Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-02-15

Sammanträde 2011-02-15

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Mellan kl 18:30 - 19.00 Hässelbyhem informerar om sitt bostadsbestånd och boendeverksamhet i stadsdelen.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och Förvaltningschefens information

Redovisning från Medborgarcaféet

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

Inkomna Medborgarförslag - Inkomna handlingar

6 Inkomna Medborgarförslag och övriga inkomna handlingar.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

8 Protokoll från lokala Handikapprådet.

10 Uppföljning av fritidsverksamheter för barn och ungdom 2010.

11 Redovisning av verksamhetsuppföljning av Villa Vesta gruppboende och Sjöbergs Gård profilboende 2010.

12 Redovisning av verksamhetsuppföljning av kommunal och privat hemtjänst etablerad inom Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning år 2010

13 Redovisning av åtgärdsplan från Koppargårdens vård- och omsorgsboende

14 Svar till Socialstyrelsen ang. tillsynen av Koppargårdens vård och omsorgsboende 2010.

Remisser

15 Detaljplan för Figaro 3vid Ängsullsvägen i stadsdelen Kälvesta.

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-09766-54.
Dnr 1.5.3-594-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Samlad strategi för att begränsa smittspridning bland intravenösa missbrukare.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-940/2008.
Dnr 1.5.1-576-2010

17 Långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-1380/2010.
Dnr 1.5.1-517-2010

18 IT-strategi för bättre lärande.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 031-2674/2010.
Dnr 1.5.1-599-2010

19 Central upphandling av vård- och omsorgsboende.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 125-2426/2010.
Dnr 1.5.1-586-2010

20 Hälso- och sjukvårdsinsatser i bostad med särskild service mm.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2928/2010.
Dnr 1.5.1-041-2011

Anmälningar och Redovisningar

21 Uppdragslista.

22 Om familjehemsplaceringar för barn och ungdom.

Svar på skrivelse från (v). Dnr 6-548-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

23 Om bemanningen i kvinnofridsteamet och inom Barn- och ungdomsenheten.

Svar på skrivelse från (v). Dnr 6-549-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske

den 21 februari 2011.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

  • Dagverksamheten inom äldreomsorgen
    Muntliga synpunkter från anhöriga vad gäller förändring i dagverksamhetens placering. Bristfällig information från förvaltningen.

  • Plogning
    Muntlig synpunkt på att det är svårt att köra barnvagn när det plogas upp stora snövallar.
    Ledamot tar med sig frågan till Trafikkontoret.

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning.

Dnr 1.6-044-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 7 februari 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Handikappråd

Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 7 februari 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Verksamhetsberättelse 2010 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 januari 2011.

Dnr 1.2.1-046-2011.

Sammanfattning

Verksamhetsberättelsen har i enlighet med stadsledningskontorets anvisningar utarbetats i det webbaserade planerings- och uppföljningsverktyget ILS-webb.

Ärendet har utarbetats av samtliga avdelningar och samordnats av staben samt av ekonomiavdelningen avseende bokslutsuppgifter. Ärendet har utformats enligt stadsledningskontorets anvisningar. Information har skett i förvaltningsgruppen

den 10 februari.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen för år 2010 och över­lämnar den till Kommunfullmäktige och revisorerna.

2. Stadsdelsnämnden överför resultatenheternas samlade resultat om 9,6mnkr till resultatfonden.

3. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 2,6 mnkr till 2011 för investe­ringar i det s.k. vattenprogrammet.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot
Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Den borgerliga principen sänkt skatt oavsett behov, utförsäljning och konkurrens-
utsättningar av känsliga verksamheter är inte den rätta vägen för vår stadsdel när det gäller för en framgångsrik utveckling avseende trygg och rättvis välfärd för alla. Mandatperioden med borlig majoritet kännetecknas av hård budgethållning, neddrag­ning av personal, konkurrensutsättning av samtliga verksamheter och eget anbud fick inte läggas utom i en upphandling gällande Skolörtens servicehus och det resulterade i att Skolörten stannade kvar i stadens regi. En hårt pressad förvaltning som med stora svårigheter fått leta lösningar för att hålla sig inom budgetramar och följa lagar.

Förvaltningen redovisar en budget i balans med ett överskott på 7,4 miljoner, detta överskott är dock verksamhetspengar som skulle komma invånare till del, för en budget i balans skall slutsumman bli plus minus noll. Ett överskott på 6 miljoner kronor redovi­sas på punkt ekonomiskt bistånd

Detta ställer vi i relation till att kommuninnevånare med behov av ekonomiskt stöd köade hos diakonerna i Hässelby Strandkyrkan under denna period. Behoven de fick kännedom om var så stora att budgeten för den diako­nala verksamheten var helt otillräcklig. Det måste föreligga ett systemfel då vi från stadsdelen inte kan fånga upp de skriande behovet som framkommit då vår budget ju hade detta utrymme.

Tyvärr kan vi konstatera att vår stadsdel är bland de sämsta i staden vad gäller sortering av matavfall för biologisk behandling och inköp av ekolo­giska livsmedel. Här måste förbättringar ske under 2011 om vi vill vara världens bästa stadsdel, bör vi starta med att vara bäst i miljöprisade Stockholm. Elförbrukningen är också betydligt över de satta målen och effektiviteten på detta område bör också förbätt­ras . Vi har högre mål än borgligheten vad gäller miljöpolitiken. Miljöarbetet måste vara mer offensiv. Därför vill vi satsa mer resurser både ekonomiska och personella så att vi tillsammans kan nå det ekologiskt uthålliga samhället.

Inom verksamheten individ och familj barn och ungdom har det minskat något i ärende för ungdomsgruppen 13-20 år men en ökning för gruppen barnärende 0-12 år. Gällande barnärenden är det med stor oro vi ser det och har märkt och påtalat att många utrednin-gar inte bli klar inom angiven tid. Arbetsbelastningen är mycket hög och under året har det varit stor omsättning på personal Dessa signaler som vi fått medför att man med det snaraste tillskjuter mer resurser så man kan säkra utredningstiden och personaltätheten.

Vår stadsdel har när man jämför med de andra stadsdelarna, bland den svåraste situa-tionen vad gäller hög andel människor med behov av stöd. Vi ser att under året har antalet bidrags­hushåll i stadsdelen ökat något och att arbetslösheten är den dominerade orsaken till bi­dragsberoende, men biståndstagarna blir fler och fler, ändå har 652 personer avslutat sitt bidragsberoende och gått till egen försörjning. Vad menas med egen försörjning? Hur många av dessa har fått faktiskt arbete. Det finns en riks att man får en hårdare biståndsbedömning om målet med en minskad andel biståndstagare inte uppfylls. Vi menar att stadsdelen behö­ver mer resurser från staden för att klara utveck-lingen med hänsyn tagit till det befolknings­strukturen som finns i stadsdelen.

Kulturen är enligt vår mening en viktig del av välfärden och behöver mer resurser från samhället än vad borgligheten erbjuder. Centralt har majori­teten höjt avgifterna till kulturskola vilket drabbar barnen i vår stadsdel. Många har inte råd att låta sina barn lära sig musik, teater och dans. Även bibliotekarierna har blivit färre på vårt bibliotek.

Vi uppskattar det kulturarbete som personalen gör trots knappa resurser. Många evenemang som vi en gång tog initiativ till har nu blivit uppskattade traditioner.

Men mer resurser skulle de olika processgrupperna nå flera och fler idéer och förslag skulle kunna förverkligas till glädje för barn, unga och äldre i stadsdelen.

Inom enheten stadsmiljö redovi­sas det ett underskott på 0,7 miljoner på grund av snöröjning. Våra innevånare är inte nöjda med skötsel av park och grönområden.
Den åtgärden som den sittande majoriteten gör för att åtgärda medborgarnas missnöje
är att minska resurserna med 20% för underhåll av dessa områden.

Enligt den aktivitetsplan som den borgliga majoriteten beslutade om så privatiseras i princip samtliga verksamheter som kommunen enligt lag är skyldiga att ordna. Tydligast märks det inom äldreomsorgen och funktionshindrade. Synpunkter med oro och undran från anhöriga och brukare har varit många. Förändringar och neddragningar av personal i stadens äldreboende skapar oro och oftast blivit förbisett av alliansen för att den marknadsmässiga styrda valfriheten är överordnat allt. Beslutet om nedlägg-ningar av samtliga servicehus för att istället göra om till sk. Trygghetsboenden har skapat oro. Vi säger nej till nedläggning av servicehusen men ser trygghetsboende som komplement till seniorboende och övriga vård och omsorgsboende. Konsekvenserna av ständiga organisationsförändringar och stramare budgetar blir självklart att sjukfrån-varon är hög i stadsdelen och att omsättningen av perso­nal är hög. Synpunkter har framförts att det kan vara svårt att få kontakt med förvaltningen.

Stadsdelen har inget lokalt informationscentra vilket vi anser att det finns stort behov av. Man hänvisar till information via webbsidor m.m men det kan och får inte ersätta vikten av det personliga mötet.”



Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§10 Uppföljning av fritidsverksamheter för barn och ungdom 2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 januari 2011.

Dnr 1.2.1-049-2011.

Sammanfattning
Utifrån verksamhetsprogram 2010 och den fastställda planen för uppföljning av fritids­verksamhet, har uppföljning genomförts av stadsdelens enskilt drivna fritidsverksam­heter inom Vällingby Fritid AB och Backlura Fritid AB samt under

första delen av 2010 även Hässelby Fritid AB. Fritidsverksamheterna består av åtta parklekar, tre huvud fritidsgårdar, tre annex fritidsgårdar, fältverksamhet samt sommar­verksamhet på fyra strandbad. Förvaltningen anser att stadsdelen har väl fungerande fri­tidsverksamheter för barn och unga. De under hösten genomförda checklisteintervjuerna på fritidsverksamheterna visar att verksamheterna har efterfrågade dokument. Öppetti­der och bemanning stämmer med anbuden och alla tillstånd finns.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning gällande uppfölj­ning av fritidsverksamheter för barn och ungdom 2010 i Hässelby-Vällingby.

Tilläggsyrkande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lade fram ett tilläggsyrkande till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) anslöt sig till.

BESLUT

Stadsdelsnämnden beslutar enligt tilläggsyrkandet att alla som sköter Parklekar och Fritidsgårdar i stadsdelen och som finan­sieras av stadsdelen skall säkerställa att källsortering görs på allt avfall.

I uppföljningsprotokollen kan vi se att miljöarbetet på både parklekar och fritidsgårdar inte är fullständigt och att inte alla enheter har fullgod källsortering av avfall. Detta måste klargöras för alla som driver entreprenad att detta skall göras och även ingå som krav i upphandlingsprocessen.

Ledamot Bo Arkelsten deltog ej i beslutet på grund av jäv.

§11 Redovisning av verksamhetsuppföljning av Villa Vesta gruppboende och Sjöberga Gård profilboende 2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 december 2010.

Dnr 1.2.1-047-2011.

Sammanfattning

Kommunfullmäktige beslutade den 12 december 2005 om en uppföljningsmodell

för äldreomsorgen som innebär att alla verksamheter som är belägna inom stadsdels­nämndens verksamhetsområde ska följas upp. Uppföljningarna avser enheternas följ­samhet avseende lagar, föreskrifter, avtal och riktlinjer samt kvalitet. Förvaltningen har under hösten 2010 genomfört heldagsuppföljningar på Villa Vesta gruppboende och Sjöberga gård profilboende och gjort en samlad bedömning av verksamheterna. Villa Vesta bedöms som en mycket väl fungerande verksamhet utan avvikelser. Sjöberga gård fungerar i stort sett väl men har vissa avvikelser som måste åtgärdas. Förvaltningen har förmedlat dessa avvikelser och begärt att de ska vara åtgärdade innan verksamhetsuppföljningen 2011.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens verksamhetsuppföljning av Villa Vesta gruppboende samt Sjöberga gård profilboende 2010 och överlämnar den till äldreförvaltningen.

2. Uppdra till förvaltningen att snarast åtgärda framkomna brister gällande Sjöberga gård profilboende.

3. Därutöver anföra
Det är glädjande att Villa Vesta bedöms som en mycket väl fungerande verksamhet utan avvikelser.

Även Sjöberga gård fungerar i stort sett väl, men har vissa avvikelser som måste åtgärdas som t.ex. att individuella aktivitetsplaner för de boende, rutiner och information om klagomålshantering och skriftliga rutiner för vård i livets slutskede saknas. Det är viktigt att framkomna brister snarast åtgärdas. Tillsyn, uppföljning och kvalitetssäkring måste fungera för att de äldre ska få den säkra vård och omsorg som de har rätt till.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom nämndens beslut”

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson (MP) anslöt sig till (C)+(M)+(FP):s förslag.

§12 Redovisning av verksamhetsuppföljning av kommunal och privat hemtjänst etablerad inom Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning år 2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 december 2010.

Dnr 1.2.1-048-2011.

Sammanfattning

Kommunfullmäktige beslutade den 12 december 2005 om en uppföljningsmodell för äldreomsorgen som innebär att alla verksamheter som är belägna inom stadsdels-nämndens verksamhetsområde ska följas upp av respektive äldreomsorgs lednings-grupp. Följande verksamhetsuppföljningar presenteras i detta tjänsteutlåtande:

Big Care AB, Carema äldreomsorg AB, FSB Finsk hemtjänst AB, Hemtjänsten cen­trala Vällingby, Hemtjänsten Hässelby gård, Hemtjänsten Hässelby seniorboende, Hemtjänsten Hässelby strand, Hemtjänsten Råcksta/Grimsta/Vinsta, Lege Visitten AB, OmsorgsCompaniet i Norden AB, Omsorgshuset AB, Proffskraft i Stockholm AB.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens verksamhetsuppföljning av såväl kommunal hemtjänst som privat hemtjänst inom Hässelby Vällingby och över­lämnar den till äldreförvaltningen.

Särskilt uttalande Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Det är med glädjer vi godkänner förvaltningens verksamhetsuppföljning av den kom­munala och privata hemtjänsten inom Hässelby-Vällingby. En årlig uppföljning med de i stadsdelen aktuella utförarna kompletterad med en kvalitetsuppföljning samt utförar­nas verksamhetsidé skulle vara det dokument som medborgarna skulle ha nytta av.”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom (C)+(M)+(FP):s särskilda uttalande”

Särskilt uttalande Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är angeläget att alla utförare av hemtjänstservice har en hög andel tillsvidare-anställd personal och att denna har adekvat utbildning för arbetet. Vi ser att detta inte är fallet för vissa av utförarna. För att kvaliteten i arbetet skall vara tillfredsställande krävs att utförarna med det snaraste åtgärdar dessa brister.”

§13 Redovisning av åtgärdsplan från Koppargårdens vård- och omsorgsboende

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 januari 2011.

Dnr 1.2.1-058-2011.

Sammanfattning

Vid förvaltningens verksamhetsuppföljning av Carema Koppargårdens vård- och om­sorgsboende under november 2011, framkom att verksamheten hade vissa avvikelser, inom såväl SoL som HSL området, som måste åtgärdas. I äldreförvaltningens gransk­ning av Koppargårdens korttidsvård framkom i stort samma avvikelser som förvaltningen konstaterat. Stadsdelsnämnden uppmanade Carema att vidta rättelse och redovisa en åtgärdsplan senast den 1 februari 2011. Carema har inkommit med en åtgärdsplan där man påvisar vad som rättats till och hur man kommer arbeta framöver för att förbättra verksamheten. Förvaltningen kan konstatera att Carema har åtgärdat en del avvikelser samt har en adekvat plan för hur verksamheten ska förbättras gällande resterande avvikelser.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande angående Koppargårdens åtgärdsplan av bedömda avvikelser.

2. Uppdra till förvaltningen att snarast undersöka Carema cares möjligheter att ytterligare påskynda verkställande av åtgärdsplanens olika delar samt sam­manställa vilka de faktiska åtgärdstiderna var/är. Detta rapporteras på enklaste sätt på nästa stadsdelsnämndsammanträde den 22 mars 2011.

3. Därutöver anföra:

Det är bra att det nu finns en handlingsplan för att komma till rätta med de brister som har identifierats. Dock ställer sig stadsdelsnämnden frågande till en del av de tidsintervall som anges i planen, att det till exempel skall behövas 4 månader för att skapa omklädningsmöjligheter för timanställda. Detta påpekar vi med respekt för att många av bristerna redan kan vara åtgär­dade utan vår kännedom. Om så är fallet ser vi fram emot att få detta rapporte­rat den 22 mars 2011.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom nämndens beslut”

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot
Lars Jakobsson (MP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s förslag.

§14 Svar till Socialstyrelsen angående tillsynen av Koppargårdens vård- och omsorgs­boende 2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 januari 2011.

Dnr 1.2.1-586-2010.

Sammanfattning

Socialstyrelsen har gjort en oanmäld inspektion på Koppargårdens vård- och omsorgs­boende natten till den 9 november 2010. Syftet var att granska om de boende får sina behov av trygghet och säkerhet tillgodosedda inom förhållanden avseende inlåsning och personalbemanning nattetid. Socialstyrelsen bedömer att tillsynen inte ger till­räckligt underlag för att bedöma om bemanningen är tillräcklig och uppdrar nämnden att säkerställa att det finns rutiner för att fortlöpande kontrollera att verksamheten har den bemanning som behövs. Koppargårdens ledning har inkommit med verksamhetens rutin enligt ledningssystemet SOSFS 2006:11, som säkerställer rätt bemanning. Förvaltningen bedömer att rutinerna är adekvata för att fortlöpande kontrollera att det finns rätt bemanning.

_________________

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m.fl. (M) och ledamot

Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Lars Jakobsson m.fl. (MP) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m.fl. (S) anslöt sig till (MP):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Votering

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (C+M+FP):s om bifall till förvaltningens förslag.

Nej-röst för bifall till (V+S+MP):s yrkande om bifall till eget förslag.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen

av­slutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (M), Elias Granqvist (M),
Per Hallberg (M), Elisabeth Bäckström (M), Jennyfer Valgelata (M),
Helen Jäderlund Eckardt (FP), Fredrik Bojerud (C) mot

6 nej-röster / Bengt Roxne (S), Lawen Redar (S), Seyfi Dogan (S), Lars Jakobsson (MP),Britta-Karin Tafra (MP), Leif Larsson (V) har stads­delsnämnden beslutat enligt (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner och överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på Socialstyrelsens beslut.

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson (MP) reserverade sig mot beslutet till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne (S) anslöt sig till enligt följande:

”Förslag till beslut

Avslår förvaltnings förslag och

Att förvaltningen startar utredning om hur vi skall kunna återta verksamheten i Koppargården och driva den i egen regi

Koppargårdens omsorgsverksamhet som drivs i privat regi har under de senaste åren vid ett flertal tillfällen blivit tillsagda att deras verksamhet ej fungerar tillfredsställande 2009 en Lex Maria anmälan som utmynnar i att Socialstyrelsen kommer med kraftig kri­tik och påpekar ett antal brister. De meddelar även att man under 2011 kommer att göra uppföljning för att själva utvärdera om åtgärder vidtagits 2010 gör Socialstyrelsen tillsynsuppdrag på ett antal omsorgsboenden in landet varav Koppargården är ett. Tillsynen ger ej tillräckligt underlag för att bedöma huruvida alla behov tillgodoses och ber stadsdelsnämnden att vidare följa upp detta. Detta görs och brister upptäcks som utmynnar i krav på förändringar 2010 gör Äldreförvaltningen en granskning av olika omsorgsenheter inom Västerort där Koppargården är en. Ett flertal omdömen ges inom olika kategorier där högsta poäng är 4 men där Koppargårdens bedöms med betyg 3,2,2,2,1 på de områden som bedömts.

Med detta som grund har vi ej förtroende för verksamhetens ledning, som vid ett fler­tal, av olika myndigheter, blivit kritiserad för sitt sätt att leda verksamheten och vill att nämnden övertar drivandet av verksamheten”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§15 Detaljplan för Figaro 3vid Ängsullsvägen i stadsdelen Kälvesta

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-09766-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 januari 2011.

Dnr 1.5.3-594-2010.

Sammanfattning

Planområdet omfattar fastigheten Figaro 3 vid Ängsullsvägen inom stadsdelen Kälvesta. Fastighetsägaren har inkommit med ansökan om planläggning för fyra radhus i två vå­ningar samt att genom avstyckning av den aktuella fastigheten, bilda fyra radhusfastig­heter. Stadens planering och bygglovsgivning ska främja bostäder med god boendemiljö och energieffektiva hus både i den befintliga bebyggelsen och i nya projekt. Under förutsättning att så sker, anser förvaltningen att planförslaget innebär en lämplig avvägning mellan ett effektivt markutnyttjande och behovet av en hälsosam boendemiljö.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§16 Samlad strategi för att begränsa smittspridning bland intravenösa missbrukare, samt förslag till samarbete med ansökan till Socialstyrelsen om inrättande av en försöksverksamhet med sprutbyte

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-940/2008.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 januari 2011.

Dnr 1.5.1-576-2010.

Sammanfattning

Ansvaret för sprutbytet bör ligga hos landstinget då det i första hand är en hälsofråga för den missbrukande och inte ett stöd för att komma bort från sitt missbruk, som är ett kommunalt ansvar enligt lag. Inom Stockholm stad finns redan etablerade mötes­platser för uppsökande verksamhet och kontaktmöjligheter. I det sammanhanget bör det undersökas om ökade insatser kan göras och om landstinget där kan ansvara för sprututbytesprojektet. Om fler narkomaner kan nås för rådgivning, tester och vaccina­tioner som utförs av sjukvårdsutbildad personal, kan Hässelby-Vällingby stadsdelsför­valtning se klara fördelar.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen, kompletterat med tilläggstext under
punkten 2.

2. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ställer sig i huvudsak bakom förvaltning­ens remissvar med en avgörande avvikelse:
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd anser att det är hög tid att erbjuda samar­bete med Stockholms läns landsting och etablera Stockholm som försöks­kommun för sprututbyte.

3. Därutöver anföra:
För att stödja de som fastnat i missbruk bör Stockholms stad tillsammans med Stockholms Läns landsting införa försök med sprutbyten för injicerande nar­komaner. Detta bör göras tillsammans med många andra åtgärder för att stödja personer att bryta sitt missbruk. Försöket ska ske under begränsad tid och gö­ras på ett sätt som går att vetenskapligt utvärdera.

Det primära målet med sprututbytet är att förebygga spridning av hiv och andra blodburna infektioner bland personer med intravenöst missbruk. Verksamheten
ska också arbeta med att motivera dem som deltar i sprututbytet att bryta sitt missbruk och ta emot vård och behandling. I enlighet med krav från

Socialstyrelsen ska det därför finnas infektionsmedi­cinsk, beroendemedicinsk och psykosocial kompetens hos personalen.

Vidare får sprututbyte endast bedrivas i samverkan med landstingets infek­tionsmedicinska eller beroendemedicinska verksamhet. Landstinget har ett sjukvårdsansvar för personer som missbrukar narkotika och detta kräver en helhetssyn genom ett nära samarbete med socialtjänsten för att kunna sam­ordna insatser och erbjuda det stöd som behövs. Det är viktigt att försöksverk­samheten ska kunna utvärderas vetenskapligt. Försöket måste förläggas på lämplig plats som minimerar olägenheten för omgivningen. Det är angeläget att inte koncentrera verksamheten för missbrukare till bara en stadsdel utan se till helhetsbilden över var dessa verksamheter lämpligast placeras. Sprutbytes­försöket ska ses som en del av en helhetsstrategi med flera åtgärder mot nar­kotikamissbruk och smittspridning såsom beskrivs i Stockholms läns lands­tings narkotiskpolitiska utredning Åtgärder för att begränsa smittspridning.

Sedan 1 juli 2006 ger lagen (2006:323) om utbyte av sprutor och kanyler alla landsting möjlighet att bedriva sprututbytesverksamhet om tillstånd beviljas av Socialstyrelsen. Socialstyrelsen har utfärdat kompletterande föreskrifter (SOSFS 2007:2) om utbyte av sprutor och kanyler till personer som missbru­kar narkotika med anvisningar om ansökningsförfarande, krav på bemanning, kvalitet och rutiner, dokumentation och återrapportering.

I lagen fastslås att en spruta eller kanyl endast får lämnas ut om en begagnad spruta eller kanyl samtidigt lämnas in, såvida det inte finns särskilda skäl till varför motsvarande begagnade sprutor och kanyler inte kan lämnas in. Vidare får endast personer som fyllt 20 år och som kan anses vara bosatta i det aktu­ella landstinget delta i sprututbytet.

Det finns stark vetenskaplig evidens för att sprututbytesprogram är effektiva när det gäller att förebygga riskbeteende bland injektionsmissbrukare. I den svenska modellen för sprututbyte, som är fastslagen i lag och i Socialstyrelsens föreskrifter, är sprututbyte endast tillåtet som en integrerad del av en bredare vårdinsats. Förebyggande arbete för att förhindra att männi­skor missbrukar narkotika har alltid högsta prioritet. Beroende av droger be­skär människans frihet och kan leda till mänskliga tragedier för missbrukaren själv och anhöriga. Socialstyrelsens uppfattning är att sprututbyte inte bara är en förebyggande insats för en grupp särskilt utsatta människor utan även in­nebär även en viktig hälsopolitisk insats för denna grupp.


Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd anser därför att det är dags att erbjuda samarbete med Stockholms läns landsting och etablera Stockholm som för­sökskommun för sprututbyte.

Reservation

Ledamot Bo Arkelsten m fl (M) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande om bifall till för­valtningens förslag.

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson (MP) anslöt sig till (C)+(FP):s förslag.

Ledamot Bo Arkelsten m fl (M) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+FP+V+S+MP):s förslag.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag instämmer i förvaltningens förslag till beslut”

§17 Långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-1380/2010.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 januari 2011.

Dnr 1.5.1-517-2010.

Sammanfattning

På uppdrag av Kommunfullmäktige i samband med budget för 2009 och med inriktning för 2010 samt 2011 har idrottsnämnden utarbetat ett förslag till långsiktig plan för sta­dens idrottsverksamhet. Idrottsnämndens huvuduppdrag är att öka den fysiska aktivite­ten bland stockholmarna. Förvaltningen är positiv till den föreslagna planen.

En viktig uppgift för staden är att finna fungerande samverkansformer med både före­ningar och privata aktörer. De idrottspolitiska satsningarna bör ha fokus på fysisk akti­vitet och motion ur ett folkhälsoperspektiv. Mångfald är positivt och nödvändigt för att kunna uppnå målet om en fysiskt aktiv befolkning.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§18 IT-strategi för bättre lärande

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 031-2674/2010.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 januari 2011.

Dnr 1.5.1-599-2010.

Sammanfattning

Som strategi för staden föreslås satsning på bättre infrastruktur, ökad datortillgänglig­het inom förskola och skola och kompetensutveckling, såväl för lärare som för elever.

Varje nämnd ska ta fram en handlingsplan samt inarbeta de strategiska målen i verksamhetsplanen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§19 Central upphandling av vård- och omsorgsboende

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 125-2426/2010.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 januari 2011.

Dnr 1.5.1-586-2010.

Sammanfattning

Remissen innehåller stadsledningskontorets förslag till de nio boenden som ska ingå i den fjärde av de återkommande entreprenadupphandlingarna samt principer för upphandlingens genomförande och avtalens förvaltande. Urvalet av boenden sker med utgångspunkt från stadsdelsnämndernas aktivitetsplaner och sedan genom dialog och i samråd med stadsdelsnämnderna. För Hässelby- Vällingby stadsdels-nämnd innebär remissförslaget att Hässelgårdens vård- och omsorgsboende hus A omfattas av den kommande upphandlingen. Nämnden kommer fortsatt att ha det yttersta ansvaret för verksamheten samt ansvara för avtalsförvaltning, kvalitetsupp­följningar och löpande dialog med entreprenör.

__________________

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m.fl. (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Lars Jakobsson m.fl. (MP) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m.fl. (S) anslöt sig till (MP):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Votering

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Nej-röst för bifall till (V+S+MP):s yrkande om bifall till eget förslag.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen

av­slutad och anmälde att med 7 ja-röster/ Bo Arkelsten (M), Elias Granqvist, (M),
Per Hallberg (M), Elisabeth Bäckström (M), Jennyfer Valgelata (M), Helen Jäderlund Eckardt (FP), Fredrik Bojerud (C) mot
6 nej-röster / Bengt Roxne (S), Lawen Redar (S), Seyfi Dogan (S), Lars Jakobsson (MP), Britta-Karin Tafra (MP), Leif Larsson (V) har stads­delsnämnden beslutat enligt (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson m.fl. (MP), vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot

Bengt Roxne m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Avslår förvaltnings förslag och

Besluta att fortsätta driva Hässelgården hus A i egen regi

Alliansens syn på omsorg, att bara för att den drivs privat skall det anses vara en bety­dande kvalitetsaspekt visar på ett dåligt Arbetsgivaransvar och stämmer dåligt med devi­sen att Staden skall vara en bra arbetsgivare.

Att driva mer och mer av omsorgsverksamhet till privata aktörer är också tvärtemot kra­ven på valfrihet. Vi vet att många vill ha kvar möjligheten att välja kommunal vårdgi­vare och inte bara välja mellan många privata aktörer.

För att kunna kontrollera och bedriva tillsyn av privata verksamheter måste en kommun själva driva dessa verksamheter. Om inte man gör det finns risken att tillräcklig kompe­tens att ifrågasätta verksamhet, som man av lag måste kontrolla, saknas.”

§20 Hälso- och sjukvårdsinsatser i bostad med särskild service mm

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2928/2010.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 januari 2011.

Dnr 1.5.1-041-2010.

Sammanfattning

Stadsdelsförvaltningen ställer sig bakom KSL förslag om att principöverenskommelsens § 11 upphör att gälla i samband med kommunalisering av hemsjukvården som sker via skatteväxling eller frivillig överenskommelse. Förvaltningen ställer sig också bakom att i avvaktan på att förändringar genomförs, ska principöverenskommelsens § 11 fortsätta att gälla med de smärre förändringar som redovisas i remissen. Förvaltningen anser inte att remissförslaget skulle försvåra samarbete med läkare. Valfriheten kvarstår avseende husläkare. Gränsdragningar bedöms inte heller som något avgörande problem. Kommunen har ansvar upp till och med sjuksköterskenivå och det borde således tolkas som samma ansvar som inom äldreomsorgens sk. boenden.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§21 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 15 februari 2011.

Dnr 1.1-051-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§22 Om familjehemsplaceringar för barn och ungdom

Svar på skrivelse från (V).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 januari 2011.

Dnr 6-548-2010.

Sammanfattning

Det finns ett behov av fler familjehem för att kunna öka valmöjligheterna. Stadens fa­miljehemskonsulter arbetar kontinuerligt med att rekrytera nya familjehem och utbilda både nya och gamla familjehem. Det finns även privata anordnare som stadsdelsförvalt­ningen vänder sig till vid behov. I gällande lagstiftning påtalas, när det gäller valet av familjehem, att närhetsprincipen ska råda. Det begränsar tillgången på grund av hem­mens boende- och arbetsförhållanden. Inom Storstockholm är de flesta familjehem mer trångbodda och bägge föräldrarna förvärvsarbetar oftare jämfört med i familjehem längre bort från storstadsområdena.

____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (V).

§23 Om bemanningen i kvinnofridsteamet och inom Barn- och ungdomsenheten

Svar på skrivelse från (V).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 januari 2011.

Dnr 6-549-2010.

Sammanfattning

Förvaltningen föreslår i sitt förslag till verksamhetsplan för 2011 att personalen utökas inom vissa arbetsgrupper inom Barn- och ungdomsenheten. Totalt permanentas 3,0 tillfälliga anställningar som inrättades under 2010. Därutöver tillkommer 4,0 nya anställningar varav en gruppledare till barngruppen. Kvinnofridsteamets klientarbete förstärks med 0,5 anställning. Personalutökningarna görs mot bakgrund av den höga arbetsbelastningen och för att förbättra rättsäkerheten i utredningsarbetet

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (V).