Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-06-16
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.18:30 Information om Stockholm stads och Hässelby-Vällingbys webbsida. Informationschef Mona Thorin
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse ledamot
Bengt Roxne att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2009-06-24.
· Ordförande och förvaltningschef avtackade vice ordförande Berit Kruse som slutar sitt politiska uppdrag i stadsdelsnämnden. Samtidigt gratulerades Berit till sin bemärkelsedag.
Uppmärksammades också att ledamot Bo Arkelsten fyllt jämna år.
I sin frånvaro avtackades även ersättare Emma Lennartsson för sin tid i nämnden.
Ordförande hälsade Bengt Roxne (s) välkommen som vice ordförande.
Ledamot Anna-Karin Wallberg (s) och ersättare Lawen Redar (s) hälsades välkomna till Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.
· Ordförande informerade om att samordnare för säkerhetsfrågor har anställts.
· Eva Tångfeldt, utvecklingssekreterare informerade om hur det var vid skolavslutningen. Väldigt många ungdomar var ute och festade på kvällen. Bra samarbete mellan förvaltningen-fritiden-polisen-några skolor och det stora antal vuxna som var ute och ”föräldravandrade”.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
· ”Komet i Förskolan” diskuterades med några föräldrar. Förvaltningen återkommer under § 16 i detta ärende.
· Paradsängen – Medborgare uttalade oro för personalomsättningen.Förvaltningen tittar på detta.
Anmäldes att inga medborgarförslag har inkommit till förvaltningen.
Anmäldes vidare förteckning över inkomna handlingar till
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 000-299-2009.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 8 juni 2009.
Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 8 juni 2009.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 juni 2009.
Dnr 100-300-2009.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 maj 2009.
Dnr 102-273-2009.
Sammanfattning
Revisorerna anser i sin årsrapport att nämndens ekonomiska och verksamhetsmässigt resultat är tillfredsställande och att det är positivt att nämnden har kommit till rätta med tidigare års budgetproblem. Styrning, uppföljning och kontroll bedöms som tillräcklig men att den interna kontrollen behöver utvecklas. Revisorerna bedömer att bokslut och räkenskaper är rättvisande. De förhållanden som revisorerna påpekat har förtecknats i en åtgärdsplan, som inarbetats i detta ärende. Åtgärdsplanen kommer att följas upp vid möten med ledningsgruppen.
_________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar till revisorerna för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande över årsrapporten.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 juni 2009.
Dnr 302-301-2009.
I samverkan mellan de tre kommunala bostadsbolagen och stadsdelsförvaltningen föreslås att ett allaktivitetshus inrättas i Hässelbygård. Kulturförvaltningen ansvarar helt för biblioteket som också ska inrymmas i allaktivitetshuset. Lokalen är f.d. försäkringskassans lokal på Hässelbytorg 1. Stadsdelsförvaltningen föreslås ansvara för verksamheten medan bostadsbolagen står för finansiering under avtalstiden vilken förutsätts till tre år. Allaktivitetshuset ska verka för brobyggande mellan olika medborgargrupper som via processer skapar aktiviteter som leder till samverkan och ökad trygghet.
1. En enig stadsdelsnämnd beslutar att inrätta ett ”allaktivitetshus” på Hässelbytorg 1 i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningschefen att teckna erforderliga avtal under förutsättning att fastighetsaffären genomförs och övriga förutsättningar enligt förvaltningens tjänsteutlåtande är uppfyllda.
3. Stadsdelsnämndens beslut översänds till Kommunstyrelsens ekonomiutskott.
4. Stadsdelsnämnden uttalar härutöver följande:Stadsdelsnämnden ser med glädje fram emot att planeringen fortskrider vad gäller denna angelägna satsning. Vi ser nämnda hus som en möjlighet för föreningar och engagerade medborgare att bedriva verksamhet till allas fromma, med särskild tonvikt på unga och unga vuxna. Huset i Hässelby Gård riktar sig till alla medborgare i Hässelby-Vällingby stadsdel.
Då denna satsning möjliggörs av bostadsbolagens ekonomiska resurser, samtfinansieras till övriga delar enligt självkostnadsprincipen kommer detta inte att belasta stadsdelsnämndens budget.
BeslutsgångenOrdförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd): förslag.
Svar på bidragsansökan från Medborgarhusföreningen Trappan
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 april 2009.
Dnr 004-256-2009.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 14 maj 2009, § 11.
Medborgarhusföreningen Trappan har 2009 beviljats ett verksamhetsbidrag på 50 000 kr samt en hyresersättning på 125 000 kr av stadsdelsnämnden.
Föreningen har nu inkommit med en ansökan om ytterligare stöd från stadsdelsnämnden. Medborgarhusföreningen ansöker om ett generellt verksamhetsbidrag samt en generell hyresersättning för 2009. Förvaltningen föreslår att medborgarhusföreningen Trappan får ansöka om kulturbidrag vid varje verksamhetstillfälle, samt att föreningen ska debitera förvaltningen för varje hyrestillfälle - efter de 125 000 kr är förbrukade -. Enligt Svenska Bostäder planeras en evakuering av verksamheten från 1 oktober 2009 inför planerad ombyggnation med start i januari 2010.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) yrkade på återremittering av ärendet
Ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på (fp):s återremissyrkande.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (kd):s yrkande.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (kd+s+v+mp):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremiss.
Reservation
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Förslag till beslut
Återremittera ärendet och uppdra till förvaltningen:
att återkomma med exakta fakta från Svenska Bostäder när Trappans lokaler ska evakueras inför kommande renovering och till vilken tidpunkt föreningsverksamhet kommer att kunna pågå i lokalerna.
att återkomma med ett tydligare klarläggande vad det sökta verksamhetsbidraget ska gå till.”
Ärendets fortsatta behandling
1. Stadsdelsnämnden beviljar medborgarhusföreningen Trappan 300 000 kr i kompletterande verksamhetsbidrag för 2009.
2. Stadsdelsnämnden beviljar medborgarhusföreningen Trappan 125 000 kr i kompletterande hyresersättning för 2009.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) deltog ej i beslutet
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget förslag enligt följande:
”Att besluta om verksamhetsbidrag till föreningen Trappan med 100 000 kr för kvarvarande delen av år 2009, samt i det fall stadsdelsnämnden beslutar om mer bidrag till Medborgarhusföreningen Trappan, ge förvaltningen i uppdrag:
att ansöka om medfinansiering med upp till samma summa hos Svenska Bostäder,
att bidraget uppdelas och utbetalas månadsvis för de månader under sep-dec som Medborgarhusföreningen bedriver verksamhet i Trappan-lokalerna, samt uttala
att oavsett precis vad som helst kommer stadsdelsnämnden inte att bevilja mer bidrag till Medborgarhusföreningen Trappan.
samt även uttala att:
Stockholms stads policy är att Kulturnämnden står för det stöd som staden bedömer
att de olika kulturverksamheterna behöver. Därutöver kan stadsdelsnämnden stödja verksamhet för barn- och unga, och i vissa fall för utsatta grupper. Stadsdelsnämnden uppskattar mycket att föreningar och kulturutövare på olika sätt verkar inom Hässelby-Vällingby, men den verksamheten måste, i den mån inte Kulturnämndens, andras eller sdf:s riktade bidrag räcker, finansieras genom egna insatser, frivilligt arbete, sponsorer eller andra intäkter såsom avgifter, försäljning etc.
Stadsdelsnämnden har inte ekonomiska möjligheter, ej heller ligger det inom stadsdelsnämndens uppdragsområde, att finansiera vuxna personers kulturaktiviteter.
För barn- och ungdomsverksamheter kan bidrag sökas i särskild ordning.
Verksamheten vid Trappan har sedan flera år hämmats av Svenska Bostäders planer på och beslut rörande en omfattande renovering av lokalerna.
Tidsplanen för detta har ideligen skjutits upp, i vissa fall med mycket kort varsel. Medborgarhusföreningen har därför haft svårt att ställa om sin verksamhet, hitta andra intäkter eller framför allt en mer långsiktigt trygg finansiering.
Stadsdelsnämndens möjligheter att ställa rättmätiga krav på Medborgarhusföreningen att dels rikta sin verksamhet betydligt bredare samt dels minska sina kostnader samt framför allt hitta mer långsiktig finansiering har därmed hela tiden också försvårats. Varje termin har föreningen, via kontakter med politiker i stadsdelsnämnden, lyckats tillskansa sig bidrag bara för att det ”ska stängas för renovering om några månader”
– en renovering som sedan hela tiden skjutits upp. Stadsdelsnämnden har därmed åsamkats onödigt höga kostnader.
Inför budgetåret 2009 hade Svenska Bostäder mycket tydligt lovat att renoveringen skulle starta i januari 2009. I början av året blev det dock klart att någon renovering inte skulle bli av då heller, varför stadsdelsnämnden tvingades bevilja Medborgarhusföreningen nya bidrag – pengar som ej var budgeterade. Under våren informerade sedan företrädare för Svenska Bostäder om att renoveringen skulle starta direkt efter sommaren. Detta har nu skjutits upp ännu en gång och det senaste (men säkert inte sista budet) är att den ska starta med byggförberedelser i oktober 2009. Föreningen Trappan är uppsagd för avflyttning
1 okt 2009. Eventuellt kommer nu föreningen trots dessa besked att vara kvar året ut. Svenska Bostäder bör därför bidra till de merkostnader som stadsdelsnämnden pga detta nu får.
Samtidigt måste man också ifrågasätta varför inte Medborgarhusföreningen, trots det ekonomiska läget och stadsdelsnämndens tydliga uttalanden, har ökat sina intäkter och minskat sina personalkostnader. Vad gäller personalkostnader har man dessutom underlåtit att öppet redovisa dem utan dolt vissa av dem bland andra poster.
I det ansträngda ekonomiska läge som Hässelby-Vällingby, staden och Sverige befinner sig i finner vi det anmärkningsvärt att stadsdelsnämndens medel ska bekosta vuxna personers fritid.”
Beslutsgången
Ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut till vilket vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (kd+s+v+mp):s förslag.
Ersättare Kaj Nordquist deltog ej i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 april 2009
Dnr 302-278-2009.
Nälsta gruppbostad är inriktad mot personer med måttlig till lindrig utvecklingsstörning. Gruppbostaden avsågs genom projektet utökas med två lägenheter i ett separat hus samt tillskapande av extra kontorsutrymme för personalen.
Förvaltningen föreslår att projektet avbryts. Anledningen är den stora kostnadsökningen jämfört med ursprungskalkylen. I ursprungskalkylen beräknades särproduktionskostnaden till 3,4 mnkr. Efter Micasas upphandling av entreprenaden visade sig kostnaden uppgå till minst 6,2 mnkr vilket förvaltningen bedömer vara en orimligt stor kostnad för två lägenheter och utökat kontorsutrymme i en gruppbostad.
När projektet avbryts i förtid blir stadsdelsnämnden betalningsskyldig till Micasa för förgäveskostnader om ca 1,1 mnkr.
Tidigare inriktningsärende, dnr 313-392A-2006
Tidigare genomförandeärende, dnr 313-251-2007
________________________
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade på återremittering av ärendet.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp+kd):s yrkande.
1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet och uppdra åt stadsdelsförvaltningen att i samverkan med stadsledningskontoret och Micasa nedbringa stadsdelens kostnader i den uppkomna situationen.
2. Stadsdelsnämnden uttalar härutöver att:Den rådande ordning, att i de fall Micasa först gör en beräkning om att kostnaden för ombyggnad kommer att vara 3.4 miljoner och sedan det visar sig att den blir närmare dubbelt så hög, det är stadsdelsnämnden som ensamt står för förgävesprojekteringen om 1.1 m kr, inte är en ordning som främjar stadens totala budgethållning. Varje nämnd eller bolag bör vara med och ta ansvar för sina handlingar och beslut.
Dessutom bör ärendets slutsats om att ”någon betydande avkylning av byggmarknaden inte är att vänta” ytterligare utredas.
Särskilt uttalande
Ledamot Leif Larsson (v) lämnade följande särskilda uttalande:
”Den ryckighet som ärendet har genomgått kommer även att drabba planeringen för brukarna. Brukarperspektivet bör framhållas.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 maj 2009.
Dnr 300-305-2009.
Denna trafiksäkerhetspolicy är formulerad med utgångspunkt från Stockholms stads trafiksäkerhetsprogram för åren 2005-2010 samt stadens miljöprogram för åren
2008-2011. En sund och väl utvecklad arbetsmiljö är viktiga förutsättningar för att alla medarbetare ska kunna bidra till utveckling och en bra kvalité i arbetet. Inom ramen för en väl utvecklad arbetsmiljö ingår att stadsdelsnämndens verksamheter ska ha en trafiksäkerhetspolicy för att förebygga risker och ohälsa i arbetet. Målet ska vara att ständigt göra resandet säkrare samtidigt som miljön ska stå i fokus.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till trafiksäkerhetspolicy.
2. Stadsdelsnämnden anför härutöver följande:Inom stadens alla verksamheter ska stadens anställda och förtroendevalda som kör bil i tjänsten ha gällande körkort samt följa rådande lagar, förordningar samt polismans anvisningar. Stadens nu gällande Trafiksäkerhetsprogram ska också följas.För stadsdelsnämnden är medarbetarnas trafiksäkerhet av största vikt, men stadsdelsnämnden ifrågasätter om just medarbetarna inom stadsdelsförvaltningen i Hässelby-Vällingby skulle ha svårt att ta till sig körkortsundervisningen eller de lagar och förordningar som gäller. Vår bedömning är att våra medarbetare, precis som alla andra medborgare med körkort, redan är utbildade i och medvetna om att man inte får köra bil berusad eller påverkad, att det kan vara halt på vintern eller att det är farligt att köra bil utan bilbälte. Det nu gällande Trafiksäkerhetsprogrammet ska följas av alla nämnder och bolag, vilket redan görs.
I det fall Arbetsmiljöverket kräver en speciell policy just för Hässelby- Vällingby stadsdelsnämnd bör hänvisas till stadens nu gällande Trafiksäkerhetsprogram. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ska inte ha egna policys, utan ska följa stadens.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget gemensamt till beslut och yrkade bifall till detta.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 maj 2009.
Dnr 602-316-2009.
Carema AB har medverkat vid avtalsuppföljningen och tillhandahållit allt underlag
som förvaltningen begärt. Avtalsuppföljningen visar att verksamheten bedrivs i enlighet med avtalet och förvaltningen har inga anmärkningar.
______________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av genomförd avtalsuppföljning och att förvaltningen återkommer med resultat av den planerade verksamhetsuppföljningen i november 2009.
2. Stadsdelsnämnden hänvisar till tidigare fattade beslut om uppföljning och åtgärder i vad gäller äldreomsorgen inom nämndens ansvarsområde.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig
mot beslutet enligt följande:
Stadsdelsnämnden godkänner delvis redovisningen av avtalsuppföljningen
Stadsdelsnämnden anför följande
Sedan november 2008 har kvaliteten på Råcksta vård- och omsorgsboende diskuterats och varit på nämndens dagordning .
Anhöriga har haft klagomål. Stadsdelsnämnden har i januari 2009 haft ett extra sammanträde enbart för att diskutera situationen på boendet.
Inför dagens sammanträde 16 juni 2009 så redovisas enligt tidigare beslut en uppföljning/granskning av hur verksamheten på Råcksta vård- och omsorgsboende bedrivs och om avtalet följs för såväl omsorgen som hälso- och sjukvården vad gäller lagar förordningar och avtal med staden.
Enigt förvaltningen så bedrivs verksamheten ” i enlighet med avtalet och förvaltningen har inga anmärkningar ”.
I uppföljningen beskrivs 42 olika områden på de olika våningsplanen.
Enligt Caremas modell så ”betygssätts” insatserna med grönt gult eller rött.
Vi ser i redovisningen att åtgärder vidtas men att det är mycket och allvarliga brister som fortfarande kvarstår.
De röda punkter, som är allvarliga och omedelbart ska åtgärdas är
– dokumentation enligt hälso- och sjukvården
– avvikelsehantering
Det framgår i beskrivningstexterna under hälso- och sjukvårdsrubriken vad som brister
Det oroar oss att bristerna är så omfattande och att förvaltningen ändå inte har något att anmärka på utan finner att avtalet följs.
Vi har sett det som självklart att nämndens Mas (medicinskt ansvarig sjuksköterska)
vid detta samma tillfälle skulle ha lämnat sin bedömning och förslag till åtgärd över hälso- och sjukvårdsläget i boendet. Ärendet måste kompletteras med Masens bedömning.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot
Tomas Melin (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 maj 2009.
Dnr 007-322-2009.
Hässelby-Vällingby, Bromma och Enskede-Årsata-Vantör stadsdelsnämnder ansöker hos Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel om 280.000 kronor för perioden fram till våren 2010. Projektet, som startade 2007, syftar till att långsiktigt förebygga missbruk, kriminalitet samt psykisk ohälsa genom att erbjuda förskolor i de berörda stadsdelarna utbildning i förskole-Komet. Ansökan avser projektets slutfas gällande utvärdering och spridning. Av tidsskäl har ansökan sänts in den 15 april men gäller endast under förutsättning av berörda nämnders beslut.
Ledamot Leif Larsson (v) yrkade på återremittering av ärendet
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på (v):s återremissyrkande.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
” Förslag till beslut
Stadsdelsnämnden beslutar
Att återremittera ansökan
Förslaget i den form det föreligger utgör ett ofullständigt beslutsunderlag. Den metod som föreslås ”Komet i förskolan” skall enligt projektformuleringen utvecklas, utvärderas och spridas vidare.
1) Att genomföra förslaget som det presenteras utan det förankras i föräldragruppen torde innebära avvikelse från viktiga mål och principer för verksamheten uttryckta i såväl förskolans läroplan som i Stockholm stads förskoleplan. I denna, i avsnitt 3, Värderingar och trygghet. står: Förskolan skall genomsyras av ett demokratiskt förhållningssätt såväl i arbetsformer som i omsorg, fostran och lärande.
Under: ”Förskolan och Hemmet” :… Föräldrar skall få en helhetsuppfattning om barnets förskoletid och ges möjlighet till olika former av inflytande. Alla föräldrar
ska få vetskap om mål och åtagande för verksamheten….
Komet är en metod baserad på beteendemodifikation. Metoderna är ursprungligen utvecklade i USA och syftar till att förebygga asocial utveckling såsom missbruk, kriminalitet etc. Beteendemodifikation bygger på behavioristisk inlärningsteori.
D v s i grunden den metod som den gamla skolan präglades av. Guldstjärnor åt de duktiga och kvarsittning eller fysisk bestraffning till dem som inte fyllde måttet, piska och morot, Skinners råttlabyrinter är andra tillämpningar av den behavioristiska inlärningsteorin.
Det är inte förvånande att föräldrar har reagerat då de insett vad de nya inslagen i barnens förskoletillvaro handlat om.
Pedagogerna som deltar i projekten åläggs att följa manualer med nio fastställda uppgifter som berör hela barngruppen men riktas gentemot ett specifikt fokusbarn. Dvs ett barn med någon sorts svårigheter jämfört med den övriga gruppen.
Ur Stockholm stads förskoleplan:
Barn skall mötas med respekt och därmed få den tillit som krävs för att utveckla demokratiska värden. Under ”Olikhet som tillgång” står: Barn som behöver mer hjälp...skall garanteras det…Detta skall ske i dialog med föräldrarna och utformas så att det på bästa sätt stärker barnet och främjar integration i gruppen.
Föräldrar som har förväntningar på att verksamheten skall motsvara förskoleplanens värdegrund kan ha svårt att koppla Kometmanualens inslag i verksamheten till förskoleplanens formuleringar.
Ett minimikrav för att gå vidare med projektet och projektansökan i vår stadsdel är
att Komet i förskolan presenteras utförligt för alla föräldrar på de berörda förskolorna och att ett föräldraråd därefter ges tillfälle att yttra sig.
2) Kometmetoden är tidigare känd som en metod för en riktad föräldrautbildning. Dessutom har Komet i skolan utvecklats för att komma tillrätta med beteendeproblematik. Den tillämpningen är kontroversiell. Kritik från pedagogiskt forskningshåll har publicerats i artiklar i dagspressen. Det är otillfredsställande att detta ej framgår av beslutsunderlaget.
3) Syftet med steg 3 i projektet är att utvärdera metoden ”Komet i förskolan” i tre stadsdelar för att få underlag för slutsatser om dess effektivitet. Om detta uppnås är syftet att sprida metoden nationellt. Det problematiska ligger i att utvärderarna är knutna till samma grupp av personer som upphovsmännen. Dessa har ekonomiska intressen av lanseringen av Kometmetoden.
För att uppnå en oberoende utvärdering skulle en fristående vetenskaplig instans vara önskvärd och mer ändamålsenlig för att säkerställa värdet för förskolan av denna metod.”
1. Stadsdelsnämnden godkänner den för stadsdelarna Hässelby-Vällingby, Bromma och Enskede-Årsta-Vantör i tjänsteutlåtandet bilagda gemensamma ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma till nämnden med återkoppling kring frågeställningar om information, frivillighet, uppföljning mm utifrån inkommen skrivelse från föräldrar (dnr 400-387-2009)
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp), ledamot Fredrik Wallén (kd) och vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 juni 2009.
Dnr 002-324-2009.
I och med att huvuddelen av utförarorganisationen inom avdelningen för Omsorg om personer med funktionsnedsättning genom upphandling i konkurrens övergår till entreprenaddrift blir avdelningens verksamhetsansvar så litet att förvaltningen anser att kvarvarande delar med fördel kan läggas samman med avdelningen för Individ- och familjeomsorg. Förvaltningen föreslår att den nya avdelningen benämns Socialtjänsten .
Stadsdelsnämnden beslutar att från och med 1 januari 2010 lägga samman stadsdelsförvaltningens avdelningar för Omsorg om personer med funktionsnedsättning och Individ- och familjeomsorg.
Remiss från Kommunstyrelsen dnr 036-533/2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 maj 2009.
Dnr 006-267 -2009.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Stadsdelsnämnden ställer sig delvis bakom förvaltningens tjänsteutlåtande
Det går inte att vara nog tydlig kring vilken viktig roll stadens växel har.
Växeln är ett av Stockholms ansikten utåt. Det är det första medborgare, turister och andra möter när man ringer till oss.
Ett bra och professionellt bemötande som bygger på kunskap om stadens verksamheter, organisation och funktion är en förutsättning för att ge en bra och funktionell service med hög kvalitet.
Självklart är det viktigt att se över organisation och möjligheter till samverkan när det gäller servicefunktioner som finns i flera av stadens verksamheter. Men det är värt att påpeka att det just växeln är en servicefunktion som måste präglas av kunskaper som är väldigt speciella.
Det finns tyvärr flera dåliga exempel på hur upphandlade, entreprenaddrivna växelfunktioner missar i beställningar av tjänster och bemötande i service av olika slag.
Det kan till viss del vara positivt att samordna växelfunktionen mellan olika förvaltningar i staden och vi anser att verksamheten ska drivas i kommunal regi och ej läggas ut på entreprenad som en enda stor gemensam växelfunktion.
Den kompetens som idag finns hos våra egna växeltelefonister går inte att uppbringa på den öppna marknaden.
Det handlar om kunskaper om personers funktioner, organisationens struktur och verksamhetens bredd. Det handlar om kunskaper som höjer kvalitén i verksamheten och servicenivån för de medborgare som ringer till oss. Och det är kunskaper som är svåra att sätta en prislapp på. Detta ärende bevisar att den moderatledda majoriteten i Stockholm återigen stirrar sig blind på prislappen och därmed visar att kvaliteten är av underordnad betydelse.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) ämnade följande särskilda uttalande:
”Införandet av en gemensam växel för stadens nämnder och bolag är ett viktigt steg för att underlätta för stadens medborgare i kontakterna med stadens tjänstemän.
En gemensam växel kan skapa enkelhet om ett telefonnummer till staden etableras . En växel ge effektiviseringsvinster och samtidigt öka tillgängligheten.
Vi vill dock peka på att det successiva införandet innebär risker (inte minst ekonomiska) och förutsätter att flera funktioner är utvärderade innan införandet sker. Kravspecifikationen och förfrågningsunderlaget inför upphandling av entreprenör är direkt avgörande för hur effektiv den gemensamma växelfunktionen blir.
Underlaget bör därför beakta bl.a. nedanstående punkter:
· 30 % av inkommande samtal (ca 540000 enligt uppgift från stadshuset) kan inte besvaras direkt, utan medborgaren kan först få svar då växeln hittar rätt person/ personer. Därför måste den tekniska plattformen också innehålla ett ärendehanteringssystem, som bevakar att alla medborgare får svar inom rimlig tid, obesvarade samtal måste bevakas och följas upp. Ett ärendehanteringsprogram bör också innehålla en statistikfunktion, så att medborgarnas frågor och klagomål statistiskt kan följas upp via ändamålsenliga rapporter.
· De ekonomiska konsekvenserna av införandet (t.ex. kostnader för övertalighet, avropskostnader mm) beskrivs inte i remissunderlaget. Det successiva genomförandet innebär ju de facto att kostnadskrävande dubbelarbete sker under viss tid. Då de ekonomiska konsekvenserna inte är kända på förhand anser vi att staden centralt ska stå för samtliga kostnader innan stadsdelsförvaltningen ansluts.
· Komplicerade tekniska plattformar, som ett gemensamt telefonisystem utgör, måste anpassas till stadens, bolagens och stadsdelsförvaltningarnas behov. Vidare behöver systemet och rutinerna för den gemensamma växeln kvalitetssäkras innan de sätts i drift. Erfarenheter av brister i funktioner, tekniska brister, krav på support och utbildning bör därför erhållas via ett s.k. betatest, innan stadens förvaltningar och bolag ansluts.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag och anmälde ett särskilt uttalande.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut.
Ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (fp) anslöt sig till (s):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen dnr 307-2883/2008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 maj 2009
Dnr 006-257-2009.
Ett utvecklat säkerhetsarbete ska bidra till ett Stockholm i världsklass. När detta säkerhetsprogram införs upphör tidigare säkerhetsdokument om separata delar av stadens säkerhetsarbete att gälla. De olika delarna har inarbetats i detta nya säkerhetsprogram. Förvaltningens huvudsynpunkt är att säkerhetsprogrammet inte riktigt klarar att omfatta alla delar i stadens säkerhetsarbete. Bland annat är kopplingen till den lokala organisationen vid extraordinär händelse bristfälligt beskriven och socialjourens roll nämns inte säkerhetsprogrammet. Förvaltningen efterlyser en översyn av definitionerna av förvaltningarnas olika roller och ansvar när det gäller organisationen för säkerhetsarbetet. En gränsdragningslista för områdesansvaret bör även utarbetas.
En farhåga från förvaltningens sida är att omfattande arbetsinsatser och kunskapsuppbyggnad på förvaltningarna kommer att krävas om allt ska genomföras enligt programmet.
Ledamot Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi föreslår stadsdelsnämnden besluta att:
– I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut
– Därutöver anföra:
Kommunstyrelsens försök att, genom förslaget till säkerhetsprogram, ta ett samlat grepp på säkerhetsarbetet är lovvärt. Säkerhetsarbete behöver alltid vara prioriterat men i en (efter svenska mått mätt) så stor stad som Stockholm behöver arbetet bedrivas med extra stor noggrannhet och eftertanke. Vår stad har så många och så stora verksamheter att behovet för ett genomtänkt och väl organiserat säkerhetsarbete inte nog kan understrykas.
Det förslag till säkerhetsprogram stadsdelsnämnden har att yttra sig över visar att den ambitionen verkligen finns.
I förslaget finns också flera exempel på ett rationellt tänkande i planläggandet av stadens krishantering. Ett sådant exempel är att föreslå att det väl etablerade beslutsorganet Borgarrådsberedningen även ska fungera som formell ”krisledningsnämnd” när så är påkallat. Den ordningen kommer sannolikt att göra det föredömligt lätt att
vid behov aktivera krisledningsnämnden samtidigt som beslutsfattarna på rätt nivå automatiskt blir engagerade.
Samtidigt så klarar inte det föreslagna programmet av att täcka in hela Stockholms stads säkerhetsarbete. Som även vår förvaltning påpekar blir många frågor för enkelt och/eller översiktligt behandlade. Det blir helt enkelt för spretigt och oklart när allt från så övergripande frågor som stadens roll vid svåra påfrestningar på samhället i förhållande till regionala och nationella nivåer ska samsas med principerna för hur enskilda anställda som behöver personskydd ska hanteras.
Ett annat exempel är hur det viktiga, men också mycket specificerade, säkerhetsskyddsarbetet beskrivs och hur ansvaret för detta föreslås fördelas. För den som inte tidigare är särskilt insatt i den frågan blir den mycket ytliga beskrivningen av det arbetet troligen både svår att begripa och lätt att missförstå.
Förenklat kan man säga att förslaget till säkerhetsprogram vill redovisa den övergripande lösningen på antal viktiga säkerhetsfrågor men i flera avseenden istället skapar nya frågeställningar.
Sammanfattningsvis är därför en rekommendation till kommunstyrelsen att istället för en säkerhetsplan som försöker täcka in allt skriva om ärendet till att innefatta en kortfattad säkerhetspolicy för alla verksamheter som Stockholms stad ansvarar för.
I ett policydokument går det med fördel att tydligt ange alla delar säkerhetsarbetet ska innefatta, vilka de generella ansvarsförhållande är (”varje förvaltning, bolag ansvarig för sin verksamhet”) etc. Men, det mera specificerade arbetet måste sannolikt anges i flera för staden olika säkerhetsplaner.
Exempelvis gäller detta hur den tydliga risken för oklara ansvarsförhållanden mellan olika förvaltningar och bolag avseende olika säkerhetsfrågor ska hanteras. Sannolikt kräver detta gränsdragningslistor som revideras regelbundet. Fler exempel kan vara generella särskilda riktlinjer för att skydda anställda mot hot och våld samt ett säkerhetsskyddsprogram (innefattande en säkerhetsskyddsanalys).
Det bör vara möjligt att förhållandevis lätt omformatera förslaget till säkerhetsprogram till en välformulerad säkerhetspolicy kompletterad med en begränsad samling av väl definierade och mer specificerade säkerhetsprogram/planer som ska gälla övergripande för stadens verksamheter. Slutresultatet skulle då sannolikt bättre definiera respektive säkerhetsområde samt ansvaret för respektive förvaltning och bolag.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (kd):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen dnr 326-1430/2008
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 maj 2009
Dnr 006-268-2009.
Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens förslag till beslut
Stadsdelsnämnden anför följande.
Den nya Lagen Om Valfrihet (LOV) fokuserar på villkoren för producentledet och inte på mer kvalitativ och mer tillgänglig vård och omsorg för medborgarna. Det är viktigt att komma ihåg att privata aktörer alltid har ett vinstkrav vilket givetvis påverkar kvaliteten då medel till vinst måste tas från verksamhetens budget.
Det är bra med valfrihet men man ska komma ihåg att det innebär att man överlåter till enskilda att fatta svåra beslut. Det är förståeligt att många inte vill göra ett aktivt val utan istället vill ha en omsorg med hög kvalitet garanterad av kommunen. Mot denna bakgrund vill vi slå fast att ingen ska tvingas välja utförare. Ickevalsalternativet för denna grupp bör vara omsorg i kommunal regi.
Välfärdstjänster av hög kvalitet och med stora möjligheter att påverka innehållet kan möjliggöras och säkerställas genom demokratiskt styrning. Vi ser med oro på förskjutningen av makt från den demokratiskt kontrollerade politiska arenan till den okontrollerade marknaden. Vi anser att driften av varje enskild verksamhet bör vgöras med hänsyn till kvalitet för brukaren, utifrån personalens perspektiv samt utifrån skattebetalarnas perspektiv. Den borgerliga valfriheten innebär för personalen otrygghet och oro.
För att långsiktigt garantera kvaliteten och valfriheten i omsorgsverksamheterna behövs en väsentlig andel kommunalt drivna verksamheter.
Flera studier visar att när offentligt drivna verksamheter utgör en för liten andel av en offentligt finansierade verksamhet så ökar dels volymerna och dels de totala kostnaderna för verksamheten.
En väsentlig andel kommunala utförare är samtidigt det enda sättet att fortsatt garantera den kommunala beställarkompetensen. Möjligheten att lägga egen regi- anbud ska alltid finnas och kommunal omsorg ska garanteras i alla stadsdelar.”
Ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Det är bra med valfrihet men man ska komma ihåg att det innebär att man överlåter till enskilda att fatta svåra beslut. Det är förståeligt att många inte vill göra ett aktivt val utan istället vill ha en omsorg med hög kvalitet garanterad av kommunen.
Mot denna bakgrund vill vi slå fast att ingen ska tvingas välja utförare. Ickevals-alternativet för denna grupp bör vara omsorg i kommunal regi.”
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Berit Kruse m fl och ledamot Leif Larsson (v) lade fram ett eget förslag och yrkade bifall till detta.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 16 juni 2009.
Dnr 000-302-2009.
Svar på skrivelse från (m), (fp), (kd), (s) och (mp)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 juni 2009.
Dnr 500-207-2009.
Med anledning av de förslag som framförs i skrivelsen ”Vem bryr sig? Vi bryr oss!” och den rådande ungdomssistuationen i stadsdelen, avser förvaltningen med stöd från intresserade medborgare, föreningslivet och övriga samverkanspartners, verka för en bättre ungdomssituation. Det finns ett stort intresse för samverkan kring ungdomar, deras fritid och framtid. I en förlängning kan det leda till flera aktiviteter som ungborgarmöte, temaveckor om framtiden och informationsforum. Förvaltningen utvecklar kontinuerligt sin samverkan med polisen och skolorna i stadsdelen i syfte att motverka kriminalitet och missbruk bland unga. Nya samarbetsformer är under utarbetande. Förvaltningen beräknas återkommer till nämnden i den delen.
_____________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på
skrivelsen.
Svar på skrivelse från (kd), (m) och (fp)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 april 2009.
Dnr 003-424-2008.
Skriftställarna ger förvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag till en dokumenterad rutin vid internutredningar av interna brott. Förutom att en eventuell polisanmälan görs, hanteras dessa frågor av ansvarig chef tillsammans med förvaltningens personalavdelning enligt särskild rutin. Staden centralt har utarbetat rutiner med åtgärdslista för handläggning av misskötsel vilka ligger som grund för hantering av arbetsrättsliga åtgärder vid interna brott. Genom systematisk dokumentation av de händelser som inträffar ökar möjligheterna att förhindra liknande. Förvaltningen anser därutöver, att för att kvalitetssäkra våra verksamheter och minska riskerna för interna brott, är det viktigt att vidareutveckla arbetet med internkontrollen och att denna integreras och utgör ett självklart arbete inom varje verksamhet. Ett sådant utvecklingsarbete har initierats och pågår inom förvaltningen.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
”Som vi angav redan i vår skrivelse så upplever vi att vår förvaltning tar den aktuella problematiken på största allvar. Vi tycker också att förvaltningens svar visar på detta. De för Stockholms stad existerande riktlinjerna är praxis hos oss lokalt och förvaltningen har en generell kunskap för hur frågorna ska hanteras.
Vi vill dock gärna, för förvaltningens löpande utvecklingsarbete, betona att den praxis som finns avseende stadens riktlinjer kombinerat med den lokala erfarenhet förvaltningen har sannolikt lätt skulle kunna dokumenteras som lokala rutiner eller ”checklistor”.
En förutsättning för att interna brott ska kunna hanteras på bästa möjliga sätt är ofta att ”första linjens chefer” känner att de har både krav på sig och stöd för att agera enligt gällande riktlinjer. Då är ofta just en skriftlig rutin, med exempelvis punkter att bocka av, ett bra hjälpmedel.”
Svar på skrivelse från Berit Kruse m fl (s)
Dnr 000-321-2009.
I en skrivelse från (s) efterlyses en skrift på lättläst svenska om information om stadsdelsnämnden och dess politiska arbete, hur man som medborgare kan påverka de politiska besluten m m. I den årliga folder som förvaltningen tar fram varje år beskrivs stadsdelsnämndens ansvar, budget, de politiska målen. Här finns kontaktuppgifter till nämndens ledamöter och ersättare liksom till förvaltningens ledningsgrupp.
I foldern beskrivs de olika sätt på vilka medborgarna kan framföra sina åsikter till de förtroendevalda. Med en översättning till lättläst svenska av foldern Hässelby-Vällingby samt med utbyggd lättläst information på webbplatsen anser förvaltningen att den tillgängliga informationen kring stadsdelsnämnd, förvaltningens verksamhet och påverkansmöjligheter är tillfredsställande.
Tomas Melin (mp) yrkade på återremittering av ärendet
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) yrkade avslag på (s+v+mp):s återremissyrkande.
att återremittera ärendet
att anföra följande
Det är glädjande att ett svar på vår skrivelse äntligen behandlas av nämnden – efter två års tid! Men det är mindre bra att svaret inte följer intentionen i skrivelsen, dvs. att på ett enkelt sätt lotsa medborgarna in i en påverkansväg när det gäller våra gemensamma angelägenheter. – Det är just vägen, ”när och hur man kan kontakta vem” som ibland kan vara avgörande för att man lyckas få sin röst hörd som medborgare.
Medborgarna måste bli medvetna om att det är väldigt sent att påverka ett ärende när man väl kommer till nämndens möten - då har politikerna haft sina gruppmöten och fattat principiella beslut. Att ringa, mejla eller skriva till politiker i ett tidigt skede när ett ärende bereds kan ge resultat – men alltid vet man inte vilka ärenden som håller på att beredas och då finns det inget utrymme för tyckande.
Insynen i kommunens verksamhet och påverkan i densamma är ju en grundpelare i stadsdelsnämndernas verksamhet. Därför borde det finnas en långsiktig planering och genomskinlighet när det gäller nämndens ärenden och ett uttalat vilja till att ta till sig medborgarnas tankar och idéer under resans gång.
Den pågående konkurrensutsättningen av all kommunal verksamhet är ett ytterligare sätt att föra frågor bakom lykta dörrar, sekretessbehandla dem, bereda endast med några få. Detta finner vi mycket olyckligt.
Vi vill härmed återremittera ärendet för att ytterligare tydliggöra processerna ovan.”
Stadsdelsnämnden översätter den årliga foldern Hässelby-Vällingby till
Lättläst svenska.
Svar på skrivelse från (m), (fp) och (kd)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 maj 2009.
Dnr 099-308-2009.
Majoritetspartierna har lämnat in en skrivelse till stadsdelsnämnden där de föreslår att det inrättas ett företagarråd i Hässelby-Vällingby. Företagarrådet ska bidra till att göra A:et i ABC staden större så att det skapas fler arbetsplatser i stadsdelen.
De föreslår att rådet ska knytas till stadsdelsnämnden så att det får samma tyngd som råden för pensionärsfrågor och handikappfrågor. Stadsdelsförvaltningen delar upp-fattningen att ett forum för utbyte av kunskap och information bör inrättas i stadsdelen kring näringslivets förutsättningar i syfte att bland annat bereda beslut som skapar förutsättningar för fler arbetsplatser i stadsdelen. Förvaltningen vill dock inte i detta skede binda sig vid rådets sammansättning och vad det ska heta utan lämnar dessa frågor för ytterligare överväganden i samband med inrättandet av rådet.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att under augusti 2009 inrätta ett företagarråd knutet till nämnden i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.
Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi i oppositionen ser behovet av att ABC konceptet utvecklas vidare inom stadsdelen Hässelby/Vällingby. Ett alldeles speciellt fokus bör läggas på A-et, alltså behovet av mer arbete och arbetsplatser inom vårt område. Vi ser det angeläget att flera aktörer tillsammans arbetar för detta och då är det naturligt att inte rådet enbart blir en partsinstitution utan inrymmer flera relevanta aktörer.
Vi kan tänka oss representation från fackligt håll likväl som från arbetsgivarhåll.
I nämndens pensionärs- och handikappråd finns inga förtroendevalda från nämnden representerade. På samma sätt skulle detta råd kunna konstrueras och inte inrymma någon politikerrepresentation. Å andra sidan har vi politikerrepresentation i det lokala brottsförebyggande rådet.
Oavsett vilken modell det blir anser vi att syftet med en eventuell politikerrepresentation i rådet måste vara klart men att samarbetet med företagarna i stadsdelen i huvudsak bygger på den nätverksbyggande modellen. Vi beklagar att alliansen vid maktövertagandet drog in den näringslivssekreterare som gjorde stora insatser för nämndens samarbete med företagare i stadsdelen och också la grunden till de nätverk som finns idag.
Vi önskar att ovanstående synpunkter iakttas vid fortsatt utredande med fokus på arbete, arbetsplatser och sysselsättning inom Hässelby/Vällingby området.”
Dnr 602-307-2009.
Med anledning av äldreförvaltningens verksamhets- och kvalitetsredovisning för 2008 har stadsdelsnämnden i en skrivelse givit förvaltningen i uppdrag att analysera redovisningen, återkomma med en redovisning om den kommunala hemtjänsten samt snarast inventera och följa upp kunskaperna och behoven hos personal som utför insatser till anhörig/närstående.
Dnr 007-317-2009.
Regeringen har avsatt stimulansmedel för insatser inom vård och omsorg av äldre personer. Syftet med stimulansmedlen är att höja kvaliteten i äldreomsorgen.
I den redovisning som förvaltningen gör av 2006, 2007 och 2008 års medel beskriver förvaltningen de olika projekt och satsningar som bedrivits under de tre åren.
_______________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av 2006, 2007 och
2008 års stimulansmedel för insatser inom vård och omsorg av äldre personer och överlämnar den till Socialstyrelsen.
Svar på skrivelse från (s) och (v)
Dnr 500-310-2009.
Som svar på frågorna i skrivelsen från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i stadsdelsnämnden redovisas stadens jobbgaranti och förvaltningens samverkan med Jobbtorget i Vällingby. Förvaltningen redovisar även Jobbtorgets och förvaltningens statistik över antalet hushåll som avslutats pga. eget arbete.
____________________
Ledamot Leif Larsson (v) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Berit Kruse m fl (s) anslöt sig till:
”Alliansens jobbgaranti 2006 innebar att jobb eller utbildning skulle komma jobbsökande med behov av ekonomiskt bistånd till del inom 5 dagar.
Hur blev verkligheten? Förvaltningens besked 2009-06-16 visar att 281 personer fått arbete under 15 månaders tid. Vad erbjuds de övriga 952 remitterade för verksamhet förutom den fastställda närvarokontrollen?”
ÖVRIGA FRÅGOR
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 16 juni 2009 från Berit Kruse m fl (s).
Dnr 500-384-2009.
Anmäldes skrivelse den 16 juni 2009 från Berit Kruse m fl (s) och Leif Larsson (v).
Dnr 400-385-2009.
Dnr 602-386-2009.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.