Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 1999-09-23
Sergels torgs förnyelse och omdaning av Vanadisvägen
Leif Blomqvist från stadsbyggnadskontoret informerade om de olika förslagen till utformning av Sergels Torg.
Britt-Marie Müller från gatu- och fastighetskontorets park- och gatubyrå infomerade om upprustning av Vanadisvägen.
Därefter följde en diskussion som både politiker och allmänhet deltog i.
En medborgare frågade om planerna för Verkstan. Ordföranden informerade om att det för närvarande är fråga om en pågående upphandling, som behandlas senare under kvällens sammanträde i den sekretessbelagda delen.
Dessutom togs upp en fråga om cykeltrafiken och hur den skall underlättas och bli säkrare samt begränsning av trafiken till 30 km/tim. För närvarande pågår ett försök med 30 km/tim inom delar av Norrmalm.
Stadsdelsnämnden beslöt utse vice ordföranden Jan Valeskog (s) till att jämte ordföranden Håkan Tenelius (fp) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum 1999-09-29.
Anmäldes att stadsdelsnämndens protokoll för 1999-08-19 blivit justerat 1999-08-25.
Anmäldes 1999-08-31 inkommet medborgarföslag från Stig Ingvar Karlsson om stadsdelstjänstemännens rätt att oberoende av politikerna vidga ramarna för demokratin genom att ge de kritiska ifrågasättandena fasta och mera synbara plattformar (bil § 252).
Diarienummer: 019-853/99.
Anmäldes 1999-09-10 inkommet medborgarförslag från Camilla Lindholm om möjligheterna att förbättra trafiksituationen för förskolebarnen kring Regeringsgatan/Brunnsgatan så att inget barn behöver komma till skada (bil § 253).
Diarienummer: 418-887/99.
Förslagsställaren Camilla Lindholm talade för sitt förslag inför nämnden.
Stadsdelsnämnden beslöt
att överlämna förslaget till förvaltningen för beredning
Stadsdelsdirektören Olof Öhman anmälde två rapporter med uppföljning av hälso- och sjukvården på Norrmalms äldreboenden, "Servicehus med gruppboende" och "Sjukhem, ålderdomshem och äldrepsykiatri" (diarienummer: 530-945/99). Medicinskt ansvarige sjuksköterskan Eva Backlund redovisade innehållet i rapporterna under nämndens och förvaltningens konferens på Westmanska palatset 1999-08-23.
Vidare informerade Olof Öhman om sjukhemmet Solbacken Vård i Nacka, där Länsstyrelsen utreder allvarliga klagomål på förhållandena inom sjukhemmet (diarienummer: 538-946/99). Tills vidare görs inga nya placeringar på det aktuella sjukhemmet.
Till sist inbjöd Olof Öhman alla nämmndledamöter att delta i Norrmalms Kvalitets- och kompetensmässa den 1-2 november.
Återupptogs till behandling ett på sammanträdet 1999-08-19 bordlagt ärende med förslag till remissvar angående stadsdelsnämndernas ökade ansvar för det offentliga rummet med anledning av remiss från gatu- och fastighetsnämnden och stadsbyggnadsnämnden (bil § 255). Diarienummer: 030-553/99.
Ledamoten Åke Askensten (mp) lade ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ordföranden Håkan Tenelius (fp) och ledamöterna Gustav Blix m fl (m), Thomas Fürth (sp) och Anders Broberg (kd) lade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) yrkade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v), bifall till förvaltningens förslag.
Ordföranden ställde de tre förslagen mot varandra och förklarade sig finna majoritet för förslaget från (fp), (m), (sp) och (kd).
Stadsdelsnämnden beslöt, i enlighet med detta
att överlämna förvaltningens förslag utan eget ställnings-tagande
Ledamoten Åke Askensten (mp) reserverade sig mot beslutet:
"Jag reserverar mig mot beslutet eftersom jag yrkat att nämnden skulle besluta att anföra följande:
Utredningen visar inte på något intresse från centralt håll för att öka demokratin genom ökat lokalt inflytande. Norrmalms stadsdelsnämnd anser att stadsdelsnämnderna ska ges beslutande-rätt när det gäller bland annat bygglovsärenden, detaljplaner, trafikföreskrifter och upplåtelser."
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig till förmån för förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna:
"Vi delar förvaltningens och utredningens uppfattning att förändringar inte är lämpliga att genomföra beträffande annan bygglovshantering, rutin för markupplåtelse, etc. Utöver de rent juridiska invändningar som anförts mot sådana förändringar finns också en viss risk för godtycke, om t ex bygglov hanteras på deltid av ett stort antal tjänstemän på samtliga stadsdels-nämnder. Utredningen visar tydligt att de välvilliga men orealistiska ambitionerna att på föreslaget sätt öka stadsdels-nämndernas inflytande över det "offentliga rummet" inte är möjliga att genomföra. Det enda positiva resultatet av denna omfattande utredning är att den bilagda sammanställningen för hur samrådet mellan olika förvaltningar och nämnder skall ske, har blivit tydligare än tidigare."
Återupptogs till behandling ett på sammanträdet 1999-08-19 bordlagt ärende med förslag till aktivitetsplan för upphandling av verksamheter i konkurrens (bil § 256).
Diarienummer: 100-579/99.
Ordföranden Håkan Tenelius (fp) yrkade bifall till förvalt-ningens förslag.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) lade också ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ledamoten Åke Askensten (mp) lade ytterligare ett förslag till beslut, samt stödde andra och tredje att-satsen i social-demokraternas förslag, och yrkade bifall till det.
Ordföranden ställde de fyra förslagen mot varandra och förklarade sig finna majoritet för förvaltningens förslag.
att godkänna förvaltningens förslag till plan för konkurrens-upphandling under åren 1999-2000, samt att överlämna planen till kommunstyrelsen
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet:
"Jag reserverar mig mot beslutet eftersom jag yrkat att nämnden skulle avslå förvaltningens förslag, samt därutöver anföra:
Fler och fler vetenskapliga undersökningar visar att konkurrensutsättningar i realiteten bara sänker kvaliteten på de offentliga tjänsterna. Prispressen innebär att brukaren inte längre får den kvalitet på servicen som de har rätt till
På lite längre sikt kan man befara att prisläget dessutom kommer att förändras radikalt då kapitalstarka företag genom prisdumpningar först slår ut de kommunala och mindre anbudsgivarna, för att därefter höja priserna när den kommunala kompetensen är eliminerad. Konkurrensutsättningar av vissa speciella arbetsuppgifter innebär bara att man flyttar kostnader till andra konton när det t ex gäller arbets-handikappade.
Konkurrensutsättning innebär också en risk för att de offentliganställda "prolitariseras", det vill säga deras anställningar blir lika osäkra som för de kollektivanställda inom tillverkningsindustrin. Den offentliga verksamheten måste kunna bygga på bl a kontinuitet mellan personal och brukare, särskilt inom vårdsektorn.
Arbetsförhållandena för personalen försämras katastrofalt genom att vinsten genereras bl a av minskningen av personal.
En förskjutning av makten över utfört arbete sker från det offentliga, med sin insyn och möjlighet till parlamentarisk kontroll, till den privata sfären
Konkurrensutsättning är uppenbart ett ideologiskt mål i sig för borgerligheten för att ytterligare befästa klassskillnaderna och klasssamhället."
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) reserverade sig mot beslutet:
"Vi reserverar oss mot beslutet eftersom vi yrkat att nämnden skulle beslutaatt i huvudsak godkänna förvaltningens förslag,
Konkurrensutsättning är ett av flera sätt att utveckla och förnya en verksamhet. Det finns dock fler arbetssätt för utveckling som är lämpliga att använda. Stadsdelsnämnderna måste själva få avgöra vilken metod för förnyelse som man finner lämplig. Det är inte bra om nämnden arbetar med förnyelsefrågor och utveckling på ett ensidigt sätt och om huvudsyftet blir att försvåra och omöjliggöra för kommunen att själv driva en verksamhet. Sådana tendenser till politisk styrning finns idag och är mycket farlig. Verksamhetens kvalité måste komma i första hand. Av detta skäl bör nämnden övergå till en "kvalitetsupphandling" där priset finns angivet i anbudsunderlaget och anbudsgivarna konkurrerar enbart med kvalitetsinslag som t ex antal tjänster, arbetsmetoder och möjlighet till inflytande för brukare och anhöriga. Möjligheterna att vid anbudsförfarande fastställa ett rimligt pris för en verksamhet är mot bakgrund av den stora erfarenhet och kunskap som finns i upphandlingsärenden inte svårt.
Vid konkurrensutsättning är det viktigt för stadsdelsnämnden att man driver verksamheten så att inte kompetensen på området i fråga försvinner. Det är oacceptabelt att stadsdelsnämnden inte har en egen verksamhet så att man därigenom har de bästa förutsättningarna att genomföra ekonomiskt och kvalitetsmässigt bra upphandlingar. De utvärderingar som har skett visar att de bästa upphandlingar vid konkurrensutsättning som genomförts, har gjorts av de kommuner som också driver en egen verksamhet på området, t ex inom äldreomsorgen. De kommuner som upphandlat privat/kooperativ verksamhet men som saknar egen driven verksamhet på området, har enligt dessa undersökningar fått betydligt sämre villkor. Här har både ekonomin och kvalitén drabbats negativt.
Mot denna bakgrund anser vi att minst 25% av verksamheten skall vara i egen regi. Därigenom garanteras att kompetensen finns kvar inom stadsdelen, att den nödvändiga kunskapen finns för att kunna göra bra upphandlingar. Den del som skall finnas i egen regi kan eventuellt rotera på olika enheter. Det viktiga är att man på detta sätt försäkrar sig om att man får fördelarna av det som privata entreprenörer kan erbjuda samt det som kommunens egna enheter kan ge. På detta sätt kan man åstadkomma en valfrihet för Norrmalms invånare som inte blir möjlig om allt läggs ut på ett fåtal privata entreprenörer.
Därutöver bör det på stadsdelsnämnden finnas en professionell beställarfunktion som kan bistå vid egenregi på utförarsidan i samband med anbudsförfarandet. Stödet kan också vara i form av en fristående konsult men blir troligtvis dyrare.
Vi konstaterar också att intresset bland privata entreprenörer att lämna anbud minskar. Idag finns endast ett fåtal entreprenörer vilket kan leda till en allvarlig oligopol-situation. Det medför att entreprenörer tar på sig mer än vad man klarar av och även att priserna i deras anbud stiger. Risken är uppenbar att när politiker av ideologiska skäl och till varje pris, vill lämna ut verksamhet till privata entreprenörer, så ökar risken för att dessa delar upp marknaden sinsemellan. Dessa tendenser finns just nu. Därför måste stadsdelsnämnden i samband med upphandlingar, där ett fåtal anbud lämnats in, värdera riskerna för bristfällig konkurrens på marknaden och bristande kvalitet i anbuden.
Slutligen vill vi åter varna för den "utmaningsrätt" som de borgerliga infört för verksamhet som inte omfattas av aktivitetsplanerna för upphandling i konkurrens. Detta medför att verksamhet som inte ingår i dessa, på godtyckliga grunder kan tvingas till en konkurrensutsättning, med anbudsförfarande till stora kostnader. Detta trots att stadsdelsnämnden kanske anser att verksamheten bör vara kvar i egen regi. En halvtids-tjänst på ett dagis som städare kan t ex i praktiken tas över av en privatperson som önskar utföra jobbet, om denne lägger ett sådant anbud. Detta trots att det innebär att stadsdelsnämnden får övertalighetskostnader och kanske svårigheter att ordna en effektiv organisation just på detta dagis. Utmanings-rätten får orimliga konsekvenser."
"Jag reserverar mig mot beslutet eftersom jag yrkat att nämnden skulle besluta:att övergå till en renodlad kvalitetsupphandling där anbud tas in och kvalitetsbedöms utifrån ett fastlagt pris, att förbättra förutsättningarna för att ordna egenregianbud genom att utförarsidan får tillgänglighet till en professionell beställarfunktion på stadsdelsförvaltningen alternativt en fristående konsult, samtatt i varje fall inte för närvarande konkurrensutsätta handikappomsorgen. Handikappomsorgen, med psykiskt funktionshindrade, är ett speciellt känsligt område. Om en konkurrens-utsättning av handikappomsorgen alls genomförs bör det inte ske förrän man fått större erfarenhet från konkurrensutsättningen inom andra områden."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-13 med förslag till yttrande över dikussionsunderlag för strategisk trafikplan för Stockholm med anledning av remiss från stadsbyggnadskontoret (bil § 257).
Diarienummer: 032-552/99.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) lade ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ordföranden Håkan Tenelius (fp) och ledamöterna Gustav Blix m fl (m), Anders Broberg (kd) och Thomas Fürth (sp) lade också ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ledamoten Åke Askensten (mp) lade ytterligare ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ledamoten Hans Enroth (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordföranden ställde de fyra förslagen mot varandra och förklarade sig finna majoritet för förslaget från (fp), (m), (kd) och (sp).
Stadsdelsnämnden beslöt, i enlighet med detta att överlämna förvaltningens förslag utan eget ställningstagande
"Vi reserverar oss mot beslutet eftersom vi yrkat att nämnden skulle beslutaatt i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till utlåtande, samt att därutöver anföra följande:
Norrmalm tillhör en av de stadsdelar som mest påverkas av problem i trafiken som t ex bilköer, trafikolyckor och luftföroreningar samt därmed också av hur trafiklösningar utformas. Särskilt utsatta gator är området kring Norrtull och huvudgator som t ex S:t Eriksgatan, Birger Jarlsgatan, Dalagatan och Sveavägen. Allteftersom trafiken nu ökar orsakar den också belastning på de sk bostadsgatorna. Även antalet hushåll med bil ökar i takt med befolkningsökningen i stadsdelarna. Så även i Norrmalm.
Mot bakgrund av tillväxten av ekonomisk aktivitet och befolkning i Stockholmsregionen ökar transporterna av både människor och gods. I Stockholms län ökar befolkningen med ca 20 000 personer per år och i kommunen med ca 10 000 per år. Detta ställer krav på Stockholms framtida infrastruktur.
Ur ett nationellt perspektiv är det dock viktigt att åtgärder vidtas som innebär att en befolkningstillväxt i storstäderna inte resulterar i att utsatta områden i andra delar av landet avfolkas. Det är också väsentligt med investeringar så att områden nära storstäder, som t ex Mälardalen i denna region, får en attraktiv infrastruktur så att befolkningstillväxten i ökad omfattning kan ske där. Samtidigt är det viktigt att fastslå att det inte är realistiskt eller lämpligt att försöka hindra människor att flytta till Stockholm genom att t ex motverka bostadsproduktion eller investeringar i vägar och trafikleder. Det skulle inom en snar framtid kunna leda till en successiv utarmning av Stockholmsregionen genom att vi kraftigt förlorar i konkurrenskraft till mer attraktiva regioner i Norra Europa, som t ex Malmö/Köpenhamnsregionen.
Idag råder en politisk handlingsförlamning inom både bostads- och trafikpolitiken i Stockholm. Aktuella väg- och bostadsprojekt förhalas eller förhindras att komma igång. Det är mycket allvarligt.
Utvecklingen i EuropaSer man på det i ett europeiskt perspektiv så kan man konstatera att godstransporterna har i Europa under de senaste 25 åren ökat i takt med utvecklingen av BNP. Person-transporterna har ökat ännu något snabbare. Det finns idag vissa faktorer som verkar begränsande på transportarbetet,
De miljömål som finns uppsatta i EU om att till år 2020, jämför med år 1995, minska utsläppen av koldioxid med 25% och kväveoxid med 80%, kommer till stor del klaras med ny teknik och nya bränslen. Många frågar sig dock om också transport-volymerna måste påverkas för att dessa mål fullt ut skall kunna uppnås.
Inom EU pågår projekt inom EUs transportforskningsprogram som studerar möjligheterna att bromsa utvecklingen av ökade godstransporter. Dessa studier arbetar enligt två strategier. För det första tror man sig kunna minska godsmängderna genom en "dematerialisering" av samhällets materialflöden. Det innebär bl a fokus på tjänster istället för produkter, optimerad design och lättare material samt ökad livslängd hos produkter. För det andra anser man sig kunna sträva efter att begränsa transportavstånden. Det gäller t ex multinationella företag arbetar så att produktutveckling och styrning sker centralt men att den fysiska produktionen sker relativt decentraliserat, (exempelvis Coca Cola och Fiat). Man menar att för "lågvärdiga" produkter som mat, byggmaterial och bränslen är det viktigt att stärka de lokala marknaderna så att produkterna produceras lokalt i så stor omfattning som möjligt. Dessa produkter är av mindre betydelse för ekonomins utveckling men står för en stor del av det totala transportarbetet.
För att åstadkomma en "bromsning" av mängden persontransporter diskuteras strategier för att underlätta telearbete och telekonferenser, internethandling och hemkörning, transportsnål stadsplanering i form av fler "små centra", road pricing, etc.
Men även om åtgärder vidtas för att motverka ökade gods- och persontransporter i Europa kommer sambandet mellan tillväxt i ekonomin och ökat transportarbete vara en realitet och något som måste påverka trafikplanering och infrastruktur-investeringar i vår stad. För Stockholm är det viktigt att en infrastruktur finns som kan klara av att hantera de volymer av gods som kommer att transporteras till och från denna region även om 5-10 år.
Betydelse av god logistik blir allt viktigare för företag inom alla branscher. Produktdifferentieringen medför allt fler flöden av varor och tjänster. Utvecklingen av kunskapsintensiva verksamheter ger behov av rörlighet i arbetet över hela arbetsdagen. Att få ett snabbt och effektivt materialflöde från råvaruleverantör till slutlig förbrukare innebär stora konkurrensfördelar för alla företag. I detta ligger naturligtvis snabba transporter av varor som levereras i "rätt tid", dvs i det ögonblick som materialet eller varan behövs. Utvecklingen mot en allt mindre lagerhållning i svenska företag för att sänka lagerkostnaderna innebär följdaktligen ett ökat antal transporter. Denna sk nyttotrafik måste dock kunna fungera effektivt för att företagen skall välja att fortsätta sin verksamhet i Stockholm de närmaste åren. Kan inte Stockholm erbjuda en infrastruktur, som ger möjlighet till god fram-komlighet i trafiksystemen, riskerar många företag att lämna Stockholm.
Nödvändiga åtgärder för StockholmsregionenMedlen måste bl a vara att ordna en god samordning mellan bebyggelse och trafiksystem. Det är bra att försöka bygga ut halvcentralt belägna banor och leder för att därigenom avlasta Innerstaden samt att förbättra tvärförbindelserna i det sk "halvcentrala bandet". Kollektivtrafiken utnyttjas i mycket stor omfattning, ca 73% av resenärerna nyttjar under högtrafiktimmarna kollektiva färdmedel. Skall denna internationellt sett höga nivå kunna upprätthållas måste spårsystemen renoveras och byggas om liksom att busstomnätet bör fortsätta att utvecklas.
Vägar och gator måste byggas om samt byggas ut för att för-bättra framkomligheten, miljön och trafiksäkerheten. Kringfartsleder kring Innerstaden och en förstärkning av vägförbindelserna över Saltsjö-Mälarsnittet är avgörande för att Stockholm skall kunna fungera som det stora regionala centra det är. Frågan om införande av ekonomiska styrmedel i bil-trafiken är en fråga som kommer bli alltmer aktuell i Europeiska storstäder när man upplever att andra åtgärder inte är effektiva för att lösa rådande trafikproblem. Även efter att Stockholm har fått en grundläggande och tillräcklig infra-struktur av leder och spår - som motsvarar kraven på en fungerande storstadsregion - måste med största sannolikhet ekonomiska styrmedel användas för att motverka fortsatta trafikökningar och för att upprätthålla en hög kollektivtrafikandel i Stockholm.
Norra LänkenFör Stockholm och Norrmalmsborna är Norra Länken av första prioritetsklass. Norra Länkens huvuduppgift är att vara en del av kringfartsleden runt Innerstaden och att avlasta Valhalla-vägen-Lidingövägen samt Björnäsvägen från trafiken främst från Lidingö men även för trafik från Frihamnen/Värtahamnen. Norra Länken är också av stor betydelse för trafikmiljön i Norrmalms stadsdel.
Enligt en nyligen publicerad forskningsrapport (VTI notat 26-1999) så visar den vid en värdering av kostnaderna för trafikträngseln på Essingeleden att detta årligen kostar samhället 84,8 Mkr. I denna summa är inräknad kostnader för restid (79,3 Mkr), bränsle (3,9 Mkr) och miljökostnader (1,6 Mkr). Med antagandet att andelen tjänsteresor och lastbilar är ungefär lika stora på Essingeleden som på sträckan Valhalla-vägen-Cederdalsgatan, att trängsel råder under längre tid på denna sträcka (mellan 06.00-20.00, 215 dagar/år) men att trafikmängden är något mindre än hälften på Valhallavägen/ Cederdalsgatan (52 000 fordon respektive 120 000 fordon), så skulle samhällsförlusterna idag p g a köerna på denna sträcka årligen, enligt VTIs beräkningsmodell, vara nästan lika stora som för Essingeleden, nämligen ca 80 Mkr. Tidsförlusten svarar för ca 93% av det totala värdet. På motsvarande sätt kan samhällskostnaderna beräknas för köerna på t ex Sveavägen eller Klarastrandsleden.
Mot bl a denna bakgrund är det väsentligt att Norra Länken igångsätts snarast möjligt. Detta för att kunna stå klar innan Valhallavägen/Norrtull drabbas av en total trafikinfarkt där trafiken rör sig med mycket låg genomsnittshastighet med allvarliga effekter för samhällsekonomi och miljö.
I vägverkets PM (1999-05-21) angående Norra Länken och om de två olika alternativen, alternativ Bellevue och alternativ Cederdalsgatan, så hävdar Vägverket att alternativ Cederdals-gatan innebär en försening med ca 4 år. Alternativet med Cederdalsgatan behöver längre projekteringstid och byggtid vilket innebär att den enligt Vägverket kan stå klar tidigast år 2011. Det vore mycket allvarligt om den borgerliga majoriteten fullföljer det orealistiska alternativet med Cederdalsgatan och därigenom kraftigt ökar trafikproblemen i Norrmalm och Norra Stockholm. VästerledenEn stor trafikfråga är hur regionens södra och norra delar kan sammanbindas bättre. En nedgrävd Söderled och breddad Klarastrandsled som inte tar någon del av vattenspegeln i anspråk, en Brommagren förbunden med Essingeleden eller en västlig kringfartsled är alternativ som måste prövas. En bra sydlig-nordlig förbifart kombinerat med en utbyggd kollektivtrafik skulle minska efterfrågan på arbetsplatser och bostäder i bl a Stockholms innerstad. Den skulle stimulera tillväxten i hela Mälardalsregionen.
CentraltunnelnEn utredning pågår om de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för att ersätta Centralbron med en tunnel. Då skulle det tredje järnvägsspåret kunna byggas utan ingrepp i Riddarholmen. Utredningen skall redovisas till regeringen senast 1999-09-30 och resultatet av det arbetet är naturligtvis avgörande för ställningstagandet för vilken lösning som bör väljas.
Viktigt är dock att de investeringar som beslutas också innebär ökad kapacitet på aktuellt avsnitt. Ett sådant alternativ som bör studeras är den s k "Mälarbron". Den skulle ersätta Centralbron och endast ha 2-4 körfält och utformas som en estetiskt tilltalande bro. Tredje spåret kan då byggas bredvid den nya bron och därmed kan ingrepp undvikas i Riddarholmen. Detta förutsätter också att Österleden byggs ut.
KollektivtrafikI Stockholm har vi internationellt sett en hög andel kollektivtrafikresenärer. Det är positivt. Skall denna höga andel kunna fortsätta att resa kollektivt krävs fortsatta satsningar på banornas och busslinjerna sträckningar, på trafikantmiljön och att restiderna blir så korta som möjligt. Snabbspårvägens utbyggnad är angelägen, liksom fortsatt utbyggnad av busstomlinjenätet i innerstaden. Tunnelbanan bör fortsätta byggas ut på bl a sträckan Odenplan-Karolinska-(Solna).
CykelbanorCykelbanor bör finnas så långt som det är möjligt men detta bör ej ske på stadens huvudgator om resultatet innebär att bl a nyttotrafik och kollektivtrafik får svårare att komma fram. Detta är tyvärr nu på väg att ske på delar av sträckorna på Sveavägen, S:t Eriksgatan och Birger Jarlsgatan. Att inte ta hänsyn till den totala trafiksituationen och att till varje pris bygga cykelbanor på olämpliga platser gagnar inte cyklisterna utan ökar helt i onödan motsättningarna mellan olika trafikgrupper. Cykelbanor är någonting positivt då de bidrar till att skilja de olika trafikslagen åt men dessa bör inte byggas på huvudgator som redan idag är underdimensionerade för övrig trafik. Cykelbanor bör istället lokaliseras till lågtrafikerade parallellgator i aktuella områden."
"Jag reserverar mig mot beslutet eftersom jag yrkat att nämnden skulle besluta att överlämna följande kommentarer till diskussionsunderlagets innehåll:
I diskussionsunderlaget - som tagits fram av bl a stads-byggnadskontoret och miljöförvaltningen i Stockholm - behandlas främst trafikutvecklingen i Stockholms stad och län under 10-15 år in på 2000-talet. Underlaget har avsevärda förtjänster. Bland annat redovisas ett ganska utförligt material. Vidare slår man larm om viktiga problem, t ex att de lokala/regionala koldioxidmålen inte kommer att klaras ens på lång sikt och att målen när det gäller bl a cancerframkallande ämnen, ozon och buller inte klaras till år 2010.
Till bristerna i diskussionsunderlaget hör att förvaltningarna (främst stadsbyggnadskontoret och miljöförvaltningen) inte förmått att föreslå tillräckliga åtgärder för att lösa de problem som de påtalar. Det är mycket förvånande att förvalt-ningarna mot bättre vetande pläderar för fler motorleder. Detta trots att erfarenheten både från utlandet och Stockholm visar att nya leder ger ökad biltrafik, något som i sin tur motverkar miljömålen.
En brist i diskussionsunderlaget är också avsaknaden av uppgifter om antalet bilresor och antalet fordonskilometer i nuläget i Stockholms stad och i länet som helhet över dygnet. Detta kan bidra till att ge ett intryck av att det är ganska harmlöst när en motorled (t ex Österleden eller Västerleden) ökar biltrafiken i länet med någon enstaka procent - i själva verket handlar det om många miljoner extra resor och fordons-kilometer varje år. Exempelvis borde det ha nämnts att Stockholms stadsbyggnadskontors beräkningar visar att biltrafiken i området väntas öka med 15-16 miljoner bilresor per år när Södra länken (som nu byggs) tas i bruk.
Det finns också anledning att påpeka att biltrafiken i Stockholms innerstad ökade bara några månader efter det att Essingeleden (som enligt planerna skulle avlasta innerstaden) togs i bruk. När det gäller miljögifter nämns inte ordet dioxiner en enda gång trots att dessa hör till de allra farligaste av de cancerogena gifter som åstadkoms genom förbränning av bensin och dieseloljor. Biltrafikens enorma nettoskuld (5-6 miljarder kr per år bara i Stockholms stad) nämns heller inte.
Detta är exempel på uppgifter som måste med i det kommande underlaget från förvaltningarna. En rimlig förutsättning måste nämligen vara att politiker och remissinstanser har ett relevant beslutsunderlag.
FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDERFör att miljömålen ska klaras krävs att biltrafiken i stort sett halveras. Stadsdelsnämnden anser att följande åtgärder hör till det som bör prioriteras i det fortsatta arbetet när det gäller trafiken i Stockholms stad och län.
- Kollektivtrafikens marknadsandel i förhållande till biltrafiken ökas från nuvarande ca 50 procent till 75 procent.
- Bilavgifter införs snarast i Stockhoms innerstad och därefter i andra trafikutsatta delar av Stockholm. Intäkterna används främst till att bygga ut miljöanpassad kollektivtrafik, men också till att förbättra stadsmiljön.
- Parkeringspolitiken som medel att minska biltrafiken effektiviseras och avgifterna höjs (utom för boendeparkering som prioriteras av miljöskäl).
- Stomnät för kollektivtrafiken byggs ut både i innerstaden och förorterna.
- Ett nät av cykelbanor byggs både i innerstaden och förorterna.
- Inga nya motorleder byggs eftersom de, som framgår av diskussionsunderlaget, leder till ökad biltrafik och därmed motverkar stadens miljömål.
- Av säkerhetsskäl begränsas hastigheten till max 30 km/h på alla gator.
- Stockholms stad tar upp förhandlingar med regeringen om ökade miljöskatter/-avgifter på motorbränslen, varvid dieseloljans farlighet speciellt ska beaktas.
Viktiga kollektivtrafiksatsningar:- Snabbspårväg både österut och åt nordöst.
- Kungsholmenbanan (Karlberg- ev. S:t Eriksplan-Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö), vilket gör att ingen ny Årstabro behövs.
- Tunnelbana från Hjulsta till Barkarby och från Odenplan till Solna via Karolinska samt från Hagsätra till Älvsjö.
- Roslagsbanan förlängs till Rimbo och Stockholms city.
- Spårvagnstrafik i Stockholms innerstad - första åtgärd bör vara att förlänga Djurgårdslinjen från Norrmalmstorg till Centralen.
- Ökad turtäthet i all kollektivtrafik (inkl. nattrafik på tunnelbanan).
Även övriga projekt som nämns i diskussionsunderlaget bör bli aktuella.
Åtgärder specifikt inom Norrmalms stadsdelsområde:- Inga nya garage byggs och garage ovanjord rivs eller omvandlas till bostäder.
- Genomgående cykelbanor i nordlig-sydlig och västlig-östlig riktning.
- Genomgående busskörfält på alla viktiga bussgator, t ex S:t Eriksgatan, Odengatan, Birger Jarlsgatan och Sveavägen.
- Centralbrons biltrafik läggs i tunnel.
- Stadsdelen trafiksaneras.
- Hela Drottninggatan och västra delen av Kungsgatan görs till gågata.
- Djurgårdslinjen förlängs till Centralstationen.
KOSTNADSUTVECKLINGFörvaltningarna skriver att det reala bensinpriset i dag är ungefär det samma som i början av 90-talet. Detta kan kompletteras med en i tiden längre jämförelse i mellan två vanliga konsumentprodukter - bensin och kanelbulle: Om bensinen sedan 1950 haft samma prisutveckling som kanelbullen skulle bensinpriset 1999 ha varit ca 60 kr per liter.
Av diskussionsunderlaget framgår att månadskortet blivit ungefär dubbelt så dyrt sedan 1980 och att priset på de sk rabattkupongerna stigit med 75-80%.
Av den undersökning som Stockholms miljöförvaltning presenterade 1998 framgår att biltrafikens nettoskuld är mellan 5 och 6 miljarder kr per år i Stockholms stad. Detta kan jämföras med att en statlig utredning (Storstadskommittén) 1991 kom fram till att siffran var drygt 8 miljarder för hela Stockholms län.
Både av miljöskäl/hälsoskäl och rättviseskäl måste denna kostnadsutveckling förändras radikalt.
TRAFIKÖKNINGAR OM MOTORLEDER BYGGSI diskussionsunderlaget anges siffror avseende trafikökningen om vissa motorleder byggs. Det är viktigt att procentsiffrorna omräknas till något mer konkret, t ex fordonskilometer. Nedanstående beräkningar är baserade på diskussionsunderlagets siffror gällande "nuläget" (varmed förmodligen avses 1999). Där anges biltrafikarbetet i länet till 1.830.000 fordonskm i maxtimmen. En tumregel för att få fram en siffra för dygns-trafiken är att maxtimmens tal multipliceras med 12. Det ger 21.960.000 fordonskm per dygn. Per år blir det 8.015.400.000 fordonskilometer.
Dessa 3 leder skulle alltså innebära att biltrafiken ökar med 6% eller med ca 480 miljoner fordonskm per år.
Vidare finns det planer på att fortsätta byggandet av Norra länken i Nationalstadsparken. Några aktuella siffror över trafikökningen i detta fall är inte tillgängliga f n.
Den kraftiga trafikökning som blir en konsekvens av nya leder måste betecknas oacceptabel med tanke bl a på hälso- och miljöeffekter.
Till detta kommer att en sådan ökning av biltrafiken minskar kollektivtrafiken.
Men den utveckling som skisseras av stadsbyggnadskontoret och miljöförvaltningen - och som baseras på att pågående och beslutade vägprojekt och kollektivtrafikprojekt genomförs - medför betydligt större trafikökningar än så: Trafikarbetet år 2010 kommer att ha ökat med 16% vid låg ekonomisk tillväxt och med 27% vid hög tillväxt.
Detta är prognoser som inte får bli verklighet om regionen ska nå en hållbar utveckling. Slutsatserna måste bli att följande grundläggande åtgärder krävs:
- Stora satsningar på kollektivtrafiken.
- Avgifter på bilismen så att den åtminstone täcker sina egna samhällskostnader.
- Inga pengar till nya motorleder."
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-13 med förslag till yttrande över gatu- och fastighetskontorets förslag till budget för gatu-och fastighetsnämnden för år 2000 med beräkningar för åren 2001 och 2002 (bil § 258). Diarienummer: 039-806/99.
Ledamoten Åke Askensten (mp) lade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v), ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ordföranden ställde de två förslagen mot varandra och förklarade sig finna majoritet för förvaltningens förslag.
att besvara remissen med förvaltningens tjänsteutlåtande
Ledamoten Åke Askensten (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet:
"Vi reserverar oss mot beslutet eftersom vi yrkat att nämnden skulle besluta att uppvakta gatu- och fastighetsnämnden för bibehållande av busskörfälten på Sveavägen för buss 52. Bakgrund: Enligt uppgift från göran Gahm, tf chef på GFK, avser GFK att ta bort busskörfälten."
Ledamoten Åke Askensten (mp) anmälde ett särskilt uttalande från miljöpartiet:
"Det är utmärkt att GFK avser att prioritera de oskyddade trafikanternas säkerhet - följden bör bland annat bli sänkta hastigheter för biltrafiken, fler gågator och fler cykelbanor. Däremot är det negativt att fler garage planeras, att boendeparkeringplatser kan komma att omvandlas till platser för besöksparkering och att ineffektiviseringen av parkerings-övervakningen fortsätter - allt detta leder till ökad biltrafik och försämrad miljö."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-08-23 med förslag till yttrande över Café 52 & Co HB:s ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Café 52 & Co HB på Kungstensgatan 25 (bil § 259). Diarienummer: 621-822/99.
att som sitt yttrande avstyrka serveringstillstånd inom- och utomhus till klockan 01.00, samt
att tillstyrka servering inomhus till klockan 24.00 och utomhus till klockan 23.00
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-03 med förslag om delegation till förvaltningschefen att besluta om uppdrag till annan enhet i staden att genomföra upp-handlingar av ramavtal för inköp av varor och tjänster
(bil § 260). Diarienummer: 100-570/99.
att delegera till förvaltningschefen att besluta om uppdrag till annan enhet i staden att genomföra upphandlingar av ramavtal för inköp av varor och tjänster
Anmäldes rapport nr 2 gällande Stockholms Territoriella Sysselsättningspakt "Omstart för före detta företagare", diarienummer 546-872/99, och rapport nr 3 "Steget Ut", diarienummer 546-871/99, (bil § 262: 1-2).
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-08 med beredning av Bengt von Materns medborgarförslag om gångbro vid Norrtull (bil § 262). Diarienummer: 341-669/99.
Ordföranden Håkan Tenelius (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
att uttala sitt stöd för förslaget, samt
att hemställa om att gatu- och fastighetsnämnden beslutar att snarast anordna en provisorisk gångförbindelse vid Norrtull
"Socialdemokraterna stöder förslaget om att anordna en provisorisk gångförbindelse vid Norrtull. Det gör vi mot bakgrund av majoritetens oförmåga att ta ett beslut om att bygga Norra Länken. Precis som förvaltningen konstaterar så innebär de borgerligas långbänk i frågan om norra länken att den inte kan stå klar förrän år 2011/2012. Det är en skandal och innebär att de borgerligas brist på trafikpolitik kommer orsaka ett omfattande trafikaos, företagsflykt och särskilt stora miljöproblem för Norrmalms 60 000 invånare."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-08 med förslag till svar på skrivelse från Jan Valeskog (s) om Trafik- och gatumiljöplanen för Norrmalm (bil § 263). Diarienummer: 310-744/99.
att besvara skrivelsen med förvaltningens tjänsteutlåtande
"Det är bra att få denna sammanställning om vad som har genomförts i den gamla trafik- och gatumiljöplanen och vad som nu är på väg att genomföras. Åtskilligt i planen kan inte genomföras förrän kringfartsleder har byggts, framförallt Norra länken. Som vi tidigare uttalat är det tragiskt att majoriteten är beslutsinkompetent i dessa trafikfrågor.
Noterbart är att majoriteten har ändrat inriktning på ett par punkter utifrån tidigare gällande trafik- och gatumiljöplaner. Ambitionen att skilja på huvudgator och bostadsgator och att på de sistnämnda eftersträva en hastighetsbegränsning på 30 km/h har numera i praktiken frångåtts. Trafiken skall uppenbarligen stimuleras att gå på samtliga gator. Huvudgatorna är numera inte av särskild betydelse då majoriteten numera inte drar sig för att lägga hinder för trafiken på dessa gator, som t ex cykelbanor på Sveavägen, Birger Jarlsgatan och S:t Eriksgatan.
Utifrån den trafikplan som senare kommer att behandlas och beslutas i kommunstyrelsen blir det intressant att följa den vidare processen med de lokala trafik- och gatumiljöplanerna. Som framgår av vårt yttrande över trafikplanen finns det skäl för Norrmalmsborna att vara mycket oroliga över hur majoriteten kommer att hantera innerstadsmiljöerna i Stockholm ur trafiksynpunkt."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-02-09 med förslag till yttrande över stadsbyggnadskontorets förslag till tillägg till detaljplan för fastigheten Oxen Större 21 (bil § 265). Diarienummer: 311-852/99.
"Vi reserverar oss mot beslutet eftersom vi yrkat att nämnden skulle besluta
att meddela stadsbyggnadskontoret att nämnden anser att detaljplaneförslaget bör avslås. Den pågående processen, där gatumark överförs till fastigheter, bör stoppas eftersom den leder till att delar av staden byggs igen. Antalet butiker och restauranger är fullt tillräckligt i city."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-07 med rapport med anledning av Nuza Grönqvists medborgarförslag, som förvaltningen fått för beredning, gällande önskemål om en eller flera toaletter i Vanadislunden, (bil § 266). Diarienummer: 334-664/99.
att godkänna rapporten och lägga den till handlingarna
Återupptogs till behandling ett på sammanträdet 1999-08-19 återremitterat ärende med förslag till yttrande över stads-byggnadskontorets förslag till ny detaljplan för del av kvarteret Blästern (bil § 267). Diarienummer: 311-380/99.
Ledamoten Åke Askensten (mp) lade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Om en tillbyggnad sker ska det handla om bostäder. Efterfrågan på bostäder är stor i innerstaden. Att då bygga 10.000 kvm kontor är utmanande mot de bostadssökande. Ett av argumenten för att byggandet av Norra Länkens första etapp var att det därmed skulle bli en bättre miljö på Norra Stationsgatan vilket skulle kunna resultera i bostäder utmed gatan. Argumentet att verkstäder i kvarteret skulle vara störande för boende är egendomligt eftersom den verksamheten är störande också för de kontorister m fl som enligt förslaget ska arbeta i den aktuella fastigheten."
"Det är viktigt att arbetsplatsområden finns insprängda i stadens samtliga stadsdelar. I områden där kontor o andra
arbetsplatser dominerar, som t ex i city, är det väsentligt att öka andelen bostäder. I våra ytterområden där bostäder helt dominerar bör arbetet istället inriktas på att åstadkomma fler arbetsplatsområden. I denna del av Norrmalm är detta, i ärendet angivna område, en av de få arbetsplatsområden som finns. En stor försiktighet bör finnas med att i områden där störande verksamhet finns, eller kan komma att etableras, att också bygga bostäder. Det leder oftast till att småverkstäder eller annan mindre industriell verksamhet tvingas ut från området och det är något som motverkar den generella ambitionen att hela staden skall kunna erbjuda olika slag av arbetsplatser och boendemöjligheter."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-08-19 med rapport om beredning av skrivelse från Jan Valeskog (s) gällande plantering av vårlökar i stadsdelens parker
(bil § 268). Diarienummer: 342-743/99.
att godkänna rapporten
Anmäldes inkomna handlingar enligt förteckning (bil § 270).
Anmäldes tjänstemannabeslut enligt delegation från miljö- och områdesavdelningen gällande tillstyrkta alkoholserverings-tillstånd. Besluten redovisades på lista (bil § 271:1).
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-10 med förslag till nytt personuppgiftsombud enligt person-uppgiftslagen (bil § 272). Diarienummer: 020-883/99.
att utse IT-samordnaren Tony Johansson jämte nämndsekreteraren Ulf Johansson till personuppgiftsombud enligt person-uppgiftslagen, samt
att avsluta förre IT-samordnaren Kjell Ritters uppdrag som personuppgiftsombud
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-08-30 med redovisning av kösituationen i särskilda boendeformer maj till och med augusti 1999 (bil § 273).
Diarienummer: 530-950/99.
att godkänna redovisningen och lägga den till handlingarna
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-08-24 med förslag till beviljat bidrag till fritidsgårdsverksamhet vid Café Mikael under höstterminen 1999 med anledning av 1999-07-14 inkommen ansökan från S:t Matteus församling (bil § 274).
Diarienummer: 452-776/99.
att Café Mikael erhåller 100 Tkr till fritidsgårdsverksamhet under höstterminen 1999
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-01 med redovisning av läkemedelshanteringen i den kommunala och entreprenadstyrda vården med anledning av skrivelse från Annalisa Melin (s) (bil § 275). Diarienummer: 530-841/99.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) lade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
att godkänna redovisningen
att godkänna förvaltningens redovisning, samt
att därutöver anföra följande:
Vi kan konstatera, att man åtgärdat de väsentliga brister, som rapporterats, vad gäller läkemedelshanteringen inom Norrmalms äldreboende och därmed också höjt den medicinska säkerheten för de äldre. Vi kan också konstatera, att tidigare utarbetade rutiner nu formaliserats så, att all läkemedelshantering sker från originalhandling och alla uttag av narkotiska preparat
registreras i särskild narkotikajournal, som legitimerad sjuksköterska ansvarar för. Den praktiska lösning som man kommit fram till för läkemedelsordination via telefon med signerat faxmeddelande från ordinerande läkare visar dessutom, att moderna hjälpmedel kan bli viktiga även inom äldreomsorgen.
Vid nästa rapportering om den medicinska vården inom Norrmalms äldreboende önskar vi vid sidan av den vanliga informationen få ta del av:
Omfattningen av antal personer med formell och reell kompetens, som har delegation för läkemedelshantering"
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-07-06 med redovisning av nedskärningarnas effekter inom äldreomsorgen på Norrmalm 1999 med anledning av skrivelse från den social-demokratiska gruppen i stadsdelsnämnden (bil § 276). Diarienummer: 530-747/99.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) lade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v), ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet:
Redovisningen bekräftar den allvarliga situation som vi socialdemokrater har varnat för i samband med budget-behandlingen och vid den behandling av ärende om besparingar inom nämndens område som beslutades i april i år.
Redan innan dessa 10 miljoner kr drogs in från äldreomsorgen, enbart för halvåret 1999, visste vi att denna verksamhet är underbemannad. Vi vet att man t ex på sjukhemmen endast har fyra personal på 40 patienter efter kl. 16.00 på efter-middagarna. Det är i det närmaste omöjligt att klara matning och omvårdnad av så många, ofta sjuka patienter, med så lite resurser. Att då stoppa alla semestervikarier och vikarier vid korttidsfrånvaro, att använda samma personal på flera avdelningar samtidigt, att vakanshålla tjänster, att enbart ge vårdhavare hjälp under en kortare tid och att upphöra med extrahjälp till dessa samt även att ställa in viktig kompetens-utbildning, visar att Norrmalms äldreomsorg nu raskt försämras i kvalitet. Vi socialdemokrater hade en alternativ lösning till besparingar som skulle klarat äldreomsorgen från dessa ned-skärningar.
Som vi tidigare också konstaterat har bl a Norrmalms äldreomsorg haft användning för de 25 Mkr som den borgerliga majoriteten drog in från vår stadsdel i samband med att skatten sänktes."
Ordföranden Håkan Tenelius (fp) anmälde ett särskilt uttalande från majoriteten:
"Nämnden påminner om att de akuta sparåtgärderna inte var något som majoriteten såg fram emot att genomföra. De blev nödvändiga sedan det visat sig att den budget den nya majoriteten tog över efter valet 1998 var grovt obalanserad. Det är viktigt att vi snabbt får ekonomin i balans för att vi på längre sikt skall klara behoven i exempelvis äldreomsorgen. Om vi, som social-demokraterna föreslog, hade skjutit en del av besparingarna på framtiden hade vi haft ett sämre utgångsläge inför år 2000 än vad som nu är fallet."
"Tjänsteutlåtandet bekräftar farhågorna att den genomförda skattesänkningen skulle sänka kvaliteten på äldreomsorgen. Valrörelsens fagra ord om vård och omsorg är ett minne blott."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-07-05 med redovisning om systematisk dokumentation inom äldreomsorgen med anledning av uppdrag från majoriteten 1999-04-29
(bil § 277). Diarienummer: 539-625/99.
"De äldre i Sverige är idag en grupp, som är beroende inte endast av anhöriga, grannar och frivilligarbetare utan även av personal inom hemtjänst och sjukvård. Det gäller framför allt personer, som är 80 år och äldre. De som är beroende av andra på ett eller annat sätt, vill ej gärna framföra klagomål eller negativ kritik, i synnerhet ej av myndighetspersoner.
Vi bedömer det viktigt, att hemtjänstorganisationen inom Norrmalms stadsdelsförvaltning tar detta initiativ för att ta fram ett system, som möjliggör en kvalitetsbedömning av den vård och omsorg, som erbjuds, genom att dokumentera olika mätbara variabler. Vi inser också de nackdelar, som uppkommer. Pappersarbete tar tid, vilket påpekas av programstaben äldreomsorg. Det tar tid för personalen att få in nya rutiner. Man bör kanske därför överväga extra personal i ett övergångsskede för att undvika, att personalen flyr in i den "viktiga" dokumentationen för att undvika svårhanterligt arbete med de äldre.
Mer tid till vård, mindre pappersarbete och ökad trygghet, både för de äldre och för personal, har man konstaterat i ett projektarbete inom hemtjänsten i Karlskrona kommun. Man har där testat den senaste mobila informationstekniken till personer med trygghetslarm och kommit fram till resultat, som bör prövas i olika former för att vinna säkerhet, kvalitet och trygghet inom äldrevården samtidigt som trivseln ökat för personalen.
Vi vill föreslå ett studiebesök till Karlskrona kommun för att se, vad Norrmalms stadsdelsnämnd kan vinna kvalitetsmässigt och ekonomiskt genom användning av en programvara, som har special-anpassats efter de behov, som uppkommit vid exempelvis larm och vid hembesök. En fördel tycks vara, att personalen inte bara har tillgång till telefon och minidator, utan också till e-mail, fax och Internet, vilket visar sig vara mycket värdefullt för den som behöver olika typer av vårdinsatser."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-10 med uppföljning av Rådmanshemmet, S:t Petershemmet och Sabbats-bergshemmet enligt krav som staden ställer på vårdgivarna man har avtal med (bil § 278). Diarienummer: 539-882/99.
att godkänna uppföljningarna
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-08-26 med förslag till överenskommelse mellan Norra Stockholms sjukvårdsstyrelse och Norrmalms och Kungsholmens stadsdels-nämnder (bil § 279). Diarienummer: 510-168/99.
att godkänna inriktning, struktur och de överenskommelser för samverkan som redovisas i tjänsteutlåtandet
"Samverkan mellan olika huvudmän är av stor betydelse om vården och omsorgen ska bli bra inte minst för de tre grupper som tas upp i denna samverkansöverenskommelse med Norra Stockholms sjuvårdsstyrelse. Liknande samverkansöverenskommelser bör också träffas för andra grupper där ansvaret för att omsorgen och vården blir bra delas mellan stadsdelsnämnd och sjukvårds-styrelse. Sådana överenskommelser finns också på vissa områden och det är viktigt att erfarenheterna av tillämpningen av dessa tas tillvara. Vi utgår ifrån att så sker och att nämndleda-möterna kontinuerligt ges möjlighet att följa verksamhetens utveckling.
Det bör också betonas att för att samverkan ska bli bra, räcker det inte med en utbyggd samverkan på förvaltningsnivå, chefs-nivå och politikernivå. Minst lika viktigt är att en samverkan sker mellan de som direkt är verksamma i vårdarbetet. Det är också av vikt för att de olika yrkeskategorierna ska kunna få förståelse för sina respektive roller. Det oavsett om man arbetar i kommun eller landsting."
Föredrogs stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 1999-09-07 med redovisning av betyg för år 8 och 9 vårterminen 1999
(bil § 280). Diarienummer: 426-889/99.
Med anledning av att ledamoten Maud Sandstedt (m) lämnat sitt uppdrag som ledamot i Norrmalms stadsdelsnämnds sociala delegation förrättades val av ny ledamot och ersättare till delegationen.
att till ordinarie ledamot i sociala delegationen utse nuvarande ersättaren Ewa Schenström (m), samt
att till ersättare i sociala delegationen utse Anna Wahlund (m)
Anmäldes Länsrättens dom 1999-08-23 gällande Per Ola Larssons överklagande, laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) - KL, av stadsdelsnämndens beslut 1999-03-11 att godkänna stadsdelsförvaltningens lägesrapport om Verkstan
(bil § 282). Diarienummer: 041-133/99.
Ordföranden Håkan Tenelius (fp) påtalade behovet av referensgrupper som skall följa upphandlingen av verksamheter inom äldreomsorg respektive handikappomsorg.
att
Inriktningsmålen 2000Här är de inriktningsmål som Norrmalms stadsdelsnämnds majoritet har för verksamheten nästa år. Utifrån målen skall förvaltningen skriva ett förslag till verksamhetsprogram där effektmål anges och där de insatser som krävs för att nå målen beskrivs. Övergripande målStadsdelsnämnden skall inrikta sig på det som är den kommunala demokratins kärnområden:
kvaliteten inom äldreomsorg, handikappomsorg och skolorökad valfrihettrygg och ren stadsmiljöbättre näringslivsklimatDemokrati- alla medborgare på Norrmalm skall veta vilka möjligheter som finns att påverka nämndens beslut och arbete även mellan valen- all information som rör nämnden och som inte är sekretessbelagd skall finnas tillgänglig på enklaste och snabbaste sättFörskola och skola
Barn med behov av särskilt stöd
alla barn och ungdomar skall ges bästa möjliga förutsättningar inför vuxenlivetÄldreomsorg
Kultur, fritid och ideellt engagemang
Handikappomsorg
Försörjningsstöd, socialpsykiatri, missbruksfrågor
Näringsliv
Stadsmiljö
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) anmälde och överlämnade inriktningsmålen för socialdemokraterna:
1. Övergripande inriktningsmål
Socialdemokraterna på Norrmalm anser att fyra övergripande mål skall gälla för Norrmalms stadsdelsnämnd:
Därutöver vill stadsdelsnämnden slå fast fyra principer för hur nämnden/förvaltningen skulle bedriva sin verksamhet. Dessa principer skall beaktas i alla delar av förvaltningens arbete under 2000.
Demokrati och delaktighet.Stadsdelsnämndsreformen handlar om att vitalisera den lokala demokratin. Reformen i sig innebär inte med nödvändighet positiva demokratiska effekter, men den innebär ökade förutsättningar för en breddad demokratisk delaktighet. Framgången är beroende på hur nämnden och förvaltningen kan utnyttja dessa ökade förutsättningar.
Nämndens och förvaltningens arbetssätt måste präglas av ambitionen att få fler medborgare i stadsdelen informerade om, och engagerade i, de gemensamma kommunala angelägenheterna. En levande demokrati ställer krav på medborgarna som går utöver själva valdeltagandet. Demokratin är ett ständigt existerande gemensamt ansvar för alla medborgare. Genom stadsdelsnämnds-reformen blir det gemensamma ansvaret mer konkret och det blir lättare för medborgarna att delta i den politiska processen. Nämnden och förvaltningen måste skapa sådana arbetsformer så att det blir lättare för medborgarna att ta detta ansvar.
Arbetet för en ökad lokal demokrati måste drivas på flera fronter. Det handlar dels om den politiska ledningen (nämnden) och dess dialog med medborgarna (öppna sammanträden, politikerjourer, kontakt med föreningslivet m.m.). Det handlar om att information om den kommunala verksamheten skall vara lättillgänglig för medborgarna inom ramen för det nya medboragrkontoret. Det handlar också om brukarnas direkta inflytande över verksamheten i t ex dagis, skola och äldreomsorg. Det handlar också om att göra personalen mer delaktig i utformningen av verksamheten.
SamverkanFör att klara de kvalitativa och ekonomiska krav som ställs på stadsdelsnämnden krävs samverkan inom stadsdelen på flera plan. För det första mellan alla kommunala anställda i stadsdelen. För det andra mellan kommunen, andra offentliga myndigheter (främst, landstinget/CSSO, arbetsförmedlingen, försäkrings-kassan och polisen), föreningslivet, näringsidkarna och de enskilda medborgarna. Stadsdelens 59 000 invånare och de ca 2500 anställda utgör en enorm resurs, under förutsättning att vi får möjlighet att samverka på ett bra sätt.
Nytänkande och kreativitetDen svenska välfärdsmodellen har under åren visat sig skapa ett, i internationellt perspektiv, ovanligt jämlikt och humant samhälle. De senaste årens svåra ekonomiska situation inom den offentliga verksamheten har medfört nedskärningar i välfärdssystemet som kan hota jämlikheten och tryggheten i samhället. Trots att den ekonomiska återhämtningen gått fortare än någon kunnat hoppas på, innebär inte de förstärkta statsbidragen samt högkonjunkturen, att alla ekonomiska problem är lösta för kommunerna. Vi som vill bevara och utveckla den gemensamma välfärden måste därför ständigt finna nya lösningar och tänka kreativt för att klara de gamla välfärdsmålen i en ny tid med nya förutsättningar.
Stadsdelsnämnden ansvarar för en mycket stor del av den gemensamma välfärden, främst i form av omsorg och utbildning. För att vi skall kunna bevara denna välfärd i en ny tid, med en snäv ekonomisk situation och ständigt ökande krav på service av olika slag, krävs en ständig verksamhetsutveckling. Det krävs kreativitet och nytänkande, såväl hos de förtroendevalda som hos de anställda. Formerna för hur vi organiserar den gemensamma verksamheten är långt ifrån heliga, de övergripande målen för välfärdssamhället ligger dock fast.
Nämnden skall tydliggöra målen för verksamheten men de anställda måste vara delaktiga i hur målen skall uppnås.
Rättvisa, jämlikhet och jämställdhetDen ekonomiska, sociala och kulturella miljö som ett barn växer upp i är på många sätt avgörande för möjligheterna att få ett gott liv, ekonomiskt, socialt och kulturellt. En grundläggande uppgift för den kommunala verksamheten är att försöka utjämna dessa skillnader i förutsättningar mellan människor, att ge alla lika goda möjligheter för ett gott liv. Det handlar också om att ge män och kvinnor lika goda förutsättningar i samhället, vi har ännu inte uppnått ett samhälle med jämställd-het mellan könen. Det innebär att jämställdhetsaspekterna skall beaktas i samtliga lokala enheters verksamhetsprogram. Som en uppföljning på stadens centrala projekt om förkortad arbetstid bör frågan om arbetstidsförkortning tas upp i förhandlingar mellan förvaltningen och de fackliga organisationerna. Detta kan också bidra till att fler kan beredas arbete inom förvaltningen.
Lika möjligheter för alla, förutsätter att vi inte fördelar de offentliga resurserna lika till alla. Det är självklart att det barn som växer upp i en familj utan studietradition och utan en stimulerande språklig och social omgivning måste få mer stöd än ett barn som växer upp i en familj med ett överflöd av kulturellt kapital. Det är lika självklart som att ett barn med dyslexi måste få mer stöd än ett barn som kunde läsa när det började skolan.
Lika möjligheter för alla innebär att en medveten resurs-fördelning måste göras på alla nivåer i det kommunala systemet: i fullmäktiges beslut om fördelning mellan stadsdelsnämnderna, i stadsdelsnämndens beslut om fördelning mellan skolor (daghem, fritidsanläggningar osv), i rektorns beslut om fördelning av lärarresurser mellan klasser och i lärarnas beslut om hur han/hon skall satsa sin tid på olika elever. I alla dessa fördelningssituationer finns starka krafter för att de resurs-starka eleverna (dagisbarnen, osv) skall tilldelas mer resurser.
Nämnden vill därför sända ut ett tydligt budskap genom hela organisationen: resurserna skall i varje läge fördelas så att alla medborgare skall ges lika reella förutsättningar. Det förutsätter medvetenhet och tuffhet, eftersom det i många fall kommer att medföra impopulära beslut.
Ovanstående resonemang har tagit sin utgångspunkt i barnens situation, men motsvarande kan naturligtvis också sägas för andra delar av nämndens verksamhetsområde.
2. Inriktning - barn och ungdom övergripande
3. Inriktning - barnomsorg
4. Inriktning - skola och skolbarnsomsorg
5. Inriktning - fritid och kultur
6. Inriktning - social omsorg för barn
7. Inriktning - barn med funktionshinder
8. Inriktning - social omsorg för vuxna
9. Inriktning - försörjningsstöd
10. Inriktning - vuxna med funktionshinder
11. Inriktning - äldreomsorg
12. Inriktning - miljö och områdesfrågor
Inriktningsmålen avser både stadsdelsnämndens roll som remiss-instans i centralt beslutade frågor och de verksamheter som nämnden direkt ansvarar för.
Övergripande
Trafiken
Parkering
Cityfrågor
Grönytor
Renhållning och återvinning
Övrigt
13. Demokrati
Förutom de övergripande inriktningsmål för den demokratiska utvecklingen i stadsdelen som redovisas i inledningen så skall följande inriktningsmål gälla för 1999:
Ledamoten Åke Askensten (mp) anmälde och överlämnade inriktningsmålen från miljöpartiet:
Inriktningsmål för en demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar stadsdel:
Miljöpartiet föreslår att nämnden antar detta dokument.
INRIKTNINGSMÅL
Verksamheten ska huvudsakligen baseras på 4 områden för långsiktigt hållbar utveckling:
1. En demokratisk stadsdel, där alla får plasts och har en uppgift.
2. En socialt hållbar stadsdel med tryggare grund och bättre start för barn och ungdomar och en stadsdel med vård och omsorg till alla efter behov oavsett ålder, kön, handikapp eller etnisk bakgrund.
3. En ekologiskt hållbar stadsdel med anpassning till naturens
kretslopp, hänsyn till miljön och med bättre hushållning med resurser.
4. En ekonomiskt hållbar stadsdel som - i likhet med hela Stockholms stad - bygger sin verksamhet på att miljöstörande verksamheter ska kosta genom skatter och avgifter medan skatter och avgifter på arbete minskas.
Majoriteten i kommunfullmäktige (m, fp, kd, sp) har beslutat om en skattesänkning (40 öre) som inte motsvaras av någon motsvarande sänkning av skatter eller avgifter på vare sig miljöstörande verksamheter eller arbete. I stället vill majoriteten genomföra en politik som försämrar situationen för de sämst ställda och som genom bl a ökad bilism leder till sämre miljö för stockholmarna. Därför bör ett viktigt mål för
stadsdelsnämnden att förmå kommunfullmäktige att ta upp frågan om att återställa skatten till 1998 års nivå.
Det är också viktigt att den demokratiseringsprocess, som inleddes med stadsdelsreformen, får utvecklas. Nämnden bör arbeta för att kommunstyrelsen och därefter kommunfullmäktige beslutar att ge stadsdelsnämnderna beslutsrätt när det gäller detaljplaner, bygglov och upplåtelsefrågor.
Ökat inflytande generellt och inom skola, barnomsorg, arbetsliv m m.
¤ FN:s barnkonvention ska tillämpas i alla Norrmalms stads-delsförvaltnings verksamheter.
¤ Jämställdhetsarbete ska prioriteras.
¤ Stadsdelsnämnden ska behålla förslagsrätten för medborgare i stadsdelen.
¤ Stadsdelsnämnden ska verka för att stadsdelsnämnderna ska få ökat inflytande och bl a beslutanderätt när det gäller detalj-planer och andra viktiga frågor som berör den egna stadsdelen.
¤ Direktval bör ske till stadsdelsnämnderna. För att intresset ska koncentreras till de lokala frågorna bör detta val liksom val till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige inte genomföras samma år som riksdagsval.
¤ Folkomröstningar bör genomföras i stadsdelen om viktiga lokala frågor.
¤ Förbättrad jämställdhet är ett viktigt inslag i demokratiseringsprocessen.
¤ Föräldrarna ska ges ökat inflytandet inom barnomsorgen (t ex genom inrättandet av daghemsstyrelser, där även företrädare för personalen kan ingå) och inflytandet ska öka både för elever och föräldrar i skolan.
¤ Nämnden ska slå vakt om friskolorna.
¤ Invandrarbarnens språkinlärning ska förbättras.
¤ Fler kooperativ ska bildas inom stadsdelsförvaltningens verksamhet.
En ekologiskt hållbar stadsdelNorrmalms stadsdelsnämnd ska arbeta för att följande åtgärder genomförs:
¤ Snabb utbyggnad av cykelbanenätet.
¤ Gör Kungsgatan, Norrtullsgatan och hela Drottninggatan till gågator.
¤ Rusta upp Skeppsbrokajen till promenadstråk.
¤ Bättre städning av gator och torg.
¤ Fler avfallsbehållare, som töms oftare.
¤ Konstutställningar och fortsatt loppmarknad på Hötorget
¤ Upprustning av Sergels Torg utan överdäckning av plattan.
¤ Förläng spårvagnslinjen från Norrmalmstorg till Centralen.
¤ Minska störningarna genom att lägga bil- och busstrafiken i Valhallavägens mitt.
¤ Fler billiga p-platser för boende, färre för besöksparkering.
¤ Fler infartsparkeringar minskar biltrafiken i innerstan.
¤ Stopp för nya garage under Vasaparken och Tegnérlunden.
¤ Centralbron rivs och biltrafiken läggs i tunnel under Riddarfjärden.
¤ Stopp för farliga transporter genom innerstan. Transporterna av farliga ämnen till och från hamn- och oljeområdet vid Lilla Värtan förläggs till befintlig järnväg.
¤ 30 km i timmen i hela innerstan.
¤ Inga ledbussar på Rörstrandsgatan.
¤ Behåll busskörfälten på Sveavägen.
¤ Öppna inte Karlbergsvägen mot Norra Stationsgatan.
¤ Rädda Nationalstadsparken - stopp för motorleder och andra miljöskadliga byggen.
¤ Låt stadsdelsnämnden ta över parkskötseln och värna om vanligt folks rätt till stans parker.
¤ Fortsatt förbättrad städning inte bara i city.
¤ Storsatsa på trädplantering i hela stadsdelen.
¤ Mer grönska i Kungsträdgården.
¤ Utvidga Hagaparken in mot Stockholm och ordna planskild korsning vid Norrtull för gående och cyklister.
¤ Ingen parkering eller bebyggelse på våra skolors ytor.
¤ Intensifierad handikappanpassning av både den yttre och den inre miljön.
¤ Allergisanering av skolor, daghem och andra lokaler.
¤ Agenda 21-arbetet ska intensifieras
¤ Nämnden ska arbeta för att ge stadsdelsnämnderna beslutsrätt också när det gäller detaljplaner, bygglov och upplåtelse-ärenden.
En socialt hållbar stadsdelFör att Norrmalm ska bli en socialt hållbar stadsdel ska följande frågor drivas speciellt:
¤ Ökad satsning på äldreomsorgen och fler alternativ i boendet.
¤ Möjlighet till varierad servicenivå och kollektivt boende för äldre som inte vill bo ensamma.
¤ Kvalitet, värdighet och god vård också för de allra äldsta.
¤ Verksamheten med äldreombud ska utökas och bl a ska klagomål från äldre och deras anhöriga/närstående hanteras av äldre-ombuden.
¤ Ökat inflytande för elever och föräldrar i skolan.
¤ Ökat stöd till barn med särskilda behov.
¤ Allergisanering av alla miljöer där barn vistas.
¤ Fler vuxna runt barn i skolan och på daghemmen.
¤ Dagligt arbete eller annan sysselsättning för alla funktions-hindrade efter behov.
¤ Nylagad och god ekologisk mat på daghem, i skolor och servicehus.
¤ Hemlösa ska ha rätt till bostad.
¤ Funktionshindrade och psykiskt sjuka ska ha rätt till vård, boende och acceptans i samhället.
¤ Ökat inflytande för föräldrarna inom barnomsorgen
¤ De anställda i stadsdelsförvaltningen erbjuds att minska arbetstiden till 30 timmar i veckan.
¤ Ökad jämställdhet
¤ Tryggare stadsdel - fler närpoliser.
¤ Fortsatt kamp mot narkotikan.Ordföranden Håkan Tenelius (fp) presenterade ett förslag till skrivelse från Norrmalms stadsdelsnämnd till kommunstyrelsen med förslag till Citysatsning, diarienummer: 030-944/99.
att översända skrivelsen till kommunstyrelsen
att överlämna skrivelserna till förvaltningen för beredning
Anmäldes protokoll från Norrmalms handikappråds sammanträde 1999-09-06 (bil § 284).
Sekretess enl SekrL 7 kap, 4§
Sekretess enl SekrL 6 kap, 2 §