgning av Stockholm City Bikes till närförort och förort. Samarbetet mellan Stockholm stad och Clear Channel som resulterade i Stockholm City Bikes är enligt förvaltningen ett utomordentligt sätt att marknadsföra cykeln som ett användbart alternativ i stockholmstrafiken. Motionärernas förslag dels om utvidgning av Stockholm City Bikes till närförort och vissa förorter dels om att utöka utlåningstiden per dygn, är ett förslag som helt är i överensstämmelse med stadens miljöprogram samt i förlängningen de nationella miljömålen.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Remiss från Länsstyrelsen i Stockholms län, dnr 7010-2008-100003
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 februari 2009
Dnr 602-670-2008.
Länsstyrelsen emotser en tillsynsplan för år 2009 för de enskilda verksamheter som finns i kommunen. De verksamheter som omfattas i Hässelby-Vällingby är Sjöberga Gård och Villa Vesta Gruppboende. Efter genomförd inspektion av respektive verksamhet ska tillsynsrapport med kommunens bedömning skickas in till Länsstyrelsen. För nämndens kännedom bifogas tidplan för uppföljning av samtliga boenden för äldre som faller inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds ansvar.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Länsstyrelsen i Stockholms län.
Remiss från Länsstyrelsen i Stockholms län, dnr 7011-2008-97489
Dnr 006-009-2009.
Länsstyrelsen har begärt av stadsdelsnämnden att inkomma med en tillsynsplan för enskilda verksamheter inom omsorg om personer med funktionshinder, nedan kallad Omsorgen. Denna tillsyn görs varje år. Efter genomförd tillsyn återkommer förvaltningen med en tillsynsrapport.
_______________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till tillsynsplan för enskild verksamhet inom omsorg om personer med funktionsnedsättning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade (LSS). Tillsynsplanen översändes till Länsstyrelsen
i Stockholms län.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 24 mars 2009.
Dnr 000-075-2009.
Skrivelse till stadsdelsnämnden från (s)
Dnr 500-216-2008.
Berit Kruse m fl (s) har i en skrivelse till stadsdelsnämnden ställt frågor om stadsdelens budget- och skuldrådgivningsverksamhet gällande antal sökande, väntetider, tillgänglighet mm. Förvaltningen redovisar i detta tjänsteutlåtande statistik över stadsdelens budget- och skuldrådgivningsverksamhet för år 2007 och 2008. Därutöver redovisas svar och kommentarer med anledning av de frågor som ställs i skrivelsen, samt de förtydliganden kring väntetid och samerkan med de fackliga organisationerna som begärdes i nämndens beslut om återremiss den 26 augusti 2008. Svaret har även kompletterats med statistikuppgifter i enlighet med vad som begärdes i nämndens beslut om återremiss den 28 oktober 2008.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
2. Stadsdelsnämnden uttalar härutöver följande
Enligt förvaltningens egen beskrivning behövde flertalet av dem som under 2008 fick rådgivning hos Budget- och skuldrådgivare ”stöd och hjälp med att sköta sin vardagsekonomi, inte minst att planera sin ekonomi …”. Det framgår även att det i ärenden ofta finns ”stor oreda, brist på struktur….”
Av ärendet framgår även att endast 4.5 % av ärendena rör skuldsanerings-ansökan.
Vidare framgår att av de skulder som det rör utgjorde t ex banklån 43.5 % och kontokort 76 %. Inga av dessa skulder föranleder risk för vräkning, eller avstängning av el eller vatten. Snarare handlar detta om att banker och kreditinstitut istället bör ta ett eget ansvar för givna krediter.
Det blir därför oförklarligt om inte merparten av dessa frågeställningar istället besvaras (och ibland besvaras bäst) av socialsekreterare eller boendestödjare, och/eller hänvisas till kronofogde, konsumentverkets, bankers, stadens eller andras webbaserade eller tryckta kunskapskällor.
Den bild av de sökande som ges i ärendet tyder på att kontakt med en kompetent socialsekreterare med kunskaper kring människors hela livssituation till och med borde vara att föredra i många fall, snarare än en budget- och skuldrådgivare. Detta för att problematiken synes vara betydligt bredare än
att endast omfatta de ekonomiska aspekterna av livet.
Enligt redovisningen har de hushåll som erhållit rådgivning hos budget och skuldrådgivare i genomsnitt tagit 8.5 timmar. Detta är mycket tid, och bör ställas i relation till den handläggartid som barnfamiljer med särskilda behov m fl grupper får.
I linje med uppdrag i VP har nu istället boendestödjare erhållit utbildning i enklare budget- och skuldrådgivning så att en kort och kärnfull insats kan erbjudas en större grupp samt hänvisning till ovan nämnda kunskapskällor. Nu planeras även att socialsekreterare också kan få denna utbildning, vilket förhoppningsvis sker snarast. Dylik rådgivning bör då kunna ske med betydligt kortare väntetid.
Att låta hushåll köa i åratal kan endast leda till att relativt enkla ärenden blir väldigt allvarliga. Och att köa för en insats kan tyvärr minska incitamentet till att lösa problemen på andra sätt. Somligt av den hjälp som enligt ärendet
efterfrågas; hjälp att planera sin ekonomi, samt ge råd bör dessutom kunna göras i grupp, och ej endast vid enskilda besök. En studiecirkel i vardagsekonomi planeras nu – vilket är ett lovvärt initiativ.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.”
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 februari 2009.
Dnr 600-101-2009.
Dnr 600-103-2009.
Nämnden har i skrivelser till förvaltning uttryckt oro över fördelningen mellan ersättningsnivåerna till utförarna samt givit förvaltningen i uppdrag att genomföra eventuella åtgärder för att säkerställa en rättvis och lika biståndsbedömning som överensstämmer med staden i övrigt. Den enskildes behov av vård- och omsorg ska tillgodoses oavsett vilken ersättningsnivå som uppmätts. Enbart lägre ersättningsnivåer på enheter där personalbehovet är stort kan på sikt leda till brister i kvaliteten. Förvaltningen har därför uppmanat samtliga utförare att påkalla ommätning i de fall där utföraren anser att det är befogat. SNAC-rapporten i sig föranleder ingen förändring av biståndshandläggarnas arbetssätt.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelserna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 februari 2009.
Dnr 600-666-2008.
Socialdemokraterna har i en skrivelse den 16 december påtalat en oro över att det framkommit synpunkter på kvalitén och brister på Råcksta vård- och omsorgsboende, speciellt på avdelning 7 och 8. Nämnden beslöt enhälligt den 27 januari att sammankalla en extra nämnd den 3 februari där Carema bjöds in för att informera om sin verksamhet och berätta hur de hanterade den kritik som framkommit från plan 7 och 8. Förvaltningens kvalitetsansvarig och medicinskt ansvarig sjukskö-terska genomförde vecka fem och sex en extra uppföljning som redovisades vid nämndsammanträde den 3 februari.
Det som kvarstod sedan den kommunala driften var framförallt allvarliga brister i dokumentation och hygienrutiner. Carema delar förvaltningens analys och redovisar en åtgärdsplan och tidsplan för att komma tillrätta med bristerna.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
ÖVRIGA FRÅGOR
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 24 mars 2009 från Birgitta Wahlman m fl (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp) och Fredrik Wallén (kd) till vilket Berit Kruse m fl (s) och Tomas Melin (mp) anslöt sig till.
Dnr 500-207-2009.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.