Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-04-19
Olivia Trygg från Stiftelsen Trygga Barnen berättade om sina egna erfarenheter om att växa upp med en far med missbruksproblematik och kontakten med socialtjänst, sjukvård och skola. Utifrån dessa erfarenheter bildades Stiftelsen Trygga Barnen. Stiftelsen har två inriktningar; föreläsningar och informationsspridning, samt grupp- och enskilda samtal med barn och ungdomar.
Siw Lideståhl, chef för socialtjänstavdelning, berättade hur socialtjänsten på Norrmalm arbetar för och med barn och ungdomar i utsatta situationer.Socialtjänsten har insatser i form av t.ex. barngrupper, men är beroende av attbl.a. skolans och förskolans personal är uppmärksamma och berättar för socialtjänsten. Därför är samverkan mellan socialtjänst och skola förskola så viktigt.
____________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 24 april 2012.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 mars 2012 justerats den 27 mars.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse;
- avseende Återvinningscentralen, Vanadisbadet, Sporthall, Offentliga toaletter på Norrmalm
Ledamoten Shadi Larsson (MP) anmälde en skrivelse;
- avseende Vädurens äldreboende och ombyggnation av Riddargårdens vård- och omsorgsboende
Ledamoten Stephan Andrén (C) anmälde en skrivelse;
- avseende Tom Tit Life Science.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 1.2.4.-172/2012
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Ett förslag om ”det sociala eländet på Stureplan” anmäldes.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Diarienummer 2.6.– 152/2012.
1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att hos Micasa Fastigheter i Stockholm AB beställa förprojektering av ombyggnation av Riddargårdens vård- och omsorgsboende.
2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,5 mnkr för förprojektering.
3. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) lämnade ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 mars 2012.
Arbetsmiljöverket gjorde under 2011 en inspektion på Riddargårdens vård-
och omsorgsboende och konstaterade vissa brister i arbetsmiljön. Arbetsmiljö-verket har nu beslutat att, vid vite av 2mnkr, förbjuda Stockholms stad att efter den 15 januari 2015 upplåta lokalerna för att bedriva omvårdnadsarbete om inte vissa villkor när det gäller hygienutrymmen är uppfyllda. I samma fastighet finns ett gruppboende för äldre med utvecklingsstörning.
Arbetsmiljöverkets beslut innebär att hygienutrymmena på vissa våningsplan måste byggas om, vilket betyder att samtliga boende i fastigheten måste evakueras. Förvaltningen är angelägen om att evakueringen kan ske så smidigt som möjligt. Det finns goda förhoppningar om att kunna erbjuda en lösning som gör att varken de boende eller de olika arbetsgrupperna behöver splittras.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:
Mot bakgrund av Arbetsmiljöverkets inspektion av Riddargårdens lokaler följer att en ombyggnation av bl.a. badrum blir ett måste. Att bedriva verksamheten efter den 15 januari 2015 i samma lokaler medför vite.
En konsekvens av detta blir att de boende får lov att flytta/evakueras. I gårdagens (120410) ABC-nytt i Sveriges television sändes ett reportage om äldre- och omsorgsboendet Väduren som omvandlades till trygghetsboende och där inflyttning nu är aktuellt. I samband med omvandlingen evakuerades de boende och det medförde att 15 dödsfall rapporterades som en sannolik följd av flytten. Två av dessa dödsfall var förmodade självmord.
När nu omständigheterna tvingar fram en ombyggnation och en evakuering av boendet på Riddargården måste det ske med framförhållning och med mycket varsam hand. Vi ser det som oacceptabelt med ovan beskrivna konsekvenser.
Diarienummer 1.1.– 18/2012
Förvaltningens förslag till ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2012.
Socialstyrelsen har utfärdat nya föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. De nya föreskrifterna och allmänna råden trädde ikraft den 1 januari 2012 och ska tillämpas i arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten i verksamhet som omfattas av:
· hälso- och sjukvårdslagen
· socialtjänstlagen, inkl. verksamhet enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga och lagen om vård av missbrukare
· lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
· tandvårdslagen
Förvaltning har, i enlighet med Socialstyrelsens nya föreskrifter och allmänna råd, tagit fram ett förslag till ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
Diarienummer 1.1.-161/2012
1. Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 mars 2012.
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgetberedningen. Underlaget ska bland annat beskriva utvecklingstendenser, strukturella frågor och demografiska förändringar, samt effekterna av dessa och eventuella åtgärder. I underlaget redovisar förvaltningen strategiska satsningar och prioriterade frågor under kommande tre år.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med förvaltningens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Stadsdelsnämnden hos Stockholms stad arbetar för att förändra fördelningsmodellen och därmed nyckeltalen så att de områden som i flera år uppvisar budgetunderskott/budgetutfall får en rimligare tilldelning.
2. Inrätta fler fritidsgårdar
3. Påskynda start av gemensam barnomsorgskö
4. Inrätta ytterligare sommarjobb efter behov
5. Därutöver anföra följande:
Förskolor/lokaler/parker
I underlaget för förskoleverksamheten framgår tydligt att det blir en klart ökande belastning avseende förskolor, skolor och fritidsverksamhet genom det stora antal barn som fötts under perioden. Minskningen av nativiteten är marginell de kommande åren.
Våra parker kommer att våra hårt utsatta för slitage både från skolelever och förskolebarn. Många skolor och förskolor saknar i stor utsträckning lokaler för idrott och lekytor för de yngre barnen. En prioritering på dessa områden finns också beskriven i den föreslagna budgeten för de kommande åren.
Satsningen på att rekrytera utbildade förskollärare och pedagoger blir mycket angelägen. Satsningen på att erbjuda vidareutbildning för barnskötare är också ett måste för att trygga att förskolorna har behörig personal.
Att satsa på större enheter/förskolor känner vi oss tveksamma till då det kan finnas risk för att individuella behov inte kan tillgodoses i samma omfattning som i de små enheterna.
Bekymmersamt är också att förskolor sägs upp från bostadsrättsföreningar samt de ökande kostnader för avgifter och hyror för förskolelokalerna.
Vi ser mycket positivt på att man arbetar för en gemensam förskolekö och ställer oss frågande till varför denna reform inte redan har genomförts!
Vad gäller hyror för lokaler har vi noterat att hyresvärden Fabege planerar en 20 % ökning av hyrorna för förvaltningens lokaler på Tulegatan 13. Ambitionen att göra lokalerna mer kostnadseffektiva verkar eventuellt förhindras av att dessa är kulturskyddade.
Barn och ungdom
Vi saknar en satsning på fritidsgårdar i stadsdelen. Det finns upprörande nog endast en fungerande fritidsgård idag. Med tanke på att det måste finnas tillgång till kostnadsfria alternativ för ungdomar bör detta prioriteras. Det kan fungera som en förebyggande åtgärd för det drogbekämpande arbete som redan idag utförs. Självklart måste en satsning på fritidsgårdar ha ett attraktivt innehåll som svarar mot de behov som dagens ungdomar frågar efter.
Äldreomsorgen
I de jämförelser som kan göras med övriga innerstadsstadsdelar kan vi konstatera att Norrmalm har ett försumbart antal kommunala vård- och omsorgsboendeplatser. En stark styrning mot trygghetsboende i privat regi tycks vara den lösning som föredras.
Då vår uppfattning är att det finns en ökande efterfrågan på serviceboende, dvs. med tillgång till sjuksköterska, matservering osv. så ser vi inte positivt på trygghetsboende. Hyresnivåer på ca 9 000-13 000kr/mån som gäller för Vädurens trygghetsboende ligger på en nivå som är för hög för de flesta pensionärer på Norrmalm. Detta är en utveckling som vi starkt motsätter oss.
Boende för funktionshindrade
Det råder brist på boenden för många av våra innevånare med olika funktionshinder. Hyresnivåerna/lokalkostnader blir oftast mycket höga. Risk för budgetöverskridanden finns. För vissa boenden för denna grupp ”väljer hyresvärdarna att inte ansluta sig till pengsystemet”. Det är en skrämmande utveckling, när det är marknaden som dikterar villkoren och den kan sätta vilka hyror den vill, med därpå följande budgetöverskridanden.
Ekonomiskt bistånd/arbetsmarknadsåtgärder
Åter ökar försörjningsstödet i prognosen. En utökning av jobbtorgen föreslås för dem som står långt från arbetsmarknaden. Det ser vi positivt på. Vi ser dock ingen särskild satsning på ungdomsarbetslösheten. Här saknar vi det borgerliga initiativet.
Sommarjobb
Hur ser satsningen på sommarjobb ut? En blygsam utökning av antalet sommarjobb erbjuds. Här borde satsas mycket mer för denna grupp. Antalet sommarjobb måste spegla efterfrågan!
Det är viktigt att redan i tidig ålder möta arbetsmarknaden, det kan ge avspegling på ungdomsarbetslösheten på sikt. Dessa jobb är ju mer avsedda för att ge en introduktion på arbetsmarknaden, men kan också betyda arbetsgivarkontakter för framtiden.
Parker
Mycket bra med de satsningar som görs på utbyggnad och uppfräschning av parkerna. Dock, som konstateras i budgetunderlaget, räcker inte de medel till som anslagits, bl.a. för Bellevueparken. Här hoppas man bl.a. på privata initiativ. Vi ser det inte som godtagbart att privata intressen får vara medstyrande i utvecklingen och underhållet av de få parker som finns!
Sammanfattningsvis:
Det finns risk för budgetöverskridanden i de fall förvaltningen inte lyckas hålla nere kostnaderna för försörjningsstödet, stöd/boendekostnader till funktionshindrade och lokalhyrorna i första hand. Att hoppas på att lean-metoden kan drivas hur långt som helst ser vi inte som realistiskt. Vi ser uppenbara risker för att de grupper som har stora behov av särskilt boende m.m. inte kommer att få dessa behov tillgodosedda med den föreslagna budgeten. Detta är mycket oroande.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande.
2 Därutöver anföra följande:
Allmänt
Förvaltningen lyfter i sitt tjänsteutlåtande upp många viktiga utvecklingsområden inom verksamheterna på ett förtjänstfullt sätt. Samtidigt konstaterar vi att det blir alltmer tydligt att de ekonomiska förutsättningar som majoriteten ger, inte räcker till verksamheten. Under den närmaste treårsperioden beräknas de ökade kostnaderna p.g.a. pris-, löne- och volymökningar uppgå till ca 70 mnkr, för vilken ingen kompensation ges. Detta skall klaras genom s.k. effektiviseringar, vilket vi menar inte kan ske utan kraftiga kvalitetssänkningar.
Vi konstaterar också att budgetunderlaget saknar ambitioner för viktiga miljö- och kvalitetsfrågor som, t.ex. förskolans utemiljöer, maten i omsorgen, tillgång till gröna miljöer och utevistelse för de äldre, avfallshantering och utveckling av gång- och cykeltrafiken. Arbetet med det lokala miljö- och demokratiarbetet i stadsdelen, i samverkan med invånare, företag och föreningar behöver öka. Detta för att förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.
Förskola
Vi vill betona vikten av en gemensam förskolekö för effektivare handläggning och därmed bättre service till de köande. Detta behov har lyfts fram i flera år och måste kunna lösas. En av de viktigaste kvalitetsaspekterna i förskolan är personalens utbildningsnivå. Intensifierade ansträngningar behövs, även på lönesidan, för att locka fler förskollärare till Norrmalm och minska det pågående tappet av denna kompetens.
Vi ser en stor risk i att tillgången till fler förskolelokaler begränsas av att allt fler hyresrätter ombildas till bostadsrätter och bostadsrättsföreningar säger upp kontrakt, samtidigt som lokalkostnaderna skjuter i höjden. Detta leder till större förskolegrupper mindre yta per barn både ute och inne och en allt hårdare belastning på parkytorna.
Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt. Förutom översyn av arbetsbelastning och arbetssituation är det viktigt att undersöka förutsättningarna för en kortare arbetstid för dessa grupper.
Miljöpartiet ser mycket allvarligt på att många äldre på grund av omvandlingarna av servicehus till trygghetsboende och förflyttningar farit illa. Omvandlingen av Vädurens äldreboende är ett exempel på detta och en varningssignal. En policy behövs som ger vägledning för hur omflyttningar och förflyttningar av sköra äldre människor ska ske utan att deras hälsa påverkas.
Miljöpartiet anser att servicehus behövs och ska finnas kvar som boendeform.
Stöd till service till personer med funktionsnedsättning och ekonomiskt bistånd
Förvaltningen konstaterar att man även framöver ”kommer att få fortsatta svårigheter att få en budget i balans för verksamhetsområdet stöd och service till personer med funktionsnedsättning”. Samma sak gäller det ekonomiska biståndet (försörjningsstödet). Det är allvarligt att denna underbudgetering får ske år ut och år in. För att få den totala budgeten att gå ihop måste man år efter år föra över medel från icke lagreglerade verksamheter som kultur och verksamhet för barn och unga. Detta är ohederligt. Här krävs en stadsövergripande översyn.
Stadsmiljöverksamhet
Norrmalm har som bekant minst parkyta per invånare av alla stadsdelar. Antalet barnfamiljer har ökat kraftigt och förskolorna sliter hårt på parkmiljöerna. Samtidigt används parkerna flitigt också av besökare utifrån och alla som arbetar och studerar i stadsdelen. Detta ställer alldeles särskilda krav på fortlöpande och utökat underhåll av parker och lekplatser för att de även fortsatt skall bidra till medborgarnas trivsel och hälsa. Detta måste särskilt tas i akt när de lokala parkplanerna skall uppdateras.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till budgetunderlag. 2. Därutöver anföra följande:
Förvaltningens budgetunderlag har tagits fram med ledning av högeralliansens budget och vision för framtiden, vilket medför att väsentliga aspekter av befolkningens behov saknas.
De omfattande privatiseringarna och centraliseringarna minskar radikalt allmänhetens insyn och inflytande. Detta innebär att det behövs en rejäl diskussion om demokratifrågorna i staden.
Vi anser också att den lokala mark- och byggdelegationen ska återföras till stadsdelsnämnden.
Inom äldreomsorgen krävs stora insatser för att öka kvaliteten och jämställdheten. Vänsterpartiet anser att en utbyggnad av denna är nödvändig så att fler kan bo kollektivt med medicinsk och annan service från kommunen. Det handlar också om att öka personaltätheten, höja de lägst avlönades löner och införa heltidsanställning för den personal som så önskar.
Vänsterpartiets krav på förkortad arbetstid med oförändrad lön kvarstår och framstår som alltmer nödvändigt nu när EU med hjälp av högeralliansen permanentar en arbetslöshet som är minst 10, troligen 20 %.
Vänsterpartiet verkar för en förskola med mindre barngrupper och med stor personaltäthet. Förskolelärarnas andel får inte minska.
En fortsatt satsning på barns och ungdomars fritid tillhör Vänsterpartiet prioriterade frågor, men i egen regi första hand.
Vi kräver fortfarande att alla med försörjningsstöd också ska ha rätt till ett SL kort. Dessutom måste det till både en Servicegrupp och någon form av social träffpunkt i centrala stan (ev. tillsammans med Östermalm, Kungsholmen och Stadshuset) efter Ny Gemenskap.
En luftförbättring på Norrmalm måste prioriteras. I första hand måste krafttag tas för att begränsa privattrafiken. Den måste helt enkelt minska för att så småningom utgå.
Diarienummer 1.2.1.-755/2012
1. Förvaltningens redovisning av vidtagna åtgärder godkänns.
2. Förvaltningens redovisning överlämnas till Socialstyrelsen.
Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 mars 2012.
Socialstyrelsen har begärt stadsdelnämndens yttrande med anledning av den verksamhetstillsyn av Vasens vård- och omsorgsboende som gjordes den 19 oktober 2011. Enligt Socialstyrelsens beslut ska nämnden följa upp och åtgärda de brister i verksamheten som framkom vid tillsynen.
Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Rapporten kan ses som i viss mån inaktuell då uppföljningen gjordes 19 oktober 2011. Den innehåller dock enskildheter som förhoppningsvis borde ha intresse för den nye entreprenören.
Vad gäller den sista punkten angående patientjournalerna där uppföljning redan har skett den 3 april vill vi ha besked om utfallet av uppföljningen.
I dagens handlingar finns en ny rapport av senare datum med. Denna upprättades vid verksamhetsövergången avseende Vasen Dnr1.2.1-151/2011 daterad 2012-03-30.
Rapporten är en skrämmande läsning. Speciellt avsnittet om nattbemanningen där ”nattsköterskan också skall fungera som omsorgspersonal på plan ett. Det finns ingen personal för övrigt på våningsplanet nattetid.”
Hur är det möjligt att ha en så låg bemanning när det gäller vård- och omsorgsboende? Att den nya entreprenören nu tar tag i de brister som uppdagats är ett måste, en strikt uppföljning blir också ett krav. Vi kommer att följa denna utveckling.
Diarienummer 1.5.1.-78/2012
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) samt ledamöterna Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 mars 2012.
Revisionskontoret har granskat hur stadsdelsnämnderna Norrmalm, Hässelby-Vällingby och Enskede-Årsta-Vantör styr, följer upp och kontrollerar att äldre på externt drivna vård- och omsorgsboenden får de insatser som beviljats och att de erbjuds en god och säker hälso- och sjukvård samt rehabilitering.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till revisionskontorets förslag om central vägledning i frågor om uppföljning och kontroll av boenden som drivs på entreprenad. Förvaltningen delar också uppfattningen om att kommunstyrelsen bör vägleda nämnderna i hur avtalade sanktionsmöjligheter ska användas, t.ex. under vilka omständigheter som vite ska utgå. Förvaltningarna behöver i större utsträckning gemensamma ramar och verktyg att utgå ifrån.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
1. Man utan dröjsmål utarbetar rutiner för när man ska tillgripa sanktioner samt hur användning av vite ska användas.
2. Därutöver anföra följande: Stadsrevisionen går i sin rapport omsorgsfullt igenom ett omfattande regelverk. I tjänsteutlåtandet framkommer att det finns flera punkter där man instämmer i stadsrevisionens utlåtande. Man pekar dock på uppenbara svagheter i vad som kallas gemensamma ramar och verktyg, behovet av central vägledning avseende uppföljning och kontroll av boenden som bedrivs på entreprenad.
Ytterligare en viktig punkt är ” hur avtalade sanktionsmöjligheter ska användas” och vidare ” under vilka omständigheter som vite ska utgå”.Det är mycket förvånande och helt oacceptabelt att man först nu börjar fråga efter dessa ytterst viktiga detaljer. Man har ju haft privata entreprenörer under ett flertal år.
Vi kan inte låta det gå oss förbi (vitesföreläggande osv.) utan kräver att man snarast utarbetar sådana rutiner som gör, att så fort ett ärende av allvarlig art uppstår det kan hanteras på ett effektivt sätt. Detta måste naturligtvis ske i samråd med stadsrevisionen men bör ske snarast så att vi har de verktyg som krävs när de behövs.
Vi kan konstatera att trots ett omfattande regelverk och samt regelbundna uppföljningar av förvaltningen är det mycket som kan bli fel för den enskilde som då kommer i kläm.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande
2. Därutöver anföra följande:
Revisionsrapporten ”Styrning, uppföljning och kontroll av beviljade insatser inom äldreomsorgen” visar på många brister på våra externt drivna vård- och omsorgsboenden.
Ofta saknas en helhetsbedömning av den äldres behov. Handläggarna ser enbart till fysisk hälsa och inte till livsstil och intressen – vilket gör att den äldres egentliga behov kanske inte alls tillgodoses. Målen utformas som schabloner – att enbart säga ”heldygnsomsorg” ger ingen vägledning om hur insatserna ska utformas, och det försvårar möjligheten att följa upp insatsen. Genomförandeplaner saknar oftast information om hur den äldre varit delaktig i planeringen, och liknar mer arbetsinstruktioner för personalen än beskrivningar av den äldres behov och önskemål. I fråga om rehabilitering görs olika tolkningar av uppdraget och det råder oklarheter om vem som ansvarar för vad. Risken är uppenbar att äldre inte får den rehabilitering de är i behov av och har rätt till.
Hittills har kontroll av den privatiserade äldreomsorgen inte alls omfattat kvalitetskraven. Tillsyn har gjorts genom att man frågat företaget om de har kontrollprogram, avvikelsehantering, personalutbildning, ledningssystem med mera. I praktiken har ingen kontrollerat kvaliteten eller hur rutiner har implementerats i verksamheterna.
Samma system gäller Socialstyrelsens kontroll, vilket lett till att ett av de kvalitativt sämsta äldreboendena i Stockholm fått ett av de bästa betygen. Så kan man inte fortsätta. Effektivare kvalitetskontroller måste införas liksom tillsyn av själva verksamheten.
Riskbedömningar för fall, undernäring och trycksår ska vårdföretaget göra och journalföra. Ett sätt att mäta detta är genom kvalitetsregistret Senior Alert. Miljöpartiet kommer årligen att efterfråga sådan statistik liksom oberoende kvalitativa undersökningar av hur vården och omsorgen verkligen utförs. Vi anser dessutom att de ledningssystem som företagen har ska redovisas och vara offentligt tillgängliga.
De anställda i vård- och omsorgsboenden gör ett oerhört viktigt arbete, men i dag vågar många inte berätta om missförhållanden de ser av bland annat rädsla att förlora arbetet. Miljöpartiet vill att all personal i offentligt finansierad verksamhet ska omfattas av meddelarfrihet, det vill säga att man har en grundlagsskyddad rätt att påtala missförhållanden och till exempel tala med journalister. I dag är det enbart inom den kommunala äldreomsorgen som meddelarskyddet gäller fullt ut. Miljöpartiet i riksdagen har tagit initiativ till att genomföra de lagändringar som krävs. Också stadsdelsnämnden bör göra vad den kan för att kräva full meddelarfrihet för all personal i äldreomsorgen.
Det är bra för kvaliteten och valfriheten att det finns både privat och kommunal äldreomsorg, men det är viktigt att de privata alternativen inte leder till att kommunen frånsäger sig sitt ansvar för de boendes hälsa och säkerhet.
Med anledning av ovanstående vill Miljöpartiet att upphandlingsregler och uppföljningssystem skärps på flera punkter:
· Att upphandlingsreglerna förtydligas i fråga om personalbemanning, utbildningsnivå, möjlighet till fortbildning och andel tillsvidare- och månadsanställningar.
· Hälso- och sjukvården på vård- och omsorgsboenden ska kvalitetssäkras exempelvis genom instrumentet Senior Alert.
· Ledningssystemen som företagen har ska redovisas och vara offentligt tillgängliga.
· Att personal hos alla utförare ska ges full meddelarfrihet i likhet med av kommunen anställd personal.
Diarienummer 1.5.1.-109/2012
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2012.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från arbetsmarknadsnämnden, kulturnämnden, socialnämnden, äldrenämnden och samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till ändringar i reglemente för kommunstyrelsen och ovanstående nämnder.
Förvaltningen har inget att invända mot förslaget. Som framgår av ärendet är de föreslagna ändringarna i huvudsak en direkt följd av de beslut kommunfullmäktige fattat när det gäller ansvarsfördelning mellan olika nämnder.
Vi har tagit del av ändringar i reglemente för bl. a stadsdelsnämnderna och kan konstatera att man gjort tre förändringar i vårt ansvarsområde.
Till Stockholms stads ansvar har återförts:
- Ansvaret för dödsboutredningar
- Insatser som underlättar flyktingars flytt till annan kommun (Kista-Rinkeby sdn)
- Hanteringen av ansökningar om trygghetslarm
Utan att värdera eventuella vinster med detta förfarande kan vi konstatera att vårt ansvarsområde nu krympt ytterligare. Finns en avsikt med detta förfarande?
Diarienummer 1.5.3.-114/2012
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2012.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett detaljplaneförslag för fastigheten Såpsjudaren 14 på Birger Jarlsgatan 53. Förslaget innebär att nuvarande kontor omvandlas till ungefär 19 lägenheter, varav två etagelägenheter och en vindslägenhet. I bottenvåningen mot Birger Jarlsgatan och i källarvåningen föreslås lokaler för café, gym samt viss förvaring för bostäderna.
Förvaltningen är positiv till den föreslagna planen då den bidrar till att uppfylla översiktsplanens mål om fler bostäder i centrala staden. Bostadstillskott samt bottenvåningar för centrumändamål kan i den här delen av staden bidra till en mer levande stadsmiljö dygnet runt. Med hänsyn till övriga boenden inom fastigheten och i närområdet är det viktigt att störningar under byggtiden minimeras.
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 16 april 2012 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshinderfrågor den 16 april 2012 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-133/2012
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 april 2012.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. mars 2012 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för resten av året. Totalt beräknas ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. Prognosen visar ingen avvikelse i jämförelse med prognosen för februari.
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från miljö- och hälsoskyddsnämnden med årsrapport om tillsyn av skolor och förskolor. Diarienummer 4.3.-159/2012.
2. Rapport från Framnäsgruppen Stödteamet för Barn och Unga på Norrmalm. Diarienummer 1.2.2-169/2012.
3. Nulägesrapport om verksamhetsövergången vid Vasens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 1.2.1.-151/2012.
4. Svar på medborgarförslag om tidsregistrering inom hemtjänsten. Diarienummer 1.2.4.-41/2012.
5. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 7-30 mars 2012.
Följande beslut anmäldes:
Beslut
Beslutsfattare
Besluts-datum
Ev. diarie-nummer
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Taco Bar, Sveavägen 108
Christina Rapp Lundahl
10 april 2012
1.5.2-191/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Moodhuset, Mäster Samuelsgatan 20
1.5.2-190/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Royal Mood, Jakobsbergsgatan 18
1.5.2-189/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Kaffestugan Vasaparken, Sigtunagatan 4
1.5.2-192/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Casa Rita, St Eriksplan 5
1.5.2-193/2012
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Dubliner, Holländargatan 1. Ingen erinran.
Maria Svedberg
3 april 2012
1.4.-194/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Teatro Fantasia, Tegnérgatan 19
22 feb 2012
1.5.2.-67/2012
Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på restaurang O Learys´ Norrtull, Sveavägen 143. Ingen erinran.
Monica Fredriksson
6 mars 2012
1.5.2.-107/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Stallet, Stallgatan 7.
7 mars 2012
1.5.2.-137/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang ICHAICHA i MOOD-gallerian Mäster Samuelsgatan/Norrlandsgatan
1.5.2.-90/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Meat, Vasagatan 7.
8 mars 2012
1.5.2.-91/2012
Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på Lion Bar Odenplan, Norrtullsgatan 11. Ingen erinran.
14 mars 2012
1.5.2.-104/2012
Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på restaurang Gate 43, Norrtullsgatan 43. Ingen erinran
1.5.2.-106/2012
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Ett Glas Vin, Dalagatan 22.
1.5.2.-138/2012
Övriga frågor
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lämnade in en skrivelse avseende återvinningscentralen, Vanadisbadet, sporthall och offentliga toaletter på Norrmalm,diarienummer 1.2.3.– 228/2012.
Skrivelsen överlämnas till förvaltningen för besvarande.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade in en skrivelse avseende Vädurens äldreboende och ombyggnation av Riddargårdens vård- och omsorgsboende, diarienummer 1.2.3.– 227/2012.
Skrivelsen överlämnas till förvaltningen för beredning.
Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade in en skrivelse avseende Tom Tit Life Science, diarienummer 1.2.3.– 229/2012