Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-02-11
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Bengt
Roxne att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 15 februari 2010.
· Förvaltningschef Leif Spjuth informerade om att från och med 11 februari 2010 har förvaltningens personal ny e-post adress, förnamn.efternamn@stockholm.seDen officiella e-postadressen är hasselby-vallingby@stockholm.se
· Brukarundersökning inom äldreomsorgAnnica Dominius informerade om resultatet från genomförd brukarundersökning inom samtliga vård- och omsorgsboenden och hemtjänsten i Hässelby-Vällingby.
· Samarbete med kyrkanIngrid Brännström, chef för socialtjänstavdelningen informerade om förvaltningens samarbete med kyrkan. Diakoner från Hässelby församling har bjudits in till förvaltningen.
· Medborgarmöte – Trygghet för ungdomarOrdförande informerade om Medborgarmöte onsdagen den 24 mars på fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22 i Vällingby centrum. Tema för mötet är trygghet för ungdomar i stadsdelen.
Inga speciella frågeställningar för dagen.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 1.6-013-2010.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 1 februari 2010.
Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 1 februari 2010.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 januari 2010.
Dnr 1.2.1-015-2010.
Sammanfattning
Årsredovisningen har i enlighet med stadsledningskontorets anvisningar utarbetats i
det webbaserade planerings- och uppföljningsverktyget ”ILS-webb”. Ärendet har utarbetats av
samtliga avdelningar och samordnats av staben samt av ekonomiavdelningen avseende
bokslutsuppgifter. Det har utformats enligt stadsledningskontorets anvisningar. Behandling har
skett i förvaltningsgruppen den 4 februari.
_________________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner årsredovisningen för år 2009 och överlämnar den till kommunfullmäktige och revisorerna.
2. Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade resultat om16,6mnkr till resultatfonden.
3. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med3,6mnkr till 2010 för investeringar i vattenförbättrande åtgärder.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande till vilket Leif Larsson (v) anslöt sig till:
”Den borgerliga principen sänkt skatt oavsett behov, utförsäljning och konkurrensutsättningar av känsliga verksamheter är inte den rätta vägen för utveckling och framgång för trygg och rättvis välfärd.
Mandatperioden med borgerlig majoritet kännetecknas av hård budgethållning, neddragning av personal, konkurrensutsättning av samtliga verksamheter och eget anbud fick inte läggas, en hårt pressad förvaltning som med stora svårigheter fått leta lösningar för att hålla sig inom budgetramar och följa lagar.
Förvaltningen presenterar en budget i balans vilket är bra och det som varit viktigast
för den Moderatstyrda majoriteten. Överskottet på 12,2 miljoner är dock verksamhetspengar som skulle komma invånare till del, för en budget i balans skall slutsumman bli plus minus noll.
Alliansen har gått till val 2006 med löfte om att skaffa arbete inom fem dagar.
Det löftet under mandatperioden ändrades till att bli en handlingsplan inom fem dagar vilket skulle öka effektiviteten att söka jobb. När man tittar på siffrorna är resultatet något annat, arbetslösa som är inskrivna på jobbtorget och som är beroende av kommunal försörjning har ökat under året. 1163 personer var aktuella vid jobbtorget och varav 186st fått egen försörjning, detta utgör mindre än 20% av inskrivna vid jobbtorget. Denna utveckling oroar oss med att det ökar med personer som är beroende av kommunal försörjning och att inte jobbtorget har förmedlat fler jobb till egen försörjning mot vad det sades och det åtagande som sades när jobbtorget startade.
En av kommunens viktigaste uppgifter är att ge förutsättningar för en god barnomsorg så att barnen får en utvecklande god pedagogisk verksamhet och att föräldrarna med trygghet kan gå till sitt arbete. Vi vill öka kvalitén på förskolorna genom att öka utbildningsnivån inom personalen för att garantera professionalism i barnets utveckling i deras tidiga lärande för livet. Familjen ska kunna få plats vid den tidpunkt som de behöver förskoleplats. Alliansens barnomsorgsgaranti verkar trots ett ekonomiskt överskott bara gälla för barn som ska börja inom barnomsorgen vid terminsstarten och barngrupperna storlek tillåts att variera för stort över året. Gruppstorlekarna har ökat.
Med en generösare tillgång på barnomsorgsplatser hade stadsdelen kunnat leva upp till barnomsorgsgarantin utan att öka befintliga barngrupper och behållit kvaliteten på en god nivå.
Vi är inte nöjda med den borgerliga majoritetens mål när det gäller miljön. Vi har högre ambitioner när det gäller miljöarbetet och att hejda den miljöförstöring som måste stoppas av oss människor. Det är ganska enkla mål som ingår i stadens miljöprogram, men tydligen svåra att uppnå med de knappa resurser som finns. Vi saknar en eller flera miljösamordnare som skulle kunna jobba mer effektivt för att minska negativ miljöpåverkan ute i verksamheterna.
En miljösamordnare skulle även kunna arbeta utanför förvaltningen gentemot allmänheten, bostadsföretag och andra med information och samarbete för att tillsammans minska miljöförstörelsen.
Även på kulturens område vill vi partier som är i opposition satsa mer än den borgerliga majoriteten. Kulturen hör till välfärden och vi vill hellre ha kvalitet i välfärden än sänkta skatter.
Kulturskolan som tidigare gett barn och ungdomar chansen att få pröva på dans, musik och teater har under borgarnas mandatperiod blivit utsatt för besparingar och neddragning av personal.
Dyra avgifter har gjort att kulturskolan, som varit plantskola för många artister inte längre är tillgänglig för alla. Biblioteket som var på gång att bli ett folkbibliotek tillsammans med skolans bibliotek satte majoriteten stopp för och löftet om ett bibliotek i Hässelby Gård har ännu inte infriats.
Vi vill satsa på kultur, vi vill ge barn, unga och äldre möjligheter till upplevelser i olika former. För detta krävs resurser. Det kostar att anlita kulturpersoner, konstnärer och andra som kan berika oss alla och förena oss i gemensamma upplevelser. Det kostar att stödja de olika förslag och idéer som kan komma fram om man satsa på att utveckla människors idéer, vare sig idéerna finns hos personal i verksamheterna eller bland enskilda . För oss är det en självklarhet att kultursatsningar ska vara en del av kärnverksamheten. Vi konstaterar att den borgerliga alliansen minskar anslaget för kulturen avsevärt för vår stadsdel.
Inom verksamheterna Individ- och familj, Barn/Ungdom har ärendena ökat i antal gällande barn med 15% och detta är mycket oroande när man ser att arbetsbelastningen ökar och handläggningstiden måste förlängas för att arbetsbördan är för stor för socialsekreterarna. Vi har påtalat detta under 2009 och påtalat behovet av utökade resurser Den moderatledda majoriteten har ansvar för och borde ha tillskjutit de medel som behövs för en bra service till kommuninvånarna och en god arbetsmiljö för våra anställda.
Enligt den Aktivitetsplan som den borgerliga majoriteten beslutat om så privatiseras i princip samtliga verksamheter som kommunen enligt lag är skyldiga att ordna.
Tydligast märks det inom äldreomsorgen och verksamheter för funktionshindrade.
Synpunkter med oro och undran från anhöriga och brukare har varit många.
Frågornas art tyder på att informationen om förändringar, överklaganden, vem som ansvarig inte fungerar som den ska. Förändringar och neddragningar av personal i stadsdelens äldreboenden skapar oro. Beslutet om nedläggning av samtliga servicehus för att i stället göra om till sk trygghetsboenden har skapat oro och man undrar, vad blir det istället Vi säger nej till nedläggningen av servicehusen men vill att vi ska pröva tryggetsboenden som ett alternativ till seniorboenden och övriga vård- och omsorgsboenden
Konsekvenserna av ständiga organisationsförändringar och stramare budgetar blir
självklart att sjukfrånvaron är hög i stadsdelen, omsättningen av personal är hög.
Med sådan politik drabbas de som är i störst behov av stöd och hjälp från samhällets sida. Kommuninvånare som t.ex begärt skuld rådgivning har fått vänta orimligt lång tid.
Vi anser vidare att information till kommuninvånarna om vilka rättigheter man har och hur man går tillväga för att få hjälp i myndighetsfrågor är en förutsättning för en rättvis lagenlig och trygg välfärd.
Synpunkter har framförts att det är svårt att få kontakt med förvaltningen och man vet inte till vem man ska vända sig med sina frågor. Stadsdelen har till skillnad från andra stadsdelar inget informationscentra eller medborgarkontor vilket vi anser att det finns stort behov av. Callcenter och webbsidor, bloggar etc kan och får inte ersätta vikten av det personliga mötet.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 januari 2010.
Dnr 1.2.1-016-2010.
Enligt stadens kvalitetsstrategi ska verksamheter/resultatenheter som vänder sig till kommuninnevånarna utforma kvalitetsgarantier. Resultatenheternas åtaganden ska
utgå ifrån kommunfullmäktiges inriktningsmål och stadsdelens nämndmål. I garantin beskrivs verksamhetens åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten. Kvalitetsgarantierna ska godkännas av stadsdelsnämnden.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner enheternas kvalitetsgarantier för 2010
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 januari 2010.
Dnr 1.2.1-022-2010.
Big Care AB är en av de större utförarna av hemtjänst inom stadsdelen med 163
hemhjälpsmottagare. Det sammantagna intrycket vid uppföljningen är en välfungerande enhet med en bra inställning till sitt uppdrag. Sedan föregående års uppföljning har enheten utbildat all personal i basala hygienrutiner. Förbättringsmöjligheter finns inom kostområdet då endast ett fåtal av de anställda är utbildade inom kost och nutrition för äldre och all personal saknar utbildning i livsmedelshygien. Vid stickprovskontroll av dokumentationen saknades genomförandeplan i fyra av tio granskade ärenden.
___________________________
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger den till handlingarna.
Dnr 1.2.1-023-2010.
Carema Äldreomsorg AB är en av de större utförarna av hemtjänst, med sammanlagt 196 hemtjänstmottagare, i stadsdelen. Sedan föregående år har all personal fått utbildning i basala hygienrutiner och kunskapen om och rutinerna kring anmälan enligt
Lex Sarah har förbättrats. Verksamheten har upprättat en plan för att höja personalens kompetens inom kost och nutrition för äldre, livsmedelshygien och social dokumentation under kommande år samt för att stärka dem i rollen som kontaktman.
BESLUT
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger den till handlingarna.
Dnr 1.2.1-024-2010.
FSB Finsk hemtjänst AB är en relativt stor utförare av hemtjänst med 65 hemtjänstmottagare inom stadsdelen. Det sammantagna intrycket vid uppföljningen är att verksamheten är stabil och strukturerad med en bra inställning till sitt uppdrag. Samtliga avvikelser har åtgärdats sedan föregående år och inga avvikelser har noterats i 2009 års uppföljning. Stickprovskontroll av den sociala dokumentationen visar att detta är ett område där verksamheten har vissa förbättringsmöjligheter.
______________________
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 januari 2010.
Dnr 1.2.1-025-2010.
Öppna hemtjänsten består av fem enheter och är sammantaget den största utföraren av hemtjänst inom stadsdelen med ungefär 790 hemtjänstmottagare. Det sammantagna intrycket vid uppföljningarna är att enheterna utvecklats positivt sedan föregående år, främst inom kostområdet och kontaktmannaskapet. Förbättringsmöjligheter finns för samtliga enheter inom områdena intern kontroll och social dokumentation.
Yttrande till Revisionsgrupp 1, dnr 420-158/2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 januari 2010.
Dnr 102-646-2009.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning välkomnar klarlägganden från kommunstyrelsen och kommunfullmäktige hur ansvaret för uppföljning av ungdomar som ej går i gymnasiet ska fördelas, vad som eventuellt ska erbjudas dem och hur det i så fall ska finansieras. Stadsdelen har idag naturliga och givna uppföljningar av ungdomar vars föräldrar söker ekonomiskt bistånd eller är föremål för andra pågående utredningar. I samband därmed undersöks även berörda ungdomars skol- eller arbetssituation.
Ett mera generellt uppföljningsansvar där den enda orsaken är att den unge ej går i gymnasiet, anser förvaltningen bör ligga centralt i staden.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Revisorsgrupp 1, Stockholm stad.
Yttrande till revisorsgrupp 1, dnr 420-171-2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 januari 2010.
Dnr 102-686-2009.
BDO Nordic Consulting Group AB (BDO) genomförde under hösten 2009 på uppdrag från Stadsrevisionen en granskning av Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltnings upphandling av två verksamheter. Granskningen avsåg ny upphandlingen av tre gruppbostäder och två dagliga verksamheter inom Omsorgen om funktionsnedsatta samt en förnyad upphandling av parkskötsel och renhållning inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområde.
Stadsrevisionen drar utifrån revisionen slutsatsen att förvaltningen i flera avseenden inte följt stadens policy för upphandling och visat brister i samordning med övriga förvaltningar vid utformning av förfrågningsunderlag, dokumentation, rutiner för avtalsuppföljning samt löpande seriositetskontroll av externa leverantörer.
Förvaltningen delar inte Stadsrevisionens slutsatser och anser att rutiner och dokumentation finns som säkerställer en korrekt och rättvisande upphandling.
__________________________
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”I en revisionsrapport har stadens utsedda revisionsbolag (BDO) riktat kritik mot förvaltningens upphandling. I de två upphandlingar som genomgått revision, anges brister rörande tillämpning av policy, avtalsförvaltning (rutiner), främjande av konkurrens och småföretagande samt samordning med staden.
Alliansen är frågande till delar av kritiken då revisionen inte verkar ha tagit hänsyn till att: att Införandet av ”peng”-systemet ändrar på förutsättningarna för en traditionell utvärdering med ett angivet pris som utvärderingsgrund (istället jämförs ju olika kvalitetsnivåer för en given kostnad)
att Nämnden har beslutat att Nälsta gruppbostad ingår i aktivitetsplan
att Förvaltningen regelbundet för nämnden redovisar verksamhets- och kvalitets- uppföljningar. Detta sker helt i enlighet med beslutade rutiner
att Samordning och erfarenhetsutbyte med andra stadsdelar sker (t.ex. med Södermalm). Givetvis baseras denna samordning på stadens policy och riktlinjer (samråd med SLK och Trafikkontoret).
Kritik riktas av revisionen mot att förvaltningen inte ansvarar för samordning med övriga stadsdelar. Vi anser att en samordning av upphandling i stadens olika stadsdelar måste initieras och planeras av centralt ansvariga - en tidplan för olika upphandlingar bör t.ex. kommuniceras, så att olika stadsdelar kan planera sitt deltagande med god framförhållning. En lokal förvaltning kan och ska inte ta ett samordningsansvar.
Stadens centrala upphandlingsansvariga bör istället ha det ansvaret.
Avslutningsvis, främjande av konkurrens och småföretagande är en synnerligen viktig fråga för oss. Vi är måna om att effektivisera verksamheter med hjälp av upphandlingar som skapar skalfördelar, men vi är också måna om upphandlingar som ger flexibla, kostnadseffektiva lösningar, något som erfarenhetsmässigt mindre företag mycket väl kan erbjuda. Vi har fullt förtroende för vår förvaltning att göra dessa avvägningar för att själva besluta och initiera lämpliga upphandlingar. Vi menar att den remarkabla resultatförbättring stadsdelen nått den senaste mandatperioden till stor del kan just kan förklaras av förvaltningens framgångsrika upphandlingsarbete.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 129-2475/2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 januari 2010.
Dnr 006-650-2009.
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen har enligt beslut i kommunfullmäktige följt upp och reviderat STAN- programmet. Föreliggande förslag är kopplat till stadens integrerade system för ledning och uppföljning av verksamhet och ekonomi (ILS) samt lyfter fram vikten av samverkan. Programmet utgår från fyra övergripande mål för det drogförebyggande arbetet; barn och ungas uppväxt ska vara fri från tobak, alkohol och narkotika, ett narkotikafritt Stockholm där stadens invånare ska ha återhållsamma alkoholvanor samt de av stadens invånare som missbrukar alkohol eller andra droger ska erbjudas hjälp att komma från sitt missbruk. Programmet ska komplettera Vision 2030. Förvaltningen ställer sig i allt väsentligt bakom förslaget till reviderat STAN-program för Stockholm stad, men har några mindre synpunkter och kommentarer som framförs
i detta tjänsteutlåtande.
Stadsdelsnämnden beslutar i enlighet med förvaltningens förslag, med ändringen att ordet ”starköl” i avsnittet ”Lokala ordningsstadgan” inte bör bytas ut mot ordet ”öl”. En ordningsstadga bör vara rimlig, begriplig och lätt att efterfölja respektive bör brott mot den lätt kunna beivras.
Att förbjuda vuxna människor från att nyttja folköl och lättöl, (medan ex vis cider tillåts,) kan leda till att respekten mot alkoholförbudet minskar. Det är redan i dag förbjudet för ungdomar att köpa folköl i butiker.
Reservation
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp)
lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Tomas Melin (mp) anslöt sig till (m+fp):s förslag.
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+mp):s förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2482/2009
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 januari 2010
Dnr 006-651-2009.
Flera av de politiska krav som framförs i skrivelsen ligger utanför stadsdelsförvaltningens ansvarsområde. Förvaltningen har upparbetade rutiner för att hjälpa och stödja enskilda och familjer som riskerar att bli uppsagda från sina hyreskontrakt. Barnfamiljer prioriteras till ekonomiskt bistånd och budget- och skuldrådgivning. Regelbundna överläggningar äger rum med hyresvärdarna i stadsdelen i syfte att minska antalet avhysningar. Under 2009 minskade antalet avhysningar till 17 st. Endast 3-4 st av dessa var familjer med barn. Kostnaderna för sanering av hyresskulder ökade under 2009 till nära 1 mkr. Under november månad fanns fyra barnfamiljer placerade på hotell av förvaltningen. Detta som tillfälliga åtgärder i väntan på mer varaktiga lösningar.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med en åtgärdsplan för att minska de kraftigt ökande utgifterna sanering av hyresskulder,
3. samt uttala att stadsdelsförvaltningen gör ett gediget arbete med att stödja personer och familjer som riskerar att vräkas, och det synes som om samarbetet med värdarna har funnit en bra form. Dock är det fortfarande ett problem när så mycket som närmare en miljon kronor användes till att sanera personers hyresskulder under 2009. Det är viktigt att poängtera att individen alltid har ett eget ansvar för sina åtaganden och räkningar. Likaså har fastighetsägare ett ansvar för att godkänna hyresgäster på en för dem möjlig hyresnivå med hänvisning till hushållens disponibla inkomster.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp):s förslag.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 11 februari 2010.
Dnr 1.1-017-2010.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 18 januari 2010
Dnr 1.2.6-026-2010.
SammanfattningSocialstyrelsen fick 2006 socialdepartementets uppdrag att fördela stimulansbidrag
till kommuner och landsting för insatser inom vård och omsorg om de mest sjuka äldre. Hässelby Vällingby fick 2007, 6239 tkr varav 839 tkr gick till projektet Matglädje inom hemtjänsten. Av 2008 års stimulansmedel fick projektet 575 tkr. Projektet har haft en anställd dietist under två år som har arbetat för att all omvårdnadspersonal i hemtjänsten ska ha kunskap och tillgång till verktyg för att erbjuda pensionärerna individanpassad matsituation som leder till matglädje. Projektet har vänt sig till den kommunala hemtjänsten i Hässelby Vällingby. Projektet redovisas i bilagda slutrapport och har uppnått de flesta av sina projektmål. Den nyligen genomförda hemtjänstenkäten visar också att stadsdelen har mest nöjda pensionärer inom den kommunala hemtjänsten i staden när det gäller mat och måltidssituationen.
ÖVRIGA FRÅGOR
Ordförande Birgitta Wahlman (m)lade med anledning av dagens ärenden om verksamhetsuppföljningar inom äldreomsorgenfram ett förslag till beslut om förbättrad information till de äldre inför deras val av hemtjänst.
Övriga i nämnden anslöt sig till förslaget.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att se över möjligheten att förbättra informationen till de äldre inför deras val av hemtjänst.
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 11 februari 2010 från ledamot Leif Larsson (v), vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) och Tomas Melin (mp).
Dnr 1.2.1-065-2010.
Anmäldes skrivelse den 11 februari 2010 från ledamot Leif Larsson (v).
Dnr 1.2.1-066-2010.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.