Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-05-21
Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock som vanligt möjlighet att st Läs mer...älla frågor eller framföra synpunkter till nämnden.
Ledamöter Hanna Broberg (m), ordförande Jan Valeskog (s), vice ordförandeAnders Blom (m) Petra Gardos (m)Ulf Linder (m)Fredrik Liljeqvist (m) Johanna Jämstorp (kd) Lars Arell (s)Barbro Gåije (s)Hans Enroth (v)Tara Twana (s) Yildiz Kafkas (mp)
Som ledamöter tjänstgörande ersättare Amelie Tarschys Ingre (fp)
Ersättare Gunilla Nordin (m) Lisen Stålberg Olmert (m)Anders Thuresson (m)Caroline Dahlbom (s) Carolina Gómez Lagerlöf (s) Jonas Morian (s)Andreas Nilsson (s) Ylva Sjöstrand (mp)
Anmält förhinder Peter Sikström (fp) Pia Larsson (m) Veronica Nordström (m) Boris Doslic (c)Berit Vikner (v)
I tjänsten närvarande Ylva Tengblad, Ann-Charlotte Nilsson, Margareta Forsslund, Mona Lindgren, Anders Lindgren, Liselotte van den Tempel, Gunilla Schedin
Utses att justera Hanna Broberg (m) och Jan Valeskog (s)
Justeringens plats Tulegatan 13, 2007-05-28
Parkverksamheten drivs i samarbete mellan stadsdelsnämnderna i norra innerstaden och tillhör organisatoriskt Norrmalms stadsdelsförvaltning.
Ordföranden Hanna Broberg (m) framförde därefter ett stort tack till ekonomichefen Ann-Charlotte Nilsson för hennes arbete inom Norrmalms stadsdelsförvaltning. Ann-Charlotte Nilsson kommer nu att tillträda en tjänst vid exploateringskontoret.
_____________________________
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) valdes att jämte ordföranden Hanna Broberg (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 28 maj.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 april 2007 har justerats den 25 april.
____________________________
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde en fråga angående en konferens som Socialstyrelsen anordnar den 25 september angående missbruksvård.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en fråga angående Brygghuset.
Ledamoten Barbro Gåije (s) anmälde en fråga angående vård- och omsorgsboendet Väduren.
Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att dagordningen utökats med ytterligare ett ärende - Förvärv av nybildade bostadsrätter på Hagagatan 17. Ärendet behandlas som punkt 9 B på dagordningen. Dagordningen fastställdes.
___________________________
Diarienummer 013-244/2007
Ett förslag om att bygga ut parken Solvändan anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 502-165/2007
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 mars 2007.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ersättaren Berit Vikner (v) har inkommit med en skrivelse angående handläggningen av ekonomiskt bistånd till SL-kort. De ställer ett antal frågor i samband med detta vilka besvaras av förvaltningen.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Även personer som har ekonomiskt bistånd som sin försörjning är ofta i behov av att kunna röra sig utanför sitt bostadsområde, för att handla, hälsa på bekanta eller söka jobb. Därför anser vi att även SL-kort skall inkluderas i levnadsomkostnaderna.
Diarienummer 402-99/2007
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 maj 2007.
Ledamoten Lars Arell (s) har i en skrivelse gett förvaltningen i uppdrag att utreda de organisatoriska och ekonomiska förutsättningarna för att införa ett, av stadsdelsnämnden tillhandahållet system för bokning av förskoleplats till vilket samtliga förskolor är anslutna.
För Stockholms stad har denna e-tjänst hög prioritet idag. Stadsledningskontoret har arbetat fram ett förslag till ändrade köregler som inom kort kommer att tas upp i kommunfullmäktige. En översyn av gällande köregler för förskolan är en förutsättning för ett nytt bokningssystem. Stadsdelsförvaltningen inväntar stadens bokningssystem och kommer aktivt att arbeta för att ingå i ett eventuellt pilotprojekt.
Förvaltningen har redogjort för den utveckling som är på gång inom kommunen och föreslår att nämnden inväntar förestående förändringar i stadens bokningssystem.
Svaret kan tolkas som att nyordningen består i att möjligheter skapas att ställa sig i fem förskoleköer inom ett gemensamt system. Det motsvarar i så fall inte andemeningen i den inlämnade skrivelsen, där poängen var att ge föräldrar möjlighet att boka en plats för att säkerställa att barnet har tillsyn när det är tid att återgå till arbetet. Vi ser fram emot att nämnden återkommer till frågan när de centrala förändringarna fastställts.
Diarienummer 103-274/2007
Stadsdelsnämnden godkänner redovisade omslutningsförändringar.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med0,7 mnkr för omstrukturering av lokaler på Tulegatan 13.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 3,9 mnkr för omstrukturering av Adolf Fredriks Musikklasser.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 2,6 mnkr för utbyggnad av särskilda boenden för funktionshindrade.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 1,0 mnkr för hemlösa – socialpsykiatri.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 2,1 mnkr för hemlösa – sociala enheten.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 3,1 mnkr för utbyggnad av förskolelokaler.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 3,7 mnkr för ombyggnad av särskilda boenden för äldre.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 0,4 mnkr för beställarstöd för skollokaler, Adolf Fredriks Musikklasser.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 2,8 mnkr för grundskoleinventarier, Adolf Fredriks Musikklasser.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 1,3 mnkr för förskolor med hög hyra.
Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt tertialrapport 1.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) samt ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, tjänstgörande ersättaren Amelie Tarschys Ingre (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 maj 2007.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens utlåtande.
2. Återremittera aktivitetsplanen.
3. Därutöver anföra följande:
Tertialrapporten visar tydligt de stora brister som uppkommer på grund av de borgerligas budget. Vi kan konstatera att äldreomsorgen drabbas på det sätt som vi varnade för tidigare. Hela 5.8 mkr tas bort från denna verksamhet, vilket väl skulle behövas finnas kvar av kvalitetsskäl. Sedan de borgerliga tog över har antalet anställda inom äldreomsorgen på enbart fyra månader minskat med 28 personer.
Fritids- och kulturverksamhet kommer också att få betydligt mindre pengar än vad anslaget innebär p.g.a. överföring till annan verksamhet.
Vi befarar att vår begäran enligt denna hemställan om mer pengar för hemlösa på sammanlagt 3.1 miljoner kronor, p.g.a. bristande ekonomiska resurser inte kommer att bifallas av den borgerliga kommunstyrelsen. Det kommer att få allvarliga effekter för denna verksamhet inom stadsdelen och troligtvis innebär nedläggning av delar av denna uppsökandeverksamhet.
Slutligen anser vi att aktivitetsplanen bör återremitteras. Den saknar helt en analys på vilka grunder och på vilket sätt upphandling och avknoppning av verksamhet inom stadsdelen skall ske. Aktivitetsplanen bör redovisas som ett särskilt ärende så att eventuella negativa och positiva effekter av planen noga redovisas och kan diskuteras i ett sammanhållet ärende. Nu döljs dessa viktiga principfrågor i tertialrapporten på ett oacceptabelt sätt.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.
2. Bifalla de föreslagna omslutningsförändringarna.
3. Ge förvaltningen i uppdrag att återkomma med en kostnadsberäkning på ett till acceptabel nivå lokalt miljöarbete.
4. Tillsätta energirådgivare.
5. Tillsätta minst tre konsumentvägledare, vilket enligt Konsumentverket motsvarar befolkningsmängden på Norrmalm.
6. Återinföra Agenda 21-samordnare, eller att en likvärdig tjänst tillsätts.
7. Återanställa den s.k. övertaliga personalen i trygga arbetsformer.
8. Inga nya verksamheter ska konkurrensutsättas innan man har gjort en utvärdering av de tidigare konkurrensutsatta delarna av verksamheten.
9. Ge förvaltningen i uppdrag att återkomma med en uppföljning av social- och socialpsykiatriska verksamheterna med eventuellt förslag till resursförstärkning.
10. Därutöver anföra följande:
Tertialrapport 1, 2007 visar att den borgerliga majoritetens omorganisation, centralisering och utarmning av förvaltningens personella resurser och kompetens främst drabbar miljön och de mest utsatta i samhället. 250 miljoner kr har avsatts för omstruktureringar som inte gynnar verksamheternas kvalité. Dessa pengar skulle kunnat betyda mycket för förbättringar av vård och omsorg inom stadsdelen.
Miljöarbete
De sammanslagningar och centraliseringar som majoriteten har genomfört resulterade i en nedmontering av allt ambitiöst miljöarbete i stadsdelen. Miljöfrågan är en överlevnadsfråga som borde tas på ett större allvar än vad majoriteten gör. När omvärlden börjar vakna upp i miljöfrågan är det beklagligt att lokala samhällen i Sverige lägger ner miljöarbetet och landet som helhet därmed tar ett steg bakåt. FN:s budskap ”tänk globalt och handla lokalt” borde kunna vara ett mål även för Norrmalm. Nu har stadsdelens miljöarbete reducerats till att ta fram en parkplan och att anlita en entreprenör för skötseln av parkerna.
Information och rådgivning påverkar människors attityder och beteenden, driver utvecklingen framåt och sparar i längden resurser. Lokalt har stadsdelsnämnden ett stort ansvar i att bistå invånarna med information, vi beklagar därför att den Agenda 21-samordnare som uppfyllde denna roll inom miljö- och demokratiområdet numera är avskaffad av den borgerliga majoriteten. Tjänsten som Agenda-21 samordnare bör antingen återinföras eller ersättas med en likvärdig tjänst.
Den tidigare majoritetens sex miljömål för Stockholms stad var i högsta grad en fråga för stadsdelsnämnderna som skulle arbeta i linje med dessa. Miljömålen innebar bland annat en strävan att minska elanvändningen, öka andelen ekologiska livsmedel, vid inköp välja produkter som uppfyller kraven för miljömärkning och att ha tydliga rutiner för källsortering samt att ställa miljökrav vid upphandlingar. Tyvärr är saknaden av styrning mot bättre miljö numera mycket påtagligt och vi ser ingen aktivitet i stadsdelen som visar att majoriteten tar lokala miljöproblem och / eller klimatförändringarna på allvar.
Stadsdelsförvaltningen bör utveckla verksamheter för individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för arbetssökande som har försörjningsstöd, samt utforma kvalitetskrav på dessa verksamheter.
Vi anser att SL-kort ska ingå i normen för försörjningsstöd. I Stockholm kan avstånden vara stora, vilket leder till såväl fysisk begränsning som mänsklig isolering. Att kunna förflytta sig inom staden är en mänsklig rättighet som inte bör inskränkas.
Barnperspektivet ska vara vägledande
När majoriteten har nedskärningarna och sammanslagningarna som sitt främsta mål drabbar det även området barn och ungdomar. Utan den tidigare majoritetens insatser som nu ger resultat i bland annat ökat antal förskolor skulle det framtida arbetet för stadsdelens barn och unga se allt annat än positivt ut. Att man dessutom stjälper beslutsärenden om utsatta barn över till Barncentrum som inte har myndighetsstatus är tidiga varningar om vad som kan väntas framöver. En bättre lösning vore att anställa fler inom barn- och familjeomsorg, i stället för att delegera ärenden som berör utsatta barn till en organisation utan myndighets- status. Vi saknar även åtgärder som möjliggör att barnfamiljer inte vräks, samt åtgärder för att särskilt beakta barnens behov när vuxna söker ekonomiskt bistånd.
Social och socialpsykiatrisk verksamhet
I stadsdelsnämndens bedömning av måluppfyllelse för social och socialpsykiatrisk verksamhet bedöms målen om förebyggande av hemlöshet och missbruk kunna uppfyllas. Vid närmare läsning framkommer dock att det finns stora problem på detta område. Tillgången på försöks- och träningslägenheter har minskat och antalet LVM-anmälningar från läkare har ökat markant. Förändringen av resursfördelningssystemet för individ- och familjeomsorg har minskat stadsdelens resurser på området och nämnden begär därför budgetjustering på 2,1 mnkr + 1,0 mnkr för att kunna fortsätta ett nödvändigt arbete. Vi anser att det är av största vikt att begärda medel erhålles men ställer oss frågande till om detta verkligen räcker för att bromsa ett allt växande problem med utslagning i samhället och önskar därför att nämnden kräver mer ekonomiska resurser för att utöka verksamheten med bland annat fler träningslägenheter och en intensifierad uppsökande verksamhet. För att kunna göra en realistisk behovsprövning bör förvaltningen återkomma med en uppföljning av social- och socialpsykiatriska verksamheterna med eventuellt förslag till resursförstärkning.
Majoritetens ledstjärna har varit att ekonomiska anslag inte löser äldreomsorgens alla problem. Därför anser man att verksamheterna ska ”effektiviseras”, d.v.s. anslagen ska minskas. Delvis kan vi hålla med om att antal kronor och ören inte nödvändigtvis är en garanti för verksamheternas kvalité. Därför krävs det en bättre fungerande uppföljning av verksamheten. Särskilt viktigt är att följa upp hur de äldre har det i sin vardag och hur personalen upplever sin arbetssituation. De kontakter som vi har med äldre ger vid handen att det är mycket som kunde vara bättre. För att de äldre ska kunna
få en dräglig tillvaro bör antalet vikarier minskas betydligt och för kontinuiteten i arbetet bör flera tryggare anställningar (minst deltid) skapas. Antalet timanställningar bör minimeras då den typen av anställningar är stressande och otrygga både för personal och vårdtagare. Vi anser att man särskilt bör uppmärksamma de kommande entreprenörsupphandlingarna och ställa krav i förfrågningsunderlagen med hänsyn till personalens arbetsvillkor och därmed de äldres välbefinnande.
Personalen
En konsekvens av majoritetens ”omställningar” och ”omstruktureringar” har under perioden april – september varit att sju personer i administrationen, d.v.s. hälften av handläggarna och hälften av assistenterna blivit ”övertaliga”. En avdelningschef som går i pension ersätts inte, i stället sammanslås uppgifterna med andra stadsdelar eller flyttas över till central nämnd. En lärartjänst och fyra undersköterskor/vårdbiträden försvinner också. Sammanlagt blir 13 personer friställda/övertaliga.
I en senare rapportering från den 31 mars tillkommer ytterligare åtta övertaliga (fem vårdbiträden, två undersköterskor och en sjukgymnast). En del av dem har fått se sin tjänst omvandlad till vikariat med osäker framtid medan andra står utan arbete. Allt detta sker inom förvaltningens s.k. kärnområden. Vi kan inte tolka det på något annat sätt än att dessa områden är lågt prioriterade och därför nedrustas. Särskilt med tanke på det skriande behovet som finns av ”flera händer” inom vården och äldreomsorgen är majoritetens agerande mycket anmärkningsvärt. I detta sammanhang vore det lämpligt att bifoga vad fackliga representanter har sagt vid MBL-förhandlingar. Ett sådant dokument med fackrepresentanternas yttrande redovisas dock inte i ärendet.
Konkurrensutsättning av verksamheterna
I en bilaga till ärendet, ”Aktivitetsplan Norrmalms stadsdelsnämnd” redovisas vilka områden man tittar på som är lämpliga för konkurrensutsättning/ upphandling/avknoppning. ”Aktivitetsplanens” främsta syfte lär vara att konkurrensutsätta så gott som alla stadsdelens verksamheter, utan att först gjort en seriös konsekvensanalys och analyserat utfallet av de tidigare konkurrensutsatta delarna av verksamheten. Därför anser vi att all planering för konkurrensutsättning av nya områden måste avbrytas tills man har redovisat en analys av utfallet med de tidigare upphandlade/konkurrensutsatta verksamheterna.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Avslå förvaltningens förslag till tertialrapport och att därutöver anföra:
Föreliggande tertialrapport grundar sig på den borgliga majoritetens budget och verksamhetsplan. Detta medför att (v) hänvisar till vår budget och verksamhetsplan dels i fullmäktige och dels i stadsdelsnämnden Norrmalm. Användandet av dessa skulle ha givit ett helt annat utfall och därmed också uteslutit kommande nedskärningar och andra s.k. effektiviseringar. Dessutom anser vi följande angående den s.k. aktivitetsplanen (bilaga till tertialrapporten).
Stadens verksamheter ska ge våra medborgare bästa möjliga service, kvalitet och inflytande till lägsta möjliga kostnad och miljöpåverkan samt med hänsyn tagen till ILO:s konventioner om föreningsfrihet, tvångsarbete, diskriminering och barnarbete. Självfallet ska lagstiftningen och kommunfullmäktiges övergripande mål styra både verksamhet som drivs i egen regi och upphandlad verksamhet.
Under vår majoritet de senaste fyra åren var vi restriktiva till konkurrensutsättning eftersom vi ville bygga vår nya policy på utvärderingarna av den tidigare borgerliga majoritetens privatiseringspolitik. Utvärderingarna visade att konkurrensutsättningen medfört lägre kvalitet och sämre situation för medarbetarna samtidigt som verksamheten inte blivit billigare. Mycket oroande belägg gavs för att brukarna upplevt kvaliteten som markant sämre i privat regi. Medarbetare som återgått i kommunal tjänst var i huvudsak mer nöjda med allt som de återvänt till, särskilt arbetsmiljön, anställningstryggheten och kompetensutvecklingen. Effekterna på demokratin blev tyvärr inte ordentligt utredda, varför vi noga måste bevaka demokratiförlusterna när majoriteten driver igenom sina omfattande planer på privatiseringar.
Kontinuitet är en grundläggande förutsättning för kvalitet inom socialtjänst, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättningar samt inom förskola, skola och kultur. Upprepade byten av leverantörer eller medarbetare hos leverantörerna bryter kontinuiteten, vilket alltid drabbar brukarna. Utvärderingarna av den borgerliga privatiseringspolitiken visade att det var vanligt att byta leverantör inom äldreomsorgen, att inte många tidigare
leverantörer fick nytt förtroende och att leverantörer valt att inte återkomma med anbud.
Utvärderingarna visade också att anbuden minskade vilket berodde på att konkurrensen minskat i många branscher. Under vår tidigare majoritet valde många nämnder att ta tillbaka verksamheter i egen regi, vilket varit positivt för brukarna och medarbetarna. Vi befarar att i det borgerliga Stockholm blir stadens verksamheter utlämnade till fåtaliga anbud från privata monopol. I de fall mindre företag vinner en upphandling finns risker att de senare köps upp av de stora företagen, vilket är en utveckling som vi har sett inom äldreomsorgen.
Konkurrensutsättningen gynnar inte medborgarnas behov, intressen och möjligheter, tvärtom minskar insynen i äldreomsorgen och skolan om de drivs av aktiebolag, där medarbetarna inte har rätt till meddelarskydd som i kommunen. Lex Sarah är bra men räcker inte till för att garantera att missförhållanden i privat äldreomsorg ska komma till allmänhetens kännedom. När ekonomiska värden i allt högre grad får styra vår kommunala verksamhet istället för behoven blir medborgaren kunder på en marknad, men med mycket olika förutsättningar att ”välja” och ”köpa” sin service. Vi vill istället att de demokratiska värdena ska styra i mycket högre grad än idag, vilket också innebär att medborgaren bemöts som de rättmätiga ägare de är av stadens gemensamma verksamheter.
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Amelie Tarschys Ingre (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Tertialrapporten visar att det görs ett aktivt och bra arbete för att hålla budget.
Kostnaderna för ekonomiskt bistånd har minskat, men inte fullt så snabbt som vi hoppats. Allt fler kommer i jobb och sett i jämförelse med samma tidpunkt för ett år sedan är det över hundra personer färre som får ekonomiskt bistånd i år.
Arbetet med att se över de större kostnaderna inom placeringar och omsorgsboenden är viktigt för att klara behoven med nuvarande resurser.
Stadsdelen arbetar också för att klara barnomsorgsgarantin. De nya
prognoserna visar på ett mycket större barnantal än vad man tidigare beräknat. Den nya IT-lösningen med gemensam kö och fler privata aktörer samt fortsatta ansträngningar för att få fram lokaler och att behålla de lokaler/ tillfälliga enheter som vi har är nödvändigt.
I aktivitetsplanen ges en bra bild av möjliga avknoppningar och upphandlingar. Genom utvecklingen och redan befintliga peng- och kundvalssystem finns det bra förutsättningar för nya driftsformer. Tidssättningen ger också utrymme för ett seriöst och väl förankrat arbete med personal och brukare. För några av enheterna ligger tidpunkten sent under mandatperioden, vilket kan komma att omprövas efter hand som arbetet och diskussionerna framskrider.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 303-229/2007
Stadsdelsnämnden godkänner att Odenplans förskoleverksamhet utökas med en utegrupp genom att lokalerna på Värdshuset Stora Skuggan omdisponeras.
Stadsdelsnämnden hemställer om stimulansbidrag på 400 000 kronor i tertialrapport 2 för Odenplans förskoleverksamhet på Värdshuset Stora Skuggan.
Antalet barn i åldrarna 1-5 år ökar på Norrmalm och många familjer önskar plats inom den kommunala barnomsorgen. Förvaltningen arbetar därför intensivt för få fram nya förskoleplatser. Genom att utöka Odenplans förskoleverksamhet med en utegrupp kan ytterligare 12-14 barn i åldrarna 3-5 år erbjudas en förskoleplats. Verksamheten bedrivs i första hand utomhus men har lokaler på Värdshuset Stora Skuggan.
Diarienummer 503-245/2007
Stadsdelsnämnden delegerar, enligt 6 kap 33 § kommunallagen, till socialsekreterarna vid Barncentrum inom socialtjänstförvaltningen att mottaga anmälan enligt 14 kap 1 § socialtjänstlagen och vid pågående utredning enligt 11 kap 1 och 2 §§ socialtjänstlagen besluta om kontakter med de myndigheter som samverkar inom Barncentrum.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt socialtjänstnämnden att för stadsdelsnämndens räkning följa upp, utvärdera och kvalitetssäkra den del av handläggningen av enskilda ärenden som utförs vid Barncentrum.
Stadsdelsnämnden träffar överenskommelse med socialtjänstnämnden om möjlighet att upprätta register för uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring enligt punkt 2 ovan, i enlighet med bilaga.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 april 2007.
Barncentrum är en verksamhet inom socialtjänstförvaltningen och har i uppgift att biträda stadsdelsnämnderna i enskilda ärenden som rör misshandel och övergrepp mot barn och unga. Vidare svarar socialtjänstnämnden för att medverka till kunskapsutvecklingen vad gäller utsatta barn och ungdomar. För att på bästa sätt kunna biträda stadsdelsnämnden i enskilda ärenden och vidta åtgärder som utgör myndighetsutövning fordras att stadsdelsnämnden delegerar viss beslutanderätt till socialsekreterarna vid Barncentrum. För att socialtjänstnämnden, för stadsdelsnämndens räkning, ska kunna följa upp, utvärdera och kvalitetssäkra resultatet av verksamheten vid Barncentrum, fordras också att stadsdelsnämnden uppdrar åt socialtjänstnämnden att genomföra sådan utvärdering.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras samt lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
1. Återremittera förslaget om delegation för komplettering, där man redovisar orsaken till delegation.
2. Därutöver anföra följande:
Vi konstaterar med oro att barnperspektivet inte är vägledande i majoritetens handlande eftersom det föreslås att känsliga beslut som berör utsatta barn delegeras till Socialtjänstens Barncentrum, trots att ansvar för myndighetsutövning ligger på stadsdelarna.
I kommunallagens 6 kap, 34 §, punkt 3 anges att ”ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt” inte får delegeras. I förslaget definieras inte närmare vilken typ av ärenden som är avsedda att delegeras, inte heller varför en delegation är nödvändigt.
Den avgörande orsaken kan vara att stadsdelen inte har resurser eller vilja att klara av den lagstadgade myndighetsutövningen, d.v.s. kärnverksamheten. Med flera inblandade blir konsekvensen att barnets integritetsskydd och trygghet försvagas, samtidigt som hanteringen av ärendena blir mer tungrodd och förmodligen dyrare. Eftersom det även i fortsättningen blir stadsdelsförvaltningen som tar fram underlaget till Barncentrums ställningstagande leder det till dubbelarbete som inte kan sägas vara kostnadseffektivt. Den enda skillnaden blir att den politiska beslutsrätten tas ifrån den lokala nämnden till en central nämnds underorganisation, samtidigt som den demokratiska insynen avskaffas. Vi ställer oss frågande över delegeringen av den lokala beslutsrätten till en annan instans som varken har den uppgiften enligt lag eller närheten till de berörda barnen. Den föreslagna delegeringen av besluten i ärenden som berör barn är inte för barnens bästa och vi är därför emot en delegering av beslutanderätten i dessa ärenden.
_________________________________
Diarienummer 504-145/2007
Stadsdelsnämnden ansöker om 100 tkr i stimulansbidrag i enlighet med förvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 maj 2007.
Socialstyrelsen har av regeringen fått i uppdrag att för 2007 fördela stimulansbidrag till kommuner och landsting om drygt 1,3 mdr kronor. Syftet är att utveckla vården och omsorgen om äldre personer. För Stockholms stad har reserverats drygt 84,6 mkr. Av detta belopp har Norrmalms stadsdelsnämnd sökt om 5 537 tkr för utveckling inom områdena rehabilitering, demensvård och det sociala innehållet inom äldreomsorgen.
En enskild aktör, Rådmanshemmets vård- och omsorgsboende, har inkommit med en kompletterande ansökan om 100 tkr för insatser som syftar till utveckling inom det sociala innehållet inom äldreomsorgen.
Diarienummer 303-303/2007
Stadsdelsnämnden föreslår fastighetsnämnden att staden förvärvar bostadsrätterna till de lägenheter som Norrmalms stadsdelsnämnd idag hyr som gruppbostad på Hagagatan 17.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2007.
Förvaltningen föreslår att staden förvärvar bostadsrätterna till de fyra lägenheterna och den personallokal som stadsdelsnämnden hyr för ett gruppboende. Idag hyr nämnden lägenheterna av Svenska Bostäder. Fastighetsägaren erbjuder hyresgästerna att köpa fastigheten på Hagagatan 17 A-B.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande:
Enligt regelverket ska ärenden som behandlas i en nämnd vara beredda och ha skickats till ledamöterna minst en vecka innan nämndens möte. Vid brådskande fall kan ett ärende beslutas även om det kommer sent tillhanda, om hela nämnden anser det, dock ska ärendet anslås senast vardagen närmast före sammanträdesdagen (kap 5, § 11 i kommunallagen gällande kommunfullmäktige. Samma regel gäller ärendehanteringen i nämnder.
Det är oacceptabelt att ett ärende som nämndens ledamöter inte getts tillfälle att sätta sig in i forceras fram för ett beslut på sittande mötet.
Vi anser inte att tilläggsärendet som berör förvärv av nybildade bostadsrätter på Hagagatan 17 behövde betraktas som så brådskande att nämndens ledamöter tvingas att ta ett beslut utan ha möjlighet att veta tillräckligt mycket om bakgrunden. Processen om att ombilda hyresrätter till bostadsrätter är inte sådan som sker plötsligt. Med en god framförhållning borde förvaltningen skicka ärendet inom rimlig tid.
Diarienummer 500-248/2007
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 maj 2007.
Kommunfullmäktige har, i samband med behandlingen av budget för år 2007, uppdragit åt kommunstyrelsen att genomföra en översyn av stadens riktlinjer för ekonomiskt bistånd. Ett förslag till reviderade riktlinjer har nu presenterats. Stadsledningskontoret har tillstyrkt förslaget men anser att det finns skäl att i vissa avseenden överväga att gå längre än vad som föreslagits. Av förslaget framgår klart att ekonomiskt bistånd ska vara en tillfällig hjälpinsats i de fall den enskilde inte själv kan tillgodose sina behov. Socialtjänstens främsta uppgift är därför att skapa förutsättningar för att den enskilde ska klara sin försörjning på egen hand.
Förvaltningen har inget att invända mot de föreslagna ändringarna i stadens riktlinjer. Däremot delar förvaltningen inte stadsledningskontorets uppfattning om att fastighetsägarens godkännande ska krävas för att ekonomiskt bistånd till hyreskostnad ska beviljas vid andrahands- eller inneboende. Förvaltningen anser inte heller att det behövs tydligare regler för att, istället för kontanta medel, bistå den enskilde med matkuponger eller rekvisitioner om det bedöms att pengarna annars skulle användas för att finansiera missbruk.
1. Godkänna förvaltningens utlåtande.
Det är glädjande att förvaltningen så tydligt i sitt yttrande tar avstånd från de stora bristerna i detta förslag från den borgerliga majoriteten i stadshuset.
Alla människor har en inneboende vilja att leva sitt liv på egna premisser; att klara sig själv och inte vara beroende av andra. Från samhällets sida är det viktigt att stödja och förstärka den enskildes förmåga att finna vägar till självständighet och egen försörjning. Det yttersta skyddsnätet, när ingen annan försörjning är möjlig, är ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Syftet är att människor alltid ska vara garanterade en viss miniminivå av levnadsstandard. Utgångspunkten måste vara att människor både vill och kan ta ansvar för sin egen försörjning.
Att uteslutande prata om kontroll och ökade krav som lösningen på alla problem, visar att man inte har förstått hur verkligheten ser ut för alla de som är arbetslösa och sjuka. Att endast ställa krav utan att ge möjligheter är ingen lösning på de arbetslösas problem. Kort sagt har arbetslinjen två sidor; å ena sidan handlar det om skyldigheten att stå till arbetsmarknadens förfogande och vara beredd att göra sin insats, och å andra sidan handlar det om den enskildes rätt till ett fullgott arbete eller en aktiv arbetsmarknadspolitik som syftar till ett arbete. Den politik som nu förs av den borgerliga regeringen och av de borgerliga i Stockholms stad, som innebär kraftiga nedskärningar på arbetsmarknadspolitiska åtgärder, är att frångå arbetslinjen.
Vi anser att det är en självklarhet att arbetsföra personer ska stå till arbetsmarknadens förfogande för att vara berättigade till försörjningsstöd. Den enskilde ska delta i av staden anordnad verksamhet och det är relevanta insatser
som ska erbjudas. Så arbetade vi under den förra mandatperioden och så anser vi att det ska fungera under denna mandatperiod. Vi anser dock att det är viktigt att
de krav som ställs är rimliga och att de verkligen leder individen framåt, till ett arbete. Vi tror inte att piskan löser allt utan att moroten är att föredra.
Det är viktigt att komma ihåg att de borgerliga innan valet lovade en jobbgaranti för alla som ansöker om ekonomsikt bistånd på grund av arbetslöshet. Löftet innebar att alla skulle garanteras jobb inom fem dagar till avtalsenlig lön. Detta verkar nu ha förvandlats till en ”plan” eller en ”insats” inom fem dagar- något helt annat än ett arbete. Detta tycker vi är ett stort svek mot dem som röstade på alliansen och faktiskt trodde på löftet om jobbgaranti.
I ungefär en tredjedel av alla hushåll som får ekonomiskt bistånd i Stockholms stad ingår barn. Det är bara att konstatera att de borgerliga nu när SL-kortet tas bort ur normen drar undan cirka tio procent av inkomsten för de allra fattigaste stockholmarna för att spara 40 miljoner som kan hjälpa till att finansiera skattesänkningen. Vilka hänsyn tas till barnen i dessa fall? De borgerliga verkar blunda för att även arbetslösa och personer som av andra skäl uppbär ekonomiskt bistånd kan ha barn, och att barnen drabbas hårt när familjens inkomster sänks. Det är viktigt att se förslagen på hårdare tag och stramare bidragsgivning ur ett barnperspektiv. Vi anser att det är en självklarhet att barn ska beaktas i kommunala beslut och att vi som politiker har ett stort ansvar för att se till att staden lever upp till barnkonventionens krav om att alla barn har rätt till en skälig levnadsstandard.
Även personer som har ekonomiskt bistånd som sin försörjning är i behov av att kunna röra sig utanför sitt bostadsområde, för att handla, söka jobb eller hälsa på bekanta etcetera. Därför anser vi att det är viktigt att även SL-kort inkluderas i levnadsomkostnaderna och att de som får ekonomiskt bistånd för att klara sin försörjning inte sätts i stadsdelsarrest.
Dessutom anser vi att det är upprörande att direktiv har gått ut till stadsdelarna om att inte inkludera SL- kort i normen, trots att de nya riktlinjerna för ekonomiskt bistånd ännu inte har beslutats av kommunfullmäktige.
1. Huvudsakligen bifalla förvaltningens förslag som svar på remissen.
2. Förorda kommunstyrelsen att vid beviljandet av ekonomiskt bistånd ska inget godkännande från fastighetsägaren krävas.
3. Förorda kommunstyrelsen att kontant ekonomiskt bistånd inte ersätts med matkuponger och rekvisitioner.
4. Förorda kommunstyrelsen att låta SL-kortet ingå i normen för ekonomiskt bistånd.
5. Förorda kommunstyrelsen att inte införa tvångsarbete som motprestation för de som söker försörjningsstöd.
6. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Vi anser att det sociala välfärds- och trygghetssystemet bör vara utformat som ett stöd för människor som av olika anledningar hamnat i ekonomiskt trångmål. Att söka sig till sociala myndigheter är för det stora flertalet inte ett lätt steg utan den sista möjliga lösningen på stora ekonomiska problem. I detta läge då en människa behöver samhällets stöd skall den inte behöva bemötas med kränkande behandling. Desto mer självklart är detta då biståndsmedlen är våra gemensamma tillgångar som finansieras via skatter.
En svår ekonomisk situation i sig är betungande nog och detta ska inte förvärras genom en inhuman behandling av myndigheter. Vi anser därför, liksom stadsdelsförvaltningen, att det är olämpligt att begära fastighetsägarens godkännande för hyresbidrag. Det är också fel att fastighetsägarna överhuvudtaget kan neka människor boende i sin fastighet på grund av att hyran betalas genom ekonomiskt bistånd. Det borde inte vara avgörande om man betalar sin hyra genom bidrag eller genom egna inkomster för att betraktas som lämplig hyresgäst eller inneboende.
Lika ovärdigt är förslaget att ersätta det kontanta ekonomiska biståndet med matkuponger eller rekvisitioner. Detta förfarande är en omyndigförklaring av individen. I det fall där missbruk finns med i bilden bör den enskilda ges stöd i form av vård.
SL-kortet behövs inte bara när man söker jobb. Många biståndstagare hamnar i en social isolering som bör brytas. Det kan man inte om man inte får resa fritt och ta del av samhällets olika aktiviteter. Därför bör SL-kortet ingå i normen för ekonomiskt bistånd – utan skälighetsutredning.
Försörjningsstödet ska inte heller kopplas till krav på tvångsarbete. Personer som av psykiska eller fysiska orsaker inte förmår arbeta eller studera ska få rehabilitering och inte nekas försörjningsstöd.
försörjningsstöd som en följd av hur det ser ut i samhället i stort. Hur länge man behöver försörjningsstöd beror på vad samhället annars kan erbjuda som alternativ. Om samhällets andra stödåtgärder fallerar, om arbetslösheten är hög och den arbetssökande inte får tillräcklig vägledning samtidigt som arbets- löshetsstödet dras in finns det inte många alternativ, särskilt inte för dem som redan tidigare har en svag ställning och svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.
Att göra det ännu svårare för dessa människor skapar i sin tur större problem i samhället i form av psykosociala problem och/eller kriminalitet. Särskilt allvarligt blir situationen om det drabbar även barn och ungdomar i den biståndsökandes närhet.
Att skärpa kraven på biståndsbehövande löser inga problem. Däremot kan förstärkt stöd i form av hjälp att söka arbete eller relevant rehabilitering utgöra en lösning för en del individer. Här har både arbetsförmedlingarna och vårdpersonalen mycket att göra och det är dit insatserna borde riktas.
1. Avslå förvaltningens förslag till yttrande över förslaget till reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd.
2. Därutöver framföra följande:
Stadens riktlinjer för ekonomiskt bistånd är viktiga ur flera perspektiv. För medborgarna är det angeläget att veta vad som anses vara en skälig levnads-
nivå i staden, även om varje ansökan är unik och alltid ska bedömas individuellt. Tydliga riktlinjer ökar rättvisan mellan medborgarna, eftersom deras ansökningar kan behandlas på ett mer likvärdigt sätt i staden. Ur demokratisk synvinkel är det viktigt att upprätthålla likställighetsprincipen. För handläggarna kan riktlinjerna underlätta arbetet genom att vara ett stöd i handläggningen.
Vi står för en solidarisk socialpolitik som ger rätt till skälig levnadsnivå även för människor som inte har andra möjligheter än att söka ekonomiskt bistånd. Förslaget till nya riktlinjer är ett steg tillbaka i detta avseende. På en rad områden föreslås försämringar för de mest utsatta.
Vi vill ha tydliga regler för ekonomiskt bistånd men inte omänskliga regler. Vi tar därför avstånd från att införa krav på motprestation som huvudregel samt
allmännyttan säljs ut och då privata värdar och allmännyttan i vissa områden inte hyr ut till dem som har ekonomiskt bistånd?
Istället för att slå mot fattiga människor vill vi fortsätta att arbeta mot de brister i samhället som tvingar människor att söka ekonomiskt bistånd och bo i otrygga andrahandslägenheter.
I de nya riktlinjernas beskrivning av det tvådelade uppdraget för arbetet med ekonomiskt bistånd tiger man om att många människor trots försök inte kan få arbete eller sin försörjning genom socialförsäkringen. Det bistånd som är tänkt som tillfälligt stöd kan bli mycket långvarigt.
Enligt färsk statistik från USK hade mer än en tredjedel av hushållen haft bistånd i 10-12 månader under år 2006 och så har det varit de senaste tio åren! Sett i ett längre perspektiv hade 5 900 hushåll eller 26 procent av bidragshushållen år 2006 haft bistånd fem år i följd! 3 700 hushåll hade permanent behov bistånd.
För oss är det självklart att uppdraget för arbetet med ekonomiskt bistånd även omfattar kommunens skyldighet att tillförsäkra sökande en skälig levnadsnivå och möjligheten att röra sig fritt i sin egen stad, vilket naturligtvis är viktigast för de som tvingas leva i flera år på försörjningsstöd.
Vi motsätter oss förslaget att SL-kortet inte ska beviljas som en självklar del av
normen för försörjningsstöd. Sedan årsskiftet har människor som nekats SL-kort blivit fångar i sina stadsdelar utan ekonomisk möjlighet att ta sig därifrån. Med SL-kort tillbaka i normen ser vi inga skäl att fastställa en kilometergräns för rimligt gångavstånd.
Kraven för andrahandsboende skärps utan insatser för att hjälpa till att hitta en bostad om ett boende inte godkänns. Stadsledningskontorets förslag om ytterligare skärpningar utöver det som föreslagits i de nya riktlinjerna tar vi helt avstånd från. Om bara godkända andrahandskontrakt accepteras som underlag för ekonomiskt bistånd kommer människor att ställas på gatan. Det är hjärtlöst av de borgerliga partierna att ta bort anvisningarna i nuvarande riktlinjer när villkoren inte uppfylls om att göra en individuell bedömning utifrån den sociala situationen och möjligheterna att skaffa ett annat boende.
Biståndet ska vara i nivå med vad låginkomsttagare i allmänhet har råd att kosta på sig var ett av fem viktiga perspektiv i nuvarande riktlinjer, men det avsnittet är borttaget i de nya riktlinjerna. Vi tolkar det som en ökning av det så kallade
respektavståndet mellan bidrag och lön, sänkning av skälig levnadsnivå och bristande respekt för värdigheten hos människor som tvingas leva på ekonomiskt bistånd. Det banar väg för att tvinga in människor i låglönejobb som skapas genom nedpressning av ersättningen från a-kassan och införande av skattesubventionerade hushållsnära tjänster. Denna politik missgynnar även låginkomsttagare.
Det särskilda avsnittet om individuell behovsprövning har tagits bort i de nya riktlinjerna, vilket tillsammans med kravretoriken kan tolkas som en nedtoning av individprövningen. Visserligen berörs den individuella behovsprövningen i inledningen, men med svagare skrivningar än förut och med luddiga anvisningar om prövning utifrån ”vad som skiljer den enskilde från andra i samma situation med hela kommunen som jämförelseunderlag”.
Bistånd över norm ska utges restriktivt enligt förslaget, men vi menar att om biståndet är motiverat i enskilda fall ska det beviljas enligt lagens intentioner utan ytterligare restriktioner.
Det är bra att de nya riktlinjerna beskriver förutsättningar för ekonomiskt bistånd och insatser för sökande i olika situationer, men vi motsätter oss det som kallas ”krav på motprestation som huvudregel”. Riktlinjerna ska ange principer för handläggning av likartade situationer, vilket inte får förväxlas med generella ”krav” på alla sökande i en viss grupp. Begreppet krav leder tanken till
orubbliga villkor, vilket är oförenligt med skyldigheten att göra en individuell behovsprövning med en helhetssyn på den enskildes eller hushållets situation. Begreppet motprestation leder tanken till en köp- och säljrelation som inte hör hemma i socialtjänsten.
Att barnperspektivet får en egen rubrik i de nya riktlinjerna kan på ytan verka positivt men när man granskar detaljerna blandas retoriken med många och stora försämringar. Barn i två- och trebarnsfamiljer får sämre chans till eget rum eftersom nivån för bostadens storlek sänks.
Vuxna ska nu söka arbete inom pendlingsavstånd, vilket är omöjligt för ensamstående föräldrar. Självklart drabbas barnen och det kan vi inte gå med på. Arbetslösa ska hellre ta ett enkelt arbete än att läsa in grundskolan med försörjningsstöd, vilket drabbar även föräldrar. Det rimmar illa med tjusiga hänvisningar till forskningen om att barn i bidragstagande familjer får sämre förutsättningar. Vi och även de borgerliga partierna vet nämligen att föräldrarnas utbildningsnivå i hög grad styr skolval och barnens framtida möjligheter.
Rekreationsresor för barnfamiljer har kunnat beviljas för familjer som haft bistånd i minst ett år men nu höjs gränsen till minst tre år. Ytterligare krav införs, nu räcker det exempelvis inte med att vara en barnfamilj, utan familjen måste ha ”särskilda behov”. Vid lägervistelse för barn ska kostnaden reduceras med biståndet för matpengar, vilket inte gjorts förut. Rätten till bidrag till skolkort på SL skärps och möjligheten att få tilläggskort för ungdomar tas bort.
Enligt de nya riktlinjerna ska krav på deltagande i praktik eller arbetsträning enligt bestämmelserna i 4 kap 4 § SoL kunna tillämpas på personer oavsett ålder med lindrigare missbruksproblem eller psykisk ohälsa. Vi ifrågasätter om detta är förenligt med lagens intentioner. Enligt socialstyrelsens handbok för ekonomiskt bistånd gäller bestämmelsen yngre personer som får försörjningsstöd och enligt nuvarande riktlinjer går åldersgränsen ungefär vid 28 års ålder. Är månne den borttagna åldersgränsen ett område där alliansen vill pröva gränserna för lagstiftningen och tvinga människor att överklaga för att söka sin rätt?
Kraven på arbetssökande lägger i hög grad skulden för arbetslösheten på individerna och inte på samhället, där det hör hemma. Arbetslösa kan inte få jobb om det inte finns jobb, så enkel är matematiken. Men med de borgerligas förslag ska krav ställas för att krav ska ställas, inte för att människor ska få jobb,
i alla fall inte anständigt betalt. Samma sak gäller indragningen av rekryteringsbidraget och minskningen av platser i vuxenutbildningen, vilket skapar flaskhalsar i ekonomin och minskar möjligheterna för människor att få ett riktigt arbete.
Vi anser att alla människor med ekonomiskt bistånd ska erbjudas insatser av hög kvalitet som är anpassade efter deras individuella förutsättningar och möjligheter på arbetsmarknaden. Det är självklart att arbetsföra personer ska stå till arbetsmarknadens förfogande för att ha rätt till försörjningsstöd. Så arbetade vi under den förra mandatperioden och så anser vi att det ska fungera under denna mandatperiod.
Vi tar avstånd från kraven om att den enskilde alltid måste ta den snabbaste vägen till egen försörjning. Det är mer i linje med socialtjänstens intentioner att arbeta för en varaktig självförsörjning, exempelvis genom att öka människors skolunderbyggnad.
En av få ljuspunkter i förslaget är att jämställdhetsperspektivet lyfts fram och att det betonas att kvinnor ska erbjudas stöd och insatser i samma utsträckning som män. Men vi beklagar att riktlinjerna inte anpassats till Stockholms stads program för kvinnofrid. Vi saknar fortfarande förtydligande av handläggningen av ekonomiskt bistånd när kvinnor söker hjälp i samband med mäns våld eller när unga söker hjälp när de hotas av hedersrelaterat våld.
Människor som invandrat till Sverige och som vill bli svenska medborgare har enligt nuvarande riktlinjer i undantagsfall kunnat få ekonomiskt bistånd för att söka svenskt medborgarskap, om deras behov av ekonomiskt bistånd kan bli långvarigt. I det nya förslaget tas denna möjlighet helt bort. Det skäms vi för.
Skärpningar föreslås också för magasineringskostnader, vilket ytterligare förstärker utanförskapet för de människor som har vräkts från sina bostäder.
Även möjligheten till tandvård begränsas kraftigt. När personer med försörjningsstöd tidigare kunnat få bistånd till akut tandvård för lindrande behandling kan man i alliansens friare Stockholm bara få bistånd till akut tandvård vid ofrånkomligt behov. När man tidigare jämfört omfattningen av
nödvändig tandvård med vad människor med ordinära inkomster kan kosta på sig ska man nu jämföra omfattningen av nödvändig uppehållande tandvård med vad en låginkomsttagare kan kosta på sig. Fler exempel på skärpningar finns föreslagna.
Vi tar även avstånd från stadsledningskontorets förslag att matkuponger och rekvisitioner alltid ska användas när det bedöms att pengarna annars går till missbruk. Den här möjligheten finns enligt socialtjänstlagen och ska användas restriktivt, vilket vi anser att staden ska stå fast vid. En ändring enligt stadsledningskontorets förslag vore att gå emot lagens intentioner.
Fusk med försörjningsstöd och skattefusk ska aktivt motverkas menar majoriteten och det håller vi med om. Vi motsätter oss dock förslaget att alla misstankar om bedrägeri ska polisanmälas, eftersom det kan finnas förklaringar som är godtagbara. Anvisningarna är dessutom oklara när det gäller utredningen. Å ena sidan ska alla misstankar om bedrägeri polisanmälas, å andra sidan ska en ingående utredning göras som bland annat omfattar omständigheter som kan vara förmildrande.
Vi kan konstatera att det inte finns någon mirakelmetod mot fusk, utan det handlar om att ha bra rutiner, regelbundna kontroller samt att ge tydlig
information till de sökande. Fusk undergräver tilltron till välfärdssamhället. Särskilt osolidariskt är skattefusk som undandrar miljarder i skattekronor, som skulle kunna användas till att bygga ut välfärden och sänka skatten för alla låginkomsttagare.
__________________________
Diarienummer 300-219/2007
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 april 2007.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Teres Lindberg (s) som föreslår att kommunfullmäktige beslutar om avsevärda avgiftshöjningar för tillfälliga bygglov för bl.a. reklamvepor över fastigheters fasader i det offentliga rummet. Förvaltningen anser att staden i fortsättningen ska vara restriktiv med att bevilja bygglov för detta ändamål och endast tillåta vepor på byggnadsställningar och liknande. Förvaltningen förordar färre beviljade bygglov framför höjda avgifter.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade, med stöd av ledamoten Hans Enroth (v), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Huvudsakligen bifalla förvaltningens förslag som svar till remissen.
2. Förorda kommunstyrelsen att införa avsevärda avgiftshöjningar för tillfälliga bygglov i reklamsyfte och samtidigt beakta stor restriktivitet vid bygglov för detta ändamål.
3. Förorda kommunstyrelsen att ta fram nya och restriktivare riktlinjer för all reklam i det offentliga rummet.
4. Därutöver anföra:
Det senaste årens utökade utbud av reklam förfular staden, begränsar framkomligheten och kommersialiserar det offentliga rummet. Reklamen handlar dessvärre inte bara om vepor över fastigheternas fasader utan även gator och torg är belastade av reklam. Reklam på trottoarer utgör inte bara ett hinder för alla fotgängare utan även en fara för synskadade. Vi anser att det är nödvändigt att ta ett helhetsgrepp i frågan och arbeta fram nya riktlinjer för en betydligt restriktivare användning av stadens offentliga rum i reklamsyfte.
Anmälan godkänns.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 14 maj 2007 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 2 maj 2007 anmäldes.
Av avdelningschef Margareta Forsslund tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om tillåtelse för två socialsekreterare vid sociala enheten att medfölja klient för placering på Dianovas behandlingscenter anmäldes.
Följande inkomna / upprättade handlingar anmäldes:
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Stiftelsen Rådmans-hemmet att vid Rådmanshemmet bedriva särskilt boende för äldre personer med demenssjukdom. Diarienummer 504-100/2007.
Begäran från Arbetsmiljöverket om kompletterande upplysningar med anledning av tidigare inspektion vid Birkastans hemtjänst samt förvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 205-696/2006.
Begäran från Arbetsmiljöverket om kompletterande upplysningar med anledning av tidigare inspektion vid Johannes/Riddarsporrens hemtjänst samt förvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 205-697/2006.
Begäran från Arbetsmiljöverket om kompletterande upplysningar med anledning av tidigare inspektion vid Drottninggatans hemtjänst samt förvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 205-698/2006.
Stadsdelsförvaltningens rapport med anledning av tillsyn av enskild verksamhet – Björka öppenbehandling. Diarienummer 502-210/2007.
Förvaltningens svar på skrivelse från enskilda angående hinder i gatumiljön för rullstolsburna, gående, synskadade m.fl. Diarienummer 505-173/2007.
Förvaltningens svar på medborgarförslag om att ordna en sittbänk i hundrastgården i Vasaparken. Diarienummer 013-228/2007.
Förvaltningens svar på medborgarförslag om att begränsa störande buller på förskolan Stjärnhuset, Rådmansgatan 76. Diarienummer 013-218/2007.
Protokollsutdrag från sammanträde i Kungsholmens stadsdelsnämnd angående överenskommelse om gemensam stadsmiljöenhet för Kungsholmens, Norrmalms och Östermalms stadsdelsnämnder. Diarienummer 012-161/2007.
Förteckning över inkomna diarieförda handlingar under perioden 11 april - maj 2007.
· Ordföranden Hanna Broberg (m) tog upp frågan om den konferens Socialstyrelsen anordnar den 25 september angående nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevården. Ordföranden föreslog att hon själv tillsammans med ordföranden i sociala delegationen, Petra Gardos (m), deltar samt att två personer från oppositionen ges möjlighet att delta i konferensen. Stadsdelsnämndens beslutade i enlighet med ordförandens förslag.
· Vice ordföranden Jan Valeskog (s) tog upp frågan om Brygghuset och ville ha en muntlig eller skriftlig redogörelse från förvaltningen om det aktuella läget. Stadsdelsnämnden gav förvaltningen i uppdrag att återkomma med en redogörelse på nästa sammanträde.
· Ledamoten Barbro Gåije (s) tog upp frågan om vård- och omsorgsboendet Väduren och ville ha närmare information om det arbete som påbörjats för att utreda och kartlägga boendets framtida utveckling. Avdelningschefen Mona Lindgren redogjorde kort för det påbörjade arbetet som kommer att ske i samverkan med bl.a. stadsledningskontoret. Stadsdelsnämnden kommer givetvis att involveras i arbetet kring hur boendet ska användas i framtiden.