Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-09-27

Sammanträde 2011-09-27

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 15.00 - ca 16.30 Information om pågående och förestående detaljplaneärenden i st Läs mer...adsdelen.

Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsnämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Mellan kl 18:30 - 19.00 Information om Öppna förskolor - Familjecenter
I stadsdelen.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och förvaltningschefens information

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

6 Inkomna Medborgarförslag och övriga inkomna handlingar.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

8 Protokoll från lokala Handikapprådet.

10 Uppförande av förskolepaviljong på Jämtlandsgatan 118 i Vällingby.

11 Rapport från tillsyn enligt lagen om stöd och service till vissa funktions-hindrade (LSS), Sörgårdens barn- och ungdomsboende.

Remisser

13 Ersättningsmodell i vård- och omsorgsboende i samband med parboendegaranti inom äldreomsorgen.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr xxx-876/2011.

Dnr 1.5.1-432-2011

14 Reviderade riktlinjer för familjevård för barn och ungdomar.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-805/2011.
Dnr 1.5.1-395-2011

15 Strategisk plan för bibliotek i Stockholms stad 2011-2015.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 328-1296/2011.
Dnr 1.5.1-379-2011

16 Stockholms miljöprogram 2012 - 2015.

17 Arkitektur Stockholm - En strategi för stadens gestaltning.

18 Ökad jämlikhet, minskad segregation och goda uppväxtvillkor för barn och ungdom. Motion (2011:24) från (V).

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-635/2011.
Dnr 1.5.1-253-2011

19 Motion (2011:48) från (S). Ersättningsnivåer inom demensvården.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr xxx-1334/2011.
Dnr 1.5.1-348-2011

20 Ansökan om serveringstillstånd för restaurang O´learys, Vällingby Torg.

Remiss från Socialtjänstnämnden, dnr 9.1.1-05935/2011
Dnr 1.5.2-412-2011
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

21 Uppdragslista.

22 Anmälan beslut tagna i delegation.

23 Medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Svar på skrivelse från (V).
Dnr 7-313-2011

Övriga frågor
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (142 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat och hälsade ny ersättare för MP, Katja Gómez välkommen.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa justeringar.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 4 oktober 2011.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

IngMarie Lindgren, avdelningschef för förskoleverksamheten informerade kort om den genomförda brukarundersökningen. Materialet sänds digitalt till nämnden ledamöter och ersättare.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

Kommunal
Representanter från Kommunal framförde att medlemmarna har de bland de lägsta lönerna i Stockholms stad.

Personliga ombud

Medborgare undrade vilka grupper som kan få personligt ombud.

Tekniska frågor

Framfördes frågor och förslag kring tekniska frågor. Personen återkommer med ett skriftligt förslag.

Bibliotek

Medborgare framförde att det är viktigt med bibliotek för alla åldrar.

Politiker

Ungdomar lämnade allmänna synpunkter på politik.

Företagsmässa

Framfördes att mässa för småföretagare hålls den 8 oktober.

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stads­delsförvalt­ning.

Dnr 1.6-473-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 19 september 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Handikappråd

Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 19 september 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Tertialrapport 2/2011 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 21 september 2011.

Dnr 1.2.1-465-2011.

Sammanfattning

 

Tertialrapport 2 är nämndens andra uppföljningsrapport till kommunstyrelsen avseende nämndens verksamhetsmässiga och ekonomiska utveckling med prognos över helåret. Tertialrapporterna upprättas i rapportverktyget ILS-webb. I verksamhetsplanen för 2011 fastställde nämnden mål, beskrev aktiviteter samt angav målvärden för indikatorer – allt detta baserat på kommunfullmäktiges mål för olika verksamhetsområden. Stadsdels-nämnden kan rapportera att det samlade ekonomiska utfallet förväntas innebära under-skott om 39,4 mnkr framför allt beroende på ökade kostnader för ekonomiskt bistånd samt för äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förslag till åtgärder för budgethållning har MBL-förhandlats den 14 september och 20 september 2011. Förvaltningens tjänsteutlåtande har utarbetats i staben och ekonomiavdelningen med medverkan av samtliga avdelningar. Information har lämnats vid förvaltnings-gruppens möte den 22 september 2011.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar tertialrapport 2-2011 till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen ökad omslutning med 11,0 mnkr.

3. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av planerade åtgärder för budgethållning (bilaga 2 i ärendet).

4. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med 0,5 mnkr avseende insatser för hemlösa.

5. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om medel för snabb nätverksaccess inom förskolan med 0,3 mnkr.

6. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen att stadslednings-kontorets budgetjustering om 6,7 mnkr avseende äldreomsorgen omprövas och därvid begränsas till faktiska kostnader för personer boende på trygghetsboende i annan stadsdelsnämnd.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är med oro som vi tar del av den nuvarande ekonomiska situationen inom stads-delen. Särskilt oroande är att vi ser stora underskott inom flera områden som till exempel ekonomiskt bistånd, äldreomsorg samt inom handikapp och funktionshinder.

Den ansträngda ekonomin är djup olycklig av flera skäl. Utöver de uppenbara effekterna av att inte ha ekonomin i balans tillkommer även andra oönskade effekter. förvaltningen riskerar att hamna i ett läge där så mycket energi läggs på att jaga kostnader att till exempel uppföljning och utveckling av kvaliteten på verksamheten kan hamna i skym-undan på ett sätt som på sikt kan påverka verksamheten negativt.

Värt att notera att om de 11,6 Mkr som utgör vite från Carema Care inte räknas in så är det prognostiserade underskottet inte 39,4 Mkr utan 51 Mkr. Detta ska dessutom ställas mot prognosen i Tertialrapport 1/2011, då det prognostiserade underskottet låg på strax under 25 Mkr.

Det är också viktigt att de delar av underskottet som eventuellt beror på felaktig prog-nostiserad tilldelning av medel från centralt håll inte leder till obefogade besparings-åtgärder. Till exempel nedskrivningen av stadsdelsnämndens budget för ekonomiskt bistånd med ca 16 mkr då man från SLK förväntade sig en minskning under 2011.

Idag kan konstatera en faktisk ökning jämfört med 2010.

Förvaltningen redovisar ett antal åtgärder som man avser vidtaga för att minska under-skottet i budgeten. Detta är givetvis åtgärder som ligger inom förvaltningschefens delegation så länge som detta är åtgärder som syftar till effektiviseringar och besparin-gar som skulle vara motiverade oaktat den ekonomiska situationen.

Det är avgörande att annan viktig verksamhet inte blir ekonomiskt lidande på grund av detta.

Vad gäller prognosen kring måluppfyllnad finner vi många bra signaler. Till exempel är den nedåtgående trenden kring sjukfrånvaro inom förvaltningen värd att lyfta fram som positiv. Särskilt om man följer utvecklingen bakåt ett antal år.”

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande till vilket vice ordförande Leif Larsson (V) anslöt sig till enligt följande:

”Vi ser med mycket stor oro över utvecklingen som nu bekräftas av tertialrapport 2 och det stora underskottet på 39,4 miljoner. Vi befarade denna utveckling redan inför budgeten för 2011, som byggde på många antaganden från den moderatstyrda majori-teten. Verkligheten blev en annan och konsekvenserna är nu ytterligare krav på bespa-ringar i verksamheterna och nedskärningar av personal.

Det drabbar medborgarna i Hässelby/Vällingby hårt med en försämrad välfärd när kvaliteten och människors behov inte längre är styrande. Samtidigt har staden centralt ett stort överskott, vilket visar att det finns resurser som borde fördelas ut till verksam-heterna.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Förvaltningen anser de att de är på väg att uppnå de flesta av årets mål och det är bra. Där resultat inte visas, men där förvaltningen rapporterar att målen kommer att påfyllas, får vi lita vi på att förvaltningen gör rätt bedömning. Stadsdelens kostnader i förhållande till Alliansen beslutade budget visar månad för månad dock ett allt större underskott. Rapporten visar ett lika stort underskott som vid senaste månadsslut, men detta är inte korrekt. Vi menar att viktiga fakta inte tydligt redovisas i förvaltningens rapport. Alliansens löften om att säkerställa att kostnader som Stadsdelen har, för att vi följer lagar, skall täckas av Stadshuset– främst inom området ekonomiskt bistånd- visar sig fortfarande bara vara löften och inga konkreta resultat har uppnåtts förutom

c:a 4 miljoner kronor vilket är en droppe i det stora underskottet som nu finns.

Konsekvensen är att alliansen ställer krav på förvaltningen att skära i verksamheten, vilket innebär besparingar på 14,5 miljoner och där äldreomsorgsverksamheten skall spara mest. Hur påverkas kvalitet av dessa nerdragningar, var någonstans redogörs för det, alliansen kanske kan berätta och garantera för detta.

Vi vill fästa uppmärksamheten på följande

Underskott i T1 24,5 miljoner, i augusti prognos 39,4 och nu 51 miljoner

Förvaltningens resultaträkning innehåller intäkter på 11,6 miljoner avseende ett vitesföreläggande från Carema Care för att de inte har uppfyllt sitt avtal gentemot förvaltningen. Dessa intäkter är inte något som kan benämnas som verksamhets-relaterade intäkter, utan snarare ett tecken på att kontrollen över hur Carema sköter sina åtaganden inte varit bra, varken från förvaltningens sida eller Caremas. Tyvärr anges inte detta tydligt i förvaltningens rapport och vi menar att detta är ett felaktigt sätt att redovisa denna intäkt, som i sin tur kan leda till att beslut i nämnden fattas på felaktiga grunder. Vi ser även en risk att underskottet kommer att öka ytterligare fram till slutet på året, då prognossäkerheten hittills inte varit tillförlitlig.

Kostnadsbesparingar som föreslås

Utav de kostnader som stadsdelen har haft under perioden januari – augusti är 80%

(995 miljoner) externa kostnader, 16 % (194 miljoner) förvaltningens egna kostnader och 4% (54 miljoner) kostnader till stadens bolag.

I förvaltningens sparförslag på 14,5 miljoner avser 4 miljoner (28%) minskade kost-nader för egen personal, 8 miljoner (56%) bättre kontroll av biståndsgivning så att mindre bistånd beviljas och resten är att flytta kostnader till andra kommuner eller genom förbättrad effektivitet i organisationen. Endast 30.000 kronor beräknas sparas

på externa kostnader genom omförhandling av ett avtal.

Vi menar att den största besparingspotentialen måste avse de externa kostnaderna då dessa motsvarar 80% av kostnadsmassan och inte endast fokusera på att egna anställda och biståndstagare skall ta nästan alla besparingar. 5% minskning av de totala externa kostnaderna skulle täcka hela underskottet. Större fokus måste läggas på att minska externa kostnader så att skattepengar används i verksamheten och inte bara skapa än högre vinster åt det privata näringslivet. SNS rapport om privatiseringens betydelse talar tydligt om för oss att besparingar finns att göra på de externa leverantörerna eftersom deras prisnivå oftast är högre än vad verksamhet i egen regi får.

De allvarligaste konsekvenserna av förvaltningens sparförslag bedömer vi vara

· Trygghetssamordnare skall tas bort

· Medborgarmötet som hölls i Hässelby Gård nyligen visade tydligt på att
boende i den delen av staden inte är nöjda med tryggheten – att ta bort detta är
att klart gå emot vad innevånarna önskar.

· Kostnad för att sköta parker skall minska genom mindre slyröjning – vilket
innebär att ex. parkvägar kan komma att klippas mera sällan vilket är
ytterligare en faktor till otrygghet.

· Kompetensen om hur uppföljning av externa avtal (upphandlingsavtal) tas bort

· Vi har tydligt bevis på att företag inte håller sina avtal och vi menar att
kompetensen på detta område måste förstärkas och inte försvagas (vilket även
varit en målsättning tidigare)

· Avveckling av anhörigkonsulent, neddragning av fixartjänst, avveckling av
tjänst som syn- och hörselkonsulent

· I ett läge där fler äldre förväntas att bo hemma, flera utförare som erbjuder
tjänster till äldre, då skall support till anhöriga och äldre trappas ner. När antal
äldre dessutom ökar anser vi denna åtgärd vara fel

Vi menar att föreslagna åtstramningar innebär att målen inte kommer att uppfyllas inom dessa områden och att dessa föreslagna åtgärder ska ej verkställas. Vi kan därför inte godkänna förvaltningens förslag till beslut på denna punkt.

Hemtjänsten

I rapporten pekar förvaltningen på ett problem som ser ut att förvärras inom hemtjänsten.

Då färre personer använder förvaltningens hemtjänst, innebär det att de personer som utför hemtjänsten inte får den tid till administration, förflyttning och personalmöten som behövs, med resultat att den som fått hemtjänst beviljat inte får utlovad tid på plats. Problemet finns inom alla hemtjänst organisationer och orsaken är att det är för många leverantörer som utför hemtjänst, de har får låga volymer och för mycket tid går åt till att administrera och förflytta sig i stället för att hjälpa äldre.
Detta är valfrihet när den är som sämst.

Ersättningsnivåer lägre än stadens interna ersättningsnivåer

Än en gång får vi förklaring att kostnader är över budget p.g.a. ersättningsnivåer som staden ger stadsdelen inte täcker de kostnader som man har hos privat utförare.

Privata utförare vill inte heller skriva avtal med staden på den nivå staden vill ha då de i alla fall får beställningen pga politisk vilja att allt ska privatiseras till vilken kostnad som helst. Staden måste här säkerställa att man har en egen kapacitet inom samtliga vårdformer, så att man inte behöver använd privata utförare om de inte accepterar stadens villkor.

Ekonomiskt bistånd

Tendensen med högre medelbidrag per familj håller i sig och när dessutom Jobbtorget har stängt dörren för en del av de som tidigare kunde få hjälp med att hitta inkomster, växer denna post i Stadsdelen kostnadsöverdrag. När kommer Stadshuset att justera detta missförhållande i den budget som gjorts? Vi menar att nämndes majoritet- framförallt den moderat styrda majoriteten- skall hemställa om täckande av under-skottet.

Vräkningar av barn

Detta är en prioriterad fråga och målsättningar om att inga barn skall vräkas hörs ofta i debatten. I vår Stadsdel har under året hittills 3 barnfamiljer med totalt 6 barn vräkts från sina boenden. Vi måste bli bättre på att förhindra att barn vräks.

Sammanfattning

Rapporteringen och kommentarerna från förvaltningens sida bör förbättras vad gäller prognossäkerhet, men även förklaringar av viktiga finansiella bokföringar måste tydliggöras bättre.

Alliansens krav på att hålla budgeten, som från början MP ansåg var för snålt tilltagen och baserad på fel antaganden, får nu till följd att förvaltningen måste minska sina resurser som skulle öka tryggheten i stadsdelen samt hjälpa anhöriga och äldre när de väljer att stanna kvar och bo hemma längre i stället för boende ordnat av förvaltningen. Är detta vad alliansen anser är valfrihetens trygghet?”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom C, M och FP:s särskilda uttalande.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§10 Uppförande av förskolepaviljong på Jämtlandsgatan 118 i Vällingby

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 juli 2011.

Dnr 2.6-466-2011.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en paviljongbyggnad i två plan om 700 kvm på tomten. Ärendet brådskar, då behovet av förskoleplatser är stort i Vällingby där underskottet beräknas vara c:a 100 platser nästa år. Verksamhetsstart av den nya förskolan planeras till våren 2012. Förskolan minskar kön med drygt 60 platser eftersom den förskola som idag finns på tomten har c:a 18 platser medan den nya får 80 platser. Förvaltningen föreslår nämnden att godkänna ärendet.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att hyra in en 5-avdelnings förskole-paviljong för en beräknad totalkostnad på ca 22,5 mnkr innebärande en års-hyra på ca 2,25 mnkr per år i tio år.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om rätt att genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal om genomförande under förutsättning av kommunstyrelsens beslut.

§11 Rapport från tillsyn enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Sörgårdens barn- och ungdomsboende

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 augusti 2011.

Dnr 1.3-462-2011.

Sammanfattning

Socialstyrelsen har vid ett tillsynsbesök den 18 maj 2011 gjort bedömningen att verksamheten i huvudsak uppfyller gällande lagstiftning i de delar som tillsynen avser. Huvudmannen bör säkerställa att det i dokumentationen framgår när genom-förandeplaner har upprättats samt när den har följts upp och reviderats. Sörgårdens barn och ungdomsboende drivs på entreprenad av Carema Orkidén AB sedan april 2009. Förutom Socialstyrelsens tillsynsbesök, gör förvaltningen minst ett uppfölj-ningsbesök på verksamheten för att följa att verksamheten förblir en säker verksam-het som drivs med hög kvalitet i enlighet med avtalet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner rapporten.

§12 Hässelgården – Kvalitetsuppföljning av den kommunala hälso- och sjukvården

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 augusti 2011.

Dnr 1.2.1-467-2011.

Sammanfattning

Vid uppföljningen framkommer att personalen gör ett bra arbete och att verksamheten har utvecklats, men att det kvarstår vissa behov av utveckling inom de olika kvalitets-områdena och behov av att förtydliga lokala arbetsrutiner för läkemedelshantering (bilaga 2), avvikelsehantering, medicintekniska produkter, egenkontroll av hygien-rutiner. Riskbedömningar har utvecklats och utförs i stor utsträckning.

Planerna behöver dock utvecklas. Vid journalgranskning framkom att allmänna uppgifter och status inte alltid var fullständigt dokumenterade. Dokumentationen hade dock som helhet förbättrats. Framkomna förbättringsbehov redovisas under respektive område.

____________

Ledamot Helen Jäderlud Eckardt (FP) lade fram ett eget förslag till beslut till vilket ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) anslöt sig till.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner medicinskt ansvarig sjuksköterskas rapport.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att snarast åtgärda de brister som redovisas i rapporten och återkomma till nämnden med redovisning i ärendet snarast.

§13 Ersättningsmodell i vård- och omsorgsboende i samband med parboendegaranti inom äldreomsorgen

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 augusti 2011.

Dnr 1.5.1-432-2011.

Sammanfattning

Kommunfullmäktige beslutade i budget 2011 att parboendegaranti ska införas.

Den ger förutsättningar för äldre par, där ena maken/makan har behov av vård- och omsorgsboende och den andra saknar sådant behov, att bo tillsammans om de så önskar. Förvaltningen anser att en fast ersättning för basservice för den medflyttande maken/makan är att föredra framför att ersättningen måste förhandlas i varje enskilt fall. Förslaget behöver förtydligas så att det framgår om kostnaden för maten är in-räknad i ersättningen för basservice. Ersättningen till utföraren när en medflyttande make/maka bor kvar på vård- och omsorgsboendet i väntan på erbjudande om ett alternativt boende bör förtydligas.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Äntligen kan vi ge de äldre med partner trygghet, om de så vill kan de få leva hela livet tillsammans om det inte vore för ett litet men. Tyvärr kan vi konstatera att demens och psykisk funktionsnedsättnings boendet är undantagna vilket leder till en ökad stigmat-isering av dessa åkommor. Alla som är insatta i just dessa sjukdomar vet att närmiljön och de käraste är av väsentlig vikt för de drabbades välbefinnande. Även dessa sjuk-domstillstånd bör inkluderas i parboendegarantin.

Användandet av 4:1 samt 4:2 SoL är en bra juridisk teknisk lösning, dock kan då beslut endast överklagas via kommunalbesvär och ej förvaltningsbesvär vilket gör att rätts-säkerheten för individen sätts på undantag vilket inte är acceptabelt. Ärende av detta slag är avgörande för människor och ska kunna prövas av rätt som kan avgöra om förvaltningens bedömning lever upp till uttalad garanti.

Att förvaltningen kommer att fatta dessa beslut med förbehåll, talar än mer för att ge de behovsprövande möjligheten att få sin sak prövad i rättslig instans.

Stadsledningskontorets rekommendation till ersättning för medföljande make/maka är rimlig och bör användas som riktlinje vid förhandlingarna och endast synnerliga skäl ska kunna påverka förändring av denna ersättningsnivå.

Miljöpartiet i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd föreslår

– att äldrenämndens förslag bifalls

– att demens och psykosgeriatriska sjukdomar inkluderas i garantin

– att prövotiden för medföljande make/maka utvidgas till 6 månader

– att möjligheten till förvaltningsbesvär ges

– att stadsledningskontoret ersättningsrekommendationer för medföljande
make/maka följs och att endast synnerliga skäl kan påverka dessa belopp.”

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) och vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade

följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss bakom (S):s särskilda uttalande i Äldrenämndens beslut

2011-03-22, § 12”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§14 Reviderade riktlinjer för familjevård för barn- och ungdomar

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 325-805/2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 september 2011.

Dnr 1.5.1-395-2011.

Sammanfattning

I de reviderade riktlinjerna föreslås möjlighet till minst fyra besök per år och att även vissa besök kan göras oanmälda. Utredningar som ligger till grund för beslut om vård i familjehem föreslås på ett tydligare sätt ta ställning till om en placering ska vara långsiktig. Vidare påpekas vikten av att öka stabiliteten för barn genom adoption eller vårdnadsöverflyttning. Stadsdelarnas ansvar att erbjuda insatser för bristande föräldraförmåga förtydligas. Det klargörs också att resor och kostnader som en vårdnadshavare kan ha i samband med ett planerat umgänge ska betalas av socialtjänsten. Även skolans skyldigheter och socialtjänstens rätt att ställa krav på skolan när det gäller placering av skolpliktigt barn, förtydligas. Det gäller även socialtjänstens skyldighet att erbjuda barn och ungdomar eftervård. Förvaltningen ställer sig positiv till de föreslagna förändringarna och förtydligandena.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi som representerar Miljöpartiet i stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby ansluter oss till Miljöpartiets ledamot Stefan Nilsson m. fl. förslag som bättre tar hand om barnens intresse än socialnämnden förslag. Miljöpartiet ser möjliga konflikter som kan drabba barnet och har föreslagit åtgärder som motarbetar detta med barnet intresse som det centrala, bl. a. att barnet ska ha utsedd socialsekreterare som endast arbetar för barnets bästa och en ansvarig från socialtjänsten som arbetar med familjehemmet för barnets bästa.

Dessutom är det av vikt att barnet tillåts hitta sin identitet med andra barn i samma situation för att se att deras situation ej är unik och kan tillsammans med andra barn delge varandra erfarenheter och kunskap.

Att efter familjeplacering göra en uppföljning är både berikande för barnet och socialtjänsten där kunskap, erfarenheter och relationer kan diskuteras och skapa idéer om vad som kan förbättras. Eftersom personalen på socialtjänsten får genuina relationer med barnet och är en mycket viktig person för barnet så kan en uppföljningen efter ett par år också skapa en ökad förståelse mellan parterna i omvårdnadsärendena och att barnets trauma kan minskas. Att ge dessa barn en ytterligare möjlighet att förvärva kunskap är att sätt barnperspektivet i första rummet, åtgärden skapar bättre möjligheter att ge dessa barn kraften att bli självständig och deltagande medborgare.”

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) och vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss bakom (S+V):s särskilda uttalande i Socialnämndens beslut

2011-03-24, §12”.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§15 Strategisk plan för bibliotek i Stockholms stad

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 328-1296/2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 september 2011.

Dnr 1.5.1-379-2011.

Sammanfattning

Den nya strategiska biblioteksplanen för Stockholms stad ”Bibliotek i rörelse” ska gälla för perioden 2011-2015. Planen ersätter befintlig plan och det nya strategiska styrdokumentet verkar vidare utifrån samma inriktning som tidigare plan. Planen påvisar hur Stockholm stads vision 2030 ska nås som en växande, innovativ, mång-sidig och upplevelserik stad. ”Bibliotek i rörelse” betonar den digitala- och mediala utvecklingen, vikten av att utgå ifrån medborgarnas olika förutsättningar och att in-spirera till medborgarnas delaktighet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi instämmer i förvaltningens skrivning och understryker vikten av att de påbörjade samplaneringen av bibliotek och allhus forceras. Det viktigaste är att biblioteket i Hässelby Gård kommer till stånd så att denna brist i servicen till stadsdelens invånare snarast tillgodoses. Prioritera hellre en snabbare lokallösning än att mer tid spills på en samordning på ”hög nivå” av de båda verksamheterna!

Då det gäller driftssidan pekar vi på att stadens bibliotek dras med ett krympande bokbestånd och nedskärning av personal. För att sätta den strategiska planen i verket krävs att erforderliga resurser tillförs. Böcker är centrala i biblioteksverksamheten

trots allt. I övrigt hänvisar vi till (V):s särskilda uttalande i Kulturnämndens protokoll 5/2011, § 79”.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

”Hur länge ska vi vänta på vårt bibliotek i Hässelby Gård?

Tidigare har alla partier varit eniga om att det behövs ett bibliotek i Hässelby gård. Redan inför valet 2006 hade vi långt gående planer på ett bibliotek i Hässelby gårdsskolan, centralt ut mot torget och i samarbete med skolbiblioteket. Den planen sprack när borgarna fick makten. Sen var det efter processande med många aktörer planer på ett Aktivitetshus i försäkringskassans gamla lokaler. Där skulle biblioteket ha en central plats. Inte heller det förslaget lyckades borgarna genomföra.

Det senaste förslaget, som många hoppas på, är ett bibliotek i postens tidigare lokal, centralt och tillgängligt, i anslutning till Allhusets verksamhet. Biblioteket skulle förutom att vara öppet för alla, också ha en inriktning för att locka ungdomarna.

Nu tycks även den planen gå i stöpet, trots att det även denna gång fanns färdiga ritningar och samarbete med biblioteket i stan.

Sommarens händelser har gjort att många invånare känner sig otrygga i Hässelby Gård. Det behövs platser där alla kan mötas. Kulturen har en viktig roll för att bygga broar mellan människor, biblioteket är en plats för gemensamma upplevelser och som kan ge var och en ökad kunskap. Biblioteket blir en positiv kraft i närmiljön, som kan fånga många människor till hopp inför framtiden. I förslaget till strategisk plan för bibliotek i Stockholm, som nu är på remiss, står bland annat:

"Biblioteken bidrar genom sin närvaro i stadsdelarna och sin funktion som mötesplats för olika åldrar, kulturer och intressen till en tryggare stadsmiljö. Genom möten blir det okända inte längre främmande. För att skapa trygga mötesplatser ska biblioteket ha en stark förankring i stadsdelen genom samverkan med fritidsverksamhet, förskola, skola, föreningsliv och näringsliv."

Låt oss med gemensamma politiska krafter se till att medborgarna i Hässelby Gård med omnejd får det efterlängtade biblioteket i Hässelby Gård.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Detta är en storslagen plan som kan accepteras hur lätt som helst. Men vad gör man med knappa ekonomiska resurser, för liten personalstyrka och utökade öppettider.

Det är mödosamt att få det hela att gå ihop med alla ambitioner. Biblioteken försöker ständigt anpassa sig efter besökarnas behov och vill så gärna finnas där som en hjäl-pande, upplysande, lärande hand. Det går inte att fortsätta ställa så höga krav på biblioteken och ge så lite. Biblioteken behövs för att skapa ett demokratiskt samhälle.

Det är generationers samhällsvagga.

Biblioteken vill att även de barn och ungdomar som inte har tillgång till dator hemma ska få det på biblioteket. Bra idé. Minskar klassklyftor, biblioteken kom till i detta syfte. Man ville att alla oberoende av samhällsklass skulle kunna ta delta i vårt gemensamma samhällsbygge.

Språket är en ännu viktigare del till inträde i samhället för både infödda och nya svenskar.

Barn med otillräckliga kunskaper i svenska och eller sitt hemspråk behöver bibliotekarier eller annan personal som tar upp deras iver och för över den till något utöver datorer som engagerar och som utvecklar deras färdigheter i svenska.

Med språket som redskap är det också lättare att utnyttja sina rättigheter och möjligheter att kunna påverka i ett demokratiskt samhälle. Goda kunskaper i svenska språket under-lättar framgång på arbetsmarknaden och minskar risken för utanförskap. Ett av dessa medel att förbättra svenskan är teatergrupper t ex och då inte bara på ett par bibliotek, utan i större omfattning. Här är samarbetet med föreningar till nytta.

Det är också nödvändigt med ett omfattande och väl genomtänkt samarbete med skola och förskola där man tar tillvara pedagogernas kunskaper om barnen. En gemensam kraftansträngning behövs för att skapa bra grogrund för framtida generationer. Vill man ha ett värdigt samhälle är det viktigt att man satsar på barn och ungdomar och mer resurser måste tilldelas biblioteken, som de flesta tycks betrakta som sitt andra vardags-rum. MP föreslår därför att man under rubriken ”Samarbete mellan stadens bibliotek och skolan” i stället för hänvisningar till andra texter skriver:

- Samarbetet med skolan måste fördjupas och tydliga strukturer för detta etableras.

- Barn- och ungdomsbibliotekariens roll måste uppgraderas och tillräckligt med tid
måste ges för att hon/han ska kunna utföra sina uppdrag .

- Barn- och ungdomsbibliotekarien ska tillsammans med personal inom skola och
förskola ta tillvara varandras kunskaper och hitta ett sätt att samarbeta för barn och
ungdomars bästa.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Ett bibliotek är samlingspunkt för alla åldrar. Lika viktigt är att biblioteken finns tillgängliga där de som inte kan ta sig till biblioteken finns. Folkpartiet Liberalerna anser det vara viktigt att förskolebarnen skall vara delaktiga i bibliotekens service. Barnens språkutveckling är avgörande för att de skall kunna tillgodogöra sig skolans utbildning och ha större chanser i det framtida yrkeslivet.

De äldre i våra boenden behöver ha tillgång till bibliotekens möjligheter för att hålla sig vitala och ha ett brett kulturutbud. Vi föreslår därför att de ingår i bibliotekets strate-giska plan. Vi förslår också ett bibliotek på Koppargården.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§16 Stockholms miljöprogram 2012-2015

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 303-1207/2010

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 september 2011.

Dnr 1.5.3-384-2011.

Sammanfattning

I budgeten för 2011 fick Kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag till miljöprogram för staden för perioden 2011 - 2015. Projektorganisationen har utgjorts av personer med expertkompetens från 16 förvaltningar och bolag som i samarbete har utarbetat mål, indikatorer och faktaunderlag. Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till förslaget som känns mycket genomarbetat. Förvaltningen anser vidare att integre-ringen av miljöprogrammet i stadens styrsystem ILS är en förutsättning för att detta ganska omfattande program ska bli möjligt att genomföra.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Programmet ser väldigt ambitiöst ut, programförklaringarna i början andas tydliga ambitioner om att ta miljöproblematiken på största allvar. Tyvärr är inte de mål som sätts upp lika tydliga och kraftfulla som den text som inleder. Vi anser att följande behöver förbättras

Generella invändningar

· Mål som anges skrivs oftast i formen av bättre, minska, öka och liknande vilket gör
att ambitionsnivån saknas. Mål måste kunna vara kvantifierbara för att objektivt ska
kunna mätas och bedömas om mål uppfyllts eller ej. Varje delmål skall utformas så
att man kan avläsa att de skall t.ex. öka med 10% alt. minska med 3 ton etc.

· Mätmetoder som förklarar hur måluppfyllelsen skall mätas saknas till de flesta
målen. Detta innebär att det finns en stor risk till subjektiva mätningar och att
resultaten anpassas till vad man vill visa och inte vad som faktiskt har uppnåtts.

· Begreppet staden som används i texten menas oftast innerstaden och det saknas
ytterstadens problemformuleringar som är anpassade till problematiken där.

1 Miljöeffektiva transporter

· Under 1.4 står det att Staden skall i stora stadsbyggnadsprojekt planera för en minskad bil användning - samtidigt skall Förbifart Stockholm byggas som får ett motsatt resultat.

· Under 1.6 som handlar om förnyelsebara bränslen bör Staden säkerställa att man kan producera mer biogas genom att ta ett större ansvar för att matavfall och annat lämpligt avfall insamlas till rötanläggningar som finnas/behövs. Ytterligare produktionsanläggningar samt tankställen bör prioriteras.

· Mål saknas för hur sjötransporter kan utvecklas och komplettera kollektivtrafiken.

2. Giftfria varor och byggnader

· I avsnitt 2.3 bör andelen ekologiska livsmedel uppgå till minst 40% av inköpt mängd livsmedel.

3. Hållbar energianvändning

· Målet om 3.0 ton CO2 per stockholmare är långt ifrån ambitionen om att vara en stad i världsklass. Genomsnittet i världen idag är mindre än hälften av detta mål och om vi räknar CO2 förbrukning efter vår konsumtion hamnar vi på det dubbla värdet.

· Att vara fossilfri först 2050 i st f 2030 får enorma ekonomiska konsekvenser om Peak Oil analyserna visar sig vara korrekta. Vi behöver snabbast möjligt komma undan behovet av fossila bränslen för att skaffa oss handlingsutrymme innan oljekrisen är ett faktum.

5 Miljöeffektiv avfallshantering

· Större krav på hur hantering av matavfall ska ske och säkerställa att det finns produktions resurser för att producera biogas i takt med efterfrågan.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§17 Arkitektur Stockholm – En strategi för stadens gestaltning

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, dnr 2010-11401-51

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 30 augusti 2011.

Dnr 1.5.3-367-2011.

Sammanfattning

Stadsbyggnadsnämnden har inbjudit till samråd angående Arkitektur Stockholm – En strategi för stadens gestaltning, ett tematiskt tillägg till ”Promenadstaden – Översiktsplan för Stockholm. Förvaltningen är i huvudsak positiv till samrådsunder-laget som är visionärt och helt i linje med ”Promenadstaden – Översiktsplan för Stockholm”. Förslagets riktlinjer är dock mycket allmänt hållna och i allt väsentligt saknas detaljer. Detta kommer förmodligen att innebära att de intressanta frågeställ-ningarna uppkommer först när det uppstår målkonflikter mellan dem. Det är inte möjligt att nu få en detaljerad bild av riktlinjerna för Stockholms framtida utveckling när det gäller stadsbyggandet. Den samlade effekten av projektet Arkitektur Stockholm kan bedömas först i kombination med övriga dokument inom projektet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§18 Ökad jämlikhet, minskad segregation och goda uppväxtvillkor för barn och ungdom.

Motion (2011:24) från (V)

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 332-635/2011.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 augusti 2011.

Dnr 1.5.1-253-2011.

Sammanfattning

Vissa barn och ungdomar i stadsdelen befinner sig i socialt utsatta situationer. Förvaltningen arbetar både proaktivt och med omedelbara insatser i syfte att undvika att barn och ungdomar far illa och hamnar i svåra sociala situationer samt stödjer föräldrar i deras roll. Förvaltningen samverkar med skolan, förskolan och polisen för att tidigt fånga upp barn- och ungdomar som riskerar att fara illa eller hamna i andra socialt utsatta situationer som missbruk och kriminalitet. Stadsdelen har även ett utvecklat och bra samarbete med Jobbtorget i Vällingby i syfte att få ut arbetslösa socialbidragstagare på arbetsmarknaden, tex via praktikjobb. När det gäller förslagen om tvärsektoriell utredning och frågor kring ökad jämlikhet, är det politiska frågor som förvaltningen lämnar utan eget ställningstagande.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen..

Beslutsgången

Vice ordförande Leif Larsson (V) yrkade bifall till motion 2011:24 från (V).

Ordförande Fredrik Bojerud (C) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§19 Motion (2011:48) från (S). Ersättningsnivåer inom demensvården

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 1334/2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 augusti 2011.

Dnr 1.5.1-348-2011.

Sammanfattning

Remissen från Kommunstyrelsen innehåller en motion från (S) som yrkar på att stadens ersättningssystem ändras till en fast ersättning för placeringar på vård- och omsorgsboende med demensinriktning. (S) menar i skrivelsen att dessa enheter förfördelas med dagens ersättningssystem om vårdnivåersättningar, då nivåbedöm-ningar är mer svårbedömda för demenssjuka än för somatiskt sjuka och att de därför inte får ersättning för det faktiska merarbete som demenssjuka har behov av. Förvaltningen har gjort en utredning av faktiska ersättningar för sjukhems- och gruppboendeplaceringar och funnit att gruppboendena genomsnittligt erhåller högre ersättning per boende och dygn än sjukhemmen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Beslutsgången

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) yrkade bifall till motion 2011:48 från (S).

Ordförande Fredrik Bojerud (C) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§20 Ansökan om serveringstillstånd för restaurang O´Learys, Vällingby torg

Remiss från Socialtjänstnämnden, dnr 9.1.1-05935/2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 1 september 2011.

Dnr 1.5.2-412-2011.

Sammanfattning

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang O’Learys, Vällingby torg. Förvaltningen föreslår

att ansökan till huvuddelen tillstyrks men att serveringstiden på uteserveringen begränsas till klockan 23.00.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden beslutar att som sitt yttrande till Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Stadsdelsnämnden avstyrker att Rachels Hud & skönhetscenter AB erhåller alkoholserveringstillstånd till allmänheten avseende starköl, vin och spritdrycker fram till klockan 01.00 på uteserveringen.

3. Stadsdelsnämnden tillstyrker att Rachels Hud & skönhetscenter AB erhåller alkoholserveringstillstånd till allmänheten avseende starköl, vin och spritdrycker mellan klockan 11.00 och klockan 01.00 i restaurangen och mellan klockan 11.00 och klockan 23.00 på uteserveringen, alla dagar i veckan.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§21 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 27 september 2011.

Dnr 1.1-486-2011.

Muntlig information lämnades på skrivelse från vice ordförande Leif Larsson (V) om ”Snödepåer”, dnr 1.2.3-260-2011 och på skrivelse från ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) om ”Ändrade rutiner vid snöröjning i Hässelby inför 2011/12 vintern”, dnr 1.2.3-260-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner den muntliga informationen och lägger i övrigt anmälan till handlingarna.

§22 Anmälan tjänstemannabeslutbeslut tagna i delegation

Anmäldes tjänstemannabeslut tagna i delegation, kvartal 2:2011. Allmänna ärenden.

Dnr 1.1-468-2011.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med redovisning kulturbudgeten för 2011.

2. Stadsdelsnämnden lägger i övrigt anmälan till handlingarna.

§23 Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)

Svar på skrivelse från (V).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 augusti 2011.

Dnr 7-313-2011.

Sammanfattning

(V) har i en skrivelse till stadsdelsnämnden hemställt om en översyn av MAS funktionen avseende ökade uppgifter, ökad antal invånare i stadsdelen och arbetsbelastning. Enligt förvaltningens bedömning är det angeläget att MASens arbetsområde och ansvarsförhållanden fortlöpande ses över. Vid tillfälligt ökat behov av medicinsk kompetens för verksamhetsuppföljningar som inte inryms inom MAS uppdragsområde, köps dessa in.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelse från (V).

Anmälan av skrivelser

§24 Öppna - Öppna förskolan i Smedshagen igen

Anmäldes skrivelse den 27 september 2011 från ledamot Lars Jakobsson m fl (MP).

Dnr 4.3-550-2011.

§25 Sopigt vid återvinningsstationer

Anmäldes skrivelse den 27 september 2011 från vice ordförande Leif Larsson (V).

Dnr 3-551-2011.

§26 Småbarn i riskmiljöer

Anmäldes skrivelse den 27 september 2011 från vice ordförande Leif Larsson (V).

Dnr 6-552-2011

§27 Koppargården till egen regi

Anmäldes skrivelse den 27 september 2011 från vice ordförande Leif Larsson (V).

Dnr 7-553-2011

§28 Koppargården

Anmäldes skrivelse den 27 september 2011 från ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP).

Dnr 7-553-2011

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.