Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2016-08-25

Sammanträde 2016-08-25

Datum
Klockan
18:00
Plats
Drottningatan 89

1 Träfflokalen Balder är stadsdelsnämndens verksamhet för personer över 18 år med psykisk funktionsnedsättning. Aktuell i dokumentären Ibland är det tungt att vara människa av Tom Alandh som sänds på SVT i augusti.

3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

4 Samarbete mellan stadsdelsnämnden och Norrmalms ungdomsråd

Dnr 1.2.5.-423/2016 Norrmalms stadsdelsförvaltning har i uppdrag att utveckla samarbetet för nämndens ungdomsråd samt se över och stärka ungdomsrådets delaktighet i den politiska processen. Förvaltningen föreslår att ungdomsrådet ska vara remissinstans till nämnden i samhällsfrågor. Ungdomsrådets organisation beslutas av ungdomsrådets medlemmar. För att möjliggöra samarbete mellan nämnden och ungdomsrådet föreslår förvaltningen att nämnden utser två kontaktpolitiker. Utsedda kontaktpolitiker ska fungera som en länk mellan nämnden och ungdomsrådet. Bidrag till ungdomsrådet hanteras utifrån gällande regler och riktlinjer.

5 Driften av Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende

Dnr 2.6.-345/2016 Våren 2008 genomförde stadsledningskontoret, efter uppdrag från kommunstyrelsen, en centralupphandling av 14 vård- och omsorgsboenden inom Stockholms stad och sedan dess drivs Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende (Sabbatsbergsbyn) av Stockholms äldreboende AB. Avtalet löper till och med 30 september 2017 utan möjlighet till förlängning. Stadsdelsnämnden kan välja att ta över driften i egen regi eller att upphandla på nytt. Vid ny upphandling kan nämnden välja att lägga egenregianbud. När verksamheten drivs på entreprenad har stadsdelsnämnden inga kostnader för personal, tomplatser, kvalitetsarbete, personal- och ekonomiadministration samt IT mm. Sabbatsbergsbyn är ett stort boende med 106 lägenheter, varav 90 lägenheter avser demens och 16 lägenheter avser somatik. Verksamheten har i nuläget cirka 110 helårsanställningar. Ett eventuellt övertagande av Sabbatsbergsbyn innebär ökade kostnader för ekonomi- och lönehantering samt IT mm. Härtill kommer utökningen innebära ökad arbetsbelastning på äldre- och socialtjänstavdelningen, administrativa avdelningen samt ekonomiavdelningen. Ett övertagande till egen regi innebär även kostnader av engångskaraktär, som förvaltningen uppskattar till cirka 1,5 mnkr under 2017. Svar på remisser
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

6 Samverkan mellan skola och socialtjänst - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-171/201 Motionärerna yrkar att kommunfullmäktige uppdrar åt stadsdelsnämnderna att införa rutiner för att säkerställa samverkan mellan skola och socialtjänst. De rutiner som motionärerna föreslår tillämpas redan av stadsdelsförvaltningen och samarbetet mellan skola och socialtjänst på Norrmalm bedöms som gott.

7 Food Bikes - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-187/2016 Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående en motion från Bo Arkelsten (M) om Food Bikes. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt trafiknämnden att i dialog med polisen utarbeta riktlinjer för att möjliggöra för fler food bikes samt skapa rimliga förutsättningar för dem att finnas och verka i Stockholms stad. Förvaltningen anser att food bikes kan vara ett miljövänligare alternativ till food trucks och anser att Stockholms stad behöver generella riktlinjer för försäljning av mat och dryck med hjälp av cykel.

8 Låt stadens alla fastighetsägare ansluta sig till stadens 24-timmarsgaranti mot klotter - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-188/2016 Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående en motion från Lotta Edlund (L) och Patrik Silverudd (L) om att låta stadens alla fastighetsägare ansluta sig till stadens 24-timmarsgaranti mot klotter. Varje enskild fastighetsägare ansvarar för att sanera klotter på sin egendom. Klotter på egendom som tillhör Stockholms stads bolag och förvaltningar omfattas av stadens klotterpolicy. Det är trafikkontoret som ansvarar för att ta emot klotteranmälningar och vidarebefordra dem till rätt instans. Inom Stockholms stad är det trafikkontoret som ansvarar för att klottersanering utförs på konstruktioner och anläggning/anordningar inom offentlig plats (d.v.s. gator, torg och parker). Fastighetskontoret och stadens kommunala bostadsbolag ansvarar för saneringen på husfasader. Enligt förvaltningen skulle det vara positivt om alla fastighetsägare i staden vill ansluta sig till en 24-timmarsgaranti mot klotter.

9 Bibilioteksplan 2016-2020 - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-252/2016 Biblioteksplan 2016-2020 är ett strategiskt, övergripande dokument som innefattar folkbiblioteken inom Stockholms stadsbibliotek, biblioteken inom Kulturhuset Stadsteatern och skolbiblioteken i utbildningsförvaltningens regi och ansvarsområde. Planen består av bakgrundsbeskrivning, styrande lagstiftning, inriktning, utvecklingsområden för folkbiblioteken samt målbild för skolbiblioteken. Biblioteksplan 2016-2020 ersätter "Strategisk plan för bibliotek i Stockholms stad 2011-2015. Norrmalms stadsdelsförvaltning delar uppfattningen om att biblioteken har en central roll vad gäller språk, bildning, litteratur och demokrati för stadens medborgare. I planen framhålls barn och unga som en prioriterad grupp vilket förvaltningen ser som positivt.

10 Ändring av mandatperioder, sammansättning m.m. och ändring av instruktion för kommunstyrelsens pensionärsråd och stadsdelsnämndernas pensionärsråd - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-308/2016 Kommunstyrelsen föreslår att instruktionen för kommunstyrelsens pensionärsråd (KPR) och instruktionen för stadsdelsnämndernas pensionärsråd revideras. Förvaltningen ser positivt på förslagen som redovisats. Förslagen avser att samtliga representanter i KPR och de lokala pensionärsråden väljs som ledamöter och att mandatperioden förlängs till fyra år.

11 Stockholms stads program för evenemang - svar på remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-452/2016 Förslaget till nytt program för evenemang tar sin utgångspunkt i stadens vision 2040 om en stad för alla. Det ska finnas ett rikt utbud av idrott, kultur och fritid och en mångfald av evenemang ska arrangeras. Programmet slår fast att Stockholm ska vara en ledande hållbar evenemangsstad. Förvaltningen ställer sig positiv till inriktning och mål i förslaget till stadens nya program för evenemang. Evenemang bidrar till ett rikt utbud av idrott, kultur och fritid vilket är positivt för våra invånare samtidigt som det ger en möjlighet att välkomna ytterligare besökare till staden. Många av stadens större evenemang berör Norrmalm och övriga stadsdelsnämnder i innerstaden. Förvaltningen ser positivt på ett rikt utbud av evenemang men vill understryka vikten av att berörda nämnder involveras i planeringen i ett tidigt skede. Stadsdelsnämndernas roll bör tydliggöras i förslaget då stora arrangemang har direkt inverkan på nämndernas verksamhet och ekonomi.

12 Ansvarsöverföring för ensamkommande barn - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-324/2016 Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en inkommen motion från Lotta Edholm och Isabel Smedberg Palmqvist (båda L). I motionen föreslås att socialnämnden får i uppdrag att utreda om ansvaret för ensamkommande barn kan överföras från den placerade kommunen till den kommun där barnet fysisk befinner sig. Detta skulle göras med utgångspunkt i Socialtjänstlagen (SoL) kap. 2a 10§ som fastslår att ett ärende som avser vård eller någon annan åtgärd i fråga om en enskild person kan flyttas över till en annan kommun. Förvaltningen anser att frågan om vilken kommun som ska ansvara för insatser enligt SoL inte är en kommunal fråga utan ska utredas av staten. Vidare anser förvaltningen att grundprincipen om att den placerande kommunen/anvisningskommunen behåller ärendet ska efterföljas, men att en individuell bedömning utifrån barnets bästa och vilja alltid görs där hänsyn tas till de ensamkommande barnens specifika omständigheter.

13 Delrapport från Äldreboendeutredningen - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-418/2016 I budget 2015 beslutade Kommunfullmäktige att en utredning skulle göras för att tydliggöra hur behovet av olika bostäder för äldre ska tillgodoses. Under 2015 tillsattes Äldreboendeutredningen. Äldreboendeutredningens delrapport, bilaga 1, omfattar en nulägesbeskrivning av boenden som finns att tillgå för de äldre, behovsutvecklingen inom äldreomsorgen, en analys samt förslag som syftar till att tillgodose behovet av bostäder för äldre. Ett av huvudförslagen i utredningen är att staden ska erbjuda tre boendeformer för äldre, trygghetsboende med aktivitetscenter, servicehus och vård- och omsorgsboende. Förvaltningen ser att det utredningen föreslår innebär en ambitionshöjning när det gäller boendeformer för äldre utan biståndsbedömning Förvaltningen saknar dock en beskrivning av gruppen äldre med missbruksproblematik, psykosociala problem etc i utredningen. Dessa äldre utgör en sårbar grupp som faller mellan existerande boendeformer. Utredningen tar upp att ambitionshöjningen kommer medföra ökade kostnader och att detta kommer tas med i kommunfullmäktiges budget. Då den nya ambitionshöjningen innebär en ökad kostnad för stadsdelsnämnderna efterlyser förvaltningen en diskussion om hur finansieringen ska se ut.

14 Bygg "Klarastaden" med 6000 nya bostäder genom överdäckning av spårområdet norr om Centralstation - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-328/2016 Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående en motion från Karin Ernlund (C), Jonas Naddebo (C), Per Ankersjö (C) och Stina Bengtsson (C) om att bygga "Klarastaden" med 6 000 nya bostäder genom överdäckning av spårområdet norr om Centralstationen. Enligt Stockholms översiksplan är "Klarastaden"/Västra City ett utpekat stadsutvecklingsområde där befintligt spårområde föreslås överdäckas för att ge möjlighet till en ny stadsmiljö med blandad bebyggelse. Stadsbyggnadsnämnden godkände 2010 ett program för området där det prövas hur området kan bebyggas och utvecklas. Enligt förvaltningen ligger motionen i linje med stadens gällande inriktningar om ökat bostadsbyggande och Västra City som utpekat stadsutvecklingsområde. Förvaltningen anser att det är berörda nämnder i staden som måste bedöma om projektet är genomförbart.

15 Detaljplan för Östermalm 1:61 m.fl. avseende eltunnelanläggningen City Link etapp 2 - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Dnr 1.5.3.-428/2016 Stadsbyggnadskontoret har bjudit in till samråd om förslag till detaljplan för Östermalm 1:61 m.fl. City Link etapp 2, som handlar om att möjliggöra byggandet av tunnel för elförbindelse mellan Norra Djurgårdsstaden och Hammarby Sjöstad. Planområdet är uppdelat i 14 delområden belägna i stadsdelsområdena Södermalm, Norrmalm och Östermalm längs det 13 km långa och 50 meter breda området. Längs den planerade sträckningen planeras för sex stycken ventilationsschakt varav fyra ligger inom Stockholm stad. Förvaltningen har i huvudsak inget att invända mot förslaget. Enligt förvaltningen är det angeläget att information om projektet ges till berörda boende och verksamheter samt att hänsyn tas till dem under byggtiden. Förvaltningen anser att det är viktigt att ventilationsschakten utformas och anpassas till stadsmiljön samt att värdefull vegetation inte påverkas. Förvaltningen förutsätter att projektet följer upp en möjlig grundvattensänkning genom mätning under ett antal år efter tunnelns färdigställande. Enligt förvaltningen ska eventuell negativ följdverkan för växtligheten, på grund av grundvattensänkning, kompenseras.

16 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Kontoret Odenplan, Norrtullsgatan 6. - remiss från socialförvaltningen

Dnr 1.5.2.-450/20

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om stadigvarande alkoholserveringstillstånd i restaurang Kontoret Odenplan.
Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Anmälningsärenden

17 Uppföljning av Norrmalms grupp- och servicebostäder

Dnr 1.2.1-247/2016

En uppföljning av entreprenören Nytida avseende driften av Norrmalms grupp- och servicebostäder, visar att verksamheten håller en god kvalitet, att avtalet uppfylls och att kontakten mellan beställare och utförare fungerar väl.

En särskild kontroll av dokumentationen vid två av verksamheterna visade att genomförandeplanerna var uppdaterade och att den sociala dokumentationen var adekvat, kontinuerlig och förd med respekt för den enskildes integritet.

Personalen har god kännedom om de boende och kontinuitet i arbetet finns. Gruppbostäderna har en hemtrevlig miljö speciellt anpassad för de boende.

18 Uppföljning av Norrmalms dagliga verksamhet

Dnr 1.2.1-272/2016 En uppföljning av entreprenören Amygdalus Arbete och Fritid AB avseende driften av Norrmalms dagliga verksamhet visar att verksamheten håller en god kvalitet, att avtalet uppfylls och att kontakten mellan beställare och utförare fungerar väl. Personalgruppen har utbildning och får handledning för att arbeta med målgruppen. Utföraren har även brukare från flera andra stadsdelar i enlighet med valfrihetssystemet. Utföraren följer de regler och den lagstiftning som styr hälso- och sjukvård.

20 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

21 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

22 Ekonomisk månadsuppföljning med prognos för år 2016

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

23 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds pensionärsråd

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

24 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds råd för funktionshinderfrågor

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

25 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds förvaltningsgrupp

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende.

Slutet sammanträde

26 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap. 10 § föräldrabalken

27 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds sociala delegations sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.

§1 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

§2 Samarbete mellan stadsdelsnämnden och Norrmalms ungdomsråd Dnr 1.2.5.-423/2016

§3 Driften av Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende Dnr 2.6.-345/2016

§4 Samverkan mellan skola och socialtjänst - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-171/2016

§5 Food Bikes - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-187/2016

§6 Låt stadens alla fastighetsägare ansluta sig till stadens 24-timmarsgaranti mot klotter - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-188/2016

§7 Bibilioteksplan 2016-2020 - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-252/2016

§8 Ändring av mandatperioder, sammansättning m.m. och ändring av instruktion för kommunstyrelsens pensionärsråd och stadsdelsnämndernas pensionärsråd - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-308/2016

§9 Stockholms stads program för evenemang ­ svar på remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-452/2016

§10 Ansvarsöverföring för ensamkommande barn - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-324/2016

§11 Delrapport från Äldreboendeutredningen - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-418/2016

§12 Bygg "Klarastaden" med 6000 nya bostäder genom överdäckning av spårområdet norr om Centralstation - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-328/2016

§13 Detaljplan för Östermalm 1:61 m.fl. avseende eltunnelanläggningen City Link etapp 2 - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret Dnr 1.5.3.-428/2016

§14 Alkoholserveringstillstånd i restaurang Kontoret Odenplan, Norrtullsgatan 6. - remiss från socialförvaltningen Dnr 1.5.2.-450/2016

§15 Uppföljning av Norrmalms grupp- och servicebostäder Dnr 1.2.1-247/2016

§16 Uppföljning av Norrmalms dagliga verksamhet Dnr 1.2.1-272/2016

§18 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

§19 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

§20 Ekonomisk månadsuppföljning för juli med prognos för år 2015 Dnr 1.2.1.-157/2016

§21 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

§22 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

§23 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds förvaltningsgrupp