Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-10-26
Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.Mellan kl 18:30 - 19.00 Information om Vällingby Parkstad, detaljplan för kv Vattenfallet 2 i Råcksta.
Ordförande Birgitta Dickson förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Dickson utse vice ordförande Bengt
Roxne att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 1 november 2010.
· Ordförande Birgitta Dickson informerad kort om stadens budget 2011.
· Ordförande informerade också att Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning deltar i stadens kvalitetsutmärkelse för 2010 med flera verksamheter, bl a två förskolor samt Vuxenenheten inom avdelningen för socialtjänst. Kvalitetsutmärkelsen äger rum den 18 november 2010 i Stadshuset.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Dnr 1.6-409-2010.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 18 oktober 2010.
Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 18 oktober 2010.
Ekonomi och verksamhet
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 oktober 2010.
Dnr 1.2.1-410-2010.
Sammanfattning
Vid stadsdelsnämndens sammanträden lämnar förvaltningen månadsrapporter, som utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden om ekonomi och prestationsutveckling. Två gånger om året (maj och september) lämnas genom tertialrapporter utförlig uppföljningsrapport till kommunstyrelsen. Dessutom rapporterar förvaltningen varje månad prognostiserade avvikelser till stadsledningskontoret. Enligt föreliggande rapport redovisas en prognos på netto 1446,0 mnkr vilket är ett överskott på 7,3 mnkr mot budget efter budgetjusteringar. Före bokslutsdispositioner prognostiseras ett underskott om 2,5 mnkr. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-september 2010 samt prognostiserade värden för resterande del av året.
____________________________
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 september 2010.
Dnr 1.2.6-411-2010.
Stadsdelsförvaltningen har anmält intresse att delta i gemensamt projekt om
APL- arbetet platsen för lärandet. Lidingö Stad är projektägare och ansöker om
stimulansmedel hos Europeiska socialfonden. Äldrecentrum är en av ägarna till projektet. Projektet syftar till att minska kompetensbrist inom vård- och omsorg,
där många saknar basal utbildningsnivå. Målgruppen är anställda som riskerar sin anställning på grund av kompetensbrist. Genom lärare på arbetsplatsen ska de
personer som saknar basal utbildning kunna tillgodogöra sig utbildning på arbets-
platsen. Ansökan omfattar stimulansmedel om totalt 48265174 kr, i enlighet
med finansieringsbudget med tidsramen 2011-2013.
__________________
Stadsdelsnämnd beslutar att delta i projektet ”Arbetet platsen för lärandet”, under förutsättning att svenska ESF-rådet bifaller gemensam ansökan som inlämnats av Lidingö stad.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 oktober 2010.
Dnr 1.5.3-413-2010.
Vällingbys och Kälvestas befolkningar förväntas öka under den kommande tioårsperioden. Förvaltningen anser att tomten på Björnidegränd 189 i Kälvesta är lämplig för förskoleverksamhet. Förvaltningen har samrått med stadsbyggnads- kontoret och exploateringskontoret och kontoren ser inga hinder för att utöka nuvarande område för förskoleverksamhet genom att allmän platsmark används för detta. För att möjliggöra förändringen krävs det att en ny detaljplan utarbetas. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden hemställer hos exploateringsnämnden om en detaljplaneändring som medger att en förskola om c:a 800 kvm kan uppföras i två plan och att mark reserveras för förskoleverksamhet i anslutning till fastigheten.
Stadsdelsnämnden hemställer hos exploateringsnämnden om en detaljplaneändring och att mark reserveras för förskoleverksamhet i anslutning till fastigheten Seraljen 70 i stadsdelen Kälvesta.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 september 2010.
Dnr 2.3.2-419-2010.
Enligt 29§ hälso- och sjukvårdslagen ska det, där det bedrivs hälso- och sjukvård, finnas någon som svarar för verksamheten. Denna verksamhetschef representerar vårdgivaren och det är således nämndens uppgift att utse verksamhetschefer inom kommunalt bedriven verksamhet. Då Skolörtens gruppboende övergår till intraprenad och Skolörtens servicehus samt Hässelgårdens vård och omsorgsboende sedan tidigare har sjuksköterskorna i separat organisation, måste nya verksamhetschefer utses. Förvaltningen föreslår att nämnden utser avdelningschef till verksamhetschef för Hässelgårdens vård och omsorgsboende samt Skolörtens servicehus och att enhetschefen för Skolörtens gruppboende utses till verksamhetschef from 2010-11-01.
________________________
1. Stadsdelsnämnden beslutar att utse avdelningschef till verksamhetschef för Hässelgårdens vård och omsorgsboende samt Skolörtens servicehus.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att utse enhetschefen för Skolörtens gruppboende till verksamhetschef för Skolörtens gruppboende.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 oktober 2010.
Dnr 1.5.3-326-2010.
Syftet med detaljplanen är att förnya och utvidga bebyggelsen inom den del av stadsdelen Råcksta, som har inrymt Vattenfalls kontorsanläggning under 50 år. Förvaltningen är i huvudsak positiv till detaljplaneförslaget. Planområdet är idag dåligt utnyttjat och ABC-konceptet är en utmärkt idé att utgå ifrån vid planering av människors möjlighet att på ett bra sätt, leva, bo och arbeta i en storstad. Det unika konceptet för utvecklingen av planområdet ställer dock stora krav på förmåga och möjlighet till interaktivitet av dem som vill bo och/eller etablera sin verksamhet i området. Förvaltningens reflektion blir därför att det bör krävas ett tydligare koncept med inriktning på tillgänglighet för alla målgrupper. För stadsdelens attraktionskraft som bostadsort är också insatser för att stärka de tätortsnära sammanhängande grönområdena särskilt angelägna.
BESLUT
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
samt uttalar att:
Stadsdelsnämnden ser mycket positivt på planerna på Vällingby Parkstad, som
rätt hanterat kan bli ett lyft för denna del av stadsdelen. Särskilt bladningen av
boende, företagande och service lockar, liksom flexibiliteten och valfriheten.
Nämnden vill dock poängtera vikten av att redan i tidigt skede förbereda för
samhällsnyttiga funktioner såsom barnomsorg, äldreomsorg och gruppbostäder
lagom för att täcka behoven hos de planerade 3000 invånarna. Det är också av
största vikt att flexibiliteten inte sker på bekostnad av tillgängligheten.
Stadsdelsnämnden värdesätter fortlöpande kontakt med såväl facknämnder som byggherrar i den vidare planeringen.
Reservation
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig
mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi instämmer med förvaltningens förslag till svar på remissen. Vi vill däremot understryka att det är av vikt för vår stadsdel att det tydliggörs i detaljplanen vad det är som faktiskt kommer att bebyggas i vår stadsdel. Vi ser det som en allvalig fara att använda Vattenfallsbyggnaderna till identitetslösa koncept som innebär att brukaren själv ska få bestämma storlek, utseende och användningsområde för en råyta man köper upp.
Vi anser att Vattenfallet 2 är i behov av tydligare detaljplanering då konceptet i nuläget är oklart och osäkert vilket även kan gå på bekostnad av potentiella arbetstillfällen.Vi vill att A:et i ABC-staden Vällingby tillvaratas nu när möjligheten finns. A:et som står för arbete innefattar även utveckling och forskning. Tänkbart alternativ till de
K-märkta Vattenfallsbyggnaderna är att de renoveras i syfte att utgöra lokaler för hög-skola eller universitet. Vi ser även stora möjligheter att utvidga vyerna i detaljplanen
för fler studentbostäder vilket det råder akut brist på i Stockholm Stad.I enlighet med förvaltningen ser vi också att det är av stor vikt att det i detaljplanen föreligger en plan kring lösningar för funktionshindrade. Även planeringen kring ökade barngrupper och förskola måste tillvaratas samt behovet av äldreomsorg för äldre.
Vi ansluter oss även till (v):s särskilda uttalande.”Särskilt uttalande
Ledamot Leif Larsson (v) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi instämmer förvaltningens förslag till svar på remissen. Vi vill särskilt understryka;
2. Behovet av tillräckligt många förskoleavdelningar matchande den framtida omfattande inflyttningen. Välplacerade och tillräckligt stora förskolegårdar med solinflöde även under vinterhalvåret är ett givet krav för den fortsatta markfördelningen. Samma krav skall ställas på gemensamhetsytor med lekplatser för både små och stora barn och attraktiva aktivitetsalternativ för yngre och för vuxna.
3. Buller och andra störningar från Bergslagsvägen och tunnelbanan som skulle drabba bebyggelsen gör att radhusens placering i planförslaget är helt olämplig. Det alternativa förslaget som Sven Danielsson presenterat innebär en lösning på detta problem.
Vi förespråkar Sven Danielssons alternativa planförslag och föreslår att detta inarbetas i kommande förändrade planförslag för Vattenfall 2.
Motivet härför är att Sven Danielssons förslag fullt ut tillvaratar de kultur- och arkitekturhistoriska värdena i den förvandlings och förnyelseprocess som Vattenfallsområdet står inför. Att dessutom detta förslag slår vakt om de skönhetsvärden och ekologiska tjänster ( luftrening , bullerskydd) som den uppvuxna parken med trädskärmen mot Bergslagsvägen utgör, exemplifierar den miljöhänsyn som Danielssons förslag präglas av.
Också från ett ekonomiskt perspektiv är Danielssons förslag fördelaktigt då återanvändning av byggnader i stället för de rivningar som finns i föreliggande förslag,(det blå teknikhuset och en förbindelsebyggnad) representerar avsevärda summor och är att rekommendera inte minst ur ekologisk synvinkel.”
Ledamot Tomas Melin (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi ansluter oss till förvaltningens förslag till remissvar vad gäller förskolor och andra servicefunktioner. Vi anför därutöver
PlanområdetHässelby-Vällingby lider av stadens oförmåga att färdigställa långsiktiga och heltäckande planer för stadsdelens utveckling.
Bruket att planera små plättar i taget leder till en osammanhängande och nyckfull stadsmiljö som inte blir begriplig för, och därmed inte upplevs positivt av, medborgarna.
I det här fallet har staden en gyllene möjlighet att göra en långsiktig och övergripande stadsplanering för ett relativt stort område, som är outnyttjat idag. Den parkplan för ”Vällingby parkstad” som nu föreslås gäller bara området norr om rondellen, mellan Bergslagsvägen och Råckstavägen. I själva verket vore det rimligare att på en gång planera för exploatering på hela området runt rondellen, och då framför allt området mellan Bergslagsvägen och Grimstagatan där ny bebyggelse bör binda ihop Råcksta med Blackeberg. Även området norr om nuvarande planområde bör inkluderas och bindas samman med den nya stadsdelen, i ett första steg upp till Ullångergatan. Industriområdet samt spårområdet norr om detta upp mot Vällingby är det svårare att på kortare sikt införliva, men även här bör en långsiktig vision göras som skapar ett mycket tydligare samband mellan Råcksta och centrala Vällingby än vad som finns idag.
Det är av yttersta vikt att förtätningar syftar till att binda ihop Stockholm. Idag består stadens förorter, inte minst i Hässelby-Vällingby, alltför mycket av bebyggda enklaver som är åtskiljda och som inte ses som en enhet. Området mellan Vällingby och Blackeberg har varit ett extremt tydligt exempel på detta, med ett stort ganska tomt område som dessutom genomskärs av vägar. När detta nu planeras att rådas bot på finns det anledning att dels se till att hela tomrummet faktiskt används på ett sammanbindande och positivt sätt.
VägarVägar kan vara effektiva barriärer mellan områden. Så är det idag med Bergslagsvägen, där vägarna är något man behöver gå runt snarare än gå över, med bara ett fåtal undergångar och ett par riskfyllda övergångsställen.
Någon enstaka bro eller passage under vägen är förstås bättre än ingenting, men barriäreffekten av vägen består. Det behöver dock inte vara så. Det är vägens utformning som genomfart eller förbifart snarare än ett planerat utrymme att vara på, som skapar barriäreffekten. Med en bebyggelse tätt intill vägen, gärna med lokaler i gatuplan, samt självklart också med breda trottoarer och cykelbanor, ett levande utrymme snarare än en barriär. Det bidrar också till att mer mark effektivt kan tas i anspråks, och ger dessutom ett naturligt bullerskydd för bebyggelsen i resten av området.
KvartersstrukturenFörslaget som ligger planerar för ett område med olika fristående byggnader, stadsradhus, atriumhus, punkthus och självklart de nuvarande tre huvudkontorsbyggnaderna, utan länkbyggnader, samt Råcksta gård och restaurantbyggnaden. Utformningen av dessa ska i stor mån avgöras av de boende själva.
Det finns ett visst nytänk i förslaget som bör premieras, atriumhus och stadsradhus är trevliga byggnadsformer i sig. Men förslaget ger mycket liten sammanhållning samt ger inte sken av att ha kvaliteter som gör området attraktivt när det väl är på plats.
När vi nu planerar detta område, en helt ny stadsdel i princip, behöver vi skapa en sammanhållen struktur över hela området. Vi föreslår en tydlig stadsstruktur med slutna eller halvslutna kvarter, över så stora delar av området som möjligt. Dels skapar detta en tydlig upplevelse av en sammanhållen stadsdel för personer som rör sig i eller kring den, dels skapar det fördelar för de boende som får innergårdar där man utan bekymmer kan släppa ut även små barn, åtminstone där kvarteren är helt slutna. Med konceptet hus-i-park, eller etter värre hus-i-parkeringsplats, blir detta en omöjlighet. Detta underlättar också för de förskolor som inte verkar vara planerade för i den plan som nu ligger.
I just detta fall skulle också en sluten kvartersstruktur göra sig väl då de befintliga Vattenfallsbyggnaderna lätt kan inkorporeras, inte minst om man istället för att utelämna länkbyggnaderna ersätter de med länkbyggnader placerade på andra ställen, så att Vattenfallskomplexen i sig skapar slutna kvarter. I kvartersstrukturen bör helst de nya punkthusen öster om Vattenfall samt befintliga punkthus norr om Vattenfall inkorporeras.
Detta kan också skapa en spännande och helt ny, och levande, miljö för de nu boende i närområdet. I planen som ligger föreslås affärslokaler i entréplan på höghusen. Gott så. Med en tydligare kvartersstruktur bör affärslokaler inlemmas i bottenplanen även i strukturen med slutna kvarter, för en levande stadsdel samt god tillgång till service för de boende. ExploateringsgradenDe nuvarande Vattenfallshusen är massiva. Detta bör den nya stadsdelen dra fördel av, då det blir lättare att öka storleken också på närliggande hus. Vidare är läget ur kommunikationssynpunkt bland det bästa stadsdelen har att erbjuda. En högre exploateringsgrad i meningen plats för fler kontor, lokaler och boende, blir därför möjlig. Det bör utnyttjas.
Bortsett från stadens allmänna bostadsbrist finns nämligen ett mer lokalt problem om att servicenivån i Hässelby-Vällingby, samt för all del Blackeberg, är lägre än exempelvis i innerstaden. Även om det inte är hela svaret, beror detta till stor del på bristande befolkningsunderlag. En sovande stadsdel, där ingen är under kontorstid, bidrar också till detta då de lönsamma timmarna för affärsidkare blir färre. Genom att blanda ett stort antal boende med arbetsplatser ges större möjlighet för affärsverksamheter i området att leva och frodas. Dessutom ökar möjligheterna för Vällingby centrum att bli ett livaktigt och näringsmässigt fruktsamt centrum om stadsdelarna runt omkring ökar i befolkning. En relativt hög exploateringsgrad är alltså ett näringslivsprojekt, och prospektet att slänga bort den möjligheten för aldrig så trevliga radhus bör därför avslås.
Förutsatt denna nya kvartersstruktur får ambitionen att ge de boende stor möjlighet att själva utforma hus och boende mer än gärna kvarstå.
Att området därmed ges en dynamik är bara positivt, och i planeringen bör vi aktivt undvika att allt till slut ser likadant ut.
Grönområden och kulturområdenDe boende i nya Råcksta kommer ha Råcksta träsk och vidare hela Grimstareservatet precis om knuten. Inte långt åt andra hållet har de Kyrksjölöten och Judarskogen. Råckstaborna får gott om stora naturområden att nyttja. Byggs området med sluten kvartersstruktur får de boende också grönområden för dagligt nyttjande på bekvämt sätt. Utöver detta skulle två mindre parker av stadsparkskaraktär kunna klämmas in.
En i området mellan Björnsonsgatan (vid nuvarande bebyggelse) och Grimstagatan, där nu Kaanans väg ansluter till både Björnsonsgatan och Grimstagatan. Detta förutsatt att området mellan Grimstagatan och Bergslagsvägen bebyggs som en del av nuvarande stadsdelsplanering. En stadspark här anknyter på ett naturligt sätt till Råcksta träsk och reservatet.
En annan park bör anläggas kring Råcksta gård, som självklart bör bevaras. Idag är detta område begåvat med flera statyer och områdets kulturella intresse kan mycket väl även i fortsättningen understrykas genom en kulturpark eller liknande.”
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Dickson m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (fp) och ledamot Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Bengt Roxne m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Votering
Votering begärdes och genomfördes enligt följande:
Ordförande utsåg (m+fp+kd):s förslag som huvudförslag. Ordförande ställde (s+v):s förslag och (mp):s förslag mot varandra för att utse motförslag till huvudförslaget.
Stadsdelsnämnden beslöt att utse (mp):s förslag som motförslag till huvudförslaget.
Följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till (m+fp+kd):s förslag till beslut (huvudförslag).
Nej-röst för bifall till (mp):s förslag till beslut (motförslag).
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (m), Carina Klevenvall (m), Svante Erlandsson (m), Elias Granqvist (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Fredrik Wallén (kd), Birgitta Dickson (m) mot
1 nej-röst /Tomas Melin (mp) har stadsdelsnämnden beslutat enligt (m+fp+kd):s förslag till beslut.
Bengt Roxne (s), Ingrid Carlsson (s), Seyfi Dogan (s), Kaj Nordqvist (s), Leif Larsson (v) deltog ej i voteringen.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 26 oktober 2010.
Dnr 1.1-414-2010.
Anmäldes förvaltningens yttrande 2010-09-13 över förslag till reviderade föreskrifter i renhållningsordningen för Stockholm kommun.
Dnr 1.5.3-249-2010
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 26 oktober 2010 från vice ordförande Bengt Roxne m.fl. (s) ledamot Tomas Melin (mp) och ledamot Leif Larsson (v).
Dnr 7-462-2010.
Anmäldes skrivelse den 26 oktober 2010 från ordförande Birgitta Dickson m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (v,) ledamot Fredrik Wallén (kd), vice ordförande Bengt Roxne m fl (s), ledamot Tomas Melin (mp) och ledamot Leif Larsson (v).
Dnr 6-463-2010.
Anmäldes skrivelse den 26 oktober 2010 från ledamot Leif Larsson (v).
Dnr 1.6-464-2010.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.