Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-01-18

Sammanträde 2011-01-18

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 19.00 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och Förvaltningschefens information

Redovisning från Medborgarcaféet

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

Inkomna Medborgarförslag - Inkomna handlingar

6 Inkomna Medborgarförslag och övriga inkomna handlingar.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

8 Protokoll från lokala Handikapprådet.

9 Protokoll från Näringslivsrådet.

11 Översyn av dagverksamheter inom äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.

Remisser (remisserna tidigare utsända)

12 Handlingsplan avseende HIV/STI-prevention för Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 225-2528/2010.
Dnr 1.5.1-522-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

13 Riktlinjer för utredning, dokumentation mm inom stadens socialpsykiatri.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1788/2010.
Dnr 1.5.1-539-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Riktlinjer för handläggning av insatser enligt socialtjänstlagen till vuxna med missbruks-/beroendeproblematik.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1789/2010.
Dnr 1.5.1-540-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 Förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-2283/2010.
Dnr 1.5.1-541-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1787/2010.
Dnr 1.5.1-546-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Motion (2010:29) från (mp) om Europarådets rekommendationer för städers motverkande av rasism.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-2210/2010.
Dnr 1.5.1-571-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

18 Uppdragslista.

Beslutsärende

19 Slutrapport för projekt Gröna Linjen - barngruppsverksamhet i Bromma och Hässelby - Vällingby.

Dnr 1.2.6-012-2011

Övriga frågor
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (143 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa tillägg.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 24 januari 2011.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

· Ordförande Fredrik Bojerud påminde om nämndkonferensen som äger rum måndagen den 31 januari. Program sänds ut i god tid.

· Stadsdelsdirektör Leif Spjuth informerade om det preliminära ekonomiska utfallet för stadsdelsnämnden, verksamhetsåret 2010. Verksamhetsberättelsen kommer att behandlas vid nämndens sammanträde den 15 februari 2011.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

  • Verksamhetsplan 2011
    Muntliga synpunkter på förvaltningens förslag till verksamhetsplan, ärende 10.

  • Dagverksamheter inom äldreomsorgen
    Muntliga synpunkter på förvaltningens förslag till verksamhetsplan, ärende 11.

  • Kyrkhamnsområdet
    Muntliga synpunkter och idéer vad som kan göras med området vid Kyrkhamn.

  • Lutande trottoarer
    Muntliga synpunkter att det finns trottoarer i stadsdelen som lutar mycket, vilket blir extra besvärligt att ta sig fram på när det är halt.

Avdelningschef Sven-Göran Södergren tar med sig frågan till ansvarig förvaltning.

  • Lambarö

Muntlig information att det finns problem med parkering vid överfarten till Lambarö.

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stads­delsförvalt­ning.

Dnr 1.6-009-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 10 januari 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Handikappråd

Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 10 januari 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Anmälan protokoll från Näringslivsrådet

Anmäldes protokoll från Näringslivsrådets sammanträde den 2 december 2010.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§10 Verksamhetsplan år 2011 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 10 januari 2010.

Dnr 1.1-010-2011.

BESLUT

1.Stadsdelsnämnden fastställer i huvudsak verksamhetsplan för år 2011enligt förvaltningens förslag och överlämnar det till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 100,6 mnkr i omslutningsökning enligt bilaga 6 till förvaltningens tjänsteutlåtande.

3.Stadsdelsnämnden fastställer resultatenheter enligt bilagorna 6 och 8 till förvaltningens tjänsteutlåtande.

4.Stadsdelsnämnden fastställer ersättningar till resultatenheter och andra intäktsfinansierade utförare enligt bilaga 9 till förvaltningens tjänsteutlåtande.

5. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen:

5.1 Att fortsätta kraftsamla på åtgärder som syftar till att minska ohälsan och sjukfrånvaron inom förvaltningens verksamhet. De ekonomiska och framför allt mänskliga fördelarna i en ökad hälsa och trivsel kan inte nog understrykas. Förvaltningen ska till nämnden redovisa en plan för att få ner sjukfrånvaron.

5.2 Att prioritera rekrytering och vidareutveckling av chefer och mellanchefer inom förvaltningen. Nämnden anser att bra chefer och ett gott ledarskap kommer bidra till att hjälpa förvaltningen att nå de övriga målen i verksamheten.

5.3 Att ytterligare utveckla trygghetsarbetet inom stadsdelen. Nämnden ser ett behov av att sätta upp mätbara mål och att kunna påvisa faktiska resultat i trygghetsarbetet.

5.4 Att särskilt utveckla tryggheten i anslutning till tunnelbanestationerna i stadsdelen i allmänhet och Vällingby i synnerhet. Resenärernas trygghet är avgörande för stadsdelens långsiktiga attraktionskraft både ur ett boende- och näringslivsperspektiv.

forts. BESLUT

forts. BESLUT

5.5 Att skapa en långsiktig planering gällande socialpsykiatrin.

5.6 Att tillsammans med nämnden fortsätta arbetet med Hässelby-Vällingby Näringslivsråd i syfte att utveckla näringslivets möjligheter att växa och frodas i stadsdelen.

5.7 Att å nämndens vägnar på tjänstemannanivå hålla tät och regelbunden kontakt med ansvariga förvaltningar inom staden i syfte att identifiera större exploaterings- och byggärenden inom stadsdelen så tidigt som möjligt. Särskilt skall så kallade ”gröna lungor” inom stadsdelen bevakas, så att de kan bevaras.

5.8 Att utveckla park- och trädgårdsskötseln med åtgärder som både kan öka försköningen och samtidigt minska kostnaderna för underhåll och skötsel.

5.9 Att låta de äldres efterfrågan styra utbudet av olika boenden.

5.10 Att erbjuda sommarjobb till våra ungdomar – både inom förvaltningen
samt i samarbete med bostadsbolag och lokala företag. Här gäller det att ta till sig av erfarenheterna från tidigare år i syfte att undvika en upprepning av beslut som i efterhand har identifierats som mindre lyckade.

5.11 Att fortsätta arbetet med att utveckla en BID (Business Improvement District) i Hässelby Gårds centrum – för att få det rent, tryggt och snyggt.

5.12 Att tillgängliggöra information för medborgare som behöver ha den lättläst, eller via olika tekniska hjälpmedel.

Samt uttala att:

Valet 2010 fick Alliansen förnyat förtroendet att leda staden och stadsdelen. Vi noterar att vi tack vare förra mandatperiodens målinriktade arbete från både nämnd och förvaltning i dag bland annat:

  • Har en god ekonomi med en budget i balans.
  • Kan erbjuda god kvalitet inom vård och omsorg, och använder de resurser vi har på ett
    kost­nadseffektivt sätt.
  • Har verktyg för att både vi och våra medborgare ska kunna mäta och utvär­dera vår skattefinansierade verksamhet.
  • Ger våra medborgare rätten att välja inom många viktiga områden.

forts. BESLUT

forts. BESLUT

  • Arbetar inom ramen för Hässelby-Vällingby Näringslivsråd – med syftet att få fler företag och arbetsplatser till stadsdelen samt värna om de företag vi redan har hos oss.
  • Klarar av barnomsorgsgarantin.

Med en bra grund att stå på har nu Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd och dess förvaltning ett gyllene tillfälle att bygga vidare och ytterligare öka trygghet, kvalitet och områdets attraktionskraft för boende, besökande och näringsliv.

Stockholm ska vara en attraktiv, trygg, tillgänglig och växande stad för boende, företagande och besök.

Våra satsningar på rent, tryggt och snyggt ska fortsätta. Mycket bra har redan åstadkommits, men vi är inte nöjda. Tryggheten – både den reella och den upplevda – måste öka, särskilt i anslutning till stadsdelens kommunikationsknutpunkter och affärscentrum där många människor rör sig. Samarbete ska fortsätta med våra kommunala och privata bostadsbolag och fastig­hetsägare, polis, frivilliga krafter som t ex nattvandrare och föreningsliv, facknämn­der som Trafiknämnd, Stadsbyggnad och Exploatering, SL och alla våra engagerade medborgare och företag. Här är det viktigt att redan påbörjade insatser inte tappar kraft.

Vi vill söka särskilda satsningar på att tidigt identifiera och hantera ungdomar i riskzonen att hamna i missbruk och/eller kriminalitet. Här behövs proaktiva åtgärder som sätts in innan vi har en tonåring som blir ett fall för socialtjänsten och/eller polis.

Stockholm växer. I Hässelby-Vällingby märks detta bland annat genom att det byggs nya bostäder på olika platser i stadsdelen, Vällingby parkstad är ett tydligt exempel på detta. Befolkningstillväxten skapar många möjligheter men är även förknippat med stora utmaningar. Det är viktigt att infrastrukturen utvecklas i jämn takt med exploateringen.

Redan idag upplevs många vägar och kollektiva färdmedel till och från stadsdelen under rusningstid vara nära sina kapacitetstak. Detta riskerar att långsiktigt skada Hässelby-Vällingbys attraktionskraft. Förbifart Stockholm kommer på sikt kräva en rejäl upprustning av Bergslagsvägen och Lövstavägen så att framkomlighet och trafiksäkerhet ökar. Utöver infrastrukturen måste

forts. BESLUT

forts. BESLUT

givetvis övrig planering för service – såväl social som kommersiell, butiker, kultur och rekreation måste gå hand i hand med bostadsbyggandet.

Stadsdelen behöver fler arbetsplatser för i framtiden vara en attraktiv och levande stadsdel. Alla initiativ som på ett realistiskt sett kan antas leda till fler arbetsplatser inom stadsdelen skall uppmuntras.

Vi ska fortsätta att söka nya och bättre lösningar för att göra våra verksamheter och miljöer mer till­gängliga. Det handlar om både psykiska och fysiska funktionshinder.

Vi ska även fortsätta arbetet med att effektivisera energian­vändningen, välja miljövänlig teknik när vi utvecklar verksamheterna och skapa en bättre miljö genom väl fungerande kollektivtrafik.

Kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras

Vi anser att ett tydligt och professionellt ledarskap inom förvaltningens olika verksamheter är avgörande för att öka kvaliteten, effektiviteten, medarbetarnöjdheten och minska sjukfrånvaron. Många goda insatser görs redan idag, och nämnden är införstådd i de kommande utmaningar som finns i frågan. Vi vill dock verkligen trycka på hur avgörande vi anser att denna fråga är.

Vi vill fortsätta att utveckla vår vård och omsorg – våra äldre ska känna trygghet och trivsel. Verksamheterna ska noggrant, regelbundet och självkritiskt granskas, följas upp och utvärderas. Det som inte håller måttet ska snarast åtgärdas.

Äldreomsorgen ska präglas av inflytande, individualisering, trygghet och respekt. Den enskilde ska kunna påverka utformningen av det stöd som ges. Omvandlingen av Nälsta till trygghetsboende innebär en möjlig­het för fler äldre att byta till ett bättre anpassat boende utan att det krävs biståndsbe­slut. I takt med att trygghetsboenden blir fler bör man se över behoven av andra boendeformer för äldre, som till exempel serviceboenden. Denna utveckling bör alltid ha sin utgångspunkt i de äldres efterfrågan och inte i ekonomiska faktorer.

Inom vår förskoleverksamhet fortsätter vi att utveckla våra förskolor enligt föräld­rarnas önskemål. Hässelby- och Vällingbyborna skall kunna välja bland

forts. BESLUT

forts. BESLUT

förskolor med olika pedagogisk inriktning och olika driftsformer. Samarbetet mellan de kommunalt och de enskilt drivna för­skolorna och familjedaghemmen ska fortsätta.

Stadsdelens roll som beställare inom olika verksamheter fortsätter att utvecklas. Vi har många entreprenörer inom såväl barnomsorg, fritidsområdet, handikappomsorg som äldreomsorg där vi ska ställa tydliga och uppföljningsbara krav, och i en aktiv dialog säkerställa en god kvalitet överallt.

Stadens verksamheter ska vara kostnadseffektiva. Det är aldrig försvarbart att förbruka mer av skattebetalarnas pengar än absolut nödvändigt för att kunna leverera den service och tjänster som medborgarna har rätt till. All verksamhet skall präglas av kontinuerlig utvärdering, uppföljning och utveckling. Nämnden ser gärna att man söker nya lösningar och vågar ifrågasätta gamla metoder i syfte att finna enklare och billigare vägar fram till samma eller bättre resultat.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (kd) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom nämndens beslut”.

Reservation

Vice ordförande Leif Larsson (v) och reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

1. Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens förslag till verksamhetsplan för år 2011.

2. Förvaltningen återkommer med förslag till verksamhetsplan och budget utifrån
vänsterpartiets budgetreservation i kommunfullmäktige och vad som anförs här.

3. Därutöver vill vi framföra följande.

Den borgerliga budgeten saknar såväl visioner som offensiva framtidssatsningar.

Vänsterpartiet vill möta de krav som en socialt ansvarstagande och framåtsyftande politik ställer. Vi vill verka för en utjämning av de ojämlika levnadsvillkor som

präglar stadens olika delar. Det behövs en satsning på ytterstaden. Därför vill vänsterpartiet återställa 2006 års skattesats.

Stadsdelarnas verksamhet är mycket viktig för stockholmarnas välfärd, från de yngsta

förskolebarnen till de äldsta invånarna.

En ökad andel högskoleutbildad personal inom förskolan skulle innebära en behövlig

forts.

forts.

kvalitetshöjning. Ett medel att uppnå detta kunde vara det stöd för rekrytering som en

offensiv satsning på vidareutbildning skulle utgöra. Att den sker inom universitets- utbildningens ram och ger dito poäng skulle bidra till att tjänsterna inom förskolan i vår stadsdel ökar i attraktivitet.

De äldre är medborgare med behov och inte i första hand kunder på en äldremarknad

där t ex uppgiften att välja hemtjänst bland 86 alternativ är en omöjlig uppgift som kan

jämföras vid ett lotteri. Detta är endast ett exempel på vad konkurrensutsättningen leder

till. En höjd kvalitet där stadsdelen garanterar nivån på hemtjänsten är vad Vänsterpartiet

förespråkar. Inom äldreomsorgen är personalens utbildningsnivå och arbetsvillkor avgörande kvalitetsfaktorer. Vi vill se en satsning på vidareutbildning samt på möjlighet till heltidsanställning för dem som så önskar.

Vi är speciellt oroade över neddragningen av det ekonomiska biståndet i

verksamhetsplanen. I Hässelby Vällingby bor många som står långt från
arbetsmarknaden. Här finns många nyproducerade bostäder något som
erfarenhetsmässigt medför att en andel av de nyinflyttade kan behöva ekonomiskt
bistånd för kortare eller längre perioder. Vi såg under 2010 att många utförsäkrade tvingades till kyrkans diakoners tjänster eller till välgörenhet för att få sina basbehov tillgodosedda. Vänsterpartiet vill slå vakt om en värdig socialtjänst där normen tillgodoser en tillräcklig levnadsnivå och där givetvis SL- kortet skall ingå”.

Reservation

Ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

Förslag till beslut:

1) Att avslå förvaltningens förslag till budget och verksamhetsplan för år 2011

2) Att återkomma med budget och verksamhetsplan utifrån Socialdemokraternas budgetreservation i kommunfullmäktige.

Därefter anföra följande:

Vi socialdemokrater har i våran budgetreservation högre ambitioner än den borgliga majoriteten. Vi sätter kvalitet i välfärden före skattsänkningar. Det handlar om barnen i förskolan, de äldres trygghet och ungdomars väg mot vuxenlivet. Det handlar om utsatta vuxna och barn och vi som har det bra. Det handlar att gemensamt bygga en stad som håller ihop och som är till för alla.

Vi vill stärka kvaliteten i välfärden. En väl fungerade välfärd med hög kvalitet är viktigt för att människor ska känna sig trygga och vilja bo längre i våran stadsdel. Vi vill ha en effektiv skött och väldigt bra service för medborgarna. Vi vill förbättra den så att den

forts.

forts.

också når fler. Därför behövs ytterliga resurser. Vi föreslår därför att staden återgår till 2006 års skattenivå istället för skattsänkningar. Vilket skulle innebära för Hässelby/Vällingby stadsdelsnämnd ytterliga 25,5 milj. för år 2011 än det tilldelade medel från kommunstyrelsen för att säkerställa tryggheten och välfärden för våra innevånare.

Förskolan:

Alla barn ska uppmuntras att växta till fria och självständiga vuxna, oavsett bakgrund eller tjocklek på föräldrarnas plånbok. Dess viktigaste uppgift är att utplåna orättvissa skillnader i barns förutsättningar.

Barngrupperna i förskolan växer samtidigt som behovet av förskoleplatser fortsätter att öka. Många får inte plats på en förskola nära hemmet och det är alltför ofta som besked om förskoleplatser drar ut på tiden. För att vända detta måste Hässelby/Vällingby göra mera, bygga ut förskolan och öka antalet förskolor så att barngrupperna minskar samtidigt som personaltätheten bibehålls, barnomsorgsgarantin ska hållas och att dessutom blir möjligt att garanterad en förskoleplats i närheten av hemmet. Hässelby/Vällingby måste också öka antalet förskolelärare i verksamheten.

För detta avsätter vi 97,8 miljoner för staden och det betyder 8,4 mer för Hässelby/Vällingby.

Barn och ungdom:

Fritidsverksamheterna ska systematiskt arbeta med att säkerställa att alla barn och unga får goda möjligheter till en utvecklande och rolig fritid. Fritidsverksamheten Hässelby/Vällingby skall vara arenor där barn och unga får möjlighet att ge uttryck för sina ambitioner, känslor och tankar i form av kultur och skapande samt idrott och rörelse. Tillgängligheten ska vara oberoende av bostadsområde eller föräldrars inkomst.

För detta avsätter vi 27 miljoner för staden och betyder 2,7 mer för Hässelby/Vällingby.

Äldreomsorgen:

Vi skall kunna garantera hög kvalitet inom äldreomsorgen. Äldre ska få stöd och hjälp i vardagslivet enligt sina önskemål och på ett sätt man själv vill ha det. Vi vill erbjuda de som är 75 år eller äldre två timmars hemtjänst per vecka med förenklad biståndsbedömning. De snäva tids schabloner som införts inom hemtjänsten måste ses över och tiden bedömas utifrån vad den enskilda äldre behöver för just den insatsen som skall ges. Vi vill ha kvar Servicehusen och kompletteringsbygga med sk. Trygghetsboende. För att säkra kvalitet och utveckling i äldreomsorgen avsätter vi 110 miljoner för staden och det betyder 8,9 miljoner mer för Hässelby/Vällingby.

Individ och familjeomsorgen:

När det egna sociala skyddsnätet havererar ska samhället finnas där. Denna solidaritet ska bidra med stabilitet och trygghet för alla. Alla människor har rätt till ett liv präglat

forts.

forts.

av självständighet, delaktighet och respekt. Alla barn har rätt till en trygg och säker uppväxt.

Då krävs ett välutbyggt, tidigt och målinriktad förebyggande arbete men också hjälp till människor att hitta tillbaka när det väl har gått snett.

Gällande barn och ungdomsenheten känner vi en stark oro när det gäller arbetsmängden av inkomna anmälningar som ökar gällande barn (0-12år) och vi ser mer av att ärenden inte hinner bli klara i tid för att arbetsbelastningen är för hög, likaså gäller det vårt kvinnofridsteam där det har en stor ärendetillströmning.

Vi avsätter 32 milj. för staden och det betyder 3,2 miljoner mer för Hässelby/Vällingby

Arbetsmarnadsåtgärder:

Särskilt prioriterade målgrupper är ungdomar och långtidsarbetslösa.

Arbetslösa med ekonomiskt bistånd ska få hjälp tillbaka till arbetslivet genom ett brett spektrum av åtgärder såsom utbildningsinsatser, kommunala matchningsfunktioner eller hjälp med praktikplatser. Samarbete ska ske med det lokala näringslivet.

Att ungdomar får sommarjobb är bra av många anledningar, det är bra för deras framtida möjligheter att få jobb, de får en möjlighet att tjäna egna pengar och ta ansvar .och de får sociala kontakter med människor de kanske annars inte skulle träffa.

För att skapa fler sommarjobb för unga tillskjuter vi 10 milj. till stad och det betyder 1,1 milj. mer för Hässelby/Vällingby.

Ekonomiskt bistånd:

Till stadsdelnämnderna kommer människor som söker ekonomiskt bistånd, vissa av dem på grund av arbetslöshet, andra inte. Men när det är svårt att ta sig in, eller tillbaka på arbetsmarknaden så skall staden finnas som ett stöd. Alla berättigade till ekonomiskt bistånd ska erhålla stöd på lika villkor.

Vi avsätter till staden 3miljoner och det betyder 0,2 miljoner mer för Hässelby/Vällingby.

Stadsmiljö:

Alla invånare i Hässelby/Vällingby har rätt att leva i en ren, fräsch och trygg miljö. Hässelby/Vällingby med dess närhet till vatten och grönområden har stora möjligheter att erbjuda alla invånare en god livskvalitet. Hässelby/Vällingby ska ha tillgängliga, inbjudande och spännande miljöer för rekreation och fritid i närområdet.

Vi avsätter 10 miljoner till stad och det betyder 0,8 miljoner mer för Hässelby/Vällingby

Kulturen:

Vi anser att kulturen är en viktig del av välfärden och vill att staden ska satsa mer på kulturen både centralt och lokalt. Alla ska ges möjlighet både att uppleva kultur och själv kunna pröva på att utöva kultur i olika former. Det är därför oroande att Kulturskolan fått minskade resurser under det borliga styret. Avgifterna har höjts så

forts.

forts.

mycket att många inte längre har råd att låta sina barn delta.

Vi vill öka satsningen på kultur. Det är en investering för framtiden. Kulturen berikar människors liv, ger bättre välfärd och är också bra för hälsan och välbefinnandet. Det skapar också fler jobb och kan tillsammans med näringslivet ge ytterliga lyft åt vår stadsdel. Innan valet 2006 var vi överens om ett att satsa på ett bibliotek i Hässelby Gård. Förhoppningsvis kan det bli verklighet 2011. På sikt vill vi gärna få en teaterscen till vår stadsdel. Scenen i före detta S:t Jacobi gymnasium vore utmärkt.

Våra mötesplatser i Allhuset och Trappan bör också ges resurser till att bli ett nav för kulturen och möten mellan boende i stadsdelen. Ett sätt att stödja Trappan vore att förlägga nämndens möten dit, vilket skulle ge Trappan ett välbehövligt tillskott.

För år 2011 ökar vi satsningen för kulturen i vår stadsdel med 0,3 milj. mer än den borliga majoriteten.

Övrigt:

Majoriteten fortsätter även 2011 med sitt uppdrag att upphandla kommunal verksamhet. Vi anser att dessa upphandlingar inte är bra för verksamheten. Det är väl fungerande kommunala verksamheter som ska privatiseras av ideologiska skäl från borligheten sida och har inget med valfrihet att göra.

Vad vi sett hittills av konsekvenserna av alla upphandlingar har det mest lett till ökad byråkrati för personalen istället för kvalitet i verksamheten.

Ett krav från oss är att vid varje upphandling ska också egenregi anbud kunnas läggas.

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. att avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2011

  1. att uppdra åt förvaltningen att återkomma till nämnden med att nytt förslag till verksamhetsplan och budget, efter omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige som grund
  2. att inrätta ett stadsmiljöråd, som till uppgift ska ha att ge oss som bor i stadsdelen – politiker, tjänstemän och medborgare – bättre möjligheter att påverka hur vår stadsdel skall utvecklas genom att minst en gång per år hålla öppna möten där allmänheten inbjuds att diskutera hur vår stadsdel skall se ut 2030. Denna fråga är för viktig för oss alla som bor i stadsdelen, för att delegeras uppåt i hierarkin till Stadshuset och vi måste alla jobba fram ideer innan eventuella beslut tas.
  3. därutöver anföra följande

forts.

forts.

Alternativet…
Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för år 2011 präglas av fortsatta stora nedskärningar i nämndens kärnverksamheter. I Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns 367,7 miljoner mer fördelade till stadsdelarna, varav 34 miljoner till vår stadsdel, än den moderatledda majoritetens förslag. För Hässelby-Vällingby innebär alliansens budget mindre pengar än föregående år trots en ökande befolkning. Miljöpartiets förslag till budget skulle därmed innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

Den gröna och växande Stadsdelen Hässelby- Vällingby

Stockholms Stad förväntas öka med 200.000 tills 2030. De största befolkningsökningarna är tänkta att vara i de yttre förorterna där det finns plats. Vår stadsdel beräknas öka med 6000 fram till 2020 och därför måste vi snabbt säkerställa att planerade byggnationer inte kommer att beslutas ovanför våra huvuden. En växande befolkning skall ej innebära att våra naturområden skall tas i anspråk på ett sådant sätt att vår gröna profil försvinner och att sjönära områden i fortsättning också skall vara tillgängliga för alla. Människor, djur och växter måste leva i harmoni med varandra.

Därför är det samma sätt är de orimligt att inte agera mot de planer som finns på att bebygga kulturområdet Kyrkhamn.. Området som också sträcker sig upp över kommungränsen till Järfälla utgör ett viktigt och väl sammanhållet naturområde vars värde inte kan underskattas. Ur ett långsiktigt perspektiv kan man också konstatera att bebyggelse kommer leda till mer bebyggelse (förtätning) vilket i sig kräver bättre kommunikationer, med utbyggnad av Lövstavägen som ett brev på posten. En bebyggelse av Lövsta-Kyrkhamn hotar alltså inte bara Kyrkhamnsområdet i sig, även närliggande områden som Riddersvik. Miljöpartiet anser att det här inte bara är oansvarigt, utan också onödigt. Det går utmärkt att fortsätta utbyggnaden av Stockholm på redan exploaterad mark, i samma utsträckning. Bebyggelse på grönområden eller naturmark är alltså inte grundat i ett faktiskt behov, utan endast på att man är fast i ett kortsiktigt tänkande där en grön fläck på kartan ses som ett hot, snarare än som ett värde för människors välbefinnande.

Redan exploaterad mark bör dock tas tillvara, och bör utnyttjas mer effektivt än idag. Idag ser vi att stadens centrala stadsbyggnadspolitiker saknar såväl helhetsbild av vad Hässelby-Vällingby i framtiden skulle kunna bli om en vilja att driva igenom en positiv förändring och utveckling av vår stadsdel. Miljöpartiet i Hässelby-Vällingby har en vision om ett Hässelby-Vällingby som är en levande del av Stockholm, snarare än en perifer sovstad. Vi ser gärna en hög exploateringsgrad på redan exploaterad mark, inte minst i den del av stadsdelen som ha goda kollektivtrafikförbindelser. En tät

forts.

forts.

kvartersstruktur med affärslokaler i bottenplan, likt vi redan ser i nästan hela innerstaden, är en stadsmässig struktur vi saknar helt och därför gärna ser mer av i vår stadsdel. Dessa får gärna anläggas längst med gatorna, så att även våra mer vältrafikerade gator blir en del av stadsbilden, snarare än barriärer mellan områden.

En tätare struktur ger, förutom möjlighet till både fler arbetsplatser och fler lägenheter, också en större bärkraft till affärer, restauranter, nöjesinrättningar samt en tätare och bättre kollektivtrafik. En tätare stadsdel blir alltså en mer livfull stadsdel, till större nytta både för nutida och framtida invånare i Hässelby och Vällingby.

Bättre kollektivtrafik ger flera arbetsplatser

Förbifarten kommer, om den byggs, att minska möjligheterna för en utbyggd kollektivtrafik och därför är det viktigt att vår stadsdel ställer högre krav på ett förbättrad kollektivtrafik snarast. Vi skall få flest nya invånare, men ingen förbättrad kollektivtrafik är planerad för oss – och mer bilar på Bergslagsvägen som Förbifarten innebär gör inte saken bättre. Gång och cykelleder som bättre förbinder respektive sida av Bergslags-Lövstavägen är viktiga för att dels förbättra trafikflödet men framförallt för att göra promenerande och cyklande mer säkert.

Stadsdelen bör ha högre turtäthet på gröna linjen och bättre blåbusslinjer i tvärförbindelserna mot de stora arbetsplatsområden Barkarby och Kista.

För framtiden ser vi att spårbunden trafik kan knyta ihop gröna-blåa-röda linjerna samt pendeltågen och med utgångspunkt i vår stadsdel. Vattenburen kollektivtrafik bör även startas.

För att bli ett mer attraktivt område för etablering av arbetsplatser behövs snabbare förbindelser med Stockholm City för både individer och varor. Detta görs bäst genom en utbyggd kollektivtrafik där även godstransporter får speciella körfält. Vi anser även att då staden skall utlokalisera sina verksamheter från centrum (för dyra lokaler i centrum, lediga lokaler här som är billigare), är vår stadsdel en av dom som skall ges företräde, då vi har lägst andel arbetsplatser per invånare samt att Vattenfall flyttar från stadsdelen.

Konkurrens är bra - därför behövs verksamhet bedrivas i egen regi

Konkurrensens fördelar- att kunna jämföra olika organisationers sätt att erbjuda service på olika sätt- skall inte (som alliansen vill) minskas genom att all service skall göras av privata aktörer. För att kunna förstå vad verksamhetens problem och möjligheter, kunna ha egen personal som kan utvecklas som chefer och medarbetare, ha personal som kan köpa, beställa och ställa krav på utförare, behöver förvaltningen ha egen personal som

forts.

forts.

också dagligen arbetar med dessa frågor. Därigenom kan vi även erbjuda den valfrihet med kvalitet och mångfald som våra medborgare senare kan utnyttja på bästa möjliga sätt.

Vi ser positivt på det arbete som förvaltningen planerar för att förbättra kontrollen av köpta tjänster- något som vi i tidigare budgetar efterlyst.

Centrala IT kostnadsökningar viktigare än vård och stöd

Staden har upphandlat IT från en privat aktör och plötsligt har IT kostnaderna för stadsdelsnämnden kraftigt ökat med 10-talet miljoner. Ingen kompensation ges till stadsdelen för detta, utan kravet är att finansiera detta genom att minska övriga verksamheter. Miljöpartiet ser detta som ett exempel på hur centrala upphandlingar genomförs utan lokalt inflytande och att stadsdelens invånare får betala priset.

Samhällets stöd för invånarna

Alliansen utgår från att bidragsvolymen kraftigt kommer att minska och har därför också kraftigt minskat tilldelningen av resurser inom detta område, med hänvisning till att en vändning i konjukturen kommit. Att i förväg ta ut dessa minskade utgifter, menar vi, kommer att sätta press på att minska kostnaderna genom att bli tuffare i bidragsgivningen och inte fokusera på invånarnas behov utan att minska kostnaderna. Och om bidragsvolymerna ej går ner så kommer andra områden i stadsdelen att behöva kompensera detta fel i budgeteringen

Vi står bakom förvaltningens ambitioner att förstärka ekonomisk rådgivning till innevånare – något vi i tidigare budgetar även har föreslagit. Det är ett bättre sätt att i tid hjälpa invånare än att bli tuffare i biståndsfrågan efter att problem redan har uppstått.

Stadsdelsnämnden bör istället utveckla ”En-dörr-in”-verksamhet där alla arbetssökande erbjuds skräddarsytt och individuellt stöd - vägledning, jobbcoachning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsträning. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i verksamheten. Vi är mot att centralisera den här typen av verksamheter till s.k. jobbtorg, enligt den borgerliga majoritetens modell. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Förutom stadsdelarnas egna vägledare/coacher ska även arbetsgivare, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan m.fl. aktörer vara representerade i verksamheterna, så att en helhetsbedömning kan göras av varje persons möjligheter. Målet är att komma i egen försörjning, d.v.s. arbete eller utbildning, alternativt försörjning via Försäkringskassans ersättningssystem för de som inte har arbetsförmåga. Alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser

forts.

forts.

för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Praxis för hur man hanterar och förebygger vräkningar bör ses över och förbättras så att alla typer av vräkningar kan undvikas.

Diskriminering

Stadsdelen ska bedriva ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som alliansen tagit bort ska återinföras. Föreningar som diskriminerar ska, på samma sätt som företag, veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Stadsdelen ska tydligt prioritera arbetet med att säkerställa att ingen diskrimineras, exempelvis genom att använda anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker. Arbetet mot diskriminering ska regelbundet följas upp.

Decentralisering
Miljöpartiet i Hässelby-Vällingby motsätter sig de centraliseringar av exempelvis grundskolan som den moderatledda majoriteten genomfört. Vi tror på en decentralisering av kommunens verksamheter och en större satsning på att politiken ska närma sig medborgarna. Vi har alltid stött stadsdelsreformen, men inte tyckt den gått tillräckligt långt. Ansvar måste åtföljas av makt. Ett ansvar utan inflytande att kunna göra något åt sin situation innebär att man omöjligen kan ta sitt ansvar fullt ut. Men ansvar måste också åtföljas av ansvarsutkrävande från medborgarnas sida. Idag finns inga sätt att utkräva ansvar av en stadsdelspolitiker annat än via partiernas interna valprocesser. Det är inte acceptabelt. Stadsdelsnämnderna av idag är mer en mur som ökar avståndet mellan medborgarna och de egentliga makthavarna i Stadshuset, än vad stadsdelsnämnderna borde vara: En brygga som för makten nedåt och närmare medborgarna.

Stadsdelsreformen var bra, men den gick inte tillräckligt långt. Stadsdelarna måste bli direktvalda, få ett bredare kompetensområde och större möjligheter att påverka finanser och ekonomisk fördelning. Vidare bör stadsdelen driva sin verksamhet i så tät kontakt med medborgarna som möjligt. Genom rådslag och folkomröstningar kan en aktiv medborgardemokrati tillåtas växa fram. Hässelby-Vällingby bör arbeta för att bli försökskaniner i det här avseendet, med förhoppning om en direktvald stadsdelsnämnd i Hässelby-Vällingby 2014.

Förskoleverksamheten

Med en planerad utökad befolkning av barn och yngre måste stadsdelen i tid planera för att säkeeställa tillgänglighet och kvalitet. Barngrupper skall inte vara mer än 14 (1-3år) resp. 18 (4-5 år). En stor andel av stadsdelens befolkning har internationell bakgrund och detta gör att vi har en möjlighet att i tidig ålder ge alla barnen internationella

forts.

forts.

influenser, en möjlighet som måste tillvaratas. Möjlighet till modersmål i förskolan blir också viktigt.

Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter ska öka. År 2011 ska målet vara att 40 (dubbelt upp än vad som är fallet idag) procent av maten i stadsdelens verksamheter är ekologiskt odlad.

Barn och Ungdom

Fokus måste vara att säkerställa att det finns mötesplatser för alla barn och ungdomar, speciellt viktigt i en stadsdel med många nya invånare och där många kommer från olika kulturer. Vi stödjer projektet Mitt i byn i Hässelby Gård och det är vikigt att de frivilliga organisationerna och andra NGO.s ges bra möjligheter att komplettera förvaltningens verksamhet.

Vi menar även att alla stockholmsbarn 9-16 år, som vill, skall erbjudas en plats på kollo och att flera ungdomar skall erbjudas praktikplatser och sommarjobb.

Avklarade studier i svenska för invandrare (sfi) är en förutsättning för att läsa på Komvux och för högskolestudier. Stadsdelen ska garantera sfi-elever studier till och med nivån för nationella provet.

Kultur –och föreningsverksamhet

Man skall inte behöva åka till centrum för att njuta av kultur. Vi vill att stadsdelen skall få en starkare kulturell identitet inom Stockholms stad. Med ett ombyggt Trappan som center och moderna lokaler skall stadsdelen stötta föreningar så att möjligheter till ett rikt kulturliv skapas. Samarbete med privata aktörer – typ Hässelby Slott – som finns i stadsdelen skall också utvecklas och den mångkulturella profilen på stadsdelen kan ytterligare utvecklas. Kommunala lokaler skall göras tillgängliga och kultur skall inte vara beroende på plånbokens storlek.

Vi vill lyfta Hässelby-Vällingby genom mer lokalt producerad konst på gator och torg. Vi ser att det finns många platser där vi kan göra stadsmiljön mer levande genom konst, må det sedan vara en fasad, ett torg eller en trottoar. Här vill vi gärna se främst lokala konstnärer, gärna ungdomar, stå för stadsdelssmyckningen, och medborgarna ska själva ha stort inflytande över vad som uppförs. Tillsammans med Spånga och Bromma kan även ytterligare gemensamma satsningar göras.

Äldreomsorgen

Tillgänglighet och trygghet med god kvalitet är vårt fokus. För att säkerställa

forts.

forts.

tillgänglighet måste det finnas äldreomsorg i alla delar av stadsdelen samt att det finns bra kommunikationer till de öppna verksamheterna samt att det är viktigt att personal ges möjligheter att göra ett bra jobb. Exempel på konkreta förslag är, två timmars hemtjänst per vecka till alla över 75 år med en förenklad biståndsprövning, utökade servicelinjer så äldre lättare kan ta sig till aktiviteter, lokalt tillagad och ekologisk mat, utevistelsegaranti, servicetjänsten Fixar-Malte gratis för alla över 67 år, ökad personaltäthet inom demensvården, arbetstidsförkortning och arbetsplanering genom ”3-3-modellen”, ”tvättstugemodellen” eller ”egna scheman”

Funktionshinder

Att säkerställa att alla funktionshindrade kan ha tillgänglighet till verksamheter i samhället är det viktigaste målet och kortsiktigt vill vi att alla hinder i skollokaler och mötesplatser för unga skall vara åtgärdade fram till 2012. Speciella allaktivitetslokaler för funktionshindrade är ett exempel på projekt som kan startas.

Vi menar även att arbetstidsförkortning, samma som inom äldreomsorgen, skulle vara ett bra sätt att öka kvaliteten i stödet till funktionshindrade.

Lokalt miljö och demokratiarbete

Stadsdelens unika naturvärden- med Grimsta och Kyrkhamn-Lövsta som pärlorna- är oerhört viktiga för invånarna. Vi har även mycket sjönära markområden. Vi menar att resurser för detta skall prioriteras långsiktigt och att stadsdelen tar på sig ett större ansvar för detta. Alliansens budget är att kraftigt minska anslagen till arbetet med stadsmiljön och vi ser med stor oro på hur våra natur- och parkområden kommer att kunna (miss)skötas. Dagens resursfördelningssystem inom staden innebär att vår stadsdel, med stora områden att sköta, missgynnas i förhållande till andra stadsdelar och i stället för att se naturområden som en tillgång som behöver skötas, blir det ett problem skall tas bort.

Stadsdelen ska prioritera arbetet med energirådgivning inom förvaltningens egna verksamheter samt mot företag och hushåll. Stadsdelens verksamheter ska i största möjliga utsträckning tillgodose sina bilbehov via bilpooler. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor.

Personalpolitik

Miljöpartiet vill ha en förvaltning som driver en personalpolitik där kompetens, erfarenhet, nyfikenhet, initiativförmåga, lyhördhet och glädje skall vara nyckelord. Vi skall vara en bättre arbetsgivare än de privata aktörerna och säkerställa att vi tillvaratar invånarnas mångkulturella bakgrund. Det finns anställda inom stadsdelsnämndernas

forts.

forts.

verksamheter med mycket begränsade kunskaper i svenska, exempelvis inom skolbespisningen och lokalvården. Det bör utredas om dessa grupper kan läsa sfi

inom ramen för stadens kompetensprogram”.

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (c), ledamot Bo Arkelsten m.fl. (m) och ledamot

Helen Jäderlund Eckardt (fp) lade fram ett eget gemensamt förslag till beslut och

yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Leif Larsson (v) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade

bifall till detta.

Ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade

bifall till detta.

Ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (c+m+fp):s förslag.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§11 Översyn av dagverksamheter inom äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 17 december 2010.

Dnr 1.2.1-525-2010.

Sammanfattning
Hässelby Vällingby stadsdelsförvaltning har efter översyn av dagverksamheterna

arbetat fram ett förslag för omstrukturering inom verksamheterna. Den sociala dagverksamheten på Koppargårdens vård och omsorgsboende föreslås omvandlas

till dagverksamhet med demensinriktning och Skolörtens dagverksamhet med demensinriktning föreslås omvandlas till en öppen dagverksamhet för äldre boende inom området i Hässelby villastad. Förvaltningen avser också att utöka antalet personal på Skolörten och Växthusets öppna dagverksamheter för att kunna ta emot ett större antal äldre med funktionshinder.


Vice ordförande Leif Larsson (v), ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) och ledamot

Lars Jakobsson m.fl. (mp) yrkade att ärendet skulle återremitteras.

Ordförande Fredrik Bojerud (c), ledamot Bo Arkelsten m.fl. (m) och ledamot

Helen Jäderlund Eckardt (fp) yrkade att ärendet inte skulle återremitteras.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (c+m+fp):s yrkande.

Votering

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (c+m+fp):s yrkande.

Nej-röst för bifall till (v+s+mp):s yrkande.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen

av­slutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (m), Margareta Åkerblom (m), Per Hallberg (m), Elisabeth Bäckström (m), Jennyfer Valgelata (m), Helen Jäderlund Eckardt (fp), Fredrik Bojerud (c) mot

6 nej-röster / Bengt Roxne (s), Lawen Redar (s), Seyfi Dogan (s), Lars Jakobsson (mp), Britta-Karin Tafra (mp), Leif Larsson (v) har stads­delsnämnden beslutat enligt (c+m+fp):s yrkande att inte återremittera ärendet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden återremitterar inte ärendet.

Reservation Vice ordförande Leif Larsson (v), ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) och ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

1. att återremitera förvaltningens förslag

2. att uppdra åt förvaltningen att återkomma till nämnden med ett nytt förslag när nedanstående har utretts

Behovet större än vad som kan erbjudas

Förslaget innebär att antalet platser med biståndsbedömd demensinriktning kommer att minskas med 20 platser i stadsdelen mot att dagens utnyttjande ger ett vakansgrad på 17 platser. Detta i sig betyder att det kommer att finnas för få platser att erbjuda med en uppenbar risk att detta kommer att lösas med tuffare hantering av biståndsansökningar. Dagverksamhet för demens är en sådan verksamhet som i sig behöver ha lediga platser för att kunna erbjuda vård när det behövs.

Det blir dyrare

Den största delen av vakansgraden finns idag på Koppargården- en privat aktör. När vakans finns betalar stadsdelen inget för detta. Med förslaget kommer Koppargården att utnyttjas till fullo vilket gör att kostnaderna kommer att fördubblas jämfört med idag (idag 20 plaster varav 10 är vakanta -50% vakansgrad).

Brukares nöjdhetsindex tas ej hänsyn till

Koppargården har det lägsta nöjdhetsindexet och klart lägre än Skolörtens som bara har 4 av 17 platser vakanta. Då brukare fritt kan välja kan man tolka det som om Skolörtens service är klart bättre än Koppargårdens.

Tillgänglighet

Vi anser att det är bra att dagverksamhet finns i de tre geografiska centrumen i stadsdelen – Villastaden, Hässelby Gård och Vällingby och anser att det är viktigt att alla tre föreslagna enheterna i fortsättningen erbjuder dagverksamhet.

Kostnadsbesparing

Förvaltningen beräknar att förslaget skulle spara 3 miljoner per år i kostnader, en beräkning vi ej förstår. Det skall minskas 2,5 tjänster på Skolörtens demens men det skall också skapas 1,5 tjänst på Växthuset så netto 1 tjänst. Ytterligare kostnader för att utnyttja Koppargårdens 10 platser blir minst lika mycket. Att kostnaderna för transporter skulle minska kan enbart vara en effekt av att mindre personer får bistånd - att kostnaderna för transporter till olika ställen skulle utgöra skillnad är ej trolig.

Slutsats Förslaget innebär inga kostnadsbesparingar utan ett tänkt minskat biståndsgivande, behovet av biståndsbedömd demensvård är underdimensionerad och ledig kapacitet skall betalas av kommunens anställda och ej av privata aktörer. Vi ser ej det vara i linje med stadsdelsnämndens mål.”

Ärendets fortsatta behandling

Ordförande Fredrik Bojerud (c) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordförande Leif Larsson (v), ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) och ledamot

Lars Jakobsson m.fl. (mp) meddelade att de inte deltar i beslutet.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att omvandla Skolörtens dagverksamhet med demensinriktning till en öppen dagverksamhet.

2. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att omvandla Koppargårdens sociala dagverksamhet till dagverksamhet med demensinriktning.

§12 Handlingsplan avseende HIV/STI-prevention för Stockholms stad

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2528/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 december 2010.

Dnr 1.5.1-522-2010.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig helt bakom de åtgärder, målgrupper och syfte som redovisas i handlingsplanen. Planen identifierar stadens ansvar och insatser för det hiv-preventiva arbetet samt behovet av samordning med andra huvudmän. Planen ska också vara ett stöd för fördelning av det statliga bidraget till hiv-preventiva åtgärder.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande Ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp) lämnade följande särskilda uttalande, till vilket vice ordförande Leif Larsson (v) och ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) anslöt sig till:

”En viktig del i arbetet med att förebygga HIV i Stockholm är program för sprutbyte. Både WHO och EU har konstaterat att sprutbytesprogram innebär minskad smittspridning. Stockholms läns Landsting har redan beslutat om införande av sprutbytesprogram, men för att detta ska bli verklighet här måste också Stockholms kommunfullmäktige fatta samma beslut. Samtliga partier i Stockholm är nu för sprutbyte utom Moderaterna, som förhalar frågan.”

§13 Riktlinjer för utredning, dokumentation mm inom stadens socialpsykiatri

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1788/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 december 2010.

Dnr 1.5.1-539-2010.

Sammanfattning

Med anledning av förändrad lagstiftning och ändrade rutiner vid utredning av behov av insatser är det nödvändigt att revidera nuvarande riktlinjer från 2004 för handläggning av ärenden inom socialpsykiatrin. Förvaltningen ställer sig i huvudsak bakom förslaget. Riktlinjerna innebär en kvalitetshöjning men också höjda krav på biståndshandläggarna, vilket måste beaktas i den framtida planeringen. Brukarnas behov förändras över tiden och därmed behöver de insatser som kan erbjudas ses över. Det vore mycket bra om samma kvalitetshöjning genomförs i utförarledet som vid utredning och dokumentation.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§14 Riktlinjer för handläggning av insatser enligt socialtjänstlagen till vuxna med missbruks-/beroendeproblematik

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1789/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 december 2010.

Dnr 1.5.1-540-2010.

Sammanfattning

Då det inom missbruksvården tillkommit ny lagstiftning och skett andra förändringar på senare år, har socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen tagit fram nya riklinjer för handläggning av insatser till vuxna med missbruks- och beroendeproblematik. De nya riktlinjerna är framtagna för att underlätta handläggningsarbetet. Förvaltningen har dock några synpunkter och kommentarer gällande behovet av förtydliganden i användandet av ASI samt behovet av skriftliga rutiner för samverkan mellan enheter när det gäller barn och unga.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande ledamot Leif Larsson (v) lade fram ett särskilt uttalande, till vilket ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) och ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp) anslöt sig till:

”Förutsättningen för att insatser vid missbruksberoendeproblematik skall fungera i enlighet med de angivna riktlinjerna är att tillräckliga ekonomiska och personella resurser finns. Så är ej fallet idag, vilket ofta medför alltför långa handläggningstider. Resurser eller brist på resurser styr behandlingen, inte den önskvärda kvaliteten eller de aktuella behoven”.

§15 Riktlinjer för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-2283/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 december 2010.

Dnr 1.5.1-541-2010.

Sammanfattning

Mot bakgrund av förändrad lagstiftning och utveckling av praxis samt nya rutiner, har riktlinjerna setts över och reviderats av socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen. De nuvarande riktlinjerna fastställdes 2002 och reviderades senast 2007. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig bakom förslaget. Det är genomarbetat och det är tilltalande att de skrivits utförligt och tydligt under varje rubrik. Det gör det lättare för handläggarna att följa och tillämpa dem. Riktlinjerna bör kunna leda till större likställdhet mellan brukare i olika stadsdelar.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande ledamot Leif Larsson (v), ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) och ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp) lämnade följande särskilt uttalande:

” Vi ställer oss bakom reservationstexten från (v+s+mp) i Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämndens beslut 2010-09-30, § 12. ”

§16 Riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1787/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 december 2010.

Dnr 1.5.1-546-2010.

Sammanfattning

Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden har haft i uppdrag att ta fram förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter. Stadens revisionskontor har vid granskning av flera stadsdelar konstaterat brister i nuvarande riktlinjer vad gäller tydlighet kring handläggning och dokumentation. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig bakom de reviderade riktlinjerna. Förvaltningen ser också positivt på nya kontraktsformer för målgruppen då det kan leda till en snabbare process mot självständighet för den enskilde.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§17 Motion 2010:29 från (mp) om europarådets rekommendationer för städers motverkande av rasism

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-2210/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 december 2010.

Dnr 1.5.1-571-2010.

Sammanfattning

Arbetet med att främja delaktighet och motverka utanförskap består av många delar, från introduktionsplaner och sysselsättningsåtgärder till bildande av lokala nätverk, kulturarrangemang och föräldraengagemang. Hässelby-Vällingby är en stadsdel med stor inflyttning. Ca 30 procent av befolkningen i stadsdelen har internationell bakgrund.

Förvaltningen samverkar kring trygghetsskapande åtgärder och stöttar fysiska insatser, prövar nya arbetsformer och kanaler för arbetssökande, samverkar med näringsliv och andra aktörer så som skola, kulturliv, föreningsliv, frivillig-organisationer med flera.

En viktig del i arbetet med att minska utanförskapet är att få medborgare och brukare

att känna ansvar och delaktighet i stadsdelens utveckling.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§18 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 18 januari 2011.

Dnr 1.1-011-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§19 Slutrapport för projekt Gröna Linjen - barngruppsverksamhet i Bromma och Hässelby-Vällingby

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 december 2010.

Dnr 1.2.6-012-2011.

Sammanfattning

År 2008 ansökte och beviljades stadsdelsnämnderna i Hässelby- Vällingby och

Bromma utvecklingsmedel om 570.000 kronor av Länsstyrelsen i Stockholms län

för att genomföra projektet Gröna linjen, barngruppsverksamhet i Hässelby-Vällingby och Bromma. Verksamheten har inriktats på barn till missbrukande föräldrar och barn till psykiskt sköra föräldrar. Projektet har pågått från hösten 2008 och fram till den 30 september 2010. Viss gruppverksamhet har genomförts men rekryteringsproblem har medfört att förvaltningens höga ambitioner med projektet ej har kunnat infrias. En överenskommelse om samverkan mellan Hässelby-Vällingby, andra stadsdelar och psykiatrin inom ramen för Barnkraft är under framtagande.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner slutrapporten och överlämnar densamma till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

Anmälan av skrivelse

§20 IT-kostnader

Anmäldes skrivelse den 18 januari 2011 från vice ordförande Leif Larsson (v), ledamot Bengt Roxne m.fl. (s) och ledamot Lars Jakobsson m.fl. (mp).

Dnr 2.5-055-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.