Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-08-23

Sammanträde 2007-08-23

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock som vanligt möjlighet att st Läs mer...älla frågor eller framföra synpunkter till nämnden.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

- Ordna en trygg uteplats för barnen på förskolan Tempeltrappan
- Öka personaltätheten på Vädurens äldreboende
- Ta bort de träd som skymmer Stefanskyrkan
- Inrätta en fritidsgård med inriktning på dans, teater, sång och musik

Beslutsärenden

4 Halvårsbokslut år 2007 för Norrmalms stadsdelsnämnd

DNR: 103-431/2007

Halvårsbokslutet redovisar faktiskt utfall per den 30 juni 2007 på 564 272 mnkr för nämndens driftsverksamhet. Totalt redovisar skolornas resultatenheter ett resultat på -2,6 mnkr före resultatöverföringar och 4,1 mnkr efter resultat­överföringar.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: controller Helena Fischer Högberg, tfn: 508 09 069
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

5 Upphandling av enstaka vårdplatser inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning enligt SoL och LSS

DNR: 105-453/2007

Handläggare: upphandlare Christina Larsson, tfn: 508 09 526
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

6 Riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS inom äldreomsorgen – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 500-357/2007

De nuvarande riktlinjerna ”prövning av bistånd för socialtjänstens omsorg
av äldre” reviderades i december 2001. Riktlinjerna är ett komplement till lagstiftningen och ska öka förutsättningarna för en likvärdig äldreomsorg i Stockholms stad. Äldre­förvaltningen har nu arbetat om riktlinjerna i enlighet med förslaget till Stockholms stads äldreplan 2007-2011. Kommunstyrelsen
har överlämnat förslaget till nya riktlinjer bland annat till stadsdels­nämnderna för yttrande.

Förvaltningens uppfattning är att förslaget till riktlinjer är väl genomarbetat
och de föreslagna ändringarna och de förtydliganden som gjorts ger goda förutsättningar för att utgöra en för staden gemensam grund för äldre­omsorgen. I tjänsteutlåtandet föreslår förvaltningen förtydliganden i några avseenden, bland annat kring flexibla beslut.

Handläggare: utvecklingssekreterare Hanna Runling, tfn: 508 09 527

7 Stockholm stads äldreplan 2007-2011 – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 504-283/2007

Äldreomsorgsplan för perioden 2006-2010 antogs av kommunfullmäktige i januari 2006. Efter majoritetsskiftet i staden har ett förslag till ny äldreplan för perioden 2007-2011 arbetats fram. Kommunstyrelsen har överlämnat förslaget till bland annat stadsdelsnämnderna för yttrande.

Förvaltningens uppfattning är att förslaget till ny äldreplan är väl genomarbetat och har ett innehåll som förvaltningen ställer sig bakom. I tjänsteutlåtandet ger förvaltningen kommentarer till några delar i äldreplanen, bland annat vad gäller stöd till anhörigvårdare och kompetensutveckling i äldreomsorgen.

Handläggare: utvecklingssekreterare Hanna Runling, tfn: 508 09 527

8 Införande av valfrihetssystem för vård- och omsorgsboenden inom äldreomsorgen – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 504-337/2007

Kommunstyrelsen har fått i uppdrag att utreda och föreslå ett system för val­frihet inom vård- och omsorgsboende. Målsättningen med valfrihetssystemet
är större valfrihet för den enskilde, ökad mångfald av aktörer och ökad kvalitet. Små och nya företag ska ha lättare att komma in och etablera sig på markna­den och kostnaderna ska inte öka på grund av systemet. Stadslednings­kontoret föreslår att stadens valfrihetssystem införs fr.o.m. den 1 juli 2008. Kommun­styrelsen har överlämnat förslaget till bland annat stadsdelsnämnderna för yttrande.

Förvaltningens stödjer stadsledningskontorets förslag till införande av valfrihets­system och anser att det ger goda förutsättningar för ökad valfrihet för de äldre invånarna. I tjänsteutlåtandet ger förvaltningen kommentarer till några delar i valfrihetssystemet, bland annat vad gäller ersättning och information till den enskilde.

Handläggare: utvecklingssekreterare Hanna Runling, tfn: 508 09 527

9 Rättssäkerheten vid ansökan om hemtjänstinsatser i Norrmalms stadsdel – svar på remiss från länsstyrelsen

DNR: 504-418/2007

Länsstyrelsens äldreskyddsombud har våren 2007 genomfört en tillsyn av rättsäkerheten vid ansökan om hemtjänstinsatser. Äldreskyddsombuden har granskat tio beslut och genomfört intervjuer med de personer som besluten avser samt med två biståndshand­läggare. Länsstyrelsens som granskat hand­läggningen utifrån sex kriterier redovisar i sitt beslut att nämnden uppfyller kraven utifrån fyra av de sex kriterierna och delvis utifrån två av kriterierna.

För att säkerställa att dokumentationen följer rådande föreskrifter och riktlinjer påbörjas under hösten ett utvecklingsarbete inom äldreomsorgens beställar­enhet. Länsstyrelsens tillsynsrapport kommer att vara vägledande i detta arbete.

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527

10 Översyn av resursfördelningssystem för omsorgen om personer med funktionsnedsättning, nytt schablonsystem - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 505-422/2007

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av nytt resursfördelningssystem för personer med funktions­nedsättning. I detta ärende föreslås vilken ersättning som ska gälla i de nya ersättningsnivåerna, på vilket sätt nivåbedömningen ska utföras. Därutöver finns förslag till konsekvensbeskrivningar utifrån kommunfullmäktiges principbeslut. Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund har lett utredningen med uppdraget att utreda nya nivåer för de prestationsrelaterade verksamheterna för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Förvaltningen är positiv till utredningens förslag i sin helhet men anser att vissa förtydliganden behövs.

Handläggare: samordnare Elisabeth Grothe, tfn: 508 09 416

11 Inrättande av Jobbtorg i Stockholm – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-370/2007

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stads­dels­­nämnder samt från en rad andra myndigheter och organisationer med anledning av ett förslag om att inrätta Jobb­torg. Syftet med Jobbtorgen är att fler arbetslösa ska komma ut i arbete och att stadens kostnader för försörjningsstöd därmed ska minska. Alla aktörer som kan bidra till att den enskilde kan klara sin försörjning på egen hand ska samverka inom ramen för Jobbtorgen. Detta betyder att stadsdels­förvaltningarna, arbetsförmed­lingen, försäkringskassan, utbildningsanordnare, samt enskilda företag och organisationer som fått i uppdrag att för stadens räkning arbeta med enskilda arbetslösa, på olika sätt ska vara representerade.

Förvaltningen är positiv till förslaget. Genom att samla kompetens och erfarenheter finns det, som förvaltningen ser det, goda förutsättningar för
att Jobb­torgen kan få betydligt fler att ”gå från bidrag till arbete” eller, i de
fall detta inte visar sig möjligt, kunna försörja sig på annat sätt, t.ex. genom ersättning via socialförsäkringssystemet.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

12 Program för detaljplan för Stockholms stadsbibliotek – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 302-318/2007

Stadsbyggnadskontoret har påbörjat ett planarbete för tillbyggnad av Stockholms stadsbibliotek. För att kunna utveckla stadsbibliotekets funktion som huvudbibliotek i en växande stad behöver biblioteket utökas med nya verksamheter, som kräver fler ytor. Stor hänsyn ska tas till arkitekten Asplunds världsberömda bibliotek och dess omgivningar som ska ses som en helhet.
En arkitekttävling med sex finalister sker parallellt med planarbetet.

Förvaltningen vill betona vikten av att värna om de sista resterna av rullstens­åsen i Observatorielunden med särskilda insatser för åsen och vegetationen. Förvaltningen föreslår därför att hela Observatorielunden finns med i plan­området för att de unika värden som finns i parken ska kunna värnas.

För att minska behovet av nybyggd yta i ett känsligt område föreslår förvalt­ningen att pröva att nyttja befintliga byggnader i området som basarerna, lamellhusen och Juridicum för biblioteksändamål.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel,
tfn: 508 09 245

13 Karolinska och Norra Station, fördjupning av två översiktsplaner – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 302-300/2007

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdels­nämnd med anledning av fördjupning av två översiktsplaner för Karolinska
och Norra Station. Syftet med fördjupningen av översiktsplanen är att skapa förutsättningar för en integrerad stadsmiljö med bostäder, kontor, handel, forskning – särskilt inom området lifescience och ett nytt universitetssjukhus intill Solnavägen. En förutsättning för detta är en överdäckning av Norra Länken/E4/E20 och Värtabanan mellan Solnabron och Norrtullsplatsen. Plan­förslaget innebär en förlängning av innerstaden som på så sätt sammanbinds med Karolinska området och Solna centrum.

Förvaltningen vill poängtera behov av kommunal service – förskola, skola, idrottspark, kulturhus, äldreboende och gruppboende samt vikten av tillgång
till parker och gröna stråk i detta hårt exploaterade område i synnerhet som Norrmalms stadsdelsområde redan i dag är underdimensionerat vad gäller friytor. Förvaltningen har uppskattat ett behov av ca 800 förskoleplatser, 900 elevplatser samt 70 – 140 platser i äldreboende. Att anlägga ett barnperspektiv i planprocessen är också betydelsefullt. Förvaltningen vill se det nya området som en spjutspets när det gäller att planera för ett hållbart trafiksystem i ett tätortsområde. Erfarenheter bör också tas tillvara från andra områden och pågående planering i staden och landet. Det är mycket betydelsefullt att även föra en medborgardialog under hela processen.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel,
tfn: 508 09 245

14 Reviderad modell för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 300-423/2007

Ansvarsfördelningen mellan trafiknämnden och stadsdelsnämnderna har ändrats avseende drift och underhåll av det offentliga rummet och fördelningsmodellen för stadsmiljö behöver revideras.

Stadsdelsförvaltningen anser att den reviderade fördelningsmodellen ger en bättre fördelning av de av kommunfullmäktige anvisade resurserna. Det är nödvändigt som arbetsgruppen föreslår att arealerna i databasen PARK, som är den viktigaste variabeln i resursfördelningssystemet, uppgraderas. Stadsdels­förvaltningen anser att i den löpande översynen av modellen bör det prövas om systemet kan förbättras med att anlagd park delas upp i finpark och stadsdels­park, vilket närmast skulle motsvara PARKs prydnadsgräsmatta och bruks­gräsmatta. Det skulle ge en möjlighet till en enkel omklassning av ytorna för
att vid behov anpassa dem till önskad kvalitet och resurstilldelning och samtidigt se vad insatta resurser ger för resultat.

Handläggare: chefen för parkmiljögruppen norra innerstaden Anders Lindgren, tfn: 508 09 306

15 Snabb och lättillgänglig service till stockholmarna, förslag till organisation, modell för finansiering, utveckling och införande av nya e-tjänster – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 011-421/2007

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till utveckling och införande av nya e-tjänster. Förvaltningen är klart positiv till förslaget och ställer sig bakom den modell för genom­förandet som presenterats. Det är bra att staden föreslås ta ett samlat grepp över utvecklingen och att man tydligt markerar att ”göra-själv-tiden” är förbi.

Av förslaget framgår klart att det är brukaren som står i centrum. Införandet
av nya e-tjänster i kombination med ett fungerade kontaktcenter kommer att kunna ge med­borgarna en bra överblick över både stadens, privata utövares och olika entreprenörers utbud av service och tjänster. Det är dock viktigt att inte glömma värdet av den mänskliga kontakten och att e-tjänster är en av de kontaktytor staden erbjuder med­borgarna.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

16 Införandestrategi för ISA (Intelligent stöd för anpassning av hastigheten) – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 300-358/2007

Intelligent stöd för anpassning av hastigheten (ISA) är ett fordonsbaserat tekniskt stödsystem som uppmärksammar bilföraren på när en hastighetsgräns överskrids. Kommunfullmäktige har inom ramen för stadens trafiksäkerhets­program beslutat om målsättningen att alla bilar som kör för Stockholms stad ska ha en intelligent fartvarnare före 2010.

Efter försöksverksamhet med ISA i 20 fordon i Stockholm har trafikkontoret
på trafik- och renhållningsnämndens uppdrag utarbetat en införandestrategi
för ISA i stadens egna fordon. För att få konkreta beställningar och installationer samt en väl fungerande användning förslår trafikkontoret ett successivt införande i rimlig takt med kunskapsstöd till stadens förvaltningar och bolag. Lämpliga avvägningar kring målen avseende effekt och acceptans behövs enligt trafikkontoret för att vid upphandling få flera bra anbud. Den totala kostnaden för att införa ISA uppskattas av trafikkontoret till 10,5 mnkr.

Stadsdelsförvaltningen har inget stort bilinnehav (4 fordon juni 2006) men ställer sig positiv till införandet av ISA-system i stadens egna fordon. Förvaltningen anser att staden vid val av ISA-system särskilt bör välja sådana som är dokumenterat lämpliga för fordon som framförs i tjänsten och fordon som antas ha många olika förare, d.v.s. att enkelhet och användarvänlighet eftersträvas.

Handläggare: samhällsplanerare Virginia Kustvall Larsson, tfn: 508 09 021

17 Hedrande av Povel Ramel med ett minnesmärke – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 304-380/2007

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Ann Mari Engel (v) som föreslår att Povel Ramel hedras med någon form av minnesmärke.

Förvaltningen delar Ann Mari Engels (v) uppfattning att Povel Ramel varit
en mycket folkkär artist och att han representerar en viktig epok i svensk underhållningshistoria. Förvaltningen utgår från att staden har en praxis när
det gäller att namnge offentliga platser eller uppföra minnesmärken över betydelsefulla personer. Som förvaltningen ser det, bör dock möjligheten att uppföra minnesmärken av det slaget tillämpas restriktivt. Förvaltningen är därför tveksam till förslaget om att hedra Povel Ramel på det sätt Ann Mari Engel (v) föreslår.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

18 Ansökan från Misa AB om tillstånd att driva enskild verksamhet för vuxna personer med psykiska funktionshinder – svar på remiss från länsstyrelsen

DNR: 504-414/2007

Misa AB söker tillstånd för att starta en verksamhet för psykiskt funktions­hindrade, Misa psykiatrienhet, på Kungsgatan 71. Verksamheten ska genom
en omfattande individuell kartläggning göra det möjligt för personer som annars står långt ifrån arbetsmarknaden att erhålla praktik för att därefter kunna erbjudas arbete eller daglig sysselsättning

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035

19 Alkoholservering i restaurang Berns Salonger, Chinateaterns foajé – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 309-413/2007

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan från Berns Group AB om att i Chinateaterns foajé servera starköl, vin och spritdrycker mellan klockan 11.00 och 05.00. Enligt nuvarande tillstånd är alkoholservering tillåten mellan klockan 11.00 och 03.00.

I restaurangen närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i när­området och föreslår att ansökan ska tillstyrkas.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

20 Alkoholservering i restaurang The Laughing Duck – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 309-429/2007

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang The Laughing Duck på Vasagatan 7 servera starköl, vin och spritdrycker såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Restaurangen har nu tillstånd till alkohol­servering inomhus fredagar och lördagar fram till klockan 03.00, övriga vecko­dagar fram till klockan 01.00. Vad gäller utomhus­servering har restaurangen tillstånd att servera alkohol fram till klockan 01.00.

I restaurangens närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i när­området och föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 Alkoholservering i restaurang Centro – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 309-449/2007

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang Centro på Regeringsgatan 66 servera starköl, vin och spritdrycker såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan föranleds av ägarskifte.

I restaurangens omedelbara närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i närområdet och föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

22 Alkoholservering i restaurang Sheehans – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 309-469/2007

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang Sheehans servera, starköl, vin och spritdrycker mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan föranleds av ägarskifte. Den tidigare ägaren har haft tillstånd att servera alkohol fram till klockan 01.00.

Som förvaltningen förstår finns bostadslägenheter i fastigheten. Förvaltningen föreslår därför att ansökan avstyrks.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

23 Alkoholservering i restaurang Tre Remmare – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 309-465/2007

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang Tre Remmare servera, stark­öl, vin och spritdrycker såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan föranleds av ägarskifte.

I restaurangen närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i när­området och föreslår att ansökan ska tillstyrkas.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningsärenden

24 Ekonomisk månadsprognos för juli 2007

DNR: 103-461/2007

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2007. Totalt beräknas ett underskott på 6 mnkr. För anslag 1 visar prognosen ett underskott på 3,8 mnkr och anslag 2 redovisar ett underskott på 2,2 mnkr. Underskottet hänför sig framför allt till äldreomsorg, individ och familjeomsorg barn och unga, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och ekonomiskt bistånd.

Handläggare: controller Helena Fischer Högberg, tfn: 508 09 069

25 Slutrapport från Navigatorcentrum

DNR: 503-42/2007

Efter beslut i kommunfullmäktige startades hösten 2006 två Navigatorcentra (NC) i Stockholms stad, NC Nord som omfattade de åtta norra stadsdels­nämnderna och NC Syd som omfattade de tio södra stadsdelsnämnderna. Verksamheten riktade sig till ungdomar i åldern 16-19 år som inte påbörjat
eller avbrutit sina gymnasiestudier och som omfattas av stadens uppföljnings­ansvar enligt 1 kap 18 § skollagen.

Verksamheten avvecklades i samband med halvårsskiftet 2007 eftersom ansvaret för de frågor NC svarat för, enligt kommunfullmäktiges budget för
år 2007, nu överförts till utbildningsnämnden.

En slutrapporten om NC:s verksamhet har sammanställts. Rapporten innehåller en uppföljning av NC:s mål samt en beskrivning av arbetet inom NC och de erfarenheter man gjort.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

26 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

28 Protokoll från sociala delegationens sammanträden andra kvartalet 2007

Protokollen cirkulerar under sammanträdet

29 Inkomna / upprättade handlingar

Slutet sammanträde

31 Gemensam upphandling av platser vid sommargårdar (kollo) 2008 och 2009 för samtliga stadsdelsnämnder i Stockholms stad

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

DNR: 105-460/2007

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: upphandlare Christina Larsson, tfn: 508 09 526

32 Upphandling av demensutbildning för omvårdnadspersonal

DNR: 105-405/2007

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: upphandlare Christina Larsson, tfn: 508 09 526

33 Ansökan till länsstyrelsen om överflyttning av ärende till annan kommun enligt 16 kap 1 § SoL

DNR: 502-462/2007

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: bitr. enhetschef Karin Aronsson, tfn: 508 09 395

34 Beslut fattade enligt delegation

- Placering av vissa elever i särskild undervisningsgrupp
Mötesinformation

Ledamöter
Hanna Broberg (m), ordförande
Anders Blom (m)
Petra Gardos (m)
Fredrik Liljeqvist (m)
Peter Sikström (fp)
Johanna Jämstorp (kd)
Lars Arell (s)
Barbro Gåije (s)
Hans Enroth (v)
Tara Twana (s)
Yildiz Kafkas (mp)

Som ledamöter tjänstgörande ersättare
Caroline Dahlbom (s)
Gunilla Nordin (m)

Ersättare
Pia Larsson (m)
Lisen Stålberg Olmert (m)
Anders Thuresson (m)
Boris Doslic (c)
Jonas Morian (s)
Andreas Nilsson (s)
Ylva Sjöstrand (mp)
Berit Vikner (v)

Anmält förhinder
Jan Valeskog (s), vice ordförande
Ulf Linder (m)
Amelie Tarschys Ingre (fp)
Veronica Nordström (m)
Carolina Gómez Lagerlöf (s)

I tjänsten närvarande
Ylva Tengblad, Margareta Forsslund, Mona Lindgren, Anders Lindgren, Eva Folke, Anneli Lagerberg, Gunilla Schedin

Utses att justera Hanna Broberg (m) och Lars Arell (s)

Justeringens plats Tulegatan 13, 2007-08-30

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

En mötesdeltagare tog upp frågan om Citybanan och ansåg att det skulle vara bättre att lägga en station vid Norra Station – Karolinska än som nu planeras vid Odenplan. Hon framhöll bl.a. att man på det sättet skulle slippa göra några större ingrepp i den unika miljön kring Odenplan.

Sunniva Kildal, som inkommit med ett medborgarförslag om att öka personaltätheten på Vädurens vård- och omsorgsboende, redogjorde närmare för bakgrunden till sitt förslag.

__________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Ledamoten Lars Arell (s) valdes att jämte ordföranden Hanna Broberg (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 30 augusti 2007.

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 20 juni 2007 har justerats den 26 juni.

___________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Stadsdelsdirektören Ylva Tengblad anmälde en övrig fråga angående utseende av representanter från nämnden för att medverka i den förestående upphandlingen av vård-
och omsorgsboendet Väduren. Ylva Tengblad anmälde även en övrig fråga att ta upp på
den slutna delen av sammanträdet.

Ledamoten Barbro Gåije (s) anmälde en övrig fråga med anledning av en inkommen
skrivelse från stadsdelsnämndens pensionärsråd.

Dagordningen fastställdes.

____________________________

§7 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 013-410/2007

Ett förslag om att ordna en fritidsgård med inriktning på dans, teater, sång och musik anmäldes.

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

____________________________

§8 Halvårsbokslut år 2007 för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 103-431/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Halvårsbokslutet godkänns.

  2. Norrmalms skolor avvecklas som resultatenheter fr.o.m. den 30 juni 2007.

  3. Skolornas resultatfonder, 4,1 mnkr, överförs från Norrmalms stadsdels­nämnd till utbildningsnämnden.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 juli 2007.

Halvårsbokslutet redovisar faktiskt utfall per den 30 juni 2007 på 564 272 mnkr för nämndens driftsverksamhet. Totalt redovisar skolornas resultatenheter ett resultat på -2,6 mnkr före resultatöverföringar och 4,1 mnkr efter resultatöverföringar.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§9 Upphandling av enstaka vårdplatser inom omsorgen om personer med funktions­nedsättning enligt SoL och LSS

Diarienummer 105-453/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att, för stadsdelsnämndernas räkning, organisera och i administrativt hänseende genomföra upphandling av hem
    för vård och boende (HVB) och bostad med särskild service enligt SoL samt bostad med särskild service för barn och vuxna, korttidshem och daglig verksamhet enligt LSS, i syfte att träffa ramavtal för tiden 2009-01-01 t.o.m. 2011-12-31, med möjlighet till förlängning med oförändrade villkor i två år.

  2. Socialtjänstdirektören får i uppdrag att på nämndens vägnar teckna ramavtalen och under avtalstiden besluta om och göra smärre justeringar.

  3. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att bistå med samordning av uppföljning av ramavtalen samt att, tillsammans med juridiska avdelningen, efter samråd med berörd nämnd, bistå nämnden vid tvister angående ramavtalen.

  4. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att utreda vilken typ av upphandlings­form som kan vara lämpligast och återkomma till stadsdelsnämnderna med förslag i samband med ställningstagandet till förfrågningsunderlag.

  5. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att besluta om tilldelning av kontrakt efter det att samtliga anbud utvärderats.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 juli 2007.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.   

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. huvudsakligen bifalla förvaltningens förslag till beslut.

  2. inte delegera uppföljningen av ramavtalen.

  3. i ramavtalen ska ställas krav på miljö och tillgänglighet.

  4. ramavtalen ska innehålla en miniminivå för andel av fastanställd, kvalificerad personal.

  5. ramavtalen ska innehålla hur entreprenören tänker tillgodose vikarie­utbildningen.

  6. analysen av Attendo Care AB:s verksamhet redovisas för nämnden.

  7. därutöver anföra följande:

Ärendets innebörd är att upphandling, samordning, tilldelning av kontrakt m.m. gällande enstaka vårdplatser helt och hållet ska lämnas över till social­tjänst­förvaltningen. Det innebär i sin tur att stadsdelsnämnden, som enligt lag fortfarande har det politiska ansvaret, inte får insyn i sin egen verksamhet.

I vissa fall kan det finnas fördelar med samordning, särskilt för små kommuner, men inte i Norrmalm med ett befolkningsantal som motsvarar en större kommun. Om man ändå prövar en gemensam upphandling måste uppföljningsuppdraget ligga kvar i Norrmalms stadsdelsnämnd så att nämnden har möjlighet att ingripa om förhållandena inte blir tillfredställande.

Vid den senaste förlängningen av Attendo Care´s verksamhet med ett år - i avvaktan på en analys av dess verksamhet - hade förvaltningen uppgett att nämnden skulle få del av denna analys. Det vore önskvärt om analysen redovisades innan nya upphandlingar görs.

____________________________

§10 Riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS inom äldreomsorgen – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 500-357/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) och ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti 2007.

De nuvarande riktlinjerna ”prövning av bistånd för socialtjänstens omsorg av äldre” reviderades i december 2001. Riktlinjerna är ett komplement till lagstiftningen och ska öka förutsättningarna för en likvärdig äldreomsorg i Stockholms stad. Äldreförvaltningen har nu arbetat om riktlinjerna i enlighet med förslaget till Stockholms stads äldreplan 2007-2011. Kommunstyrelsen har överlämnat förslaget till nya riktlinjer bland annat till stadsdels­nämnderna för yttrande.

Förvaltningens uppfattning är att förslaget till riktlinjer är väl genomarbetat och de föreslagna ändringarna och de förtydliganden som gjorts ger goda förutsättningar för att utgöra en för staden gemensam grund för äldreomsorgen. I tjänsteutlåtandet föreslår förvaltningen förtydliganden i några avseenden, bland annat kring flexibla beslut.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Lars Arell (s) lade, med stöd av ledamoten Hans Enroth (v), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat följande:  

  1. Stadsdelsnämnden beslutar i huvudsak i enlighet med förvaltningens yttrande.

  2. I riktlinjerna bör framgå vad som är att betrakta som skälig nivå vad gäller utevistelse och dusch/bad.

  3. Otrygghet ska vägas in som en faktor vid beslut om servicehus, oberoende av den sökandes ålder.

  4. Alla över 75 år ska kunna få två timmars hemtjänst i veckan efter förenklad biståndsbedömning.

  5. Avsnittet om anhöriganställning (5.4) tydliggörs så att det framgår under vilka förutsättningar de enskilde kan få vård av en anhörig som avlönas direkt eller indirekt av kommunen.

  6. Begreppen ”seniorboende”, ”servicehus” och ”vård- och omsorgsboende” bör användas på ett konsekvent sätt i enlighet med vad som framgår av förslaget till Äldreplan 2007-2011.

  7. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

 

De riktlinjer som presenteras i remissen stämmer till stora delar med det förslag som arbetades fram av den tidigare majoriteten. Samtidigt bedöms kostnaderna till följd av förändringen nu bli 30 miljoner kronor lägre än vad som tidigare beräknats, vilket också speglar den lägre ambitionsnivån.

Det finns oklarheter i förslaget till riktlinjer som bör förtydligas för att de inte
ska uppfattas som utrymmen för en snävare bedömning än de ursprungliga intentionerna. Exempel på detta är att varken möjligheter till utevistelse eller dusch/bad är preciserat på liknande sätt som sker för städning och inköpshjälp. Ett annat exempel är att majoriteten i sina skrivningar begränsar utrymmet för att väga in otrygghet vid beslut om servicehusboende till att gälla gruppen ”äldre-äldre”, vilket avser personer äldre än 80 år. Denna typ av avgränsning är inte motiverad och visar hur den borgerliga majoriteten undantar en stor grupp äldre från att kunna erhålla ett äldreboende.

Majoriteten framför i andra sammanhang valfrihet som en bärande tanke vid förändring i den offentliga servicen. Den förra majoriteten bedrev ett lyckat försök där alla över 75 år fick tillgång till hemtjänst två timmar i veckan efter förenklad biståndsbedömning. Därigenom fick den enskilde själv makten över hjälpinsatsen samtidigt som personalen bättre kunde utnyttja sitt eget omdöme i mötet med den äldre. Denna valfrihetsreform bör permanentas.

En oklarhet i riktlinjerna är vad som gäller när den enskilde vill ha insatserna utförda av någon närstående (avsnitt 5.4). Man kan tolka riktlinjerna så att den anhörige måste söka en anställning i kommunen eller hos något företag som har ramavtal med kommunen. Om detta är korrekt uppstår en märklig arbetsrättslig situation, där den anställde anhörige rimligen är skyldig att utföra det arbete som arbetsgivaren bestämmer, även utöver det som riktar sig till den egna släktingen. Avsnittet behöver förtydligas.

Terminologin när det gäller olika boendeformer som erbjuds äldre är erfarenhets­mässigt svårhanterlig, inte bara för oss som beslutsfattare utan tyvärr också för dem som ska få del av samhällets stöd. I det förslag till Äldreplan 2007-2011 som för närvarande är på remiss finns ett försök att tydliggöra vad olika begrepp betyder. Dessa begrepp bör användas konsekvent i de riktlinjer som nu ska beslutas.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Stadsdelsnämnden bifaller huvudsakligen bifalla förvaltningens förslag till beslut.

2. Stadsdelsnämnden förordar kommunstyrelsen att personer över 80 år som
vill få ett serviceboende ska få det utan behovsprövning.

3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Det har inte gått någon obemärkt förbi att i flera fall har t.o.m. 92-93-åringar vägrats få en vårdplats, därför att de vid behovsprövningar bedöms vara tillräckligt pigga att bo kvar i sina hem. Vi anser att en person som upp till 80 år (äldre-äldre) försökt klara sig hemma, men så småningom anser sig behöva serviceboende ska få det utan någon behovsprövning.

_____________________________

§11 Stockholms stads äldreplan 2007-2011 – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 504-283/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Lars Arell (s) anmälde, med stöd av ledamoten Yildiz Kafkas (mp), ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti 2007.

De nuvarande riktlinjerna ”prövning av bistånd för socialtjänstens omsorg av äldre” reviderades i december 2001. Riktlinjerna är ett komplement till lagstiftningen och ska öka förutsättningarna för en likvärdig äldreomsorg i Stockholms stad. Äldreförvaltningen har nu arbetat om riktlinjerna i enlighet med förslaget till Stockholms stads äldreplan 2007-2011. Kommunstyrelsen har överlämnat förslaget till nya riktlinjer bland annat till stadsdels­nämnderna för yttrande.

Förvaltningens uppfattning är att förslaget till riktlinjer är väl genomarbetat och de föreslagna ändringarna och de förtydliganden som gjorts ger goda förutsättningar för att utgöra en för staden gemensam grund för äldreomsorgen. I tjänsteutlåtandet föreslår förvaltningen förtydliganden i några avseenden, bland annat kring flexibla beslut.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till yttrande.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Vi tar helt avstånd från förslaget att stimulera fler alternativa utförare genom att ­stödja anställda som vill ”avknoppa” verksamheten, eftersom det innebär att vår äldreomsorg som generationer av stockholmare varit med och byggt upp säljs ut till underpris till en enda eller några personer som råkar vara anställda just då. Våra äldre gynnas inte av att kommunen satsar sina resurser på att avveckla den egna äldreomsorgen.

En kommunal och väl utbyggd äldreomsorg är den bästa garanten för att de äldre stockholmarna ska kunna leva under goda och trygga levnadsförhållanden. Överskott i verksamheten ska gå till att utveckla äldreomsorgen och inte till vinster i privata bolag.

Frivilligorganisationerna är som ordet anger frivilliga och kan få ekonomiskt bidrag och tillgång till lokaler. Men det är viktigt att alltid påpeka att det är kommunen som har ansvaret för äldreomsorgen. Vi hoppas att vi har lämnat tiden med nådegåvor bakom oss och att vi nu lever i ett samhälle med social rättvisa och solidaritet från unga arbetsföra att genom skattemedel till stat och kommun ta hand om de äldre som har byggt upp vårt samhälle.

Särskilt uttalande

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) lämnade, med stöd av ledamoten Yildiz Kafkas (mp), följande särskilda uttalande:

Äldreplanen är i stort sett bra. Förutom att tillgodose äldres behov av vård
och omsorg ska äldreomsorgen också arbeta förebyggande och aktivt delta i samhällsplaneringen.

Många äldre känner sig ensamma och önskar mer kontakt. Allt fler äldre bor kvar i den egna bostaden och därför ökar behovet av träffpunkter för samvaro och gemensamma aktiviteter. Det finns en stor andel äldre med mycket begränsade sociala nätverk varför det är viktigt att varje stadsdel på olika sätt stimulerar tillkomsten av öppna verksamheter för social samvaro och aktiviteter. Dessa sociala aktiviteter kan bedrivas av eller i samverkan med frivillig­verksamheter och pensionärsorganisationer.

___________________________

§12 Införande av valfrihetssystem inom vård- och omsorgsboenden inom äldreomsorgen – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 504-337/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s), samt ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti
2007.

Efter majoritetsskiftet i staden har ett förslag till ny äldreplan för perioden 2007-2011 arbetats fram. Kommunstyrelsen har överlämnat förslaget till bland annat stadsdels-nämnderna för yttrande.

Förvaltningens uppfattning är att förslaget till ny äldreplan är väl genomarbetat och har ett innehåll som förvaltningen ställer sig bakom. I tjänsteutlåtandet ger förvaltningen kommentarer till några delar i äldreplanen, bland annat vad gäller stöd till anhörigvårdare och kompetensutveckling i äldreomsorgen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Lars Arell (s) lade, med stöd av ledamoten Yildiz Kafkas (mp), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Förslaget avstyrks då underlaget är oprecist och saknar konsekvens­beskrivningar.

  2. De delar av förslaget, som innebär att ett gemensamt köhanteringssystem
    och ett lättillgängligt presentationsmaterial utvecklas, bör genomföras för
    att underlätta för den enskilda att välja vård- och omsorgsboende.

  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Förslaget till införande av kundvalssystem/valfrihetssystem (begreppen används omväxlande i remissen) är i många stycken ofärdigt och en grundläggande kritik är att det därför inte går att bedöma. Det framgår inte hur många äldre och hur många äldreboenden som omfattas av förslagen, alla frågor om ersättningsnivåer är obesvarade och flera frågetecken finns kring vilka avtalsmodeller som ska tillämpas. Förslagets genomförandetidpunkt, 1 juli 2008, bör därför inte beslutas på detta underlag.

Trots denna kritik mot remissunderlaget är de grundläggande tankar som presenteras på sidorna 3-4 i remissen är i huvudsak positiva. Följande punkter som återfinns i texten bör lyftas fram tydligare:

· alla lediga platser i äldreboenden måste finnas redovisade i ett gemensamt system, där också kvalitetsredovisningar och resultatet från brukar­undersökningar framgår

· den utförare som har ledig kapacitet ska inte kunna neka att ta emot en sökande

Om dessa punkter genomförs finns reella förutsättningar för den äldre att själv göra ett aktivt val. Det finns därför anledning att koncentrera fortsatta insatser för att öka valfriheten på dessa punkter, för att därefter utvärdera vilken upplevd nytta de representerar i förhållande till nedlagda kostnader.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Stadsdelsnämnden avstyrker förslaget till yttrande.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Vi motsätter oss förslaget eftersom det inte leder till valfrihet utan till privatisering och sänkt kvalitet i hela den kommunala äldreomsorgen.

Systemet garanterar inte rätten att välja ett kommunalt äldreboende och utesluter grupper med stora omsorgsbehov. Om de föreslagna åtgärderna genomförs kommer marknadens principer att cementeras in i en äldreomsorg som under lång tid varit demokratiskt styrd. Kommunen frånhänder sig kunskap som tagit decennier att bygga upp. Det demokratiska inflytandet blir minimalt om förslagen genomförs. Av dogmatiska skäl överför man ett marknadsekonomiskt tänkande till kommande äldreomsorg och riskerar ständiga konflikter där privata vinstintressen krockar med de politiska målen om verksamhetens kvalitet. Insynen i privata äldreboenden är mycket sämre än i kommunala, eftersom anställda inte skyddas av meddelarfriheten. Äldre utan anhöriga som slår larm kan fara illa en lång tid innan vanvård kan stoppas.

_____________________________

§13 Rättssäkerheten vid ansökan om hemtjänstinsatser i Norrmalms stadsdel – svar på remiss från länsstyrelsen

Diarienummer 504-418/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti 2007.

Länsstyrelsens äldreskyddsombud har våren 2007 genomfört en tillsyn av rättsäkerheten vid ansökan om hemtjänstinsatser. Äldreskyddsombuden har granskat tio beslut och genomfört intervjuer med de personer som besluten avser samt med två biståndshandläggare. Läns­styrelsen, som granskat handläggningen utifrån sex kriterier, redovisar i sitt beslut att nämnden uppfyller kraven utifrån fyra av de sex kriterierna och delvis utifrån två av kriterierna.

För att säkerställa att dokumentationen följer rådande föreskrifter och riktlinjer påbörjas under hösten ett utvecklingsarbete inom äldreomsorgens beställarenhet. Länsstyrelsens tillsyns­rapport kommer att vara vägledande i detta arbete.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

§14 Översyn av resursfördelningssystemet för omsorgen om personer med funktions­nedsättning, nytt schablonsystem – svar på remiss från kommunstyrelsen. Diarienummer 505-422/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2007.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av nytt resursfördelningssystem för personer med funktionsnedsättning. I detta ärende föreslås vilken ersättning som ska gälla i de nya ersättningsnivåerna, på vilket sätt nivåbedömningen ska utföras. Därutöver finns förslag till konsekvensbeskrivningar utifrån kommunfullmäktiges principbeslut. Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund har lett utredningen med uppdraget att utreda nya nivåer för de prestationsrelaterade verksamheterna för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Förvaltningen är positiv till utredningens förslag i sin helhet men anser att vissa förtydliganden behövs.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_____________________________

§15 Inrättande av Jobbtorg i Stockholm – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-370/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 augusti 2007.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stads­dels­­nämnder samt från en rad andra myndigheter och organisationer med anledning av ett förslag om att inrätta Jobb­torg. Syftet med Jobbtorgen är att fler arbetslösa ska komma ut i arbete och att stadens kostnader för försörjningsstöd därmed ska minska. Alla aktörer som kan bidra till att den enskilde kan klara sin försörjning på egen hand ska samverka inom ramen för Jobbtorgen. Detta betyder att stadsdels­förvaltningarna, arbetsförmed­lingen, försäkringskassan, utbildningsanordnare, samt enskilda företag och organisationer som fått i uppdrag att för stadens räkning arbeta med enskilda arbetslösa, på olika sätt ska vara representerade.

Förvaltningen är positiv till förslaget. Genom att samla kompetens och erfarenheter finns det, som förvaltningen ser det, goda förutsättningar för att Jobb­torgen kan få betydligt fler att ”gå från bidrag till arbete” eller, i de fall detta inte visar sig möjligt, kunna försörja sig på annat sätt, t.ex. genom ersättning via socialförsäkringssystemet.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. delvis godkänna det framlagda förslaget.

2. förorda kommunstyrelsen att utveckla Jobbtorgs-konceptet på följande punkter:

· förtydliga syftet med Jobbtorget genom ett väl genomarbetat styrdokument

· förklara tydligt vad skillnaderna är mellan de befintliga arbetsförmedlingarna och Jobbtorget genom att definiera problemen med hjälp av en nulägesanalys och först därefter komma med åtgärdsplan

· omarbeta förslaget om Jobbtorg utifrån ett diskrimineringsperspektiv

· skapa ett fungerande rehabiliteringscenter för långtidsarbetslösa människor med psykiska funktionshinder och personer med missbruksproblem

3. därutöver anföra följande:

Förslaget om att inrätta Jobbtorg i Stockholm är ett i grunden positivt förslag om att samordna stadens och statens arbete för att öka andelen självförsörjande medborgare. Förslaget bygger dock i allt för hög grad på ett antagande att det är den enskilda människans ”fel” att hon/han inte har ett arbete. Förslaget har allt för många piskor och för få morötter, till exempel när man beskriver de skyldigheter de jobbsökande har och vilka ”konsekvenser” det blir av att inte delta aktivt. Jobbtorget måste säkerställa att reglerna för de arbetssökandena är flexibla och går att anpassa efter individens behov. Förslaget är dessutom i sin nuvarande form rörigt och inkonsekvent - syftet med projektet framstår som oklart. De som i dag är arbetslösa har en svår situation, varken de eller de som arbetar med arbets­förmedling gynnas av en ny organisation som inte är väl definierad.

Det underliggande syftet med Jobbtorg är måhända att i förlängningen avskaffa arbetsförmedlingen. Om så är bör den nya organisationen diskuteras utifrån detta och inte som nu som ett komplement till de befintliga arbetsförmedlingarna.

Förslaget saknar framför allt ett diskrimineringsperspektiv, alltså perspektivet att det finns mekanismer grundade på fördomar på arbetsmarknaden som stänger vissa grupper ute. Bland Jobbtorgets målgrupper finns tre grupper där diskriminering kan utgöra en helt eller delvis orsaksförklaring för att individen inte har arbete: personer med utländsk bakgrund, personer med funktionshinder och ungdomar. Jobbtorget ska få i uppgift att hjälpa flyktingar att få sina kunskaper validerade, men förslaget innehåller inga lösningar på de svårigheter som finns kring en sådan process, till exempel att många flyktingar saknar papper på utbildning eller färdigheter när de kommer till Sverige. Trots att vi har lagar mot diskriminering och bevis för att diskriminerande strukturer utgör ett betydande hinder på arbetsmarknaden saknas detta perspektiv helt i förslaget om inrättande av Jobbtorg.

En svag länk i dagens arbetsförmedlingar är uppföljnings- och rehabiliterings­åtgärderna. Dessa behöver ekonomisk förstärkning. Även kompetenshöjande insatser behövs bland personalen.

Förslaget om Jobbtorg innebär att Navigatorcentra läggs ner och att frågan förs över till utbildningsnämnden. Navigatorcentra har under sin verksamhetstid byggt upp en kompetens kring att arbeta med ungdomar. Det är viktigt att den här kompetensen inte försvinner utan tas till vara i den nya verksamheten.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. delvis besluta enligt förvaltningens förslag.

  2. därutöver anföra:

Vi anser att det är mycket bra att samla en hel kedja av resurser inom arbetsmarknadsområdet för att kunna bidra till att fler människor ska få arbete och kunna försörja sig själva. Däremot ska staden inte detaljstyra hur lokala arbetsmarknadsverksamheter ska organiseras, utan det ska stadsdelsnämnderna besluta utifrån sina lokala förutsättningar. Dessutom är det viktigt att brukar­inflytandet utvecklas inom arbetsmarknadsverksamheterna.

Att lägga arbetsmarknadsverksamheten under kommunstyrelsens ekonomi­utskott tar vi avstånd från, liksom att upphandla verksamheten. En privatisering går stick i stäv med syftet att samordna och kommer att skapa nya gränser och samarbetssvårigheter.

Det är orimligt att i en storstad som Stockholm centralisera verksamhet som vänder sig direkt till invånarna. Samverkan med försörjningsstödet försvåras med olika chefer och byråkratin ökar. De arbetslösa får mycket långt avstånd till de politiskt ansvariga för verksamheten.

Jobbtorgens mål om långsiktig anställning för varje individ är bra, men står i motsättning till förslaget i de nya riktlinjerna för ekonomiskt bistånd där den enskilde ska ta den snabbaste vägen till egen försörjning.

Särskilt uttalande

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:

Kampen mot arbetslösheten är en viktig fråga för oss. Alla människor har rätt till ett meningsfullt arbete med en anställning som är trygg och en lön som det går att leva på. Ett eget arbete och möjlighet till självförsörjning är en förutsättning för individens delaktighet i samhällsgemenskapen.

För oss är det viktigt att den enskilde individen ska delta i av staden anordnad verksamhet och att det är relevanta insatser som erbjuds. Vi anser att det är viktigt att de krav som ställs är rimliga och att de verkligen leder individen framåt, till ett arbete. Dessutom anser vi att det inte finns en lösning som passar alla utan att det måste handla om individuellt anpassade åtgärder.

Innan valet lovade alliansen att alla som ansöker om ekonomiskt bistånd skulle garanteras arbete inom fem dagar, och detta till avtalsenlig lön. Detta verkar nu ha förvandlats till ett löfte om en handlingsplan inom fem dagar - något helt annat än ett arbete. Detta tycker vi är ett stort svek mot dem som röstade på de borgerliga partierna och som trodde på löftet om jobbgaranti.

___________________________

§16 Program för detaljplan för Stockholms stadsbibliotek – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 302-318/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, samt ledamöterna Peter Sikström (fp) och Johanna Jämstorp (kd).

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2007.

Stadsbyggnadskontoret har påbörjat ett planarbete för tillbyggnad av Stockholms stads­bibliotek. För att kunna utveckla stadsbibliotekets funktion som huvudbibliotek i en växande stad behöver biblioteket utökas med nya verksamheter, som kräver fler ytor. Stor hänsyn ska tas till arkitekten Asplunds världsberömda bibliotek och dess omgivningar som ska ses som en helhet. En arkitekttävling med sex finalister sker parallellt med planarbetet.

Förvaltningen vill betona vikten av att värna om de sista resterna av rullstensåsen i Observatorie­­lunden med särskilda insatser för åsen och vegetationen. Förvaltningen föreslår därför att hela Observatorielunden finns med i planområdet för att de unika värden som finns i parken ska kunna värnas.

För att minska behovet av nybyggd yta i ett känsligt område föreslår förvaltningen att pröva att nyttja befintliga byggnader i området som basarerna, lamellhusen och Juridicum för

biblioteksändamål.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Stadsdelsförvaltningens yttrande godkänns delvis.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Den nya Stadsbiblioteket bör uppföras som en sammanhängande byggnad i det läge som redovisas i planen och som ingått som en förutsättning för den arkitekt­tävling som för närvarande pågår. Resultatet av denna tävling bör ligga till grund för det bibliotek som sedan uppförs.

Genom utbyggnaden av Citybanan och en planerad galleria under Odenplan skapas möjligheterna att förbinda det nya Stadsbiblioteket med tunnelbana och pendeltåg genom en underjordisk förbindelse. Denna möjlighet bör tillvaratas och denna förbindelse kan komma att bli den mest nyttjade entrén till biblioteket. Utformningen av sambanden mellan biblioteket och en sådan förbindelse bör därför klarläggas i det fortsatta planarbetet för att säkerställa att besökarnas första intryck av biblioteket präglas av skönhet och trygghet.

Större byggnader bör som princip inte uteslutas, sådan kan, i enlighet med flera av tävlingsförslagen, bli en bra och integrerad lösning tillsammans med nuvarande stadsbibliotek.

Särskilda uttalanden

Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m), samt ledamöterna Peter Sikström (fp) och Johanna Jämstorp (kd) lämnade följande särskilda uttalande:

Stadsbiblioteket, Citybanan och ombyggnaden av Odenplan samt det stora nya området runt Norra Station kommer att betyda mycket nytt och mycket bra för utvecklingen av hela Stockholm.

Förvaltningens yttrande avseende Stadsbiblioteket är bra, men vi vill i detta sammanhang betona att de spännande och omfattande byggnationer som kommer att genomföras i Norrmalms stadsdel under närmaste åren kräver särskilda ansträngningar för att ta hänsyn till boende och den vardag och verksamhet som finns i områdena runt byggplatserna. Vi vill betona att man informerar kringboende om olika delar av arbetet, att man tar hänsyn till buller vid olika tider och att man tänker på tryggheten i samband med transporter särskilt vid skolor och daghem.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi tycker att förvaltningens förslag till beslut är mycket bra. Liksom förvaltningen menar vi att man bör undersöka de lokaler som redan finns (basarerna samt lamellhusen) och hur dessa kan utnyttjas för bibliotekets ändamål. I första hand bör existerande byggnader användas men finns det ändå ett behov av större lokaler är vi inte främmande för en utbyggnad. Det är viktigt för stadsdelen och dess karaktär, samt för byggnaden och dess karaktär, att Asplunds skapelse fortsättnings­vis är just ett stadsbibliotek och inte övergår till att bli ett stadsdels­bibliotek på grund av ett nybygge på annan plats. Det är dock viktigt att ta hänsyn till såväl kulturhistoriska värden som miljön i och kring rullstensåsen. Planområdet bör dessutom innefatta hela Observatorielunden.

Även om biblioteket byggs till menar vi, liksom förvaltningen, att verksamheten i basarerna borde komma biblioteket till godo eller åtminstone vara i ”bibliotekets anda” vilket nu inte är fallet. Vi anser också att en upprustning av ytan ovanpå basarerna är angelägen, samt en förstärkning av rullstensåsens norra sluttning som i dagsläget är i bedrövligt skick.

I samband med planeringen av ett nytt stadsbibliotek och dess verksamheter är det angeläget att en uppskattning görs av behovet av studieplatser i staden som helhet. Det är inte rimligt att tro att enbart det nya stadsbiblioteket ska fylla detta behov. Studieplatser liknande dem i Studentpalatset bör finnas runt om i staden.

____________________________

§17 Karolinska och Norra Station, fördjupning av två översiktsplaner – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 302-300/2007

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar i huvudsak enligt förvaltningens förslag.

2. Högre hus som enstaka solitärer är en intressant möjlighet för att t.ex.
markera portalen mellan stenstaden och den nya stadsdelen.

3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

I förvaltningens svar betonas behovet av kommunal service till medborgarna och att lokalförsörjningen för dessa verksamheter finns med i planeringen. Väl anpassade lokaler för skola, barnomsorg, äldreboende och omvårdnadsboenden måste planeras från början, liksom fungerande ytor för de aktiviteter som dessa verksamheterna har såsom skolgårdar och lekytor.

Tillgängligheten till grönområdena är betydelsefullt både för stenstadens och den nya stadsdelens invånare. Att behålla delar av stenstadens karaktär och den anda av småföretagande och olika mindre lokaler för såväl gallerier som kontor är också viktigt. Men vi vill gärna se att man samtidigt skapar en intressant nya stadsdel med några arkitektoniska utropstecken, enstaka höga hus t.ex. i portalen mellan stenstaden och Norra Station vid Torsgatan.

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) samt ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 augusti
2007.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av fördjupning av två översiktsplaner för Karolinska och Norra Station. Syftet
med fördjupningen av översiktsplanen är att skapa förutsättningar för en integrerad stadsmiljö med bostäder, kontor, handel, forskning – särskilt inom området lifescience och ett nytt universitets­sjukhus intill Solnavägen. En förutsättning för detta är en överdäckning av Norra Länken/E4/E20 och Värtabanan mellan Solnabron och Norrtullsplatsen. Planförslaget innebär en förlängning av innerstaden som på så sätt sammanbinds med Karolinska området och Solna centrum.

Förvaltningen vill poängtera behov av kommunal service – förskola, skola, idrottspark, kulturhus, äldreboende och gruppboende samt vikten av tillgång till parker och gröna stråk i detta hårt exploaterade område i synnerhet som Norrmalms stadsdelsområde redan i dag är underdimensionerat vad gäller friytor. Förvaltningen har uppskattat ett behov av ca 800 förskoleplatser, 900 elevplatser samt 70 – 140 platser i äldreboende. Att anlägga ett barn­perspektiv i planprocessen är också betydelsefullt. Förvaltningen vill se det nya området som en spjutspets när det gäller att planera för ett hållbart trafiksystem i ett tätortsområde. Erfarenheter bör också tas tillvara från andra områden och pågående planering i staden och landet. Det är mycket betydelsefullt att även föra en medborgardialog under hela processen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna, ledamoten Peter Sikström (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­-
nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. i huvudsak tillstyrka förvaltningens yttrande.

2. uttala att den bristande hänsyn till barn och unga i planen är oacceptabel.

3. en ny trafikplan för innerstadens gatunät genomförs med anledning av förslaget.

4. därutöver anföra följande:

Planen visar att stadsbyggnadskontoret i centrala delar åsidosätter barnens intressen i denna översiktsplan. Trots att området föreslås få en mycket hög exploatering med byggnader på hela 10 våningar och därmed ett stort antal boende, är barnens intressen alls inte tillgodosedda. Barnstugor är inte inritade
på plats och än mindre uteplatser för de många förskolor som behövs i området. Dessutom har den av bland annat socialdemokraterna föreslagna idrottsparken strukits. Det är allvarligt att arkitekter utan förståelse för barnens och ungdomarnas behov har fått sätta sin prägel på denna plan. Detta måste ändras.

I denna del och även i övrigt stöder vi förvaltningens yttrande.

Vad gäller trafiklösningarna är det rimligt att de stora förändringar i trafikflödena som detta område får, tillsammans med vad en utbyggd norra länk innebär, kommer att kräva en ny trafikplan. I detta sammanhang är det också viktigt att konstatera att antalet parkeringsplatser i det planerade området är för litet, ett parkeringstal på endast 0.55 har visat sig alltför lågt räknat i de områden som har byggts tidigare. I detta område är dessutom förutsättningarna goda för att bygga p-platser under jord, vilket underlättar förutsättningarna för att ordna parkerings­platser för fordon som alla inom en snar framtid förhoppningsvis kommer att vara miljöanpassade.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. i huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut.

2. poängtera planens brist på skolor och förskolor, samt överhuvudtaget i barnperspektiv.

3. utveckla det öst-västliga gröna sambandet mellan Karlberg och Brunnsviken.

4. förorda ett sammanhängande grönt stråk för cykel- och gångtrafik mellan Karlberg och Haga.

5. befintliga byggnader skall användas på rationellt och resurssparande sätt.

6. göra Norra stationsområdet till en klimatneutral stadsdel.

7. förorda miljötekniska lösningar samt vikten av miljösamordnare och miljöstrategi för området.

8. planeringen och det ekonomiska ansvaret för uppbyggnaden av en modern avfallsinfrastruktur ska tydliggöras i samband med exploateringsavtalets framtagande.

9. minska parkeringstalet 0,55 med hänsyn till de planerade förbättringarna i kollektivtrafikförbindelserna.

10. planera in infartsparkering.

11. därutöver anföra följande:

Förvaltningens förslag till beslut ligger i stort sett i linje med Miljöpartiets ståndpunkter vad gäller det nya området. Vi gläds åt att förvaltningen är så framsynt att de anser att trafikplaneringen bör kunna starta med gång- och cykeltrafikanter i stället för som i dagsläget med biltrafik. Det är också positivt
att man lägger stor vikt vid lokaltrafiken och tänker sig spårtrafik till Karolinska sjukhuset. Likaså instämmer vi helt i förvaltningens synpunkter vad gäller stadsdelsnämndens intressen och ansvarsområden. Framförallt är bristen på inplanerade skolor och förskolor och dit hörande gårdar slående. Överhuvudtaget borde ett barnperspektiv finnas med på detta stadium då området med största säkerhet kommer att bebos av barnfamiljer.

När det gäller de befintliga byggnaderna som skall bevaras i området bör dessa utnyttjas på ett rationellt sätt, bl.a. borde vissa tidigare sjukhusbyggnader med fördel kunna användas till boenden för äldre.

Som förvaltningen skriver är grönområden och grönytor av stor vikt för hälsa och välbefinnande. Vi delar förvaltningens syn att takterrasser, gröna gårdar och väggar inte kan bli en ersättning för gröna markytor. Det vore också önskvärt att skapa ett grönt stråk genom hela den planerade stadsdelen så att fotgängare och cyklister på ett behagligt sätt kan ta sig från Karlberg till Haga, detta skulle kunna ske genom att Norrtullsallén blir en grönskande och trädbevuxen allé och inte främst en gata för bilar.

Ett av huvudmålen med arbetet bör vara att det nya området utformas som en klimatneutral stadsdel där stadsplanering, energisystem och kollektivtrafik utformas så att den nya bebyggelsen inte ger något tillskott till de pågående klimatförändringarna. För att åstadkomma detta krävs bl.a. att en integrerad miljöplanering sker från allra första början. Erfarenheter från Hammarby-Sjöstad skall tillvaratas men utvecklas flera steg och miljöledningsansvar måste finnas i projektledningen. Området bör bli ett spjutspetsprojekt för miljöteknik redan på planstadiet. Energieffektiva byggnader, "nollenergihus", förnybar energi­örsörjning, bilpoolssystem för att minimera biltrafik samt ett modernt avfalls­-
stem är några viktiga punkter som bör komma in på ett tidigt stadium. Karolinska sjukhusets tak kunde vara ett av flera intressanta objekten som man kan anlägga solceller på. Eftersom Karolinska ägs av landstingsbolaget LOCUM är det lämpligt att ha en diskussion om det med de berörda i LOCUM:s ledning.

Vid den fortsatta planeringen bör även behovet av infartsparkeringar uppmärksammas. En infartsparkering bör förläggas vid T-banans yttersta station. Det är också viktigt att de olika kollektiva färdmedlen har en ”knutpunkt” med en gemensam terminal som förenklar byte från det ena färdmedlet till det andra, utan långa gångavstånd.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till yttrande.

2. därutöver anföra:

Förslaget innehåller huvudsakligen en hushöjd på Norra Station om 10 våningar i gathus och 8 våningar i gårdshus. För andra speciella byggnader har högre hushöjd föreslagits. Nämnden menar att den föreslagna 8-10 våningars höjd är ett förslag men att man mycket väl kan plussa på ett antal våningar (kanske upp till 17-18). Jämför hushöjderna på västra Kungsholmen. Dessutom bör hus­höjden kunna varieras i kvarteren för att undgå en enformighet i stadsbilden.

Vad gäller trafikförsörjningen anser vi att, förutom tunnelbanegrenen mot Solna och pendeltåg, måste man utreda spårbunden trafik i ost-västlig riktning via Norrtullsallén eller annan väg genom Norra Station med anslutning till Odenplan via Norrtullsgatan. Denna spårbundna trafik skulle även kunna fortsätta till Albano och Universitetet.

__________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§18 Reviderad modell för fördelning av medel till stadsdelsnämndernas stadsmiljö­verksamhet – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 300-423/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 augusti 2007.

Ansvarsfördelningen mellan trafiknämnden och stadsdelsnämnderna har ändrats avseende drift och underhåll av det offentliga rummet och fördelningsmodellen för stadsmiljö behöver revideras.

Stadsdelsförvaltningen anser att den reviderade fördelningsmodellen ger en bättre fördelning av de av kommunfullmäktige anvisade resurserna. Det är nödvändigt som arbetsgruppen föreslår att arealerna i databasen PARK, som är den viktigaste variabeln i resursfördelnings­systemet, uppgraderas. Stadsdelsförvaltningen anser att det i den löpande översynen av modellen bör prövas om systemet kan förbättras med att anlagd park delas upp i finpark och stads­dels­park, vilket närmast skulle motsvara PARKs prydnadsgräsmatta och bruksgräsmatta. Det skulle ge en möjlighet till en enkel omklassning av ytorna för att vid behov anpassa dem till önskad kvalitet och resurstilldelning och samtidigt se vad insatta resurser ger för resultat.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_______________________

§19 Snabb och lättillgänglig service till stockholmarna, förslag till organisation, modell för finansiering, utveckling och införande av nya e-tjänster – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 011-421/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2007.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning
av ett förslag till utveckling och införande av nya e-tjänster. Förvaltningen är klart positiv till förslaget och ställer sig bakom den modell för genom­förandet som presenterats. Det är bra att staden föreslås ta ett samlat grepp över utvecklingen och att man tydligt markerar att ”göra-själv-tiden” är förbi.

Av förslaget framgår klart att det är brukaren som står i centrum. Införandet av nya
e-tjänster i kombination med ett fungerade kontaktcenter kommer att kunna ge med­borgarna en bra överblick över både stadens, privata utövares och olika entreprenörers utbud av service och tjänster. Det är dock viktigt att inte glömma värdet av den mänskliga kontakten och att e-tjänster är en av de kontaktytor staden erbjuder med­borgarna.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande:

Föreslagna e-tjänster för brukare/allmänheten kräver att alla personer har en dator och kan hantera en sådan. Eftersom IT-tekniken är en förhållandevis ny teknik saknar många både teknik och kunskap. För att människor ska kunna utnyttja e-tjänster krävs att kommunen tillhandahåller datorer i decentraliserade lokaler eller att medborgarkontoren återinförs med personal som kan hjälpa till med kontakter via datorer.

Intressant är Vervas – verket för förvaltningsutveckling – målgrupps-undersökning som visar att småbarnsföräldrar, studenter och småföretagare som har tillgång till och kunskap att använda datorer tycker att det är besvärligt att kommunicera via dator. Istället vill de ha kontakt med personer inom kommunen antingen personliga besök eller per telefon.

Slutsatsen blir att kommunen bör lyssna noga vad människor önskar och inte helt lita till en kommunikation via e-post.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§20 Införandestrategi för ISA (Intelligent stöd för anpassning av hastigheten) – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 300-358/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 juni 2007.

Intelligent stöd för anpassning av hastigheten (ISA) är ett fordonsbaserat tekniskt stödsystem som uppmärksammar bilföraren på när en hastighetsgräns överskrids. Kommunfullmäktige har inom ramen för stadens trafiksäkerhetsprogram beslutat om målsättningen att alla bilar som kör för Stockholms stad ska ha en intelligent fartvarnare före 2010.

Efter försöksverksamhet med ISA i 20 fordon i Stockholm har trafikkontoret på trafik- och renhållningsnämndens uppdrag utarbetat en införandestrategi för ISA i stadens egna fordon. För att få konkreta beställningar och installationer samt en väl fungerande användning förslår trafikkontoret ett successivt införande i rimlig takt med kunskapsstöd till stadens förvaltningar och bolag. Lämpliga avvägningar kring målen avseende effekt och acceptans behövs enligt trafikkontoret för att vid upphandling få flera bra anbud. Den totala kostnaden för att införa ISA uppskattas av trafikkontoret till 10,5 mnkr.

Stadsdelsförvaltningen har inget stort bilinnehav (4 fordon juni 2006) men ställer sig positiv till införandet av ISA-system i stadens egna fordon. Förvaltningen anser att staden vid val av ISA-system särskilt bör välja sådana som är dokumenterat lämpliga för fordon som framförs i tjänsten och fordon som antas ha många olika förare, d.v.s. att enkelhet och användarvänlighet eftersträvas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

§21 Hedrande av Povel Ramel med ett minnesmärke – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 304-380/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 augusti 2007.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning
av en motion från Ann Mari Engel (v) som föreslår att Povel Ramel hedras med någon
form av minnesmärke.

Förvaltningen delar Ann Mari Engels (v) uppfattning att Povel Ramel varit en mycket folkkär artist och att han representerar en viktig epok i svensk underhållningshistoria. Förvaltningen utgår från att staden har en praxis när det gäller att namnge offentliga platser eller uppföra minnesmärken över betydelsefulla personer. Som förvaltningen ser det, bör dock möjligheten att uppföra minnesmärken av det slaget tillämpas restriktivt. Förvaltningen är därför tveksam till förslaget om att hedra Povel Ramel på det sätt Ann Mari Engel (v) föreslår.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

§22 Ansökan från Misa AB om tillstånd att driva enskild verksamhet för vuxna personer med psykiska funktionshinder – svar på remiss från länsstyrelsen

Diarienummer 505-414/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan tillstyrks.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2007.

Misa AB söker tillstånd för att starta en verksamhet för psykiskt funktionshindrade, Misa psykiatrienhet, på Kungsgatan 71. Verksamheten ska genom en omfattande individuell kartläggning göra det möjligt för personer som annars står långt ifrån arbetsmarknaden
att erhålla praktik för att därefter kunna erbjudas arbete eller daglig sysselsättning.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

I dagsläget är rehabiliteringen av personer med psykiska funktionshinder till stora delar så misslyckad att varje nytt initiativ för att förändra situationen är välkommet, under förutsättning att det finns en väl fungerande uppföljning av verksamheten.

Vi beklagar i sammanhanget att Verkstan på Norrmalm har lagts ner.

____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§23 Alkoholservering i restaurang Berns Salonger, Chinateaterns foajé – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-413/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd att servera alkohol i Chinateaterns foajé mellan klockan 11.00 och 05.00 tillstyrks.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2007.

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan från Berns Group AB om att i Chinateaterns foajé servera starköl, vin och spritdrycker mellan klockan 11.00 och 05.00. Enligt nuvarande tillstånd är alkoholservering tillåten mellan klockan 11.00 och 03.00.

I restaurangen närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i närområdet och föreslår att ansökan ska tillstyrkas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

_____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§24 Alkoholservering i restaurang The Laughing Duck – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-429/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd att i restaurang The Luaghing Duck servera alkohol
såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2007. Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang The Laughing Duck på Vasagatan 7 servera starköl, vin och spritdrycker såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Restaurangen har nu tillstånd till alkoholservering inomhus fredagar och lördagar fram till klockan 03.00, övriga veckodagar fram till klockan 01.00. Vad gäller utomhus­servering har restaurangen tillstånd att servera alkohol fram till klockan 01.00.

I restaurangens närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom
om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i närområdet och föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

______________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§25 Alkoholservering i restaurang Centro – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-449/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd att i restaurang Centro servera alkohol såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 augusti 2007.

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang Centro på Regeringsgatan 66 servera starköl, vin och sprit­drycker såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan föranleds av ägarskifte.

I restaurangens omedelbara närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i närområdet och föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Begäran om förändrad alkoholserveringstid efter ägarbyte avstyrks.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Särskilt efter ett ägarbyte är det viktigt att se om den nya ägaren klarar av det befintliga tillståndet innan man beviljar utökad serveringstid. Vid ägarbyte bör man beakta en prövotid på minst ett år för att kunna avgöra lämpligheten av en utökad alkoholserveringstid för nya ägaren.

_________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§26 Alkoholservering i restaurang Sheehans – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-469/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd att i restaurang Sheehans servera alkohol mellan
klockan 11.00 och 03.00 avstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 augusti 2007.

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang Sheehans servera, starköl, vin och spritdrycker mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan föranleds av ägarskifte. Den tidigare ägaren har haft tillstånd att servera alkohol fram till klockan 01.00.

Som förvaltningen förstår finns bostadslägenheter i fastigheten. Förvaltningen föreslår därför att ansökan avstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_________________________

§27 Alkoholservering i restaurang Tre Remmare – svar på remiss från socialtjänst­förvaltningen

Diarienummer 309-465/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd att servera alkohol i restaurang Tre Remmare, såväl inomhus som utomhus, mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 augusti 2007.

Socialtjänstförvaltningen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan om att i restaurang Tre Remmare servera, starköl, vin och spritdrycker såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Ansökan föranleds av ägarskifte.

I restaurangen närhet finns inga bostadslägenheter. Förvaltningen har ingen kännedom
om störningar eller ordningsproblem i restaurangen eller i närområdet och föreslår att ansökan ska tillstyrkas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Begäran om förändrad alkoholserveringstid efter ägarbyte avstyrks.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Särskilt efter ett ägarbyte är det viktigt att se om den nya ägaren klarar av det

befintliga tillståndet innan man beviljar utökad serveringstid. Vid ägarbyte bör man beakta en prövotid på minst ett år för att kunna avgöra lämpligheten av en utökad alkoholserveringstid för nya ägaren.

________________________

§28 Ekonomisk månadsprognos för juli 2007

Diarienummer 103-461/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan av ekonomisk månadsprognos för juli 2007 godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 augusti 2007.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2007. Totalt beräknas ett underskott på 6 mnkr. För anslag 1 visar prognosen ett underskott på 3,8 mnkr och anslag 2 redovisar ett underskott på 2,2 mnkr. Underskottet hänför sig framför allt till äldreomsorg, individ och familjeomsorg barn och unga, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och ekonomiskt bistånd.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

___________________________

§29 Slutrapport från Navigatorcentrum

Diarienummer 503-42/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2007.

Efter beslut i kommunfullmäktige startades hösten 2006 två Navigatorcentra (NC) i Stockholms stad, NC Nord som omfattade de åtta norra stadsdelsnämnderna och
NC Syd som omfattade de tio södra stadsdelsnämnderna. Verksamheten riktade sig
till ungdomar i åldern 16-19 år som inte påbörjat eller avbrutit sina gymnasiestudier
och som omfattas av stadens uppföljningsansvar enligt 1 kap 18 § skollagen.

Verksamheten avvecklades i samband med halvårsskiftet 2007 eftersom ansvaret för
de frågor NC svarat för, enligt kommunfullmäktiges budget för år 2007, nu överförts
till utbildningsnämnden.

En slutrapporten om NC:s verksamhet har sammanställts. Rapporten innehåller en upp­­-följning av NC:s mål samt en beskrivning av arbetet inom NC och de erfarenheter man gjort.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

_________________________

§30 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 20 augusti 2007 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

____________________________

§31 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande beslut anmäldes:

· Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattat beslut om att bevilja projektbidrag till Seniornet Norrmalm.

· Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattat beslut om att bevilja projektbidrag till
SPF Gustav Vasa.

· Av avdelningschef Margareta Forsslund tillstyrkta ansökningar om alkoholserverings­tillstånd.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

____________________________

§32 Protokoll från sociala delegationens sammanträden andra kvartalet 2007

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sociala delegationens sammanträden under andra kvartalet 2007 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

___________________________

§33 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ledamoten Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Följande inkomna / upprättad handlingar anmäldes:

  1. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av ansökan om ändring av målgrupp på Dalahöjdens äldreboende. Diarienummer 504-152/2007.

  2. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Medihem AB att vid Frösundagården bedriva enskild verksamhet för personer med demens­sjukdom samt
    för äldre personer som behöver service och omvårdnad. Diarienummer 504-426/2007.

  3. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Brukarkooperativet JAG att
    vid JAG-center bedriva enskild verksamhet för personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd samt för personer med betydande och bestående begåvnings­mässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom. Diarienummer 505-29/2007.

  4. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av genomförd tillsyn av Finska Herrgårdens dagverksamhet. Diarienummer 503-439/2007.

  5. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län angående statsbidrag för förebyggande insatser. Diarienummer 503-201/2007.

  6. Rapport från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av kommunernas och länsstyrelsens granskning av barnavårdsutredningar 2006. Diarienummer 503-407/2007.

  7. Underrättelse från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektionsbesök på Riddargårdens äldreboende samt förvaltningens redovisning av vidtagna åtgärder. Diarienummer 504-428/2007.

  8. Rapport från länsstyrelsen i Södermanlands län med anledning av genomförd tillsyn
    av Bolmängens rehabiliterings- och sjukhem AB i Flens kommun. Diarienummer 505-416/2007.

  9. Rapport från Skolverket med anledning av genomförd utbildningsinspektion i Stockholms kommmun.

  10. Arkivorganisation för Norrmalms stadsdelsnämnd. Diarienummer 012-452/2007.

  11. Arkivbeskrivning för Norrmalms stadsdelsnämnd. Diarienummer 012-438/2007.

  12. Skrivelse från stadsdelsnämndens pensionärsråd med förslag till årlig redovisning
    av avvikelser enligt såväl socialtjänstlagen som hälso- och sjukvårdslagen.
    Diarie­nummer 002-397/2007.

  13. Skrivelse från RSMH - Stockholms läns distrikt, med anledning av stadens planer
    att konkurrensutsätta (upphandla) verksamheter för psykiskt funktionshindrade. Diarienummer 001-408/2007.

  14. Förteckning över inkomna handlingar under perioden 12 juni till 13 augusti 2007.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

Särskilt uttalande

Ledamoten Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:

Med anledning av den inkomna skrivelsen från Riksförbundet för social och mental hälsa vill vi lyfta fram på vilket brutalt tydligt sätt det här framkommer hur majoritetens överordnade mål om att avhända kommunen alla verksamheter kommer i konflikt med behoven hos dem som verksamheterna syftar till att stödja. Vikten av att alla som möter den psykiskt sjuke har en gemensam syn
på dennes behov och det meningslösa i att erbjuda psykiskt funktionshindrade att välja vårdgivare är argument som majoriteten borde begrunda innan man går vidare med sina planer.

Övrig fråga

Ledamoten Barbro Gåije (s) undrade hur man från förvaltningens sida kommer att hantera den skrivelse som inkommit från stadsdelsnämndens pensionärsråd med förslag om att inom vård- och omsorgen redovisa avvikelser enligt såväl socialtjänstlagen som hälso- och sjukvårdslagen.

Avdelningschefen Mona Lindgren uppgav att det pågår en diskussion mellan stadsdels­förvaltningen och pensionärsrådet om formerna för redovisningen.

__________________________

§34 Övriga frågor

· Ordföranden Hanna Broberg (m) tog upp den av stadsdelsdirektören aviserade frågan om utseende av representanter från nämnden för att medverka i den förestående upphandlingen av vård- och omsorgsboendet Väduren.

Stadsdelsnämndens beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m), ledamoten Johanna Jämstorp (kd), ledamoten Barbro Gåije (s) samt ersättaren Berit Vikner (v) utsågs att medverka i upphandlingen.