Din position: Hem > Stockholms stad > Idrottsnämnden > Sammanträde 2008-02-05
BESLUT
Idrottsnämnden beslutar fastställa dagordningen
Idrottsnämnden beslutar godkänna anmälan av protokoll nr 9/2007 från nämndens sammanträde 2007-12-18 som justerats 2008-01-08.
Ordförande Madeleine Sjöstedt (fp) och vice ordförande Jari Visshed (s) utses att justera dagens protokoll.
Ledamöterna Billy Östh (m), Anders Hellström (m), Manlio Palocci (s) samt ersättarna Fredrika Bernadotte (m), Björn Begner (m), Åsa Hagelbäck (v), och Axel Nekham (mp) har förhinder att närvara.
För Billy Östh (m) och för Anders Hellström (m) tjänstgör Jakob Pawlak (m) och Joar Horn (m) och för Manlio Palocci (s) tjänstgör Jennie Åkerlind (s)
Idrottsnämnden beslutar
Anmälan gjordes av:
a) Förteckning över inkomna skrivelser till idrottsnämnden (meddelandelista) 2007-12-07 - 2008-01-23.
b) Granskningsrapport avseende AB Salktennis.
c) Inbjudan till konferens om fritid och kultur för personer med funktionsnedsättning ”Inför 2010 – Perspektiv på tillgänglighet”
Dnr: 015/779/07
1. Som svar på remissen åberopas idrottsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-18.
På uppdrag av kommunfullmäktige har kommunstyrelsen utrett förutsättningarna för gemensamma lösningar inom ekonomiområdet. Staden föreslås inrätta en gemensam service för vissa av nämndernas ekonomifunktioner och att servicenämnden övertar dessa ekonomiadministrativa arbetsuppgifter. Stadsledningskontoret anger besparingspotentialen till cirka 73 mnkr över fem år och att verksamheten på sikt ska kunna konkurrensutsättas. Övergången ska ske successivt under 2009.
Idrottsförvaltningen vill framhålla att, om utredningens förslag blir verklighet, det är angeläget att det utrymme som frigörs kommer stadens nämnder tillgodo så att förvaltningarna i ökad utsträckning kan arbeta med uppföljning och analys av verksamhet och ekonomi. Det bör vidare vara möjligt för nämnderna att, i så stor utsträckning som möjligt, genom avrop successivt kunna ansluta sig till de ekonomiadministrativa tjänster servicenämnden kommer att erbjuda.
Förvaltningens förslag till beslut
Se under rubriken BESLUT.
Förslag till beslut
Ordföranden yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Mehdi Oguzsoy (v) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
Det finns behov av förstärkning av stadens centrala funktioner för inköp och uppföljning av upphandling, lokalfrågor samt hanteringen av pensioner och försäkringar. Vi anser dock att sådana funktioner med fördel organiseras under stadsledningskontoret istället för att byggas in i den nya servicenämnden.
Beslutsgång
Efter genomförd beslutsordning beslutar idrottsnämnden enligt förvaltningens förslag till beslut.
Reservation
Mehdi Oguzsoy (v) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Dnr: 124/914/07
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-24.
Revisionskontoret har till idrottsnämnden för yttrande överlämnat en revisionsrapport om underhållsbehovet i stadens anläggningar och fastigheter. Rapporten behandlar samtliga stadens fastighets- och anläggningsförvaltande bolag och nämnder, däribland idrottsnämnden.
Rapporten framför ett antal synpunkter och förslag till hur nämndens arbete med underhållsplanering kan förbättras. Revisionskontoret konstaterar för idrottsnämndens del att det saknas en av nämnden fastställd underhållsstrategi, med bl.a. kriterier för prioritering av underhåll. Vidare framförs i rapporten att det bör tas fram en precisering av vad som ska betraktas som underhåll respektive investering, anpassat till nämndens verksamhet samt en utförligare redovisning i nämndens verksamhetsberättelse om underhållets omfattning och inriktning. Slutligen efterfrågas en analys av på vilken kostnadsnivå underhållet bör vara för att långsiktigt upprätthålla anläggningarnas funktion och värde.
Idrottsförvaltningen föreslår att förvaltningen får i uppdrag att ta fram ett förslag till underhållsstrategi för idrottsnämndens anläggningar.
Vice ordförande Jari Visshed m.fl. (s), Mehdi Oguzsoy (v) och Else Lundin (mp) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
Efter genomförd beslutsordning beslutar idrottsnämnden enligt förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordförande Jari Visshed (s) m.fl. (s), Mehdi Oguzsoy (v) och Else Lundin (mp) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Särskilt uttalande
Ordförande Madeleine Sjöstedt m.fl. (fp), Ariane Bucquet m.fl. (m) och Leif Kroon (kd) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
En stor del av det skattefinansierade stödet till idrotten går till fastighetskostnader. Det är därför viktigt att fastigheterna inom idrottssektorn förvaltas på ett effektivt sätt. Vi välkomnar därför revisionens rapport avseende detta. De synpunkter som revisionen har haft på idrottsnämndens verksamhetsområde anser vi antingen har fått tillfredsställande svar i förvaltningens tjänsteutlåtande eller kommer att åtgärdas i samband med uppdraget om en underhållsstrategi.
Else Lundin (mp) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Stadens idrottsanläggningar ska vara föregångare när det gäller energieffektiv och miljövänlig teknik. Idrottsnämndens verksamheter för med sig förhållandevis höga energikostnader, bland annat för produktion av is och uppvärmning av vatten och luft i simhallar, idrottsplatser och -hallar. Idrottsanläggningar kan vara lämpliga platser för stadens satsningar på alternativ energi. Därför är det vid underhåll/investeringar av synnerlig vikt att kunskapskrav vad beträffar energieffektiv drift samt kemikalier finns med i den tekniska specifikationen.
Med hänsyn till de begränsade resurserna samt miljön är det av särskild vikt att den utrustning som finns vid idrottsförvaltningens anläggningar är så energisnål som möjligt. Särskild hänsyn ska i så stor utsträckning som möjligt tas till miljöaspekter i allmänhet och energikonsekvenser i synnerhet när nämnden upphandlar varor och tjänster samband med underhåll/investeringar vilket på sikt leder till kostnadsbesparingar på grund av energieffektivisering.
Dnr: 102/156/06
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-31.
För 2007 uppgick nämndens kostnader till 742,6 mnkr inklusive kapitalkostnader och intäkterna uppgick till 230,9 mnkr. Idrottsnämnden redovisar för 2007 ett nettoöverskott inom driftbudgeten om 3,9 mnkr, exklusive kapitalkostnader och efter resultatdispositioner. Totalt för driftbudgeten, inklusive kapitalkostnader och före resultatdispositioner, uppgick överskottet till 10,6 mnkr. Av överskottet avser 5,1mnkr minskade kapitalkostnader på grund av förskjutningar inom flera investeringsprojekt samt intraprenadens resultat som överförts till resultatfonden och uppgick till 1,6 mnkr.
För investeringar redovisas för 2007 utgifter om 418,4 mnkr och inkomster om 15,0 mnkr, vilket innebär en väsentlig nettoökning jämfört med 2006. Ökningen orsakas i huvudsak av de förvärv av sim- och idrottshallar samt skolidrottshallarna som beslutades under året, men även utöver förvärven har idrottsnämndens investeringsverksamhet varit omfattande, och jämfört med 2006 har volymen ökat med närmare 30 procent.
I den sammanfattande analysen av året som gått redovisas den misslyckade upphandlingen av driften av tre sim- och idrottshallar och en idrottsplats som genomfördes under hösten. Upphandlingen av driften av idrottsplatsen avbröts på grund av att inga anbud hade inkommit, och upphandlingarna av de tre sim- och idrottshallarna avbröts för att de bud som inkom var ekonomiskt ofördelaktiga för nämnden. Att låta privata aktörer upphandla sim- och idrottsanläggningar är med andra ord på flera sätt dålig idrottspolitik. Det är naturligtvis viktigt att driften av anläggningarna rent generellt kan bedrivas så effektivt som möjligt. Att konkurrensutsätta driften av idrottsanläggningar är dock helt fel väg att gå. Idrottsnämnden ska inte medverka till att driften av idrottsanläggningarna konkurrensutsätts. Den nuvarande borgerliga majoriteten rear i första hand ut sim- och idrottshallar där det enligt en analys av marknaden finns privata intressenter. En majoritet av stadens personal vill dock att deras verksamheter även fortsättningsvis ska drivas i kommunal regi. Den nuvarande borgerliga majoriteten säljer ut våra gemensamma tillgångar med sådan hastighet att det snart inte finns några kommunala alternativ till exempelvis privata badanläggningsföretag. När privata aktörer går in i verksamheter som vanligtvis drivs i gemensam regi får det dessutom ofta till följd att tillgängligheten och kvaliteten minskar, d.v.s. inträdespriser och avgifterna höjs samt personal sägs upp.
Utvärderingar av den tidigare borgerliga majoritetens privatiseringspolitik visar att konkurrensutsättning medför lägre kvalitet och sämre situation för medarbetarna samtidigt som verksamheten inte blir billigare. Mycket oroande belägg gavs för att brukarna upplevt kvaliteten som markant sämre i privat regi. Medarbetare som återgått i kommunal tjänst var i huvudsak mer nöjda med allt som de återvänt till, särskilt arbetsmiljön, anställningstryggheten och kompetensutvecklingen.
Att den nuvarande borgerliga majoriteten i verksamhetsberättelsen aviserar att den under 2008 på nytt ska pröva att upphandla de tre sim- och idrottshallarna är därför mycket märkligt. Man säger att en ”delvis ny inriktning” ska prövas vid den nya upphandlingen, dock utan att precisera närmare vad denna innebär.
Vänsterpartiet ser med oro på att ingen översyn av bemanningen och kartläggning av behov av förändringar har genomförts under det år som gått. Detta angavs i verksamhetsplanen för 2007. Särskilt oroande är att idrottsförvaltningen vid årsskiftet hade ca 800 timanställda med vad det innebär av osäkra anställningsförhållanden. En översyn bör göras under 2008.
Else Lundin (mp) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
Att beakta att stadens idrottsanläggningar ska vara föregångare när det gäller energieffektiv och miljövänlig teknik. Idrottsnämndens verksamheter för med sig förhållandevis höga energikostnader, bland annat för produktion av is och uppvärmning av vatten och luft i simhallar, idrottsplatser och hallar. Idrottsanläggningar kan vara lämpliga platser för stadens satsningar på alternativ energi. Därför är det vid underhållinvesteringar av synnerlig vikt att kunskapskrav vad beträffar energieffektiv drift samt kemikalier finns med i den tekniska specifikationen.
Med hänsyn till de begränsade resurserna samt miljön är det av särskild vikt att den utrustning som finns vid idrottsförvaltningens anläggningar är så energisnål som möjligt. Särskild hänsyn ska i så stor utsträckning som möjligt tas till miljöaspekter i allmänhet och energikonsekvenser i synnerhet när nämnden upphandlar varor och tjänster samband med underhållinvesteringar vilket på sikt leder till kostnadsbesparingar på grund av energieffektivisering.
att hänsyn tas till närhet vad beträffar allmänna kommunikationer i samband med framtida planering av idrottsplatser/aktiviteter.
att kostnaderna för af Chapman specificeras i egen post i samtliga fall.
att verka för att på sikt överföra af Chapman till annan lämplig huvudman. Båten har ett riksintresse och angår därför hela staden ej endast idrottsförvaltningen.
att i samband med framtida beslut i möjligaste mån ange datum för uppföljning/redovisning av projektresultat.
Else Lundin (mp) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Dnr: 311/088/08
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-21.
Äppelviken/Smedslättens Tennisklubb har önskemål om att ersätta de temporära tälten som för närvarande inrymmer tre inomhusbanor för tennisspel under vinterhalvåret med en modern hallbyggnad. Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag som innebär att de temporära tennistälten för Äppelviken/Smedslättens Tennisklubb som möjliggör byggnation.
Idrottsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Dnr: 311/125/08
Stadsbyggnadsnämnden tog i juni 2007 beslut att påbörja planarbete för Tvärbana Norr. Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag som innebär att Tvärbana Norr kan byggas mellan Alvik och Bällsta Bro. De områden som bl.a. berörs i markläge inom Margretelundsområdet är ett större båtuppläggningsområde vid Ulvsundasjön. Båtuppläggningsområdet används av åtta båtklubbar. Båtklubbarnas båtuppläggningsområde kommer att kraftigt beröras om tvärbanan och bro över Ulvsundasjön byggs enligt förslaget och speciellt under byggperioden som är planerad till två år.
Idrottsförvaltningen föreslår att idrottsnämnden beslutar
Vice ordförande Jari Visshed m.fl. (s) med instämmande av ordförande Madeleine Sjöstedt m.fl. (fp), Ariane Bucquet m.fl. (m) och Leif Kroon (kd) yrkar bifall till sitt förslag till beslut. Se under rubriken BESLUT.
Det är positivt med en utbyggd tvärbana som ytterligare förbättrar de tvärsgående kommunikationerna i staden. Vi är dock mycket kritiska till att ingen dialog har förts mellan den nuvarande borgerliga majoriteten och Saltsjön-Mälarens Båtförbund, som är ett regionalt förbund inom Svenska Båtunionen. Samtliga klubbar har arrendekontrakt som gäller under hela projekttiden för tvärbanan. Båtklubbarna måste omgående få information om vilken typ av kompensation av förlorad varvsyta staden kan komma att erbjuda. Om någon sådan inte finns bör den planerade byggstarten skjutas fram, dock tidigast till juni 2009.
Efter genomförd beslutsordning beslutar idrottsnämnden enligt vice ordförande Jari Visshed m.fl. (s), ordförande Madeleine Sjöstedt m.fl. (fp), Ariane Bucquet m.fl.(m) och Leif Kroon (kd) förslag till beslut.
Utbyggnaden av tvärbanan norrut är en viktig del i Stockholms expansion. Den bidrar positivt till att utveckla kollektivtrafikförbindelserna och förutsättningarna för fortsatt tillväxt i Västerort. Därför är dess tillkomst angelägen. Vi vill dock påtala vikten av att berörda intressenter ges tillfälle att komma till tals och påverka processen.
Ansvaret för de markåtkomstfrågor som projektet väcker vilar på SL i egenskap av byggherre, varför ett genomförandeavtal måste upprättas mellan staden och SL. Stadens arbetsgrupp bestående av exploateringskontoret, stadsbyggnadskontoret och idrottsförvaltningen tillsätts i syfte att finna en bra lösning för det ideella båtlivet. Vi förutsätter att SL i denna process visar beredvillighet att vidta de åtgärder som krävs för att på ett konstruktivt och ömsesidigt gynnsamt satt lösa markåtkomstfrågorna.
Dnr: 005/65/08
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-14.
Helsingfors Stad Idrottverket inbjuder de nordiska huvudstäderna till en Nordisk huvudstadskonferens om idrottsfrågor. Tiden för konferensen är den 27 – 29 augusti 2008.
Förvaltningen föreslår att Stockholm representeras med fem deltagare där tre utses av idrottsnämnden och två av förvaltningen.
Dnr: 001/64/08
Kommunfullmäktige beslutade i november 2007 att idrottsnämnden ska inrätta en samordnarfunktion och utarbeta riktlinjer för mål för fritidsverksamheten för personer med funktionsnedsättning. Målgruppen omfattar barn och ungdomar med funktionsnedsättning samt vuxna med insatsen särskilt boende enligt LSS. Beslutet föranleder vissa justeringar i idrottsnämndens reglemente.
Utöver de ändringar som kommunfullmäktiges beslut föranleder föreslår förvaltningen att idrottsnämnden godkänner och föreslår kommunfullmäktige godkänna ändringar vad gäller att bygga, förvalta och upplåta anläggningar och markområden, fastställa taxor och avgifter och anordna friskvårdsverksamhet samt att reglementet även ska ange idrottsnämndens ansvar inom båtlivet.
Dnr: 013/19/08
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-04.
I syfte att anpassa delegationsordningen till förändringar i förvaltningens organisation och i en strävan att nå en effektivare beslutsordning, föreslås en ny delegationsordning att gälla från och med 6 februari 2008 och tills vidare. Förändringarna har föranletts av bl.a. nämndbeslut och av den förändrade organisation för förvaltningen som fastlades i verksamhetsplan för 2008 och som innebär fyra istället för, som tidigare, fem chefsnivåer.
Dnr: 125/107/08
Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2007 om Stockholms stads riktlinjer för direktupphandling. Syftet med de gemensamma riktlinjerna är att det inom staden ska finnas en gemensam plattform för direktupphandling och att staden genom detta förfarande tar ett samlat grepp om direktupphandlingsfrågorna. Beslutet innebär också att varje nämnd fattar beslut om beloppsgränser för direktupphandling.
Mehdi Oguzsoy (v) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Vänsterpartiet anser att den tidigare anti-diskrimineringsklausulen ska återinföras i all upphandling. I tjänsteutlåtandet anges endast att principerna om affärsmässighet, konkurrens och objektivitet ska gälla vid upphandling. Stockholms stad köper varor och tjänster m.m. för över 10 miljarder kronor per år vilket gör att en upphandlingspolicy är ett synnerligen viktig instrument för att upprätthålla höga sociala krav och miljökrav.
Dnr: 121/117/07
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-11.
Ett rådslag i enlighet med nämndens uppdrag genomfördes den 24 maj 2007. I rådslaget deltog representanter för Stockholms idrottsförbund och specialdistriktsförbund, samt representanter för nämnden och förvaltningen. Idrottsnämndens majoritet har i skrivelse till nämnden vid nämndsammanträdet i juni 2007 lyft fram erfarenheter från rådslaget som genomfördes den 24 maj 2007 och där det fanns en stor uppslutning från Stockholms Idrottsförbund och specialdistriktsförbund i Stockholm. De slutsatser nämnden pekat på i skrivelsen är att staden ska verka för att stärka idrottsföreningarna och det ideella arbetet för den breda idrotten och elitidrotten i Stockholm.
Dnr: 412/106/08
DN Galan har i möte med förvaltningschefen för idrottsförvaltningen och verkställande direktören för Stockholm Business Region uttryckt en önskan om att få ett tydligt ställningstagande från staden om synen på DN Galan och friidrottsevenemangets betydelse för staden.
Dnr: 404/105/08
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-17.
Stockholms Läns Ungdoms Samarbetsorganisation, SUS, är en sammanslutning som består av distriktsorganisationerna för flertalet av de föreningar som bedriver verksamhet för barn och ungdom i Stockholmsområdet. SUS har granskat den kommunala bidragsgivningen till föreningars barn- och ungdomsverksamhet i länets kommuner.
Dnr: 425/792/07
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-03.
Fritidsnämnden i Nacka kommun hemställer i en skrivelse, daterad 2007-11-14, att idrottsnämnden i Stockholms stad ska tillstyrka Nackas förslag till geografisk placering av en ny ridskola. Ridskolan avses att byggas inom ett område som benämns ”Källtorp” och som ligger i Nacka kommun ca 500 m sydost om Hellasgårdens parkering. Det kortaste avståndet mellan den föreslagna ridanläggningen och Stockholms stads ägor är ca 200 m. Det aktuella markområdet används idag för hävd och ägs av Erstaviks fideikommiss. Markområdet ligger utanför detaljplanelagt område.
Vi instämmer i att området söder om Källtorpssjön saknar förutsättningar för lämpliga ridvägar som inte kommer i konflikt med andra intressen. Att ingärda de få öppna gräsytor som finns i området minskar allmänhetens möjligheter till rörlighet i ett av landets mest välbesökta natur- och friluftsområden. Nacka kommuns förslag till geografisk placering av en ny ridskola bör därför avstyrkas.
Dnr: 322/50/08
Idrottsförvaltningen redovisar tillsammans med exploateringskontoret ett gemensamt tjänsteutlåtande daterat 2008-01-30.
Utbygganden av Lindhagenområdet på Nordvästra Kungsholmen pågår. Området får en tät stenstadskaraktär, varför de parker och grönområden som byggs blir särskilt viktiga. I Kristinebergs strandpark ligger sedan 1970-talet Stockholms Tennishall. Hallen behöver flyttas för att parken ska kunna färdigställas. Kontoren förslår att hallen flyttas till Stadshagens idrottsplats. Kontoren anser att hallen ska bekostas med privata medel. En förfrågan om markanvisning för bostäder på den tänkta platsen har inkommit. Exploateringskontoret undersöker möjligheten att inrymma både tennishall och bostäder inom området. Idrottsförvaltningen föreslås teckna arrendeavtal med Stockholms Tennisklubb och exploateringskontoret föreslås få i uppdrag att beställa detaljplan hos stadsbyggnadskontoret.
för sin del godkänna föreliggande förslag från kontoren att flytta Stockholms Tennishall från Kristinebergs strandpark till Stadshagens idrottsplats.
ge idrottsförvaltningen i uppdrag att upprätta arrendeavtal med Stockholms Tennisklubb.
Vice ordförande Jari Visshed m.fl. (s), föreslår bordläggning av ärendet.
Idrottsnämnden beslutar bordlägga ärendet.
Dnr: 412/77/08
Den befintliga omklädningsbyggnaden på Hagsätra IP har en otillräcklig kapacitet och standard samtidigt som åtgärder behöver vidtas för att minska energiförbrukningen. Projektet innebär att omklädningsbyggnaden byggs till med fyra nya omklädningsrum och en verkstad/garage om totalt ca 250 kvm, samt att byggnaden tilläggsisoleras och får ett nytt tak. En markläktare i betong vid konstgräsplanen renoveras och markarbeten utförs för att öka tillgängligheten.
Kostnaderna beräknas till ca 20,0 mnkr, vilket finansieras med 19,0 mnkr inom ramen för nämndens investeringsbudget och med 1,0 mnkr med tillgänglighetsmedel. Byggstart planeras ske i maj 2008, med färdigställande till november 2008.
Vice ordförande Jari Visshed m.fl. (s) och Mehdi Oguzsoy (v) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
Det är av största vikt att nämnden ställer höga och uppföljningsbara krav vid varje upphandling. Genom att ställa sociala krav och miljökrav vid stadens upphandlingar kan stadens upphandlingar bli ett kraftfullt redskap för att driva på mot ekologisk hållbarhet och en socialt rättvis utveckling.
Bland dessa krav ska det skrivas in villkor som ger rätt att kontrollera de sociala villkoren och förbjuda svartarbete enligt upphandlingsavtalet för stadens räkning är en bra väg att gå för att använda stadens makt som upphandlare. Detta bör ske enligt den, under förra mandatperioden, testade " Vita jobb- modellen"
Vi anser att en anti- diskrimineringsklausul alltid ska finnas med när staden upphandlar. Avsikten är att förmå leverantörer att vidta åtgärder för att förebygga och motverka diskriminering. Ett grundläggande krav ska vara att följa gällande diskrimineringslagstiftning.
Även miljökrav ska vara en självklarhet vid upphandling av Idrottsnämndens verksamhet. Miljökraven som ställs ska syfta till att uppnå kraven i stadens miljöprogram. Vid upphandling av för Stockholm viktig verksamhet är det självklart att staden självt skall inkomma med ett anbud för att driva verksamheten.
Vice ordförande Jari Visshed (s) m.fl. (s) och Mehdi Oguzsoy (v) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Idrottsnämnden tackade för informationen
a) Ordföranden informerade om att Rådslag 2008 med företrädare för idrottsorganisationerna planeras till den 19 maj. Och att ett samkväm för Stockholms alla SM-medaljörer planeras preliminärt till den 3 april 2008.
b) Inger Båvner informerade att Hammarby IF Ishockeyförening för närvarande har en skuld till förvaltningen som uppgår till 1 033 Tkr. Förvaltningen har i juni 2007, i samråd med Hammarby, gjort en avbetalningsplan med start från oktober 2007. Föreningen har ännu inte gjort någon inbetalning utifrån denna plan. Förvaltningen har därför meddelat föreningen att de är avstängda från förvaltningens anläggningar från 11 februari 2008 om betalning ej skett senast den 8 februari 2008. Hammarby IF Ishockeyförening har dock betalt registreringsavgift för att bli berättigad till 0-taxa i förvaltningens anläggningar vilket innebär att barn- och ungdomsverksamheten även i fortsättningen kostnadsfritt kan bedriva sin verksamhet i förvaltningens anläggningar.
c) Inbjudan till konferens om fritid och kultur för personer med funktionsnedsättning
”Inför 2010 – Perspektiv på tillgänglighet” hade skickats ut till alla nämndledamöter.
Beslut
Idrottsnämnden beslöt
1. de ledamöter som har möjlighet att delta får göra det på nämndens bekostnad.
Ärenden utan personalrepresentation
Dnr: 125/701/07
Ärendet behandlades under sekretess vid slutet möte
Följande: 1. Installationskons. i Eskilstuna AB 556355-1646
2. WSP VVS-teknik 556057-4880
2. LEB Consult AB 556102-3192
2. ÅF-infrastruktur AB 556185-2103
2. TQI Consult VVS AB 556580-6196
2. PB Teknik AB 556501-8024
antages som ramavtalspartners avseende VVS-tekniska konsultuppdrag inom investerings- och underhållsprogrammen upp till tio prisbasbelopp per tillfälle, samt upp till fem prisbasbelopp i övriga fall, under perioden 2008-01-01 – 2009-12- 31 med möjlighet till ett års förlängning. Den beräknade volymen för perioden, med optionsår, är 4,5 milj. SEK exkl. moms.
Idrottsförvaltningen redovisade ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-14.
Upphandlingen har genomförts som öppen upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). I anbudsförfrågan har anbud begärts på timtidsersättningar för olika tjänstemannaområden. Upphandlingen har annonserats i Anbudsjournalens tidning och databas, samt i Tenders Electronic Daily. Elva företag har begärt ut anbudshandlingar. Svar har inkommit från tolv varav elva är kvalificerade.
Dnr: 125/753/07
1. Följande: 1 Jan Mattssons Dykeri AB 556387-3347
2. Nordisk Dykentreprenad AB 556634-2688
antages som ramavtalspartners avseende mindre dykeriarbeten inom investerings- och underhållsprogrammen upp till tio prisbasbelopp per tillfälle, samt upp till fem prisbasbelopp i övriga fall, under perioden 2008-01-01 – 2009-12-31 med möjlighet till ett års förlängning. Den beräknade volymen för perioden, med optionsår, är 2,5 milj. SEK exkl. moms.
Idrottsförvaltningen redovisade ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-21.
Upphandlingen har genomförts som förenklad upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). I anbudsförfrågan har anbud begärts på bl.a. timtidsersättning och procentpåslag på mtrl och underentreprenörer. Upphandlingen har annonserats i Anbudsjournalens tidning och databas. Sju företag har begärt ut anbudshandlingar. Svar har inkommit från fyra av dessa
Dnr: 125/826/07
Idrottsförvaltningen redovisade ett tjänsteutlåtande daterat 2008-01-18.
Idrottsnämnden fattade den 30 oktober 2007 genomförandebeslut om anläggning av en ny konstgräsfotbollsplan på Kvarnbacka bollplan. Planen är idag en grusplan, och syftet med projektet är genom anläggning av konstgräs och upprustning av planen i övrigt höja kvalitén och öka utnyttjandet. På den befintliga grusplanen anläggs ny konstgräsbeläggning med totalmåtten 106x64meter. Planen förses även med ny belysning och nya stängsel samtidigt som rakbanor för skolfriidrott renoveras och kompletteras.
Idrottsnämnden beslutar lämna skrivelsen till förvaltningen för beredning
Skrivelsen
Det finns ett behov i staden av mindre ytor för spontan skridskoåkning. Många barn har inte någon möjlighet att ta sig till en närliggande isbana för att åka med sina kompisar eller föräldrar.
Detta är en utmaning för oss som vill öka stockholmarnas möjligheter att röra sig. Det finns flera hinder. Det är brist på lediga ytor, framför allt i innerstaden. Det är också svårt att skapa bra isbanor utan konstfrusen is. Våra vintrar ar inte tillräckligt kalla för att naturis ska vara ett realistiskt alternativ på alla platser.
Det finns en teknik som skulle kunna vara till stor glädje för många skridskomotionärer. Den bygger på ett syntetiskt plastunderlag. Det skulle kunna bli en spännande förstärkning av spontanidrottens möjligheter i Stockholm. Vi vill med denna skrivelse ge förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med kostnadsberäknade förslag på platser där sådan syntet-is skulle kunna placeras.
Vad vi vet kommer Svenska Bandyförbundet under året kommer med nya regler för att få spela elitbandy. Man måste inom några år man kunna erbjuda spel inomhus.
Stockholms län är ju landets största bandydistrikt, med ett lag i högsta serien, men också flera lag i den näst högsta serien. Det går ju inte att alla "bandykommuner" i länet bygger bandyhallar. Därför borde det vara av regionalt intresse att en bandyhall kommer till.
Just nu pågår en omstrukturering av hela Globenområdet, med syftet att skapa en ny fotbollsarena i området. Tidigare har det funnits planer på en större evenemangsarena i området. Det skulle därför nu kunna vara ett alternativ att undersöka möjligheten att också bygga en bandyarena för hela regionen i närheten av Globen för att ytterliga förstärka begreppet "Globen som Norra Europas största och bästa evenemangsområde"
Eftersom Djurgården Hockey i fortsättningen kommer spela sina matcher på Hovet, så kommer all träning för både DIF och AIK att förläggas till Hovet. Det innebär att Globen försvinner som "isyta" och kommer att användas sporadisk för ishockey. Hovet blir i huvudsak en hockeyarena med ett eller annat evenemang än ishockey.
Därför är staden i behov av ytterligare isytor, förutom en bandyhall. En tillkommande yta skulle möjligen också kunna rymma en träningshall för ishockey. Det gör att Hovet även i fortsättningen kan vara en evenemangsarena, om än i mindre omfattning än vad som nu är fallet, eftersom lagen då kan förflytta träningarna till den nya träningshallen. Detta skulle också innebära ett samutnyttjande av omklädningsrum och andra utrymmen . Också att den personal som i dag arbetar inom Globenarenorna kan nyttjas. Med hänvisning till ovanstående vill den socialdemokratiska gruppen i idrottsnämnden uppdra åt förvaltningen att:
- Undersöka möjligheterna att bygga en bandyhall och en träningsarena för ishockey i Globenområdet
- Presentera ett kostnadsförslag
_ _ _