Din position: Hem > Stockholms stad > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2006-10-02
Rotel I: Finansroteln; borgarrådet Annika BillströmRotel II: Stadsbyggnads- och idrottsr Läs mer...oteln; borgarrådet Kersti Py BörjesonRotel III: Gatu- och fastighetsroteln; borgarrådet Leif RönngrenRotel IV: Skolroteln; borgarrådet Kersti Py BörjesonRotel V: Kultur-, arbetsmarknads- och personalroteln; borgarrådet Roger MogertRotel VI: Integrations- och demokratiroteln; borgarrådet Teres LindbergRotel VII: Socialroteln; borgarrådet Margareta OlofssonRotel VIII: Miljöroteln; borgarrådet Viviann Gunnarsson
Protokoll fört vid Stockholms kommunfullmäktiges sammanträde i Stadshuset måndagen den 2 oktober 2006 kl. 18.00
Justerat den 9 oktober 2006; anslaget den 10 oktober 2006
Barry Andersson
Bo Bladholm
Maria Hannäs
Till kommunfullmäktige hade inkommit följande skrivelser vilka delgivits berörda organ:
Skrivelse med namninsamling om trängselskatten
Dokid 79489
Länsrätten i Stockholms läns beslut
av den 22 september 2006
Beslut (22 september) angående överklagande av kommunfullmäktiges beslut (12 juni) avseende genomförandeavtal för Citybanan i Stockholm mellan Svenska staten genom Banverket, SLL och marknämnden.
Länsrätten avslår överklagandet.
Dnr 314-2157/2006
Näringsdepartementets beslut
av den 14 september 2006
Beslut (14 september) avseende Hemställan om att förutsättningarna kring bredbandsfrågor utreds.
Regeringen vidtar ingen åtgärd med anledning av hemställan.
Dnr 035-3762/2005
Kl. 18.02 förrättades upprop, varvid närvaro antecknades enligt ---------- Bilaga 1.
Förste vice ordföranden Bo Bladholm (m) och tredje vice ordföranden Maria Hannäs (v) utsågs att jämte ordföranden Barry Andersson (s) justera och expediera dagens protokoll. Justeringen kommer att ske måndagen den 9 oktober 2006 kl. 15.00.
Dnr 016-3776/2006
Ordet innehades av borgarrådet Billström, Åsa Romson, Ann Mari Engel, borgarrådet Axén Olin samt Ann-Marie Strömberg.
Beslut
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att lägga anmälan av resultatet av folkomröstningen/trängselskatt den 17 september 2006 till handlingarna.
Särskilda uttalanden
Borgarrådet Billström (s):
Den 17 september genomfördes en lokal folkomröstning om framtida användning av miljöavgifter/trängselskatt i Stockholms stad. Resultatet av folkomröstningen är: 51,3 procent av Stockholmarna röstade Ja och 45,5 procent röstade Nej.
Samtliga fullmäktiges partier har uttalat att folkomröstningen ska vara beslutande och därmed förbundit sig att följa folkomröstningens resultat. Resultatet är mycket tydligt. Stockholmarna har sagt ja till miljöavgifter/trängselskatt i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Stockholmarna har sagt ja till att intäkterna skall återföras till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar.
Vi står nu inför en historisk möjlighet. Att med hjälp av miljöavgifter/trängsel-skatt påbörja det viktiga arbetet med att bryta klimatförändringarna och minska utsläppen av växthusgaser samtidigt som vi kan öka framkomligheten i trafiken inte minst för yrkeschaufförerna samt med hjälp av intäkterna skapa förutsättningar för investeringar i både kollektivtrafik och vägar. Vi förutsätter att stadens representanter i den fortsatta hanteringen av återförandet av miljöavgifter/träng-selskatt i trafiken står vid sina tidigare utfästelser och respekterar folkomröstningens resultat.
Ann Mari Engel (v):
Stockholmarna har röstat ja till trängselavgifter. Det är ett ja till förbättrad kollektivtrafik och bättre miljö och det är glädjande att regeringen nu kommer att införa trängselavgifter i Stockholm.
Tyvärr agerar de borgerliga partierna ändå miljö- och Stockholmsfientligt. Istället för en utbyggd kollektivtrafik föreslås nu fler vägbyggen. Trängselavgifterna som var en satsning på låginkomsttagare, kvinnor, unga och gamla - den majoritet av Stockholmarna som åker kollektivt blir nu istället främst en satsning på den minoritet som åker bil, höginkomsttagare och män.
Högeralliansen vill dessutom stoppa Citybanan. Att bygga Citybanan är viktigt för hela landets järnvägstrafik och avgörande för att bygga bort tågträngseln i Stockholmsregionen. Efter 15 års utredande har alla partier nu kommit överens om Citybanan som nu har börjat projekteras. Det är oförsvarligt att nu stoppa detta bygge och börja om från början, med tågtrafiken olöst.
De borgerliga partierna kommer att satsa pengarna från trängselavgifterna på att bygga Förbifart Stockholm. Förbifart Stockholm ökar trafiken och utsläppen i Stockholmsregionen och löser inte Stockholms trängselproblem. Det är inte effektivt att lägga över 20 miljarder kronor på Förbifart Stockholm. De pengarna skulle räcka till att både bygga pendeltågstunneln och rusta upp kollektivtrafiken i hela länet.
Åsa Romson (mp):
Det är ett tydligt besked att 53 % av de som röstade i folkomröstningen i Stockholms stad sa ja till att använda trängselavgifter. Stockholmarna fick genom folkomröstningen själva utvärdera Stockholmsförsöket och de flesta ansåg att staden bör använda miljöavgifter/trängselskatt som ett sätt att minska köerna och förbättra miljön. Det kan inte tolkas på annat sätt än att Stockholmarna upplever trängsel på vägarna och miljöproblem för alla de boende som stora problem som vi som politiska representanter måste prioritera att lösa. Miljöpartiet anser därför att systemet med trängselskatt bör återinföras i Stockholm så snart som möjligt.
En tydlig förutsättning för innevånarna i Stockholms stad att säga ja i folkomröstningen var att intäkterna från avgifterna/skatterna återförs till Stockholmsregionen. Att intäkterna inte ska gå till statens kassa framgick av valsedeln, framhävdes av förespråkarna under kampanjen och ingick som viktigt del av försöket. Intäkterna från avgifterna under försöket uppgick till 200 mnkr och har beslutats av staden och landstinget att modernisera busshållplatser, öka tryggheten i tunnelbanan och starta upp båtpendlarlinjen Hammarby Sjöstad - Nybrokajen.
När staden nu inför återinförandet av trängselavgifterna samtalar med staten måste det vara glasklart att intäkterna får hanteras av regionen. Liksom fullmäktige påpekade i sitt beslut om försöket, 2 juni 2003, ska denna typ av intäkter inte heller räknas av de statliga infrastrukturanslagen. Detta är värt att påpeka inte minst med tanke på det utspel som den tillträdande borgerliga regeringen just gjort om trängselavgifterna. Miljöpartiet kan inte acceptera att staten öronmärker intäkterna från trängselavgifterna till motorvägar som leder till mer bilar, trängsel och miljöproblem samtidigt som satsningarna på kollektivtrafiken får fortsätta att stå tillbaka.
Vi gläder oss åt att deltagandet i folkomröstningen var så högt som 75%. Eftersom detta var den första kommunala folkomröstning som Stockholm genomfört är det viktigt att valnämnden och stadsledningskontoret nu sammanfattar och tar tillvara erfarenheten kring att ordna folkomröstning som en del av ett aktivt demokratiarbete.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att åter bordlägga kommunstyrelsens utlåtanden nr 204 och 227 för år 2005 samt nr 28, 29, 30, 32, 39, 40, 41, 42, 48, 62, 64, 65, 86, 91, 92, 93, 99, 100, 101, 123, 147, 149, 150, 151, 152, 153, 170, 171 och 172 för år 2006.
Under erinran om att sammanträdet var det sista under innevarande mandatperiod framförde ordföranden i ett anförande kommunfullmäktiges och kommunens tack till de fullmäktigeledamöter, vilka med periodens utgång utträder ur fullmäktige.
Ordföranden Barry Andersson (s) riktade även ett särskilt tack till personalen vid KF/KS kansli och övriga tjänstemän.
Ordet innehades även av förste vice ordföranden Bo Bladholm (m), som framförde kommunfullmäktiges tack till avgående ordföranden Barry Andersson.
Slutligen innehades ordet av Berthold Gustavsson (m) som i egenskap av ålderspresident tackade ordföranden Barry Andersson för arbetet.
Under tiden 26 september – 2 oktober 2006 väcktes och inlämnades följande motioner:
1. (2006:33) av Viviann Gunnarsson (mp) om konstutställning med Stadshusets konst och utställning med stadens presenter Dnr 328-3844/2006;
2. (2006:34) av Viviann Gunnarsson (mp) om snabbare utveckling av smarta energilösningar Dnr 315-3845/2006;
3. (2006:35) av Christopher Ödmann (mp) om Stockholms skolors simkunnighetsutmaning Dnr 322-3846/2006;
4. (2006:36) av Lennart Johansson och Rebwar Hassan (båda mp) om rådslag mellan politiker och medborgare Dnr 016-3853/2006;
5. (2006:37) av Hardy Hedman (kd) om de hemlösas situation Dnr 325-3854/2006.
Motionerna överlämnades till kommunstyrelsen för beredning.
Kommunfullmäktige åtskildes kl. 18.50.