Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-06-23

Sammanträde 2004-06-23

Datum
Klockan
18:30
Plats
Brygghuset, Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N

Tema

Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock möjlighet att framföra synpu Läs mer...nkter och ställa frågor till nämndens ledamöter.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

4 Bordlagt ärende. Den framtida skolorganisationen på Norrmalm - genomförandeplan

Dnr: 403-346/2004

Stadsdelsnämnden godkände den 27 november 2003 inriktningen för arbetet med att minska elevkapaciteten i stadsdelens kommunala skolor. Nämnden gav förvaltningen i uppdrag att återkomma med en plan för genomförande.
I denna plan skulle också konsekvenserna av de olika förslagen utredas.

Förvaltningen föreslår att ett F-9 perspektiv ska prägla de pedagogiska verksamheterna och organisationen av skolenheterna, liksom integrering av fritidsverksamheterna i skolorna.
Förvaltningen föreslår också att kapacitetsminskningar görs i skolorna med ca 300 elever fram till 2010. Avvecklingen av friliggande lokaler motsvarar en minskning av hyreskostnaderna med 3,3 mnkr från 2007. Förslaget medför också att en ny förskola inrättas.

Förvaltningen föreslår att inga förändringar av Norrmalms upptagningsområden görs för närvarande.

Förvaltningen anser att de föreslagna förändringarna ger goda förutsättningar att bibehålla fortsatt hög kvalitet på undervisningen. Alla skolors pedagogiska inriktningar behålls. Genom att anpassa lokaler och organisation har förvaltningen och skolorna också bättre möjligheter att effektivt utnyttja resurserna och i framtiden möta förändrade ekonomiska förutsättningar.

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

5 Bordlagt ärende. Lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan-Roslagsgatan (Claes på Hörnet ) - hemställan till kommunstyrelsen

Dnr: 309-305/2004

Med anledning av ett medborgarförslag från Anna Oxenstierna om åtgärder i parken Claes på Hörnet har stadsdelnämnden 2003-12-18 beslutat att ge stadsdelsförvaltningen uppdraget att undersöka möjligheten till alkoholförbud i parken. Stadsdelsförvaltningen kan konstatera att denna möjlighet finns. Beslut i ärendet kan fattas i kommunfullmäktige efter hemställan från stadsdelsnämnden. Mot bakgrund av synpunkter på ordningen vid parken inkomna från allmänhet och verksamheter föreslår stadsdelsförvaltningen att stadsdelsnämnden hemställer hos kommunfullmäktige om ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun avseende parken vid Claes på Hörnet, syftande till lokalt förbud mot förtäring av alkohol i parken.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

6 Bordlagt ärende. Ny detaljplan för del av Sabbatsbergsområdet - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Dnr: 302-287/2004

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till ny detaljplan för en förskola på Sabbatsbergsområdet, vid korsningen Torsgatan- Sabbatsbergsvägen. Stadsdelsförvaltningen anser att förslaget är mycket väl anpassat till förskolans pedagogiska verksamhet. I likhet med slutsatserna i miljökonsekvensbeskrivningen bedömer stadsdelsförvaltningen att detaljplanen kan genomföras. Parallellt med detta bör man studera hur säkerheten såväl inomhus som utomhus ytterligare kan höjas med tanke på förskolans närhet till järnvägen.

Handläggare: vik . samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

7 Strategi för IT i skolan - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 403-399/2004

Strategin för IT i skolan har remitterats till samtliga stadsdelsnämnder samt utbildningsnämnden. Strategin ska ange riktning och ambitionsnivå för den utveckling av IT-lösningar som ska ske inom staden och i skolorna. Strategin syftar också till att på ett tydligt sätt integrera IT-frågorna med skolornas verksamhet och utgå från verksamhetens behov, tydliggöra ansvar och stadens målsättning med IT i skolan. Strategin ska resultera i konkreta handlingsplaner på olika nivåer.

Förvaltningen anser att det är bra med en gemensam e-strategi för Stockholms skolor med en tydlig ansvarsfördelning mellan staden, stadsdelsnämnderna och skolorna och att betoningen ligger på att IT inte är en isolerad fråga, utan är starkt sammanflätad med verksamheten, med dess behov och förutsättningar. Det kommer dock inte att vara möjligt på stadsdelsnivå och skolnivå att leva upp till strategin om inte staden centralt fullföljer sina åtaganden. Kopplingen mellan budgetbeslut och strategier/planer är alltid svårhanterbart. Det är därför ibland en fördel om strategier/planer inte innehåller nivåbeslut vad avser direkt resursåtgång.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

8 Ny skolplan - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 400-301/2004

Förslaget till ny skolplan har remitterats till bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd och grundar sig på de diskussionsunderlag som inkom vid första remissomgången som genomfördes under hösten 2003.

Förvaltningen anser att förslaget till ny skolplan är skrivet på ett tydligt och lättfattligt sätt. Förvaltningen ser positivt på att skolplanen lyfter fram och poängterar att skolan är en målstyrd verksamhet där de nationella målen ska vara i fokus. Det är bra att utvecklingsområdena språk, matematik, elevhälsa samt elev- och föräldrainflytande betonas. Förvaltningen känner dock viss oro för att inte kunna leva upp till målet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen på grund av förslaget till nytt resursfördelningssystem.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

9 Strategi för elevhälsa i Stockholms stad - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 400-391/2004

Förslaget till strategi för elevhälsa har bland annat remitterats till Norrmalms stadsdelsnämnd. Utbildningsnämnden har fått i uppdrag att i samverkan med stadsdelsnämnderna utarbeta förslag till strategi för elevvården i Stockholms stad. Syftet med en övergripande strategi i staden är att bidra till likvärdighet för alla barn och ungdomar.

Förvaltningen tycker att det är bra med en övergripande strategi för elevhälsan i Stockholm. Förvaltningen saknar dock en tydlig koppling till förskolans verksamhet och skulle helst ha sett att även förskolan omfattas av strategin.
Förvaltningen instämmer i att arbetet med elevhälsa bör ses som en del av skolans lärandeuppdrag och det samlade arbetet för en god hälsa. Förvaltningen anser att det är en god ambition att försöka styra upp arbetet med elevhälsa genom att ange ansvarsområden för skola, nämnd och kommun samt ange kvalitetsområden och kriterier för dessa. Skolorna måste dock själva få bestämma vilka slags insatser som behövs och vilka yrkeskategorier de vill satsa på utifrån skolornas lokala behov.
OMEDELBAR JSUTERING

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

10 Införande av flexibelt sportlov - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 403-226/2004

En motion från Magnus Hellström (m), ”Införande av flexibelt sportlov”, har bland annat remitterats till Norrmalms stadsdelsnämnd.

Skolans uppdrag är att ge eleverna de bästa förutsättningar att klara målen. Införandet av flexibelt sportlov kommer att påverka verksamheten i flera veckor varje år och förvaltningen befarar att detta kan komma att få konsekvenser för elevernas resultat, framför allt elever som är i behov av särskilt stöd. Organisationen och genomförandet att få till stånd tre-fyra valfria veckor varje år är också omfattande och kostsam. Sammantaget är de negativa konsekvenserna för skolverksamheten så omfattande att förvaltningen inte anser att flexibelt sportlov ska införas.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

11 Inför tillsvidaretillstånd för uteserveringar - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 307-379/2004

Ulla Hamilton (m) föreslår i en motion till kommunstyrelsen att stadens förvaltningar får i uppdrag att införa tillsvidaretillstånd för uteserveringar. Företagare skall på så vis slippa ansöka om nytt tillstånd varje år om förutsättningarna inte har ändrats. Stadsdelsförvaltningen anser att tillsvidarestillstånd begränsar kommunens möjlighet att tillvarata olika parters intressen. Det kan t.ex. innebära att privata fastighetsägare kan komma att hindras från att genomföra nödvändiga om- och tillbyggnader av sina fastigheter. Stadsdelsförvaltningen föreslår därför att motionen avstyrks.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

12 Förbättring av situationen för våldtagna kvinnor - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 502-292/2004

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av en motion från Désirée Pethrus Engström (kd) angående situationen för våldtagna kvinnor.
Hon föreslår att kommunstyrelsen ger socialtjänstnämnden i uppdrag att starta ett projekt i samverkan mellan olika instanser för att förbättra situationen och att projektmedel för detta avsätts i budget.
Stadsdelsförvaltningen är tveksam till förslaget och anser att ökad samverkan med berörda parter bör ingå i den ordinarie verksamheten och inte bedrivas i projektform. Förvaltningen kan inte bedöma om socialtjänstnämnden behöver utökade resurser för att uppnå detta.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

13 Ny detaljplan för fastigheten Oxen Mindre 14 och 25 (Franska Skolan) - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Dnr: 302-491/2004

DUKAS

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

14 Omstrukturering av servicehusen Dalagatan och Riddarsporrens hus B till seniorboende - genomförandeplan

Dnr: 300-446/2004

Kommunstyrelsen har den 12 maj 2004 beslutat om att omstrukturera servicehusen Dalagatan och Riddarsporren hus B till seniorboende med hyresrätt. I detta tjänsteutlåtande presenteras förslag till genomförandeplan för omstrukturering. För Dalagatan föreslås omstruktureringen vara klar den 31 juli 2004 och för Riddarsporren hus B den 31 oktober 2004.

Handläggare: utredare Christina Österling , 508 09 257

15 Omstrukturering och ombyggnad av Vasens äldreboende

Dnr: 504-420/2004

Utvecklingen visar på en fortsatt minskad efterfrågan på servicehuslägenheter samtidigt som det finns behov av att öka andelen platserna med inriktning mot demens inom befintligt bestånd. För att möta denna utveckling föreslår stadsdelsförvaltningen att en omstrukturering och mindre ombyggnation görs på Vasens äldreboende.

Handläggare: utredare Christina Österling , 508 09 527

16 Inrättande av daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning

Dnr: 505-214/2004

I verksamhetsplan för år 2004 konstateras att det finns behov av att inrätta en daglig verksamhet för utvecklingsstörda inom stadsdelen. Stadsdelsförvaltningen har nu arbetat fram ett förslag som innebär att en daglig verksamhet inrättas i Sabbatsbergsbyn.

Förvaltningen bedömer att den föreslagna verksamheten kan ta emot omkring tio arbets-tagare. Kostnaderna för verksamheten beräknas kunna täckas av den schablonersättning stadsdelsnämnden erhåller från staden centralt för insatser i form av daglig verksamhet.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

17 Inrättande av en förskola på Västmannagatan 29 - inriktningsärende

Dnr: 303-492/2004

I detta ärende föreslås att en förskola inrättas på Västmannagatan 29.

Handläggare: enhetschef Lars B Strand , 508 09 023

18 Mobbningsarbete i stadsdelens skolor - svar på skrivelse från ledamoten Nic Nilsson (s)

Dnr: 400-428/2004

Ledamoten Nic Nilsson (s) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden där förvaltningen ombeds redovisa skolornas arbete mot mobbning.

Skolorna har väl utarbetade rutiner och handlingsplaner för elevvårdsarbetet och arbetet mot mobbning och kränkande behandling. Skolorna samverkar med stiftelsen Friends som utbildar barn (kamratstödjare) och vuxna i förebyggande arbete mot mobbning och kränkande behandling. Skolorna genomför regelbundet elev- och föräldraundersökningar avseende trygghet och trivsel som följs upp och utvärderas. Eleverna har möjlighet att påverka sin arbetsmiljö genom främst klassråd, elevråd och elevskyddsombud (år 7-9).

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

19 Möjliggör åretruntsightseeing i Stockholm - svar på skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m)

Dnr: 399-330/2004

Biljettkiosken på Gustav Adolfs torg som ägs av City Sightseeing har fått höjd markupplåtselsavgift. Moderaterna i Norrmalms stadsdelsnämnd anser att verksamheten är hotad och tycker att förvaltningen skall samråda med Stockholm Visitors board och gatu- och fastighetskontoret för att möjliggöra åretruntsightseeing även i framtiden. Stadsdelsförvaltningen har fastställt avgiften i enlighet med gatu- och fastighetsnämndens riktlinjer. En sänkning av markupplåtelseavgiften är därför inte förenlig med kommunallagens likställighetsprincip. Varken Stockholm Visitors Board eller gatu- och fastighetskontoret avser att subventionera City Sightseeings markupplåtelseavgift.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

20 Förebygg skadegörelse i Vasaparken - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 003-430/2004

Ledamoten Anders Broberg (kd) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående skadegörelsen i Vasaparken där ett lekhus helt nyligen bränts ner. Anders Broberg (kd) föreslår att lekhuset ersätts med ett liknande hus och han vill också ha förslag på åtgärder för att förebygga framtida skadegörelse i parken.

Med tanke på den upprustning av Vasaparken som nu kommer att göras anser stadsdelsförvaltningen att det inte är motiverat att bygga upp ett nytt lekhus. Förvaltningen anser att frågan om att förebygga framtida skadegörelse bör tas upp i det drog- och brottsförebyggande råd som finns inom stadsdelen.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

21 Laga skateboardrampen i Vasaparken - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 399-328/2004

Stadsdelsnämndens ledamot Anders Broberg (kd) föreslår i en skrivelse att den trasiga skateboardrampen i Vasaparken lagas så att den går att använda fram till att den förestående upprustningen av lekplatsen är genomförd. Stadsdelsförvaltningen samtycker till Anders Brobergs förslag. Fritidsenheten har observerat skadan på skateboardrampen och meddelar att den kommer att lagas så snart som möjligt.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

22 Simkunnigheten i stadsdelens skolor - svar på skrivelse från Anders Broberg (kd)

Dnr: 499-432/2004

Ledamoten Anders Broberg (kd) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden där han föreslår att förvaltningen inför varje sommarlov redovisar andelen simkunniga barn i skolår 5.

Förvaltningen föreslår att antalet simkunniga elever i skolår 5 redovisas för nämnden i samband med årets kvalitetsredovisning för skolorna på Norrmalm.

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

23 Inför boendeparkering på Barnhusbron - svar på skrivelse från ledmoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 306-56/2004

Ledamoten Anders Broberg (kd) har i en skrivelse föreslagit att stadsdelsnämnden undersöker hur bussparkeringen på Barnhusbron har nyttjats. Anders Broberg vill även att möjligheten att ändra bussparkeringen till bilparkering för i första hand boende undersöks. Användningen av bussparkeringen på Barnhusbron är begränsad men väntas öka i samband med att bussterminalen på Norra Bantorget under 2005 försvinner. På försök tillåter nu gatu- och fastighetskontoret boendeparkering på en del av bron under kvällar och helger. Stadsdelsförvaltningen är positiv till försöket.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

24 Sammanslagning av klasser i Lilla Adolf Fredriks skola - svar på medborgarförslag samt skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 401-438/2004, 405-434/2004

I ett medborgarförslag föreslår en föräldragrupp att extra medel tillförs Lilla Adolf Fredriks skola så att en klass i år 1 inte behöver delas.

Ledamoten Anders Broberg (kd) föreslår också att extra medel tillförs till Lilla Adolf Fredriks skola, att en redovisning görs av hur information och medinflytande har skett kring ärendet samt hur läget för höstterminens start ser ut för samtliga skolor.

Förvaltningen anser inte att extra medel ska tillföras Lilla Adolf Fredriks skola för att behålla befintlig organisation. De enda medel som fördelas enligt behovsprövning är de för barn i behov av särskilt stöd. En omfördelning av detta anslag skulle dock innebära att andra skolor får mindre resurser till sina elever med dessa behov.

Förvaltningen anser vidare att skolledningen i Lilla Adolf Fredriks skola har vidtagit nödvändiga åtgärder för att skapa en långsiktigt hållbar organisation inom tilldelad budgetram. Skolledningen har informerat berörda föräldrar om situationen så snabbt detta har varit möjligt.

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell , 508 09 381

25 Inför snedparkering på del av Roslagsgatan - svar på medborgarförslag

Dnr: 303-244/03

Ett medborgarförslag från Göran Horn har inkommit om att inrätta snedparkering på del av Roslagsgatan. Beslut om snedparkering fattas av gatu- och fastighetsnämnden. Gatu- och fastighetskontorets riktlinjer för parkeringsfrågor anger restriktivitet i frågan med hänsyn till bl.a. inverkan på trafiksituationen. Framkomligheten för gång- och biltrafik försämras generellt och särskilt för personer med funktionshinder. Förutsättningarna för renhållning och vinterunderhåll försvåras väsentligt till följd av snedparkering. Stadsdelsförvaltningen anser därför inte att någon ytterligare sådan bör inrättas. I likhet med gatu- och fastighetskontoret anser förvaltningen att nya parkeringsplatser istället bör inrättas på kvartersmark.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

26 Alkoholservering i restaurang Fasching - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-392/2004

Restaurang Fasching på Kungsgatan 63 ansöker om ett tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten mellan klockan 11.00 och 04.00 onsdag-lördag inomhus. Ansökan sker med anledning av omprövning efter prövotid. Förvaltningen bedömer att ett serveringstillstånd enligt ansökan inte kommer att medföra några negativa konsekvenser i området. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Marie Andersson , 508 09 064

27 Alkoholservering i restaurang Martini - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-410/2004

Restaurang Martini som ligger på Norrmalmstorg 4 ansöker om ett tillstånd för att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten mellan klockan 11.00 och 03.00 både inom- och utomhus. Ansökan sker med anledning av ett ägarskifte. Förvaltningen bedömer att ett serveringstillstånd enligt ansökan inte kommer att medföra några negativa konsekvenser i området. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Marie Andersson , 508 09 064

28 Internkontrollsystem för Norrmalms stadsdelsnämnd

Dnr: 100-207/2004

För att utveckla den interna kontrollen som en del av stadens integrerade ledningssystem – ILS – har förvaltningen reviderat det internkontrollsystem som nämnden fattade beslut om i april år 2000. Internkontrollsystemet ska ligga till grund för nämndens årliga internkontrollplan.

Handläggare: controller Birgitta Dahlin , 508 09 066

29 Ändring av sammanträdestider för Norrmalms stadsdelsnämnd

Dnr: 002-473/2004

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

30 Ekonomisk månadsuppföljning för maj 2004

Dnr: 102-489/2004

Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. maj 2004. Det beräknade underskottet efter beslutade besparingsåtgärder uppgår till totalt 15,4 mnkr. Prognosen för anslag 1 visar ett nettounderskott med 5,4 mnkr och för anslag 2 ett underskott med 10,0 mnkr.

Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson , 508 09 077

31 Förvärv av bostadsrätter på Vanadisvägen 11

Dnr: 303-511/2004

Stadsdelsnämnden hemställer hos gatu- och fastighetsnämnden att staden förvärvar bostadsrätterna till de lägenheter som stadsdelsnämnden idag förhyr vid Vanadisvägen 11 som stödboende för socialpsykiatriska enheten.

Omedelbar justering

Handläggare: enhetschef Lars B Strand , 509´8 09 023

32 Anmälan av beslut fattade av tjänsteman enligt delegation

- Ansökningar om automatspelstillstånd
- Ansökningar om alkoholserveringstillstånd
- Tillstånd för anställd att som medföljare resa utomlands i tjänsten
- Tillstånd för anställd att resa utomlands i tjänsten
- Ledighet från ordinarie skolarbete för elever i Adolf Fredriks skola med anledning av studieresa
- Avslag på ansökan om projektbidrag

33 Anmälan av protokoll från lokala pensionärsrådet

34 Anmälan av inkomna handlingar

§172 Tema samt frågor och synpunkter från allmänheten

På detta sammanträde togs inget tema upp. Däremot hade allmänheten som vanligt möjlighet att framföra synpunkter och ställa frågor till nämnden.

Frågor och synpunkter från allmänheten

  • En mötesdeltagare, som företrädde föräldrarna till eleverna i klass 1 B i Lilla Adolf Fredriks skola, tog upp frågan om sammanslagning av klasser inför nästa läsår. Frågan diskuterades även på föregående nämndsammanträde där man beslutade att överlämna ärendet till förvaltningen för beredning. Föräldrarna har nu fått veta att beslutet om att dela klass 1 B kvarstår. Någon dialog mellan föräldragruppen och skolans ledning har enligt föräldrarepresentanten inte heller nu förekommit.
  • Stig Löfberg, som inkommit med ett medborgarförslag angående Luntmakargatan, redogjorde närmare för sitt förslag. Han ansåg bl.a. att renhållningen av gatan är under all kritik och att underhållet av både gatan och trottoarerna är mycket eftersatt. Han påtalade också att gatan med åren blivit alltmer trafikerad och menade att något måste göras för att minska trafiken.
  • En mötesdeltagare tog upp frågan om den parksoffa som tidigare stått vid Riddarsporrens äldreboende på Norrtullsgatan och som nu är borttagen. Hon menade att det finns behov av en soffa med tanke på alla äldre som bor i området. Ledamoten Ulla Dahl (mp) nämnde i anslutning till detta att även den parksoffa som tidigare funnits utanför f.d. Norrtulls sjukhus tagits bort. Stadsdelsnämnden gav förvaltningen i uppdrag att återkomma med besked om huruvida man åter kommer att ställa ut soffor på dessa båda platser.

§173 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum torsdagen den 1 juli 2004.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 25 maj 2004 justerats den 1 juni 2004.

§174 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde en skrivelse från moderaterna med anledning av förslag till nytt resursfördelningssystem.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde vidare ett förslag till gemensam skrivelse från stadsdelsnämnden till finansborgarrådet Annika Billström med krav på att förslaget till nytt resursfördelningssystem inte genomförs. Skrivelsen lades till handlingarna. Diarienummer 002-538/2004.

Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde följande skrivelser:

- Klargör läget för skolorna

- Brottsbekämpning på Norrmalm

- Barnens hälsa

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en övrig fråga.

Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende – Förvärv av nybildade bostadsrätter på Vanadisvägen 11. Ärendet kommer att behandlas som punkt 30 B på dagordningen.

§178 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 304-464/2004

Ett förslag om att anordna en hundrastgård i Observatorieparken anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

§179 Bordlagt ärende. Den framtida skolorganisationen på Norrmalm - genomförandeplan

Diarienummer 403-346/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2004, angående den framtida skolorganisationen på Norrmalm, återupptogs till behandling.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

    1. Stadsdelsförvaltningens genomförandeplan godkänns.
    2. Ombyggnad av lokaler i Lilla Adolf Fredriks skola för en förskoleklass med fritidshem godkänns.
    3. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att projektera för en successiv omdisponering av Mimerlokalen till förskola.
    4. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om 0,1 mnkr i beställarstöd och 0,5 mnkr för förprojektering av en förskola i Mimerlokalen.
    5. Ombyggnad av lokaler i Johannes skola hus A för att inrätta fritidshem godkänns.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
2. Att i enlighet med de förslag vi presenterade den 27 november 2003, undersöka möjligheter   till avknoppning och möjligheten för friskolor att ta över verksamheter och/eller lokaler.
3. Att se till att klasser/skolor splittras så lite som möjligt.
4. Att se till att det finns goda möjligheter för profilering och kvalitet i arbetet även efter omorganisationen.
5. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Ett effektivt lokalutnyttjande är viktigt för att så mycket som möjligt av skolans resurser ska kunna användas till undervisning. Speciellt viktigt är det i Norrmalm då lokalschablonen inte räcker till för att täcka de lokalhyror vi har. Därför har vi inga invändningar mot att förvaltningen föreslår neddragningar av kapaciteten eller försöker komma ur dyra lokaler. Dessa besparingsåtgärder får då inte gå ut över tillgängligheter för elever och personal med funktionshinder.

Besparingskraven på skolorna i Norrmalm kommer ju att öka kraftigt i framtiden om det föreslagna resursfördelningssystemet skulle bli verklighet, detta ställer nya krav eller för att citera förvaltningen "Genom att anpassa lokaler och organisation har förvaltningen och skolorna också bättre möjligheter att effektivt utnyttja resurserna och i framtiden möta förändrade ekonomiska förutsättningar". I det skolsystem vi arbetar för är det viktigt med elevers och föräldrars valfrihet mellan olika profiler och huvudmän.

Att elevernas inflytande över skolan i normalfallet skall ske i första hand gentemot rektorn är en följd av den frihet vi vill att varje skola skall ha.

Det känns lite märkligt att en klass i första årsklassen splittras vid Lilla Adolf Fredriks skola redan innan beslut om den nya skolorganisationen har tagits av nämnden. Hela syftet med den långa handläggningstiden för detta ärende var just att förankra förändringar och ge alla berörda god framförhållning. Vår åsikt är att, i största möjligaste mån, ska de som idag går i en klass få fortsätta i den nuvarande utformning av organisationen, medan den nya organisationen ska gälla nya elever.

§180 Bordlagt ärende. Lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan-Roslagsgatan (Claes på Hörnet ) hemställan till kommunstyrelsen

Diarienummer 309-305/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 april 2004, med hemställan till kommunstyrelsen om lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan-Roslagsgatan (Claes på Hörnet), återupptogs till behandling.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokratrena, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

1. Ärendet återremitteras.
2. Frågan om lokalt förbud mot alkoholförtäring i parken vid korsningen Surbrunnsgatan- Roslagsgatan behandlas i samband med översyn om en "ny stadsövergripande policy för alkoholförbud på gator och parker" som kommunstyrelsen beslutade om den 22 juni 2004.
3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Kommunstyrelsen beslutade igår att göra en stadsövergripande översyn av dessa frågor. Frågan om att göra "hela innerstaden som förbudsområde, med undantag för de friytor, grön- och parkområden, som kan befinnas lämpliga att undanta" kommer då att utredas. I denna process kommer samtliga stadsdelsnämnder och polismästardistrikt/närpolisområde, få inkomma med förslag till ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna som kan vara motiverade utifrån kommunstyrelsens beslut. I detta sammanhang kommer således stadsdelsnämnden att formellt tillfrågas om synen på alkoholförtäring i stadsdelens parker och då får nämnden göra en samlad bedömning av, och om, vilka parkdelar i stadsdelen som vi anser bör omfattas. Innan denna utredning och samråd är genomfört kommer inga ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna att ske i kommunfullmäktige.

§181 Bordlagt ärende. Ny detaljplan för del av Sabbatsbergsområdet - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 302-287/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för del av Sabbatsbergsområdet, återupptogs till behandling.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Ledamöterna Ellen Sääf-Bergqvist (s), Nic Nilsson (s), Hans Enroth (v) och Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med folkpartiets, moderaternas och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkande följande:

1.   Förvaltningens förslag godkänns i huvudsak.
2.   Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Det är mycket bra att en ersättningsplats för förskolan Kastanjebacken har hittats. Genom flyttning av Kastanjebacken möjliggörs byggandet av ett stort antal bostäder i området. Stadsdelen har även behov av förskoleplatser. Den valda platsen ligger nära nuvarande förskola vilket är bra. Byggnaden förläggs dock i den populära så kallade Äppellunden, i handlingarna betecknad som Klarahusets trädgård. Själva byggnadens placering är acceptabel, men den del av gården som föreslås förläggas i Äppellunden är ett högst olyckligt förslag.

Därför måste allt göras för att se om gården kan förläggas på sådant sätt att ytterligare intrång i Äppellunden inte sker. Äppellunden utgör nämligen en oas i området, och används flitigt av såväl boende som förskolor på pick-nick och annan social samvaro.

Om inga alternativ än det föreslagna visar sig möjliga måste annat likvärdigt grönområde, som fyller samma funktion, anläggas i området.

Störningarna från järnvägen löses bäst genom att hela spårområdet däckas över och bebyggs. Därmed skulle människor ges möjlighet att på ett enkelt sätt nå vattnet.

Reservation
Ledamöterna Ellen Sääf-Bergqvist (s), Nic Nilsson (s), Hans Enroth (v) och Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Planförslaget avslås och omstudering begärs av de andra möjliga alternativen med barns bästa satt i första rummet.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Vår skyldighet gentemot barn och föräldrar på Norrmalm är att idag bygga bästa möjliga förskolor på bästa möjliga platser. Det föreslagna läget är det sämsta ur barnens synpunkt. Förslaget innebär inte att barns bästa sätts i första rummet i enlighet med barnkonventionens tredje artikel och Stockholms mål att barnets bästa skall beaktas vid alla beslut som fattas.

Miljökonsekvensbeskrivningen visar att "sammantaget bedöms planförslaget medföra övervägande negativa konsekvenser". Det innebär att utomhus kan inte någon "tyst" sida uppnås. Luftkvaliteten är så dålig att "förskolans luftintag bör ur hälsosynpunkt placeras så långt bort från Torsgatan som möjligt". Genomförd riskanalys påpekar att det finns en ökad risk i området, men "att risken inte är så stor att planen inte kan genomföras".

Dessa konstateranden innebär att barns bästa har åsidosatts när planförslaget lagts fram. Därför kan förslaget inte godkännas.

Förslaget innebär också att lekytan delvis skulle förläggas till en fornlämning, en gravplats från 1800-talets senare del för fattighjon. Att ha detta som del av barnens utemiljö kan inte anses lämpligt.

Det finns fler studerade alternativ som Stadsbyggnadskontoret bedömer som möjliga för en förskola (Studiefrämjandets hus, Nya hemmet etc). Fördelen med dessa är att de inte låter utsätta barnen för lika stora besvär som i den föreslagna planen. Följer man barnkonventionens intentioner är förmodligen vilket som helst av dessa alternativ betydligt bättre än föreliggande förslag.

Särskilt uttalande
Ordföranden Jan Valeskog (s), anmälde med stöd av ledamöterna Roland Karlsson (s) och Carolina Gomez-Lagerlöf (s) samt folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd), ett särskilt uttalande av följande lydelse:

I samtliga projekt som skall genomföras bör alternativa lokaliseringar utredas. Detta har också skett i detta fall. Alternativa lokaliseringar på Sabbatsbergs-området är dock inte av olika skäl möjliga eller lämpliga som en ny förskola. Problemen med de alternativa förslagen till lokaliseringar är antingen att antalet avdelningar blir för få, att förskolegårdarna blir små eller dåligt anpassade och ej godkända för barn med rörelsehinder (p.g.a. kraftig lutning) eller att parkerings- och transportmöjligheterna vid och till förskolan ur trafik- och miljösynpunkt blir oacceptabla. Även problem med att kulturhistoriskt värdefulla trädgårdar och äldre parkdelar hotas inom Sabbatsbergsområdet, gäller för ett par av alternativen. Angeläget är också att projektet kan igångsättas snarast möjligt. Flera av de alternativa lokaliseringarna av förskolan riskerar också innebära betydande förseningar av hela Sabbatsbergsprojektet.

Miljökonsekvensbeskrivningen för den föreslagna förskolan vid korsningen Torsgatan-Sabbatsbergsvägen, och stadsbyggnadskontorets förslag på lösningar, visar att problemen med miljöbelastningen från trafiken på Torsgatan och det buller de förorsakar går att hantera på ett rimligt sätt. De miljökvalitetsnormer som gäller för partiklar och avgaser är mycket hårt satta. De är bestämda utifrån att varken riskera de vuxnas eller barnens hälsa. Platsen runt denna lokalisering klarar de hårt satta gränsvärdena. Bullerproblemen hanteras med bullerskärmar som föreslås sättas upp. Sammantaget kommer miljön, och inte minst förskolegården, bli fullt acceptabel och i realiteten bättre än många andra förskolor eller förskolegårdar i Stockholms innerstad.

Vad avser det nära avståndet, 45 meter, till järnvägen, är det ej heller i verkligheten något problem. Antalet farliga godsvagnar som rent teoretiskt skulle kunna påverka denna plats vid en olycka handlar om omkring 50 vagnar per år (med gas). Idag går det på denna sträcka 15 godståg per dygn. I princip alla dessa transporter går tidiga mornar eller sena kvällar. Det vill säga när förskolan är stängd. Orsaken till det är att spårkapaciteten i huvudsak används för persontransporter under dagtid (660/dygn) Godstågen passerar dessutom denna sträcka med 40 km/h. Risken för en olycka på denna sträcka är ur en riskanalyssynvinkel därmed i princip obefintlig.

Sammanfattningsvis anser vi att det är angeläget att denna förskola byggs så att föräldrar och barn kan få en förskola med hög kvalitet och väl anpassad för barnen i samband med att Kastanjebackens skola måste tas bort.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§182 Strategi för IT i skolan - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 403-399/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 4 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående strategi för IT i skolan, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

IT och datorer ska ses som ett pedagogiskt hjälpmedel bland andra. Det har länge funnits en övertro till datorn som universallösning på skolans problem, men datorn kommer aldrig kunna ersätta läraren eller läroboken. Därutöver bör det finnas tydliga pedagogiska mål för alla satsningen på IT och e-lärande i skolan.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§183 Ny skolplan - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 400-301/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående ny skolplan, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservationer
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsförvaltningen skulle ha beslutat följande:

  1. Förvaltningens förslag till beslut avslås.
  2. Stadsdelsnämnden tillskriver kommunstyrelsen och påtalar att om förslaget till nytt resursfördelningssystem genomförs så försämras kraftigt skolornas möjlighet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen.
  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Övergripande
Det är, precis som förvaltningen påpekar, oerhört allvarligt om förslaget till nytt resursfördelningssystem drivs igenom av den röd-gröna majoriteten. Det kommer att äventyra skolornas möjlighet att leva upp till målet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen i skolplanen. Det faktum att Norrmalm i förslaget till resursfördelningssystem får lika mycket i ersättning i tilläggsbelopp som Östermalm trots att Norrmalm har 1000 fler elever är helt orimligt och visar hur feltänkt förslaget är. Förslaget tar inte heller hänsyn till innerstadsskolornas höga hyreskostnader för de s.k. Palatsskolorna. Förslaget till resursfördelningssystem tar alldeles för lite hänsyn till de individuella svårigheterna barn kan ha oavsett familjens ekonomi och föräldrarnas utbildningsnivå. Det gäller till exempel inlärningssvårigheter och neuro-psykiatriska funktionshinder. Enligt förvaltningen finns ett relativt stort antal barn på Norrmalm med neuro-psykiatriska diagnoser.

De förslag till kraftiga neddragningar inom skolan, i kombination med de av den röd-gröna majoriteten aviserade åtstramningen i stadens budget för nästa år, hotar skolornas möjlighet att se till att alla elever som behöver hjälp skulle lämnas vind för våg i en socialdemokratiskt styrd kommun.

Skolplanen anger inte heller vilken värdegrund som ska ligga till grund för skolans arbete. I likhet med vad som skrivs om värdegrunden i Läroplanen bör stadens skolplan innehålla en beskrivning om att skolans arbete skall förankras och förmedla en tydlig värdegrund.

Kunskap är målet
Grundskolans viktigaste uppgift är att lära alla elever att läsa, skriva och räkna. Målsättningen är att alla stockholmselever ska lämna grundskolan med goda kunskaper i svenska, engelska och matematik. Det är inte acceptabelt att var femte elev lämnar grundskolan utan att kunna skriva en sammanhängande text eller läsa en bok.

De elever som har svårt att nå skolans kunskapsmål måste få extra stöd, hjälp och tid, t ex ett extra år i grundskolan. Att alla gymnasieelever ska bli högskole-behöriga är ett olyckligt och orimligt mål. I stället bör särskilda yrkesinriktade program skapas för elever som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet. Därutöver bör en modern lärlingsutbildning skapas, där eleverna tillbringar en del i skolan, en del i arbetslivet.

Individualisera undervisningen
Att ge alla elever goda baskunskaper kräver individualisering av undervisningen. Dagens skola bygger på att alla elever läser samma ämnen, i samma takt under lika lång tid. I praktiken har det blivit en övergripande målsättning att alla barn ska gå nio år i grundskolan, inte att alla elever ska lämna grundskolan med goda kunskaper.Studietiden måste få variera med elevernas förkunskaper, uppnådda resultat och motivationsgrad. Individuellt anpassad studietakt innebär också att de elever som har svårt att nå skolans kunskapsmål får mer tid, till exempel med ett extra år i grundskolan. Andra stödåtgärder som bör införas är läxhjälp samt helg- och sommarundervisning. Även stödundervisningen på skoltid bör utvecklas. Några elever behöver särskilda undervisningsgrupper.

Samhället får aldrig se det som ett problem att elever som har möjligheten går snabbare fram för att få ytterligare stimulans och fördjupade kunskaper. I Stockholm har särskilda profilklasser inrättats för studiemotiverade elever. Gymnasieelever som under gymnasietiden vill läsa in universitetskurser har i Stockholm getts denna möjlighet.

Under den förra mandatperioden infördes betygsintagning till gymnasieskolan i Stockholms stad. Betygsintagningen har inneburit att innerstadsskolorna inte längre är reserverade för elever som råkar bo i närheten. Betygsintagningen har lett till att fler elever än tidigare kommer in på sitt förstahandsval, men också till att fler elever med invandrarbakgrund nu ges chansen att läsa vid de mest populära gymnasieskolorna i innerstaden. Betygsintagning är mer rättvist än t.ex. lotteri eller den s k närhetsprincipen och skall därför ligga fast.

Att ställa krav är att bry sig
Skolan måste ställa tydliga kunskapskrav på eleverna. Alla elever kan bli godkända i de viktigaste ämnena om kraven görs tydliga, kontrolleras med utvärderingar, kommuniceras med hemmen och stöttas upp med extra insatser där sådana behövs.

Allt för många elever når inte skolans kunskapsmål. Om en elev inte uppnått kunskapsmålen sänder betyg och skriftliga omdömen en tydlig signal att den berörda eleven behöver extra stöd och hjälp. Både eleven och elevens föräldrar, lärare och rektor behöver dessa signaler tidigare än i slutet av grundskolan. Skriftliga omdömen bör därför ges redan från förskoleklassen; betyg bör ges i fler steg redan från mellanstadiet.

Särskilda stockholmsprov i svenska, engelska och matematik infördes för stadens grundskoleelever under den förra mandatperioden. Proven fungerade som garanter för kunskapskravens likhet och utbildningens kvalitet. Socialdemokraternas beslut att avskaffa stockholmsproven måste rivas upp.

Ordning och reda redan i skolan
Ingen ska behöva vara rädd för att gå i skolan. Alla instanser inom skolväsendet, från lärare och föräldrar till ansvariga politiker, måste tydligt visa att mobbning, hot och våld aldrig är acceptabelt. Som skolpolitiker måste vi ge lärare och rektorer de sanktionsmöjligheter som krävs för att möjliggöra en trygg och säker studiemiljö på våra skolor.e elever som gjort sig skyldiga till grova kränkningar eller våldshandlingar måste som sista åtgärd kunna flyttas från skolan där mobbningsoffret går. Det får under inga omständigheter vara så att eleven som utsätts för mobbning tvingas byta skola.

Skolk är också ett växande problem i många skolor som gör det svårt att bedriva en meningsfull undervisning. Ett sätt att motverka skolk är att skriva in frånvaro i terminsbetygen. I tidigare årskurser ska föräldrarna regelbundet få skriftlig information om sina barns frånvaro, men närvarokravet måste också hävdas i gymnasieskolan. För att få betyg ska eleven ha varit närvarande på lektionerna. Såväl lärare, skolledare som politiker måste ge tydliga signaler att skolan inte är ett "öppet hus" där elever kan komma och gå som de vill.

Höj läraryrkets status
Läraren är elevernas viktigaste resurs. Ingen annan faktor är så viktig för skolans kvalitet som en kompetent och välmotiverad lärarkår. Läraryrkets status har dock successivt försämrats och alltför få ungdomar kan idag tänka sig bli lärare. För att höja läraryrkets attraktionskraft måste staden vidta åtgärder. Det behövs fler karriärvägar, högre löner, fler utvecklings- och fortbildningsmöjligheter, fler lektorat och en särskild lärarlegitimation.

Stockholms grundskolor måste ges en självständigare ställning. Rektor och lärare ska ha ansvaret för att läroplanens mål nås, kommunen ska ge vissa övergripande riktlinjer och ekonomiska resultat.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsnämnden tillskriver kommunstyrelsen och påtalar att om förslaget till nytt resursfördelningssystem genomförs försämras kraftigt skolornas möjlighet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Det är, precis som förvaltningen påpekar, oerhört allvarligt om förslaget till nytt resursfördelningssystem drivs igenom av den röd-gröna majoriteten. Det kommer att äventyra skolornas möjlighet att leva upp till målet att ge alla elever de förutsättningar de behöver för att nå målen i skolplanen. Det faktum att Norrmalm i förslaget till resursfördelningssystem får lika mycket ersättning i tilläggsbelopp som Östermalm trots att Norrmalm har 1000 fler elever är helt orimligt och visar på hur feltänkt förslaget är. Förslaget tar inte heller hänsyn till innerstadsskolornas höga hyreskostnader för de så kallade Palatsskolorna. Förslaget till resursfördelningssystem tar alldeles för lite hänsyn till de individuella svårigheterna barn kan ha oavsett familjens ekonomi och föräldrarnas utbildningsnivå. Det gäller till exempel inlärningssvårigheter och neuropsykiatriska funktionshinder. Enligt förvaltningen finns ett relativt stort antal barn på Norrmalm med neuropsykiatriska diagnoser.

Visst är det välkommet med ett ständigt pågående samtal om skolan mål, resultat och utveckling. Men den nu gällande skolplanen för Stockholms kommunala skolor antogs av kommunfullmäktige så sent som den 19 juni 2000. Arbetet med att förverkliga ambitionerna i denna pågår i staden och resultatet är att stadens skolor fortsatt förbättra måluppfyllelsen. Ändå väljer socialdemokraterna att riva upp och börja om på nytt. Nya planer och policydokument är knappast vad skolan framförallt behöver. Istället bör arbetet med att förverkliga intentionerna i den gällande skolplanen intensifieras.
Dagens skolpolitik är förödande för många elever - otillräckligt lärande, kravlöshet och bråk och stök – och är därför oförenlig med det moderna kunskapssamhällets krav. Det behövs en radikal omläggning av politiken.

Vi är övertygade om att lärandet stärks om vi ser den enskilde eleven. Därför vill vi ge varje elev och dennes föräldrar valfrihet och verkligt inflytande. På samma sätt ska lärare och skolledare ges frihet att avgöra hur de bäst hjälper till. Vår skolpolitik sätter barnens kunskaper i centrum och betonar tydligare föräldrars, elevers och lärares ansvar. Friheten att välja är grundläggande för att åstadkomma detta.

Våra politikers insats är också viktig, men måste förändras. Deras ansvar är det övergripande. Att se till att resurserna finns. Att dessa resurser når de elever som behöver dem bäst. Samt att ge frihet år föräldrar, elever och de professionella i skolan att utifrån vad som är bäst för varje elev nå de mål som politiken formulerat och framöver måste ta ett större ansvar för att följa upp.

Vi är övertygade om att detta är vägen mot en bättre skola. En skola där alla kan bättre: elever, lärare och skolledare. Och där politikerna också blir bättre på att leva upp till medborgarnas rättmätiga krav.
Skolans främsta uppgift ska vara att förmedla kunskaper. Gemensamt för alla skolor ska därför vara:
- att lärandet och kunskapen står i centrum
- att förväntningarna på elevernas prestationer är höga
- att samtliga elever uppnår uppställda kunskapskrav
- att föräldrarnas engagemang tillvaratas samt,
- att det finns goda ledare och inspirerande och kunniga lärare.


Varje skolmiljö måste präglas av lärande, skapande, trygghet, humanistiska värderingar, ordning och reda. Mobbning, droger och andra hot mot elevernas säkerhet och hälsa ska aldrig tolereras.

Men barn är inte lika. För att skapa motivation och för att tillvarata varje elevs fulla potential måste pedagogik och inriktning kunna skilja sig åt mellan olika skolor, oavsett om dessa är privata eller kommunala. Det är också en förutsättning för lärare och skolans ledare skall kunna ta sitt professionella ansvar. Skolor måste tillåtas vara olika, självständiga och förändringsbenägna.

Resurser måste tilldelas skolor på ett likvärdigt sätt. Likaså måste skolor utvärderas på ett likvärdigt sätt. Pengarna bör följa eleven och skickas direkt till skolan, oavsett huvudman. Resurserna till den enskilda skolan görs därmed helt beroende av föräldrars och barns fria val av skola. Därigenom skapas tydliga incitament till kvalitetsutveckling och goda lärarprestationer.

Föräldrarna har huvudansvaret för att tillsammans med sina barn fritt välja den skola som passar det egna barnet bäst. De enskilda skolorna, dess ledning och lärare, ska självständigt kunna välja pedagogik och hur man väljer att arbeta. I deras ansvar ligger att samtliga elever stimuleras till bästa möjliga studieresultat. I lärarnas ansvar ligger även att ta tillvara föräldrarnas ansvar, unika förutsättningar och engagemang för att de egna barnen ska lyckas. Eleverna har naturligtvis huvudansvaret för sitt eget lärande. Förutsättningen för kloka och genomtänkta val är i sin tur god information om elevers och skolors prestationer.

Politikens roll bör därför renodlas till att ställa tydliga kunskapskrav, att via skatter finansiera skolan, att utvärdera de uppnådda resultaten samt inte minst att säkerställa att elever, föräldrar, lärare och skolledare ges tillgång till information och underlag inför de viktiga beslut och val dessa får makt och ansvar att fatta. Väsentligt är även att politiken radikalt minskar den byråkrati som idag detaljstyr de kommunala skolorna och prioriterar om resurser till undervisning och utvärdering.

Däremot ska politiken inte detaljstyra skolan; inte lägga sig i pedagogik, skolans arbetsformer, lokalval eller IT-användning; inte göra någon skillnad mellan val av juridisk form eller huvudmannaskap, exempelvis huruvida skolan är offentlig eller privat, drivs som aktiebolag, ideell förening eller stiftelse; inte blanda ihop sin roll som uppdragsgivare och sin roll som utförare av utbildning.

Med denna skolpolitik kommer skolorna att konkurrera om föräldrars och elevers förtroende att få ta ansvar för elevernas lärande. Det kommer att stimulera till kvalitetsutveckling och goda lärarprestationer.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§184 Strategi för elevhälsa i Stockholms stad - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 400-391/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående strategi för elevhälsa i Stockholms stad, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§185 Införande av flexibelt sportlov - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 403-226/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående flexibelt sportlov, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§186 Inför tillsvidaretillstånd för uteserveringar - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 307-379/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående införande av tillsvidaretillstånd för uteserveringar, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Motionen bifalls.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    I stället för att se misstänksamt på näringsidkare måste man ha en generös attityd. Låt istället tillståndsgivare meddela näringsidkaren en viss tid innan uteserveringssäsongen börjar i fall förändringar i tillståndet måste göras.

§187 Förbättring av situationen för våldtagna kvinnor - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 502-292/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 2 juni 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående förbättring av situationen för våldtagna kvinnor, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ärendet bordläggs.

§188 Ny detaljplan för fastigheten Oxen Mindre 14 och 25 (Franska Skolan) - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 302-491/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 16 juni 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för fastigheten Oxen Mindre 14 och 25 (Franska skolan), förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§189 Omstrukturering av servicehusen Dalagatan och Riddarsporrens hus B till seniorboende - genomförandeplan

Diarienummer 300-446/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2004, med anledning av omstrukturering av servicehusen Dalagatan och Riddarsporren hus B till seniorboende, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

    1. Stadsdelsförvaltningens genomförandeplan för omstrukturering av servicehusen Dalagatan och Riddarsporren hus B till seniorboende godkänns.
    2. En ny organisatorisk hemtjänstenhet inrättas från den 1 juli 2004.
    3. Stadsdelsnämnden ger stadsdelsdirektören i uppdrag att förhandla om avveckling av hyreskontrakten för servicehusen Dalagatan och Riddarsporren hus B.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

    1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns i huvudsak.
    2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Stockholms stads boenden för äldre står inför en ny period av omvandling. Under den förra mandatperioden skedde en kraftig satsning på boenden med heldygnsomsorg, där över 500 nya platser tillskapades. För att öka mångfalden föreslås nu en omvandling av vissa servicehus till seniorbostäder.

Omvandlingen motiveras av en förändrad efterfrågan på olika typer av boende för äldre. Samtidigt som efterfrågan ökat på seniorboenden med hyresrätt, finns en överkapacitet av bostäder i stadens servicehus. En omvandling som beror på och motiveras av besparingsbehov i stadsdelarna, där människor med behov av boende i servicehus eller av vårdboende plötsligt skall klara sig i egna seniorbostäder, kan aldrig accepteras. Mellan åren 1998 och 2003 ökade Stockholms stads anslag till äldreomsorgen med 1,5 miljarder. Inför budgetåret 2005 står verksamheten inför en dramatisk nedskärning – endast 13 miljoner tillförs äldreomsorgen jämfört med 2004. Det svåra ekonomiska läget innebär stora risker för en mer restriktiv biståndsbedömning, något som redan givit avtryck i flera stadsdelar. Att stadsdelarna på detta sätt tvingas höja ribban ytterligare för vem som beviljas särskilt boende är mycket allvarligt.

Uppstår tomma platser i servicehusen på grund av en mer restriktiv bistånds-bedömning, föreligger inte skäl att omvandla servicehus till seniorboende. En omvandling kan endast anses vara motiverad om människor i behov av service-husboende fått detta beviljat, och det trots detta finns tomma platser.

Vi vill också understryka betydelsen av att den förestående omvandlingen ska omfatta vissa servicehus, alternativt delar av servicehus. Någon omvandling av hela servicehusbeståndet kan aldrig bli aktuellt.

Omvandlingen av servicehus till seniorbostäder ökar möjligheterna till nyanser i boendet för äldre. Under den förra mandatperioden ökade valfriheten genom att staden öppnade för en mångfald av utförare inom äldreomsorgen. Nu kan den mångfalden bli ännu större, genom att antalet servicenivåer i boendet ökar.

I samband med detta är det viktigt att understryka betydelsen av nyanser även i de hittills existerande boendeformerna för äldre. På många håll har gränserna mellan servicehus, ålderdomshem och sjukhem närmast suddats ut, När stadsdelarna nu får möjlighet att omvandla delar av servicehusbeståndet bör även en översyn göras i detta ärende. Omvandlingen av vissa servicehus till seniorbostäder får inte leda till att människor med ett stort omsorgsbehov får se sitt boende omvandlas till seniorboende där man förväntas klara sig på egen hand. Det måste finnas tillräckligt många platser kvar i servicehusen för att täcka denna efterfrågan. Människor med behov av en högre omsorgsgrad än servicehusen erbjuder, måste erbjudas plats i de särskilda boendeformerna med heldygnsomsorg.

Omvandlingen av vissa servicehus till seniorbostäder måste ske på ett sätt som inte missgynnar enskilda alternativ och därmed äventyrar mångfalden av äldreboenden i Stockholm. En oroande tendens är att stadsdelarna pekar ut just upphandlade privata alternativ som tänkbara omvandlingsobjekt. I enstaka fall har denna utveckling redan påbörjats (som Gröndals servicehus).

Det är också angeläget att omvandlingen inte leder till en minskning av det totala antalet bostäder för äldre. Behovet av olika typer av bostäder för äldre människor är fortfarande stort, och det är principiellt viktigt att stadens seniorer inte känner att de hus som en gång byggts för dem inte permanent omvandlas till bostäder för helt andra grupper. De förslag som hittills väckts i de flesta stadsdelar, liksom i den kommunala bostadsbolagen, om att omvandla servicehusen till annat än seniorboende, strider mot principen att boende för äldre ska förbli reserverade för denna grupp, om än i nya former.

Innan en omvandling sker ska staden säkerställa att den framtida användningen av lägenheterna reserveras för seniorer.

Det är också angeläget att beslut om omvandling fatts av kommunstyrelsen. Servicehusen, liksom övriga äldreboenden, ska ses som en gemensam resurs för staden. Beslut om avveckling eller förändring av beståndet ska ske på en stads-övergripande nivå, där man tar hänsyn till behovet att olika typer av boenden ur ett stadsövergripande perspektiv.

Seniorbostäderna ska fördelas efter en kö, och inte genom biståndsbedömning. I likhet med övrig äldreomsorg ska det vara möjligt att välja boende i hela staden, oavsett i vilken stadsdel man bor. Flera stadsdelar har i sina remissvar betonat vikten av förtur för stadsdelens egna invånare, något som inte kan accepteras. Ett sådant system skulle kunna få mycket märkliga effekter, eftersom tillgången på seniorbostäder med all sannolikhet kommer att variera kraftigt mellan stadsdelarna.

Utredningen om omstruktureringen pekar också på att antalet äldre människor under en 15-årsperiod kommer att vara lägre än idag, sett över hela staden. Det är angeläget att påpeka att detta i mångt och mycket rör sig om ett innerstads-fenomen. I många stadsdelar, främst i stadens västa delar, ökar istället behovet. Den ökade tillgången på platser i särskilda boenden är också ett tidsbegränsat fenomen. Inom 20 år vänder behovskurvorna kraftigt uppåt, ett faktum som man redan nu måste observera och ha beredskap för.

USK:s befolkningsframskrivningar, som i hög grad ligger till grund för planeringen av äldreboenden, bygger till viss del på antagandet om en allt friskare äldre befolkning. I november 2003 presenterades nya forskningsrön från Äldreforskningscentrum (ARC) som tyder på motsatsen – vi blir inte friskare, utan sjukare, i slutet av livet. Detta innebär att USK:s nuvarande prognoser kan visa sig felaktiga, vilket i sin tur får allvarliga konsekvenser för dimensioneringen av framtidens äldreomsorg. I de prognoser som ligger till grund för servicehusomvandlingen bör staden därför vara mycket försiktig med prognoser som baserar sig på beräkningsmetoder med en "friskare" befolkning.

De stopp- och avvecklingsbeslut för äldreboenden som under våren genomförts minskar snabbt beståndet av platser. Att avveckla går snabbt, men att bygga nytt och att utveckla tar tid. Därför ar det angeläget att avvecklingar och stopp för planerade nybyggen tas upp till beslut i genomförandegruppen för utbyggnad av särskilda boendeformer. Annars är risken stor att avvecklingsbeslut, som av stadsdelarna ses som isolerade företeelser, får allvarliga konsekvenser i form av en kraftig minskning av det totala beståndet. Det tillfälligt ökade platsantalet i förhållande till antalet äldre utgör dessutom en ypperlig grund för kvalitets-utveckling och fler nyanser i boendet.

I detta ärende är det dessutom extra viktigt att information ges och personlig kontakt tas med både de boende och deras anhöriga, i god tid innan boendeförändringarna. Att inte få bo kvar i sin servicelägenhet är en stor påfrestning för de äldre. Vi vill också understryka att dokumentationen måste skötas på ett fullgott sätt, för var och en av de boende, vid de planerade förändringarna.

 

§190 Omstrukturering och ombyggnad av Vasens äldreboende

Diarienummer 504-420/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2004, angående omstrukturering och ombyggnad av Vasens äldreboende, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Omstrukturering och ombyggnad på Vasens äldreboende godkänns.
  2. Ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att genomföra en projektering för ombyggnad av Vasen plan 1 enligt tjänsteutlåtandet.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

I detta ärende är det extra viktigt att information ges och personlig kontakt tas både med de boende och deras anhöriga, i god tid före boendeförändringarna. Att inte få bo kvar i sin lägenhet är en stor påfrestning för de äldre.

Vi vill också understryka att dokumentationen måste skötas på ett fullgott sätt, för var och en av de boende, vid de planerade förändringarna.

§191 Inrättande av daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning

Diarienummer 505-214/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 maj 2004, med förslag till inrättande av daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Daglig verksamhet inrättas i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
  2. Ersättningsnivåer fastställs i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§192 Inrättande av en förskola på Västmannagatan 29 - inriktningsärende

Diarienummer 303-492/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 juni 2004, med förslag till inrättande av förskola på Västmannagatan 29, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att projektera för ombyggnad av fritidshemmet Västmannagatan 29 till förskola.
  2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om 0,1 mnkr i beställarstöd och 0,5 mnkr i för förprojektering av en förskola vid Västmannagatan 29.

§193 Mobbningsarbete i stadsdelens skolor - svar på skrivelse från ledamoten Nic Nilsson (s)

Diarienummer 400-428/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Nic Nilsson (s) angående mobbningsarbete vid stadsdelens skolor, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade bifall till det.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Ärendet återremitteras.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Svaret på skrivelsen utgör en beskrivning av hur det bör vara på stadsdelens skolor. Det som önskades i skrivelsen var en beskrivning av hur det ser ut i verkligheten, hur skolorna på Norrmalm i praktiken arbetar med dessa frågor. Redovisningen bör ske för varje skola samt även ge svar på frågan om hur samverkan mellan personal och elever fungerar kring arbetsmiljöfrågor.

§194 Möjliggör åretruntsightseeing i Stockholm - svar på skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld (m)

Diarienummer 399-330/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 3 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) angående möjligheten till åretruntsightseeing i Stockholm, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ärendet bordläggs.

§195 Förebygg skadegörelse i Vasaparken - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 003-430/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 28 maj 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående frågan om att förebygga skadegörelse i Vasaparken, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Bara för att hela lekplatsen ska rustas upp från grunden, ska man inte låta skadegörelse fortgå. Tyvärr är mycket nedklottrat i parken och vid lekplatsen. Det är märkligt att inget har gjorts trots att socialdemokraterna, för två år sedan, lovade väljarna att (vallöfte nr 81): "Alla offentliga platser, byggnader och torg skall klottersaneras varje dag/vecka."

§196 Laga skateboardrampen i Vasaparken - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 399-328/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående frågan om att laga skateboardrampen i Vasaparken, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Bara för att hela lekplatsen ska rustas upp från grunden, ska man inte låta skadegörelse fortgå. Tyvärr är mycket nedklottrat i parken och vid lekplatsen. Det är märkligt att inget har gjorts trots att socialdemokraterna, för två år sedan, lovade väljarna att (vallöfte nr 81): "Alla offentliga platser, byggnader och torg skall klottersaneras varje dag/vecka."

§197 Simkunnigheten i stadsdelens skolor - svar på skrivelse från Anders Broberg (kd)

Diarienummer 499-432/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående simkunnigheten i stadsdelens skolor, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§198 Inför boendeparkering på Barnhusbron - svar på skrivelse från ledmoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 499-432/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående simkunnigheten i stadsdelens skolor, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§199 Sammanslagning av klasser i Lilla Adolf Fredriks skola - svar på medborgarförslag samt skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 401-438/2004, 405-434/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni, med anledning av ett medborgarförslag samt en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående sammanslagning av klasser i Lilla Adolf Fredriks skola, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget samt skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att redovisa hur information till elever och föräldrar sker, och vad som kan förbättras.
  2. Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att återkomma med förslag på hur elev- och föräldrainflytandet kan stärkas.
  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:


Även om skolledningen rent juridiskt har skött det hela korrekt, har hanteringen varit väldigt fyrkantig. Uppenbart har skolledningen fatalt misslyckats i att informera föräldrarna om att de tre små klasserna bara var ett temporärt försök.

Att låta elever i årskurs ett splittras och både få byta klass och fritis, samt att få veta att deras lärare måste lämna skolan, är oerhört olyckligt. Skolledningen måste vara försiktig med att ha en organisation som är sårbar. Det hade varit bättre att börja försiktigt, i det här fallet med bara två klasser, för att sedan, om ekonomin tillåter och föräldrarna vill, ge möjlighet att dela på klasserna för att få mindre grupper.

Föräldrarnas förslag om att själva och/eller genom sponsring finansiera kostnaden för att få behålla tre klasser borde ha utretts i botten.

Även informationen till de som ska börja i skolan är dålig. Först skickas ett brev till föräldrarna med besked om vilken klass och vilket fritids deras barn skall gå i samt klasslista över de andra barnen. Samtidigt uppmanas föräldrarna att bekräfta att de vill ha platsen. Knappt en månad senare kommer ett nytt besked med ny klassindelning och nytt fritids.

Det hade varit betydligt bättre om skolledningen redan i det första brevet hade betonat att detta var ett preliminärt besked och att förändringar mycket väl kan komma att ske.

Denna händelse visar behovet att för nämnden redovisa hur information till elever och föräldrar sker, och vad som kan förbättras. Förvaltningen måste också föreslå hur elev- och föräldrainflytandet kan stärkas.

Särskilt uttalande
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:

Det är viktigt att informationen mellan skolledning och berörda föräldrar fungerar väl. I detta fall upplever många föräldrar att de inte har fått tillräcklig information om skolans ekonomiska förutsättningar att klara av att bibehålla tre skolklasser och om frågor om övertalighet m.m. Frågor om sammanslagningar av klasser i låg- och mellanstadium engagerar föräldrar och barn i stor omfattning och det är därför särskilt viktigt att informationen och dialogen på skolorna i sådana frågor prioriteras särskilt.

§200 Inför snedparkering på del av Roslagsgatan - svar på medborgarförslag

Diarienummer 303-244/03

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med anledning av ett medborgarförlag om att införa snedparkering på del av Roslagsgatan, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Stadsdelsnämnden tillskriver gatu- och fastighetsnämnden om att införa snedparkering på Roslagsgatan.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Det är viktigt att alla möjligheter att få fram fler parkeringsplatser tillvaratas. Det är svårt att tänka sig en bättre gata att inrätta snedparkering på än bortre delen av Roslagsgatan. Trafikintensiteten är mycket låg och gatan är förhållandevis bred. På denna del av gatan är det också nästan uteslutande bostäder. Kan man inte inrätta snedparkering på Roslagsgatans bortre del, då struntar man fullständigt i det som den överväldigande majoriteten av medborgarna på Norrmalm upplever som det kanske största vardagsproblemet på Norrmalm – bristen på P-platser.

Boendeparkeringsavgiften har fördubblats och sommarrabatten tagits bort, och avgiften för besökare har chockhöjts. Den röd-gröna majoriteten jagar bilägare istället för att underlätta för de boende som vill ställa ifrån sig sin bil. När avser den röd-gröna majoriteten ta tag i det verkliga problemet och försöka skapa fler parkeringsplatser ? Hur skall de boende kunna låta bilen stå om det inte finns någonstans den kan stå ?

§201 Alkoholservering i restaurang Fasching - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-392/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Fasching, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 04.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.

Reservationer
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse:

Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan om serveringstillstånd till kl. 04.00. Serveringstillstånd till klockan 02.00 enligt tidigare permanent tillstånd synes vara väl avvägt med tanke på restaurang Faschings läge och tradition som jazzklubb.

Denna paragraf förklardes omedelbart justerad.

 

 

§202 Alkoholservering i restaurang Martini - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-410/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Martini, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-03.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.
  2. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-03.00 utomhus för allmänheten tillstyrks.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösatillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§203 Internkontrollsystem för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 100-207/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2004, angående internkontroll-system för Norrmalms stadsdelsnämnd, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Internkontrollsystem för Norrmalms stadsdelsnämnd godkänns.

§204 Ändring av sammanträdestider för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 002-473/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2004, med förslag till ändring av sammanträdesdatum för Norrmalms stadsdelsnämnd, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Sammanträdesdatum för Norrmalms stadsdelsnämnd ändras i enlighet med förvaltningens förslag.

§205 Ekonomisk månadsuppföljning för maj 2004

Diarienummer 102-489/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2004, med ekonomisk månadsuppföljning för maj 2004, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för maj 2004 godkänns.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med ytterligare förslag till besparingar.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Det är inte rimligt att göra så stora budgetöverskridanden som här befaras. Vi anser därför att förvaltningen måste återkomma till nämnden med ytterligare besparingsförslag. Förslagen skall överstiga behoven med 20% för att ge nämnden möjlighet att prioritera.

 

§206 Förvärv av bostadsrätter på Vanadisvägen 11

Diarienummer 303-511/2004

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 22 juni 2004, angående förvärv av bostadsrätter på Vanadisvägen 11, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Stadsdelsnämnden hemställer hos gatu- och fastighetsnämnden att staden förvärvar bostadsrätterna till de lägenheter som stadsdelsnämnden idag förhyr vid Vanadisvägen 11 som stödboende för socialpsykiatriska enheten.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§207 Anmälan av beslut fattade av tjänsteman enligt delegation

Av avdelningschef Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om automatspelstillstånd samt tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.

Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om tillstånd för anställd att som medföljare resa till Kanarieöarna i tjänsten samt om tillstånd för anställd att delta i studieresa till Tallin anmäldes.

Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om ledighet från ordinarie skolarbete för elever i Adolf Fredriks skola för att delta i studieresa till Italien anmäldes.

Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om avslag på ansökan om projektbidrag till projektet Child Sacrifice anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan godkänns.

§208 Anmälan av protokoll från lokala pensionärsrådet

Protokoll fört vid lokala pensionärsrådets sammanträde den 21 juni 2004 anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan godkänns.

§209 Anmälan av inkomna handlingar

Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:

  1. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län angående upphörande av tillstånd för Finskt Äldrecentrum att bedriva dagverksamhet. Dnr 504-421/2004.
  2. Stadsdelsförvaltningens yttrande till utbildningsförvaltningen med anledning av ansökan från Kunskapsskolan i Sverige AB om godkännande av och rätt till bidrag för en fristående grundskola i Stockholms kommun. Dnr 403-416/2004.
  3. Stadsdelsförvaltningens svar på medborgarförslag angående dimensionering av förskole-verksamheten och skolbarnsomsorgen med tanke på införandet av trängselavgifter. Dnr 401-382/2004.
  4. Skrivelse från enskild med anledning av upprustningen av Vasaparken. Dnr 301-455/2004.
  5. Skrivelse från enskild med anledning av frågan om pendeltågsstation vid Odenplan. Reg.nr 161/2004.
  6. Stadsdelsförvaltningens yttrande till Skolverket med anledning av begäran om kompletterande uppgifter med anledning av anmälan om kränkande behandling av grundskoleelev i Lilla Adolf Fredriks skola. Dnr 401-288/2004.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan godkänns.

 

§210 Övriga frågor

 

  • En skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) angående konsekvenserna av förändrade resursfördelningssystem anmäldes. Diarienummer 012-516/2004.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Följande skrivelser från ledamoten Anders Broberg (kd) anmäldes:

  • Klargör läget för skolorna. Diarienummer 400-517/2004.
  • Brottsbekämpning på Norrmalm. Diarienummer 004-518/2004.
  • Barnens hälsa. Diarienummer 405-519/2004.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelserna skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

  • Ledamoten Ulla Dahl (mp) undrade vilka möjligheter de som har beviljats hemtjänst har att kunna komma ut på promenader och liknande.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i ge förvaltningen i uppdrag att återkomma i frågan.

  • Ordföranden Jan Valeskog (s) tog upp frågan om att utse två personer från nämnden att följa den förestående upphandlingen av barmarksrenhållning och vinterväghållning.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att utse vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) och ersättaren Håkan Olander (s) att följa upphandlingen.

  • Ordföranden Jan Valeskog (s) avtackade ersättaren Martin Vallstrand (s) som kommer att lämna sitt uppdrag i nämnden på grund av utlandsvistelse.

§211 Yttrande till Länsstyrelsen i Stockholms län i enskilt ärende

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.

§213 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt neligt 7 kap 4 § sekretesslagen.

§214 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 §föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.

§215 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

Ärendet selretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.