Din position: Hem > Stockholms stad > Spånga-Tensta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-03-25
Sammanträdet inleds med att stadsdelsdirektören går igenom de ärenden som ska behandlas v Läs mer...id dagens sammanträde och allmänheten har möjlighet att ställa frågor. Tidigast kl 18.30 börjar det formella sammanträdet. Förhinder anmäls till Isa Bremark Tel: 08 - 508 03 020
Närvarande ledamöterAbdo Goriya (s) ordfAnn-Katrin Åslund (fp) vice ordfEva Andersson-Ney (s)Christer Grunder (m)Madeleine Jacobsson (m)Jonas Ljungstedt (v)Folke Nässla (mp)Rune Olofsson (s)Patrick Simonson (kd)Markku Sirviö (m)Nils Thulén (s)
Närvarande ersättareAlma Adan (m)tom § 113Björn Begner (m)Anastasia Georgiadou (s)Uno Gustin (kd)Jan Håkansson (fp)Svante Kindberg (fp)Erik Lindberg (s)Ghalia Malki (s)Rashad Rached Abdel Al (v)Teghlatflasser Sauma (s)Ornina Younan (s)
Tjänstgörande ersättareJan Håkansson (fp)Erik Lindberg (s)
Anmält förhinderCarola Petrini (m), Bengt Porseby (fp), Agneta Åberg (s)
I tjänsten närvarande
Stadsdelsdirektör Jack Kindberg, avdelningscheferna Gunnel Dahlin, Ante Hemphälä, Christina Jerlin, Mats Carinder och Gabriel Marawgeh, verksamhetsrevisorn Jan Francke samt nämndsekreteraren Isa Bremark.
Under §§ 91 - 121 vid sammanträdet hade allmänheten rätt att närvara. Ett 10-tal personer var närvarande vid sammanträdet som inleddes med att stadsdelsdirektören gick igenom de ärenden som skulle behandlas vid dagens sammanträde följt av allmänhetens frågestund.
Utsågs att justera: Abdo Goriya, Ann-Katrin Åslund,
Justeringens tid och plats: Tenstagången 55, 2004-04-01
Paragrafer: 91 - 124
Stadsdelsnämnden beslöt vidare att protokollet skulle justeras 2004-04-01.
Anmäldes, att stadsdelsnämndens protokoll 4/2004 från 2004-02-26 blivit justerat 2004-03-04.
_______________________
Anmäldes inkomna medborgarförslag
a. Förslag att iordningställa boulebanan bakom Tensta servicehus eller att anlägga en ny (D nr 304 – 93 / 04)
b. Förslag på infartsparkeringar kring Spånga station (D nr 305-115/04)
c. Förslag att bygga parkeringsgarage invid Spånga station. (D nr 305 – 115 / 04)
d. Förslag på åtgärder med anledning av tung trafik genom Spånga. (D nr 305 – 118 / 04)
e. Förslag att stadsdelsnämnden tar initiativ till att det utförs maskinell spårning av skidbanor på Järvafältet (D nr 304 – 126 / 04)
BESLUT
1. Medborgarförslagen överlämnas till förvaltningen för beredning.
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-02-26.
(D nr 303 – 30 /03)
ÄRENDET
Utbildningsnämnden beslöt 2001-08-20 att ge utbildnings-förvaltningen i uppdrag att beställa projektering och kostnadsberäkning för ombyggnad och upprustning av Spånga gymnasium. Anledningen var att många lokaler i skolan är i behov av upprustning, att skolan nästan helt saknar tillgänglighetsanpassning och att den av arbetsmiljö-inspektionen belagts med vite om ventilationen inte åtgärdats senast 2004-09-15.
Ett förslag till genomförandebeslut godkändes i augusti 2003 av utbildningsnämnden och Spånga-Tensta stadsdels- nämnd.
Om- och tillbyggnadsförslaget innehåller bl.a. följande åtgärder. Upprustning sker av NO-lokaler och andra icke redan upprustade lokaler samtidigt som vissa ombyggnader sker, ventilationen åtgärdas och skolan handikappanpassas. Ombyggnaden beräknas påbörjas sent hösten 2004 och stå klar till höstterminen 2006.
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningarnas förslag till om- och tillbyggnad av Spånga gymnasium.
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd hemställer hos kommunstyrelsen om godkännande av om- och tillbyggnad av Spånga gymnasium till en total investeringskostnad om 91,1 Mkr i kostnads- läge 2004-01-01 och med ett hyrestillägg första året om 6,7 Mkr, eller kring 5,2 Mkr om medel tilldelas i enlighet med beslutsats 3.
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd hemställer hos kommunstyrelsen om att medel för ventilationsombyggnad, 17,3 Mkr, tilldelas detta om- och tillbyggnadsprojekt år 2006.
Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
_____________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-12.
(D nr 304 – 37 / 04)
Stockholms stad är en av remissinstanserna till Betänkande av utredningen om allmänna samlingslokaler och Spånga-Tensta stadsdelsnämnd är en av fem i staden som fått remissen för yttrande.
Utredaren föreslår bl.a.
- målet för det statliga stödet bör vara att det i varje stadsdel eller kommundel finns en samlingslokal.
- varje kommun, i samverkan med föreningslivet, bör göra en inventering av befintliga och tänkbara mötesplatser
- fördelning av det statliga stödet fördelas i olika områden till byggnadstekniska åtgärder, handikappanpassning, verksamhetsutveckling och riksorganisationerna.
Förvaltningen delade i stort utredningens förslag på förändringar men ville göra vissa tillägg bl.a. följande:
Behovet av stora och medelstora samlingslokaler är stort särskilt i storstädernas förorter. Samlingslokaler måste vara tillgängliga inte bara för organiserade föreningar utan också för spontana möten och icke-organiserade grupper speciellt ungdomar. Statligt stöd till bredband/internet och datautrustning vore angeläget för att kunna utnyttja samlingslokalerna mer tidsenligt och effektivt. Statligt stöd borde kunna utgå även till enskilda föreningar som inte är anslutna till de tre stora riksorganisationerna. Beträffande Boverkets samlingsdelegation instämde förvaltningen med utredarens förslag att en företrädare för Ungdomsstyrelsen borde ingå, men ansåg att det även skulle eftersträvas, eller krävas, att minst hälften av ledamöterna skulle återspegla samhället vad gäller ålder, kön och mångfald.
YRKANDEN
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m+kd att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag samt anförandetext.
Ledamoten Nils Thulén (s) med instämmande av ledamoten Jonas Ljungstedt (v) m.fl. yrkade bifall till förvaltningens förslag.
BESLUTSGÅNG
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att det fanns majoritet för förvaltningens förslag.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna detta utlåtande.
Reservation mot beslutet avgavs av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Madeleine Jacobsson (m), Patrick Simonson (kd), Christer Grunder (m), Markku Sirviö (m) och tjänstgörande ersättaren Jan Håkansson (fp) enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkat att
Att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut
Samt att i övrigt anföra
Det är viktigt att framhålla att samlingslokaler inte är ett mål i sig utan ett av medel som kan behövas för att stimulera och möjliggöra för föreningslivet att bedriva livaktig och meningsfull verksamhet.
Det bör också framhållas att huvuddelen av finansieringen av samlingslokalerna i Stockholms kommun inte kommer från statliga medel utan är subventioner från staden. Om och i så fall i vilken grad staden ska subventionera samlingslokaler för friska vuxna är dock en fråga som inte berör detta ärende men som ändå är en diskussion som bör hållas levande.
Utredningen föreslår ökat stöd till de tre riksorganisationer som också fått stöd för sin centrala organisation. Vi ifråga-sätter detta. Det framgår inte heller några argument för varför just dessa tre organisationer även fortsättningsvis föreslås uppbära detta bidrag.”
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-16.
(Dnr 502 – 19 / 04)
Stadens nuvarande alkohol- och drogpolitiska strategi antogs av kommunfullmäktige den 16 oktober 1995 och har reviderats vid ett tillfälle under september 1998. Sedan strategin antogs har förutsättningarna för Sveriges alkohol- och drogpolitiska instrument förändrats genom en ökad internationalisering och krav på anpassning till andra länders lagstiftning. Därigenom har förutsättningarna för de nationella alkoholpolitiska instrumenten begränsats, tillgängligheten på olika narkotiska preparat ökat, aktuell lagstiftning inom området förändrats och nya kunskaper/arbetssätt inom det förebyggande, liksom vård- och behandlingsområdet tillkommit.
Ett nytt förslag till övergripande program för staden som helhet har därför utarbetats, som innefattar områdena tobak, alkohol och narkotika. Programmet omfattar nivåerna före-byggande insatser, tidiga vårdinsatser och vård- och behandlingsinsatser och tar även upp stadens ansvar som arbetsgivare.
Programmet är sänt till bl.a. stadsdelsnämnderna för yttrande.
Förvaltningen ansåg bl. a följande:
Programmet i sin helhet var bra då det behövs ett klart, gemensamt förhållningssätt/riktlinjer kring det drogföre-byggande arbetet i staden. Vad förvaltningen däremot saknade var en tydlig definition av vad som avses med droger och en genomgående användning av just begreppet droger i handlingsprogrammet.
Förvaltningen ansåg också att ett förtydligande kring en dialog med samarbetspartners (tex. föräldrar) i detta arbete är nödvändigt. Likaså ville förvaltningen markera att ett arbete av detta slag sker med samarbetspartners och inte för dem.
I tjänsteutlåtandet redovisade förvaltningen de förslag på förändringar i texten som man ansåg skulle göra programmet tydligare och bättre.
Ordföranden Abdo Goriya (s) yrkade gemensamt för s+v+mp att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag med ändringar under avsnitt 6.9 och 8.5.
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m att avsnitt 9, ”Staden som arbetsgivare”, stryks ur programmet, att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag i övrigt samt anförandetext.
Ledamoten Patrick Simonson (kd) yrkade att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag samt egen anförandetext.
Ordföranden ställde förslagen under proposition och fann att det fanns majoritet för det gemensamma förslaget från s+v+mp.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag till svar på remissen och överlämna utlåtandet med följande ändringar:
6.9(s.6)”Öppen fritidsverksamhet och föreningsverksamhet samt uppsökande ......goda livsval.”
8.5(s.8)”Det uppsökande arbete som bedrivs av olika organisationer(som t.ex. lokala föreningar med drog- förebyggande arbete, medborgarvärdar och Lugna Gatan) utgör......socialtjänstens arbete.”
Förklaring: ”Förvaltningen.......situation”.(Resten av stycket stryks, då risk för missförstånd finns.)
Reservation mot beslutet anmäldes av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Madeleine Jacobsson (m), Christer Grunder (m) och Markku Sirviö (m) samt tjänstgörande ersättaren Jan Håkansson (fp) enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkat
att avsnitt 9, ”Staden som arbetsgivare”, stryks ur programmet.
att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag i övrigt
att därutöver anföra
Stadens nya förslag till alkohol- och narkotikapolitiskt program tar upp en rad angelägna områden och utgör en viktig grund för Stockholms stads arbete med dessa frågor. I vissa delar är programmet dock alltför otydligt. Vi menar också att den del av programmet som behandlar staden som arbetsgivare bör lyftas ut och behandlas i ett annat sammanhang.
Ett verkningsfullt alkohol- och narkotikapolitiskt program ställer krav på tydlighet. Förslaget innehåller en rad formuleringar som signalerar en hög ambitionsnivå i arbete, men erbjuder få svar på mer detaljerade frågor om vad som faktiskt avses med denna höga ambitionsnivå. Vi menar att programmet för att bli verkningsfullt måste kompletteras med tydligare preciseringar kring vad denna höga ambitionsnivå innebär.
Tydligheten bör också förstärkas när det gäller krav på uppföljning av de verksamheter och planer som tas upp i programmet. Exempelvis inom skolans värld är en uppföljning av den faktiska utvecklingen alldeles avgörande för att kunna påverka ungdomars droganvändning. Planer och temadagar har i sig ingen stark förändringskraft – för detta krävs ett kontinuerligt arbete med attityder.
Vi vill också peka på behovet av en tydligare inriktning mot en evidensbaserad missbruksvård. I dag finns en stor mängd forskning och kunskap kring effekten av olika behandlings-metoder, som självfallet ska ligga till grund för all missbruksvård.
STAN-programmets sista kapitel behandlar en mycket angelägen fråga, nämligen stadens roll som arbetsgivare och arbetet med att förebygga och på andra sätt arbeta med missbruksproblem bland sina anställda. Avsnittet är rumphugget, är inte ordentligt genomarbetat och hör inte heller hemma i det program som nu föreslås. Kapitlet bör lyftas ut och behandlas i ett annat sammanhang, där även fler aspekter än de som nu tas upp i programmet (exempelvis kring tobak och andra hälsorisker) kan diskuteras.
Reservation mot beslutet anmäldes även av ledamoten Patrick Simonson (kd) enligt följande:
”Jag reserverar mig mot beslutet då jag yrkat
att – i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut
samt att därutöver anföra:
Förvaltningens markering av familjens betydelse för fostran av det unga släktet är värt att notera. Föräldrars och övriga vuxnas inställning till droger påverkar givetvis barnen.
Därför är det viktigt att man samarbetar med familjen, skolan och fritidsverksamheterna. Drogfria miljöer ska vara en självklarhet.
Utöver detta hänvisar vi till Kristdemokraternas skrivelse som är lagd i Kommunstyrelsen.”
Särskilt uttalande avgavs av ordföranden Abdo Goriya (s), ledamöterna Jonas Ljungstedt (v), Folke Nässla (mp), Eva Andersson-Ney (s), Rune Olofsson (s), Nils Thulén (s) och tjänstgörande ersättaren Erik Lindberg (s) enligt
följande:
”Generellt sett skiftar ordbruket genom programmet. I stycket definitioner säger man att det är ordet ”drog” man använder för såväl alkohol, narkotika och tobak. Men i andra stycken förekommer begrepp som ”alkohol och droger”. Alkohol och andra droger är ett mer korrekt begrepp då det visserligen inkluderar alkohol i drogbegreppet men samtidigt inte riskerar att tolkas som enbart narkotika. I begreppet ”narkotika” bör även icke-medicinskt bruk av läkemedel(dopning) samt inhalation av lösningsmedel ingå.
Generellt är det också oklart vilken grupp man vänder sig till. Programmets mål talar om hela befolkningen men på några ställen talar man bara om barn och ungdomar. Även vuxna bör inkluderas i dessa skrivningar.
1.3 Inriktning – helhetssyn
Här talas om att drogförebyggande arbete utgör ett viktigt inslag i ett generellt förebyggande arbete som ytterst syftar till att ge barn och ungdomar en god uppväxtmiljö. Men det förebyggande arbetet har ju som övergripande mål att minska alkohol- och narkotikaskador, både fysiskt och socialt och både för barn och vuxna.
1:4 Utgångspunkt
Även här talas om barn och ungdomar men vuxna har glömts bort. Programmet måste väl också ha sin utgångspunkt i WHO:s och den svenska regeringens mål att minska alkohol- och narkotikaproblemen för alla.
5. Några definitioner
Här talas om olika faktorer. Omvärldsfaktorer beskrivs som något vi inte kan påverka. Men genom exempelvis antalet serveringstillstånd, serveringstider, alkoholens roll vid representation och i andra sammanhang är vi en del av kulturen. Vi påverkar inte ensamma, men att säga att vi bara tittar på när trender och kulturmönster förändras är inte sant.
6.2 Prioriterade inriktningar, begränsning av efterfrågan
Skolan ges här en mycket viktig uppgift med att ha drogfria aktiviteter både för föräldrar och elever. Detta är viktigt att det uppmärksammas i stadsdelsnämnderna och i berörda facknämnder.
6.3 Inledning
Här talas om att vuxna också är viktiga att uppmärksamma i det förebyggande arbetet. Men detta bör inte enbart ske för att vuxnas attityder förs över till barn och unga utan också för att undvika alkohol- och narkotikaproblem hos vuxna. Ett arbete med att minska konsumtionen totalt och särskilt berusningsdrickandet bör vända sig till vuxna även för deras egen skull.
Övrigt
Socialtjänstnämndens åsikt, att ”Stadens invånare ska ha återhållsamma alkoholvanor” ska bytas ut till ”Staden ska arbeta för en bättre alkoholkultur” är mycket dålig. Vad är ”en bättre alkoholkultur”? Detta uttryck bidrar till att förstärka det sociala trycket i alkoholbruket. Man glömmer också bort, att det också finns en betydande alkoholfri kultur.”
Särskilt uttalande avgavs vidare av ledamoten Folke Nässla (mp) och tjänstgörande ersättaren Erik Lindberg (s) enligt följande:
”9.1 Prioriterande inriktningar
Här bör skrivningen om måttlig alkoholkonsumtion vid represen-tation ändras till alkoholfri representation. För detta finns flera argument. Dels är det otroligt svårt att politiskt förklara varför skattepengar ska betala alkohol i tider när vi skär ner i den allmänna välfärden. Dels handlar det om solidaritet med de människor som av olika anledningar inte bör dricka alkohol. Det är mycket mer rimligt att den som vill dricka alkohol vid fester arrangerade av kommunen får beställa och betala själv för detta än att det som idag är den som inte vill dricka måste be om alternativ. Det handlar också om vilka signaler man skickar ut till barn och ungdomar. Kommunen borde vara en god förebild som visar att fest inte behöver innehålla alkohol. Detta är särskilt viktigt nu, när alkoholkonsumtionen ökat med 30%. Vid tillfällen då alkoholdrycker ändå serveras, skall alltid alkoholfria drycker av hög kvalitet tillhandahållas och serveras samtidigt, så att de som föredrar dessa drycker ej diskrimineras.”
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-02-19.
(D nr 006 – 130 / 04)
Stadsdelen har mellan åren 1999-2003 erhållit medel från storstadssatsningen för att höja förvärvsfrekvensen och minska bidragsberoendet. Medlen har använts till att skapa arbetstillfällen för medborgarna i stadsdelen genom att bygga upp ett näringslivscenter, Lunda Nova, samt till utbildnings-insatser för långtidsarbetslösa.
Lunda Nova Näringslivscenter är en samverkan mellan stads-delsförvaltningens näringslivsenhet, arbetsförmedlingens Jobbcenter och Stockholm Lunda Företagargrupp. Genom samverkan med de lokala företagen har Näringslivscentret Lunda Nova skapat korta yrkesinriktade utbildningar för arbetslösa som anpassats till näringslivets behov. Målgruppen har varit personer som befunnit sig relativt nära arbetsmarknaden utan behov av längre förberedande insatser. Under 2004 planerar Lunda Nova att upphandla grundläggande yrkesutbildningar.
För långtidsarbetslösa som får försörjningsstöd har JobbAktiv startats, ett samverkansprojekt mellan stadsdelens individ- och familjeormsorg, arbetsförmedlingen och utbildnings-förvaltningen. En individuell handlingsplan upprättas i samverkan mellan den arbetssökande, socialsekreteraren, arbetsförmedlaren och i förekommande fall även med studie- och yrkesvägledaren. Ambitionen är att kunna öka det individuella stödet och bygga upp ett kontaktnät av praktikplatser.
Inom stadsdelens tekniska avdelning finns ett arbetslag, Jobbpoolen, som under handledning genomför underhåll i stadsdelens lekparker och administrativa lokaler. Jobbpoolen vänder sig till dem som behöver arbetsträning.
Förutsättningen för att stadsdelen ska kunna genomföra planeringen för långtidsarbetslösa är att verksamheten till viss del får medel från stadsdelsförnyelsen samt att medel ur kompetensfonden tillförs efter gemensam ansökan från Spånga-Tensta, Rinkeby och Kista stadsdelsförvaltningar.
Förvaltningen föreslog nämnden att godkänna rapporten.
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m+kd att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag samt anförandetext.
Ordföranden Abdo Goriya (s) m.fl. yrkade bifall till förvaltningens förslag.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens rapport.
Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut
samt att i övrigt anföra
Detta är en bra redovisning av vilka åtgärder som funnits och utvecklats i stadsdelen.
Det hade också varit intressant att i redovisningen få ta del av hur många personer som deltagit i de olika verksamheterna samt hur många av dem som sedan fått arbete.
Lunda Nova Näringslivscenter som byggts upp i samverkan mellan stadsdelsförvaltningens näringslivsenhet, Jobbförmedlingens Jobbcenter och Lunda Nova företagsgrupp bör särskilt
omnämnas.
Stadens mål att halvera behovet av försörjningsstöd har tyvärr inte heller uppnåtts i vår stadsdel.
Under förra mandatperioden minskade arbetslösheten och bidragsberoendet kraftigt. Denna goda utveckling har nu helt avstannat, ungdomsarbetslösheten ökade med 60% mellan december 2002 - december 2003 och kostnaderna för försörjningsstöd har åter skjutit i höjden på grund av den nuvarande majoritetens oförmåga att bedriva en politik i Stockholm som leder till tillväxt och ökade arbetstillfällen.
Stadsdelsförvaltningen pekar på att det krävs målmedvetna satsningar för att hjälpa långtidsarbetslösa till förvärvs-arbete. Detta instämmer vi i.
Vi anser det också mycket viktigt att motverka att människor överhuvudtaget hamnar i långtidsarbetslöshet och bidrags-beroende. Därför bör en jobbgaranti införas i Spånga-Tensta i enlighet med den modell som praktiseras i Skärholmen.
De i ärendet föreslagna åtgärderna ryms i dagsläget inte inom befintlig budget. För att kunna genomföras måste de finansieras genom Kompetensfonden. Den nuvarande majoriteten agerar mycket märkligt när de kraftigt minskat anslaget till arbetsmarknadsåtgärder inom anslag två trots den ökade arbetslösheten. För att kunna genomföra bra arbetsmarknads-åtgärder måste sedan stadsdelarna ansöka om pengar från en särskilt inrättad fond och stå där med mössan i handen för att tigga om bidrag.”
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-08.
(D nr 505 – 11 / 04)
Flysta gruppbostad är ett ombyggt daghem som har fem lägenheter samt gemensamhetsutrymmen. Med endast fem lägenheter är det svårt att få ekonomisk bäring på gruppboendet. För att ge verksamheten realistisk möjlighet att klara sig ekonomiskt föreslog nu förvaltningen att gruppbostaden utökas med ytterligare en lägenhet.
Stadsdelsnämnden godkände vid sammanträdet 2004-01-15 att planeringen skulle fortsätta och hemställde hos kommunstyrelsen om medel.
Kommunstyrelsens ekonomiutskott återremitterade ärendet för vissa kompletteringar som nu skrivits in.
1. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 500 tkr för projektering och 100 tkr
för beställarstöd.
______________________
1. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansmedel med 0,3 mkr för nytillkommen lägenhet och 0,2 mkr i startbidrag.
________________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-04.
(D nr 304 – 55 / 04)
Hjulsta Koloniträdgårdsförening har under åren fått ett minskat antal medlemmar. Sedan länge står ett helt område med 38 kolonilotter outhyrt. Föreningen ansöker nu om att få arrendet reducerat med kostnaden för dessa lotter.
Förvaltningen föreslog nämnden att bifalla ansökan.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att Hjulsta Koloniträdgårdsförening får arrenderad mark reducerad med 38 lotter samt att arrendekostnaden härför avgår med 3 660 kr per år.
(D nr 302 – 107 / 04)
Stadsbyggnadskontoret har påbörjat planarbete och upprättat ett program som anger utgångspunkter och mål för utbyggnad av en ny tillfart till Solvalla stallområde. Tillfarten föreslås ersätta befintlig tillfart från Ulvsundavägen och kommer att utgöra en förbindelse mellan Körsvensvägen och Gamla Bromstensvägen. Programmet omfattar ny infart till Solvallas stallområde och ny gång- och cykelväg till Ladbacksvägen.
I remissvaret framförde förvaltningen att den nuvarande tillfarten till Ulvsundavägen är trafikfarlig och trafiken på Ankarstocksvägen är störande för de närboende och bör därför tas bort. Förvaltningen tillstyrkte att den nya vägen byggs med tillhörande gång- och cykelväg. Den bro för biltrafiken som ska gå över Bällstaån bör utformas så att den går i samma stil som den nuvarande gångbron vid dammarna har. Det är viktigt att marken vid sidorna av den nya vägen rustas upp i samband med vägbygget. Bullernivåerna bör sänkas genom att den trafik som härrör från besökare till Solvalla måste använda parkeringen för besökare och inte längre kan parkera på stallbacken.
Förvaltningen tillstyrkte även den planerade gång- och cykelvägen till Ladbacksvägen.
S, v och mp anslöt sig till yrkandet.
Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens svar på remiss av ny väg till Solvallas stallområde och ny gång- och cykelväg till Ladbacken enligt programförslaget.
Stadsdelsnämnden vill framhålla vikten av att begränsa antalet motorfordon som ska framföras på den nya vägen.
Stadsdelsnämnden anför därutöver
Utbyggnad och förbättring av Körsvensvägen är ett bra initiativ för att nå en bättre trafikmiljö runt Solvalla och angränsande fastigheter. Stor uppmärksamhet bör ägnas det tunga tonnage med c:a 80 lastbilar per dygn som kommer att trafikera Bromstensvägen och Körsvensvägen. Vi vill peka på vikten av att vibrationsdämpande åtgärder genomförs på Körsvensvägen. Detta för att inte riskera skador på nuvarande fastigheter men också för att minimera vibrationer och risken för framtida sprickbildningar på kommande bebyggelse i kv Erik.
Eftersom Bromstensvägen idag anses känslig för tung trafik bör planärendet även omfatta en studie om hur man på betryggande sätt kan öka belastningen på vägen utan att orsaka störningar för kommande bebyggelse i kv Minken, vilket också uppmärksammats i ärendet i miljökonsekvens- beskrivningen.
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-01-30.
(D nr 506 – 131 / 04)
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har genomfört kvalitetsuppföljning av hälso- och sjukvården på Fristad servicehus 2003.
Av rapporten framgår att den hälso- och sjukvård som ges till de boende i servicehuset är god. Dock finns det brister i omvårdnadsdokumentationen.
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m+kd att godkänna rapporten samt att uppdra åt förvaltningen att snarast återkomma med redovisning av vilka åtgärder som vidtagits för att förbättra omvårdnads-dokumentationen.
Ordföranden Abdo Goriya (s) anmälde att s,v och mp anslöt sig till yrkandet.
Stadsdelsnämnden godkänner föreliggande rapport.
Förvaltningen får i uppdrag att snarast återkomma med en redovisning av vilka åtgärder som vidtagits för att förbättra omvårdnadsdokumentationen.Kvalitetsuppföljningen visar att mycket fungerar bra.Uppföljningen visar dock att omvårdnadsdokumentationen brister och att individuella vårdplaner saknas trots att det finns personer med omfattande specifika vårdbehov. Ny kvalitetsuppföljning ska göras om ett år. Vi anser dock att förvaltningen bör få i uppdrag att återkomma med en redovisning snarast angående vilka åtgärder som vidtagits med anledning av de brister som framkommit vad beträffar dokumentationen.”
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-02-09.
(D nr 506 – 132 / 04)
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har genomfört kvalitetsuppföljning av hälso- och sjukvården vid Fristad gruppboende 2003.
Av rapporten framgår att den vård som ges i Fristad gruppboende är av hög kvalitet.
1. Stadsdelsnämnden godkänner föreliggande rapport.
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-02-11.
(D nr 506 – 133 / 04)
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har genomfört kvalitetsuppföljning av hälso- och sjukvården vid Fristad sjukhem 2003.
Av rapporten framgår att vården som bedrivs på Fristad sjukhem är av god kvalitet.
____________________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-02-23.
(D nr 012 – 134 / 04)
Förvaltningen har reviderat rutinerna för kvalitets- säkring av hälso- och sjukvårdsinsatserna och föreslog nämnden att godkänna dem.
1. Stadsdelsnämnden godkänner föreliggande förslag på och revidering av rutiner för kvalitetssäkring av hälso- och sjukvårdsinsatser daterat 1998-07-10.
__________________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-10.
Varje månad redovisar förvaltningen budgetläget i form av en kortfattad rapport. Detta är månads- rapporten för februari som redovisar bokförda kostnader och intäkter tom februari månad.
1. Föreliggande månadsrapport godkänns.
Anmäldes Länsstyrelsen i Stockholms län tillsynsrapport/ /beslut 2004-02-16; Tillsyn av särskilt boende i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd, Stockholm stad.
(D nr 504 – 157 / 03)
Länsstyrelsen har under 2003 genomfört tillsyn av särskilda boenden (äldreboenden) i Spånga-Tensta och skriver i till-synsrapporten bl.a. följande:
Bostadsstandarden är hög vid flertalet av stadsdelens särskilda boenden. Fristad sjukhem har dock flera enkelrum, utan eget hygienutrymme och några tvåbäddsrum. Lägenheterna för korttidsboende är koncentrerade till en enhet, vilket är positivt. Två gruppboenden för demenssjuka, har fler än nio boende per enhet, vilket är för många och bör beaktas i det fortsatta kvalitetsarbetet.
Verksamheterna har påbörjat arbetet med att upprätta individuella planer men de behöver utvecklas. Den sociala dokumentationen brister på flera håll. Vid sjukhemmet saknas individuellt utformade aktiviteter och det sociala innehållet får stå tillbaka till förmån för sjukvård.
Alla verksamheter har ett pågående kvalitetsarbete. Personalens bristande kunskap om anmälningsplikten vid missförhållanden (Lex. Sarah) måste åtgärdas liksom kännedom om klagomålshanteringen. Utbildningsnivån är hög. Ca 90 procent av personalen har någon form av vård- eller omsorgsutbildning.
Länsstyrelsen avslutar tillsynen och förutsätter att ansvarig nämnd åtgärdar bristerna. Bostadsstandarden återkommer länsstyrelsen till i annat sammanhang.
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m+kd att godkänna anmälan samt uppdra åt förvaltningen att återkomma med redovisning av vilka åtgärder som vidtagits med anledning av rapporten.
Ordföranden Abdo Goriya (s) anmälde att s,v, och mp anslöt sig till yrkandet.
Anmälan godkänns.
Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en redovisning av vilka åtgärder som vidtagits med anledning av de synpunkter som framkommit i rapporten.
_________________________
Anmäldes
a. Gatu- och fastighetskontorets svar 2004-02-25 gällande medborgarförslag om räcken mellan parkmark och Torpstugegränd samt Norra Vägen.
Gatu- och fastighetskontoret svarade att under våren 2003 startades ett försök på ett flertal ställen som innebar åtgärder i form av markeringar, men även fysiska avstängningar i form av påkörningsbara bommar. Innan utvärderingen av försöket är klar vill man inte medverka till fler avstängningar på gång- och cykelvägar.
(D nr 305 – 222 / 03)
b. Protokollsutdrag från idrottsnämnden 2004-02-17 angående medborgarförslag om maskinell uppspårning av skidspår på Järvafältet.
Av protokollet framgår att det i idrottsförvaltningens vinterprogram med 23 skidspår redan finns ett på Järvafältet, Granholmsspåret. Någon utökning är inte aktuell just nu.
(D nr 036 – 3 / 02)
1. Anmälan läggs till handlingarna.
Anmäldes protokoll från lokala handikapprådets sammanträde 2004-02-27.
1. Protokollet läggs till handlingarna.
____________________
Anmäldes protokoll från lokala pensionärsrådets sammanträde 2004-02-19.
(D nr 012 – 135 / 04)
Sedan 2003 bedriver Fridagruppen i stadsdelen daglig sysselsättning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Verksamheten vänder sig till vuxna personer med utvecklingsstörning och personer med förvärvad hjärnskada. Redan nu finns i verksamheten arbetstagare med diagnosen autism och Aspergers syndrom. Klara indikationer finns på att dessa inom en snar framtid kommer att bli fler. Därför planeras en ny verksamhet i Hjulsta centrum för dessa båda grupper. Verksamheten planeras för tio arbetstagare och sex handledare/personal.
Fridagruppen inom avdelningen för äldre och funktionshindrade föreslås få till uppgift att starta och driva Hjulstagruppen, ett center för autism och Aspergers syndrom, inom ramen för sin dagliga verksamhet enligt LSS. Målet ska vara att inom Fridagruppen skapa en professionell resurs inte enbart för Spånga-Tensta utan även för Stockholm stad i övrigt.
Nämnden föreslogs godkänna att planeringen fortsätter och att ansöka hos Kompetensfonden om medel för projektet.
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att fortsätta planeringen för utökning av den dagliga verksamheten för funktionshindrade med inriktning mot personer med autism och Aspergers syndrom.
Stadsdelsnämnden ansöker hos Kompetensfonden om medel för kompetenshöjande insatser för Fridagruppens personal under två år.
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-11.
(D nr 299 – 136 / 04)
Tekniska avdelning ansöker om att få förlägga sin årliga planeringskonferens till Tallin i Estland.
Förvaltningen föreslog nämnden att godkänna konferensresan.
1. Stadsdelsnämnden godkänner Tekniska avdelningens planerade resa till Tallin den 1-3 juni 2004.
Anmäldes rubricerade förteckning 2004-03-11.
1. Förteckningen läggs till handlingarna.
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-01-20.
(D nr 105 – 230 / 03)
En upphandling avseende bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom grundskola, skolbarns-
omsorg och förskola har genomförts gemensamt för Stockholms stads 18 stadsdelsnämnder.
Avtal har tecknats med sex företag om inhyrning av tillfällig personal och med ett företag om förmedling av personal.
Ramavtalet gäller from 1 april 2004.
1. Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
___________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2004-03-22.
(D nr 006 – 137 / 04)
Stadsdelsförvaltningarna i Kista, Rinkeby, Hässelby-Vällingby och Bromma har inbjudit Spånga-Tensta att delta i en gemensam ansökan till kompetensfonden avseende sysselsättningsskapande åtgärder för i första hand personer med försörjningsstöd.
Projektet syftar till att utveckla former för längre yrkes-förberedande utbildningar för de socialbidragstagare som står längst från arbetsmarknaden.
Förvaltningen föreslog nämnden att besluta att prioritera sina egna ansökningar gällande Lunda Nova och Livstycket. Om medel beviljas till både Lunda Nova och Livstycket och till det nu aktuella samverkansprojektet föreslogs nämnden godkänna även detta projekt.
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade med instämmande av ledamöterna Madeleine Jacobsson (m) och Patrick Simonson (kd) att ärendet skulle bordläggas.
Ordföranden Abdo Goriya (s), ledamoten Jonas Ljungstedt (v) m.fl. yrkade att ärendet skulle avgöras vid dagens sammanträde samt yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordföranden tog först upp bordläggningsyrkandet för beslut, vilket avslogs.
Omröstning begärdes.
Följande omröstningsordning fastställdes: Den som biträder avslagsyrkandet, dvs. att ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde, röstar ja. Den som inte vill det rösta nej.
Följande ja-röster avgavs: ordföranden Abdo Goriya (s), ledamöterna Jonas Ljungstedt (v), Folke Nässla (mp), Eva Andersson-Ney (s), Rune Olofsson (s), Nils Thulén (s) och tjänstgörande ersättaren Erik Lindberg (s).
Följande nej-röster avgavs: vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), Madeleine Jacobsson (m), Patrick Simonson (kd), Christer Grunder (m), Markku Sirviö (m) och tjänstgörande ersättaren Jan Håkansson (fp).
Stadsdelsnämnden hade därmed med 7 röster mot 6 avslagit bordläggningsyrkandet.
Reservation mot beslutet anmäldes av fp, m och kd som också anmälde att de ej deltar i fortsatt beslut i ärendet.
Därefter tog ordföranden upp förvaltningens förslag för beslut, vilket bifölls.
Stadsdelsnämnden prioriterar sina egna ansökningar till Kompetensfonden angående sysselsättningsskapande åtgärder vid Lunda Nova och Livstycket.
Om Kompetensfonden avser att bevilja medel till både Lunda Nova och Livstycket samt till det aktuella samverkansprojektet godkänner stadsdelsnämnden ansökan även till detta projekt.
Fp, m och kd deltog ej i beslutet.
Reservation mot beslutet att avslå bordläggningsyrkandet anmäldes av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Madeleine Jacobsson (m), Patrick Simonson (kd), Christer Grunder (m), Markku Sirviö (m) och tjänstgörande ersättaren Jan Håkansson (fp) enligt följande:
”Vi reserverar oss mot majoritetens beslut att inte bevilja bordläggning av ärendet.
Ärendet gäller en ansökan om 32 400 tkr och handlar om utvecklat samarbete mellan 5 stadsdelar. För stadsdelen Spånga-Tensta handlar det också om avvägningar mellan redan befintliga välfungerande projekt och nya.
Samtliga nämndledamöter måste beredas möjlighet att sätta sig in i ärendet. Ärendet utsändes till nämndens ledamöter 2 dagar innan sammanträdet och fanns inte aviserat på dagordningen.”
__________________
Anmäldes memorial 2004:4 Avsägelser och fyllnadsval mm; Carola Petrini (m) har avsagt sig uppdraget som ersättare i stadsdelsnämnden.
(D nr 002 – 138 / 04)
(D nr 310 – 139 / 04)
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning har under 2003 genomfört ett omfattande försök att återvinna den sand som sopas upp på gatorna efter vintersäsongen. Spånga- Tensta har varit med och stöttat projektet ekonomiskt och återvunnit ca 500 kubikmeter sand på detta sätt förra vintern.
Arbetet med att utveckla metoder för att på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt återvinna sand/flis måste ske i stor omfattning för att nå ett framgångsrikt resultat.
Stadsdelarna i västerort har därför gått samman och ansöker nu genom Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning att ur den så kallade ”miljömiljarden” erhålla 2,7 mkr för ett tvåårigt projekt med återvinning av uppsamlad sandningssand.
1. Stadsdelsnämnden godkänner ansökan om medel från ”Miljömiljarden” för projekt – återvinning av sandningssand.
(D nr 310 – 140 / 04)
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd ansöker tillsammans med Rinkeby stadsdelsnämnd om medel ur Stockholms miljömiljard till ett paraplyprojekt, Södra Järva – rent och snyggt. Ansökan avser flera omfattande och långsiktiga delprojekt. och gäller tiden 2005 – 2008. De olika delprojekten syftar till att påverka attityder, beteendemönster och att öka kunskapen om miljöfrågornas betydelse bland medborgarna på Södra Järva. Främst fokuserar projekten på nedskräpnings-problematiken samt att främja miljömedvetenhet och effektivare avfallshantering.
Förvaltningen föreslog nämnden att ansöka om medel till de redovisade projekten.
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m+kd att bordlägga ärendet.
Ordföranden Abdo Goriya (s) m.fl. yrkade avslag till bordläggning och bifall till förvaltningens förslag.
Ordföranden tog först upp bordläggningsyrkandet för beslut vilket avslogs.
Reservation mot avslaget anmäldes av fp, m och kd.
Fp, m, och kd anmälde att de ej deltog i vidare beslut i ärendet.
Ordföranden tog därefter upp förvaltningens förslag för beslut vilket bifölls.
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd beslutar att gemensamt med Rinkeby stadsdelsnämnd ansöka om 21 472 300 kronor ur Stockholms miljömiljard i enlighet med detta utlåtande.
Stadsdelsnämnden beslutar om omedelbar justering i detta ärende.
Reservation mot beslutet att avslå bordläggningsyrkandet anmäldes av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Madeleine Jacobsson (m), Patrick Simonson (kd), Christer Grunder (m), Markku Sirviö (m) samt tjänstgörande ersättaren Jan Håkansson (fp) enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet att inte bordlägga ärendet
då vi anser att ett så stort ärende som omfattar en ansökan
om 21 472 300 kr och många omfattande projekt bör kräva att nämndens ledamöter nogsamt sätter sig in i ärendet.
Handlingarna till ärendet samt kompletterande dagordning utsändes 2 dagar innan sammanträdet. Detta anser vi vara alltför kort tid för att nämnden ska kunna göra en seriös bedömning.”
_______________
Anmäldes svar 2004-03-19 från gatu- och fastighetskontoret;
Svar på fråga angående eventuella planerade åtgärder på Sundbyvägen vid stadsdelsnämndens öppna möte den 26 februari.
(D nr 305 – 123 / 04)
I svaret framgår bl.a. att inga planer finns framtagna för ombyggnad av den aktuella delen av Sundbyvägen. Efter informationsmötena om genomförandet av 30-zoner på lokalgator i bostadsområden framkommer troligen synpunkter angående andra huvudgator. Därför anser gatu- och fastighetskontoret att samtliga huvudgator som kvarstår i förslagen, bör utredas vidare för att kunna prioritera för eventuella åtgärder.
Anmäldes skrivelse från Patrick Simonson m.fl. (kd) gällande Alkoholpolicy vid uthyrning av lokaler.
Skrivelsen föreslog att förvaltningen skulle återkomma till nämnden med en redogörelse för i vilken utsträckning en sådan policy redan existerar och om så inte är fallet, föreslå hur en sådan policy skulle kunna utformas.
1. Skrivelsen överlämnas till förvaltningen för beredning.
Ordföranden Abdo Goriya (s) uppmanade alla i nämnden, som har möjlighet, att delta i Ungdomsforum 23 april och träffa ungdomarna.
Kunskapscentrums konferens för fritidsledarskap 3 maj togs upp för beslut om deltagande.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att 2 personer från majoriteten och oppositionen får delta i Kunskapscentrum för fritidsledarskap.
I pärm på bordet anmäldes inkomna protokoll, skrivelser mm
(Bilaga § 121)