Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-01-25

Sammanträde 2007-01-25

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks Skola, Dalagatan 18

Margareta Jonsson informerar om Norrmalms parkplan

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

- ordna loppmarknad i Vasaparken
Ärendedokument
Medborgarförslag

Svar på medborgarförslag och skrivelser

4 Skyltar och vakter vid skridskobanan i Vasaparken – svar på medborgarförslag

DNR: 013-934/2006

Ann-Sofie Jochelson har inkommit med ett medborgarförslag där hon föreslår att skyltar om klubbförbud ska sättas upp vid isbanan i Vasaparken samt att man i ett inledande skede har vakter som kan se till att förbudet efterföljs.

Förvaltningen kommer skyndsamt att se till att en stor och tydlig skylt om klubbförbudet sätts upp. Däremot finns det inga ekonomiska resurser för att anställa vakter för att se till att förbudet efterlevs.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 021

5 Barriär mellan gångtrafikant och cykeltrafikant – svar på medborgarförslag

DNR:013-923/2006

Mikael Lindskog har inkommit med ett medborgarförslag där han föreslår att man mellan cykelbanor och gångbanor ska ha någon form av barriär för att säkerställa gångtrafi­kan­ternas säkerhet

Förvaltningen föreslår att medborgarförslaget överlämnas till trafiknämnden i enlighet med de nya anvisningarna för hanterande av medborgarförslag.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 021

6 Utvärdera lekplatsen i Vasaparken och gör den mer småbarnsvänlig – svar på skrivelse från f.d. ledamoten Anders Broberg (kd)

DNR: 304-929/2006

Anders Broberg (kd), tidigare ledamot i stadsdelsnämnden, föreslår i en skrivelse till nämnden att förvaltningen ska utvärdera lekplatsen i Vasaparken.

Förvaltningen är positiv till att göra en utvärdering men anser att den bör göras tidigast till sommaren eller hösten, då lekplatsen hunnit användas en något längre period och utvärde­ringen blir så rättvisande som möjligt. Utvärderingen bör göras på plats bland dem som besöker lekplatsen ofta och såväl barns som föräldrars synpunkter ska beaktas.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 021

7 Vilka utsatta barn ska vi inte hjälpa ? – svar på skrivelse från f.d. ledamoten Carina Fredén (s)

DNR: 503-1021/2006

Carina Fredén (s) har i en skrivelse till nämnden påtalat att utsatta barns behov av insatser från socialtjänstens sida inte kan tillgodoses inom ramen för tilldelad budget. Hon vill därför att nämnden begär en översyn av det system staden tillämpar vid för­delning av budgetmedel och påtalar att det sannolikt finns behov av en nivåhöjning.

Inför år 2007 har staden antagit en ny modell för fördelning av resurser till barn och ungdomar, vilket innebär minskad resurstilldelning eftersom kostnaderna för familje­rättsverksamheten numera ska täckas inom den tilldelade budgetramen. Med tanke på det stora underskott verksamheten, trots omfördelning av medel från andra verksamhets­områden, uppvisat under flera år är förvaltningen oroad över den knappa resurstilldelningen.

Förvaltningen förutsätter emellertid att man från stadens sida kommer att utvärdera den nya resursfördelningsmodellen och anser att det i nuläget därför inte finns skäl för nämnden att begära en översyn.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

8 Rektorstillsättningen i Johannes Skola – svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

DNR:202-1020/2006

Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse angående rektorstillsättningen i Johannesskolan.

Förvaltningen anser att den nyanställda rektorn har de kunskaper, erfarenheter och egenskaper som är relevanta för uppdraget som rektor för Johannesskolan.
Förvaltningen anser inte att det är aktuellt att ompröva tillsättingsbeslutet.

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell, tfn: 508 09 381

Beslutsärenden

9 Verksamhetsplan och budget för Norrmalms stadsdelsnämnd år 2007

DNR: 102-14/2007

Verksamhetsplanen är en redogörelse över av hur stadsdelsnämnden avser att uppnå kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhetsområdena inom ramen för fastställd budget.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson, tfn: 508 09 077, vik. utredningssekreterare Lotta Liedberg, tfn: 508 09 032

10 Kommunikationspolicy för Norrmalms stadsdelsförvaltning

DNR: 10-21/2007

Norrmalms stadsdelsförvaltning har inom ramen för Kompetensfondsprojektet ”Kvalitetssäkrad kommunikation” tagit fram en ny kommunikationspolicy. Syftet med policyn är att den ska bidra till att verksamhetens mål uppnås och att en tydlig och positiv bild av stadsdelsförvaltningen och dess verksamheter skapas.

En kortversion av policyn kommer att tas fram och delas ut till alla medarbetare inom förvaltningen.

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell, tfn: 508 09 381

11 Ombyggnad av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende samt flytt av korttidsboende - inriktningsärende

DNR: 303-10/2007

Magnoliagården plan 2, som är en del av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, uppfyller inte dagens krav på boendestandard. Lokalerna utryms då de boende flyttar till 36 nybyggda lägenheter med heldygnsomsorg inom samma boende. De lokaler som i och med detta frigörs, anser förvaltningen ska behållas och föreslår att den korttidsvård som idag bedrivs i Klockhuset inom Sabbatsbergsområdet flyttar till dessa.

En flyttning till Magnoliagården skulle innebära att det blir möjligt att separera den del av verksamheten som avser äldre med demensproblematik från den del som är avsedd för personer med somatiska problem. Detta skulle i sin tur betyda en klar kvalitetsförbättring för båda dessa grupper.

Tomställda lokaler på Klockhuset föreslås bli kontor och de lokaler som blir lediga i samband med detta kommer att sägas upp.

Kostnaden för ombyggnaden beräknas preliminärt till 7,4 mnkr. Medel för projektering och tomgångshyror kommer att sökas.

Handläggare: samordnare Christina Larsson, tfn: 508 09 526, lokalintendent Tuula Mustonen, tfn: 508 09 529
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

12 Miljöbedömning för snöhantering och snöbortforsling – svar på remiss från trafikkontoret

DNR:300-951/2006

Trafikkontoret har genomfört ett flertal utredningar om framtida alternativ för snöhantering i Stockholm. Utredningarna har sammanställts i en rapport som remitterats till Norrmalms stadsdelsnämnd för besvarande senast 1 mars 2007.

Förvaltningen kan inte på kort sikt se ett realistiskt alternativ till dagens snötippning, då staden enligt lagen om gaturenhållning ska tillgodose krav på framkomlighet och trafiksäkerhet genom att hålla gatorna fria från snö. Förvaltningen anser emellertid att staden bör fortsätta utreda möjligheten att tillvarata snö som en resurs för kylaproduktion och därmed få en bättre resurs­användning.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 021

13 Alkoholservering i restaurang Berzelii Bar – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 309-1/2007

Restaurang Berzelii Bar ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan 12.00 och 03.00 och utomhus mellan klockan 12.00 och 02.00. Ansökan föranleds av ägarskifte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: inspektör Anders Carlsson, tfn: 508 09 149
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Ansökan från Brukarkooperativet JAG:s dagliga verksamhet om lokalbyte – svar på remiss från länsstyrelsen

DNR: 505-29/2007

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035

Anmälningsärenden

15 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

16 Beslut fattade enligt delegation

- beviljad ledighet för Adolf Fredriks Musikklassers flickkör den 20 till den 22 december 2006 för att resa till Riga
- beviljad ledighet för elever i klass 8 b och 8 c den 10 maj till den 13 juni 2007 för att resa till Israel
- tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd
- lokalt gallringsbeslut
- anpassad studiegång för två elever i Matteusskolan

17 Inkomna / upprättade handlingar

Slutet sammanträde

19 Begäran om ackordsöverenskommelse

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende

DNR: 103-36/2007

UTSÄNDES SENARE

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen

Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson, tfn: 508 09 077

Kopior av samtliga ärenden, med undantag av de ärenden som behandlas under den slutna delen av sammanträdet, finns tillgängliga för allmänheten på sammanträdet samt i stadsdelsförvaltningens reception på Tulegatan 13. Receptionen är öppen, måndag t.o.m. torsdag, mellan kl. 8.00 och 16.50 samt fredagar mellan kl. 8.00 och 16.15.
Mötesinformation

Ledamöter
Hanna Broberg (m), ordförande
Jan Valeskog (s), vice ordförande
Petra Gardos (m)
Ulf Linder (m)
Peter Sikström (fp)
Johanna Jämstorp (kd)
Lars Arell (s)
Barbro Gåije (s)
Hans Enroth (v)

Som ledamöter tjänstgörande ersättare
Gunilla Nordin (m)
Lisen Stålberg Olmert (m)
Carolina Gómez Lagerlöf (s)
Ylva Sjöstrand (mp)

Ersättare
Pia Larsson (m)
Veronica Nordström (m)
Anders Thuresson (m)
Amelie Tarschys Ingre (fp)
Andreas Nilsson (s)
Berit Vikner (v)

Anmält förhinder
Anders Blom (m)
Fredrik Liljeqvist (m)
Boris Doslic (c)
Tara Twana (s)
Caroline Dahlbom (s)
Jonas Morian (s)
Yildiz Kafkas (mp)

I tjänsten närvarande Ylva Tengblad, Yngve Lindström, Margareta Forsslund, Annette Luengo, Mona Lindgren, Monica Fredriksson, Bo Höglund, Gunilla Schedin

Utses att justera
Hanna Broberg (m) och Jan Valeskog (s)

Justeringens plats
Tulegatan 13, 2007-01-30

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

En mötesdeltagare tog upp frågan om isbanan i Vasaparken och det förbud mot spel med klubbor som nu gäller. Han tog flera exempel från andra delar av Stockholm och från andra kommuner som är välförsedda med isbanor där det är tillåtet att använda klubbor. Med tanke på att det på Norrmalm inte någonstans finns möjlighet till spel med klubbor ansåg han att man måste tillåta klubbor på Vasaparkens isbana åtminstone vissa tider.

Tema: Norrmalms parkplan

Landskapsarkitekt Margareta Jonsson informerade om den parkplan, som hon på uppdrag
av Norrmalms stadsdelsförvaltning och trafikkontoret i samarbete med markkontoret, arbetar med. Planen omfattar inte bara alla parker utan också de mindre grönytor som finns på gatu­mark och som upplevs som parker, exempelvis Hedemoratäppan och Solvändan.

Målsättningen med arbetet är att skapa attraktiva och välskötta parker och grönytor och göra Norrmalm till en blommande och trygg stadsdel. Den biologiska mångfalden ska bevaras liksom kulturhistoriskt värdefulla parker och trädplanteringar.

Margareta Jonsson framhöll att det finns flera mycket attraktiva och välbesökta parker inom stadsdelen men att det finns brister vad gäller skötsel och underhåll. Det finns således behov av både upprustning och bättre skötsel. I annat fall riskerar man att på sikt bli tvungen att
göra stora investeringar för att kunna erbjuda stadsdelens boende och besökare parker och grönområden som lockar till rekreation och utevistelse. Margareta Jonsson menade att det också är viktigt att närmare undersöka möjligheterna till att anlägga nya parker och grönytor. Som exempel på detta nämndes bl.a. Tegelbacken.

Efter Margareta Jonssons presentation av arbetet med parkplanen följde en diskussion med frågor och synpunkter från flera av politikerna. Bl.a. togs frågan om tillgänglighet upp liksom frågan om vad som kan göras i form av exempelvis bättre belysning för att göra parker och andra grönområden tryggare att vistas i.

__________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) valdes att, jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 30 januari 2007.

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 18 januari 2007 justerats den 25 januari.

___________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Inga övriga frågor anmäldes.

Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att ärende 19 på dagordningen - begäran om ackordsöverenskommelse - utgår.

Ordföranden Hanna Broberg (m) fastställde dagordningen.

_____________________________

§4 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 013-9/2007

Ett förslag om att göra det möjligt att ordna loppmarknad i Vasaparken anmäldes.

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

___________________________

§5 Skyltar och vakter vid skridskobanan i Vasaparken – svar på medborgarförslag

Diarienummer 013-934/2006

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Möjliggöra användning av klubbor på Vasaparkens isbana alla dagar efter kl.19.00.

  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:


Vasaparkens isbana är till för alla och det är därför som klubbförbudet ansetts nödvändigt. Det är inte tänkt att banan ska kunna bokas för spel utan vara en tillgänglig och öppen isbana. Klubbförbudet är till för att förhindra spel som skulle tränga undan övriga åkare. Det finns heller inte möjlighet till avgränsningar/skydd mellan olika aktiviteter på banan eller resurser för vakter.

Därför är det endast möjligt att tillåta spel med klubbor på särskilda tider och om det visas stor hänsyn mot övriga åkare.

Det bör skyltas att det endast är tillåtet med spel med klubbor efter kl. 19.00 alla dagar och att det ska visas hänsyn mot övriga åkare samt att spel med klubbor är förbjudet övriga tider. Det bör markeras att banan är en allmän och öppen bana.

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 januari 2007.

Ann-Sofie Jochelson har inkommit med ett medborgarförslag där hon föreslår att skyltar om klubbförbud ska sättas upp vid isbanan i Vasaparken samt att man i ett inledande skede har vakter som kan se till att förbudet efterföljs.

Förvaltningen kommer skyndsamt att se till att en stor och tydlig skylt om klubbförbudet sätts upp. Däremot finns det inga ekonomiska resurser för att anställa vakter för att se till att förbudet efterlevs.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna, ledamoten Peter Sikström (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är viktigt att både pojkar och flickor i Vasaparken kan lära sig åka skridskor samt använda den för de isaktiviteter man tycker är roligast. Att förbjuda klubba och boll på en sådan stor isplan som Vasaparken är, kommer bli svårt att efter­leva och dessutom kan det uppfattas som orättvist för de många pojkar och flickor som tycker det är roligt att spela s.k. ”hockeybockey”.

För att möjliggöra att reglerna om klubbförbud efterlevs i Vasaparken anser
vi att man bör tillåta användning av klubbor bestämda tidpunkter, senare på kvällen. Till exempel efter kl. 18.00. Sådana regler ökar legitimiteten och förståelsen av användningen av Vasaparken. Det skall självklart inte tillåtas ishockey med full utrustning och puckar, då det inte finns sarger och skydd
som fungerar för en sådan ishockey.

____________________________

§6 Barriär mellan gångtrafikant och cykeltrafikant – svar på medborgarförslag

Diarienummer 013-923/2006

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till trafiknämnden.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 januari 2007.

Mikael Lindskog har inkommit med ett medborgarförslag där han föreslår att man mellan cykelbanor och gångbanor ska ha någon form av barriär för att säkerställa gångtrafi­kan­ternas säkerhet

Förvaltningen föreslår att medborgarförslaget överlämnas till trafiknämnden i enlighet med de nya anvisningarna för hanterande av medborgarförslag.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

§7 Utvärdera lekplatsen i Vasaparken och gör den mer småbarnsvänlig – svar på skrivelse från f.d. ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 304-929/2006

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 januari 2007.

Anders Broberg (kd), tidigare ledamot i stadsdelsnämnden, föreslår i en skrivelse till nämnden att förvaltningen ska utvärdera lekplatsen i Vasaparken.

Förvalt­ningen är positiv till att göra en utvärdering men anser att den bör göras tidigast till sommaren eller hösten, då lekplatsen hunnit användas en något längre period och utvärde­ringen blir så rättvisande som möjligt. Utvärde­ringen bör göras på plats bland dem som besöker lekplatsen ofta och såväl barns som föräldrars synpunkter ska beaktas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.

____________________________

§8 Vilka utsatta barn ska vi inte hjälpa? – svar på skrivelse från f.d. ledamoten Carina Fredén (s)

Diarienummer 304-1021/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, ledamoten Peter Sikström (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd).

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 januari 2007.

Carina Fredén (s) har i en skrivelse till nämnden påtalat att utsatta barns behov av insatser från socialtjänstens sida inte kan tillgodoses inom ramen för tilldelad budget. Hon vill därför att nämnden begär en översyn av det system staden tillämpar vid för­delning av budgetmedel och påtalar att det sannolikt finns behov av en nivåhöjning.

Inför år 2007 har staden antagit en ny modell för fördelning av resurser till barn och ungdomar, vilket innebär minskad resurstilldelning eftersom kostnaderna för familje­rättsverksamheten numera ska täckas inom den tilldelade budgetramen. Med tanke på det stora underskott verksamheten, trots omfördelning av medel från andra verksamhets­områden, uppvisat under flera år är förvaltningen oroad över den knappa resurstilldelningen. Förvaltningen förutsätter emellertid att man från stadens sida kommer att utvärdera den nya resursfördelningsmodellen och anser att det i nuläget därför inte finns skäl för nämnden att begära en översyn.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Att förvaltningen i ett särskilt ärende till nämnden i augusti i år, redovisar effekterna av resursfördelningsmodellen för utsatta barn och ungdomar.

  2. Att nämnden då tar ställning till om kommunstyrelsen skall tillskrivas om problemen med finansieringen på detta område.

  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Läget är allvarligt när det gäller finansiering av stödet till utsatta barn och ungdomar, vilket tydligt framgår av både Carina Fredéns skrivelse och den budget som behandlas idag. Av det skälet bör nämnden särskilt diskutera och agera om underskotten på detta område fortsätter vara särskilt stora. Det räcker inte med att ta upp frågorna i samband med tertialrapporterna för att uppmärksamma kommun­styrelsen om detta. Nämnden bör få ett särskilt ärende om detta, lämpligtvis direkt efter sommaren, då frågan om fortsatt agerande i frågan kan beslutas.

Särskilt uttalande

Ordföranden Hanna Broberg m.fl.(m), ledamoten Peter Sikström (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

De nya resursfördelningssystem som antogs under den förra mandatperioden påverkar innerstadens stadsdelar negativt. Kommunfullmäktige har aviserat en översyn på individ- och familjeomsorg, vuxensidan och stadsmiljö. Vi menar att även resursfördelningssystemet för barn med behov av särskilt stöd måste ses över, vilket torde ligga på utbildningsnämndens ansvar att initiera.

__________________________

§9 Rektorstillsättningen i Johannes Skola – svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

Diarienummer 202-1020/2006

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet bordläggs.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 januari 2007.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse angående rektorstillsättningen i Johannes skola.

Förvaltningen anser att den nyanställda rektorn har de kunskaper, erfarenheter och egenskaper som är relevanta för uppdraget som rektor för Johannesskolan. Förvaltningen anser inte att det är aktuellt att ompröva tillsättingsbeslutet.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ersättaren Ylva Sjöstrand (mp) föreslog att ärendet skulle bordläggas.

____________________________

§10 Bordlagt ärende. Verksamhetsplan och budget för Norrmalms stadsdelsnämnd år 2007

Diarienummer 102-14/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Godkänna resultatenheter enligt förslag i verksamhet­splanen.

  2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsdirektören att tillsammans med Kungsholmens och Östermalms stadsdelsförvaltningar organisera en gemensam stadsmiljöverksamhet.

  3. Ersättningen till stadsdelsnämndens resultatenheter fastställs enligt förslag
    i verksamhetsplanen.

  4. Priser vid försäljning av platser inom äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade fastställs enligt förslag i verksamhetsplanen.

  5. Stadsdelsnämnden godkänner omslutnings­förändringar om 121,4 mnkr.

  6. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 2,1 mnkr för hemlösa –
    sociala enheten.

  7. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 1,0 mnkr för hemlösa – socialpsykiatri.

  8. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 1,0 mnkr för rörliga team.

  9. I övrigt godkänna verksamhetsplanen för år 2007.

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Ylva Sjöstrand (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2007. Verksamhetsplanen är en redogörelse över hur stadsdelsnämnden avser att uppnå kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhets­områdena inom ramen för fastställd budget.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Tjänstgörande ersättaren Ylva Sjöstrand (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras samt lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om huruvida ärendet skulle återremitteras eller avgöras idag. Nämnden beslutade utan omröstning att ärendet skulle avgöras idag.

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde därefter förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Att delvis godkänna förvaltningens förslag till verksamhetsplan samt göra följande ändringar:

  2. Att öka anslaget till Norrmalms stadsdelsnämnd med 8.0 mnkr, i enlighet med socialdemokraternas budgetförslag i kommunfullmäktige.

  3. Att avstyrka de borgerligas förslag om att minska anslaget för äldreomsorgen med 5.8 mnkr, vilket motsvarar ca 15 färre vårdbiträden och undersköterskor på Norrmalm.

  4. Att avsätta 2,1 mnkr till ungdomarnas fritids- och kulturverksamhet på Norrmalm.

  5. Att avstyrka ett borttagande av medborgarförslagen i enlighet med stadsdirektörens anvisningar för budgeten 2007.

  6. Att öka anslaget till 200 000 kr till pensionärsorganisationer och andra föreningar med inriktning med uppsökandeverksamhet hos äldre på Norrmalm.

  7. Att tillstyrka en överföring från stadsmiljö med 4,2 mnkr till service för personer med funktionshindrade.

  8. Att förstärkt medborgardialog bör införas som ett övergripande mål för stadsdelsnämnden.

  9. Att därutöver anföra följande:

 

Den skattesänkning som borgarna genomför innebär 466 miljoner kronor mindre till stadens verksamheter. Detta medför betydande konsekvenser även i vår stadsdel. På Norrmalm får vi t.ex. 15 färre vårdbiträden eller undersköterskor än med ett socialdemokratiskt styre. För en enskild skattebetalare innebär sänkningen 30 öre lägre skatt per 100 kronor, det vill säga en skattebetalare som har en lön på 25 000 kronor i månaden får en skattesänkningen med cirka 75 kronor i månaden.

Lokal demokrati

Stadsdelsnämnderna är viktiga för både en effektiv lokal förvaltning och en väl fungerande lokal demokrati. Måttet på om den lokala demokratin fungerar är att medborgarna känner att de kan påverka de beslut som fattas. Den representativa demokratin måste kompletteras med olika former av direktinflytande och delaktighet. I majoritetens förslag till verksamhetsplan formuleras ambitionen att säkra medborgarnas inflytande begränsat till frågor som enbart rör parker och stadsplanering. En dialog med medborgarna är naturligtvis lika viktig när det gäller stadsdelsnämndens övriga uppgifter inom till exempel utbildning och omsorg.

Stadsdirektören har i anvisningar uttalat att systemet med medborgarförslagen
i praktiken skall upphöra, hon säger: ”Medborgarförslag som inkommer till annan nämnd än den som har att fatta beslut i frågan ska efter beslut vid förvaltningen direkt vidarebefordras till den berörda nämnden, dvs. ingen anmälan behöver ske till den nämnd där förslaget inkommit. Förslagsställaren ska informeras om att ärendet överförts.”.

Vi tar avstånd från detta och förutsätter att den borgerliga majoriteten på Norrmalm, som tidigare aktivt förespråkat systemet med medborgarförslag, gör
det också.

De unga i stadsdelen

Skolfrågor skall ingå i den lokala nämnden. Beslut som till exempel rör elever i behov av särskilt stöd i skolan ska fattas på en nivå så nära eleven som möjligt, alltså inte av en central handläggare. En stor utbildningsförvaltning gör det svårt att ta till vara lokala initiativ och att åstadkomma bra samverkansmöjligheter inom skolan. En centralisering av grundskolan och särskolan kommer att innebära lägre effektivitet som i sin tur leder till organisatoriska förändringar såväl som ökade kostnader. Beslutet om exempelvis vilka elever som ska ges särskilt stöd i skolan kan inte fattas hemma vid köksbordet, det bör inte heller fattas av en central handläggare. Vi anser att sådana beslut bör fattas i Norrmalms stadsdel som har både detalj- och lokalkännedomen. Kontaktytorna mellan skolan och social­tjänsten kommer successivt att minska vilket kommer att försämra stödet för de utsatta eleverna och även för möjligheten att bedriva ett aktivt arbete mot missbruk och kriminalitet bland barn och ungdomar I slutändan är det eleverna som drabbas av en omorganisation.

Den borgerliga budgeten innebär också en risk att tidiga och förebyggande insatser för utsatta ungdomar får stå tillbaka. Detta leder på sikt till mycket kost­samma åtgärder i form av institutionsvård. En sådan utveckling är både socialt och ekonomisk oförsvarlig. I avvaktan på en översyn av resursfördelningssystemet i staden förutsätter vi att bedömningen av hjälpbehoven inte förändras.

Den borgerliga budgeten innebär att Norrmalm i särklass kommer bli den stadsdel med minst utbud av fritidsaktiviteter i ickekommersiell miljö. Vårt anslag möjliggör ökade sådana satsningar, till exempel i ett ökat engagemang i ett nytt aktivitetshus på Brygghuset.

Utöver dessa successiva kvalitetsförsämringar på skolans område riskerar också barngruppernas storlek att öka inom skolbarnsomsorgen. Det är mycket beklagligt mot bakgrund av att dessa barngrupper redan idag är för stora.

I majoritetens politik utgör försäljningen av de kommunala bostadsbolagens fastigheter en bärande del. För stadsdelsnämndens verksamhet innebär det att en stor del av de fastigheter där nämnden bedriver verksamhet kan komma att byta ägare. En jämförelse av hyror hos olika hyresvärdar pekar på att lokalkostnader kommer att stiga med ungefär 60 %.

Bättre livskvalitet för de äldre

Äldre har rätt till ett gott liv med god vård och omsorg, trygg tillvaro och social gemenskap. De borgerliga på Norrmalm skär ned särskilt mycket på de äldre i Norrmalm. Både när det gäller omvårdnadspersonal och när det gäller att satsa medel på kultur för de äldre. I vårt budgetalternativ ökar vi anslaget med 5.8 mnkr. Vi vill satsa på att ge alla över 75 år rätt till två timmars hemtjänst per vecka utan biståndsbedömning. Vår målsättning är att alla äldre ska få hjälp och stöd i vardagslivet enligt egna önskemål. Äldre som inte får hemtjänst genom bistånds­bedömning kan ändå känna ett behov av extra stöd i vissa vardagssysslor eller av att få sällskap på promenaden. Här fyller även de så kallade ”Fixare”, anställda av stadsdelen för att hjälpa äldre i hemmet med riskfyllda vardagssysslor, en viktig funktion. Vi vill att nya riktlinjer skall införas för biståndsverksamheten, i likhet med vårt förslag i fullmäktige, så att bl. a äldre som själva upplever att de är isolerade och ensamma kan få ett äldreboende om det därmed anser att de får en bättre livskvalitet. De borgerliga fortsätter dessvärre med gamla riktlinjer även under 2007.

Trygghet är grundläggande för välmående. Alla äldre ska känna sig trygga i sitt hem och ofta kan det räcka med att man vet att man kan kalla på hjälp vid behov. Vi satsar därför på att ge trygghetslarm till alla över 80 år som önskar det.

I syfte att täcka kostnader för kvalitetshöjningar på grund av ovan nämnda nya riktlinjer, två timmars hemtjänst per vecka utan biståndsbedömning för alla över 75 år och trygghetslarm för alla över 80 år tillför vi mer resurser.

Många äldre bor ensamma kvar i den egna bostaden och det gör att det finns ett behov av mötesplatser. I stadsdelen ska det därför finnas träffpunkter för äldre. Träffpunkterna kan erbjuda olika aktiviteter som sång och musik, bridgespel, friskvård, IT- eller språkkurser, möjlighet till gemensamma måltider eller bara vara öppet för samvaro.

Det ska finnas ett varierat utbud av stöd och hjälpinsatser till dem som vårdar anhöriga och närstående. Här utgör dagverksamheter, korttidsvistelse, växelvård och avlösning i hemmet viktiga verksamheter.

För att ge äldre en god vård och omsorg behövs en bra arbetsmiljö och personal med adekvat utbildning. En kontinuerlig kompetensutveckling för personalen är viktig, liksom en kontinuerlig ledarutveckling för cheferna. Det är också viktigt att se över personaltätheten så att det finns tillräckligt med personal dygnet runt.

För att möjliggöra och öka uppsökande- och mötesverksamheten vill vi öka anslaget till 200 000 kr till pensionärsorganisationer och andra föreningar med inriktning med uppsökandeverksamhet hos äldre på Norrmalm.

Kompetensutveckling

Vi har en stor oro för att kompetensfrågorna blir nedprioriterade med den nya majoriteten. Anslagen minskar och enheterna får efter förmåga försöka finansiera vidareutbildning. Det talar för en nedrustning av denna viktiga verksamhet. Vi kommer noga att följa utvecklingen på området.

Arbetsmarknadspolitik

En aktiv arbetsmarknadspolitik i stadsdelen är viktig för att flytta fram positionerna och förbättra förutsättningar för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden.

Det är viktigt att ungdomsarbetslösheten och arbetslösheten bland människor med funktionsnedsättning i stadsdelen ska minska. Vi vill satsa på att erbjuda sommar­jobb till unga och att i möjligaste mån erbjuda praktikplatser i stadsdelen.

Deltidsarbetslösheten och ett ökande antal timanställningar har vuxit till ett stort problem på arbetsmarknaden. Stadsdelen måste ta ett ansvar och erbjuda de som
så önskar att öka sin sysselsättningsgrad. Heltid skall vara en rättighet och deltid en möjlighet. Så kallade delade turer som är ofrivilliga ska undvikas. De som vill måste kunna ha en sammanhållen arbetstid.

Hemlöshet
Hemlöshet kan ha många olika orsaker. Det är också både en social och en bostadspolitisk fråga. Att förhindra att bostadslöshet blir till hemlöshet är viktigt.

Att minska hemlöshet handlar om att gå från tillfälliga och kortsiktiga nattlogilösningar till permanenta bostäder med målet om ett eget kontrakt. Försöks- och träningslägenheter med kraftfullt socialt boendestöd är en insats för att personerna på sikt ska få ett stadigvarande boende. Möjligheten att korta tiden mellan tränings- och försöksboende och det egna kontraktet måste ses över. Personer som bor hos stiftelsen hotellhem och har små hyresskulder som hindrar egna kontrakt hos andra hyresvärdar ska nås av erbjudande om skuldsanering. Olika stöd- och vårdboenden utifrån individernas behov behöver utvecklas ytterligare. Så kallade lågtröskelboenden behöver byggas ut.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Att verksamhetsplan och budget upprättas enligt vänsterpartiets förslag till budget i kommunfullmäktige samt vad som anförs nedan.

  2. Att SL-kort beviljas enligt kommunstyrelsens senast reviderade riktlinjer för ekonomiskt bistånd.

  3. Att förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings-/ rehabiliterings­verksamhet för missbrukare och andra arbetshandikappade.

  4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

Solidaritet och social rättvisa
Med den här budgeten vill vänsterpartiet visa vilka prioriteringar och satsningar (v) vill göra för att möta dagens och framtidens utmaningar.

Rättvisemiljard och oförändrad skatt finansierar vår budget

Netto anslag 1 borgerliga majoritetens förslag 912,9 mnkr. Vänsterpartiets förslag 925,2 mnkr.

Netto anslag 2 borgerliga majoritetens förslag 28,4 mnkr. Vänsterpartiets förslag 29,3 mnkr.

Av bokslutsöverskottet på fyra miljarder vill vi under mandatperioden använda en miljard för ökad rättvisa mellan stockholmarna. Vi vill satsa de extra resurserna
på dem som har det svårast. Vi vill till exempel öppna fler bostäder för hemlösa, främst kvinnor. Vi vill också använda vår miljard – RÄTTVISEMILJARD - till
att utveckla ett förebyggande arbete för att förbättra barns fysiska och psykiska hälsa. Lågutbildade kvinnor ska kunna få kompetensutveckling. Rättvisemiljarden ska även bidra till miljörättvisa, till exempel genom klimatsatsningar och sjö­restaureringar. Vår rättvisemiljard kommer långsiktigt att minska stadens kostnader.

Borgarna sänker skatten – vi anser att de 465 mnkr som skattesänkningen kostar behövs för att minska skillnaderna mellan fattiga och rika.

Vänsterpartiets förslag genomsyras av jämställdhet, mångfald och rättvisa.

Stockholms ekonomi är god. I stället för att sänka skatten vill vi använda det ekonomiska överskottet till att minska de ekonomiska och sociala klyftorna. Vår vision är en öppen stad med många icke-kommersiella träffpunkter, speciellt för ungdomar. Vi är övertygade om att öppenhet, gator och torg fyllda med människor gör staden tryggare än övervakningskameror. Trygghet är något helt annat. Trygghet är att veta att barn och gamla, funktionshindrade, missbrukare och hemlösa som är beroende av vård och omsorg verkligen ges detta. Därför satsar
vi på barn och ungdom både i förskola och på fritid. Vi satsar också på att utveckla äldreomsorgen och på att ge de mest utsatta människorna i vår stad ett respektfullt liv.

Bra luft, färre bilar och lägre energiförbrukning är ett måste för att möta dagens och morgondagens miljöutmaningar. Vi vill minska biltrafiken med hjälp av trängselavgifter och satsa pengarna på att förbättra kollektivtrafiken.

Det är en borgerlig myt att det är bra för staden med stora löneskillnader. Trots
att vi under den förra mandatperioden prioriterade att höja de lägsta lönerna så finns fortfarande alltför stora löneklyftor som kommer att öka ännu mer eftersom borgarna ger orimligt höga lönelyft och förmåner till de högsta cheferna. Att höja lönerna för dem som tjänar minst och införa ett lönestopp för de högst avlönade är ett av vänsterpartiets viktigaste mål.

Vänsterpartiet vill permanenta och utvidga de försök med förkortad arbetstid som startade under den första mandatperioden, Det finns stora samhällsekonomiska vinster med förkortad arbetstid. Många kvinnor kommer att jobba heltid och många män kommer att frigöra tid för arbete i hemmet. Kortare arbetstid leder
till att fler människor får arbete. Stress, psykisk och fysisk ohälsa minskar. Jämställdheten ökar.

På våra offentligt ägda arbetsplatser måste inflytandet för medarbetarna öka. Ökad makt över sin situation minskar stress och leder till en bättre arbetsmiljö. Ungefär 20 procent av Stockholms invånare har utländsk bakgrund och detta bör avspeglas bland stadens medarbetare.

Staden måste ha makten över infrastrukturen. Stockholm Vatten ska förbli ett kommunalt bolag. Fler och fler vetenskapliga undersökningar visar att konkurrens­utsättningar i realiteten bara sänker kvaliteten. Prispress innebär att brukare inte längre får den kvalitet på service som de har rätt till - vilket tydligt visat sig i de fall då t.ex. vanvård av gamla avslöjats både i privat och egen regi – genom att upphandling leder till att anbudsgivare pressar priset genom att minska på antalet personal. Arbetsförhållandena för personalen försämras katastrofalt genom arbetsgivarnas vinstintresse. Konkurrensutsättning är uppenbart ett ideologiskt
mål i sig för borgerligheten för att ytterligare befästa klasskillnaderna och klass-samhället.

Vänsterpartiet vill snarast starta en utredning om att starta ett kommunalt energibolag som bygger på förnybara energikällor. Det är också självklart att vi har rena sjöar så att alla stockholmare får nära till badvatten och att vi satsar på fastighetsnära sopsortering.

Den borgerliga politiken hotar att göra det offentliga rummet mindre genom privatiseringar av centrumanläggningar, mer reklam och färre gemensamma miljöer. Vi vill i stället satsa på mer förenings- och samlingslokaler och icke-kommersiella mötesplatser för ungdomar. Det fria kulturlivet och det fria ordet ska stödjas och uppmuntras. Ungdomar ska ha tillgång till repetitionslokaler samt ha möjlighet att utöva spontanidrott och verka i teatergrupper till låga kostnader. Det är viktigt att ge utrymme i det offentliga rummet för konstnärer, videokonst, affischtavlor m.m. De ungdomar som är intresserade av graffiti som konstform ska ha möjlighet att utöva detta. Staden måste ta ansvar för att lokalhyrorna gör det möjligt att kulturell och social verksamhet ska kunna utvecklas. Alla barn och ungdomar ska kunna delta i kulturskolan, som ska ha en bred verksamhet. Avgiften till kulturskolan ska sänkas och på sikt ska den bli avgiftsfri.

Vänsterpartiet vill fortsätta utveckla Skeppsholmen till en kulturens ö. Stadens invånare ska involveras i ett projekt för att komma med förslag till den framtida verksamheten på Skeppsholmen.

Vi föreslår inrättande av ett ”deltagande demokrati-kansli”. Kansliet ska ha två huvudsakliga målsättningar:

- att öka insyn och öppenhet i den offentliga verksamheten, både inom förvaltningar, kommunala bolag och i upphandlingsprocesser

- att undersöka och genomföra förändringar så att invånarna i större utsträckning är med och deltar och bestämmer.

Stadsdelsnämndens arbete bygger enligt Vänsterpartiet på helhetssyn och goda kunskaper om förhållandena i varje stadsdelsnämndsområde.

Förskoleverksamhet

Vänsterpartiet vill stärka kvaliteten i förskolan och fortsätta att utveckla de prioriterade områdena i förskoleplanen. Vi vill fortsätta att minska barngruppernas storlek i förskolan och öka omfördelningen av resurser till socioekonomiskt mindre gynnade områden. Det betyder att barngruppernas storlek på sikt skall
vara 15 respektive 10 barn i syskon- respektive småbarnsgrupper.

Förskolan ska tillsammans med föräldrarna lägga grunden till flerspråkighet för barn med annat modersmål än svenska,

Förskolan ska lyfta fram olikheter på ett sätt som stärker barnens identitet och självkänsla och stimulerar till fortsatt utveckling och lärande. Förskolan ska aktivt bidra till jämställdhet och utveckla strategier och metoder. Handledning av genuspedagoger och kompetensutveckling inom genuspedagogiken ska erbjudas alla medarbetare inom förskolan. Satsningen på förstärkning av kompetensen inom förskolan bör fortsätta. De anställda ska kontinuerligt erbjudas kompetens­utveckling.

Barn ska utifrån sin förmåga ha inflytande över och vara delaktiga i hur förskolans miljö och verksamhet utformas.

Stadens prognoser visar på ökat barnantal under de kommande åren. Detta tillsammans med ambitionen att minska barngruppernas storlek i förskolan och öka andelen barn som går i förskolan innebär att det under kommande år kommer att finnas ett betydande behov av nya förskolelokaler. I de fall som den borgerliga majoriteten lyckas förskingra våra gemensamt ägda fastigheter måste de barn­omsorgs­lokaler som finns i dessa säkras med villkor om tills vidare fortsatt verksamhet.

De kommunalt drivna förskolorna har ansvar för att alla barn, vars föräldrar
önskar plats i förskolan, erbjuds detta inom tre månader. Även inom enskilt drivna verksamheter som finansieras med skattemedel ska tillgängligheten uppmärk­sammas.

Öppna förskolan spelar en viktig roll för dem som inte är inskrivna i förskole­verksamhet och för hemmavarande föräldrar. Parklekarna ska vara tillgängliga för barn med funktionsnedsättningar.

Skola – Skolbarnomsorg – Särskola

I vänsterpartiets verksamhetsplan förordas att skola, skolbarnsomsorg och särskola ligger kvar under stadsdelsnämndernas ansvarsområde.

Vänsterpartiet vill ha en lugn, trygg och kreativ skolmiljö. Detta åstadkoms inte med den borgerliga majoriteten budgetförslag. Betyg i ordning och uppförande samt skriftliga omdömen, som de borgerliga partierna föreslår ska införas, är en tillbakagång till 1950-talets pluggskola. En viktig förutsättning för arbetsro och gott samarbetsklimat är snarare varje elevs möjlighet att påverka sin vardag i skolan och att få utvecklas i sin egen takt. Inflytande på arbetsformerna ska öka med stigande ålder. Former och funktion för utvecklingssamtalen ska förbättras så att både elever och föräldrar har god kännedom om elevens utveckling såväl kunskapsmässigt som socialt.

Skolbarnomsorgen är ett eftersatt område som behöver extra resurser. Vänster­partiet ska verka för att fritidsklubbarna ersätts av reguljära fritidshem även för årskurserna 4-6 år och ifrågasätter den lokalmässiga integrering av fritids­verksamhet som skett i skolan.

Vänsterpartiet vill erbjuda elever i särskolan de insatser som krävs för att var och en på ett fullgott sätt ska kunna delta i skolverksamheten och uppnå målen. Vi vill utöka samarbetet mellan stadsdelarna för att öka möjligheterna att ha special­verksamheter som passar elevernas behov.

Vänsterpartiet vill erbjuda ungdomar på Norrmalm icke-kommersiella träff­punkter. Träffpunkterna ska vara tillgängliga för ungdomar med funktions­nedsättning. Det ska finnas gratis Internet på fritidsgårdarna. Vänsterpartiet kräver att en större del av de av stadshuset anvisade fritidspengarna till barn och ungdom investeras i en fritidsgård i västra Vasastan alternativt att parkleken i Vasaparken disponeras som fritidsgård på kvällar och helger.

Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen

Omsorgen om våra äldre ska utvecklas, vilket kräver att en stor satsning på serviceinsatser, generös och jämställd biståndsbedömning, goda arbetsvillkor och fler anställda inom äldreomsorgen. Vår kommunala äldreomsorg ska värnas mot privata vinstintressen som undergräver den viktiga kontinuiteten och tryggheten för äldre. Genom nya riktlinjer för äldreomsorgen och 5 timmars hemtjänst med förenklad biståndsbedömning ges en verklig frihet att påverka innehållet i hjälpen. ”Fixartjänster” och sociala mötesplatser ökar de förebyggande insatserna och livskvaliteten blir högre. Utbyggnaden av seniorboenden i hyresrätt är en annan förebyggande insats som bör fortsätta. Heminstruktörer för syn- och hörselskadade förebygger större biståndsbehov och ska därför finnas i tillräcklig omfattning.

Vänsterpartiet vill stimulera aktiviteter och öppna sociala mötesplatser för äldre. Medel har tillförts budgeten för detta ändamål. Alla äldre har rätt att känna sig trygga. Det ska därför finnas handlingsplaner för att motverka våld mot äldre vare sig det förekommer i hemmet, i särskilt boende eller i det offentliga rummet. Att komma ut från sin bostad är oerhört betydelsefullt. De nya riktlinjerna slår fast rätten att regelbundet få vara utomhus. Promenader är en viktig förebyggande insats som på sikt motverkar ökat vårdbehov.

För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar vars och ens behov. Strävan ska vara att erbjuda för brukaren igenkänd personal som regelbundet återkommer och som har tid för social kontakt med den äldre. Personal inom hemtjänsten behöver och har rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.

Alla människor med funktionsnedsättning ska garanteras en god omsorg, stöd och service. Insatserna ska utformas med respekt för individens önskemål och syfta till att skapa förutsättningar för självständighet och delaktighet i samhället. Den individuella planen är viktig för personens inflytande och samordningen av insatser. Den enskildes rätt till individuell behovsprövning är grundläggande för rättssäkerheten.

Individ- och familjeomsorg inkl. socialpsykiatri

Socialtjänsten ska arbeta efter en demokratisk syn och tro på människors förmåga att fatta beslut.   

Insatser för barn ska utgå från barnets bästa enligt FN:s konvention om barnets rättigheter. Förebyggande och tidiga insatser ska prioriteras. Samverkan mellan barnet, familjen, skolan och myndigheter ska utgå från en helhetssyn på barnets situation.

Mäns våld mot kvinnor i nära relationer är känt. Omfattningen behöver synlig­göras för att tillräckliga åtgärder ska sättas in. Kvinnofridsprogrammet ska kompletteras med en kartläggning som socialtjänstnämnden ansvarar för i samverkan med stadsdelsnämnderna.

Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång. Norrmalm eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskel­boende (ej härbärge) som komplement till Råcksta lågtröskelboende. Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas. Syssel­sättning / arbetsrehabilitering-”servicegrupp” inom norra innerstan ska startas.
Den gemensamma strategin för missbruksvården som togs fram av föregående majoritet ska genomföras.

Parkverksamhet inkl Agenda 21

Vänsterpartiet vill att parkverksamheten på Norrmalm ska ske med ökat inflytande av invånarna.

Skötseln av parkerna kan ske i egen regi av en ”servicegrupp”. Till gruppen ska rekryteras personer med rehabiliteringsbehov. En plan över antalet soffor i stadsdelen ska göras. Behovet är stort och de senaste åren har många bänkar och soffor försvunnit. Möjligheterna för vilopaus för äldre och sjuka är få. Vid planteringar i parkerna ska hänsyn tas till fågellivet. Kala parker utan träd och buskar ger ingen grönområdeskultur.

Kultur och föreningsliv

Norrmalms stadsdel har ett rikt utbud av kulturaktiviteter, varav många kräver
en tjock plånbok Det är angeläget att också familjer, ungdomar och personer med sämre ekonomi får tillgång till kulturen. Stadsdelen ska också kunna erbjuda föreningslokaler till en låg hyra. Vänsterpartiet värnar om att varje stadsdels­förvaltning ska ha en kultursekreterare. Vi förutsätter att denna tjänst på Norrmalm förblir orörd vid eventuell omorganisation.

Ekonomiskt bistånd
Människor som inte har andra alternativ än att söka ekonomiskt bistånd har rätt
till en skälig levnadsnivå, vilket innefattar möjligheten att röra sig fritt i staden.

Vänsterpartiet motsätter sig därför de borgerliga partiernas förslag att ta bort SL-kortet ur normen för försörjningsstöd.

Barns situation ska alltid uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Inga barnfamiljer ska vräkas av ekonomiska skäl.

Tjänstgörande ersättaren Ylva Sjöstrand (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Att avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2007.

  2. Att återremittera budget och verksamhetsplan till förvaltningen för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige som grund.

  3. Att inrätta två tjänster som Agenda 21-samordnare.

  4. Att inrätta ytterligare två tjänster som konsumentvägledare.

  5. Att inrätta en tjänst som energirådgivare, att arbeta mot förvaltningens egna verksamheter och mot företag och hushåll.

  6. Att genomföra en väsentlighets- och riskanalys som omfattar stadsdels­­­nämndens alla verksamheter, inte enbart IT-säkerheten.

  7. Att förvaltningen redovisar tydliga åtaganden för nämndens olika verksamheter.

  8. Att arbeta fram en ny miljöpolicy.

  9. Att arbeta fram en upphandlingspolicy med särskilt fokus på förfrågnings-underlagens kvalité, miljökrav på upphandlingar och effektiv uppföljning av upphandlade tjänster.

  10. Att arbeta för att ytterligare minska barngruppernas storlek i förskolan.

  11. Att minst 15 procent av de livsmedel som serveras i stadsdelens verksamheter ska vara ekologiska.

  12. Att vid upphandlingar ska Stockholms stads klausuler mot diskriminering tillämpas.

  13. Att säkerställa att ingen diskrimineras (anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker i diskriminering och jämställdhet bör vara relevanta åtgärder).

  14. Att erbjuda verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling åt alla arbetssökande med försörjningsstöd.

  15. Att inte införa krav på motprestation som huvudregel för att få försörjningsstöd.

  16. Att alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.

  17. Att förhindra att barnfamiljer och äldre vräks.

  18. Att därutöver anföra följande:

 

Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för år 2007 präglas
av nedskärningar i nämndens kärnverksamheter samtidigt som de förväntade ekonomiska besparingarna riskerar att utebli.

Centraliseringarna och sammanslagningarna av flera verksamheter innebär en drastisk nerbantning av kompetensen inom förvaltningen, som i stället måste upphandla externa tjänster. Det är då ännu viktigare att man säkerställer dessa tjänsters kvalitet genom en väl fungerande upphandlingsfunktion inom förvaltningen samt en effektiv uppföljning. Omstruktureringar är inte alltid
av godo. För att försäkra sig om att den föreslagna omfattande organisations­förändringen ger mervärde krävs en seriös riskanalys, vilket saknas i majoritetens förslag.

Vi anser att samarbete med andra stadsdelar inom olika områden kan vara givande under förutsättning att man samarbetar för att höja kompetensen inom den egna verksamheten och inte för att avskaffa den. Syftet med samordningen av vissa verksamheter i stadsdelarna, t.ex. konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning anges som breddning, utveckling och effektivisering, när det i själva verket handlar om nedskärningar för att spara pengar. Samtidigt uppgår omstruktureringskostnaderna till 250 miljoner kronor! Dessa pengar skulle komma till större nytta för Norrmalms invånare om man i stället utvecklade
den befintliga organisationen, t.ex. inom vård och omsorg.

Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige ger 264 mnkr mer till stadsdelarna än den borgerliga majoritetens. Detta skulle för år 2007 betyda närmare 17 mnkr mer för Norrmalm än i det nu liggande förslaget. Miljöpartiets förslag till budget skulle därför innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

Miljöpartiets budget skulle inte innebära nedskärningar inom missbrukarvården och socialpsykiatrin. Stockholms stora antal hemlösa är ett misslyckande för staden och förödande för de drabbade. Norrmalm har jämte Vantör flest hemlösa i Stockholm, varför det är extra angeläget att satsa på denna grupp här. Med miljöpartiets budget skulle det satsas mer på barn och ungdom. Enligt liggande förslag till budget måste omfördelningar ske på området barn och ungdom, medel kommer att flyttas från fritidsverksamhet till andra områden för barn
och unga. Samtidigt finns ett mål om högre kvalitet i omsorgen som inkluderar bl.a. att missbruk skall förebyggas och då särskilt nyrekryteringen i unga år. Meningsfull fritidsverksamhet torde vara en del i att förebygga missbruk bland unga, varför det är kontraproduktivt att skära ned på denna verksamhet.

Miljöpartiets budget skulle ge utrymme för såväl nödvändiga kvalitetshöjningar som bibehållandet av för medborgarna viktiga funktioner, såsom konsument­rådgivning och Agenda 21-samordnare. Genom internationaliseringen har frågan om hur olika produkter påverkar Stockholmarna som konsumenter blivit än mer aktuell. Många konsumenter undrar t.ex. hur de ska göra med pensionen, vilket elbolag de ska välja och hur de kan utnyttja sin konsumentmakt. Att konsumentkunskap erbjuds barn och unga genom skolan är bra t.ex. för att förebygga att ungdomar tidigt i livet hamnar i skuldfällan, men det är också viktigt att komma ihåg att de stora ”köpen” görs först i vuxen ålder, varför information och rådgivning till denna grupp ej bör inskränkas. Konsument­rådgivningen kan även bidra med kunskap om etisk och miljöriktig konsumtion vilket är betydande i en tid då marknadskrafterna kommer att spela en stor roll för vår framtida miljö. Konsumentverket rekommenderar en konsument­vägledare per 20 000 invånare. Norrmalm bör således bistå medborgarna med minst två konsumentvägledare.

Det är också mycket allvarligt att Agenda 21-verksamheten läggs ner samtidigt som stadsmiljöavdelningens uppgifter centraliseras. Dessa åtgärder medför inte endast en försämring av det lokala miljöarbetet, utan resulterar även i en stor övertalighet bland de anställda. Istället är det angeläget att stärka och utveckla miljö- och demokratiarbetet genom att ytterligare utveckla Agenda 21-verksamheten. I en stadsdel som Norrmalm med drygt 62 000 invånare bör det finnas minst två Agenda 21-samordnare och därtill en energirådgivare.

Efter många års arbete har Miljöpartiet lyckats få in en klausul mot diskriminering i stadens upphandlingar. Det är viktigt att arbeta vidare med detta verktyg. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Diskrimineringstester ska användas som ett sätt att kontrollera att stadens löfte om likabehandling efterlevs. Anonymiserade jobbansökningar bör användas. Det behövs också kontinuerlig utbildning i diskrimineringsfrågor för stadsdelens anställda och för politiker. Alla anställda ska även utbildas i FN:s barnkonvention.

Barns situation bör uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barn­perspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Det
är mycket viktigt att leva upp till socialtjänstlagens krav på individuella bedömningar före avslag. Familjer ska inte behöva riskera att få en hel månads försörjningsstöd indraget därför att man t.ex. har varit sjuk någon dag utan att hinna meddela detta i tid.

Vi är emot kravet på motprestation som huvudregel för att få försörjningsstöd. Stadsdelsnämnden bör utveckla verksamheter för individuellt stöd, såsom vägledning och kompetensutveckling, för alla arbetssökande som har försörjningsstöd. Personer som av psykiska eller fysiska orsaker inte förmår arbeta eller studera ska få rehabilitering och inte nekas försörjningsstöd. I de fall försörjningstagare utför arbete t.ex. i en verksamhet som kommunen anordnar ska lön för arbete utgå. Alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.

Det nämns i verksamhetsplanen att barnperspektiv samt mobilitetsfrågor skall
in i planprocessen för Norra Stationsområdet. Detta är bra, men vi vill också poängtera vikten av ett genomgående miljöperspektiv. En viktig del i arbetet med att minska utsläpp av växthusgaser är att minska energiförbrukningen. Det finns idag stor kunskap på området energisnåla hus. Dessa har visat sig något dyrare vid uppförandet, men i längden innebär de en bättre hushållning med såväl energi som ekonomi än konventionella hus. Med det ökade elpriset och det fokus som klimatförändringen sätter på energifrågan bör Stockholm nu anpassa såväl nybyggnation som renoveringar i linje med ett mer hållbart samhälle. Vad gäller Norra Stationsområdet är det även viktigt att övriga miljöaspekter finns

med redan på planeringsstadiet, såsom till exempel plats för källsortering. Som nämnts förespråkar vi att en tjänst som energirådgivare bör inrättas i stadsdelen. Denna ska arbeta mot förvaltningens egna verksamheter samt mot företag och hushåll.

Det framgår av statistiken för Norrmalm att stadsdelens befolkning är mycket homogen. Integration är inte bara en fråga för invandrartäta förorter utan även för innerstaden. Att locka olika grupper av befolkningen till stadsdelen bör vara ett mål för stadsdelsnämnden. Detta kan t.ex. konkretiseras i planerna för Norra Stationsområdet med ett krav på en stor satsning på hyresrätter som en motvikt mot Norrmalms alla bostadsrätter.

Matens betydelse för äldre är onekligen stor, men även vad gäller barn spelar maten en viktig roll. Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat spelar en stor roll för framtida matvanor och därmed för hälsan. Idag har många barnmatsföretag börjat fokusera på ekologisk mat och många föräldrar ser gärna att barnen äter ekologiskt, varför detta borde vara en målsättning för förskolan.

Ytterligare en fråga för förskolan är att öka den pedagogiska inriktningen. Ett led i detta bör vara att ta fasta på ett genusperspektiv i bemötandet av barnen.

Av jämställdhetsplanen framgår att andelen kvinnliga anställda i stadsdelen är betydligt högre än andelen manliga. Denna obalans behöver uppmärksammas vid utannonsering av tjänster.

Slutligen vill vi poängtera att det som i verksamhetsplanen nämns som effektiviseringar i form av sammanslagningar och nedbantning av stadsdels­nämndernas verksamhet också kommer att innebära stora kostnader. Vi menar att allt för stora delar av de förmodade vinsterna av sammanslagningarna kommer att ätas upp av kostnaderna. Samtidigt kommer verksamheten i stadsdelsnämnden att försvagas vilket leder till att en viktig närdemokratisk instans urholkas. Vi kritiserar också den brådska och den brist på långsiktighet som karakteriserar beslutet om att slå samman stadsdelsnämnder, samt delar av stadsdelsnämndernas funktioner. En riskanalys av de förändringar som samman­slagningarna leder till på samtliga berörda områden bör redovisas i verksamhets­planen. Vad gäller lokaler tycks det vara mycket bråttom att avveckla lokaler på Tulegatan 13. Detta låter sig förmodligen lätt göras, medan det däremot är svårt att återställa lokalerna om det i framtiden skulle behövas. I ett längre perspektiv är det inte säkert att den nya trängre kostymen kommer att hålla måttet, resultatet riskerar att bli såväl dyrt som en belastning för stadsdelens anställda.

___________________________

§11 Kommunikationspolicy för Norrmalms stadsdelsförvaltning

Diarienummer 010-21/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Kommunikationspolicyn godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 januari 2007.

Norrmalms stadsdelsförvaltning har inom ramen för Kompetensfondsprojektet ”Kvalitet­s-
säkrad kommunikation” tagit fram en ny kommunikationspolicy.

Syftet med policyn är att den ska bidra till att verksamhetens mål uppnås och att en tydlig och positiv bild av stadsdelsförvaltningen och dess verksamheter skapas.

En kortversion av policyn kommer att tas fram och delas ut till alla medarbetare inom förvaltningen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§12 Ombyggnad av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende samt flytt av korttidsboende – inriktningsärende

Diarienummer 303-10/2007

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att förprojektera korttidsboendet enligt tjänsteutlåtandet.

2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,6 mnkr i stimulansbidrag.

3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,8 mnkr för tomgångshyror.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 januari 2007.

Magnoliagården plan 2, som är en del av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, uppfyller inte dagens krav på boendestandard. Lokalerna utryms då de boende flyttar till 36 nybyggda lägenheter med heldygnsomsorg inom samma boende. De lokaler som i och med detta frigörs, anser förvaltningen ska behållas och föreslår att den korttidsvård som idag bedrivs i Klockhuset inom Sabbatsbergsområdet flyttar till dessa.

En flyttning till Magnoliagården skulle innebära att det blir möjligt att separera den del av verksamheten som avser äldre med demensproblematik från den del som är avsedd för personer med somatiska problem. Detta skulle i sin tur betyda en klar kvalitetsförbättring för båda dessa grupper.

Tomställda lokaler på Klockhuset föreslås bli kontor och de lokaler som blir lediga i samband med detta kommer att sägas upp.

Kostnaden för ombyggnaden beräknas preliminärt till 7,4 mnkr. Medel för projektering och tomgångshyror kommer att sökas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

§13 Miljöbedömning för snöhantering och snöbortforsling – svar på remiss från trafikkontoret

Diarienummer 300-951/2006

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet bordläggs.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 december 2006.

Trafikkontoret har genomfört ett flertal utredningar om framtida alternativ för snöhantering
i Stockholm. Utredningarna har sammanställts i en rapport som remitterats till Norrmalms stadsdelsnämnd för besvarande senast 1 mars 2007.

Förvaltningen kan inte på kort sikt se ett realistiskt alternativ till dagens snötippning, då staden enligt lagen om gaturenhållning ska tillgodose krav på framkomlighet och trafik­säkerhet genom att hålla gatorna fria från snö. Förvaltningen anser emellertid att staden bör fortsätta utreda möjligheten att tillvarata snö som en resurs för kylaproduktion och därmed
få en bättre resurs­användning.

Förslag till beslut

Tjänstgörande ersättaren Ylva Sjöstrand (mp) föreslog att ärendet skulle bordläggas.

_____________________________

§14 Alkoholservering i restaurang Berzelii Bar – svar på remiss från socialtjänst­förvaltningen

Diarienummer 309-1/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 12.00 och 03.00 och utomhus mellan klockan 12.00 och 02.00 tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2007.

Restaurang Berzelii Bar ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan 12.00 och 03.00 och utomhus mellan klockan 12.00 och 02.00. Ansökan föranleds av ägarskifte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_____________________________

§15 Ansökan från Brukarkooperativet JAG:s dagliga verksamhet om lokalbyte – svar på remiss från länsstyrelsen

Diarienummer 505-29/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 januari 2007.

Brukarkooperativet JAG:s dagliga verksamhet (JAG-center) ansöker om byte av lokal så att de båda verksamheterna på Kocksgatan samt Lästmakargatan förenas i en ny lokal vid Klara Södra Kyrkogata 1. Verksamheten, vilket är ett bistånd enligt LSS, riktar sig till personer med funktionsnedsättning i yrkesverksam ålder.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§16 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 22 januari 2007 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att anmälan skulle godkännas.

__________________________

§17 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande beslut anmäldes:

  1. Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad beviljad ledighet för Adolf Fredriks Musikklassers flickkör den 20 till den 22 december 2006 för att resa till Riga.

  2. Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad beviljad ledighet för elever i klass 8 b och 8 c i Gustav Vasa skola för att resa till Israel den 10 maj till den 13 juni 2007.

  3. Av avdelningschef Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkohol­serveringstillstånd.

  4. Av arkivassistent Håkan Nyland fattat lokalt gallringsbeslut. Diarienummer 012-1003/2006.

  5. Av rektor Gunnar Broo fattat beslut om anpassad studiegång för två elever i Matteusskolan.

 

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att anmälan skulle godkännas.

_________________________

§18 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande inkomna / upprättade handlingar anmäldes:

  1. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Stiftelsen Sankt Peters Hem För Gamla att bedriva enskild verksamhet - S:t Petershemmet. Diarienummer 504-30/2007.

  2. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket samt stadsdelsförvaltningens svar med anledning av inspektion vid Birkastans hemtjänst. Diarienummer 205-696/2006.

  3. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket samt stadsdelsförvaltningens svar med anledning av inspektion vid Johannes hemtjänst. Diarienummer 205-697/2006.

  4. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket samt stadsdelsförvaltningens svar med anledning av inspektion vid Drottninggatans hemtjänst. Diarienummer 205-698/2006.

  5. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket samt stadsdelsförvaltningens svar med anledning av inspektion vid Riddarsporrens hemtjänst. Diarienummer 205-699/2006.

  6. Uppföljning av ramavtal om enstaka platser och stadens vård- och omsorgsboende för äldre – Dalahöjdens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 504-962/2006.

  7. Uppföljning av ramavtal om enstaka platser och stadens vård- och omsorgsboende för äldre – Finskt äldrecentrum. Diarienummer 504-963/2006.

  8. Uppföljning av ramavtal om enstaka platser och stadens vård- och omsorgsboende för äldre – Rådmanshemmet. Diarienummer 504-964/2006.

  9. Uppföljning av ramavtal om enstaka platser och stadens vård- och omsorgsboende för äldre – Frösundagården. Diarienummer 504-965/2006.

  10. Slutrapport projektet LÄS-KULTUR-SPRÅK, Läsglädje. Diarienummer 499-13/2007.

  11. Protokoll från Biblioteksrådets sammanträde den 6 december 2006.

  12. Svar från trafikkontoret med anledning av skrivelse från enskild angående trafiksituationen utanför Franska Skolan på Döbelnsgatan. Diarienummer 301-612/2004.

  13. Det går att lösa problemet ”getingmidjan” och rädda mycket pengar samtidigt som man behåller en bra miljö för alla pendlare. Skrivelse från enskild. Diarienummer 302-32/2007.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att anmälan skulle godkännas.

__________________________