Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-01-22

Sammanträde 2009-01-22

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Bevara Balder och säkra dess framtid- svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s)

DNR: 599-861/2008

Vice ordföranden Lars Arell m.fl.(s) har inkommit med en skrivelse angående träfflokalen Balder och vill att stadsdelsnämnden ska uppmana socialtjänstnämnden att utreda hur en stadsgemensam finansiering av verksamheten kan utformas. I avvaktan på detta anser de att verksamheten ska drivas vidare med samma budget som år 2008.

Stadsdelsnämnden har tidigare omfördelat anslag från andra verksamheter för drift av träfflokalen men det är inte längre möjligt att tillskjuta medel
från andra verksamhetsområden, vilket betyder att verksamheten måste anpassas till givna budgetramar. Verksamheten kommer att finnas kvar
men bedrivas i en delvis förändrad form. Ansvaret för att erbjuda en öppen verksamhet för personer med psykiska funktionsnedsättningar ligger på varje enskild stadsdelsnämnd och är således inte en fråga för socialtjänstnämnden.

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035
_____________________________________________________
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Beslutsärenden

4 Ny förskola i kv. Medevi Brunn, Sabbatsberg - genomförandeärende

DNR: 302-5/2009

Under perioden 2006-2010 pågår arbete med att förtäta Sabbatsbergsområdet med ca 450 nya lägenheter i tre nya kvarter. För att tillgodose behovet av förskoleplatser i Sabbatsbergsområdet föreslås att en ny förskola inrättas i kv. Medevi Brunn 2.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

6 Överenskommelse mellan Norrmalms stadsdelsnämnd och servicenämnden i samband med inrättandet av Kontaktcenter Stockholm

DNR: 104-3/2009

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 3 nov 2008 beslutades om inrättandet av Kontaktcenter Stockholm inom servicenämnden fr.o.m.
den 5 november 2008. Till servicenämnden överförs därmed också ansvaret för Äldre direkt från Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. För detta erfordras att samtliga stadsdelsnämnder delegerar enligt 6 kap 33 § kommunallagen till handläggarna som är anställda inom servicenämnden vid Kontaktcenter Stockholm, för att besvara äldreomsorgsfrågor, att i enskilda ärenden biträda med handläggningen avseende frågor och lämna upplysningar inom äldreomsorgens verksamhetsområde, och därvid i erforderlig omfattning få tillgång till Paraplysystemet, i den del det avser äldreomsorgen och Agresso webb samt i övrigt ge enskilda rådgivning och information.

För att servicenämnden, som kommer att förvalta Kontaktcenter Stockholm där Äldre direkt är en del, ska kunna biträda stadsdelsnämnden i enskilda ärenden på bästa sätt och utföra de uppgifter som åläggs Kontaktcenter Stockholm erfordras också att stadsdelsnämnden ger de handläggare vid Kontaktcenter Stockholm, som arbetar med äldreomsorgens ärenden, biståndshandläggarbehörighet i Paraplysystemet och behörighet till Agresso webb.

Kontaktcenter Stockholm inklusive Äldre direkt blir en viktig del tillsammans med befintliga medborgarkontor och e-tjänster i arbetet med att förbättra service och tillgänglighet. Kontaktcenter Stockholm frigör också tid för handläggarna på stadsdelsförvaltningen. Ökade möjligheter att ta fram övergripande statistik och jämförelser medför att felaktigheter och klagomål snabbare upptäcks och kan åtgärdas.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

7 Utanordnare / firmatecknare för Norrmalms stadsdelsnämnd

DNR: 199-6/2009

Ylva Tengblad slutar sitt förordnande som stadsdelsdirektör den 31 januari 2009 och fr.o.m. den 1 februari 2009 är Annette Luengo tillförordnad stadsdelsdirektör.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Engström, tfn: 508 09 077
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

8 Delegation av begäran om utbetalning av pengar

DNR: 199-872/2008

Serviceförvaltningen övertar hanteringen av Norrmalms leverantörsfakturor från och med den 4 februari 2009. Övertagandet omfattar också begäran om utbetalning av pengar (benämnt betalningsbekräftelse i Agresso). Attest av leverantörsfakturor och övriga underlag före utbetalningen görs även fortsättningsvis av respektive chef/attestant på Norrmalms stadsdelsförvaltning.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: ekonomichef Ulrika Engström, tfn: 508 09 077

_______________________________________________
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

9 Brist på brådska, en översyn av aktivitetsersättningen - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-852/2008

På uppdrag av regeringen har en översyn av den statliga aktivitetsersättningen genomförts. Ersättningen, som kan beviljas personer med funktionsnedsättningar i åldern 19 till 29 år, har i praktiken inte haft
avsedd effekt och föreslås därför avskaffas och ersättas med en ny form
av ersättning, sjukersättning till unga (SU). Ersättningen föreslås endast utgå till personer med mycket omfattande funktionsnedsättningar. Arbetsförmedlingen föreslås ansvara för de insatser som behövs för att unga personer med partiellt nedsatt arbetsförmåga ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden.

Förvaltningen är positiv till förslagen och utgår från att arbetsförmedlingen tillförs den kompetens och de resurser som behövs för ett framgångsrikt arbete med dessa personer. Det är också viktigt att det finns resurser för
en noggrann uppföljning av arbetsförmedlingens insatser.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

10 Planering av boende för äldre i Stockholms stad - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-734/2008

TJÄNSTEUTLÅTANDET UTSÄNDES SENARE, BILAGAN MEDFÖLJER!

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527 och utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

11 Stockholms översiktsplan, samrådsunderlag oktober 2008 - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 006-799/2008

Förslaget till översiktsplanen ger i huvudsak en god bakgrund till de framtida utmaningar som beskrivs i Vision 2030, som innebär att Stockholm ska bli en
stad i världsklass och också en tillgänglig stad utan fysiska och sociala barriärer. I översiktsplanen framhålls bl.a. att staden ska utvecklas i hållbar riktning, vilket bl.a. innebär att utsläppen av växthusgaser måste minskas.

Förvaltningen vill särskilt framhålla vikten av att Stockholm bevarar och utvecklar sin skönhet, sina historiska värden och karaktär och den rika tillgången till vatten och grönområden. Översiktsplanen anger inriktningen och det är viktigt att tid och resurser ges för att utveckla detta.

Att införa en tydlig områdesplanering som ett steg mellan översiktsplanen och detaljplanen blir viktigt för att tillgodose behovet av exempelvis parker, natur, lekplatser och samhällsservice för förskolor och skolor och special-bostäder. Det innebär att mindre detaljplaner måste ha en överblick på ett större område. Vi önskar att den kommande översiktsplanen ska fungera som ett tydligt stöd vid framtagande av områdesplaner, detaljplaner och vid bygglovgivning.

Innerstadens parker är välbesökta och tillgången till parker är ojämnt fördelad över staden. För att behålla parkkvaliteten vid förtätning behövs fler parker i de nya stadsutvecklingsområdena. Platser som idag används för parkering eller torg kan göras om till små oaser i staden om en satsning genomförs på underjordiska garage.

Förvaltningen stödjer förslaget till stadsbyggnadsstrategier, som inriktas på att utveckla en levande stadsmiljö i hela Stockholm, förstärka strategiska samband i staden och regionen, satsa på attraktiva och mångsidiga tyngd-punkter och fortsätta stärka den centrala staden. Utvecklingsområdena bör ha ett rikt utbud av bostäder, arbetsplatser, kultur och nöjen som gör dem till kompletta stadsdelar.

Det är en konflikt mellan planerna på en utbyggnad av vägtrafikleder och målet att Stockholm ska vara fossilbränslefritt år 2050 - en konflikt som måste lösas. Det är angeläget att trafikleder, som Förbifart Stockholm och Östlig förbindelse också kan användas för kollektivtrafik. Det är positivt att översiktsplanen innehåller ambitionen att förbättra möjligheterna att förflytta sig till fots och med cykel. En spårvägsförbindelse mellan Norra Stationsområdet - Norra Djurgårdsstaden och universitetet bör t.ex. byggas ut parallellt med att stadsutvecklingsområdena byggs.

Staden måste snabbt och effektivt kunna erbjuda efterfrågad samhälls-service. Detta kan exempelvis möjliggöras genom att planera för mark-resurser som kan användas vid tillfälligt behov av exempelvis förskole-paviljonger och upplag av olika slag. Tidigare lades sådana ytor ut som allmän platsmark i planen.

Det är viktigt att i all samhällsplanering beakta barnperspektivet, vilket bl.a. betyder att det måste finnas tillgång till lekplatser, ytor för spontanidrott och grönområden. Även tillgänglighetsfrågorna är viktiga att beakta. Varje förbättring av tillgängligheten är en vinst både för samhället i stort och för den enskilde.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: chefen för parkmiljögruppen norra innerstaden Anders Lindgren, tfn: 508 09 306

12 Alkoholserveringstillstånd för restaurang Karlsson & Co - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-880/2008

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering mellan kl. 11.00 och 03.00 inom- och utomhus vid restaurang Karlsson & Co (pga. ägarskifte). Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

13 Alkoholserveringstillstånd för restaurang Grodan Sergel - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-834/2008

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad serveringstid inomhus till kl. 05.00 istället för kl. 03.00 vid restaurang Grodan Sergel. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

________________________________________________________________

Anmälningsärenden

14 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

15 Protokoll från Norrmalms handikappråd

16 Beslut fattade enligt delegation

- yttranden avseende remisser från Lotteriinspektionen
- nedskrivning av fordran gällande ärenden som ej överskrider 10 000 kronor
- inledda och avslutade åtgärdsärenden vad gäller folköls- och tobaksförsäljning
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Protokoll från sociala delegationens sammanträden under sista kvartalet 2008

Protokollen cirkulerar under sammanträdet

18 Inkomna / upprättade handlingar

19 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

Slutet sammanträde

20 Yttrande till länsstyrelsen i enskilt ärende

DNR: 006-819/2008

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: biståndshandläggare Elisabeth Grothe, tfn: 508 09 416

22 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

Handläggare: familjerättssekreterare Inger Jansson, tfn: 508 09 403, familjerättssekreterare Ulla Roempke, tfn: 508 09 339
________________________________________________________
Bilagor till protokoll
Försättsblad.pdf (128 kb)

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

Inga frågor och synpunkter togs upp från allmänhetens sida.

Avtackning

Med anledning av att stadsdelsdirektören Ylva Tengblad slutar på Norrmalm efter närmare sju år som stadsdelsdirektör, tackade ordföranden Hanna Broberg (m) och vice ordföranden Lars Arell (s) henne för ett gott samarbete och önskade henne lycka till på hennes nya arbete som stadssekreterare.

___________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 29 januari 2009.

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 7 januari 2009 justerats den 15 januari.

__________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att ärendet nr 22 utgår och att ärende nr A13 behöver justeras omedelbart.

Inga övriga frågor anmäldes.

Dagordningen fastställdes.

___________________________

§4 Bevara Balder och säkra dess framtid – svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s)

Diarienummer 599-861/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp), vice ordföranden Lars Arell (s) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) och ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) anmälde ett ersättaryttrande med samma lydelse.

Ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2009.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl.(s) har inkommit med en skrivelse angående träff­lokalen Balder och vill att stadsdelsnämnden ska uppmana socialtjänst­nämnden att utreda hur en stadsgemensam finansiering av verksamheten kan utformas. I avvaktan
på detta anser de att verksamheten ska drivas vidare med samma budget som år 2008.

Stadsdelsnämnden har tidigare omfördelat anslag från andra verk­samheter för drift av träfflokalen men det är inte längre möjligt att tillskjuta medel från andra verksamhets­områden, vilket betyder att verksamheten måste anpassas till givna budgetramar. Verksamheten kommer att finnas kvar men bedrivas i en delvis för­ändrad form. Ansvaret för att erbjuda en öppen verksamhet för personer med psykiska funktions­nedsättningar ligger på varje enskild stadsdelsnämnd och är således inte en fråga för socialtjänst­nämnden.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp), vice ordföranden Lars Arell (s) och ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp), vice ordföranden Lars Arell m fl (s) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

bifalla skrivelsen, och äska medel från stadens centrala reserv för att täcka driftskostnaderna under år 2009, samt anföra följande:

Verksamheten Balder är mycket angelägen och de mångåriga erfarenheterna visar att en sådan verksamhet behövs och bör utvecklas istället för att avvecklas vilket sker nu.

Nedskärningar i Balder beror på hur den politiska majoriteten prioriterar frågan. Trots att alla verkar förstå vikten av en träffpunkt för vuxna med psykisk funktionsnedsättning vill man inte ens utreda de alternativa finansieringsmöjligheter som tas upp i skrivelsen. Vi anser att det borde vara möjligt att lösa finansieringen under år 2009 genom att äska medel från Centrala reserven. Därefter bör nämnden undersöka möjligheten för samfinansiering med andra aktörer eller att kommunfullmäktige ändrar i socialtjänstnämndens och stadsdelsnämndens reglementen och överlämnar verksamhetens drift och ansvar till socialtjänstnämnden. För att det ska vara möjligt måste Norrmalms stadsdelsnämnd begära en sådan ändring.

Eftersom 60 % av besökarna på Balder inte är hemmahörande i Norrmalms stadsdel vore det lämpligt att denna verksamhet anses som en angelägenhet för hela Stockholm. Då kan det vara lämpligt att utreda var ansvaret för Balder i framtiden bör ligga. I detta sammanhang är det inte fel att föra diskussioner även med socialtjänstnämnden.

Förvaltningen skriver i sitt utlåtande bl.a. att ”ansvaret för att erbjuda en öppen verksamhet för personer med psykisk funktionsnedsättning ligger på varje enskild stadsdelsnämnd och är således inte en fråga för social-tjänstnämnden”. Det är förvisso rätt, men det är inget som inte kan förändras om behov uppstår. För att en förändring ska kunna ske är det nödvändigt att först utreda möjliga alternativ. Att inte ens vilja få en utredning till stånd är oförsvarbart.

Särskilda uttalanden

Ordföranden Hanna Broberg m fl (m) och ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) lämnade ett särskilt uttalande med följande lydelse:

Balder är en mötesplats som har stor betydelse för personer med psykisk funktionsnedsättning. Att Balder förblir en öppen och icke bistånds-bedömd verksamhet är bra. Möjligheterna att utveckla och komplettera genom samverkan med frivilligorganisationer eller socialfondsprojekt finns på sikt. Dock måste Balders basverksamhet nu anpassas och rymmas inom tilldelade resurser då det inte längre går att göra omfördelningar från andra verksamhetsområden.

Ledamoten Hans Enroth (v) lämnade ett särskilt uttalande med följande lydelse:

Vänsterpartiet delar Lars Arells synpunkter i skrivelsen angående att säkra Balders framtid. Vi vill understryka att det i första hand är stadsdels-nämndens uppgift att driva Balder och att frivilligorganisationerna inte har något som helst ansvar för denna verksamhet. För att tydliggöra våra synpunkter upprepar vid vad vi sade när förslaget om neddragning av verksamheten på Balder kom upp i samband med tertialrapport 1/2008 och vi citerar oss själva:

”Vi opponerar oss skarpt mot att verksamheten i träfflokalen Balder ska ses över och en mindre verksamhet utformas för socialpsykiatrins brukare. Hur kan vår rika stad spara pengar genom att förminska verksamheter som fungerar mycket bra för några av de mest utsatta i staden? Detta är helt obegripligt.

Vi förutsätter att även socialpsykiatrins brukare omfattas av nämndmålen i verksamhetsplanen för 2008 (sid. 17) ”All verksamhet ska organiseras och utföras med medborgaren centrum så att valfriheten och mångfalden ökar. Vi är till för våra brukare och vår service ska anpassas till deras behov och förutsättningar osv.” Att då i besparingssyfte med statistik poängtera att merparten av brukarna inte kommer från Norrmalm upplever vi som ett svek. Vi kan också notera att förvaltningarna i norra innerstaden i andra sammanhang anser det positivt att brukarna besöker gemensamma enheter.”

Inskränkningar i samhällsservicen för dem som mest behöver stöd är en konsekvens av högeralliansens skattesänkningar. Slutligen hänvisar vi till vår egen budget för 2009 då åtgärder av det här slaget inte skulle behöva diskuteras.

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade ett ersättaryttrande med följande lydelse:

Balder är en mötesplats som har stor betydelse för personer med psykisk funktionsnedsättning. Att Balder förblir en öppen och icke bistånds-bedömd verksamhet är bra. Möjligheterna att utveckla och komplettera genom samverkan med frivilligorganisationer eller socialfondsprojekt finns på sikt. Dock måste Balders basverksamhet nu anpassas och rymmas inom tilldelade resurser då det inte längre går att göra omfördelningar från andra verksamhetsområden.

___________________________

§5 Ny förskola i kv. Medevi Brunn, Sabbatsberg – genomförandeärende

Diarienummer 302-5/2009

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner inhyrning av ny förskola i kv. Medevi Brunn 2, i enlighet med tjänsteutlåtandet och överlämnar ärendet till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att, under förutsättning att kommunstyrelsens ekonomiutskott godkänner inhyrningen, teckna hyresavtal för ny förskola i kv. Medevi Brunn 2, Sabbatsberg.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningens hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 januari 2009.

Under perioden 2006-2010 pågår arbete med att förtäta Sabbatsbergsområdet med ca 450 nya lägenheter i tre nya kvarter. För att tillgodose behovet av förskole­platser i Sabbatsbergsområdet föreslås att en ny förskola inrättas i kv. Medevi Brunn 2.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stads-delsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

- bifalla förvaltningens förslag till beslut

- förorda ytterligare förskolor i eller kring det nybyggda området, samt anföra följande

Enligt förvaltningens utlåtande visar erfarenheter att behovet av

förskoleplatser motsvarar 10-12 % av det förväntade antalet invånare. För

Sabbatsbergsområdet innebär det ett behov av totalt ca. 100 förskole-platser. Den föreslagna förskolan i kvarteret Medevi Brunn skall kunna ta emot ca. 38 barn. Var skall de övriga 62 barnen ta vägen? Stadsdelsnämnden/förvaltningen måste ta behovet av förskoleplatser på största allvar och arbeta för att öka antalet förskolor i området.

Ledamoten Hans Enroth (v) lämnade ett särskilt uttalande med följande lydelse:

Enligt förvaltningens tjänsteutlåtande är förskolelokalen projekterad som en tvåavdelningsförskola men den pedagogiska verksamheten kommer att ha en organisation med tre barngrupper och kapaciteten är att ta emot 38 barn. Detta är en otydlig skrivning som kan feltolkas.

Vänsterpartiet uppmanar förvaltningen att beakta avdelningarnas storlek. Vi rekommenderar 15 barn på varje avdelning. Överinskrivning ska inte tillåtas.

__________________________

§7 Överenskommelse mellan Norrmalms stadsdelsnämnd och servicenämnden i samband med inrättandet av Kontaktcenter Stockholm

Diarienummer 104-3/2009

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Norrmalms stadsdelsnämnd delegerar enligt 6 kap 33 § kommunal­lagen till handläggarna, som är anställda för att besvara äldreomsorgs­frågor inom servicenämnden vid Kontaktcenter Stockholm, att i enskilda ärenden biträda med handläggningen avseende frågor och lämna upplysningar inom äldre­omsorgens verksamhetsområde och därvid i erforderlig omfattning få tillgång till Paraplysystemet, i den del det avser äldreomsorgen och Agresso webb, samt i övrigt ge enskilda rådgivning och information.

  2. Norrmalms stadsdelsnämnd träffar överenskommelse med service­nämnden om behandling av personuppgifter som krävs med anledning av punkt 1 ovan, i enlighet med bilaga 1 och uppdrar åt stadsdels­direktören att träffa denna överenskommelse.

Vice ordföranden Lars Arell m fl (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 januari 2009.

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 3 nov 2008 beslutades om inrättandet av Kontaktcenter Stockholm inom servicenämnden från och med den 5 november 2008. Till servicenämnden överförs därmed också ansvaret för Äldre direkt från Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. För detta erfordras att samtliga stadsdels­nämnder delegerar enligt 6 kap 33 § kommunallagen till handläggarna som är anställda inom service­nämnden vid Kontaktcenter Stockholm, för att besvara äldreomsorgs­frågor, att i enskilda ärenden biträda med handläggningen avseende frågor och lämna upplysningar inom äldreomsorgens verksamhetsområde, och därvid i erforderlig omfattning få tillgång till Paraplysystemet, i den del det avser äldreomsorgen och Agresso webb
samt i övrigt ge enskilda rådgivning och information.

För att servicenämnden, som kommer att förvalta Kontaktcenter Stockholm där Äldre direkt är en del, ska kunna biträda stadsdelsnämnden i enskilda ärenden på bästa sätt och utföra de uppgifter som åläggs Kontaktcenter Stockholm erfordras också att stadsdelsnämnden ger de handläggare vid Kontaktcenter Stockholm, som arbetar med äldre­omsorgens ärenden, biståndshandläggarbehörighet i Paraply­systemet och behörighet till Agresso webb.

Kontaktcenter Stockholm inklusive Äldre direkt blir en viktig del tillsammans med befintliga medborgarkontor och e-tjänster i arbetet med att förbättra service och tillgänglighet. Kontaktcenter Stockholm frigör också tid för handläggarna på stadsdels­förvaltningen. Ökade möjligheter att ta fram övergripande statistik och jämförelser medför att felaktigheter och klagomål snabbare upptäcks och kan åtgärdas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Lars Arell m fl (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

- i den överenskommelse med Servicenämnden som föreligger i ärendet infoga

de önskemål om uppföljning, utvärdering, kvalitetssäkring, statistik samt analyser som Norrmalms stadsdelsnämnd har för att kunna ta ett fortsatt ansvar för de aktuella verksamheterna

- villkora det förslag till delegation som föreslås i ärendet med att en överenskommelse enligt ovan träffas

Bakgrund

I två ärenden som innebär att verksamhet inom stadsdelsnämndens ansvarsområde centraliseras konstaterar förvaltningen med nästintill identiska formuleringar:

”För att kunna utveckla och fortsätta förbättra tillgängligheten och service inom bl.a. förskolans/äldreomsorgens verksamhetsområde är det angeläget att Kontaktcenter Stockholm för stadsdelsnämndens räkning följer upp, utvärderar och kvalitetssäkrar resultatet av den del inom förskolans/ äldreomsorgens område som utförs av Kontaktcenter Stockholm. För genomförandet bör serviceförvaltningen ta fram statistik och bistå med analyser på både stadsövergripande nivå och per stadsdel och ärendetyp.”

Förutsättningen för att stadsdelsnämnden ska kunna ta fortsatt ansvar för de aktuella verksamheterna är att de underlag förvaltningen efterlyser verkligen kommer nämnden till del. Det är därför lämpligt att infoga detta i den överenskommelse som reglerar samarbetet, och att avvakta med beslut om delegation tills denna fråga är löst.

__________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§8 Utanordnare / firmatecknare för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 199-6/2009

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Nämnden utser fr.o.m. 2009-02-01 tillförordnad stadsdelsdirektör Annette Luengo till utanordnare och firmatecknare för Norrmalms stadsdelsnämnd.

  2. Fr.o.m. 2009-01-31 upphör Ylva Tengblad att vara firmatecknare och utanordnare för Norrmalms stadsdelsnämnd.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i tjänsteutlåtande daterad den 13 januari 2009.

Varje nämnd ska utse utanordnare med rätt att på nämndens vägnar begära om utbetalning av pengar (betalningsbekräfta). Som regel utses förvaltningschefen till utanordnare. Utanordnaren ska utse ett lämpligt antal ställföreträdare med samma befogenhet som utanordnaren.

Stadsdelsnämnden har också rätt att bemyndiga stadsdelsdirektören att företräda nämnden och teckna dess firma.

Ylva Tengblad slutar sitt förordnande som stadsdelsdirektör den 31 januari 2009 och fr.o.m. den 1 februari 2009 är Annette Luengo tillförordnad stadsdelsdirektör.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§9 Delegation av begäran om utbetalning av pengar

Diarienummer 199-872/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Nämnden ger förvaltningschefen vid serviceförvaltningen, Teenie Bennerholt, rätt att från och med den 4 februari 2009 begära utbetalning av pengar samt rätt att vidaredelegera rätten till lämpligt antal medarbetare vid serviceförvaltningen.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 december 2008.

Serviceförvaltningen övertar hanteringen av Norrmalms leverantörsfakturor från och med den 4 februari 2009. Övertagandet omfattar också begäran om utbetalning av pengar (benämnt betalningsbekräftelse i Agresso). Attest av leverantörsfakturor och övriga underlag före utbetalningen görs även fortsättningsvis av respektive chef/ attestant på Norrmalms stadsdelsförvaltning.

För att serviceförvaltningen ska kunna fullgöra sitt uppdrag måste befogenhet att begära utbetalning av pengar delegeras till förvaltningschefen vid serviceförvaltningen. Förvaltningschefen utser i sin tur ett lämpligt antal namngivna ställföreträdare, som har rätt att begära utbetalning av pengar.

____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§10 Brist på brådska, en översyn av aktivitetsersättningen - svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-852/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 januari 2009.

På uppdrag av regeringen har en översyn av den statliga aktivitetsersättningen genom­förts. Ersättningen, som kan beviljas personer med funktionsnedsättningar i åldern
19 till 29 år, har i praktiken inte haft avsedd effekt och föreslås därför avskaffas och ersättas med en ny form av ersättning, sjukersättning till unga (SU). Ersättningen föreslås endast utgå till personer med mycket omfattande funktions­nedsättningar. Arbetsförmedlingen föreslås ansvara för de insatser som behövs för att unga personer med partiellt nedsatt arbetsförmåga ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden.

Förvaltningen är positiv till förslagen och utgår från att arbetsförmedlingen tillförs den kompetens och de resurser som behövs för ett framgångsrikt arbete med dessa personer. Det är också viktigt att det finns resurser för en noggrann uppföljning av arbets­förmedlingens insatser.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle överlämna förslaget utan eget ställningstagande.

___________________________

§11 Planering av boende för äldre i Stockholms stad – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-743/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Lars Arell (s) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) och ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) anmälde ett ersättaryttrande med samma lydelse.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 januari 2009.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av äldrenämndens förslag till planering för boenden för äldre i Stockholms stad

Förvaltningen ställer sig i stort bakom förslaget, men lämnar ett antal synpunkter att beakta vid planering av boende för äldre. Förvaltningen anser vidare att den för innerstaden gemensamma planeringen av boende för äldre snarast bör påbörjas.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m fl (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

- i huvudsak bifalla förvaltningen yttrande

- därutöver anföra följande:

”Det är svårt att sia – i synnerhet om framtiden” är ett citat ur tidningen Blandaren som dyker upp vid läsandet av rubricerat ärende, inklusive medskickat underlag.

Den förvirrande blandningen av benämningar på boende för äldre underlättar inte förståelsen för vad som avses. Pensionärsbostäder, trygghetsboenden, mellanboenden, servicehus, särskilda boenden, vård- och omsorgsboenden, sjukhem, ålderdomshem, boendegaranti, korttidsvård med olika inriktningar, demensboenden nämns i olika dokument.

Ovanpå denna mångfald av begrepp kan äldreboendedelegationens slutbetänkande, vars förslag presenterades i slutet av december 2008, medföra rejält ändrade planeringsförutsättningar. Förhoppningsvis medför delegationens förslag en upprensning bland alla dessa ord som ska beskriva boenden för äldre.

En annan osäkerhetsfaktor är att de nya riktlinjerna för biståndshand-läggningen ger utrymme för en vidare tolkning av behovet av omvårdnad. Den sökandes ålder och upplevelse av trygghet ska kunna vägas in. Länsrätten har under 2008 vid flera tillfällen gjort en ändrad bedömning av sociala delegationens beslut.

Slutsatsen är att staden måste hålla en hög handlingsberedskap och undvika att binda upp lämpliga boenden i långa avtal med viss inriktning.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

- i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till remissyttrande samt

- därutöver hänvisa till socialdemokraternas, vänsterpartiets och

miljöpartiets reservation vid äldrenämndens sammanträde den 14 oktober 2008.

Särskilda uttalanden

Ordföranden Hanna Broberg m fl (m) och ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) lämnade ett särskilt uttalande med följande lydelse:

Frågan om framtida behov av äldreboende, vilken utformning och omfattning är viktigt att belysa och att vi nu påbörjar ett förändringsarbete i samband med att antalet äldre minskar.

Arbetet med utvecklingen av äldreboendena kräver en väl fungerande gemensam planering i staden för att genomförandet ska fungera så väl som möjligt för de äldre. Möjligheten att ge bra alternativ vid utflyttning innebär att man bör kunna garantera t ex att den äldre inte tvingas flytta igen och att grupper av äldre med social gemenskap ska kunna flytta tillsammans.

Möjligheten att välja äldreboende och vilka boenden som har hög attraktivitet måste tas med i planeringen. Det finns annars en risk att närboende ges en minskad möjlighet att välja nära boenden som samtidigt är mycket attraktiva.

Planeringen bör också ske i samverkan med pensionärsråden lokalt.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade ett särskilt uttalande med följande lydelse:

Vi delar synpunkterna som framförts av miljöpartiet, socialdemokraterna och vänsterpartiet genom ett gemensamt yttrande i Äldrenämndens möte den 14 oktober 2008:

”I ärendet framkommer med all tydlighet vilken osäkerhet som vi står inför när det gäller planering inför framtida byggande av äldreboenden. En osäkerhet som förstärks av den privatisering som staden nu genomför, där man lämnar ifrån sig möjligheten att ha ett samlat ansvar för verksamhets-lokaler och där de få äldreboenden som blir kvar i kommunens regi får bli brickor i ett ekonomiskt spel.

Vi delar självfallet KPR:s uppfattning att staden måste driva en avsevärd del av äldreboendena i kommunal regi både för att upprätthålla kompetensen och ge äldre en reell möjlighet att välja en trygg kommunal utförare.

Staden har idag ett överskott av lägenheter i servicehus. Den genomförda undersökningen om intresset för servicehus visar att det finns ett stort intresse bland äldre att flytta till servicehus. Många avstår dock från att söka då man räknar med att få ett avslag. Det måste klargöras om de nya riktlinjerna följs och om möjligheten till positivt beslut finns utifrån de ekonomiska ramar som avsatts, innan man fastställer behovet.

En möjlighet att beakta är om äldre som inte kan bli föremål för ett biståndsbeslut ändå skulle kunna flytta till ett servicehus. Det visar sig i undersökningen att tryggheten av att veta att det finns personal i närheten är viktig för många. För andra räcker det med att tillgängligheten och möjligheten till gemenskap tillgodoses i ett seniorboende.

Att flytta in utan biståndsbeslut kan regleras på annat sätt. Möjligheten att söka för att få ett biståndsbeslut ska hela tiden kvarstå. I många servicehus har man redan idag aktiviteter som riktar sig till äldre utanför huset - möjligheten att äta i restaurang, öppen dagverksamhet etc. Det som skiljer sig åt är tillgång till sjukvård etc. som kräver biståndsbeslut. Det här var tidigare ett stort problem för många servicehus i staden, där boende utan biståndsbeslut tog del av servicen och därmed bidrog till en kostnad som inte gav någon ersättning från staden. Problemet bör kunna lösas. Äldre som inte kräver den omvårdnad som ett biståndsbeslut ger skulle istället kunna bli en tillgång för servicehuset, en friskhetsfaktor.

Tyvärr har många tillagningskök i anslutning till vård- och omsorgs-boenden lagts ned pga. att ombyggnadsbehoven ansetts vara för kostsamma. Vi menar att även inom detta område måste det sökas en lösning, som kombinerar fördelarna för de äldre att kunna njuta av mat tillagad på plats med ett resurseffektivt miljötänkande som minimerar transporter. Exempelvis bör restaurangerna kunna drivas som sociala kooperativ och marknadsföras som sociala träffpunkter i närområdet, så att ännu fler pensionärer kommer dit och äter.

Vi välkomnar att utredningen lyfter fram vikten av att det ska finnas korttidsvård med olika inriktningar och att korttidsvården i första hand ska bedrivas på särskilda enheter enligt äldreplanens intentioner. Tyvärr har väl fungerande korttids- och växelvårdsenheter lagts ned i rent besparings-syfte, vilket allvarligt försämrar kvaliteten för de äldre och ökar oron hos anhöriga. Korttidsvård kan inte jämföras med sjukhusvård och bör i största möjliga utsträckning vara enkelrum med eget hygienutrymme.

Vi kan notera att det är ett väldigt stort avstånd mellan den borgerliga alliansens vallöften och hur det har blivit i praktiken. Trots löften om att servicehusen ska vara kvar saknas beslut. Tvärtom läggs servicehus ned och vård- och boendeplatser avvecklas. Trots generösa riktlinjer får de äldre i staden stå med mössan i hand och tigga sig till ett boende som de egentligen enligt de politiska intentionerna skulle ha rätt till. Detta visar på brist både på styrning och politiskt ansvarstagande”.

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade ett ersättaryttrande med följande lydelse:

Frågan om framtida behov av äldreboende, vilken utformning och omfattning är viktigt att belysa och att vi nu påbörjar ett förändringsarbete i samband med att antalet äldre minskar.

Arbetet med utvecklingen av äldreboendena kräver en väl fungerande gemensam planering i staden för att genomförandet ska fungera så väl som möjligt för de äldre. Möjligheten att ge bra alternativ vid utflyttning innebär att man bör kunna garantera t ex att den äldre inte tvingas flytta igen och att grupper av äldre med social gemenskap ska kunna flytta tillsammans.

Möjligheten att välja äldreboende och vilka boenden som har hög attraktivitet måste tas med i planeringen. Det finns annars en risk att närboende ges en minskad möjlighet att välja nära boenden som samtidigt är mycket attraktiva.

Planeringen bör också ske i samverkan med pensionärsråden lokalt.

___________________________

§12 Stockholms översiktsplan, samrådsunderlag oktober 2008 – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 006-799/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Hanna Broberg (m) och ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) anmälde ett ersättaryttrande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2009.

Förslaget till översiktsplanen ger i huvudsak en god bakgrund till de framtida utmaningar som beskrivs i Vision 2030, som innebär att Stockholm ska bli en
stad i världsklass och också en tillgänglig stad utan fysiska och sociala barriärer.
I översiktsplanen framhålls bl.a. att staden ska utvecklas i hållbar riktning, vilket bl.a. innebär att utsläppen av växthusgaser måste minskas.

Förvaltningen vill särskilt framhålla vikten av att Stockholm bevarar och utvecklar sin skönhet, sina historiska värden och karaktär och den rika till­gången till vatten och grönområden. Översiktsplanen anger inriktningen och det är viktigt att tid och resurser ges för att utveckla detta.

Att införa en tydlig områdesplanering som ett steg mellan översiktsplanen och detaljplanen blir viktigt för att tillgodose behovet av exempelvis parker, natur, lekplatser och samhällsservice för förskolor och skolor och specialbostäder. Det innebär att mindre detaljplaner måste ha en överblick på ett större område. Vi önskar att den kommande översiktsplanen ska fungera som ett tydligt stöd vid framtagande av områdesplaner, detaljplaner och vid bygglovgivning.

Innerstadens parker är välbesökta och tillgången till parker är ojämnt fördelad över staden. För att behålla parkkvaliteten vid förtätning behövs fler parker i de nya stads­utvecklingsområdena. Platser som idag används för parkering eller torg kan göras om till små oaser i staden om en satsning genomförs på underjordiska garage.

Förvaltningen stödjer förslaget till stadsbyggnads­strategier, som inriktas på att utveckla en levande stadsmiljö i hela Stockholm, förstärka strategiska samband
i staden och regionen, satsa på attraktiva och mångsidiga tyngdpunkter och fortsätta stärka den centrala staden. Utvecklings­områdena bör ha ett rikt utbud
av bostäder, arbetsplatser, kultur och nöjen som gör dem till kompletta stadsdelar.

Det är en konflikt mellan planerna på en utbyggnad av vägtrafikleder och målet
att Stockholm ska vara fossilbränslefritt år 2050 – en konflikt som måste lösas. Det är angeläget att trafikleder, som Förbifart Stockholm och Östlig förbindelse också kan användas för kollektivtrafik. Det är positivt att översiktsplanen inne­håller ambitionen att förbättra möjligheterna att förflytta sig till fots och med cykel. En spårvägs­förbindelse mellan Norra Stationsområdet – Norra Djurgårds­staden och universitetet bör t.ex. byggas ut parallellt med att stadsutvecklings­områdena byggs.

Staden måste snabbt och effektivt kunna erbjuda efterfrågad samhällsservice. Detta kan exempelvis möjliggöras genom att planera för markresurser som kan användas vid tillfälligt behov av exempelvis förskolepaviljonger och upplag av olika slag. Tidigare lades sådana ytor ut som allmän platsmark i planen.

Det är viktigt att i all samhällsplanering beakta barnperspektivet, vilket bl.a. betyder att det måste finnas tillgång till lekplatser, ytor för spontanidrott och grönområden. Även tillgänglighetsfrågorna är viktiga att beakta. Varje förbättring av tillgänglig­heten är en vinst både för samhället i stort och för den enskilde.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stads-delsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

- huvudsakligen bifalla förvaltningens utlåtande som svar till remissen

- planeringen av Förbifart Stockholm och Österleden (Östlig förbindelse) lyfts ut ur översiktsplanen

- större vikt läggs på kollektivtrafik på land och vatten

- mellankommunala frågor ges större utrymme i översiktsplanen

- skolor, förskolor och infrastruktur för en modern avfallshantering behandlas i tidigt planskede och bör uppmärksammas

- tillgänglighetsfrågorna bör ges större utrymme

- ett nytt avsnitt under ” Ett starkt och brett näringsliv…” bör behandla även småföretagandet

- Stockholms byggnadsordning ska biläggas översiktsplanen, samt

därutöver anföra följande:

Huvudsyftet med en kommunal översiktsplan är att definiera förut-sättningarna för en långsiktigt hållbar stadsutveckling. Den redovisar kommunens ambitioner för att uppnå detta mål genom att visa vägen för hur man kan hushålla med mark, vatten, energi och råvaror. Översikts-planen handlar inte bara om den fysiska planeringen och bevarandet av den bebyggda miljön. Den ska även behandla hur man kan utveckla de sociala och hälsomässiga faktorerna och skydda natur- och kulturvärden.

I detta sammanhang är Stockholms gröna kilar ovärderliga både ur natur- och hälsoaspekter. Det största hotet mot de gröna kilarna är de s.k. frimärksplaneringar, som innebär att varje enskild detaljplan behandlas separat utan att ta hänsyn till helheten. Dessa grönområden minskar i sin omfattning alltefter att nya byggnader och vägar tillåts att etableras. Om utvecklingen inte bromsas har vi inom en snar framtid inga gröna kilar kvar. I Stockholms översiktsplan borde denna fråga belysas mer och mellankommunala samarbetsformer för bevarandet av grönområden borde rekommenderas.

Eftersom det råder en stor konkurrens om mark i Stockholm kan en nedläggning av flygplatsen i Bromma utgöra ett välbehövligt marktillskott för en helt ny och ekologisk stadsdel.

Stockholm växer. Därmed ökar även belastningen på stadens infrastruktur och natur genom att samtidigt som befolkningsmängden ökar, minskar de exploateringsbara marktillgångarna, kvalitén i sjöar och vattendrag försämras, och behovet av flera skolor, ålderdomshem, sjukhem, sport-anläggningar och andra sociala inrättningar accelererar. För att inte tala om hur de handikappade ska fungera som alla andra i en växande stad som har målet att bli världens mest tillgängliga stad redan nästa år, 2010. När det gäller möjligheten för alla att nyttja de större sammanhängande parklandskapen och naturmiljöerna bör - som handikapprådet i Norrmalm förespråkar - flera stråk utvecklas så att de blir framkomliga även för människor med funktionshinder och att entréer till dessa områden från stadsbebyggelsen liksom förbindelser mellan områdena förbättras.

En kärnfråga i översiktsplanen, som också förvaltningen antyder är om det är möjligt att fortsätta växa och samtidigt behålla en god bebyggd miljö med hälsosam luft och välfungerande social struktur? En stad där inga växthusgaser släpps ut och där varken segregation eller utanförskap får fotfäste. Är det kanske nödvändigt att hantera storstadsfrågorna ur ett nationellt och regionalt perspektiv i syfte att avlasta storstäderna genom konkreta utvecklingsprojekt i flera andra orter än dagens storstäder eller i storstädernas närområde, liknande utvecklingen av Mälarregionen? Även dessa frågor är viktiga att behandla i översiktsplanen för att söka nya möjligheter att avlasta Stockholm. Det är också viktigt att skapa attraktiva alternativ till stadens centrala delar när man planerar nya investeringar i Stockholm.

En fråga som inte uppmärksammas i översiktsplanen är hur utvecklingen inom handeln kan få för konsekvenser för småföretagare i Stockholm. Om ett ökande antal gallerior i staden planeras utan att det först genomförs seriösa konsekvensanalyser finns det risk att småföretagare slås ut, vilket inte gynnar mångfalden i näringslivet.

Vi ser även en allvarlig konflikt i översiktsplanen: Målet om att Stockholm år 2050 ska vara fossilbränslefritt rimmar illa med att man samtidigt planerar för Förbifart Stockholm och Österleden som definitivt ökar andelen av växthusgaser (detta har bland annat Naturvårdsverket och SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, visat i sina analyser av hur Förbifart Stockholm skulle påverka stadens trafik). För att Stockholm ska bli fossilbränslefritt år 2050 behövs stora kollektivtrafiksatsningar på land (företrädesvis spårtrafik) och vatten, inte nya motorvägar som bara alstrar ökad biltrafik. Modern fordonsteknik, t.ex. spårbilar/spårtaxi bör prövas på flera ställen. Ett lämpligt område för spårbilar kan vara området mellan Universitetet, Albano och Karolinska Institutet. Dessutom bör godstransporter, främst transport av farliga varor som går genom staden omledas från lastbilar till tåg och ett nytt logistiksystem för hållbara godstransporter planeras fram.

Det är bra att det i avsnittet ”Nya energilösningar och tekniska försörjningssystem” nämns behovet av bl. a. en biogasanläggning i Stockholm. Däremot uppmärksammas inte tillräckligt hur de stora mängder matavfall som produceras i staden ska transporteras till en framtida biogasanläggning. Det borde vara på sin plats att förorda även en fungerande infrastruktur för framtidens avfallshantering för såväl matavfall som övrigt avfall. Även vid nya bebyggelser bör förutsättningar skapas för användning av alternativa energikällor och energisparande.

Avslutningsvis vill Miljöpartiet att Stockholms byggnadsordning återinförs som bilaga till översiktsplanen. I övrigt stöder vi förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att: i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till remissyttrande samt

därutöver anföra följande:

Övergripande mål

Stockholm stad står inför flera stora utmaningar. Staden beräknas växa till en miljon invånare och Stockholmsregionen breder ut sig. Samtidigt blir det allt tydligare att jordens resurser är begränsade och att taket snart är nått, vi måste minska vår användning av energi och bygga en hållbar stad som inte förbrukar mer än vad som kan återskapas. Vänsterpartiet ställer sig bakom målen om en tät integrerad stad med en struktur som stödjer en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken som leder till att användningen av bil begränsas.

Trafik

Vänsterpartiet vill minska privatbilismen och biltransporterna i hela Stockholms län och successivt göra staden innanför tullarna till en bilfri zon. Nuvarande trängselavgifter ska användas i ett första skede för att reglera och minska trafiken. Trängselskatten bör snarast möjligt göras om till en avgift och kunna höjas eller sänkas efter behov. Intäkterna ska framförallt gå till att utveckla en modern och attraktiv kollektivtrafik. Undantag från den bilfria zonen ska ges åt buss, taxi, färdtjänst och utryckningsfordon. Undantag ska även göras för transporter och för yrkestrafik med särskilt tillstånd. Boende i staden med bil bör få ett begränsat antal passager per år.

Gratis infartsparkeringar ska användas för en enkel övergång från bil till kollektivtrafik. Antalet infartsparkeringar måste öka och de måste vara säkra och välskötta. Ett enkelt och smidigt system underlättar för alla resenärer, enhetstaxan ska snarast återinföras.

Kollektivtrafiksatsningar

I Stockholm, precis som i Europas övriga storstadsregioner, har tillgången till ett väl utbyggt nät av allmänna kommunikationer varit en given förutsättning för fortsatt expansion på ett effektivt och miljövänligt sätt. I samrådsförslaget finns ambitionen att utveckla attraktiva stadsmiljöer i goda kollektivtrafiklägen. Vänsterpartiet stödjer de kollektivtrafik-utbyggnader som planeras i Stockholmsområdet med särskild prioritet på snabbspårväg Syd, tunnelbana Kungsträdgården Nacka samt dubbelspår Nynäshamn - Västerhaninge och Södertälje Hamn - Södertälje centrum. Vi vill att staden snarast utreder möjligheterna att införa kollektiv båttrafik på Stockholms vattenvägar för att ytterligare förstärka alternativen till kollektivt resande.

Grönområden

I Översiktsplanen poängteras betydelsen av att bevara och utveckla de stora grönområden som finns i staden. Naturreservatsbildningar är ett sätt att skydda stadens gröna kilar och överensstämmer med målet om en hållbar storstad. Målsättningen är att den biologiska mångfalden ska öka, genom förstärkning av biologiska spridningskorridorer och en fullgod kompensation av grönyta vid exploatering av grönmark.

Strandområdena i Stockholm ska tillhöra alla. För att skydda stränder från bebyggelse måste strandskyddet respekteras och stärkas. Där bebyggelse finns ska allmänheten ha tillgång till stranden genom promenad- eller cykelvägar. Vi ser det som en stor förlust för stadens invånare att innerstadens kajer upptas av trafikleder och parkeringar. Närheten till vattnet är det som kännetecknar Stockholm och alla kajer ska finnas till för Stockholmarna, inte för bilar.

Stadsplanering

Stockholm är en segregerad stad, ekonomiskt och kulturellt. Det krävs mer än enskilda förortslyft för att råda bot på den problematiken. En förstärkning av allmännyttan i hela staden och en tydlig bostadspolitik där målet är att alla ska ha råd och möjlighet att få en bra bostad i ett väl fungerande område är nödvändig. Innerstaden har genom ombildningar blivit en plats dit bara de som har råd eller möjlighet att köpa en bostadsrätt har tillträde, där behöver segregationen brytas.

En hållbar stadsplanering är avgörande för att minska bilismen till förmån för kollektivtrafik, cykel och gång. Genom att skapa en funktions-integrerad stad kan det som människor behöver i sitt dagliga liv, mat-butiker, förskolor, arbetsplatser och vårdcentraler, finnas nära till hands. Det också viktigt att värna om förortscentrumen som idag hotas av etableringen av externa stormarknader. De boende bör bli delaktiga i stadsbyggnadsprocessen genom t ex. omvänt planförfarande och reell möjlighet till inflytande under planprocesser.

Särskilda uttalanden

Ordföranden Hanna Broberg m fl (m) och ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

Stockholm växer och det krävs en planering för att ta emot nya stockholmare, utveckla kollektivtrafik, bostäder och service. Den nya översiktsplanen ska möjliggöra en tätare, tryggare och miljövänligare stad.

Underlaget innehåller en bred analys av stadens förutsättningar och en hög ambition om livskvalitet för stockholmarna. Utvecklingen kräver dels en övergripande planering där olika planer vägs samman, dels en lokal kunskap om olika verksamheter och behov. Samverkan mellan centrala nämnder och stadsdelsnämnden om Norra Stationsområdets utveckling och den sociala service som krävs är nödvändig. De nya bostadsområdena måste också länkas samman med övriga staden genom väl fungerande kollektivtrafik.

I den tätare staden blir frågan om bättre parkeringsmöjligheter genom snedparkeringar, underjordiska garage och flexibel skyltning viktig. Det är också nödvändigt att snabbt få fler nedgrävda sopstationer och en bättre hantering av återvinning än idag.

De lokala handikappråden bör finnas med i det fortsatta planarbetet för att ge synpunkter och få information om tillgänglighetsarbetet.

Ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade ett ersättaryttrande med följande lydelse:

Centerpartiet instämmer i förvaltningens förslag till beslut och vill därutöver anföra följande:

Stockholms befolkning ökar och därmed ökar behovet av platser och ytor för rekreation - allt från stora grönområden som Hagaparken och

Djurgården till parker som Vasaparken och Observatorieparken. Mindre grönytor som planteringar inom kvarteren ökar trivseln och erbjuder en miljö för pauser under arbetsdagen och värdefull möjlighet till rekreation för dem som av olika anledningar - små korta ben eller trötta ben - inte orkar ta sig så långt. Centerpartiet anser därför att förtätningen av staden ska ske på höjden snarare än att värdefulla grönom-råden tas i anspråk.

Vid planering av större områden skall även i enstaka detaljplaner de större sammanhangen redovisas. Det måste bli möjligt att vid varje planbeslut kunna bedöma hur den enstaka detaljplanen samverkar med annan planering i samma område, t ex vid planering av bostadsbebyggelse i Värtahamnen.

I en levande stad blandas bostäder och arbetsplatser. En "bostadisering" av kontorslokaler, framför allt i innerstaden, skulle därför förstärka Stockholm som en attraktiv stad att bo i. På samma sätt borde man undersöka möjligheterna att placera kontor för stadens egna verksamheter i ytterstaden.

Österleden, som numera kallas "östlig förbindelse" skall ej byggas och bör därför snarast utgå ur all planering.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§13 Alkoholservering i restaurang Karlsson & Co – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-880/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd för alkoholservering mellan kl. 11.00 och 03.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 januari 2009.

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering mellan kl. 11.00 och 03.00 inom- och utomhus vid restaurang Karlsson & Co (pga. ägarskifte). Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§14 Alkoholserveringstillstånd för restaurang Grodan Sergel – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-834/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om tillstånd för utökad serveringstid inomhus till kl. 05.00 tillstyrks.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 januari 2009.

Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad serveringstid inomhus till kl. 05.00 istället för kl. 03.00 vid restaurang Grodan Sergel. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

___________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§15 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd den 19 januari 2009 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§16 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från Norrmalms handikappråd den 14 januari 2009 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§17 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande beslut anmäldes:

- yttranden avseende remisser från Lotteriinspektionen.

- nedskrivning av fordran gällande ärenden som ej överskrider 10000 kronor

- inledda och avslutade åtgärdsärenden gällande tobaks- och folkölsförsäljning under 2008

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§18 Protokoll från sociala delegationens sammanträden under sista kvartalet 2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sociala delegationens sammanträden under sista kvartalet 2008 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

§19 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Skrivelse från RSMH Stockholms länsavdelning angående träfflokalen Balder samt förvaltningens svar på skrivelsen. Diarienummer 001-820/2008.

  2. Rapport från tillsynsbesök hos Brukarkooperativet JAG:s dagliga verksamhet den 13 oktober 2008. Diarienummer 602-709/2008.

  3. Rapport från tillsynsbesök på Solå City dagliga verksamhet den 8 december 2008. Diarienummer 502-13/2009.

  4. Protokoll från möte i Norrmalms brottsförebyggande råd den 27 november 2008.

  5. Förvaltningens svar på medborgarförslag om att använda igenbommade småhus i parkerna till träfflokaler för ”parkfaddrar”. Diarienummer 002-612/2008.

  6. Förvaltningens svar på medborgarförslag om att anordna bryggbad i Brunnsviken. Diarienummer 002-617/2008.

  7. Förvaltningens svar på medborgarförslag om att öppna ett socialt hus i City. Diarienummer 002-680/2008.

  8. Förvaltningens svar till Norrmalms handikappråd angående tillgängligheten i stadsdelsförvaltningens lokaler på Tulegatan 13. Diarienummer 301-147/2007.

  9. Diarieförda handlingar under perioden 9 december 2008 – 12 januari 2009.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§20 Övriga frågor

Inga övriga frågor hade anmälts.

__________________________