Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-04-19
Vivianne Sterner och Agneta Heiroth Lindström, företrädare för stadsdelsförvaltningen, informerade om olika typer av insatser som personer med funktionsnedsättning kan beviljas. Insatser kan beviljas både enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och enligt socialtjänstlagen (SoL). Sedan något år tillbaka utförs insatserna i första hand av entreprenörer.
Norrmalms dagliga verksamhet drivs numera av AB Amygdalus. Maria Hasselmark och Agnes Callewaert informerade om verksamheten som bedrivs i Sabbatsbergsområdet där man bl.a. driver ett café och svarar för skötseln av Sinnenas Trädgård.
Norrmalms grupp- och servicebostäder drivs numera av Carema Orkidén och omfattar åtta enheter. Maria Smitt, Ann Fredén och Leila Curic informerade om verksamheten.
Neuropsykiatriska stödteamet drivs numera av Stöd & Resursgruppen. Max Brar och Robin Niskanen informerade om verksamheten som syftar till att öka den enskildes livskvalitet i en trygg och utvecklande miljö.
Louise Lindström, ordförande i Norrmalms handikappråd, informerade kort om rådets verksamhet.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Inga frågor eller synpunkter framfördes.
_______________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 26 april 2011.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 17 mars 2011 justerats den 22 mars.
_____________________________
Inga övriga frågor anmäldes. Dagordningen fastställdes.
___________________________
Diarienummer 4.1.-190/2011
Stadsdelsnämndens beslut
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 april 2011.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) har inkommit med en skrivelse till stads-delsnämnden angående förskolekön och vill bl.a. veta om det finns planer på ett gemensamt kösystem för kommunala och privata förskolor och ett system som minskar antalet byten av förskolor.
Vid kontakt med stadsledningskontoret och avdelningen för enskilt driven och fristående verksamhet vid utbildningsförvaltningen har framkommit att det för närvarande inte finns några planer på ett gemensamt kösystem och inte heller på ett system som minskar antalet byten av förskolor.
Förvaltningen har i ärendet angående budget för 2012 med inriktning 2013 och 2014 bl.a. framhållit att en gemensam kö för kommunala och enskilt drivna förskolor skulle underlätta planeringen av verksamheten, öka möjligheterna att uppfylla barnomsorgsgarantin och ge en snabbare och bättre service till föräldrarna.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Diarienummer 2.6.-221/2011
1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra ombyggnation till gruppboende för äldre med totalt 17 lägenheter, i enlighet med tjänsteutlåtandet.
2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 100 tkr per lägenhet, totalt 1700 tkr.
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 1550 tkr för tomgångshyror.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 april 2011.
I september 2010 tog Norrmalms stadsdelsnämnd beslut om att förprojektera två gruppboenden med inriktning mot demens inom Väderkvarnens servicehus. Förprojektering har genomförts och förvaltningen föreslår att nämnden godkänner en ombyggnation av servicehuslägenheter till två gruppboenden med 17 lägenheter för äldre med demenssjukdom.
______________________________
Diarienummer 1.1.-203/2011
1. Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 mars 2011.
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgetberedningen. Underlaget ska beskriva bland annat trender, utvecklingstendenser, strukturella frågor och demografiska förändringar samt effekterna av dessa och eventuella åtgärder. I ärendet redovisar förvaltningen strategiska satsningar och prioriterade frågor under kommande tre år. Bland annat ska avtals- och verksamhetsuppföljningen utvecklas. Alla medarbetare och externa leverantörer ska engageras i kvalitetsarbetet för att bidra till Vision 2030 och ett Stockholm i världsklass. Vidare ska det brottsförebyggande arbetet vidareutvecklas, liksom samarbetet med andra nämnder, förvaltningar, organisationer och företag. Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag. Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta. Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta. Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag. Reservationer Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Stadsdelsnämnden hos Stockholms stad arbetar för att förändra fördelningsmodellen och därmed nyckeltalen så att de områden som i flera år uppvisar budgetunderskott/budgetutfall får en rimligare tilldelning.
3. Man i underlaget för budget inte bygger upp ett liknande överskott som 2010 års budget uppvisar, utan att man upparbetar de medel som anslagits för de boende i Norrmalms stadsdel.
4. Därutöver anföra följande:
Allmänna synpunkter
Budgetunderlaget uppvisar en prognostiserad minskning av driftskostnaderna fram till 2014, intäkterna däremot redovisas som oförändrade under perioden. Det tycks osannolikt att denna minskning av kostnader är trolig med tanke på ökningen av äldregruppen mellan 65-79 år och dess behov av ökande service. Vidare utökningen av barnomsorgen både vad gäller antal, anställd personal samt behov av fler lokaler. En besparing syns p.g.a. detta som mycket bekymmersam för den verksamhet som stadsdelsförvaltningen förväntas bedriva.
Förskoleverksamheten
Det ökande behovet av lokaler och dessas förväntat stigande kostnader i innerstaden består sannolikt under perioden. Man är beroende av att få hyreskompensation för höga hyror från staden. Konsekvensbeskrivning saknas i de fall så inte sker. På vilket sätt förvaltningen kan påverka detta framgår inte i underlaget.
Verksamheten för barn och unga
Under rubriken Verksamheten för barn och unga beskrivs behov som också kommer att kräva lokaltillskott, inte heller här finns en beskrivning av hur man tänker angripa problemet.
Kultur och föreningsverksamhet
Kultur och föreningsverksamheten för barn och ungdomar beskrivs utförligt. Utvecklingen ska ske i samverkan med bl.a. kulturnämnden och det fria kulturlivet. Hur detta ska ske och i vilken omfattning framgår inte av underlaget. Vidare saknar vi en mer omfattande belysning av äldregruppens behov av kultur och föreningsverksamhet. En sådan saknas helt i underlaget.
Äldreomsorgen
Vad gäller införande av kundval inom hemtjänst vill vi att man ska undersöka möjligheten att införa vandelsprövning i samband med att man anställer personal inom denna service. Tyvärr ökar andelen bostadsbrott begångna hos pensionärer och man behöver kunna lita till den personal som tjänstgör nära de äldre.
I underlaget finns en uppgift om att man ansökt om deltagande i ett EU-projekt. Det är gott och väl men här saknas uppgifter om vilka kostnader som kan bli aktuella för stadsdelsnämnden i det fall projektet godkänns. Efterlyser också en målbeskrivning och genomförandeplan avseende projektet samt budgetering av kostnader.
Stöd till service till personer med funktionsnedsättning
I vision 2030 ska medborgarna erbjudas en högklassig och kostnadseffektiv samhällsservice… och en utbyggd valfrihet för brukarna. Hur stämmer det med att man i budgetunderlaget prognostiserar ett underskott under perioden? Räcker resurserna till de visioner som finns beskrivna i underlaget? De nyckeltal som är utgångspunkten för den ekonomiska tilldelningen är uppenbarligen för snålt tilltagna eftersom man kan notera att underskott har redovisats i budgetredovisningen sedan flera år tillbaka.
Vad gäller missbruksområdet förväntas också en negativ kostnadsutveckling, hur kommer man att tillgodose att tillräckliga resurser avsätts inom detta område?
Stadsmiljöverksamhet
Här hänvisas återigen till Vision 2030 bl.a. att våra parker ska vara ”i världsklass”. Denna formulering av ”parker i världsklass” saknar helt definition och i jämförelse med vilka andra länder ska våra parker vara i världsklass? Hur kommer det i så fall att avspegla sig i bl.a. kostnadsbilden? Forts.
Forts. § 6
Ekonomiskt bistånd
Området uppvisar ett prognostiserat underskott i första hand under 2011. Man avser att hantera underskottet genom att ”minska boendekostnader för vandrarhem, härbärgen, hotell osv.” . Innebär detta att man blir mer restriktiv med att anvisa behövande personer bostad i någon form? Kommer barnfamiljer att ställas på gatan?
Vidare kommer man att ”kräva in felaktigt utbetalda försörjningsstöd”, en stilla reflektion över detta infinner sig: hur ska personer som får försörjningsstöd kunna återbetala pengar om de fortsatt åtnjuter detsamma?
Lokalfrågan
Övergripande tycks lokalfrågan vara ett centralt problem för behoven av förskolor och lokaler för unga bl. a. Man är beroende av hyreskompensation från staden och i de fall den inte utgår får det konsekvenser såsom fler barn på förskolorna, inga lokaler för unga osv. Det är mycket oroande och ingen god investering för framtiden och Norrmalms innevånare. Hur hantera detta i de fall ingen hyreskompensation utgår?
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Komplettera underlaget till budget för år 2012 och inriktning för år 2013 och 2014 enligt Miljöpartiets förslag till budget för 2012 samt inriktning för år 2013 och 2014 i Stockholms kommunfullmäktige beträffande stadsdelsnämnderna.
3. Därutöver anföra följande:
Ekonomin
Förvaltningen lyfter i sitt tjänsteutlåtande upp många viktiga utvecklingsområden inom verksamheterna på ett förtjänstfullt sätt. Samtidigt konstaterar vi att det blir alltmer tydligt att de ekonomiska förutsättningar som majoriteten ger, inte svarar upp mot ambitionerna. Norrmalms stadsdelsnämnd får för lite pengar för att kunna ge medborgarna den service som utlovas. En förväntad befolkningsökning på 10 % möts av en budget som ligger kvar på samma krontal trots förväntade kostnadsökningar på 3,2 % årligen. Detta går inte ihop. I budgetskrivelsen sägs ingenstans hur dessa nedskärningar (kallade effektiviseringar) kommer att slå på verksamheterna. Att det efter många års ”effektiviseringar” skulle finnas ett rationaliseringsutrymme kvar motsvarande 89 miljoner kronor på tre år förefaller osannolikt. Med denna nedskärningstakt kommer stadsdelsnämndens budget att vara i stort sett halverad fram till 2035.
Kvalitetsfrågorna
Vi konstaterar att det i dokumentet helt saknas ambitioner för viktiga miljö-och kvalitetsfrågor som t.ex. personaltäthet och gruppstorlek inom förskolan liksom förskolans utemiljöer, maten i omsorgen, tillgång till gröna miljöer och utevistelse för de äldre, avfallshantering och utveckling av gång- och cykeltrafiken.Vartefter de kommunala verksamheterna (även de välfungerande) har privatiserats genom upphandlingar har behovet av tydliga tillsyns- och uppföljningsregler av avtalen och kontroll av de olika aktörerna blivit tydligt. Därför är det bra attförvaltningen i sitt tjänsteutlåtande uppmärksammar behovet av en bredare kompetens inom områdena upphandling, uppföljning och samverkan med privata utförare och entreprenörer. Vi konstaterar också att brist på konkurrens inom området Stöd och service till personer med funktionsnedsättning har drivit upp kostnaderna för boenden. Detta hade inte varit fallet om verksamheten varit kvar i kommunal regi.
Flyktingmottagande
Vi anser att Norrmalm tar ett alldeles för litet ansvar för flyktingar inklusive ensamkommande flyktingbarn. För att hjälpa dem in i det svenska samhället är det angeläget att alla stadsdelar tar sitt ansvar.
Miljön
Arbetet med miljöfrågorna i stadsdelen ligger till stor del nere sedan den moderatledda majoriteten tog över. Vi vill införa miljösamordnare och att ansvaret för skötseln av gatumarken läggs tillbaka till nämnden.
Miljöpartiet de Grönas kommunpolitiska program är grunden för den politik vi önskar föra i stadsdelen under mandatperioden 2011–2014. I miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns mer resurser än hos den moderatledda majoriteten till stadsdelarna. Miljöpartiets förslag innebär en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal på Norrmalm.
Stadsdelen ska i samverkan med områdets invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till budgetunderlag.
2. Därutöver anför vi följande:
Budgetunderlaget har tagits fram med ledning av en borgerlig budget och vision för framtiden, vilket gör att väsentliga aspekter av befolkningens behov saknas.
De omfattande privatiseringarna och centraliseringarna minskar radikalt människornas insyn och inflytande, vilket gör att det behövs en rejäl diskussion om demokratifrågorna i staden. De lokala upplåtelserna av mark- och byggnadstillstånd inom stadsmiljön ska återföras till stadsdelsnämndens verksamhetsansvar. Nämndens möjligheter att påverka ekonomin minskar också genom de s.k. kundvalsmodellerna.
Inom äldreomsorgen krävs stora satsningar för att öka kvaliteten och jämställdheten. Vänsterpartiet anser att en utbyggnad av äldreboendet är nödvändigt. Många ensamstående äldre äldre som inte uppfyller kriterierna för ”vårdpaket” önskar bo på äldreboende tillsammans med andra gamla för gemenskap och ha nära till hjälp för att känna trygghet. Det handlar också om att öka personaltätheten, höja lönerna för de lägst avlönade samt införa rätt till heltidsanställning för dem om önskar det.
Vänsterpartiets krav på förkortad arbetstid med oförändrad lön kvarstår. Det finns stora samhällsekonomiska vinster med kortare arbetstid. Många kvinnor kommer automatiskt att få heltidstjänster och många män kommer att frigöra tid för arbete i hemmet. Fler människor kommer in på arbetsmarknaden. Stress och psykisk ohälsa minskar. Tid frigörs för att bli klimatsmart. Fler har tid att åka kollektivt, engagera sig i miljöfrågor och på ett ansvarsfullt sätt ägna sig åt återvinning och att ta hand om sitt avfall.
Vänsterpartiet vill verka för en förskola med mindre barngrupper och med stor personaltäthet. En fortsatt satsning på barn och ungdomars fritid är också en av vänsterpartiets prioriterade frågor. Aktiviteterna ska drivas i egen regi.
Vi anser vidare att varje person som får försörjningsstöd också ska ha gratis SL-kort, inte minst för att utan kostnad kunna besöka arbetsförmedling, jobbtorg och andra myndigheter. Finansieringen av våra prioriteringar framgår av 2011 års reservationsbudget för staden. Särskilt uttalande Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade följande särskilda uttalande:
I Centerpartiet vill vi tacka förvaltningen för ett gediget och omsorgsfullt arbete. Likväl vill vi framhålla några punkter som särskilt angelägna.
Planering av förskolor i Hagastaden
Vid planeringen av förskolor i Hagastaden och dessas life science-profil bör förvaltningen söka samarbete med Solna stad, och undersöka möjligheten att använda Eugeniahemmet. Komplexet byggdes ursprungligen för ”fattiga, obotligt sjuka och handikappade barn”. Se vidare avsnittet Verksamhet för barn och unga nedan.
I samband med upprustningen av Bellevueparken bör förvaltningen även utreda förutsättningar för ett ”ur- och skur-dagis” på Bellevuehöjden, eventuellt i anslutning till en 4H-gård för mindre djur.
Gemensam förskolekö
Då de organisatoriska vinsterna med en gemensam förskolekö kan vara stora bör stadsdelsförvaltningen verka för upprättande av en sådan kö. Dock måste största möjliga hänsyn tas till de önskemål barnets vårdnadshavare kan ha vad gäller val av viss förskola, eller viss pedagogisk inriktning. En gemensam kö får under inga förhållanden inskränka vårdnadshavarens valfrihet och valmöjligheter; s.k. ”taktikval” måste även framgent vara möjliga. Av organisatoriska skäl är det också en fördel om de privata förskolorna överförs
från utbildningsförvaltningens ansvarsområde till stadsdelsförvaltningens.
Verksamhet för barn och unga
Centerpartiet eftersträvar att man vid Hagastadens utformning fäster särskild vikt vid barns och ungdomars behov. Dagens behov på Norrmalm får dock inte förbises. Speciellt bör en lösning för ungdomsaktiviteter fredagar och lördagar; vi skulle gärna se någon form av mötesplats för ungdomar i åldern tretton till arton år. Ytterligare åtgärder för att stävja drogmissbruk bland ungdomar krävs.
Vid utformningen av kulturaktiviteter för barn och ungdomar i den nya stadsdelen bör man särskilt knyta an till den pedagogiska life science-profil man vill ge förskolor och skolor. Förvaltningen bör undersöka möjligheten av att tillsammans med utbildnings- respektive kulturförvaltningen samt Stockholm Science City, Karolinska institutet, Stockholms universitet och Kungliga tekniska högskolan öppna ett särskilt life science-museum. Ett sådant museum bör inspireras av science amusante (jfr Tom Tit i Södertälje). Centerpartiet kommer att framlägga förslag om detta vid senare tillfälle.
Eftersom Hagastaden i framtiden kommer att osynliggöra gränsen mellan Stockholm och Solna bör denna utveckling planeras i nära samverkan med placering för barn- och ungdomsverksamhet av detta slag. Byggnadskomplexet, som är K-märkt, lämpar sig väl för de funktioner förvaltningen skisserat i tjänsteutlåtandet.
Äldreomsorg
Ett demensboende på Väderkvarnen är angeläget eftersom behovet av denna boende- och vårdform sannolikt kommer att öka.
Idrottsverksamhet på f. d. Generalsbacken och tillträdet till Bellevueparken
Parkförvaltningens planer för Bellevueparken är synnerligen väl genomtänkta och man har ådagalagt stor känslighet i tillvaratagandet av äldre tiders planer samtidigt som man tillgodoser framtida behov. Vid planeringen av anläggningar för idrottsverksamhet på f.d. Generalsbacken bör dessa utformas så att de samtidigt fungerar som ingångar till den bakomliggande Bellevueparken, som annars stängs inne av Socialhögskolan (f.d. Sveaplans gymnasium), Wenner-Gren Center och den tänkta idrottsanläggningen. Denna anläggning bör därför inte enbart utformas för sitt egentliga huvudsyfte utan också som en inbjudande entré till parken. Den planerade idrottsparken ligger ju dessutom inom gränsen för Nationalstadsparken.
Badstrand vid Bellevue
Anläggandet av ett strandbad i Bellevueparken är angelägen då detta för närvarande är den enda möjligheten till en badstrand inom stadsdelens gränser. Förvaltningen bör undersöka möjligheten av att anlägga badstranden på Stallmästarholmens nordvästra strand, och låta den nuvarande lilla stranden på uddens östra sida få förbli ett populärt hundbad. Den nuvarande sandstranden används sällan av badande då den ligger helt i skugga av Stallmästarholmens höjd, medan man ofta ser soltörstande sträcka ut sig på den smala remsan vid nordvästra stranden.
Det bör vara parkförvaltningens målsättning att tillsammans med Solna stad och övriga berörda myndigheter göra hela Brunnsvikens vatten tjänligt för bad.
Diarienummer 1.1.-194/2011
Delegationsbestämmelserna kompletteras i enlighet med förvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 april 2011.
Socialförvaltningen har uppmärksammat att stadsdelsnämnderna har ofullständiga delegationsbestämmelser när det gäller beslut som socialjouren och hemlöshetsjouren kan fatta på nämndernas vägnar. Förvaltningen föreslår att delegationsbestämmelserna kompletteras i enlighet med socialförvaltningens förslag.
Vidare föreslås vissa ändringar vad gäller anmälan av händelser som medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada (Lex Maria) samt vad gäller ansvaret för medicintekniska produkter.
__________________________
Diarienummer 2.1.-184/2011
Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen att en övre gräns för nämndens förskottskassa fastställs till 200000 kronor.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 mars 2011.
Diarienummer 1.5.1.-101/2011
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 april 2011.
Kommunstyrelsen har begärt stadsdelsnämndens yttrande med anledning av en motion från Karin Rågsjö (V) och Jackie Nylander (V), som föreslagit att staden ska utreda behovet av permanent stödverksamhet för barn till missbrukare och föräldrar med psykisk funktionsnedsättning. De föreslår också att en tydlig policy tas fram för hur man från olika verksamhetsområden ska agera vid misstanke om att barn far illa.
Förvaltningen tycker att det är positivt om man utreder behovet av stödverksamhet.
Kommunfullmäktige antog förra året nya riktlinjer för samverkan mellan skola och socialtjänst för barn och ungdomar som far illa eller riskerar att fara illa. Förvaltningen anser inte att det behövs något ytterligare samverkansdokument och vill framhålla att det redan nu finns gruppverksamheter för barn till missbrukare och föräldrar med psykisk funktionsnedsättning.
__________________________________
Diarienummer 1.5.3.-148/2011
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 mars 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Tomas Rudin (S) om förslag till namnsättning av del av Norra Bantorget till Brantingparken, alternativt Hjalmar Brantings plats.
Då Hjalmar Brantingmonumentet framstår som en avgränsad plats i parken har förvaltningen i princip inget att invända mot att namnge denna plats efter monumentet. Förvaltningen tycker emellertid inte att det är lämpligt att döpa platsen till Brantingparken, då Norra Bantorget är och upplevs som en sammanhållen park.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi stödjer Tomas Rudins (S) motion avseende förslag till namnsättning av del av Norra Bantorget. Hjalmar Brantingmonumentet upptar en avgränsad del av torget och kan p.g.a. detta få en egen namnsättning.
____________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 14 april 2011 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 18 april 2011 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-222/2011
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. mars 2011 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett överkott om 1,0 mkr efter resultatdispositioner. Prognosen innehåller osäkerhet eftersom den är gjord så tidigt på året och många oförutsedda händelser kan inträffa.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi noterar att Norrmalms stöd och service till personer med funktionsnedsättning kommer att kosta 2,3 miljoner kronor mer av skattebetalarnas pengar än planerat.
Kostnadsökningen beror, åtminstone till en del, på att förvaltningen hamnat i en dålig förhandlingssituation då allför få utförare funnits att tillgå vilket lett till dålig eller obefintlig priskonkurrens. Hade verksamheten drivits i stadsdelsnämndens regi hade kontrollen över kostnaderna i just det här fallet varit bättre.
Vi anser att förvaltningen framgent bör ges tillfälle att lägga egenregianbud på verksamheter som skall konkurrensutsättas, eller på annat sätt ha en beredskap inför möjligheten av få eller inga intresserade entreprenörer, så att förvaltningen inte återigen hamnar i utpressningssituationer, eller än värre: står utan verksamhet.
_______________________________
Diarienummer 1.2.1.-151/2011
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 april 2011.
Stadsdelsförvaltningens noggranna uppföljningsrapport av verksamheten vid Vasens vård- och omsorgsboende visar på många allvarliga brister. Vi har förstått att förvaltningen kommer att följa upp att Digni Care AB vidtar åtgärder för att rätta till de brister som konstaterats.
Vi tror inte att vissa av dessa brister, till exempel den löpande sociala journalföringen, går att åtgärda retroaktivt. Samtidigt är det mycket viktigt att journaler och vårdplaner kompletteras så gott det går.
Vi anser att bristen i personalkontinuitet och ofullständigt ifyllda genomförandeplaner är mycket allvarliga. Det gäller även avsaknaden av rutinbeskrivning för anmälan enligt Lex Sarah i rutinpärmarna. Vi anser det helt oacceptabelt att det i journalföringen fanns uttryck som kan upplevas som kränkande för de äldre. I värdegrunden står ingenting om respekt för de äldre brukarna.
Vår förhoppning är att personalomsättningen i fortsättningen är så låg som möjligt inom alla kommunens verksamheter och i Vasens vård- och omsorgsboende. Detta minskar också arbetsbelastningen för den övriga personalen.
De äldres behov av utevistelse och social stimulans är mycket viktig och tillräcklig tid ska avsättas för detta.
Åtgärdsplaner för att motverka fall, undernäring och trycksår ska kontinuerligt och tätt följas upp och utvärderas.
Maten är mycket viktig för de äldre och ska vara näringsrik och god. Alla, oavsett sjukdom, ska ha rätt att få välja sin mat. Medicinkylskåpet ska alltid hålla godtagbar temperatur.
Företag som driver omsorg med skattebetalarnas pengar måste sköta sig. Det är mycket besvärande att företaget Digni Care AB hade nio betalningsförelägganden hos kronofogden.
Vi anser att stadsdelsnämnden ska ta lärdom av detta fall och i framtiden bör uppföljning ske tätare. Detta för att kontinuerligt och långsiktigt säkra kvaliteten inom äldreomsorgen så att de äldre upplever trygghet med de insatser som ges.
Diarienummer 2.2.2.-61/2011
Stadsdelsnämnden beslutade den 25 november 2010 att godkänna stadsdelsförvaltningens förslag till förfrågningsunderlag för rubricerade upphandling. Vidare uppdrog nämnden åt stadsdelsdirektören att på nämndens vägnar anta och teckna avtal med vinnande anbudsgivare. Förvaltningen fick i uppdrag att återkomma till nämnden med en redovisning av genomförd upphandling.
Upphandlingen är nu genomförd och avtal har tecknats med Måbra Förskolor AB, som fr.o.m. den 1 april 2011 kommer att svara för driften av Observatorielundens och Vasaparkens parklekar samt öppna förskolan i Vasaparken. Avtalet gäller t.o.m. den 31 mars 2013 och kan förlängas i ett plus ett år. Under avtalsperioden 1 april 2011 - 31 mars 2013 är avtalet värt 5,2 mnkr.
Följande handlingar anmäldes:
1. Diarieförda handlingar under perioden 8 mars - 6 april 2011.
2. Uttalanden från Synskadades Riksförbund om ”Miljardsatsning utan ökad tillgänglighet för synskadade” och ”Personer med synskada – en outnyttjad resurs för Stockholm”. Dnr 1.6.-217/2011
3. Skrivelse om bristande tillgänglighet i gatumiljön för personer med funktionsnedsättning, påminnelse om tidigare skrivelse från 2007. Dnr 1.2.3.-198/2011.
4. Information om avslutat ärende från Arbetsmiljöverket, gällande Brunnens förskola. Dnr 204-783/2009.
5. Slutrapport om projektet Barnkraft. Dnr 1.2.6.-232/2011.
Följande beslut anmäldes:
Diarienummer
Beslutsdatum
Beslut
Beslutsfattare
1.5.2.-139/2011
2011-03-09
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Matdistriktet, Rådmansgatan 57.
Christina Rapp Lundahl
1.5.2.-137/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på Café Canapee, Dalagatan 24.
1.4.-141/2011
2011-03-16
Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på Pan Sportsbar, Hagagatan 1. Ingen erinran.
Monica Fredriksson
1.5.2.-181/2011
2011-03-24
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Pizzerian, Upplandsgatan 9 B.
1.5.2.-180/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang O´Learys Norrtull, Sveavägen 143.
1.5.2.-206/2011
2011-04-05
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Catalana Paviljong 2, Östra Allén i Kungsträdgården.
1.5.2.-211/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Sahlén, Norrlandsgatan 18.
1.5.2.-201/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Studion (i Kulturhuset f.d. Lava), Sergels Torg 3.
________________________________
Inga övriga frågor togs upp.
_________________________