Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-08-24
Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.Mellan kl 18:30 - 19.00 Information om resultatet av trygghetsundersökning bland ungdomar i Hässelby och Vällingby.
Ordförande Birgitta Dickson förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Dickson utse vice ordförande Bengt
Roxne att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 31 augusti 2010.
· Ledamot Elias Granqvist informerade att Kulturnämnden fattat ett inriktningsbeslut om inrättande av bibliotek i Hässelby gård.
· Socialchef Ingrid Brännström informerade om sommar/feriejobb 2010.
Skriftlig redovisning delades ut.
· Avdelningschef Sven-Göran Södergren informerade om Maltesholmsbadet sommaren 2010. Skriftligt PM delades ut.
· Eva Tångfeldt informerade om Love Stockholm 2010 i Hässelby-Vällingby och nationaldagsfirandet vid Hässelby slottspark.
· Stadsdelsdirektör Leif Spjuth informerade att samtliga verksamheter fungerat mycket bra under sommaren.
Förvaltningen har planerat för 10st så kallade satellitlägenheter.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 1.6-251-2010.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 16 augusti 2010.
Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 16 augusti 2010.
Anmäldes protokoll från Näringslivsrådets sammanträde den 20 maj 2010.
Ekonomi och verksamhet
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 augusti 2010.
Dnr 1.2.1-252-2010.
Sammanfattning
Vid stadsdelsnämndens sammanträden lämnar förvaltningen månadsrapporter, som utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden om ekonomi och prestationsutveckling. Två gånger om året (maj och september) lämnas genom tertialrapporter utförlig uppföljningsrapport till kommunstyrelsen. Dessutom rapporterar förvaltningen varje månad prognostiserade avvikelser till stadsledningskontoret. Enligt föreliggande rapport redovisas en prognos på netto 1454,7 mnkr vilket är i balans mot budget efter budgetjusteringar. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-juli 2010 samt prognostiserade värden för resterande del av året.
_______________________
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 juni 2010.
Dnr 1.2.1-212-2010.
Ärendet bordlades vid nämnden sammanträde den 15 juni 2010, § 9.
Vid stadsdelsnämndens sammanträden lämnar förvaltningen månadsrapporter, som utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden om ekonomi och prestationsutveckling. Två gånger om året (maj och september) lämnas genom tertialrapporter utförlig uppföljningsrapport till kommunstyrelsen. Dessutom rapporterar förvaltningen varje månad prognostiserade avvikelser till stadslednings-kontoret. Enligt föreliggande rapport redovisas en prognos på netto 1451,2 mnkr vilket är i balans mot budget. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-maj 2010 samt prognostiserade värden för resterande del av året.
____________________________
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 juni 2010.
Dnr 1.2.1-254-2010.
Kommunfullmäktige har beslutat om en uppföljningsmodell som ska tillämpas för stadens vård- och omsorgsboenden för äldre. Syftet med uppföljningen är att få kunskap om vilka styrkor, svagheter och angelägna förbättringsområden som finns. Förvaltningen har i mars och april 2010 genomfört uppföljningar av verksamheterna i Hässelgårdens vård- och omsorgsboende och bedömer att verksamheterna fungerar väl. Förbättringsmöjligheter finns dock inom dokumentationsområdet där genomförandeplanerna tydligare kan belysa den enskildes individuella behov och önskemål och där vårdplanerna kan förbättras så att långsiktiga och kortsiktiga mål framgår tydligare.
Ordförande Birgitta Dickson m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av förvaltningens verksamhetsuppföljning.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att snarast åtgärda de brister som redovisats i ärendet.
Dnr 1.2.1-253-2010.
Kommunfullmäktige har beslutat om en uppföljningsmodell som ska tillämpas för stadens vård- och omsorgsboenden för äldre. Syftet med uppföljningen är att få kunskap om vilka styrkor, svagheter och angelägna förbättringsområden som finns. Förvaltningen har i mars och april 2010 genomfört en samlad uppföljning av verksamheten i Skolörtens vård- och omsorgsboende och bedömer att verksamheten fungerar väl. Förbättringsmöjligheter finns dock inom dokumentationsområdet där genomförandeplanerna tydligare kan belysa den enskildes individuella behov och önskemål och där vårdplanerna kan utvecklas.
________________________
Ordförande Birgitta Dickson m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 augusti 2010.
Dnr 1.2.6-282-2010.
Hässelby Vällingby stadsdelsnämnd tilldelas ytterligare 3056225 kr i stimulansmedel för år 2010. Stimulansmedlen ska täcka fortsatta projekt inom äldreomsorgen för mat och måltider samt det sociala innehållet, med fördelningen 1 miljoner kronor till ”Växthuset” samt 2 056225 kr till ”Bra kvalitet och måltider” Demensprojektet fortgår med tidigare beviljade medel.
BESLUT
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till användandet av stimulansbidrag 2010 á 3.056.225 kronor.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-989/2010
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 augusti 2010.
Dnr 1.5.1-232-2010.
Stadsledningskontoret har tagit fram förslag på ändringar i resursfördelningssystemet för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vid en genomgång av personer med Aspergers syndrom i stadsdelen kan det konstateras att de föreslagna förändringarna inte innebär de positiva effekter för målgruppen som varit avsikten med översynen. Detta beroende på att förändringarna bara omfattar personer som har bedömts ha högsta nivån ”totalt behov”. Förvaltningen föreslår därför ytterligare översyn för att rätta till den snedfördelning som uppstår om remissens förslag blir verklighet.
_________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Dnr 9.1-126/2010
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 juli 2010.
Dnr 1.2.1-183-2010.
Socialstyrelsen har i en uppföljning av tidigare granskningar av familjehemsvården i Hässelby-Vällingby konstaterat en del brister vad gäller genomförandeplaner, omprövningar av placeringar och för få besök hos barn i familjehem. Förvaltningen har tagit fram en åtgärdsplan för att komma till rätta med bristerna. Planen består i sju punkter, bla. ska tydligare dokumentation göras, mer strukturerade genomgångar av aktuella ärenden ska ske, genomförandeplaner ska tas ram i alla ärenden där så saknas, Socialdelegerade kommer att föreslås ha regelbundna särskilda sammanträden för
beslut om överväganden/omprövning av placeringar.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sin redovisning till Socialstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att senast i januari 2011 återrapportera åtgärdsplanen till stadsdelsnämnden, samt föreslå insatser för att minska personalomsättningen, förbättra kompetensutvecklingen och ytterligare garantera rättssäkerheten.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot
Tomas Melin (mp) lade fram ett särskilt uttalande enligt följande:
”Vi – Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet – är oroliga och bekymrade över Socialstyrelsens återkommande kritik angående familjevården i
Hässelby-Vällingby.
Ungdomars villkor är ett prioriterat område för vår politik och vi har flera gånger lyft fram behovet av att satsa mera på såväl förebyggande verksamhet för barn och unga samt satsa på bättre villkor för socialsekreterare så att de hinner med att ge de mest kvalitativa förutsättningar för vården av de mest drabbade unga.
Senast i budgeten för 2009 lyfte vi fram två uppdrag som skulle skapat bättre villkor för våra unga och vår personal inom den sociala avdelningen. Dels ville vi kompensera förskolornas budget för att de skulle få använda sina under tidigare år sparade medel till kostnader för barn i behov av särskilt stöd och dels gav vi förvaltningen i uppdrag att förbättra arbetsvillkoren för socialsekreterare i dialog med dem och i syfte att underlätta för servicen till stadsdelens medborgare (Ärende 10 Verksamhetsplan år 2009 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd).
Många stora förbättringar har oavsett de bristfälliga resurserna ändå skett inom Familjevårdens område, bl.a. har vi berömt de tydliga vårdplanerna enligt BBiC modellen. Vi ser Socialstyrelsens kritik framför allt som något förvaltningen skulle kunna åtgärda genom att skapa bättre villkor för våra hårt ansträngda socialsekreterare. Anmälningstyngden är nog bland de högsta i staden och då måste man agera!”
Paragrafen beslöts omedelbart justerad.
Yttrande till Kommunstyrelsen över stadsledningskontorets förslag
Dnr 119-1062/2010
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 9 augusti 2010.
Dnr 15.1-263-2010.
Detta ärende innebär en revidering av de av kommunfullmäktige tidigare beslutade basnyckeltalen. En ambition i arbetet har varit att i möjligaste mån samordna nyckeltalen med annan officiell statistik via exempelvis Statistiska Central Byrån m.fl. Syftet med nyckeltalen är att de ska bilda underlag för att slutsatser ska kunna dras om hur vägen till förväntade resultat ser ut samt utgöra tidsserier över för verksamheterna viktiga parametrar. Nyckeltalen ska spegla utvecklingen inom respektive område och kunna användas för jämförelser internt och med andra. Förvaltningen konstaterar att de flesta föreslagna nyckeltal som berör stadsdelsnämnderna redan tillämpats i flera år.
___________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 329-1353/2010
Dnr 1.5.1-289-2010.
Från och med 1 juli gäller delvis nya regler i tobakslagen och alkohollagen. Förändringarna innebär bla. att det är straffbart att inte anmäla tobaksförsäljare till kommunen. Kommunen har aven fått ansvaret för tillsynen över märkningen av tobaksvaror. Justitieombudsmannen(JO) har i ett beslut 2009 riktat kritik mot hur sk. provköp genomförts. Både JO och Folkhälsoinstitutet anser att provköp ej ska tillämpas som tillsynsmetod. Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen har därför tagit fram förslag till ändrade riktlinjer. Stadsdelsförvaltningen ställer sig bakom dessa ändringarna men anser att utbildningen i alkohol- och tobaksfrågor för handlare och deras personal även i fortsättningen bör genomföras stadsgemensamt av Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 333-1354/2010
Dnr 1.5.1-290-2010.
Med anledning av förändrad lagstiftning beträffande handläggning av ärenden gällande ensamkommande asylsökande barn och ungdomar, har Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen tagit fram förslag till reviderade riktlinjer. Stadsdelsförvaltningen ställer sig i huvudsak bakom förslaget men konstaterar att det på några punkter finns otydligheter och frågor som behöver preciseras. Förvaltningen anser ej att en utredning av ett ensamkommande barn behöver genomföras av två olika handläggare.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 24 augusti 2010.
Dnr 1.1-346-2010.
Rapportering om information i Jämför Service
Stadsdelsnämnden gav förvaltningen i uppdrag vid stadsdelsnämndens sammanträde 18 maj 2010, § 13 att återkomma med rapport om äldreförvaltningens arbete med JämförService avseende utförare inom hemtjänsten.
Avdelningschef Annica Dominius informerade om Äldreförvaltningens arbete med Jämför Service. Uppföljningar som görs av utförarnas verksamhet kommer i sin helhet att läggas in i systemet.
Stadsdelsnämnden lägger redovisningen till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 juni 2010.
Dnr 7-210-2010.
Folkpartiet liberalerna har i en skrivelse till stadsdelsnämnden gett förvaltningen i uppdrag att se över möjligheterna till en parboendegaranti i stadsdelen. Folkpartiet liberalerna vill förändra biståndsbedömningen i stadsdelen så att man inte skiljer på par som vill fortsätta bo tillsammans i de fall där den ene har beviljas vård- och omsorgsboende. Enligt Stockholms stads riktlinjer ska alla insatser utgå från likställighetsprincipen. Detta innebär att äldre i Stockholms stad ska ha samma förutsättningar och möjligheter till äldreomsorg oavsett var i staden de bor. Inga lokala riktlinjer får förekomma.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp), ordförande Birgitta Dickson m fl (m) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Tomas Melin (mp) anslöt sig (fp+m+kd): förslag.
1. Stadsdelsnämnden ser positivt på att äldre par i Hässelby-Vällingby ska kunna fortsätta bo ihop, även om de har olika vårdbehov, om de så vill.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver
Många äldre makar eller sambor har levt ett långt liv tillsammans och har tänkt att leva tillsammans till livets slut. Det är lika upprörande varje gång det rapporteras om äldre par som av kommuner nekas att fortsätta bo tillsammans när en av dem får sämre hälsa och behöver flytta till ett äldreboende. Det är inte svårt att sätta sig in i den vanmakt och förtvivlan de känner.
Idag är det upp till kommunernas goda vilja om makar får fortsätta bo tillsammans när en make inte längre kan bo kvar hemma. Tre av fyra kommuner kan inte garantera äldre par att de får fortsätta bo tillsammans när en av makarna måste flytta till äldreboende.
Drygt en femtedel av kommunerna kan alltid erbjuda parboende och ungefär lika många säger alltid nej till det. En stor del av kommunerna beviljar parboende i vissa fall. Det är ingen bra ordning. Viktigt att det snabbt beslutas om bindande riktlinjer för hela staden. I avvaktan på dessa uppmanas att hitta flexibla lösningar ute i stadsdelarna.
Det är inte kommunen som ska fatta beslut om att skilja makar åt. Det är dags att införa en parboendegaranti i lagstiftningen. Äldre ska ha rätt att fortsätta att bo tillsammans med sin livskamrat. En förutsättning är förstås att båda makarna vill fortsätta att bo tillsammans.
Allt tyder på att erfarenheterna från de kommuner som låter äldre par flytta gemensamt till äldreboende är goda. Det handlar inte om många par per kommun och medför endast marginella kostnader eller besvär för kommunen att ordna. Men för det enskilda paret handlar det om livskvaliteten och tryggheten under de sista åren i livet.
Dnr 6-208-2010.
Mot bakgrund av den rådande utvecklingen sedan kvinnofridsteamet inrättades 2007, med svårare ärenden som kräver både snabba och korrekta bedömningar, kommer arbetsprocesserna inom teamet att ses över ytterligare med hjälp av den sk. Lean-modellen. Det arbetet planeras genomföras under hösten 2010. Syftet är att verksamheten ska bedrivas på det mesta effektiva och ändamålsenliga sättet. Vid hög arbetsbelastning är det alltid arbetsledningens uppdrag att omfördela arbetsuppgifter inom enheten och vid behov anlita extra personal inom ramen för fastställd budget.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar på skrivelsen från (s), (v) och (mp).
Reservation
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot
nämndens beslut att godkänna förvaltningens svar på skrivelsen.
” Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet påpekade i en skrivelse till nämnden i maj 2010, att nämndens befintliga kvinnofridsteam hade svårt att räcka till för de behov hos kvinnor och barn som kom till deras kännedom. Vi föreslog att teamets arbetssituation skulle ses över i ljuset av detta och att en förstärkning av kvinnoteamet skulle ske.
Förvaltningens svar redovisar förvisso att en översyn av arbetsprocesserna är planerad till hösten 2010. De betonar emellertid att mer personal inte kan anlitas inom ramen för den fastställda budgeten.
Det är uppenbart att den politik som förts i stadsdelen, staden och landstinget den senaste mandatperioden har försämrat för de mest utsatta grupperna. Minskade resurser i barnomsorg och skola med större barngrupper och klasser gör det lättare att missa barn som far illa i sin familj. Nedskärningar inom alkoholpreventionen får direkta effekter för familjer där någon eller båda föräldrarna har problem
Åtstramningar med avgiftshöjningar inom familjerådgivningen drabbar de ekonomiskt utsatta familjerna. Sammantaget ökar trycket på kvinnofridsteamet. Vi vill därför förtydliga vår inställning och understryka att vi vill tillföra mer resurser till den viktiga verksamhet som bedrivs för utsatta kvinnor och barn.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 juni 2010.
Dnr 1.2.1-278-2010.
Sveriges kommuner och landsting genomförde i april 2010 en utvärdering av Hässelby-Vällingby stadsdel med hjälp av analys- och utvärderingsverktyget Kommunkompassen. Utvärderarna har studerat dokument m.m. samt genomfört intervjuer med cirka 30 personer i organisationen som underlag för sina värderingar av stadsdelens sätt att arbeta. Bland de intervjuade finns politiker, ledande tjänstemän och fackliga representanter. Kommunkompassen bedömer stadsdelens sätt att leda, samspela och skapa goda organisatoriska förutsättningar för den kommunala servicen. Bedömningen har gjorts mot bakgrund av teorier med betoning på mål- och resultatstyrning, decentralisering samt medborgarrespektive brukarorientering. Förvaltningens ledningsgrupp kommer att ha en genomgång av rapporten efter semestrarna och lägga upp en plan för hur de olika verksamhetsområdena ska tillgodogöra sig rapportens innehåll i den löpande verksamheten och i det kommande arbetet med verksamhetsplan för år 2011.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av rapporten.
Dnr 1.1-311-2010.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigställt.
Dnr 1.2.6-312-2010.
Anmäldes promemoria 2010, dnr 421-107/2010 från Stadsrevision i ärende
”Granskning av delegation av beslutanderätt i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd”
Stadsdelsnämnden godkänner anmälan.
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 24 augusti 2010 från vice ordförande Bengt Roxne (s) m.fl.ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp).
Dnr 5-347-2010.
Anmäldes skrivelse den 24 augusti 2010 från ordförande Birgitta Dickson m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (v) och ledamot Fredrik Wallén (kd).
Dnr 5-348-2010.
Dnr 6-349-2010.
Dnr 1.2.5-350-2010.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.