Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-09-17
Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock som vanligt möjlighet att Läs mer...ställa frågor eller framföra synpunkter till nämnden.
Flera mötesdeltagare hade synpunkter på förslaget om att begära en ändring i stadens lokala ordningsföreskrifter som innebär att hundar inte får vistas i Spökparken. En av mötesdeltagarna ansåg att ärendet inte var tillräckligt utrett och menade att det slitage parken utsätts för orsakas av människor. Han föreslog därför att ärendet skulle bordläggas. Han besöker, tillsammans med sin hund, parken två till tre gånger om
dagen och ansåg att ett förbud mot att låta hundar vistas i parken skulle inskränka de medborgerliga rättigheterna.
En annan mötesdeltagare, som också vistas i parken flera gånger om dagen med sin hund, ansåg att de problem som finns med att hålla gräsmattorna snygga i första hand beror på för lite sol och vatten. Han framhöll att de hundägare som regelbundet besöker parken i stor utsträckning bidrar till att hålla rent och snyggt på platsen genom att plocka upp skräp som andra lämnar efter sig.
En av mötesdeltagarna, som också inkommit med en skrivelse till nämnden i frågan, ansåg att nämnden borde tillskjuta medel för att sköta och vårda parken. Hon framhöll att hon under de år hon besökt parken aldrig sett någon göra något åt gräsmattorna.
En annan mötesdeltagare menade att parken, särskilt under vinterhalvåret, blivit en hundägarnas park. Det finns hundbajs överallt och många hundägare respekterar inte kopplingstvånget. Hon framhöll att parken utgör ett byggnadsminne och att det är viktigt att bevara dess kulturhistoriska värde. Alla ska kunna känna sig välkomna i parken, inte bara hundägare.
Flera av nämndens ledamöter och ersättare deltog i diskussionen om ett eventuellt hundförbud. Ordföranden Hanna Broberg (M) framhöll att det är många intressen som måste vägas samman. Om ett förbud mot hundar införs kommer man från nämndens sida att se vad som kan göras för att kompensera de hundägare som nu rastar sina hundar i Spökparken. Möjligheterna att t.ex. ordna en hundrastgård i Observatorie-
Lunden kommer att ses över.
En mötesdeltagare tog upp frågan om konsumentvägledning och uppgav att hon varit i kontakt med Konsumentcentrum och velat träffa en konsumentvägledare men fått veta att man numera endast erbjuder vägledning via telefon. Hon ansåg att möjligheten att personligen träffa en konsumentvägledare ska återinföras.
_______________________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 23 september 2009.
Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 20 augusti 2009 justerats den 26 augusti.
____________________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde två skrivelser från Socialdemokraterna; en angående hemlöshet och en angående prostitution.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde även en övrig fråga.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde en skrivelse angående trygghetslarm
Ordföranden Hanna Broberg (M) anmälde en övrig fråga angående inbjudan till konferens.
Dagordningen fastställdes.
__________________________
Diarienummer 401-398/2009
Stadsdelsnämndens beslut
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 juni 2009.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl.(S) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående regelbunden redovisning av förskoleläget. I skrivelsen framhålls att det utöver den redovisning som stadsdelsnämnderna gör till kommunstyrelsen finns annan statistik som är av stort intresse för att visa på utvecklingen inom förskolan. En månatlig redovisning med utökad statistik bör genomföras i samtliga stadsdelsnämnder för att ge en möjlighet för förtroendevalda och allmänhet att följa utvecklingen inom förskolan.
Förvaltningen delar uppfattningen att förtroendevalda och allmänhet ska ges möjlighet att följa utvecklingen inom förskolan i stadsdelen, men menar att denna möjlighet redan ges inom ramen för stadens integrerade ledningssystem.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Diarienummer 100-515/2009
Stadsdelsnämnden godkänner redovisade omslutningsförändringar.
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med 0,2 mnkr för att slutföra perennplantering i Vasaparken.
Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt tertialrapport 2.
Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet. Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från Socialdemokraterna. Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 september 2009.
Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Godkänna att-satserna 1 och 2.
Därutöver anföra följande:
Vänsterpartiet har under högeralliansens styre alltid hänvisat till vilketresultat som skulle ha uppnåtts om förvaltningen följt Vänsterpartiets budget. Detsamma gäller även nu vid godkännande av tertialrapport 2.
I rapporten redovisas ”underskott för stöd och service till personer med funktionsnedsättning med 9,9 mnkr och ekonomiskt bistånd med 4,0 mnkr. Förvaltningen arbetar intensivt med att minska dessa underskott.” Vänsterpartiet hade uppskattat om förvaltningen redovisat hur underskottet ska minskas.
Vi upprepar vårt krav om en redovisning om varför sjukfrånvaron är hög och hur människorna bakom siffrorna stöds och rehabiliteras.
Särskilda uttalanden Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
I tertialrapporten framgår det att de 20 praktikplatser som stadsdelen ställt till förfogande inte använts. Det framstår som besynnerligt med tanke den ökande arbetslösheten och de ökande utbetalningarna av försörjningsstöd. I tidigare rapporter till stadsdelsnämnden har det framkommit att Jobbtorgen inte når sina mål. Då framstår det som ännu mer tveksamt att inte låta de praktikplatser som förvaltningen ordnat komma Jobbtorgens klienter till del. En arbetslinje värd namnet förutsätter bland annat goda resurser till omställning, omskolning och praktik. Men naturligtvis även att de resurser som finns faktiskt används.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Tertialrapport 2 utgör ett viktigt underlag vid kommunfullmäktiges budgetarbete. Därför är det angeläget att redovisningarna i rapporteninte uppfattas som skönmålningar av läget. Vi kan konstatera att de delar av verksamheten som redan tidigare hade underskott i sin budget fortfarande går med underskott. Så är posterna för försörjningsstöd och stöd och service till personer med funktionsnedsättning.
Det är allvarligt när en lagstadgad service som försörjningsstöd går med underskott. Det borde göras en rimlig och realistisk budget från början så att man inte hamnar i den situation som nu uppstått. Ett nollresultat i rapportens totala kalkyler låter visserligen bra, men det lyfts inte upp att det konstlade nollresultatet uppnås genom att man tar från vissa verksamheters budget för att täcka underkotten i andra och att detta förmodligen sker på bekostnad av verksamheternas kvalitet. Att det inte finns några marginaler är oroväckande. Oförutsedda kostnader kan komma enbart om det uppstår stora vårdbehov hos en enda av stadsdelensinvånare eller flera blir beroende av försörjningsstöd, vilket i sig är en följd av strama budgetramar och att flera personer utförsäkrats från försäkringskassan. Stöd och service till personer med funktionsnedsättning har ett kraftigt underskott, vilket beror på två personer med stort vårdbehov efter olycksfall (s. 29).
Underskottet i posten försörjningsstöd kan inte bara skyllas på att det är ekonomisk kris med negativa effekter på arbetsmarknaden. Det beror också på ovan nämnda utförsäkringar samt ett feltänk i arbetslinjen och en brådska vid införandet av Jobbtorgen. Jobbtorgen fungerar uppenbarligen inte ens i det närmaste som de var tänkta. De som står längst från arbetsmarknaden tas inte emot av Jobbtorget och förmodligen är det inte realistiskt att alla skall kunna försörja sig genom arbete, vilket är en grundbult i majoritetens arbetslinje. Dessa människor, som ofta har någon form av psykosocial problematik, bör ges andra former av stöd.
Jobbtorgen ges uppenbarligen inte heller resurser som motsvarar behovet. Att Norrmalm har haft praktikplatser som inte besatts trots att det finns mängder med människor utan arbete visar att marginalerna är för små och att Jobbtorgen inte har resurser nog att fullgöra sitt arbete. Eller är det en kombination av en underfinansierad verksamhet och fel sätt att arbeta för att nå dem som behöver stöd?
Det är iögonfallande att i rapporten medger man att målen inte uppfylls i de poster som visar uppenbart och graverande underskott, medan i andra poster anges nästan regelmässigt som antingen målen är helt uppfyllda eller delvis uppfyllda. Vid närmare granskning ser man att så är inte fallet och resultatet ger intryck av att vara friserat. Som exempel kan man nämna hantering av korttidsvikarier. På sidan 22 anges att ”Andelen timanställda i personalgrupperna ska minska”. Det låter ju bra. Man får intryck av att de ska få tryggare anställningsformer, men tittar man på sidan 27 förstår man att det i själva verket är anställningsstopp för vikarier, utan en samtidig förstärkning av vårdpersonalen med flera anställda. Det är då inte konstigt att det blir svårt att minska sjukfrånvaron bland personalen.
Alltför många mål anges som uppfyllda med grön markering, trots att man inte redovisar utfallet under perioden eller anger prognosen för hela året. Då har man inte någonting att jämföra med, inte heller kan man skriva ”målet är helt uppfyllt”. Som exempel kan vi ta på sida 20, ”Andelen nöjda omsorgstagare (äldreomsorg) som markeras grönt, d.v.s. målet är helt uppfyllt. Hur kan man påstå att kommunfullmäktiges mål på 79 % är uppfyllt utan att relatera till periodens utfall och helårsprognos?
Vi undrar också vad man har för planer för att förbättra resultatet vad gäller "Antal storkök eller storhushåll som sorterar ut matavfall för biologisk behandling". Om detta nämns inget. Det vore också värdefullt att beskriva problemet så att man kan försöka åtgärda det.
Vi är emot avknoppningar som dessutom genomförs på osäkra juridiska grunder eller i vissa fall är totalt lagvidriga. Vi är också emot nedläggning av servicehusen innan ett beslut i regeringen har tagits.
___________________________
Diarienummer 300-226/2009
Stadsdelsnämnden hemställer till kommunstyrelsen om att en ändring görs i stadens allmänna lokala ordningsföreskrifter om att hundar inte får vistas i Spökparken.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 september 2009.
Spökparken är en offentlig park som förvaltas av Norrmalms stadsdelsnämnd. Parken utgör ett byggnadsminne och ska skötas enligt särskilda skyddsföreskrifter som upprättats av länsstyrelsen. Förvaltningen har i samarbete med Stadsmuseet, länsstyrelsen och fastighetsägarna i kvarteret under 2007 tagit fram ett vårdprogram för utveckling och skötsel av parken. Under 2008 påbörjades en upprustning av parken enligt vårdprogrammet.
I mars 2009 inkom länsstyrelsen med en skrivelse till förvaltningen angående det hårda slitage parken utsätts för p.g.a. de många hundar som vistas där. Länsstyrelsen anser att det är angeläget att vidta åtgärder för att förhindra fortsatt slitage. Förvaltningen delar länsstyrelsens uppfattning och anser att hundförbud ska införas i parken.
Diarienummer 504-494/2009
Stadsdelsnämnden ansöker, tillsammans med stadsdelsnämnderna Kungsholmen och Östermalm, om 1350000 kronor i utvecklingsmedel från Sveriges Kommuner och Landsting för genomförande av projektet ”Spelar kön någon roll för hur mycket socialbidrag jag beviljas?”
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 augusti 2009.
Ansökan avser ett jämställdhetsprojekt som planeras omfatta all personal inom den för stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm gemensamma försörjningsstödsenheten. Syftet med projektet är att utifrån ett jämställdhetsperspektiv kvalitetssäkra all verksamhet inom enheten. Arbetet ska bedrivas genom utbildning, kartläggning och processhandledning och med utgångspunkt från en medborgares första kontakt med enheten och vidare genom hela handläggningsförfarandet. Fokus kommer att läggas på ökade kunskaper i bemötande.
Diarienummer 000-55/2009
Delegationsbestämmelserna förtydligas i enlighet med förvaltningens förslag.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 september 2009.
Särskilt uttalande
Miljöpartiet har tidigare motsatt sig beslutet om delegering av nämndens verksamhet som berör ekonomiskt bistånd. Vi anser fortfarande att det var ett fel beslut att stadsdelsnämnden i Norrmalm avhänder sig rätten att avgöra vilka av de sökande från Norrmalm som är berättigade till ekonomiskt bistånd. För oss väger närhetsprincipen tyngre än eventuella ekonomiska/tidsmässiga vinster genom en delegation. Därmed reserverar vi oss mot alla slags följdbeslut som legitimerar ett tidigare fattat fel beslut.
Diarienummer 006-425/2009
Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet. Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 juli 2009.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till ny skollag. Utgångspunkten för förslaget är att presentera en tydlig och enkel struktur, som i så stor utsträckning som möjligt är gemensam för alla skol- och verksamhetsformer och alla huvudmän.
Förvaltningen är positiv till att det kommunala och fristående skolväsendet i så stor utsträckning som möjligt ska ha en gemensam reglering och att förskolan blir en egen skolform som regleras på samma sätt som det övriga skolväsendet. Vidare är förvaltningen positiv till förslagets skrivningar om att barngrupperna ska ha en lämplig sammansättning och storlek och att det är kommunerna som utifrån lokala förhållanden avgör vilken gruppstorlek och personaltäthet som är den lämpligaste. Förslaget om bestämmelser gällande modersmål i förskolan är bra och ligger i linje med det utvecklingsarbete som pågår i Norrmalms förskolor. Förvaltningen är däremot tveksam till förslaget att ta bort kravet på obligatorisk kvalitetsredovisning.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade, med stöd av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat överlämna remissen utan eget ställningstagande.
Miljöpartiet ställer sig positiv till att förskolan föreslås bli en egen skolform, att fristående skolor och förskolor ska bli en del av skol-väsendet och friskolorna ska rätta sig efter samma regelverk som kommunala skolor. Det är också positivt att Skolinspektionen ges möjlighet till skarpare sanktioner mot de huvudmän som missköter sig, att det införs rättigheter för den elev som behöver stöd och hjälp, att tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator inom elevhälsan säkras, liksom tillgång till studie- och yrkesvägledning och skolbibliotek. Dessutom är det bra att flexibel skolstart och omprövning av betyg inte avfärdats utan utreds vidare.På vägen till en individualiserad skola där alla elever får möjlighet att nå sin fulla potential hade det också behövts bättre och mer långtgående förslag på fortsatta försök om slopad timplan. Vi vill att timplanen avskaffas och ersätts med ett regelverk motsvarande det som gäller för de skolor som deltar i timplaneförsöket. Vi motsätter oss att det inte ska vara möjligt att komplettera sina betyg på Komvux för att exempelvis ha möjlighet att gå vidare till studier eller arbete. Detta kommer att leda till att elever som presterar sämre kan sträva efter streck eller IG och därmed en möjlighet att läsa upp betygen, istället för ett G som aldrig kan förbättras. Det är, precis som idén med meritpoäng i vissa ämnen, något som får ej önskade konsekvenser. Möjligheten att bevilja undantag fråntvånget att sätta betyg borde även gälla kommunala skolor. Det är bra att rätten till utbildning stärks. Men rätten till utbildning är tredelad. Rätten till utbildning, rätten i utbildning och rätten genom utbildning. Förslaget till skollag missar de två senare delarna. Den borgerliga skolpolitiken har tydligt flyttat eleven till periferin och istället satt ämnet i centrum. Elevcentrerat lärande har ersatts med lärarcentrerad undervisning. Bristande resultat ska lösas med mer betyg och framförallt fler betygssteg. Men märkligt nog utan tydliga kriterier för alla betygssteg. Betygen ersätter samtal och förståelse för det egna lärandet. Detta är tydliga steg som gör att initiativkraft och engagemang försvinner från lärandet och elevernas utveckling. Det saknas också en strategi för ökad modersmålsundervisning. Det bör vara en rättighet också i förskolan och såväl i enskilda ämnen som i studiehandledningen. Vidare att staten föreslår detaljstyrning av skolmaten och simundervisningen men inte förmår avveckla timplanerna och skjuter upp frågan om flexibel skolstart är olycksbådande. Skollagen tenderar också att utmåla skolan som en egen värld, vilket är farligt. Så klart ska rådande diskrimineringslagar ange vad som är kränkande också i en skola och arbetsmiljölagen gälla när det kommer till arbetsmiljöfrågor. På samma sätt som Europakonventionen eller Barnkonventionen gäller också på skolans område. Det behövs inte särskilda skrivelser om det här utan hänvisning går alldeles utmärkt. Skolan har två uppdrag; ett socialt och ett kunskapsuppdrag. Dessa är nära sammanflätade och beror på varandra för att kunna nås fullt ut. En meningsfull, begriplig och hanterbar skola är nödvändig för att detta ska hända.
______________________________
Diarienummer 006-406/2009
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet. Tjänstgörande ersättaren Agneta Isacsson (FP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 augusti 2009.
Stadsledningskontoret har tagit fram ett förslag till inrättande av trygghetsboende. Boendeformen innebär att de boende ska ha tillgång till trygghetslarm, gemensamma personalresurser, gemensamhetslokal samt möjlighet till gemensamma måltider.
Förvaltningen är positiv till att trygghetsboenden inrättas och att därmed fler boenden kan erbjudas utan att det krävs biståndsbeslut.
Av förslaget framgår inte närmare hur gemensamma måltider och aktiviteter ska organiseras eller hur mycket personal som ska finnas. Det framgår heller inte klart på vilket sätt stadens trygghetsboenden kommer att skilja sig från seniorboenden. Förvaltningen efterlyser en närmare precisering av vad som ska erbjudas inom ramen för ett trygghetsboende.
Omvandlingen av servicehus till trygghetsboende kan medföra kostnader för stadsdelsnämnderna, särskilt i de fall de boende måste evakueras. Förvaltningen anser att stadsdelsnämnderna ska kompenseras för de kostnader som uppstår i samband med evakuering och ombyggnation.
Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Reservationer
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
I huvudsak bifalla förvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsledningskontorets skrivelse ger inget svar på hur en omvandling av servicehus till trygghetsboende ger ett bättre utbud av lämpliga boenden för äldre i staden.
I kommunstyrelsens remissvar på äldreboendedelegationens betänkande ”Bo bra hela livet” hävdar äldreborgarrådet Ewa Samuelsson:
”Innan servicehus kan omdefinieras och omvandlas krävs noggranna bedömningar av behov och efterfrågan i stadsdelsnämnden och äldreomsorgsregionen men framför allt i hela staden.
…Om Stockholms stad på sikt fullt ut omdefinierar servicehusen enligt äldreboendelegationens förslag och den väntade nya lagstiftningen, måste trygghetsboendena och de kvarvarande servicehusens uppgift och funktion, liksom efterfrågebilden och ekonomin i de olika boendeformerna, noga utvärderas och följas upp innan så sker.”
Av stadsledningskontorets skrivelse framgår inte hur man tagit hänsyn till borgarrådets krav på noggranna bedömningar av behov och efterfrågan på Norrmalm och i staden som helhet, innan servicehus omdefinieras och omvandlas. För Norrmalms del gäller det konkret den framtida utvecklingen av det f.d. servicehuset Väduren.
Stadsledningskontoret föreslår att personal ska finnas för att ordna samvaro och gemensamma aktiviteter och att den enskilde pensionären själv ska betala för gemensamma personalresurser. De gemensamma resurserna av lokal och personal bör enligt vår uppfattning bekostas med skattemedel så att den enskilde äldre inte begränsas i sina val.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Tillsvidare avvakta med ställningstagande till omdaningar av servicehusen.
Förorda att eventuellt inrättandet av trygghetsboende föregås av en ordentlig redovisning av de ekonomiska och kvalitetsmässiga konsekvenserna.
Tillsätta en blocköverskridande planeringsgrupp – en äldrebostadsgrupp.
Remissen ger inget svar på vilka fördelarna med att lägga ned servicehusen och ersätta dem med trygghetsboende är. Vi får heller inget svar på om en upprustning av de befintliga servicehusen kombinerad med mindre restriktiv behovsprövning skulle kunna fungera bättre än ombildningar som vi inte vet vad det innebär. Det verkar som majoriteten har bestämt sig för att ”förändra” och kör hårt med denna förändring utan vare sig planering eller konsekvensbeskrivningar. Det mest allvarliga är att denna förändring redan har smygstartat, innan något formellt beslut har fattats. Nedläggningen av Vädurens servicehus är ett exempel på detta. En mycket dåligt planerad flyttning av de boende har vad gäller Väduren genomförts för att påskynda ”förändringen”.
Den 29 okt. 2006, strax efter valet, skrev äldreborgarrådet Ewa Samuelsson: ”Stockholm stoppar omvandling av servicehus”. Men trots det fortsätter nu den borgerligt styrda alliansen omvandlingarna med lika stor dignitet.
En skrivelse från socialdemokrater, hösten 2008, till Stockholms äldrenämnd tog upp en viktig fråga, nämligen den att det avvecklades för många platser inom vård- och omsorgsboenden. Samt att det borde tillsättas en blocköverskridande planeringsgrupp – en äldrebostadsgrupp. Vänsterpartiet och miljöpartiet ställde sig bakom detta. Men majoriteten avslog skrivelsen. Detta trots att de själva i opposition har krävt att stoppa den planlösa nedläggningen av servicehusen.
I detta sammanhang är det anmärkningsvärt att läsa vad äldreborgarrådet sa strax efter valet. I kommunstyrelsens remissvar på äldreboendedelegationens slutbetänkande (april 2009) skriver äldreborgarrådet Ewa Samuelsson:
”…Innan servicehus kan omdefinieras och omvandlas krävs noggranna bedömningar av behov och efterfrågan i stadsdelsnämnden och äldreomsorgsregionen men framför allt i hela staden.
…Om Stockholms stad på sikt fullt ut omdefinierar servicehusen enligt äldreboendelegationens förslag och den väntade nya lagstiftningen, måste trygghetsboendena och de kvarvarande servicehusens uppgift och funktion, liksom efterfrågebilden och ekonomin i de olika boendeformerna, noga utvärderas och följas upp innan så sker. …”
Stadsledningskontorets remiss bär inga som helst spår av äldreborgarrådets krav på noggranna bedömningar av behov i stadsdelsnämnder och hela staden innan servicehus omdefinieras och omvandlas, vilket vi finner märkligt. Den brådska som ärendet speglar saknar rimlig förklaring.
Äldreborgarrådets uttalanden och hennes politiska handlande är diametralt motsatta. Vi står gärna bakom borgarrådets uttalande, men inte hennes agerande.
”Inrättande av tryghetsboende i Stockholms stad – remiss från kommunstyrelsen” DNR: 006-406/2009
Rådet anser att inrättande av trygghetsboende under vissa förutsättningar är bra och kan bli ett bra tillskott till de boendeformer som står äldre människor tillbuds, men får inte vara en förevändning att avveckla servicehusen. Rådet understryker att de flesta äldre bor kvar i sina ordinarie lägenheter och därför bör tillgänglighets och trygghetsfrågor vara av högsta prioritet.
Utifrån kommunens befogenhet att inrätta trygghetsbostäder menar rådet att det är rimligt att Stockholm borde vänta med inrättande av trygghetsboende till dess att riksdagen fattat beslut i frågan.
Rådet menar också att det är mycket angeläget att fundera över hur kostnader, finansiering och personalfrågor skall hanteras i ett kommande tryggetsboende – något som inte redovisas i ärendet.
Rådet reagerar mot att det i skrivelsen i förbigående nämns att de så kallade seniorboende ska jämställas med privata bostadsrättföreningar och erbjudas till personer från 55 år, utifrån motiveringen att den höga åldern på seniorboenden i dag i vissa fall påverkar möjligheterna till gemensamma aktiviteter som passar de boende.
Rådet anser också att servicehus skall finnas kvar i viss utsträckning. Detta för att kunna ge de äldre ett säkert boende, om de inte klarar sin livssituation i normalt boende.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Delvis godkänna förvaltningen förslag till remissyttrande.
Vänsterpartiet delar pensionärsrådets synpunkter angående trygghetsboende enligt nedan:
”anser att inrättande av trygghetsboende under vissa förutsättningar är bra och kan bli ett bra tillskott till de boendeformer som står äldre människor tillbuds, men får inte vara en förevändning att avveckla servicehusen. Rådet understryker att de flesta äldre bor kvar i sina ordinarie lägenheter och därför bör tillgänglighets- och trygghetsfrågor vara av högsta prioritet.
Utifrån kommunens befogenhet att inrätta trygghetsbostäder menar rådet att det är rimligt att Stockholm borde vänta med inrättande av trygghetsboende till dess att riksdagen fattat beslut i frågan”.
Tjänstgörande ersättaren Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
Införandet av trygghetsboende kan fylla en viktig funktion och innebära ökad valfrihet och fler nyanser i Stockholms äldreboenden. Staden har redan fattat beslut om omvandling av vissa servicehus till trygghetsboenden bl.a. Väduren inom Norrmalm.
Det är viktigt att ta tillvara erfarenheterna och göra noggranna utvärderingar innan beslut om ytterligare omvandlingar tas.
Diarienummer 006-388/2009
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en skrivelse från gruppledaren Emilia Hagberg (MP) om att inte ”städa bort” gatulivet. I skrivelsen framhålls en händelse där en gatumusikant står åtalad för att ha lockat för många åhörare. Med anledning av detta föreslås bl.a. att kommunstyrelsen ska besluta att ordningsstadgan ses över så att olika intressen kan samsas och att staden ska ha en generös inställning till spontant gatuliv.
Förvaltningen delar inställningen att Stockholm ska vara en levande stad med plats för möten och kulturutövning, men kan inte se att stadens lokala ordningsföreskrifter skulle hindra gatumusikanter från att uppträda på offentlig plats.
Förvaltningens positiva svar till skrivelsens andemening står mot att förvaltningen inte anser att gällande ordningsföreskrifter står i konflikt med ett rikt varierat och tillgängligt kulturliv. Därmed, menar man att det inte behövs några åtgärder.
Norrmalms stadsdelsförvaltning med sin lokalkännedom av de centrala delarna i Stockholm kunde ändå peka ut några lämpliga stråk som skulle kunna planeras för olika kulturaktiviteter. Detta inte minst för att vara polisen behjälplig vid tillståndsgivningar.
Det handlar om att ge Stockholm attraktivitet och ett intressant liv och innehåll. I det arbetet kan och bör alla nämnder och bolag bidra.
Diarienummer 006-460/2009
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2009.
Grön IT handlar både om att använda informationsteknik för att minska den egna organisationens miljöpåverkan inom de verksamhetsområden som IT stöder eller kan stödja och om att minska energiförbrukning och miljöpåverkan för IT-sektorn i sig. Förslaget till Grön IT-strategi för Stockholms stad tar, med utgångspunkt från Stockholms miljöprogram, upp ett antal områden och där IT kan användas som miljöteknik.
Förvaltningen är positiv till förslaget men kan se att det finns risk för att alltför många strategier och styrdokument, inom i huvudsak ett och samma område, skapar en otydlighet och snarare uppfattas som en belastning än en hjälp i det dagliga arbetet. Förvaltningen föreslår därför att frågan om vilka miljöeffekter som kan uppnås genom att på ett effektivt sätt använda IT inarbetas i miljöprogrammet.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Bifalla kommunstyrelsens förslag till beslut.
Ge förvaltningen i uppdrag att redan nu peka ut lämpliga lokaler och objekt för att tillämpa ”miljösmarta lösningar” i sina verksamheter.
Vi välkomnar kommunstyrelsens förslag till ”Grön IT-strategi för Stockholm”. Ambitionen att IT-miljön ska vara tillgänglig och stabil är bra. Även om de enskilda förvaltningarna redan nu jobbar med delar av de åtgärderna som finns i kommunstyrelsens förslag till ”Grön IT-strategi” anser vi att en konkretisering och standardisering av åtgärderna bidrar till att uppföljningen av de olika förvaltningarnas arbete blir både enklare och effektivare. En övergripande ”Grön IT-strategi” kan även bidra till likhet mellan olika förvaltningarnas hantering av frågan.
Den nya tekniken ska utnyttjas för att utveckla stadens verksamheter, spara resurser och ge underlag för god miljöhushållning. Rekommendationerna och åtgärdsförslagen i slutet av dokumentet är bra och bör realiseras.
Vi finner också kommunstyrelsens förslag till pilotprojekt för ”miljösmart byggande” är - även om det är långtifrån tillräckligt - intressant och förvaltningen bör komma med förslag till någon/några lokaler, där man kan tillämpa åtgärder för ”miljösmart byggande”.
Det finns dock ännu mycket att åtgärda. ILS-systemet måste bli bättre när det gäller inrapportering av miljödata för att uppfylla verksamhets- och miljömål. Att SLK, som inte besitter kompetensen på miljöområdet, fick ta över ansvaret för Miljöprogrammet är ett problem och visar på en låg ambitionsnivå. Föreslagna pilotprojekt är i det närmaste av ”fjantig” karaktär och slår in öppna dörrar eller har marginell miljönytta. EU-direktiv kommer att reglera passivhusstandard för all nybyggnation inom loppet av något/ några år. Större miljönytta vore om handläggare på förvaltningar hade fungerande kartunderlag, GIS-kartor som de facto innehöll det kunskapsunderlag som finns i staden idag. Detta fungerar fortfarande inte tillfredsställande.
I övrigt kan bara sägas att ”Vision 2030” är ett tämligen hopplöst tillväxtfixerat dokument med stora brister och som inte borde utgöra underlag för stadens framtida utveckling.
Protokollet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 14 september 2009 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga protokollet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 9 september 2009 anmäldes.
Ärendet läggs till handlingarna.
Följande beslut anmäldes:
Av stadsdelsdirektöre Christina Rapp Lundahl tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd.
Serveringsställe Beslutsdatum Diarienummer
Moda Café 2009-06-17 507-385/2009
Spelbomskan 2009-07-17 507-369/2009
Restaurang Momo 2009-06-29 507-393/2009
Restaurang Buco Nero 2009-06-29 507-405/2009
Restaurang B.A.R. 2009-08-03 507-423/2009
Thelins konditori 2009-08-04 507-443/2009
Restaurang Hälsingborg 2009-08-04 507-440/2009
Kofi 2009-08-04 507-434/2009
Mongolian Steakhouse 2009-08-04 507-433/2009
Jimmy´s Steakhouse 2009-09-02 507-469/2009
Av utredningssekreterare Monica Fredriksson avgivna yttranden över ansökningar om spel på värdeautomater.
Spelställe Beslutsdatum Diarienummer
O´Learys 2009-09-01 503-507/2009
Klara Mat & Bar 2009-09-01 503-508/2009
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Följande handlingar anmäldes:
Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Attendo Care AB att bedriva enskild verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Diarienummer 602-441/2009.
Skrivelse från RSMH Stockholms län – IFS Stockholm angående ersättningssystem inom socialpsykiatrin. Diarienummer 001-505/2009.
Stadsdelsförvaltningens svar på skrivelse från PRO Norrmalm angående verksamhetsbidrag. Diarienummer 001-390/2009.
Diarieförda handlingar under perioden 12 augusti – 8 september 2009.
Övriga frågor
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående gatuprostitution. Diarienummer 599-572/2009.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående hemlöshet. Diarienummer 599-570/2009.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde en skrivelse angående trygghetslarm. Diarienummer 699-569/2009.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) undrade om stadsdelsnämnden kommer att få någon redovisning av resultatet av den medborgarundersökning som genomförts vad gäller stadsmiljön.
Resultatet av undersökningen finns i form av ett bildspel, som kommer att skickas ut till ledamöter och ersättare i nämnden.
· Ledamoten Hans Enroth (V) uppgav att Tertialrapport 2 inte kommit honom tillhanda förrän två dagar innan sammanträdet, vilket han inte anser är acceptabelt. Han har själv inte möjlighet att ta emot handlingar via dator och vill därför att de handlingar, som skickas ut efter ordinarie utskick, ska budas.
· Nämndsekreteraren informerade om en inbjudan från Polismyndigheten i Stockholms län och Preventionscentrum Stockholm till en konferens ”En dag med goda råd”. Konferensen är kostnadsfri.