Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-12-15
Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock som vanligt möjlighet att fr Läs mer...amföra synpunkter och ställa frågor till nämnden.
Plats och tid: Brygghuset; Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N, kl. 18.30-19.00
Ledamöter:Jan Valeskog (s), ordförandeNic Nilsson (s)Carolina Gomez Lagerlöf (s)Carina Fredén (s)Hans Enroth (v) Sebastian Cederschiöld (m)Ewa Schenström (m) Anders Blom (m)Gunilla Reuterskiöld (fp) Som ledamöter tjänstgörande ersättare: Edith Humble (s) Yildiz Kafkas (mp)Valeria Nagy-Seidel (fp)Fredrik Liljeqvist (m) Ersättare:Håkan Olander (s)Benny Niclasson (s)Claudio Skubla (s) Berit Vikner (v)Björn Dalemo (fp) Anmält förhinder:Inge-Britt Lundin (fp), vice ordförandeRoland Karlsson (s)Ursula Berge (s)Ulla Dahl (mp)Gunilla Nordin (m)Ulf Linder (m) Anders Broberg (kd) Susanne Markebjer (kd)
I tjänsten närvarande: Ylva Tengblad, Yngve Lindström, Ann-Charlotte Nilsson, Lotta Halling, Annette Luengo, Mona Lindgren, Margareta Forsslund, Carina Anderberg, Riitta Johansson, Gunilla Schedin
Utses att justera: Jan Valeskog (s) och Gunilla Reuterskiöld (fp)
Justeringens plats: Tulegatan 13, 2005-12-21
Inga frågor eller synpunkter framkom.
__________________________
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 21 december 2005.
Anmäles att protokoll från föregående sammanträde justerats den 15 december 2005.
____________________________
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde en skrivelse från moderaterna angående det administrativa kostnadsavdraget inom de olika verksamhetsområdena.
Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagordningen utökats med följande två ärenden:
- Avveckling av verksamheten vid Competencen
- Ekonomisk månadsuppföljning för november 2005
Dessa ärenden kommer att behandlas som punkt 9 B resp. 9 C på dagordningen.
Diarienummer 013-780/2005
Ett förslag om att bygga tillfälliga studentbostäder på Norra Stationsområdet anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
___________________________
Ett förslag om att förbjuda genomfartstrafik på Klara Norra Kyrkogata anmäldes.
Diarienummer 004-612/2005
Ärendet bordläggs.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 oktober 2005.
Ledamoten Carolina Gomez-Lagerlöf (s) m.fl. har inkommit med en skrivelse med förslag om att utreda förutsättningarna för att genomföra ett Norrmalmsting för att ge medborgarna möjlighet att träffa politiker och framföra sina åsikter. Genom seminarier, workshops och påverkanstorg vill man ge allmänheten förutsättningar för ett ökat inflytande.
Med tanke på de erfarenheter som finns av de ting som tidigare anordnats tror förvaltningen inte att ett nytt Norrmalmsting skulle resultera i något större engagemang från allmänhetens sida, särskilt om syftet är att få synpunkter på och skapa en dialog kring den verksamhet stadsdelsnämnden direkt ansvarar för. I det fall någon form av Norrmalmsting trots detta ska genomföras anser förvaltningen att detta bör gälla konkreta frågor som direkt berör de boende i stadsdelen, t.ex. nybyggnationen på Norra Stationsområdet och byggandet av Citybanan.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att ärendet skulle bordläggas.
Diarienummer303-791/2005
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2005.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) har inkommit med en skrivelse till stadsdels- nämnden med anledning av ordförandens uttalande om att den ökande bostadsrätts-
bildningen på Norrmalm gör att stadsdelsnämndens verksamheter måste lämna sina lokaler.
Enligt förvaltningens uppfattning har den ökande bostadsrättsbildningen inte vållat några större problem. För tio av de sammanlagt 29 förskolor som finns i kommunal regi inom stadsdelen samt för en av förvaltningens hemtjänstenheter hyrs lokaler av bostads-
rättsföreningar. I två fall har staden centralt, i samband med att hyresfastigheter där nämnden sedan tidigare bedrivit verksamhet ombildats till bostadsrätter, gått in som bostadsrätts-innehavare.
Diarienummer 102-765/2005
Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns i huvudsak.
Stadsdelsförvaltningens förslag till resultatenheter godkänns enligt förslag i verksamhetsplanen.
Ersättningen till stadsdelsnämndens resultatenheter fastställs enligt förslag i verksamhetsplanen.
Priser vid försäljning av platser inom äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade fastställs enligt förslag i verksamhetsplanen.
Stadsdelsnämnden godkänner omslutningsförändringar om 110,2 mnkr.
Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 1,0 mnkr för rörliga team.
Inom ”barn - ungdom” omfördelas ytterligare 300 000 kr till barns och ungdomars fritidsverksamhet.
Från den fysiska verksamheten överflyttas och reserveras 100 000 kr
till demokratiprojekt för råd, föreningar, m.m. som verkar inom stadsdelen.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag på ett projekt med förebyggande konsumentvägledning riktat särskilt till ungdomar.
Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Denna budget är ett tydligt exempel på att resurserna, i en organisationsform som stadsdelsnämnderna, kan utnyttjas mycket effektivt. Genom ett effektivt nyttjande av lokaler, samt lägre lokalhyror, kan vi frigöra omkring 9 mnkr till andra verk-samheter. Det har bland annat inneburit att vi har kunnat höja skolpengen mer än vad anslagen från kommunfullmäktige innebär. Motsvarande förstärkning sker inom handikappomsorgen, socialpsykiatrin och äldreomsorgen. En sådan över-föring har ej varit möjlig i ett centralt system med stora kommunalövergripande nämnder. Då hade möjligheterna att göra lokala lösningar över politikområdena för personal och lokaler inte kunnat ske lika effektivt som idag. Denna budget innebär på ett glädjande sätt att vi kan stärka i princip samtliga verksamheter på ett mycket bra sätt. Det område som kan bli bekymmersamt under nästa år är anslag 2, det ekonomiska biståndet. Dessa anslag sänks påtagligt utifrån prognoser om rejält minskad arbets-löshet. Den högkonjunktur som vi nu har kommer att leda till minskad arbetslöshet även på Norrmalm. Förhoppningsvis kommer de prognoser som finns för 2006 på detta område leda till att budgeten kan klaras även för anslag 2. I detta sammanhang vill nämnden starkt beklaga att EU-bidragen för Competencen nu upphör från januari 2006 vilket medför att verksamheten läggs ned. Det är nu viktigt att förvaltningen hittar andra former samt utnyttjar motsvarande verksam-heter på andra platser för att få arbetslösa och övertaliga i arbete. Nämnden anser att en omfördelning bör ske av ytterligare 300 000 kr till barns och ungdomars fritidsverksamhet på Norrmalm. Det kan handla om ökade öppettider i Gröna Stugan och Vasaparken eller till exempel utökad caféverk-samhet i alkoholfria miljöer. Förvaltningen får återkomma till nämnden med förslag om hur en sådan extra satsning kan ske. När det gäller det successivt utvecklade samarbete mellan förskola och skola i stadsdelen vill nämnden tydliggöra att detta inte syftar till att införa skolans pedagogik i förskolorna utan att syftet är att effektivare nyttja lokaler och personal i enlighet med som beskrivits ovan. För att ytterligare utveckla anhörig- och brukarinflytandet avsätts 100 000 kr till projekt som skall syfta till att utveckla det demokratiska inflytandet bland berörda i stadsdelen. Projekten skall diskuteras i demokratiberedningen och beslut om prioriteringar skall ske i stadsdelsnämnden.
Vad avser förvaltningens förslag att politikerna skall vara tillgängliga en gång varje kväll under vår och höst i samband med valet så är det en fråga vars former får diskuteras i demokratiberedningen. Eventuella beslut ska tas i stadsdels-nämnden. I princip bör partierna själva organisera sina kontakter med väljare och medborgare under valrörelsen.
Vad avser frågan om heminstruktörer delar nämnden uppfattningen att en anpassning måste ske till det kraftigt minskade antalet äldre i stadsdelen och de riktlinjer som finns för heminstruktörerna. De senast fem åren har antalet äldre mellan 65 och 79 år minskat med ca 10%. Antalet över 80 år har minskat med över 14%. Denna minskning kommer att fortsätta lika kraftigt åren framöver.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna.
Ledamöterna Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 december 2005.
Verksamhetsplanen är en redogörelse över hur stadsdelsnämnden avser att uppnå kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhetsområdena inom ramen för fastställd budget.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsförvaltningens förslag till verksamhetsplan för år 2006 avslås.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att återkomma med ett nytt förslag till verksamhetsplan och budget för 2006 som bygger på den inriktning våra partier föreslagit i stadens budget.
Moderaterna, folkpartiet liberalerna och kristdemokraterna söker förtroende att leda Stockholm och Norrmalm.
Vi har visionerna och ledarskapet att föra Stockholm in i framtiden. Det visade vi under den förra mandatperioden då vi gemensamt styrde staden. Mellan 1998 och 2002 tillförde vi tre miljarder kronor till de prioriterade verksamheterna. Detta skedde samtidigt som stadens ekonomi restaurerades och skatten successivt sänktes med sammanlagt 95 öre. Det motsvarar en skattesänkning på ca 4 000 kr om året för en vanlig stockholmsfamilj. Vi har ett ansvar att se till så att stockholmarna får valuta för sina skattepengar och att våra gemensamma resurser går till stadens kärnverksamheter. En skola för kunskap, en trygg förskola, en värdig äldreomsorg och ett individuellt anpassat stöd för de funktionshindrade och människor i behov av hjälp från socialtjänsten. För att säkerställa detta krävs det att stadens organisation moderniseras och effektiviseras. Valfrihet och kvalitet måste vara vägledande, såväl i förskola och skola som i äldre- och funktionshinderomsorgen. Stockholm behöver en politik som främjar tillväxt och som har en inbyggd förståelse för näringslivets villkor. Om staden ska kunna fortsätta att ge en god omsorg och god välfärd, inte minst till alla dem som är i störst behov av hjälp, måste vi satsa på utbildning, ökat företagande och arbeta för att flera kan försörja sig genom arbete istället för bidrag. Då krävs det ledarskap och en vision om i vilken riktning man vill föra Stockholms stad. Socialdemokraterna saknar uppenbarligen både ledarskap och visioner för Stockholm. Majoriteten har under de gångna åren på område efter område fattat beslut som både kortsiktigt och långsiktigt är förödande för Stockholm ur ett tillväxtperspektiv. Därtill har viktiga kärnverksamheter som skola, äldreomsorg och omsorgen om funktionshindrade utsatts för besparingar. Den styrande majoriteten har också visat en påfallande handfallenhet i arbetet med att hjälpa stockholmare att gå från bidragsberoende till egen försörjning genom arbete. Den socialdemokratiska avsaknaden av visioner och ledarskap, kombinerat med omfattande höjningar av skatter och avgifter, har lett till att tillväxten avstannat, varslen fördubblats och konkurserna ökat. Införandet av biltullar och en rad höjningar av kommunala avgifter för företagen bidrar till att företagsklimatet i Stockholm försämrats allt mer. Vi är redo att ta ansvaret för Stockholm. Vi har konkreta förslag för ett bättre Stockholm. Ett Stockholm som klarar av att svara mot framtidens krav på både frihet och välfärd. Det är dags för en ny start för Stockholm. Vi är ett tydligt alternativ till dagens bristande ledarskap. Våra gemensamma målsättningar återfinns i ärendet om stadens strategiska inriktning och våra förslag till budgetar.
Exempelvis vill vi att:
· Norrmalmsborna skall få större valfrihet inom välfärdsområdena
· Norrmalm skall vara en trygg, säker, ren och vacker stad
· Skolans huvuduppgift ska vara att förmedla kunskap
· Omsorgerna skall utformas med respekt för den enskildes önskemål och val
· Äldre skall garanteras rätt att välja boende genom ett valfrihetssystem
· Funktionshindrade skall garanteras en ökad valfrihet
Särskilda uttalanden
Ledamöterna Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Ylidiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
För sitt arbete att lägga grunden till jämställdhet mellan könen har ett 15-tal förskollärare utbildat sig i genuspedagogik för att cirkulera i stadens förskolor och vidareutveckla genuspedagogiken. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att dagis på Norrmalm anlitar dessa förskollärare i så stor utsträckning som möjligt.
Vid rekrytering av dagispersonal anser vänsterpartiet och miljöpartiet att man strävar efter jämn könsfördelning, alltså fler män på dagis.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att alla kommuner ska ha handlingsplaner för att bekämpa våldet mot kvinnor och flickor, därför vill vi att feministiskt självförsvar ska erbjudas flickor i Norrmalms högstadieklasser som fritt valt ämne.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi vill att stadsdelsnämnden ska:
Verka för att stadsövergripande pengsystem snarast införs inom förskola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade.
Verka för att fler bostäder byggs, och ha en positiv inställning till nyetablering av företag och lågprisbutiker.
Arbeta för att marknaden för privata alternativ i välfärdssektorn åter öppnas genom att uppmuntra entreprenader och enskilda alternativ.
I budget för år 2006 ska hela den schablonökning som erhållits för förskola och skola gå direkt ut till de enskilda förskolorna och skolorna och inte användas till andra verksamheter i stadsdelen.
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att återkomma till nämnden med en redogörelse för hur stadens nya resurstilldelningssystem påverkar särskolebarnens skolgång.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att återkomma med en detaljerad redovisning kring vad neddragningarna inom äldreomsorgen får för effekter.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att återkomma till nämnden med en redogörelse för hur bristen på utbildad personal inom barnomsorgen och skolan ska tillgodoses på lång sikt.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att kartlägga de tillgänglighetsbrister som finns och ge förslag till hur problemen ska åtgärdas.
Att ungdomar som grips av polis kallas till samtal med socialtjänsten tillsammans med föräldrar inom högst två dygn.
Att allt klotter på de platser och ytor som stadsdelen ansvarar för ska saneras inom 24 timmar.
Att de resurser som budgeterats för Agenda 21 arbete i stället skall användas till att förbättra närmiljön i stadsdelen genom att förbättra städningen.
Att införa trygghetsvandringar för att underlätta stadsdelens och andra aktörers arbete i syfte att öka tryggheten i stadens utemiljöer.
Det är med oro vi ser vad som händer runt omkring oss här i Norrmalm. Arbets-lösheten är hög, socialbidragen rusar i höjden, alltför många elever lämnar skolan med otillfredsställande kunskaper. Den dåliga utvecklingen i Stockholm märks tydligt även här hos oss i Norrmalm.
Trots att Stockholms tillväxt har förbättrats en aning har massarbetslösheten bitit sig fast. I vänstermajoritetens budget 2006 sker återigen en stor satsning på ökade socialbidrag. Bristen på skattebetalare gör att viktiga verksamheter som skola och äldreomsorg utsätts för allt hårdare besparingar. Stockholm behöver en politik som främjar tillväxt och som har en inbyggd förståelse för näringslivets villkor. Till detta hör naturligtvis att inte i onödan höja skatter och avgifter, men också att verka för en god offentlig service med bra förskolor och skolor, äldreomsorg som fungerar och ett rikt kulturliv. Arbetstillfällen och inflyttning är en garant för ökad kommunal och privat bra service. Det är därför viktigt att ha en bra kontakt med näringslivet i Stockholm och upprätthålla en god servicenivå som gör att allt fler företag ser stadsdelen som en bra plats att etablera sig på. Folkpartiet vill prioritera kärnverksamheten. Pengarna skall gå till en bra skola och omsorg. En viktig del av denna prioritering handlar om att öronmärka de resurser som skall gå till kärnverksamheter. Ge makten åt medborgarna Under den förra mandatperioden ökade medborgarnas inflytande avsevärt. Fler människor fick möjlighet att träffa de avgörande valen i livet, främst inom förskola, skola och äldreomsorg. Ett kraftigt minskat socialbidragsberoende gav många människor ökade möjligheter att forma sin framtid. Valfrihetsreformerna är nu stoppade. Alternativ bedrivna av nytänkande entreprenörer motarbetas. Vi vill flytta makt från stadsdelsnämnderna till individen genom olika former av pengsystem. En politik för tillväxt Vi behöver fler skattebetalare i Stockholm. Alltför många är beroende av bidrag, och en viktig målsättning är att alla som kan arbeta skall göra det. Att försörja sig själv är också den viktigaste murbräckan mot segregation och utanförskap. Arbetet med att hjälpa fler människor att gå från bidrag till jobb måste bli en central uppgift för stadsdelen. Vi måste därför skyndsamt införa Skärholms-modellen som leder till att människor går från bidragsförsörjning till jobb. Ett passiviserande socialbidragsberoende och kontakter med en socialtjänst som inte framförallt är jobbinriktad, bidrar till att förvärra utanförskapet. Alla stockholmare som kan arbeta, ska arbeta. En person som söker socialbidrag på grund av arbetslöshet ska börja arbeta igen inom fem dagar. Om personen inte hittar ett eget arbete eller inte kan matchas ihop med ett ledigt jobb, ska hon eller han tilldelas arbetsuppgifter i staden, exempelvis inom parkskötsel. Idiotstopp för avknoppning, återkommunalisering av entreprenader och systematisk utsvältning av privata alternativ håller sakta men säkert på att utradera den marknad för småföretag inom välfärdssektorn som byggdes upp under den förra mandatperioden. Detta är mycket allvarligt. Enskilt drivna alternativ inom skola och omsorg utgör en potentiell lokal arbetsmarknad som i dag håller på att kvävas i sin linda. Stadsdelen ska arbeta för att denna marknad åter öppnas genom att byta politik och istället uppmuntra entreprenader och privata alternativ. Folkpartiet menar också att stadsdelen måste ha en tillväxtinriktad attityd i sin egenskap av remissinstans och påtryckare i stadsövergripande frågor kring byggande och företagande. Stadsdelen ska verka för att fler bostäder byggs, och ha en positiv inställning till nyetablering av företag och lågprisbutiker. Förskola En betydande del av pengarna som anslås till förskolan används i dag till annan verksamhet. I genomsnitt försvann mer än fem procent av barnomsorgens resurser till byråkrati och administration under 2005. Stadsdelen bör verka för att en förskolepeng snarast införs för hela staden. Med en förskolepeng öronmärks förskolans resurser till förskoleverksamhet, och går direkt till förskolorna. Föräldrars val och önskemål skall styra inriktningen och utbudet av förskolor i Stockholm. Kvaliteten i verksamheten garanteras bäst genom en mångfald av förskolor med skiftande inriktning. En viktig del av förskoleverksamheten här i Norrmalm är att det finns utbildad personal. Men framtiden oroar och vi vill därför se en redogörelse för hur en eventuell framtida brist på utbildad personal inom barnomsorgen ska tillgodoses på lång sikt. De långa köerna till förskolan är oacceptabla. Vänstermajoriteten uppvisar påfallande brister i planeringsförmåga och bryter i vissa stadsdelar mot lagen. Enligt lagstiftningen är kommunerna skyldiga att ge föräldrarna förskoleplats inom tre månader. Folkpartiet har vid upprepade tillfällen krävt att föräldrar som nekas förskoleplats inom utsatt tid ska ha rätt att erhålla ett skadestånd. Grundskola Svensk skolpolitik är i en djup kris. Under de tio åren med socialdemokratiska skolministrar har resultaten blivit sämre i matematik, svenska, engelska och naturvetenskap. Kunskaperna i samhällskunskap uppvisar också stora brister.
Skolverket bekräftar vår bild att det har funnits ett fundamentalt feltänkande i svensk skolpolitik. Kunskapsmålen har nedprioriterats till förmån för synen att det viktigaste är att eleverna lär sig söka kunskap. I dag är en av fyra elever som lämnar grundskolan underkända i ett eller fler ämnen. Fler vuxna i skolan har i praktiken inneburit mer personal utan pedagogisk utbildning.
För att tidigt kunna stödja elever med svårigheter måste lärarna tillåtas utvärdera elevernas kunskaper tidigare än i dag. Betygen ger en tydlig signal om hur det går i skolan för en elev. Det krävs därför betyg redan från mellanstadiet. Tidigare nationella prov, i fler ämnen, visar också tydligt vilka elever som inte når målen. Eleverna som inte lärt sig läsa i årskurs tre måste dessutom få extra tid. Ett extra år på lågstadiet är bättre för dessa barn, än en misslyckad skolgång som slutar på IV-programmet.
Genom att redan i de första skolåren mäta elevernas kunskaper kan extra stöd och hjälp sättas in tidigt. Tyvärr har socialdemokraterna valt att avskaffa de verktyg som har visat sig fungera, t.ex. stockholmsproven i svenska. Grund- och förskolan måste lyftas ut ur stadsdelsnämndernas ansvarsområde. När stadens skolverksamhet överförts från stadsdelsnämnderna till utbildnings-nämnden ska en större del av skolornas resurser fördelas genom pengsystem.
Särskolan
Övergång till ett schabloniserat resursfördelningssystem används av majoriteten i Stadshuset för att genomföra nya kraftiga nedskärningar på särskolan. När särskolan överförs till stadsdelsnämnderna i samband med att det nya systemet införs kommer de elever som har störst behov i svensk skola slåss om pengar med fullt friska barn. Helt i onödan ställs grupper mot grupper. Välfungerande särskolor slås sönder och med största sannolikhet kommer många särskolebarn tvingas byta skola. Förvaltningen bör ges i uppdrag att återkomma till nämnden med en redogörelse för hur särskolebarnens skolgång kommer att påverkas här i Norrmalm. Enligt tertialrapport 2 uppvisar särskolan stora underskott i vår stadsdel. Socialdemokraternas cyniska hantering av särskolebarnen måste stoppas. I folkpartiets budget har vi avsatt 15 miljoner mer än majoriteten på särskolan. Ansvaret för särskolan bör återgå till utbildningsnämnden. Äldreomsorg För tredje året i rad lägger majoriteten en budget som innebär kraftiga besparingar på äldreomsorgen. Restriktivare biståndsbedömningar, personalminskningar och avveckling eller omvandling av äldreboenden är vänstermajoritetens svar på äldres behov av omsorg och trygghet på ålderns höst. Vi ser att utvecklingen blir ännu värre under 2006 då förvaltningen aviserar ”effektiviseringar” inom äldreomsorgen. Nämnden måste få en mera konkret redogörelse för vad dessa neddragningar faktiskt kommer att innebära i praktiken. Folkpartiets budget 2006 innebär en kraftig förstärkning av äldreomsorgens budget och en höjning av hemtjänstpengen med fem procent. Vi föreslår ökat stöd till anhöriga och bättre omsorg om dementa. Vi vill fortsätta förändrings-arbetet i äldreomsorgen och införa full valfrihet med pengsystem även när det gäller äldreboenden. Stadsdelsarresten i äldreomsorgen måste upphöra omedelbart. I väntan på att ett pengsystem införs för äldreboenden, ska människor ges full frihet att välja mellan kommunala och enskilda alternativ i hela Stockholm. Stadens äldre-boenden ska betraktas som en gemensam resurs, och ingen ska nekas ett boende i en annan stadsdel. Äldre måste också kunna välja ett boende i en annan kommun. Äldreomsorgen skall präglas av inflytande, respekt för individen, trygghet och valfrihet. Därför införde vi under förra mandatperioden hemtjänstpeng och ökade valfriheten i boendet, genomförde en kraftfull utbyggnad av antalet platser, inrättande en äldreombudsman och sköt till stora ekonomiska resurser. En undersökning, gjord av kommunens utredningstjänst, visar att äldre får olika hjälp med hemtjänsten beroende på vilken stadsdel de bor. Att gamlas bostads-adress avgör vilken omsorg de får är fullständigt oacceptabelt och det strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen. Den socialdemokratiskt ledda majoriteten har under tre år satt stopp för fortsatt utveckling och förnyelse av äldreomsorgen. Vi vill bryta denna trend, genom att aktivt arbeta för att få fler privata utförare i äldreomsorgen. Vi ser gärna att enskilt drivna företag, stiftelser och andra organisationer tar initiativ till att bygga, äga och driva nya äldreboenden. Omsorg om funktionshindrade Med stor oro noterar vi att förslaget till budget 2006 kräver en mycket stram budgethållning inom omsorgen om funktionshindrade med stora besparingar som följd. Valfriheten för människor med funktionshinder måste istället öka. Vi vill införa pengsystem för särskilda boenden och dagverksamheter, för att öka människors möjligheter att själv forma sina liv. Också möjligheten att välja boende i olika stadsdelar måste stärkas. För att nå målsättningen att avhjälpa alla tillgänglighetsproblem till år 2010 och göra Stockholm till världens mest tillgängliga stad krävs att tempot i tillgänglighetsarbetet höjs betydligt. Vi vill att Norrmalm ska arbeta med att kartlägga de tillgänglighetsbrister som finns och åtgärda problemen. I detta arbete måste de lokala handikapporganisationerna involveras, eftersom de besitter en mycket stor kunskap på området. Vi avvisar besparingen på heminstruktörerna. De två heminstruktörer vi har gör ett mycket gott arbete, och behövs verkligen. Gruppen äldre synskadade ökar dessutom, så att göra en besparing på detta område är inte rimligt. Socialt ansvar Stödet till människor med psykiska funktionshinder måste öka. För att undvika att människor faller mellan stolarna krävs en ökad samordning mellan stads-delen och landstinget. Besparingar på boendestöd och öppna verksamheter slår mycket hårt mot denna grupp av redan utsatta människor, och måste undvikas. Att snabbt fånga upp unga människor i riskzonen för sociala problem är en av det verkligt stora och svåra utmaningarna för socialpolitiken. För att lyckas måste det finns fungerande nätverk kring våra barn och unga i form av ett starkt civilt samhälle, en trygg och kunskapsinriktad skolmiljö, att unga i farozonen upptäcks tidigt samt att åtgärder sätts in utan dröjsmål när så krävs. Samarbetet mellan polis och socialtjänst måste förbättras för att samhället ska kunna agera snabbt gentemot unga lagöverträdare. Socialtjänsten ska prioritera ungdomar som grips för första gången. Vi vill införa en tidsgaranti för ung-domar som grips av polis. Tidsgarantin innebär att den som grips kallas till samtal med socialtjänsten tillsammans med föräldrar helst inom ett dygn och högst två. Efter en månad ska en uppföljning ske. Missbruksproblemen bland unga i Stockholm är på många sätt mycket allvarliga. Det intensiva arbete som sker kring dessa frågor här hos oss är bra. Ytterligare åtgärder måste vidtas med anledning av de senaste rapporterna om att allt fler ungdomar sniffar. Expertis utifrån måste sökas för att stävja problemen. Vi vill därför införa en vårdgaranti för missbruksvård. Klotter och utemiljö Klotter och annan skadegörelse är ett allvarligt samhällsproblem. Klotter-problemen i vår stadsdel blir bara värre och värre. Vänstermajoriteten avsätter alltför lite pengar till klottersanering. Det är en helt felaktig politik. Saneringen av klottret måste öka. Stadsdelen bör arbeta aktivt med att omedelbart sanera allt klotter. Målet måste vara att allt klotter ska saneras inom 24 timmar. För att detta skall vara möjligt krävs att vi avsätter pengar speciellt för klottersanering. Nedskräpningen av Stockholm måste upphöra. Folkpartiet anslår därför mer resurser till städning. Vi säger nej till kostsamma satsningar på Agenda 21-samordnare. De resurser som i dag går till Agenda 21 skall istället användas till att förbättra städningen i stadsdelen. Det innebär att 30 miljoner satsas på att snygga upp staden. Stadsdelsnämnden bör även aktivt samverka med fastighets-ägare och näringsliv för att få till stånd extern finansiering av parker och yttre miljöer. Belysningen måste bli bättre på flera ställen i stadsdelen. Det gäller framför allt i parker, motionsspår, gångvägar, gångtunnlar samt vid tunnelbanestationer. En väl fungerande belysning är särskilt viktig för att minska antalet överfalls-våldtäkter. Vi kräver också att det uppdelade ansvaret för belysningen åtgärdas. Exempelvis har idrottsnämnden ansvar för belysningen i motionsspåren och trafiknämnden för lyktstolparna. Det är märkligt att majoriteten gjort så lite för att förbättra stadens belysning. Och - att göra en bättre belysning i staden brukar oftast också höja utseendet på det som belyses. Ambitionen är att Stockholm skall vara en ren och vacker stad. Såväl stockholmarna som besökande måste känna sig nöjda och trygga med det arbete som utförs inom snöröjning, halkbekämpning och städning. Stockholmarna skall också tycka om sin stad, och kunna visa hur vacker den verkligen är. Vi använder oss alldeles för lite av ljus och vatten för att förhöja estetiken! Trygghetsvandringar Antalet överfallsvåldtäkter har ökat i Stockholm. Känslan av otrygghet breder ut sig i samhället. Mot den här bakgrunden föreslår folkpartiet att det borde införas trygghetsvandringar. Konkret går trygghetsvandringar ut på att kartlägga skötsel och underhåll av sly, trasiga lampor, skrymmande buskage. Det finns även anledning att se över anläggningars utformning där belysningen kan vara dålig och parkeringshus mörka. Vandringarna genomförs av tjänstemän, politiker, lokalbefolkning, polis etcetera. Styrkan med trygghetsvandringar är att de synliggör vad som behöver göras och vem som har ansvar för att åtgärda problemen. Vandringen fungerar som en säkerhetsinventering inför brottsföre-byggande insatser och skapar engagemang och delaktighet.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) lämnade följande särskilda uttalande:
Om moderaterna får förtroendet att leda Stockholm stad och Norrmalms stadsdelsnämnd efter valet nästa år kommer vi:
Att hos kommunstyrelsen hemställa om fortsatt utveckling av kundvalssystem inom barnomsorg och skola samt handikapp- och äldreomsorg.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att erbjuda invånarna full valfrihet inom vård, skola och omsorg.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att den från kommunfullmäktige tilldelade schablonen avseende förskola, grundskola och skolbarnsomsorgs-verksamhet överförs direkt till respektive enhet, även till de enskilt drivna verksamheterna.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att hemställa hos kommunstyrelsen att införa deltidsschabloner i barnomsorgen.
Att ge rektorerna större frihet och större ansvar genom att minska detaljregleringar samt att ge rektorerna tydliga mål för vilka kunskaper eleverna skall uppnå.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att i grundskolan införa skriftliga omdömen i ordning och uppförande samt redovisning av frånvaro.
Att införa en barnpeng, som kan användas till förskola eller familjedaghem. Föräldrarna på Norrmalm får möjlighet att bli dagbarnvårdare åt sina egna barn.
Att hos kommunstyrelsen hemställa att fördelningssystemet förändras, så att det tar hänsyn till de höga hyreskostnaderna på Norrmalm, så att inte pengar tas från undervisning för att betala hyrorna. Detta gäller både friskolor och de kommunala skolorna.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att i samtliga skolor införa ett forskningsbaserat antimobbningsprogram och att införa nolltolerans mot mobbning.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att tillse att klotter på de platser och ytor som stadsdelen ansvarar för skall saneras inom 24 timmar.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att intensifiera arbetet med att gräva ned sopstationer/återvinningsstationer för att minska nedskräpning och råttinvasion.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att utarbeta en kampanj riktad till boende och arbetsplatser inom stadsdelen i syfte att få deras aktiva medverkan för en renare och mindre nedskräpad miljö.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att utreda huruvida Norrmalm eller delar därav kan bli pilotprojekt för spolning i stället för torrsopning av gator.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att skapa tryggare stadsmiljö med bättre belysning på de allmänna platser som är särskilt utsatta, t.ex. Vanadislunden och hela området kring Stefanskyrkan.
Att hemställa hos trafiknämnden att ytterligare parkeringsplatser på gatumark upplåtes genom vinkelparkeringar på flera gator.
Att uppdra åt stadsdelsförvaltningen att inför beslut göra analyser av vad beslutet får för konsekvenser för näringslivet och sysselsättningen i regionen.
Uppdelningen av Stockholm i stadsdelsnämnder är konstlad och felaktig. Den mellannivå med extra byråkrater och extra politiker som stadsdelsnämnds-organisationen innebär, ger inte ökad demokrati, eller ökat inflytande för med-borgarna. Den innebär ökade kostnader, ineffektivitet och hinder för med-borgarna, med andra ord, resurser som bättre behövs i den faktiska verksam-heten bl.a. att höja kvaliteten inom skolan, förskolan och omsorgen om de funktionshindrade. De uppgifter stadsdelsnämnderna har i form av individ-ärenden och som idag handhas av de sociala delegationerna bör skötas av sociala distriktsnämnder. Med en modell där resurserna förs direkt till verksamheterna enligt medborgarnas val utan att passera en byråkratisk nämndsorganisation kan valfriheten ökas, den ekonomiska rundgången minskas och det medborgerliga inflytandet stärkas. Äldreomsorgen ska präglas av inflytande, respekt, individualisering, trygghet och valfrihet. Alla äldre är individer och har olika behov och önskemål om boende på äldre dagar. Det är därför viktigt med ett brett spektrum av olika äldreomsorgsverksamheter. För många äldre kan ensamheten vara ett stort problem. Därför är det angeläget med boenden där äldre kan träffas och umgås, även om omsorgsbehoven inte är mycket tunga. Anhörigas insatser i äldreomsorgen är ovärderliga. Vi har ansvar för att på olika sätt stödja och avlasta anhörigvårdare.
Diarienummer 500-334/2005
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra ombyggnaden av åtta servicelägenheter i Väderkvarnens äldreboende till ett stödboende med sju lägenheter.
Stadsdelnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 300 tkr för varje ny lägenhet samt 500 tkr i startkostnad för stödboende, motsvarande 2,6 mnkr.
Hyreskontraktet för Surbrunnsgatan 33 sägs upp från och med den 31 december 2005 med en uppsägningstid på 12 månader.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 december 2005.
Stadsdelsnämnderna har ansvar för att förbättra situationen för personer med psykiska funktionshinder, bl.a. genom planering och utbyggnad av särskilda boendeformer. Förvaltningen bedömer att det finns behov av ytterligare lägenheter för denna grupp på Norrmalm samtidigt som behovet av servicelägenheter i stadsdelen minskar. Förvaltningen föreslår att åtta servicelägenheter i Väderkvarnens äldreboende omstruktureras till ett stödboende om sju lägenheter med tillhörande allmänna utrymmen för personer med psykiska funktionshinder.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
______________________________
Diarienummer 105-764/2005
Stadsdelsnämnden beslutar att förlänga ramavtal enligt bilaga, att gälla under tiden den 1 januari 2007 t.o.m. den 31 december 2008.
Stadsdelsnämnden överlämnar protokollsutdrag för kännedom till vårdgivarna och till socialtjänstförvaltningen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 december 2005.
Socialtjänstförvaltningens direktör har på uppdrag av socialtjänstnämnden och samtliga stadsdelsnämnder tecknat ramavtal med enskilda vårdgivare inom omsorgen om funktionshindrade. Avtalstiden omfattar perioden den 1 januari 2004 t.o.m. den 31 december 2006 med möjlighet till två års förlängning.
Stadsdelsförvaltningen föreslår att avtalet förlängs med två år.
Diarienummer 105-777/2005
Stadsdelsnämnden beslutar att de ramavtal som gäller dygnetruntvård samt jourfamiljehem för barn, ungdomar och familjer med psykosociala svårigheter förlängs.
Stadsdelsnämnden ger socialtjänstförvaltningen i uppdrag att genomföra upphandling av träningsboende, mellanvård samt öppenvård för barn, ungdomar och familjer.
Under 2003 upphandlade socialtjänstförvaltningen enskilt driven vård för barn, ungdomar och familjer för socialtjänstnämndens och samtliga stadsdelsnämnders räkning. Avtalet gäller t.o.m. den 31 december 2006 med möjlighet till två års förlängning. Förvaltningens föreslår att avtalsperioden förlängs för de företag som har verksamheter i de kategorier som omfattar dygnetruntvård i hem för vård och boende och jourfamiljehem. Vidare föreslås att socialtjänstförvaltningen ges i uppdrag att under 2006 på nytt upphandla vård i kategorierna öppenvård, mellanvård och träningsboende för socialtjänstnämndens och samtliga stadsdelsnämnders räkning.
_________________________
Diarienummer 006-825/2005
Verksamheten vid Competencen avvecklas fr.o.m. den 1 februari 2006.
Hyreskontraktet för verksamhetslokalen på Sveavägen 59 sägs upp för avflyttning den 30 september 2006.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 december 2005.
Competencens verksamhet riktar sig till arbetslösa och målet med verksamheten är att den enskilde genom stöd och hjälp ska komma ut på den reguljära arbetsmarknaden. Verksamheten är helt intäktsfinansierad. Ansökan om EU-medel för fortsatt drift av verksamheten har avslagits. Några andra möjligheter till finansiering finns inte. Förvaltningen föreslår därför att verksamheten avvecklas och att de lokaler där verksamheten bedrivs sägs upp.
Diarienummer 103-829/2005
Ekonomisk månadsuppföljning för november 2005 godkänns.
Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. november 2005. Prognosen visar ett nettoöverskott med 0,9 mnkr före resultatöverföringar och ett nettounderskott med 1,1 mnkr efter resultatöverföringar. För anslag 1 uppgår nettoöverskottet till 9,1 mnkr före resultatöverföringar och 7,1 mnkr efter resultatöverföringar. Anslag 2 visar ett nettounderskott med 8,2 mnkr.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 5 december 2005 anmäldes.
Anmälan godkänns.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att anmälan skulle godkännas.
Protokoll från sammanträden i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 5 samt den 12 december 2005 anmäldes.
Av avdelningschefen Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om arkivorganisation för Norrmalms stadsdelsnämnd anmäldes. Diarienummer 012-601/2005.
Följande handlingar anmäldes:
Beslut från Skolverket med anledning av anmälan från enskild angående lärares undervisning vid Adolf Fredriks skola. Diarienummer 403-794/2005.
Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av tillsyn vid Vasens äldreboende. Diarienummer 504-798/2005.
Uppföljning av sommarkoloniverksamheten i Stockholms stad år 2005. Utdrag ur protokoll från kulturnämndens sammanträde den 8 november 2005. Diarienummer 499-810/2005.
Beslut om stöd till kompetensutveckling. Diarienummer 204-197/2005.
Skrivelse från ordföranden och vice ordföranden i stadsdelsnämndens pensionärsråd med förslag till kartläggning av och information om samtliga frivilligorganisationer på Norrmalm m.m. samt stadsdelsförvaltningens svar på skrivelsen. Diarienummer 599-763/2005.
Skrivelse från Synskadades riksförbund Stockholms stad med anledning av stadsdelsförvaltningens förslag om att avveckla en av de två befattningarna som heminstruktör. Diarienummer 001-814/2005.
Projektet ”Stödteam för funktionshindrade personer som är i behov av särskilt stöd” – delrapport 1. Diarienummer 505-816/2005.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.