Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-09-30
Barn och ungdomResultaten av Stockholmsenkäten och det förebyggande arbetet med ungdomar Läs mer... i stadsdelen presenteras av Silvio Rossi, chef för fält- och fritidsenheten och Désirée Söderquist, samordnare för det drog- och brottsförebyggande arbetet.
Désirée Söderquist, företrädare för fält- och fritidsenheten, presenterade resultatet av Stockholmsenkäten 2010. Enkätundersökningen genomförs vartannat år och riktar sig till ungdomar i årskurs 9 och i gymnasieskolans år 2. Sammanlagt har 26000 ungdomar i Stockholms län deltagit i årets undersökning, varav 11000 i Stockholms stad. Resultatet av undersökningen visar att de allra flesta mår bra och tycker att det är ”härligt att leva”. Mellan 90 % och 94 % trivs också bra i skolan.
Vad gäller länet som helhet har andelen ungdomar som röker minskat något. Däremot är det fler som någon gång prövat narkotika. Alkoholkonsumtionen har minskat i de flesta av länets kommuner. Ungdomar i innerstaden dricker dock mer än ungdomar i andra områden.
Förvaltningen kommer att göra en närmare analys av enkätresultaten för att försöka identifiera s.k. riskfaktorer. Désirée Söderquist framhöll vikten av förebyggande insatser och informerade bl.a. om att förvaltningen åter igen kommer att ordna ett informationsmöte om narkotika, riktat till tonårsföräldrar.
Cecilia Ekstrand och Kerstin Nordenbrand, ordförande resp. vice ordförande i Rädda Barnens lokalförening Stockholms innerstad, informerade om den enkätundersökning, ”Ung röst 2010”, som Rädda Barnen genomfört i länet bland ungdomar i grundskolans årskurs 6 och 8 samt i gymnasieskolans år 1. Syftet med undersökningen har varit att belysa hur ungdomar ser på sin situation och vilka förväntningar de har på politiker.
Cecilia Ekstrand och Kerstin Nordenbrand betonade hur viktigt det är att ungdomar får göra sig hörda och påpekade att Norrmalm saknar ungdomsråd.
Frågor och synpunkter från allmänheten
En mötesdeltagare tog upp frågan om omstruktureringen av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende och undrade bl.a. hur många servicehuslägenheter som finns inom boendet och hur många av dessa som berörs av den planerade omstruktureringen.
Mot bakgrund av frågor från en mötesdeltagare angående Vasens vård- och omsorgsboende redogjorde förvaltningen för formerna för den fortsatta uppföljningen av verksamheten. Stadsdelsdirektören påpekade att beslut om eventuell avtalsförlängning fattas av staden centralt men att hon förutsätter att nämndens uppfattning kommer att väga tungt.
Louise Lindström, ordförande i Norrmalms handikappråd, poängterade vikten av att i olika sammanhang beakta frågan om tillgänglighet.
____________________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 5 oktober 2010.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 26 augusti 2010 justerats den 1 september.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna med förslag om att vitalisera den lokala demokratin genom att förnya nämndens arbetssätt.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde en skrivelse där hon undrar hur oberoende konsultföretaget PricewaterhouseCoopers/Komrev, som granskat Vasens vård- och omsorgeboende, är.
Ersättaren Cecilia Önfelt (C) anmälde en skrivelse om att begära att Storstockholms Lokaltrafik ökar turtätheten på busslinje 69.
Dagordningen fastställdes.
________________________________
Diarienummer 1.2.4.-481/2010
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Ett förslag om att rusta upp minigolfbanan och förbättra belysningen vid idrottsplanen i Vasaparken anmäldes.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
_______________________________
Diarienummer 1.2.4.-412/2010
1. Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Medborgarförslaget överlämnas till trafikkontoret.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 september 2010.
Gail Ramsay har inkommit med ett medborgarförslag om att minska kaninbeståndet i Stockholm utan djurplågeri. Förslagsställaren föreslår att staden istället för att skjuta kaniner i stadens parker skulle utfodra dessa med preventivmedel för att decimera kaninbeståndet.
Förvaltningen anser att den föreslagna metoden inte är lämplig och att den inte kräver någon ytterligare utredning.
Särskilt uttalande
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Trots flera frågetecken i tjänsteutlåtandet är det lämpligt att invänta svaret från Trafikkontoret som har ansvar för viltvård och skadedjursbekämpning.
Diarienummer 1.2.-474/2010
1. Tertialrapporten godkänns.
2. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för att täcka ökade kostnader under maj och juni, om 0,4 mnkr, för två nya privat etablerade gruppbostäder.
3. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 3,5 mnkr för projektet nyckelfri hemtjänst.
4. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 0,7 mnkr för att utveckla IT inom förskolan.
5. Stadsdelsnämnden godkänner omdisponeringar av parkinvesteringar inom budgetram.
6. Stadsdelsnämnden redovisar omslutningsförändringar med 5,3 mnkr.
7. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 september 2010.
Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från Socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Godkänna rapporten med undantag av avsnittet ”sammanfattande analys”, ss. 3-5.
2. Därutöver anföra följande:
Tertialrapporternas format är till stor del styrt av kommunfullmäktiges beslut. Att redovisningen är svårbegriplig är därför svårt att helt och hållet undvika.
Den inledande sammanfattningen får antas innehålla relevanta fakta ur materialet, och lyfta fram de områden där avvikelser gentemot uppsatta mål är uppseendeväckande. På två lätt kontrollerbara punkter uppfylls inte detta.
Vad gäller barnomsorg framgår på sidan 20 att andelen nöjda föräldrar vad avser trygg och säker miljö ligger under stadens genomsnitt i en nyligen genomförd enkät. I sammanfattningen anges att Norrmalm ligger högst när det gäller trygghet i samma enkät.
Under tertialet har nämnden uppmärksammat utomordentligt stora brister vid äldreboendet Vasen, och vidtagit åtgärder i form av avdrag på ersättning och vite. Såväl brister som åtgärder saknar motstycke under mandatperioden. Detta beskrivs i sammanfattningen som att förvaltningen stärker uppföljningsarbetet.
Tertialrapporten är inte ett dokument som ska dölja den faktiska utvecklingen. Eftersom sammanfattningen på åtminstone två punkter uppenbarligen gör detta, bör den inte godkännas.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Godkänna att-satserna 2-6 i förvaltningens förslag till tertialrapport 2/2010.
Uppföljningen av driftbudgeten för 2010 innebär en årsprognos med 0 avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. Prognosen redovisar ett överskott inom fritidsverksamheten med 4,2 mnkr och inom förskolan med 0,2 mnkr. De största underskotten återfinns inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning och inom äldreomsorgen.
Det betyder att högeralliansen budgeterat för lite pengar till äldreomsorg och till stöd till personer med funktionsnedsättning. Man tar pengar avsedda för barn och ungdom för att täcka underskott inom bland annat äldreomsorgen. Det är inte första gången som högeralliansens tar pengar från barn och unga som får täcka andra utgifter.
Vänsterpartiets synpunkter på tertialrapportens sammanfattande analys.
Utförsäljning av allmännyttans bostäder och ett i övrigt hysteriskt privatiserande av egen verksamhet inom stadsdelen tycks vara målet för högeralliansens politik. Detta redovisas med många superlativer i sammanfattningen.
Analysen börjar med mantrat ”jobb i stället för bidrag”. Förvaltningen säger att målet inte har uppnåtts beroende på lågkonjunkturen. Det är inte hela sanningen. Åtstramningspolitiken i egna verksamheter och vinstgirigheten inom privata företag medför att människor avskedas. Vänsterpartiet förordar inte bidrag som sådana, men vi står för ett solidariskt stöd till dem som hamnat utan jobb på grund av sjukdom, funktionsnedsättningar och arbetslöshet. Vi kan också konstatera att högeralliansen ger bidrag i form av vårdnadsbidrag och företagsbidrag. Man ger också bidrag för hushållsnära tjänster från skattebetalarna till välbeställda. För att inga jobb ska försvinna kan självklart rika hushåll anlita pigor och betala dem med ”vita” pengar. Då försvinner svartjobben. Vänsterpartiet vill skapa jobb inom den offentliga sektorn till glädje för alla som bor i staden.
Vi applåderar inte heller nämndens bidrag till delmålet Stockholm stad ska bli norra Europas mest företagsvänliga stad genom privatisering av den kommunala verksamheten.
Att Stockholmarna ska uppleva ett rikt, varierat och tillgängligt kultur och idrottsliv tycker vi är oerhört väsentligt. Det är därför vi säger nej till gallerior och ja till idrottsverksamhet för främst barn och unga. Den förra majoriteten på Norrmalm var den som initierade och påbörjade verksamheten i Vasaparken. Vi säger och har sagt att Vasastan med bl.a. Stadsbiblioteket, Dansinstitutet, teatrar och museum ska bli Stockholms kulturcentrum med många offentliga rum.
Att satsa resurser på Norrmalm vad gäller en ren, vacker och trygg stad skulle kunna vara ett tilltalande projekt om Stockholm stad hade obegränsat med pengar. Som det nu ser ut är Vasastan en av de mest trygga stadsdelarna och i solidaritetens namn bör brottsförebyggande åtgärder ske i andra stadsdelar.
Vidare görs en analys om hur kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras.
Det handlar inte om valfrihet och mångfald. Valfriheten för dem som önskar kommunalt stöd och kommunala tjänster är snart totalt utesluten.
Vi anser vidare att Norrmalms förskolor ska ha förskollärare och barnskötare med bra utbildning och kunskap om genuspedagogiken. Personaltätheten ska öka. Ambitionen är att i första hand ha fasta vikarier med tillsvidareanställning på enheterna. Dagisgruppernas storlek ska minska till den nivå som gällde innan högeralliansens maktövertagande år 2007.
Högeralliansen säger att staden ska vara en attraktiv arbetsgivare. Detär givet att staden ska vara en bra arbetsgivare och erbjuda tillsvidareanställningar. De anställda ska uppleva en trygg arbetsmiljö. Medarbetarna ska ha stort inflytande över sin arbetssituation. Vår ambition är att successivt förkorta arbetstiden för stadens anställda. Vår vision är 6 timmars arbetsdag med oförändrad lön. Vi vet att staden och dess invånare inte saknar pengar. Vårt motto är att vi solidariskt ska dela på jobb och pengar.
Förvaltningen prognostiserar en budget i balans. Det är inte bara siffrorna som ska vara i balans. Vänsterpartiet vill att Norrmalms stadsdel ska varai balans. Det vill säga att alla som bor i stadsdelen ska få del av den rikedom som vår stad har att bjuda.
Särskilt uttalandeLedamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
I tertialrapport 2 redovisas en budget i någorlunda balans. Detta tack vare medelöverföring från verksamheter som går med överskott till de som visar underskott, främst äldreomsorgen (-3,8 mnkr) och service till personer med funktionsnedsättning (-3,5 mnkr), beställarenheten för vuxna (-4,7mnkr), ekonomiskt bistånd (-0,7 mnkr) m.m. Dessa verksamheter hade de senaste åren visat ständigt underskott vilket borde föranleda en bättre budgetering från början för att täcka de faktiska kostnaderna, utan att behöva flytta över medel som anslogs för annat syfte, t.ex. från förskoleverksamheten, fritid, kultur och liknande. Man undrar om dessa verksamheter inte behöver det uppkomna överskottet för att utveckla sig? Hur kommer det sig överhuvudtaget att överskott inom barn- och ungdomsverksamheten uppkommer? Borde man inte ha en högre ambitionsnivå för verksamheter som berör barn och ungdomar och använda de anslagen fullt ut, istället för att använda dem för att täcka andra verksamheters underskott?
Även indikatorer som används för beskrivning av måluppfyllelse är förbryllande, då många problemområden t.ex. vård och omsorg om äldre markeras med grönt som om inga problem finns och målen är uppfyllda. Detta trots att vi i nämnden fortfarande får information om missförhållandena som på Vasens vård- och omsorgsboende och trots att de anhöriga berättar om otryggheten och dåligt bemötande i denna vårdinrättning. Listan med grönmarkeringar som inte avspeglar verkligheten kan göras lång och vi uppfattar det som majoritetens strävan efter att ge sken av lyckad ledning och budgethållning när kvalitén inom många områden hamnar på efterkälken. Det framgår inte av rapporten när tillgängligheten av förvaltningens lokal på Tulegatan 13 ska bli genomförd på riktigt. Denna punkt på sid. 17 markeras med grön bock som betyder att målet är uppfyllt, men i texten anges bara att ”En inventering av tillgängligheten i lokalerna på Tulegatan 13 ska genomföras”. Det betyder egentligen att ingenting har gjorts, men likväl har man markerat det med grön bock.
Synpunkter och klagomål från brukarna är ett viktigt instrument för att åtgärda bristerna, men i rapporten nöjer man sig med att bara ange antal klagomål, men dessa klagomål kopplas inte till konkreta åtgärder, i alla fall framgår det inte av tertialrapporten vilka åtgärder som har vidtagits eller planeras.
Tertialrapporten visar tydligt att majoritetens arbetspolitik är helt misslyckad och rehabilitering av de utförsäkrade från försäkringskassan som idag uppbär ekonomiskt stöd lyser med sin frånvaro, stadsdelens tillsyn av de upphandlade verksamheterna har stora brister, det förekommer fortfarande vräkning inom vår stadsdel, målet för att sänka sjukfrånvaro på förvaltningen inte är uppfyllt, stadsmiljön utvecklas inte på ett hållbart sätt när byggherrarna bestämmer över stadsplaneringen och grönområden tas i anspråk för exploatering, t.o.m. skolgårdar naggas i kanten för att ge plats för nya byggnader.
Valfrihet och mångfald uppfattas av majoriteten att vara detsamma som att konkurrensutsätta/privatisera all kommunal verksamhet där kommunen inte tillåts konkurrera med de privata på samma villkor.
Diarienummer 2.6.-444/2010
1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att förprojektera två gruppboenden med inriktning mot demens.
2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om sammanlagt 1 mnkr för förprojektering.
Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 september 2010.
Behovet av vård- och omsorgsplatser för äldre med demens har ökat under senare år. Samtidigt minskar behovet av servicehus över hela innerstaden. För att anpassa utbudet av platser till behoven föreslår förvaltningen en omstrukturering av en del av Väderkvarnens servicehus i syfte att skapa fler vård- och omsorgsboenden med demensinriktning.
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
1. Avslå förvaltningens förslag till beslut.
2. Istället anföra följande:
På Väderkvarnens äldreboende finns i dagsläget 89 servicehuslägenheter. Av detta lägenhetsbestånd föreslår förvaltningen en omstrukturering av 17 lägenheter till vård- och omsorgsboende. Motiveringen är att behovet av servicelägenheter minskat.
Påståendet om en minskning beror naturligtvis på att ansökan om servicehuslägenhet avslås. Biståndsbedömningen har successivt åtstramats för att hindra sökande att få en servicelägenhet. De nämnda outhyrda lägenheterna är en följd av den restriktiva biståndsbedömningen. Istället för att lyssna på de sökande ska högeralliansen omvandla allt äldreboende till s.k. trygghetsbostäder. Ett boende som inte ger de gamla den service som nuvarande servicehusboende gör med tillgång till vårdpersonal och gemenskap. Allt för att minska kostnaderna för gamla och sänka skatterna för de välbeställda.
Vidare i texten framkommer att målet är att omvandla servicehusboende till s.k. trygghetsboende. Detta vill inte de äldre ha och det är skamligt att högeralliansens äldrevård beslutas i rak motsats till de äldres önskemål och behov. Vänsterpartiet har under senare år regelbundet frågat huruvida äldreboendet Väderkvarnen kommer att bestå som servicehus. Högeralliansen har alltid bedyrat att så kommer att ske men i och med detta förslag kan vi konstatera att våra farhågor varit berättigade.
Vi är medvetna om att det finns behov av vård- och demensboende men detta får inte ske på bekostnad av servicehusboende. Förvaltningen måste komma med andra lösningar.
Motiveringen i tjänsteutlåtandet för att lägga ner servicehusen stämmer inte överens med signaler som vi får från allmänheten. Servicehus är en mycket uppskattad vård- och boendeform som vi bara beklagar att majoriteten avskaffar på löpande band för att omvandla till trygghetsboende eller annat.
I princip är det bra att skapa ändamålsenliga vård- och boendeformer för dementa personer, men det bör inte användas för att rättfärdiga nedläggning av servicehusen. Även inom äldreboende behövs valfrihet och mångfald. Där borde servicehusen, bland många andra boendeformer, ha en given plats.
Diarienummer 2.1.-453/2010
1. Redovisningen godkänns.
2. Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till Socialstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 september 2010.
Regeringen har sedan år 2007 avsatt medel till kommuner och landsting för att stimulera utvecklingen av insatser inom vård och omsorg om äldre. Syftet med stimulansmedlen är att höja kvaliteten i verksamheterna.
Socialstyrelsen, som svarar för fördelning av medlen, har begärt att genom protokollsutdrag få veta att berörda nämnder informerats om hur beviljade medel används.
Diarienummer 1.5.1.-402/2010
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Hans Enroth (V) deltog inte i beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 september 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av arbetsförmågeutredningens slutbetänkande ”Gränslandet mellan sjukdom och arbete”. Betänkandet innehåller förslag på hur sjukdomsbegreppet ska tolkas, hur arbetsförmåga ska bedömas och hur ett särskilt arbetsmarknadsprogram kan stärka individens egna resurser att hitta sin väg tillbaka till egen försörjning.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till utredningens förslag. Socialtjänsten är, tillsammans med försäkringskassan och arbetsförmedlingen, en av de aktörer som har i uppdrag att verka för att människor kommer ut på arbetsmarknaden och kan klara sin försörjning på egen hand. Betänkandet ger dock ingen vägledning när det gäller socialtjänstens insatser i detta avseende.
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Remissen föreslås besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande med följande tillägg.
Utredningen är av stort allmänintresse då den tar upp förslag som berör flera politiska ställningstaganden. Här nämns t.ex. behovet av att lösa finansieringsfrågan för de högre studier som kan bli aktuella som rehabiliteringsinsats. I samband med sjukskrivning under graviditet nämns tanken på att införa en tredje pappa-månad. Utredningen förordar att försäkringskassan, i utvecklingen av ett instrument för att bedöma de medicinska förutsättningarna för arbete, också prövar frågan om att medicinska team inklusive försäkringskompetens ska genomföra 180-dagarsprövningen.
Om utredningens förslag genomförs kommer det att få påverkan på flera av stadsdelsnämndens verksamhetsområden.
I stort instämmer vi i förvaltningens tjänsteutlåtande. Däremot vill vi lyfta fram vikten av tydliga riktlinjer för rehabilitering av personer som faller utanför sjukförsäkringssystemet och utan egen skuld. Det är ovärdigt för ett välfärdssamhälle att låta människor förlora allt för att de råkar bli sjuka, fast försäkringskassans läkare - utan medicinsk skäl, men helt i enlighet med politiska direktiv - friskförklarar en som enligt andra läkare är sjuk. Detta utan att ta fram en rehabiliteringsplan. För ett friskare samhälle bör utredningens tyngdpunkt ligga på rehabiliteringsinsatserna.
___________________________
Diarienummer 1.5.1.-262/2010
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland andra Norrmalms stadsdelsnämnd över en motion om fler grönområden för en bättre folkhälsa.
Motionären, Maria Hannäs (V), utgår från ett resonemang om att människors vilja och möjlighet att motionera är beroende av närheten till parker och grönområden. Motionären förespråkar att det planeras för gång- och cykelvänliga områden med bostadsnära attraktiva parker och utvecklad samhällsservice.
Stadsdelsförvaltningen har inget att invända mot motionen men anser att de insatser som yrkas redan beaktas i stadens styrdokument för samhällsplanering och i stadsdelsförvaltningens arbete. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Huvudsakligen bifalla förvaltningens svar till remissen.
2. Bifalla motionens alla punkter i yrkandet.
3. Därutöver anföra följande:
En mycket angelägen motion som bör få stöd. Vi ser redan nu med all tydlighet konsekvenserna av den dåliga planeringen av Norra Stationsområdet, där från början inplanerade grönområden/parker minskar i storlek allteftersom planeringen fortskrider.
Vi har ett bra system med remisser för att skapa delaktighet i besluten och förstärka demokratin. Genom åren har Norrmalms stadsdelsförvaltning förtjänstfullt påpekat bristerna i planeringen där exploateringstalet var viktigare än skydd av gröna områden eller tillskapandet av nya för folkhälsan och trivseln. Tyvärr har de beslutande nämnderna i det tidiga planskedet inte tagit tillräckligt intryck av förvaltningens synpunkter vare sig om grönområden, skolor eller lokaler för vård och omsorg. Om syftet med remisser inte uppfylls och lokala synpunkter inte beaktas vid planbesluten, bör frågan levandegöras t.ex. som här, genom motioner.
I förvaltningens tjänsteutlåtande nämns bl.a. följande:” I den täta stenstaden är möjligheterna att skapa nya parker mycket begränsade och det är därför viktigt att de parker som redan finns hanteras på bästa sätt…”
Vi delar förvaltningens synpunkter och därför var det mycket viktigt att, vid planeringen av det nya Norra Stationsområdet, skulle parker och grönområden få större prioritet än vad som nu gestaltats. Även som förvaltningen påpekar är det viktigt att de parker som redan finns hanteras på bästa sätt, inte som man håller på att göra med parken vid Hälsingehöjden, först restaurera för dyra pengar och sedan exploatera för att utvidga Montessoriskolans befintliga byggnad.
Diarienummer 1.5.3.-366/2010
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Teres Lindberg (S) om att bygga om Swedbanks fastighet vid Brunkebergstorg till bostäder i hyresrätt.
Stadsdelsförvaltningen tycker att det är positivt om det finns möjligheter att bygga om de aktuella kontorslokalerna till bostäder med såväl hyres- som bostadsrätter. Förvaltningen föreslår att de nedre delarna i kvarteret ska inrymma en blandning av verksamheter som butiker, restauranger, caféer, lokaler för småföretag, kulturliv och andra offentliga verksamheter för att skapa en mångfald i området. De idag alltför enhetliga kvarteren borde samtidigt om möjligt få en större variation i utformningen.
Grönytan på torget är i behov av en upprustning och borde utvecklas till en attraktiv park med mötesplatser som binder samman de olika kvarteren runt torget.
______________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 27 september 2010 anmäldes.
Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
_____________________________
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 27 september 2010 anmäldes.
Följande beslut anmäldes:
Diarienummer
Beslutsdatum
Beslut
Beslutsfattare
1.4.-317/2010
2010-08-11
Ansökan om tillstånd till spel på Black Jack i The Flying Horse på Odengatan 44. Ingen anmärkning.
Monica Fredriksson
1.4.-403/2010
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Vasakoppen Café, Vasagatan 44. Ingen erinran.
1.4.-407/2010
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater i Pan Sportsbar, Hagagatan 1. Ingen erinran.
1.5.2.-381/2010
2010-08-17
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 01.00 inomhus och 11.00 -22.00 utomhus på Lemon Thai, Sveavägen 124.
Christina Rapp Lundahl
1.4.-411/2010
Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Grodan Sergel, Sveavägen 9-11. Ingen anmärkning.
1.4.-415/2010
2010-08-23
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Dovas, Sveavägen 39. Ingen erinran.
1.4.-432/2010
2010-08-30
Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Le Bon Palais, Barnhusgatan 12-14. Ingen anmärkning.
1.4.-433/2010
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Restaurang Luntis, Luntmakargatan 42. Ingen erinran.
1.4.-435/2010
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på El Amir/Alis bar, Gamla Brogatan 40. Ingen erinran.
1.4.-438/2010
2010-08-31
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater i restaurang The Laughing Duck, Vasagatan 7. Ingen erinran.
1.4.-442/2010
2010-09-02
Ansökan om förändrad placering av värdeautomater på Jolo & Co, Västmannagatan 50. Ingen erinran.
1.4.-454/2010
2010-09-08
Ansökan om tillstånd till förströelsespel på RoQ Stockholms biljardsalonger, Gyldéngatan 2. Ingen erinran.
1.4.-455/2010
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Hard Rock Café, Sveavägen 75. Ingen erinran.
Följande handlingar anmäldes:
1. Arkivinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning. Diarienummer 2.8.-457/2010.
2. Rapport från Framnäsgruppen AB. Diarienummer 1.2.1.-440/2010.
3. Ansökan till Socialstyrelsen om stimulansmedel för en bättre vård och omsorg om äldre personer år 2010. Diarienummer 1.2.6.-446/2010.
4. Förvaltningens svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S). Bilagorna bifogas inte. Diarienummer 1.2.5.-362/2010.
5. Diarieförda handlingar under perioden 17 augusti – 20 september 2010.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna med förslag om att vitalisera den lokala demokratin genom att förnya nämndens arbetssätt. Diarienummer 1.1.-494/2010.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde en skrivelse där hon undrar hur oberoende konsultföretaget PricewaterhouseCoopers/Komrev, som granskat Vasens vård- och omsorgeboende, är. Diarienummer 1.2.1.-493/2010.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
· Ersättaren Cecilia Önfelt (C) anmälde, med stöd av ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M), ledamoten Agneta Isacsson (FP), ledamoten Marie Skogward (KD), ledamoten Hans Enroth (V) och ledamoten Yildiz Kafkas (MP), en skrivelse om att begära att Storstockholms Lokaltrafik (SL) ökar turtätheten på busslinje 69. Diarienummer 1.2.5.-497/2010