Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-05-14
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.Klockan 18:30 Information av Natalie Quintero om förvaltningens uppsökande verksamhet inom äldreomsorgen.
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2009-05-20.
Antecknades att vice ordförande Berit Kruse tog över ordförandeskapet från och med § 25 och resterande del av sammanträdet. Stadsdelsnämnden beslöt att utse ledamot Bo Arkelsten att jämte vice ordförande Berit Kruse justera protokollet från och med § 25.
· Ordförande informerade om att stadsdelsnämnden genom ordförande och vice ordförande samt förvaltningsledningen med Hedersbelöning tackat 22 medarbetare som arbetat 30 år i Stockholms stad. En efterföljande tillställning med middag och dans för denna grupp sker i Stadshuset måndagen den 18 maj.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
· Hyresgäster/arrendatorer i Kyrkhamnsområdet följer inte strandskyddsreglerna. Förvaltningen har löpande tillsyn över området. Kommer att titta på detta. Biblioteket på Råcksta vård- och omsorgsboende. Mycket korta öppettider.Förvaltningen tittar på detta.
· Parkvägarna i Nälsta. Sprickor i asfalten.
Förvaltningen tittar på detta.
· Positiva uttalande om Friskvårdscentrum i Hässelby. Vore bra med ett i Vällingby också.
· Medborgarhuset Trappan. Konstaterande att det florerar mycket skild information om när och vad som ska hända med Trappan.
Anmäldes att inga medborgarförslag har inkommit till förvaltningen.
Anmäldes vidare förteckning över inkomna handlingar till
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 001-258-2009.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 4 maj 2009.
Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 4 maj 2009.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 maj 2009.
Dnr 100-259-2009.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden överlämnar tertialrapport 1-2009 till Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen ökad omslutning med 33,7mnkr (blankett 4).
3. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med1,2 mnkr avseende insatser för hemlösa.
4. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med0,4 mnkr för avveckling av lokal (blankett 5 och 9).
5. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om medel för tomgångs-hyror 0,8 mnkr (blankett8).
6. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om stimulansbidrag för utbyggnad av förskolelokaler 4,8 mnkr (blankett11).
7. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med0,5 mnkr förombyggnad av särskilt boende för äldre (blankett 5 och 12).
8. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med2,5 mnkr avseende förskolor med hög hyra (blankett 5 och 13).
9. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 1,0 mnkr för projekt om sänkning av sjukfrånvaron (bilaga 2).
10. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 4,3 mnkr för vattenförbättrande åtgärder (bilaga 3).
11. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om2,9 mnkr för projekt om förebyggande insatser (bilaga 4).
12. Stadsdelsnämnden godkänner upplösandet av Hässelgårdens äldreboende som resultatenhet.
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens tjänsteutlåtande
Stadsdelsnämnden anför följande
Återigen konstaterar vi att rapportverktyget ILS-webb där fastställda mål, angivna målvärden för indikatorer som baseras på kommunfullmäktiges mål för olika verk-samheter inte på ett tillräckligt tydlig sätt visar på de åtgärder som vidtagits för att balans i budget ska uppnås.
Vi vet att i olika granskningar så framstår stadsdelen som en av de som i bedömningar inom de olika verksamheterna har blivit mer restriktiv, barngrupperna blir större i förskolan, ungdomsarbetslösheten ökar och det tyvärr är en kraftig ökning av anmäl-ningar på barn som far illa. Detta framgår inte tillräckligt tydligt av rapporten.
Den aktivitetsplan som den borgerliga majoriteten beslutat om har lett till att de flesta verksamheterna inom känsliga områden som äldreomsorgen och omsorgen om funktionshindrade har privatiserats och drivs nu av vinstdrivande företag .
Hur mycket utförsäljningen/konkurrensutsättningen kostar skattebetalarna finns ingen uppgift på.
Det som ändå är mest oroande är att det inte finns en tillräckligt säker uppföljning av dessa verksamheter.
Att moderaterna vägrar att låta kommunen lägga bud på upphandlingar visar på att
utförsäljningen är endast av ideologisk orsak och inte har med kvalitetsförbättringar att göra.”
Ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) anslöt sig till (s):s anförandetext enligt följande:
”Återigen konstaterar vi att rapportverktyget ILS-webb där fastställda mål, angivna målvärden för indikatorer som baseras på kommunfullmäktiges mål för olika verksam-heter inte på ett tillräckligt tydlig sätt visar på de åtgärder som vidtagits för att balans
i budget ska uppnås. Vi vet att i olika granskningar så framstår stadsdelen som en av de som i bedömningar inom de olika verksamheterna har blivit mer restriktiv, barn-grupperna blir större i förskolan, ungdomsarbetslösheten ökar och det tyvärr är en kraftig ökning av anmälningar på barn som far illa. Detta framgår inte tillräckligt tydligt av rapporten.
Hur mycket utförsäljningen/konkurrensutsättningen kostar skattebetalarna finns ingen uppgift på. Det som ändå är mest oroande är att det inte finns en tillräckligt säker uppföljning av dessa verksamheter. Att moderaterna vägrar att låta kommunen lägga bud på upphandlingar visar på att utförsäljningen är endast av ideologisk orsak och inte har med kvalitetsförbättringar att göra.”
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 april 2009.
Dnr 007-260-2009.
Sammanfattning
Hässelby-Vällingby stadsdelförvaltning har med stöd av stimulansmedel om totalt 3.215.000 kronor från Länsstyrelsen i Stockholms län, genomfört projektet
- Ökad tillgänglighet och snabbare insatser till missbrukarvården för unga vuxna
(18-25 år) med tungt missbruk. Det har genomförts under perioden januari 2007 – december 2008. Sammantaget har projektet varit framgångsrikt och givit insikt om
att det är möjligt att nå framgångar i missbrukarvården om tidiga insatser med struktu-rerade behandlingsmetoder kan sättas in. Arbetssätt och metoder är sedan mars 2009 helt implementerade i den ordinarie verksamheten inom Vuxenheten.
_________________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport och projektredovisning och översänder den till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Svar på bidragsansökan från Medborgarhusföreningen Trappan
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 april 2009.
Dnr 004-256-2009.
Medborgarhusföreningen Trappan har 2009 beviljats ett verksamhetsbidrag på 50 000 kr samt en hyresersättning på 125 000 kr av stadsdelsnämnden.
Föreningen har nu inkommit med en ansökan om ytterligare stöd från stadsdelsnämnden. Medborgarhusföreningen ansöker om ett generellt verksamhetsbidrag samt en generell hyresersättning för 2009.
Förvaltningen föreslår att medborgarhusföreningen Trappan får ansöka om kultur-bidrag vid varje verksamhetstillfälle, samt att föreningen ska debitera förvaltningen för varje hyrestillfälle - efter de 125 000 kr är förbrukade -.
Enligt Svenska Bostäder planeras en evakuering av verksamheten från 1 oktober 2009 inför planerad ombyggnation med start i januari 2010.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-728/2008
Dnr 006-229-2009.
Miljöpartiet har inlämnat en motion om att göra stadshuset mer tillgängligt även för personer med funktionshinder. Flera av åtgärderna som 2002 påpekades av trafik-kontoret i programmet ”Stockholms stadshus – öppet för alla” har ännu inte blivit genomförda. Motionärerna föreslår att en ny åtgärdsplan för att göra stadshuset tillgängligt för människor med funktionsnedsättningar tas fram till år 2010 då Stockholm har som målsättning att vara världens mest tillgängliga huvudstad och att en utvärdering görs av Fastighetskontorets kompetens när det gäller tillgänglighets-frågor. Stadsdelsförvaltningen delar uppfattningen att stadshusets alla delar ska vara tillgängliga för alla.
________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 001-0601/2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 april 2009
Dnr 006-194-2009.
I september år 2007 tillkallades en särskild utredare med uppdrag att göra en total-översyn av alkohollagen. Utgångspunkten har varit en restriktiv alkoholpolitik för folkhälsan som sedan länge varit ett viktigt instrument för Sverige alkoholpolitik. Utredningen direktiv har varit tämligen omfattande, frågor som särskilt belysts har varit privatinförsel och detaljhandelsförsäljning såsom gårdsförsäljning och alkoholservering. Direktiven präglas av en viss motsättning mellan å ena sidan skyddsaspekterna och å andra sidan näringslivspolitiskt betingade önskemål. Detaljhandelsmonopolet har inte ifrågasatts. Vad gäller serveringstider föreslås ingen ändring i kommunens rätt att bestämma öppettider vid alkoholservering. En viss be-gränsning föreslås dock. Serveringstillstånd ska inte kunna medges längre än till längst klockan 03.00. Stadsdelsförvaltningen är i huvudsak positiv till den nya alkohollagen men en del förtydligande och ändringar föreslås. Stadsdelsförvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet som svar på remissen.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden anför härutöver följande:
Den alkoholpolicy som kommunfullmäktige tidigare fattat beslut om täckerin de flesta av de frågor som tas upp i remissen. Vi hänvisar till stadens policy och föreslår att staden fortfarande får hantera dessa frågor i enlighet med nämnda policy.
Vi delar också förvaltningens åsikt om att minderåriga inte ska bjudas på alkohol.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) anslöt sig till:
”Vi har alltid varit företrädare för en alkoholpolitik som är restriktiv. Vi vet vilka enorma skador alkoholdrickandet medför.
Från borgerligt håll har vi ibland fått motstånd när vi velat lagstifta för att begränsa tillgången till alkohol.
Detta synsätt tycker vi skymta även i detta lagförslag. Det blir tydligt när det gäller frågan om att få bjuda ungdomar på alkohol. Där tar vi klart avstånd från att det ska vara tillåtet att bjuda ungdomar på alkohol ”om det står klart att det inte kan vara till skada i den aktuella situationen”.
Vi tycker att det ska vara förbjudet att bjuda underåriga ungdomar på alkohol.
Det är viktigt att vara tydlig på den punkten, särskilt när vi vet att ungdomarna dricker alltmer alkohol. Och får problem av detta.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 109-2249/2008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 april 2009.
Dnr 006-232-2009.
Ett 25-årigt avtal för cirka 50 koloni- och fritidsträdgårdar löper ut den 30 september 2010. En arbetsgrupp med representanter för föreningen Storstockholms koloni-trädgårdar FSSK och staden har tagit fram förslag till nya arrendeavtal, medlemsavtal samt ordningsföreskrifter. Ärendet har förutom till Hässelby-Vällingby stadsdels-nämnd, skickats på remiss till övriga stadsdelsnämnder, trafik och renhållnings-nämnden och kulturnämnden. Förvaltningen anser att koloniträdgårdsverksamheten är en viktig verksamhet och att det är angeläget att så många som möjligt ges förmånen att odla och ha en kolonilott. Meningarna om arrendeavgifternas storlek går vitt isär och är en fråga som stadsdelsförvaltningen ej tar ställning till.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens remissvar
Stadsdelsnämnden anser att avtalen med berörda föreningar skall tecknas för 25 år i likhet med tidigare avtal.
Stadsdelsnämnden anser att den slutliga avtalstexten måste utarbetas genom ytter-ligare förhandlingar mellan staden och koloniträdgårdsrörelsens företrädare med möjlighet till konsultation av respektive parts juridiska företrädare
Därutöver vill vi framföra följande
Koloniträdgårdsverksamheten, inkluderande både föreningar med stugor och fritids--trädgårdar utan enskilda stugor, utgör ett viktigt inslag i Stockholms gröna struktur. Verksamheten har betydelse för stadens möjligheter att i framtiden vara en ekologiskt hållbar storstad och bidrar till stadens krisberedskap. Trädgårdsverksamheten utgör även ett icke föraktligt inslag i stadens friskvårdande verksamheter för medborgarna.
Mot denna bakgrund är det viktigt att staden noga utformar de handlingar som skall ligga till grund för denna verksamhet. Avtalen med koloniträdgårdsföreningarna i Stockholm utarbetades för 25 år sedan efter en omfattande genomgång av de då gällande lagarna och med konsultation av motsvarande avtal på andra ställen i Sverige och utomlands. I huvudsak har de hittills gällande avtalen fungerat väl.
De utsända förslagen till nya avtal inrymmer ett antal ändringar i förhållande till de tidigare avtalen som förutom att de är svåra att utläsa även är dåligt testade vad gäller konsekvenserna för föreningarna och deras medlemmar.
Den rådande avtalsmodellen bygger på ett väl fungerande samspel mellan arrende-avtalen mellan staden och föreningarna liksom mellan föreningarna och deras med-lemmar såväl beträffande arrendeavtal, stadgar och ordningsregler. Det är helt nödvändigt att regelverket är juridiskt hållbart för alla parter.
Om koloniträdgårdsverksamheten i en storstad som Stockholm skall kunna upprätt-hålla sin målsättning att göra det möjligt även för familjer med mindre inkomster att få tillgång till en trädgård måste staden bidra med rimliga arrendekostnader och med långa arrendetider.
De faktiska byggkostnaderna för kolonistugor är idag så pass höga att det krävs goda ekonomiska villkor för att kunna investera i köp eller nyuppförande av en kolonistuga. Det torde vara helt uteslutet att medborgare vågar eller kan göra sådana investeringar om de endast garanteras en avskrivningstid av fem år eller mindre. Även ansträngningarna för att åstadkomma fina trädgårdar i stadens parklandskap skulle minska avsevärt under sådana premisser. Om staden dessutom vill övervältra ett ännu större ansvar för de gemensamhetsanläggningar som ska finnas på områdena krävs ytterligare investeringsvilja både ekonomiskt och arbetsmässigt bland föreningarnas medlemmar.
Det är därför viktigt att även arrendetiderna för fritidsträdgårdsföreningarna blir längre än fem år.
Vill staden minimera kostnaderna för att upprätthålla en god fungerande koloniträdgårdsverksamhet för stadens invånare är det nödvändigt att träffa väl avvägda avtal med väl fungerande föreningar som själva kan upprätthålla målsättningen med verk-samheten och förmedla kunskap och intresse för verksamheten bland blivande kolo-nister.
Att i huvudsak träffa de grundläggande överenskommelserna med en motpart som företräder samtliga stadens koloniföreningar skulle innebära avsevärda besparingar beträffande stadens skötsel- och kontroll av gällande arrendeavtal.
Det är därför angeläget att staden medverkar till att ge koloniträdgårdsföreningarnas regionala samverkansorgan, Föreningen StorStockholms Koloniträdgårdar, reella möjligheter att fungera som stadens huvudsakliga motpart för dessa avtal genom att inte teckna motsvarande avtal med andra föreningar än sådana som är medlemmar i FSSK.”
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och tjänstgörande ersättare Birgitta Wosse (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Bengt Roxne (s) deltog inte i beslutet på grund av jäv.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-0711/2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 april 2009.
Dnr 006-231-2009.
Syftet med förslaget är att anpassa avgiftssystemet så att staden följer lagstiftarens intention om likställighet såväl över landet som inom kommunen. Hänsyn ska tas till att personer med funktionsnedsättning under 65 år som regel har högre levnadskost-nader än äldre. Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen föreslås få i uppdrag att årligen utarbeta tillämpningsanvisningar och erbjuda utbildning i samband med att de ändrade avgiftssystemet träder i kraft. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2010.
______________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Nämnden beslutar att i huvudsak tillstyrka förvaltningens förslag till beslut till förändringar i avgiftssystemet.
Därutöver vill vi framföra följande.
Vad vi kan bedöma utifrån det omfattande och detaljrika ärendet är att de föreslagna förändringarna i avgiftssystemet verkar vara väl motiverade utifrån principer om likställighet inom kommunen och i förhållande till landet i övrigt.
Eftersom det inte är möjligt att få heltäckande kunskap om hur nuvarande avgifts-system och de föreslagna förändringarna påverkar de funktionsnedsattas ekonomi, krävs en ganska snabb återkoppling till kommunfullmäktige när avgiftssystemet varit i drift en tid. Vi anser därför att kommunfullmäktige bör få en återrapport till exempel i samband med tertialrapport 2 år 2010.
Vi anser också att det är problematiskt att enskilda individer drabbas av avgiftshöjningar, och vill därför att övergångsbestämmelser övervägs för speciellt drabbade
hushåll. Även om det bara är 80 hushåll som drabbas, kan det slå hårt i det enskilda fallet. Vi vet inte heller på förhand hur många som verkligen beviljas handikapper-sättning. Exempel på stora försämringar är den föreslagna sänkningen av minimi-beloppet för sammanlevande makar, registrerade partners och sambor från 5350 kronor till 4492 kronor, vilket för en del hushåll ger höjda avgifter. Även av-giften för nutrition höjs för personer som bor på servicehus, vilket innebär en ökning från 1200 kr till 2614 kronor per månad för personer som behöver hel nutrition.”
Begäran om redovisning från Länsstyrelsen i Stockholms län
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 april 2009.
Dnr 500-236-2009.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning erhöll för år 2008 ett statsbidrag om totalt 302.400 kronor för verksamhet med Personligt ombud. Förvaltningen redovisar nu i enlighet med Länsstyrelsens begäran den verksamhet som bedrivits under 2008.
1. Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda redovisning och överlämnar den till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 14 maj 2009.
Dnr 000-261-2009.
Dnr 402-271 -2009.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 april 2009
Dnr 007-272-2009.
Hässelby-Vällingby och Bromma stadsdelsnämnder ansöker hos Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel om 575.000 kronor för perioden 1 oktober
2009 – 30 september 2010 för år 2 av projektet Gröna linjen för barngruppsverksamhet riktade till barn som har föräldrar med missbruksproblem eller psykisk ohälsa. Projektet, som startade 2008, syftar till att erbjuda barn från socialt utsatta miljöer att under kontrollerade former och på ett värnande sätt, bearbeta och samtala om svåra saker i hemmet. Gruppverksamheten avses under hösten 2009 utökas med en grupp för barn med psykiskt sköra föräldrar. Det återstår också att implementera grupperna i den ordinarie verksamheten på ett bra sätt. Stadsdelarnas egen finansiering beräknas till 575.000 kronor, vilket bedöms kunna hanteras inom gällande budget.
Av tidsskäl har ansökan sänts in den 15 april men gäller endast under förutsättning av nämndens beslut.
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Anmäldes Socialdelegerades protokoll från den 29 april 2009, § 15 avseende
”Information om anmälningar – utredningar vid Barn och Ungdomsenheten april 2009”
ÖVRIGA FRÅGOR
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 14 maj 2009 från Birgitta Wahlman m fl (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp) och Fredrik Wallén (kd).
Dnr 602-307-2009.
Dnr 099-308-2009.
Dnr 600-309-2009.
Anmäldes skrivelse den 14 maj 2009 från Berit Kruse m fl (s), till vilken Leif Larsson (v) anslöt sig till.
Dnr 500-310-2009.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.